100 dingen die een virtuele assistent kan doen voor je business

20118 views | 211 reacties |
shares


Werk je te hard en krijg je te weinig betaald?

Welkom in de wereld van de ZZP’ers!

Wil je weten wat reden nummer 1 is voor het voortdurend overwerkt en onderbetaald zijn?
Omdat JE HET ALLEMAAL ALLEEN DOET!

Klinkt het alsof ik schreeuw?
GOED!

Want het is belangrijk dat je het snapt!
Je hebt een team nodig om je business te laten groeien, meer betaald te krijgen en meer vrije tijd te hebben.

Ook als je geen geld hebt om werknemers in dienst te nemen, dan kun je een virtuele assistant inhuren – al is het maar voor een paar uur per week.

Ik heb snel een lijst van 40 dingen gemaakt die een virtuele assistent kan doen zodat je business groeit en jij een beter leven krijgt.

Het is mijn hoop dat je aan het einde van dit artikel niet alleen “virtuele assistent” hebt gegoogled (of “virtual assistant”) – maar ook dat je een paar ideeën van jezelf hebt om mij te helpen de lijst af te maken van dingen die een virtuele assistent voor je business kan doen…

Een virtuele assistent kan…

  1. Een klanten/contact database opzetten
  2. Je mailinglijst opschonen en updaten
  3. Uitnodigingen voor je volgende evenement ontwerpen en laten drukken
  4. Je volgende evenement coördineren en plannen
  5. Power Point presentaties voorbereiden
  6. Handouts maken voor een presentatie of seminar
  7. Een enquete voor prospects/klanten maken
  8. Informatie verzamelen uit enquetes
  9. Uitschrijven van je speech, presentaties, rapporten, brieven
  10. Zakelijke lunchreserveringen maken
  11. Een online kalender opzetten
  12. Reageren op informatieverzoeken
  13. Behandelen van klachten van klanten
  14. Leads en klanten opvolgen
  15. Cadeaus voor de feestdagen uitzoeken en bestellen – voor klanten en relaties
  16. Een nieuwsbrief maken voor je business
  17. Je nieuwsbrief naar je mailinglijst sturen
  18. Klantentestimonials verzamelen
  19. Nakijken en redigeren van je offertes, artikelen en webpagina’s
  20. Kantoorartikelen bestellen
  21. Nieuw materiaal onderzoeken, bestellen en af laten leveren
  22. Onkosten bijhouden
  23. Je ideeën en gedachten ordenen in uit te voeren lijsten
  24. Dat ene idee uitvoeren waar je zelf nooit tijd voor hebt
  25. Papierwerk verwerken waar je nooit tijd voor hebt
  26. Telefoontjes plegen
  27. Je herinneren aan belangrijke zaken (vergeet nooit meer een verjaardag)
  28. Reis boeken voor je volgende zakenreis
  29. Je telefoon beantwoorden wanneer jij er niet bent
  30. Rapporten en spreadsheets maken van rauwe gegevens
  31. Je concurrentie onderzoeken
  32. Je boekhouding doen
  33. Facturen sturen naar je klanten
  34. Achter slecht betalende klanten aanzitten
  35. Je email ordenen en de 30.000 gearchiveerde berichten deleten
  36. Je business blog opzetten
  37. Een specifiek onderwerp onderzoeken en een draft blogartikel schrijven
  38. Je website bijhouden
  39. Je klanten updaten over hun accounts of projecten
  40. Dankjewel kaarten uitsturen

Wat heb ik nog gemist?

Help me s.v.p. om de lijst compleet te maken, zodat we allemaal onze business kunnen laten groeien, ons inkomen kunnen verhogen en van meer vrije tijd kunnen genieten.

Plaats jouw ideeën over wat een virtuele assistent kan doen hieronder in het commentaarveld.

Elke comment die je plaatst, brengt je dichter bij gratis trainingen…

Vind je dit artikel waardevol?
Ga je gang en verspreid het onder je

  • - Facebook-vrienden
  • - Twitter-volgers
  • - LinkedIn connecties
  • en bloglezers...

Op jouw succes, Nisandeh

211
Leave a Reply

avatar
120 Comment threads
91 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
129 Comment authors
anoukLismahyra PaulinaRenata HilbertsMarcelPetra Heemskerk Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Laat het mij weten wanneer er
Anouk Plantinga
Gast

Pfff, het gras is al aardig voor onze voeten weggemaaid. Wat kan ik nog meer bedenken? Social media bijhouden misschien? Af en toe een oppepper geven? Elke maand ´blind´ een klant uitkiezen en die een attentie sturen? Je herinneren aan bepaalde dingen als een moment stilte nemen, dankbaar zijn, weten waarom je dit doet.
En zijn of haar werk zo ontzettend goed doen dat je business uitmuntend wordt.

Jeannette Bal
Gast

wat een goed idee om elke maand een andere klant in het zonnetje te zetten door ze een attentie te sturen !

Paul van Aarle
Gast
Paul van Aarle

In het rijtje, even stil staan en dankbaar zijn zou je ook kunnen opnemen: Je partner een bloemetje sturen met de mededeling dat het namens jou komt…

Gonny de Wit
Gast

Goeie tip – Ik zet deze taak op mijn lijst 🙂

Zo kun je ook je klant een compliment sturen als hij je rekening betaalt of je online facturatiesysteem dit automatisch te laten doen en de tekst persoonlijker laten maken.

Anouk Plantinga
Gast

Hihi Paul, dat is ook een goede. Die houden we erin!

Peter Smith
Gast

41: Elke dinsdagochtend om 9:00 kijken of het blog artikel van Open Circles voor jou interessant is en eventueel reageren 😉
Maar of je hier echt tijd mee wint? Want ze zijn eigenlijk allemaal interessant en waardevol!

Mark den Dubbelden
Gast

Het ene artikel spreekt me meer aan dan het andere, echter denk ik dat in elk artikel wel wat leerzaams te halen is. Ook in de reacties zitten wel goede tips vind ik!

Anna Sofia van Hooijdonk
Gast

Nooit geweten dat een virtuele assistent zoveel zou kunnen betekeken.
Het wordt tijd dat ik daar iets mee ga doen. Dank je wel Nisandeh!

Gonny de Wit
Gast

Goede morgen,

Ik las uw comment op de virtuele assistent bij Open Circles. Een virtuele assistent kan veel online doen. De 40 mogelijkheden en nog veel meer – zojuist heel veel comments gegenereerd.

Wilt u meer weer weten kijk op de website van online-secretaresse-brabant.nl

Met vriendelijke groet,
Gonny de Wit

Evelien Bos
Gast

Wow… dank je wel Nisandeh voor het promoten van mijn vakgebied. Ik denk inderdaad dat het nog een ondergeschoven kindje is. Veel mensen zijn van mening dat ze het beter zelf kunnen doen, omdat het anders geld kost. Wat ik klanten altijd adviseer is om hun uurtarief af te zetten tegen het uurtarief van een virtuele assistent. Je zult zien dat je dan eigenlijk alleen maar kosten bespaard… bovendien waarom zou je het zelf doen als een ander het sneller en misschien beter doet? Ik denk dat een virtuele assistent alles kan doen wat niets met jouw inhoudelijke taken te… Lees verder »

Jeannette Bal
Gast

Hi Evelien,

Mijn eerste reactie was dus …
En wie helpt dan de virtuele assistent ? Wat een taken, zelfs als hij/zij efficiënt werkt is het veel 🙂

Saskia Steur
Gast

Dat is nou precies wat ik ook dacht! Hoe krijgt die virtuele assistent dat allemaal voor elkaar!

Gonny de Wit
Gast

Evelien,
Helemaal mee eens.
Klopt de salarisvergelijking zet de meesten aan het denken en daarnaast de locatiekosten vooral als de ondernemer nog een ZZP is.

Groet,
Gonny de Wit

Saskia van Velzen
Gast

Dit is natuurlijk al een fantastische lijst waarin ik veel ideeën opdoe. Ik heb het meest behoefte aan een assistent die mijn website niet alleen bijhoudt, maar ook optimaliseert. Daarnaast zou het fijn zijn als ik iedere workshop met een gevuld koffertje op pad ga, zonder dat ik hoef na te denken over wat ik allemaal moet meenemen.

Saskia van Velzen
Gast

Dat laatste daar is natuurlijk niets virtueels aan. Ik realiseer me dat ik misschien wel een ‘hands-on’-assistent nodig heb. Maar kostenbesparend denken is het misschien slim om eerst te kijken naar welke virtuele zaken ik zou kunnen overdragen.

Evelien Bos
Gast

Hoi Saskia,
waarom zou je niet kiezen voor én én? Bovendien kun je aan je (virtuele) assistent vragen dit te doen. Ik werk voor bepaalde klanten virtueel, maar af en toe ga ik bijvoorbeeld op locatie organizen of een vergadering notuleren, of een workshop voorbereiden. Je moet je niet af laten schrikken door het woordje virtueel. Het enige verschil is dat je voor zo iemand geen werkplek hoeft in te richten, omdat hij of zij grotendeels vanuit zijn eigen kantoor werkt.

Succes met zoeken en als je vragen hebt hoor ik graag!

Saskia van Velzen
Gast

Evelien, dank je wel voor je heldere antwoord. Het geeft mij een ander beeld van de virtuele assistent. Even had ik zo’n plaatje in mijn hoofd van een 3D japanse animatie die de telefoon opneemt en zit te typen. Even maar hoor, maar jij maakt het nog meer ‘live’. Thanx.

Ilona Visker
Gast

Saskia,
Virtueel zou zo iemand kunnen zorgen dat alle dingen die je nodig hebt besteld zijn, een lijstje maken met wat je mee moet e.d. Hoef je het zelf alleen nog van het lijstje af te lezen en in te pakken. Scheelt ook al een hele hoop nadenkwerk!

Thies Kuijlman
Gast

Wat mij veel moeite kost is content bedenken voor twitter en facebook. Ik heb het nu gelukkig anderhalve maand vooruit geschreven, zodat de content loopt en ik handmatig af en toe kan aanvullen met actualiteiten, maar de opzet voor die content ga ik nu uitbesteden aan onze nieuw te vinden virtual assistant.

Gonny de Wit
Gast

Dat kan inderdaad een PA voor je doen, maar op dit specilistisch gebied zijn ook andere bedrijven actief zoals: bedrijfstwitter –> kan ik je echt aanbevelen.

Groet,
Gonny de Wit

Mariken de Kok
Gast

@ Gonny Bedankt voor de aanbeveling 🙂

@Thies Je kan je tweets heel goed door een virtuele assistent laten schrijven. Als je zelf even brainstormt over een aantal interessante onderwerpen voor je doelgroep, dan kan een virtuele assistent daar heel goed 200 zinnetjes/tweets van maken.

Mariska de Wild-Scholten
Gast

Rauwe gegevens verzamelen op internet over jouw onderwerp en dit overzichtelijk in een spreadsheet zetten. In mijn geval bijvoorbeeld de samenstelling van zonnepanelen zodat ik de milieueffecten van de productie van zonne-energie kan berekenen.

Anjo de Bruijckere
Gast

Hier moet ik echt even over nadenken en voor mezelf ook een beeld vormen wat een virtuele assistent nou eigenlijk is.
Ik zie er wel wat in dat mijn facturen gemaakt en verstuurd worden, mijn financiele zaken op orde houdt, wat structuur houdt in zakelijke, persoonlijke, inhoudelijke en randvoorwaarlijke zaken.

Ik ga er overnadenken! (en toch even googlen!)

groetjes van Anjo

Evelien Bos
Gast

Ik vind een mooie definitie van een virtuele assistent, een secretaresse op afstand. Een virtuele assistent zit niet fysiek bij je op kantoor, maar doet wel de secretariële taken. Met de communicatiemiddelen van tegenwoordig is dat heel eenvoudig.

Succes met je te oriënteren en als je vragen hebt… laat maar weten!

Evelien Bos
Gast

Ik heb ook nog wel een paar aanvullingen.

Het organiseren, opzetten en regelen van teleseminars/webinars.

Het auditen van geluidsbestanden voor op de website. Deze bestanden op de website zetten.

Het maken van transcripties.

Tony Verheij
Gast

De lijst maakt het gemakkelijk om af te checken ;-)) Met Heso Vloerenbedrijf zijn er steeds meer zaken die ik uitbesteed. De belangrijkste verandering is op het gebied van facturen: het herinneren, nabellen en incasseren tot en met dagvaarden aan toe, simpelweg omdat een ander daar beter in is! En niet onbelangrijk: zodat ik mij kan focussen op datgene wat nog belangrijker is: zorgen dat je facturen kunt versturen! Met gelukkigmetgeld.nl is mijn assistent inmiddels onderdeel van mijn team: Roel van Bommel. Een meester op het gebied van Internet, ICT en social media. En Roel zit NU op dit moment… Lees verder »

Laura Scheenloop
Gast
Laura Scheenloop

Geachte heer Verheij,

Mocht u nog op zoek zijn naar iemand die verjaardagskaarten stuurt naar uw uitzendkrachten, dan wil ik mijzelf graag onder uw aandacht brengen. Ik start per 1 November a.s. als zelfstandig secretaresse en zou u graag hiermee helpen. Het leuke is dat ik bij een vroegere werkgever, uit eigen initiatief, jarenlang verjaardagskaarten heb gestuurd naar de ongeveer 80 uitzendkrachten die er werkzaam waren. Het werd zeer op prijs gesteld kan ik u laten weten.

U kunt mij emailen op lcscheenloop@gmail,com of bellen op 06-174 19 239.

Met vriendelijke groeten,
Laura Scheenloop
Scheenloop bedrijfsondersteunende diensten

Bert Wouters
Gast

Voor mij zou een Virtual Assistant van pas komen om booklets te schrijven. Ik lever de inhoud, de virtual assistant levert het geschreven booklet. Zou mij zeëen van tijd schelen. Ik heb de info al bij elkaar voor mijn eBook waarmee ik al begonnen ben (dankzij hulp van enkele Business Bootcampers) maar moet de gratis Booklets nog maken. Een virtual assistant zou daarbij wel van pas komen.

Evelien Bos
Gast

Beste Bert,
je mag altijd contact met mij opnemen! Bovendien zit ik in de bijzondere omstandigheid dat ik je direct kan koppelen aan iemand die ervoor kan zorgen dat het er als het af is, heel puik uit gaat zien.

Hartelijke groet, Evelien Bos

Claudia van Wezel
Gast

Die virtuele assistent is dus eigenlijk een secretaresse. Die zou ik heel goed kunnen gebruiken (maar niet kunnen betalen….). Idee om het in vrijwilligerswerk te zoeken of een stagiair (zou nu nog niet weten waar).

Anouk Plantinga
Gast

Claudia, het niet kunnen betalen…
Ik herinner me dat Nisandeh daarover gezegd heeft dat je, in de tijd dat je assistent de dingen doet waar jij minder goed in bent of vreselijk vindt, geld kunt verdienen. Als je het zo bekijkt, wordt het dan misschien anders voor je?

Claudia van Wezel
Gast

Mmmm, ik denk dat het meer een kwestie is van er tegen aan hangen. De assistent zal er op termijn wel komen, het is ook nog even zoeken hoe en wie (zoals : waar vind je iemand die gemotiveerd en enthousiast is voor een aantal uurtjes per week/2weken??).

Evelien Bos
Gast

Persoonlijk vind ik het juist een goed idee om met een paar uurtjes per maand te beginnen. Je kunt aan elkaar wennen, elkaar leren kennen en er langzaam aan naar toe groeien om meer uren uit te besteden. Laat je niet weerhouden, omdat je denkt dat je ‘vast’ zit aan een bepaald aantal uren. Ik weet dat sommige VA’s zo werken, maar ik zelf doe dat bijvoorbeeld niet.

Lieke Fortuin
Gast

Wat een goed idee!!! misschien ligt daar wel de toekomst: bij de virtuele assistenten.
want inderdaad: ik weet niet waar ik de tijd vandaan moet halen om alles wat ik van plan ben te doen. zeker omdat al dat zaaien nu enorm zn vruchten afwerpt en ik het erg druk heb met ‘werken’.

Yvonne Aarts
Gast

Heel leuk allemaal, maar kan een assistant ook klanten werven? Zonder klanten heb ik nog tijd genoeg dit allemaal zelf te doen.

Jeremine Holt
Gast

Er komt een tijd, en dat kan snel gaan als je op het goede spoor zit, dat je tijd steeds schaarser wordt.

Marja Dedden
Gast

Ik hoop dat ik heel snel zoveel klanten heb dat ik inderdaad geen tijd meer heb voor al die zaken eromheen en een virtueel assistent moet inhuren.

Mark den Dubbelden
Gast

Ik begrijp wat je bedoelt, Yvonne.
Wat je zou kunnen proberen: Laat alles wat je assistent zou doen een maand met rust en richt je vol op acquisitie en marketing. Zou dat je niet helpen aan meer klanten in dat geval?

Tony Verheij
Gast

Hoi Yvonne,

NATUURLIJK is er een assistent die voor je de verkoop kan doen!
Sterker nog, er zijn mensen die daar beter in zijn dan jij!
Weet je wat een professionele uitstraling je dan krijgt?
Kan direct je tarief omhoog 😉

Kijk naar het rendement dat iemand je oplevert!
Als jij iemand 100, 1000, 10.000 moet betalen omdat die zichzelf dik en dwars weer terug betaalt, altijd DOEN!
Rendement, dat is het toverwoord…

Succes!

Tony Verheij

Nathalie Koster
Gast

Ik had nog nooit van een virtuele assistent gehoord. Maar vind het wel een goed idee. Ik heb de hele lijst uitgedraaid en boven mijn bureau gehangen. Een aantal punten had ik al gedaan maar ik heb er zeker nog een aantal laten liggen. Daarmee ga ik aan de slag. Dank je wel voor de tips.

Hartelijke groet,
Nathalie

Mark den Dubbelden
Gast

Kerstpakketten regelen! Het is tenslotte al weer bijna december 😉

Jessica Jansen
Gast

Een klankbord zijn. Als ZZP’er doe je al genoeg in je eentje en iemand die je net dat duwtje of feedback geeft, helpt je om in de actie modus te blijven!

Mark den Dubbelden
Gast

Het helpt ook dat met andere ondernemers te doen uit je netwerk! Bij mij leidt dat vaak tot goede inzichten. Alleen is zo maar alleen wat dat betreft he!

Mark den Dubbelden
Gast

Het eerste wat ik zou uitbesteden zou mijn boekhouding zijn, daar ben ik toch echt niet voor in de wieg gelegd merk ik!
Verder het aannemen van telefoontjes en het bij houden van de website, dat zou ook wel schelen.

Jeremine Holt
Gast

Mark, boekhouding is inderdaad het allereerste dat je moet uitbesteden. En levert je zoveel tijd en plezier op. En geld.

En wat het je kost hoeft niet eens zoveel te zijn en kun je vervolgens weer aftrekken van de belasting.

Jarmila Javornik
Gast

De virtual assistant is een verlengstuk (en verlangstuk) van de organisatie. Als een virtual assistant haar/zijn werk goed doet, dan hebben klanten en relaties niet in de gaten dat ze te maken hebben met een extern persoon. Op een goede virtual assistant kan gebouwd worden; zij/hij is altijd beschikbaar en werkt snel en efficiënt. Het moet als het ware in je bloed zitten om met veel plezier ondersteunend en dienstverlenend te opereren zodat de opdrachtgever zich kan focussen op zijn/haar core business.

Judith Hompe
Gast

41. Klankbord zijn
42. Ruimte in je agenda plannen om je boek te schrijven
43. google analytics inrichten voor je website
44. een social media campagne bedenken en uitvoeren

@Mo kijk eens op mijn site 😉

Esther Molenaar
Gast

Social Media Campagne opzetten en uitvoeren? Dat is iets wat ik bijna dagelijks doe. Het past heel goed binnen mijn vakgebied: tekstschrijven. Veel mensen vinden het toch lastig om elke keer weer nieuwe tweets of facebook updates te verzinnen.

Dave Boden
Gast

Hoi Esther,

Mag ik vragen wat je uurtarief is?

Gerhard Radstake
Gast

Wat een geweldige lijst, ik werk al langere tijd met VA’s en ben met mijn bedrijf “Bel ADA” ook weer VA voor mensen werkzaam in buitendiensten zoals sales en zorg.
Eens kijken welke van de lijst ik kan toevoegen aan de diensten van Bel ADA. ADA staat overigens voor Analoge Digitale Assistente, alles wat je inspreekt zetten wij om in digitale content.

Hartelijke groet,

Gerhard Radstake
Bel ADA, tijdwinst voor professionals
We Take Care of Your Paperwork

Elise A.C. Ledderhof
Gast

Very useful checklist. Shows the important stuff!

Yvonne Aarts
Gast

Na de business bootcamp had ik energie genoeg om 3 nieuwe bedrijven op te zetten. Nu merk ik dat ik het allemaal niet alleen kan. Ik heb het meest behoefte aan een klankbord. Het lezen van dit blog geeft toch weer nieuwe energie en hoop. Net als Nathalie hang ik ook de lijst boven mijn bureau en ga weer aan de slag.

Debbie de Jong
Gast

Ik ben geïnspireerd geraakt door alle commentaren hierboven! Ik zie het belang er zeker van in en ga hier ook verder mee aan de slag. Ik herken ook dat het lastig is om die stappen te zetten en geld uit te geven wanneer je dat eigenlijk nog niet hebt. Maar ik weet dat het klopt dat aan de ene kant geld uitgeven aan de andere kant meer geld kan opleveren, toch gek he dat de volgende stap zetten en het gaan doen voor veel mensen lastig is? Wat ik nu als eerste ga doen is een real live persoon inhuren… Lees verder »

Eveline van Dijk
Gast

Gerhard, wat een goed concept! Mijn duim heb je gekregen, want als ik mij na het lezen van jouw commentaar op dit blog aanmeld voor jouw diensten via jouw website dan heb je het goed gedaan! Opt-in, directe call to action. Theorie van Business Bootcamp en Master Entrepreneur geinplementeerd, fijn!

Ben heel benieuwd welke tijdwinst me dit gaat opleveren voor het uitwerken van patientenverslagen. Dank je wel!

Groeten,
Eveline,
mesoloog

Bonnie Allart
Gast

Aanvulling:
Alle relevante beurzen zoeken waar jij als exposant je product kan aanbieden. Vervolgens daar alle benodigde informatie opvragen. En de stand inrichten met alle toeters en bellen.

Mariken de Kok
Gast

Een virtuele assistent kan ook een mooi logo ontwerpen. Als je bijvoorbeeld via Odesk.com een virtuele assistent zoekt, dan kan dit een stuk goedkoper zijn, dan als je een Nederlands bureau inschakeld.

Maja van der Zijden
Gast
Maja van der Zijden

De ontdekking dat ik mijn hoofd leeg moet maken een even heel stil moet worden en erop vertrouwen. Toen ging de telefoon en ik werd uitgenodigd voor de leukste opdracht ooit

Jeannette Bal
Gast

ok mijn Gravator komt eraan … bleek ik op X geklikt te hebben > alleen geschikt voor pornografische sites ???

Even geduld en je zult een foto van me te zien krijgen tijdens een keurige magneetmassage !

Kun je niet wachten, kijk op mijn site hoe ik er uit zie.

Ilona Visker
Gast

Weer heel veel goede ideeen gekregen. Ik ben altijd zo geneigd om zelf de touwtjes in handen te nemen, maar delegeren moet ik zeker wel leren!

Ik ga eens aan de slag met de lijst en de aanvullingen en kijken wat ik er zelf mee kan.

Bedankt iedereen voor de input!

Walter Jongenelis
Gast

Wij noemen onze service controllerservice, zijn gewend om bedrijven uit het MKB en starters te adviseren om van hun bedrijf een succes te maken. Onze prijzen zijn concurrerend in de markt en wij groeien met onze klanten mee. Wij verdienen meer naarmate de klant meer omzet genereert en winst maakt als gevolg van onze ondersteuning. Wij kunnen zelf de volgende taken voor u doen uit de lijst en hebben hierin ook ruime ervaring 1 tm 9 , 12, 16, 17, 19 , 20 tm 25, 30 tm 33 en 38. Wij werken samen met andere partners voor de overige taken… Lees verder »

Django Blok
Gast

Dat is een hele lijst met werk. Dat lijkt me wel wat zo’n virtuele assistent.
Ik ben wel erg benieuwd naar de suggesties over waar ik zo’n assistent vandaan haal. Iemand ervaring?

Mariken de Kok
Gast

Kijk eens op Odesk.com of Elance.com daar kun je een job plaatsen waarop virtuele assistent vanuit de hele wereld op solliciteren 😀

Cassandra Saeijs
Gast

Wat een virtuele assistente ook nog kan doen is artikelen toevoegen aan je webshop, foto’s bewerken. Eigenlijk kan ze heel veel doen. De exelsheets ordenen, fouten uit de teksten halen.
Lesmateriaal printen, fouten eruit halen, bonnen en andere papieren voor je inscannen zodat je alle papieren tbv administratie digitaal hebt.
Ideeen uitwerken bijv wat kost het als ik iets laat maken door een ander ipv zelf doen. Een idee uitwerken waar moet je aan denken als je iemand wilt aannemen. Wat komt er allemaal bij kijken.
Stel dat je iets wilt inkopen, waar kan je t beste kopen en waarom.

Marco C. de Bruin
Gast

Wat ook heel prettig is om aan een virtueel assistent te geven is het redigeren van je teksten.
De assistent leest het door, verbetert het en stuurt het weer terug.
Mij geeft dit:
1. een goed leesbaar document
2. geen spellingsfouten
3. ik kan mijn verhaal spiegelen aan deze assistent, moet je wel eentje uitzoeken die kennis van zaken heeft.

Marco C.

Esther Molenaar
Gast

Hoi Marco,

Wat jij nodig hebt, is wat ik je kan bieden als docent Nederlands.

Neem gerust, vrijblijvend contact op.

Groet,
Esther Molenaar

Nicolet Groen
Gast

Ik heb sinds deze maand geen virtuele assistent maar eentje die op de zaak zit: Echt personeel. Mijn oude stagiaire bleek zo goed in lijstjes en herinneren van afspraken dat ik heb besloten om haar via payrolling in dag in de week in dienst te nemen. Ze is 21 en moet nog wel veel leren maar ze heeft een enorme drive en potentie. Ze kost me inclusief de fee voor payrolling 10,50 per uur en heeft inmiddels mijn boekhouding overgenomen, regelt zaken met leveranciers en bereid werkzaamheden voor. Dat geeft enorm veel rust én gezelligheid op de vrijdagen! Voor de… Lees verder »

Louise Lindeman
Gast

Ik heb eigenlijk nooit zo nagedacht over een virtuele assistent. Ik was altijd meer van het alles zelf doen. Na het lezen van de lijst heb ik wel wat ideeen opgedaan waar ik wat mee ga doen.
Ik kan zo niets meer toevoegen aan de lijst en wat anderen al aangegeven hebben.

Marja Dedden
Gast

Een virtuele assistent kan ook je persoonlijke “stok achter de deur ” zijn voor zaken die je echt zelf moet doen, maar minder leuk vindt.

Margreet Jonker
Gast
Margreet Jonker

Het lijkt me heerlijk als de filmpjes die we maken op de site worden gezet en al het website technische gedeelte ook geregeld wordt. … alleen van de gedachte al kan ik genieten …!

Dennis Kneulman
Gast

Ik zou heel goed een virtueel assistent kunnen gebruiken die mijn marketing doet.

Dan kan ik me in ieder geval focussen op waar ik goed in ben. het geven van trainingen in energetische hypnose en NLP en hoe je het ook wilt noemen. Dan kan ik me beter focussen op het leren aan mensen hoe ze bij elkaar fysieke en emotionele klachten oplossen en zo meer mensen helpen.

Suggesties zijn altijd welkom.

Jarmila Javornik
Gast

Ik heb zo’n beetje alle commentaren gelezen en zie dat veel ondernemers heel graag zo’n assistent zouden willen hebben. Die zijn er dan ook in alle vormen en maten, gewoon werkzaam als freelance office manager of managementondersteuner zoals ik. Je hoeft daar echt niet ver voor te zoeken! Ik doe ook marketingondersteuning en ben inzetbaar als grafisch vormgever. Daarnaast ben ik een goede en betrouwbare regelaar die enorm veel werk uit handen neemt en die er een kick van krijgt om anderen adequaat te ondersteunen. Dat kan op de locatie van de opdrachtgever of gewoon vanuit mijn eigen kantoor. Ja,… Lees verder »

Renée Daniëls
Gast

Een virtuele assistent klinkt geweldig! Maar ik zou niet weten wat ik zou kunnen uitbesteden. Dat ligt waarschijnlijk voornamelijk aan de manier waarop ik werk: ‘I make it up as I go along’, zeg maar. Ik bedenk iets, ga het uitwerken, bekijken, denk er over door, pas nog wat aan, bekijk het geheel weer en als ik dan denk ‘ja, dát is het’, dan is het ook klaar. Niks meer uit te besteden, dus. Zo heb ik zelfs mijn logo en website gemaakt. ’t Scheelt waarschijnlijk dat ik vrij handig ben met diverse applicaties, waardoor ik gelijk op een ‘digitaal… Lees verder »

Fiorella Martijnse
Gast

Een virtueel assistent die de cursisten inklopt en de administratie erover bijhoudt – dat lijkt me wel wat.
Iemand die de blogs regelt en een foto voor de sociale sites. Iemand die van mijn cursus ideeen een mooie flyer maakt en dat dan ook nog op de website zet. En misschien ook nog wat marketing doet. Zo iemand dus. Een ontzorger…. hmm, geweldige gedachte…

Lucienne de Swart
Gast

Dat zijn nu goede dingen om aan een VA uit te besteden. En bedenk eens wat je allemaal met de tijd die je overhoudt kan gaan doen….:-)

Groet,
Lucienne de Swart
virtual assistant

Paul van Aarle
Gast
Paul van Aarle

Misschien zou een virtuele assistent deze site wat sneller kunnen maken, anders gaat ie op den duur ten onder aan zijn eigen succes !

🙂

Mike Visser
Gast

Zijn er al websites waarop je virtuele assistenten kunt vergelijken op basis van tarieven en ervaring?
Ik ken de wereldwijde websites, maar ben zelf op zoek naar Nederlandstalige assistentie.

Mike

Lucienne de Swart
Gast

Hallo Mike,

Als VA weet ik dat dit overzicht er nog niet is maar dat er wel aan gewerkt wordt door een concullega van mij.

Groet,
Lucienne

Esther Molenaar
Gast

Ik wil toch even de knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok gooien. Ten eerste de lijst van Nisandeh vind ik geweldig. Hij heeft in deze lijst dagelijkse werkzaamheden van ZZP’ers en andere ondernemers in hele kleine stukjes gehakt. Top, dit geeft veel houvast als je je eigen werkzaamheden moet plannen. Nu zegt hij ook dat dit ideale klusjes zijn om uit te besteden aan een Virtual Assistent. Vervolgens lees ik alleen maar enthousiaste reacties van mensen die direct willen weten waar ze een virtuele assistent kunnen vinden. Wat ik jammer vind ik dat al deze klusjes weer te clusteren zijn is… Lees verder »

Evelien Bos
Gast

Ik denk dat Virtual Assistant, secretaresse op afstand, een verzamelnaam is voor alle klussen die uitbesteed kunnen worden. Iemand merkte al terecht op dat één VA dat allemaal niet kan behappen. Vooral ook omdat je niet in loondienst treedt bij je opdrachtgever. Persoonlijk vind ik dat iedereen zijn eigen talenten heeft en dat jij als tekstschrijver heel veel kan betekenen voor ZZP-ers. De kracht van werk uitbesteden ligt volgens mij in het gebruik maken van andersmans talenten om die persoon of personen dingen te laten doen waar jezelf minder sterk in bent. Ik adviseer mijn potentiële klanten altijd begin met… Lees verder »

Mariken de Kok
Gast

Hoi Esther,

Mijn begrijp van een VA is een Virtual Assistent in het buitenland… Daarmee heb je het voordeel van de prijsverschillen tussen het westen en het oosten.

Bijvoorbeeld het ontwerpen van een logo kost in Nederland minimaal 300 euro. In het buitenland maximaal 50 euro.

Vandaar dat het voor mij interessant is om een VA te gebruiken voor kleine taakjes en deze niet te bundelen en uit te zetten bij iemand in Nederland….

Sorry als ik hiermee mensen voor het hoofd stoot, maar als startende ondernemer moet je op de kosten letten 😉

Mark den Dubbelden
Gast

Op zich kun je dat natuurlijk in het buitenland laten doen, maar hoevaak laat je een logo ontwerpen? Ik zou dan eerder voor telefoon aannemen kiezen en administratie. Het machtig zijn van de Nederlandse taal is dan wel een voorwaarde, in mijn geval dan.

Mariken de Kok
Gast

Dat er wordt getwijfeld aan de kwaliteit van werk uit het buitenland is misschien begrijpelijk. Het nieuwe kan eng zijn.

Maar ik spreek uit ervaring en ben in contact gekomen met een aantal hele goede mensen. Soms is het even testen wat de capaciteiten van mensen zijn. Maar de meeste leveren echt goed werk af!

Mark den Dubbelden
Gast

Ik snap dat ook niet helemaal. Met behulp van skype en dergelijken verloopt de communicatie toch ook prima.
Ik zou er in elk geval geen probleem mee hebben om dingen in het buitenland te laten doen!

Gonny de Wit
Gast

Mariken,
In netwerk gesprekken komt dit ook vaker ter sprake, de opmerking van Eveline Bos hoor je ook heel vaak.
Social Media opdrachten die niet taal afhankelijk zijn worden dan vaker uitbesteed.

Esther Molenaar
Gast

Ik begrijp dat een startende ondernemer graag geld wil besparen. Geld besparen geldt niet alleen voor startende ondernemers. Ik speel even advocaat van de duivel :-). Maar ik dacht dat de Business Bootcamp (Open Circles) er ook voor was/is om alle ondernemers kansen en mogelijkheden te bieden. Het lijkt alsof Nisandeh nu zegt, dat je dat juist niet moet doen en alles maar goedkoop moet uitbesteden in het buitenland. En wat Evelien zegt, goedkoop betekent niet altijd ook nog eens kwaliteit. Dus wordt goedkoop dan geen duurkoop, omdat je je opdracht bij meerdere uit moet zetten om dat te krijgen… Lees verder »

Evelien Bos
Gast

Natuurlijk is het altijd mogelijk om een klus uit te besteden in het buitenland. Mijn ervaring is dat het niet duur is, maar dat je ook geen kwaliteit krijgt. Ik weet dat niet van logo’s, maar wel van bijvoorbeeld databases en transcripties. Ik denk persoonlijk als je gaat voor uitbesteden, wat vaak al een hele stap is voor een ZZP-er, kies dan voor kwaliteit dan weet je dat je geld goed is besteed. Ook vind ik het kort door de bocht om te zeggen dat een logo in Nederland minstens 300 euro kost… ik ken in ieder geval een hele… Lees verder »

Renée Daniëls
Gast

Het verschil is (denk ik) het formaat van de klusjes, zelfs ná clusteren. En hoeveel specialisme het klusje vraagt.

Op ’t moment dat ieder van de klussen nog een klusje is en/of specialistisch kennis of vaardigheden er niet voor nodig zijn, is het ideaal om die uit te kunnen besteden aan één ‘duizendpoot’, in plaats van aan meerdere ZZP-ers.
Of iedere keer aan een andere, zoals Evelien ook al schreef.

Jan Peters
Gast
Jan Peters

Op tijd voorbereidingen treffen voor een beursdeelname en naderhand ook helpen met het opvolgen van de leads

Tamara Willems
Gast

Mooie aanvulling! Vooral het opvolgen van leads is soms – in de hectiek van de dag – een enorme uitdaging.

Hanneke Wessel
Gast
Hanneke Wessel

Helemaal mee eens Tamara! Groetjes, Han

Mark den Dubbelden
Gast

Dat is een goede inderdaad! Het kost mij altijd veel tijd om de follow up te doen en het is een stuk persoonlijker dan een mailtje!

Bram de Lange
Gast
Bram de Lange

Het behangen van mijn website met mooie foto’s behoort niet tot mijn specialiteit. Een maat van mij komt wekelijks met twee nieuwe foto’s. Ik formuleer zijn webteksten.

Een andere kennis doet mijn belastingaangifte. Ook hem sta ik bij met goede teksten. Het zijn virtuele hulpjes van mij.

Toch is een virtuele-assistent ook waardevol. Eén instantie kan meerder (administratieve) taken uitvoeren en het contact is professioneel. Een gouden pré.

Dan de Haan
Gast

Geweldig idee! Ik ben al een tijd op zoek naar een manier om meer te delegeren. Ik heb iemand nodig die een database opzet en bijhoud met bijbehorende mailing, social media bijhoud en workshops organiseert, liefst in de buurt van Rotterdam omdat ik een persoonlijk contact op zijn tijd ook belangrijk vind.

Lucienne de Swart
Gast

Hallo Dan,

Er zijn VA’s genoeg in de omgeving van Rotterdam, waaronder ik. Kijk eens op mijn linkedinprofiel: linkedin.com/in/luciennedeswart

En anders gewoon even verder googelen 🙂

Groet,
Lucienne
virtual assistant

Mariken de Kok
Gast

Veel virtuele assistent kunnen vaak ook goed programmeren. Ze kunnen computerprogrammaatjes schrijven, zodat je zelf efficienter kan werken.

Gonny de Wit
Gast

Hallo Mariken,
De meeste virtual assistants en personal assistants die ik ken kunnen niet programmeren zoals jij dat bedoelt, maar die vind je meestal onder hun specialisme zoals bijvoorbeeld word sjablonen programmeren.

Mariken de Kok
Gast

Hoi Gonny,

Op bijvoorbeeld Odesk.com kun je ook echte programmeurs vinden. Eigenlijk allerlei freelancers. Ben je specifiek op zoek naar iets?

Justin Junier
Gast

Een andere manier om wat werk uit te besteden is een stagiair. Er zijn zat gemotiveerde en bijna afgestudeerden die staan te springen om een stage plek. En met enige overlap en eisen voor de studie kan er beste veel werk verricht worden. Wellicht een marktonderzoek, marketingbezigheden, etc. Enigzins creatief insteken.

Voor niet veel geld trouwens 😉