Je doelgroep bepalen – 5 vragen die je jezelf moet stellen

Om succesvol te zijn met je business, moet je je doelgroep bepalen en je focussen op je ideale klant. Om je op weg te helpen met het bepalen van je doelgroep heb ik hieronder vijf vragen geformuleerd. Beantwoord deze vragen en je hebt een goed begin voor het bepalen van je doelgroep.

1)      Wie is je doelgroep? Houd het redelijk algemeen. Wat is hun geslacht, leeftijd, burgerlijke status, inkomen en opleidingsniveau? Dit geeft je een beeld, nog zonder gezicht, van je markt. Zijn ze getrouwd met 2 hoge inkomens, of worstelende single ouders?

2)      Wat is hun levensstijl? Word specifieker. Denk aan de klant die jij probeert te bereiken – wat zijn hun waarden, persoonlijkheid, idealen en hobbies? Denk aan hun gedrag en gedachtenpatronen. Deze vragen betreffen individuen, maar helpen ook je markt te bepalen. Als je tattoos verkoopt, dan is je ideale klant waarschijnlijk geen 98-jarige kerkgaande vrouw, die graag breidt en romannetjes leest.

3)      Waar zijn je klanten?  Locatie is belangrijk. Maar denk ook aan waar ze hun informatie vandaan halen en hun tijd doorbrengen. Reizen ze naar hun werk? Waar gaan ze heen voor ontspanning en op welke tijden? Je wilt hen bereiken, dus is het belangrijk te weten waar ze zijn.

4)      Waar zoeken ze naar? Gebruik deze vraag om te analyseren of jouw business plan strookt met wat zij willen en nodig hebben. Het antwoord helpt je ook om je business verder te ontwikkelen. Je markt bepalen wanneer je je business tart is één ding, maar tijden veranderen. Als je weet wat je markt wil, kun je met je markt mee veranderen.

5)      Wat heb je hen te bieden? Nu je weet wat hun levensstijl is en wat ze willen, kun je een strategie ontwikkelen om je business te promoten. Vertaal wat jij verkoopt in de vervulling van wat je klanten willen.

Je markt bepalen in een slechtdraaiende economie is een overlevingsstrategie. Als je exact weet wie je wilt bereiken, waar ze zijn en hoe je met je klanten om moet gaan, dan loopt je onderneming efficiënter.

Dit zijn mijn 5 vragen om je doelgroep te bepalen.
Ik weet zeker dat er nog veel meer goeie vragen zijn, dus nu is de beurt aan jou.

Welke vragen zou jij stellen om je doelgroep te bepalen en deze goed in kaart te brengen?

Plaats een comment hieronder om jouw ervaring te delen met mij en de andere lezers.

En neem dan de tijd om de comments van anderen te lezen, om nieuwe ideeën op te doen.

Op jouw succes,

PS. het comment dat de meeste duimpjes kreeg in de blog post ‘Omgaan met moeilijke klanten – 5 manieren’ is Coba de Wit! Gefeliciteerd Coba, je ontvangt de gratis dvd ‘Elements of Succes’.

Deel je ervaringen en lees die van anderen.

23 reacties

  1. 0 stars
    Jeannette Kommer
    7 reacties

    Poeh, lastig hoor een doelgroep bepalen. Na 15 jaar zelfstandig in de kunsten èn in loondienst ga ik nu voor volledig zelfstandig. Te beginnen met mijn doel groep te specificeren. Geen makkelijke taak voor een kunstschilder. Aanstaande dinsdag 12/5 ga ik een middagje bij Marielle aan de slag. Zijn er meer kunstenaars die het moeilijk vinden dit helder te krijgen? Ik zou je graag willen horen.

  2. 0 stars
    Maikel Latour
    13 reacties

    Een van de grootste uitdagingen voor de meeste ondernemers is het bepalen en specificeren van de doelgroep.

    Er zijn twee methodes te gebruiken.
    1). Wie is de doelgroep die iets heeft aan mijn product of dienst?
    2). Ik zoek een specifieke doelgroep zowel offline als online, en ga voor deze doelgroep een product of dienst ontwikkelen.

    Optie twee is de meest gekozen optie en werkt voor velen het gemakkelijkst. Blijf altijd sleutelen aan je business! Het gemakkelijke van optie twee is dan ook dat jij je doelgroep als eerste had gevonden. Je kunt ze dus direct vragen waar je aan moet sleutelen.

    Ik hoop dat jullie hier mee verder kunnen.

    Groeten,
    Maikel Latour

  3. 1 stars
    Greta van Buuren
    43 reacties

    Fijn dat er te lezen valt over het definiëren van een doelgroep. Ik draai in een kringetje rond, heb veel kennis maar hoe vertaal ik die naar een doelgroep waar ik nog niet mee gewerkt heb? Het kost me hoodbrekens in ieder geval en ik ga er nog weer eens op kauwen… Succes allemaal met je business :-) Greta

  4. 3 stars
    Frank Janssen
    154 reacties

    Als ik mijn doelgroep bepaal kijk ik ook naar: welke problemen hebben zij?

    Als ze een bepaalde uitdaging of probleem hebben dat ik kan oplossen, dan heb ik de juiste doelgroep

  5. 2 stars
    Ryan de Kom
    88 reacties

    Ik ben nu bezig om opnieuw te kijken naar mijn target audience. Probleem is dat ik 3 verschillende doelgroepen heb: Horeca, Kantoren en Particulieren. Hoe kan ik deze doelgroepen het beste bereiken? Ik zou best met iemand willen sparren die hier veel ervaring/succes in heeft.

  6. 3 stars
    Kees van der Stel
    158 reacties

    Ik vind ‘doelgroep bepalen’ geen gemakkelijk issue.

    Ik heb me uiteindelijk laten leiden door mijn intuïtie. Maanden geleden (na het Business Bootcamp in januari 2012!!) heb ik de vraag gesteld aan mijn ‘innerlijke weten’. Er kwam geen antwoord. Toen een paar weken geleden de nieuwe content van mijn website aan de orde kwam heb ik vanzelfsprekend de vraag weer gesteld. Na een dag ploeteren en ploeteren op de teksten nog steeds geen antwoord. Omdat ik nogal uiteenlopende (coaching)producten heb zag ik al een scenario voor me met twee websites en twee bloggen…

    Een dag later kreeg ik een ingeving over het spectrum van mijn coaching (van helend, via preventief naar ontwikkeling) en jawel hoor daar bleek ook het antwoord op mijn doelgroepvraag in besloten te liggen. Nogal een complex procesje dus. Ik ben heel blij met de manier waarop ik mijn doelgroep nu heb kunnen definiëren en specifiek heb kunnen maken en dat ik kan volstaan met één blog en één site.

    Zie onder de verschillende producten op mijn site hoe ik het opgelost heb. De uiteindelijke plaats van de teksten hebben ook nog wel wat hoofdbrekens en overleg met mijn ‘team’ gekost.

  7. 0 stars
    Claudia Kaldenbach
    13 reacties

    Inderdaad goede vragen: het geeft je laserfocus wanneer je helder hebt wie je doelgroep is.
    Ik geloof er in dat het begint bij te kijken naar wie je zelf bent. Dus:

    1. Kijk je ervaring. Heb je kennis van en ervaring in de markt waar je je op richt? Spreek je hun “taal”, weet je wat er leeft, waar ze wakker van liggen?

    2. Kijk naar je bestaande klanten. Voor wie ben jij het meest van toegevoegde waarde en met wie werk je echt graag? Kijk of je daar een rode draad in ontdekt, in een ideale klantenprofiel.

    Uiteindelijk wil je van toegevoegde waarde zijn en je richten op een doelgroep die maar al te graag bereid is je te betalen voor wat je oplost.

  8. 0 stars
    Edwin
    9 reacties

    Good blog to remember !
    Thank you all for the remarks.

    I needed this!

  9. 0 stars
    Deniz
    3 reacties

    Allereerst een compliment voor de Open Circles Academy.

    Ik zou vooral mijn doelgroep bepalen door te kijken naar het belang wat de klant heeft met de aanschaf van jouw product. .

    Wat is het voordeel voor je klant? Ga in op wat jouw klant met het product wil bereiken en hoe je hem daarbij kan helpen.

    Veel succes met ondernemen!

    PS: Vandaag gelezen: Geluk heeft niet te maken met wat je doet of wat je hebt maar vooral met wat je denkt!

  10. 2 stars
    Tania Keijer
    95 reacties

    Hallo allemaal, bedankt voor jullie wijze woorden. Maarre…wie wil de dvd winnen? Haal duimpjes binnen, de dvd is top en je bent het waard. Ik sta nu bovenaan, maar ik heb al zo’n dvd, da’s zonde. Kom op, ik heb 4 duimpjes dus ben makkelijk in te halen.

    1. 0 stars
      Karin
      11 reacties

      Ik ben het met Tania eens, het is echt een geweldige dvd en dit keer ben je gemakkelijk in te halen.

      Dus tip voor iedereen: deel deze blog met je vrienden, familie en kennissen om zoveel mogelijk duimpjes te krijgen!

      Veel succes allemaal!!

  11. 0 stars
    Sandro Glasius
    1 reacties

    Ik wil de vraag omdraaien:

    NIET – zoek de doelgroep voor je product
    WEL – zoek een product voor een doelgroep

    1. 0 stars
      Rob Pelser
      1 reacties

      Dit is een goede. Zonder bewust hier op aan te sturen, denk ik deze methode gevolgd te hebben, en ga vervolgens, bij voldoende response, deze doelgroep analyseren.

  12. 0 stars
    Lianne
    2 reacties

    Vraag vrienden en mensen uit je netwerk wie zij vinden dat je doelgroep is?
    Zij komen soms met totaal andere ideeeën dan jezelf!

  13. 0 stars
    Edwin Godijn
    1 reacties

    Doelgroepen worden bepaald door het product of de diest die je aanbied, maa:
    – doelgroepen zijn aan verandering onderhevig, denk aan economie, milieu, cultuur etc.
    – doelgroepen zijn ook zelf aan verandering onderhevig, denk aan leeftijd, tijdsbesteding, financieel etc.

    Pas regelmatig je criteria aan en volg de veranderingen van je doelgroep en volg ook de ontwikkeling van gerelateerde diensten of producten om je doelgroep te vergroten.

    Groet, Edwin Godijn

  14. 0 stars

    “Waarmee worstelt mijn klant?”

    Jouw aanbod is een antwoord op een vraag.
    Wat is de onderliggende vraag of verlangen waarmee je klant worstelt en waar jij het antwoord op hebt?
    Wanneer je woorden kunt geven aan wat bij je -ideale- klant ‘nog’ een woordenloos gevoel is, is de herkenning groot. En een basis van vertrouwen gelegd. Als er dan ook nog een oplossing aangereikt wordt, is het feestje compleet.

  15. 2 stars
    Jacoline Steegstra
    84 reacties

    Net als Ellen vind ik dat je vooral zelf een klik moet hebben met je doelgroep en dat je bij het kiezen van je niche vooral je hart moet volgen.

    1. Waarin ben ik ervaringsdeskundige? Maakt je geloofwaardig.
    2. Volg niet het geld maar je passie. “Money follows your passion”, hoorde ik ooit op een cruciaal moment bij het kiezen van mijn niche.
    3. Welke behoefte zie, hoor, ruik, proef ik bij mijn doelgroep wanneer ik de krant lees, programma’s bekijk of websites bezoek?
    4. Hoe kom ik met mijn doelgroep in contact?

    Als mediator en jurist heb ik heel bewust de keuze moeten maken om mijn juridische kennis op de achtergrond te stellen en me te richten op mensen met relatie/huwelijksproblemen

  16. 0 stars
    Ellen Scholten
    4 reacties

    Ik heb mijn doelgroep bepaald aan de hand van de volgende vragen:
    1. Met welke groep heb ik de meeste affiniteit?
    2. Bij welke groep kan ik mijn eigen ervaringen (met soortgelijke problematiek) inbrengen/gebruiken?
    3. Kan ik hun vraagstukken écht begrijpen en daardoor doorgronden?
    4. Is er behoefte hieraan?

    Met 13 jaar buitenlandervaring in 4 verschillende landen was het “logisch” dat ik mij ben gaan richten op expats en internationals. Dat zijn de mensen die ik coach.

    1. 2 stars
      Tania Keijer
      95 reacties

      Hallo Ellen, gefeliciteerd met je prijs. Je zal veel aan de dvd hebben, veel succes ermee.

  17. 0 stars
    Erik de Vries
    1 reacties

    Je kunt algemene kenmerken over een doelgroep verzamelen, maar niemand kan zich in een doelgroep inleven. Naast alles dat je over een doelgroep weet, is je inleven in één persoon uit de doelgroep een essentieel middel om de diepe behoefte van je klant te peilen, waarop je met communicatie succesvol kunt sturen.

    Primaatonderzoeker Frans de Waal laat in zijn laatste boek zien dat wij daar een uitstekend instrument voor hebben: “Empathie is het proces waarmee we informatie over een ander vergaren”.

  18. 0 stars
    Han Oei
    4 reacties

    Goede vragen om jezelf te stellen…

    Tip: Stel ze niet alleen aan jezelf, maar overweeg ook een behoeftenonderzoek bij representanten van je doelgroep. Zij kennen hun behoeften namelijk beter dan jezelf. Je zult niet de eerste zijn die beter denkt te weten wat de klant denkt dan de klant zelf…

    Ook mooi is om ze te laten participeren in de ontwikkeling van je dienst/product: de kracht van co-creatie…

    1. 0 stars

      Han,

      Mooie tip, heel concreet!

      Toch denk ik dat overtuiging, en gedeeld enthousiasme (in mijn geval over een technisch of wetenschappelijk vernieuwend product) de juiste energie geven. In combinatie met respect en goed luisteren volgt de rest dan vanzelf.

  19. 2 stars
    Tania Keijer
    95 reacties

    Er zijn mijns inziens twee soorten doelgroepen. Ik noem ze de gerichte doelgroep en de doolhof-doelgroep.
    Wanneer iemand bijvoorbeeld een nieuwe tafel nodig heeft omdat de oude stuk is gegaan, dan gaan ze specifiek op zoek naar een nieuwe tafel in de meubelwinkel. Dit is de gerichte doelgroep, je weet waar je je op moet focussen.
    Maar soms ben je de klant een stap voor en heb je een product of dienst waarvan je potentiële klanten wellicht nog niet weten dat zij dit graag zouden willen afnemen. Wanneer je bijvoorbeeld een cursus spaans aanbiedt, moeten ze vaak eerst geïnteresseerd raken voor zij deze dienst afnemen.
    Realiseer je dus goed wat voor soort product of dienst je hebt, want dat is ook van belang om te bepalen waar je je doelgroep zou kunnen zoeken en hoe je ze gaat benaderen.