Na de Business Bootcamp – succesvolle strategieën

Welkom bij deze Business Bootcamp ‘opfrisser’!              

Ik hoop dat de twee voorgaande opfrissers over Mindset en Goals je hebben geholpen om bezig te blijven met het bouwen van het succes van je business.

Vandaag is de beurt aan de Strategies uit het MG-SPI systeem.

Dit is een tijd van snelle en diepgaande veranderingen, met merkbare gevolgen voor jouw business. De strategieën die je tot op heden hebt ingezet in je business, zijn aan een evaluatie toe.
Wat tot op heden werkte, werkt niet noodzakelijkerwijs in de toekomst. Sterker nog, waarschijnlijk niet.

Het is tijd om je business strategieën aan te passen aan de ontwikkelingen van nu.

Wat betekent dit praktisch?

Je product of dienst moet REMARKABLE zijn

Mensen hebben minder geld te besteden of zijn minder bereid het uit te geven.
Als jouw product wel OK, maar niet opmerkelijk is, dan is er werk aan de winkel, want je klanten zullen daar niet zo snel meer geld voor uit gaan geven.
Zorg dat je je product doorontwikkelt tot het opmerkelijk is, of laat je product vallen en ga verder met een product dat wel opmerkelijk is.
En als je net begint als ondernemer – begin dan gelijk met een REMARKABLE product.

Lees hier meer over op ons blog “Ook jij kunt een opmerkelijk product creëren!”

Je product of dienst moet opmerkelijk zijn

Zorg dat er over je product of dienst wordt gepraat. Zorg dat het opvalt. Dat er een ‘buzz’ ontstaat, waardoor je mond-tot-mond reclame gaat lopen.

Doen wat iedereen al doet, gaat je geen succes brengen.
Bekijk hier wat je dan wél moet doen

Vraag!

In de Business Bootcamp hebben we een hele sessie besteed aan het onderwerp “Vraag om wat je wilt”.  Voor velen niet de meest gemakkelijke handeling. Maar wel een strategisch goede!

Oefen jezelf met vragen aan anderen – om feedback, om hulp, om ideeën, om wat dan ook.

Je kunt hiervoor bijvoorbeeld dit blog gebruiken.
Maak gebruik van het commentaarveld hieronder om jouw vraag te stellen. En kom weer eens terug om de vragen van anderen te lezen en te beantwoorden.

Nieuwe marketingstrategieën

Een aantal marketingstrategieën van nu zijn:

  • Database mailing – zorg dat je een lijst aanlegt van prospects en klanten en hun contactgegevens.
    Geef ze iets van waarde waar ze hun e-mailadres voor moeten achterlaten.
    Dan kun je heel gericht in contact treden met je doelgroep.
  • Doorverwijzingen – laat het niet aan het toeval over, maar maak er een systeem van!
    Lees hier hoe je van jouw klant jouw ambassadeur maakt
  • Social Media – de social media bieden je vele mogelijkheden om met je doelgroep te communiceren.
    Maak het niet ingewikkelder dan het is. Begin met de basics: begin met bloggenLinkedIn en Facebook
  • Netwerken – is onmisbaar voor de marketing van jou en je business.
    Lees hier hoe je effectief netwerkt

Tot zover de strategieën op een rijtje!

Welke marketingstrategie heb jij ontwikkeld voor jouw product of dienst?
Gebruik het commentaarveld hieronder om jouw strategie te delen.

Misschien wil je feedback ontvangen van anderen, of misschien heb je hulp nodig bij het uitwerken van jouw strategie, of misschien heb je tips voor anderen. Deze pagina is daar voor bedoeld!

De hulp, support en aanmoediging is er, je hoeft er alleen maar om te vragen

Tot slot:

Wil je teruglezen wat we ook al weer hebben behandeld met betrekking tot de Mindset, ga dan naar Na de Business Bootcamp – de juist mindset 

En voor de Goals, ga naar Na de Business Bootcamp – doelen stellen & behalen

Op jouw succes,

Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
12 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Dieuke Feenstra
Dieuke Feenstra
9 years ago

Wat is precies jou produkt?
Wat voor oplossing geef je meestal? Op welk probleem?

Sin Declerc
9 years ago

Ook ik heb een vraag. Ik ben mobiliteitsdeskundige, en help in Vlaanderen en Brussel bedrijven en overheden om door professionalisering mobiliteitskosten te reduceren en leefbare gemeenten tot stand te brengen. Duurzame ontwikkeling met een duidelijke ROI is daarbij het uitgangspunt.

Nu is op zich dit blijkbaar al remarkable, doordat ik focus op de menselijke factor en niet op infrastructuur/logistiek. De mond-aan-mond werkt op zich prima.

Toch wil ik graag een aantal concrete producten maken die aansluiten bij wat (potentiële) klanten nodig hebben. Ik hoor namelijk wel vaker dat ‘mobiliteitsadvies’ te vaag is, waar ik van mijn kant uit pas concreet kan worden als ik het bedrijf goed genoeg ken.

En daar zit de kwestie. Ik stoot op het probleem dat zowel overheden als bedrijven geheel niet willen spreken over hun problemen met mobiliteit, uit angst dat er informatie zou meegegeven worden die (economisch of politiek) gevoelig ligt.

Vandaar dat ik ‘hapklare diensten’ wil ontwikkelen waar het makkelijk ja of neen tegen zeggen is. Zoals een scan, een audit, een doorlichting, … Maar dan moet ik wel weten wat zinvol is…

Mijn vraag: hoe bevragen jullie klanten en prospecten naar hun wensen en noden? Buiten ‘op de man/vrouw af’?

Leni Minderhoud
7 years ago
Reply to  Sin Declerc

Dag Sin, het is even geleden dat je deze vraag stelde. Maar toch nog een reactie. Het gaat m.i. om wat jouw prospect wilt en niet persé wat jíj denkt dat ze nodig hebben. Misschien hebben ze problemen met de mobiliteit voor bepaalde medewerkers.

Daarnaast kun je iets gratis weggeven wat de organisatie heel erg blij van wordt. Een workshop social media, iets wat hot is en de organisatie nog niet zo goed kent. Zo kun je je expertise laten zien. Je kunt via google tools ook zoeken op wat jouw doelgroep op google zoal zoekt. Helpt dit?

Richard Riedel
9 years ago

Hallo wereld,

Sinds de afgelopen Business Bootcamp (mijn eerste keer) ben ik gaan focussen om een REMARKABLE product te creëren. Aangezien dat er 10 duizend andere website bouwers in Nederland in het wild lopen, waarom zou iemand voor mij kiezen?

Tijdens mijn gesprekken met potentiële nieuwe klanten ben ik veel beter gaan luisteren naar wat ze eigenlijk willen.

Toen kwam ik met een idee. Sommige pizza restaurants garanderen dat jouw pizza binnen 30 minuten bij jou bezorgd wordt en als ze toch te laat zijn krijg je jouw pizza gratis. Waarom dan niet het zelfde doen met mijn dienst.

Ik heb 3 pakketten bedacht. De kleinste is maar 95 euro en is binnen 5 dagen klaar anders krijg je jouw geld terug.

Geweldig dacht ik en onweerstaanbaar! Maar anderhalf week later nog geen klant binnen gehaald. Wel mensen met interesse maar nog geen factuur de deur uit.

Je kunt op de site rond kijken snelleweb.nl
Wat denken jullie hiervan? Wat zou ik kunnen verbeteren? Jullie mogen eerlijk en direct zijn.

Help me… en bedankt alvast

Sin Declerc
9 years ago
Reply to  Richard Riedel

Als ik een pizza bestel, dan wil ik a) niet zelf koken b) lekker eten c) binnen een redelijke termijn de pizza hebben. Ik koop niet noodzakelijk bij de snelste leverancier, maar wel bij de lekkerste die er ook nog eens in slaagt om een pizza die besteld is als ‘geen paprika!!!!’ ook daadwerkelijk zonder pizza te leveren in warme toestand.
Ik denk dus dat je een geweldig product hebt dat het verschil kan maken als je potentiële klanten DENKEN dat je even goed bent als anderen. (95 euro??? dat kopen alleen wanhopige vzw’s? Veel te lage prijs!)
Dus, als je goed hebt geluisterd naar klanten of prospecten, wat is dan essentieel voor hen aan een site?
Voor mij was dat:
– zelf kunnen aanpassen (en een hulplijn als ik vastzat)
– niet vastzitten aan slechte hosting
– ik had een voorkeur voor joomla omdat ik ook moodle wou gaan gebruiken
– op 1 maand klaar
– max 3000 euro.
– professionele layout
– ik besteedde uit omdat ik er zelf geen tijd in wou steken in de opstartfase.
– ik wou een degelijke communicatie over wat ik wou, hoe dat te implementeren met pagina’s en plugins, …
Misschien had ik me meer ingelezen dan een gemiddelde klant, maar het is om je een idee te geven. Ik had geen enkele ervaring met die dingen.
Had ik je toen gehoord en had je mij duidelijk gemaakt dat je dit kon bieden, dan had ik je zeker aangeworven. Kon je alleen garanderen dat je binnen de maand een site zou opleveren met toeters x en bellen y, dan zeker niet.
Gooi dus zeker niet overboord, maar luister én pas je communicatie aan aan de FAV: Frequently asked verzoekjes.

Arnoud Wildschut
9 years ago

Na de Business Bootcamp en na mijn eerste jaar als ondernemer ben ik in de evaluatie 2012 fase beland en in de fase van wat ging goed en wat ging minder goed. Door de Business Bootcamp ben ik in staat mezelf en mijn plussen en minnen beter in kaart te brengen en ze te ERKENNEN. Dit leert me ook bij anderen mijn zwakke punten aan te geven en er over te praten om ze doorbreken, want ik wil mijn zwakke kanten doorbreken om succesvoller te zijn.

Een van de belangrijkste zaken is dat ik me snel laat afleiden door nieuwe ideeën zonder eerst de eerdere ideeën de kans tot slagen te geven. Daar moet dus wat aan gebeuren. Ik heb een unieke evenementen bus gekocht afgelopen jaar en daar zitten veel unieke mogelijkheden aan. Echter heb ik mijn focus niet op de bus gelegd maar op de organisatie van eigen evenementen.

Nu gaan we dat roer omgooien. Back to basic. Minimaliseer de eigen evenementen en zet eerst de bus volledig in de markt en zorg voor de toegevoegde waarde voor de consument ervan.

Nu heb ik daar een aantal ideeën voor die ik graag wil delen en testen.

1. Gebruik mijn netwerk om de afnemers te vinden:
Welke organisatie vind jij dat mijn bus verdiend en er GRATIS een dag gebruik van mag maken? Laat het mij weten en IEDERE maand kiezen wij het beste idee eruit!

2. Maak NU eenmalig kennis met onze unieke evenementenbus en als kennismakingsaanbod betaal je slecht de uniek lage prijs van € 247,- in plaats van € 750! En beveel je ons daarna aan dan ontvang je ook nog een € 50,- retour bij een vervolgboeking van jezelf of de nieuwe klant!

3. Zet de unieke eyecatcher in bij jou evenement en betaal voor 2 gebruik slechts 1 dag! Komt er vervolgens via jouw contacten een vervolgboeking uit dan krijg je nog eens 25% van deze vervolgboeking op je rekening terug!

Kan je hier een mening over geven als lezer wat je van deze acties vind en heb jezelf wellicht nog een GEWELDIG idee om de bekendheid van deze bus een sneeuwbaleffect mee te geven?

Bedankt voor jullie comments alvast!

Dieuke Feenstra
Dieuke Feenstra
9 years ago

Hoi Arnoud,

Plannen 2 en 3 zeggen alleen iets over de prijs. Daarmee is het produkt nog niet remarkeble. Optie 1 geeft zeker buzz, vooral als je zoiets in de krant ofzo kunt krijgen.

Verder zou met wat er in die bus zit, iets heel speciaals te doen moeten zijn. iets wat iedereen geprobeerd wil hebben. Ik weet niet wat je normaal gesproken met zo’n bus doet maar het moet iets speciaals zijn.

Sin Declerc
9 years ago

1- is je bus zelf niet de beste reclame? ik snap het concept niet echt, maar dat terzijde. Staat op je bus hoe die te huren?
2- ik zou inzetten op het nieuwe werken, goede doelen, … ‘wij komen naar jou toe’-organisaties dus. Je klanten hebben een reden nodig om zo’n bus te huren. Waarom ben jij een betere oplossing dan een zaal/boot/tent/…?
3- prijs mag hoger. Je levert kwaliteit, geen goedkope brol.
4- ik denk dat je partners nodig hebt. Je product op zich is remarkable maar niet zonder meer verkoopbaar. Zie punt 2. Werk samen met anderen om je doel te bereiken. Dus niet eigen events, maar die van anderen organiseren. Als jij daarbij ook organiseert, kan dat natuurlijk een plus zijn ‘ik neem je alle zorgen uit handen met mijn full-service’
5- is hij ook inzetbaar voor reclame-belettering? Strategisch parkeren op een brug? Kan je bv met een reclamebureau samenwerken (ik freeweel hier even)
6- Ik hoor niets over een strak afgeleid doelpubliek. Evenmin wat je ten gronde verkoopt. Is dat plaats, rijdende fun, een repetitieruimte, een clublokaal, een advertentieruimte? Neem een blad papier (een computer!) en schrijf in het midden ‘bus’.

Wat kan een bus allemaal zijn? Een bus is immers een afgebakende fysieke ruimte, met een binnen en een buiten eraan, waar je op en af kan, met ramen in, en een stuur. Wat associeer je met dat soort eigenschappen? Voor WIE zijn sommige van die dingen een MUST have? (ik denk bv dan aan dienstn voor senioren in kleine dorpen waar een vast kantoor te duur is, een rijdende flexplek waar je een zit kan huren per rit, een manier om collectieve plaatsbezoeken te organiseren bij weg herinrichting, … )

Hoop dat je er wat aan hebt!

Dieuke Feenstra
Dieuke Feenstra
9 years ago

Ik help bedrijven en organisaties met het opstellen van hun zakelijke contracten. Ik doe dat altijd zo dat ze leesbaar en duidelijk zijn voor beide partijen. Alle partijen begrijpen wat de bedoeling is; geen brij van kleine lettertjes.

Ik denk al een tijdje na over hoe dit “remarkable” te maken. Kan alleen niets verzinnen. Heeft iemand ideeën hierover?

Sin Declerc
9 years ago

Dag Dieuke, ik vind dat een erg remarkable service: zakelijke contracten in mensentaal en zonder fine print. Wel vraag ik me af of je niet nog extra kan communiceren over waar je mee zit bij zo’n contract: hoe integer zijn beide partijen (‘ik ben neutraal’), hoe zit het met achterpoortjes (iedereen wil ze voor zichzelf maar niet voor de andere – kan je daar open over communiceren onder jouw leiding, over worst case bail outs?), …

Dieuke Feenstra
Dieuke Feenstra
9 years ago
Reply to  Sin Declerc

He dank je voor je goede commentaar! Bedoel je trouwens met dat open communiceren dat partijen van te voren mij inhuren om daarover te praten?

Sin Declerc
9 years ago

Dat kan. Kan op zich al een product zijn: randvoorwaarden helder krijgen. Maar ik zag het eerder als een USP. Is het een idee om je klanten te vragen daar bv een getuigenis rond te formuleren?