10 tips om succesvol te netwerken

28727 views | 59 reacties |
shares


Zakelijk netwerken is een kunst.
Als ondernemer doe je er goed aan deze kunst te beheersen en te bedrijven.

In dit artikel vind je 10 geweldige netwerktips voor je om van start te gaan!

Netwerken gaat over het bouwen van relaties die duurzaam zijn en wederzijds voordeel opleveren.

De voordelen van zakelijk netwerken zijn:

  • Het zorgt ervoor dat je de juiste mensen ontmoet voor jouw netwerk zodat je je invloed vergroot.
  • Je kunt je producten en diensten op een heel persoonlijk niveau onder de aandacht brengen. Dergelijke relaties maken dat je opvalt en boven het lawaai uitkomt van advertenties, emails en willekeurige verkooppraatjes. Het wekt vertrouwen en maakt wat je te bieden hebt geloofwaardiger.
  • Nog belangrijker, het helpt je om contact te maken met een bredere groep mensen met wie je je ideeën en mogelijkheden kunt delen. Wie weet ontmoet je nieuwe prospects, klanten, efficiënte werknemers of zelfs een mentor of zakenpartner.

De 10 tips uit dit artikel helpen je om gemakkelijker, effectiever en met meer plezier te netwerken.

Lees ze door, pik de belangrijkste voor jou eruit  en vooral – gebruik ze wanneer je netwerkt en zie de resultaten voor jouw business.

  1. Een netwerkevenement is een zakelijke ontmoeting dus behandel het ook zo. Wees voorbereid en kom ruim op tijd.
  2. Vroeg aanwezig zijn heeft ook als voordeel dat je de gastheer kunt spreken. Als je dan ook nog de kans hebt gehad de deelnemerslijst in te zien, kun je de gastheer vragen je aan iemand voor te stellen die je de moeite waard lijkt te leren kennen.
  3. Als je het lastig vindt om anderen te benaderen, zoek dan iemand op die eruit ziet zoals jij je voelt. De ander zal blij zijn dat je hem op zijn gemak stelt en zo zal de bijeenkomst voor jullie beiden fijner zijn.
  4. Voorkom dat je met borden en glazen moet jongleren en houd je rechterhand vrij voor het schudden van handen.
  5. Een rechte houding getuigt van succes. Neem zo min mogelijk mee dat ervoor kan zorgen dat je gebogen staat en je in je beweging wordt belemmerd.
  6. Neem het initiatief om mensen aan elkaar te introduceren. Mensen die niet goed zijn in zichzelf voorstellen zullen je hier dankbaar voor zijn en ook zal het je reputatie als goede netwerker ten goede komen.
  7. Vraag mensen niet gewoon naar wat ze doen. Dat moedigt hen alleen maar aan te zeggen: “Ik ben een accountant (bijvoorbeeld)”. Probeer: “Wat heeft je deze week bezig gehouden?”, dit geeft ze een kans om over iets interessanters te praten en geeft jou de kans om te zien of er problemen zijn waar je hen mee kunt helpen.
  8. Richt je op het helpen van anderen. Welke problemen los je voor je klanten op, of welke dromen vervul je?
  9. Vraag toestemming voor een vervolggesprek en stuur verdere informatie, zo verwachten ze het als je dat doet.
  10. Vervolgcontact is de volgende stap in het opbouwen van een relatie. Eén telefoontje is niet genoeg. Wees pro-actief in het onderhouden van contact.

En… nog één extra tip…

Zorg dat je meedoet aan de Business Bootcamp, zodat je kunt deelnemen aan de beroemde Beehive Game.
In dit spel heb je de gelegenheid om te netwerken met honderden potentiële klanten, partners of leveranciers EN hun netwerken, binnen het tijdsbestek van een paar minuten.
Plezier, energie en nieuwe contacten gegarandeerd!

Met deze tips kun je netwerken als strategische tool voor je business inzetten.

Welke tips heb jij die helpen om netwerken efficiënter te maken en die resultaat opleveren?

Plaats je ideeën, gedachten en tips in het commentaarveld hieronder.
En lees ook wat anderen aan tips geven.

En vergeet niet jouw contacten op de hoogte te brengen van dit blogartikel via Twitter, Facebook, LinkedIn of via je eigen blog of nieuwsbrief!

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
59 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Martine Floor-Bron
10 years ago

Ga niet naar een netwerkbijeenkomst om iets te halen, maar om iets te geven. Dat haalt de druk eraf om te “scoren”, je bent veel meer ontspannen en dat straal je ook uit.

Ellen Mertens
10 years ago

Martine, ik ben het met je eens. Ik wil nog aanvullen de tip die ik aan de Business Bootcamp heb overgehouden: stel, je bent zelf schilder, “maar” je gesprekspartner heeft een automonteur nodig. Geef je kaartje JUIST om je gesprekspartner met jouw bevriende automonteur in contact te brengen. Als je je daar op richt, wordt netwerken vanzelf al minder ‘opdringerig’ en je wordt toch goed onthouden als je iemand kan helpen.

Anja Leinders
9 years ago

De intentie om iets te brengen/geven haalt inderdaad de lading af van het idee dat het netwerken klanten moet opleveren.
Ik heb zelf ook deze instelling bij het netwerken en moet zeggen dat ik het als heel relax ervaar.

Evert Onink
8 years ago

Hoi Martine,
ook ik ben het helemaal met je eens. Sinds De Master Entrepreneur benader ik op netwerkbijeenkomsten iedereen met de vraag: “wie ben je en wat doe je.” Dat stelt de ander in de gelegenheid om zijn/haat verhaal te vertellen en maakt van mij een goede, gemakkelijke en toegankelijke gesprekspartner. Daarna komt het gesprek meestal vanzelf op mij terecht, zodat ik er toch uit kan halen wat ik wil.

Evert.

Nicole van Dijk
10 years ago

Martine,
Helemaal eens. Zaterdag ging ik met die houding naar het bootcamp en het werd daardoor een totaal nieuwe en positieve ervaring voor zowel de ander als mezelf. De gesprekken waren ontspannen en prettig. Give, inspire and be inspired!

Delphine Ghekiere
8 years ago

Zelf kreeg ik de tip om de achterkant van je businesscard te besteden aan een aantal kernwoorden van je interesses.
Het kan een aanknopingspunt zijn voor een onderwerp waarin je beiden geïnteresseerd bent en je anders misschien moelijker te weten kwam.

Evert Onink
8 years ago

Hoi Delphine,
daar is een visitekaartje ook voor. Het is niet een kaartje voor je Rolodex (of de digitale versie daarvan), maar om te noteren wat je van de andere partij belangrijk vindt om te onthouden en om te noteren wat je met de ander hebt afgesproken.
Doe thuis zo spoedig mogelijk wat je beloofd hebt, nodig de ander uit op LinkedIn of maak een vervolgafspraak.
Daarmee toon je interesse in de ander.
Succes,
Evert

Jan Raar
5 years ago

Hoi Delphine, ik heb zelf een variant op jouw idee gevonden. Ik heb een passend citaat op de achterkant van mijn kaartje gezet en heb daarop tot nu toe leuke reacties gekregen. Het is ook een leuke manier om het ijs te breken en een mooie aanloop naar mijn pitch. Wellicht iets om een volgende keer te proberen op je nieuwe visitekaartjes?

Met hartelijke groet, Jan

Jos Peeters
Jos Peeters
8 years ago

Vooral jezelf blijven, de meeste mensen komen daar om “te scoren”. Je valt op door dat niet te doen, lijkt me. Dus Martine we denken hetzelfde

Esther Molenaar
10 years ago

Laat vooral je eigen lijstjes, angsten en onzekerheden thuis. Ga dus niet invullen voor anderen wat ze misschien eventueel van je zouden kunnen denken. Iedereen is er met hetzelfde doel, andere ondernemers ontmoeten en contacten leggen.

Stel vooral veel vragen.

Marja van der Zijden
Marja van der Zijden
10 years ago

zorg dat je een idee, tip achterlaat die bij je horen dus vrij uniek zijn
zorg dat je enthousisast bent en dat je in de kennismaking kunt overdragen waar je gefasineerd door bent
zorg dat je je merk (zorg dat je een brand hebt) achterlaat

Edwin Selij
10 years ago

Wat belangrijk is, dat je een goede uitstraling hebt. Lach eens wat meer en sta inderdaad rechtop. Draai je hoofd mee als je om je heen kijkt.

Wanneer jij een goede energie om je heen hebt hangen dan trek je als het ware de mensen naar je toe. Dat is heel belangrijk.

Ori Drory
6 years ago
Reply to  Edwin Selij

Hi Edwin.

Helemaal mee eens, ik kan me geen moment voorstellen dat ik bij iemand, die een on-fitte en norse uitstraling vertoonde, een goed gevoel had.

Wel denk ik dat het heel belangrijk is om zaken als ‘recht op staan’ en ‘meer lachen’ niet te licht te nemen.

Voor sommigen is het patroon van nors kijken en een gebogen houding zo ver ingesleten dat even recht op staan en lachen een lastige zaak is.

Dat doet natuurlijk niet af aan het feit dat ondanks dat dit een lange reis zou zijn naar een betere houding en meer energie, het wel de moeite waard is.

Leon Romeyn
Leon Romeyn
9 years ago

Help anderen die je ontmoet bij ondernemersbijeenkomsten e.d. met hun presentatie. Geef ze feedback op hun elevator pitch en adviseer hen over hoe ze dat beter en effectiever zouden kunnen doen. Daarmee toon je betrokkenheid, belangstelling en je laat zien dat je over een bepaalde deskundigheid beschikt. Mijn ervaring tot nog toe is dat zulke feedback, mits goed gebracht, wordt gewaardeerd.

Guerlain Stokkel
10 years ago

Netwerken begint voor mij met luisteren. Er zitten ten slotte 2 oren aan ons hoofd en 1 mond erin…

En minstens zo belangrijk als luisteren is je authenticiteit. Je oprechte interesse in de ander. Eerst vragen, daarna praten. Wat kan je voor de ander betekenen?
Eerst geven, daarna ontvangen.

Een don’t: met een bekende naar een netwerkbijeenkomst en alleen met diegene praten. Je komt ten slotte om nieuwe relaties te leggen.

En als laatste: vragen, vragen, vragen. Dat levert waardevolle informatie op waarmee je de ander kunt helpen.

Louise Jenei
9 years ago

Ik heb een goede tips gelezen en ga ze a.s. vrijdag allemaal uitproberen op mijn volgende netwerkbezoek. Ik laat jullie weten hoe het is gegaan.

Margaret Rekers
9 years ago

Netwerken kan zo leuk zijn en je ook zoveel opleveren.
Wat opvalt is dat veel mensen er moeite mee hebben om helder aan te geven welke meerwaarde zij voor hun klanten hebben.

Heb je hier ook last van?
Tip: ga samen met een voor jou bekende ondernemer naar de netwerkbijeenkomst. Spreek af dat je over de ander enthousiast gaat vertellen welke oplossing of meerwaarde het product of dienst van de ander voor klanten heeft.
Veel mensen vinden het makkelijker om het opmerkelijke van andermans product of dienst aan te geven dan over de eigen producten en diensten. Zo ben je ambassadeur voor elkaar.

Wees oprecht, luister goed naar wat anderen bezighoudt en stel zinvolle vragen.

Ga niet naar een netwerk om te verkopen, maar om vrienden te krijgen. Onthoud wat mensen je vertellen, zodat je hier een volgende keer naar kunt vragen, zoals echte vrienden belangstellend doen.

Marijke van der Pluijm

Als ik terug kijk op mijn eerste netwerkbijeenkomst, de Business Bootcamp van juli 2012, besef ik dat ik aan iedereen de vraag heb gesteld ‘wat doe je’. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit voor mensen die heel veel netwerken een hele vervelende vraag is. Daar ga ik wat mee doen.

Astrid Davidzon
10 years ago

Heb je toezeggingen of beloftes aan de ander gedaan? Kom ze dan ook echt na en laat snel van je horen. Het is zo gemakkelijk iets te beloven en het er vervolgens bij te laten zitten.
Ook als je misschien iets hebt toegezegd wat je bij nader inzien toch niet kunt waarmaken: laat niet NIETS meer van je horen, maar wees dan gewoon eerlijk. Mijn ervaring is dat dat altijd wordt gewaardeerd.

Anja Leinders
9 years ago

Staat wel zo netjes, ja.
Van de laatste Elements of Success bracht ik ook nog volgende tip mee: als je niet gedisciplineerd genoeg bent om beloftes na te komen en het blijkt dat je een ander met iets of iemand kan helpen, geef ze dan jouw kaartje en vraag hen om jou te bellen of te mailen voor de informatie. Op die manier maak je geen beloftes die je niet kan waarmaken.

Ton Heerding
10 years ago

Onvoorwaardelijkheid is een mooi ding!
Je investeert in de ander zonder dat je er iets voor terug wenst.
Net als in een liefdesrelatie, uiteindelijk ga je een relatie aan.

Heel bijzonder werkt dat, wanneer je onvoorwaardelijk geeft, ontvang je vaak vanuit een compleet andere hoek een cadeautje.

Als je wilt scoren ga je nat!

Het gaat niet om zoveel mogelijk contacten te leggen, maar zorg voor echte ‘ont-moeting’ en waardevol ‘in contact zijn’ met degene die je spreekt.

Leuk hè !?….netwerken!

Succes!

Groet,

Ton Heerding

Bianca de Wit
9 years ago

Kijk hier heb ik iets aan, aan de tips van Nisandeh, maar ook aan de tips van alle comments. Netwerken was voor mij altijd een hoge drempel, maar dit jaar ben ik begonnen om deze drempel over te gaan. Onder meer door de Business Bootcamp en nu natuurlijk ook met alle bovenstaande tips!

Thanx!!
Bianca

Menno Kuiper
10 years ago

De beste truc voor netwerken, is een netwerkbijeenkomst te organiseren. Zo organiseer ik de Greendrinks Gelderland, waar we ondernemers laten zien dat duurzaamheid een haalbaar doel is voor alle ondernemers.

Als je een bijeenkomst organiseert komt er zoveel positiefs terug, dat is werkelijk ongelofelijk. Mensen komen naar je toe met leuke verhalen, interessante ideeën… En als organiseren een te grote opgave voor je is: zorg er voor dat je een keer een gastspreker bent.

Het is inderdaad heel behulpzaam om lekker op tijd te komen. Uit de gesprekken vooraf haal ik echt interessante informatie, die ik ook daadwerkelijk deel in de gesprekken die ik als tafelheer voer met mijn gasten.

Jiry de Waal
10 years ago

Heel herkenbaar allemaal,

Vooral dat met dat jongleren met glazen en borden, bij te kleine statafeltjes.
Ook dat eeuwige vraagje: en wat doe jij?
Dat helpt inderdaad niet bij het onderhouden van een netwerkgesprek maar is een absolute stopper van elk gesprek.

Verder is het natuurlijk een slimme zet om aan de gastheer te vragen je voor te stellen aan iemand op de gastenlijst die je relevant vindt.

Een gastheer is er natuurlijk bij gebaat dat de mensen het een nuttige bijeenkomst vinden en willen vast wel meewerken aan iets dergelijks.

Jammer dat ik het niet zelf bedacht heb!

Gelukkig zie ik dat er ook wel dingen bij staan die ik al goed deed.

Mijn tips aan anderen zijn:

Zorg dat je altijd heel veel visite kaartjes bij je hebt.
Minstens een stuk of 50!

En dat is niet eens moeilijk
10 in je jasje
10 in je tas
10 in je schrijfmap
10 in je broekzak
10 in je portomonaie
etc.

En vraag ook of de ander op linkedin is.
zet een krulletje op zijn kaartje als dat zo is en ga hem/haar direct toevoegen zodra je thuis bent.

zo niet zet een kruisje en kijk elke 3 maanden of hij/zij er al wel op zit.
En vergeet niet af en toe te bellen bij de contacten die je echt belangrijk lijken. Zelfs als je hen op dat moment niets te bieden hebt.

Jiry de Waal
Projectleider/Adviseur water @ Outline Consultancy

Nick
Nick
10 years ago
Reply to  Jiry de Waal

Je schrijft over visitekaartjes. Ik wil je niet beledigen maar ik vind het zo ouderwets. HNW met visitekaartjes, waar moet ik ze van de ander bewaren. Snap je wat ik bedoel. Is het nog wel hip een visitekaartje?:-)

Kees van der Stel
9 years ago

De belangrijkste tip is voor mij nummer 7. Vraag de mensen niet gewoon wat ze doen, maar stel een vraag in de trant van “Wat heeft je deze week beziggehouden?” Ik ga deze week weer naar een zakelijke netwerkbijeenkomst waar ik regelmatig kom en ga dat eens uitproberen. Een alternatief is: “Wat is jouw grootste uitdaging op dit moment” en afhankelijk van het antwoord een beetje doorvragen en kijken of je je gesprekspartner ergens mee van dienst kunt zijn. Ik netwerk dus vanuit een houding van dienstbaarheid.

Tegenwoordig vraag ik in een contact altijd om toestemming om te linken op Linkedin en om het visitekaartje voor het e-mailadres. Het eerste wat ik dan thuis doe is een uitnodiging om te linken sturen en ik verwijs naar informatie op mijn website.

Dan nog iets over het Beehive Game. Ik nam deel aan het bootcamp in januari 2012. Ik kreeg geen enkel kaartje van een ander. Daarmee was ik waarschijnlijk een van de weinigen die geen kaartjes hadden gekregen. Mijn vraag was: “Ik zoek hogere leidinggevenden die door mij gecoacht willen worden. Regio Rotterdam.”

Nou zitten er in zo’n zaal relatief veel coaches dus wat kan ik verwachten van mijn concollega’s, maar toch. Ongetwijfeld had ik een andere vraag moeten stellen om beter te scoren, maar dit was wel de vraag die bij me opkwam. Ik heb trouwens relatief veel kaartjes uitgedeeld op vragen van andere bijen. Opvallend is dat ik door niemand benaderd ben voor een follow up.

Dus wie van jullie is er nou bereid mij bij het spel te betrekken……..?

Be the change you want to be.

Karin van Toor
9 years ago

Hoi Kees,

Uiteraard wil ik jou bij het spel betrekken.
Jouw kaartje heb ik niet gehad, anders had ik je zeker uitgenodigd via LinkedIn, wat die tip werkt bij mij zeker ook goed. Misschien wisten mensen wel hogere leidinggevenden maar of ze gecoached willen worden…en dan moet er ook nog budget voor zijn.
Natuurlijk ben ik zeer benieuwd naar jouw grootste uitdaging op dit moment, dus er komt een uitnodiging aan via LinkedIn.

Met een vriendelijke, muzikale groet,
Karin

Mabel Maurick
8 years ago

Mijn netwerk tips:

1. Vraag ALTIJD de gastenlijst op VOORDAT je naar een netwerkbijeenkomst gaat.

2. Vraag de gegevens van de gasten op bij LinkedIn. Daarmee kan je heel concreet en goed geïnformeerd op iemand afstappen.

3. Wees JEZELF en maak LOL.

Sonja van Beveren
10 years ago

Netwerken is vooral geven, geven en nog eens geven. Je doet het niet ‘eventjes’. Het is een mindset.
Het is aandacht geven, aandacht vragen, durven én doen.
Het is geven zonder te herinneren en ontvangen zonder te vergeten.
Het gaat om de drie O’s: Opbouwen, Onderhouden en dan komt het Oogsten ook wel een keer.
Geniet er vooral van en wees jezelf.

Ton van Zeijl
10 years ago

Naast de genoemde tips kan de andere kant ook werken. Probeer een uitnodiging te krijgen om iets over je werk te vertellen. Jou expertise over te brengen met een presentatie. In mijn geval fotografie voor websites, waar let je op.

Het (net)werkt echt

Koen Snoek
7 years ago

Ik vind (voor mij) tip 7 de meest waardevolle in dit blogbericht, waarvoor mijn dank!

Ik heb niet echt een tip, maar ga met veel plezier de overige tips hieronder lezen..

Een muzikale groet,
Koen

Jeannette van der Linde
Jeannette van der Linde
10 years ago

stap over de drempel en ga er ook naartoe. Jezelf durven laten zien.

Als je moeite hebt om mensen aan te spreken, heb dan in ieder geval een open houding zodat anderen graag naar je toe komen om met je te praten.

Renée Daniëls
10 years ago

Ik ga over het algemeen toch met een iets andere insteek naar netwerkbijeenkosmten. Mijn motivatie is, dat ik ergens heen ga om leuke mensen te ontmoeten. Mensen waarmee je een leuk, ontspannen gesprek kunt voeren dat niet noodzakelijk over werk hoeft te gaan. Natuurlijk is dat op dergelijke bijeenkomsten natuurlijk al gauw wel het geval, al was het maar omdat ik graag precies wil weten wat zij doen. Hoe kan ik ze anders in contact brengen met iemand anders? Maar het is voor mij niet noodzakelijk.

Een dergelijke manier van contact leg je over het algemeen makkelijker/sneller op de wat meer informele bijeenkomsten, dus daar gaat mijn voorkeur naar uit.

Ik kijk eigenlijk nooit van tevoren wie er nog meer allemaal aanwezig zullen zijn, ik maak eigenlijk nooit een plan. Ik ga namelijk niet naar een netwerkbijeenkomst om potentiële klanten te ontmoeten, maar om te netwerken – voor de contacten in de 2e lijn, dus. En aangezien ik niet weet wie iemand in zijn of haar netwerk heeft zitten, heeft het voor mij niet veel nut om zo ‘strategisch’ te werk te gaan.
En gelukkig maar, want ik heb al menige doorverwijzing gekregen van mensen die nooit en te nimmer zelf klant van mij zullen worden, al was het maar omdat ze hetzelfde soort bedrijf hebben (concullega). 🙂

Ook hier denk ik echter weer dat je aanpak sterk afhangt/af moet hangen van de branche waarin je werkt.
Ik zit al gauw ‘vol’ met een beperkt aantal klanten, die over het algemeen ook nog eens jarenlang klant blijven. Mijn behoefte aan nieuwe aanwas is dus een stuk kleiner dan die van bijvoorbeeld iemand die computercursussen verzorgt.

Er is bij netwerken, net als bij alles in het leven, geen Absolute Aanpak. Er zijn wel zaken die bewezen minder goed, niet of zelfs negatief uitwerken.
Mijn advies is daarom: kijk hoe anderen netwerken, leer ervan en pas toe wat bij jou en jouw bedrijf past.

Groeten, Renée Daniëls

Marianne Dudink
Marianne Dudink
10 years ago

tip1: koppel jezelf los van je denken waardoor je in kontakt bent met je vrije onbevangen kind in jezelf waardoor je alles en iedereen aan kan spreken en dingen aan kan gaan. zonder oordeel en belemmeringen.

tip 2: 2 keer per dag half uurtje zitten,ogen dicht en gewaarzijn. waardoor je traint in het hier en nu te zijn.

tip 3: dit ook echt doen, wat het je oplevert is tijd, ontspanning in lijf en geest, helderheid, hier en nu, liefde voor jezelf en anderen en heel veel daadkracht

tip 4: jezelf bedanken dat je dit hebt gelezen, dit komt voor jou op dit moment

tip 5: observeer je belemmerende gedachten hierover en zie dat het gewoon een radio is die aan staat, deze blijft altijd aanstaan maar je hoeft je er niet mee te verbinden, de keus is aan jou. heb je positieve gedachten hierover, gefeliciteerd!!
je zal zeker succesvol zijn in netwerken en in alle levensgebieden.

veel liefs marianne

Annelies Vroomans
8 years ago

Wat een mooie, beeldende tips geef jij, Marianne.
Die van het vrije onbevangen kind en de radio waar je niet naar hoeft te luisteren, zijn tips die bij mij bovenaan m’n lijstje komen. Dankjewel!

Poul van Hooijdonk
Poul van Hooijdonk
9 years ago

Deze las ik vandaag op Facebook (Open Circels, quoting Tom Wilson):

“Een glimlach is een facelift die iedereen zich kan veroorloven.”

Dit is dus van toepassing bij iedere presentatie, ook aan de telefoon, zoals we die al eerder gehoord hebben…en dus zeker van toepassing bij netwerken.

Een lach mag ook best eens wat oefening vragen en zodra die op gepaste wijze je eigen gemaakt is zal die je ALTIJD als “supportive anchor” een stap verder helpen. Al is het alleen maar omdat je anderen, zonder woorden, kan herinneren dat er meer is dan we te zeggen hebben…

cheerup
Poul

Ori Drory
6 years ago

Eens!

Een glimlach is ontzettend belangrijk. Mensen die positiviteit uitstralen binden nou eenmaal makkelijker mensen om zich heen.

Wel wil ik waarschuwen dat een neppe glimlach (Zoals de boer met kiespijn) meer schade aan kan richten dan geen glimlach.

Mijn tip zou dan ook zijn. Zorg dat je in een positieve, uitgaande gemoedstoestand verkeerd.

Vanuit daar zal je glimlach vanzelf verschijnen;)

Ruud Brouwer
10 years ago

Netwerken is eerst relatie bouwen!
Oprechte interesse en vragen stellen.
Authentiek zijn en jezelf durven te laten zien.

“Eerst zaaien, dan oogsten”

Mijn levensmotto:
” mensen echt verbinden, echt verbinden voor mensen”

Chris Schoenmakers
8 years ago

Wat een handige tips om hier te lezen, dank jullie wel!
Afgelopen Open Coffee vroeg iemand mij: “heb je nog iets te wensen voor jouw bedrijf?” Ik vond dat een originele vraag, ik had zeker wat te wensen en zo ontstond een heel leuk en waardevol gesprek. Misschien dat we in de toekomst samen gaan werken aan onze wensen, heel bijzonder!

Marijke Faling
Marijke Faling
10 years ago

Besef goed dat regel 8: ‘je richten op het helpen van anderen’ weinig nut heeft als daar het grootste deel van je energie naar uitgaat… Als je niet oppast, kom je dan nauwelijks meer aan je eigen doelen toe. Eigenlijk kun je die hele regel beter schrappen als je toch altijd al gewend bent om éérst aan het helpen van anderen te denken. En er iets voor in de plaats zetten in de geest van: bedenk goed wat jouw eigen doelen zijn, zet ze allemaal op een lijstje, leer het lijstje uit je hoofd en neem je voor ze bij de eerstvolgende gelegenheid (ook) allemaal aan bod te laten komen.

Gabriele van Doorn
Gabriele van Doorn
10 years ago

Alle comments gelezen hebbende vond ik echt een paar leuke toevoegingen en uiteraard ook dingen waar ik het niet mee eens ben.
– Visitekaartjes zijn wel degelijk belangrijk. Vooral omdat er voor je relevante informatie op kan staan.
– Zelf droeg ik altijd een behoorlijke maat badge op mijn blouse of jasje met een grote zeemeeuw erop tegen een blauwe lucht. Dat was namelijk het logo van mijn zaak. Het kleurrijke geval trok altijd wel de aandacht en omdat ik mijn eigen naam er NIET op vermelde kreeg je vanzelf het ritueel van voorstellen. En dat is de eerste indruk die je maakt, dus besteed er aandacht aan en ja, zorg dat je daarvoor je rechterhand vrij hebt.
– Begin inderdaad met iets persoonlijks te zeggen wat je aan de persoon is opgevallen, want niemand (ook ik niet) wil als achtergrond doorsnee onderdeel van de ambiance behandeld worden.
– vragen naar een linkedin account en profielen uit wisselen is een prima, nieuwetijdse tool. Uiteraard op je visitekaartje vermelden.

Suzanne Trieling
8 years ago

Netwerken heeft bij mij nog steeds een drempel waar ik overheen moet. Ik doe het wel maar jet is niet echt mijn hobby ofzo. Met deze tips van iedereen in mijn hoofd ga ik volgende week het gewoon weer doen.

Jessica van Sluijs
Jessica van Sluijs
8 years ago

In de lift

Ik herinner me dat ik in de lift stond van een groot hotel in Dubai. Het personeel droeg een naamkaartje met daarop ook enkele zelf gekozen woorden die iets over hen zeiden: hardlopen, kunst, museum, reggae, etc. Het effect ervan was dat wanneer je in de lift stond, er vaak automatisch een kort gesprek ontstond over een van die dingen. Het werkte echt!

Zo werd het korte anonieme moment een leuk persoonlijk onderonsje.

Martine Verweij
7 years ago

Hoi Jessica,

Bedankt voor het delen van dit leuke idee! Ik denk dat het ook wel leuk is voor op een netwerkbijeenkomst.

Groene groetjes,
Martine

Renée Daniëls
10 years ago

‘t Is net als in die reclame: een beetje van mezelf en een beetje van …
Van mezelf: mijn karakter, mijn eigenheid
Van …: boeken, internet, seminars (het helaas niet meer bestaande Master Networker seminar, bijvoorbeeld), andere mensen, ….

Ik heb gekeken, geluisterd, gelezen, geleerd, uitgeprobeerd en geoefend en uiteindelijk een manier gevonden die op dit moment past bij mij en (wat ik met) mijn bedrijf (wil).
Aangezien ook ik continu verander onder invloed van Het Leven blijf ik kijken, luisteren, leren en bijstellen/-schaven. Een mens is nooit te oud om te blijven leren. 🙂

Goeie zet trouwens om ‘keep it short & simple’ te benoemen/benadrukken: dat wordt ‘nog wel ‘ns’ vergeten. 😉

Frank Janssen
8 years ago

Voor mij zijn de belangrijkste tips in het ontmoeten van anderen:

– blijf ontspannen en vooral jezelf

– wees actief in de benadering. stel vragen om meer te weten

– luister attent

– bedenk hoe je de ander kunt helpen zonder direct eigen belang. Geef goede adviezen of ze nu klant worden of niet.

Kees
10 years ago

@ ellen helemaal eens!
@ Renee waar heb je dat toch geleerd?

De meeste netwerkers (jullie niet natuurlijk 😉 komen binnen bij het event en lopen daar eerst de koffiedame en portier voorbij en misschien ook nog wel de directeur van de locatie..

Wie van jullie geweldige netwerkers kent bijvoorbeeld de aardige man genaamd Daniël bij Nieuwegein Business Center??

Jullie zijn hem allemaal minstens 2 keer voorbij gelopen! Je komt immers om te netwerken! En wie niet in jouw target audience past spreek je liever niet ? Terwijl de Daniëls van NBC en koffiedames van NBC of ADOstadion wel het verschil kunnen maken voor jou en jouw netwerk…. dus voor je business.

Vergeet echt niet dat je niet hoeft te verkopen maar zorg ervoor dat jouw gesprekspartners enthousiast gaan nadenken over jouw product of dienst en die in hun netwerk willen aanbevelen omdat jij zo leuk en betrouwbaar bent. Je weet niet wie je tegen komt en wie zij vervolgens weer kennen..

Keep it short & simple is natuurlijk van toepassing.
Ik zeg altijd: als mijn buurvrouw van 86 begrijpt wat ik doe, ze kan het onthouden en ook nog navertellen.. dan pas is er een kans dat haar kleinzoon van 34 (CEO zusenzo) bij mij klant wordt. Dat geldt voor iedereen, van ontbijt en lunch tot Business Bootcamp.

Bijvoorbeeld de chiropracter (iedereen heeft er een beeld van maar niemand weet hoe zijn klant herkend kan worden):

als chiropractor leg je niet uit wat je doet:

ik werk met de modernste methodes voor het corrigeren van dispositionele fracturen (geen idee of dit klopt 😉

maar wel :

Laat aan de hand van de actualiteit zien hoe iemand die verkeerd tilt (vroeg of laat een klant) herkend kan worden

of

hoe herken jij iemand die nu al zou kunnen worden behandeld vanwege last heeft van nek of rug (oor op de schouder, wiebelen op de stoel)

Het helpt bovendien als je in je linkedin profiel je e-mail en telefoonnummer zet. Kaartjes uitdelen is leuk maar tegenwoordig slrechts een hulpmiddel om te linken.

Als je verhaal impact heeft gehad vinden ze je tzt weer en moeten ze je kunnen benaderen!!

Net werken is net werken. Als je het goed doet vlieg je van BNI naar Flevum, open coffee en Meerborrel en heb je een weekend van 7 dagen en een antwoordservice nodig voor je inkomende calls..

strategie en doelen mogen niet ontbreken net als geven zonder halen… dat loont!

succes!

Tina van Bochove
10 years ago

1) Goed luisteren naar de ander om te kunnen bepalen hoe je die ander kunt helpen of aan wie je die eventueel uit jouw netwerk kunt koppelen

2) Echt interesse tonen in iemand anders, niet alleen in het zakelijke aspect maar ook in wat diegene beweegt als persoon

3) Open houding

Martine Verweij
7 years ago

Mijn tip: Lees ook alle andere artikelen van deze blog over netwerken, daar staan nog meer goede tips in!

Quinta Ansem
10 years ago

Netwerken is de kern van zaken doen. Goed netwerken bestaat uit vele onderdelen. Hier zijn 4 tips van mij, maar er zijn er nog veel meer.
1. van te voren een haalbaar doel gesteld hebben, en daarvoor gaan.
2. op tijd te zijn, waardoor je rustig kan rondkijken
3. mensen die onzeker en zoekend kijken, hulp aanbieden
4. steeds opnieuw je plek in de ruimte bepalen (waar is een goede zichtbare plek) afhankelijk van je doel

Quinta Ansem
10 years ago
Reply to  Quinta Ansem

in aanvulling op mijn eigen tip nr. 3 – Dit hulp aanbieden doe je aan het begin. Daar is de WC. Daar kan je koffie vinden, zal ik je even wijzen waar je je jas kwijt kan. Dus… zoek je iets. heb je iets nodig, en help dan. Dit zijn kleine dingetjes die zeker aan het begin worden gewaardeerd. Dan is jouw gezicht in hun geheugen en kan je makkelijker in andere pauzes of op andere momenten mensen weer aanspreken, want ze kennen je al. En hebben daar ook al een goed gevoel over.

Karin van Toor
9 years ago

Sta vooral open voor elkaar en probeer er achter te komen waar jij iemand mee kan helpen. Wanneer je iemand verder kan helpen met zijn Business geeft dat zo’n geweldig gevoel.
En houd in je achterhoofd, door uit je comfortzone te stappen geeft je mogelijkheden tot geweldige groeimogelijkheden op zakelijk-, maar zeker ook op persoonlijk gebied.

Met een muzikale groet,
Karin

Anja Leinders
9 years ago

Aandacht voor je gesprekspartner vind ik heel belangrijk. Ik maak het tijdens het netwerken wel eens vaker mee dat de ander heel bevlogen over zijn vak aan het vertellen is. Daar luister ik dan heel actief naar. Als dan de vraag terugkomt wat ik doe, en ik vertel mijn verhaal, merk ik soms een passieve manier van luisteren, tot zelfs afwezige ja-knikjes en blikken langs me heen.

Niet bepaald bevorderlijk voor een gesprek.
Dus ik kies voor de actieve manier van luisteren.

Alexander Biesheuvel
8 years ago

Veel mensen gebruiken een netwerk evenement om te verkopen.

Persoonlijk vind ik het leuker om te netwerken om te horen wat ik voor de ander kan betekenen.

Netwerken is een zakelijk iets, maar op het moment dat je iemand kan helpen met iemand uit je eigen netwerk en daar zaken uit komen is dit veel waardevoller dan proberen te verkopen op een netwerk event.

Het resultaat is dan vaak dat je:

1) door je contact geintroduceerd wordt aan andere
2) je een ambassadeur maakt voor jouw bedrijf en jouw behoeftes.
Mensen willen graag iets terug doen

Mijn mening is dan ook eerst geven, en dan ontvangen!

Cem Sarikaya
9 years ago

Alle geplaatste tips hier levert ook een netwerk op! Vraag ze om toegevoegd te worden via Linkedin !

Mij kunnen jullie dus allen linken !
Groet
Cem Sarikaya.

Ori Drory
6 years ago

Rapport maken.

Een term die uit de NLP wereld komt, maar eigenlijk heel toepasbaar is. Mensen willen over het algemeen niets liever dan over zichzelf praten.

Zodra twee mensen bij elkaar enkel over zichzelf praten wordt er niets gedeeld

Graag zou ik zien dat mensen meer tijd besteden in het maken van een persoonlijke connectie (Dit klinkt heel omslachtig, maar dat is het niet) alvorens ze overstappen tot zaken.

Zodra je rapport hebt krijgt het gesprek sowieso van beide partijen veel meer aandacht.

Groet,

Ori.

Evelien Bos
6 years ago

Het blijft voor mij een uitdaging grote groepen mensen. Ik probeer me te focussen op de kleinere groepjes in het grotere geheel. En ik ga ernaar toe met een doel, bijvoorbeeld 5 nieuwe mensen leren kennen.

Jan Raar
5 years ago

Wat voor mij goed werkt om contact te maken is om iemand te benaderen met een opmerking die in de context van de ontmoeting past. Bijvoorbeeld: “wat vind je van de presentatie die we net hebben gekregen?”.

Dit is mijn ‘natuurlijke’ manier om het gesprek op gang te brengen; wat iemand doet en wat zijn/haar uitdagingen zijn volgt vanzelf wel. De vraag “wat zijn je uitdagingen deze week? ” vind ik zelf een beetje ‘out of the blue’. Maar ja, smaken een aanpakken verschillen!