10 simpele stappen om vandaag te stoppen met uitstellen

22842 views | 163 reacties |
shares


Doe jij meer en bereik je minder?

TV kijken, sms-jes versturen en je Facebook account checken zijn allemaal ‘acties’ volgens het woordenboek en impliceren daardoor ‘doen’.

Maar doe je dan echt iets wat de moeite waard is, of verspil je jouw tijd, verlaag je jouw eigenwaarde en maak je jouw vermogen om taken af te maken kapot?

Uitstelgedrag is vaak het resultaat van een sterke faalangst.

En uitstelgedrag heeft nog nooit zoveel verschillende vormen gehad, zoveel verschillende activiteiten die je allemaal niet helpen om je doelen te bereiken.

Dus wat kun je eraan doen?

Hier volgen 10 simpele stappen die je helpen te stoppen met uitstellen en te starten met je leven voluit te leven:

1. Plan vooruit

Neem eenvoudigweg 5 tot 10 minuten de tijd elke avond voor je naar bed gaat en schrijf op wat je morgen moet of wilt bereiken. Begin met het plannen van kleine taken waarmee je een gevoel van bekwaamheid en voltooiing opbouwt.

2. Stop met denken. Start met doen.

Plan vooruit, maar probeer geen ‘perfect plan’ te creëren – zonder riscio van fouten maken, afgewezen worden en moeilijkheden tegenkomen.

Maak een snel plan. Neem actie. Corrigeer het plan op basis van de resultaten. Neem actie. Herhaal!

3. Zet gewoon de eerste stap

Wanneer je te ver vooruit kijkt, kan elke taak of elk project er schier onmogelijk uitzien. Zodra je de eerste stap zet, verandert je mentale toestand van ‘het is te moeilijk’ naar ‘hee, ik doe het gewoon!’

4. Begin met de lastigste taak van je dag

Wat jou moeilijkste, engste of minst comfortabele taak ook mag zijn, werk die taak als eerste weg.

Wanneer je je dag zo begint voel je je opgelucht, ontspannen en goed over jezelf. De rest van de dag heeft dan de neiging om lichter en gemakkelijker aan te voelen.

5. Werk in blokken van tijd

Zet een wekker op 20 minuten en daag jezelf uit om te zien hoeveel je kunt doen voordat de wekker afgaat.

6. Weg met de afleiding

Log uit op Twitter en Facebook. Doe de TV uit en als het even kan, de telefoon.

En als je op een plek leeft en werkt waar echte mensen je voortdurend interrumperen, kun je misschien wat tijd plannen weg van alles, in een bibliotheek bijvoorbeeld, en profiteren van een uur of twee zonder afleiding?

7. Focus op kleine stappen

Wat je project of taak ook is, deel het op in kleinere taken die goed te doen zijn.

Als je een rapport moet schrijven, vind één goede bron voor je onderzoek, of schrijf alleen de openingsparagraaf of besteed alleen 5 minuten aan het maken van de grove schets.

8. Beloon jezelf

Als je teveel tijd besteedt aan iets, kan het gebeuren dat het je gaat tegenstaan.

Beloon jezelf voor het harde werken met een lekkere maaltijd, een bioscoopbezoek of wat jou ook maar gelukkig maakt…

9. Verkondig je doelen aan anderen

Als jouw vrienden en collega’s op de hoogte zijn van jouw projecten, dan is de kans groot dat ze je er zo af en toe naar vragen – dat herinnert jou aan je plannen en verantwoordelijkheden.

Des te meer mensen verwachten dat je een project voltooit, des te groter is de kans dat je dat ook doet.

En tenslotte…

10. Erken je successen

Zorg dat je aan het eind van de dag even stil staat bij wat je hebt bereikt. Laat jouw brein de ervaringen verwerken en een plaats geven, zodat je de obstakels van morgen en overmorgen… gemakkelijker kunt nemen.

Helpt dit? Wat ben ik vergeten?

Welke tip werkt het beste voor jou? Heb jij zelf een goeie tip om af te rekenen met uitstelgedrag?
Deel deze dan met iedereen in het commentaarveld hieronder.

Op jouw succes, Nisandeh

PS. Deel dit artikel s.v.p. met jouw netwerk door op de Facebook, Twitter, LinkedIn of Google+ knoppen te klikken links op je scherm.

163
Leave a Reply

avatar
103 Comment threads
60 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
107 Comment authors
Freddy van EerdMaaike FrankenaWilko van der PloegBene BailleulMaria Simons Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Laat het mij weten wanneer er
Wilko van der Ploeg
Gast

Iets wat mij enorm veel tijdswinst opleverde is ‘Als het tegenzit, hoeft het niet af vandaag’… Soms gebeurt het -helemaal in mijn tak van sport, de automatisering- dat iets langer duurt dan verwacht… Dat ene kleine dingetje wat 10 minuten zou moeten duren, duurt geen 10 minuten maar enkele uren. Wat ik vroeger deed was doorgaan tot het probleem is opgelost. Nu heb ik bijvoorbeeld de middag voor iets anders geplanned en wanneer het 1 uur is geweest, stop ik gewoon met de taak, begin aan de andere geplande taak en plan de tegenzittende taak opnieuw in. Dit heeft twee… Lees verder »

Wilko van der Ploeg
Gast

Overigens, op dinsdagochtend heb ik een vast agendapunt wat alleen HEEL ZELDEN wordt vervangen door een andere afspraak, dan staat in mijn agenda: ‘Business Bootcamp Blog’. Afgelopen Business Bootcamp vroeg iemand mij ‘je hebt zeker een rustige tijd met je bedrijf, je bent zo actief op de blog van Business Bootcamp’… Het tegendeel is waar: Ik heb geen rustige tijd… en dat is omdat ik actief ben op de blog hier. Ook afgelopen Business Bootcamp heb ik weer op mogen merken: Deze blog levert mij naamsbekendheid op en daardoor klanten. Zolang dit zo blijft werken, heeft deze blog een hoge… Lees verder »

Marga Sijm
Gast

Dit is een goed idee, Wilko: alleen de geplande tijd besteden aan het onderwerp, ook al duurt het (veel) langer dan je hebt gepland.
Sinds kort plan ik ook mijn vrije dagen (zie blog Vered) en het bevalt prima. Deze tip neem ik zeker mee!

Maaike Frankena
Gast

Voor mij was het plannen van wat ik ga doen het eerste handvat om het uitstellen en af laten leiden de deur uit te werken. Ondanks het feit dat ik nu ’s ochtends op deze blog zit (wilde even de geld-zonder-moeite checken). En gaan doen, je hoort het Nisandeh en Vered regelmatig zeggen, DOE jij het ook? En ik vier mijn successen, uitstel levert ook bergjes op en als die 1 voor 1 verdwijnen, uit mijn hoofd of fysiek, is dat wel even iets om bij stil te staan. Enne Wilko, volgens mij is het dat IK niet uitloop voor… Lees verder »

Ron Scheerder
Gast

Ondanks dat ik deze stappen al eerder heb gehoord van Nisandeh, betrap ik mij erop dat geleidelijk aan de klad erin komt. Ik ga hier weer met vernieuwde energie mee aan de slag.
De belangrijkste punten voor mij zijn:
1) Werk in blokken zonder onderbrekingen door telefoon, mail, etc.
2) begin met de moeilijkste taak
3) maak de stappen behapbaar. Daardoor kan ik ze daadwerkelijk halen en uiteraard ook vieren.

Esther Molenaar
Gast

Ik plan juist niet, want als ik ga plannen, ben ik meer bezig met de planning dan met het daadwerkelijk doen. Ik maak wel een to do list. Zodat ik weet wat er moet gebeuren die dag of die week. Ik denk net als Wilko van der Ploeg. Komt het vandaag niet af, dan is er morgen ook een dag. Het belangrijkste wat ik mezelf voorhoud is, waarom morgen als ik het vandaag ook kan doen. Het beste moment is NU. Deze twee zaken lijken elkaar tegen te spreken. Echter, zo ervaar ik het niet. Het laatste zorgt ervoor dat… Lees verder »

Wilko van der Ploeg
Gast

@Esther: Voor mijn gevoel is een ‘todo’ list ook een vorm van plannen. Voor mij echter een vorm die niet werkt, ik plan echt blokken van meestal halve dagen in : ’s ochtends voor Klant A, ’s middags voor Klant B. Ik plan op maandag morgen voor de hele week, waarbij ik wel iedere avond even evalueer of een activiteit die niet ‘klaar’ is geen hogere prioriteit heeft, dan een activiteit die gepland staat en pas eventueel de planning aan. Ook de activiteiten voor mijn eigen bedrijf worden zo ingepland alsof ik een klant van mijzelf ben. Mijn probleem met… Lees verder »

Daphne van den Boogaard
Gast

Het vooruit plannen doe ik nu in meerdere stappen: – je doel benoemen – daar de benodigde stappen voor uitschrijven als projecten – per week focus ik me op een project – per dag op actiepunten binnen dat project Deze laatste ‘hapklare brokken’ maak ik visueel door ze op een to do list te schrijven. Alleen al omdat het zo heerlijk voelt om ze na afloop ferm door te kunnen strepen 😉 Wat voor mij ook goed werkt is om per dag al het papierwerk dat bij de actiepunten behoort, in een bakje te doen. Het doel is om aan… Lees verder »

Ritska van der Zee
Gast

Goed idee Daphne! Ik kan dat heel goed implementeren bij anderen maar bij mezelf was dat nog wel even een issue! Ik ga het bakje-idee en het chocolade-idee (of een vorm daarin aangezien ik nog een paar kilootjes kwijt wil) toepassen samen met bovengenoemde ideeën van Nisandeh, Wilko en Business Bootcamp. Echt wel, dat ik effectief ga werken!

Sprankelende groet,
Ritska

Jolanda Rubens
Gast

Hoi Daphne,

Zo eenvoudig kan een goede tip zijn. Een reep chocolade onderin je todo bakje. Die ga ik meteen inzetten! TX

Nathalie Huvaere
Gast

Dit is heel herkenbaar, en ja, het werkt! ‘Hapklare brokken’, welgedefinieerde ‘subtaken’ gaan oplijsten: als je die een voor een afwerkt, behoud je het overzicht en blijf je gefocust, waardoor je ook productiever aan het werken bent. En het geeft moed en voldoening als je weer eens een taak kunt afvinken. En ook de kleine succesjes vieren! Zeker! Elke lange tocht begint met een paar stapjes, niet? Zonder die eerste stappen, geraak je niet dichter bij je doel. Leuk idee van die reep chocolade trouwens 😉

Elfriede Krauth
Gast

De tip die mij het meeste helpt is het opdelen in kleine stappen. Juist als het om een project gaat dat ik graag uitstel, werken die kleine en vooral goed gedefineerde stappen in mijn voordeel. Het lijkt als of mijn perfectionisme denkt: oh, die stap is zo klein daar komt ze toch niet ver mee, dus mag ze die van mij nemen 🙂 Mijn tip om zeker te stellen dat je stappen ook klein een haalbaar zijn: is het zo opgeschreven dat iemand anders het voor jou zou kunnen doen op het service niveau dat je wilt hebben? Dat vergt… Lees verder »

Helmy Kleinlugtenbeld
Gast

Wat verwoord je dat mooi Elfriede!

Werkt voor mij precies hetzelfde. Bij mij duurde het wel lang voor ik dat door had. Goed dus dat je daarover schrijft, want er zijn vast veel meer mensen die ervaring hebben met perfectionisme. 🙂

Maarten Alexander Hardeman
Gast

Dank voor de tips, ze werken. Zelf heb er ook een.

Schrijf alles op wat in je hoofd rondspookt van wat je nog moet doen, voor je geconcentreerd gaat werken op een briefje.
Neem daar even de tijd voor, totdat de ‘interne babbelbox’ stil is.
Vouw dat briefje op, stop het weg.
Als je klaar bent met je werk, vouw je het briefje weer open. Je bent niets vergeten en je hebt geconcentreerd en rustig kunnen werken

Mirjam Kuster
Gast

Bedankt Nisandeh voor deze tips, ik heb er nog 1 bij. Start de dag met een korte visualisatie en stel je voor dat je dat wat je je hebt voorgenomen helemaal doet zoals je wilt, zie het voor je, voel het helemaal, ruik het, proef het. Leg hierbij je hand op je voorhoofd als je je dit voorstelt, daar zitten namelijk Emotionele Stress Release punten om de stress die erop zit eraf te halen.Zo gaat het mij een stuk simpeler af! En dan inderdaad daarna direct beginnen met de ‘lastigste’ taak die dan opeens een stuk makkelijker blijkt te zijn… Lees verder »

Ron Scheerder
Gast

Goede extra tip Mirjam.
Door de doelen voor de dag te visualiseren zal het nog meer gaan leven en zal het zich ook manifesteren.
Uiteraard uitsluitend als er geimplementeerd wordt 🙂

Mariken van de Loo
Gast

In de Videocourse Boost your Business spreek Nisandeh ook over visualiseren van je doelen met klanten. Ik heb het vanochtend gedaan in de auto voor ik bij mijn potentiele klant binnenstapte. Ik wilde weg gaan met dat de klant actie gaat ondernemen. En…. resultaat behaald. Hij gaat kijken waar ik zijn professionals kan ondersteunen om nog effectiever te worden. Een klant die voor jou aan het werk gaat, beter kan niet!

Maar een hele dag visualiseren zal ook zeker z’n vruchten afwerpen, omdat verstoringen niet thuis horen in een planning. Dus dan voor je tip!

Rozelinde Warmoes
Gast
Rozelinde Warmoes

Hoi Mirjam,

Ja bedankt voor jouw tip!

Ik vind ze ook heel effectief. Een vorm van deze tip had ik zelf net in mijn agenda gezet omdat ik merkte dat ik er extra aan herinnerd moest worden- elke ochtend:

“goede dingen verwachten” –
* goede reacties
* goede gebeurtenissen 🙂

Je kan een visualisatie over een goede uitkomst ook aan het begin van elke activiteit doen. Helpt je elke keer weer in een positieve en ontvankelijke mood te zijn.

Annet Eveleens
Gast

Ik heb je lijst onmiddelijk uitgeprint en bij mijn buro opgehangen om me eraan te kunnen herinneren als ik dat nodig heb. Voor het overige ben ik al op de goede weg. Heb deze week twee opdrachten die voorvloeien uit directe acties van vorige week. De doe-modus begint zich bij mij al aardig thuis te voelen 🙂

Julia Arnscheidt
Gast

Wow, Annet, klinkt goed. Ik heb de lijst ook uitgeprint en ga hem met de 10-7-24 formule verinnerlijken. Succes met je opdrachten!

Bene Bailleul
Gast

Dag Julia, jouw “10-7-24”-formule viel me op.
Wat is dit eigenlijk? Alvast bedankt.

Klaartje Loose
Gast

De tip waar ik het allermeeste aan heb? Begin met de moeilijkste taak voor vandaag. (tip 4 dus) Ik kan als een berg tegen zaken opzien en als ik ze ingepland heb ze alsnog zo ver mogelijk naar achter schuiven, bijna alsof ik hoop er vandaag niet aan toe te komen… De laatste tijd oefen ik met : Moeilijk? Eng? Doe het nu! En dat heeft een geweldig effect. Niet alleen worden de taken ook echt gedaan, ik voel me veel beter over mijzelf 😀 Ook het grote taken in kleine stukken opdelen en alle kleine stukken apart benoemen helpt… Lees verder »

Liesbeth Pak
Gast

Voor mij werkt de Lean methode erg goed: leandevelopmentblog.com/.
facetten die Nisandeh hierboven aangeeft zitten hierin verwerkt. Alle werkzaamheden komen op mijn whiteboard onder ‘nog te doen’ en als ze klaar zijn komen ze in de categorie ‘Klaar’.
Daartussen in zitten nog wat stappen. Aan het einde van de dag en aan het einde van de week vier ik wat ik af heb en maak ik een nieuwe planning voor de volgende periode.
En ik werk met smiley magneten en verschillende kleuren, maakt je blij 😉

Else Boerema
Gast

Ha Elfriede, dank je wel voor je commentaar.
Ik vind het een super idee waarmee jij je perfectionisme te slim af bent. Ik neem deze tip graag ter harte!

Fenna Janssen
Gast

Voor mij werkt: Doen! Uitvoeren! Deze week heb ik eindelijk 15 clienten uitgenodigd een ‘testimonial’ op video op te nemen. Dit had ik steeds uitgesteld. Heel spannend! Nu hebben de eerste clienten al toegezegd! Blijkt eenvoudiger dan gedacht.
Mijn ‘natuur’ is plan maken, uitvoeren, plan aanpassen.
Dit heeft al 2,5 jaar gewerkt, vanaf de Business Bootcamp in februari 2010.
Deze blog is een goede herinnering om mijn eigen werkwijze in ere te houden!

Wilko van der Ploeg
Gast

@Fenna: Het is leuk om te ontdekken, hoe graag mensen helpen, nietwaar? Toen ik pas startte was ik ook doodsbang om te vragen om testimonials… niet omdat ik bang was, dat de klant niet tevreden was, dat was hij duidelijk wel… maar ik vond het zo opdringerig… Tot iemand spontaan op LinkedIn het eerste testimonial plaatste… En dusdanig positief, dat ik merkte dat hij er ook plezier in had. Sinds die tijd minder bang om te vragen en eigenlijk is er geen klant meer aan wie ik het niet op de een of andere manier vraag. En dat legt me… Lees verder »

Lidwien Pikkemaat
Gast

Ik vind een mix tussen het zetten van kleine stappen om een ‘eng’ project behapbaar te maken, en gewoon maar dapper in het diepe springen en meteen met het lastigste beginnen. Dat hangt helemaal van mijn bui af die dag (-: Merk ook hoe behulpzaam een lijstje voor de dag is, dat helpt me om te focussen. Heerlijk trouwens, iets wegstrepen op zo’n lijstje, zeker als het een moeilijke klus was, wow, dat geeft me energie! Uitstellen doe ik trouwens regelmatig. Als het me gaat storen en opvallen, merk ik dat allereerst acceptatie voor dat gedrag me de ruimte geeft,… Lees verder »

Josephine Wierdsma
Gast

Ja, dat naar mijn binnenste kijken en voor mezelf erkennen hoe de situatie is, gebruik ik ook regelmatig. Uitstellen heeft bij mij meestal angst als achterliggende reden. Die angst erkennen helpt me relativeren (ik zie alleen maar tegen DIE taak op), zet me aan tot actie (ik wil als mens groeien) en stemt me milder naar mezelf . Daarna combineer ik vele van de gegeven tips. DOEN is de meest cruciale voor me, gevolgd door de taak in behapbare stukjes opdelen, daar waar nodig. Na het volbrengen van een taak die veel angst bij me oproept, gun ik mezelf direct… Lees verder »

Ingrid Louwerse
Gast

Wauw, wat intimiderend allemaal, wat doen jullie dat al goed, respect. Ik bak 🙂 er nog niks van. Mijn weddenschap geen tv kijken houd ik wel goed vol en in die tijd lees ik nu boeken die mij verder helpen, waaronder Leef Lekker. Én ik voer met moeite de oefeningen uit, maar ook die stel ik uit. Het raakt me te lezen dat dat aan faalangst te wijten is, grr, ik wil daar van af, ik heb het plankje toch niet voor niets in drie stukken geslagen?! Ook vandaag na deze reminder ga ik er weer doorheen! Bedankt voor alle… Lees verder »

Klaartje Loose
Gast

Há Ingrid, Ten eerste gefeliciteerd dat je je 100dagen-challenge zo goed vol houdt én de tijd die je wint door de TV uit te laten omzet in studie, geweldig! Ten tweede, als je je vergelijkt met anderen, die al verder zijn in een bepaald proces, dan kan dat inderdaad heel intimiderend gaan voelen… Kijk even terug naar hoe je 2 maanden geleden opereerde met betrekking tot het stellen van doelen, het gefocust zijn, het implementeren, stay in line, etc etc. Ik weet zeker dat je dan heel tevreden over je eigen vooruitgang kunt zijn, iets te vieren hebt vandaag en… Lees verder »

Ritska Van der Zee
Gast

Hoi Ingrid, Je bent écht niet de enige hoor! Ik vind het ook allemaal erg intimiderend en spannend. Heb net nog onder aan de WTF-challenge geplaatst dat ik moeite heb met het volhouden. Voor mij is het helemaal nieuw om discipline op te brengen nu ik niet meer voor een werkgever werk. Het is veel makkelijker als je op een vast moment naar je werk moet en dat er mensen in de buurt zijn die je aan moet sturen en waar je het goede voorbeeld aan moet geven. Discipline is zo wie zo niet echt mijn ding maar ik wil… Lees verder »

Helmy Kleinlugtenbeld
Gast

Stap voor stap, werkt voor mij het beste. Tijd opdelen en kleinere stappen nemen. En vieren natuurlijk! Van jongs af aan heb ik geleerd om door te gaan tot de taken af waren. En aangezien wij 3 zaken hadden was er altijd werk. Ik plande alles en het was ook altijd af. Alleen moest je niet vragen hoe en hoe laat. Door er bewust mee aan de slag te gaan heb ik ervaren dat er bij mij geen gebrek is aan DOEN, eerder aan NIET DOEN. Wat ik dan ook geleerd heb is rust plannen. Gewoon op mijn dagelijkse to… Lees verder »

Eva Gundlach
Gast

Wat ik altijd goed vind werken is mijn tijd op te delen in blokken en daarna een minuut of tien te ontspannen. De money-mind-reconditioning van Open Circles is hierbij mijn favoriet! Ook start ik met het minst leuke, is dat vast achter de rug! Als ik weer eens uitstelgedrag vertoon roep ik het gevoel op dat ik heb als ik goed bezig ben, en kan dan vaak weer vooruit!

Sigrid van der Laan
Gast

Waar ik recent mee begonnen ben, is het maken van een weekplanning op basis van mijn prioriteiten voor de komende week. Het maken van de weekplanning zelf kost me nu nog max. een uurtje en ik verwacht dat ik er over een tijdje binnen 10 minuten mee klaar ben. Stap 1 is mijn doelstellingen voor de week definiëren, ingedeeld in marketing, administratie, adviseurstaken, privé, etc. Stap 2 is het opschrijven van mijn actiepunten voor de week. Iedere keer als ik door de weeks iets tegenkom dat ik moet doen, schrijf ik dat op mijn whiteboard zodat ik het voor de… Lees verder »

Lydia Brewster
Gast

Nisandeh,

Bedankt voor de nuttige tips. Tip 4 is voor mij buitengewoon nuttig. Dit wist ik wel, maar door mijn uitstelgedrag verdween het moeilijkste weer naar achteren. Ook ik heb de lijst uitgeprint en boven mijn bureau gehangen.
Ik moet het gewoon doen!!!!!!

Yvonne van Loon
Gast

Vanmorgen ben ik begonnen met de acties uit de Business Bootcamp van afgelopen weekend. Ik heb vandaag tot 11.00 uur mijn e-mail en social media niet bekeken. Dat is voor mij een flinke stap, want ik was daar altijd mee bezig. Nu mag ik dat alleen nog aan het einde van de ochtend en aan het einde van de middag. Het gevolg is dat ik vanmorgen al heel veel gedaan heb. Geweldig. Raar eigenlijk dat ik mijn klanten altijd adviseer dat social media niet zo gek veel tijd hoeft in te nemen. Plan berichten vooruit en kijk twee keer per… Lees verder »

Marion Kuipéri
Gast

Start je dag met iets waar je heel blij van wordt.
Ik houd erg van zingen en maak soms geen tijd hiervoor omdat ik het te druk heb met andere dingen.
Als ik het mezelf heb gegund de dag zingend te beginnen met piano of gitaar, werkt dat de hele dag door in alles wat ik doe.

en dank voor de geweldige tips!

Lydia Reuter
Gast

Wat stap nr. 9 betreft is het mij nog nooit gelukt om mij beter te laten functioneren. In tegendeel. In mijn hersenen voelde het aan als of ik de taak al uitgevoerd had. Dit gedrag werd laatst ook door een psycholoog, die ik op tv zag bevestigt.

Ik heb kern taken die ik heel graag doe: omgaan met mijn patienten en alles wat erbij hoort. Daarvoor heb ik geen stappenplan nodig. Maar mijn praktijk te promoten en onder de aandacht brengen, opstaan en zeggen kijk mensen hier ben ik lijkt mij meestal een onmogelijke taak.

Hester de Jong
Gast
Hester de Jong

Voor mij geen uitstelgedrag meer! Tijdens het Breakthrough to Success seminar heb ik mijn uitstelgedrag definitief doorbroken. Het is simpelweg geen optie meer. Actie! dat is het woord voor mij. Ik sta mezelf niet langer toe om met mezelf te onderhandelen. Heerlijk!

Patrick Verheij
Gast
Patrick Verheij

Als ik dingen uitstel, dan is de reden vaak dat ik op dat moment nauwelijks energie heb. Dat wordt vaak op zijn beurt weer veroorzaakt door een grote berg te verzetten werk óf simpelweg vanwege allerlei hectiek met de koters en dergelijke.

Plannen is 1 ding, maar wat mij vaak het best helpt is even 5 minuten alles loslaten en iets fysieks gaan doen. Lopen, rennen, springen,whatever. Als er daarná een pakketje werk op me ligt te wachten, knal ik er binnen no time doorheen.

Wat mij betreft is er dus een stap 1.5: ren je rot 🙂

Paulien van der Geest
Gast

Focus op kleine stapjes (7)
Gisteren was ik helemaal gedemotiveerd, omdat ik geen einde aan een grote taak zie. Namelijk ons blog op onze eigen website.

Ronald Dingerdis
Gast

Tip nr 11

Neem je notitieblok dagelijks door en hou het geleerde scherp voor ogen.

Wel jammer dat ik heel soms moeite heb mijn eigen handschift te lezen ;-). Puntje 12. Netter schrij………

Succes allemaal.

Ronald Dingerdis

Maria Simons
Gast

Wat mij afgelopen weekend hielp bij het ‘doen’ van de geplande zaken was iets lekkers bij de koffie om nieuwe energie op de doen.
Dank je wel nog daarvoor Ronald.
Maria Simons

Cynthia Strijbos
Gast

Ik heb onlangs na een tip van Nisandeh een Mindmap sessie gedaan om een nieuw product te lanceren op de markt. Alles wat ik opschreef had ik al wel ergens in mijn hoofd in de planning, maar in je hoofd kun je er niet goed een tijdschema en volgorde aan hangen. Ik heb dus de mindmap gemaakt en vervolgens ben ik het in volgorde gaan zetten,er een datum bij gezet voor de eerste 2 punten en erbij vermeld wie welke actie kan doen. Resultaat? Ik pak elke dag mijn mindmap erbij en kijk wat ik kan doen of wie ik… Lees verder »

Rozelinde Warmoes
Gast
Rozelinde Warmoes

Hoi Cynthia,

Ja, da’s inderdaad een goed idee om een idee uiteindelijke in een plan om te zetten: van gedachten tot product.

Veel dank voor deze tip! Ik vind ze heel bruikbaar.

Heb je er ondertussen al meer resultaat met jouw nieuwe product?

Warme groet,

Virginia Roosendaal
Gast
Virginia Roosendaal

Bij mij werkt het niet om als eerste het meest lastige te doen. Mocht dat niet naar wens lukken, dan kan mijn humeur daar erg onder lijden. Ik heb eerst een aantal successen nodig, en doe dan die dingen waarvan ik weet dat ik ze goed afhandel. Door dan stil te staan bij die successen, voel ik me zo goed, dat ik genoeg motivatie/energie heb om aan het lastige te beginnen. Ik ben een Doener, maar gun mezelf ook ruimte om iets niet af te krijgen. Datgene is dan vaak iets waar ik mezelf de volgende dag mee oplaad. Sávonds… Lees verder »

Lidy van Oord
Gast

Ik begin iedere ochtend met het opschrijven wat ik die dag moet doen. Dit aan de hand van de afspraken die er al liggen en de mails, post enz.
Het is heerlijk om dan aan het eind van de ochtend te zien wat ik al gedaan heb. Het leidt ertoe dat ik meer doe en dat het leuker is om te doen. Zelfs de zaken die ik liever uit wil stellen.
De Breakthrough to Success heeft me doen inzien dat ik het kan mits ik het goed aanpak!
Bedankt Nisandeh en Vered!

Louise Jenei
Gast

Mijn top 3:

1. Mijn werk opdelen in kleine stappen.
Zo heb ik snel een tevreden gevoel iets afgerond te hebben.

2. Doen!

3. Beginnen met 2 kleine, snelle en gemakkelijke taken voordat ik aan de lastigste taak begin.
Zo kom ik snel op gang en heb ik het gevoel dat de rest net zo gemakkelijk zal gaan.

Esther Ketelaar
Gast

Welke tip werkt voor mij het beste?
Om datgene wat je het minst graag doet als eerste te doen. Dat helpt mij zeker om een goede werkdag te hebben.

Marcel Carpay
Gast

Als je je focust op kleine stappen, zie je eerder effect. Dat stimuleert enorm! Misschien kun je dan de volgende stap wel iets groter maken. Je hebt immers geleerd van de vorige stap en zult je zekerder voelen. Of wellicht trots dat je het geflikt hebt ondanks je eerdere scepsis. Stap 4 is ook een goeie. Je kunt het moeilijkste maar achter de rug hebben. Daarna is alles (bijna) een fluitje van een cent en lach je om jezelf dat je er als een berg tegenop zag! DOEN is inderdaad belangrijk, óók het bekijken van de waardevolle tips van Nisandeh… Lees verder »

Mark Ligthart
Gast

Ohhhhh, en weet je waarom ik hier ben????

Omdat ik me liet afleiden van een taak waar ik tegen op zag.
Schop onder mijn kont en weer lekker verder.
Doei !!!!!!!!

Lizzy de Wilde
Gast

Ha Mark,
Herkenning!! Moraal van het verhaal: soms leidt afleiding ook tot goede dingen! Als je maar doorhebt dat je je láát afleiden en waarom… Ik ga nu ECHT beginnen aan dat klusje dat ik voor me uitschuif. Groet!

Tatiana van Gaasbeek
Gast

De titel in de onderwerpsbalk van de e-mail die refereerde naar deze blog was voor mij prikkelend genoeg om eens niet uit te stellen, maar direct de mail te openen, te lezen en op de link te klikken. Ik las de blog en vervolgens begon ik het commentaar eronder te lezen en dat terwijl ik zelf nog een boel te doen heb! Ben ik dus toch alwéér aan het uitstellen. Toen ik dat door had, scrolde ik (ondanks mijn nieuwsgierigheid) snel naar beneden om zelf commentaar te kunnen geven. En dan is het NU tijd om die andere belangrijke taak… Lees verder »

Eric Bansberg
Gast
Eric Bansberg

Wat mij helpt is de Pomodoro Technique.

It is a time management method created by Francesco Cirillo in the 1980s that helps you accomplish what you want to do by transforming time into a valuable ally. Why is it so popular? Because it is easy to use, and most of all, because it works!

pomodorotechnique.com or an alternative: xoring.com/DW_pt.php?ver=1.8.8

Jantina van der Waal
Gast

Mijn dag zit redelijk gepland met afspraken, daar zit niet veel schuifmogelijkheid in. Hoef ik ook niet de avond van tevoren op te schrijven, staat in mijn agenda. Mijn dag begint het beste met een stukje hardlopen, waarop ik rustig even denk aan wat ik ga doen. Soms lukt dat niet, en dat is toch minder. De kleine klusjes moeten tussen de bedrijven door, grotere klussen ’s avonds of schieten er bij in. Ik denk altijd dat ik daar in het weekend wel aan toe ga komen, maar in het weekend heb ik nooit zin. Want dat zijn ook dingen… Lees verder »

Stef de Beurs
Gast

Meestal behelst bij mij “planning” dat ik het in mijn (overigens papieren) agenda zet en wat ook goed werkt voor mij: wat dringend vandaag te doen is, ligt bijna in de weg binnen mijn werkveld.
Iemand heeft eens gezegd of geschreven:
Wij overschatten wat we in één week kunnen doen en
we onderschatten wat we in één jaar kunnen doen.

Succes.

Marischka Setz
Gast

@stefdebeurs Hi Stef,
Prachtige quote!! Die leen ik graag van je!
Groetjes,
Marischka

Maja van der Zijden
Gast
Maja van der Zijden

In the Breakthrough to Success training, heb ik keuze gemaakt om voor een levensdoorbraak te gaan. Alles lichter te zien en te beleven. Want ik kon overal bergen van maken, ik heb meteen stappen gezet en accepteer dat het een berg is die ik lichtvoetig kan bewandelen. Niet alleen mijn business activiteiten zijn daardoor aangenamer geworden maar ook al het andere.
Dank Nisandeh en alle E-team members voor die fantastische ervaringen.

Cathy Faber-Corlett
Gast

Voor mij is het absoluut noodzakelijk om ’s avonds te plannen wat ik de volgende dag wil doen, en het liefst op een volgorde die rekening houdt met mijn middag dip na de lunch.

Lydia Reuter
Gast

Met de juiste voeding kun je je middag dip vermijden. Als je de mogelijkheid hebt kijk een keer (of vaker) in het kookboek van Lies Ameeuw. Met haar recepten hebben wij heel goede ervaring gemaakt, mijn patientes en ik.

Lieve groeten
Lydia

Anutosh van Varik
Gast

Ik werk meestal in vaste blokken tijd, dit doe ik al vanaf mijn studie tijd. Tijdens een examen periode werkte ik 4 uur achtereen. Na precies 4 uur ging ik eten, waste me en sliep, totaal in precies 2 uur. Dit deed ik 24 uur per dag, 7 dagen per week tot de examens over waren of de klus af was. Ik had dus 4 werkblokken van 4 uur elk per dag. Dit heb ik eigenlijk mijn hele leven vol gehouden. Veel later las ik dat de Benedictijnen een regel hebben: Als je begint, dan begin je, als je eindigt… Lees verder »

Maria Simons
Gast

De avond tevoren een lijstje maken voor de volgende dag geeft rust.
Er een tijdsplanning aan hangen laat zien of het kan in één dag.
Even vrij plannen tussendoor voor de dingen die onvoorzien zijn en toch moeten. Dan komt de rest niet in het geding.
Voor mij werkt dat maar ik heb ook van mensen gezien dat tijdsplanning juist averechts werkt.
Delen met anderen als een taak volbracht is verhoogt de vreugde voor mij.

Maria Simons

Rene de Lugt
Gast
Rene de Lugt

ALs je email behandelt doe er dan direct iets mee, antwoord, neem actie zet een actie uit bij een ander en archiveer je verwerkte email. Doe het 1 keer per dag. Doe dit 6 weken met discipline en je zult zien lege inbox en het is een gewoonte geworden die je geen moeite kost.
Succes Rene

Marischka Setz
Gast

Hi Rene,
Prima toevoeging aan de lijst!!
Ik geef dit zelf ook vaak als tip aan mensen die een te hoge werkdruk ervaren. Het commentaar is dan vaak dat ze eerste veel tijd moeten maken om hun mailbox zo ver te krijgen, er zitten immers al zoveel mailtjes in.
Mijn advies is dan altijd in een keer de hele inbox te dumpen in een aparte map. Dan kun je altijd terugzoeken en begin je gewoon met een lege inbox.
Hoe doe jij dat?
Groetjes,
Marischka

Leo van Veenendaal
Gast

Schrijf alles op papier waar je over twijfelt snel op zonder op de komma’s en de punten te letten.
Goede zinsconstructies zijn nu taboe.
Schrijf, schrijf, schrijf. en leg het papier van je af.
Wacht 24 uur en lees het materiaal alsof het een vreemde man of vrouw is, die gisteren de zinnen geschreven heeft.
Structureer met cijfers wat je NU moet gaan doen. 1. is urgent en 30 is over een jaar.
Doe minimaal 1 punt vandaag.
Succes.

Agnes Meijs
Gast

Maak je planning visueel zichtbaar: grote vellen papier waarop met grote letters staat wanneer je wat wil doen ( grote lijnen dus)
Maak er een leuk planboard van, iets dat aantrekt om naar te kijken.
Tegenwoordig doen ze dat ook wel in de vorm van een mindmap, lekker creatief!
Dan zijn alle plannen UIT je hoofd, zichtbaar en klaar op uit te voeren.
Binnenkort ben ik zelf weer aan de beurt.

Indrasurya von Stralendorff
Gast
Indrasurya von Stralendorff

Planning is belangrijk, en overzicht over beschikbare tijd. Dit leven doe je maar een maal; leef het zó, dat je er later tevreden op terug kan kijken. # voorgedrukt # op een gelinieerd A4 – vel: # 4 verticale kolommen #; jan, feb, maart, april bovenaan jaar en maand invullen in elke kolom #links een kolommetje met datum# en: m/di/w/do/v/za/zo (zondagen omlijnd (tbv.de ontspannende dingen). en 3 kolommen (met potlood: tbv. ochtend, middag, avond) rechts kolommetje met aantal werkuren / inkomsten. Deze vellen heb ik vanaf 1985 in een map bewaard. En kan er nog veel interessante zaken, ontmoetingen en… Lees verder »

Marianne van Lierop
Gast
Marianne van Lierop

Ik heb een héél ernstig uitstelgedrag (lees onzekerheid) Wat mij helpt om mezelf te ondersteunen is door te lezen en te luisteren naar mensen met ervaring die mijn positivite mindset ondersteunen. Mensen die zelf bereikt hebben wat ze wilden in het leven en dat op een positieve manier delen. Een positieve mindset, ik merk dat me dat niet echt gegeven is ik moet er echt voor vechten en aan blijven werken. En dit helpt mij dan om steeds weer een stapje verder te zetten. Laat je inspireren en motiveren door positieve literatuur en gesproken woord.

Ingrid Verbeek
Gast
Ingrid Verbeek

Voor mij werkt het beste om de taken die ik wil/moet doen op te splitsen in kleine stappen. Ik schrijf de werkzaamheden op zo’n manier uit dat ik, wanneer ik ze ga doen er niet meer over hoef na te denken hoe ik ze doen moet. En dus direct aan de slag kan.
De voorbereidende fase duurt hierdoor wel iets langer, maar ik ga aan de slag en krijg dus dingen gedaan. 

Daarnaast vier ik elke kleine stap die ik gezet heb. Dit maakt het leven zoveel leuker!

Marga Sijm
Gast

Vanaf maandag 1 oktober ben ik begonnen met het inplannen van de dingen die ik graag ’s morgens vroeg wil gaan doen: dansen, meditatie, intentie van de dag, visualiseren, ontbijten, lezen en tandenpoetsen/opmaken. Ik heb er een agenda voor gemaakt die ik per dag af kan strepen (zo wordt het inzichtelijk voor mij en zie ik dat ik goed bezig ben naar mijn idee). Ik merkte al snel dat ik veel te weinig tijd hiervoor heb genomen, óf ik moet nog vroeger mijn bed uit (de wekker gaat nu om 6.00 uur). Nog eerder opstaan is nu geen optie voor… Lees verder »

Maureen Birney
Gast

Voor ik ga slapen neem ik in mijn hoofd door wat ik de volgende dag moet doen en als ik wakker word doe ik hetzelfde. Per dag plannen lukt zo prima, per week gaat ook nog wel, maar langer vooruit plannen kost mij moeite. Hoe doe jij dat?

Rozelinde Warmoes
Gast
Rozelinde Warmoes

Hoi Maureen, Lange termijn planning: Ik doe dit af en toe, bijvoorbeeld om de 3 maanden is wel goed denk ik. (Goed om dit met een buddy te delen) Op verschillende manieren: 1. Soms maak ik een visueel getekende tijdslijn van mijn financiële doelstellingen / carrière doelstellingen / persoonlijke doelstellingen / educatieve doelstellingen. Deze is gemakkelijk alleen te doen – Zo’n visuele lange termijn planning helpt me om met meer verantwoordelijkheid naar mijn leven van nu te kijken: Bijvoorbeeld om nu realistischer met mijn financiële middelen om te gaan. Het motiveert me ook om me nu beter te disciplineren. Het… Lees verder »