10 simpele stappen om vandaag te stoppen met uitstellen

25016 views | 163 reacties |
shares


Doe jij meer en bereik je minder?

TV kijken, sms-jes versturen en je Facebook account checken zijn allemaal ‘acties’ volgens het woordenboek en impliceren daardoor ‘doen’.

Maar doe je dan echt iets wat de moeite waard is, of verspil je jouw tijd, verlaag je jouw eigenwaarde en maak je jouw vermogen om taken af te maken kapot?

Uitstelgedrag is vaak het resultaat van een sterke faalangst.

En uitstelgedrag heeft nog nooit zoveel verschillende vormen gehad, zoveel verschillende activiteiten die je allemaal niet helpen om je doelen te bereiken.

Dus wat kun je eraan doen?

Hier volgen 10 simpele stappen die je helpen te stoppen met uitstellen en te starten met je leven voluit te leven:

1. Plan vooruit

Neem eenvoudigweg 5 tot 10 minuten de tijd elke avond voor je naar bed gaat en schrijf op wat je morgen moet of wilt bereiken. Begin met het plannen van kleine taken waarmee je een gevoel van bekwaamheid en voltooiing opbouwt.

2. Stop met denken. Start met doen.

Plan vooruit, maar probeer geen ‘perfect plan’ te creëren – zonder riscio van fouten maken, afgewezen worden en moeilijkheden tegenkomen.

Maak een snel plan. Neem actie. Corrigeer het plan op basis van de resultaten. Neem actie. Herhaal!

3. Zet gewoon de eerste stap

Wanneer je te ver vooruit kijkt, kan elke taak of elk project er schier onmogelijk uitzien. Zodra je de eerste stap zet, verandert je mentale toestand van ‘het is te moeilijk’ naar ‘hee, ik doe het gewoon!’

4. Begin met de lastigste taak van je dag

Wat jou moeilijkste, engste of minst comfortabele taak ook mag zijn, werk die taak als eerste weg.

Wanneer je je dag zo begint voel je je opgelucht, ontspannen en goed over jezelf. De rest van de dag heeft dan de neiging om lichter en gemakkelijker aan te voelen.

5. Werk in blokken van tijd

Zet een wekker op 20 minuten en daag jezelf uit om te zien hoeveel je kunt doen voordat de wekker afgaat.

6. Weg met de afleiding

Log uit op Twitter en Facebook. Doe de TV uit en als het even kan, de telefoon.

En als je op een plek leeft en werkt waar echte mensen je voortdurend interrumperen, kun je misschien wat tijd plannen weg van alles, in een bibliotheek bijvoorbeeld, en profiteren van een uur of twee zonder afleiding?

7. Focus op kleine stappen

Wat je project of taak ook is, deel het op in kleinere taken die goed te doen zijn.

Als je een rapport moet schrijven, vind één goede bron voor je onderzoek, of schrijf alleen de openingsparagraaf of besteed alleen 5 minuten aan het maken van de grove schets.

8. Beloon jezelf

Als je teveel tijd besteedt aan iets, kan het gebeuren dat het je gaat tegenstaan.

Beloon jezelf voor het harde werken met een lekkere maaltijd, een bioscoopbezoek of wat jou ook maar gelukkig maakt…

9. Verkondig je doelen aan anderen

Als jouw vrienden en collega’s op de hoogte zijn van jouw projecten, dan is de kans groot dat ze je er zo af en toe naar vragen – dat herinnert jou aan je plannen en verantwoordelijkheden.

Des te meer mensen verwachten dat je een project voltooit, des te groter is de kans dat je dat ook doet.

En tenslotte…

10. Erken je successen

Zorg dat je aan het eind van de dag even stil staat bij wat je hebt bereikt. Laat jouw brein de ervaringen verwerken en een plaats geven, zodat je de obstakels van morgen en overmorgen… gemakkelijker kunt nemen.

Helpt dit? Wat ben ik vergeten?

Welke tip werkt het beste voor jou? Heb jij zelf een goeie tip om af te rekenen met uitstelgedrag?
Deel deze dan met iedereen in het commentaarveld hieronder.

Op jouw succes, Nisandeh

PS. Deel dit artikel s.v.p. met jouw netwerk door op de Facebook, Twitter, LinkedIn of Google+ knoppen te klikken links op je scherm.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
163 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Krista Steenbergen
8 years ago

Als ik mijn grote missie voor ogen houd, is er geen reden meer om uit te stellen. Als ik weet wat ik wil, ga ik alle uitdagingen aan!

Jacques van Bragt
9 years ago

Een combinatie van 3 en 5 vind ik erg mooi Zet gewoon de eerste kleine stap, dan is het ook niet moeilijk meer. Wat voor mij erg goed werkt is aan mijn kids te laten zien wat ik ze zelf bij probeer te brengen (de woonkamer is nu keurig opgeruimd en heringericht ;-). En dat geld ook voor het werken in blokken van tijd en stoppen weg met de afleiding. Dat komt niet alleen hun huiswerk ten goede maar ook mijn eigen productiviteit. Werkt voor mij erg motiverend.

Bovendien wil ik ze meegeven dat er een andere optie is als werken aan je CV: zelf een bedrijf beginnen!!

Tamara Maerschalck
9 years ago

Voor mij werkt stap 2 wel. Ik wilde altijd het perfecte plan hebben voor ik van start ging. Perfectionisme zit nog steeds in mij. Maar nu ben ik er toch al toe gekomen om gewoon op te schrijven wat ik de volgende dat moet doen en dan gewoon mijn lijstje afwerken, elk stapje een stapje dichter naar mijn succes. All big things have been made of small tiny steps.

Yassir van Unen
7 years ago

Goed om te horen. Perfection equals paralysis 😉
Daar wil je niet in verzeild blijven.

Hester de Jong
9 years ago

Voor mij geen uitstelgedrag meer! Tijdens het Breakthrough to Success seminar heb ik mijn uitstelgedrag definitief doorbroken. Het is simpelweg geen optie meer. Actie! dat is het woord voor mij. Ik sta mezelf niet langer toe om met mezelf te onderhandelen. Heerlijk!

Maria Simons
9 years ago

De avond tevoren een lijstje maken voor de volgende dag geeft rust.
Er een tijdsplanning aan hangen laat zien of het kan in één dag.
Even vrij plannen tussendoor voor de dingen die onvoorzien zijn en toch moeten. Dan komt de rest niet in het geding.
Voor mij werkt dat maar ik heb ook van mensen gezien dat tijdsplanning juist averechts werkt.
Delen met anderen als een taak volbracht is verhoogt de vreugde voor mij.

Maria Simons

Marijke Willems
8 years ago

Stoppen met multitasken is voor mij een gouden greep geweest. Ik behandel mijn maak op vaste tijden, haal afleiding als telefoon en social media weg en zorg dat ik weet wat ik werk bereiken: een rapport af of cursus voorbereid of wat dan ook. Ik zet het niet storen bordje op mijn deur en ga enkele uren aan de slag. Daarna relax ik een poosje en ga met iets nieuws aan de slag. Focus is bij mij het toverwoord: wat wil je bereiken?

Yassir van Unen
7 years ago

Goeie. Inderdaad multitasken is uiteindelijk veel dingen slecht of zelfs niet doen. erg belangrijk om te focussen.

Anne Buiskool
9 years ago

Ja, het helpt, jouw tips Nisandeh……. en ja ik voeg graag nog wat toe. Wanneer ik ergens niet uitkom, iets af wil hebben, ik te lang aan het werk ben of iets lukt niet, stop ik regelmatig voor 5 minuten, ga met mijn ogen geloken op een plek zitten waar ik naar buiten kan kijken en luister, luister naar alle geluiden van de dag. De hond die blaft, de vogels, de wind, de deur die slaat, de brommer die langskomt enz enz. Alléén maar luisteren. Dan is mijn hoofd weer leeg en kan ik fris weer verder. Ja echt! maar een paar minuten. Nou moet ik er eerlijk bij zeggen dat mijn ochtend er zo uit ziet dat ik dat een uur doe, van 6 – 7, dus dan is het makkelijker om overdag ook weer in die lege staat van luisteren terug te vallen. Bij mij ontstaat daardoor veel ruimte.
Verder is het inmiddels een gewoonte dat ik een lijst van 2 weken in een worddocument heb, waardoor ik beter kan plannen, maar ook makkelijker door kan schuiven als er iets veranderd. 3e toevoeging is mijn (bijna) dagelijkse contact met Marjolein Kalter om 8 uur. Mijn maatje met wie ik terugkijk op de vorige dag en vooruitkijk naar de to do’s
Verder heb ik het beantwoorden van de blog nu ook ingepland, al is dat niet per definitie op de dinsdag. Daar wil ik wel graag naar toe werken Wilko:-)
De mindmap krijgt een plek cynthia! Wat ik ook doe is mijn eigen blogantwoorden in een document zetten met de datum en de link er boven. Zo kan ik makkelijk terugkijken, (want mijn eigen blogs blijken waardevolle informatie voor de blogs op mijn site) en voor mijn website te bevatten). Ook kan ik dan reacties van anderen makkelijker terugvinden waar waardevolle zaken gevraagd of aangeboden worden.
Dank iedereen voor deze waardevolle info

Julia Arnscheidt
9 years ago
Reply to  Anne Buiskool

Ha, Anne,

ik heb een paar van je tips genoteerd, dank je wel hiervoor. en dan was ik al weer aan het verder lezen in plaats van even op jouw commentaar te reageren. Maar opeens herinnerde ik me dat je er laatst expliciet om vroeg! Zeker de (bijna) dagelijks bellen met mijn maatje zet me aan tot actie! En een word document met een planning voor de komende twee weken vind ik ook een mooie. Succes verder!!

Yvonne van Loon
9 years ago

Vanmorgen ben ik begonnen met de acties uit de Business Bootcamp van afgelopen weekend. Ik heb vandaag tot 11.00 uur mijn e-mail en social media niet bekeken. Dat is voor mij een flinke stap, want ik was daar altijd mee bezig. Nu mag ik dat alleen nog aan het einde van de ochtend en aan het einde van de middag. Het gevolg is dat ik vanmorgen al heel veel gedaan heb. Geweldig.

Raar eigenlijk dat ik mijn klanten altijd adviseer dat social media niet zo gek veel tijd hoeft in te nemen. Plan berichten vooruit en kijk twee keer per dag naar de reacties en reageer daarop. Ik deed het alleen zelf niet. Ik ben eigenlijk gewoon verslaafd, omdat ik het geweldige media vind. Mijn productiviteit leed daar dus onder.

Ik ga dit volhouden. Want met twee keer per dag kun je ook alle berichten die belangrijk zijn bekijken.

Marcel Carpay
9 years ago

Als je je focust op kleine stappen, zie je eerder effect. Dat stimuleert enorm! Misschien kun je dan de volgende stap wel iets groter maken. Je hebt immers geleerd van de vorige stap en zult je zekerder voelen. Of wellicht trots dat je het geflikt hebt ondanks je eerdere scepsis.

Stap 4 is ook een goeie. Je kunt het moeilijkste maar achter de rug hebben. Daarna is alles (bijna) een fluitje van een cent en lach je om jezelf dat je er als een berg tegenop zag!

DOEN is inderdaad belangrijk, óók het bekijken van de waardevolle tips van Nisandeh en anderen. Succes ermee allemaal 🙂

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
7 years ago

“Erken je successen, en VIER ZE” – deze heeft impact voor mij. En succes = het resultaat van wat je deed met volle aandacht, hoe klein de stap ook lijkt. Het wordt feest bij mij thuis :). Dank je wel.

Jolanda Damsma
9 years ago

Wat heerlijk om het weer eens te lezen.
Ik heb zelf een blog geschreven over multitasken. Ik vroeg me af of het wel zo goed was waar ik mee bezig was.

Omdat ik mij dat afvroeg wist ik eigenlijk het antwoord al.

Ik ben de tips die ik tegenkwam gaan toepassen en ik ben daar heel blij mee. Elke dag praat ik even met mezelf om hardop te overleggen wat mijn doelen zijn voor morgen. (en daarbij hoop ik dat mijn kinderen niet aan mijn deur staan om mij gek te verklaren ;-))

Maar het helpt!
Ik ben veel productiever!

Goed om deze aanvullingen en overlappingen te lezen.

Groet, Jolanda

Cynthia Strijbos
9 years ago

Ik heb onlangs na een tip van Nisandeh een Mindmap sessie gedaan om een nieuw product te lanceren op de markt.
Alles wat ik opschreef had ik al wel ergens in mijn hoofd in de planning, maar in je hoofd kun je er niet goed een tijdschema en volgorde aan hangen.
Ik heb dus de mindmap gemaakt en vervolgens ben ik het in volgorde gaan zetten,er een datum bij gezet voor de eerste 2 punten en erbij vermeld wie welke actie kan doen.
Resultaat?
Ik pak elke dag mijn mindmap erbij en kijk wat ik kan doen of wie ik kan vragen iets te doen. Het werkt! Je komt echt tot actie!
Ik zeg DOEN!

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago

Hoi Cynthia,

Ja, da’s inderdaad een goed idee om een idee uiteindelijke in een plan om te zetten: van gedachten tot product.

Veel dank voor deze tip! Ik vind ze heel bruikbaar.

Heb je er ondertussen al meer resultaat met jouw nieuwe product?

Warme groet,

Koenraad Vanhoutte
Koenraad Vanhoutte
9 years ago

De belangrijkste stap voor mij was punt 1. Maak een snelle planning. Tot vorige week heb ik nooit een agenda gebruikt, laat staan een planning. Wat uiteraard bij momenten tot de gebruikelijke chaos heeft geleid. Sinds deze week plan ik mijn activiteiten door een kleine to-do op te stellen en het geeft een fijn gevoel om al deze to-do’s één voor één af te werken. Dit ging zelfs zover dat ik vanavond aan mijn bureau ging zitten en me afvroeg wat ik vandaag nog te doen had en wat bleek : mijn agenda punten waren reeds verwerkt. Dit liet me zelfs even verweesd achter :). Als ik terugblik op de voorbije week is het ook duidelijk voor mij dat ik dankzij deze planning veel meer heb kunnen realiseren dan ik vroeger deed. Dus hier ga ik zeker mee door…

Bene Bailleul
9 years ago

Proficiat Koenraad, direct in de actie stappen en goeie resultaten bereiken, doe zo verder.

Als ‘promotor’ vind ik planning niet zo leuk, … alhoewel als ik eerljk kijk naar de resultaten, dan ben ik wel gelukkig.
Een planning opmaken en ze consequent uitvoeren geef mij alvast een ongelooflijk prettig gevoel, bijkomend stel ik vast dat ik dan ook tijd over heb.
En … dat ik weer met de goede dingen bezig ben, ttz met mijn focus, mijn doel.
Nu ga ik mijn planning voor de dag opmaken. 😉

Bene Bailleul
9 years ago
Reply to  Bene Bailleul

Ik kom nog eventjes terug, vandaag planning volledig afgewerkt.
Wat een schitterend en tevreden gevoel, ook motiverend om hier mee verder te doen.
En bijkomend, had nog tijd over, dus nog eventjes naar de Business Bootcamp Blog om wat waarde te ontvangen en te geven.
Dankjewel

Lidy van Oord
9 years ago

Ik begin iedere ochtend met het opschrijven wat ik die dag moet doen. Dit aan de hand van de afspraken die er al liggen en de mails, post enz.
Het is heerlijk om dan aan het eind van de ochtend te zien wat ik al gedaan heb. Het leidt ertoe dat ik meer doe en dat het leuker is om te doen. Zelfs de zaken die ik liever uit wil stellen.
De Breakthrough to Success heeft me doen inzien dat ik het kan mits ik het goed aanpak!
Bedankt Nisandeh en Vered!

Diana Lo-A-Njoe
9 years ago

Wat een wijsheid op 1 zo’n pagina!

Wat mij helpt is elke avond – na even met mezelf gezeten te hebben a.k.a. meditatie en over de dag geschreven te hebben – een intentie voor de volgende dag te stellen.

Wanneer ik de volgende dag wakker word, is dat het eerste waar ik mijn aandacht op richt en gaat de dag een stuk soepeler.

Groningse groet uit Leiden!

Daphne van den Boogaard

Het vooruit plannen doe ik nu in meerdere stappen:
– je doel benoemen
– daar de benodigde stappen voor uitschrijven als projecten
– per week focus ik me op een project
– per dag op actiepunten binnen dat project

Deze laatste ‘hapklare brokken’ maak ik visueel door ze op een to do list te schrijven. Alleen al omdat het zo heerlijk voelt om ze na afloop ferm door te kunnen strepen 😉

Wat voor mij ook goed werkt is om per dag al het papierwerk dat bij de actiepunten behoort, in een bakje te doen. Het doel is om aan het eind van de dag dat bakje leeg te hebben. Pittige dag voor de boeg? Dan leg ik een stuk pure chocola onder in het bakje… beloon jezelf!

Ritska van der Zee
9 years ago

Goed idee Daphne! Ik kan dat heel goed implementeren bij anderen maar bij mezelf was dat nog wel even een issue! Ik ga het bakje-idee en het chocolade-idee (of een vorm daarin aangezien ik nog een paar kilootjes kwijt wil) toepassen samen met bovengenoemde ideeën van Nisandeh, Wilko en Business Bootcamp. Echt wel, dat ik effectief ga werken!

Sprankelende groet,
Ritska

Jolanda Rubens
9 years ago

Hoi Daphne,

Zo eenvoudig kan een goede tip zijn. Een reep chocolade onderin je todo bakje. Die ga ik meteen inzetten! TX

Nathalie Huvaere
9 years ago

Dit is heel herkenbaar, en ja, het werkt! ‘Hapklare brokken’, welgedefinieerde ‘subtaken’ gaan oplijsten: als je die een voor een afwerkt, behoud je het overzicht en blijf je gefocust, waardoor je ook productiever aan het werken bent. En het geeft moed en voldoening als je weer eens een taak kunt afvinken. En ook de kleine succesjes vieren! Zeker! Elke lange tocht begint met een paar stapjes, niet? Zonder die eerste stappen, geraak je niet dichter bij je doel. Leuk idee van die reep chocolade trouwens 😉

Marloes van der kamp
8 years ago

Wat mij heel erg helpt is het verkondigen van mijn doelen aan iemand anders. Ik zit nu sinds een tijdje in een Mastermind groep en we hebben sparringpartners gevormd voor de tijd tussen de bijeenkomsten, om elkaar elke week even te bellen. Werkt geweldig :). Niet dat ik nu gelijk alle doelen van de week haal, maar dat komt meer omdat ik nogal hoge doelen stel tot nu toe. Maar, door zo te werken doe ik zeker veel meer dan anders :).

Yassir van Unen
7 years ago

De power of accountability 🙂 heel goed.

Mariska van Beek
9 years ago

Uitstelgedrag , weg ermee. Ook ik heb iets te winnen.

Ronald Dingerdis
9 years ago

Tip nr 11

Neem je notitieblok dagelijks door en hou het geleerde scherp voor ogen.

Wel jammer dat ik heel soms moeite heb mijn eigen handschift te lezen ;-). Puntje 12. Netter schrij………

Succes allemaal.

Ronald Dingerdis

Maria Simons
9 years ago

Wat mij afgelopen weekend hielp bij het ‘doen’ van de geplande zaken was iets lekkers bij de koffie om nieuwe energie op de doen.
Dank je wel nog daarvoor Ronald.
Maria Simons

Marion Kuipéri
9 years ago

Start je dag met iets waar je heel blij van wordt.
Ik houd erg van zingen en maak soms geen tijd hiervoor omdat ik het te druk heb met andere dingen.
Als ik het mezelf heb gegund de dag zingend te beginnen met piano of gitaar, werkt dat de hele dag door in alles wat ik doe.

en dank voor de geweldige tips!

Manuela van Prooijen
9 years ago

2. Stop met denken. Start met doen.

Dat zou mijn lijfspreuk wel kunnen zijn. Wie mij kent weet dat ik niet veel overredingskracht nodig heb om iets op te starten. Tegelijkertijd ook wel een punt van aandacht: soms moet ik nét iets langer bedenken HOE ik iets ga doen voordat ik iets ga doen 😉

Koen Snoek
7 years ago

Goed artikel!

De lastigste taak doe ik ook altijd als eerst, maar daarnaast plan ik altijd kleine haalbare successen.

Stel ik heb een groot project, dan plan ik dat in x delen.
Elk deel wat ik afrond zie ik als een klein behaald succes! Zo heb je meerdere succesjes in 1 project.

Yassir van Unen
7 years ago
Reply to  Koen Snoek

Werkt een stuk positiever?
Zo kun je ook vaker successen vieren haha.

Mirjam Kuster
9 years ago

Bedankt Nisandeh voor deze tips, ik heb er nog 1 bij.

Start de dag met een korte visualisatie en stel je voor dat je dat wat je je hebt voorgenomen helemaal doet zoals je wilt, zie het voor je, voel het helemaal, ruik het, proef het. Leg hierbij je hand op je voorhoofd als je je dit voorstelt, daar zitten namelijk Emotionele Stress Release punten om de stress die erop zit eraf te halen.Zo gaat het mij een stuk simpeler af! En dan inderdaad daarna direct beginnen met de ‘lastigste’ taak die dan opeens een stuk makkelijker blijkt te zijn en dat geeft een heerlijk gevoel 🙂

Ron Scheerder
9 years ago
Reply to  Mirjam Kuster

Goede extra tip Mirjam.
Door de doelen voor de dag te visualiseren zal het nog meer gaan leven en zal het zich ook manifesteren.
Uiteraard uitsluitend als er geimplementeerd wordt 🙂

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago
Reply to  Mirjam Kuster

Hoi Mirjam,

Ja bedankt voor jouw tip!

Ik vind ze ook heel effectief. Een vorm van deze tip had ik zelf net in mijn agenda gezet omdat ik merkte dat ik er extra aan herinnerd moest worden- elke ochtend:

“goede dingen verwachten” –
* goede reacties
* goede gebeurtenissen 🙂

Je kan een visualisatie over een goede uitkomst ook aan het begin van elke activiteit doen. Helpt je elke keer weer in een positieve en ontvankelijke mood te zijn.

Mariken van de Loo
9 years ago
Reply to  Mirjam Kuster

In de Videocourse Boost your Business spreek Nisandeh ook over visualiseren van je doelen met klanten. Ik heb het vanochtend gedaan in de auto voor ik bij mijn potentiele klant binnenstapte. Ik wilde weg gaan met dat de klant actie gaat ondernemen. En…. resultaat behaald. Hij gaat kijken waar ik zijn professionals kan ondersteunen om nog effectiever te worden. Een klant die voor jou aan het werk gaat, beter kan niet!

Maar een hele dag visualiseren zal ook zeker z’n vruchten afwerpen, omdat verstoringen niet thuis horen in een planning. Dus dan voor je tip!

Louise Jenei
9 years ago

Mijn top 3:

1. Mijn werk opdelen in kleine stappen.
Zo heb ik snel een tevreden gevoel iets afgerond te hebben.

2. Doen!

3. Beginnen met 2 kleine, snelle en gemakkelijke taken voordat ik aan de lastigste taak begin.
Zo kom ik snel op gang en heb ik het gevoel dat de rest net zo gemakkelijk zal gaan.

Elfriede Krauth
9 years ago

De tip die mij het meeste helpt is het opdelen in kleine stappen. Juist als het om een project gaat dat ik graag uitstel, werken die kleine en vooral goed gedefineerde stappen in mijn voordeel. Het lijkt als of mijn perfectionisme denkt: oh, die stap is zo klein daar komt ze toch niet ver mee, dus mag ze die van mij nemen 🙂

Mijn tip om zeker te stellen dat je stappen ook klein een haalbaar zijn: is het zo opgeschreven dat iemand anders het voor jou zou kunnen doen op het service niveau dat je wilt hebben?

Dat vergt je ook te vragen: wat wil ik hier eigenlijk, en wat heb ik daarvoor nodig?

Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago

Wat verwoord je dat mooi Elfriede!

Werkt voor mij precies hetzelfde. Bij mij duurde het wel lang voor ik dat door had. Goed dus dat je daarover schrijft, want er zijn vast veel meer mensen die ervaring hebben met perfectionisme. 🙂

Astrid Wakkermans-Heggelman
Astrid Wakkermans-Heggelman
8 years ago

Stoppen met multitasken was voor mij een hele belangrijke waarmee ik heel erg veel tijd win, dagelijks! De oefening tijdens de Business Bootcamp was een enorme eye opener en ik was in shock toen ik hoorde dat je 20 – 40 % van je productiviteit verliest door multitasken.

Daarnaast werk ik steeds meer in blokken en stel kleine doelen, zodat het eenvoudig is successen te behalen en ik vaak het “yes” gevoel heb en me dat enorm motiveert verder te gaan.

De weg naar mijn doel is een trap en iedere trede is een klein doel: iedere kleine stap brengt me dichter bij mijn doel. Het is dus niet nodig om dagelijkse enorme doelen te stellen. Hak je grote doel in kleine stukjes en je komt er stap voor stap.

Lydia Brewster
9 years ago

Nisandeh,

Bedankt voor de nuttige tips. Tip 4 is voor mij buitengewoon nuttig. Dit wist ik wel, maar door mijn uitstelgedrag verdween het moeilijkste weer naar achteren. Ook ik heb de lijst uitgeprint en boven mijn bureau gehangen.
Ik moet het gewoon doen!!!!!!

Bene Bailleul
9 years ago

Schitterend Meta, waouw, eveneens motiverend om jouw tekst te lezen.
En wat een focus en vooral balans werk en privé.
Ik maak direct mijn weekplanning en todo per dag op.
Nogmaals hartelijk dank voor jouw inspiratie.

Groetjes en tot zaterdag in levende lijve, Bene. 😉

Ramon de Vries
Ramon de Vries
9 years ago

Ik heb het geprobeerd en wat voor mij werkt is het volgende.

1. maak het bureau leeg door alles opzij te zetten of in een doos te stoppen.
2. maak het hoofd leeg door alles op te schrijven in een todo lijst
3. zet de wekker
4. start je werk met het meest belangrijkste eerst
5. en stop niet todat de wekker gaat
6. neem pauze/relax even en ga naar stap 3

(en aan het einde van de dag een leeg bureau achter laten zodat je morgen sneller kan beginnen)

Eelco van der Wal
9 years ago
Reply to  Ramon de Vries

Dank Ramon, tip 7 is voor mijn de belangrijkste!

Bianca Wijngaards
Bianca Wijngaards
9 years ago
Reply to  Ramon de Vries

Goede lijst Ramon, ik merk dat voor mij het belangrijkste wat ik moet doen ook vaak het minst leuke is, dus inderdaad daar maar mee gaan beginnen.

Stef de Beurs
9 years ago

Meestal behelst bij mij “planning” dat ik het in mijn (overigens papieren) agenda zet en wat ook goed werkt voor mij: wat dringend vandaag te doen is, ligt bijna in de weg binnen mijn werkveld.
Iemand heeft eens gezegd of geschreven:
Wij overschatten wat we in één week kunnen doen en
we onderschatten wat we in één jaar kunnen doen.

Succes.

Marischka Setz
8 years ago
Reply to  Stef de Beurs

@stefdebeurs Hi Stef,
Prachtige quote!! Die leen ik graag van je!
Groetjes,
Marischka

Marianne van Lierop
Marianne van Lierop
9 years ago

Ik heb een héél ernstig uitstelgedrag (lees onzekerheid) Wat mij helpt om mezelf te ondersteunen is door te lezen en te luisteren naar mensen met ervaring die mijn positivite mindset ondersteunen. Mensen die zelf bereikt hebben wat ze wilden in het leven en dat op een positieve manier delen. Een positieve mindset, ik merk dat me dat niet echt gegeven is ik moet er echt voor vechten en aan blijven werken. En dit helpt mij dan om steeds weer een stapje verder te zetten. Laat je inspireren en motiveren door positieve literatuur en gesproken woord.

Tatiana van Gaasbeek
9 years ago

De titel in de onderwerpsbalk van de e-mail die refereerde naar deze blog was voor mij prikkelend genoeg om eens niet uit te stellen, maar direct de mail te openen, te lezen en op de link te klikken.

Ik las de blog en vervolgens begon ik het commentaar eronder te lezen en dat terwijl ik zelf nog een boel te doen heb! Ben ik dus toch alwéér aan het uitstellen. Toen ik dat door had, scrolde ik (ondanks mijn nieuwsgierigheid) snel naar beneden om zelf commentaar te kunnen geven.

En dan is het NU tijd om die andere belangrijke taak op te pakken!

Oh, haha, lees net het laatste berichtje, namelijk van Mark Ligthart. Lijkt op hoe ik mij voel momenteel.

CYA!

En succes allemaal. 😉

Bianca Wijngaards
Bianca Wijngaards
9 years ago

Weer veel nuttige tips gelezen. Een aantal gebruik ik zelf al, zoals een lijst met taken en dit plannen. Maar het lijkt me een goed plan om met het lastigste eerst te beginnen en inderdaad alleen de geplande tijd aan de taak besteden, zodat niet meteen alles in het honderd loopt. Wekkertje zetten dus!

Bettina Vrielink
9 years ago

Als Professional Organizer, werk ik samen met de klant om meer overzicht en structuur op de werkplek te krijgen. Tijdens de training komt ook het creëren van een goede werkplanning uitgebreid aan de orde. Wanneer je een goede werkplanning hebt en je werkzaamheden op de juiste manier in weet te plannen in de daarvoor beschikbare tijd, hou je gegarandeerd tijd over! Werken in ‘blokken’, een goede dag, week etc. planning is daarin erg belangrijk. Focus houden waar je naar toe wil. De tips zijn allemaal even waardevol en pas je de tips toe dan zal dit zeker voordeel opleveren!

Klaas van Oosterhout
8 years ago

Alle tips werken goed, maar ik heb vooral in de gaten dat ik dingen uitstel die ik in het onderbewust zijn niet wil doen. Ben nog niet helemaal achter de reden, maar merk wel dat het 6 weeks programma uit het ¨Leef lekker¨ boek me enorm helpen.

Virginia Roosendaal
Virginia Roosendaal
9 years ago

Bij mij werkt het niet om als eerste het meest lastige te doen. Mocht dat niet naar wens lukken, dan kan mijn humeur daar erg onder lijden. Ik heb eerst een aantal successen nodig, en doe dan die dingen waarvan ik weet dat ik ze goed afhandel. Door dan stil te staan bij die successen, voel ik me zo goed, dat ik genoeg motivatie/energie heb om aan het lastige te beginnen.
Ik ben een Doener, maar gun mezelf ook ruimte om iets niet af te krijgen. Datgene is dan vaak iets waar ik mezelf de volgende dag mee oplaad.
Sávonds schrijf ik in grote lijnen op wat ik de volgende dag wil doen, en één lastige taak. Die valt dan onder de categorie moeten.
Uitstellen ben ik een mega ster in geweest. Nu soms nog wel eens maar dan met permissie van mezelf.

Maryse Lindeman
Maryse Lindeman
8 years ago

Tja, ik zou kunnen uitloggen op Facebook, maar via Facebook bereik ik razendsnel mijn grootste doelgroep, dus dat is niet handig.

Marischka Setz
8 years ago

Hi Maryse,

Dat je je grootste doelgroep razendsnel via FB kunt bereiken is prachtig. Maar hoeveel tijd van de totale tijd dat je op FB bent ben je ook bezig je doelgroep te bereiken? En bereik je ze dan met die dingen die voor het waarmaken van jouwe doelen belangrijk zijn?

Groetjes,
Marischka

Krista Steenbergen
8 years ago

Ja het is echt een uitdaging om facebook bewust en doelgericht te gebruiken he!

Maureen Birney
9 years ago

Voor ik ga slapen neem ik in mijn hoofd door wat ik de volgende dag moet doen en als ik wakker word doe ik hetzelfde. Per dag plannen lukt zo prima, per week gaat ook nog wel, maar langer vooruit plannen kost mij moeite. Hoe doe jij dat?

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago
Reply to  Maureen Birney

Hoi Maureen,

Lange termijn planning:

Ik doe dit af en toe, bijvoorbeeld om de 3 maanden is wel goed denk ik. (Goed om dit met een buddy te delen) Op verschillende manieren:

1. Soms maak ik een visueel getekende tijdslijn van mijn financiële doelstellingen / carrière doelstellingen / persoonlijke doelstellingen / educatieve doelstellingen.
Deze is gemakkelijk alleen te doen –

Zo’n visuele lange termijn planning helpt me om met meer verantwoordelijkheid naar mijn leven van nu te kijken: Bijvoorbeeld om nu realistischer met mijn financiële middelen om te gaan. Het motiveert me ook om me nu beter te disciplineren. Het geeft me een overzicht en daarom rust.

2. Ik leg een eindtermijn vast wanneer ik een doel wil bereiken.
En begin daarna van het einde naar voren toe te plannen: (je kan ook met de eerste weken beginnen als dit beter werkt)
Bijvoorbeeld: als ik binnen 2 jaar een bedrijf met 2 werknemers wil hebben -.
Wat heb ik dan nodig binnen 1,5 jaar – 1 jaar – 9 maanden – 6 maanden – 3 maanden – 1 maand – 2 weken – volgende week (m.a.w. wat moet ik de eerste weken doen om mijn einddoel te bereiken?)

Om de 3 maanden kan je jouw plan evalueren en bijsturen. Schrijf een herinnering daarvoor in jouw agenda. De eerste 3 maanden plan je meer in detail: bijvoorbeeld wat moet je elke 2 weken doen. De volgende maanden moeten minder in detail, want die zijn meer onderhevig aan verandering en bijsturing.

Deze methode gebruikte ik een paar keer. Nog niet zo heel veel, omdat ik dan een goed beeld moet hebben wat ik wil met mijn bedrijf en dat is nog groeiende bij me. Maar het helpt me wel om te focussen. Ik heb dit met een coach gedaan. Kan wel handig zijn om dit met iemand te bespreken.

3. Ook een heel leuk advies om de mentale druk te verminderen vind ik het volgende:

Ik verdeel mijn blad (to do list) in 2 delen: Links schrijf ik : “Wat ik vandaag dringend moet doen” – en vul dit in –> Rechts schrijf ik de dingen die vandaag niet meer zal kunnen doen, of grote doelen voor de toekomst en ik geef het de titel: “To do list voor het universum.”
–> en al die dingen die ik vandaag niet kan (of wil) doen; geef ik over aan het universum!! 🙂 Heerlijk! (Onlangs van een heel toffe buddy geleerd! 🙂 Deze is ook heel krachtig. Zeker eens doen!

4. Soms maak ik een vision board met mijn doelen met illustraties uit tijdschriften of foto’s van internet: Dit is ook een creatieve krachtige manier.

Ik sta ook open voor meer advies voor een goede lange termijn planning. Wie heeft nog goede tips?

Wilko van der Ploeg
9 years ago

Iets wat mij enorm veel tijdswinst opleverde is ‘Als het tegenzit, hoeft het niet af vandaag’… Soms gebeurt het -helemaal in mijn tak van sport, de automatisering- dat iets langer duurt dan verwacht… Dat ene kleine dingetje wat 10 minuten zou moeten duren, duurt geen 10 minuten maar enkele uren.
Wat ik vroeger deed was doorgaan tot het probleem is opgelost. Nu heb ik bijvoorbeeld de middag voor iets anders geplanned en wanneer het 1 uur is geweest, stop ik gewoon met de taak, begin aan de andere geplande taak en plan de tegenzittende taak opnieuw in.

Dit heeft twee positieve resultaten.
De eerste is, dat je niet uitloopt voor AL je klanten, maar slechts voor 1 klant, het tweede resultaat is dat je vaak niet eens uitloopt: Dat probleem wat je eerst niet kon oplossen blijkt zo verbazingwekkend simpel op te lossen te zijn… alleen de vorige dag had je niet de juiste gesteldheid om de oplossing te zien.

Marga Sijm
9 years ago

Dit is een goed idee, Wilko: alleen de geplande tijd besteden aan het onderwerp, ook al duurt het (veel) langer dan je hebt gepland.
Sinds kort plan ik ook mijn vrije dagen (zie blog Vered) en het bevalt prima. Deze tip neem ik zeker mee!

Wilko van der Ploeg
9 years ago

Overigens, op dinsdagochtend heb ik een vast agendapunt wat alleen HEEL ZELDEN wordt vervangen door een andere afspraak, dan staat in mijn agenda: ‘Business Bootcamp Blog’. Afgelopen Business Bootcamp vroeg iemand mij ‘je hebt zeker een rustige tijd met je bedrijf, je bent zo actief op de blog van Business Bootcamp’… Het tegendeel is waar: Ik heb geen rustige tijd… en dat is omdat ik actief ben op de blog hier. Ook afgelopen Business Bootcamp heb ik weer op mogen merken: Deze blog levert mij naamsbekendheid op en daardoor klanten. Zolang dit zo blijft werken, heeft deze blog een hoge prioriteit (Naast natuurlijk mijn eigen WordXPression blog en mijn nieuwsbrief-die-ik-van-Nisandeh-geen-nieuwsbrief-mag-noemen).

Misschien iets om over na te denken voor al die mensen die het ‘starten van een blog’ voor zich uit blijven schuiven: Ik steek heel weinig tijd en helemaal geen geld in acquisitie… Als jij een half uur per week vrij maakt voor het schrijven van een GOEDE blogpost, heb jij over een paar maanden ook de tijd om een ochtend te ‘plannen’ om gewoon lekker te reageren op je favoriete blog (waarmee ik niet impliceer dat dat per definitie deze is) of iets anders online te doen om je naam meer weerklank te doen geven. Het mooiste wat ik dit weekend heb gehoord “Oh, jij bent Wilko van der Ploeg! Wat leuk, ik lees je nieuwsbrief en wilde je altijd al een keer ontmoeten… en nu ben jij de eerste persoon die ik hier tegenkom!’

Lydia Reuter
9 years ago

Wat stap nr. 9 betreft is het mij nog nooit gelukt om mij beter te laten functioneren. In tegendeel. In mijn hersenen voelde het aan als of ik de taak al uitgevoerd had. Dit gedrag werd laatst ook door een psycholoog, die ik op tv zag bevestigt.

Ik heb kern taken die ik heel graag doe: omgaan met mijn patienten en alles wat erbij hoort. Daarvoor heb ik geen stappenplan nodig. Maar mijn praktijk te promoten en onder de aandacht brengen, opstaan en zeggen kijk mensen hier ben ik lijkt mij meestal een onmogelijke taak.

Marga Sijm
9 years ago

Vanaf maandag 1 oktober ben ik begonnen met het inplannen van de dingen die ik graag ‘s morgens vroeg wil gaan doen: dansen, meditatie, intentie van de dag, visualiseren, ontbijten, lezen en tandenpoetsen/opmaken. Ik heb er een agenda voor gemaakt die ik per dag af kan strepen (zo wordt het inzichtelijk voor mij en zie ik dat ik goed bezig ben naar mijn idee).

Ik merkte al snel dat ik veel te weinig tijd hiervoor heb genomen, óf ik moet nog vroeger mijn bed uit (de wekker gaat nu om 6.00 uur).
Nog eerder opstaan is nu geen optie voor mij, ik heb mijn planning dus aangepast; het lezen is verschoven naar vroeg in de avond.
Ik doe deze planning nu ruim een week en ik vind het heerlijk om de dag op deze manier te starten.

Leo van Veenendaal
9 years ago

Schrijf alles op papier waar je over twijfelt snel op zonder op de komma’s en de punten te letten.
Goede zinsconstructies zijn nu taboe.
Schrijf, schrijf, schrijf. en leg het papier van je af.
Wacht 24 uur en lees het materiaal alsof het een vreemde man of vrouw is, die gisteren de zinnen geschreven heeft.
Structureer met cijfers wat je NU moet gaan doen. 1. is urgent en 30 is over een jaar.
Doe minimaal 1 punt vandaag.
Succes.

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
8 years ago

Wat mij helpt:

Vooruit plannen en vooral Stop met denken, maar doen.
Ik vind moeilijk om dingen te beginnen en stel ik constant uit…
Wat mij helpt is met mijn partner afspreken dat ik iets kan doen en aan de eind van de week evalueren, dat dwingt me om mijn taken te voldoen.

Ron Scheerder
9 years ago

Lenny,

Mooi dat je dit inzicht gelijk op de eerste dag van het nieuwe jaar hebt. Nu heb je een heel jaar om daaraan te werken. Go for it!!

Groeten, Ron

Patrick Verheij
Patrick Verheij
9 years ago

Als ik dingen uitstel, dan is de reden vaak dat ik op dat moment nauwelijks energie heb. Dat wordt vaak op zijn beurt weer veroorzaakt door een grote berg te verzetten werk óf simpelweg vanwege allerlei hectiek met de koters en dergelijke.

Plannen is 1 ding, maar wat mij vaak het best helpt is even 5 minuten alles loslaten en iets fysieks gaan doen. Lopen, rennen, springen,whatever. Als er daarná een pakketje werk op me ligt te wachten, knal ik er binnen no time doorheen.

Wat mij betreft is er dus een stap 1.5: ren je rot 🙂

Maarten Alexander Hardeman

Dank voor de tips, ze werken. Zelf heb er ook een.

Schrijf alles op wat in je hoofd rondspookt van wat je nog moet doen, voor je geconcentreerd gaat werken op een briefje.
Neem daar even de tijd voor, totdat de ‘interne babbelbox’ stil is.
Vouw dat briefje op, stop het weg.
Als je klaar bent met je werk, vouw je het briefje weer open. Je bent niets vergeten en je hebt geconcentreerd en rustig kunnen werken

Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago

Stap voor stap, werkt voor mij het beste. Tijd opdelen en kleinere stappen nemen. En vieren natuurlijk!

Van jongs af aan heb ik geleerd om door te gaan tot de taken af waren. En aangezien wij 3 zaken hadden was er altijd werk. Ik plande alles en het was ook altijd af. Alleen moest je niet vragen hoe en hoe laat.

Door er bewust mee aan de slag te gaan heb ik ervaren dat er bij mij geen gebrek is aan DOEN, eerder aan NIET DOEN.

Wat ik dan ook geleerd heb is rust plannen. Gewoon op mijn dagelijkse to do list. En de taken opdelen in kleinere stukken. Dat werkt voor mij super!

Marijke Willems
7 years ago

Ik werk al jaren het fijnst door een wekker te zetten. Dan hoef ik namelijk niet meer na te denken hoe lang ik bezig ben. Heel suf maar het werkt voor mij heel goed.

Een tip waar ik weel aan zou hebben is de avond van te voren bepalen wat ik de volgende dag wil bereiken: max 5 dingen opschrijven die ik perse wil doen.

En gewoon beginnen, stoppen met denken. In mijn hoofd verzet ik bergen werk en ik weet dat ik als een razende roadrunner aan de slag kan als ik de eerste stap maar neem.

Else Boerema
9 years ago

Ha Elfriede, dank je wel voor je commentaar.
Ik vind het een super idee waarmee jij je perfectionisme te slim af bent. Ik neem deze tip graag ter harte!

Cathy Faber-Corlett
9 years ago

Voor mij is het absoluut noodzakelijk om ‘s avonds te plannen wat ik de volgende dag wil doen, en het liefst op een volgorde die rekening houdt met mijn middag dip na de lunch.