20 manieren om je leven eenvoudiger te maken

14759 views | 147 reacties |
shares


Als je leven te ingewikkeld is geworden… dan is het tijd om te vereenvoudigen… voordat het te laat is.

Maar, je leven eenvoudiger maken is nog niet zo eenvoudig.

Als je een poging wilt wagen, dan vind je hieronder een (redelijk eenvoudige) startersgids.

De korte lijst

Eigenlijk zijn er maar twee stappen die leiden tot meer eenvoud:

  1. Identificeer wat het belangrijkste is voor je
  2. Elimineer al het andere.

Natuurlijk is dit nogal kort door de bocht. Je hebt er weinig aan, tenzij je in staat bent dit toe te passen in de verschillende gebieden in je leven.

Een nuttigere, en meer gedetailleerde lijst vind je hieronder…

De lange lijst

  1. Maak een lijst van jouw top 3 tot 5 prioriteiten
    Maak ruimte in je leven zodat je meer tijd hebt voor deze zaken.
  2. Evalueer je commitments
    En laat vallen wat niet in lijn is met je topprioriteiten.
  3. Evalueer hoe jij je tijd gebruikt
    Plan je dag zo dat je de meeste tijd besteedt aan wat echt belangrijk voor je is.
  4. Breng tijd door met de mensen van wie je houdt
    En maak deze tijd waardevol
  5. Breng tijd alleen door
    Wandel buiten, mediteer, luister naar muziek, lees… als het je maar gelukkig maakt om met jezelf te zijn.
  6. Maak werktaken eenvoudiger
    Focus je op de essentiële taken (die het meeste resultaat opleveren) en elimineer de rest.
  7. Maak taken thuis eenvoudiger
    Ook hier, focus op de belangrijkste, en de rest – automatiseer, elimineer, delegeer of huur hulp in.
  8. Doe één taak tegelijk
    Multi-tasking is ingewikkelder, stressvoller en over het algemeen minder productief.
  9. Ontwikkel een ochtend- en avondroutine
    Een geweldige manier om structuur en eenvoud in je dag te brengen.
  10. Vul je dag met simpele, leuke dingen
    Maak een lijst van jouw favoriete leuke dingen, en doe er elke dag een paar.
  11. Eet gezond
    Ongezond zijn is ingewikkeld. Gezond eten vereenvoudigt je leven op lange termijn.
  12. Leer ‘nee’ te zeggen
    Als je geen ‘nee’ kunt zeggen, neem je te veel hooi op je vork.
  13. Leer wat ‘genoeg’ is
    Vind uit hoeveel (geld, spullen, doelen…) genoeg is. En stop dan als je daar bent.
  14. Beperk je communicatie
    Check je email slechts één of twee keer per dag, beperk telefoontjes tot vastgestelde tijden, etc.
  15. Beperk je consumptie van de media
    Weg met TV, radio, Internet, kranten, tijdschriften, etc…
  16. De spullen het huis uit
    Neem een weekend, zoek je spullen uit en gooi of geef alles weg wat je niet meer wilt of nodig hebt.
  17. Vereenvoudig je kledingkast
    Gooi alles weg wat je niet meer draagt. En koop niets nieuws voordat je iets ouds hebt weggedaan.
  18. Eerst opruimen, dan ordenen
    Als je maar genoeg opruimt, hoef je wellicht niet meer te ordenen.
  19. Ga voor kwaliteit, niet voor kwantiteit
    Kies ervoor minderen spullen te hebben – en alleen die te houden die je echt dierbaar zijn.
  20. Vraag altijd: ‘maakt dit mijn leven eenvoudiger?’
    Als het antwoord ‘nee’ is, heroverweeg je keuze.

En, wat zijn jouw tips om het leven eenvoudiger te maken, en daarmee gemakkelijker en vaak plezieriger?

Plaats jouw tips in het commentaarveld hieronder.

Kunnen jouw contacten ook wel wat tips voor een eenvoudiger leven gebruiken?
Deel dit artikel met al je:

  • - Facebook-vrienden
  • - Twitter-volgers
  • - LinkedIn connecties
  • en bloglezers...

Op jouw succes, Nisandeh Neta

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
147 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Dominique van de Wijgaart

Mijn tip is: Pak het moment. Als het lekker weer is, maak dan tijd om ervan te genieten. Pak af en toe groter uit door bijvoorbeeld een lange bos- of strandwandeling te maken.
Pas het in in je tijdschema, zodat je echt even pauze kan nemen en kan opladen. Zelfs een kwartiertje door je tuin(tje) dwalen en genieten geeft al een energiestoot.

Anna Sofia van Hooijdonk

Mijn tips:
1. Vraag jezelf af als je iets doet of dit iets toevoegt aan de kwaliteit van jou en of andermans leven.
2. Wordt ik of een ander hier gelukkiger van of geeft het een groeikans?
3. Wanneer je iets wilt kopen, vraag jezelf af; Heb ik dit echt nodig?
4. Wanneer er iets bij komt in huis, wat kan er dan weg?
5. En wat werk betreft; welk werk kan ik loslaten en of delegeren?
6. En neigt iets mij te overdonderen, dan…. adem rustig in … en dan weer rustig uit…..!

Saskia Steur
10 years ago

Bedankt voor jouw laatste tip, Anna Sofia: inderdaad af en eens rustig diep in- en uitademen doet wonderen!

suzanne Wartenbergh
9 years ago

Tip 6 is goud waard! Altijd blijven ademen.

Giovanca hooi
10 years ago

Hallo Dubravska en Pim,

Graag gedaan, ben blij dat ik zelfs op vakantie een bijdrage kan leveren.

Nu ga ik zwemmen.

Liefs en zons Giovanca

Pierre Schoonhoven
10 years ago

Opruimen?

Probeer in een kast een lade of plank eens leeg te maken…
Als je dat als doel neemt, ben je wel genoodzaakt om echt op te ruimen i.p.v. spullen verplaatsen.
Een opgeruimde kast is een opgeruimd hoofd.

Frans Boelen
10 years ago

Denk eens aan verandering om het simpeler te maken want :
“Als je doet wat je altijd hebt gedaan, zul je krijgen wat je altijd hebt gekregen.” (‘k geloof Albert Einstein)

Saskia Steur
10 years ago
Reply to  Frans Boelen

Hoi Frans, Albert Einstein was daar eigenlijk nog stellender over in zijn definitie van waanzin, zie bijv. hier
brainyquote.com/quotes/quotes/a/alberteins133991.html

Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Albert Einstein

Koen Snoek
7 years ago

Wees geen perfectionist, ga er eerder voor en verbeter in het proces naar het uiteindelijk product!

Jaco Beeuwkes
10 years ago

Ga minder op facebook en al die andere multimedia sites zitten maar spendeer tijd aan je echte vrienden.

Vraag jezelf af of je carriére maken nu echt zo belangrijk voor je is. Mijn vrouw kwam erachter dat ze dat helemaal niet wil maar gewoon een goede moeder zijn. Ik kan je vertellen dat ze inmiddels een stuk vrolijker is, haha.

Roland Scholten
10 years ago

Ik gebruik sinds kort 1 zin om te prioriteren en achter mijn echte wensen te komen: Moet ik dit echt doen? Ik ga dan het volgende rijtje af:
MOET ik dit echt doen?
moet IK dit echt doen?
moet ik DIT echt doen?
moet ik dit ECHT doen?
moet ik dit echt DOEN?

Als ik mijn wensen helder wil hebben, vervang ik moet door wil. Ik kwam de zin tegen op internet. Supersimpel. Maar is dat niet het geheim van alle grote vindingen.

Richard Jungschläger
9 years ago

Mooi stuk, mijn tip:
Het lijstje hierboven (of wat jij van toepassing vindt + aanvullingen) wekelijks of maandelijks terugkerend in je agenda zetten, je zult elke keer aan andere dingen denken dan de keer ervoor! De eerste keren natuurlijk de grootste stappen maar “the devil is in the detail” dus het zal vaak de moeite waar zijn.
Ik heb het net in mijn agenda gezet in ieder geval.

Richard

Daan van der Struik
10 years ago

Voor mijn gevoel zijn het tips die niet van toepassing zijn voor de generatie die is opgegroeid met het internet, een taak tegelijk, check je mail 2 keer per dag, beperk consumptie media.

1. het zou niet eens mogelijk zijn, mijn iPhone zit altijd in mijn zak, tweets, facebook berichten en mail komt rechtstreeks binnen.
2. Multitasken maakt je werk interessanter en zorgt dat je niet in een sleur komt, bovendien is deze generatie niet anders gewent, dat is ook waarom second screen apps nu zo giga goed lopen.

Toevoeging, knip grote taken op in kleinere taken, hierdoor is het makkelijker te overzien en bereik je je doelen makkelijker, voor als je geïnteresseerd bent Google eens op “Gamification”

Bianca Wijngaards
Bianca Wijngaards
9 years ago

Een telefoon is ook uit te zetten…;-)

Marischka Setz
8 years ago

Of ergens neer te leggen (waar je niet gaat zitten) 🙂

Marischka Setz
8 years ago

Hi Daan,

Wat jij beschrijft is een generatie niet niet digitaal MOET zijn, maar ditigaal GEWEND is te zijn.

Je telefoon is niet ingenaaid in je broek. Je hebt twitter, FB, mail etc er zelf opgezet…
Ook hier geldt: het is een kwestie van keuzes maken. Hoeveel van de berichten waardoor jij je af laat leiden (tweets, FB, mail, apps etc) brengen jou nu echt verder naar je doel? Wat is nu echt onmisbare informatie die je echt OP DAT MOMENT moest weten?

Hetzelfde geldt voor multitasken. De vraag is wat nuttig is en wat alleen maar leuk of een excuus om niet te doen wat je eigenlijk moet doen. Je schrijft dat multitasken je werk interessanter maakt. Maar onderzoek wijst aan dat juist resultaten halen je werk interessanter maakt!! En multitasken draagt niet bij aan het behalen van meer resultaten.

Of verwar je nu het interessante van leuk bezig zijn en door anderen die ook leuk bezig zijn gezien te worden, met werk?

Dat second screens zo giga goed lopen hoeft niets te maken te hebben met doelgerichtheid, leuk werk of nuttig zijn. Er zijn veel andere dingen die ook goed lopen maar die niets te maken hebben met doelen halen. Denk aan alcohol en drugs…

Met je laatste ben ik het wel hartstochtelijk eens: deel grote taken op in kleinere taken. Overigens kun je daar heel eenvoudig het prettige gevoel van multitasken mee ‘veroorzaken’: wissel verschillende kleine taken (die WEL bijdragen aan het doel wat je wilt bereiken) af zodat je niet te lang achter elkaar hetzelfde doet.

Is dat genoeg ‘moederlijk advies’ van een overigens voornamelijk digitaal werkende ‘moeder’?! 🙂

Groetjes,
Marischka

Ingrid Verbeek
Ingrid Verbeek
10 years ago

De korte lijst spreekt mij wel erg aan. (Lekker recht door zee.)
De volgende punten gebruik ik om mijn leven eenvoudiger te maken:
-Het opruimen van woon- en werkplek schept rust en overzichtelijkheid
-Quality time doorbrengen met de mensen van wie je houdt.
-Zorgen voor voldoende tijd voor jezelf. Voor mij betekend dit sporten, mediteren en een wandeling maken in de natuur. Hierdoor krijg ik weer overzicht en focus. Het brengt mij als persoon weer in balans.
-Prioriteiten stellen. Alleen aanpakken die dingen die bijdragen aan het bereiken van je doel.

Mariken de Kok
10 years ago
Reply to  Ingrid Verbeek

Hoi Ingrid,

Goed dat je het stellen van prioriteiten verbindt aan doelen. Eerst mijn doelen helder hebben en dan gemakkelijk mijn prioriteiten stellen.

Thanks voor de reminder 🙂

Mark den Dubbelden
10 years ago

Dat is een goede tip Ronald, ik ga eens kijken of dat voor mij werkt. Bedankt!

Groet
Mark

Sonja van Beveren
10 years ago

Leuke tips waar ik een groot deel al van gebruik. Prioritieten stellen is één van de belangrijkste. Wat is belangrijk op de langere termijn en op de korte termijn. Op momenten van drukte en stress gebruik ik dit altijd. Bijvoorbeeld voordat de vakantie begint. Wat moet er écht af. Meestal zijn dit maar 3 tot 5 dingen. Doe dit en dan ben je klaar om met een gerust gevoel op vakantie te gaan. De tijd die nog over is kun je gebruiken om 1 minuut dingen op te lossen, zodat je ook ná de vakantie op een prettige manier kunt starten.

Eveline Bosselaar
9 years ago

Nog een goede tip: plan je vakanties alvast in je digitale agenda. Bij mij schiet dat er nog wel eens bij in!

Michaëla Wierdsma
8 years ago

Hoi Eveline,

Niet alleen vakanties plannen in je agenda, ook een vrije ochtend, middag en avond door de week. Voor je het weet slipt de agenda vol.

Ik gebruik ook nog een papieren weekagenda, (inmiddels 3 keer mijn digiagenda kwijt geraakt, ook uit de cloud), en deze geeft een goed overzicht om zo’n vrij moment inde week met een kruis erin te zetten.

Fijne zomer, Michaëla

Jenny Le Large
9 years ago

Eigenlijk een kwestie van ‘lessen’ die ik als kind al leerde. In een tijd dat er geen computers, online media e.d. waren. (Mijn jeugd in de jaren ’60). Gewoon een focus voor de dag. Naar school, werk, gezin. ‘s avonds gewoon tijd voor eigen invulling, hobby’s, clubs en vooral genieten wat je deed en niet om wat je bezat en om je ‘te profileren’. Vooral het laatste is wat het leven voor iedereen – inclusief mijzelf – zo ingewikkeld (heeft) (ge)maakt.
Dit helpt mij veel. Jammer is alleen dat onze kinderen niet echt zijn opgevoed ‘met een verschil’. De vraag is wel hoe je hen dit aanleert, zodat zij zelf weer een keuze voor zichzelf kunnen maken.

Myriam Paardenkooper
10 years ago

Ik ben erg blij met alle tips en insights van iedereen.
Ik leer nu al zo veel. Straks op de Master Entrepreneur hoop ik nog veel meer te leren.
Ik heb echt zin om mijn bedrijf een BOOST te geven.
20 Jaar bestaan we al en ik wil toch zeker wel de 30 halen!!
Wat goed is om te weten is dat niemand het voor me gaat doen, IK moet het zelf doen.
Mijn eerste stappen nu zijn; websites up-to-date maken en een Nieuwsbrief erop waar men op kan inschrijven.
En eens goed kijken hoe ik mijn verschillende doelgroepen kan benaderen.
Badankt iedereen voor jullie input!

Robert Rosier
10 years ago

Ik heb me bij heel wat email nieuwsbrieven uitgeschreven. Poeh, wat scheelt dát een hoop tijd.

Uiteraard heb ik in samenhang met de “prioriteiten” de juiste aangehouden, zodat er alleen nog zinvolle informatie binnenkomt. (Zinvol voor mij bedoel ik dan natuurlijk.)

Peter de Vroed
7 years ago

Neem al je gedachten niet zo serieus

Mariken de Kok
10 years ago

Wat ook een goede tip is om tijd te creeren. Vraag je af of je echt nodig bent bij een vergadering, afspraak of bijeenkomst. Als het gewoon door gaat zonder dat je er bij bent, kun je makkelijk beslissen om niet te gaan 🙂

Suzan Jong
10 years ago

In de afgelopen dagen heb ik veel rommel opgeruimd en m’n bureau en kantoor opnieuw ingericht. Het geeft rust en ruimte – ook in m’n hoofd. Rust om te kunnen focussen op de taken die echt belangrijk zijn.

Verder heb ik m’n prioriteiten (zakelijk en prive) opnieuw vastgesteld en op basis daarvan een weekplanning gemaakt. Een schema met daarin welke taken ik op welke dag van de week wil doen. Dit creeert ook focus, omdat ik ‘alleen maar’ m’n weekplanning hoef te volgen.

En… genoeg is genoeg. Ik kijk hoeveel omzet per week of per maand ik nodig heb om de kosten te kunnen dekken. Die tijd werk ik in de praktijk. De rest van de tijd ga ik besteden aan het opzetten van passief inkomen, studie, bloggen, leuke dingen doen etc.

Mariken de Kok
10 years ago
Reply to  Suzan Jong

Hoi Suzan,

Goed bezig! Ik heb me ook voorgenomen om een weekplanning te maken. Alleen soms “vergeet” ik het omdat andere taken dan plannen belangrijker lijken. Heb je nog tips hoe ik ervoor kan zorgen dat ik een weekplanning blijf maken? Hoe doe jij dat? Bedankt alvast!

Daphne Riupassa
Daphne Riupassa
10 years ago

Geen tijd om hier een uitgebreid commentaar te schrijven, want: GEEN PRIORITEIT!
Dus mensen, … , wat zegt dit over jullie?! (grapje).
Fijne week en succes met prioriteren e.a.
Groetjes.

Marischka Setz
8 years ago

En toch neem je even de tijd om ook deze reactie te schrijven… wat zegt dat over jou?! (grapje)

Soms is het goed tijd in te ruimen om te lezen wat je van anderen kunt leren in plaats van in je eigen ‘stand’ door te razen… Je kunt nu eenmaal beter effectief zijn dan efficiënt.

Groetjes,
Marischka

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
10 years ago

Af en toe eens even diep in- en uitademen. En vooral het leven een vette knipoog geven. Hoe belangrijk is het allemaal?

Ik heb deze zomer 11 dagen bij mijn schoonfamilie doorgebracht (achteraf vrijwel onvoorstelbaar); mijn schoonmoeder lag op sterven en we zijn t/m de uitvaart op een kluitje bij elkaar geweest. We hebben mooie momenten beleefd, verdriet, heel erg gelachen en waren in volledige harmonie. De wereld om ons heen bestond gewoon niet meer. Hoe belangrijk zijn die zogenaamde belangrijke dingen nu helemaal als het er op aankomt?
Welke dingen wil je echt beleven? En welke dingen wil je bereikt hebben als je terugkijkt op je leven? Wat wil je achterlaten en hoe zou je willen dat anderen aan je terugdenken?
Ik heb het niet makkelijk gehad met mijn schoonmoeder, maar de ervaring van deze zomer heeft alles uitgewist en ervoor gezorgd dat ik een warm gevoel in mijn hart krijg als ik aan haar denk.

Mariken de Kok
10 years ago

Wat een mooi verhaal Anouk. Op dat soort momenten voel je pas echt wat belangrijk is in het leven!

Een paar jaar geleden heb ik bijna hetzelfde meegemaakt tijdens het sterfbed van mijn oma. Mijn moeder heeft de laatste twee weken fulltime voor haar gezorgd. Ze is bij mijn ouders thuis overleden. Dat waren zware momenten, maar achteraf ben ik blij dat ik er ben geweest. En dat ik mijn “drukke” leven op pauze heb gezet!

Timon Vinke
8 years ago

Het leven simpel houden is voor mij eigenlijk een onuitgesproken doel.

Bij bijna alles wat we kopen bedenken we eerst wat we nodig hebben. Dus eerst functionaliteit, daarna kijken we pas naar esthetiek.

Zo rijden we nu nog steeds een Suzuki Swift uit 95, terwijl we makkelijk een duurdere auto kunnen veroorloven.

Het enigste waar we meer geld aan uitgeven zijn ervaringen. We gaan graag naar de sauna, doen nieuwe dingen en gaan op avontuurlijke vakanties. Maar zelfs met deze uitspattingen is ons leven financieel heel dragelijk en dat geeft ons veel rust.

Giovanca hooi
10 years ago

Hallo allemaal vanuit een zonnige Curaçao,

Wat een paar handige tips allemaal, dank jullie wel.
Mijn tip om het leven te vereenvoudigen is….leef in het NU.
Bekommer je over de “problemen”van vandaag en morgen zien we morgen.

Veel liefs en ik stuur veel zon naar Nedreland…ik heb begrepen dat het nodig is.

Dont worry…be happyyyyy

Giovanca

Dubravka Vajagic
10 years ago
Reply to  Giovanca hooi

Hoi Giovanca,
dit is een goed tip want uitendelijk hebben wij altijd en alleen het NU.
Veel plezier en succes en ik stuur je een zonnige straal vanuit natte Nederland – toch breek de zon altijd door de wolken heen. Pluk de dag! 🙂
Groetjes
Dubravka

Pim de Rooij
10 years ago
Reply to  Giovanca hooi

Thanks Gio!
Die had ik net nodig 🙂

Geniet van je vakantie

Ruud Overstegen
10 years ago

‘s morgens voordat je je ogen opendoet:
Vier tellen inademen, vier tellen vasthouden , vier tellen uitademen en weer vier tellen vasthouden;
Visualiseer hoe je leukste vakantie was. Zie steeds meer detail;
Voel waar dat gevoel in je lichaam zit en geef het een naam;
Doe dan je dagelijkse dingen, met dat ultieme gevoel zonder het uit het oog te verliezen.
Veel plezier in je dag

Willeke Huijsmans
9 years ago

Dit doet me denken aan de metafoor met de mayonaise jar. Een professor wilde dit principe uitleggen aan de hand van een emmer die hij tot aan de rand vulde met golfballen en vertelde dat zij stonden voor de echt belangrijke dingen in het leven. Zit deze vol? Vroeg hij aan studenten. Zij meenden van wel; er kon geen golfbal meer bij. Toen schudde hij er knikkers tussen, deze stonden voor minder belangrijke zaken. Weer vol, volgens de studenten. Toen kwam er zand bij om de gaatjes op te vullen, de dingen die ons niet voeden.
Wat wilde hij nou eigenlijk zeggen?
Hij vulde een andere emmer met zand en liet zo zien dat als je je emmer vult met shit, er dan geen plek meer is voor de belangrijke dingen.
Zonder verder iets te vragen goot hij twee biertjes leeg in de eerste emmer. Waarom doet u dat? Vroeg een student. En de prof zei: hoe druk je het ook hebt, is altijd ruimte voor een drankje met een vriend!

Jolanda van der Horst
9 years ago

Deze ken ik ook inderdaad. En het is een mooie om gebruik van te maken binnen het AAABBBCCC principe.
Alleen: soms werkt het bij mij even niet. Dan raak ik afgeleid en moet ik mezelf ertoe zetten om weer te focussen.
En toch gaat het steeds beter omdat ik weet dat het werkt.

Leo van Veenendaal
10 years ago

Eerst opruimen, dan ordenen

Dat is wat ik nog moet doen. Voor de rest doe ik het aardig goed, ook wel eens goed om dit tegen jezelf te zeggen.
Al jaren begonnen om mijn leven wat eenvoudiger te maken. Televisie, behalve zomergasten en een goede film, kijk ik bijna niet meer, op internet zijn veel betere documentaires en biografiënt te vinden, Hollanddoc bijvoorbeeld.
Ben nu heel erg gericht op mijn business en werk er nog een paar dagen naast bij. ( Wil in 2012 met in loondienst werken stoppen).

Mariken de Kok
10 years ago

Hoi Leo,

Wat goed dat je bijna geen tv meer kijkt! Ik heb sinds maart 2011 geen kabelabonnement meer. Op het begin was het even wennen, maar nu vind ik het zo fijn! Ik verspil geen tijd meer aan nutteloze programma’s van de tv.

Daarnaast merk ik nu ook dat er veel tijd besteed werd om de tv programma’s te bespreken. Dat is dus dubbele tijdverspilling…

En wat je zegt. als er echt een goed programma is kun je het altijd terug zoeken op internet.

Saskia Steur
10 years ago

Een regel die wij thuis toepassen, ook voor de kinderen:

Als er iets in huis komt, moet er eerst iets weg!

Toevallig hebben we deze week een van de kinderkamers opnieuw geschilderd en van laminaat voorzien (de andere twee kamers volgen nog). In dat proces is ook heel veel weggegooid, weggegeven en op marktplaats gezet.

Een opgeruimde woon- en werkomgeving geeft ook een opgeruimd gevoel en een opgeruimd hoofd!

Goed onderwerp voor de vakantieperiode!

Tamara Willems
10 years ago
Reply to  Saskia Steur

Super regel! Thanks for sharing! Wij zijn thuis nogal van het hamsteren en kunnen nooit echt een modus vinden om dat tegen te gaan (met een complete rommelkamer vol rommel als gevolg).

Jolanda van der Horst
9 years ago
Reply to  Saskia Steur

Mooie instelling is dat. Deze pas ik nu zelf ook toe: nieuwe inrichting in de woonkamer. Al het oude eruit. En ook alle kasten leeghalen en uitzoeken. Dat zal een ruimte geven!

Ingrid Verbeek
Ingrid Verbeek
10 years ago
Reply to  Saskia Steur

Hey Saskia,
Mooie regel.
Wij hebben dan wel geen kinderen, maar ik ga deze wel toepassen. Tnx

Leo van Veenendaal
10 years ago
Reply to  Saskia Steur

Hoi Saskia,

Zelf heb ik ook kinderen en zij ontvangen jaarlijks een heleboel speelgoed, waar ik trouwens niet altijd blij mee ben.

Ten eerste omdat er vaak waardeloos plastic bij zit met weinig toegevoegde waarde;

Ten tweede neemt het speelgoed veel ruimte in.

Goede tip van je om:
Eerst dingen weg te doen, voordat er weer wat naar binnen gaat.
Ga deze tip gelijk toepassen en het aan mijn partner doorgeven, misschien nog wel belangrijker!!

Thea van Dijk
10 years ago

Hoi Leo

Je kan kijken of er een speelotheek bij jou in de buurt is. Je kan een abonnement voor je kinderen vragen. Ze hebben dan elke keer iets anders om mee te spelen. Als ze er genoeg van hebben, breng je het gewoon terug. Vooral handig voor groot speelgoed zoals glijbanen, klimhuisjes, keukentjes en skelters.

Margreet de Graaf
10 years ago

Voor orde in mijn hoofd is een opgeruimde plek voor mij belangrijk. Dankzij mijn vrij kleine woonoppervlak, zonder berging, werd ik gedwongen om weinig spullen te houden. Dit is voor mij een ideale les geweest. Wat betreft opruiming in kledingkast, Ik vind het wel moeilijk om mooie kleding weg te geven; eerst breng ik ze bij een tweedehands kledingzaak; wat er over blijft geef ik door.
Daarnaast hebben gezette tijden (email check twee keer per dag) en minder/geen TV kijken mij veel levensruimte teruggegeven.

Mariken de Kok
10 years ago

Hoi Margreet,

Ik gooi ook geen kleding weg. Het zijn altijd nog goede kleren. Het enige is dat ik er op uitgekeken raak…

Ik geef het aan de familie en zo verspreidt het naar mensen die het nodig hebben. Het maakt het voor mij een stuk makkelijk om mijn kast op te ruimen, als ik weet dat de kleding wordt hergebruikt en mensen er heel blij mee zijn! Toen ik zelf nog student was kreeg ik af en toe ook kleding van familie en daar was ik echt heel blij mee!! Dus ik zou het iedereen aanbevelen om kleding door te geven aan mensen die het nodig hebben. Is voor hen en jezelf een goede oplossing 🙂

Chantal Hoevers Prins
Chantal Hoevers Prins
8 years ago

Geen WAUW-Effect = NIET kopen!

Opruimen geeft rust in je hoofd en ruimte….. op je bureau, in je kantoor, je huis én in je kledingkast!

Als Personal Shopper en Image Professional doe ik iedere week meerdere garderobe check’s en ik kan je vertellen dat ik heel veel overvolle kledingkasten aantref. We hebben allemaal veel te veel in de kast hangen! En als je je bedenkt dat je 80% van je kleding bijna nooit draagt, EN 20% VAN WAT IN JE KAST HEBT HET LIEFST DRAAGT……dan maken mijn onderstaande tips het heel gemakkelijk om dingen weg te doen!

Mijn tips voor jou:
Kijk eens kritisch naar je garderobe, alles wat je al 2 jaar niet gedragen hebt zul je waarschijnlijk toch nooit meer dragen dus dat kan WEG! Net als al die verwassen en te kleine of te grote items, weg ermee! Laat alleen datgene in je garderobe waarvan je helemaal blij wordt, die 20%;) Wel even streng zijn voor jezelf, let op dat je niet in je ‘JA MAAR’ modus schiet.

En als je weer gaat shoppen? Past dat leuke, potentiele nieuwe kledingstuk wel bij minimaal 3 tot 5 items uit je garderobe?

Succes!

Ruth Weidenaar
10 years ago

Dag Mariken,

Daar heb je helemaal gelijk in! Lachen om en met jezelf is mooie loslaatmethode. Het is een goede manier om (vervelende) dingen los te laten. Lachen prikkelt de levenskracht en relativeert. Bedankt voor je mooi lach :-).

Een vrolijke hohohaha lach,

Ruth

Catja Schaart
9 years ago

Ik gebruik de 1 page-productivity-planner van Brendon Burchard.

Ten eerste noteer ik voor 3 grote projecten de 5 grootste dingen die (die dag) gedaan moeten worden om het resp. project vooruit te krijgen.
Ten tweede noteer ik de mensen die ik zeker moet bereiken (bellen, e.d.).
Ten derde derde noteer ik de mensen waarop ik zit te wachten.

Dit alles geeft me een duidelijk beeld van wat er gedaan moet worden en met focus kan ik resultaten halen.

Annelies Hilgers
10 years ago

Doe mij maar de korte lijst. Met af en toe even een blik op de lange. Maar alleen maar denken: is dit belangrijk voor mij en anders weg ermee vind ik fantastisch.

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
7 years ago

Lijst om op te hangen. Vooral de korte lijst vind ik ook erg sterk. Dank je wel.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago

De tips die hierin staan zijn al heel geweldig!
Waar ik nog aan kan verbeteren is: het ochtend en avondprogramma maken (en me eraan houden)

Ik had het vroeger echt moeilijk met eenvoud, maar ik werd er wel al veel beter in: Wat me nog helpt is:

* Vertrouwen in mezelf ontwikkelen – dan moet je niet álle vaardigheden aanleren; niet álle diensten aanbieden, niet álle actualiteit volgen, niet door íedereen geliefd worden… enz.

* Intuïtief leren keuzes maken – soms dingen laten vallen waarvan ik achteraf besef dat ik het inderdaad niet nodig had – het helpt me soms om sneller keuzes te kunnen maken.

* Weten dat het niet allemaal in 1 dag moet klaar zijn – De hoogst dringende zaken plannen voor deze week & daarnaast ook tijd voor ontspanning inplannen.

Poul van Hooijdonk
Poul van Hooijdonk
10 years ago

Een van de meest eenvoudige dingen is de dag te beginnen met een glimlach.

Iedereen kan het, ‘t kost bijna niets en levert veel op.

Doe dat dan wel zo snel mogelijk na het wakker worden.

(lukt dat nog niet… sluit het douchen af met even koudwater, en maak het tot een simpele gewoonte, ‘t is uiterst effectief)

En stel je dan eens voor hoe Nederland eruit zal zien als we allemaal gedurende 30 dagen de dag beginnen met een glimlach…

enfin bij de eerste lach die ik dagelijks zie heb ik meteen de vraag op “jij ook al?”

Nathalie Huvaere
9 years ago

Ik heb hier al heel wat goede tips gelezen, enkele daarvan zal ik zelf toch proberen wat systematischer toe te passen. Inderdaad, rommel in je huis, je kamer, je werkplek… creëert rommel in je hoofd. Ik word er onrustig van. Af en toe eens duchtig opruimen is dan ook de boodschap. En het lucht op! Wat ik voor de rest nu meer en meer doe is tijdens het weekend de volgende werkweek plannen, zo krijg ik ook een overzicht van eventuele vrije momenten, die ik dan kan inzetten voor andere dingen: gezin, familie, ontspanning. O ja, en taken opsplitsen in subtaken en die een voor een afwerken, een ding tegelijk! En die ook opschrijven: zo behoud ik het overzicht, zie ik vooruitgang als ik telkens weer iets kan afvinken en ben ik meer gefocust op die ene taak.

Elvira Noot
8 years ago

Ik haal enorm veel voldoening uit mijn kamer, kledingkast, zadelkast etc. af en toe hélemaal op te ruimen en zoveel mogelijk weg te doen.
En vooral wanneer ik de kans krijg deze spullen weg te geven. Oude kleding gaat altijd naar 3de wereldlanden, en dit geeft energie!

Michaëla Wierdsma
8 years ago
Reply to  Elvira Noot

Dag Elvira,

Dat klinkt goed, alles opruimen. Hoe voorkom jij dat het weer vol raakt? Bij alles wat je koopt moet er ook weer iets uit?

Op papier kan ik het heel goed aangeven, meestal voer ik het ook zo uit, maar soms… Al moet ik bekennen dat met de energie die ik bij Open Circles ervaar meer doelen bereik, dus ook opgeruimde kasten.

Succes met ondernemen en leven.
Met groet, Michaëla

Suzanne Trieling
8 years ago

Een aantal jaar geleden moest alles in mijn huis volgens de laatste trends ingericht zijn.
Daar ben ik helemaal van terug gekomen. Waarom zou je iets weg doen als het nog goed functioneert en als ik me er prettig in voel dan is het goed.
Schilt zeker in de portemonee en is een stuk relaxter. En schilt een hoop tijd die ik anders kwijt was aan schilderen.

Claudia Benmesahel
8 years ago

Hallo Wout-Jan,

Je laatste opmerking triggert mij….
Bedoel je met automatiseren een werkgerelateerde wijze of een menselijke wijze voor je zelf ( een handeling sneller effcienter of automatischer uitvoeren?)

Een mooie groet,

Claudia

Eelco van der Wal
9 years ago

Na de Business Bootcamp heb ik me voorgenomen mijn digitale post op te ruimen: alle nieuwsbrieven waarop ik was geabonneerd heb ik opgezegd (met heel veel moeite, inderdaad).

Ik ben benieuwd naar de 3 must-read blogs die voor de master bloggers gelden. Alleen kan ik er nu niet meer drie uitgooien om ze ‘nieuwsbrief neutraal’ te kunnen binnenhalen :-).

En hoe doe ik dat met het vinkje bij “Laat me weten als er nieuwe comments zijn”? Nu heb ik dilemma’s in plaats van nieuwsbrieven ….

@ Richard J: voor de terugkerende taken gebruik ik Omnifocus op mijn computer en smartphone, dat scheelt een hoop schrijfwerk ….

Tim van Orsouw
10 years ago

Om mijn leven eenvoudiger te maken ben ik gewoon 9 weken naar Azië vertrokken.

Autoresponder op de e-mail, telefoon uit, selectief studiemateriaal meenemen, een rustige kamer boeken zonder TV.

Genieten van de zon, me laten wekken door die zelfde zon, geen verplichtingen en gezond en goedkoop in restaurantjes eten.

Groeten uit Chiang Mai, Thailand!

Ingrid Verbeek
Ingrid Verbeek
10 years ago
Reply to  Tim van Orsouw

Hey Tim,
Geweldig! thats the way to live!
Back to basic. Goeie reis en geniet ervan.

George Begemann
9 years ago

@Willeke Huijsmans, dank voor dit verhaal. Ik was het alweer vergeten. #krachtig.
Zelf werk ik op drie niveaus met prioriteiten: ik, wij, zij.
Ik: mijn eigen vitaliteit
wij: mijn partner, kinderen, vrienden en familie
zij: werk en de maatschappij

Nummer 1 is ik, mijn vitaliteit. Net als in het vliegtuig wordt geïnstrueerd: eerst zelf je zuurstofmaskertje op dan degene naast je helpen. Doe je dat niet, dan kun je het op den duur niet eens meer.

Bianca Wijngaards
Bianca Wijngaards
9 years ago

Mooi gezegd, George! Ik herken er veel in. Heb ook regelmatig teveel aan “zij” gedacht, en daarbij “ik” op de laatste plaats. Dit is niet vol te houden, is wel gebleken. Dus voor mij geldt ook “ik-wij-zij”. Soms nog een valkuil, maar het gaat al veel beter.

Annelies Vroomans
9 years ago

Menu maken voor een week. Boodschappen die daarbij horen opschrijven en in 1x doen.

‘s Morgens: uit de kelder, de vriezer, de tuin wat nodig is voor die dag.

Alles is in huis, alles ligt klaar. Ik werk rustiger, kook gemakkelijker.

Michaëla Wierdsma
8 years ago

Hoi Annelies,

Dat is inderdaad een goede tip. Uit de vriezer halen wat je ‘s ochtends nodig hebt. Dan gelijk ook maar alles klaar zetten voor het ontbijt en de lunchdoosjes.

Fijne zomer. Michaëla

Karolien van der Woude
10 years ago

Dit zijn hele goede en praktische tips. Een oorzaak van opeenstapelingen en ballast is vaak dat er zoveel moet. Deze moetens remmen een eenvoudig leven. Daarom is het zinvol om de vraag te stellen: wat is het moeten hierin? Mag en kan het anders? Dit werkt goed bij mezelf en mijn klanten.

Ine Van Hofstraeten
9 years ago

Ik probeer de laatste jaren zeker één dag per jaar tijd vrij te maken om kleding weg te gooien. Wat ik al lange tijd niet meer aangedaan heb, gaat er uit.

Hetzelfde met het opruimen van mijn bureau. Een heerlijk gevoel is dat. Voel me achteraf dan altijd een pak lichter. Veel meer ruimte overal en dat voelt gewoon goed!

Pim de Rooij
10 years ago

For those having difficulties throwing away stuff, make sure to buy these stickers:

1. The green sticker; use it to mark the stuff you want to keep

2. The yellow sticker; use it to mark the stuff you want to keep, but you need to store somewhere because you feel emotional attached to it

3. The red sticker; use it to mark the stuff you need to throw away

This way you can organise your tasks more easily; just go room by room.

PS: Anything you haven’t used within one to two years and has a layer of dust on it….don’t even hesitate…RED STICKER! 😉

ooooooooooooh what the heck…..throoooooooow it away anyway!

Ingrid Verbeek
Ingrid Verbeek
10 years ago
Reply to  Pim de Rooij

Hi Pim,
Bedankt voor je goede tip,
Geweldig! Die kreet werkt ook echt overal voor.
Ken je dat; als je eindelijk na land bewaren iets toch weg doet, er binnen een maand een situatie voordoet waarbij je het nodig hebt?

Gea van der Thiel
10 years ago

Hoe langer de lijst hoe ingewikkelder het word voor mij….lijstjes houden mij juist af van eenvoudig leven! want dan moet ik ook nog bijhouden of ik alles wel volg…

Eenvoudiger leven voor mij is door elke dag te bedenken: Wat kan ik doen om vandaag mijn leven krachtig en ontspannen te beleven en mijn bedrijf dito te laten groeien! Ik vraag mijzelf ‘s avonds af: Waar heb ik vandaag van genoten en wat is mij goed gelukt?

Ik heb geleerd dat kleine succesjes juist ook heel waardevol zijn en elk stapje/succesje brengt mij dichter bij mijn doel om krachtig en ontspannen te leven en van mijn bedrijf een succes te maken. Dat doel houd ik voor ogen en gebruik ik als maatstaf om in actie te zijn. Alles wat afbreuk doet skip ik of laat ik voor wat het is.

Dus elke avond dikke complimenten maken over dat wat lukte = heel belangrijk en accepteren dat er ook wel eens iets mis gaat en dat vervolgens loslaten want juist die dingen houden mij af van mijn prioriteit en focus.

Tom Zoethout
9 years ago

Wat mij enorm helpt is het werken in blokken tijd. Als ik voor een taak zit die ik niet graag doe, laat ik me nog wel afleiden en ‘kom er dan niet aan toe…’

Ook niet continu naar je email kijken helpt enorm. Ik probeer dat nu in blokken te doen en lukt over het algemeen aardig!
Het leeg houden van je inbox, dus geen ongelezen berichten is prettig! Leuke tips uit Getting Things Done kreeg ik van een vriend en dat hielp nog extra mee.

Saskia Kuiling
7 years ago

Ha, ik ben net na mijn vakantie begonnen met het opruimen van mijn kledingkast. Ik heb niet heel veel kleren, maar er zijn dingen die ik nog nooit heb gedragen of heel lang niet meer. Ze staan klaar om naar de kringloop te gaan.

Ik heb een boek bij de bieb besteld om me te inspireren nog meer dingen weg te doen, zodat ons huis rustig en overzichtelijk wordt.

Ik weet dat het voor mezelf onrustiger is dan langs de chaos heen te leven.

Jolande Geelhoed
Jolande Geelhoed
6 years ago
Reply to  Saskia Kuiling

Goed zeg! Mag ik je vragen welk boek je bij de bieb hebt uitgekozen?
alvast dank