40 tips om dingen sneller, beter en gemakkelijker te doen

10743 views | 224 reacties |
shares

We willen allemaal dat dingen gedaan worden of liever: gedaan zijn. Het voelt zo goed om dingen van onze to-do lijst af te strepen.

En om je daarbij te helpen, volgt hieronder een verzameling van 40 ‘hacks’, tips, trucs en geheugensteuntjes die je kunnen helpen om beter te werken, meer te produceren en een gelukkiger, gebalanceerder leven te leiden:

  1. Doe de belangrijkste taken eerst
    Zelfs als je niet meer doet dan deze taken, heb je tenminste nog steeds een goede, productieve dag.

  2. Reserveer elke dag of week tijd om voortgang te maken met grote projecten.

  3. Volg de 80/20 Regel (Pareto Principe)
    Onderzoek welk deel van jouw werk de grootste impact heeft en focus je energie zo veel mogelijk op dat deel.

  4. Beslis wat je gaat doen met elke e-mail die je ontvangt, op het moment dat je hem leest.
    Handel het af, delete of delegeer (forward). Maak je e-mail inbox iedere dag leeg.

  5. Stop perfectionisme
    Verlos jezelf van de druk om elke taak direct tot in perfectie uit te voeren.
    Beloof jezelf dat je eventuele problemen of fouten later oplost. Maar voor nu – just do it!

  6. Plak een productief uur aan je dag door een uur eerder op te staan

  7. Plan achteruit
    Begin met je einddoel voor ogen. Wat moet je doen om dit te bereiken?
    Oké, en wat moet je eerst nog doen om dát te bereiken, etc.

  8. Telkens als je iets nieuws koopt, gooi of geef iets ouds weg

  9. Brainstorm. Brainstorm. Brainstorm.
    Gebruik de hersenen van anderen om jou te helpen met nieuwe, creatieve ideeën.

  10. Draag altijd iets bij je om aantekeningen mee te maken

    Noteer alle goede gedachten en ideeën die in je opkomen.

  11. Schrijf een persoonlijke missieverklaring en gebruik deze als richtlijn bij doelen stellen.
    Stel de vraag bij elk doel en elke activiteit of deze bijdraagt aan jouw missie. Zo niet, schrap het.

  12. Gebruik SPICE voor het stellen en bereiken van doelen
    Source (bron, idee, doel stellen), Picture (visualiseren van idee, doel), Implement (actie ondernemen om doel te bereiken), Consequence (evalueer het resultaat van de actie) en Enrich (verrijken, corrigeren). Voor meer informatie over SPICE, zie mijn boek: Leef Lekker: Het Recept voor Succes

  13. Slaap meer
    Slaap is essentieel voor je gezondheid, leervermogen, en bewustzijn.

  14. Werk in korte, ononderbroken tijdsintervallen van 30-45 minuten, gevolgd door pauzes van 5-10 minuten.

  15. Gebruik je geheugen niet als je hard-drive
    Gebruik je hersenen voor nadenken, gebruik papier of je computer voor het vastleggen van dingen die je wilt onthouden.

  16. Doe de meest uitdagende / onplezierigste / vervelendste taak eerst

  17. Plan niet ALLES wat je moet doen om een project af te maken
    Focus alleen op het eerstvolgende dat je moet doen om voortgang te maken.

  18. “NEE” leren zeggen tegen nieuwe commitments, onderbrekingen, tegen wat dan ook – is de een van de meest waardevolle vaardigheden die je kunt ontwikkelen om je leven terug te krijgen.

  19. Neem de tijd voor jezelf
    Eet langzaam. Geniet van een luie dag in het weekend. Neem de tijd om dingen goed te doen, en creëer een goede balans tussen de haastige werkwereld en de rest van je leven.

  20. Reserveer een vaste tijdsperiode per dag om aan een taak of project te werken
    Focus gedurende die periode volledig op die bepaalde taak of dat project.

  21. Doe alle gelijksoortige taken samen
    Bijvoorbeeld, reserveer een uur om door je e-mail inbox te gaan en beantwoord dan al je inkomende e-mails (in plaats van het te verdelen over de dag).

  22. Gebruik de 4 Prioriteit Kwadranten van Stephen Covey
    Wijs iedere taak toe aan één van de 4 kwadranten: onbelangrijk/niet urgent; onbelangrijk/urgent; belangrijk/niet urgent; en belangrijk/urgent.
    Laat de taken zitten die noch belangrijk, noch urgent zijn; stel de onbelangrijke, urgente taken uit; probeer te vermijden dat de belangrijke taken urgent worden en investeer het grootste deel van je tijd in de taken uit het kwadrant BELANGRIJK, NIET URGENT.

  23. Raak het 1 keer aan
    Elke keer als je iets uit je to-do lijst oppikt, stel jezelf de vraag: “Wat moet ik hiermee doen”. Doe het vervolgens direct, zet het in je agenda voor later, delegeer het aan iemand anders of vergeet het.

  24. Laat de ketting niet breken
    Noteer je dagelijkse doelen op een kalender. Markeer gedane acties elke dag met een grote rode “X”. De X-ketting zal met de dag langer worden. Laat die ketting niet breken!

  25. Reserveer tijd aan het einde van iedere week om te bekijken wat je de afgelopen week hebt gedaan en wat je volgende week wilt doen.

  26. Bestrijd uitstelgedrag door “doe het nu!” als je mantra te nemen
    Geef jezelf een beperking van 60 seconden voor het nemen van een beslissing.

  27. Krijg inzicht in hoeveel tijd je echt besteedt aan de dingen die belangrijk voor je zijn door je tijd te noteren.

  28. Houd een lijst bij van korte ‘5-minuten’ taken die je kunt doen tijdens het wachten op de trein, voor het begin van een vergadering, als je in de rij moet staan, etc.

  29. Volg de 50-30-20 regel
    Besteed 50% van je werkdag aan taken die bijdragen aan jouw lange-termijn, levensdoelen, besteed 30% aan taken voor jouw middellange termijn (+/- 2 jaar) doelen, en de overige 20% aan taken voor pakweg de komende 3 maanden.

  30. Niet multitasken!
    Multitasking vertraagt, veroorzaakt stress en leidt onvermijdelijk tot het maken van fouten.

  31. Ruim je rommel op
    Ga door je werk- en leefruimtes en ruim alle afleidende rommel op.

  32. Visualiseer
    Beeld je in dat je jouw doelen hebt bereikt.
    En laat je verbeelding je vertellen hoe je dit bereikt.

  33. Maak jouw NOT to do List

    Handig voor het bijhouden van gewoontes die je onproductief maken, zoals videospelletjes spelen en TV kijken.

  34. Creëer je privézone met een koptelefoon
    Mensen vinden het veel moeilijker om iemand te storen als hij of zij een koptelefoon op heeft.

  35. Maak templates voor herhalende taken als brieven, antwoord e-mails, blogartikelen, paklijsten, etc.

  36. Wanneer je een grote taak plant, maar een checklist zodat je de verschillende stappen niet vergeet terwijl je er middenin zit.
    Bewaar je checklists, zodat je ze de volgende keer weer bij dezelfde taak kunt gebruiken.

  37. Plan eerst al je leuke activiteiten en persoonlijke dingen
    Vul de overgebleven tijd met ononderbroken werkperiodes.

  38. Ga door je lijst met commitments en verwijder alles wat je niet helpt je eigen doelen te bereiken. Hetzelfde geldt voor dingen die onnodige veel energie en/of tijd van je vreten.

  39. Reserveer ieder week tijd voor een afspraakje met jezelf
    Evalueer de huidige toestand in je leven: Wat werkt wel? Wat werkt niet? Wat zou anders kunnen?

  40. Dit is een lange lijst – jazeker – maar hij is niet compleet
    De laatste tip mag je zelf invullen.

En dan ben ik dus heel benieuwd…

Welke tip wil jij met ons delen?

Laat het me weten in het commentaarveld hieronder!

En kom na een tijdje nog eens terug om te delen welke van de bovenstaande tips je hebt geïmplementeerd en wat je resultaten zijn.

Zodra je comment is geplaatst, stuur ik je als ‘dankjewel’ voor je bijdrage de link naar een 1-uur durend ‘Boost Your Productivity’ webinar dat ik een paar maanden geleden heb opgenomen.

Maak je leven productiever én gemakkelijker!

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Facebook, LinkedIn, Twitter of Google+ share-knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
224 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Dannes Wegman
Dannes Wegman
7 years ago

Save time by preparing for wake up:

Before you go to sleep, make sure you selected your clothes for the next day (and your kid’s clothes). Make sure your keys, wallet and other important stuff are in one spot. Charge your phone overnight. If you drink coffee in the morning, make sure the machine is set to go at a buttonpress.

A smooth start of the day is a smooth day in general.

Willy Valk
7 years ago

Mijn tip nr 40: werk in één keer een project af, versnipper het niet over de dagen of weken. Een waardevolle tip uit de Masterclass Busines Acceleration die ik zoveel mogelijk hanteer. Het is eigenlijk niet-multitasken in het groot.
Gevolg is dat je eerder klaar bent, eerder je factuur kan versturen en je eerder aan project 2 kan beginnen.

Mirjam Stoffels
7 years ago

Verdwijn!

Wees voor niemand beschikbaar zijn en verdwijn gewoon. Ga eens zitten werken in een lunchroom of in de bibliotheek. Schakel je telefoon uit en je laptop aan [niet je mail!]. Of geen laptop: de verdwijntruc is bijzonder geschikt om te denken, plannen te maken of te schrijven. Geen onderbrekingen, pure focus!

Eric Oving
7 years ago

Aan het begin van de dag (onder de douche bijvoorbeeld) vaststellen welke zaken je aan wilt pakken en afhandelen.

Olivia Schreiner
Olivia Schreiner
7 years ago

Van uitsel komt afstel .. Zo sprak mijn vader ons (tot vervelendst) toe.
(Nu moet het uitstellen maar eens afgelopen zijn!)

Charida Oumghar
7 years ago

Blijf licht in je hoofd en positief gestemd. Zo nu en and met een smile achter je laptop werken brengt veel meer FUN in je werk!

Merijn de Steur
7 years ago

Plan een beloning na het behalen van je dagelijkse doelen. Zo werk je naar iets toe en is de drive veel groter om die lange to-do lijst af te werken.

Erik Hofstra
7 years ago

werk 7 dagen per week
en zoek ontspanning op de dag zelf.

Als het goed is doe je wat je erg leuk vindt, dus is ontspanning vaak ook erg dichtbij…

Dank allen voor jullie bijdrage, daar zitten weer nuttige zaken bij.

Ron Scheerder
7 years ago

Ik ben begonnen met het bijhouden van een logboek van dagelijkse gewoonten. Ik heb de hele maand op 1 A4 staan.
De gewoontes die ik wil inslijpen heb ik onder elkaar staan en de dagen 1/ t/m 31 staan verticaal. Ik kruis per dag elke gewoonte af zodra deze gedaan is. Op die manier heb ik een goed overzicht.
Deze logs kan je ook bewaren, zodat je een mooie archivering krijgt van ingeslepen gewoonten.

Verder heb ik al veel geimplmenteerd (dagplanning, rommel opruimen, visualiseren, 80/20 principe, 6 uur opstaan (uur eerder), notitieblok altijd paraat, email/tel 1-2 x per dag.

Koen Snoek
7 years ago
Reply to  Ron Scheerder

Hoi Ron,
Goed bezig!
Houd jij ook je “agenda” (digitaal) bij.
Oftewel.. als jij terug kijkt naar bijv. 1 aug 2012 dan weet je precies wat je gedaan hebt?

En zo ja… wat is daar het nut van?

Een muzikale groet,
Koen

Naomi Dongelmans
7 years ago

unroll.me heeft me heel snel uit laten schrijven uit nieuwsbrieven die ik niet wil lezen. Dan word je ook niet afgeleid om het toch te lezen…

Ik heb nu 1 excel bestand met al mijn to do lists (voor nu en later) en brainstorm dingen. Is lekker overzichtelijk.

Overzichtelijk maken van mijn email bestand: vanaf nu alles direct in mapjes stoppen en de namen goed erbij schrijven. Dus direct alles goed afhandelen, zo blijft het overzichtelijk.

Michaëla Wierdsma
7 years ago

Hoi Naomi,

Met mapjes in e-mail bestand heb ik ook gewerkt. Het werden er teveel en het koste te veel tijd. Nu werk ik eens per dag de mail af en gooi in de prullenbak wat niet meer nodig is.

Kan het niet gelijk dan op mijn 6 punten lijst voor mail afhandelen. Dan in nog af te handelen mail. Soms in te bewaren mail. Meer mapjes dus niet.

Terugvinden kan bij google heel makkelijk door de juiste naam in de te klikken. Scheelt veel mapjes.

Succes met alle werkzaamheden en fijne dag.

Anja Leinders
7 years ago

unroll klinkt interessant Naomi. Ga ik ook snel uitzoeken!

Hira mani
Hira mani
7 years ago

De maan heeft invloed op ons denken en doen: denk maar aan eb en vloed. Handig om je bewust te zijn van de 29/30 dagen, die in twee delen verdeeld worden. Je hebt de periodes van wassende maan en de periode van de afnemende maan. De ene periode zijn we (lichamelijk) energieker en de andere periode zijn we (mentaal) krachtiger voor het verwerven van inzichten/ideeën.

Erika Lunsche
7 years ago
Reply to  Hira mani

Hallo Hira mani, Ik ga er op letten en kijken of het bij mij werkt. Dank je wel.

Judith Henstra
7 years ago

Ik vond Brian Tracy’s tip nuttig om ‘s morgen te werken aan het krijgen van klanten. En natuurlijk het lastigste karwei eerst. En dan ook nog eens ongestoord doorwerken in blokken van 90 minuten.

Het lukt! Waar al die extra prospects opeens vandaan komen? 🙂

Saskia Kuiling
7 years ago

Omdat ik liever wat rondlummel en een beetje speel met alles, heb ik ook een spelletje van mijn todo-list gemaakt. Ik gooi met een dobbelsteen en tel dan welke taak of welk klusje ik dan ga doen. Zoals met ganzenbord, maar dan met minder vakjes, niet meer dan 7 of 8.

Fimke Vellekoop
7 years ago

Wat mij heel erg helpt is om in vaste tijdblokken te werken: eerst een uur aan een opdracht, dan een uur (klant)contact en e-mail, dan een uur brainstormen. Werkt voor mij heel goed!

Yvette
7 years ago

Mooie tips! Dank aan jullie allen.

Mijn tip ga mediteren. Dagelijks.

Margit Tamas
7 years ago

Delegeer zo veel mogelijk taken die jouw energie opslikken en bv. alleen sprierkarcht nodig is.

Lees elke dag iets wat je inspireert, blij en vrolijk maakt.

Doe minsten 1x per dag iest waardoor je vergeet waar je bent: hard lachen liefst met tranen, zoenen, in de sauna zitten…

Annet van Prooijen
7 years ago

Wordt niet gestresst want dat kost ook tijd.

Timon Vinke
7 years ago

Mijn To-do list is erg lang en daardoor verlies ik soms het overzicht en kan je overweldigd raken.

Daarom kopieer ik de taken die ik deze dag wil doen in een aparte lijst. Geeft je overzicht, rust en voldoening als de lijst eind van de dag leeg is.

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
7 years ago
Reply to  Timon Vinke

Timon, ik leer al een tijdlang mijn to do lijstje korter te maken. De lange lijst maak je voor de komende week en als er dingen op staan die kunnen wachten, zet je ze op een lijst voor de volgende week. Die neem je dan aan het eind van de week weer door, zo kom je elk item weer tegen. Per dag kies je vanuit de lange lijst voor deze week maximaal ongeveer 6 dingen die je op je lijstje voor de komende dag zet.

Dat houdt het overzichtelijk, erg prettig. Ik doe dit met een groepje anderen, we zetten onze 6-doelenlijstje in Google Docs en maken groen wat we gedaan hebben. We kunnen bij elkaar kijken en elkaar oppeppen, motiveren en feliciteren. Succes!

Esther Benard
Esther Benard
7 years ago

Om weer even rustig bij mezelf te komen… of om juist tot goede inzichten te komen, maak ik graag een wandeling in de natuur.

Jeroen van Mierlo
7 years ago

Alle tips in het artikel en de comments zijn handig, mits je ze toepast. Zelf werk ik voor de hele stroom emails volgens de Getting Things Done methode. En maak ik takenlijsten op basis van de context. Dus bijvoorbeeld een “bellen” lijst of een “mailen” lijst. Zodat je niet afgeleid wordt door andere taken, wanneer je er geen tijd aan kunt besteden.

En na de 2 day MBA met Brian Tracy, werk ik met een papieren takenlijst. Elke keer dat je iets te binnen schiet dat je nog moet doen, of je zit in een (telefoon)gesprek, noteer ik direct de acties. Zo hoef je niet alles te onthouden, of aantekeningen/verslagen uit te pluizen.

Het allerbelangrijkste blijft toch wel dat je van goede voornemens, goede gewoontes maakt.

Monique van der Schans

Voed je klanten, leveranciers, collega’s, familie op en vertel ze dat je alleen telefonisch bereikbaar bent op vaste tijdstippen, bijvoorbeeld 2x per dag.
Je kunt dit ook als welkomstbericht in je antwoordapparaat vermelden. Zo voorkom je dat je voortdurend wordt gestoord door een rinkelende telefoon.

En ben op die tijdstippen dan ook ECHT bereikbaar.
Voor de telefoontjes die je zelf wilt plegen, kun je beter een ander moment vinden.

Alternatief: laat een antwoordservice of virtueel assistent jouw telefoongesprekken beantwoorden.

Jolanda Schoorl
Jolanda Schoorl
7 years ago

Bekijk emails en social media slechts in beperkte mate. Ik zelf check het ‘s morgens vroeg, tussen de middag en ‘s avonds rond een uur of 8.

Niek Sjaardema
7 years ago

Mijn zakenpartner keek zelfs tijdens een onderling gesprek regelmatig zijn mail en SMS door, tot ik hem vertelde hoe dit op mij overkomt en dat het waarschijnlijk is dat andere gesprekspartners ook zullen vinden dat men niet serieus genomen wordt. Hij lijkt dit nu wel in te gaan zien.

Ria van Claster
Ria van Claster
7 years ago

Veel van deze tips gebruik ik al, maar zeker de moeite om ze nog eens door te nemen.
Waar ik vooral wil aan werken is op voorhand bepalen hoe lang ik aan een taak wil bezig zijn.
Vooral Social Media en Mails lezen durft wel eens uitlopen !!!

Christiaan Spijker
Christiaan Spijker
7 years ago

Ik heb een plek op de muur om post-its te plakken met dingen die ik moet onthouden. Zodra je ze niet meer nodig hebt trek je ze eraf. Gebruik evt. gekleurde post-its (of een aparte plek) om de écht belangrijke post-its te plakken.

Erika Lunsche
7 years ago

Dit vind ik een geweldige tip. Ik ben iemand die alles noteert. Op losse blaadjes, enveloppen en alles wat ik tegenkom. Weet je wat, ik hang er een prikbord naast voor al die losse dingen die niet aan de muur blijven plakken.

Cindy Vissering
Cindy Vissering
7 years ago

De tip uit de Master Entrepeneur om 6 doelen per dag te noteren, hier een tijdsduur bij te zetten en op de dag te plannen, pas ik nu consequent toe.
Het mooie is dat zelfs wanneer mijn dag qua planning in duigen loopt het me toch steeds weer lukt om alle zes af te kruisen!

Tine Hertoghs
Tine Hertoghs
7 years ago

Kom je terug uit vakantie, vind je een overvolle mailbox.
Sorteer op ‘from’.
Maak een lijstje met de afzenders.
Loop er even langs of bel ze even op.
Ben je zo weer bijgepraat en kan je je hele inbox ge
lijk leegmaken.

Heleen Siebert
Heleen Siebert
7 years ago

Een haalbare lijst maken!
Lange tijd hoopte ik zoveel mogelijk te doen en was elke dag weer ontevreden wat ik had bereikt. Tegenwoordig maak ik een realistisch plan en geniet van het resultaat. Elke keer ben ik weer verrast en tevreden over wat ik heb kunnen doen.

Bart Jansen
7 years ago

Zet, als je écht geconcentreerd en productief aan de slag wilt, je e-mailnotificaties uit.

Marcel Oerlemans
7 years ago
Reply to  Bart Jansen

En dan niet alleen je email notificaties, maar ook je social media en telefoon… Dan kun je echt ongestoord werken. Maar dat is voor sommige bedrijven / disciplines nogal lastig. Voor mij geld bijvoorbeeld dat ik graag snel reageer en daarmee ook mails kan archiveren.

Jacqueline Duis
Jacqueline Duis
7 years ago

Hoewel 1 uur eerder opstaan en meer slapen en doe eerst de belangrijkste taken en doe eerst de onplezierige taken een beetje tegenstrijdig klinken, kan ik hier wel iets mee, thanks!

Michaëla Wierdsma
7 years ago

Als je een uur eerder opstaat, is het ook een uur eerder naar bed. Het lukt mij heel goed om in het begin van de week vroeg op te staan, vrijdags vaak minder.

Als het een keer niet lukt, so what. Geen schuldgevoel, gewoon verder gaan.

Het scheelt wel de onplezierige taken eerst te doen. Zelfs als je vroeg op staat.

Judith Porcelijn
7 years ago

Bedenk bij alles wat je gaat doen:

Ik ga nu ……

Moet DIT gedaan worden? (wat gebeurt er als ik het niet doe?

Zo ja: Moet IK dat doen? (of kan ik dit delegeren?)

Zo ja: Moet ik dat NU doen? (of kan het beter op een ander moment?)

Karin Bloem
7 years ago

Thanks for this list. Good to keep it as a constant reminder. The main eye opener for me was to do all important/profitable jobs during the first three hours of the day 🙂 . No emails during that time. That should really make a big difference!

Niek Sjaardema
7 years ago

Ik gebruik plaknotities of onenote om mijn to-do lijst te maken. Het nodigt vanzelf uit om al die gekleurde stickers van je scherm te verwijderen door ze op te lossen. langlopende zaken zet ik als lijstje in een aparte kleur op een aparte plek waar ze niet in de weg zitten.

Michaëla Wierdsma
7 years ago
Reply to  Niek Sjaardema

Ik heb een weekoverzicht waarin ik alle activiteiten die niet in de agenda staan in plan met sticky-notes. Daarin staat ook duidelijk wanneer ik dus geen werkzaamheden doe. Woensdagavond en de weekenden houd ik vrij, met uitzondering van de zondagavond, dan wordt de hele week weer gepland.

Niets is leuker dan de stickers weg te halen als een taak gedaan is!

Naomi Dongelmans
7 years ago
Reply to  Niek Sjaardema

Ja, daar hou ik van!! Misschien toch ook maar weer invoeren. Zeker voor de echt belangrijke dingen. Dank je!

Anja Leinders
7 years ago

Ik hou een schriftje bij voor alle gedane taken. ‘s Morgens schrijf ik erin op alsof het al gedaan is. Stimuleert mateloos!

Tineke van Meulen
7 years ago

Er zijn aardig wat tips die ik toch al heb geïmplementeerd, en er zijn ook een paar tips die weer waren weggezakt.

Mijn agenda gebruik ik als mijn notitieblok én to-do-list. Alle acties zet ik in de planning van mijn agenda weg. Tegen de tijd dat ik het moet afhandelen, krijg ik vanzelf een herinnering en de dag ervoor zie ik wat ik de volgende dag moet doen. Dit werkt voor mij al jaren heel goed.

Ik zou heel graag vroeger opstaan, maar dat begint met vroeger naar bed gaan. De zomer is een goed startmoment. Laat ik daar vandaag mee beginnen!

Alex Harris
7 years ago

Twee tips heb ik voor jullie:

1. Zet reminders voor nieuwe emails uit.

2. Do sport and be healthy!

michal van belle stup
7 years ago

My advice is to use the small breaks to go outside, do something really different than sitting. It gives much more energy, and makes it easier to start thinking again.

Robin van Wees
7 years ago

Vier je succes!
Vaak ben ik alleen maar bezig met wat nog gedaan moet worden. Het helpt mij om ook steeds even stil te staan bij wat er al (gedaan) is.

Erna Hanse
7 years ago
Reply to  Robin van Wees

Een hele mooie tip Robin! De juice of life!

Gertrude Steenbeek
7 years ago

The secret of getting ahead is getting started (Agatha Christie). Oftewel: BEGIN!
En doe af en toe iets creatiefs. Iets maken met je handen geeft een gevoel van accomplishment. Het geeft energie voor het aanpakken van andere zaken.

Sylvia de Goede
7 years ago

Vergeet niet je vrouw/man en je gezin op nummer een te zetten.

Uiteindelijk zijn dit de mensen in jou leven waar het allemaal omgaat. Met een mooie relatie is er een veilige omgeving voor de kinderen en binnen die veiligheid kunnen ook zei weer hun volledige potentie leven en succesvol zijn, we zijn tenslotte hun voorbeeld.

John van der Veer
7 years ago

Ik vond het inzicht dat Brain Tracy gaf wel interessant.
Family = Quantity time
Work = Quality time.
Don’t mix them up.

Erika Lunsche
7 years ago

Maak een jaarkalender voor jezelf en je bedrijf. Je hebt taken en werkzaamheden die jaarlijks terugkomen. Zet die in je jaarkalender, zodat je daar rekening mee kunt houden bij het plannen van de andere werkzaamheden.

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
7 years ago
Reply to  Erika Lunsche

Praktisch idee Erika, regeren is vooruitzien. Meer systeem in je werk = minder tijd, minder hoofdbrekens, meer focus, meer resultaat.

Chantal Brosens
Chantal Brosens
7 years ago

Als expert in time-management geef ik ook vaak de tip: maak een “stop-lijst”. Waar wil je mee stoppen? Waar heb je genoeg van? En wat zou je dus bijgevolg kunnen/willen uitbesteden, delegeren, automatiseren, of gewoon niet meer doen?

Onlangs botste ik op het boekje van “we quit mail” van Kim Spinder, erg verfrissend, een aanrader want we mailen nogal wat af, terwijl het ook echt anders kan…

SUCCES!

Marjo Engbers-Bardoel
7 years ago

Hallo Nissandeh,
OhOh, wat herkenbaar allemaal! Goed bruikbare en goed toepasbare tips, Thanks.
Zelf pas ik ook de 80/20 regel op mijn voeding toe: 80% eet je goed en gezond, waar je energie van krijgt. En 20% voor de wat ongezondere dingen, bijvoorbeeld op een verjaardagsfeestje. Of omdat je er gewoon ZIN in hebt. Dit werkt heel goed voor mij. En inderdaad ook: first things first, ook als het niet zo leuk om te doen is. Groet, succes allemaal. Marjo Engbers, vitaliteitscoach.

Esther Molenaar
7 years ago

Schrijf en herhaal elke dag je doelen.

Onderbreek je werkzaamheden met een wandeling van tien minuten, buiten, of een kop koffie in de tuin. Je kunt het ook combineren. Ga wandelen met een kop koffie in de hand en zoek en bankje om te genieten van de natuur én je kop koffie.

Elske van de Fliert
7 years ago

Als ik vrijdagmiddag mijn planning voor de week erna heb gemaakt, vanuit o.a. mijn takenlijst waarin letterlijk alle taken, die ik te doen heb, staan, dan orden ik de taken van de dag nog even zodat ik ook weet in welke volgorde ik ze ga doen. Gewoon een 1, een 2, een 3 etc. ervoor. De volgorde maakt uiteindelijk niks uit, maar door ‘m van te voren te bedenken, is het veel makkelijker om ‘m gewoon af te werken, dan op enig moment te moeten denken: ok, en welke taak doe ik dan nu?

Martin de Werker
7 years ago

Doe geen dingen die niet goed voelen!

Als je iets doet dat niet goed voelt is het resultaat vaak vruchteloos en tijdrovend.

Op gevoelsgebied zijn er drie verschillende activiteiten:
1) Activiteiten met een goed gevoel zoals passie, enthousiasme, creativiteit en vreugde.
2) Activiteiten waar je weerstand (lees angst) tegen hebt. Vaak bevatten deze activiteiten waardevolle lessen om door je angst heen te gaan.
3) Activiteiten die totaal niet goed voelen. Bijvoorbeeld het invullen van je belastingformulieren of naar een bepaalde verjaardag gaan.

Probeer alle activiteiten van punt 3 niet te doen of uit te besteden.

Judith van Den Dool
7 years ago

Graag wil ik Nisandeh bedanken!

In juli volgde ik het Business Bootcamp, en zag allerlei online films van de trainingen. Nu is het september, back in business, en back in Masterstudies. Ik merk hoe de trainingen mij totaal anders hebben leren denken.

Ik zie nu dat voor alles waar ik tegenaan loop op professioneel niveau een praktische oplossing is. Wat is er aan de hand? Wat is de oplossing? Hoe pak ik dat aan? Wat ga ik doen? M’n hoofd is helderder.

Artists like me neeeeed this!

Dank je wel Nisandeh.

Hartelijke groeten,
Judith van den Dool

Annamarie Majoor
7 years ago

Als je het moeilijk vind om met werkzaamheden te starten, gebruik dan de roulatiemethode. Zet drie activiteiten op een notitieblok en zet achter elke activiteit 10/20/30.

Zet je timer op 10 min en begin met een van de drie activiteiten. Als de timer afgaat stop je en start je met de volgende activiteit. En dan de derde. De volgende ronde werk je steeds 20 min aan elke activiteit en de derde ronde 30.

Wat is het voordeel van deze manier van werken? 10 minuten is heel goed te overzien en voor je het weet is de tijd voorbij. Als je dan moet stoppen hou je een gevoel dat je verder wilt, en daardoor pak je de tweede ronde heel makkelijk op. En zo werk je ongezien je hele lijstje af!

Probeer het eens, mij helpt het heel goed!

Wendy Lorist
7 years ago

Geweldige tips, Nissandeh! Fijn om ze weer op een rij te zien en mezelf aan te toetsen! Dank je wel!

Wat mij de laatste tijd mij zeeën van tijd oplevert en helpt focussen?
1. Niet uitstellen, maar doen ! Uitstellen kost zoveel tijd!!
2. Dagelijks schrappen wat niet in belang is van dat wat ik wil bereiken.
3. Zo snel mogelijk uit mijn Comfortzone stappen! Daar zit de groei in.
4. Met die mensen bezig houden die mij verder helpen en de rest…….
5. Hoe sneller ik achter kom wat me tegenhoudt hoe sneller ik verder kom!

Ik wil iedereen bedanken voor jullie reacties, echt geweldig!

Arjen Kiers
Arjen Kiers
7 years ago

Dit is geweldig! Bedankt Nisandeh! Natuurlijk weet ik hier al veel van, maar consequent doen is iets anders. En dit heeft zoveel raakvlakken met alle andere zaken in je business. Ik ontwerp en maak meubelen en dat kost al heel veel tijd en dan stel ik andere dingen uit waardoor het alleen maar erger wordt. Dit helpt mijn doelen te bereiken.

Diana Lo-A-Njoe
7 years ago

Mijn persoonlijke tip is om gewoon te plannen en het dan te doen.

Dit zijn een aantal meer inspirerende tips om je productiviteit te verhogen businessetc.thejournal.ie/web-productivity-tools-1545981-Jul2014/

Van veel had ik nog nooit gehoord, zoals “Coffitivity — It has been scientifically proven that people work better with white noise in the background. This site replicates the sound of a coffee shop to achieve the perfect combination of calm and commotion. It’ll help you get your creative juices flowing so you won’t feel stuck.”