50 dingen die je MOET weten over je klanten

11195 views | 121 reacties |
shares

In het artikel van vorige week drong ik er op aan meer te weten te komen over je klanten – op de gemakkelijkste manier die er is – door het je klanten te vragen.

Vandaag wil ik met je delen wat de verborgen gedachten van je klanten zijn – die gedachten die ze nooit zullen toegeven of met je delen. En toch, om succesvol te zijn, kan je ze maar beter weten.

Mogelijk vind je sommige punten op deze lijst cynisch, maar dat zijn ze niet.

Het is nu eenmaal zo dat we allemaal wel angsten, onzekerheden en narcistische trekjes hebben die opkomen wanneer we een aankoopbeslissing nemen.

Als je de verborgen gedachten van je klanten kent en ernaar handelt, dan win je hun vertrouwen en vriendschap en ben je beter in staat ze van dienst te zijn.

Hier zijn de 50 verborgen gedachten die je klanten je niet vertellen:

Over jou

  1. Je hoeft geen superheld te zijn.
    Lever gewoon wat je me beloofd hebt.
  2. Je hoeft niet perfect te zijn, maar ik moet weten dat ik je kan vertrouwen.
  3. Ik wil je vertrouwen, maar ik ben voorheen teleurgesteld, dus het is lastig voor me om iemand te vertrouwen.
  4. Je bent altijd schuldig tenzij het tegendeel bewezen wordt.
  5. Als jij me vertelt wat je niet weet, helpt mij dat om je te vertrouwen.
  6. Zodra je mijn vertrouwen en loyaliteit hebt gewonnen, kun je af en toe fouten maken en die vergeef ik je dan.

Over je product/dienst

  1. De feiten en cijfers over jouw product interesseren me niet. Vertel me een verhaal om het opwindend te maken.
  2. Ik wil best geld uitgeven, zolang ik maar echt waarde krijg.
  3. Een vriendelijke stem aan de andere kant van de telefoonlijn betekent alles.
  4. Ik wil dat je het zware werk voor me doet.
  5. Ik begrijp maar weinig van je communicatie. Kun je het duidelijker maken?
  6. Ik begrijp niet hoe ik je website kan gebruiken, maar ik kan dat niet toegeven want dan voel ik me stom.

Over hun leven

  1. Mijn leven is nogal stressvol.
    Als jij de stress kunt verminderen, dan word je mijn beste vriend.
  2. Er is iets in mijn leven dat ik bang ben kwijt te raken. Als je me daartegen kunt beschermen, hou ik voor altijd van je.
  3. Ik besteed veel tijd aan zorgen en angst. Help me alsjeblieft.
  4. Ik betaal je wat je wilt als je me helpt om me niet dom te voelen.
  5. Voor schut staan is erger dan dood gaan.
  6. Ik voel me best vaak verloren. Ik geef dat niet toe, maar ik wil dat dat aangepakt wordt.
  7. Mijn leven is heel ingewikkeld. Bied me een eenvoudige oplossing die ik kan implementeren zonder daar iets voor te hoeven leren, en ik betaal je meer.
  8. Ik geloof dat het meeste van wat niet klopt in mijn leven de fout is van anderen. Help me alsjeblieft om deze illusie in stand te houden.
  9. Ik weet meestal niet wat ik wil. Ik wil dat je dat uitzoekt voor me.

Over jullie relatie

  1. Onze relatie is niet gelijkwaardig en gaat dat ook nooit worden.
  2. Ik haat het om toe te geven dat ik fout was, maar ik respecteer je als jij dat wel doet.
  3. Als ik je bekritiseer betekent dat dat ik om je geef. Regel het voor me en ik vertel de hele wereld hoe geweldig je bent.
  4. Ik wil je alles vertellen wat je moet weten om aan me te verkopen, maar ik ben lui. Maak het gemakkelijk genoeg en ik doe het.
  5. Ik wil je product kopen maar je moet me helpen het te rechtvaardigen, naar mezelf of naar mijn partner.
  6. Ik wil je vertellen hoe onze relatie beter voor me zou werken. Waarom vraag je me daar nooit om?
  7. Ik waardeer het echt heel erg als je me bedankt voor een doorverwijzing.
  8. Ik ben niet geïnteresseerd in je excuses. Het is zelfs zo dat als ik ze hoor, het me irriteert.
  9. Dat waarvan jij denkt dat je daar goed in bent, is niet waar je goed in bent. Vraag het me en ik vertel je wat je beter doet dan iedereen.
  10. Ik vind het leuk om kleine cadeautjes te krijgen die niemand anders krijgt.
  11. Als ik mensen naar je doorverwijs en je behandelt hen fantastisch, dan straalt dat af op mij en voel ik me slim. Dat vind ik geweldig.
  12. Ik word jaloers als ik denk dat je meer van een andere klant houdt dan van mij.
  13. Het irriteert me mateloos als je je telefoon opneemt terwijl wij met elkaar zitten te praten.
  14. Ik vind het prettig als ik het gevoel heb dat je alleen maar tegen mij praat.

Over hen

  1. Ik ben speciaal en ik heb het nodig dat je me zo behandelt.
  2. Ik doe dingen liever op de conventionele/ingewikkelde/oude/moelijke manier dan dat ik iets nieuws leer.
  3. Ik heb het geheugen van een goudvis. Als je te lang geen contact met me opneemt, dan vergeet ik dat je bestaat.
  4. Geld is geen probleem als het gaat om mijn obsessies.
  5. Ik haat verkopers, maar ik hou erg van dingen kopen.
  6. Ik wil spullen graag goedkoop krijgen (liefst zelfs gratis), maar ik wil me niet goedkoop voelen.
  7. Ik vind mezelf de interessantste persoon op deze wereld. Ik verwacht dat je gefascineerd bent door me.
  8. Ik vind dat ik veel meer verdien dan dat ik krijg.
  9. Ik neem liever een pil om mijn probleem op te lossen dan dat ik het zware werk ervoor doe.
  10. Ik dagdroom veel over het beter maken van mijn leven, maar ik wil er eigenlijk niet aan werken om het voor elkaar te krijgen.
  11. Ik ben luier dan ik bereid ben toe te geven.
  12. Ik ben egoïstischer dan ik bereid ben toe te geven.
  13. Ik ben onzekerder dan ik bereid ben toe te geven.
  14. Ondanks dat vind ik stiekem dat ik een beter mens ben dan de meeste mensen. Help me om dat te geloven en we zijn vrienden voor altijd.
  15. Het leven draait om mij.

Nu je weet wat je klanten echt denken, hoe kun je je product, je communicatie, je klantenservice of een ander aspect van je business veranderen of verbeteren?

Ik ben nieuwsgierig om van je te leren.

Plaats in het commentaarveld hieronder: welk van de bovenstaande punten brachten jou een ‘aha’ moment, en welke veranderingen kun je doorvoeren in je business om deze inzichten in praktijk te brengen…

En neem even een moment de tijd om deze lijst te delen met je

  • - Facebook-vrienden
  • - Twitter-volgers
  • - LinkedIn connecties
  • en bloglezers...

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
121 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Mark Swart
11 years ago

Was net bezig m’n linkedin en website te herzien en weet nu beter wat er fout zit. Bedankt voor het inzicht en kijken dat ik zo beter klanten kan helpen.

Martine Verweij
7 years ago

Bij deze had ik een ‘aha’ moment: ‘Ik wil je alles vertellen wat je moet weten om aan me te verkopen, maar ik ben lui. Maak het gemakkelijk genoeg en ik doe het.’

Naar aanleiding van de tip ‘ask THEM what THEY want’ ga ik vandaag een vragenlijst maken en aan mijn doelgroep voorleggen. Goed om te kijken naar hoe ik het zo gemakkelijk mogelijk voor ze kan maken, zodat ik zoveel mogelijk reacties krijg.

Gabriele van Doorn
Gabriele van Doorn
11 years ago

Heb de 50 punten uitgeprint als chequelist. Zal het toch regelmatig moeten nalopen. Er staan een aantal punten op die ik nog nooit zo bekeken had, zoals de klant kan ook onzeker zijn. Maar bij our relationship zaten wel de meeste punten om van te leren.

Anita van Overmeeren
11 years ago

Net als Reinier viel ik voor de verborgen gedachte ‘De feiten en cijfers over jouw product interesseren me niet. Vertel me een verhaal om het opwindend te maken.’

Als ik training geef of over mijn vak vertel, vind ik het het leukst om dit in de vorm van verhalen te doen. Het verhaal van Dave die niet op zijn stoel blijft zitten tijdens de kookles is leuker om te delen dan de DSM-4 beschrijving van ADHD! Ook in mijn kunst spelen verhalen een belangrijke rol. Maar bij het verkopen van mijn product richt ik mij op feiten en cijfers….. saai!!

Vanaf nu: product = verhaal, verhaal = product. 🙂

Geert Wemmenhove
10 years ago

Hoi Anita van Overmeeren,

Ik ben eigenlijk nooit zo’n verhalen verteller. Ik zal er wellicht een aantal moeten “lenen”.

Zijn er bronnen waar ik uit kan putten?

BVD

Geert

Erik van Gulik
7 years ago

Ik denk dat ik deze blog ga uitprinten om nog makkelijker vaker te kunnen lezen. Geeft een extra impuls aan de juiste mindset!

Eentje die er voor mij (nog meer) uitsprong was punt 1 van Jour Product. Het gaat niet om de cijfers maar om het verhaald.
En ik denk dan met name een verhaal waar je natuurlijk zelf ook in geloofd. Niet als trucje.
Ik geloof dat iedereen in staat is zijn eigen verwachtingen te overtreffen. Dit is iets waar ik heilig in geloof en het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen te helpen in dit proces.

Thanks for this blogpost!

Erik

Janine Dumont
Janine Dumont
11 years ago

Veel van wat ik lees heb ik inderdaad al zelf ervaren (en al doende leer je hè) met mijn klanten in het verleden en klopt absoluut.

Een hele frappante die ik al vermoedde maar die echt nooit wordt uitgesproken is => Ik begrijp niet hoe ik je website kan gebruiken, maar ik kan dat niet toegeven want dan voel ik me stom.

En ik denk zelfs dat het verder gaat dan dat, ik denk zelfs dat je kunt stellen, dat heel veel mensen in de kern echt niet goed weten hoe bepaalde IT werkt. Praat maar eens letterlijk met een IT’er , hoeveel mensen zeggen dan eerlijk dat de IT termen die hij gebruikt voor hen klinken als Chinees en nee dat kunnen ze niet verstaan, laat staan dat ze begrijpen waar hij het over heeft.?!

Mijn tip, (niet alleen bij IT) ga er niet vanuit dat men jouw vaktaal wel begrijpt. Gebruik vooral geen dure woorden om indruk te maken. Het is vaak veel moeilijker om iets eenvoudig te zeggen, dan met moeilijke duur klinkende woorden. Het enige wat je daarmee bereikt is die glazige blik, ja geknik en een klant die al naar 3 zinnen afgehaakt is. Merkte dat tijdens de trainingen ook, dat veel mensen hele ingewikkelde zinnen maken om te vertellen wat ze nu doen. Ik begreep daardoor op een gegeven ogenblik niet meer wat ze me in feite probeerde te vertellen. Dan kun je wellicht denken, goh wat ben jij dom, maar ja ik ben wel je klant en jij zult je aan mijn niveau moeten aanpassen en niet andersom. En het is maar de vraag wie er dan dom bezig is. Kracht zit hem vaak in eenvoud!

Wilko van der Ploeg
11 years ago
Reply to  Janine Dumont

@Janine. Jij schreef “Praat maar eens letterlijk met een IT’er , hoeveel mensen zeggen dan eerlijk dat de IT termen die hij gebruikt voor hen klinken als Chinees en nee dat kunnen ze niet verstaan, laat staan dat ze begrijpen waar hij het over heeft.?! ”

Wat dat betreft had ik een heerlijk AHA moment tijdens de Financial Freedom Intensive in mei 2011… Aan onze lunchtafel zat ook een man die ‘iets’ deed met speculeren met aandelen en dat -volgens eigen zeggen- nog redelijk goed deed ook. Hij zou ons even uitleggen, hoe wij bijvoorbeeld voortaan zouden kunnen autorijden zonder zorgen te hoeven maken over de kosten van de brandstof. En toen begon een verhaal met put opties en andere prachtige kreten, die mij wazig deden kijken, maar mij ook het inzicht gaf : “Zo voelen veel niet ICT’ers zich nu als ik hen de in mijn ogen eenvoudige dingen uitleg”…

Dus ik moet me nog meer focussen om niet alleen de wensen van de klant te begrijpen, maar ook een taal te leren spreken, die hij ook begrijpt.

Ruud Overstegen
10 years ago

Hoi Wilko,
Wat mij helpt bij de communicatie met de cliënten is wat ik bij NLP heb geleerd. Luister in welke vorm ze praten. Spreken ze over hun handelen, over hun gevoel, dat wat ze zien, e.d.
Iedereen praat vanuit zijn eigen unieke zintuigelijke benadering. Door op de zelfde manier feedback te geven, zit je snel op 1 lijn.

Anoeshka van den Brink
10 years ago
Reply to  Janine Dumont

Dat is helemaal waar, soms vind ik dit knap lastig. Hoe doe jij dat, zo straight to the point, zonder omwegen en zonder een teveel aan woorden te gebruiken.Ik hoor het graag.

Mariska van Gennep
9 years ago

Wat een prachtige lijst:

Ik ben onzeker van mezelf en het verantwoorden naar de partner vond ik wel hele goeie!

lieve groet, Mariska

Michaëla Wierdsma
7 years ago

Ha Mariska,

Vanaf nu: ik ben zeker van mij zelf, ik heb af en toe onzekere momenten die mij spiegelen in mijn gedrag.

Als een soort mantra gebruik ik ‘m ook.

Succes met ondernemen. Fijne dag.
Michaëla

Roland Scholten
10 years ago

Wat een prachtig cadeau is dit. Nisandeh en team: BEDANKT!

Elsbeth van der Scheer
Elsbeth van der Scheer
10 years ago

Ik ga hiermee aan de slag! Ik ga ze printen, mee stoeien en ze als uitgangspunt nemen voor mijn communicatie en dienst. Want inderdaad, een zin als: “Mijn leven is nogal stressvol.

Als jij de stress kunt verminderen, dan word je mijn beste vriend” daar zal dé focus liggen voor mijn praktijk (voeding en massage)

Mariska de Wild-Scholten

Aha moment bij “Ik weet meestal niet wat ik wil. Ik wil dat je dat uitzoekt voor me”.

De verandering die ik doorvoor is meer aandacht besteden aan de offerte fase.

Dave de Lange
11 years ago

“De feiten en cijfers over jouw product interesseren me niet. Vertel me een verhaal om het opwindend te maken”

Velen zeiden het al voor mij: dit is een hele goeie om meer mee te doen.

“Ik wil best geld uitgeven, zolang ik maar echt waarde krijg”

Dit heb ik duidelijk gemerkt door het geleerde bij Open Circles toe te passen. Ik wil steeds meer manieren vinden om mijn aanbod een hogere waarde te geven.

“Mijn leven is nogal stressvol. Als jij de stress kunt verminderen, dan word je mijn beste vriend”

Dit is de business waar ik in zit en ik heb het dan ook aan den lijve ondervonden. Mensen vinden je fantastisch als je hun leven kunt veraangenamen door ze relaxter in het leven te laten staan. Door dit te lezen, besef ik dat ik me hier nog bewuster mee bezig moet houden bij het ontwikkelen van mijn producten en diensten.

“Ik weet meestal niet wat ik wil. Ik wil dat je dat uitzoekt voor me”

Ik vind dit een interessante om over na te denken. Het zou een mooie workshop/seminar kunnen zijn als het over dit onderwerp ging.

“Ik vind het leuk om kleine cadeautjes te krijgen die niemand anders krijgt”

Ook dit is er één om meer aandacht aan te besteden. Bij Open Circles laten ze duidelijk zien hoe je dit doet…

Tanja Ruisch
11 years ago

Ik heb net echt moeten lachen in mezelf…. vind het zo komisch als alles onomwonden gezegd wordt.
Denk dat iedereen zichzelf hierin herkent als klant zijnde… het is zo lekker relativerend.

Fiorella Martijnse
9 years ago

Eigenlijk is het naar onze cursisten toe heel simpel : ze zijn O.K. en in hun volwassen leven hebben ze al een heel traject afgelegd. Dat maakt ze interessant. Voor die mening hoeven we geen moeite te doen, want zo is het echt. Geen mens is niet interessant en niet ok. Het leuke aan onze cursisten is dat ze zelf komen met een wens om hun leven nog interessanter te maken: Ze willen die taal kunnen spreken die cultuur begrijpen. En wij vinden niets leuker dan om ze datgene te leren wat onze passie heeft en ze te helpen die vaardigheid in te passen in hun leven. Kunnen ze dat eenmaal , dan laten we ze node weer gaan, want dan hebben we al zo’n traject samen afgelegd , dat we ze echt een beetje gaan missen

Wilma van Schaik
11 years ago

Eigenlijk vond ik dit vreselijk om te lezen!

Esther Molenaar
11 years ago

Wat goed dat je dit durft te zeggen. Eigenlijk geef je dan in mijn ogen toe dat je het als een spiegel hebt ervaren. 🙂

Dit is zeker iets om van te leren. Ook voor mij. Veel aha momenten en ‘natuurlijk, waarom kan ik dat zelf niet bedenken?’

Als je het goed bekijkt zijn wij allemaal ook klant en dan hebben wij ook bepaalde eisen. Waarom vergeten wij die als ondernemer?

Leslie de Jong
7 years ago

Thought to think about:
Internal communication can make you or break you.

Treat yourself and others with respect and you will be successful.
It is a believe…but it works so enjoy and be happy to be you and meet others.

Randy Schmidt
10 years ago

ik ben nogal wars van alles wat anders is dan het lijkt. Oprechtheid is voor mij een groot goed (voel ik me al beter dan de rest ?).Twee dingen zijn voor me helpend uit de lijst.

Ik ben als traumatoloog met een nieuwe methode sterk bewust van de effecten van traumata op ieders leven. Een zakelijke ingang is dan ook: ondernemers helpen hun blokkades (angsten en onzekerheden weg te nemen, zonder trucs of trics, maar basaal. De onbewuste communicatie verandert dan, maar als vanzelf Aantrekkelijk voor iemand die het graag eenvousig wil houden).
Wat ik uit het rijtje leerde was, dat het inderdààd zo is: ook ‘zakenlui’ zijn net mensen en hébben allerlei oude angsten. Ik zal er nog meer rekening mee houden.

Het tweede was, dat mij het netwerken overkomt als een verzameling van allemaal jongetjes en meisjes, met allemaal overdenkingen die we als kind al hadden.
Wees dus zelf kind en behandel anderen ook zo, onbevangen (nog) oprecht en spreek ze uit. (over jezelf, werkt ontwapenend)

Voor mij dus helpend te beseffen dat ik op de goede weg zit. Heb met netwerken geen problemen en vind het gewoon leuk. Mjin doel minimaal één of twee geanimeerde gesprekken met wederzijdse communicatie is voldoende. Hoeft niet perse klant te worden.

Welke me echt raakte was: Over hen 2. Hoe simpel zijn eigenlijk onze basale behoeften!

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Randy Schmidt

Hallo Randy,

Buiten de gebaande paden treden lijkt mij prima!
Waar komt jouw warsigheid vandaan tegen veranderingen of dingen die anders zijn.

Dat terwijl je ook zegt dat je luistert op een heel open manier en de ruimte geeft aan iemands verhaal en persoon.

Wil je alsjeblieft nog wat meer toelichten?

Geert

Nicolet Groen
11 years ago

Feest der herkenning. Fijn om dit eens op een rijtje te hebben. Ik ga de komende tijd aan werken om bewuster te worden van de denkwijze van mijn klant.
Dank!

Liesbeth Drabbe
Liesbeth Drabbe
9 years ago

Mijn aha-moment was meer een:
O MIJN GOD moment, ik herkende mijzelf zo ontzettend in de klantklant…

Ik ben mijn eigen ergste klant die alles wil, niets toegeeft en zich superspeciaal wilt voelen… gelukkig behandel ik mijn clienten al zoals ik zelf behandeld zou willen worden 🙂

Ook van deze tips weer wat opgestoken, Dank je wel 🙂

Michaëla Wierdsma
7 years ago

Ha Liesbeth,

Gelukkig ben jij je lastigste klant. Als je die voor ogen houdt is je service het beste.

Succes en tot ziens,
Michaëla

Annelies Vroomans
9 years ago

Mijn aha-moment?

Uitprinten, Opprikken, Steeds lezen + In praktijk brengen!

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
11 years ago

´Ik haat verkopers, maar ik hou erg van dingen kopen.´ Deze vind ik erg leuk!

Veel aha´s! Vooral omdat de klant net zo denkt als ikzelf, het zijn dezelfde menselijke gedachten en drijfveren als iedereen heeft, ik dus ook. Op een of andere manier zit dat toch niet zo in mijn systeem.

Vooral het vragen en het niet invullen voor de ander is iets waar ik meer aandacht aan kan besteden. Om erachter te komen wat iemand vindt, van mij, van mijn werk, etc. Zodat ik leer en mijn werk beter kan doen.

Esther Molenaar
11 years ago

Die is ook erg goed, Anouk.

Het lijkt wel alsof wij als ondernemer het allemaal gek vinden dat mensen niet willen kopen. We hebben toch een goede dienst en het is niet duur.
Maar wij vergeten naar onszelf te kijken en dat wij zelf net zo zijn. Allergisch voor verkopers en de hand op de knip houden. Dan willen wij ook dat zij met een goed verhaal komen. Waarom vergeten wij dat op het moment dat wij zelf moeten verkopen? Dan vinden wij het ineens heel erg moeilijk. Grappig, als je het goed bekijkt!

Wil Meijer-Kal
11 years ago

Dat waarvan jij denkt dat je daar goed in bent, is niet waar je goed in bent. Vraag het me en ik vertel je wat je beter doet dan iedereen.

Afgelopen weekend tijdens een conventie van mijn bedrijf is dit exact waar ik door een collega op aangesproken werd. Wat een eye-opener was dat!

De verhalen van de mensen zijn het allerbelangrijkste, het enige dat ik moet doen is luisteren naar hun dromen, wensen, verhalen. Wat heeft hij/zij nodig.
Ieder verhaal is mooi, want het is echt vanuit het hart, als je jouw hart maar openstelt om echt te luisteren!

Groeten van Wil

Pim de Rooij
11 years ago

Eye opener:

Dat waarvan jij denkt dat je daar goed in bent, is niet waar je goed in bent. Vraag het me en ik vertel je wat je beter doet dan iedereen.

Les:

Geïnteresseerd blijven naar je klant. Wat willen ZIJ?

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago

I find this a very valuable article.

The points that astound me the most are:
– Ik haat het om toe te geven dat ik fout was, maar ik respecteer je als jij dat wel doet.

This helps me to continue admitting my mistake, even when I think others also make them but don’t admit them. I can understand it better when it is dificult for others to admit them.

– CRITICISME

It is a good insight that critisisme means people care for me, since I’m really not fund of critisisme. I still find it very rude and suppressing, but at least I can see a small good part about it.

– Ik ben speciaal en ik heb het nodig dat je me zo behandelt.

In general I think this is a very good advice and valuable to treat them this way. People are also special when they develop their real selves.

Kees van der Stel
10 years ago

Ik vind de lijst maar triest en irrationeel als ik het mag zeggen. Er komt een klantbeeld uit waar ik niet blij van word. Als ik zou moeten veronderstellen dat mijn coachees zulke denkbeelden en attitudes hebben als zij tegenover mij zitten in een coachingsessie zou ik dat bepaald zorgwekkend en verdrietig vinden. Ik ervaar dat gelukkig niet zo.

De lijst bevestigt voor mij wel dat het vaststellen van een wederzijdse klik in een intakegesprek erg belangrijk is.

Be the change you want to be. Kees

Ruud Smit
10 years ago

Draai het allemaal eens om en ik schrik me een hoedje. Niet alleen de klant denkt zo in mijn richting, ik denk op heel veel van deze punten ook zo over mijn klant. En toch wil ik van mijn klanten houden. Rustig nadenken over mijzelf maar weer.

En reken maar dat ik voor een groot deel ook zo in mijn vel zit op de a.s. Business Bootcamp. Nog wat werk te verzetten!

Hartelijke groet,
Ruud Smit

Mugen Convalesco
Mugen Convalesco
10 years ago
Reply to  Ruud Smit

Inderdaad Ruud. Ik had stiekem niet verwacht dat ik mijzelf in zoveel van deze punten zou herkennen.

Het herinnert mij ook dat de ander en ik niet veel van elkaar verschillen. Het lijkt me zinvol deze punten in mijn achterhoofd te houden. Aan de andere kant wil ik ervoor waken dingen in te vullen voor de klant op deze manier. Ik kan immers nooit in iemands hoofd of hart kijken.

Stel voor dat ik een klant krijgt die een compleet andere gedachtegang heeft dan de meeste andere klanten. Ik doe erg mijn best om iedere klant zoveel mogelijk als blanco blad te zien. En verder iedereen dezelfde speciale behandeling te geven. Alleen als ik mij vasthoudt aan deze waarden, speel ik op safe. Iedere keer dat ik dit niet gedaan heb, heb ik mijn neus gestoten haha.

Michaëla Wierdsma
7 years ago

Een heel goed artikel. Het verteld mij op verschillende manieren dat het niet om mij gaat maar om de klant en het product wat ik lever aan mijn klanten. Ze verwachten ook niet dat ik perfect ben, liever niet, dat maakt je gelijkwaardiger in de relatie.
Het is dat ik een service kan leveren die hen kan helpen. De klant helpt mij door hun inzichten en vertrouwen.
Gelijkwaardigheid staat bovenaan.

Duidelijk een artikel om nog eens terug te lezen. Chapeau.

Linda Hiemstra
9 years ago

Goed idee van Marja om de lijst boven m’n bureau te hangen en tevens ga ik de punten naast m’n website teksten houden zodat ik die nog beter kan laten aansluiten bij de klant.

Dirk Huyers
9 years ago
Reply to  Linda Hiemstra

Goed idee van Marja en Linda om de lijst steeds bij de hand te hebben. Dit lijkt mij een goede zelfcontrole voor web- & blogteksten maar ook voor een salestalk, een offerte, productpresentatie, enz.

Waardevol !

Dennis Aalbers
9 years ago

De lijst is geweldig. Ik heb een hoop aha momenten. Het meest belangrijke inzicht was ‘Ik wil je vertellen hoe onze relatie beter voor me zou werken. Waarom vraag je me daar nooit om?’

Het heeft mijn ogen geopend om de vraag aan mijn klanten te stellen. Ik wil weten hoe ik mijn klant beter kan behandelen.

Patrick de Jonge
11 years ago

We zijn nu bezig om onze marketing en website opnieuw op te zetten. Dus deze lijst komt als geroepen. Dit gaan we meenemen als we onze teksten schrijven. Zo kunnen we echt ons dienst richten op de klant.

Elvira Noot
7 years ago

Geweldig!
Vooral het eerste stukje over mij is een goede bevestiging!

Anoeshka van den Brink
11 years ago

Ik vind dit zo geweldig dat ik het even naar al mijn kennissen ga doorsturen!

Anneke Kaptein
Anneke Kaptein
11 years ago

Nisandeh, Open Circles Kanjers,

Thanks voor de lijst. Vond het Leuk + Leerzaam + Life changing! 🙂

Sindsdien let ik in mijn communicatie face2face, telefonisch, per mail, en met het maken van m’n website op:
– Dat ik echt lever wat ik beloof (plus nog wat extra ;-);
– Dat ik een opwindend verhaal heb dat mijn diensten als vanzelf verkoopt (itt feiten en cijfers);
– Dat ik de ander (klant) zich niet dom mag te voelen door mijn gedrag/ houding;
– Dat ik niet verwacht dat een klant ‘fouten’ gaat toegeven;
– Dat ik zelf excuses achterwege laat;
– Dat ik klanten nog meer het gevoel geef dat ze ook daadwerkelijk echt speciaal zijn.

Het resulteerde VANDAAG in:
– 2 desired clients die zichzelf aanmelden, nav een mail en een telefoontje vandaag, voor een net nieuw ontwikkelende Pilot voor Teamuitjes/ Tembuilding (die ik samen met nieuwe Joint Venture (een Bush Crafter) ah opzetten ben, meteen inclusief Back-End! Echt geweldig!)
– Een nieuwe coachee die ik vandaag voor het 1st had, werkelijk zeer enthousiast en totaal ondersteboven van alle nieuwe inzichten was. Hij kijkt echt anders tegen zijn werk aan en is nu al een olievlek op z’n werk ah creëren! En dat terwijl ik eigenlijk alleen m’n houding wat heb aangepast en iets anders wat andere vragen stelde… het voelt iig bijzonder eenvoudig en doeltreffend!

Ik wens IEDEREEN Suc7 en veel plezier met creëren! 🙂

Met vriendelijke groet,

Anneke Kaptein

Saqib Hussain
Saqib Hussain
11 years ago

7.Ik vind mezelf de interessantste persoon op deze wereld. Ik verwacht dat je gefascineerd bent door me.

Tiger philosophy lesson 98:
The most beautiful and important word ever crated by men is the word “I”. Use it wisely and with great love, because this word represent your most basic and authentic nature.

There is an Arabic saying , when god created men, he whispered in each and everybody’s ear, “you are my best creation ever”.

Saqib

Suzan Jong
11 years ago

Een leuke lijst en heel herkenbaar ook! Zowel richting clienten als naar mezelf.

In m’n werk als (voet)reflexzonetherapeut is het mijn missie om clienten juist naar binnen te laten keren, naar zichzelf te laten kijken. Vaak is dat voor de meesten inderdaad een lastig, soms pijnlijk proces…

Om dit voor clienten toch aangenaam te laten zijn, geef ik vanaf de eerste sessie aan dat we door samen te werken aan de klachten, we de beste resultaten kunnen bereiken. Daarmee snijdt het mes aan meerdere kanten tegelijk!

Ik neem schroom, schaamte en onzekerheid bij de client weg. Dit vermindert direct een hoeveelheid stress. Daarnaast krijgt client een actieve (niet luie) houding; essentieel bij werk aan herstel. Verder ben ik er 100% voor client, geen reden tot jaloezie dus :).

Trudy Engering
10 years ago

Een aantal van de hier genoemde aspecten herken ik ook wel in mezelf als klant, waarom zou het dan niet ook bij mijn eigen klanten zo zijn? Andere aspecten herken ik niet bij mijzelf, maar niet iedereen is zoals ik. Goed om met alle mogelijkheden rekening te houden. Het belangrijkste is open te staan voor de persoon waarmee je in gesprek bent.

Leni Minderhoud
7 years ago

Goed artikel zeg! Leert mij om dit voor ieder gesprek met een klant even door te nemen en ook te verwerken in mijn checklist bij een intake.

Mijn aha staat in het laatste deel. Mijn klanten laten voelen dat ze speciaal zijn, in brede zin.

Bert Kuiper
9 years ago

“Ik wil je vertrouwen, maar ik ben voorheen teleurgesteld, dus het is lastig voor me om iemand te vertrouwen.” is de zin die ik vaak tegenkom bij klanten. Belangrijk om bij dat vertrouwen stil te staan en echt vanuit je zelf oprecht delen wat past. Vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking.

Daphne Medik
11 years ago

Geweldige tekst en voor wie minder ervaren is in ‘sales’ ongetwijfeld een aantal eye openers!

Ook een feest van herkenning, want: Waarom werkt mij netwerk altijd voor mij? Omdat ik namelijk echt naar mensen luister. Vroeger was ik me er nooit van bewust dat dit de reden was dat mensen graag zaken met mij doen. Nu wel! Doe er je voordeel mee!

Monique Rosier
11 years ago

Als je zo zou kijken naar niet alleen je klantrelatie, maar naar alle relatie’s die je aangaat, dan staan hier aspecten over waar je zo snel overheen schiet, en hoe snel je in verdediging schiet, hoe snel je denkt dat je gelijk hebt, en hoe beperkend dat is voor echte verbindingen. en hoe je door hier bij stil te staan werkt aan duurzaamheid, verrijking en echt van betekenis zijn. thank you Nisandeh…

Reinier Bloem
11 years ago

De feiten en cijfers over jouw product interesseren me niet. Vertel me een verhaal om het opwindend te maken.

Gek genoeg vind ik een verhaal uiteindelijk interessanter. Ik ga echter wel achter de cijfers en de feiten aan. Soms obsessief.

Leuk taakje om een paar goede verhalen te maken. Een verhaal doet pas z’n werk indien je het compleet vertelt en geen dingen weg laat omdat het anders afbreuk doet aan de geloofwaardigheid. Je wil ook weer niet te veel tijd nemen om het te vertellen.

Hans Peeters
11 years ago

Ik ben niet geïnteresseerd in je excuses. Het is zelfs zo dat als ik ze hoor, het me irriteert.
Deze opmerking viel mij wel op. Ik wil vaak uitleggen waarom bepaalde zaken niet liepen zoals ik gewild had. Volgens mij zitten klanten maar ook collega’s daar niet op te wachten. Ze horen liever wanneer doe je wel wat je beloofd had.

Daphne Vrolijk
9 years ago

Wauw wat een geweldige lijst! Dank Nisandeh!

Ik heb hem direct uitgeprint. Hier kan ik en mijn klanten (vrouwelijke ondernemers) heel veel van leren.

Welke ik een intrigerende vind is: Ik haat verkopers, maar ik hou erg van dingen kopen.

Esther Molenaar
11 years ago

KLANT: Ik doe dingen liever op de conventionele/ ingewikkelde/ oude/ moeilijke manier dan dat ik iets nieuws leer.

Oh ja, dat wist ik niet. Dat betekent dat ik in mijn communicatie en bedrijfsvoering moet aantonen dat het ‘nieuwe’ ook echt werkt, door zelf het goede voorbeeld te geven. Daarmee kan ik direct laten zien dat ‘nieuw’ niet altijd verkeerd is.

Verder moet ik zien te achterhalen waarom mijn klant liever dingen op de oude manier doet, zodat ik daarop kan inspelen. Misschien kan ik wel een compromis aanbieden, zodat hij zich prettig voelt bij wat er gebeurt en hij niet meteen wordt overdonderd de vernieuwingen die de maatschappij hem opdringen.

Er zitten nog wel meer verhelderende zaken tussen, maar deze viel mij direct op. Goed om zo’n lijst in de gaten te houden als je bezig bent met de ontwikkeling van je bedrijf. Hiermee is al een heel stuk ‘marktonderzoek’ gedaan. In die zin, dat het vragen en opmerkingen zijn waar je rekening mee moet houden. Niet alleen over de ander, maar ook over jezelf.

Paul van Aarle
11 years ago

En dan deze: Ik waardeer het echt heel erg als je me bedankt voor een doorverwijzing.

Dat zou mooi zijn…

Esther Molenaar
11 years ago
Reply to  Paul van Aarle

Hoi Paul,

Helaas vergeet ik dat ook nog wel eens. Een ander heeft moeite voor mij gedaan om mij en mijn diensten aan te bevelen. Een bedankje is dan wel op zijn plaats.
Dit is er zeker eentje die ik ga onthouden en toepassen.

Vanessa van Loon
9 years ago

“Mijn leven is heel ingewikkeld. Bied me een eenvoudige oplossing die ik kan implementeren zonder daar iets voor te hoeven leren, en ik betaal je meer”. Ik ga onderzoeken hoe ik een laagdrempelig coachingsproduct kan aanbieden waar ik het mijn klanten zo makkelijk mogelijk mee maak. Mooi om mij de komende tijd op te focussen, bedankt voor de tips!

Anna Sofia van Hooijdonk

Het spelen met de fluctuatie van de gedachten is veel leuker dan gedachten te gebruiken als vaststaande feiten, die dan later toch niet blijken te kloppen. Dit zijn leuke tips om mee te gaan spelen, dank hiervoor!

Astrid van den Broek
Astrid van den Broek
11 years ago

Mijn leven is heel ingewikkeld ! Bied me een eenvoudige oplossing die ik eenvoudig kan toepassen en ik betaal meer.
Daar wil ik graag mijn dienst naar ombouwen. Die herken ik trouwens ook heel erg bij mijn klanten.
En dat is nou net waar ik goed in ben (voor anderen 😉 ) om zaken simpel en overzichtelijk te maken, rustiger vol vertrouwen en zonder stress.
DANK ik print deze uit en leg ‘m naast m’n computer. heel goed!

Jacqueline Lammerts
11 years ago

“Ik begrijp niet hoe ik je website kan gebruiken, maar ik kan dat niet toegeven want dan voel ik me stom”.

Herkenbaar. Dit kreeg ik op een iets andere manier terug door input te vragen via de Master Entrpreneur linkedIn group.
Goede tips om mee te nemen!

Petra Wermink Vos
7 years ago

Mooie lijst. Goed om steeds bij stil te staan!

Agnes Meijs
11 years ago

Meeste indruk maakte: “Ik ben niet geïnteresseerd in je excuses”.
Soms gaat iets fout en hoe kom je dan weer in het reine met je klant? Als excuses dienen om jezelf proberen goed te praten, lukt het niet. Maar werkt je excuus aanbieden wel?

Rani Goederee
Rani Goederee
11 years ago
Reply to  Agnes Meijs

Hallo Agnes,

Met excuses bedoelen we hier de ‘smoezen’ of de verdedigende uitleg waarom iets niet goed is gegaan. Totaal onbelangrijk voor je klant of prospect.

Wel belangrijk is je verontschuldiging aanbieden als je iets fout hebt gedaan. Aangeven dat je het beter gaat doen, en dat ook daadwerkelijk doen, helpt om het vertrouwen van je klant weer terug te winnen.

Hartelijke groet,

Rani Goederee
Open Circles Academy

Jantina van der Waal
11 years ago
Reply to  Agnes Meijs

Hoi Agnes, volgens mij is er is een verschil tussen excuses en excuses. Klanten zijn niet geïnteresseerd in waaróm dingen fout gaan, dit neigt naar excuses als smoesjes, zelfs als ze waar zijn.
Klanten willen wel excuses áls dingen fout gaan, maar die kunnen kort zijn, en hoef je niet met redenen te omkleden. Eventueel een goedmakertje in de vorm van korting of een extraatje, als de excuses oprecht zijn en je uiteraard niet te veel fouten maakt vergeven ze je het wel weer.