50 kostbare fouten voor je klandizie, inkomen en reputatie

2225 views | 272 reacties |
shares

Ik heb zojuist mijn timer ingesteld en ik daag mezelf uit om in 7 minuten een lijst te maken van minstens 10 grote fouten die veel ZZP-ers en kleine zelfstandige ondernemers maken.

Van deze lijst wil ik voor jou een nieuw PDF rapport maken, getiteld: 10 Mistakes that Cost You Clients, Cash and Reputation.

Fastforward  7 minuten…

Raad eens… (en kijk niet naar de titel van dit artikel)…

Na 7 minuten heb ik een lijst met maar liefst 50 fouten en ik was nog lang niet klaar…

Ik heb voor jou de 10 meest voorkomende en schadelijkste fouten verzameld en toegelicht in de nieuwe 16-pagina tellende PDF die je direct kunt downloaden door een reactie te geven onderaan dit artikel, maar…

Jij krijgt van mij hieronder ook mijn volledige opsomming van 50 schadelijke fouten voor je klandizie, inkomen en reputatie.

Hopelijk gaan er vanaf nu alarmbellen af wanneer je op het punt staat een pijnlijke fout te maken.

Geef dus even wat aandacht aan de onderstaande lijst met 50 pijnlijke fouten voor jouw klandizie, inkomen en reputatie (in willekeurige volgorde)…

Noteer de fouten die je voortaan BEWUST wilt vermijden…

  1. Jouw expertise niet laten zien
  2. Niet focussen op ideale klanten
  3. Deadlines niet bewaken
  4. Te veel werken
  5. Prospects niet kwalificeren
  6. Tijd verspilllen met niet-productieve activiteiten
  7. Niet vragen om mond-tot-mondreclame
  8. Geen testimonials vragen
  9. Een website uit de vorige eeuw
  10. Eigenschappen benadrukken in plaats van voordelen
  11. Alles uitgeven was je hebt verdiend
  12. Weigeren te onderhandelen
  13. Geen specialist zijn
  14. Werknemers zien als een noodzakelijk kwaad
  15. Klanten zien als een noodzakelijk kwaad
  16. Onvoldoende in rekening brengen
  17. Niet meer bieden dan men verwacht
  18. Dingen doen zoals je ze altijd hebt gedaan
  19. Alleen marketing doen wanneer de zaken minder goed gaan
  20. Te druk zijn om nieuwe kennis en vaardigheden te leren
  21. Geen onweerstaanbare aanbiedingen doen
  22. Geloven dat de klant altijd gelijk heeft
  23. Nooit risico’s nemen
  24. Jouw tijd in rekening brengen
  25. Jouw klanten niet onderwijzen
  26. Niet doen aan time management
  27. Nalaten om urgentie te creëren
  28. Kansen niet grijpen
  29. Jouw business zien als een hobby
  30. Geen contact meer onderhouden met jouw ex-klanten
  31. Niet verder kijken dan jouw eigen branche
  32. Geen promotionele campagnes voeren
  33. Afhankelijk zijn van slechts enkele grote klanten
  34. Te snel opgeven
  35. Luisteren naar het advies van de verkeerd mensen
  36. Geen benul hebben van wat je doet op social media
  37. Niet regelmatig investeren in jouw business
  38. Vinden dat follow-up pusherig is
  39. Weigeren een zogenoemd front-end product aan te bieden
  40. Denken dat bloggen niet belangrijk is
  41. Niet vragen om de deal
  42. Het ontbreken van heldere, grote doelen
  43. Onvoldoende beheersing van noodzakelijke marketing vaardigheden
  44. Het belang van jouw LinkedIn profiel onderschatten
  45. Hot leads laten afkoelen
  46. Geen pauzes nemen
  47. Niet verkopen aan de budgetverantwoordelijke
  48. Geen “Nee” zeggen
  49. Bang zijn om fouten te maken
  50. Niet leren van gemaakte fouten

Het is mijn taak om jou bewust te maken van deze fouten en ‘verbeterpunten’, want…

Als jij je bewust bent van de mogelijke fouten die schadelijk zijn voor je klandizie, inkomen en reputatie, dan kun je:

  1. De fouten vermijden
  2. Van je fouten leren (zodat je ze niet meer maakt)

En omdat ik fout #19 niet wil maken, heb ik hieronder een belangrijke boodschap voor jou gecentreerd:

In de komende Business Bootcamp helpen we jou met het elimineren van de fouten
1, 2, 4, 6, 8, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 24, 28, 29, 34, 35, 36, 37, 40, 42, 43, 44 and 49.

Maar… de Business Bootcamp raakt alweer snel volgeboekt,
dus schrijf je in vóór het te laat is.

Klik hier en meld je aan voor de komende Business Bootcamp

Opportunity knocks (#28)…

Tot slot

Om jou verder te stimuleren om onnodige fouten te vermijden heb ik voor jou een vraag waarmee je de 16-pagina’s tellende PDF ’10 Mistakes that Cost You Clients, Cash and Reputation’ in bezit kunt krijgen.

Beantwoord alsjeblieft de volgende vraag in het commentaarveld onderaan deze pagina:

Welke fout(en) uit de lijst maak jij nog en ben je ook bereid om er VANAF NU mee te stoppen?

Zodra jouw comment is geplaatst, sturen we jou het printklare PDF rapport: ’10 Mistakes that Cost You Clients, Cash and Reputation’ (Engels).

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk door op de Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+ knoppen te klikken, want zo kunnen bevriende ondernemers in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren.

PPS. Vergeet niet om vandaag, morgen en iedere dag tot het einde van het jaar mee te dingen naar de 5 Gratis Boeken in het kader van de 100 Days FaceBOEK Give Away actie!

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
272 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Esther Molenaar
6 years ago

Ha ha, sommigen zijn wel een puzzel hoor. Betekent dat ik er geen last van heb of dat ik er nog niet mee te maken heb?

Ik heb wel eens de neiging om hot leads te laten afkoelen, door twijfel aan mezelf.
En het ontbreekt me aan heldere grote doelen. Voor 2016 een aandachtspunt.

December is voor mij de maand om mijn website om te gooien en een swot te maken en daarin de heldere doelen mee te nemen.

Tatiana van Gaasbeek
6 years ago

Er zijn meerdere dingen die ik nog niet goed genoeg doen en 1 daarvan is het laten zien van mijn expertise. Dat kan beter en vaker en op meerdere plekken.

Rinske Boomstra
Rinske Boomstra
6 years ago

Interessante aandachtspunten. Voor mij staat het zichtbaar maken van mijn expertise bovenaan het lijstje.

Marjolein Kalter
6 years ago

Hoeraaa Rinske!
Ik help je graag herinneren (als vriendin)
Grootse groet, Marjolein

Bastiaan Beumer
Bastiaan Beumer
6 years ago

Deze lijst een goede reminder voor de zaken (website, LinkedIn profiel, etc.) die ik zo snel mogelijk moet gaan aanpakken. Een plan maken en dan implemeteren

Marjolein Kalter
6 years ago

Oef, als ik eerlijk ben, is het het nodige om te zetten van weten naar doen. Ik neem er nu 4.

Prospects niet kwalificeren (Ik ga onmiddellijk helpen. Levert wel PR op maar geen business. en ik doe het niet bewust).

Tijd verspilllen met “niet-productieve” activiteiten. Ik weet dat plannen vrijheid geeft en ik gedraag me alsof plannen vrijheid afneemt.

Dingen doen zoals ik ze “altijd” heb gedaan. Veranderen gaat geleidelijk. Ik zie ook dat ik beter 1 skill of verandering per keer kan doorvoeren dan mezelf lam te slaan met de verwachting dat ik ineens alles 100% anders doe. Babysteps.

Niet doen aan time management. (zie de niet productieve activiteiten…)

Tessel Linders
Tessel Linders
6 years ago

Leuk om even op te puzzelen. 10, 16 en 21 blijven mij een gok. Wat zegt dat over mij?

Jelske Hoogervorst
6 years ago
Reply to  Tessel Linders

Voordelen
Onvoldoende
Onweerstaanbare

Dat je altijd wat te leren hebt?

Daisy Goddijn
6 years ago
Reply to  Tessel Linders

16: “Onvoldoende” in rekening brengen
21: Geen “onweerstaanbare” aanbiedingen doen

Nummer 10 is mij ook niet duidelijk… Wie weet hem?

Jelske Hoogervorst
6 years ago

Thanks for the wake up call en de energizer Nisandeh! Meteen een aantal oud-klanten gemaild, een nieuwe onweerstaanbare aanbieding gemaakt en vast begonnen aan mijn blog terwijl die voor morgen in de agenda staat.

Evelien Bos
6 years ago

Toch weer nummer 19… dank voor de reminder!

Monica Scheffer
6 years ago

Mijn expertise onvoldoende laten zien en geen pauzes nemen. Dit ga ik nu veranderen.

Renée Daniëls
6 years ago

Er zijn gelukkig een aantal punten bij waar ik werkelijk geen enkel probleem mee heb. Dat scheelt maar weer. 🙂

Met twee punten ben ik momenteel druk bezig:
#5 – een betere weggever maken om een gekwalificeerde e-maillijst op te bouwen,
#9 – m’n website vernieuwen.

En dan mijn echt grote verbeterpunten (naast de kleine(re)):
#21 – onweerstaanbare aanbieding (mijn aanbieding zijn dat blijkbaar (nog) niet),
#27 – urgentie creëren (doe ik blijkbaar (nog) niet genoeg).

“Never a dull moment”. 🙂

Elske van de Fliert
6 years ago

Eén van de fouten die ik maak, staat er niet precies bij: namelijk te weinig focus op terugkerende klanten.
Van de fouten die er bij staan, werk ik aan verbetering vwb:
* Jouw tijd in rekening brengen
* Een website uit de vorige eeuw

Ron Maris
6 years ago

Lijst maken van “slapende” webshops van klanten en deze benaderen voor een seo update en design boost voor 2016.

Sjef van Swaaij
6 years ago

Toch weer nummer 10 …

Sjef van Swaaij
6 years ago

Toch weer nummer 26

Erwin Janszen
6 years ago

6 en 8 springen er voor mij uit.

Pieter de Waal
Pieter de Waal
6 years ago

33 moet toch echt een keer anders. Misschien toch door beter te gaan doen aan 26….

Brenda Sandratideman
Brenda Sandratideman
6 years ago

Goed om er weer eens even bij stil te staan. Dank.
Nr 16 is een belangrijk aandachtspunt.

Daisy Goddijn
6 years ago

Voor mij springt nummer 46 eruit: Geen pauzes nemen. Ik heb nog wel een de neiging om maar door te gaan terwijl ik weet dat even afstand nemen wonderen kan verrichten. Ook goed om bij de andere fouten stil te staan!

Tamme Hansma
6 years ago

Nooit bij stil gestaan hoeveel vouten 😉 je kan maken. Tijd om mezelf wakker te schudden en met een open mind iets nieuws te beginnen.

Lieve Leysen
6 years ago

9 + 21 + 45 🙂

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
6 years ago

De hele lijst is relevant om regelmatig door te nemen! Pas geleden ben ik begonnen met veel meer te letten op het echt nuttig gebruiken van tijd (nep-werken beperken!!). En nu springt er uit waar ik precies gisteren over aan het denken was: hoe kan ik een win-winrelatie onderhouden met ex-klanten.

William van Rossum
6 years ago

Mijn expertise (nog) niet voldoende laten zien (#1) en klanten niet onderwijzen (#25). En om dat te veranderen maak ik een online training over video marketing en start ik mijn blog.

Hubert Haenen
Hubert Haenen
6 years ago

Ik werk heel veel. Volgens jouw normen wellicht te veel. Maar daarmee ben ik het niet met je eens. Werken is voor mij een ontwikkelingsweg en mijn werk is zo afwisselend dat veel mensen denken dat ik vakantie heb. Gewoon lekker lang blijven werken. Daar blijf je fit bij. Dat maakt het leven echt interessant.

En ja, reizen doe ik voor mijn werk en vaak uit eten ook, en als ik wandel vind ik het fantastisch om belangrijke info te beluisteren. Zoals van Open Circles soms. Nee. Jouw stelling wat werken betreft klopt niet en zeker niet als je zorgt dat je werk bijzonder afwisselend is.

Peter Agema
6 years ago

Promotionele campagnes en onweerstaanbare aanbiedingen

Dat is zowat mijn grootste uitdaging om over te stappen van de hobby naar een business.

Annemiek van Luinen
6 years ago

Te veel om op te noemen dit moment. Net begonnen met ondernemen en nog veel te leren! Werk aan de winkel zou ik zeggen…

Gregoor Lendfers
6 years ago

Hm…. Er is voor mij nog wel werk aan de winkel, maar ik ben er flink mee aan de slag. Nummer 38 is voor mij wel een dingetje.

Wim Eggens
6 years ago

Ja, geen nee kunnen zeggen. Moeilijk hoor.

Nico Bos
6 years ago

Ik sta er inderdaad meer bij stil en van de 50 fouten heb ik er 13 genoteerd waar ik mijzelf volledig in herken. De meeste wist ik wel van mezelf maar deze exercitie is weer een goede wake up call om eraan te gaan werken. Dank!

Ramon Billoni
Ramon Billoni
6 years ago

Voor mij is #23 een hot item waar ik nu hard mee aan de slag ben, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het me veel verder gaat brengen dan ik nu durf te hopen 🙂

Meta Groot Antink
6 years ago

#48 Geen ‘nee’ zeggen. En dus nieuwe producten ontwikkelen en verkopen die veel tijd nemen, maar ondertussen ook ‘oud’ werk blijven doen voor klanten van vroeger…. Dat past niet in een week van 40 uur en al helemaal niet als ik meer vrije tijd wil hebben. I know…

Angelique de Laat
Angelique de Laat
6 years ago

Net een jaar onderweg als ondernemer zie ik nog wel wat dingen die niet goed gaan of die aandacht vragen.
In ieder geval gaat het een combinatie van expertise laten zien #1 en alle aspecten van marketen. Daarnaast #21 en #27 vragen aandacht. Aanscherpen van mijn aanbieding. Meer focus zou handig zijn.
Genoeg te doen dus!

Eef de Bie
Eef de Bie
6 years ago

Advies van de verkeerde mensen aannemen, dat is een lastige, want dat weet je pas later, te laat….

Colette Edelenbosch
6 years ago

Ik combineer 26 met 29… omdat het nog een beetje uit de hobbysfeer aan het groeien is, vergeet ik mijn tijd soms te managen ?

Jeanette Borger
6 years ago

Fout 32.

Gerard Smelik
6 years ago

Altijd goed om verkeerde denk en gedragspatronen in de gaten te houden en zoveel mogelijk niet toe te passen.
Zelfsturing door spiegeling en coaching is het eigenlijk.

Jacqueline Brandes
6 years ago

Mijn fout is negatief denken. Met flyeren van folders heb ik al het gevoel dat ik voor niks loop bijvoorbeeld. Omdat ik zoveel al geprobeerd heb. En er loopt maar weinig storm.

Corlina Heskes
Corlina Heskes
6 years ago

Jacqueline, ik heb even op je site gekeken, ziet er mooi uit hoor. Misschien kijk ik niet goed maar er staat niet duidelijk aangegeven wáár je precies gehuisvest bent, ik zie geen plaatsnaam… misschien dat het daarom niet storm loopt? Als ik naar een schoonheidsspecialiste wil, wil ik meteen zien waar ik heen moet en niet hoeven zoeken….? Bekijk dit als opbouwende kritiek hoor! 😉

Eveline Roskott
6 years ago

Nr. 49 die ik bij dezen meteen verbeter door hier te melden dat het mij irriteert om zoveel tijd te besteden aan het bekijken van bovenstaande vragen. Wanneer je van je (mogelijke) klant zoveel tijd eist/vraagt, dan haakt die af. Ik ook in dit geval. Geef je direct een goed advies, a good bait, dan hapt ie vanzelf.

Vr.grt.!

Henk Rademakers
Henk Rademakers
6 years ago

Fout 15, 33, 34, 40, 49

Mariette Weening
Mariette Weening
6 years ago

Ik herken een hoop fouten. Goed om je daar weer eens bewust van te worden.

Roos Ham
Roos Ham
6 years ago

Ik print de hele serie en hang het boven mijn bureau als reminder!

Jan Rutger Voorhorst
6 years ago

Ik ga voor nummer 19. Als we druk zijn, schiet de focus op marketing er nog wel eens bij in. Dit wordt ook veroorzaakt door te weinig te delegeren en daardoor zelf te veel in de uitvoering terecht te komen.

Interessante lijst, die ga ik de komende tijd nog eens een paar keer doornemen!

Huub Detert
6 years ago

35 luisteren naar advies van verkeerde mensen: Natuurlijk zijn verkeerde mensen ook goed! Verkeerde mensen bestaan niet maar worden gecreerd door het denken: Als er in het begin gezegd wordt 1 vraag te beantwoorden en het blijken er 51 te zijn dan is de persoon niet verkeerd maar hooguit niet betrouwbaar. Immers hij zegt wat anders dan dat hij doet. Dus ik blijf luisteren naar mensen, maar beoordeel hen op wat ze doen.

Paul Westeneng
6 years ago

Het zijn er veel, en ze hangen ook vaak samen. Maar gelukkig kan ik er inmiddels een aantal afstrepen. Ik werk nu aan 39. Het aanbieden van een front-end product. Dat hangt bijvoorbeeld weer samen met 32 promotionele campagnes.

Henk Rademakers
Henk Rademakers
6 years ago

Fout 15, 24, 33, 34, 49

Bert Spierings
6 years ago

Ik zal meer vragen om mond tot mond reclame(7) en evenzo reacties op mijn werk en dekwaliteit ervan in recommandations op LinkedIn. Na veel gesleutel aan mijn LinkedIn profiel wordt het tijd om die definitief te maken en mij te richten op mijn Website(9)

Margriet Twisterling
6 years ago

Fout 45.

Nicky de Kort
Nicky de Kort
6 years ago

Niet vragen om mond tot mond reclame

John van der Veer
6 years ago

#4 Teveel “werken”. Het is nog onvoldoende een systeem.

Vanessa Proudman
6 years ago

Number 8 rings particularly true!

Fred van der Boom
6 years ago

Dienstverlening zoals online marketing is moeilijk te verkopen omdat het niet iets fysieks is wat je een prospect kunt laten zien, hoe maak je het tastbaar voor de potentiële klant?