55 ideeën om nieuwe klanten te werven

190040 views | 159 reacties |
shares

In de afgelopen 20 jaar dat ik met ondernemers heb gewerkt, is er altijd die ene vraag die me vaker wordt gesteld dan enige andere vraag:

“Hoe krijg ik meer opdrachten en genereer ik nieuwe klanten?”

Dus ik besloot mezelf uit te dagen om meer dan 50 ideeën te genereren in één uur tijd.

Dit werd een lange lijst met ideeën, met acties variërend van 10 seconden tot 10 dagen om ze te implementeren.
Ik weet zeker dat er een paar ideeën tussen zitten waar je zelf nog niet aan had gedacht.

Dus, laat ik geen tijd verspillen, hier zijn de 55 ideeën (in alfabetische volgorde):

  1. Adverteer in een lokale krant
  2. Adverteer in een niche tijdschrift of vakblad
  3. Adverteer met een gratis eerste consult/coaching sessie
  4. Bedenk hoe je de resultaten van een bedrijf kunt verbeteren en bel het bedrijf op met jouw pitch
  5. Begin met een blog en promoot deze
  6. Bied aan een seminar te geven bij lokale clubs (Lions, Rotary,…)
  7. Bied aan om te spreken op zakelijke netwerkbijeenkomsten
  8. Bied een handleiding aan over een onderwerp bij websites van anderen
  9. Bied iets gratis aan als dank voor referrals (aanbevelingen)
  10. Deel pennen met jouw bedrijfsnaam uit op evenementen
  11. Doe een stunt die goed is voor je publiciteit (denk aan Richard Branson)
  12. Doe gezamenlijke promotie-acties met andere businesses
  13. Doe mee aan wedstrijden of ‘awards’ verkiezingen in jouw vakgebied – en WIN
  14. Doe mee met een beurs
  15. Doe pro-bono werk voor goede doelen die verwant zijn aan jouw vakgebied
  16. Doe zoekmachine optimalisaties voor je website en creëer bezoekers via Google
  17. Ga naar evenementen in je vakgebied – conferenties, bijeenkomsten van beroepsverenigingen, seminars (de Business Bootcamp biedt bijvoorbeeld uitstekende netwerkmogelijkheden)
  18. Gebruik je emailhandtekening als marketing tool
  19. Geef iets gratis weg
  20. Houd contact met collega’s die een aanvullend product of dienst bieden en bezorg elkaar werk
  21. Laat oude en nieuwe klanten weten wanneer je een belangrijk project hebt afgerond
  22. Laat oude en nieuwe klanten weten wanneer je een nieuwe dienst aanbiedt
  23. Leg contact met bedrijven die groter zijn dan jij en die projecten naar je kunnen doorschuiven die zij niet kunnen of willen doen
  24. Maak een overzicht van lokale bedrijven en maak kennis met de bedrijfseigenaren die jouw diensten mogelijk nodig hebben
  25. Maak en oefen een ‘elevator pitch’ over WIE jij helpt en waarmee (jouw product of dienst)
  26. Meld je aan bij de Kamer van Koophandel en doe mee aan hun activiteiten
  27. Neem contact op met je lokale internet provider of drukker en bied hen commissie aan als zij werk aan je doorgeven
  28. Neem contact op met mensen met je wie je hebt gewerkt en vraag of ze werk wat zij niet kunnen of willen doen aan jou door te geven
  29. Onderzoek welke sites door jouw klanten worden bezocht en adverteer daar
  30. Organiseer een wedstrijd die te maken heeft met jouw diensten
  31. Overweeg een vindersloon te geven aan mensen die prospects naar je doorverwijzen
  32. Plaats een advertentie in een vakblad
  33. Plaats opmerkingen bij blogs om mensen naar je website te leiden
  34. Praat met mensen en heb altijd je visitekaartjes bij je
  35. Probeer Google Adwords
  36. Schrijf een e-Book of rapport voor je doelgroep en promoot het online.
  37. Schrijf een persbericht over iets dat te maken heeft met jouw diensten en probeer het in een locale krant of vakblad geplaatst te krijgen
  38. Stel en beantwoord vragen op online forums (inclusief LinkedIn)
  39. Stuur een artikel naar een blog of artikelen website
  40. Stuur een artikel naar een vakpublicatie
  41. Stuur een bericht naar iedereen in je adresboek, je LinkedIn connecties, Twitter volgers en Faceboek vrienden over wat je doet, wie jij helpt en wat je te bieden hebt (en vraag hen om dit ook aan hun netwerk te laten weten)
  42. Stuur een slimme vakantiegroet naar je klanten waarmee je je werk laat zien
  43. Stuur grappige promotie-artikelen naar potentiële klanten (kalender, spelletje, poster etc.)
  44. Stuur promotie-artikelen voor je dienst mee met de factuur
  45. Stuur promotionele ansichtkaarten naar potentiële klanten
  46. Verstuur een nieuwsbrief
  47. Vraag je klanten een testimonial te schrijven over je werk
  48. Vraag of je je visitekaartjes of brochures in lokale winkels mag neerleggen
  49. VRAAG tevreden klanten om referrals
  50. Wees betrokken in de sociale kringen waarmee je verbonden bent (kerk, school, universiteit)
  51. Word lid van een beroepsvereniging en zorg dat je op de lijst staat
  52. Zorg dat je een gimmick hebt dat opvalt
  53. Zorg dat je familie en vrienden jouw producten en diensten promoten
  54. Zorg dat je in online zakelijke adresgidsen staat vermeld
  55. Zorg dat je op de radio komt

Voilà, een flinke lijst van ideeën!

En nu… ben ik heel benieuwd naar JOUW idee(ën).

Plaats alsjeblieft elk idee dat je hebt over klantenwerving in het commentaarveld hieronder.

Tot slot

Wanneer jij profijt hebt van de ideeën die ik deel in dit artikel en de rest van ons blog… en wanneer jij jouw klantenbestand, opdrachtenportefeuille, praktijk, etc. echt serieus wilt laten groeien…

Kom dan naar de Business Bootcamp, onze GRATIS 2-daagse training commerciële vaardigheden voor zelfstandige professionals. We vragen slechts €47 excl. btw voor de kosten van lunches, koffie/thee en trainingsmaterialen.

Meer dan 20.000 ondernemers gingen je al voor en profiteren van de praktische business strategieën, tools, systemen en waardevolle netwerkcontacten die ze in de Business Bootcamp hebben opgedaan.

Deelnemen is de slimste (tijds)investering voor het succes van jouw ondernemerschap.

Klik hier voor meer informatie en aanmelden voor de Business Bootcamp

En voordat je gaat.. vergeet niet jouw idee(ën)over klanten werven met ons te delen in het commentaarveld hieronder.

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. Deel alsjeblieft dit artikel via de Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ knoppen, want… zo kunnen bevriende ondernemers in jouw netwerk óók van dit materiaal profiteren.

Deel je ervaringen en lees die van anderen.

159 reacties

  1. 0 stars
    Gea Topma
    1 reacties

    Hallo,
    Ik weet niet of mijn idee al bestaat al denk ik zelf van niet. Bij wie kan ik terecht om mijn idee aan de man te brengen?

    Grt Gea

    1. 0 stars
      Gerdy Heek
      13 reacties

      Hoi Gea, dat ligt eraan, wie is je ideale klant?

  2. 0 stars
    Cor van Vaneveld
    1 reacties

    Goedemiddag,

    Bedankt voor de goeie tips!.
    Ik ben vorig jaar begonnen voor mij zelf als ZZP’er in de ICT.
    Ik doe het volgende: Website’s maken, Onderhoud aan Computers,

    Ik heb wel een paar leuke kleine projecten gehad. Alleen helaas er komt geen reactie via Facebook of Website.

    Hoe kan ik er voor zorgen dat ik meer klanten krijg?
    Wellicht zouden jullie mij bedrijf facebook willen delen en willen volgen?

    Facebook site: facebook.com/itforyounederland/

    Groetjes Cor
    IT-ForYou

  3. 0 stars
    Anish Soekan
    1 reacties

    Emails verzamelen dmv marketing via facebook of van bestaande klanten en om de zoveel tijd een bericht versturen met een leuke actie en elke keer als iemand zich aanmeldt een voucher weg geven met korting.

  4. 0 stars
    Wendy Franssen
    1 reacties

    Hoi,
    Wat een mooie lijst! Bedankt voor het delen!
    Ik ben een starter, en ga er zeker een aantal proberen.
    Mijn missie is met liefde en oog voor detail de meeste waardevolle momenten in het leven te stylen zodanig dat hun perfecte dag wordt gecreeëerd! Dus bij een bruiloft dat de gasten zicht herkennen in het bruidspaar met een (tafel-)styling / sfeer die bij hun past.
    Website is in de maak, maar jullie kunnen me vinden op FB: Table Moments en op Instagram: wendytablemoments

  5. 0 stars
    Hetty
    1 reacties

    Wat een mooie rij, ik heb er enkele genoteerd en ga er morgen mee aan de slag, als startende ondernemer is het best lastig ook al heb ik een prachtig product. groetjes Hetty

  6. 0 stars
    Jan Wiekens
    1 reacties

    Super bedankt voor deze tips. Ik ga er zeker mee aan de slag.

  7. 0 stars
    Tim Boven
    1 reacties

    Beste,

    Bedankt voor de vele tips! Ik merk dat ik als startende webshop erg zoekende ben naar wat het beste bij mij past. Heeft iemand hier een idee bij? Elke tip is er één dus meer dan welkom!

    Tim
    Strooizoutcenter.nl
    tim.boven@kpnmail.nl

    1. 0 stars
      Dennis Mijsen
      1 reacties

      Beste Tim, graag wil ik je helpen je website te verbeteren.

      Graag kom ik met je in contact en als dank dat je contact met mij opneemt bied ik mijn eerste 3 uur gratis aan hiervoor.

      burobreed.nl – 0634934316

  8. 0 stars
    Johannes Danhof
    1 reacties

    Aanvulling bij Tip 55.. uit eigen ervaring.. De lokale radio, is vaak op zoek naar vulling van hun programma. Hoe kleiner de omroep, hoe groter jouw kans om gratis op de radio te komen.

  9. 0 stars
    Felix Dukker
    1 reacties

    Hey, Goede Tips! ik heb er nog een,
    In deze moderne tijd met social media vergeet je video.
    Geluid en bewegend Beeld om jou doelgroep direct te bereiken.

    Wij kunnen jou helpen!

    Red Falcon Video Productions

  10. 0 stars

    Heel nuttige tips!
    Ik ben Marcel van Hooijdonk, ik heb een detacheringsbureau.
    marcelvanhooijdonk.wordpress.com
    Hebben jullie misschien nog tips om mijn omzet te verhogen?
    Dank allemaal!
    Groeten Marcel van Hooijdonk

  11. 0 stars
    Fabian Mellema
    1 reacties

    Hoi Allemaal,

    Ik ben een Beveiligingsbedrijf begonnen vanwege mijn eigen ervaringen binnen de beveiliging.
    De tips die hier staan zijn zeker nuttig en ik zal ook een aantal gaan uitproberen.

    Echter is binnen de beveiliging nogsteeds mond tot mond reclame het beste.
    Ik hoop dan ook dat mijn inzet en dat van mijn personeel zijn vruchten zal afwerpen en we meer opdrachten binnen krijgen.
    Als iemand iets weet of zelf nodig heeft let me know… 😉

    Ik heb wel een aantal tips die mij hebben geholpen met opdrachten.
    Facebook: een goede manier om je netwerk te gebruiken en je bedrijf digitaal te verspreiden.
    Oud werkgevers: neem contact met ze op en vertel waar je mee bezig bent. (misschien kunnen jullie iets voor elkaar betekenen)

    en de belangrijkste… wees beleeft en fatsoenlijk …

    Succes allemaal en ik hoop dat het goed gaat lopen.

  12. 0 stars
    Ruben
    1 reacties

    Mijn idee was een rondleiding door de werkplaats/fabriek. En adverteren in de regio.

  13. 0 stars
    Brian
    1 reacties

    Hi,
    Handige tips om zo te lezen in ben dan net begonnen met mijn bedrijf en ben zeer benieuwd naar tips over klanten werven.
    Sommigen tips had ik zelf ook als even bedacht maar vele zijn nieuw. en ben je dan ook dankbaar om ze op deze website te lezen.

  14. 0 stars
    Alexandra Fischer
    1 reacties

    Beste Nisandeh,

    Fijn dat je een lijst gemaakt hebt, dit werkt ernorm prettig om de tips eruit te halen die van toepassing zijn op mijn dienst of product.

    Als aanvulling kan ik zeggen dat (juist voor start-ups) het organiseren van een event bijzonder rendabel kan zijn. Redenen waarom een event zo efficiënt is:
    1. Merkactivatie / herkenning.
    2. Real-life laten zien wie je bent, wat je hebt en wat je kan.
    3. Bouwt vertrouwen. ( je bent een serieuze partij).
    4. Versterkt je merk.
    5. Genereer omzet! Een goed opgezet evenement levert omzet!!!

    Overweeg een een vrijblijvend gesprek met een party & event planner en vraag hoe ze aan bovenstaande invulling geven.

  15. 0 stars
    Cees van der Drift
    1 reacties

    Er zijn nuttige tips bij en we gaan er zeker een aantal proberen. Misschien moet naast Google Adwords ook Google shopping (merchant centre) worden genoemd. Dat werkt toch weer anders (resultaten op de zoekfunctie in Google met de kleine product-foto’s).

  16. 0 stars
    Bas Bakker
    1 reacties

    Goede tips. Maar het is ook belangrijk om naar de lange termijn te kijken. Hoe bouw je een systeem dat moeiteloos klanten oplevert?

  17. 0 stars
    Peter Strauss
    1 reacties

    Hallo iedereen, ik heb gehoord dat wasserettes een goede zaak kunnen zijn (geen arbeidskosten, kleine investering, goede en snelle ROI.) Ik heb wat onderzoek gedaan naar franchising en Speed Queen Investor lijkt mij overtuigend.

    Maar ik heb een probleem: ik weet niets van franchising en wasseretes; ik heb jullie advies en mening nodig: zijn wasserettes echt winstgevend?

    Hebben jullie ooit gehoord van Speed Queen of hebben jullie ooit met ze gewerkt? Hier is hun website: speedqueeninvestor.com/nl/

  18. 0 stars
    Judit Zijlstra
    1 reacties

    Ik ben op zoek naar een ideeën naar ideeën voor de winkel?? Ik vind van alles om mensen naar je winkel te krijgen…en dan?

  19. 0 stars
    Rob Jonkmans
    1 reacties

    Vraag aan bedrijven of verenigingen met raakvlakken op jouw vakgebied wanneer zij een open dag hebben, en stel voor of het mogelijk is dat jij hier middels een stand jouw producten en diensten mag promoten.

  20. 0 stars
    Rob Jonkmans
    1 reacties

    Er zitten echt zeer nuttige tips bij waar ik wat aan heb. Top! bedankt.

  21. 0 stars
    Bart van Spaandonk
    1 reacties

    Super bedankt! Heel nuttig, dit!

  22. 0 stars
    John Huppertz
    1 reacties

    Ik zat onderweg te denken om een prijsvraag te maken om mensen gedeelte van logo’s van mijn klanten te laten raden. Dit om bezoek naar mijn website te creëren en aktie om contact op te nemen. En de prijzen kan variëren van korting op belettering of gratis bedrukking van kleding

  23. 0 stars
    Leon Vrolijk
    1 reacties

    Een zeer belangrijke factor tegenwoordig, is het gebruik van video. Denk bijvoorbeeld aan een explanimation of korte video over uw product of dienst, die u kunt inzetten op uw website of social mediakanalen. Uw website eindigt hoger in de zoekresultaten wanneer er video op staat.
    Als u interesse heeft in een effectieve, maar betaalbare video, dan raadt ik aan op onze website te kijken voor de mogelijkheden: http://lekimedia.nl

  24. 0 stars
    Gerda Loor
    1 reacties

    Zorg dat je zelf het levende voorbeeld bent, van hoe goed je produkt is, door het zelf te gebruiken. Zo ontstaat ook bewijs en enthousiasme! xxx

  25. 0 stars
    Joey Boels
    1 reacties

    Bedankt voor de vele tips. Er zitten naar mijn mening wel een aantal bruikbare tips voor ons bij.

    Toch mis ik er één en dat is: flyeren. Recentelijk heb ik zelf geflyerd en dat heeft ons een aantal nieuwe klanten opgeleverd. Eenmaal binnen is het van cruciaal belang dat de verwachting van de klant wordt overtroffen om zo mond-tot-mondreclame te stimuleren.

    In sommige branches is het raadzaam om eveneens actief te zijn op Social Media om daar je naamsbekendheid mee te vergrtoen. Daar consumentaankopen vaak impulsief plaatsvinden is het verstandig om ervoor te zorgen dat je hoog scoort op het gebied van ‘spontane’ naamsbekendheid. Dit kun je alleen maar bereiken door je product/dienst veel onder de aandacht te brengen!

    Zorg ervoor dat je in het leven van je (potentiële) klanten gezien wordt als toegevoegde waarde. Dit doe je niet door alleen maar te nemen, maar ook door te geven. Blijf tips delen wat voor die persoon waardevol is. Op basis daarvan zal de betreffende persoon/organisatie jou op den duur de ‘sale’ gunnen. Laatstgenoemde is misschien wel de belangrijkste factor voor mensen/organisaties om voor jou te kiezen!

  26. 0 stars
    Betty Mora
    2 reacties

    Ik ben een lingeriewinkel begonnen in het centrum van “de Pijp” (Amsterdam). Ik heb al jullie berichtjes zeer geïnteresseerd gelezen maar kom tot de conclusie dat er eigenlijk weinig bij zit voor mij. Dat wat interessant was heb ik al gedaan, en het werkt niet, bijvoorbeeld Facebook: veel volgers maar nog geen 10% is daadwerkelijk in de winkel geweest.

    De naam is “catchy” Betty’s Boops. In mijn optiek moet je een pakkende naam hebben, die bij klanten blijft hangen. Het blijft ook plakken maar, het genereert alsnog niet de omzetten die ik nodig heb.

    Ik heb het idee dat deze tips meer voor andere soort ondernemingen zijn als “een heuse winkel”. Heeft er toch nog iemand tips… GRAAG!

    1. 0 stars
      Patricia van Grootveld
      1 reacties

      Misschien een idee een ‘modeshow’te organiseren, hoeft niet heel veel kosten met zich mee te brengen, een rode loper en modellen (dit kunnen natuurlijk ook vriendinnen zijn, iedereen is mooi) en wat muziek?

    2. 0 stars

      Hoi hallo,(heet je zelf ook Betty)
      Ik ben interieurarchitect en kwam toevallig hier terecht. Ik denk dat het ook een idee is, misschien met wat kleine aanpassingen de winkel iets te upgraden. Je interieur moet mensen lokken en binnen houden. Als je wilt kan ik vrijblijvend even komen brainstormen als je dat leuk vindt.
      Hartelijke groet, Susan (06-46425002)
      Yben-interieur en projectdesign

    3. 0 stars
      Karin van Hees
      1 reacties

      Hoi ik heb een beetje het zelf de idee al jou een like of een volger is nog geen transactie. Ik zelf probeer het een beetje los te laten zo dat het niet de overhand krijgt (probeer het als een verleng stuk te zien ) tips al tijd welkom

    4. 0 stars
      Jasmina Lais
      1 reacties

      Hi, wellicht kunnen wij u wel helpen, om meer bekendheid te krijgen in Nederland voor uw lingeriezaak. Voor een aankomende videoclip van bekende artiesten zijn er diverse mogelijkheden om in deze videoclip voor toepasselijke prijzen uw bedrijf te promoten. De artiesten hebben al verschillende nummers uitgebracht die tussen de 1 en 8 miljoen views bekeken zijn.

    5. 0 stars
      Hans Steevers
      1 reacties

      Laat een paar modellen in lingerie flyeren in hartje Amsterdam, zul je zien dat je naamsbekendheid omhoog schiet !

    6. 0 stars
      Clover Jean
      2 reacties

      Hi Betty, Ik ben volkomen mee eens! Mijn werk gebied is de trouwbranche; ik ben zingende trouwambtenaar en de concurrentie is moordend. De bovenstaande tips werken ook niet voor mij. I believe that success comes to those who wait . Sorry ik heb geen tips voor je. All the best.

    7. 3 stars
      Paul van Aarle
      181 reacties

      “Nog geen 10% is in de winkel geweest…”

      Wanneer je 10% van je volgers in de winkel kunt krijgen heb je wellicht goud in handen! Zorg voor 1000 volgers, zorg voor 10.000 volgers. Zorg voor 100.000 volgers. Met de juiste strategieën kun je dat best voor elkaar krijgen. Wanneer dan 10% je winkel bezoekt heb je ruimte (en spullen) te weinig..

      Wanneer ‘niets werkt’ dan moet je mogelijk eens op een andere manier gaan kijken.. 😉

    8. 0 stars
      Patrick Simons
      1 reacties

      Hallo Betty, Als je Facebook advertenties goed gebruikt kan het niet anders dan klanten opleveren en ZEKER in uw business omdat dat een heel sterk visueel item is. Grtz uit Antwerpen

  27. 3 stars
    Evelien Bos
    157 reacties

    Ga een challenge aan op Sociale Media met een paar collega’s over jouw expertise! Succes gegarandeerd!

    1. 0 stars
      Betty Mora
      2 reacties

      Jouw antwoord is intrigerend… hoe zie jij zo’n challenge voor je?

  28. 0 stars
    Arie Haksteeg
    1 reacties

    Veel goede ideeën. Besteed ook aandacht aan een goede en duidelijk flyer waarbij je zo beknopt maar ook zo uitgebreid mogelijk je product aanbied.

  29. 0 stars
    Joris Florie
    1 reacties

    Zeer interessant lijstje met ideeen om meer klanten te werven. Wij hebben er al een aantal gebruikt en we merken dat het telefonisch benaderen van potentiele klanten een snelle manier is.

    Wij zijn zelf gericht op een dienst die ook genoemd wordt bij nummer 16 “zoekmachine optimalisaties voor je website” en nummer 35 “google adwords inzetten”. Beide manieren zijn enorm interresant om extra aandacht te krijgen. Iedereen zoekt via Google tegenwoordig. Ben je benieuwd naar onze werkwijze, wij bieden gratis een adviesgesprek.

  30. 0 stars
    Frans Hendrikx
    14 reacties

    Stuur klanten en/of potentiële klanten via alle typen (sociale) media een verrassende digitale coupon toe waarmee ze kunnen deelnemen aan een spel en prijzen, cadeaus of kortingen kunnen winnen. Google maar eens digitale coupon en laat je verrassen;-)

  31. 0 stars
    Ron Bouwman
    1 reacties

    Mijn grote droom en passie is om dit echt fulltime te gaan doen en daarom moet ik eerst veel klanten hebben om er van rond te kunnen komen.
    Het is echt serieus het beste vecht en verdedigingssysteem in de wereld en ook nog is wereldberoemd.
    Het heet Doce Pares Multistyle Knifefightingsystem.
    Workshops en privélessen.

    Ik instrueer ook workshops op grote fantasy / gothic / steampunk en cosplay evenementen.
    Mijn telefoonnummer is 010-2847975.
    Ik hoop uit de grond van mijn hart heel veel reacties te mogen vernemen.

    Met een triljoen keer vriendelijke groet en zegeningen

    Ron

  32. 0 stars
    Jeroen Meijerink
    2 reacties

    Leuke en zeer effectieve lijst!

    Sinds kort gebruik ik MediaBookers en dat heeft mij al aardig wat geholpen. Een booking.com maar dan alleen gericht op alle advertentiemogelijkheden in NL. Super handig vind ik het. En sinds kort hebben zij Real Time Bidding erbij gedaan en kan ik eenvoudig zelf adverteren op topsites. Een soort Adwords maar dan nog beter voor jouw als adverteerder.

    Nou ja, misschien hebben jullie er wat aan, neem anders eens een kijkje op de Mediabookers TradeDesk.

    Groetjes,
    Jeroen

  33. 0 stars
    Carl Coutinho
    1 reacties

    Leuke lijst!
    Kan zeer zeker heel effectief werken.

    Gr,
    Carl Coutinho

  34. 0 stars
    Hans Smit
    1 reacties

    Ik mis “cold calling” of telefonisch benaderen van klanten nog.
    Klopt dat?

  35. 0 stars
    Elzo Smid Ontwerp
    2 reacties

    Twee opmerkingen over punt 45 en 48.
    Maak niet de vergissing dat je je visitekaartje gebruikt in plaats van promotiemateriaal (punt 48). Als je stapeltjes in lokale winkels wil neerleggen, dan zul je op zijn minst een flyer moeten hebben daarvoor. Een flyer die informatie bevat en enthousiast maakt. Je visitekaartje bevat in de eerste plaats alleen contactinformatie (ongeacht hoe mooi die is).

    Anderzijds is het altijd een overweging om je visitekaartje mee te sturen met elke factuur (punt 45) als deze nog over de post gaat. Vooral wanneer je niet met iedereen persoonlijk contact hebt gehad. Mijn ervaring is dat men het handig en verrassend vindt om een visitekaartje bij de factuur aan te treffen.
    Groeten, Elzo Smid

  36. 0 stars
    Jose van Meegdenburg
    1 reacties

    Allemaal bruikbare tips er zitten zelfs hele goede bij. Ik zou er bij willen zetten , als je in de dienstverlening zit, zorg er voor dat je personeel bedrijfskleding aan heeft , en representatief overkomt .

  37. 0 stars
    Tjeerd Kobus
    1 reacties

    Wat een geweldige tips. Ik geef zelf 1 x in de maand een gratis product weg. En als dank is er een kennis die me helpt met klanten werven. Ik doe zelf veel met computer/laptop onderhoud op software gebied.

  38. 5 stars
    Martine Verweij
    472 reacties

    Wat een goede ideeën. Ik ga de ideeën uitproberen, die op mijn bedrijf van toepassing zijn!

    En nog een idee:
    Ontdek bij welke personen jouw doelgroep regelmatig komt en spreek met deze personen af dat ze een commissie krijgen als ze jouw product / dienst bij jouw doelgroep aanbevelen en als je daardoor een nieuwe klant hebt.

  39. 0 stars
    Ed Warlich
    1 reacties

    Wat te denken bij nieuwe leden/deelnemers om een shirt cadeau te doen samen met de naam en het logo van de gever.
    Dit schept een echte band.

    Met vriendelijke groet,

    Ed

  40. 0 stars
    Henk van Dijk
    1 reacties

    Wij merken vooral dat nummer 12 en 43 heel effectief zijn voor bedrijven. Wist je bijvoorbeeld dat 70% van de ontvangers deze producten (jaren) lang thuis gebruikt. Daarnaast is de brand recall 15 tot 20% beter dan van bijvoorbeeld een televisie of print advertentie.

  41. 0 stars
    Leon Mak
    1 reacties

    Ja hoe moet ik het uit leggen, wij hebben een web site gemaakt soort marktplaats ( ja daar zijn er veel van ,maar deze is met alles gratis ) Maar toch willen de mensen niet komen we hebben Facebook, Twitter, blog en heel veel vriend maar geen klanten
    Hoe krijgen we het voor elkaar dat onze naam bekent gaat worden.????

    1. 0 stars
      Adrie van de Swaluw
      1 reacties

      DIrect mail werkt volgens mij het beste voor de naamsbekendheid. Ik heb CBS gegevens gebruikt om een referentiegroep (voor het ontvangen van mijn direct mail) samen te stellen waarvan ik verwacht dat die belangstelling in mijn product hebben en van dat product ook de meeste baat hebben.

  42. 2 stars
    Marielle Meijer
    93 reacties

    Wauw, wat een lijst en dan ook nog al die goede tips van alle anderen. Ik kan er geloof ik niet echt meer iets bij verzinnen. Het enige wat ik nog niet ben tegengekomen: organiseer je eigen GRATIS netwerkbijeenkomst en nodig al je contacten uit.

    Vraag ze zo veel mogelijk relaties mee te nemen. Geef ze veel toegevoegde waarde; bijv tips over netwerken en over je product of dienst. Afsluiten met een aanbieding. Het werkt heb ik ervaren.

  43. 0 stars
    Roy Janssen
    1 reacties

    Een standplaats op de jaarlijkse braderie in de regio.
    Groot bereik van veel verschillende doelgroepen.
    Doel is om naamsbekendheid te creeren dmv demo’s, flyers, handouts, referenties etc en afspraken te noteren voor een later tijdstip.
    Zorg natuurlijk wel dat zaken zoals je internetpagina en zaak prima in orde zijn.

  44. 0 stars

    De 55 ideeën om nieuwe klanten te werven zijn hele goede tips!
    Het werven van klanten is totaal andere koek dan het behouden van de je huidige klanten. Wist je bijvoorbeeld dat…?

    • Bedrijven elke 5 jaar gemiddeld 50% van hun klanten verliezen?
    • Het 6 tot 10 keer duurder is om nieuwe klanten te werven dan om bestaande klanten te behouden?
    • 80% denkt dat hun klanten tevreden zijn, maar dit in werkelijkheid maar 8% is?

    Waarom dweilen met de kraan open als je vanaf nu altijd loyale klanten kunt krijgen!? Schrijf je gratis in bij http://www.starred.com en maak van je (nieuwe) klanten, loyale en tevreden klanten!

  45. 0 stars

    Thanks for these tips!! Daar kan ik wat mee.

    Mijn tip: sta open voor feedback, blijf goed communiceren en kijk eens in de spiegel / laat je een spiegel voorhouden: er is altijd een verbeterpuntje.

  46. 0 stars
    Erik Rakhou
    1 reacties

    Onze levens zijn gevuld met kleine momenten van geluk; de geboorte van je dochter, haar kleine vingertje om jouw vinger of haar eerste verjaardag.

  47. 5 stars
    Gonny de Wit
    462 reacties

    Sommige mensen weten het al:

    Mijn bedrijf maakt gratis de e-mailhandtekening met al je mailicoontjes.

    Diegene die nog geen zakelijke Facebookpagina hebben kunnen hiervoor ook bij mijn bedrijf terecht.

    Waarom doe ik dit? Omdat ik wil dat jullie snel aan de slag gaan en gaan werken aan die andere actiepunten. Snelle implementatie – meer kans op succes.

    1. 0 stars
      Sarah Renders
      1 reacties

      graag wens ik een e-mailhandtekening te ontvangen.

      met vriendelijke groeten,

      Sarah Renders

    2. 0 stars
      Maddy van Rooy
      1 reacties

      Hallo Gonny,

      Heel graag hoor ik wat de mogelijkheden zijn voor mij om een gratis digitale handtekening te kunnen krijgen.
      Ik ben erg benieuwd.
      Alvast bedankt.

      Groet Maddy

  48. 0 stars
    Arjan Zuurman
    1 reacties

    Mij ervaring is dat beide volgende zaken het beste werken:
    1. Vindbaar zijn op Google,
    2. Klanten bezoeken, ook al zijn het bestaande klanten.

    Wat een beetje, maar minder goed werkt:
    -Eigen koude telefonische acquisitie, of betaalde
    -Potentiële klanten spontaan bezoeken en info- setje achterlaten
    -Netwerkclubs en beursen bezoeken
    -Twitter, Linkedin, enzovoort

    Het hangt ook van het soort business af. Wij produceren stickers en bedrukken van alles.

  49. 0 stars
    Ori Drory
    20 reacties

    Met 55 punten zal je op de helft van deze lijst wel meer dan genoeg klanten binnen krijgen. Ik heb er in ieder geval waardevolle tips uit gehaald.

    Zelf heb ik ook nog vier tips. Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft.

    1. Gebruik google analytics om uit te vogelen welke promotiekanalen het hoogste rendement leveren.

    2. Wees sociaal, koffiewinkels zijn vaak plaatsen waar veel zelfstandig ondernemers wel eens werken achter de laptop. Een goed gesprek en een klik kan jou op weg helpen, vergeet inderdaad je visitekaartjes niet.

    3. Wees integer. De verleiding om goede vrienden van je testimonials te laten schrijven is groot. Helaas is hun beeld gekleurd en vallen ze vaak buiten de doelgroep.

    4. Onderzoek nog beter. Ga eens op bezoek bij jouw klanten, of bij jouw potentiele klanten en let op. Kijk wat er gebeurt en waar jouw expertise deze mensen kan helpen. Door zelf op bezoek te gaan zie je meer. (gaat natuurlijk niet altijd op)

    Succes.

  50. 2 stars
    Jaap Nauta
    107 reacties

    Wow wat een lijst! Dank hiervoor, ik kan meteen aan de slag! Ik ga uiteraard niet alle 55 tegelijk doen (want dan verzand je) maar kies de 5 die mij het beste lijken/waarvan ik denk dat die het beste bij mij passen.

    1. 0 stars
      Elzo Smid
      2 reacties

      Als je de lijst doorloopt, denk ik dat je een driedeling kan maken tussen punten die je meteen, binnenkort of op de lange termijn kan aanpakken. Sommige punten vergen ook wat onderzoek of meditatie, terwijl ikzelf bijv. 4 of 5 vond die meteen (zelfs op een zondag) in een actie omgezet konden worden.

  51. 0 stars
    Marcel Wagenhuis
    1 reacties

    Ik zie een grote mogelijkheid voor ZZP ‘ers en dat is bellen en koude acquisitie. Later gaat de koude acquistie over in warm bellen.

    Ik zit zelf veel op Facebook en Twitter maar ik merk dat bellen het meest vruchtbaar is.

    Inmiddels werk ik voor een mediabureau, maar ik wil mij inzetten tegen een ZZP tarief om New Business te bellen voor ZZP’ers

    1. 0 stars
      Swinda Walle
      1 reacties

      Dag Marcel,

      Ik ben een startende ondernemer en ik kan echt een persoon hebben om New business te bellen.
      Als dit iets voor jou is. Mail me aub

      groetjes

    2. 0 stars
      Marcel Wagenhuis
      1 reacties

      Regelmatig organiseren we clinics en demotraining bij clubs. We geven online Jaarboeken en DVD’s uit en bieden trainers cursussen aan. Maar hoe bereik je de deelnemers. Veelal kan dat via Facebook, door middel van promoten van je berichten(levert ook veel meer Likes op), je site up to date houden, maar om je clinics vol te krijgen is bellen en contacten leggen heel belangrijk.

      Tevens geef je bij elke deelname aan een clinic iets kado. Wij geven een online oefenstofboek cadeau. Inmiddels beschikken we over een gigantisch groot trainersbestand. En we maken 1x per maand een nieuwsbrief

  52. 2 stars
    Annelies Vroomans
    117 reacties

    Fijne tips weer, Dank!

    Met 1 ga ik direct starten: nr. 24.Maak een overzicht van locale businesses en gebruik deze om business-eigenaren te leren kennen die jouw diensten mogelijk nodig hebben.

    Hoe eenvoudig kan het zijn!

  53. 3 stars
    Frank Janssen
    154 reacties

    Er zijn 2 die ik leuk vind om te doen.

    Ik geef elke maand 1 product gratis aan een goed doel (in mijn geval een website).

    ik vind mensen met een zeflde mindset en we bieden beide elkaars product gratis aan.

    Hiermee vergroot je je netwerk en wordt je als het ware in natura (een relevante dienst of product) betaalt

    1. 5 stars
      Gonny de Wit
      462 reacties

      Super Frank,

      Regelmatig werk ik voor stichtingen en verenigingen – net zoals jij – zet ik mijn tijd in en geen geld op dit moment.

      Zal zeker een keer contact met je zoeken als zij een website nodig hebben. Ook de hele jonge ondernemers op de Business Bootcamp zijn een coole doelgroep.

    2. 1 stars
      Robert Tjalondo
      29 reacties

      Hallo Frank,
      Goed idee, ga ik ook doen.
      Misschien ook nog te combineren met een soort ‘ruilhandel’. In juni sta ik bijvoorbeeld op een evenement waar mijn doelgroep komt. Ik fotografeer daar en in ruil kom ik op hun nieuwsbrieven en mag ik op de informatiemarkt staan met een standje.

  54. 1 stars
    Karen van den Brink
    27 reacties

    Wat ontzettend veel interessante tips. Mooi om te lezen hoe iedereen meedenkt.
    Voor mij is het toch belangrijk om die tips toe te passen die goed bij me passen. Dan is het “eigen” en komt het natuurlijker over bij de ander.

    Nog een idee: avondje organiseren met een paar bekenden/vrienden ( stuk of 6) iedereen nog een ander persoon mee laten nemen. En dan (gratis) workshop/praatje o.i.d. houden. Zodat interesse gewekt is en men wellicht meer wil.
    Vooral meegeven dat men de info weer met anderen deelt. In elk geval wek je vertrouwen op zo’n avond en kennen ze je gezicht. En de vrienden van vrienden zijn natuurlijk interessant.

  55. 1 stars
    Robert Tjalondo
    29 reacties

    Mooie tips zitten ertussen!
    Hier kan ik ook weer even mee vooruit.

    Misschien is mijn tip op het randje; maar benader je klanten direct.

    Soms zoek ik op internet naar bedrijven waar ik een klus voor wil doen, of van wie ik denk dat ik iets voor ze kan betekenen.

    Contactpersonen zijn makkelijk te vinden via hun website en ik mail ze dan direct met een persoonlijke mail met een link naar mijn werk. Soms hoor ik niets, meestal een bedankje en 2 op de 20 slaat mijn gegevens op en komt later bij mij terug of vraagt direct een offerte aan.

    Andere tip:
    Kijk ook eens over de landsgrenzen. Belgie is niet zo ver weg, voor mij is het even ver om naar Antwerpen te reizen of naar Amsterdam (ik woon in Rotterdam). Zo kan je ook zeggen dat je internationaal bezig bent, en dat staat ook mooi.

  56. 1 stars
    Marijke Slieker
    49 reacties

    Wat een prachtige en herkenbare lijst. We gaan er mee aan de slag in ons team.
    Ik heb de afgelopen week al belangrijke ontdekkingen gedaan: vrijwel geen blogs op mijn terrein noch door de professionals noch door de cliënten….
    Gelukkig hebben we een extra informatieve website bekkenbodemonline.nl met statistieken die me vertelt waar het meest op wordt gezocht.
    Nog even en de eerste blog gaat eruit. Morgen in het team is dit een mooie leidraad zodat we ook met elkaar hieraan kunnen werken en het niet bij 1 persoon ligt.
    En ja, er is veel informatie beschikbaar over bekkenbodemproblemen, maar er liggen grote uitdagingen op ons te wachten!

  57. 1 stars
    Dennis Aalbers
    49 reacties

    Het belangrijkste is om te meten of het een actie je iets oplevert. Probeer het dus meetbaar te maken. Probeer diverse dingen uit en schroom niet om iets te investeren.

    Als je een gimmick laat maken laat het dan zo maken dat je het nog jaren aan je prospects kunt uitdelen!

    Ik zie in het overzicht ook zaken staan die ik nooit zou uitproberen, en die tegenstrijdig zijn aan de andere adviezen die Nisandeh je geeft. Een voorbeeld is bijvoorbeeld zoekmachine bezoekers krijgen.

  58. 3 stars
    Robert van der Wulp
    172 reacties

    Ik heb een heel reclame plan. Bij ons werken persberichten uitstekend. En ze zijn nog gratis ook. Dus ieder kwartaal zorg ik dat ik een in het oog springende actie heb. Dan blijft het voor de krant ook acceptabel zonder dat het op reclame gaat lijken.
    De rest van de tijd vul ik weer met andere acties.

  59. 0 stars
    Danielle Derksen
    1 reacties

    Ik word hier helemaal blij van!. Het is geweldig hoeveel mensen hun kennis en tips willen delen. Het meeste is volgens mij hierboven wel geschreven. Ik voeg hier nog graag aan toe dat het enorm veel energie geeft en mij persoonlijk inspireert om je te omringen met positieve mensen zoals jullie. Een volgende tip van mij zou zijn om niet bang te zijn voor concurrentie, want als je in jezelf en je product gelooft is een concurrent vooral een drive om scherp te blijven en niet stil te staan. Een aantal tips pas ik al toe, en andere ga ik nog uitproberen. Veel succes en goede zaken gewenst.

  60. 2 stars
    Suzanne Wartenbergh
    91 reacties

    Ongelofelijk wat een lijst! De blog zelf en de reacties. Geen excuses meer dus. Ik ga ermee aan de slag! Dank voor het delen allen. Zodra ik iets bedenk waarmee ik deze lijst kan aanvullen, plaats ik het hier.

  61. 1 stars
    Meta Groot Antink
    60 reacties

    Gebruik moderne acties, zoals die van Groupon of Sweetdeal. Ik gebruik ze als consument nog wel eens om kennis te maken met een leuk eetcafé. Bij de ene locatie wordt je echt super verwend, ondanks dat je voor half geld bent binnengekomen. Bij de andere locatie wordt je ergens achteraf neergezet en kun je gerechten kiezen van een stenciltje omdat de normale menukaart niet geldt voor jou als ‘kortingsklant’. Nouja, 10 x raden waar ik nog wel eens terugkom… en waar ze me nooit weer zien!

  62. 1 stars
    Fiorella Martijnse
    55 reacties

    Wij hebben net ons tweede talencafé gegeven , 1 x per maand op vrijdag borreltijd. Een aantal leslokalen wordt een sfeervol café . Op dit moment is er het Café français, het China café en de Stammtisch Deutsch. Andere talen staan op de rol om er ook mee te starten. Het is een moment van ontmoeting en” on y parle français”, “und mann spricht Deutsch”, en in het Chinees “ni hao” . In een interessant cultureel moment halverwege vertellen we iets wetenswaardigs. En natuurlijk is er het irristable offer….. Bestemd voor cursisten, oud-cursisten en introduces.
    Het gebeuren was een warm success.
    In de emailmarketing van te voren valt nog wel iets te perfectioneren. Daar werken we aan.

    1. 0 stars
      Thomas Zelic
      1 reacties

      Mocht je intereese hebben om iets over Kroatië te gaan verteelen / organiseren, ik ben een startende ondernemer, kroatische afkomst. Eventueel kan ik je helpen met Kroatische specialiteiten, deze breng ik binnenkort op de markt.

      Je mag me mailen naar th.zelic@gmail.com mocht je vragen hebben of als ik hoe dan ook een bijdrage kan leveren ?.

      groetjes, Thomas

  63. 0 stars
    Alexander Biesheuvel
    19 reacties

    Afgelopen December zijn bij ons de opnames geweest van het TV programma De succesfactor op Rtl7

    Wij zijn genomineerd voor de prijs als beste in onze branche.
    Iets wat op zichzelf al een hele prestatie is war wij heel erg trots op zijn!

    Helaas heeft het nog niet tot de nodige klanten toestroom geleid die we hebben gehoopt.

    Voordeel is wel dat wij nu professioneel videomateriaal hebben welke we kunnen gebruiken op de site en naar kunnen refereren.

    En inderdaad ook het maatschappelijk verantwoord ondernemen is steeds belangrijker in het hedendaagse zakenleven.

    Dat is ook waardevol.

  64. 1 stars
    Meta Groot Antink
    60 reacties

    Werk je vooral regionaal? Vergeet dan vooral het oeroude persbericht niet. Organiseer iets echt waardevols voor je klanten of omgeving en stel de krant daarvan op de hoogte. Netjes alle informatie (wie doet wat, waar, wanneer, hoe laat en waarom) in een Word document, een contactpersoon met 06-nummer eronder en een goede foto erbij en grote kans dat je (gratis) wordt meegenomen in de lokale krant. Veel ondernemers bedenken pas dat hun evenement nieuwswaardig was geweest als alles weer is opgeruimd… en dus oud nieuws is….

  65. 0 stars
    Maikel Latour
    13 reacties

    Mooie lijst met handige tips voor een ondernemer.

    Als jij je laat coachen of bijstaan door een ondernemerscoach, zorg dan dat het iemand is uit de praktijk die bijvoorbeeld een aantal bedrijven heeft/gehad. Hij/zei weet wat ondernemen is, waar de successen zijn te vinden, en waar de valkuilen zitten.

    Vermijd ‘die’ cowboys die zich aanbieden als ondernemerscoach / businesscoach die het hebben moeten leren in de schoolbanken.

    Je wilt toch een coach die zich dubbel en dwars terug verdiend en komt met benefits?

    Met vriendelijke groet,
    Maikel Latour

  66. 2 stars
    Manuela van Prooijen
    120 reacties

    Dit lijstje gaat uitgeprint worden en ik kies er 10 uit waarmee ik aan de slag ga….

    Dank je voor deze mooie bloemlezing aan tips.

  67. 1 stars
    Sjonny van der Tuin
    43 reacties

    Een geweldige lijst met vele nieuwe klanten zoekers.

    Een aantal van deze 55 nieuwe ideeën voor klanten klanten zoekers heb ik al geprobeerd en het heeft me alleen maar geld gekost en heeft me nog niks opgeleverd.

    De focus ligt bij mij op een aantal van deze lange lijst waar ik voor mijn gevoel het meeste uit kan halen en wat me het minste kost en wel de gedachte blijft hangen wie ik ben en wat ik doe.

    Groet Sjonny

  68. 1 stars
    Evert Onink
    57 reacties

    Ik heb op een golftoernooi aan alle deelnemers een golfhanddoekje met geborduurd logo gegeven. Het was circa 30 graden, dus het kwam goed van pas.
    Kosten 100 euro, maar het leverde meteen al 3 veelbelovende prospects op.
    Kortom:Geef en het komt veelvoudig terug.

    Evert Onink

    1. 5 stars
      Gonny de Wit
      462 reacties

      Evert – een technische vraag.

      Kunnen die zweetbandjes voor om je pols ook geborduurd worden ?

  69. 4 stars
    Maria Simons
    258 reacties

    Fascinerend hoe zoveel ideeën nog eens zoveel meer ideeën genereert.
    Wat me daarbij nog te binnen schoot is dat het versterkend kan werken als je de vorm kiest die bij je bedrijf past.
    Dan kan het middel het doel versterken.
    Zo kreeg ik ooit handdoeken cadeau bij de aankoop van kaas.
    Ik dacht meteen….oooo dit is het eind van deze winkel. Het gaat niet goed. Dat is juist niet wat we uit willen stralen.
    Groet Maria Simons

  70. 4 stars
    Maria Simons
    258 reacties

    ’t is een hele rij.
    Het komt er eigenlijk op neer dat zoveel mogelijk gezien wordt.
    Herhaling en boven het maaiveld uitkomen, positief opvallen.
    alles is energie, mensen die zich gevoed voelen willen meer.
    Die ingang vinden is een kunst!
    Groet Maria

  71. 0 stars
    Dick Roos
    1 reacties

    Goede tips. Daar wil ik nog aan toevoegen. Optimaliseer je website door goede inhoudelijke teksten te gebruiken. Google kijkt steeds meer dan de inhoud om zoekende geïnteresseerden zo snel mogelijk de juiste informatie te verschaffen. De ranking van je website wordt door Google mede bepaald door het aantal links welke naar jouw website verwijzen. Probeer dus zoveel mogelijk links naar jouw website te krijgen.

    Succes allemaal.

    Dick Roos

  72. 2 stars
    Merlijn Smeele
    88 reacties

    Vertel je verhaal en zeg het beeldend via Pinterest, YouTube, Vimeo, Facebook, Google+ etc.

  73. 2 stars
    Margaret Rekers
    96 reacties

    Wow, wat een berg aan tips bij elkaar. Ik ben wel benieuwd welke tips voor mijn diensten (coaching en training) het meest effectief en efficiënt zijn. Liefst pas ik die tips het eerste toe.
    Voor mijzelf werkt als klant sterk: als de ondernemer echt in mij is geïnteresseerd en mij bij een volgend bezoek nog kent. Ook is het prettig als de ondernemer uitzoekt wat mijn vraag en wensen zijn in plaats van op basis van voorstellingen mij iets te willen verkopen.

    Groeten, Margaret

    1. 5 stars
      Gonny de Wit
      462 reacties

      Margaret,

      In de branche van Trainers en Coaches kan ik alleen maar zeggen – kijk hoe Open Circles het aanpakt.

      Een training moet een live changing event zijn. Veranderen is al moeilijk genoeg – dus maakt er een WOW event van met heel veel humor en lol, waarover mensen praten. Simpelweg zitten in een lokaal is niet DE manier om succesvol te zijn, misschien nog wel voldoende omzet.

      Zoek naar bijzondere start van kennismaking met je klanten.

  74. 0 stars
    Walter van Wijk
    5 reacties

    Have a real personal interest in the people you meet. You’ll sell yourself, the rest (your service or product) is so much easier to sell. So try to be interested, not interesting!

  75. 1 stars
    Bianca van der Zwet
    46 reacties

    Wauw, wat een hoop ideeën.
    Sommige pas ik al toe, maar ik ga hier zeker nog een lijstje uit halen van wat ik nog wil gaan toepassen.

    Dank iedereen voor de tips.

    Groetjes,

    Bianca van der Zwet

  76. 1 stars
    Evert Onink
    57 reacties

    We hebben geadverteerd in de lokale bladen, maar dat heeft niets opgeleverd. Ik bezoek bijeenkomsten van de Kamer van Koophandel en de Open Coffee-bijeenkomsten van ondernemers in mijn regio. Dat levert positieve contacten op.

    Elk jaar staan wij 16 dagen op de Kerstmarkt in de Orchideeënhoeve. Daar demonstreren wij de werking van de borduurmachine, die daardoor veel aandacht trekt. Korting op ter plaatse geborduurde artikelen (waarbij de klant het gehele proces ziet en kan aangeven wat hij/zij precies wil), en de geboden kwaliteit doen de rest.
    Verder krijgen wij veel klandizie uit de mond-op-mond-reclame.

    Evert Onink
    Borduurstudio Le Fil ‘d Or.

  77. 1 stars
    Poul van Hooijdonk
    73 reacties

    Zie ook punt 14

    Bezoek beurzen!

    Soms als een “quick scan” en soms omdat juist je doelgroep daar aanwezig is.

    Zorg ervoor dat je de beurs catalogus mee neemt, daarin staan de deelnemers met HUN pitch!

    Ik bezoek doelgericht beurzen omdat daar voor inkopers te zien is wat er te koop is maar ook om te promoten dat het mij telkens weer lukt aanzienlijke besparingen te realiseren.

    Ah, vergeet er bijna een…
    Zorg er voor dat je (waar dan ook) OP TIJD aanwezig bent,
    dat bepaalt al 80% van ’t Succes!

    Met vriendelijke groet
    Poul van Hooijdonk

  78. 1 stars
    Annet Nijhof
    51 reacties

    Ik ben een fan van e-zines. Die ga ik binnenkort met waardevolle info en gratis downloads aanbieden. Ik heb er nog niet een in mijn doelgroep gezien; ” verlies en rouw”.

  79. 4 stars
    Karin van Toor
    286 reacties

    Geef jouw klanten een aandenken wat hen dagelijks aan jouw goede dienst herinnert. In mijn geval een vulpotlood om aantekeningen mee te maken in de muziek met jouw bedrijfsnaam erop. Wat klanten ook bijzonder waarderen is een kaartje met hu verjaardag. Ook hier staat jouw bedrijfsnaam natuurlijk op de verjaardag weet je zeker dat er over jouw bedrijf gepraat gaat worden.
    Op bijeenkomsten in gesprek komen met potentiële klanten en wanneer je merkt dat er een klik is jouw bedrijf ter sprake brengen en vertellen ( in het kort) om daarna weer op een gezamenlijk onderwerp terug te komen. 9 van de 10 vragen zij bij het vertrek om je kaartje.

    Met een muzikale groet,
    Karin

  80. 3 stars
    Ritska van der Zee
    196 reacties

    Wauw! wat een goeie ideeën. Omdat ik nieuw ben in het actief werven van nieuwe klanten heb ik ze onder elkaar gezet en is dit mijn nieuwe actielijst voor het nieuwe jaar!

    Bedankt dus allemaal. Ik ga er mee aan de slag!

    enne…. als jullie de lijst (tot nu toe dan) ook willen hebben laat het even weten dan stuur ik hem je op…… 😉 info@liefdevollijf.nl

    sprankelende groet,
    Ritska

    1. 4 stars
      Bene Bailleul
      322 reacties

      Dankjewel Ritska dat je dit wilt delen met ons.
      Ik stuur je straks een email met mijn gegevens.
      Alvast bedankt, mooi voorbeeld van ‘delen om te vermenigvuldigen’.

      1. 3 stars
        Ritska van der Zee
        196 reacties

        Hoi Bene,

        Grappig dat zo’n blog blijft leven! Moest even spitten waar het document stond maar heb hem gevonden en naar je toe gestuurd. Voor mij ook weer even héél goed om weer mezelf te attenderen dat ik er weer mee aan de slag moet! Dus jij bedankt voor de vraag zodat ik weer geïnspireerd ben om er mee aan de slag te gaan 😉

        Sprankelende groet,
        Ritska

        1. 0 stars
          Bernete-Diaz Dolores
          1 reacties

          Hoi Ritska graag had ik ook deze tips lijst ontvangen, is dat nog mogelijk?

  81. 1 stars
    Hans Peeters
    63 reacties

    Kijk in je linkedin en twitter bestanden of er organsiaties die wellicht jou klant zouden kunnen worden en benader deze organisaties en kom in gesprek.

  82. 3 stars
    Paul Paul van Aarle
    181 reacties

    Ideeën om nieuwe klanten te werven ?

    Zorg dat de kwaliteit van je product nog hoger wordt.

    Mond tot mond reclame doet de rest.

  83. 0 stars

    Ik geef mensen de mogelijkheid zichzelf te laten testen op verzuring en straling (gratis) de uitslag geeft hen meestal de bevestiging die ze nodig hebben. zowel positief als negatief.Bewustmaken is een passie van me. Die wil ik graag delen.

  84. 2 stars
    Sherina Ghafoerkhan
    79 reacties

    Ik vind Nisandeh erg kundig. Hij deelt zoveel waardevolle informatie gratis. Ik hoop op een dag ook zo’n status te bereiken.

  85. 2 stars
    Sherina Ghafoerkhan
    79 reacties

    Het getuigt van kundigheid dat Nisandeh zoveel waardevolle kennis gratis deelt. Daar ben ik erg dankbaar voor. Niet alleen de blogs zijn altijd erg waardevol, maar ook de gratis seminars die ik een aantal keer heb bezocht.

  86. 2 stars
    Pim de Rooij
    88 reacties

    “ik breng anderen in balans”

    Voel jij je aangesproken tot deze uitspraak?

    Mooi!
    Dan heb ik een manier voor jou om meer/nieuwe klanten te werven!

    Klik op mijn naam (hierboven) voor meer informatie.

  87. 1 stars
    Mark Ligthart
    53 reacties

    Hoi Ruud,

    Ik heb nog een aanvulling op je laatste tip:

    Zorg dat je op je werk altijd Fris en Fruitig bent. Werk vanuit je hart en met een glimlach omdat je je werk zo leuk vindt.

    Dat en het delen van tips is mijn enige PR. Het werkt. Ik heb de laatste 2 jaar precies zoveel klanten als ik aankan. Alsof ik mijn bestelling bij het Universum doe.

    Ik heb het wel eens over mijn hemelse secretaresse 🙂 . Ik vertrouw blindelings op haar maar heb haar nog nooit ontmoet.

    Warme groet,
    Mark

    1. 5 stars
      Gonny de Wit
      462 reacties

      Mark,

      Jij verwoord precies wat ik nog wilde toevoegen. Heel mooi.

      Tip:
      Regelmatig samenkomen met Open Circles Ondernemers en aan elkaars business werken levert je heel veel waarde op. Soms wordt je elkaars ambassadeur.
      Er kunnen zelfs Joint Ventures hierdoor ontstaan.

  88. 0 stars
    Ruud Buijs
    2 reacties

    Hallo allemaal, Ik heb er ook nog een, Ik werk als masseur en geef korting aan mensen die mij werk bezorgen.
    Dus 4 klantjes in Apeldoorn, voor mij een half uur buiten Zwolle,betalen geen reiskosten van mij en de organisator wordt gemasseerd met een reductie.
    Zo heb ik er dan toch weer een dag werk bij.
    Als ik barst van het werk kan ik altijd de condities aanpassen.
    Verder ben ik het ook eens met de stelling durf wat weg te geven.
    In het komende aquarius tijdperk zullen we het daar van moeten hebben.O ja, werk vanuit je hart, dat is onbetaalbaar!

  89. 0 stars
    Leonie Brouwer
    2 reacties

    Hallo allemaal,
    Voor mij zelf werkte ook goed om eerst een lijst te maken wat de voordelen zijn van mijn bedrijf. wat het bijzonder maakt. Hier door communiceer je ook anders en stroomt de energie ;-0

    Wat voor mij goed heeft gewerkt via groupon een deal van de dag te plaatsen; Dit werkt onwijs goed voor de naam bekendheid maar ook de klanten die je krijgt zijn ieder op zich een kans om er een vaste klant van te maken. Alles wordt voor jou verzorgt en op een “bordje” aan geleverd. (Let wel op wat je limit is wat je wilt verkopen aan bonnen)
    Groetjes Leonie

  90. 0 stars
    Maarten Ruisch
    13 reacties

    Een tip van mij:

    stuur al je klanten (of vrienden op de sociale media) een verjaardagskaart afkomstig van je werk, dan blijf je in herinnerring (ook bij oud klanten).

    en sluit af met (een speciale) groet.

    Dol-Fijne groeten

    PS. veel mensen die met NEI werken (een coachings methode) weten dat één van de methodes die Roy Martina ontwikkeld heeft hem is ingegeven door een Dolfijn. Deze mensen hebben dan ook vaak ‘dolfijnen’ om zich heen of in hun logo. Zo groet ik dus altijd met Dol-Fijne groeten

  91. 2 stars
    Leo van Veenendaal
    128 reacties

    Ga 1 dag gratis werken bij een bedrijf die jouw wat kan leren over andere zaken, maar verwantschap hebben met jouw dienst of product.
    Op een voorwaarde.
    Jij mag testen of klanten jouw dienst of product wel zien zitten of niet.
    Zelf heb ik een coachprogramma op mijn voorwaarden mogen uitvoeren met verschillende doelgroepen, aangezien het bedrijf groot is.
    Heel veel geleerd.

  92. 1 stars
    Lieve Leysen
    68 reacties

    Het is inderdaad een hele lijst waar ik wat ondersteunende tips aan wil toevoegen.
    – Voor eender welke tip geldt: ken eerst je juiste doelgroep en richt je daarop.

    – Advertenties plaats je alleen in magazines die zich specifiek op jouw doelgroep richten of die een selectie daarop kunnen maken.

    – Kijk in de jaarplanning van magazines of er specials voorzien zijn die op jouw doelgroep aansluiten en voorzie een actie in die edities.

    – Je kan in een blad ook gratis advertenteren . Als je een product of dienst hebt dat kan gebruikt worden in een redactioneel artikel rond een bepaald onderwerp. Daar zijn heel wat mogelijkheden. Je contactgegevens worden dan volledig vermeld en je hebt tegelijk de ondersteuning van een bekend blad.
    Dit mes snijdt trouwens langs twee kanten. jij kan op jouw beurt het artikel waarin je (product) vermeld staat gebruiken in je eigen publiciteit.

    Dit werkt prima. Ik ken een tapijthandelaar die dit reeds lang gebruikt bij een blad dat meestal een artikel rond wooninrichting inlast en het werkt heel goed voor hem.

    – Je kan een interview geven voor een regionaal TV- of Radio-programma of voor een magazine binnen jouw doelgroep. ook dat kan je d

  93. 0 stars
    Thecla Meyknecht
    22 reacties

    Pinpas of Bypass? Ik zou er aan willen toevoegen: neem op tijd even pauze en kom tot rust. Blijf in balans 🙂

  94. 0 stars
    Jolanda Dorenbos
    16 reacties

    Samen met mijn collega’s waarmee ik een pand deel HETcentrum Confiance opgericht.
    Elke 2e en 4e dinsdagavond geven we een Gratis lezing! En met succes!
    Mijn lezing over (oer)voeding, verleden of toekomst? heb ik 2 kleer gegeven. Tevens deze gelegenheid gebruikt om te peilen wat mijn publiek wil bereiken met mijn toekomstige bestseller boek!
    Leuke input, meer naamsbekendheid en vooral persoonlijk contact. De eerste start van vriendschap.
    Deze tips zullen ook gaan bijdragen.

    1. 4 stars
      Karin van Toor
      286 reacties

      Hoi Jolanda,

      Mag ik je vragen wat bereikt met je gratis lezingen behalve feedback voor je aanstaande boek?

      Met een muzikale groet,
      Karin

    2. 0 stars
      Gracye
      1 reacties

      That’s the best answer of all time! JMHO

  95. 0 stars
    Edwin Vels
    1 reacties

    Sputnik Effect
    Top lijst. we gaan voor het Sputnik effect (zie ook Spoetnik effect).
    Niks doen werkt zeker niet. Doe veel en vernieuwend.

    Succes
    Edwin Vels

  96. 2 stars
    Reinier Bloem
    90 reacties

    Dank voor deze lijst.
    Als je ooit gestudeerd hebt, is de vereniging van oud-studenten ook een goed platform om jezelf en je diensten regelmatig te promoten.

  97. 0 stars
    Karin
    6 reacties

    postcrossing.com/
    Ik heb postcrossing ontdekt! Je stuurt een kaartje naar iemand ergens in de wereld. Wij hebben een camping in Portugal en zo probeer ik naamsbekendheid te krijgen op diverse plekken. Ik stuur een ansichtkaart van de camping met alle info er op (website etc) en een tekstje voor geadresseerde. Je krijgt ook kaartjes terug!

    Verder start ik “de vertel het door”-actie. Mensen die hier geweest zijn en het prettig hebben gehad krijgen een kortingskaart mee die ze aan vrienden/familie kunnen geven. Zo breidt de klantenkring zich hopelijk uit!

    En op vistaprint kan je automagneten bestellen, plak je op je autodeur en zo maakt je ook reclame!!

    En mijn beste invallen heb ik op de meest rare momenten!! Heerlijk!!

    Suc6, Karin

  98. 0 stars
    Rick van Heijningen
    2 reacties

    Ik mis nog een belangrijke tip, namelijk zet jouw bedrijf op
    Google maps of Google places.

    1. 1 stars
      Robert Tjalondo
      29 reacties

      Dank je voor deze tip! Gelijk mij aangemeld hiervoor!
      Alleen beetje suf dat er een bevestigingsbrief per post komt in plaats van email he… maar goed!

  99. 0 stars
    Marie Anne Borst
    2 reacties

    So many good ideas. Wow! Thank you all for your input and thanks Nisandeh for sharing with us.

    Of course I’d like to contribute as well:

    1. take your own 15 minutes to come up with the best ideas YOU can implement today to get more clients.

    2. before you take your 15 minutes of brainstorming, take 15 minutes to come up with your wishlist of potential clients (names of companies/people, target groups, etc.). this helps you to focus during your brainstorm

    3. before you do anything at all, believe in your product(s)/service(s) and the price(s) you charge.

    I strongly recommend the following (easy to read) books:
    > Geef nooit korting! – Jos Burgers (NIEUW!)
    > Klanten zijn eigenlijk net mensen! – Jos Burgers
    > No-budget marketing – Jos Burgers
    > Calimero marketing (samenvatting) – Karen Romme

    Enjoy, best of luck and hopefully we meet again soon!

    Warm regards, Marie Anne

  100. 0 stars
    Karen Voshol
    13 reacties

    Ik vertrouw inmiddels al 18 jaar op mijn intuïtie (buikgevoel) en tot nu toe werkt dat prima. Alle keren dat ik mijn ratio heb laten werken, kostte het meer dan het opleverde.
    Alle goed bedoelde tips en aanwijzingen zijn welkom en ik doe er pas wat mee als ik denk en voel dat het nuttig is op dat moment.
    Wild adverteren in lokale krantjes werkt, althans hier en op mijn werkgebied (fotografie), niet. Ik geef net iets meer service, ook door schade en schande achter gekomen, en dat wordt gewaardeerd. Op die manier creëer ik positieve mond-tot-mond reclame en geloof me dat werkt prima. Echter…één verkeerde stap en de negatieve verhalen gaan 7x sneller dan de positieve. Advertenties, pennen of wat dan ook, tegen negativiteit is geen enkele gadget opgewassen.

    Mijn beste marketingtip is ‘blijf jezelf in alle omstandigheden, wees eerlijk en kom je beloftes na. Geef net iets meer dan de klant verwacht. Een klein beetje extra service doet wonderen. En gratis een keer iets doen, is niet altijd voor ‘niks’.

    1. 4 stars
      Karin van Toor
      286 reacties

      Hoi Karen,

      Geweldig gezegd.
      Pas geleden hoorde ik de uitspraak ‘vertrouwen gaat te paard en komt te voet’. Dat is helaas maar al te waar.
      Maar weet zelf in ieder geval dat je een goed product levert en blijf je focussen op alle goede reacties. Dit zelfvertrouwen straal je dan uit en zal uitendelijk zijn vruchten afwerpen.
      Blijf het volste vertrouwen hebben in jezelf en jouw product.

      Met een muzikale groet,
      Karin

    2. 0 stars
      Jolanda Dorenbos
      16 reacties

      Helemaal mee eens!
      Door miscommunicatie en mensen die voor een dichte deur staan moet je 10x (misschien wel vaker) beter je best doen om die ene negatieve ervaring te doen smelten.
      We zijn als mensen zo goed om alleen te kijken naar wat niet goed ging of er niet is!

  101. 0 stars
    Barbe Messing
    2 reacties

    Vraag aan tevreden klant of hij nog iemand anders kent die mogelijk gebruik zou willen maken van jou bedrijf/diensten.

  102. 0 stars
    Robert Witlox
    8 reacties

    Laat je coachen op je resultaten door een professionele coach, zodat je ontdekt wat er in de weg staat en wat je helpt om resultaten te creëren.

  103. 1 stars
    Hans Peeters
    63 reacties

    Iedereen is een potentiele klant, Luister aandachtig naar mensen. Toon echte interesse. Dit werkt echt.

    Probeer vooral ook win-win situaties te maken, geef zelf ook dan krijg je meer terug dan als je alleen maar wilt nemen.

  104. 0 stars
    Marco te Kloeze
    8 reacties

    Zo’n brain storm sessie is altijd goed om in eerste instantie veel ideen op te doen. Dit bevordert creativiteit, dit is essentieel voor iedereen, dat weten we hopelijk allemaal. Na die brainstormsessie kun je bekijken wat, bij wie waar, hoe en hoeveel je gaat doen met al die punten. En dan moet er inderdaad wel een plan achter zitten.

  105. 3 stars

    55 ideeën om nieuwe klanten te werven en nog veel meer als ik zo de diverse aanvullingen lees. Geweldig!
    Ik zou er graag aan willen toevoegen, of eigenlijk eraan vooraf willen laten gaan: Geloof in jezelf, je produkt / dienst en je klanten!
    Straal uit wat je aanbiedt en leef dit zelf!
    Ga vervolgens de diverse 55 en meer genoemde uitdagingen aan!

  106. 0 stars
    Desiree Baan
    21 reacties

    Hallo Nisandeh,

    Je blog komt als geroepen. En gelijk stroomt het vol met tips! Ik wil er nog wel een aan toevoegen:

    Zorg voor een ‘zzp-coach’ zoals een familielid, vriend of collega. En ondersteun elkaar in het bereiken van je doelen op korte termijn. Doordat je regelmatig contact hebt met elkaar kan je gaan ‘sparren’, ervaringen uitwisselen, en motiveren. Het handigste is iemand die Business Bootcamp heeft gedaan 🙂

    Ik ga gelijk een tip van Nisandeh toepassen en het eerste consult gratis aanbieden.

    Veel succes allemaal.

  107. 0 stars
    Guerlain Stokkel
    23 reacties

    1. Zorg voor ambassadeurs die jouw werk willen delen met hun netwerk.
    2. Start een mastermind groep (een team die je ondersteunt met ideeën en de uitvoering ervan)
    3. Geef eerst, zonder verwachtingen (anders is het een vooruitbetaling)
    4. Verander je mindset: je BENT waardetoevoegend
    5. Creëer actualiteit, op die manier heb je steeds iets nieuws te bieden.
    6. GENIET en heb plezier tijdens het proces. Deze energie verschaft wonderen 🙂
    7. Doe oprechte aanbevelingen

  108. 0 stars
    Anastasia Semerok
    1 reacties

    Zorg dat je altijd helder en consequent communiceert over je “benefits”, ofwel welke resultaten je levert.

    – Anastasia

  109. 0 stars
    Jiry de Waal
    10 reacties

    WOW! Wat een lijst,

    Daar zitten zeker dingen tussen waar ik nog niet aan gedacht had.

    Maar om even terug te komen op de vraag die je gesteld wordt:

    HOE krijg ik meer opdrachten en genereer ik nieuwe klanten?

    Maar je geeft eigenlijk antwoord op de vraag:
    Wat kan je doen om beter in beeld te zijn en te blijven bij potentiële en bestaande klanten, teneinde meer kans te maken op resultaat?

    En daar zit nog best wel een verschil in.
    Natuurlijk is het moeilijk om te zeggen HOE je meer opdrachten krijgt en nieuwe klanten genereert. Maar eerlijk is eerlijk. Als je alle 55 ideeën uitvoert bestaat er nog steeds een kans dat je geen enkele extra opdracht krijgt en nul nieuwe klanten.

    De voorwaarde van suc6 is dat je wel toegevoegde waarde hebt voor je (toekomstige) klant. En bij nieuwe klanten moet je hen daarvan te weten overtuigen. Zo’n elevator pitch kan daar bij helpen.

    Jiry de Waal

  110. 0 stars
    Frans Boelen
    9 reacties

    Zet advertenties op gratis sites als marktplaats, speurders,marktplaza etc.

  111. 3 stars
    Maja van der Zijden
    150 reacties

    Nodig potentieele klanten uit voor een rondetafel bijeenkomst, met thema’s die benoemde klanten meebezig zijn
    Scrhijf een boek over een hot item
    Ga zo veel mogelijk mensen vertellen wat je te bieden hebt
    Zorg dat mensen over je praten
    Zorg dat je als je met mensen praat ook iets waardevols geeft
    Zorg dat mensen waar je mee praat duidelijk de waarden kunnen zien, dus het hun waard is om met je in zee te gaan

  112. 0 stars
    Alex Mooyman
    2 reacties

    Stuur mensen naar je blog en geef heel veel gratis weg en bied gratis nuttige informatie.
    Hoe meer je geeft, hoe meer je zult ontvangen.

    Mijn blog gaat over schilderen met olieverf.

    schilderenmetolieverf.com/blog/
    Je vindt daar dan ook heel veel gratis informatie.

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman

  113. 0 stars
    Arnoud Wennekus
    13 reacties

    Ik heb ook een tip:

    Wie de schoen past trekke hem aan…

    Ga aan het werk i.p.v. de hele dag op het internet/social media te reageren op elk bericht.

    Wat kunnen klanten daarvan denken,
    Dat je niets anders te doen hebt, en dus niet druk met klanten, en dus…??

    1. 2 stars
      Manuela van Prooijen
      120 reacties

      Hoi Arny,

      Geweldige reactie! Heb net bedacht dat mijn bezoekjes aan deze blog gedurende de dag daar dus óók onder vallen, hoe nuttig ze ook lijken… Dus: ik trek het me van harte aan en… ga weer aan de artbeid 🙂

      Groet
      Manuela

    2. 5 stars
      Esther Molenaar
      986 reacties

      Hallo Arny,

      Tegenwoordig kun je bijna alles Social Media van te voren programmeren. Zo hoef je niet de hele dag op Internet te zitten om te twitteren, op Facebook te struinen of te bloggen. Zelfs de up-dates op LinkedIn kun je weken van te voren klaar zetten.

      Op deze manier kun je zelf kiezen op welke artikelen of oproepen je wel of niet reageert.

      Dit brengt mij direct tot nog een tip:
      Beoordeel je klant niet op de activiteit op Social Media.

  114. 5 stars
    Esther Molenaar
    986 reacties

    Nisandeh, je maakt het ons wel lastig om zelf nog wat te bedenken met jouw uitgebreide lijst van tips. Ik ben er toch even voor gaan zitten. Ik dacht: er moeten er meer dan 55 zijn. Dat klopt! Ik heb er ook nog 12!

    1. Probeer de Ads van Facebook, je kunt hier heel goed je doelgroep aangeven
    2. Gebruik Google Analystics om je website te analyseren en je website te verbeteren voor je potentiële klanten
    3. Plaats testimonials van je klanten op je website, zodat iedereen het kan lezen
    4. Vorm met een aantal (hooguit 6) ondernemers een brainstormgroep om samen nieuwe ideeën te ontwikkelen en feedback te krijgen en klanten naar elkaar door te schuiven
    5. Zet je blog in om te praten met je (potentiële) klanten
    6. Bedenk een nieuw product om je klantengroep te verbreden
    7. Leer in een gesprek je gesprekspartner echt kennen (ook persoonlijk) en geef gratis advies
    8. Begin niet direct met verkopen
    9. Leer je eigen waarde (€€€) kennen
    10. Wordt de expert op je vakgebied
    11. Organiseer zelf een beurs als er geen interessante in de buurt is
    12. Organiseer een klein netwerk evenement, bijvoorbeeld een wandeling of een excursie naar een fabriek of ander interessant bedrijf