55 ideeën om nieuwe klanten te werven

239773 views | 168 reacties |
shares

In de afgelopen 20 jaar dat ik met ondernemers heb gewerkt, is er altijd die ene vraag die me vaker wordt gesteld dan enige andere vraag:

“Hoe krijg ik meer opdrachten en genereer ik nieuwe klanten?”

Dus ik besloot mezelf uit te dagen om meer dan 50 ideeën te genereren in één uur tijd.

Dit werd een lange lijst met ideeën, met acties variërend van 10 seconden tot 10 dagen om ze te implementeren.
Ik weet zeker dat er een paar ideeën tussen zitten waar je zelf nog niet aan had gedacht.

Dus, laat ik geen tijd verspillen, hier zijn de 55 ideeën (in alfabetische volgorde):

  1. Adverteer in een lokale krant
  2. Adverteer in een niche tijdschrift of vakblad
  3. Adverteer met een gratis eerste consult/coaching sessie
  4. Bedenk hoe je de resultaten van een bedrijf kunt verbeteren en bel het bedrijf op met jouw pitch
  5. Begin met een blog en promoot deze
  6. Bied aan een seminar te geven bij lokale clubs (Lions, Rotary,…)
  7. Bied aan om te spreken op zakelijke netwerkbijeenkomsten
  8. Bied een handleiding aan over een onderwerp bij websites van anderen
  9. Bied iets gratis aan als dank voor referrals (aanbevelingen)
  10. Deel pennen met jouw bedrijfsnaam uit op evenementen
  11. Doe een stunt die goed is voor je publiciteit (denk aan Richard Branson)
  12. Doe gezamenlijke promotie-acties met andere businesses
  13. Doe mee aan wedstrijden of ‘awards’ verkiezingen in jouw vakgebied – en WIN
  14. Doe mee met een beurs
  15. Doe pro-bono werk voor goede doelen die verwant zijn aan jouw vakgebied
  16. Doe zoekmachine optimalisaties voor je website en creëer bezoekers via Google
  17. Ga naar evenementen in je vakgebied – conferenties, bijeenkomsten van beroepsverenigingen, seminars (de Business Bootcamp biedt bijvoorbeeld uitstekende netwerkmogelijkheden)
  18. Gebruik je emailhandtekening als marketing tool
  19. Geef iets gratis weg
  20. Houd contact met collega’s die een aanvullend product of dienst bieden en bezorg elkaar werk
  21. Laat oude en nieuwe klanten weten wanneer je een belangrijk project hebt afgerond
  22. Laat oude en nieuwe klanten weten wanneer je een nieuwe dienst aanbiedt
  23. Leg contact met bedrijven die groter zijn dan jij en die projecten naar je kunnen doorschuiven die zij niet kunnen of willen doen
  24. Maak een overzicht van lokale bedrijven en maak kennis met de bedrijfseigenaren die jouw diensten mogelijk nodig hebben
  25. Maak en oefen een ‘elevator pitch’ over WIE jij helpt en waarmee (jouw product of dienst)
  26. Meld je aan bij de Kamer van Koophandel en doe mee aan hun activiteiten
  27. Neem contact op met je lokale internet provider of drukker en bied hen commissie aan als zij werk aan je doorgeven
  28. Neem contact op met mensen met je wie je hebt gewerkt en vraag of ze werk wat zij niet kunnen of willen doen aan jou door te geven
  29. Onderzoek welke sites door jouw klanten worden bezocht en adverteer daar
  30. Organiseer een wedstrijd die te maken heeft met jouw diensten
  31. Overweeg een vindersloon te geven aan mensen die prospects naar je doorverwijzen
  32. Plaats een advertentie in een vakblad
  33. Plaats opmerkingen bij blogs om mensen naar je website te leiden
  34. Praat met mensen en heb altijd je visitekaartjes bij je
  35. Probeer Google Adwords
  36. Schrijf een e-Book of rapport voor je doelgroep en promoot het online.
  37. Schrijf een persbericht over iets dat te maken heeft met jouw diensten en probeer het in een locale krant of vakblad geplaatst te krijgen
  38. Stel en beantwoord vragen op online forums (inclusief LinkedIn)
  39. Stuur een artikel naar een blog of artikelen website
  40. Stuur een artikel naar een vakpublicatie
  41. Stuur een bericht naar iedereen in je adresboek, je LinkedIn connecties, Twitter volgers en Faceboek vrienden over wat je doet, wie jij helpt en wat je te bieden hebt (en vraag hen om dit ook aan hun netwerk te laten weten)
  42. Stuur een slimme vakantiegroet naar je klanten waarmee je je werk laat zien
  43. Stuur grappige promotie-artikelen naar potentiële klanten (kalender, spelletje, poster etc.)
  44. Stuur promotie-artikelen voor je dienst mee met de factuur
  45. Stuur promotionele ansichtkaarten naar potentiële klanten
  46. Verstuur een nieuwsbrief
  47. Vraag je klanten een testimonial te schrijven over je werk
  48. Vraag of je je visitekaartjes of brochures in lokale winkels mag neerleggen
  49. VRAAG tevreden klanten om referrals
  50. Wees betrokken in de sociale kringen waarmee je verbonden bent (kerk, school, universiteit)
  51. Word lid van een beroepsvereniging en zorg dat je op de lijst staat
  52. Zorg dat je een gimmick hebt dat opvalt
  53. Zorg dat je familie en vrienden jouw producten en diensten promoten
  54. Zorg dat je in online zakelijke adresgidsen staat vermeld
  55. Zorg dat je op de radio komt

Voilà, een flinke lijst van ideeën!

En nu… ben ik heel benieuwd naar JOUW idee(ën).

Plaats alsjeblieft elk idee dat je hebt over klantenwerving in het commentaarveld hieronder.

Tot slot

Wanneer jij profijt hebt van de ideeën die ik deel in dit artikel en de rest van ons blog… en wanneer jij jouw klantenbestand, opdrachtenportefeuille, praktijk, etc. echt serieus wilt laten groeien…

Kom dan naar de Business Bootcamp, onze GRATIS 2-daagse training commerciële vaardigheden voor zelfstandige professionals. We vragen slechts €47 excl. btw voor de kosten van lunches, koffie/thee en trainingsmaterialen.

Meer dan 20.000 ondernemers gingen je al voor en profiteren van de praktische business strategieën, tools, systemen en waardevolle netwerkcontacten die ze in de Business Bootcamp hebben opgedaan.

Deelnemen is de slimste (tijds)investering voor het succes van jouw ondernemerschap.

Klik hier voor meer informatie en aanmelden voor de Business Bootcamp

En voordat je gaat.. vergeet niet jouw idee(ën)over klanten werven met ons te delen in het commentaarveld hieronder.

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. Deel alsjeblieft dit artikel via de Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ knoppen, want… zo kunnen bevriende ondernemers in jouw netwerk óók van dit materiaal profiteren.

1 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
168 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Elzo Smid Ontwerp
7 years ago

Twee opmerkingen over punt 45 en 48.
Maak niet de vergissing dat je je visitekaartje gebruikt in plaats van promotiemateriaal (punt 48). Als je stapeltjes in lokale winkels wil neerleggen, dan zul je op zijn minst een flyer moeten hebben daarvoor. Een flyer die informatie bevat en enthousiast maakt. Je visitekaartje bevat in de eerste plaats alleen contactinformatie (ongeacht hoe mooi die is).

Anderzijds is het altijd een overweging om je visitekaartje mee te sturen met elke factuur (punt 45) als deze nog over de post gaat. Vooral wanneer je niet met iedereen persoonlijk contact hebt gehad. Mijn ervaring is dat men het handig en verrassend vindt om een visitekaartje bij de factuur aan te treffen.
Groeten, Elzo Smid

Fiorella Martijnse
9 years ago

Wij hebben net ons tweede talencafé gegeven , 1 x per maand op vrijdag borreltijd. Een aantal leslokalen wordt een sfeervol café . Op dit moment is er het Café français, het China café en de Stammtisch Deutsch. Andere talen staan op de rol om er ook mee te starten. Het is een moment van ontmoeting en” on y parle français”, “und mann spricht Deutsch”, en in het Chinees “ni hao” . In een interessant cultureel moment halverwege vertellen we iets wetenswaardigs. En natuurlijk is er het irristable offer….. Bestemd voor cursisten, oud-cursisten en introduces.
Het gebeuren was een warm success.
In de emailmarketing van te voren valt nog wel iets te perfectioneren. Daar werken we aan.

Thomas Zelic
Thomas Zelic
5 years ago

Mocht je intereese hebben om iets over Kroatië te gaan verteelen / organiseren, ik ben een startende ondernemer, kroatische afkomst. Eventueel kan ik je helpen met Kroatische specialiteiten, deze breng ik binnenkort op de markt.

Je mag me mailen naar th.zelic@gmail.com mocht je vragen hebben of als ik hoe dan ook een bijdrage kan leveren ?.

groetjes, Thomas

Carl Coutinho
7 years ago

Leuke lijst!
Kan zeer zeker heel effectief werken.

Gr,
Carl Coutinho

Marcel Wagenhuis
9 years ago

Ik zie een grote mogelijkheid voor ZZP ‘ers en dat is bellen en koude acquisitie. Later gaat de koude acquistie over in warm bellen.

Ik zit zelf veel op Facebook en Twitter maar ik merk dat bellen het meest vruchtbaar is.

Inmiddels werk ik voor een mediabureau, maar ik wil mij inzetten tegen een ZZP tarief om New Business te bellen voor ZZP’ers

Marcel Wagenhuis
9 years ago

Regelmatig organiseren we clinics en demotraining bij clubs. We geven online Jaarboeken en DVD’s uit en bieden trainers cursussen aan. Maar hoe bereik je de deelnemers. Veelal kan dat via Facebook, door middel van promoten van je berichten(levert ook veel meer Likes op), je site up to date houden, maar om je clinics vol te krijgen is bellen en contacten leggen heel belangrijk.

Tevens geef je bij elke deelname aan een clinic iets kado. Wij geven een online oefenstofboek cadeau. Inmiddels beschikken we over een gigantisch groot trainersbestand. En we maken 1x per maand een nieuwsbrief

Swinda Walle
7 years ago

Dag Marcel,

Ik ben een startende ondernemer en ik kan echt een persoon hebben om New business te bellen.
Als dit iets voor jou is. Mail me aub

groetjes

Marielle Meijer
8 years ago

Wauw, wat een lijst en dan ook nog al die goede tips van alle anderen. Ik kan er geloof ik niet echt meer iets bij verzinnen. Het enige wat ik nog niet ben tegengekomen: organiseer je eigen GRATIS netwerkbijeenkomst en nodig al je contacten uit.

Vraag ze zo veel mogelijk relaties mee te nemen. Geef ze veel toegevoegde waarde; bijv tips over netwerken en over je product of dienst. Afsluiten met een aanbieding. Het werkt heb ik ervaren.

Erik Rakhou
8 years ago

Onze levens zijn gevuld met kleine momenten van geluk; de geboorte van je dochter, haar kleine vingertje om jouw vinger of haar eerste verjaardag.

Guerlain Stokkel
11 years ago

1. Zorg voor ambassadeurs die jouw werk willen delen met hun netwerk.
2. Start een mastermind groep (een team die je ondersteunt met ideeën en de uitvoering ervan)
3. Geef eerst, zonder verwachtingen (anders is het een vooruitbetaling)
4. Verander je mindset: je BENT waardetoevoegend
5. Creëer actualiteit, op die manier heb je steeds iets nieuws te bieden.
6. GENIET en heb plezier tijdens het proces. Deze energie verschaft wonderen 🙂
7. Doe oprechte aanbevelingen

Maikel Latour
9 years ago

Mooie lijst met handige tips voor een ondernemer.

Als jij je laat coachen of bijstaan door een ondernemerscoach, zorg dan dat het iemand is uit de praktijk die bijvoorbeeld een aantal bedrijven heeft/gehad. Hij/zei weet wat ondernemen is, waar de successen zijn te vinden, en waar de valkuilen zitten.

Vermijd ‘die’ cowboys die zich aanbieden als ondernemerscoach / businesscoach die het hebben moeten leren in de schoolbanken.

Je wilt toch een coach die zich dubbel en dwars terug verdiend en komt met benefits?

Met vriendelijke groet,
Maikel Latour

Ori Drory
8 years ago

Met 55 punten zal je op de helft van deze lijst wel meer dan genoeg klanten binnen krijgen. Ik heb er in ieder geval waardevolle tips uit gehaald.

Zelf heb ik ook nog vier tips. Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft.

1. Gebruik google analytics om uit te vogelen welke promotiekanalen het hoogste rendement leveren.

2. Wees sociaal, koffiewinkels zijn vaak plaatsen waar veel zelfstandig ondernemers wel eens werken achter de laptop. Een goed gesprek en een klik kan jou op weg helpen, vergeet inderdaad je visitekaartjes niet.

3. Wees integer. De verleiding om goede vrienden van je testimonials te laten schrijven is groot. Helaas is hun beeld gekleurd en vallen ze vaak buiten de doelgroep.

4. Onderzoek nog beter. Ga eens op bezoek bij jouw klanten, of bij jouw potentiele klanten en let op. Kijk wat er gebeurt en waar jouw expertise deze mensen kan helpen. Door zelf op bezoek te gaan zie je meer. (gaat natuurlijk niet altijd op)

Succes.

Manuela van Prooijen
9 years ago

Dit lijstje gaat uitgeprint worden en ik kies er 10 uit waarmee ik aan de slag ga….

Dank je voor deze mooie bloemlezing aan tips.

Danielle Derksen
9 years ago

Ik word hier helemaal blij van!. Het is geweldig hoeveel mensen hun kennis en tips willen delen. Het meeste is volgens mij hierboven wel geschreven. Ik voeg hier nog graag aan toe dat het enorm veel energie geeft en mij persoonlijk inspireert om je te omringen met positieve mensen zoals jullie. Een volgende tip van mij zou zijn om niet bang te zijn voor concurrentie, want als je in jezelf en je product gelooft is een concurrent vooral een drive om scherp te blijven en niet stil te staan. Een aantal tips pas ik al toe, en andere ga ik nog uitproberen. Veel succes en goede zaken gewenst.

Evert Onink
10 years ago

We hebben geadverteerd in de lokale bladen, maar dat heeft niets opgeleverd. Ik bezoek bijeenkomsten van de Kamer van Koophandel en de Open Coffee-bijeenkomsten van ondernemers in mijn regio. Dat levert positieve contacten op.

Elk jaar staan wij 16 dagen op de Kerstmarkt in de Orchideeënhoeve. Daar demonstreren wij de werking van de borduurmachine, die daardoor veel aandacht trekt. Korting op ter plaatse geborduurde artikelen (waarbij de klant het gehele proces ziet en kan aangeven wat hij/zij precies wil), en de geboden kwaliteit doen de rest.
Verder krijgen wij veel klandizie uit de mond-op-mond-reclame.

Evert Onink
Borduurstudio Le Fil ‘d Or.

Gonny de Wit
8 years ago

Sommige mensen weten het al:

Mijn bedrijf maakt gratis de e-mailhandtekening met al je mailicoontjes.

Diegene die nog geen zakelijke Facebookpagina hebben kunnen hiervoor ook bij mijn bedrijf terecht.

Waarom doe ik dit? Omdat ik wil dat jullie snel aan de slag gaan en gaan werken aan die andere actiepunten. Snelle implementatie – meer kans op succes.

Maddy van Rooy
7 years ago
Reply to  Gonny de Wit

Hallo Gonny,

Heel graag hoor ik wat de mogelijkheden zijn voor mij om een gratis digitale handtekening te kunnen krijgen.
Ik ben erg benieuwd.
Alvast bedankt.

Groet Maddy

Annet van Prooijen
8 years ago
Reply to  Gonny de Wit

Ik wil wel een gratis email handtekening

Sarah Renders
Sarah Renders
5 years ago
Reply to  Gonny de Wit

graag wens ik een e-mailhandtekening te ontvangen.

met vriendelijke groeten,

Sarah Renders

Alexander Biesheuvel
9 years ago

Afgelopen December zijn bij ons de opnames geweest van het TV programma De succesfactor op Rtl7

Wij zijn genomineerd voor de prijs als beste in onze branche.
Iets wat op zichzelf al een hele prestatie is war wij heel erg trots op zijn!

Helaas heeft het nog niet tot de nodige klanten toestroom geleid die we hebben gehoopt.

Voordeel is wel dat wij nu professioneel videomateriaal hebben welke we kunnen gebruiken op de site en naar kunnen refereren.

En inderdaad ook het maatschappelijk verantwoord ondernemen is steeds belangrijker in het hedendaagse zakenleven.

Dat is ook waardevol.

Evert Onink
9 years ago

Ik heb op een golftoernooi aan alle deelnemers een golfhanddoekje met geborduurd logo gegeven. Het was circa 30 graden, dus het kwam goed van pas.
Kosten 100 euro, maar het leverde meteen al 3 veelbelovende prospects op.
Kortom:Geef en het komt veelvoudig terug.

Evert Onink

Gonny de Wit
8 years ago
Reply to  Evert Onink

Evert – een technische vraag.

Kunnen die zweetbandjes voor om je pols ook geborduurd worden ?

Karen van den Brink
9 years ago

Wat ontzettend veel interessante tips. Mooi om te lezen hoe iedereen meedenkt.
Voor mij is het toch belangrijk om die tips toe te passen die goed bij me passen. Dan is het “eigen” en komt het natuurlijker over bij de ander.

Nog een idee: avondje organiseren met een paar bekenden/vrienden ( stuk of 6) iedereen nog een ander persoon mee laten nemen. En dan (gratis) workshop/praatje o.i.d. houden. Zodat interesse gewekt is en men wellicht meer wil.
Vooral meegeven dat men de info weer met anderen deelt. In elk geval wek je vertrouwen op zo’n avond en kennen ze je gezicht. En de vrienden van vrienden zijn natuurlijk interessant.

Annet Nijhof
10 years ago

Ik ben een fan van e-zines. Die ga ik binnenkort met waardevolle info en gratis downloads aanbieden. Ik heb er nog niet een in mijn doelgroep gezien; ” verlies en rouw”.

Jose van Meegdenburg
Jose van Meegdenburg
7 years ago

Allemaal bruikbare tips er zitten zelfs hele goede bij. Ik zou er bij willen zetten , als je in de dienstverlening zit, zorg er voor dat je personeel bedrijfskleding aan heeft , en representatief overkomt .

Hans Peeters
11 years ago

Iedereen is een potentiele klant, Luister aandachtig naar mensen. Toon echte interesse. Dit werkt echt.

Probeer vooral ook win-win situaties te maken, geef zelf ook dan krijg je meer terug dan als je alleen maar wilt nemen.

Dick Roos
10 years ago

Goede tips. Daar wil ik nog aan toevoegen. Optimaliseer je website door goede inhoudelijke teksten te gebruiken. Google kijkt steeds meer dan de inhoud om zoekende geïnteresseerden zo snel mogelijk de juiste informatie te verschaffen. De ranking van je website wordt door Google mede bepaald door het aantal links welke naar jouw website verwijzen. Probeer dus zoveel mogelijk links naar jouw website te krijgen.

Succes allemaal.

Dick Roos

Monique van Laarhoven
11 years ago

Ik geef mensen de mogelijkheid zichzelf te laten testen op verzuring en straling (gratis) de uitslag geeft hen meestal de bevestiging die ze nodig hebben. zowel positief als negatief.Bewustmaken is een passie van me. Die wil ik graag delen.

Jolanda Dorenbos
11 years ago

Samen met mijn collega’s waarmee ik een pand deel HETcentrum Confiance opgericht.
Elke 2e en 4e dinsdagavond geven we een Gratis lezing! En met succes!
Mijn lezing over (oer)voeding, verleden of toekomst? heb ik 2 kleer gegeven. Tevens deze gelegenheid gebruikt om te peilen wat mijn publiek wil bereiken met mijn toekomstige bestseller boek!
Leuke input, meer naamsbekendheid en vooral persoonlijk contact. De eerste start van vriendschap.
Deze tips zullen ook gaan bijdragen.

Gracye
11 years ago

That’s the best answer of all time! JMHO

Karin van Toor
Karin van Toor
10 years ago

Hoi Jolanda,

Mag ik je vragen wat bereikt met je gratis lezingen behalve feedback voor je aanstaande boek?

Met een muzikale groet,
Karin

Thecla Meyknecht
11 years ago

Pinpas of Bypass? Ik zou er aan willen toevoegen: neem op tijd even pauze en kom tot rust. Blijf in balans 🙂

Mark Ligthart
11 years ago

Hoi Ruud,

Ik heb nog een aanvulling op je laatste tip:

Zorg dat je op je werk altijd Fris en Fruitig bent. Werk vanuit je hart en met een glimlach omdat je je werk zo leuk vindt.

Dat en het delen van tips is mijn enige PR. Het werkt. Ik heb de laatste 2 jaar precies zoveel klanten als ik aankan. Alsof ik mijn bestelling bij het Universum doe.

Ik heb het wel eens over mijn hemelse secretaresse 🙂 . Ik vertrouw blindelings op haar maar heb haar nog nooit ontmoet.

Warme groet,
Mark

Gonny de Wit
8 years ago
Reply to  Mark Ligthart

Mark,

Jij verwoord precies wat ik nog wilde toevoegen. Heel mooi.

Tip:
Regelmatig samenkomen met Open Circles Ondernemers en aan elkaars business werken levert je heel veel waarde op. Soms wordt je elkaars ambassadeur.
Er kunnen zelfs Joint Ventures hierdoor ontstaan.

Marijke Slieker
9 years ago

Wat een prachtige en herkenbare lijst. We gaan er mee aan de slag in ons team.
Ik heb de afgelopen week al belangrijke ontdekkingen gedaan: vrijwel geen blogs op mijn terrein noch door de professionals noch door de cliënten….
Gelukkig hebben we een extra informatieve website bekkenbodemonline.nl met statistieken die me vertelt waar het meest op wordt gezocht.
Nog even en de eerste blog gaat eruit. Morgen in het team is dit een mooie leidraad zodat we ook met elkaar hieraan kunnen werken en het niet bij 1 persoon ligt.
En ja, er is veel informatie beschikbaar over bekkenbodemproblemen, maar er liggen grote uitdagingen op ons te wachten!

Esther Hendrikse-Schuurman

33: Plaats opmerkingen bij blogs om mensen naar je website te leiden ->

Een goede om mee te beginnen!

Merlijn Smeele
10 years ago

Vertel je verhaal en zeg het beeldend via Pinterest, YouTube, Vimeo, Facebook, Google+ etc.

Lieve Leysen
11 years ago

Het is inderdaad een hele lijst waar ik wat ondersteunende tips aan wil toevoegen.
– Voor eender welke tip geldt: ken eerst je juiste doelgroep en richt je daarop.

– Advertenties plaats je alleen in magazines die zich specifiek op jouw doelgroep richten of die een selectie daarop kunnen maken.

– Kijk in de jaarplanning van magazines of er specials voorzien zijn die op jouw doelgroep aansluiten en voorzie een actie in die edities.

– Je kan in een blad ook gratis advertenteren . Als je een product of dienst hebt dat kan gebruikt worden in een redactioneel artikel rond een bepaald onderwerp. Daar zijn heel wat mogelijkheden. Je contactgegevens worden dan volledig vermeld en je hebt tegelijk de ondersteuning van een bekend blad.
Dit mes snijdt trouwens langs twee kanten. jij kan op jouw beurt het artikel waarin je (product) vermeld staat gebruiken in je eigen publiciteit.

Dit werkt prima. Ik ken een tapijthandelaar die dit reeds lang gebruikt bij een blad dat meestal een artikel rond wooninrichting inlast en het werkt heel goed voor hem.

– Je kan een interview geven voor een regionaal TV- of Radio-programma of voor een magazine binnen jouw doelgroep. ook dat kan je d

Robert Tjalondo
9 years ago

Mooie tips zitten ertussen!
Hier kan ik ook weer even mee vooruit.

Misschien is mijn tip op het randje; maar benader je klanten direct.

Soms zoek ik op internet naar bedrijven waar ik een klus voor wil doen, of van wie ik denk dat ik iets voor ze kan betekenen.

Contactpersonen zijn makkelijk te vinden via hun website en ik mail ze dan direct met een persoonlijke mail met een link naar mijn werk. Soms hoor ik niets, meestal een bedankje en 2 op de 20 slaat mijn gegevens op en komt later bij mij terug of vraagt direct een offerte aan.

Andere tip:
Kijk ook eens over de landsgrenzen. Belgie is niet zo ver weg, voor mij is het even ver om naar Antwerpen te reizen of naar Amsterdam (ik woon in Rotterdam). Zo kan je ook zeggen dat je internationaal bezig bent, en dat staat ook mooi.

Bianca van der Zwet
10 years ago

Wauw, wat een hoop ideeën.
Sommige pas ik al toe, maar ik ga hier zeker nog een lijstje uit halen van wat ik nog wil gaan toepassen.

Dank iedereen voor de tips.

Groetjes,

Bianca van der Zwet

Maria Simons
10 years ago

Fascinerend hoe zoveel ideeën nog eens zoveel meer ideeën genereert.
Wat me daarbij nog te binnen schoot is dat het versterkend kan werken als je de vorm kiest die bij je bedrijf past.
Dan kan het middel het doel versterken.
Zo kreeg ik ooit handdoeken cadeau bij de aankoop van kaas.
Ik dacht meteen….oooo dit is het eind van deze winkel. Het gaat niet goed. Dat is juist niet wat we uit willen stralen.
Groet Maria Simons

Leon Mak
8 years ago

Ja hoe moet ik het uit leggen, wij hebben een web site gemaakt soort marktplaats ( ja daar zijn er veel van ,maar deze is met alles gratis ) Maar toch willen de mensen niet komen we hebben Facebook, Twitter, blog en heel veel vriend maar geen klanten
Hoe krijgen we het voor elkaar dat onze naam bekent gaat worden.????

Adrie van de Swaluw
Adrie van de Swaluw
7 years ago
Reply to  Leon Mak

DIrect mail werkt volgens mij het beste voor de naamsbekendheid. Ik heb CBS gegevens gebruikt om een referentiegroep (voor het ontvangen van mijn direct mail) samen te stellen waarvan ik verwacht dat die belangstelling in mijn product hebben en van dat product ook de meeste baat hebben.

Sjonny van der Tuin
9 years ago

Een geweldige lijst met vele nieuwe klanten zoekers.

Een aantal van deze 55 nieuwe ideeën voor klanten klanten zoekers heb ik al geprobeerd en het heeft me alleen maar geld gekost en heeft me nog niks opgeleverd.

De focus ligt bij mij op een aantal van deze lange lijst waar ik voor mijn gevoel het meeste uit kan halen en wat me het minste kost en wel de gedachte blijft hangen wie ik ben en wat ik doe.

Groet Sjonny

Pim de Rooij
11 years ago

“ik breng anderen in balans”

Voel jij je aangesproken tot deze uitspraak?

Mooi!
Dan heb ik een manier voor jou om meer/nieuwe klanten te werven!

Klik op mijn naam (hierboven) voor meer informatie.

Ritska van der Zee
10 years ago

Wauw! wat een goeie ideeën. Omdat ik nieuw ben in het actief werven van nieuwe klanten heb ik ze onder elkaar gezet en is dit mijn nieuwe actielijst voor het nieuwe jaar!

Bedankt dus allemaal. Ik ga er mee aan de slag!

enne…. als jullie de lijst (tot nu toe dan) ook willen hebben laat het even weten dan stuur ik hem je op…… 😉 info@liefdevollijf.nl

sprankelende groet,
Ritska

Bene Bailleul
9 years ago

Dankjewel Ritska dat je dit wilt delen met ons.
Ik stuur je straks een email met mijn gegevens.
Alvast bedankt, mooi voorbeeld van ‘delen om te vermenigvuldigen’.

Ritska van der Zee
9 years ago
Reply to  Bene Bailleul

Hoi Bene,

Grappig dat zo’n blog blijft leven! Moest even spitten waar het document stond maar heb hem gevonden en naar je toe gestuurd. Voor mij ook weer even héél goed om weer mezelf te attenderen dat ik er weer mee aan de slag moet! Dus jij bedankt voor de vraag zodat ik weer geïnspireerd ben om er mee aan de slag te gaan 😉

Sprankelende groet,
Ritska

Bernete-Diaz Dolores
Bernete-Diaz Dolores
5 years ago

Hoi Ritska graag had ik ook deze tips lijst ontvangen, is dat nog mogelijk?

Maria Simons
10 years ago

‘t is een hele rij.
Het komt er eigenlijk op neer dat zoveel mogelijk gezien wordt.
Herhaling en boven het maaiveld uitkomen, positief opvallen.
alles is energie, mensen die zich gevoed voelen willen meer.
Die ingang vinden is een kunst!
Groet Maria

Tjeerd Kobus
7 years ago

Wat een geweldige tips. Ik geef zelf 1 x in de maand een gratis product weg. En als dank is er een kennis die me helpt met klanten werven. Ik doe zelf veel met computer/laptop onderhoud op software gebied.

Jiry de Waal
11 years ago

WOW! Wat een lijst,

Daar zitten zeker dingen tussen waar ik nog niet aan gedacht had.

Maar om even terug te komen op de vraag die je gesteld wordt:

HOE krijg ik meer opdrachten en genereer ik nieuwe klanten?

Maar je geeft eigenlijk antwoord op de vraag:
Wat kan je doen om beter in beeld te zijn en te blijven bij potentiële en bestaande klanten, teneinde meer kans te maken op resultaat?

En daar zit nog best wel een verschil in.
Natuurlijk is het moeilijk om te zeggen HOE je meer opdrachten krijgt en nieuwe klanten genereert. Maar eerlijk is eerlijk. Als je alle 55 ideeën uitvoert bestaat er nog steeds een kans dat je geen enkele extra opdracht krijgt en nul nieuwe klanten.

De voorwaarde van suc6 is dat je wel toegevoegde waarde hebt voor je (toekomstige) klant. En bij nieuwe klanten moet je hen daarvan te weten overtuigen. Zo’n elevator pitch kan daar bij helpen.

Jiry de Waal

Karin
11 years ago

postcrossing.com/
Ik heb postcrossing ontdekt! Je stuurt een kaartje naar iemand ergens in de wereld. Wij hebben een camping in Portugal en zo probeer ik naamsbekendheid te krijgen op diverse plekken. Ik stuur een ansichtkaart van de camping met alle info er op (website etc) en een tekstje voor geadresseerde. Je krijgt ook kaartjes terug!

Verder start ik “de vertel het door”-actie. Mensen die hier geweest zijn en het prettig hebben gehad krijgen een kortingskaart mee die ze aan vrienden/familie kunnen geven. Zo breidt de klantenkring zich hopelijk uit!

En op vistaprint kan je automagneten bestellen, plak je op je autodeur en zo maakt je ook reclame!!

En mijn beste invallen heb ik op de meest rare momenten!! Heerlijk!!

Suc6, Karin

Karin van Toor
Karin van Toor
10 years ago

Geef jouw klanten een aandenken wat hen dagelijks aan jouw goede dienst herinnert. In mijn geval een vulpotlood om aantekeningen mee te maken in de muziek met jouw bedrijfsnaam erop. Wat klanten ook bijzonder waarderen is een kaartje met hu verjaardag. Ook hier staat jouw bedrijfsnaam natuurlijk op de verjaardag weet je zeker dat er over jouw bedrijf gepraat gaat worden.
Op bijeenkomsten in gesprek komen met potentiële klanten en wanneer je merkt dat er een klik is jouw bedrijf ter sprake brengen en vertellen ( in het kort) om daarna weer op een gezamenlijk onderwerp terug te komen. 9 van de 10 vragen zij bij het vertrek om je kaartje.

Met een muzikale groet,
Karin

Robert van der Wulp
9 years ago

Ik heb een heel reclame plan. Bij ons werken persberichten uitstekend. En ze zijn nog gratis ook. Dus ieder kwartaal zorg ik dat ik een in het oog springende actie heb. Dan blijft het voor de krant ook acceptabel zonder dat het op reclame gaat lijken.
De rest van de tijd vul ik weer met andere acties.

Arnoud Wennekus
11 years ago

Ik heb ook een tip:

Wie de schoen past trekke hem aan…

Ga aan het werk i.p.v. de hele dag op het internet/social media te reageren op elk bericht.

Wat kunnen klanten daarvan denken,
Dat je niets anders te doen hebt, en dus niet druk met klanten, en dus…??

Manuela van Prooijen
9 years ago

Hoi Arny,

Geweldige reactie! Heb net bedacht dat mijn bezoekjes aan deze blog gedurende de dag daar dus óók onder vallen, hoe nuttig ze ook lijken… Dus: ik trek het me van harte aan en… ga weer aan de artbeid 🙂

Groet
Manuela

Esther Molenaar
11 years ago

Hallo Arny,

Tegenwoordig kun je bijna alles Social Media van te voren programmeren. Zo hoef je niet de hele dag op Internet te zitten om te twitteren, op Facebook te struinen of te bloggen. Zelfs de up-dates op LinkedIn kun je weken van te voren klaar zetten.

Op deze manier kun je zelf kiezen op welke artikelen of oproepen je wel of niet reageert.

Dit brengt mij direct tot nog een tip:
Beoordeel je klant niet op de activiteit op Social Media.

Maarten Ruisch
11 years ago

Een tip van mij:

stuur al je klanten (of vrienden op de sociale media) een verjaardagskaart afkomstig van je werk, dan blijf je in herinnerring (ook bij oud klanten).

en sluit af met (een speciale) groet.

Dol-Fijne groeten

PS. veel mensen die met NEI werken (een coachings methode) weten dat één van de methodes die Roy Martina ontwikkeld heeft hem is ingegeven door een Dolfijn. Deze mensen hebben dan ook vaak ‘dolfijnen’ om zich heen of in hun logo. Zo groet ik dus altijd met Dol-Fijne groeten

Poul van Hooijdonk
Poul van Hooijdonk
10 years ago

Zie ook punt 14

Bezoek beurzen!

Soms als een “quick scan” en soms omdat juist je doelgroep daar aanwezig is.

Zorg ervoor dat je de beurs catalogus mee neemt, daarin staan de deelnemers met HUN pitch!

Ik bezoek doelgericht beurzen omdat daar voor inkopers te zien is wat er te koop is maar ook om te promoten dat het mij telkens weer lukt aanzienlijke besparingen te realiseren.

Ah, vergeet er bijna een…
Zorg er voor dat je (waar dan ook) OP TIJD aanwezig bent,
dat bepaalt al 80% van ’t Succes!

Met vriendelijke groet
Poul van Hooijdonk

Casper van Drongelen
8 years ago

De 55 ideeën om nieuwe klanten te werven zijn hele goede tips!
Het werven van klanten is totaal andere koek dan het behouden van de je huidige klanten. Wist je bijvoorbeeld dat…?

• Bedrijven elke 5 jaar gemiddeld 50% van hun klanten verliezen?
• Het 6 tot 10 keer duurder is om nieuwe klanten te werven dan om bestaande klanten te behouden?
• 80% denkt dat hun klanten tevreden zijn, maar dit in werkelijkheid maar 8% is?

Waarom dweilen met de kraan open als je vanaf nu altijd loyale klanten kunt krijgen!? Schrijf je gratis in bij http://www.starred.com en maak van je (nieuwe) klanten, loyale en tevreden klanten!

Hans Smit
Hans Smit
7 years ago

Ik mis “cold calling” of telefonisch benaderen van klanten nog.
Klopt dat?

Dimphy Koenraads-van Poppel

Thanks for these tips!! Daar kan ik wat mee.

Mijn tip: sta open voor feedback, blijf goed communiceren en kijk eens in de spiegel / laat je een spiegel voorhouden: er is altijd een verbeterpuntje.

Ed Warlich
8 years ago

Wat te denken bij nieuwe leden/deelnemers om een shirt cadeau te doen samen met de naam en het logo van de gever.
Dit schept een echte band.

Met vriendelijke groet,

Ed

Desiree Baan
Desiree Baan
11 years ago

Hallo Nisandeh,

Je blog komt als geroepen. En gelijk stroomt het vol met tips! Ik wil er nog wel een aan toevoegen:

Zorg voor een ‘zzp-coach’ zoals een familielid, vriend of collega. En ondersteun elkaar in het bereiken van je doelen op korte termijn. Doordat je regelmatig contact hebt met elkaar kan je gaan ‘sparren’, ervaringen uitwisselen, en motiveren. Het handigste is iemand die Business Bootcamp heeft gedaan 🙂

Ik ga gelijk een tip van Nisandeh toepassen en het eerste consult gratis aanbieden.

Veel succes allemaal.

Jaap Nauta
8 years ago

Wow wat een lijst! Dank hiervoor, ik kan meteen aan de slag! Ik ga uiteraard niet alle 55 tegelijk doen (want dan verzand je) maar kies de 5 die mij het beste lijken/waarvan ik denk dat die het beste bij mij passen.

Elzo Smid
7 years ago
Reply to  Jaap Nauta

Als je de lijst doorloopt, denk ik dat je een driedeling kan maken tussen punten die je meteen, binnenkort of op de lange termijn kan aanpakken. Sommige punten vergen ook wat onderzoek of meditatie, terwijl ikzelf bijv. 4 of 5 vond die meteen (zelfs op een zondag) in een actie omgezet konden worden.