7 tips om meer klanten te krijgen

19706 views | 303 reacties |
shares

Meer klanten willen is reden nummer 1 waarom zelfstandige ondernemers deelnemen aan de Business Bootcamp:

  • Een startende business wil klanten – om het even welke klant
  • Een bestaande business wil méér klanten en meer geld
  • Een gevestigde, succesvolle business zoekt minder klanten die MEER betalen!

Helaas wordt er een hoop onzin verkocht over hoe je klanten moet aantrekken. Ik ben altijd verbaasd over de hoeveelheid mensen die zichzelf als marketing- en acquisitie expert durven aanprijzen, terwijl ze zelf nauwelijks klanten hebben.

Tijdens de Business Bootcamp en onze gevorderde trainingen leren we jou precies dezelfde strategieën die wij hebben gebruikt om onze voor-overleving-knokkende 2-persoons onderneming te transformeren tot het snelst groeiende bedrijf in onze branche.

Als je nog geen plek hebt gereserveerd voor de aanstaande Business Bootcamp, schrijf je nu in
De inschrijvingen stromen snel binnen en vol=vol. (De afgelopen Bootcamps waren al weken voor aanvang volgeboekt)

Tot het zover is, heb ik voor jou…

7 marketing tips die jou helpen de juiste klanten aan te trekken

Tip 1: Bespreek jouw business elke dag met 3 nieuwe mensen

Als je iedere dag achter je computer zit, verwacht dan niet dat klanten jou op magische wijze gaan vinden en hun geld besteden aan jouw producten, programma’s of diensten. Te veel zelfstandige ondernemers gebruiken de HAP methode (Hope and Pray) om klanten aan te trekken, terwijl dit gewoon niet werkt.

Stel jezelf tot doel elke dag minstens 3 verschillende mensen te spreken over jouw business. Je zult versteld staan over de positieve veranderingen die je gaat merken bij jouw klanten, jouw business en jouw bankrekening.

Tip 2: Ga naar waar jouw doelgroep is 

Doe wat research en ontdek waar jouw ideale klanten naartoe gaan om te netwerken en de kennis vergaren om HUN business te laten groeien. (Conferenties, seminars, beurzen, netwerk bijeenkomsten, etc.)

Doe je beste kloffie aan en ga erop af!

Tip 3: Lever waarde via Sociale Media

Als je gaat leuren en smeken om klanten, krijg je juist géén klanten, geen doorverwijzingen en het is funest voor jouw reputatie.

Het gebruik van Sociale Media is een langetermijnstrategie. Het is heel normaal dat mensen jouw blog lezen, jou volgen op Twitter, vrienden met je zijn op Facebook en… dat het maanden, zelfs jaren duurt voordat ze jouw klant worden.

Daarom moet je de juiste sociale netwerken kiezen en daar altijd aanwezig zijn. Draag bij aan de gesprekken, bied waardevolle content, beantwoord vragen en ondersteun anderen. Met andere woorden: wees betrokken!

Tijdens de Business Bootcamp vertel ik je wat mijn favoriete sociale media platforms zijn. Ik laat je ook zien hoe jij maximale resultaten krijgt, met een minimale tijdsinvestering.

Tip 4: Het geld zit in jouw follow-up

Een van de meest voorkomende manieren waarop zelfstandige ondernemers hun eigen succes saboteren, is geen of onjuiste follow-up.

Ieder jaar loop je mogelijk een fortuin mis omdat je te druk bent (of te zenuwachtig, ongemakkelijk…) om de follow-up te doen van jouw leads van netwerkbijeenkomsten, conferenties, social media, e-mail, voice-mail, doorverwijzingen, etc.

ZONDE!

Wil je meer verdienen? Zet jouw opvolging goed op de rails zodat die trein met klanten soepel jouw station binnen kan rijden.

Tip 5: Bied een gratis kennismaking aan

Voor de duidelijkheid. Ik heb het hier over de zogenoemde opt-in aanbiedingen: Je geeft iets gratis weg in ruil voor een e-mail adres.

Zorg ervoor dat wat jij weggeeft ook écht waarde heeft voor jouw potentiële klant. En wel zoveel waarde, dat ze er ook voor zouden willen betalen… anders wordt jouw aanbod gewoon genegeerd.

Tip 6: Communiceer over jouw business in maximaal 30 seconden 

Je kent het wel. Je vraagt iemand wat hij doet en voor je het weet luister je drie kwartier naar een omslachtige uitleg. “Help! Hoe kom ik hier weg!”

Als je een wildvreemde spreekt, moet je de kern van jouw business in maximaal 30 seconden kunnen overbrengen zodat de ander het snel begrijpt.

Hier is een handige, korte formulering die jou hierbij kan helpen: “Ik help  ____(jouw doelgroep)___   met  ___ (meest waardevolle voordeel)___ .”

Voor de Business Bootcamp is het: “Wij helpen ZZP-ers en kleine zelfstandige ondernemers met het verdubbelen van hun inkomen én vrije tijd.” Dat is het. Veel korter dan 30 seconden!

Tip 7: Vraag om aanbevelingen en wees heel duidelijk wie jouw perfecte doelgroep is

Jouw tevreden klanten zijn jouw beste ambassadeurs! Zij willen hun zoekende vrienden en contacten helpen met dezelfde oplossing die zij bij jou hebben gevonden…

Maar wees niet verbaasd als jouw klanten denken dat jij hun aanbeveling helemaal niet nodig hebt. Het kan ook zijn dat ze niet weten HOE ze mensen naar jou kunnen doorverwijzen. Of dat ze niet goed weten WIE het beste bij jou past.

Help jouw klanten door ze te VRAGEN jou aan te bevelen. Laat ze weten wie jouw ideale klant is en vraag of ze iemand met dat profiel kennen die ervan zal profiteren om met jou te werken.

Tot slot

Oké… tijd om hiermee aan de slag te gaan!

Graag wil ik jou verder helpen bij het werven van nieuwe klanten. En dat lukt mij het beste wanneer ik weet tegen welke barrières jij op dit gebied aanloopt.

Dus…

Laat me alsjeblieft weten in het commentaarveld hieronder welke specifieke vraag, uitdaging of moeilijkheid jij hebt met betrekking tot klantenwerving.

Ik doe mijn best om er zo veel mogelijk te behandelen in blogartikelen en in de aanstaande Business Bootcamp.

Want het beste dat je kunt doen om meer klanten te krijgen… is het ontwikkelen van jouw vaardigheid om ze aan te trekken.

En als je nog nooit hebt deelgenomen aan de Business Bootcamp, onze GRATIS 2-daagse training Commerciële Vaardigheden… zorg er dan voor dat je er nu wel bij bent!

In de Business Bootcamp krijg je de meest effectieve strategieën, tools en systemen en honderden netwerkcontacten die jou helpen om meer klanten aan te trekken, met minder moeite.

Klik hier voor meer informatie en aanmelden
 

Wees er snel bij, want voordat je het weet zijn we weer volgeboekt en laat je maanden aan gemiste kansen liggen.

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. Deel dit artikel met jouw Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

303 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Mariëlle Jansen
9 years ago

Ik ben blij na zoveel tijd eindelijk je raadgevingen stapje voor stapje opgevolgd te hebben … altijd een beetje zoeken geweest hoe mezelf daar bij te blijven. Maar het is me gelukt! En ik moet zeggen … al je 7 stappen heb ik geïmplementeerd! Alleen vinden mijn klanten het af en toe ‘eng’ een referentie te schrijven, omdat ze niet publiekelijk willen laten zien bij een therapeut in begeleiding te zijn. Anders zouden er veel meer aanbevelingen binnen stromen. Maar … mijn klantenstroom is wel afkomstig van mijn ambassadeurs c.q. ex-klanten! Ze blijven toch doorverwijzen … en dat stemt me weer goed gemutst!
Dank voor je handvatten … en je geduld … alles zal rech-kommen!

Anna Tjumina
Anna Tjumina
9 years ago

Hi Marielle,

En wat als je nou je klanten verzekert dat hun aanbevelingen anoniem zullen worden vermeld?

Het gaat namelijk niet altijd over een naam maar dat ze veel aan jou gehad hebben! Maar ook een vermelding als B. uit Hilversum kan volstaan. Mensen begrijpen heus dat je als therapeut niet je klanten prijs mag geven.

Probeer het uit…niet geschoten altijd mis.

Warme groet,

Anna
Open Circles Academy

Anne Goldsmits
9 years ago

En om nog even antwoord te geven op de vraag. Ik zou graag meer willen weten over t bepalen van mijn doelgroep.

Alvast bedankt, Anne

Tjitske de Boer
9 years ago

Als je wat langer meedoet en verschillende trainingen volgt is het wel een soort herhaling, bijna een mantra. Voor mij zit de moeilijkheid toch vooral in de uitvoering, het echt doen.

Nieuw voor mij in dit rijtje is toch wel dat punt van 3 nieuwe mensen over je werk vertellen per dag. Zoek de plekken op waar je je potentiële klant kunt vinden. Om dat uitvoering te geven zal ik toch eens naar mijn dagindeling moeten kijken en naar welke plekken dan voor mij geschikt zijn.

Ook vind ik het nog steeds moeilijk om wat ik doe kort, bondig, maar meteen wel begrijpelijk en nieuwsgierigmakend te vertellen.

Willy Valk
9 years ago

Dank voor alle tips, goede reminder.

Volgende week is er een beurs speciaal voor mij doelgroep (patiëntenverenigingen) georganiseerd. Mijn flyer wordt door de organisatie uitgedeeld en ik ben er zelf ook.

Ik kan in 30 seconden uitleggen waar ik bij help en ik heb al een plan over de opvolging van mijn netwerk contacten. Mijn blog is klaar.

Heel spannend allemaal! Ik verwacht dat ik na volgende week meer kan vertellen over wat er goed ging en waar ik tegenaan loop.

Groet Willy

Christel Terwiel
9 years ago
Reply to  Willy Valk

Hoi Willy,
Ik ben benieuwd wat je doet en of we iets met elkaar zouden kunnen ondernemen. ‘Patientenverenigingen’ triggerde me. Ik heb patiëntenverenigingen een beetje laten schieten als doelgroep, en richt me nu op individuele cliënten die onderzoek nodig hebben (door mij) naar de voor hen persoonlijk beste medische behandeling. Patiëntenorganisaties kunnen nauwelijks doelgroep zijn, omdat ze als georganiseerde vrijwilligers de belangen behartigen van hun eigen leden, en als ondernemer ben je geen lid. Graag contact!

Willy Valk
9 years ago

Dag Christel,

Je kunt mij bereiken via LinkedIn Willy.Valk@gmail.com

Groet Willy

Els Kleingeld
Els Kleingeld
9 years ago

Ik ben De Actiecoach. Ik help mensen die buiten hun schuld om een plotselinge inkomensterugval hebben gekregen. Dan zul je het wel druk hebben, zul je zeggen. Ik loop echter tegen het probleem aan dat potentiële klanten zich zo schamen voor het feit dat zij financiële problemen hebben, dat zij geen hulp vragen. Het gaat dus om taboe nummer 1 in Nederland.
Daarnaast mis ik iemand die zoekwoorden in mijn website kan zetten. Ik kan het niet zelf maar ik kan niet betalen maar wel een wederdienst aanbieden.

Niels Thomassen
8 years ago
Reply to  Els Kleingeld

Hoi Els,

Ik heb tijdens de laatste business bootcamp een DVD cursus van Open Circles aangeschaft: Business Blogging Secrets. Op deze DVD staan zeer waardevolle tips, zeer waardevol voor weinig geld. Dan hoef je niemand in te huren. Eigenlijk alles wat je nodig hebt om het zelf te kunnen wordt uitgelegd.

groetjes Niels Thomassen

Yvonne van Loon
8 years ago
Reply to  Els Kleingeld

Els,

Ik heb beperkte kennis van SEO, maar ik heb laatst gehoord dat het verwerken van zoekwoorden in jouw website niet veel effect heeft op het de ranking in de zoekmachine.

Het allerbelangrijkste is om regelmatig goede inhoudelijk content op jouw website te plaatsen.

Ben je al aan het bloggen? Daarmee kan de taboe over het onderwerp doorbreken, jezelf als expert neerzetten en je hebt bovendien meteen regelmatig nieuwe content voor jouw website.

Heb je ook al aan social media gedacht voor het doorbreken van het taboe? Neem voor meer informatie over social media eens een kijken op mijn blog.

In ieder geval veel succes!

Groetjes,
Yvonne

Yassir van Unen
8 years ago
Reply to  Els Kleingeld

Is het geen probleem dat jouw doelgroep geen cent heeft om jouw diensten te betalen dan?

Caro Ritsma
9 years ago

Heel bruikbare tips! Het is ook geruststellend te lezen dat social media een langetermijn strategie is-:)

Mijn vraag: hoe en wanneer leg je een potentiële klant voor dat het tijd is een betaalde dienst af te nemen? Bij workshops (o.h.a. gratis) nodig ik mensen altijd uit me even te mailen als ze een (kleine) vraag hebben. Dat doen ze ook. Alleen als er dan een paar keer heen en weer is gemaild (met positieve reactie van de ontvanger) en er echt verdieping nodig is, vind ik het tijd worden voor het afnemen van een (betaald) advies op maat. En dan blijft het stil. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? En wat zijn de alternatieven?

Dieuke Feenstra
Dieuke Feenstra
9 years ago
Reply to  Caro Ritsma

Beste Caro, deze kwestie ken ik. Ik ben er ook nog niet goed uit hoe dit aan te pakken.

Lucia Sandaal
9 years ago
Reply to  Caro Ritsma

Hoi Caro,

Begrijp ik nou goed dat je gratis workshops aan klanten geeft? Dit is dan dus je Front End offer? Volgens Nisandeh’s strategie is het dan toch zaak dat je ze tijdens die workshops veel waarde biedt en ze vervolgens aan het eind een irresistable offer doet vóórdat ze de ruimte verlaten?

Caro Ritsma
9 years ago
Reply to  Lucia Sandaal

Beste Lucia en Dieuke,

Dank voor jullie reacties!
@Lucia goed dat je weer even man en paard noemt. Ik geef inderdaad de basisworkshop gratis, front end. Tijdens die workshop (salarisonderhandelen) zie ik de kwartjes vaak vallen. Na afloop willen mensen ook nog van alles weten. Tot zover gaat alles goed. Ik heb geen twijfel dat ik mensen waarde bied en trigger. Maar ik moet bekennen dat ik het concept van een irresistable offer nog niet heb toegepast. Wel een korting (1/7 vd prijs) aangeboden, maar ja, heel irresistable is dat natuurlijk niet. Nog erger was de afgelopen workshop. Zo leuk, ik ging helemaal op in mijn verhaal en vergat iedere vorm van promotie. Ik moet hier veel meer aandacht aan gaan besteden!! Dank voor je feedback, werk aan de winkel!

Dan blijven over de ‘losse aanwaaiers’, geïnteresseerden die nog geen workshop hebben gevolgd, kent @Dieuke vast ook. Nu bedenk ik me dat die eerst naar de workshop moet zien te krijgen en niet direct iets moet willen verkopen.

Giel Zijl
9 years ago

Kort en krachtig, waardevol. Ik merk dat de opvolging erg belangrijk is en dat is voor mij toch een uitdagende bezigheid.

Nancy van der Heide
9 years ago

Iedere dag praten met 3 nieuwe mensen over je Business, dat moet ik nog leren. Het ‘voelt’ zo overdreven om dat te doen, maar dat is de mindset! 🙂 Werk aan de winkel dus voor mij!

Mijn doelgroep zijn ondernemers die een betrokken, open en eerlijke accountant/boekhouder zoeken. Eerlijke tarieven, open communicatie en iemand die echt met je meedenkt, niet 1 keer per jaar langskomt voor de jaarrekening.

Marjolein Kalter
9 years ago

Beste Nancy,

Wat ik lees is wat voor financieel specialist jij bent.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is welke (soort??) ondernemers jouw ideale klanten zijn.

Hartelijke groet,
Marjolein

Nancy van der Heide
9 years ago

Hoi Marjolein,

Mijn ideale klanten zijn ondernemers die serieus met hun onderneming bezig zijn. Gedreven en enthousiaste ondernemers die positief zijn. Het liefst ondernemers met personeel in dienst.

Dank je voor het zorgen dat ik mijn doelgroep helder formuleer! 🙂

Groetjes Nancy

Lucia Sandaal
9 years ago

Nou Nancy, deze strategie werkt al meteen voor je.
Ik ben nog op zoek naar een goede boekhouder die betaalbaar is en met me meedenkt. Keertje afspreken? lucia.sandaal@gmail.com

Nancy van der Heide
9 years ago
Reply to  Lucia Sandaal

Hoi Lucia,

Dat is leuk. We spreken meteen wat af! Ik mail je!

Groetjes Nancy

John van der Veer
8 years ago

Door dat ene zinnetje te gebruiken heb ik al zo veel leuk(ere) gesprekken gevoerd. Een beetje Referral system erbij en het moet gaan lopen. Nee, rennen.

Gonny de Wit
7 years ago

Hallo John,

Je maakt mij nieuwsgierig. Welke ene zinnetje ? Deel je het met ons?

Bonnie Allart
9 years ago

Hoe ga ik om met potentiele klanten als er al een ander (groot) bedrijf binnen staat?

Anna Tjumina
Anna Tjumina
9 years ago
Reply to  Bonnie Allart

Hi Bonnie,

Daar moet je helemaal niet aan denken!

Je weet niet wat die klant wilt. Misschien wil je hij helemaal geen groot bedrijf (die meestal duurder zijn).

Ga er gewoon voor! En als het nu niet lukt, misschien komen ze later terug. Probeer een relatie met ze op te bouwen en niet alleen bij de pitch te laten.

En misschien bied je precies datgene wat die klant nodig heeft en dan heb je dat groot bedrijf uitgespeeld…wat zou dat waanzinnig voelen!;)

Laat maar weten hoe het afloopt…ik ben benieuwd!

Warme groet,
Anna

Open Circles Academy

Erik van Gulik
8 years ago

Wat ik nog kan doen is NOG concreter verwoorden wat ik doe en voor wie. Wat is HET positieve effect van mijn coaching. Daar ga ik zo gelijk nog weer even mee aan de slag.

Gonny de Wit
7 years ago
Reply to  Erik van Gulik

Hallo Erik,

Heb je een bepaalde manier van werken en kun je dat vertalen in een stappenplan, kun je per stap een kernwoord benoemen en de eerste letter van al die kernwoorden wordt dan een krachtig woord en zou in een Methode kunnen zijn.

of

Pak een krachtig woord: bijvoorbeeld KRACHT en kijk of jouw stappenplan erin past.

Als je zo’n woord hebt geformulereerd, is dat veel gemakkelijker om te onthouden voor jezelf, maar ook in netwerkgesprekken.

Freddy van Eerd
7 years ago
Reply to  Gonny de Wit

Wow Gonny, dat was een goede tip!! Ben er meteen mee aan de slag gegaan. Ik heb a.h. van de letters van de naam van mijn bedrijf (Tempus, ik heb een uitvaartzorgbedrijf) mijn stappenplan neergezet. Zo kan ik kort en krachtig verwoorden wat ik doe en hoe ik het doe! Dank je daarvoor!

Bene Bailleul
9 years ago

Dankjewel Nisandeh, waouw weeral schitterende, praktische en concrete tips.
Straks ga ik aan de slag met tip 7.
En nadien klanten goed opvolgen.

Waar ik wel nog tegen aan loop zijn de cold calls.
Wie heeft praktische tips ivm cold calls?
Alvast dank voor jouw actieve medewerking 😉

nb: en tot vrijdag?

Hans Ham
Hans Ham
9 years ago
Reply to  Bene Bailleul

O ja, en dan vergeet ik het belangrijkste:

Als je dat een tijdje hebt gedaan, draai het dan om:
Bepaal je gewenste inkomen en bereken dan hoeveel telefoontjes je moet doen om dat te bereiken!!!

En… als jouw doelgroep het beste bereikbaar is van 8:30, heb dan de discipline om niet uit te slapen! Bel in blokken van 2 à 3 uur en probeer zo een stuk of 35 telefoontjes per dag te doen.

Je zal je verbazen hoeveel mensen financieel aan de afgrond staan en desondanks te lui zijn om dit vol te houden.

Bene Bailleul
9 years ago
Reply to  Hans Ham

@Hans super bedankt om jouw ervaringen te willen delen met mij/ons.

Ik vat het graag samen:
– bepaal een doel
– meten en weten
– evalueren om te evolueren

Nogmaals hartelijk dank.

@Allen: Wie deelt nog andere praktische tips ivm cold calls? Alvast bedankt 😉

Hans Ham
Hans Ham
9 years ago
Reply to  Bene Bailleul

Wat is precies je vraag?
Als je concrete vragen hebt, dan beantwoord ik ze allemaal.
probeer een scherp beeld te hebben van je doelgroep. Als je belt, probeer dan niet opdringerig iets te verkopen, maar vraag naar de behoeften bij je potentiele klant.
hou bij hoeveel mensen je belt, hoeveel keer je de gewenste contactpersoon bereikt, hoe vaak het tot een afspraak komt, hoe vaak je een offerte mag maken en hoe vaak het komt tot een opdracht en wat de opdrachtwaarden zijn.
Als je dat nauwkeurig registreert, dan krijg je ‘greep’ op de materie. als je conversie ratio’s laag of hoog zijn, dan zegt dat iets over jouw vaardigheid om verbinding te maken met jouw klant en de problematiek die moet worden opgelost.
Je kunt alleen maar verbeteren wat je meet!

Vincent Molkenboer
9 years ago

Weer even alles opgefrist! Ben dus goed bezig en dank voor de laatste nuttige tips.
En…..blijven lachen! Get Lucky!

Leni Minderhoud
Leni Minderhoud
8 years ago

Hey Vincent! Wat leuk je hier te treffen! Jij bent inderdaad goed bezig, en ik kan je dit blog van harte aanraden.

Marijke Willems
7 years ago

Ik merk dat veel mensen geïnteresseerd zijn in mijn training maar dat als het puntje bij paaltje komt mensen toch af kunnen haken omdat ‘mentale training’ in de stoere honden- en paardenwereld toch als ‘soft’ of ‘zweverig’ wordt gezien. Aan mij de uitdaging om deze mensen over te halen kennis te maken. Hoe, dat is nog even een puzzeltje 🙂

Erika Lunsche
7 years ago

Hallo Marijke,

Zou het je klanten helpen als je niet over ‘mentale training’ hebt, maar over de resultaten die het hen oplevert? Die training is immers een middel om een doel/resultaat te bereiken.

Succes, Erika

Evert Kruijt
8 years ago

Ik werk binnen mijn praktijk met kortdurende therapie. Ik kan dit in twee sessievormen doen. De ene sessie duurt anderhalf uur, de andere drie uur. Ik werk het liefst in de sessies van drie uur, omdat ik dan de volle tijd en aandacht voor mijn cliënt heb. Ik werk in deze drie uur van hart tot hart met mijn cliënt. In alle persoonliijke aandacht en kwetsbaarheid. Daarom gebeurd er op heel veel vlakken veel tijdens de sessies. Cliënten hebben daardoor vaak maar twee of drie sessies nodig om met hun (soms zware) problematiek aan de slag te gaan. Daarna gan ze als herboren weg.

Nu het probleem. Eigenlijk ben ik te goed (sprak hij bescheiden). Doordat er sprake is van kortdurende therapie, heb ik een groot verloop in mijn klantenbestand. Hoe kan ik dit probleem omzetten in een winst, waardoor ik met mijn werk toch meer inkomsten kan genereren?

Joan de Windt
Joan de Windt
7 years ago
Reply to  Evert Kruijt

Hoi Evert,

Afgelopen Business Bootcamp zei Nisandeh hierover: Help je klanten niet meteen met het oplossen van dit ene probleem waarvoor ze komen, maar maak meteen duidelijk dat dit slechts de eerste stap is. Je wordt een leider door een visie voor hen te hebben die veel verder gaat; een visie die hun hele leven naar een groter, mooier, succesvoller, gelukkiger plan kan tillen. Dus biedt meerdere stappen aan naar steeds grotere doelen.

PS: ik heb een tekstbureau speciaal voor coaches. Naast teksten doe ik aan blogbgeleiding en het voorbereiden van vlogs. Website is bijna klaar.

Ruud Smit
9 years ago

Ik vind opvolgen een belangrijke tip. Het schiet er snel bij in omdat je alweer met van alles en nog wat bezig bent. Ik plan elke week een dagdeel of soms zelfs een dag om de lopende acquisities op te volgen en nieuwe te starten. Mij helpt zo’n structuur enorm omdat ik in wezen een chaoot ben…
RUUD SMIT

Rozelinde Warmoes
8 years ago

Deze tips zijn heel waardevol voor me omdat ze concreet en haalbaar zijn. Het is ook net waar ik mee bezig ben. Of eigenlijk mijn volgende stap.

Momenteel is mijn grootste uitdaging: Hoe vind ik hier de tijd voor?

Marco Boersma
8 years ago

Hoe vind je tijd? Maak tijd, simpel.

Anna Tjumina
Anna Tjumina
8 years ago

Hi Rozelinde,

Begin klein met een half uur per dag! Dat moet te regelen zijn toch…
En op een gegeven moment ga je eraan wennen en je zult verbaasd staan hoeveel je in een half uur kan doen als je geen afleiding hebt;)

Laat even weten of dit je gaat lukken!

Warme groet,
Anna

Open Circles Academy

Rozelinde Warmoes
8 years ago
Reply to  Anna Tjumina

Hoi Jeremine en Anna,

Dank je wel om mee te denken! Jullie advies helpt me om hier actiever in te worden.

Het is inderdaad zo dat het nodig is dat ik prioriteiten stel.

Ik wil wel zeggen dat de reden dat ik veel taken heb niet is omdat ik veel nutteloos werk doe: maar omdat ik onder andere (momenteel nog) 4 jobs heb plus nog een paar andere grote activiteiten zoals onderhoud en verkoop van een huis. Het is dus niet zo gemakkelijk te stellen dat ik met werk bezig ben dat niet nuttig is. Het job-aantal ga ik ook verminderen.

Maar het klopt wel dat het TIJD wordt dat ik mijn zelfstandige activiteit als PRIORITEIT ga zien en oplossingen zoek om tijd te maken.

Ja, ik committeer me op 30 min. per dag mijn zelfstandige werk als prioriteit te zien – plus 1 dag in de week.

Dank je wel en ook veel succes met jullie intenties!

Yassir van Unen
8 years ago

Desnoods minder masseren.
Als je een paar goede ideeën hebt maakt je er de tijd voor.
In de avond, het weekend. Of als die heilig zijn dus masseren inruilen voor investeren.

Jeremine Holt
Jeremine Holt
8 years ago

Als je onderscheid maakt tussen dringende werkzaamheden enerzijds en belangrijke werkzaamheden anderzijds, zul je zien dat je veel tijd bezig bent met het eerste, terwijl je bedrijf niet kan overleven zonder het tweede.
Toch regelmatig tijd inplannen voor die belangrijke bezigheden wellicht?

Rob Stalenhoef
9 years ago

Ik heb niet direct moeite om klanten te werven maar het is altijd leuk meer mensen te kunnen helpen.

Dus een aantal tips geven me zeker stof tot nadenken.
Thanx!

Yassir van Unen
8 years ago
Reply to  Rob Stalenhoef

Hey Rob,

Heb je wel eens gezien tijdens de evenemente.
(puur herkenning qua gezicht)

Ik zie op je site dat je redelijk wat dingen ter harte hebt genomen. Leuk om te zien.

Anne Goldsmits
9 years ago

Weer super bedankt om dit onderwerp aan te stoppen. Het heeft me weer aan het denken gezet.

Alle tips ken ik, weet ik en wil ik graag doen….alleen de planning en het dan ook nog doen…dus de actie en dan volhouden (dus geen week, maar continue)…iedere keer is er wel wat waardoor ik van mijn pad raak. Misschien zou een coach daarin nog niet zo gek zijn….want tot nu toe dacht ik het altijd wel alleen te kunnen

Annemiek de Nijs
Annemiek de Nijs
9 years ago

Klanten werven?

Juist daarom is de septembermaand zooo ontzettende drukke tijd. Een maand waarin mijn stad Almere een binding met elkaar heeft door alle kunstmarkten, oogsfeesten, soepfestivals, Burendag enz. Voor mij zijn dat DE plaatsen om mezelf te laten zien, de korte dialoog aan te gaan, enthousiasme uit te stralen enz.

Op deze intensieve dagen krijg ik veel nieuwe respons. Nieuwe geïnteresseerden die mijn klant hopelijk willen worden en sommige zelfs een ambassadeur van mijn atelier worden.

Nu op zoek naar deze insteek voor andere momenten in het jaar.
Hier zijn niet zoveel activiteiten in de stad als in deze tijd…

Heeft iemand misschien ideeën hierover?

Ik hou me erg aanbevolen …

Jeremine Holt
Jeremine Holt
9 years ago

Hi Annemiek,

Ik vind het een goed idee om van december netwerkmaand te maken. Wel goed uitkienen waar en hoe, want voor je het weet ben je meer bezig met familieverplichtingen dan met je bedrijf. Ook belangrijk, maar niet de hele maand graag.

Je noemt vooral informele evenementen, maar wellicht is er voor jou ook wel iets te beleven bij zakelijker bijeenkomsten.

Marjolein Kalter
9 years ago

Hoi Annemieke,
Nu ben ik heel benieuwd geworden wat voor bedrijf je hebt……
Wellicht kunnen we samen dingen doen. Ik zoek je op!

Hartelijke groet, Marjolein

Elvira Noot
7 years ago

Ik merk dat ik het nog moeilijk vind daadwerkelijk de mogelijkheid te vinden 3 nieuwe mensen over ons bedrijf te vertellen iedere dag. We zijn erg actief in de social media, facebook met name, en dus daar is het geen enkel probleem, maar in real life ontmoet ik toch weinig dagelijks nieuwe mensen, afgezien van de beurzen die we af en toe bezoeken, en als klanten vrienden meenemen.

Gonny de Wit
7 years ago
Reply to  Elvira Noot

Elvira – heel herkenbaar.

Mij helpt goed een klein groepje ondernemers, die dezelfde training hebben gedaan en aan de slag gaan met implementeren.

Bijvoorbeeld na de Business Bootcamp of na de Master Entrepreneur. Dat kan via groepSkype of juist bij elkaar komen of samen naar een netwerkbijeenkomst gaan.

Briant Donker Curtius
7 years ago
Reply to  Elvira Noot

Hi Elvira,

Hoe ik deze tip opvat is dat ik met 3 nieuwe of vaak ook meer mensen per dag dieper inga op mijn business, op dat wat ik doe, ze daar over vertel.

En ik doe dat vaker op Social Media dan IRL. Volgens mij is er geen verschil of misschien toch wel, een positief verschil dan.

De mensen die ik tegenkom op SM zitten al een beetje in mijn interesse sfeer, vaak zijn het vrienden van vrienden. Dat geeft toch meer kans dan aan bijvoorbeeld de bakker of de slager vertellen waar ik ze mee kan helpen 😉

Saskia Steur
7 years ago
Reply to  Elvira Noot

Hoi Elvira,

Ik snap wat je bedoelt, en dat dacht ik ook als eerste, totdat ik bedacht dat ik mensen op verschillende manieren kan spreken. En als ik dat doel wel zet, dan ga ik ook bedenken hoe het kan.

Ik dacht erover om bestaande klanten te vragen wie zij kennen die ik mag bellen om iets over mijn bedrijf te vertellen. Misschien kan dat voor jou ook werken!

Marja Klaver
9 years ago

Dank je wel, Nisandeh, voor de tips. Het geeft me weer werk te doen, vooral de opvolging en de netwerkbijeenkomsten van mijn doelgroep.
Met dank en groet.

Esther Nijdam
9 years ago

Je slaat weer de spijker op z’n kop met dit artikel, dank je wel! Zoals meer hier ga ik zeker de 3-nieuwe-mensen tip toepassen 🙂

Vragen:
– Social Media – ik heb netjes een Social Media weekagenda heb gemaakt, en in de eerste maand hield ik me hier netjes aan. Met resultaat: al een paar keer ben ik benaderd met: ‘ik had dit en dit idee en moest meteen aan jou denken! Zullen we samenwerken?’ Nu ‘vergeet’ ik steeds te posten. Hoe maak ik het makkelijker voor mezelf om de discipline vast te houden?

– Aquisitie algemeen – zou je misschien een artikel kunnen schrijven over de angst voor succes? Dit is iets waar ik steeds weer tegenaan loop. Dat ik een klant niet durf te bellen, omdat ik bang ben dat ie ja zegt en ik de verantwoordelijkheid moet nemen en dan mijn eigen hoge verwachtingen moet nakomen. Klinkt heel raar, maar toch voel ik het zo 😀 Zijn er meer mensen hier die daardoor worden tegengehouden?

Groeten,
Esther

Lucia Sandaal
9 years ago
Reply to  Esther Nijdam

Hoi Esther,

Wat grappig. Ik word ook steeds door IETS tegengehouden, maar totdat jij het opschreef wist ik niet wat het was. Ik ben -waarschijnlijk net als jij- een perfectionist en ik denk dat ik daardoor ook bang ben dat ik niet kan waarmaken wat ik verkondig. Ik kan dan ook niet wachten tot de Breakthrough to Success training komend weekend. Ik hoop er dan mee te leren omgaan. Wel een geruststelling dat ik niet de enige ben…

Esther Nijdam
9 years ago
Reply to  Lucia Sandaal

Hi Lucia,

Bedankt voor je reactie. Fijn om te horen dat je er iets aan hebt gehad 🙂 Je hebt gelijk, ben inderdaad een perfectionist. Ik leer gelukkig wel steeds beter om deze eigenschap alleen in te zetten op momenten dat het nodig is. Alleen met acquisitie is het enorm duidelijk aanwezig. Remedie: niet denken, gewoon doen! Niet geheel toevallig de pay-off van m’n bedrijf, haha.

Wat mij nog wel eens helpt, iets wat ik tijdens de Business Bootcamp heb geleerd, is om een acquisitiegesprek te zien als een mogelijkheid om samen te werken. Dat haalt de druk er vanaf dat je overal alleen voor staat.

Heel veel succes en vooral ook plezier bij Breakthrough to Success! Hopelijk doe je veel nieuwe inzichten op!

Groeten,
Esther

P.S. mocht je het je afvragen 😉 Ik leer mensen hoe ze zelf fysieke en mentale spanningen op kunnen lossen, zodat ze zich met een helder hoofd op hun werk kunnen focussen en creatief kunnen zijn. Dit doe ik door het geven van Critical Alignment yogalessen en -workshops.

Jan Pieter Wieldraaijer
Jan Pieter Wieldraaijer
9 years ago

Ik las vandaag deze blog met diverse nuttige tips. Ik zie dat de adviezen over verschillende onderwerpen (en niet alleen bij klantenwerving) vaak te maken hebben met het bezig zijn met een andere mindset naast de praktische tips van “doe dit eerst, dan dat, etc.”.
De “Intention of the day” (met dagelijkse waardevolle reflecties en inzichten van Vered) van vandaag gaat over: to be succesful, you have to care about what you are doing.
Dat is het waar het bij mij regelmatig misgaat, ook bij het werven van klanten. Zorg besteden aan ….., aandacht en opvolging, doen wat je belooft en daarmee vertrouwen wekken.
De adviezen van Open Circles houden me dan weer bij de les, inspireren en dagen uit. Dat heb ik kennelijk nodig. Ik vermoed, dat ik niet de enige ben.

Thieu van Kaathoven
Thieu van Kaathoven
8 years ago

Jan Pieter,

Volgens mij kun je beter minder mensen benaderen en goede zorg besteden aan je geselecteerde groep. Ga voor kwaliteit niet voor kwantiteit.

Lambertine ter Haar
9 years ago

Geweldige tips! Voor mij is het moeilijk om mijn doelgroep gericht te bepalen. Ik geef computercursussen en administratieve opleidingen. Ook boekhouden kan men volgen bij ons. Mijn doelgroep is divers – van groep 8 tot 70 jaar.

Ik heb genoeg ideeën, ik wil bijvoorbeeld een klas vol met cursisten die Boekhouden (klassikaal) komen volgen, MAAR hoe bereik je je potentiele klanten hiervoor. Hier wil ik wel graag meer informatie over.

Iemand een idee?

Anna Tjumina
Anna Tjumina
9 years ago

Hi Lambertine,

Het grappige is dat je zelf het antwoord al geeft op je vraag…alleen je ziet het blijbaar niet!

Je doelgroep is te divers, te groot! Daarom kan je niet 123 bepalen hoe je ze allemaal kan benaderen.

Maak je doelgroep behapbaarder. Dan zal je sneller uitvinden hoe je die mensen kan bereiken. Want laten we eerlijk zijn, 60+ers ga je niet op Facebook zoeken;) En tieners krijg je echt niet mee als je alleen verzorgingstehuizen langsgaat.

Als je het heel erg nodig vindt maak er meerdere groepen van, maar probeer eerst 1 uit met volledige focus!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Warme groet,

Anna
Open Circles Academy

Marischka Setz
9 years ago
Reply to  Anna Tjumina

Hi Anna,

Wat leuk je hier weer te zien! Ben je in oktober ook bij de Bootcamp?

Anna Tjumina
Anna Tjumina
9 years ago
Reply to  Marischka Setz

Hi Marischka,

Ja ik ben erbij dit weekend!

En hoe is het nu met die 2 offertes? Zijn ze uitgestuurd?

Warme groet,
Anna

Open Circles Academy

Yassir van Unen
8 years ago

Ik lees meteen chaos.
Dit EN dat. OOK nog dit.
Van X tot Y jaar.

Kies wat je het leukste vind, met welke mensen je het lieftste werkt etc en boorduur daar op voort.

Arnout Orelio
9 years ago

Goede concrete tips, fijn dat je adviezen geeft die ik gewoon kan DOEN.

Mijn belemmering: ik geloof zo sterk in mijn filosofie en ben zodanig ambitieus, om de gezondheidszorg te verbeteren, dat ik moeite heb om contact te maken met mensen die dat (nog) niet zijn.

Hoe stemmen jullie af op mensen die tevreden zijn met de status quo?

Marjolein Kalter
9 years ago
Reply to  Arnout Orelio

Beste Arnout,

Geweldig dat je zo gedreven bent. Ik kan me voorstellen dat je daar graag over wilt delen.

Ik ben erachter gekomen dat als ik deel waar ik enthousiast over ben zonder te checken of de ander daarop zit te wachten eigenlijk verspilling van tijd en moeite van mezelf en van de ander is.

Hoe doe jij dat?
Hartelijke groet, Marjolein

Nancy van der Heide
9 years ago

Wat ik zelf ook wel heb geleerd, is dat je (zeker als vrouw) bescheiden bent en je niet wilt opdringen, maar als je het op een leuke manier aanpakt en gewoon je prospects terugbelt als je een offerte hebt uitgebracht en vraagt of alles duidelijk is en of je nog wat moet toelichten, je vaak hele leuke reacties krijgt.

Iedereen is erg druk, dus als je ze een keertje herinnert of op een vriendelijke manier vraagt of je nog ergens mee kan helpen of een vraag beantwoorden, ze dat wel weten te waarderen.

Open en eerlijk, zeg ik altijd. Dat ben ik zelf ook en als je zo je klanten benadert vinden ze dat heel prettig! 🙂

Willy Valk
9 years ago

Ha Nancy,

Die aanpak spreekt mij aan en ik zal dit voor ogen houden als ik over een paar weken mijn doelgroep ga bellen naar aanleiding van een flyer die zij uitgereikt krijgen. Dank!

Nancy van der Heide
9 years ago
Reply to  Willy Valk

Hai Willy,

Heel veel succes! 🙂 Ik weet zeker dat het je gaat lukken!

Gr. Nancy

Sabine Funneman
9 years ago

Of als je echt niet durft, kom dan eerst naar mijn workshop. Daarna zijn die tips van Nisandeh heel goed te doen!

Groet
Sabine

Annemiek de Nijs
Annemiek de Nijs
9 years ago

Fijne tips weer.

Ik merk bij het lezen van dit artikel, dat ik zeker kan verfijnen en de punten op de I kan zetten. Die kleine dingetjes kan ik nog voldoende aandacht aan geven.

Afgelopen zomer ben ik flink aan de gang geweest met Frontend en Backend producten. Het heeft me een beetje opgeslokt om oog te hebben voor het grotere geheel.
Mijn agenda en planning is dus dagelijks goed gevuld.

Aan de slag!

Michaëla Wierdsma
8 years ago

Het meest lastige is te weten waar mijn doelgroep rondhangt. Welke netwerken zij bezoeken en welke manier van aanspreken. Dat hangt natuurlijk samen met het formuleren van mijn doelgroep.

Mijn doelgroep is: 35+ met stagnatie in hun ontwikkeling op persoonlijk en/of werkvlak, arbeidzaam en bereid te investeren in zichzelf.

Ik begeleid via Verander Gedrag Nu, oplossingsgericht met no-nonsense in 1 dag naar meer inzicht, meer vreugde en meer vrijheid.

Rozelinde Warmoes
8 years ago

Dag Michaëla,

Dat klinkt als een heel boeiende dienst die je aanbiedt!

Ik heb wel zin om wat mee te denken met je:
Ik denk dat 35+ ers die ergens in vastzitten op veel plaatsen te vinden zijn. Het blijft natuurlijk een beetje gokken wie bereid is in zichzelf te investeren, maar hoe meer mensen je aanspreekt, hoe meer kans je ook hebt er tegen te komen daartoe bereid zijn. Dat is één optie denk ik.

Waar bevinden ze zich?: Ik denk aan hobbycursussen, sociale media groepen, sport-eventen, diverse seminars of beurzen, uitgaansleven (restaurant, tearoom…), job-info-dagen, zelfhulpgroepen, ze lezen ook bepaalde tijdschriften, bibliotheek, supermarkten, misschien bepaalde beroepen waar veel stress bij komt kijken…

Je kan natuurlijk ook een omweg maken en deze mensen bereiken via een tussenpersoon: zoals bijvoorbeeld gezondheidswerkers die met dergelijke mensen in contact komen, of managers die hun werknemers willen helpen meer potentieel te benutten.

Ik weet dat het zoeken blijft, maar heel veel SUCCES ermee!

Jacklyn van der Vijver

Hi Michaela, bij personeelsverenigingen die zich richten op netwerken worden vaak bijeenkomsten met workshops georganiseerd. Zo’n workshop lijkt mij een goede manier om veel mensen in jouw doelgroep te ontmoeten en te laten zien wat je kunt in een uur. Bovendien zijn de organisatoren van zo’n event zelf ook prospects, dus ook al doe je geen workshop, heb je toch iemand gesproken.

Met name bij grote bedrijven zijn er vrouwennetwerken en andere netwerkverenigingen, die vind je vast op hun websites…

Succes!

Groetjes Jacklyn

Helen Arnoldus - van der Wal

Ik ben nu nog te breed bezig, 3 focus gebieden en daar moeten er dus 2 van verdwijnen. Waar ik zelf erg mee kamp is het feit dat ik via via veel aanvragen krijg. Ik word dus wel gevonden. Voor mijn klanten trek ik veel tijd uit in de vorm van inventarisatie van hun wensenpakket daarna wordt er een op maat gemaakt gratis voorstel gemaakt met daaraan gekoppeld een mooie prijsopgave.

Helaas kiezen mensen dan toch voor de goedkoopste. De prijsdiscussie is altijd mijn probleem en kost mij veel klanten. Hoe zou ik dit kunnen verbeteren. Ik heb het idee dat de hedendaagse consument of ondernemer tegenwoordig alleen nog maar kiest op grond van een goedkope prijs in plaats van lange termijn relatie, kwaliteit en goede nazorg.

Hebben meer mensen daar last van en hoe gaat iedereen daar mee om? Ik hoor het heeeel graag! veel dank voor de feedback.

Marijke Willems
7 years ago

Je kampt ermee dat je via via gevonden wordt? Dat lijkt mij juist heel mooi? 🙂

Wellicht helpt het om mensen kennis te laten maken met jouw product door een voorproefje, flinke korting, gratis product of wat dan ook zodat ze er achter komen dat je het geld echt waard bent?

Marjan Smit
7 years ago

Hallo Heleen,

Interessant onderwerp snij je aan. Veel tijd investeren in het voortraject maar geen resultaat. Wellicht een kleine tip, om in ieder geval door meer mensen gevonden te worden….

Ik zocht je op internet op, op je Facebookprofiel staat niets openbaar over je dienstverlening, achtergrond etc. En een website kwam bij Google op jouw naam niet naar boven.

Het is geen antwoord op je probleem, hoe neemt men jouw dienst af ( veel netwerken? Gratis weggeven van iets opzienbarends, je kennis en ervaring delen) maar wellicht iets om naar te kijken; hoe je je profileert op internet. Groet, Marjan Smit

Karin Marquering
9 years ago

Hallo Nisandeh,
Ik word altijd weer geïnspireerd door je blogs! Vooral je woord betrokken zijn, spreekt mij heel erg aan. Ik ben zelf ook opzoek naar verbinding, en echtheid.

Wat ik lastig vind is om mijn doelgroep goed te definiëren. Ik ben haptotherapeut. Mijn doelgroep nu is mensen die midden in het leven staan en meer willen genieten. Genieten van het werk, kinderen, relatie.
Ik vraag me af of dit specifiek genoeg is.

Daarnaast merk ik dat ik vastloop met mij IT gebeuren. Ik ben nu een jaar aan het bloggen en twitteren, maar ik heb het idee dat er een professionele slag over heen moet.

Ik hoop dat je er wat mee kan!
Ondernemersgroet, Karin

Lucia Sandaal
9 years ago

Hoi Karin,

mag ik zo vrij zijn te reageren op je vraag? Ik denk dat je aardig op weg bent met je doelgroepomschrijving, maar dat het nog specifieker kan. Met wie wil je het liefst werken? Mensen (mannen/vrouwen/beiden), hoe oud zijn ze, wat voor werk doen ze? Ze hebben dus in ieder geval werk, kinderen,…. Wat doen ze in hun vrije tijd etc. Hoe specifieker je wordt, des te beter kun je iemand voor de geest halen wat vervolgens weer erg helpt bij het bepalen van waar je doelgroep zich bevindt, hoe je ze aanspreekt etc. Ik zit nu zelf middenin dit proces en ik merk dat hoe specifieker ik word, hoe makkelijker het wordt om te bepalen waar ik mijn doelgroep kan vinden en hoe ik ze het beste kan benaderen. Allemaal van Nisandeh geleerd overigens in de Business Bootcamp en de Master Entrepreneur training…

Diana Lo-A-Njoe
8 years ago

Nuttige en praktische tips!

Sinds dit artikel ben ik bezig geweest met vertellen over mijn bedrijf in 30 sec aan mensen die er nog niet van weten. Erg leuk en nuttig om te doen om op ideeën te komen!

Ook het gratis aanbieden van iets waardevols voor mijn doelgroep ga ik mee aan de slag.

Ik help vastgoedbeheerders aan sfeer en uitstraling van hun panden door kunst aan de muur. Wat zou ik gratis kunnen aanbieden wat waarde heeft voor hen..?

Zdeno van Dolen
Zdeno van Dolen
8 years ago

Ik zou het zoeken in informatie, waar ze zelf compleet aan voorbij gaan. Jij hangt kunst aan hun muur om de panden op te leuken en beter verkoopbaar te maken. Schrijf een stuk tekst over de meerwaarde die je op deze manier aanbrengt. Toon het verschil tussen de verkoopwaarde van een ‘kaal’ pand en een aangekleed pand. Schrijf het stuk zodanig, dat ze staan te popelen om contact met je op te nemen, om meer te leren over deze manier van panden verkopen.

Marischka Setz
9 years ago

Vandaag, na het opnieuw lezen van deze tips toch maar even tijd gemaakt voor het doen van opvolging. Hoe gek kun je jezelf maken als je twee aanvragen voor offertes hebt liggen en je maakt geen tijd om ze ook te schrijven… ?!

Lekkere ondernemer ben ik soms… 🙂

Anna Tjumina
Anna Tjumina
9 years ago
Reply to  Marischka Setz

Hi Marischka 😉

Soms heb je net een stok achter de deur nodig…en dat zijn wij!

Laat ons weten als je die offertes uit hebt gestuurd en wat het resultaat is!

Warme groet,
Anna

Open Circles Academy

Marischka Setz
8 years ago
Reply to  Anna Tjumina

Hi Anna,

Allebei binnen! Maar dat wist ik al toen ik ze ging maken… Ik had er alleen de tijd nog niet voor genomen…

Hoe ondernemend kun je zijn?

Leni Minderhoud
8 years ago

Goed artikel en fijn om suggesties te kunnen delen. Colijn zeker moet je richten op klanten die jouw uurprijs of product kunnen betalen. Als je nog niet zoveel omzet van 1 klant hebt, kan dat nog komen. Ik zou niet zo snel een klant vaarwel zeggen. Niet veel omzet betekent ook dat het niet veel tijd kost. En die klant zou ineens wel en grote klant kunnen worden.

Het onderhouden van het contact kost misschien wel tijd, dus zou ik ze op een slimme manier als klant behouden door ze steeds iets toe te sturen.

Daarin ligt ook mijn vraag voor Nisandeh. Ik heb bijv een paar bedrijven waar ik 1 coachtraject heb gedaan, met succes. Hoe houd ik ze warm als klant, wat stuur ik tussentijds aan value. Ik bedenk nu dat ik wellicht een gratis workshop kan geven als gift. Zijn er nog andere ideeën?

Annette Polman
8 years ago

Ha Leni,

Ik heb voor dezelfde situatie net een mail gestuurd aan de opdrachtgever met de evaluatiie van dat eerste traject en de hele directe vraagt of er meer mensen voor hun organisatie baat hebben bij mijn insteek, of er nog ruimte is in de coachpool en wat ik moet doen om daar in te komen.

Reactie heb ik nog niet, maar die directe weg geloof ik wel in. Weet je meteen hoe de vlag erbij hangt.

Leni Minderhoud
8 years ago
Reply to  Annette Polman

Hi Annette, goede tip. Ook de vraag “wat heb je van mij nodig” . Ga ik uitproberen! Dank voor de reactie

Klaas van Oosterhout
8 years ago

Hoi Leni,

Ik weet niet of je al een boek geschreven hebt, of hier over aan het nadenken bent? Deze zou je dan persoonlijk kunnen gaan afgeven. Als je er dan toch bent, misschien zou je dan meteen een van Nisandeh’s referal systemen kunnen toepassen die hij laatst behandeld heeft.

Succes

Leni Minderhoud
Leni Minderhoud
8 years ago

Hi Klaas, dank voor je reactie. Inmiddels is inderdaad een van de referral systemen geschikt, nl vragen aan de opdrachtgever of er in dezelfde organisatie iemand baat bij kan hebben.
Heb ik inmiddels met een organisatie gedaan, via e-mail. Nu heb ik een hele mooie referentie van de coachee maar een volgende keer ga ik eind van het traject in het evaluatiegesprek direct vragen om een naam.
Ik wacht nu de reactie af.

Ik was begonnen aan een boek, het is gestagneerd omdat ik te veel tegelijk wilde en dit zijn grote projecten. Eerst moest mijn nieuwe website online en dat is gisteren gebeurd! 45plusondernemer.nl Het vervolg is nu het boek en de membership site of iets met video.

Dank voor de tip!

Klaas van Oosterhout
8 years ago

Klinkt goed Leni.
Ik ben zelf bezig met een membership site te bouwen.
Kost een hoop werk, maar is erg leuk om te doen.
Veel succes.

Yassir van Unen
8 years ago

Een membershipsite op het gebied van muay thai? Klinkt interessant! Ben benieuwd.

Klaas van Oosterhout
8 years ago

Hoi Leni,

Ik heb meteen ook maar gekeken naar je nieuwe website. Ben dan geen 45 plus, maar altijd leuk om te kijken wat andere mensen doen met hun online aanwezigheid. Wat ik goed vind aan je site is dat je weinig kleuren hebt gebruikt en een blanke achtergrond, zorgt voor weinig afleiding. Vraag die bij mij opkomt, waarom fotos van jonge mensen in kermis attracties?

doei,
Klaas

Leni Minderhoud
Leni Minderhoud
8 years ago

Dag Klaas, dank voor je reactie en bezoek aan mijn website.
De foto’s zijn puur vanwege de kleuren, het mooie beeld en de dynamiek. Je kunt er van alles bij bedenken:

Dynamiek
Beweging
Durven
Uit de comfortzone
En ze zijn van de Leidse kermis en mijn bedrijf is in Leiden 😉

Link van 45plus met de jongere generatie, voorbeeld voor de jongere generatie

Rebecca Stahmer
Rebecca Stahmer
9 years ago

Hoi Nisandeh,

Ik vind het super tips, maar ik merk dat ik al sowieso twee handicaps heb!

1) Ik ben rolstoelafhankelijk en dus niet zo heel mobiel als nodig zou zijn om klanten te werven
2) Ik ben werkzaam als voedingsdeskundige/voedingsadviseur/diëtiste en merendeel van mijn werk doe ik juist online!
3) Mijn website is nog niet op orde, ik werk daar iedere dag aan, maar het gaat niet zo heel snel, omdat ik het gewoon goed wil doen (de eerste indruk is de belangrijkste!)

Verder kan ik gelukkig wel binnen 30 seconden duidelijk maken wat ik doe en bied ik diensten voor klanten gratis aan. Ik heb zelfs een spaarprogramma bedacht: voor iedere uitgegeven euro krijgt men 1 Spaarpunt, waarmee men kan sparen voor korting of gratis diensten en/of producten.

Maar elke dag drie mensen spreken gaat niet werken, omdat ik niet zo mobiel ben als ik zou willen. En naar seminars, bijeenkomsten, etc. van mijn doelgroep gaan, is hetzelfde probleem.

Dus ben ik op mijn laptopje of tablet aangewezen. En ja, je moet de juiste Social Media aanspreken en dat doe ik ook al niet: Facebook, Linkedin, Twitter. Werkt niet echt voor mij.

Wie heeft er voor mij tips om klanten te werven? En hoe kan ik de kansen het beste benutten, rekening houdend met mijn beperkingen? Alles is welkom!

Marjolein Kalter
9 years ago

Beste Rebecca,

Allereerst kan ik me voorstellen dat sommige dingen lastiger zijn voor je.
Maar, misschien is het gewoon anders.

Het lijkt er nu op dat je zegt dat je door je wielen dingen niet kunt. Dat is waar, en je kan dingen anders.
Ik zag vandaag een filmpje van een gitarist zonder handen die met verve zei: ik accepteer het niet als mensen zeggen dat ze dingen iet kunnen of dat ze niet mogelijk zijn.
Wat ik van Nisandeh onthouden heb is vooral: HOE zorg je dat het gaat lukken.
Je creativiteit wordt echt aangesproken en dan kan je niet anders dan onderscheidend zijn! 🙂

Elk nadeel hep tenslotte zijn voordeel. Als mensen jou gezien hebben herinneren ze je meteen.
Hoe kan je jouw specifieke situatie in je voordeel laten werken?

Hartelijke groet,
Marjolein

Hans Ham
Hans Ham
9 years ago

Beste Rebecca,

Ik zie dat je diverse dingen opnoemt die je beperken. Wat jou gaat helpen is om te praten over wat -wel- mogelijk is. Je kunt ook elke dag 3 nieuwe linked-in contacten leggen. Je kunt investeren in een snelle internetverbinding, camera en microfoon en een professionele achtergrond en mensen uitnodigen via Skype te spreken, afspreken op rolstoel-vriendelijke locaties en nog meer van dat soort dingen.

groetjes,

Hans

Melanie Lo
8 years ago

Ik ga twee tips opvolgen.
1. Met 3 mensen over mijn bedrijf praten per dag. Hoe? Ik ga een lijst maken en ik stap er op af. Als ik een lijst maak dan moet ik wel.
Dus plannen: mijn actie. Morgen heb ik een lijst klaar met wie ik in gesprek ga. En waar ik dit doe.
2. Ik zorg dat ik mijn pitch klaar heb die ik in 30 seconden kan vertellen.

Anita Trinks
Anita Trinks
9 years ago

Wat is er toch veel veranderd in de marketing sinds ik mijn NIMA-A (1992) heb gedaan. Bedankt, Nisandeh, voor de praktische, duidelijke tips.

Tip 3 vind ik erg waardevol. Hieruit komt het verschil tussen directe en indirecte marketing duidelijk naar voren. Veel mensen denken dat Social Media veel klanten genereert en dat daar de focus moet liggen voor acquisitie, maar dat is voor de lange termijn. Wel levert het natuurlijk naamsbekendheid op, maar dat betekent niet automatisch ook direct meer nieuwe klanten. Het know-like-trust principe komt hier weer om de hoek kijken: als men je persoonlijk leert kennen, heb je een grotere kans op succes bij je acquisitie. Als je doet wat je leuk vindt, straal je passie uit en dat kan aanstekelijk werken. Via Social Media deel je je kennis, waardoor je expert-status duidelijk wordt, maar via contacten met (potentiële) klanten kun je zelf uitzoeken wie jij kunt helpen.

Ik worstel met Social Media: ik besteed er te weinig aandacht aan, vind het niet leuk genoeg, maar ik ga wel graag naar netwerkbijeenkomsten. Gelukkig mag ik daar mijn focus leggen om nieuwe klanten te vinden. Pfff… wat een opluchting!

Anneke Panella-Drijver

Erg goede tips. Hartelijk dank.

Ik moet inderdaad op zoek naar de plek waar mijn doelgroep rondhangt.

Mijn doelgroep is de HR-manager of Opleidings-manager bij een middelgroot of groot, internationaal bedrijf (>100 werknemers), in een straal van 50km rondom Leerdam. Een gratis training is een goede tool om deze mensen te benaderen. Merci!

Betsy van Kruisbergen
9 years ago

Goede tips. Heb inmiddels een nieuwe website. Doe mijn best om Facebook regelmatig te gebruiken, tips te geven. Heb net mijn eerste nieuwsbrief verzonden . Maar mensen benaderen, specifiek de doelgroep, is lastig en waar vind ik ze.
Ik heb een afslankstudio en moet dus aan de weg blijven timmeren. Ik investeer en breid uit. Adverteer regelmatig.
Maar het zakt momenteel echt in.
Op netwerkbijeenkomsten heb ik vaak het gevoel dat ik er niet thuis hoor, een vreemde eend in de bijt naast al die coaches enzo. Ik ben er nog steeds niet maar heb niet zo veel ideëen meer.

Marjolein Kalter
9 years ago

Hoi Betsy,

Weet je wie je doelgroep precies is? Dat helpt enorm om te weten waar je ze kunt vinden. Als je wilt kijk ik graag een keer met je mee

Hartelijk groet,
Marjolein Kalter

Betsy van Kruisbergen
9 years ago

Ik kan wel wat tips gebruiken.Ik vind het lastig om te bepalen niet zozeer wat mijn doelgroep is maar hoe ik die kan vinden.

Lucia Sandaal
9 years ago

Hoi Betsie,

Je opmerking over dat je je op netwerkbijeenkomsten een vreemde eend in de bijt voelt, triggerde me. Ben jij als eigenaar van een afslankstudio niet ook een soort coach? Misschien moet je jezelf meer als gezondheids-/afslankcoach profileren. Zou mij wel aanspreken aangezien ik momenteel hard bezig ben 10 kilo af te vallen…

Rozelinde Warmoes
8 years ago

Dag Betsy,

Ik denk dat jouw dienst nog altijd héél nuttig is en een grote meerwaarde kan zijn voor veel mensen!

Waar ik aan denk, als ik jouw bericht lees, is dat je wat meer in jezelf mag geloven!
Het is net goed dat je een andere invalshoek hebt dan de anderen!

Misschien kan je wat werken aan jouw geloof in jezelf! jouw energie! en enthousiasme! Geloven dat er veel mensen jouw product nodig hebben en dat er veel klanten gaan komen!

En ja, bij dit beroep denk ik dat je mensen ook wat moet leren overtuigen: Misschien kan je eens een (kort) boekje lezen over: overtuigingstechnieken. Die vind ik ook heel nuttig.

Misschien kan je wat positief denken oefeningen doen: zoals opschrijven voor je naar een bijeenkomst gaat: Wat wil ik en waarom wil ik dit? Hoe wil ik me voelen? –> met als doel om in een positieve gemoedstoestand te komen waarbij je in jezelf en jouw bedrijf gelooft!

Veel succes! ik weet zeker dat je héél veel te bieden hebt aan mensen!

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
7 years ago

Een klantgroep moet passen. De 80/20-regel geldt altijd, dus 100% van je tijd ben je bezig, en 80% levert niets op, uit 20% haal je je omzet. Met welke mensen werk ik graag? Op welke manier? Met wie blijf ik blijvend gemotiveerd? De doelgroep is een groep die van de pijn afgeholpen wordt daarvoor wil betalen. Hoeveel willen ze betalen? 1000 x 10 euro of 100 x 100 euro levert mij hetzelfde op. Maar wat is het verschil in inspanning, tijd, gedoe, plezier, uitdaging, expert-exposure etc.? Ben benieuwd naar jouw inzicht hierover Nisandeh!

Julia Arnscheidt
9 years ago

Ik help werkende ouders aan tijd en rust in zichzelf zodat zij een echt voorbeeld voor hun kinderen zijn.
Mijn uitdaging is om die ouders anders dan online te ´spreken´ omdat ik op Schiermonnikoog woon. Ik ben zeker bereid om meer te doen aan de wal maar ik weet niet zo goed wat een goede plek is om te beginnen. Ik houd me aanbevolen voor tips, ook voor wat betreft een goede coach die mij kan begeleiden.

Francien Kramer
Francien Kramer
9 years ago

Je zou workshops kunnen aanbieden op het eiland, de omgeving ondersteunt je boodschap waardoor o.a. ouders opgeladen al jouw begeleiding kunnen integreren in hun leven. De omgeving van een eiland geeft al een positieve associatie. Kun je gebruiken, dat heeft niet iedereen.

Annette van der Maarel

Beste Julia,

Ik volg je ook op LinkedIn en vind dat je een mooi aanbod al hebt! Misschien zijn onlinetrainingen, skype, sessies per telefoon ook iets voor jou? Ik ben zelf familycounsellor, en werk met vooral stiefouders, en ondersteun tegenwoordig ook cliënten per telefoon en dit werkt ook heel goed. Je kunt een gratis gesprek van een half uur aanbieden als een kennismaking – voor de echte intake. Succes!

Marion Kuipéri
9 years ago

Dank voor de tips.
Mijn uitdaging is dat ik meer doelgroepen heb omdat ik veel aanbied. Ik begeleid mensen bij belangrijke overgangsmomenten in hun leven met een ritueel op maat (waaronder ook huwelijken en uitvaarten) en daarnaast begeleid ik ook mantrazang en geef individuele sessies stembevrijding en workshops rond drums en vrouwencirkels.
Hoop op de komende Business Bootcamp tips te krijgen hoe hiermee om te gaan.

Marjolein Kamstra
9 years ago

Dank voor deze tips!

Mijn bottlenecks zijn op dit moment de opvolging en het aanbieden van een gratis opt-in. Dat laatste ben ik nu aan het ontwikkelen. Het eerste vind ik nog wel lastig.

Rebecca Stahmer
Rebecca Stahmer
9 years ago

Beste Marjolein en Hans,

Hartelijk dank voor jullie reacties! Ik ga er zeker wat mee doen! En dank voor het wijzen op mijn MOGELIJKHEDEN in plaats van, zoals ik doe, blijven hangen in mijn beperkingen!

Wow! Ineens voel ik me zo positief, dat het lijkt alsof er helemaal geen hindernissen meer zijn…

En daar ben ik blij om, want ik moest gewoon over die drempel heen en nu gaat er dan ook een heel nieuwe wereld voor me open die ook voor mij toegankelijk is.

Echt super bedankt enne… als er nog tips en adviezen zijn dan hoor ik die nog steeds graag!

Groetjes en succes voor iedereen,

Rebecca

Esther Molenaar
9 years ago

Weer een aantal fantastische tips. Vooral de tip dat jij echt naar de plekken moet gaan waar je doelgroep zich bevindt. Nee, die zit niet bij jou thuis op je kantoortje. Ha ha!

Mijn doelgroep heb ik helder. Wat ik lastig vind is om bestaande klanten te blijven helpen, zodat ze terugkomen en/of actief doorverwijzen.

Collin Leijenaar
9 years ago

Misschien moet je ook kijken naar welke klanten de meeste omzet binnen halen. Je wil toch ook meer vrije tijd? Misschien zit de oplossing in minder, maar waardevollere klanten. Of in ieder geval een shift van klanten. Dus je hebt dan wellicht wat minder klanten, maar die klanten leveren meer op. En de klanten waar je niet veel omzet op haalt, vallen dan weg, maar dat betaalt zich dan weer terug in meer beschikbare tijd om terug te investeren in je bedrijf, gezin, familie, vrienden of je contributie aan de maatschappij en/of wereld. Hoe dan ook, enorm veel succes gewenst!

Ryan de Kom
9 years ago

Hi Esther,

Je kan je klanten natuurlijk natuurlijk ook een soort abbonement aanbieden. Zeker voor seo- tekstoptimalisatie. Hierdoor kan je klant de informatie die ze krijgen van hun doelgroep verwerken in hun teksten. Zo blijft het mes vlijmscherp. Je kan ook een JV aangaan en aanverwante diensten aanbieden op het gebied van ondernemerschap voor coaches. Heb je hier iets aan?

Mariska Jansen
9 years ago

Goed om deze tips nog eens op een rijtje te zien!
Ik was laatst uitgenodigd om bij een bijeenkomst aanwezig te zijn en trof daar tot mijn blijde verrassing veel potentiële klanten. Gelukkig had ik genoeg visitekaartjes bij me. En nu hoop ik dat ze me weten te vinden. 🙂
Ik vind het wel lastig om “zomaar” mensen over mijn bedrijf te vertellen; ik wil me niet opdringen………….

Tot gauw, groetjes,

Mariska

Marjolein Kalter
9 years ago
Reply to  Mariska Jansen

Beste Mariska,

Je zinnetje, ik wil me niet opdringen raakt me.
Als je jouw potentiële klanten herkent, dan zul je zien dat je ze kunt helpen waar zij mee zitten.

Als iemand honger heeft en ik heb een brood. Dring ik me dan op als ik vertel dat ik een brood heb?
Wel als ik alleen ga opscheppen over dat brood zonder de ander een stukje aan te bieden. Succes!

Hartelijke groet,
Marjolein

Debbie van Beek
9 years ago
Reply to  Mariska Jansen

Hi Mariska,
Ik begrijp helemaal wat je zegt. Uit eigen ervaring kan ik zeggen, hoe meer je anderen over jezelf vertelt, hoe makkelijker het wordt. Een vraag stellen helpt ook, omdat mensen graag kennis en ervaring willen delen. Tip: wanneer je je visitekaartje weggeeft, dan ook om het visitekaartje van de ander vragen. Zo kun je zelf actie ondernemen en bijvoorbeeld de volgende dag nabellen. Afwachten is er dan niet meer bij! 😉 Jij bent in controle! Succes!

Martine Verweij
8 years ago

Ik merk dat het bepalen van mijn doelgroep mijn grootste moeilijkheid is. Als ik dat helder heb, dan is de rest een makkie. Ook zit ik nog te dubben over hoe ik deze mensen ga bereiken.

Vandaag ga ik me er over buigen en ach, het hoeft niet perfect. Ik maak gewoon een keuze en zie daarna wel weer hoe dat uitpakt.

Ik kan ook een enquete sturen naar mijn huidige klanten en lijst, misschien krijg ik daar meer informatie uit.

Ik dacht eerst om me te richten op ‘beelddenkers’, maar dat betekent ook dat mijn blog met veel beelden moet en weinig tekst. Dat is dan weer een extra moeilijkheid die ik mezelf daarmee stel. Ook weet ik niet of de term ‘beelddenkers’ algemeen bekend is.

Esther Molenaar
8 years ago

Ga het vragen.

Ken je een aantal beelddenkers, dan moet je het gaan vragen om te achterahalen of je aannames juist zijn.

Doelgroep bepalen is niet alleen zeggen: Beelddenkers.

Ik heb zelf ervaren dat het veel dieper gaat. Alles aspecten dien je mee te nemen. Zo heb je dat toch ook geleerd tijdens de Master Entrepreneur?

Marjolein Kalter van Winstgevende Niche kan je daar verder bij helpen. Ze heeft mij ook geholpen met het bepalen van mijn doelgroep. Nu weet ik wie ze zijn, wat voor probleem ze opgelost willen hebben en hoe ze het liefst geholpen willen worden. Heerlijk!

Succes met dit, o zo, belangrijke proces!

Josefine Logemann
7 years ago

Hoi Martine,

Als beelddenker is het moeilijk je te identificeren met het feit dat je een beelddenker (visueel ingesteld) bent, omdat mensen die zich er nog niet bewust van zijn, denken dat iedereen zo denkt.

Dus is er een algeheel ‘pijnpunt’ of verlangen waar je aan wilt werken. En voor beelddenkers zijn natuurlijk niet alleen plaatjes, mindmaps goed te gebruiken, maar ook videoblogs.

Ik vond het destijds dat ik ontdekte dat ik een’beelddenker’ ben een absolute eye-opener wat me heel veel rust heeft bezorgd.
Succes.

Groet,
Josefine

Hans Kort
Hans Kort
9 years ago

Ik bezocht de Business Bootcamp in mei ’13. Zoals iedereen wellicht heeft ervaren zit je voortdurend naast andere mensen. Meestal maakte ik dan een praatje met beide ‘buren’. Toen ik aan één van hen vertelde wat ik wilde gaan doen, zei mijn buurman: ‘stop zoeken, ga vinden’. En voordat ik om uitleg kon vragen begon het programma.

Ik heb tot afgelopen weekend gezocht naar een verklaring voor die woorden. Tot dat ik een boekje las over Omdenken waarin dit werd uitgelegd. En toen vielen er opeens allerlei dingen op zijn plek!

Niet alleen begreep ik wat de buurman bedoelde maar ook hoe ik met prospects moet gaan communiceren: Nisendah’s Klanten werven tip 1.

Als je zoekt, weet je precies waar je naar op zoek bent. Maar mijn probleem was dat ik niet precies wist wat ik voor mijn klanten zou kunnen betekenen (ter vergelijk: een slager of metselaar kan goed uitleggen wat hij of zij doet – sterker nog: de gesprekspartner weet ook wel welke resultaten je van een slager of metselaar mag verwachten). Ik wist dus niet precies welke opdrachten ik zocht. Ter info: mijn bedrijf helpt overheid, ondernemers, onderwijs met ‘bruggenbouwen’ naar elkaar om kennis uit te wisselen.

De gesprekken die ik ga voeren (zodat prospects het bedrijf leren kennen) gaan over mijn bedrijf doet en wie ik ben. De gesprekken moeten mij juist helpen om helder te krijgen welke opdrachten ik zou kunnen doen. Ik probeer dus te vinden wat ik nu nog niet weet. Open-minded, doelgericht, en met creativiteit ga ik die gesprekken in.

Groeten, Hans Kort

Marieke Adrichem
8 years ago

Waarde creeren, ik loop er sinds de Starter Bootcamp mee in mijn hoofd. Ik ben begonnen met het organiseren van inspiratiebijeenkomsten voor ZEN reizen, maar nu blijkt dat het lastig is mensen hiervoor warm te krijgen. Na het lezen van dit artikel heb ik besloten om een ebookje te maken met reistips: plekken waar je energie van krijgt. Mijn blog, waar ik direct mee was gestart heeft inmiddels al meer dan 400 bezoekers getrokken. YES!! Nu wel nog wel even ontdekken hoe ik dat via mijn website voor elkaar kan krijgen.