9 product creatie fouten die je niet wilt maken

10176 views | 469 reacties |
shares


Wanneer je bezig bent in de wereld, je 100% inzet om je business en je leven te maken tot wat jij wilt – dan is er geen manier om het perfect te doen. Je zult fouten maken.

Ik weet dat het zo is, want ik heb mijn portie fouten wel gemaakt en ik gok… jij ook.

Hier zijn 2 dingen die ik heb geleerd over mislukkingen:

  1. Wees niet bang om het verkeerd te doen.
    Mislukkingen en fouten gebeuren vaker bij degenen die het meest succesvol zijn. Dus zó moet je het zien: hoe meer fouten je maakt, hoe succesvoller je zult zijn.
  2. Wanneer ook maar mogelijk – leer van de fouten van anderen, zodat je ze niet hoeft te herhalen.

Daarom volgen nu 9 veelgemaakte fouten die ik (en vele andere succesvolle ondernemers) hebben gemaakt bij het creëren van producten of diensten:

Fout #1: Je doet niets
Wauw! Die had je niet zien aankomen hè? Dit is de belangrijkste fout de mensen maken bij product creatie. Dit is geen geintje.
Als jij een geweldig product wilt maken – MOET je (ergens) beginnen.

Fout #2: Je maakt het te groot, te complex, te veel…
Ik heb me keer op keer schuldig gemaakt aan deze vergissing.
Ik heb met de jaren geleerd dat het beter is om mensen 95 % te geven van wat ze willen en hun te laten snakken naar meer, dan ze 105% te geven met het gevolg dat ze uitgeput snakken naar vakantie…

Fout #3: Je creëert een halfbakken resultaat
Als jij een uitstekend product of dienst wilt, vraag dan iemand om het uit te proberen en jou eerlijk te vertellen wat ze ervan denken. Vraag of ze op fouten en zwakke punten willen wijzen.

Je kunt niet perfect zijn, maar je kunt wel goed zijn. En dat breng ons bij de 4e fout…

Fout #4: Je wilt het perfect maken
Jouw klanten willen iets dat hen tevreden stelt, hun probleem oplost, hun vraag beantwoordt en hen blij maakt. Dat is alles.
Je kunt het goed maken, heel goed zelfs. Je kunt het opmerkelijk maken.
Maar perfect gaat je niet lukken. Get over it!

Fout #5: Je maakt iets wat niemand wil
Vaak, vooral in het begin, maken ondernemers een product waar hun doelgroep NIET om staat te springen.
Helaas gebeurt dit vaker dan je denkt.
Ik heb uit ervaring geleerd om alleen producten en diensten te creëren waar mijn klanten om vragen (en waar ze zelfs voor betalen vóórdat ik die producten begin te ontwikkelen).

Fout #6: Je verwart innovatie met waarde
Innovatie zonder duidelijk doel of functie is een technologische oplossing die zoekt naar een probleem. Er zijn nu zoveel producten op de markt, alleen maar omdat het mogelijk is om ze te maken; niet noodzakelijk omdat deze producten een echt probleem oplossen, of een probleem beter oplossen dan de andere oplossingen die al bestonden.

Fout #7: Je focust op kenmerken in plaats van voordelen
Het is zo gemakkelijk voor ons om verliefd te worden op de kenmerken van ons eigen product of dienst, terwijl we dan helemaal vergeten welke voordelen en opbrengsten deze kenmerken onze klanten moeten leveren.
Jouw klant geeft geen malle moer om jouw product of dienst. Het enige dat ze iets kan schelen is hoe het hun leven gaat verbeteren. En ze moeten deze voordelen binnen een minuut kunnen begrijpen en waarderen.

Fout #8: Je hebt een goed product zonder een goed business model
Te veel goede producten zijn niet in staat geweest om een business te dragen.
De beste training die ik ooit heb gegeven, ‘The One Experience’, was een intensieve 7-daagse ervaring, die slechts een paar mensen helemaal konden doorstaan, terwijl de groep zelf uit maximaal 40 mensen kon bestaan.
Het geven van deze training, 4 keer per jaar, 7 jaar lang, bracht toen minder geld op dan dat we nu met de kleinste 1-daagse Master Class verdienen.

Fout #9: Je maakt een SAAI product
Een van de hoofdzonden die gemaakt wordt bij het creëren van een product of dienst is het weglaten van de emotionele component.
Recht voor de raap gezegd: Het is moeilijk om enthousiast te worden van een saai product.
Het is relatief gemakkelijk om een product te maken met een degelijke lijst van functionele en praktische kenmerken. Maar het is moeilijker een product te maken dat het gewenste enthousiasme en loyaliteit bij je klanten opwekt.

Om je een voorbeeld te geven van opmerkelijk, opwindend… ga naar Business Bootcamp – de minste saaie educatieve ervaring in het universum zoals wij het kennen…

We hebben de Business Bootcamp ontworpen als een Opmerkelijk Product en er de WOW Factor in geweven vanaf de eerste blauwdruk…

In een nieuw webinar ‘The WOW Factor’ deel ik verscheidene eenvoudige manieren over hoe je de ‘WOW’ factor aan jouw product of dienst kunt toevoegen. En over de WOW Factor gesproken…

Ik geef je voorbeelden van opmerkelijke merken die je (misschien wel of niet) kent. Je ontdekt dan precies WAAROM en HOE ze zo’n succes zijn geworden. En ik vertel je hoe je die succesprincipes kunt toepassen op jouw product of dienst.

Om jouw GRATIS ticket voor het webinar ‘The WOW Factor’ te bemachtigen, laat ons weten in het commentaarveld onderaan deze pagina… welke van deze fouten (of nog andere) heb jij gemaakt in jouw business, en wat heb je ervan geleerd…?

Zodra je comment is geplaatst, sturen we je jouw ticket voor het webinar The Wow Factor.

Maar de beste plek om te ontdekken hoe je jouw business laat groeien en welke eerste stappen je moet zetten in het opmerkelijk maken van jouw product of dienst is… de GRATIS Business Bootcamp (je betaalt slechts €47 voor lunches, koffie/thee en trainingsmaterialen)

Klik hier en meld je direct aan – voordat je het weet zijn we volgeboekt.

En tot dan…

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
469 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Jacqueline de Weerd
8 years ago

WOW, ik heb echt veel leergeld betaald.
EN ik zie duidelijk groei gelukkig. Hoera!
Dus ja, fouten maken of vallen is niet het ergste,
niet meer proberen of niet meer opstaan wél.

Te veel uitgegeven aan dienstverleners ter ondersteuning van mijn praktijk; boekhouder, websitebouwer, businessclubs.
Dure eenmalige advertenties plaatsen die niets opleveren.
Geen duidelijke algemene voorwaarden/ getekende offerte en daardoor wanbetalers.

In het begin te veel weggeven tijdens acquisitie, waardoor de klant al verzadigd was vóór de verkoop van mijn dienst.
Ook: te lang wachten en kansen voorbij laten gaan, slechte timing.

In acquisitie niet ontspannen, maar jagen, claimen.
Andere ondernemers op een voetstuk zetten en mezelf klein maken. Mij daardoor laten ontmoedigen.
Te vaag zijn in mijn doelgroep: geen niche hebben. Kies je niche!

Een NEE als een absoluut NEE opvatten, terwijl het een paar weken later misschien een JA is.
Slechte of geen follow-up.
Niet voldoende of te traag implementeren van mijn opgedane nieuwe kennis en inzichten.

En nog veel meer! We leren en groeien. WOW!

Petra van Noord
8 years ago

Er zijn er meerdere in dit rijtje die ik herken. De twee belangrijkste zijn dat ik het te veel, te groots en te ingewikkeld wil maken en dat alles perfect moet komt me ook erg bekend voor. Ik weet nu dat kort, krachtig en eenvoudig al snel goed genoeg is.

Amarens Schuurmans
8 years ago

Recognize many of them, either for myself or my clients.

A mistake I can add to this list is continuing too long with something that does not work anymore or is not inspiring anymore. This is directly followed by business owners keeping their personel on too long, making them loose money every day.

Cindy Groeneveld
8 years ago

Oef…in 7 jaar ondernemen zijn ze er allemaal geweest en sommigen komen hardnekkig terug..ik weet het, maar het zijn valkuilen. Nu er nog vanaf komen. De meest hardnekkige:
– Niets doen (als je het even niet meer weet)
– perfectionisme en omdat dat niet lukt: uitstellen en nietsdoen.
– iets verzinnen waar niemand om vraagt

Daniëla Postma
8 years ago

Fouten maken? Tja, ik ben kritisch op mezelf en zie altijd wel dingen die ik beter kan doen. Vervolgens vind ik het ook wel weer een leuke uitdaging om mezelf te kunnen verbeteren!

Uit mijn lijstje drie van die dingetjes, waarvan ik ontdekte dat ik het beter kan doen dan ik het in 2013 heb gedaan:

1. denken dat je afspraken over langlopende opdrachten niet op papier hoeft te zetten, omdat je opdrachtgever een goede vriend is die weet wat jij doet en hoe jij werkt (dit was echt pijnlijk, want het kostte me een waardevolle vriendschap!)

2. een stemmetje van binnen horen: ‘dit is meer werk dan de klant nu vertelt’ en dat stemmetje negeren bij het aannemen van een opdracht – zodat je later alsnog de lastige klus hebt van uitleggen waarom een rekening hoger uitvalt.

3. niet meer voldoende opletten of je opdrachten nog wel passen bij je doelstellingen (hoe leuk de mensen en het werk ook kunnen zijn), zodat je opeens iets heel anders zit te doen dan waarvoor je je bedrijf hebt opgezet en op een gegeven moment toch in de knel komt met je tijd.

Benieuwd of mensen hieruit iets herkennen!

Inge van Erkel
Inge van Erkel
8 years ago

Je denkt een goed idee te hebben maar ook denk je meteen: dat wi niemand. En dus doe je het niet!

Willem Roeleveld
8 years ago

Ik heb de fouten aandachtig gestudeerd en herken de 3e. Ben met een product in de weer waarvan de kwaliteit op dit moment getest wordt. Alleen bij een top product ga ik verder met de afnemers in gesprek.

Han van Goeverden
Han van Goeverden
8 years ago

Een heel handzaam lijstje dat ik voortaan paraat houd!
Fout 1 is heel erg herkenbaar. Ik zit vol ideeën en zie allerlei kansen, maar vind het lastig keuzes te maken. Daarbij laat ik me snel ontmoedigen door de mitsen en maren uit mijn omgeving, of dat stemmetje in me.. Gewoon veel fouten durven maken opdat ik succesvol kan zijn dus.
Tussen 2, 3 en 4 zit een spanningsveld. Met perfectionisme kom je niet ver, maar met ‘grote-stappen-snel-thuis’ ook niet. Het is de kunst om hiertussen de juiste balans te vinden.
5, 6 en 7 vat ik samen als focus op de klant en zijn probleem.
8. Het business model ben ik nu aan het ontwikkelen. Toen de klanten vanzelf kwamen op basis van mond op mond reclame deed ik hier niets mee. sinds de Master Entrepreneur en Financial Freedom ben ik bezig mijn bedrijf systematischer neer te zetten en met meer te focussen op kleinere doelgroepen.
En 9? Ik laat me graag verrassen tijdens het webinar The Wow Factor!

Mariska van der Meulen

Wat een waardevol artikel! Vooral nr 2 en 7 herken ik. Alles perfect, daar blijf ik vaak in hangen. Maar toch ook het punt van de voordelen. Ik weet dat het zo is, maar het blijft heel lastig om de echte problemen en meest steekhoudende voordelen/resultaten te benoemen.

Michaëla Wierdsma
8 years ago

Hoi Mariska,

Jouw nieuwsmails zien er altijd goed uit qua stijl en dergelijke. Geperfectioneerd waarschijnlijk.

Als je je favoriete klant nu eens vraagt wat het beste resultaat is dat je bereikt hebt of vraag een potentiele klant wat zij als resultaat willen dan kan je beginnen met het eindproduct.

Vorige week gaf Vered er nog een mooi webinar over. Kijk eens op haar site, ze heeft er ook een blog over geschreven. Typisch iets voor vrouwen dat perfectionisme.

Met Verander Gedrag Nu richt ik mij juist op vrouwen, zij zijn zo herkenbaar in hun leef/werk problemen. Met behulp van interviews verfijn ik mijn product. Perfectionisme is me niet vreemd, maar als ik niet begin heb ik zeker gefaald.

Succes en fijne dag,
Michaëla

Elly Oosting
8 years ago

Het té perfect willen doen met als gevolg dat er niets gebeurd.
Nu begin ik er gewoon aan en maak gewoon fouten, maar leer ervan en ga verder met de verbeterde versie.
Zinvol en confronterend om alles zo op een rijtje te zien!

Simon Droog
8 years ago

Ik herken mezelf heel erg het perfect willen doen. Hierdoor verzand ik vaak. Dan heb ik geen product, en doe ik uiteindelijk dus niets! Sinds de Breakthrough ben ik me veel bewuster van het perfectionisme en kan nu vaker tegen mezelf zeggen: “Dude, je bent weer bezig… je wil het te perfect doen!”

Wat me heel erg helpt is een bordje naast mijn beeldscherm met daarop een quote die Tom Beal tijdens een Business Bootcamp vorig jaar vertelde: “What’s my desired outcome?” Wat wil ik bereiken en helpt wat ik nu aan het doen ben me dit te bereiken?

Michaëla Wierdsma
8 years ago
Reply to  Simon Droog

Ha Simon,

Mooi verhaal van je. Dan komt dit blog ook weer goed uit met het oog op komend weekend.

Ik heb voor mij aan mijn inspiratiewand (met o.a. de poster van Fianancial Freedom) een bordje hangen met ‘is wat ik nu doe een bijdrage aan mijn doel’. En soms, soms, soms, steek ik mijn tong uit en reageer ik toch even op een blog, fb bericht of wat dan ook.

Je kan niet altijd 100% scoren.

Fijne dag en tot ziens,
Michaëla

Machteld Buit
8 years ago

Het te goed willen doen, diensten volledig willen invullen, de perfecte oplossing willen beiden waardoor het te groot, te complex en teveel neigt te worden ben ik me op een vorige Business Bootcamp al bewust van geworden.

Ik ben deskundig, degelijk, betrouwbaar maar mogelijk ook een beetje saai. Een beetje wow toevoegen zou een dienst meer aantrekkelijk maken, niet alleen voor mijn (potentiële) klanten maar ook voor mijzelf.

Arny van der Plas
Arny van der Plas
8 years ago

Mijn grootste fout is dat ik te ambitieus een 2 e locatie opende… Dit terwijl de eerste locatie nog niet goed genoeg draaide. Dit heeft me veel stress en euro’s gekost..

Tanja Nolten
Tanja Nolten
8 years ago

Mijn grootste fout? Blijven perfectioneren en voorbereiden en niet (durven) starten.

Dat stadium ben ik nu voorbij en leer elke dag bij.

Er zullen nog een berg fouten komen maar ik ben er niet meer bang voor en sprint naar boven.

Dank voor de uitnodiging en tot de Starter Bootcamp in februari.

Mirjam van Hasselt
Mirjam van Hasselt
8 years ago

I know that sometimes trig to be perfect wil get me into doing nothing because I’ll never get there…

Bene Bailleul
8 years ago

Waouw, schitterend artikel en … ik ben niet alleen. Dank je wel voor al jullie herkenbare comments.

Zelf heb ik vooral last van 3 dingen:
– (1) niets doen of te weinig doen => sneller in de actie stappen
– (7) teveel focussen op kenmerken en te weinig op de voordelen => ttz meer focus op de voordelen voor de klant/doelgroep
– (8) ja, in het begin was het echt een hobby, geen business model => verder werken aan mijn business model “inspired by Open Circles Academy”

Thank you Nisdandeh and I’m curious to become more WOW, thanks in advance 😉

Fleur Mevissen
Fleur Mevissen
8 years ago

Oef ja, wat me het meest opvalt is de drang naar perfectionisme. De aarzeling die ik kan voelen om ervoor te gaan als het nog niet perfect is, in mijn hoofd dan. Want daar boven bruist het door van de ideeën en nu leer ik toch te gaan en te doen, terwijl nog niet alle ideeën gerealiseerd zijn.
Gelukkig leer ik snel en heb ik een open mind, bezig zijn, doen en op mijn weg verder ontwikkelen geeft een goede flow en lekker werken!

Het andere is een goed business model. Het is genoeg geweest met genoegen nemen zoals het ging. ik heb erg veel geleerd in de Business Bootcamp twee weken geleden over slimmer werken en ben volop bezig passive income bronnen te ontwikkelen.

Meriam Jansen
8 years ago

Nou, #2 is wel een herkenbare. Langzamerhand – ja, door te doen – leer ik van deze ‘fout’ (of wel ontwikkelkans). Nu bied ik niet meer alle tips aan, maar kies en minder en ga daar dan dieper op in. Dat het werkt, weet ik, maar het stomme is dat ik zo gemakkelijk weer in de oude fout beland.

Ook #7 is een herkenbare. Net gisteren nog verkeerd toegepast. Maar……..morgen is de herkansing. Koppie erbij houden!

Jenny Kieskamp
8 years ago

De belangrijkste fouten die ik maak zijn:

– Ik geef teveel waardoor m’n klanten het gevoel hebben dat ze op vakantie moeten, een overload dus, en een teveel aan enthousiasme aan mijn kant, ik had nog geen zicht op m’n eigen kracht;
– Sommige waardevolle diensten zijn te saai of serieus (9), daar kan wel wat meer WOW factor bij!
Dat lijkt me echt een win-win situatie!

Judith Porcelijn
8 years ago

Ik bied nog steeds vaak wat ik nodig vind om te geven. Ook omdat ik het moeilijk vind om er achter te komen wat mijn doel groep precies wel wil! Ze vinden mijn aanbod prachtig… maar ze willen er niet voor betalen…

Jaap de Leeuw van Weenen

Hallo Nisandeh,

Een paar fouten gemaakt: niets doen, en wachten op klanten die niet vanzelf komen ondanks de website en facebook-pagina.

Onvoldoende onderzoeken wat de doelgroep wil of zelfs wie de doelgroep is. Focussen op kenmerken i.p.v. voordelen voor de klant. Geen duidelijk business model.

Maar nu ben ik er in drie dagen al meer mee bezig dan de laatste drie maanden!
Met dank aan Jolanda van Columba Communications die me de kaarten stuurde.

Nu nog de WOW-factor vooraf aan mijn klanten overbrengen. Na de behandeling hoor ik het vaak genoeg….

Groet,
Jaap,
Uw Masseur.

Adeline Gogelin
Adeline Gogelin
8 years ago

Hallo allemaal,

Voor mij is het een combi. Ik wil het perfect doen en dan maak ik het product al snel te groot. Dit verlamt me en eindigt in niets doen. Dan zoek ik afleiding in andere dingen die simpeler zijn. En als ik er zo over nadenk, zal het ontbreken van een goed business model er ook mee samen hangen.

Liefs Adeline

Agnes Hoogendoorn
8 years ago

Herkenbaar wat je schrijft.
Voor mij was het vooral focussen op wat ik denk wat mijn doelgroep zou willen, zonder gecheckt te hebben of dat zo was. Dat heeft me niets opgeleverd. Vandaar dat ik onlangs een enquête heb verzonden.
En ook niet beginnen, omdat ik het te complex vind en ook nog eens vind dat het perfect moe(s)t zijn.

Ruth Brouwer
8 years ago

Yep, nummer 9 is bij mij wel van toepassing.
Tenminste, ik vind het zelf te saai en laat het vervolgens liggen, ook omdat ik er geen tijd voor heb…of beter gezegd andere prioriteiten stel.

Martin Kugel
8 years ago

‘Alle 9 goed’ zou ik bijna zeggen. Ja, ze zijn allemaal voorbij gekomen bij mij, sommige nog steeds. Zeker nu ik het zo op een rijtje zie, herken ik ze stuk voor stuk. Ook nu denk ik dat enkele van mijn workshops communicatie heel waardevol zijn maar eigenlijk toch vooral saai. Met name doordat ik er zoveel mogelijk in wil stoppen en daardoor soms de interactie weglaat. Ben benieuwd wat het Wow webinar mij hierin kan leren.

Alvast bedankt! Weer!

Mireille Mettes
8 years ago

Nummer 8 past bij mij. Een mooi ‘product’, maar totaal geen goed business model. Wist ik veel. Ik ben idealist en wil alleen maar dat mijn methode de wereld rond gaat, maar van een bedrijf runnen had ik geen kaas gegeten.

Sinds ik begonnen ben vorig jaar juni in de eerste Business Bootcamp, leer ik stapje voor stapje hoe ik een prachtig team kan opbouwen en hoe we ons produkt bij veel mensen kunnen krijgen. De reacties van de ontvangers zijn om te zoenen!

Thank you!
Mireille

Anja Leinders
8 years ago

Mooi om te horen Mireille, dat sinds het combineren van product en business model wel alles loopt!

Catalina Silva
8 years ago

Yep, herken mezelf in sommige hierboven geschreven stukken !

Arnoud Kas
8 years ago

Als ik even evalueer heb ik alle fouten wel gemaakt. En eerlijk gezegd ik kan me er na dit artikel alleen maar op verheugen om ze allemaal weer te gaan maken. Daarmee bedoel ik wel fouten van dezelfde categorie en hopelijk niet dezelfde fouten. Daar zit het hem voor mij in.

Evalueren wat er fout ging en me dan afvragen wat kan IK doen om deze situatie een volgende keer te voorkómen. Als ik eigenaarschap heb kunnen nemen over waarom dingen niet liepen zoals ik had gedacht en gepland en ik hierop een volgende keer anticipeer krijg ik in ieder geval een ander resultaat en hopelijk het gewenst resultaat.

Als de “omstandigheden” of “andere mensen” of “het lot” of welke andere externe bron dan ook de oorzaak lijken te zijn van de foute uitkomst, is de kans groot dat deze “oorzaken” een volgende keer weer toeslaan 🙂

Robert Scheerder
8 years ago

Hoi Nisandeh,

Vorige week ben ik naar de Business Bootcamp geweest. Wat ik knap vindt, is dat je in staat bent geweest om heel veel waardevolle tools en inzichten (deels kwamen ze bekend voor) te geven èn een knop in mijn hoofd om te zetten, namelijk durf te dromen, stap uit mijn comfortzone en GA HET DOEN! En dat in een zaal van 1600 man.

Daarmee kom ik gelijk op mijn grootste fout die ik zeker herken: te weinig DOEN, teveel nadenken, te weinig of niet je ideeën en dromen delen met anderen, geen hulp vragen. Alle andere fouten zijn ook pijnlijk herkenbaar.

Na de business bootcamp ben ik gelijk in actie gekomen. Zo beslis ik vandaag nog (na enkele verkennende gesprekken) wiens hulp ik inroep om zelf mijn target audience, visie en missie messcherp te krijgen. Elke dag stap ik minimaal twee keer uit mijn comfortzone. Enzovoorts.

Ik ben erg benieuwd naar jouw waardevolle tips over het implementeren van de WOW-factor.

Met hartelijke groet,
Robert Scheerder

Wilma Verheijen
8 years ago

YES, fout nummer 2 is wel erg herkenbaar voor mij.
Ik wil veel te veel, perfect en graag alles lekker vlot op de rit hebben. Mijn enthousiasme is groot.
Teveel ideeën en prikkels maakt chaos in mijn hoofd.

Ik heb vertrouwen en de bereidheid om te leren dat mijn praktijk in wording er heel anders uit kan zien.

Hartelijke groet,
Wilma

Marco van Duinen
8 years ago

Ik wilde net als vele anderen niet beginnen voordat alles klopte.
Dat zal ik in de toekomst niet meer doen.

Laura Bouwmeester
8 years ago

Fouten 1 en 4, absoluut!
Ik heb een paar keer meegemaakt dat ik een idee had voor een mooie dienst, maar door te lang te treuzelen en/of het perfect te willen maken was ik te laat en had een ander een niet in te halen voorsprong genomen.

Mariske Hekkenberg
8 years ago

Fout 1, 2, 7…

#1
Niets doen omdat ik te veel wil en door de bomen het bos niet meer zie.

#2
Als ik dan eenmaal over fout 1 ben heengestapt en een creatieve “explosie” heb, dan wil ik wel eens doorslaan in mijn aanbod en teveel mogelijkheden bieden, waardoor ik juist het tegenovergestelde bereik.

#7
Ik vind het zeer moeilijk om de voordelen van mijn product te benoemen; ik verkoop een emotie, een belevenis… lekker wollig allemaal.

Die WOW factor is welkom!

Martine Merwe
Martine Merwe
8 years ago

Ik ben echt net begonnen met mijn product te ontwerpen. Ik heb zo veel ideeën dat ik moet oppassen het niet te groot en complex te maken. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Judith Mulder-Christ
8 years ago

Geloof dat ik door deze jury schuldig bevonden ben op alle punten. Focus Mindset verandering… Zucht van alles. Nisandeh je hebt wat losgemaakt hoor…. Maarnu de focus nog….. Zodat het geen rondje parkeerplaats wordt….!!!!!

Suzan Jong
8 years ago

Bedankt voor dit blog! Het helpt me om het weer even helder te krijgen.

Van de 9 fouten heb ik de meeste neiging om:

1) te groot, te complex en teveel te willen. Ik verlies het overzicht en weet dan niet meer waar te beginnen. De focus op het doel vervaagt en dan verval ik in

2) niets doen, althans niets dat mij helpt me dichter bij m’n doel te brengen.

Voor 2014 ben ik nu bezig om concrete (kleinere) doelen te stellen, op weg naar het grotere doel. Dat eerst helder en dan verder, stap voor stap doorpakken.

Lucia Sandaal
8 years ago

Mijn grootste fouten zijn toch wel dat ik heel lang nadenk zonder iets te doen (fout 1) omdat ik het perfect wil hebben (fout 2). Gelukkig is daar verandering in gekomen sinds ik bij de Business Bootcamp ben geweest, maar ik heb nog best een lange weg te gaan.

Eerstvolgende stap is uitvinden wat mijn doelgroep WIL en NODIG HEEFT…

Esther van der Mast
8 years ago

Vaak bang om dingen fout te doen maar sinds de Bootcamp gaat het al een stuk beter. Natuurlijk maak ik nog steeds fouten maar leer er iedere keer weer veel van!

Hannie Mommers
8 years ago

Mijn belangrijkste fout is van te voren al denken dat een potentiële klant geen geld heeft om mijn product af te nemen. Na al die jaren blijft dat nog altijd mijn belangrijkste valkuil.

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
8 years ago
Reply to  Hannie Mommers

Hoi Hannie,

Dat heb ik ook: denken met de portemonnee van anderen, inderdaad heel fout. Ik heb dat het laatste jaar veel minder. Wat mij geholpen heeft is: zal ik blij zijn als iemand op mij afhaakt omdat hij “denkt” dat ik iets niet kan betalen?
Nee, dus doe ik ook niet (meer)

Frans van het Schip
8 years ago

Mijn belangrijkste hinderpaal is het perfect willen maken. Ik weet dat dat niet lukt, maar het is lastig om ervan af te komen. Ik word er wel steeds beter in.

Anne Buiskool
8 years ago

Mijn grootste fout: Te lang bezig blijven in een heel breed gebied met veel verschillende producten.

Wist ik veel wat ondernemen was! Nu na heel veel lessen bij Open Circles, veel implementeren, een toffe samenwerking met mede ondernemers begin ik de smaak te pakken te krijgen en beginnen ouders mij te vinden, begint mijn bankrekening betere cijfers te vertonen.

Ouders die bewust willen scheiden omdat dat goed is voor de kinderen. Een scheidings-ceremonie. goedgescheidenouders.nl

Ja, ik heb heel wat fouten gemaakt de afgelopen jaren, maar nu begin ik het door te krijgen.
Dat business model kan nog wel beter (fout 8) en mijn doelgroep vragen wat ze nodig hebben is nog een aandachtspunt.

Wel heerlijk om dit hier zo nu te kunnen vertellen.

Sascha Meyer
Sascha Meyer
8 years ago

De grootste fout die ik mezelf kan toekennen is mijn eigen kracht ondermijnen. Een idee lanceren en vervolgens niets doen. Ik ben heel goed in weer een nieuw idee en vervolgens weer niets doen. Dit proces heeft zich al tig malen herhaald.

Ik mag nu uitgaan van mijn kracht. Ik had niets met business, die mindset is inmiddels veranderd door trainingen bij Open Circles. Ik heb een plan gemaakt en uitgevoerd en een einddoel bepaald. Vanuit wat ik het liefste doe.

Ik ben een stap verder …. een uitgever is laaiend enthousiast over mijn nieuwe boek. Je moet in jezelf geloven voordat anderen dat ook kunnen doen. Er gebeuren momenteel geweldige dingen in mijn leven. Succes lotgenoten!

Machteld Schreurs
8 years ago

Eens een perfectionist, altijd een perfectionist. Gelukkig in mijn geval: I got over it! Het scheelt uren en uren en uren!

Jet Sebus
8 years ago

Thank youl, Nisandeh, for this inpiring post!

It comes exactly at the right moment, as I have reserved the next three days to revise my workshop ‘ Writing for the government’ for experts and technical professionals.

Thanks to Open Circles I’ve made a lot of progress last year on all of the 9 points you mention. I’ve stilll a lot to learn, but I’m confident I’ll get there.Thank you again for this list.

Kind regards from Jet

Martine Verweij
7 years ago

Mijn business fouten tot nu toe, en ik ga er met veel liefde nog veel meer maken :D! Kom maar op!

1. Geld lenen om een bedrijf te kunnen starten. Mijn vorige onderneming is failliet gegaan, omdat ik niet wist wat ondernemen was. Ik kon niet verstandig en efficiënt omgaan met de pot geld die ik van de bank kreeg.

2. Te veel willen en te veel tegelijkertijd willen, waardoor ik uiteindelijk allemaal halve dingen aan het doen was, die niet echt winstgevend waren. Door de lessen van Nisandeh ben ik nu gefocust op één brand: Het Mandala-systeem.

3. Alles alleen willen doen, omdat ik dacht dat ik het zelf allemaal wel wist. Hierdoor is uiteindelijk juist alles fout gegaan. Van Nisandeh heb ik geleerd, dat als ik niet succesvol ben er iets is wat ik niet weet. (en ik maar denken dat ik alles als wist ;))

4. Een boek uitgeven in eigen beheer. Dit kost heel veel tijd en marketinginspanning en levert te weinig op. Ik dacht dat ik wel even rijk zou worden van een boek. Mis dus. Een boek is een ‘business card people pay for’. En een tool om een expert te worden. Voor mijn volgende boek vind ik een uitgeverij.

Klaas van Oosterhout
7 years ago

Hoi Martine,

Geweldige energie, durf en goede kijk op het maken van fouten heb je.

Bedankt voor het delen van je fouten, er zitten er twee tussen die ik nog niet gemaakt heb!

Pierre Kris
Pierre Kris
8 years ago

De fout die ik gemaakt heb is dat ik te braaf bleef in mijn productoffering, te veilig, te weinig innovatieve elementen, waardoor ik dus hetzelfde deed als mijn 5 miljoen concullega’s. Ik heb ervan geleerd dat ‘anders zijn’ geen luxe is, maar een echte must!

Nancy Klomp
8 years ago

Fout 2 en 4 komen mij helaas bekend voor..

Heel veel ideeën en dat worden er steeds meer. Dan gaan we dat doen en dat erbij, oja en die past ook. Pff soms best vermoeiend als ik dan bedenk dat alles ook nog eens perfect gedaan moet worden!

Lichte paniek treedt op en dan laat ik het maar weer even liggen. Zo wordt het natuurlijk niks, dus pak ik het weer op.

Iedere keer kom ik een stukje verder.

Brigitte Buis
8 years ago

I made mistake number 8 with my 3 day training which we deliver 5 times a year for 6 people maximum.

Marion van der Stad
8 years ago

Mijn fout was dat ik op de Business Bootcamp 18/19 januari het geluid op mijn phone niet aan had staan en daardoor belangrijke opnames liet mislukken die bestemd waren voor de website van mijn zoon Bas, de trommelaar. Wie heeft opnames beschikbaar van de spontane percussiegroepjes in de pauzes?

Ik hoop op veel reacties, wat natuurlijk weer contact oplevert.
Graag naar info@aquarion.nl, van de website die mensen laat weten dat inhalen van liefdesachterstand mogelijk is.

Wat ik ook leer is tussendoor te checken of dingen wel lukken …

Petra Benes
8 years ago

Te lang twijfelen en de plannen voor een product veranderen, omdat ik denk dat het nog anders en beter kan en als gevolg daarvan… uitstellen en niets doen. Dat zijn mijn grootste fouten op dit moment.