Creatieve tips om geld te besparen

5999 views | 118 reacties |
shares

Eerst een ontboezeming. Geld besparen is niet mijn favoriete onderwerp.
Ik heb de neiging om je aan te moedigen om je business te laten groeien om meer geld te verdienen, in plaats van te focussen op kosten beperken en geld besparen.

Echter, Winst = Inkomsten minus Uitgaven

Dus, om een sterke en (nog belangrijker) duurzame onderneming op te bouwen, is het nodig dat je goed bent in beide elementen van de winstformule.
Je wilt heel goed worden in het genereren van meer inkomsten én heel goed worden in het minimaliseren van je uitgaven.

Ik zal zeker nog artikelen wijden aan het groeien van je business, maar vandaag wil ik eens brainstormen over creatieve ideeën om geld te besparen in je business.

Open Circles Academy opereert met een minimale overhead. We proberen onze kosten zo laag mogelijk te houden, zodat we de besparingen kunnen besteden aan onze studenten.

Hieronder volgen een paar geldbesparingstips die wij toepassen…

1. Word geen gadget-gek

Iedereen vindt het leuk om de laatste gadget dat net is uitgekomen te hebben. Het is een vorm van sociale of professionele beeldvorming die we proberen te rationaliseren door te praten over “gebruikersgemak” en “zakelijke basiselementen”.

Jammer genoeg is het kopen van de nieuwste ’XYZ’ op de eerste dag dat het uitkomt juist heel erg onvoordelig. Waar je ook je gedachten eens over kunt laten gaan is de vraag of je echt dingen nodig hebt waarvan je nooit meer dan 30% van de capaciteiten benut.

Als je echt een gadget nodig hebt ter ondersteuning van je business en je bent serieus over het besparen van geld, overweeg dan:

  • Een tweedehandse te kopen (inclusief bijpassende garantie en verzekering);
  • 6 tot 12 maanden te wachten. Tegen die tijd is de prijs waarschijnlijk 60% lager dan de prijs bij lancering.

2. Betaal voor resultaten

Als je mensen in dienst hebt of met freelancers werkt, is dat één van je grootste kostenposten.

En dat niet alleen, deze kosten staan ook vast – oftewel, je moet ze ook betalen als je een paar slechte maanden hebt.

En toch, ook al is het wat controversieel, kun je ook mensen in dienst hebben op basis van zakelijke resultaten. In andere woorden, je betaalt een kleiner vast bedrag en een variabel bedrag dat gerelateerd is aan de resultaten van je business in de afgelopen maand, kwartaal of jaar.

Op die manier betaal je meer in goede tijden en minder in slechte tijden.

Dat kan goed uitwerken voor jou en voor hen. Het kan je medewerkers ook de motivatie bieden om wat harder te werken.

3. Ga voor de beste prijzen

Als je echt geld wilt besparen op je inkopen, dan moet je er een punt van maken om je inkoopafspraken op kwartaalbasis te evalueren. Door je leveranciers te laten zien dat je met regelmaat nieuwe offertes opvraagt, help je hen te focussen op hun prijzen.

Dus:

  • Vertel je vaste leveranciers dat je hun prijzen elke paar maanden tegen het licht houdt;
  • Vraag hen je altijd hun beste deal te bieden;
  • Onderzoek elk kwartaal of er ergens anders betere deals te vinden zijn;
  • Als je die vindt, vraag je vaste leveranciers om dezelfde deals te bieden;
  • Wees niet bang om van leverancier te veranderen.

In de Master Entrepreneur training leer ik je hoe je je kosten met 30 tot 40% kunt besparen door betere deals te onderhandelen met je leveranciers. Hoeveel geld zou je besparen als je je uitgaven met 30 en 40% zou verminderen?

 

4. Verstuur je communicatie via e-mail

Als je een voorstel presenteert voor een groot project, dan wil je  een zekere impact bewerkstelligen. Je moet er dan waarschijnlijk de tijd en aandacht aan besteden om het netjes te printen en af te leveren – zelf of door een koerier.

Aan de andere kant heb je waarschijnlijk veel routinematige communicatie zoals aankondigingen, voortgangsrapporten, nieuwsbrieven en herinneringen die je electronisch kunt verzenden.

Op deze manier bespaar je een hoop geld voor papier, inkt, enveloppen en post en je redt nog een paar bomen ook.

5. Deel een kantoor

Kantoorruimte is vaak behoorlijk prijzig – vooral in toplocaties.

De oplossing kan zijn om een kantoor te delen.

Je kunt een groot kantoor huren en gewoon een paar verplaatsbare schermen plaatsen zodat je zelf de helft kunt gebruiken en iemand anders de andere helft.

Toen we nog maar met z’n drieën waren bij Open Circles, huurden we een grote kamer voor ons drieën in het kantoor van onze accountant. Dat gaf ons een professioneel, goed-uitziend kantoor voor een significant lagere huurprijs, en een paar logistieke voordelen tegelijkertijd zoals secretariële vervanging als we er niet waren, gebruik van het kopiëerapparaat en de vergaderkamer enz…

6. Koop tweedehands

Wanneer je je kantoor inricht, ren dan niet naar de nieuwste designwinkel voor spullen als je bureau, stoelen en overige zaken.

Je mag je dan wel omringen met de mooiste spullen en je heel goed voelen over het leven, maar je betaalt wel de hoofdprijs voor dat privilege.

Tweedehands spullen zijn vaak 60 tot 90% goedkoper dan nieuwe spullen. Je hoeft natuurlijk geen genoegen te nemen met kapotte spullen… in het verleden hebben we ooit een compleet trainingscentrum ingericht met nauwelijks gebruikte stoelen, tafels enz van een jaar oud, die ons zo goed als niks kostten.

Om tweedehands meubels en kantoorspullen te vinden hoef je slechts een oog te houden op veilingen, uitverkopen en bedrijven die sluiten.

7. Reis zo min mogelijk

Reizen is gewoonlijk erg duur. Als je met de auto reist, heb je de kosten voor benzine en onderhoud. Openbaar vervoer kan ook behoorlijk prijzig zijn. Om maar niet te speken van vliegen.

En in elk geval heb je last van tijdsverlies. Tijd die je niet aan je kernactiviteiten kunt besteden terwijl je onderweg bent.

Het gaat wellicht te ver om te weigeren je klanten te bezoeken, maar je kunt zeker kosten besparen op andere vormen van reizen:

Laat je leveranciers naar jou toe komen in plaats van andersom;

Ga geen spullen halen – laat ze afleveren;

Voor zover mogelijk gebruik technologie om de kosten voor het reizen naar meetings te minimaliseren.
Wij gebruiken Skype regelmatig bij meetings waarbij onze partners uit de UK en het Verre Oosten d.m.v. videorconferencing aanwezig kunnen zijn.

8. Vermijd nodeloos promotiemateriaal

Ik weet zeker dat velen het niet met me eens zijn, maar hee… ik kan alleen maar delen vanuit mijn eigen ervaring.

Nieuwsflits: de tijd van de flyer is voorbij! Dit is het promotiemateriaal dat via de post wordt verstuurd (of uitgedeeld op beurzen of op straat) in een poging mensen te overtuigen om contact met je op te nemen.

Het succes van dit materiaal hangt af van je vakgebied, maar in mijn ervaring wekt het zelden interesse op. Wanneer heb jij voor het laatst een brochure gelezen die je was toegestuurd?

Dus, als je regelmatig promotiemateriaal print en vestuurt, bekijk dan je statistieken eens heel goed. Tenzij je kunt bewijzen dat je mailings en flyers significant interesse en nieuwe klantcontacten genereren, STOP ERMEE!

9. Vorm een inkoopsamenwerking

Als dit te groot en complex klinkt, het is het niet!

Het maakt niet uit hoe goed je bent als onderhandelaar, als kleine ondernemer wordt je geconfronteerd met het feit dat je inkoopkracht vrijwel nihil is.

Maar, als je samenwerkt met andere kleine ondernemingen bij het inkopen van grotere partijen, dan kun je druk zetten op de leveranciers om de prijzen te verlagen en flexibel te zijn met de betalingen, etc…

Ik ben me ervan bewust dat geld besparen in je onderneming een niet erg sexy en opwindend onderwerp is.

Ik wil echter toch nog één gedachte met je delen ten aanzien van geld besparen…

Als je 100 euro verdient, houd je na aftrek van kosten wellicht nog 20 tot 50 euro in je zak.
Als je daarentegen 100 euro bespaart, hou je 100 euro in zak!

En nu is het aan jou…

Welke tips om geld te besparen wil jij met ons delen?

Plaats jouw tips in het commentaarveld hieronder.

Oh, voor ik het vergeet… als je dit blog goed vindt, retweet het dan!

Op jouw succes, Nisandeh

118
Leave a Reply

avatar
82 Comment threads
36 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
90 Comment authors
Bjorn TerlouwAda GussinkloCella van der StaakJan de BruinKoen Snoek Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Laat het mij weten wanneer er
Sabine van der Donk
Gast

Aansluitend op de besparingstips van Nisandeh heb ik nog wel een tip voor goedkope werkruimte. Als je een ruimte in je huis hebt die een eigen ingang heeft en een eigen toilet kun je dat aftrekken van de belasting als werkruimte. Je hoeft niet te reizen en kunt ook je eigen lekkere koffie en thee drinken. Je hoeft ook niet dagelijks buiten de deur te lunchen. Goeie tip?

Indra Radjkoemar
Gast

Hallo Sabine,

Goeie tip, mijn duim heb je.

Ik heb nog een vraag. Moet het een aparte in-gang en toilet zijn of hetzelfde wat je na kantoortijd ook zelf gebruikt?

Alvast bedankt,

Indra

Sabine van der Donk
Gast

Hi,
Je mag de wc natuurlijk zelf ook gebruiken binnen of buiten kantoortijden. Het gaat de belastingdienst erom dat je dit echt apart gebruikt voor zakelijk contacten/ gesprekken. Het moet gescheiden kunnen wordne van de rest van je woongedeelte.
Succes ermee
Groet, Sabine

Renate Vullings
Gast

Klopt.
Let wel op! Er is een voorwaarde. Iets van 78% van je inkomen moet verdient zijn in deze ruimte. Vraag het even na bij je accountant.

Gerdien Kapma
Gast
Gerdien Kapma

Prima tip, zo werk ik zelf ook en omdat ik naast thuis ook veel in Amsterdam ben heb ik een deal met een vriendin daar gesloten. Op de dagen dat zij niet thuis is werk ik vanuit haar huis in Amsterdam, met gesloten beurzen. En wat dacht je van besparen op je VASTE LASTEN, van gas en licht. Ik weet van programma’s als Kassa en van mijn klanten dat veel mensen daar problemen mee hebben, maar het is juist mijn expertise om particulieren en kleine bedrijven hierbij te helpen én mijn service is gratis. Deze besparing kan erg hoog oplopen!… Lees verder »

Joost Jaartsveld
Gast

Wat ik in het bovenstaande lijstje niet tegenkom en wat een waanzinnige kostenbesparing kan opleveren is overstappen op LED verlichting. Deze ins tegenwoordig ook verkrijgbaar in voor kantoor en winkelruimte. Een investering die we binnen één jaar hebben terugverdient en daarna ga het allemaal in onze eigen zak.

Albert Buschgens
Gast

Helemaal juist. We zeggen wel kosten gaan voor de baten, hou dus je kosten laag. Je hoort al te vaak dat bij hoge baten het mogelijk moet zijn om duurder in te kopen. Echter alles opgeteld, wordt er binnen organisaties ontzettend veel ingekocht. Een besparing van 20% op je inkoop (dit is goed te realiseren) levert je heel veel op. Natuurlijk is het verstandig om producten die een langere levensduur moeten garanderen ook van goede kwaliteit te laten zijn.

Ellen Mertens
Gast
Ellen Mertens

In aanvulling op de tip over tweedehands: als je TOCH designspullen wil, ga dan heel slim naar een kringloopwinkel in de buurt van Wassenaar, het Gooi… je weet wel – de gebieden in Nederland waar mensen na een jaartje vinden dat de spullen al weer “zó vorig jaar zijn”… Tweedehands spullen hebben ook nog eens als EXTRA voordeel dat er minder geproduceerd hoeft te worden! Twee vliegen in één klap

Anna Sofia van Hooijdonk
Gast

Mijn tips om geld te sparen zijn:
1. Vraag je af of je iets echt nodig hebt.
2. Vraag je af of het werkelijk iets toevoegt aan de kwaliteit van je bedrijf en leven!
Dus: Bedwing je aankoop impuls en wacht gewoon 3 dagen tot een week met het aanschaffen van iets om er zeker van te zijn dat het echt bijdraagt aan de kwaliteit van je bedrijf cq. leven.
3. Speel met en onderhandel over de prijs, hoeveel is het je echt waard.
4. werk ook met het “gesloten beurs” principe.
Leer van en luister naar de tips van anderen!

Jeannette Bal
Gast

“Gesloten beurs principe” niet alleen goedkoop, het helpt je ook aan nieuwe contacten.
Ik zit in direct sales en wordt vaak benadert door andere direct sales bedrijven. Hier zitten voor mij potentiële zakenpartners bij, maar dan zal ik ze eerst moeten leren kennen.
Ik stel voor om elkaar te ontmoeten, product uit te wisselen en verder te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Gerdien Kapma
Gast
Gerdien Kapma

Dag Jeannette,
Heel interessant, wil graag een afspraak met je plannen om uit te wisselen.
Gerdien Kapma
succesid@gmail.com
06-52509101

Ronald van Domburg
Gast

Mijn tip om te besparen:
denk even na voordat je iets bestelt. Ik hou bijvoorbeeld enorm van boeken en had de neiging om alles wat beschikbaar was ook meteen te bestellen. Vaak bij Amazon.com, dus inclusief verzendkosten (maar wel tegen goede dollarkoers momenteel 🙂
Wat ik nu doe is dat ik die boeken in mijn wensenlijstje zet en dan een tijd vergeet. Als ik later opnieuw kijk, dan blijkt een deel van mijn wensen veel minder belangrijk dan op het moment dat ik het invulde. En de andere boeken bestel ik in een keer, waardoor ik veel minder verzendkosten betaal.

Renate Vullings
Gast

Wat dacht je van een bibliotheekabonnement? Je kunt de boeken lezen, de info eruit halen(kopiëren, scannen) die je nodig hebt en weer terugbrengen. Bevalt het gehele boek, kun je het alsnog aanschaffen. Maar geloof me: dit aantal zal beduidend lager liggen.

Jeannette Bal
Gast

Hi Ronald,

Ik koop tegenwoordig alleen nog boeken tweedehands via b.v. bol.com . Vooral studieboeken van de kinderen en verkoop ze daar ook weer.
Als het een goed boek is dat ik echt wil hebben, komt het ook vaak snel tweedehands op de markt.
En zoals je zegt, na een tijdje vind je het ineens niet meer zo belangrijk om het te “hebben”!

groetjes
Jeannette

Esther Molenaar
Gast

Laat je verzekeringen doorlichten. * Ben je voldoende verzekerd? Zo niet, dan moet je overwegen je bij te verzekeren, zodat je bij calamiteiten geen hoge kosten hebt. * Bekijk of je verzekeringen kunt opzeggen en goedkopere kunt afsluiten. Een assurantie expert zal je daar graag bij helpen. Laat je leveringsvoorwaarden door een expert bekijken. * Is je aansprakelijkheid goed geregeld. Ook hier geldt: wat gebeurt er bij calamiteiten? Voor welk bedrag ben jij aansprakelijk of ben je onbeperkt aansprakelijk en gaat een geschil je heel veel geld kosten. Dit soort zaken wordt nog wel eens vergeten in een onderneming, maar… Lees verder »

Merijn Kegel
Gast

Ga VoIP-en! Nog voordeliger dan Skype: – Cisco VoIP adapter (EUR 65,-) – Je oude vaste of DECT toestel (EUR 0,-?) – Een account bij VoIPCheap, VoIPBuster of een andere provider (voor EUR 10,- per kwartaal bel je 90 dagen gratis naar vaste nummers in Nederland EN heb je nog EUR 10,- beltegoed voor overige nummers) Handig: sommigen werken ook op je Smartphone, dus als je een Wifi-verbinding hebt kun je gewoon op je mobiel gebruik maken van de VoIP diensten (geldt trouwens ook voor Skype). Op deze manier ben ik van EUR 250,- mobiele belkosten p/mnd naar EUR 50,-… Lees verder »

Jan de Bruin
Gast
Jan de Bruin

Kijk ook eens naar je contributies en abonnementen. Zeker als je organisatie groter groeit en over meerdere vestigingen is verdeeld is daar veel dubbeling in aanwezig. Niet nodig en niet of nauwelijks gelezen? Opzeggen. Bovendien kun je nagenoeg al je relevante info zo (en veelal gratis) van het web plukken.

Hans
Gast

Gebruik elance om zaken uit te besteden in het buitenland. Het elance systeem werkt met een rating systeem (dus je kunt goede leveranciers eruit pikken) en een escrow account (dus als je niet tevreden bent, geef je het geld niet vrij).

Voorbeeld: Ik had een opdracht die me hier 12000 euro kost. Deze laat ik nu in Ierland doen voor 2500, inclusief garantie dat als het niet perfect is, ik een deel niet hoef te betalen.

Powertip: Onderhandel een prijs en maak een deel 1/3-1/5 afhankelijk van afgesproken deadline. Hierdoor motiveer je om netjes op tijd te leveren.

Hans

Paul
Gast
Paul

Hans, kun je mij eens mailen, ik wil er graag iets meer over weten: paul.s@chello.nl. Alvast bedankt!

H. van der Wijk
Gast
H. van der Wijk

Interessant, nooit van gehoord. Wil je mij contactinfo sturen? Bedankt! h.m.vanderwijk@online.nl

Christi
Gast
Christi

Kun je me hier iets meer over vertellen?

Miriam Bode
Gast

Er zijn conferentieruimtes die je niets kosten, maar waar je wel heel goed kunt afspreken met zakenrelaties. Een voorbeeld is Seats2Meet in Utrecht en sinds kort is er ook een in Eindhoven Seats2Meet Strijp-S.

Er worden ook nog vaak vergaderlunchen gehouden. Als ik dan kijk wat een broodje kost en hoe het er dan vrij eenvoudig uitziet, zou ik zeggen. Zorg dat er iemand van de zaak even naar de winkel gaat en daar de spullen gaat kopen. Of je nou je eigen broodje smeert of niet, maakt dan ook niet veel uit.

Roland Boukema
Gast
Roland Boukema

Dank je wel voor de tips etc. Het was voor mij een openbaring om helder en concreet inzicht te hebben in mijn uitgavenpatroon. Waaraan besteed ik mn geld en hoeveel en de redenen waarom ik dit doe. Wordt mij daardoor heel erg bewust vannodeloze, teveel uitgaven etc. Zo kwam ik er achter dat ik veel km’s draai (klanten in het westen en ik woon in het oosten). Dus slaap ik nu wel eens bij mijn broer in leiden. scheelt 300 km (heen en terug) en ben ik 2 dagen in het westen en hebben mijn broer en ik een leuke… Lees verder »

Roland Boukema
Gast
Roland Boukema

Vraagje:
kent iemand een groep mensen (bijv van zzp-ers) die een inkoopverband vormen voor bijv. inkoop van de basisverzekering?

Quiriene den Oudsten
Gast

zzp-nederland.nl – sluit je aan voor een bescheiden bedrag per jaar en geniet van de vele voordelen en hun expetise.

groet, Quiriene

Helmy Kleinlugtenbeld
Gast
Helmy Kleinlugtenbeld

Beste Roland,

Verzekeren via United Consumers is heel voordelig. Zij bedingen fikse kortingen. Die korting wordt gespaard op een account. Als je dan bv. ook andere verzekeringen hebt via UC en via hun tankt, spaar je al gauw een mooi bedrag. Wij hadden afgelopen zomer 400 euro extra vakantiegeld van 3 jaar verzekering [1 polis] en 1 jaar tanken.
Zeker de moeite waard!!

Veel succes ermee.

Ingrid Lubbers
Gast

Werk vanuit huis en huur een vergaderruimte klantontvangstruimte indien nodig.
Er koken steeds meer flexplekken te huur, ook van der Valk of een Regus, er komen steeds meer particuliere initiatieven.
Je kunt al huren vanaf € 25,– per dagdeel, daar kun je geen kantoor voor aanhouden.

Vanauit huis werken biedt een fiscaal voordeel, en je spaart heel veel reistijd, welke je kunt besteden aan je huishouden, ook kun je eenvoudige huishoudelijke klusjes tussendoor doen (bij eenvoudige telefoongesprekken bijvoorbeeld). Dan heb je ‘savonds meer tijd voor jezelf en je gezin.

Wendy de Frétes
Gast

-Bedank altijd nog een keer of je iets echt nodig hebt. Verzeker alleen de ricico’s die je zelf niet kunt dragen. -Onderzoek de prijzen op internet , vaak is het ergens anders net iets goedkoper. -Onderhandel over de aanschafprijs en weet ook waar het goedkoper is. -Bestel alleen hoeveelheden die je nodig hebt. -Onderzoek of je rendementen nog winst gevend genoeg zijn zijn of dat het beter kan. -Plan zo veel mogelijk afspraken bij op 1 dag bij elkaar in de buurt en -geef aan hoeveel tijd je nodig denkt te hebben voor de afspraak en zeg dat je nog… Lees verder »

Brigitte van der Loo
Gast
Brigitte van der Loo

Gebruik gratis Open Office (http://www.openoffice.org/) in plaats van de dure software pakketten, zeker als je meerdere werknemers hebt.

Carla van den Bos
Gast

Naast Open Office zijn er heel veel goede opensource programma’s. Kijk eens rond of je een goed gratis computerporgramma kan vinden voordat je een duur merkprogramma aanschaft.

Jalada Goddijn-Koopmans
Gast

Helemaal met je eens! Ik gebruik Open Office al jaren met heel veel plezier en bespaar daardoor flink!
Jalada

Abigael
Gast

Doe als kleine ondernemer je BTW aangifte zelf! Dit bespaart niet alleen kosten van je boekhouder, maar je hebt ook zicht op je kosten. Je weet waar het naar toe gaat! Als je het wel uit wilt besteden, zorg dan in ieder geval voor een goed financieel overzicht. Kostenbesparing begint bij inzicht in waar de euro’s een gaan. Het heeft mij in ieder geval erg geholpen!

Menno Ribbens
Gast

Geen BTW betalen? Dat kan, als je onder de kleine ondernemersregeling valt. Een eis is dat de te betalen BTW niet meer dan 1.883 euro per jaar bedraagt. Betaal je 1.345 euro of minder, dan betaal je helemaal geen BTW en kun je ontheffing van de administratieve verplichtingen aanvragen. Let daar op als je zelf de BTW balans opmaakt.

Ingrid Lubbers
Gast

Verenig je met collega’s, zet een eenvoudige “franchise”organisatie op en laat tijdrovende eenvoudige klussen goedkoop door een back-office doen, dan kun je je richten op de meer lucratieve core-business en bovendien houdt je meer plezier in je werk. Dat laatste is nog veel belangerijker. Vantijdrovende oninteresaante klussen loopt je energie weg en da twerkt averrechts voor je bedrijf, het is veel belangerijker om vanuit een flow te werken.

Quiriene den Oudsten
Gast

nog een bescheiden aanvulling:
* anti kraak – mijn ontwerpatelier deel ik met iemand. wij bruiklenen voor heel weinig geld per maand.
* gratis telefoneren – gebruik skype en selecteer met wie je gratis wilt telefoneren
* boeken lenen – bij de Openbare Bibliotheek kan je veel info inzien en lenen ipv het direct te kopen. neem evt een handscanner mee.
* dienstenruil – let wel goed op dat de marktwaarde van de te ruilen diensten goed in verhouding staan ten opzichte van elkaar

Brigitta Bemmelmans
Gast

– Papier besparingen, gebruik kladpapier, print mails niet uit, het is zo simpel maar ik zie nog zoveel onnodige papierverspilling. – Spaarlampen, al eerde rgenoemd. -Wissel diensten uit, op Linkedin komt dat ook veel voor. Gratis en gebaseerd op het aloude Letssysteem. – Tweedehands kopen, ook genoemd maar blijft leuk en goedkoop. – Neem een OV jaarkaart ipv de auto als dat mogelijk is. Relaxed met een kop koffie je laatste anatekeningen doornemen in de trein, daar wordt je Zen van:-). – Ja, die contibuties en abo’s vind ik ook goed idee! Hoop onzin die je niet meer gebruikt .… Lees verder »

Ellen Boekelaar
Gast

1)kalmeer je ego. Je hoeft niet alles te hebben of overal te zijn geweest om iemand te zijn 🙂 2)koop niets dat je met wat extra tijd, wils- en/of spierkracht ook zelf kunt creëren. 3)Site bouwen? Veel pc’s? Maak gebruik van Open source 4)Vraag, vraag, vraag! Mensen zijn altijd bereid te helpen. Kijk waar je kunt ruilen of een beroep kunt doen op iemands kennis of dienst in ruil voor iets dat je zelf makkelijk beschikbaar kunt stellen. Soms is dat eenvoudig een compliment (bv wanneer ik succesvolle mensen vraag naar hun waardevolle ervaringen) een andere keer is dat bv… Lees verder »

Guido
Gast

tips om te besparen: Tip 1: DOE ZOVEEL MOGELIJK ZELF! Probeer niet uit te besteden aan een ander als je denkt dat je het zelf ook kan. Moet het niet meteen af? Doe het dan zelf! Scheelt een berg geld, je leert er een hoop van en het brengt ook nog goede contacten met zich mee. TIP 2: Deze heb ik van Nisandeh geleerd tijdens de Business Bootcamp #4: DURF TE VRAGEN voor tips en tricks aan andere ondernemers. Ik heb deze tip in mijn linker oor laten doordringen en dreunt nog steeds na in mijn hoofd! Heb ik in… Lees verder »

V!nce
Gast

Hoi Guidio,

Goede punten, alleen vind ik voor mijzelf dat punt 1 niet altijd opgaat. Als je niet te weinig opdrachten je probleem is, maar te weinig tijd. Dan kost alles zelf doen juist erg veel geld. En dan is de tip om te besparen juist dat je moet gaan uitbesteden en niet alles zelf moet gaan doen. Vooral de tijdrovende administratieve zaken, schoonmaken, internet research, die een ander veel goedkoper kan doen dan wat ik kan vragen als ik die tijd aan het werk ben.

Groeten,
V!nce

Finn Sesay
Gast

Wat ik prive altijd hanteer en volgens mij ook voor business erg goed is,
1. betaal met je pin, zo voorkom je dat je ‘wisselgeld’ in je zak houdt en dat aan onnodige dingen uitgeeft, van oh ik heb nog wel wat kleingeld.
2. Neem zelf je lunch mee, koop geen eten onderweg. Of maak van je lunch of diner een zakenlunch/-diner.
3. Vraag eerst of mensen dat wat jij nodog hebt misschien nog ongebruikt hebben staan of het voor je willen doen.
Zo even een paar…

Marijke Faling
Gast
Marijke Faling

Ik heb twee algemene (dus niet zozeer zakelijke) tips om minder uit te geven. De eerste is: ik leef erg zuinig, maar zeg tegen mezelf dat alles wat ik écht wil hebben, gekocht kan worden. Dat geldt zowel voor kleine als voor grote dingen. Ik rij geen auto (heb niet eens een rijbewijs) maar als ik écht zou willen, zou ik morgen rijles gaan nemen en een mooie auto kopen. Kleine dingen precies hetzelfde: één horloge is genoeg. Maar als ik op een gegeven moment écht zou geloven dat ik met een ander, duur horloge gelukkig zou zijn, dan ga… Lees verder »

Renate Vullings
Gast

ik zeg: bibliotheekabonnement

Ton de Jongh
Gast

Als je regelmatig in het land zit en hier en daar in een hotel moet overnachten, kun je veel geld besparen door deze via hotelkamerveiling.nl aan te kopen. Voorbeeld: tijdens een van de cursussen hebben ik 4 kamers voor 2 nachten geboekt in amsterdam (Tulip Inn) voor een gemiddelde prijs van 35 euro per kamer per nacht inclusief ontbijt. Normale prijs ca 95 euro.

Leo Frijters
Gast

Naast de door Nisandah genoemde tips om de kosten van je onderneming te drukken en alle tips in de reacties hierop heb ik denk nog een hele goeie. Namelijk “Olie Verversen Is Onzin” Het klinkt ongelofelijk, maar olie verversen is niet nodig. Bijvullen uiteraard wel als je auto olie verbruikt. Tot deze ontdekking kwam al meer dan 30 jaar geleden Henk de Groot voormalig directeur van Castrol Nederland. Zijn strijd tegen de gevestigde orde is nog steeds gaande. De belangen zijn groot, er is alleen al in Nederland zo’n 80 miljoen liter olie mee gemoeid. Ons wordt geleerd dat zwarte… Lees verder »

Edwin
Gast

Hoi Leo,

Ja, ik heb al eerder hiervan gehoord.
Je moet wel de kwaliteit, viscociteit en soort van vervuiling, zuurgraad in de gate houden. Niet elke olie / motor combinatie zal ALTIJD zonder verversing kunnen. Als je het niet ECHT weet, gewoon die paar tientjes uitgeven.
Leuke blog op http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,3448329,4335613,page=3
of google een beetje…
Edwin

Edwin Glaser
Gast

Zoals je weet moet een ieder regelmatig backups maken van je (belangrijk(ste) ) bestanden. Dit kan op eigen beheer of extern beheer. “In the Cloud” is een hype geweest en is om sommige punten nog steeds erg hot. Het gebruik van schijfruimte in de cloud kan tot grote besparingen leiden. Een virtuele harde schijf kan zelfs gekopped worden aan je account “in the cloud” en zo kan je bestanden ( bijv. ook voor onderweg meenemen van bestanden) eenvoudig backupen. In eigen beheer kan je eenvoudig wat (3) externe 1Tb ( 100 euro ) hardeschijven aanschaffen en daarmee je backup systeem… Lees verder »

Hans
Gast
Hans

Bel via webcall.com. Bijna gratis over de gehele wereld.
Het bespaart je enorm veel.

Caecilia van der Drift
Gast

Bij inkoop van diensten valt er vaak ook te ruilen met jouw expertise. Zo heb je een win-win situatie met gesloten beurzen.

Dave de Lange
Gast

Mijn belangrijkste tip : vermijd iedere vorm van abonnement.
Dit zijn maandelijks terugkerende kosten.

Bekijk eerst of je het echt nodig hebt.

Heb je het echt nodig, bijv. voor mobiel bellen of internet : koop zoals eerder gezegd een goedkope telefoon of smartphone (bijv. via Marktplaats) en kies het goedkoopste abonnement.

Ga niet voor status. Het is veel interessanter om financieel vrij te zijn…

Wilma Meuwissen
Gast

Ziektekosten
GOED voor je eigen gezondheid zorgen en onderstaande tips ook je werknemers geven!

*Indien je een aanvullende ziektekostenverzekering hebt, gebruik deze dan ook.
*Vaak krijg je meer terug dan je denkt, vraag dit bij je eigen ziektekostenverzekeraar na.
*Ga naar een aangesloten beroeps beoefenaar van een erkende vereniging voor alternatieve geneeswijze
*Voor preventieve en of ondersteunende behandelingen, dat kunnen diverse soorten massages zijn, bioresonantie, ,energetische behandelingen, voedingsadvies, stressbeheersing ect.
*Zorg voor een meditatieplek in het gebouw waar je het meest bent, soms overdag even een kwartiertje mediteren doet wonderen, de productiviteit schiet omhoog.

Ik wens jullie allemaal een hele goede gezondheid toe!

Caecilia van der Drift
Gast

Bespaar op hotelkosten via hotel.com en booking.com

Marijke Faling
Gast
Marijke Faling

Caecilia,
Helemaal met je eens. Bij booking.com het ik nog nooit slechte ervaringen gehad, hoewel ik meestal ergens middenin in het goedkoopste segment boek.

In sommige gevallen voldoet Stayokay ook prima. Ik reis vaak nagenoeg zonder bagage, tenzij je ingekochte boeken, stroopwafels en nog zo’n paar dingen die ik alleen in het buitenland kan kopen bagage noemt. En dan val je in een luxe hotel toch ook een beetje uit de toon :-). Stayokays worden trouwens steeds vaker voor conferenties gebruikt.

Ada Gussinklo
Gast
Ada Gussinklo

Ik gun iedereen een “Rijk” leven. Mijn tip is: sluit je aan bij een Network Marketing organisatie. Je koopt daar zelf je favoriete producten met korting, deel het met anderen, en je wordt aldoende rijk!

Ron van der Vlist
Gast

Dankjewel Nisandeh en alle volgers voor deze waardevolle tips: zie hier alweer het grote voordeel van de sociale netwerken voor ZZP’ers, super! Wat mij enorm geholpen heeft is me te bezinnen op welke waarde geld eigenlijk voor mij heeft. Ik kwam erachter dat ik in veel opzichten helemaal niet zo ‘gehecht’ aan geld (lees ook: luxe…) ben als ik dacht. Hierdoor doe ik mijn aankopen., ook voor mijn bedrijf, veel bewuster. Eén grote besparing was en is: geen auto meer. Ik doe nu heel veel met de fiets (goed voor mijn conditie!) en het openbaar vervoer (NS voordeelkaart!) en voor… Lees verder »

Marina Schriek
Gast

Wat een goede tips allemaal! Goed om er weer eens bij stil te staan en te kijken of het beter kan. Sinds ik eerder dit jaar een MVO netwerkborrel organiseerde, ben ik mijn aanschafpatroon onder de loep gaan nemen. Hoe ouderwets: bezint eer ge begint 😀 Maar even nadenken voor je iets aanschaft, maakt een groot verschil. Mijn overwegingen hebben vooral ook van doen met duurzaamheid. PPP (personen, planeet en portemonnee) in balans? Wij hebben onze huisstijl aangepast en voor ander papier gekozen, andere kleuren die met milieuvriendelijke drukinkt gedrukt kan worden. Zo belasten we het milieu niet en de… Lees verder »

Ria Jekautz
Gast

Als je al moet treinreizen en je hebt geen kortingskaart omdat je niet vaak treint, kijk dan even of er dagkaarten te koop zijn bij het kruitvat: 1 dag onbeperkt reizen in het weekend voor
€12,50, ik heb er voor de komende tijd vijf gekocht en dat scheelt me zo”n €75. Ook Albert Heijn heeft van die aanbiedingen.

Hans Peeters
Gast
Hans Peeters

Ik doe veel workshops voor diverse groeperingen zoals BSO, Scouting en scholen.
Nu wil ik mijn workshops gaan uitbreiden en wil dit in eigen beheer gaan doen. Met name even een flinke tijdsinvestering m.b.t. een goede locatie te zoeken, goede opzet en promotie van de workshops.

Ik kwam nav linkedin op het idee om met iemand die dat ook wil doen samen te werken. Dus op één dag 2 workshops aanbieden met raakvlakken.

Wij kunnen meer deelnemers van dienst zijn, een beter aanbod. Opbrengsten en kosten kunnen wij delen en ik denk dat wij uiteindelijk meer winst genereren

Indra Radjkoemar
Gast

Dank jullie wel voor alle tips. Goeie topic Nisandeh! Er gaat een wereld voor mij open hier. Wat ik doe met mijn verzekering? Ik ben van aanvullend naar niet aanvullend verzekerd. Voor een aanvullende verzekering betaal je 300 -400 euro extra en als het op declareren aankomt wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. Nu bepaal ik zelf wat ik met die 300 euro extra wil betalen, of het nou kruidenmiddelen zijn of een heerlijke voetmassage. Kortom ik heb mijn eigen aanvullende spaarpotje waar ik zelf over beslis i.p.v. te storten bij een ziekenfonds en vervolgens achter mijn… Lees verder »

Ferdy Koot
Gast

Verrassend dit commentaar te lezen!

Kijk ‘ns naar de uitgebreidste verzekering bij VGZ via unitedconsumers.com!
Geen moeilijkheden met declareren. Voor zover IK ervaar een zeer uitgebreid budget voor de meest uiteenlopende zaken; tot nu toe (en het is immers al oktober) geen betere ziektekostenverzekering kunnen vinden (tegen dezelfde premiebedragen).
Eerdaags interessant om te weten hoeveel zij voor gehoorapparaten uitbetalen.

Tandartsverzekering echter via Kruidvat-Ohra!

Ferdy Koot
Gast

Wàt een leuk artikel van Nisandeh! EN een heerlijk compliment aan mezelf dat ik zo’n 80 tot 90 procent van de tips die hier worden getypt al wist óf zelfs weet te verbeteren. Maar dan zit ik de hele avond te typen en dat is niet de bedoeling. Voor heeeeel veeel uitgaven, die ik mensen om me heen hoor maken, zou ik zó goedkopere oplossingen weten, dat als ik 10 procent bijvoorbeeld van de besparing zou krijgen (energie en gas via Energie-Direct, maar dán via een collectief contract via Vereniging Eigen Huis!), ik vanavond dinsdag 26 oktober miljonair zou zijn!… Lees verder »

Kira Verweij
Gast

Hoi Ferdy,

Of… schrijf er eens een boek over 😉 !

Je kunt in januari bij Nisandeh de cursus ‘Write your book in 28 days’ volgen.

Succes!
Kira

Mary Ritsema
Gast

Verzekeringstip Verzeker je voor een netto geldbedrag bijvoorbeeld als je arbeidsongeschikt word of werkeloos. Men vertelt dat je belastingvoordeel hebt, maar je verzekerd ook het bedrag van bruto naar netto. Als je dan uitbetaald moet worden moet jij de fiscus weer belasting betalen. Krijg je netto uitbetaald dat hoef je het niet als inkomen op te geven (dus ook geen zorgeverzekeringswet. premie) De premie voor netto bedragen is stukken lager dan die voor bruto. Dan maakt het helemaal niet uit dat de fiscus niets teruggeeft, je hebt het immers niet uitgegeven. Energietips Waterbesparingsknoppen op het toilet. Oud toilet in een… Lees verder »

Menno Ribbens
Gast

Mijn tip:
– leer alles over onderhandelingsstrategieen. Stel je eens voor wat een verschil het maakt als je iedere deal meer in jouw voordeel kan sluiten? Dat is pas een directe besparing.

Jon
Gast
Jon

Met alle respect…….
Bij velen verzandt het besparen alweer in ge-mini-miere-kneuter, waarmee je zo een nieuwe dagtaak erbij hebt. En ben je de focus op je bedrijfsdoelstellingen kwijt.

Je druk maken om die magere spiering te vangen, terwijl je de dikke vette haring niet eens voorbij ziet zwemmen.
(in modern Nederlands:”penny-wise, pound-foolish”)

Tip:
ikbenzuinig.nl

Een echte vrek schaamt zich nooit!! Neem uit een hotel alle zeepjes mee, en vergeet vooral niet de w.c.rol. Neem altijd de overgebleven resten eten mee…enz.

Veel succes ermee.

Pascal Edelenbosch
Gast
Pascal Edelenbosch

Leuke tips allemaal hier en erg waardevol. Hier nog 1 om over na te denken… Ga i.p.v. een dure lease auto met 25% bijtelling in een auto rijden van 15 jaar of ouder. Zelf rijd ik in een volvo 850 van 1994 die in zeer nette staat van onderhoud verkeerd. Het is een super confortabele reiswagen, zonder mankementen. Het grote voordeel is natuurlijk de aanschafwaarde die erg laag is, dus nagenoeg geen afschrijving. Met een gerust hart kun je hem dan ook gewoon W.A. verzekeren wat je al een aantal honderden euro’s bespaart. Maar als klap op de vuurpijl is… Lees verder »

Michal van Dantzig
Gast
Michal van Dantzig

Ik bespaar tegenwoordig op mijn ‘uit etentjes’ via Groupon.nl
Er komen hele leuke restaurants voorbij waarbij je voor 50% een drie gangen menu kan nemen. Je moet de coupon wel besteden binnen een bepaalde termijn. Maar dat geeft niet, dat zet mij aan om een ‘uit eten afspraak’ te maken met een goede vriend of vriendin.

Jalada Goddijn-Koopmans
Gast

LIeve mensen,

Heel veel interessante tips, maar waarom niet het verzoek van Nisandeh aanhouden van ÉÉN tip per opmerking?

Ik merk dat ik echt afhaak (doorscrol) bij die lange berichten met meerdere tips.

Maak per tip een een nieuw bericht aan, dan wordt deze zeker beter gelezen!
Jalada

Indra Radjkoemar
Gast

Ook een goeie tip Jalada. Ik heb de lange berichten ook overgeslagen. Jammer.

Suzan Jong
Gast

In plaats van uit eten te gaan, ga eens wat vaker zelf in de keuken staan. Het kost minder geld en je weet in ieder geval met zekerheid wat er op je bord ligt (geen verborgen suikers, zoetstoffen, additieven enz. enz.). Wel zo veilig voor je gezondheid en het bespaart je op de lange termijn aan (grote of kleine) ziektekosten.

Leo van Veenendaal
Gast

Ga naar Yunoo.nl, met 100 duizend klanten naar eigen zeggen de grootste aanbieder van een huishoudboekje op internet.
Het systeem beheert je inkomsten en uitgaven en geeft je ook nog eens gratis adviezen.
HET IS DUS ALLEMAAL GRATIS.

Het kost je dus alleen een eenmalige tijdsinvestering, die je op korte termijn terugverdiend.

Tania Keijer
Gast

Hoi Leo, deze site kende ik nog niet. Ik heb het zojuist bekeken en lijkt inderdaad erg nuttig. Dank je wel.

Willem van Kooi
Gast
Willem van Kooi

Open office van Sun microsystems gebruiken in plaats van microsoft software. Is helemaal gratis en werkt nog goed ook op PC en MAC.

Dirk Magré
Gast

Nog een kleine tip:
Als je staat ingeschreven bij KvK en belastingdienst mag je van alle privé autokosten de BTW voor 75% aftrekken bij je BTW aangifte.
Een poosje terug was er veel reclame voor een tankpas van midden en kleinbedrijf. Wij registreren op de bonnen van het tanken de km-stand en gaan er van uit dat we daarmee voldoende bewijzen kunnen leveren. De reparatie bonnen zijn zeker goed genoeg!.

Pim de Rooij
Gast
Pim de Rooij

Voor iedereen die naar het Master Entrepreneur gaat:

BOEK EEN HOSTEL!

Ik las dat velen geboekt hebben bij het Mercure Hotel voor € 350,- of meer! Ik slaap nu in een hostel in Amsterdam voor €15,- per nacht incl. ontbijt!!
Uiteraard niet luxe, maar ach…twee nachtjes overleef ik wel en in slaap vallen zal geen probleem zijn na zo’n dag denk ik!

Marijke Faling
Gast
Marijke Faling

Bravo!

’t enige wat in hostels soms een beetje lastig is, dat is douchen. maar € 300 extra voor een eigen badkamer, da’s een hoop geld. als je heel vroeg opstaat, kun je meestal de riantste douche uitkiezen, met het grooste kleedhokje erbij.