Creatieve tips om geld te besparen

6128 views | 118 reacties |
shares

Eerst een ontboezeming. Geld besparen is niet mijn favoriete onderwerp.
Ik heb de neiging om je aan te moedigen om je business te laten groeien om meer geld te verdienen, in plaats van te focussen op kosten beperken en geld besparen.

Echter, Winst = Inkomsten minus Uitgaven

Dus, om een sterke en (nog belangrijker) duurzame onderneming op te bouwen, is het nodig dat je goed bent in beide elementen van de winstformule.
Je wilt heel goed worden in het genereren van meer inkomsten én heel goed worden in het minimaliseren van je uitgaven.

Ik zal zeker nog artikelen wijden aan het groeien van je business, maar vandaag wil ik eens brainstormen over creatieve ideeën om geld te besparen in je business.

Open Circles Academy opereert met een minimale overhead. We proberen onze kosten zo laag mogelijk te houden, zodat we de besparingen kunnen besteden aan onze studenten.

Hieronder volgen een paar geldbesparingstips die wij toepassen…

1. Word geen gadget-gek

Iedereen vindt het leuk om de laatste gadget dat net is uitgekomen te hebben. Het is een vorm van sociale of professionele beeldvorming die we proberen te rationaliseren door te praten over “gebruikersgemak” en “zakelijke basiselementen”.

Jammer genoeg is het kopen van de nieuwste ’XYZ’ op de eerste dag dat het uitkomt juist heel erg onvoordelig. Waar je ook je gedachten eens over kunt laten gaan is de vraag of je echt dingen nodig hebt waarvan je nooit meer dan 30% van de capaciteiten benut.

Als je echt een gadget nodig hebt ter ondersteuning van je business en je bent serieus over het besparen van geld, overweeg dan:

  • Een tweedehandse te kopen (inclusief bijpassende garantie en verzekering);
  • 6 tot 12 maanden te wachten. Tegen die tijd is de prijs waarschijnlijk 60% lager dan de prijs bij lancering.

2. Betaal voor resultaten

Als je mensen in dienst hebt of met freelancers werkt, is dat één van je grootste kostenposten.

En dat niet alleen, deze kosten staan ook vast – oftewel, je moet ze ook betalen als je een paar slechte maanden hebt.

En toch, ook al is het wat controversieel, kun je ook mensen in dienst hebben op basis van zakelijke resultaten. In andere woorden, je betaalt een kleiner vast bedrag en een variabel bedrag dat gerelateerd is aan de resultaten van je business in de afgelopen maand, kwartaal of jaar.

Op die manier betaal je meer in goede tijden en minder in slechte tijden.

Dat kan goed uitwerken voor jou en voor hen. Het kan je medewerkers ook de motivatie bieden om wat harder te werken.

3. Ga voor de beste prijzen

Als je echt geld wilt besparen op je inkopen, dan moet je er een punt van maken om je inkoopafspraken op kwartaalbasis te evalueren. Door je leveranciers te laten zien dat je met regelmaat nieuwe offertes opvraagt, help je hen te focussen op hun prijzen.

Dus:

  • Vertel je vaste leveranciers dat je hun prijzen elke paar maanden tegen het licht houdt;
  • Vraag hen je altijd hun beste deal te bieden;
  • Onderzoek elk kwartaal of er ergens anders betere deals te vinden zijn;
  • Als je die vindt, vraag je vaste leveranciers om dezelfde deals te bieden;
  • Wees niet bang om van leverancier te veranderen.

In de Master Entrepreneur training leer ik je hoe je je kosten met 30 tot 40% kunt besparen door betere deals te onderhandelen met je leveranciers. Hoeveel geld zou je besparen als je je uitgaven met 30 en 40% zou verminderen?

 

4. Verstuur je communicatie via e-mail

Als je een voorstel presenteert voor een groot project, dan wil je  een zekere impact bewerkstelligen. Je moet er dan waarschijnlijk de tijd en aandacht aan besteden om het netjes te printen en af te leveren – zelf of door een koerier.

Aan de andere kant heb je waarschijnlijk veel routinematige communicatie zoals aankondigingen, voortgangsrapporten, nieuwsbrieven en herinneringen die je electronisch kunt verzenden.

Op deze manier bespaar je een hoop geld voor papier, inkt, enveloppen en post en je redt nog een paar bomen ook.

5. Deel een kantoor

Kantoorruimte is vaak behoorlijk prijzig – vooral in toplocaties.

De oplossing kan zijn om een kantoor te delen.

Je kunt een groot kantoor huren en gewoon een paar verplaatsbare schermen plaatsen zodat je zelf de helft kunt gebruiken en iemand anders de andere helft.

Toen we nog maar met z’n drieën waren bij Open Circles, huurden we een grote kamer voor ons drieën in het kantoor van onze accountant. Dat gaf ons een professioneel, goed-uitziend kantoor voor een significant lagere huurprijs, en een paar logistieke voordelen tegelijkertijd zoals secretariële vervanging als we er niet waren, gebruik van het kopiëerapparaat en de vergaderkamer enz…

6. Koop tweedehands

Wanneer je je kantoor inricht, ren dan niet naar de nieuwste designwinkel voor spullen als je bureau, stoelen en overige zaken.

Je mag je dan wel omringen met de mooiste spullen en je heel goed voelen over het leven, maar je betaalt wel de hoofdprijs voor dat privilege.

Tweedehands spullen zijn vaak 60 tot 90% goedkoper dan nieuwe spullen. Je hoeft natuurlijk geen genoegen te nemen met kapotte spullen… in het verleden hebben we ooit een compleet trainingscentrum ingericht met nauwelijks gebruikte stoelen, tafels enz van een jaar oud, die ons zo goed als niks kostten.

Om tweedehands meubels en kantoorspullen te vinden hoef je slechts een oog te houden op veilingen, uitverkopen en bedrijven die sluiten.

7. Reis zo min mogelijk

Reizen is gewoonlijk erg duur. Als je met de auto reist, heb je de kosten voor benzine en onderhoud. Openbaar vervoer kan ook behoorlijk prijzig zijn. Om maar niet te speken van vliegen.

En in elk geval heb je last van tijdsverlies. Tijd die je niet aan je kernactiviteiten kunt besteden terwijl je onderweg bent.

Het gaat wellicht te ver om te weigeren je klanten te bezoeken, maar je kunt zeker kosten besparen op andere vormen van reizen:

Laat je leveranciers naar jou toe komen in plaats van andersom;

Ga geen spullen halen – laat ze afleveren;

Voor zover mogelijk gebruik technologie om de kosten voor het reizen naar meetings te minimaliseren.
Wij gebruiken Skype regelmatig bij meetings waarbij onze partners uit de UK en het Verre Oosten d.m.v. videorconferencing aanwezig kunnen zijn.

8. Vermijd nodeloos promotiemateriaal

Ik weet zeker dat velen het niet met me eens zijn, maar hee… ik kan alleen maar delen vanuit mijn eigen ervaring.

Nieuwsflits: de tijd van de flyer is voorbij! Dit is het promotiemateriaal dat via de post wordt verstuurd (of uitgedeeld op beurzen of op straat) in een poging mensen te overtuigen om contact met je op te nemen.

Het succes van dit materiaal hangt af van je vakgebied, maar in mijn ervaring wekt het zelden interesse op. Wanneer heb jij voor het laatst een brochure gelezen die je was toegestuurd?

Dus, als je regelmatig promotiemateriaal print en vestuurt, bekijk dan je statistieken eens heel goed. Tenzij je kunt bewijzen dat je mailings en flyers significant interesse en nieuwe klantcontacten genereren, STOP ERMEE!

9. Vorm een inkoopsamenwerking

Als dit te groot en complex klinkt, het is het niet!

Het maakt niet uit hoe goed je bent als onderhandelaar, als kleine ondernemer wordt je geconfronteerd met het feit dat je inkoopkracht vrijwel nihil is.

Maar, als je samenwerkt met andere kleine ondernemingen bij het inkopen van grotere partijen, dan kun je druk zetten op de leveranciers om de prijzen te verlagen en flexibel te zijn met de betalingen, etc…

Ik ben me ervan bewust dat geld besparen in je onderneming een niet erg sexy en opwindend onderwerp is.

Ik wil echter toch nog één gedachte met je delen ten aanzien van geld besparen…

Als je 100 euro verdient, houd je na aftrek van kosten wellicht nog 20 tot 50 euro in je zak.
Als je daarentegen 100 euro bespaart, hou je 100 euro in zak!

En nu is het aan jou…

Welke tips om geld te besparen wil jij met ons delen?

Plaats jouw tips in het commentaarveld hieronder.

Oh, voor ik het vergeet… als je dit blog goed vindt, retweet het dan!

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
118 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Albert Buschgens
11 years ago

Helemaal juist. We zeggen wel kosten gaan voor de baten, hou dus je kosten laag. Je hoort al te vaak dat bij hoge baten het mogelijk moet zijn om duurder in te kopen. Echter alles opgeteld, wordt er binnen organisaties ontzettend veel ingekocht. Een besparing van 20% op je inkoop (dit is goed te realiseren) levert je heel veel op. Natuurlijk is het verstandig om producten die een langere levensduur moeten garanderen ook van goede kwaliteit te laten zijn.

Marijke Faling
Marijke Faling
11 years ago

Ik heb twee algemene (dus niet zozeer zakelijke) tips om minder uit te geven.

De eerste is: ik leef erg zuinig, maar zeg tegen mezelf dat alles wat ik écht wil hebben, gekocht kan worden. Dat geldt zowel voor kleine als voor grote dingen. Ik rij geen auto (heb niet eens een rijbewijs) maar als ik écht zou willen, zou ik morgen rijles gaan nemen en een mooie auto kopen. Kleine dingen precies hetzelfde: één horloge is genoeg. Maar als ik op een gegeven moment écht zou geloven dat ik met een ander, duur horloge gelukkig zou zijn, dan ga ik dat kopen.

De tweede: ik koop géén spullen in internet en heb ook geen creditcard. Wel een prepaid card omdat je tegenwoordig bv. bepaalde vliegtickets alleen nog maar met creditcard in internet kunt kopen.

Het enige waar ik enigszins verslaafd aan ben zijn boeken. En die koop ik alleen nadat ik ze eerst bekeken heb en als ik ze zelf naar huis draag. Zelfs zo koop ik nog wel eens iets waarvan ik later zeg: had het net zo goed niet kunnen kopen. Maar dat is niet zo’n probleem, aangezien je toch ergens geld aan uit moet geven…

Ik koop ook weinig tijdschriften. Toen ik pas met fotograferen begon dacht ik bij elk fotografietijdschrift: dàt moet ik hebben. En op een gegeven moment ontdekte ik dat hetzelfde thema ook al aan de orde kwam in de uitgave van een jaar eerder. En ik dus net zo goed die oude tijdschriften nog eens kon doorbladeren i.p.v. weer een nieuw te kopen.

Renate Vullings
11 years ago
Reply to  Marijke Faling

ik zeg: bibliotheekabonnement

Livia Németh
11 years ago

Ik persoonlijk hou niet zo van het woord “besparen”, of inkrimpen . Leer slim te kopen en tegerlijkertijd te genieten van luxe!

Ik houdt wel van wat luxe, dus ik zal je tips geven over hoe je luxe kunt leven zonder veel te moeten uitgeven.
We zijn hier immers ook op aarde op te genieten.

Klinkt dat goed ?

– Als je een vliegticket koopt :
ga naar supersaver.nl / cheaptickets.nl of cheapoair.com …
blijf vergelijken
ik heb 4 tickets kunnen kopen naar orlando voor 1600 in de paasvakantie.
Huur een vakantiehuis met 2 families (8-10p) in een 5* resort met zwembad, tennisbaan, tv in alle slaapkamers, whirlpool etc op 10 min van disney voor maar 80-100 euro per nacht. (www.favoritefloridavilla.com) uit eten in de vs kan je voor al vanaf 6-8 euro per persoon.

Doe aan home-exhange !www.homeexhange.com/homeforexhange.com
Wij hebben ons 3 kamer appartement in brussel ge-exhanged voor een miljoenen huis met privéstijger aan een meer in de VS, waarbij we de high moterboot, kano’s gratis mochten gebruiken.
Ook hebben wij ge-exhanged met een huis in charleston aan de zee met een zwemad. De familie die niet gelijk met ons wisselde, namen ons mee op het grote zee motorboot en gaven ons een privé boottocht langs de dolfijnen, ook hebben ze voor ons gekookt. Dit heeft ons alleen een vliegticket gekocht, en het beschikbaar stellen van ons appartement.

Bespaar en leef luxe door hotelovernachtingen en seminaries etc af te trekken van je omzet. (minder omzet = minder belasting). Hoe meer kosten, hoe beter. Ik krijg altijd geld terug van de belasting!

Koop mooie merkkleding voor een habbekrats in brussel
bij DOD (merkkleding van winkels die failliet zijn gegaan ) of les enfants d’edouard. (een vriendin van mij in denemarken komt speciaal inkopen doen voor haar kinderen en vrienden van kinderen etc bij DOD; na gebruik verkoopt ze de merkkleding dan op ebay. Ze kan haar vliegtickets ermee betalen en heeft er nog een leuk lang weekend bij ook.
En verdient er ook nog een leuk centje mee, en betaald dus geen kleren maar heeft wel nieuwe merkkleren!

Een aantal jaren geleden kon ik mij geen seminarietickets van een wereldberoemde seminarieleider veroorloven, dus heb ik de organisators gebeld en gevraagd of ik voor hun kaartjes kon voorkopen om daarvoor zelf gratis naar het seminarie te kunnen. en ja hoor, na een aantal kaartjes te hebben verkocht via ebay, vrienden etc. kreeg ik 2 VIP kaartjes voor mij en mijn man voor een seminarie van 4 dagen !

In plaats van afhankelijk te zijn van het openbaar vervoer, een dure nieuwe wagen of een tweedehandswagen, die je makkelijk in de steek laat….. Koop een directiewagen die al 6-10 maanden heeft gereden. Je krijgt een supersonische korting + tal van gratis luxe extras waarvoor je niet betaald omdat die toch al in de wagen zitten. wij hadden een uniek sportuitvoering opel zafira, met opendak, airco, leder, 7 stoelen aan de 2/3 van de prijs van een normale (zonder extra’s) opel zafira. (ze wilden hem kwijt !) Let wel heb een durf te dromen!

Koop een model wagen dat veel gevraagd is, dat steeds duurder wordt verkocht, verzeker het goed en bij een ongeluk krijg je of totalllos zoals bij ons kan je zelfs meer terug krijgen voor je wagen dan je er oorspronkelijk voor hebt betaald omdat de verzekeringmaarschappij kijkt hoeveel het merk nu kost (dit hadden wij voor met een toyota) nadat we het 2 jaar hadden gebruikt.

Als je toch boeken wilt hebben en niet voor tijdelijk (bibliotheek) ga naar amazon en koop hetzeflde book reeds gebruikt, of met kleine beschadeging. Voor soms $1.99

Om naar het buitenland te bellen koop een telefoonkaart die je kan kopen in boekhandels of nachtwinkeltjes. Vraag welke kaart het goedkoopste is voor welke landen. En je kan voor 5 € heel wat minuutjes bellen naar het buitenland, zelf naar gsm in het binnenland is het goedkoper bellen.

Kantoorbenodigdheden nodig? Koop uit catalogus de aanbiedingen, waarbij je vaak ook nog kan kiezen uit een leuk kado. kies dan voor een kado dat je toch nodig had. voor mijn kantoor een gratis audio/cd/radio keten of een gps, zo’n kado kan jee ook kado doen aan iemand anders voor z’n verjaardag.
Een superkado voor 0 euro.

Geen geld om een site te betalen? Door een diensten exchange. Verleen de ander een dienst waar jij goed in bent en jij krijgteen website!
Dit werkt het beste met mensen die al bereid te zijn te betalen voor je dienst en waarvan je hoord dat zij een vaardigheid bezitten, die jou veel meer zou kosten als je dat zou moeten betalen.
Of mensen die jou diensten niet kunnen betalen maar iets voor jou kunnen doen wat jij niet kan betalen/ niet voor wilt betalen.

Laatst hoorden we van kennissen met weinig geld dat ze gingen kamperen in september, toen het al koud was ! gewoon om geld te besparen. Zoiets hoeft dus niet. Ga naar http://www.hotelkamerveiling.nl en je betaald maar 13 of 15 euro per nacht voor een 4 sterrenhotel of een wellnesshotel !!!

Focus dus niet op besparen, Focus wel op een great deal te vinden terwijl je in luxe kan blijven genieten van het leven.

Livia Németh

Jacqueline Lammerts
11 years ago
Reply to  Livia Németh

Hai Livia,

Dank voor je input.
Ik had nog een hotelovernachting nodig voor 27 en 28 november a.s.
En wat denk je: voor 30,- euro een prachtige kamer bij Van der Valk mét ontbijt! Dank voor je tip: http://www.hotelkamerveiling.nl

PS. erg leuk ook om het spel mee te spelen tijdens de veiling!

Hartelijke groet,

Jacqueline

Natascha van Der linden
Reply to  Livia Németh

Wauw wat een positieve energie, thanks vd tips, xheartsz to you

Indra Radjkoemar
Indra Radjkoemar
11 years ago

Dank jullie wel voor alle tips. Goeie topic Nisandeh!
Er gaat een wereld voor mij open hier.

Wat ik doe met mijn verzekering? Ik ben van aanvullend naar niet aanvullend verzekerd. Voor een aanvullende verzekering betaal je 300 -400 euro extra en als het op declareren aankomt wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. Nu bepaal ik zelf wat ik met die 300 euro extra wil betalen, of het nou kruidenmiddelen zijn of een heerlijke voetmassage. Kortom ik heb mijn eigen aanvullende spaarpotje waar ik zelf over beslis i.p.v. te storten bij een ziekenfonds en vervolgens achter mijn eigen geld aan te gaan.

Ferdy Koot
11 years ago

Verrassend dit commentaar te lezen!

Kijk ‘ns naar de uitgebreidste verzekering bij VGZ via unitedconsumers.com!
Geen moeilijkheden met declareren. Voor zover IK ervaar een zeer uitgebreid budget voor de meest uiteenlopende zaken; tot nu toe (en het is immers al oktober) geen betere ziektekostenverzekering kunnen vinden (tegen dezelfde premiebedragen).
Eerdaags interessant om te weten hoeveel zij voor gehoorapparaten uitbetalen.

Tandartsverzekering echter via Kruidvat-Ohra!

Jeroen de Neijs
Jeroen de Neijs
8 years ago

“Als je 100 euro verdient, houd je na aftrek van kosten wellicht nog 20 tot 50 euro in je zak.
Als je daarentegen 100 euro bespaart, hou je 100 euro in zak!”

Ik wil daar nog aan toevoegen dat indien je 100 Euro in je eigen zak houd. Er dan aan het eind van de rit de belastingdienst langskomt en daar 40-52% van pakt….

Dus als je 100 Euro verdien houd je daar van 48-60 Eur in je zak

Er zijn in Nederland erg veel subsidies waar je gebruik van kunt maken. Indien je investeert kan dit op de lange duur ook gunstig uitpakken.

Voorbeeld op energiezuinige auto’s zitten 3 subsidies WIA/VAMIL en KIA een Auto van 50000 EUR kan zo een aftrek van 60000 EUR op je inkomen teweeg brengen In plaats van 50000 EUR niet uit te geven en daarvoor voor 25000 EUR belast te worden kan je het ook uitgeven en 30000 minder belasting betalen.

Denk eraan dat je gebaat bent bij zo min mogelijk winst omdat veel winst ook betekend dat je veel belasting betaald.

Besparen door te investeren dus

Corine Langeveld
11 years ago

Personeel is vaak de grootste kostenpost binnen een bedrijf. Personeel met geldproblemen brengen veel extra kosten met zich mee (ziekteverzuim, vervangend personeel, verwerken loonbeslagen, fraude/diefstal enz). Deze kosten komen elk jaar terug.

Een eenmalige investering in een budgetcoach traject voor een personeelslid (gemiddeld traject is maximaal € 450,-) zorgt ervoor dat je jaar in, jaar uit, VEEL KOSTEN BESPAARD en dat je medewerker weer met plezier naar zijn werk gaat. Een win/win situatie voor beide partijen.

Echt, op tijd ingrijpen, bespaart heel veel geld!

Willem van Kooi
Willem van Kooi
11 years ago

Open office van Sun microsystems gebruiken in plaats van microsoft software. Is helemaal gratis en werkt nog goed ook op PC en MAC.

Ingrid Lubbers
11 years ago

Werk vanuit huis en huur een vergaderruimte klantontvangstruimte indien nodig.
Er koken steeds meer flexplekken te huur, ook van der Valk of een Regus, er komen steeds meer particuliere initiatieven.
Je kunt al huren vanaf € 25,– per dagdeel, daar kun je geen kantoor voor aanhouden.

Vanauit huis werken biedt een fiscaal voordeel, en je spaart heel veel reistijd, welke je kunt besteden aan je huishouden, ook kun je eenvoudige huishoudelijke klusjes tussendoor doen (bij eenvoudige telefoongesprekken bijvoorbeeld). Dan heb je ‘savonds meer tijd voor jezelf en je gezin.

Esther Molenaar
11 years ago

Laat je verzekeringen doorlichten.

* Ben je voldoende verzekerd? Zo niet, dan moet je overwegen je bij te verzekeren, zodat je bij calamiteiten geen hoge kosten hebt.

* Bekijk of je verzekeringen kunt opzeggen en goedkopere kunt afsluiten. Een assurantie expert zal je daar graag bij helpen.

Laat je leveringsvoorwaarden door een expert bekijken.

* Is je aansprakelijkheid goed geregeld. Ook hier geldt: wat gebeurt er bij calamiteiten? Voor welk bedrag ben jij aansprakelijk of ben je onbeperkt aansprakelijk en gaat een geschil je heel veel geld kosten.

Dit soort zaken wordt nog wel eens vergeten in een onderneming, maar is net zo belangrijk als geld besparen op je materialen, reiskosten en huisvestingskosten.

Het kost nu misschien geld, maar kan je bij calamiteiten en geschillen en bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid veel geld besparen. Soms moet je geld uitgeven om op lange termijn geld te besparen.

Jon
Jon
11 years ago

Met alle respect…….
Bij velen verzandt het besparen alweer in ge-mini-miere-kneuter, waarmee je zo een nieuwe dagtaak erbij hebt. En ben je de focus op je bedrijfsdoelstellingen kwijt.

Je druk maken om die magere spiering te vangen, terwijl je de dikke vette haring niet eens voorbij ziet zwemmen.
(in modern Nederlands:”penny-wise, pound-foolish”)

Tip:
ikbenzuinig.nl

Een echte vrek schaamt zich nooit!! Neem uit een hotel alle zeepjes mee, en vergeet vooral niet de w.c.rol. Neem altijd de overgebleven resten eten mee…enz.

Veel succes ermee.

Dirk Magré
11 years ago

Nog een kleine tip:
Als je staat ingeschreven bij KvK en belastingdienst mag je van alle privé autokosten de BTW voor 75% aftrekken bij je BTW aangifte.
Een poosje terug was er veel reclame voor een tankpas van midden en kleinbedrijf. Wij registreren op de bonnen van het tanken de km-stand en gaan er van uit dat we daarmee voldoende bewijzen kunnen leveren. De reparatie bonnen zijn zeker goed genoeg!.

Ton de Jongh
11 years ago

Als je regelmatig in het land zit en hier en daar in een hotel moet overnachten, kun je veel geld besparen door deze via hotelkamerveiling.nl aan te kopen. Voorbeeld: tijdens een van de cursussen hebben ik 4 kamers voor 2 nachten geboekt in amsterdam (Tulip Inn) voor een gemiddelde prijs van 35 euro per kamer per nacht inclusief ontbijt. Normale prijs ca 95 euro.

Manuela van Prooijen
9 years ago

Soms is het handig om iemand uit je netwerk te vragen voor een ruildienst: Dus bij mij vertaalde dat zich in een leuke vakantie in een luxe bungalow in ruil voor een door mij gemaakte website. Beide partijen blij, zonder tussenkomst van geld. Je ruil moet natuurlijk wel in verhouding staan tot hetgeen je krijgt (of meer waard zijn), anders had je er beter geld voor kunnen vragen.

Ik ben er niet bij aangesloten, maar er bestaan onderlinge ruilsysteem voor diensten en goederen, waaronder Noppes.

Koen Snoek
7 years ago

Hoi Manuele,
Dit heb ik ook al eens gedaan en is idd besparend!

Wendy de Frétes
11 years ago

-Bedank altijd nog een keer of je iets echt nodig hebt.
Verzeker alleen de ricico’s die je zelf niet kunt dragen.
-Onderzoek de prijzen op internet , vaak is het ergens anders net iets goedkoper.
-Onderhandel over de aanschafprijs en weet ook waar het goedkoper is.
-Bestel alleen hoeveelheden die je nodig hebt.
-Onderzoek of je rendementen nog winst gevend genoeg zijn zijn of dat het beter kan.
-Plan zo veel mogelijk afspraken bij op 1 dag bij elkaar in de buurt en
-geef aan hoeveel tijd je nodig denkt te hebben voor de afspraak en zeg dat je nog een volgende afspraak hebt .
-Zoek medewerkers voor o- uren contracten.
-Zoek in je eigen netwerk voor dat je een professional inzet.
-Vraag aan anderen hoe zij dit tegen weining kosten hebben geregeld.
-Deel met anderen waar je mee bezig bent dan krijg je van zelf gratis advies.

Josy
Josy
11 years ago

Origineel! die was ik nog niet tegengekomen in de lijst. Thanks!

V!nce Meijer
11 years ago

Fijn om te zien dat iedereen zo bezig is met het simplifying.
Zelf hebben wij al jaren kantoorruimte in ons kantoor pand onbenut. En de laatste jaren zijn we meer buiten de deur dan op kantoor. Zonde van het geld.
Na Business Bootcamp hebben we ons kantoor veranderd en er een co-working FlexZZPlek kantoor van gemaakt. Op die manier kunnen thuiswerkende ZZP-ers die de chaos thuis willen ontvluchten en zich willen focussen op hun business, bij ons aanschuiven wanneer ze willen.
Op die manier zijn wij zelf uit de kosten en zelfs meer. En is het voor de klant en ons ook weer een mogelijkheid om te netwerken met onze target audience. Win – Win

Wilma Meuwissen
11 years ago

Ziektekosten
GOED voor je eigen gezondheid zorgen en onderstaande tips ook je werknemers geven!

*Indien je een aanvullende ziektekostenverzekering hebt, gebruik deze dan ook.
*Vaak krijg je meer terug dan je denkt, vraag dit bij je eigen ziektekostenverzekeraar na.
*Ga naar een aangesloten beroeps beoefenaar van een erkende vereniging voor alternatieve geneeswijze
*Voor preventieve en of ondersteunende behandelingen, dat kunnen diverse soorten massages zijn, bioresonantie, ,energetische behandelingen, voedingsadvies, stressbeheersing ect.
*Zorg voor een meditatieplek in het gebouw waar je het meest bent, soms overdag even een kwartiertje mediteren doet wonderen, de productiviteit schiet omhoog.

Ik wens jullie allemaal een hele goede gezondheid toe!

Ronald van Domburg
11 years ago

Mijn tip om te besparen:
denk even na voordat je iets bestelt. Ik hou bijvoorbeeld enorm van boeken en had de neiging om alles wat beschikbaar was ook meteen te bestellen. Vaak bij Amazon.com, dus inclusief verzendkosten (maar wel tegen goede dollarkoers momenteel 🙂
Wat ik nu doe is dat ik die boeken in mijn wensenlijstje zet en dan een tijd vergeet. Als ik later opnieuw kijk, dan blijkt een deel van mijn wensen veel minder belangrijk dan op het moment dat ik het invulde. En de andere boeken bestel ik in een keer, waardoor ik veel minder verzendkosten betaal.

Jeannette Bal
10 years ago

Hi Ronald,

Ik koop tegenwoordig alleen nog boeken tweedehands via b.v. bol.com . Vooral studieboeken van de kinderen en verkoop ze daar ook weer.
Als het een goed boek is dat ik echt wil hebben, komt het ook vaak snel tweedehands op de markt.
En zoals je zegt, na een tijdje vind je het ineens niet meer zo belangrijk om het te “hebben”!

groetjes
Jeannette

Renate Vullings
11 years ago

Wat dacht je van een bibliotheekabonnement? Je kunt de boeken lezen, de info eruit halen(kopiëren, scannen) die je nodig hebt en weer terugbrengen. Bevalt het gehele boek, kun je het alsnog aanschaffen. Maar geloof me: dit aantal zal beduidend lager liggen.

Ton Krol
11 years ago

Ik merk zelf dat als ik in mijn ‘schaarste’ bewustzijn kom (“ik heb te weinig geld” “Het lukt me niet om rond te komen””Waar kan ik nog meer besparen?”) het geld er dan aan alle kanten uitvliegt(bv mijn auto gaat stuk). Wanneer ik in mijn ‘overvloed’ bewustzijn kom(“Er is genoeg en er zal altijd genoeg zijn”) het geld uit onverwachte hoek binnen stroomt. (bv. maakt de belastingdienst plotseling een flink bedrag over).
Dus de tip: onderzoek je overtuigingen over geld en ga er vanuit dat er genoeg voor jou is.

Jeannette Bal
10 years ago
Reply to  Ton Krol

Herkenbaar.
Bewustzijn van je geldstroom is ook belangrijk. Als ik er geen waarde aanhecht, waarom zou ik dan geholpen worden ?

Hans
Hans
11 years ago

Bel via webcall.com. Bijna gratis over de gehele wereld.
Het bespaart je enorm veel.

Dave de Lange
11 years ago

Mijn belangrijkste tip : vermijd iedere vorm van abonnement.
Dit zijn maandelijks terugkerende kosten.

Bekijk eerst of je het echt nodig hebt.

Heb je het echt nodig, bijv. voor mobiel bellen of internet : koop zoals eerder gezegd een goedkope telefoon of smartphone (bijv. via Marktplaats) en kies het goedkoopste abonnement.

Ga niet voor status. Het is veel interessanter om financieel vrij te zijn…

Roland Boukema
Roland Boukema
11 years ago

Dank je wel voor de tips etc.
Het was voor mij een openbaring om helder en concreet inzicht te hebben in mijn uitgavenpatroon. Waaraan besteed ik mn geld en hoeveel en de redenen waarom ik dit doe. Wordt mij daardoor heel erg bewust vannodeloze, teveel uitgaven etc. Zo kwam ik er achter dat ik veel km’s draai (klanten in het westen en ik woon in het oosten). Dus slaap ik nu wel eens bij mijn broer in leiden. scheelt 300 km (heen en terug) en ben ik 2 dagen in het westen en hebben mijn broer en ik een leuke avond! benzine is dat € 30,== minder!

Bert Wouters
10 years ago

Kosten besparen door extra geld uit te geven……

Iedereen werkt met een computer.
Iedereen maakt iedere dag een backup van de gegevens.
Ja toch……. of toch niet????

De meesten zullen nu denken..Oh ja, zal ik zo wel even gaan doen.
Gaat ook meestal wel goed. Meestal!

Denk je eens in:
alle facturen verdwenen.
alle uurstaten verdwenen.
alle offertes verdwenen.
alle klantgegevens verdwenen.
alle emails verdwenen.
alle email-adressen (je prospects!) verdwenen.
alles verdwenen.

Backup maken:
externe harddisk aankoppelen, gegevens overzetten, klaar.
(handmatig ….kun je dus vergeten)
Of beter… je gebruikt een externe backup-dienst via internet.
(automatisch….werkt goed)

Slimmere oplossing:
Laat een 2e harddisk in je PC bouwen en stel de computer zo in dat er automatisch 24/7 een backup wordt gemaakt van alle gegevens. (zoiets heet RAID-1) Geen gegevensverlies van je kostbare data.
Dit dan gecombineerd met een “ouderwetse” backup.
Nooit meer gegevens kwijt.

Kost je zo’n 100 – 125 Euro.
Levert je op……niet in te schatten…maar véél

Klein beetje technisch verhaal maar hopelijk kun je er wat mee.

Manuela van Prooijen
9 years ago
Reply to  Bert Wouters

Hoi Bert

Goeie tip: het verbaast mij nog steeds hoeveel ondernemers GEEN backup geregeld hebben, terwijl de mogelijkheden zo voorhanden zijn.

Zelf doe ik een tweetraps backup:
– én naar een externe harde schijf via het programma Syncback (gratis versie)
– én naar Backup Online van KPN (3 euro per maand)

Hiermee heb ik ten alle tijden mijn data beschikbaar, ook al brandt mijn huis bij wijze van spreken af.

Je hoeft maar één keer een pc harde schijf crash te hebben meegemaakt (de paniek! de energie! de tijd!) om het voor altijd anders te gaan regelen.

Groet,
Manuela

Merijn Kegel
11 years ago

Ga VoIP-en!

Nog voordeliger dan Skype:
– Cisco VoIP adapter (EUR 65,-)
– Je oude vaste of DECT toestel (EUR 0,-?)
– Een account bij VoIPCheap, VoIPBuster of een andere provider (voor EUR 10,- per kwartaal bel je 90 dagen gratis naar vaste nummers in Nederland EN heb je nog EUR 10,- beltegoed voor overige nummers)

Handig: sommigen werken ook op je Smartphone, dus als je een Wifi-verbinding hebt kun je gewoon op je mobiel gebruik maken van de VoIP diensten (geldt trouwens ook voor Skype).

Op deze manier ben ik van EUR 250,- mobiele belkosten p/mnd naar EUR 50,- p/maand gegaan inclusief VoIP kosten.

Als je veel mobiel belt: sluit (op je priveadres) het goedkoopste sim-only abbo aan met bv Family, dan bel/sms je voor EUR 16,95 p/mnd zonder extra kosten naar de meestgebelde nummers van diezelfde provider, inclusief je (vaste) thuisnummer.

Joost Rietveld
11 years ago

Menig MKB-er heeft verkopers in dienst. Personeel dat tegen een goed salaris ervoor zorgt dat jouw omzet stijgt. De truc is dat je verkoper bij de klant de beste deal bewerkstelligt. Waarom vergeet menig MKB-er dan dat ook zij klant zijn? Waarom realiseren zij zich niet dat de verkopers van hun leveranciers precies hetzelfde doen met jouw bedrijf? Jij koopt in bij verkopers die erop getraind zijn uit jouw bedrijf de beste deal te krijgen tegen de hoogste prijs. Waarom wapen je jouw bedrijf dan niet tegen deze expertise door zelf juist goed in te kopen? Een korte cursus.

Doen we maar wat of letten we echt op onze uitgaven? Streven we daarbij wel het meest optimale resultaat na of is de prijs of juist de uitvoering alles bepalend? Als zoon van een inkoopguru is het toch wel eens tijd om te peilen onder het MKB of inkoop op de agenda staat.

Er is veel literatuur over inkoop beschikbaar. Soms slecht, soms goed, soms briljant, maar vrijwel altijd geënt op grote ondernemingen. Dat is redelijk logisch. Zelfs bij de zeer grote ondernemingen van Nederland staat inkoop nog steeds in de kinderschoenen of op een eigen eiland. Waarom zou het MKB daarin dan voorop lopen? Nou, misschien omdat het MKB een voorsprong heeft op de multinationals: inkoop beïnvloedt direct het resultaat en wie is er nu beter op de hoogte van de financiële handel en wandel in zijn bedrijf: de corporate CEO of de MKB directeur/eigenaar? Je voelt het: klein is fijn, want de CEO legt verantwoording af over miljoenen/miljarden (veelal in procenten) maar de DGA ziet zijn salaris slinken als het verkeerd gaat en de IB ondernemer heeft simpelweg minder winst als inkomen. Die laatsten weten vaak veel beter waaraan hun onderneming geld uitgeeft omdat de schaal ervan overzienbaar is. Maar controleer je het ook?

Dus inkoop op MKB niveau. Hoe goed weet jij als ondernemer wat er besteed wordt in jouw bedrijf? Hoe, waaraan, bij welke leveranciers, tegen welke condities, met welke frequentie en voor welke behoeften? Waarom vraag ik dit?

Simpel: veel MKB-ers zijn te veel gefocust op omzetstijging. Meer klanten is meer omzet is meer geld voor de ondernemer. Je vergeet echter iets: meer omzet = meer omzetgerelateerde kosten! Meer afzet is meer inkoop. Meer facturabele uren is meer personeel. Kijk nu eens naar de uitgavenkant: minder kosten is? Juist, meer netto winst! Is dit dan een oproep om te snijden in de kosten? Nee! Absoluut niet! Dit is een wake-up call over het bestedingspatroon in jouw bedrijf. Want het is lek op veel meer plekken dan je denkt.

Even wat vragen en lessen als test:

* De PC’s die je laatst vernieuwd hebt. Moesten die nu echt € 900 per stuk kosten of ben je nu in bezit van een PC-park dat veel meer kan dan waar je behoefte aan hebt? (Les 1: stem je inkoop af op de behoefte en niet op het maximaal haalbare);
* De auto’s die jij en je personeel rijden, passen die bij je klant? Of zijn er signalen merkbaar dat de klant zich afvraagt of jouw uurtarief omlaag kan als je niet zou kiezen voor een uitbundig wagenpark (geldt ook voor huisvesting)? (Les 2: doe je niet groter voor dan je bent);
* Heb je ooit onderzocht of andere leveranciers van zaken als papier, printoplossingen of klein kantoor inventaris hetzelfde kunnen leveren voor minder, of volstaat de catalogus van Viking of Office Center? (Les 3: ga niet zomaar akkoord met het eerste het beste aanbod);
* Wie in jouw bedrijf koopt in? Dat lijkt een open deur, maar je zult verbaasd zijn over het aantal mensen dat daadwerkelijk inkopen doet voor je onderneming. Wie heeft autorisatie om dat te doen en welke voorwaarden heb je daaraan gesteld? (Les 4: behoud controle en beperk de verantwoordelijkheid);
* Wordt periodiek beoordeeld of je leveranciers nog steeds optimaal presteren (prijs/kwaliteit)? (Les 5: de markt beweegt, beweeg mee)
* Koop je diensten in? Vraag je dan eerst af waaraan je onderneming behoefte heeft, voordat je een dienstverlener kiest. Te veel ondernemers kopen diensten te duur in omdat het tarief competenties omvat waar ze nooit gebruik van zullen maken en te veel ondernemers kopen diensten in tegen een erg laag tarief met als gevolg dat ze schade lijden door een competentiegebrek bij hun dienstverlener. (Les 6: zoek de dienstverlener die past bij de behoefte van je onderneming (you get – but don’t always use – what you pay for));
* Wat versta je onder inkoop? Ooit gedacht aan personeel, paperclips, de ICT hulp, de schoonmaker, de koffie, suiker en melk, de boekhouder, de telefoonservice, wit papier, Post It’s, archiefruimte, kasten, welk restaurant? (Les 7: inkoop omvat alle uitgaven die beïnvloedbaar zijn);
* Hoeveel cent op elke binnenkomende euro (omzet) spendeer je aan inkoop? Maak daarbij onderscheid tussen omzet gerelateerde inkoop (directe kosten) en overige inkopen (indirecte kosten). Dit verdient wat toelichting:

Met name in handels- en productiebedrijven is de omzetgerelateerde inkoop de grootse uitgave. Als je daarin een slag weet te maken (wie levert wat ik wil tegen de beste prijs?) zie je de brutomarge stijgen. Je kunt vervolgens kiezen om die besparing te houden of door te berekenen (een betere zin in deze context is ‘door te verminderen’) aan je afnemers. Dat is een kwestie van strategie (zorgt de prijsverlaging voor meer marktaandeel?). (Les 8: onderzoek waar je de grootste slag kunt slaan op inkoopbesparing en pas de winst toe op je verkoopstrategie).

Separate les: als je nu denkt: “mooi, ik ga de crediteuren betalingstermijn maar eens oprekken, omdat ik dan voor langere tijd meer geld onder mij houden kan”? Ja, dat levert een rentevoordeel op. Nee, dit moet je niet doen! Je creëert een wankele basis met jouw leveranciers. Ergo: jouw leverancier zal minder snel bereid zijn zaken voor jou te doen of extra service te verlenen (zijn andere klanten betalen immers wel op tijd). Daarmee pleeg je alleen maar afbreuk aan de relatie met jouw leverancier.

In het MKB zal dat er eerder toe leiden dat je leverancier de stekker uit de relatie trekt omdat hij veelal ook wel zonder jouw orders en te late betalingen kan. Hij/zij is niet afhankelijk van jouw orders, dus dicht jezelf dan ook niet de machtspositie toe door de betalingstermijn op te rekken.

Samengevat: het MKB zou er goed aan doen als ze de volgende zin eens in praktijk brengen:

“Ik koop in naar vooraf vastgestelde (doch flexibele) behoeften bij een leverancier die tegen de beste prijs in die behoeften kan voorzien”.

Dat vereist een eerste inzage in de lekken in je onderneming en vervolgens een planmatige inkoop:

* Bezie welke inkopen de grootste invloed hebben op je brutomarge of brutowinst;
* Begin daarna met het in kaart brengen van wie wat inkoopt en waar;
* Baken dat vervolgens af tot een beperkt aantal mensen die jouw toestemming hebben om in te kopen;
* Baken ook de inkoop af naar categorie. Het heeft geen zin om paperclips bij Office Centre te bestellen en de Post-Its bij de Makro;
* Definieer wat de behoefte is. Denk bij de uitgaven aan de toegevoegde waarde van een duurdere optie. Betaalt zich dat ergens terug, op welke termijn en hoe? Zo niet, kies dan de optie die volstaat en niet de optie die meer biedt dan nodig;
* Verwacht van de inkopers dat ze – voordat ze een offerte opvragen – zich ervan vergewissen dat de inkoop voorziet in de behoefte en dat die behoefte niet overstegen wordt (conformiteit aan de behoefte);
* Laat hen meerdere offertes aanvragen, liefst 4 of 5 per categorie;
* Kies de offerte die datgene levert wat conform de behoefte is tegen de beste prijs (vergeet de randvoorwaarden als service en garantie niet!);
* Vergeet nooit dat de markt verandert en dat lopende contracten aangescherpt kunnen worden als derden laten zien dat zij beter kunnen leveren.
* Bovenal (veel voorkomend in het MKB): je koopt vaak in bij grotere ondernemingen dan de jouwe met dito ervaren verkoopmedewerkers. Zij zijn erop getraind om jou als klant te werven of te behouden. Leg ze het vuur aan de schenen! Je koopt immers ook geen auto voor de catalogusprijs! En val aub niet voor mooie dames of heren. Quasimodo was immers ook geen sales-man.

Lijkt dit te veel werk? Bedenk je dan eens hoeveel uren je steekt in de verkoop en acquisitie (over omzetgerelateerde kosten gesproken). Planmatige inkoop vergt enige inzet, maar als alle voorwaarden en variabelen eenmaal duidelijk zijn, dan zal besparing op inkoop zich een veelvoud sneller terug verdienen dan groei van omzet of afzet.

Tot slot: veel relaties in het MKB zijn gestoeld op een lange en intensieve samenwerking. Sommige bedrijven vertrouwen elkaar blindelings en de samenwerking is helemaal top. Dat is erg veel waard. Ik bouw ook een ‘powerhouse’ om mijn diensten heen van leveranciers richting mij, waar ik 100% op vertrouw.

Maar zaken blijven zaken. Binnen een dergelijk powerhouse is het echt niet noodzakelijk dat het principe voor wat hoort wat geldt, want je mag best kritisch blijven ten aanzien van hetgeen geleverd wordt voor welke prijs. Gaat de kwaliteit achteruit, dalen de prijzen om je heen wel of stijgen juist de prijzen van jouw leverancier? Dan mag je jouw leverancier daar best op aanspreken. Binnen een samenwerking is reciprociteit immers van grote waarde. Je leverancier kan dan kiezen gebruik te blijven maken van jullie samenwerking of los te laten. Als dat voor de ander geen reden is om de tering naar de nering te zetten, dan wordt het tijd om je boodschappen elders te doen.

Succes!

Anna Sofia van Hooijdonk

Mijn tips om geld te sparen zijn:
1. Vraag je af of je iets echt nodig hebt.
2. Vraag je af of het werkelijk iets toevoegt aan de kwaliteit van je bedrijf en leven!
Dus: Bedwing je aankoop impuls en wacht gewoon 3 dagen tot een week met het aanschaffen van iets om er zeker van te zijn dat het echt bijdraagt aan de kwaliteit van je bedrijf cq. leven.
3. Speel met en onderhandel over de prijs, hoeveel is het je echt waard.
4. werk ook met het “gesloten beurs” principe.
Leer van en luister naar de tips van anderen!

Jeannette Bal
11 years ago

“Gesloten beurs principe” niet alleen goedkoop, het helpt je ook aan nieuwe contacten.
Ik zit in direct sales en wordt vaak benadert door andere direct sales bedrijven. Hier zitten voor mij potentiële zakenpartners bij, maar dan zal ik ze eerst moeten leren kennen.
Ik stel voor om elkaar te ontmoeten, product uit te wisselen en verder te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Gerdien Kapma
Gerdien Kapma
11 years ago
Reply to  Jeannette Bal

Dag Jeannette,
Heel interessant, wil graag een afspraak met je plannen om uit te wisselen.
Gerdien Kapma
succesid@gmail.com
06-52509101

Sabine van der Donk
11 years ago

Aansluitend op de besparingstips van Nisandeh heb ik nog wel een tip voor goedkope werkruimte. Als je een ruimte in je huis hebt die een eigen ingang heeft en een eigen toilet kun je dat aftrekken van de belasting als werkruimte. Je hoeft niet te reizen en kunt ook je eigen lekkere koffie en thee drinken. Je hoeft ook niet dagelijks buiten de deur te lunchen. Goeie tip?

Renate Vullings
11 years ago

Klopt.
Let wel op! Er is een voorwaarde. Iets van 78% van je inkomen moet verdient zijn in deze ruimte. Vraag het even na bij je accountant.

Gerdien Kapma
Gerdien Kapma
11 years ago

Prima tip, zo werk ik zelf ook en omdat ik naast thuis ook veel in Amsterdam ben heb ik een deal met een vriendin daar gesloten. Op de dagen dat zij niet thuis is werk ik vanuit haar huis in Amsterdam, met gesloten beurzen.

En wat dacht je van besparen op je VASTE LASTEN, van gas en licht. Ik weet van programma’s als Kassa en van mijn klanten dat veel mensen daar problemen mee hebben, maar het is juist mijn expertise om particulieren en kleine bedrijven hierbij te helpen én mijn service is gratis.
Deze besparing kan erg hoog oplopen! En altijd laagste prijs garantie.
Een offerte is uiteraard altijd vrijblijvend, maar ik hoop dat je mij de business gunt.
Zo ontstaat weer een win-win situatie.
Gerdien
06-52509101

Indra Radjkoemar
Indra Radjkoemar
11 years ago

Hallo Sabine,

Goeie tip, mijn duim heb je.

Ik heb nog een vraag. Moet het een aparte in-gang en toilet zijn of hetzelfde wat je na kantoortijd ook zelf gebruikt?

Alvast bedankt,

Indra

Sabine van der Donk
11 years ago

Hi,
Je mag de wc natuurlijk zelf ook gebruiken binnen of buiten kantoortijden. Het gaat de belastingdienst erom dat je dit echt apart gebruikt voor zakelijk contacten/ gesprekken. Het moet gescheiden kunnen wordne van de rest van je woongedeelte.
Succes ermee
Groet, Sabine

Joost Jaartsveld
11 years ago

Wat ik in het bovenstaande lijstje niet tegenkom en wat een waanzinnige kostenbesparing kan opleveren is overstappen op LED verlichting. Deze ins tegenwoordig ook verkrijgbaar in voor kantoor en winkelruimte. Een investering die we binnen één jaar hebben terugverdient en daarna ga het allemaal in onze eigen zak.

Ingrid Lubbers
11 years ago

Verenig je met collega’s, zet een eenvoudige “franchise”organisatie op en laat tijdrovende eenvoudige klussen goedkoop door een back-office doen, dan kun je je richten op de meer lucratieve core-business en bovendien houdt je meer plezier in je werk. Dat laatste is nog veel belangerijker. Vantijdrovende oninteresaante klussen loopt je energie weg en da twerkt averrechts voor je bedrijf, het is veel belangerijker om vanuit een flow te werken.

Anja Leinders
9 years ago

Geef geen geld uit aan dure marketingstunts als je bijna alle marketing zo goed als gratis kan voeren.
In de Business Bootcamp werd het me duidelijk dat de krachtigste marketingtools tegenwoordig gewoon gratis zijn. En dat brengt heel wat minder stress met zich mee! 🙂

Hans
11 years ago

Gebruik elance om zaken uit te besteden in het buitenland. Het elance systeem werkt met een rating systeem (dus je kunt goede leveranciers eruit pikken) en een escrow account (dus als je niet tevreden bent, geef je het geld niet vrij).

Voorbeeld: Ik had een opdracht die me hier 12000 euro kost. Deze laat ik nu in Ierland doen voor 2500, inclusief garantie dat als het niet perfect is, ik een deel niet hoef te betalen.

Powertip: Onderhandel een prijs en maak een deel 1/3-1/5 afhankelijk van afgesproken deadline. Hierdoor motiveer je om netjes op tijd te leveren.

Hans

Paul
Paul
11 years ago
Reply to  Hans

Hans, kun je mij eens mailen, ik wil er graag iets meer over weten: paul.s@chello.nl. Alvast bedankt!

Christi
Christi
11 years ago
Reply to  Hans

Kun je me hier iets meer over vertellen?

H. van der Wijk
H. van der Wijk
11 years ago
Reply to  Hans

Interessant, nooit van gehoord. Wil je mij contactinfo sturen? Bedankt! h.m.vanderwijk@online.nl

Joost Drijvers
10 years ago

ik ben me kapot geschrokken: bijna vijftigduizend euro bespaar ik de komende 8 jaar door eens goed door te rekenen wat mijn oude auto (op de zaak) kostte in vergelijking met een nieuwe hybride auto. Ik wist dat het zou schelen maar zoveel..

Caecilia van der Drift
11 years ago

Bespaar op hotelkosten via hotel.com en booking.com

Marijke Faling
Marijke Faling
11 years ago

Caecilia,
Helemaal met je eens. Bij booking.com het ik nog nooit slechte ervaringen gehad, hoewel ik meestal ergens middenin in het goedkoopste segment boek.

In sommige gevallen voldoet Stayokay ook prima. Ik reis vaak nagenoeg zonder bagage, tenzij je ingekochte boeken, stroopwafels en nog zo’n paar dingen die ik alleen in het buitenland kan kopen bagage noemt. En dan val je in een luxe hotel toch ook een beetje uit de toon :-). Stayokays worden trouwens steeds vaker voor conferenties gebruikt.

Jeannette Bal
11 years ago

Tip 2 (aparte comment !)
Ga na netwerk bijeenkomsten of naar trainingen (zoals Business Bootcamp) waar je collega zzp’ers tegenkomt en vraag hen om hulp of samenwerking.
Kies wel de bijeenkomsten die “gratis” of eten/drinken voor eigen rekening zijn.
En in je regio:
makkelijker samenwerken, delen klantenkring en minder reiskosten.

Helmy Kleinlugtenbeld
Helmy Kleinlugtenbeld
11 years ago

Nog een tip:

Gebruik eerst wat je toch nog in huis hebt!
Vaak heb je nog papier genoeg liggen [of je print op de achterzijde van ‘afvalprints’], zijn er nog luchtverfrissers die je over het hoofd ziet, heb je nog waxinelichtjes liggen, staat er een bloemenvaas die je als presentatieschaal kunt gebruiken of heb je nog een tafel staan die je kunt pimpen. Kijk eens om je heen hoe rijk je al bent!
Wil je toch iets aanschaffen, bedenk dan eerst precies wat je wilt [tot in detail], als je er dan op uit gaat vind je zeer zeker precies wat je zoekt.

Succes ermee.

Anneke
11 years ago

Tip!!!!

Voor een gratis overnachting in welk land dan ook…
klik hier: http://www.couchsurfing.org/index.html

Succes!

Anneke

Petra Ferwerda
11 years ago

Een manier om goedkoop te dineren: reserveer bij scholen met een horeca-opleiding. Terwijl de studenten in de praktijk oefenen met serveren en netjes opdienen, krijg jij (vaak exclusieve) gerechten voorgeschoteld

Daisy
Daisy
11 years ago
Reply to  Petra Ferwerda

thanks! goeie tip

Marijke Faling
Marijke Faling
11 years ago
Reply to  Petra Ferwerda

Petra,
dankzij jouw tip moest ik er ineens aan denken dat er bv. in Eindhoven ook een onderwijshotel is, De Rooi Pannen, dat helemaal door leerlingen wordt gerund. Heb er één keer overnacht en vond het wel grappig.

Het leukste was nog dat ik er met de bus heen ging, niet wist waar ik precies uit moest stappen, en toen een paar leerlingen tegen me zeiden: mevrouw, loopt u maar met ons mee, wij moeten daar ook heen.

Hans Peeters
11 years ago

Ik doe veel workshops voor diverse groeperingen zoals BSO, Scouting en scholen.
Nu wil ik mijn workshops gaan uitbreiden en wil dit in eigen beheer gaan doen. Met name even een flinke tijdsinvestering m.b.t. een goede locatie te zoeken, goede opzet en promotie van de workshops.

Ik kwam nav linkedin op het idee om met iemand die dat ook wil doen samen te werken. Dus op één dag 2 workshops aanbieden met raakvlakken.

Wij kunnen meer deelnemers van dienst zijn, een beter aanbod. Opbrengsten en kosten kunnen wij delen en ik denk dat wij uiteindelijk meer winst genereren

Martine Verweij
7 years ago

Mijn business bespaar tip:

Ga met een klant niet naar een restaurant voor een meeting, maar nodig de klant bij je thuis uit en maak zelf een heerlijk diner/lunch klaar. Goedkoper en waarschijnlijk bouw je een know-like-trust band met die klant op.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

Ideeën om geld te besparen:

* Samenwonen, zo kan je samen een groot huis financieren, wat je alleen niet zou kunnen doen
* huren van een leegstandverhuur woning of bureau = is vaak veel goedkoper. Dit zijn wel meestal maandelijkse contracten, maar sommige bedrijven gebruiken dit met succes
* in plaats van (altijd) geld uit te geven aan activiteiten, er zelf ook eens organiseren – of eraan deelnemen -daarenboven doe je daar ervaring mee op
* Voor veel opleidingen kan men de helft kortingen krijgen van de regering als ondernemer of werknemer
* Verkopen van waardevolle spullen die je niet meer gebruikt.
* Verhuren van een lege ruimte als praktijkruimte of bureau voor anderen = win-win
*partime werken als werknemer zodat je kan investeren in een eigen zaak

Tip: * goed jouw financiën in de gaten houden, zodat je op tijd de riem kan aantrekken wanneer het nodig is! En als dat dan nodig is, jezelf daar echt in disciplineren. Later zal het dan beter gaan!

Leo van Veenendaal
11 years ago

Ga naar Yunoo.nl, met 100 duizend klanten naar eigen zeggen de grootste aanbieder van een huishoudboekje op internet.
Het systeem beheert je inkomsten en uitgaven en geeft je ook nog eens gratis adviezen.
HET IS DUS ALLEMAAL GRATIS.

Het kost je dus alleen een eenmalige tijdsinvestering, die je op korte termijn terugverdiend.

Tania Keijer
11 years ago

Hoi Leo, deze site kende ik nog niet. Ik heb het zojuist bekeken en lijkt inderdaad erg nuttig. Dank je wel.

Ria Jekautz
11 years ago

Als je al moet treinreizen en je hebt geen kortingskaart omdat je niet vaak treint, kijk dan even of er dagkaarten te koop zijn bij het kruitvat: 1 dag onbeperkt reizen in het weekend voor
€12,50, ik heb er voor de komende tijd vijf gekocht en dat scheelt me zo”n €75. Ook Albert Heijn heeft van die aanbiedingen.

Marina Schriek
11 years ago

Wat een goede tips allemaal! Goed om er weer eens bij stil te staan en te kijken of het beter kan.
Sinds ik eerder dit jaar een MVO netwerkborrel organiseerde, ben ik mijn aanschafpatroon onder de loep gaan nemen.
Hoe ouderwets: bezint eer ge begint 😀
Maar even nadenken voor je iets aanschaft, maakt een groot verschil. Mijn overwegingen hebben vooral ook van doen met duurzaamheid. PPP (personen, planeet en portemonnee) in balans? Wij hebben onze huisstijl aangepast en voor ander papier gekozen, andere kleuren die met milieuvriendelijke drukinkt gedrukt kan worden. Zo belasten we het milieu niet en de beloning: het scheelt behoorlijk qua kosten.
Hoe vaak ga je boodschappen doen, zakelijk of privé, zonder boodschappenlijstje. Zonder planning koop je vaak, teveel, te weinig of verkeerd in. Spullen die op de plank liggen kosten ook geld.

Jeannette Bal
11 years ago

Geef geen geld uit om op een dure beurs te staan, maar ga naar bijeenkomsten waar je potentiële klanten zullen zijn
Scheelt heel veel geld, wat je beter aan je bestaande klantenkring kan besteden.

Eva Miravete Hernandez
Eva Miravete Hernandez
11 years ago

Ik heb al mijn kostenposten doorgelicht om te kijken waarop ik kon besparen. Nog een paar tips:
1. Werk met GoogleAds in plaats van dure abonnementen via de GoudenGids/TelefoonGids. Het rendement is per saldo niet hoger. Maar met GoogleAds betaal je per traffic klik. Dat is een stuk goedkoper.
2. Richt je website technisch goed in, niet te veel tierlantijntes en zoek goed in je vriendenkring. Er zijn mensen die voor 500 a 1.000 Euro een goede website voor je opzetten. Bij bureau’s begint het vaak pas rond de 1.500 Euro.
3. Evalueer je huurcontract van je kantoor of werkruimte. Het zijn moeilijke tijden op dit moment dus onderhandel een betere prijs of voorwaarden. Nu heb je meer onderhandelingspositie. Wees niet bang om de ‘termijn’ van je contract open te breken.

Martin Bonne
Martin Bonne
11 years ago

Je wordt niet rijk met wat je verdient, maar door wat je niet uitgeeft.

Ellen Boekelaar
11 years ago

1)kalmeer je ego. Je hoeft niet alles te hebben of overal te zijn geweest om iemand te zijn 🙂
2)koop niets dat je met wat extra tijd, wils- en/of spierkracht ook zelf kunt creëren.
3)Site bouwen? Veel pc’s? Maak gebruik van Open source
4)Vraag, vraag, vraag! Mensen zijn altijd bereid te helpen. Kijk waar je kunt ruilen of een beroep kunt doen op iemands kennis of dienst in ruil voor iets dat je zelf makkelijk beschikbaar kunt stellen. Soms is dat eenvoudig een compliment (bv wanneer ik succesvolle mensen vraag naar hun waardevolle ervaringen) een andere keer is dat bv gratis ruimte op mijn website als dank voor wat dan ook.

Ferdy Koot
11 years ago

Wàt een leuk artikel van Nisandeh!

EN een heerlijk compliment aan mezelf dat ik zo’n 80 tot 90 procent van de tips die hier worden getypt al wist óf zelfs weet te verbeteren.
Maar dan zit ik de hele avond te typen en dat is niet de bedoeling.

Voor heeeeel veeel uitgaven, die ik mensen om me heen hoor maken, zou ik zó goedkopere oplossingen weten, dat als ik 10 procent bijvoorbeeld van de besparing zou krijgen (energie en gas via Energie-Direct, maar dán via een collectief contract via Vereniging Eigen Huis!), ik vanavond dinsdag 26 oktober miljonair zou zijn!
Wat een vooruitzicht!
Ik weet echter nog te weinig van website-building om het zó betaald publiekelijk te maken. Puh, er zou menig bedrijf failliet gaan.

Dan misschien natuurkunde: mijn mindset is vàst te obsessief wánt ondanks ál mijn besparingen dalen mijn inkomsten eerder dan dat ze stijgen.

Tóch eens naar een cursus van Nisandeh!

Kira Verweij
11 years ago
Reply to  Ferdy Koot

Hoi Ferdy,

Of… schrijf er eens een boek over 😉 !

Je kunt in januari bij Nisandeh de cursus ‘Write your book in 28 days’ volgen.

Succes!
Kira

Jacqueline Lammerts
11 years ago

Hai Ton,

Ik ben het helemaal met je eens.
Ik vind de tips goed om te lezen.
Echter het houdt me ook gericht op “tekorten”.
In mijn beleving “werkt” creëren van méér juist door hierop te focussen. Wat leeft er in je hart en wil geleefd worden.
Daar zit geen bezuiniging in. Hier stroomt de overvloed bij een ieder van ons! Teveel bezig zijn met “andere zaken” maakt juist dat je geen “connetie” meer hebt met deze overvloedstroom in jezelf.

Mijn tip zou zijn: focus je op wat er geleefd wil worden vanuit je hart en daarvoor te gaan.

Marina van den Tweel
Marina van den Tweel
11 years ago

Zoals, Niet impulsief iets aanschaffen, ook Niet impulsief spullen de deur uit doen.
Vorig jaar een grote opruim actie gehouden om “Licht en Minimalisme” te creeeren en een machine die al 10 jaar ongebruikt in een hoek stond de deur uit gedaan.
Nog geen ½ jaar later bedacht ik mij dat ik de simpele dingen van wat ik uitbesteed zelf zou kunnen doen, scheelde in kosten, wacht en reistijd.
Die vlieger ging dus niet meer op, bovendien wil ik dezelfde kwaliteit kan ik een fiks bedrag neertellen.