De beste manier om te leren

2454 views | 142 reacties |
shares

Wanneer jouw business niet groeit, dan sterft het af. Net als een plant.

Daarom zorgt IEDERE succesvolle ondernemer (die ik heb ontmoet, waar ik over heb gehoord of gelezen) ervoor dat hij zich continu blijft scholen en ontwikkelen op het gebied van zakendoen en financiën.

Ik houd van leren, mezelf ontwikkelen. Dat is altijd al zo geweest.
Maar ik had ook een hekel aan school.

Dus werd ik autodidact.

Toen ik 17 was, was ik totaal verslaafd aan het internet.

“Maar Nisandeh – 30 jaar geleden was er toch nog geen internet?”

Oké, 30 jaar geleden heette het internet – de bibliotheek of de boekenwinkel. En Google was de bibliothecaresse. Maar het principe was hetzelfde, al moest je verder fietsen voor je jouw leesvoer in handen had.

Dus leerde ik programmeren via boeken en met vallen en opstaan.
En ik werd er heel goed in.

Zo goed, dat ik op mijn 18e een softwarebedrijf heb opgestart dat binnen 3 jaar een enorm succes werd. Met grote klanten, grote budgetten en mensen die voor mij werkten…

MAAR… Ik wist niets over zakendoen en het bedrijfsleven. Van marketing en management had ik geen kaas gegeten.

En toen kreeg ik opeens een kans om met 2000 ondernemers te dingen naar 1 van de 40 plekken in een elite team van Israëls grootste fabrikant en toentertijd een van de meest succesvolle ondernemers in de wereld. (in 2013 kocht Warren Buffet een van zijn bedrijven voor 2 miljard dollar – Buffets grootste investering buiten de Verenigde Staten)

Raad eens…

Ik werd geselecteerd als één van de 40 teamleden en kreeg een lijst met 30 boeken om te lezen voordat we begonnen.

Zes weken heb ik in de bibliotheek doorgebracht en ik las bijna een heel boek per dag.

In de 12 jaren daarna bleef ik lezen en las minimaal 2 non-fictie (business) boeken per week.

En in 2003 kregen mijn vrouw en ik een uitnodiging om ons eerste business SEMINAR bij te wonen in New York. En het was GRATIS.

We dachten dat – omdat het gratis is – ze ons vast iets wilden verkopen daar.
Maar dat maakte ons niets uit.
We hadden geen geld, en New York was heel ver weg.

We besloten te gaan en beloofden elkaar daarbij dat we echt het maximale uit het gratis seminar zouden halen, in de wetenschap dat het de enige keer was dat we iets met die organisatie zouden doen.

En na drie uur seminar… waren we ‘verkocht’.

We kregen enorm veel waardevolle informatie en we zagen de kans die we kregen en we wilden heel graag meer leren, veel meer.

Dus, toen de trainer ons een speciale cursusdeal aanbood ($5,000), konden we geen nee zeggen. We tekenden ter plekke. Het was $5,000 meer dan we officieel konden betalen, maar we waren vastberaden om hier een oplossing voor te vinden.

Eenmaal terug in Nederland implementeerden we binnen 4 weken iedere actie die we hadden geleerd tijdens de cursus. En niet lang daarna hadden we ons cursusgeld meer dan 4 keer terugverdiend.

Om een lang verhaal kort te maken… dit was het begin van een intensief 2-jarige scholingstraject.
Tijdens dit traject besteedden we meer dan $250,000 aan trainingen, vluchten, hotels, maaltijden, etc.)

Een jaar later hadden we onze omzet verdrievoudigd van €87.000 naar €282.000 – en deze trend zette zich voort.

Zo zijn we het snelst groeiende bedrijf in onze branche geworden, en dat is allemaal begonnen tijdens ons eerste gratis business seminar.

Nu gebiedt de eerlijkheid mij wel te zeggen dat…

Hoewel ik tientallen seminars, workshops en trainingen hebt gevolgd… ik er geen grote fan van ben.
Ik beschouw mezelf als introvert, en tijdens de eerste uren op een groot congres voel ik me allesbehalve op mijn gemak.

Stiekem denk ik dan bij mezelf: “Ik ben liever alleen om op mijn gemak een boek te lezen (ik lees nog steeds minimaal een boek per week), naar een audioprogramma te luisteren of een videocursus te volgen.

Maar niets… NIETS haalt het bij de impact en waarde die je haalt uit een (goed) LIVE seminar:

• Aan een levensechte docent/mentor merk je direct dat hij uit ervaring spreekt en effectieve strategieën deel uit de praktijk
• Live sprekers kunnen vragen direct beantwoorden
• Er is interactie met gelijkgestemden en mogelijkheden tot sparren en brainstormen
• De netwerk kansen tijdens de pauzes van een groot seminar zijn van onschatbare waarde

De Business Bootcamp is zo’n GRATIS 2-daagse business seminar en sinds 2010 het GROOTSTE terugkerende netwerkevenement voor ZZP-ers en kleine zelfstandige ondernemers in Europa.

Meer dan 24.000 ondernemers hebben al deelgenomen aan de Business Bootcamp en velen van hen hebben hun inkomen verdubbeld, verdriedubbeld of zelfs verviervoudigd of meer… als resultaat van de nieuwe inzichten, strategieën, netwerkcontacten die ze kregen tijdens deze seminars.

Maar vergis je niet, ze kregen natuurlijk alleen spectaculaire resultaten als ze de nieuwe inzichten en strategieën implementeerden. Alleen door het lezen van een goed business boek ga je immers ook niet meer omzet generen.

Let wel, de Business Bootcamp is gericht ondernemers – actie-georiënteerde personen.

Ben jij uit het juiste hout gesneden en wil jij van 2016 jouw BESTE JAAR OOIT maken – dan heb je met de Business Bootcamp van januari een gouden mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen.

Klik hier en reserveer jouw plek – voordat we volledig zijn volgeboekt.

Maar nogmaals, verwacht geen wonderen zonder er iets voor te hoeven doen. Schrijf je alsjeblieft niet in voor de Business Bootcamp als je stiekem nog steeds hoopt dat het je zal komen aanwaaien.

Om maximaal te leren, zul je echt UIT je luie stoel komen. En dat gebeurt letterlijk en figuurlijk! De energie die je tijdens een Business Bootcamp meemaakt is ongeëvenaard. Iedereen die er bij was, zal dat beamen.

En om jou verder te ondersteunen om het maximale te halen uit welk seminar dan ook, hebben we aan onze Business Bootcamp Graduates gevraagd om een lijst te maken van beste manieren om dit te doen.

Ik heb hun input gecombineerd met mijn eigen adviezen en ik wil deze graag met je delen in de 16-pagina’s tellende PDF ’10 Proven Ways to Get Maximum Results from Seminars

Om het PDF rapport in bezit te krijgen… Beantwoord de volgende vraag in het commentaarveld onderaan deze pagina:

Wat wil/moet jij leren om van 2016 JOUW BESTE JAAR OOIT te maken?

Zodra jouw comment is geplaatst, sturen we jou het printklare PDF rapport: ’10 Proven Ways to Get Maximum Results from Seminars’ (Engels).

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk door op de Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+ knoppen te klikken, want zo kunnen bevriende ondernemers in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren.

PPS. Vergeet niet om vandaag, morgen en iedere dag tot het einde van het jaar mee te dingen naar de 5 Gratis Boeken in het kader van de 100 Days FaceBOEK Give Away actie!

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
142 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Esther Molenaar
6 years ago

Ik heb de laatste jaren al zoveel geleerd, dat ik het op dit moment echt niet weet. Niet dat ik alles al weet. Juist niet. Hoe meer ik leer, hoe meer ik erachter kom dat ik heel weinig weet.

Mijn overtuiging is dat je nooit bent uitgeleerd. Er is altijd iets dat je kunt toevoegen aan je inzichten, ook al heb je de kennis al een keer gehoord en tot je genomen.

Ik zou nog meer willen weten over de psychologie van marketing. Waarom mensen doen wat ze doen als het om kopen gaat, als het om overtuigen gaat. Cialdini heeft het erover in zijn boek en ik wil er meer over weten. Vooral voorbeelden om het in de dagelijkse praktijk toe te passen.

Marijke Willems
6 years ago

Mijn ervaring is dat je vanzelf weer iets tegenkomt waar je meer van wilt weten, of dat je iets tegenkomt waar je meer van zou moeten weten. Nieuwe kansen die je kunt uitwerken. Tot die tijd kun je je aandacht ook natuurlijk geweldig mooi richten op andere zaken 🙂

Esther Molenaar
6 years ago

Helemaal waar Marijke. Nu ben ik er dus achtergekomen dat ik nog meer wil weten over marketing.
De hoogste tijd om me nog meer te verdiepen in Cialdini.

Marijke Willems
6 years ago

Was je ook bij de Profit Marketing vorig weekend? Echt heel veel waardevolle informatie gekregen. Ik zou het bijna leuk gaan vinden 🙂 Mooi voornemen, ik doe met je mee.

Esther Molenaar
6 years ago

He Marijke,

JA! Absoluut was ik er bij. Het was voor mij de lijm die alle geleerde marketing van Open Circles aan elkaar plakte.

Saskia Steur
6 years ago

Wat ik moet leren om in 2016 mijn beste jaar ooit te maken is dat ik iets moet AFleren… Namelijk AFleren om dingen te doen die met niet het snelst dichter bij mijn doel brengt. Ik breid daarom mijn not-to-do-lijst uit en zoek samenwerkingspartners voor meer schaalbaarheid.

Rich Schefren is hierin mijn grootste inspirator. Ik lees veel van hem, doe alle oefeningen die hij me geeft en groei, en groei en groei – nee, niet in omvang, ik ben juist 7,4 kilo afgevallen sinds de zomer 🙂 Ik groei als ondernemer en dat voelt goed! Met dank aan Nisandeh, Vered, Rani, en andere grote inspiratoren zoals RichSchefren, Tom Beal, Eckhart Tolle en Byron Katie.

Marianne Kruijswijk
Marianne Kruijswijk
6 years ago
Reply to  Saskia Steur

Klinkt fantastisch! Complimenten. En die Rich Schefren ga ik zeker eens opzoeken.

Anesti Bochem
6 years ago

Esther,

Zoals Nisandeh al eens heeft gezegd; marketing is psychologie.
Het boek van Cialdini ken ik niet. Is het een aanrader?

Wat ik moet/wil leren is de focus vasthouden en meer lezen.
implementeren implementeren implementeren!

Esther Molenaar
6 years ago
Reply to  Anesti Bochem

Klopt Anesti, maar ik wil er zo veel meer van weten…

Nicole van den Kroonenberg

Mijn voornemen is om iedere dag iets af te maken voordat ik aan iets nieuws begin. De pomodoro techniek kan me daarmee helpen. Focus!

Erwin Janszen
6 years ago

Ik wil in 2016 meer tijd besteden aan acquisitie en marketing activiteiten dan continue proberen mijn site beter te maken.

Marjan de Vries
Marjan de Vries
6 years ago

Ik zal leren focussen. Niet bang zijn en recht op mijn doel af.
Doen in plaats van theorie formuleren.

Bastiaan Serlé
6 years ago

Ik wil leren alleen stap voor stap dat te implementeren wat NU voor de specifieke staat van mijn business relevant is. Keuzes maken. Ik ga een goed werkend referral systeem ontwikkelen en implementeren. Ik ga effectieve blogs leren maken (alle kennis, ervaring en expertise effectief uit te drukken op video of in schrift) die zorgen dat mijn expert positie duidelijk wordt, zorgen voor comments, shares en opt-ins en uiteindelijk meer sales. Ik wil leren leverage te creëren: met dezelfde inzet meer mensen bereiken.

Esther Molenaar
6 years ago

He Serlé,

Dat bloggen is het beste dat je kunt doen voor je business. Daarmee vergroot je niet alleen je expertstatus, maar ook nog eens je zichtbaarheid. De twee belangrijkste elementen van bloggen.
Wanneer je vragen hebt, stel ze gerust.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar
Auteur Bloggen doe je zo!

Jos van Lith
Jos van Lith
6 years ago

Ik moet leren focussen op mezelf. Mijn eigen doelen behalen, ipv altijd maar andermans doelen faciliteren.

Esther Molenaar
6 years ago
Reply to  Jos van Lith

Daar heb je dus ervaring mee. Of niet?
Heel mooi inzicht Jos. En ga je eigen dromen waar maken in 2016.

Op jouw blogsucces!
Esther

Marijke Willems
6 years ago

Ik ben druk bezig met het ontwikkelen van waardevolle gratis content en met het opzetten van live en online seminars. Ik begin eindelijk het concept call to action te begrijpen en ga daar dus eindelijk mee aan de slag. Maar dan moet ik wel een vervolgaanbod hebben om van de bezoekers klanten te maken. En daar ben ik druk mee bezig.

Marianne van Gelder
6 years ago

Hoe haal je klanten binnen die afhankelijk zijn van hun baas om zich na een gratis workshop in te kunnen schrijven?

Esther Molenaar
6 years ago

Is dat iets waar jij verantwoordelijk voor bent? Of is dat iets waar zij zelf verantwoordelijk voor zijn.

Je kunt ze even ruimte geven om te overleggen met hun baas. Net zoals ze bij Open Circles ook doen. Zeg dat ze zich kunnen inschrijven en dat ze drie dagen bedenktijd hebben. Dat is voldoende om met hun baas te overleggen.

Helpt dit?

Ron den Dikken
6 years ago

Zoveel mogelijk implementeren met focus op passief inkomen ! Niet meer afdwalen maar gewoon doen.

Esther Molenaar
6 years ago
Reply to  Ron den Dikken

FOKOES! Daar gaat het zeker om Ron. En wat ga jij doen om passief inkomen te genereren? Online programma?

GEWOON DOEN!

Niek Schenning
Niek Schenning
6 years ago

Ik wil leren om niet te “dwingend” te zijn tijdens gesprekken en meer de gesprekspartner zelf te oplossing te laten vertellen. Dus het boek motiverende gesprekstechniek uit te lezen en gaan toepassen.

Ron Scheerder
6 years ago

Ik wil in 2016 vooral veel meer leren over Copy Writing ofwel, hoe schrijf ik aansprekende webteksten, blogs, sales pages. Daarin wil ik vooral gebruik maken van beënvloedingsaspecten van Cialdini en neuropsychologie aspecten.

Daarnaast wil ik me nog meer verdiepen in Marketing. Dat blijft een gebied waarin ik kan blijven ontwikkelen.

Brigitte van Beek
6 years ago

Wat ik ga leren is om mijn marketingdoelen steeds weer voor de geest te houden bij elke actie die ik onderneem.

Arianne Elderman
6 years ago

Ik wil leren hoe ik sneller kan implementeren en graag leer ik focussen op mijn doelen. Die raak ik nogal eens uit het oog. Ben snel afgeleid.

Arnoud Kas
6 years ago

Schrijf je doelen op en hang ze daar waar je elke dag ziet.

Richard Kok
Richard Kok
6 years ago

Ik moet in 2016 leren om kansrijke opties te scheiden van doodlopende wegen, organisaties die je aan het lijntje houden…

Francia Agterhof
6 years ago

Ik wil leren om twee keer zoveel aan marketing te doen, door te implementeren bijv n.a.v. het Profit Marketing weekend.

Sterre Mense
Sterre Mense
6 years ago

Om 2016 mijn beste jaar ooit te maken moet ik leren om consequent alles toe te passen en en implementeren wat ik heb geleerd.

Leo Steijn
6 years ago

Ik sluit me aan bij Niek.

Ik wil leren om niet te “dwingend” te zijn tijdens gesprekken en meer de gesprekspartner zelf te oplossing te laten vertellen. Dus het boek motiverende gesprekstechniek uit te lezen en gaan toepassen.

Miranda van Kesteren
6 years ago

Ik wil leren mijn doelen goed neer te zetten en me daar op te focussen. En ik wil leren om alles wat ik bij de Business Bootcamp, Master Entrepreneur en Financial Freedom heb geleerd, ook te implementeren.
That would make 2016 my best year ever.

Hedwig Schipperheijn
6 years ago

Ik wil leren mijn passief inkomen product vorm te geven. Ik merk dat het kristalliseren daarvan moeilijk is voor mij!

Marijke Willems
6 years ago

Wat zou je helpen om dat minder lastig voor je te maken? Wat heb je daarin nodig?

Kristel de Jongh
6 years ago

Gestart met nieuwe business en ben bezig met eerste nieuwsbrief maar marketing online is totaal nieuw voor mij en weet niet hoe eraan te beginnen.

Marion Danenberg
6 years ago

Ik ga eerst beginnen met implementeren anders heb ik geen overzicht meer. Ik heb de laatste twee maanden zoveel geleerd bij Open Circles, tijd voor implementatie

Karin Hiralal
Karin Hiralal
6 years ago

In 2016 wil ik leren snel lezen. En ik ga me verder verdiepen in (online) schrijven.

Marjolein Kamstra
6 years ago

Ik moet nog heel veel leren. En afleren (helemaal waar Saskia!) Het belangrijkste blijft het implementeren dus heel inspirerend om dit blog te lezen!

Hortence Geduld
Hortence Geduld
6 years ago

In 2016 ga ik meer durven doen. Durven voor een publiek te spreken,durven presenteren, durven op klanten af te stappen, durven bedrijven aan te spreken, durven mijn stem te laten horen, durven voor mijn dromen uit te komen. Want ik weet met alle zekerheid dat er meer in mij zit dan dat ik laat zien.

Marijke Willems
6 years ago

Is het een kwestie van durven of is het een kwestie van doen? Het helpt echt om niet stil te staan bij het ‘durven’ stuk! Ik durf het toch niet maar doe het alsnog! Een van mijn favoriete uitspraken: ‘Het zelfvertrouwen dat je denkt nodig te hebben om iets wat je spannend vindt gewoon te doen krijg je nadat je het hebt gedaan!’.

Claudia de Grooth
6 years ago

Prioriteiten stellen, balans vinden en implementeren, dat zijn de doelen voor 2016! Dan is succes verzekerd?

Veron Goemans
6 years ago

In 2016 wil ik leren hoe ik met storytelling impact kan hebben op een groot publiek!

Paula Udondek
6 years ago

Wat ik vooral moet doen om van 2016 een succesvol business jaar te maken is : mijn focus houden op mijn doel, implementeren wat ik leer en geleerd heb, mijn plan uitwerken en volgen. En voor mij heel belangrijk: to ‘get in line and stay in line’.

Janneke Goedhart
Janneke Goedhart
6 years ago

In 2016 ga ik mijn (financiële) bedrijfsadministratie op orde krijgen.

Isis Walstra
6 years ago

Duidelijke doelen stellen en me niet ‘gek’ laten maken door alles wat er op me af komt.

Ad de Haas
6 years ago

Ik moet daadwerkelijk met doelen gaan werken en deze realiseren. Dan komt er leven in de brouwerij.

Marjon Sarneel
6 years ago

Om 2016 mijn beste jaar ooit te maken zal ik een jaarplanning moeten maken. Een realistische en ook flexible jaarplanning. Vorig jaar stuurde Nisandeh daar een video over: ik zou die dolgraag nog eens bekijken, want ik denk dat ik daar nu veel meer aan heb. Weet iemand waar die video staat?

Maaike Houter
Maaike Houter
6 years ago

Ik moet echt leren IMPLEMENTEREN!!!

Esther Molenaar
6 years ago
Reply to  Maaike Houter

He Maaike,

Dat moet je niet leren dat moet je DOEN! 😉
Stapje voor stapje, elke dag een beetje.

Op jouw blogsucces!
Esther
Auteur Bloggen doe je zo!

Arnoud Kas
6 years ago

Je haalt me de woorden uit de mond Esther. 🙂 Implementeren is doen. Het leren komt met vallen en opstaan.

Jeroen van der Heide
6 years ago

2016 word mijn beste jaar omdat ik de dingen die ik in 2015 heb geleerd verder ga implementeren en zorgen dat de business gaat draaien. het tempo van implementatie moet omhoog in 2016 ook de dingen die ik niet het leukst vind om te doen gewoon doen. ACTIE

Jeroen

Anja Bakker
Anja Bakker
6 years ago

Wat ik vooral nodig heb in 2016, is mijn onzekerheden achter met te laten, doelen duidelijker voor ogen te houden en me niet te laten afleiden door alles en iedereen. Veel beter focussen en niet 1000 dingen tegelijk willen doen… Ik las ergens “get in line, stay in line” en dat geldt ook voor mij.

Joost van Ettekoven
Joost van Ettekoven
6 years ago

Mijn grootste uitdaging voor 2016 is meer tijd aan mijn marketing te besteden en dit op een gestructureerde manier aan te pakken.

Frank den Dunnen
6 years ago

Voor 2016 dien ik marketing doelen te stellen en meer te focussen om ze te behalen. Tevens dient de snelheid van implementatie omhoog te gaan.

Martin Kugel
6 years ago

Mijn succes in 2016 wordt bepaald door mijn focus en de mate en snelheid van implementeren. Daar ontbreekt het nog wel eens aan in 2015.

Arnoud Kas
6 years ago

2016 gaat mijn beste jaar ooit worden. In bijdrage aan een mooiere wereld en in omzet. Dit jaar ben ik al voorzichtig begonnen met het trainen van collega’s in het veld om meer uit hun business te halen. De reacties waren enthousiast en dus ga ik daar volgende jaar mee door. Na vrijwel alle Open Circles trainingen te hebben gevolgd zal dit het jaar worden van oefenen. Learning by doing.

Guido Van Oppens
6 years ago

Om van 2016 mijn beste jaar ooit te maken moet ik mijn doelen duidelijk neerschrijven (en niet alleen in mijn gedachten) en me focussen op de activiteiten die bijdragen om deze doelen te bereiken.

Barry Wentzel
Barry Wentzel
6 years ago

Plezier krijgen in het een aantal keren opnieuw bellen en opnieuw e-mailen van mijn cliënten. Ze zijn immers enthousiast en blij met het feit dat ze dankzij mijn behandelmethode snel en eenvoudig gestopt zijn met hun rook-, alcohol of suikerverslaving en daardoor mijn beste ambassadeurs, zoals ik nu al zonder hen na te bellen vaak ervaar. Dit levert ongetwijfeld nog meer cliënten op die op de website kijken om een afspraak voor een behandeling te maken, nog meer mensen wiens leven gered is en nu zeker wat rokers en mensen met een alcoholprobleem betreft veel geld uit kunnen geven aan andere dingen dan verslavende genotmiddelen, bijvoorbeeld aan goede doelen en het opbouwen van hun eigen bedrijf.

Patricia Smolders
6 years ago

Mijn actieplan opmaken en mij er aan houden,
tijd maken om stil te staan en te evalueren. Evalueren om bij te sturen en niet te kiezen voor de afleidingen.
Ik wil een omzet zodat ik mij zelf kan belonen en er ruimte is voor investeringen.

Jacques van Bragt
6 years ago

To become a Master Marketeer so that my products have the maximum impact. In 2016 I’m going to launch to 2 new products.

Marloes Hardy
6 years ago

Voor 2016 maak ik tijd vrij voor persoonlijke ontwikkeling: het volgen van trainingen en het lezen van meer boeken.

Huub van den Berg
6 years ago

Naast focussen moet ik meer zaken delegeren, zodat ik mijn tijd kan richten op de zaken die mij dichter bij mijn doel brengen.

Emy Jansons
Emy Jansons
6 years ago

Om van 2016 het beste jaar ooit te maken, moet ik leren om meer tijd te besteden aan marketing. De plannen zijn er. Nu nog: implementeren! 🙂

Lieve Decostere
Lieve Decostere
6 years ago

Internationale regelgeving voor ZZPers.

Mirta Demare
6 years ago

Volgende jaar wil ik mijn marketing strategie te verbeteren en de nieuwe doelen te implementeren. Mijn doel is de aantal van mijn actuele klandizie te verdubbel.

Folkert van der Meulen Bosma

Om 2016 voor mij succesvol te maken wil ik leren hoe ik mijn verschillende doelgroepen moet benaderen voor een goede respons op mijn hersenprikkelende producten.