Laat je business niet de bocht uitvliegen

2763 views | 135 reacties |
shares


2012 – als het gaat om financiën en business koersen we af op een scherpe bocht in de weg.

Eigenlijk zijn we die bocht al ingereden in 2008 toen de eerste golf van de financiële crisis de wereldeconomie raakte.
Maar nu wordt de bocht echt scherp en zoals ik het zie, heb je twee keuzes:

  • Volg de bocht in de weg, of…
  • Blijf doen wat je altijd deed en… stort van de rots af.

Net als een bocht in de weg – de bocht is niet goed of slecht – dwingen de huidige veranderingen je om je richting aan te passen.

De bocht die we ingaan betekent niet dat je zult moeten lijden (zoals veel zwartgallige experts aankondigen).
Het betekent ook niet dat je de doelen niet meer kunt bereiken.

Maar de bocht vereist wel van je dat je snelheid mindert, voorzichtig rijdt, beter oplet en adequaat reageert.

En ja, het lijden ligt in het verschiet wanneer je ervoor kiest om rechtdoor te blijven gaan (in de richting waarin je altijd al ging) in plaats van de bocht te volgen. Want dan val je van de weg af.

De bocht in de weg leidt ons allemaal in een nieuwe richting die het één en ander van ons vraagt, zoals:

  • Meer waarde geven aan de markt
  • De juiste prijs te vragen, pas nadat voldoende vertrouwen is opgebouwd, en…
  • Altijd meer bieden dan verwacht (over-deliver)

In de Business Bootcamp en de Master Entrepreneur seminars gaan we uitgebreid in op deze punten.

Voor vandaag wil ik je een krachtige tip geven over hoe je de bocht veilig kunt doorkomen door meer waarde te bieden aan de markt.

In tijden van economische crisis hebben mensen (en bedrijven) minder geld uit te geven, of ze zijn voorzichtiger in het uitgeven ervan.

En dus, om meer waarde te geven, moet je jezelf twee moeilijke vragen stellen (en wees objectief):

  • Is mijn product een ‘must-have’ of een ‘nice-to-have’ voor mijn doelgroep?
  • En als het een ‘must-have’ is… kunnen ze het betalen?

Als beide antwoorden JA zijn: gefeliciteerd!
De financiële crisis is mogelijk je grootste kans ooit.

Het enige wat je hoeft te doen is je doelgroep informeren over jou en je product.

Als één van de antwoorden NEE is, dan heb je drie mogelijkheden:

  1. Maak van je ‘nice-to-have’ product een ‘must-have’ product
  2. Vergeet je ‘nice-to-have’ product en ontwikkel een NIEUW product (of dienst) dat een ‘must-have’ is voor je doelgroep
  3. Verander van doelgroep – focus je op diegenen voor wie jouw product momenteel een ‘must-have’ product is en voor wie betalen geen probleem is.

Door te doen wat nodig is om van jouw product een ‘must-have’ te maken EN ervoor te zorgen dat je doelgroep het kan betalen, help je je business om veilig door de bocht te gaan, de nieuwe weg op naar succes.

De Business Bootcamp is je beste kans om je business recessie-proof te maken voordat het te laat is.

Het is gratis. Het is snel. Het is inspirerend.
Het is het beste trainings- en netwerkevenement in Nederland!

Mis het niet, ook al heb je het al eens eerder gedaan

Laten we elkaar helpen.

Vertel in het commentaarveld hieronder wat jouw product of dienst is en wie je doelgroep is. En laat ons ook weten of je denkt dat het een ‘must-have’ is, en als het een ‘nice-to-have’ is: wat kun je veranderen.

Zorg dat je de comments van de anderen ook leest en help elkaar met feedback, tips en suggesties.

Ik geloof dat we samen de bocht in de weg succesvol kunnen nemen!

Vergeet niet dit artikel door te sturen naar al je:

  • - Facebook-vrienden
  • - Twitter-volgers
  • - LinkedIn connecties
  • en bloglezers...

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
135 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Alex van Dam
9 years ago

“Nurses and soldiers,

A battle is raging across the planes of Ypres. Every square meter counts 32 dead people.
The wounded are carried to the rear of the front. A wounded soldier needs a nurse. To comfort him, to make his pain less, to make his pain bearable. To prepare him for his journey…to the dead. She is a must have in the soldiers final hours.

The nurse comforts him, knowing that the soldier dies instantly.

She went to the battlefield as a volunteer expecting only the romance she heared in fairy tales of war, she found horror, in these epic horror, she knows that soldiers die for their country, die for the principals of her people, soldiers are dying for her.

The soldier is a must have for the nurse, he dies, she can live.”

Moral: even though the first part is obvious…a nurse is a must have at the battlefield for the soldier, In the second part, the nurse realizes that she needs that soldier…her country needs that soldier. So when you think your MUST HAVE isn’t a direct MUST HAVE, search indirectly, and make your product to become a direct must have

Thieu van Kaathoven
Thieu van Kaathoven
9 years ago

Hallo Jan,
Is het een idee om samen eens te kijken hoe we klauwzalf op een creatieve manier onder de aandacht van jullie doelgroep kunnen brengen. . . ik ontmoet je heel graag tijdens de Business Bootcamp

Lizzy de Wilde
9 years ago

Hallo Anouk en Thieu,
Dank voor jullie reacties! Anouk: ik denk inderdaad dat vooral het maken van het boek, het ermee bezig zijn, erover praten, nadenken voor ouders van een overleden kind een must-have zou kunnen zijn en het lezen meer een nice-to-have. Ik ga het verder onderzoeken bij mijn ‘doelgroep’!
En Thieu: ik praat er graag verder met je over. Ik ben niet op de komende Business Bootcamp… Een keer afspreken?
Groet, Lizzy

Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago

Vrouwelijke ondernemers help ik de hordes te nemen die ze tegenkomen op hun pad. Die kunnen soms snel genomen worden en soms heeft het meer tijd nodig. Het is een must-have in deze tijd… ook al wil je niet, je moet. Alleen de sterken blijven over namelijk.

Jan de Groot
9 years ago

Klauwzalf zou voor iedere melkveehouder een “must have” product moeten zijn daar het een ideaal alternatief is voor Formaline, zink- en kopersulfaat en oct. Deze producten zijn milieu, mens en dieronvriendelijk.

Korrelrijck bv Jan de Groot

Leon Romeyn
Leon Romeyn
9 years ago
Reply to  Jan de Groot

Jan, kijk nog eens kritisch naar je tekst en dan m.n. naar de laatste zin. Ik geloof namelijk niet dat je milieu, mens en dieronvriendelijke producten aanbiedt. Het scheelt maar twee lettertjes, maar het maakt een wereld van verschil.

Mark den Dubbelden
9 years ago
Reply to  Leon Romeyn

Goed punt Leon! Het is inderdaad op twee manieren te lezen ,wat het product niet ten goede komt. Scherp gezien!

Wout-Jan Slob
9 years ago
Reply to  Jan de Groot

Waarom is het een ideaal alternatief Jan?

In tijden van crisis lijkt me niet dat mensen als eerste aan het milieu denken namelijk. Is het ook goedkoper of bespaard het kosten?

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
9 years ago
Reply to  Jan de Groot

Jan, jij vindt dat klauwzalf een must have voor je klanten moet zijn. Op welke manier ga jij ervoor zorgen dat dat inderdaad gebeurt?

En Leon, de laatste zin gaat juist over de producten die anderen aanbieden, niet Jan zelf.

Mark den Dubbelden
9 years ago

Hoi Anouk,

Leon chargeert natuurlijk wat hier, maar ik ben het wel met hem eens. De boodschap is voor mij niet 100% duidelijk als deze op meerdere manieren te interpreteren is.

Rina Hogenes
9 years ago

Ik train medewerkers in de retail en detailhandel op motivatie en commitment en klantgerichtheid. Een musthave voor iedere ondernemer in die branches voor wie het erg belangrijk is dat zijn medewerkers de onderscheidende factor zijn. Wij leveren trainingen die maatwerk zijn tegen een scherpe prijs.

Robert van der Wulp
9 years ago

Vorig jaar oktober kreeg ik de kans (vraag) om een aantal klanten een uurtje gym te geven. Niet meer, niet minder. Zo heb ik dat ook opgepakt. Langzaam heb ik dit uurtje omgevormd naar een les met meer inhoud. Toch is het altijd dat uurtje gym gebleven.

Na de Business Bootcamp heb ik van deze les een remarkable product gemaakt. Deze les is nu veranderd in een must have en de bezoekers aantallen groeien. Wat ik er eerst bij deed is nu een vaste sterke pijler binnen mijn bedrijf geworden.

In september breng ik een aantal nieuwe producten op de markt. Ik hoop dat de feedback goed is en anders blijven we net zo lang sleutelen tot het een must have is.

Dit is overigens precies wat ik zo leuk vind aan ondernemen. Blijven ontwikkelen en daar succes mee boeken.

Louise Jenei
9 years ago

Hi Robert,

Je verhaal maakt me nieuwsgierig. Hoe was je les eerst en welke inhoud heb je er aan toegevoegd om het een remarkable product te maken?

Publiceer je die nieuwe producten op je website? Ik heb je een LinkedIn uitnodiging gestuurd, want ik zou je graag aan mijn netwerk willen toevoegen voor toekomstige samenwerkingsmogelijkheden.

Inspirerende groet,

Louise Jenei

Karin Breugelmans
9 years ago

De juiste huidverzorging geeft je een gezonde en mooie huid.
Daardoor straal je meer en krijg je meer zelfvertrouwen. Een heel belangrijk ingredient voor succes!
Bij mij -Elements Cosmetics- kun je gratis en vrijblijvend online huidadvies krijgen.
Je hoeft voor dit gedegen advies van een vakkundig en volledig gediplomeerd schoonheidsspecialiste de deur zelfs niet uit.
Bovendien voorkom je miskopen met deze investering in jezelf.

Annet van Prooijen
9 years ago

Ik ondersteun en begeleid kinderen en ik mag kinderen en volwassenen coachen om op een juiste manier verder te gaan en lekker in hun vel te zitten. Een fijne manier dat ook nog betaalbaar is.

Robert Rosier
9 years ago

Een fijne betaalbare manier, dat klinkt hardstikke goed!

Maar wat gebeurt er als mensen nóg zuiniger aan moeten doen en moeten kiezen waar ze hun geld aan uitgeven?

Biedt jij een must-have zoals je het nu aanbiedt?

Of is het een nice-to-have en kun je er een must-have van maken?

Dat is de opgeworpen vraag en met een blik op de (nabije) toekomst belangrijk om te stellen. Met als beeldspraak dat er een bocht aankomt. Zien we hem aankomen en passen we ons rijgedrag daarop aan?

Mark Swart
Mark Swart
9 years ago

Ik help bedrijven met internet en telefoon kosten te besparen. Dit is voor bedrijven de beste manier om winst te maken in deze tijden. simpel ICT Beheer

Ruth Weidenaar
9 years ago
Reply to  Mark Swart

Mark,

Ben benieuwd waarom is dit de beste manier? Zoveel telefoonkosten maak ik bijvoorbeeld zelf nauwelijks en is voor mij dan ook niet een kostenposten om nu eens echt op te gaan besparen, want zoveel levert het mij niet op!

Een vrolijke groet,

Ruth

Wout-Jan Slob
9 years ago
Reply to  Mark Swart

Op welke bedrijven richt je je Mark?

Ik kan me namelijk voorstellen dat dit voor grote bedrijven interessant kan zijn. En zo jouw kosten terug verdienen maar is dit ook zo voor kleinere bedrijven? Wat is je doelgroep?

Reinier Bloem
Reinier Bloem
9 years ago
Reply to  Mark Swart

Hallo Mark,
Volgens mij kan je als ondernemer beter focussen op het verhogen van je omzet dan op het verlagen van je kosten.

Mijn internet en telefoonkosten zijn kleingeld. Me daar druk om maken vind ik zonde van mijn tijd. Wat levert het me op als ik er € 10 of € 100 per maand mee kan besparen?

wendy koopman
wendy koopman
9 years ago

Ik help vrouwen zich voor te bereiden op een veilige en natuurlijke bevalling. Een MUST HAVE zeker in deze tijd. En zeer betaalbaar. Wat nog ontbreekt zijn mijn twitter en facebook kwaliteiten om deze boodschap gericht van de daken te schreeuwen. Wie kent iemand die mij daarin ondersteunt of die taak van mij wil overnemen?

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
9 years ago
Reply to  wendy koopman

Wendy, ik denk dat wij maar ‘s met elkaar moeten praten. Dat had Lotte ook al gezegd. We zijn met hetzelfde bezig, op verschillende manieren. Misschien valt er ook nog wat te doen met de social media.

Jeannette Bal
9 years ago

Nisandeh ook ik vond dat ik een must-have product had totdat jij zei als ik tijdens je massage niet 10 cm boven de bank zweef dat is het niet bijzonder genoeg.

Doelgroep aangepast > masseurs die zelf beroepsklachten hebben.

Magneetmassage helpt masseurs met pijnlijke handen om te kunnen blijven masseren.
En om geld te blijven verdienen zullen ze moeten blijven masseren met de pijnlijke handen. Door gebruik te maken van magneten kan dat.

Na onderzoek bleek mijn doelgroep vooral behoefte te hebben aan het aantrekken van klanten, dus ernaast tips als mijn “Front End” ingezet.

Marco C. de Bruin
9 years ago

Een must-have voor 2012: creativiteit

Ooit zei Loesje: “Meer componisten, minder dirigenten”.

Mensen die hun creativiteit aanspreken zijn altijd in het voordeel.
Een echte must-have, ook na 2012

Karin van Toor
9 years ago

Hoi Marco,

Geweldig gezegd, creativiteit is een echte must-have.
Alleen hier blijkt niet wat jouw bijdrage hieraan is.
Het optimaal begeleiden van creativiteit wat zich laat horen door klinkende muziek?

Met een muzikale groet,
Karin

Lizzy de Wilde
9 years ago
Reply to  Karin van Toor

Ben ik ook benieuwd naar! Voor creatieve mensen is het tamelijk logisch dat creativiteit een must-have is. Maar hoe maken we dat de minder creatieven duidelijk? En wat is de toegevoegde waarde van creativiteit?

Bianca de Wit
9 years ago

Hi Marco,

Ik heb je afgelopen weekend gehoord en gezien tijdens de Business Bootcamp. Erg goed verhaal en ook heel goed hoe positief je daar op het podium stond.

Heel veel succes met je bedrijf!
En je verhaal is een inspiratie!

Groet,
Bianca

Alex van Dam
8 years ago

Laat je business niet de bocht uitvliegen.
Nisandeh heeft dit in het kort aangehaald tijdens zijn seminars.
De nadruk legde hij op het feit dat onze huidige economie gaat veranderen.

Ik volg nauwgezet de ontwikkelingen in de Industrie. De nieuwe circulaire economie is in ontwikkeling. Vanuit alle niveaus worden er initiatieven ontplooit. Multinationals zoeken bij elkaar (ook bij concurrenten) hoe zij verantwoord met grondstoffen kunnen omgaan. Cradle2Cradle concepten worden uitgedacht. Universiteiten houden zich bezig met nieuwe business modellen.
Lokale burger initiatieven met zg. transition towns.

12-08-2012 was een mijlpaal. We verbruikten met de wereldbevolking meer grondstoffen dan de Aarde kan opbrengen.

Laat je business niet uit de bocht vliegen, informeer jezelf over circulaire economie.

Annet Nijhof
9 years ago

Ik help mensen met rouw en verlies om met minder pijn het leven terug te krijgen. Dit is geen luxe. Jezelf hulp ontzeggen geeft op lange termijn nog meer ontwrichting op fysiek, psychosociaal en emotioneel gebied. Mijn dienst is dus een ‘must have’

Rolf Stroebel
9 years ago

‘t Westlands Broodhuis verzorgt lunches aan bedrijven en instellingen op incidentele basis. Dus … vergadering, meeting? De website bezoeken-online bestellen en het wordt gebracht op de afgesproken tijd! In vergelijking met de grotere cateraars doen wij dit tegen prijzen die in de huidige economische tijden betaalbaar zijn. It’s not -nice to have- a good lunch… It’s a MUST HAVE!

Ernie van Dongen
9 years ago

Ik help mensen om meer plezier van hun digitale foto’s te hebben, door ze online te leren hoe je ze bewerkt, organiseert en hoe je er creatieve projecten mee maakt.

Must have als je foto’s voor je website wilt bewerken of als je op zoek bent naar een voordelige hobby.Ik help mensen om meer plezier van hun digitale foto

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
9 years ago

Uit de bocht vliegen kan ik nog niet. Ik moet eerst de weg op…
Mijn bedrijf moet dus nog opgericht worden.
Maar dan wel op de juiste manier, met alle informatie die ik afgelopen jaar ontvangen heb bij Open Circles.

Het gaat om copywriting. Is het een must have? Dacht het wel. Taal is ontzettend belangrijk in deze tijd. Website-teksten moeten helder en pakkend zijn. Je boodschap zo goed mogelijk overbrengen kan je klanten en dus omzet schelen.
En wat dacht je van taalfouten? Sommige mensen haken dan direct af. Dus elimineren die fouten…
Nu moet ik nog wel de niche vinden waar mijn werk een must have is.

Esther van den Enden
9 years ago

Hoi Anouk

Geweldig. Jouw opmerking over taalfouten is heel herkenbaar – ik ben zo iemand die daarop afknapt…

Wat het vinden van je niche / doelgroep betreft deel ik graag wat mij daarbij geholpen heeft. Namelijk het beantwoorden van de vraag: tot welke doelgroep voel ik me aangetrokken? Met wie voel ik me verwant / verbonden? Kortom: wie wil ik helpen?

Succes!

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
Cirkel van Vertrouwen

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
9 years ago

Dank je Esther, voor je reactie.
Wat je schrijft over een niche is heel verleidelijk. Maar wat ik nu juist steeds meer aan het leren ben, is: waar is de vraag en hoe kan ik ‘m beantwoorden. De doelgroep die mij aanspreekt, hoeft niet perse de doelgroep te zijn waar de ‘nood’ is. Dat is nog even puzzelen.

lizzy de wilde
lizzy de wilde
9 years ago

Hallo Esther en Anouk,
Graag wil ik inhaken: ik schrijf ook en ben mijn idee MET ZONDER JOU aan het uitwerken. Ik wil het verhaal van ouders van een overleden kind opschrijven, vormgeven (samen met een vormgever) en tot een tastbaar document maken. Een mooi boekje. Stijlvol, integer, persoonlijk. Ik schrijf al een blog over het onderwerp, heb ouders geinterviewd en weet uit ervaring hoe troostrijk het kan zijn om iets dergelijks te maken en je verhaal met andere te delen.
Maar…. inderdaad: is dit een must-have of een nice-to-have?
Ik hoor het graag van jullie!

Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago
Reply to  lizzy de wilde

Hoi Lizzy,

Wat een mooi idee. Ga eens kijken op de site van de VOKK. Dat is de Vereniging Ouders, Kinderen en Kanker. Daar zijn veel mensen die deze ervaring hebben en steun zoeken. Ook bij elkaar. Ik ben zelf lid van de vereniging en zie vaak hoe mensen zoeken naar lotgenoten en herkenning. Zeker een aanrader voor jou.

Succes ermee.

Warme groet,
Helmy Kleinlugtenbeld

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
9 years ago
Reply to  lizzy de wilde

Dag Lizzy.

Wat een mooi initiatief. Ik denk dat mensen hier heel veel aan kunnen hebben in hun rouwproces en verwerking. Ik zie om me heen hoe intens dit proces kan zijn, hoe diep het ingrijpt in levens en hoe lang het kan duren.

Wanneer het als iets moois wordt beschouwd, iets extra’s toevoegt aan het hele proces, dan lijkt het me een nice to have.

Maar wanneer mensen blijven steken in hun rouw en dit een essentieel onderdeel is in het verwerken en daarna door kunnen gaan, dan is het meer een must have.
Maar dan denk ik aan het maken van het boek.
Het lezen ervan zou ik meer zien als een nice to have, hoe helend het ook mag zijn voor lotgenoten.

Maar ja, ik ben niet in de rouw. Misschien moet je het eens vragen aan je ‘doelgroep’. Kijk op fora etc. en onderzoek het.

Thieu van Kaathoven
Thieu van Kaathoven
9 years ago
Reply to  lizzy de wilde

Lizzy, ik wil heel graag met je mee kijken naar je boek. Het zal voor veel mensen een steun zijn ook al is het misschien geen must have. ik zie je graag tijdens de Business Bootcamp met hartelijke groet, Thieu

Esther van den Enden
9 years ago

Hoi Anouk

Eens. Mijn aanname is dat als je kijkt naar hoge nood je nog steeds een vrij grote, diverse groep hebt. Om daarin te schiften is betrokkenheid een handige richtinggever. Het helpt ook om de vragen rondom positionering te beantwoorden – waarom wil jij ze helpen.

Succes!

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
Cirkel van Vertrouwen

Paul van Aarle
9 years ago

Enkele producten van de Oplosfabriek:

1) Een creatief kleurboek voor kinderen:
Nice to have.
Kinderen stimuleren in hun ontwikkeling is wel een must have, dus misschien moet ik het meer in de educatieve hoek plaatsen.

2) Cursus borduren, online.
Nice to have, maar in tijden van recessie wellicht een must have, omdat mensen een goedkope hobby zoeken.

3) Mensen met oogproblemen helpen.
Must have voor mensen met oogproblemen.

4) Deurstopper.
Nice to have. Maar hij kost straks 10 euro en levert 10 euro per jaar aan energie besparing op, naast het feit dat ie erg handig is.

Wout-Jan Slob
9 years ago
Reply to  Paul van Aarle

Paul zou je punt 3 iets concreter willen maken? Want door iemand te helpen met de weg oversteken zal de schoorsteen niet gaan roken;)

Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago
Reply to  Paul van Aarle

Hoi Paul,

De educatieve kant kiezen voor het kleurboek vind ik een heel goed idee. Bij het borduren dacht ik meteen aan Mindfulness… is in deze tijd zeker een must-have. Misschien kun je het vanuit dat opzicht benaderen.
Enne, waar kan ik je deurstopper vinden?

Succes ermee.
Warme groet, Helmy

Ruth Weidenaar
9 years ago

Helmy,

Ik kan geen duimpje geven dus bij deze dan een bericht dat ik je positieve feedback uitstekend vind :-)!

Een vrolijke groet,

Ruth

Tony Verheij
9 years ago

Heso Vloerenbedrijf heeft een musthave in handen.
Slachtoffers van aannemersfouten MOETEN een oplossing hebben.
Als hun vloer te hoog gestort is of juist te laag, bieden wij een oplossing.
Wij hebben bijvoorbeeld de grootste verplaatsbare stofzuiger van Nederland waardoor ook aannemers of interieurinrichters vaak niet om ons heen kunnen.

Er zijn maar een paar bedrijven op ons vakgebied maar kwaliteit is tegenwoordig geen musthave meer, het is een nice to have.

De dip in de economie maakt de mensen prijsbewuster en hebben soms liever een goedkope vloer dan een goede vloer.
Wat wij ook gemerkt hebben is dat de mensen niet of nauwelijks hun natuursteen laten schuren, liever nu polijsten en dan over 2 jaar maar schuren.
In plaats van een gietvloer wordt het coaten, in plaats van beton op kleur te impregneren wordt het betonverf, parketegaline wordt laminaategaline.

De afgelopen jaren hebben wij onze tarieven verhoogd maar hier komen wij deels op terug.
Het is belangrijker om te beschermen wat wij hebben, dan vast te houden aan onze tarieven en zo geen opdrachten meer binnen halen.
De houding dat wij het geld meer dan waard zijn laten we natuurlijk niet varen.
Van Nisandeh is geleerd om je oude tarief wel te laten zien zodat mensen toch een indruk krijgen van de waarde die ze krijgen.

Of Heso de crisis gaat overleven is ook afhankelijk van de keten waarin wij zitten.
In 2010 hebben we slechts 1 faillissement meegemaakt, maar wel diverse rechtszaken aangespannen tegen wanbetalers, ik moet zelfs nog geld krijgen uit 2010!
Mede door de woorden van Nisandeh hebben wij nu een incassobureau die voor ons bovenop het geld zit en dat scheelt behoorlijk!

Dus Heso zit wel stevig in de bocht en we hebben onze koers aangepast en ik weet zeker dat wij het zonder de inzichten van Open Circles niet hadden gered.

Hoewel wij vaak in de top 5 zitten van Google, zijn we nu bezig met een nieuwe site met een andere uitstraling en een andere doelgroep.
De wanbetalers zijn namelijk altijd bedrijven, terwijl particulieren ons vaak betalen VOOR de betaaldatum met een bedankje er onder.
Tijd dus om de focus te verleggen!

Tony Verheij

Nicole de Swart
9 years ago
Reply to  Tony Verheij

Tony,
Bedankt voor het delen van je verhaal.
Goede voorbeelden helpen me bij mijn zoektocht naar mijn eigen must have product.
Slim om je op een andere doelgroep te gaan richten. Heb je ook overwogen om je product aan te passen (kwaliteit is niet langer een must have schrijf je)?

Gr. Nicole

Tony Verheij
9 years ago

Je krijgt alleen andere resultaten door andere dingen te gaan doen!

Onze actie die wij afgelopen week gestart zijn: alle oude klanten en mensen die vroeger een offerte hebben aangevraagd over natuursteen, die hebben wij een opfrisbeurt aangeboden.
Aangezien wij geen diamantslijtage hebben, kunnen wij dit voordelig aanbieden.
En we hebben aankomende week al 2 klanten uit de oproep en de weken erna nog een paar.
Allemaal particulieren, dus allemaal klanten die hun rekening WEL betalen.
Nauwelijks winst, maar wel overleven…

NIEMAND bij Heso wil mindere kwaliteit leveren!
Mijn jongens zijn juist trots op de kwaliteit die zij leveren, vooral ook omdat het zo schril afsteekt bij collega bedrijven, ook mijn jongens begrijpen overdeliveren 😉
Dus bij de bewerking die wij doen leveren wij belachelijk hoge kwaliteit, maar de bewerking zelf is gewoon een tandje minder…

Ik heb op Heso een blog geplaatst die gaat over parketegaline en laminaategaline, om mensen bewust te maken dat als je verkeerd bezuinigd, dat je dan risico’s loopt op grote schade.
Die blog haakt eigenlijk in op hetgeen hier ook aan de orde is geweest, niet zozeer nice to have of must have, maar meer: wat zijn mensen nog bereid om te betalen?

Het blijft zwaar als je klanten niet betalen of als blijkt dat een vonnis eigenlijk niet zoveel voorstelt.
Ik ga dus weer aan het werk!
Dank voor je inspirerende woorden..

BIG hug en BIG bucks, Tony Verheij

Diederik van der Boor
9 years ago
Reply to  Tony Verheij

“Mijn jongens zijn juist trots op de kwaliteit die zij leveren, vooral ook omdat het zo schril afsteekt bij collega bedrijven, ook mijn jongens begrijpen overdeliveren ;-)”

Hoi Tony,

Mooi om te lezen hoe je jouw jongens volop aan het werk zet om de beste kwaliteit te leveren. Naar mijn ervaring is dit ook een van de goede manieren om de beste vakmensen te houden. Vakmensen willen graag voluit laten zien wat ze waard zijn en kunnen – niet om een commerciele reden ergens halverwege ophouden.

Mooie manier om de beste mensen voor je te laten werken, en een belangrijke pijler (en must have ;)) voor je bedrijf

Indra Radjkoemar
9 years ago

Ik help iedereen die ik tegenkom om te communiceren met hun lichaam en geest voor meer evenwicht in hun leven. Voordat een lichaam iets chronisch ontwikkeld, zend hij vele signalen uit die absoluut zijn genegeerd. Het verstand brengt de mens ziekenhuis in en ziekenhuis uit. Het gevoel brengt je in kontact met de ‘boosdoener’ en alleen dan kan er iets worden veranderd. Het lichaam, mits in vertrouwen genomen laat een voor de hand liggende oplossing zien, waarvan je zegt: dat had ik kunnen weten.
Geen hypnose, je bent er helemaal zelf bij, je doet het helemaal zelf, ik ben slechts een begeleider en waarnemer. Hierdoor heb je ook geen cursus in mijn techniek nodig. Na een aantal oefeningen kun je het zelf. Dit mag je zoveel mogelijk delen /weggeven.
Een ieder verdient kontact met zichzelf!
De bron van alle oplossingen ligt in je navelgebied en daar leer ik je mee ‘onderhandelen’.
Een must? Zeg het maar zelf.

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
9 years ago

Wow Indra, wat interessant!
Dit zou wel eens een echte must have kunnen zijn.
Alleen vraag ik me even af hoe je dit zo over gaat brengen dat mensen het ook zo gaan zien. de meesten ‘geloven’ nog in de reguliere gezondheidszorg en niet in zelfheling.

Indra Radjkoemar
9 years ago

Oh ja Anouk, om je vraag te beantwoorden.
Ik heb geen idee hoe ik de boodschap aan de man moet brengen.

Als iemand suggesties heeft, hoor ik het graag.

Op jullie succes!
Indra

Josephine Wierdsma
9 years ago

Hoi Indra,

Ik heb zelf (ook) een dienst die wel erg must- have is, maar of mijn klanten dat weten?! Wat ik ga doen is minimaal een half jaar lang, elke week een gratis lezing geven in een ander dorp of een andere stadswijk. De ervaring heeft mij geleerd, dat als ik een tijdje met mensen over de seksuele opvoeding (mijn diensten in een notedop) praat, een heleboel mensen ontdekken dat ze daar wel heel graag enige hulp bij zouden willen hebben. In hoeverre ze daar zelf, en hoeveel, daar voor willen betalen, daar ben ik niet 100% zeker van, maar dat ga ik binnenkort via enquete bvragen een stukje onderzoeken.
Misschien ook een idee voor jou.
Succes ermee en een Gronings geroetje.

Indra Radjkoemar
9 years ago

Beste Anouk,

Deze techniek gebruik ik meestal tijdens een tweede consult.

Tijdens het eerste consult kijk ik naar ‘het analytisch gehalte’ van de cliënt.

Is hij erg mentaal dan kan alleen regulier iets voor hem betekenen en dat geef ik ook aan.

(Heling ontvang je in principe van jezelf, de heler is slechts een mijlpaal. Om heling te ontvangen moet degene het hoofd eerst uit het zand halen. Als ik de ‘Wil’ niet zie, dan bied ik mij diensten ook niet aan.) Waar er geen wil is, is er geen weg.

Ik geloof dat iedereen een andere weg heeft te gaan.

Je zult altijd mensen tegenkomen die willen dat anderen hun tekortkomingen aanvullen. Die mensen hebben alleen baat bij regulier hulp. Hun ervan weerhouden vind ik geen goed plan, zou ik niet doen.

Ik sta voor degenen die willen WETEN en wil BEGRIJPEN waarom hun leven is zoals het is. Alleen die vraag al heeft hun al in hun hart verankerd. Alles wat ik dan hoef te doen is, het ‘lichtknopje’ even aanzetten.

Esther van den Enden
9 years ago

Hoi Indra

Mooi product heb je en ook een aantrekkelijke manier van presenteren. Wel een kanttekening die beetje buiten het bestek van het onderwerp van deze blog gaat.. Je schrijft: ‘Is hij erg mentaal dan kan alleen regulier iets voor hem betekenen en dat geef ik ook aan.’ Dat ben ik (natuurlijk – anders zou ik niet reageren) niet met je eens.

Ook voor erg mentale cliënten bieden tal van technieken uit de complementaire geneeswijzen mogelijkheden. Dat is ook een kwestie van aansluiten (in je taal oa) bij de belevingswereld van je client (rapport). Misschien hebben deze cliënten juist wel baat bij die technieken, om eens wat uit hun hoofd te komen. Zou zo maar een interessante niche kunnen zijn. Dan is nog de vraag welk resultaat maakt dat het voor hen een must-have is…

Veel succes.

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
Cirkel van Vertrouwen

Nicole de Swart
9 years ago

Graag feedback.
Ik probeer een must have product te ontwikkelen en heb onderstaande promotietekst geschreven. Hoor graag jullie verbetersuggesties.
Dank, Nicole

Doelgroep: Business en requirements analisten [dit is een functie in de IT-branche)

Verhoog je inzetbaarheid met de titel ‘IREB Certified Professional for Requirements Engineering’
– De eenvoudigste manier om je vakmanschap aan te tonen.
– Geeft je een voorsprong op vakgenoten (omdat het je onderscheid van de overgrote meerderheid die niet in het bezit is van het certificaat).
– Laat zien dat je goed bent in je vak (het moeilijke examen is alleen haalbaar voor degene die het vak echt begrijpen)
– Eén keer examen halen, levenslange erkenning (geen vervolgtoetsing)
– Geniet internationale erkenning
– Objectieve en geloofwaardige maatstaf

Product
De beste IREB-certificeringstraining in Nederland.
Uniek aanbod: Nu met 100% slagingsgarantie

Docent
Nicole de Swart, auteur van Handboek Requirements
In augustus 2010 als één van de eersten in Nederland het IREB-certificaat gehaald. Sindsdien traint ze vakgenoten die zich ook willen certificeren.

Wout-Jan Slob
8 years ago

Wat is het resultaat van de eerste 3 punten?

Als ik tot je doelgroep behoor ben ik dan op zoek naar erkenning?

Erkenning wat vind je daarin belangrijk? Erkenning als abstract voor geleverde diensten of Erkenning in de vorm van middelen?

Als jij de oplossing hebt voor mijn probleem dan koop ik het resultaat. Niet de weg er naar toe.

Je hebt het over een moeilijk examen die mij voorsprong bied. Maar je geeft een 100% slagings garantie. Ehm? Beetje tegenstrijdig als je het mij vraagt. Die 2 samen in 1 tekst geeft mij een ongeloofwaardig gevoel mee.

Mark den Dubbelden
9 years ago

Help!

Ik verkoop een alternatief voor het behandelen van het water in een whirlpool, hot tub of spa. Vaak gebruikt men chloor om dit water zuiver te houden, echter vinden veel mensen dit niet prettig of zijn zelfs allergisch. Het product wat ik lever maakt gebruik van een niet te proeven concentratie keukenzout, waardoor er geen chloor meer nodig is en het water wekenlang schoon blijft.
Zoals geleerd op de bootcamp is het product gratis een maand te testen.

Hoe maak ik van dit product een must-have?

Frank Janssen
8 years ago

Hoi Mark,

ik denk dat jouw product al een must have is.

Mensen met een whirlpool / bubbelbad moeten het water schoon houden.

De voordelen die je opnoemt van jouw product t.o.v. chloor zijn ook duidelijk en helder.

In mij ogen is het een presentatie verhaal.

In je marketing je product via de gezondheidsvoordelen presenteren als een beter alternatief.

Met een goede presentatie i.c.m. een maand gratis uitproberen heb je nog maar 1 uitdaging over:

Gevonden worden door de mensen die jouw product nodig hebben.

Leon Romeyn
Leon Romeyn
9 years ago

Meer van hetzelfde werkt al een tijdje niet meer. Bestaande klanten behouden, nieuwe klanten werven vraagt nu om een andere benadering van de markt. Het heeft weinig zin om dan toch meer van hetzelfde te blijven doen.

Andere vormen van communicatie, andere vormen van gedrag zijn voor de meeste ondernemingen dringend noodzakelijk. Ze maken dat je je als ondernemer werkelijk onderscheidt. Maar niet alleen de ondernemer moet die veranderingen aanbrengen; ook de medewerkers van het bedrijf moeten mee in de nieuwe koers.

De training ‘Anders gedragen, anders communiceren’ van RomeynTraining brengt die verandering in gang in uw organisatie. En houdt die verandering ook aan de gang, want onze inspanningen gaan verder dan alleen een training. Wij begeleiden u en uw medewerkers, zodat ‘anders’ uiteindelijk weer gewoon wordt. Alleen de resultaten tellen en daar mag u ons op afrekenen.

Mark den Dubbelden
9 years ago
Reply to  Leon Romeyn

Hoi Leon,

Toevallig heb ik deze week wat gespard met een ondernemer die marketing en communicatie levert.
Het probleem met marketing, vind ik, is vaak dat het zo moeilijk meetbaar is. Ik denk dat als je kunt zorgen dat je een bedrijf een x aantal leads per maand kunt garanderen door middel van verbeterde communicatie en marketing je een heel sterke positie hebt.
Zou dat een idee zijn om het meer een must-have te maken?

Groet
Mark

Ruth Weidenaar
9 years ago

De marketing- en communicatiewereld is constant in beweging. Er komen steeds meer nieuwe middelen bij en er wordt van je als professional verwacht dat je bij blijft met al deze ontwikkelen.

De druk om goed te presenteren is hoog! Om je niet gek te laten maken is het belangrijk dat je leert om te gaan met stress.

Een must-have voor elke marketing- en communicatieprofessional is de begeleiding van positieve stress om betere prestaties af te leveren en het elimineren van negatieve stress zodat je beter in je vel gaat zitten, meer plezier in je werk zult vinden en daardoor beter gaat functioneren!

Voor meer informatie kan je contact opnemen met mij,

Jouw persoonlijke stresscoach
Ruth Weidenaar
info@smitacoaching.nl

Nelleke Pieterse
9 years ago

Ik heb een must have voor alle ouders.
Hun kinderen zijn het belangrijkste op aard. En terecht, want ze zijn ook weer onze toekomst.
Opvoedkundige hulp, tips, adviezen en ondersteuning is een must have, hoewel sommige ouders dat nog niet beseffen.
Aan mij, als opvoed….pieppp! (zal het C… woord niet noemen), om ze dat duidelijk te maken.
Met een spel voor het hele gezin komt er binnenkort een einde aan alle onzekerheden, die bij ouders en kinderen leven.
Samen een ouderwets gezellig bordspel spelen dat meer is dan alleen maar een spelletje, maar dat uitdaagt tot communiceren, samen dingen doen en samen vreselijk veel pret hebben. Het Familie Jansen spel wordt een eyeopener voor veel ouders en kinderen, die goed willen gaan communiceren of die goed willen blijven communiceren.
U hoort nog van mij.

Lizzy de Wilde
9 years ago

Klinkt leuk, dat spel! Hoe ga je het in de markt zetten? Wat is je doelgroep precies? (leeftijd kinderen)

Reinier Bloem
Reinier Bloem
9 years ago

Ik heb nog niet zolang geleden van een cursus opgestoken dat “what customers need” niet belangrijk is, maar dat klanten juist kopen “what they want”.

Dus ongeacht of ze het nodig (denken te) hebben.

Wat voor de een een must-have is, is dat voor de ander niet.

Wij zoeken in onze doelgroep naar “what they want” en bieden vervolgens een oplossing aan die we al of niet zelf leveren.

Jeremine Holt
9 years ago

Dank voor het antwoord op een vraag waar ik al een poosje op zat te broeden.
Had er een lastige discussie over afgelopen maand. Vrienden wilden me pushen m’n diensten een stuk duurder te maken. Ik was en ben daar op dit moment nog op tegen, maar kon dat toen niet afdoende uitleggen.
‘De juiste prijs te vragen, pas nadat voldoende vertrouwen is opgebouwd’. Dat was het antwoord.

Ik zit in de fase vertrouwen opbouwen. En dat geldt natuurlijk naar buiten toe, maar ook vertrouwen in mezelf en in m’n (nieuwe) diensten.
Ben ontzettend blij en dankbaar dat ik een groeiende stroom opdrachten aantrek. Maar de ontwikkeling is nog in volle gang. Ik wil er nog niet eens de hoofdprijs voor vragen. Later pas. Maar kon dat niet onderbouwen. Nu wel.

Tony Verheij
9 years ago

Mijn dienst is een continuïteitsprogramma “passief inkomen voor beginners”.
Bij Gelukkig met Geld beginnen we heel eenvoudig met het leren hoe je passief inkomen kunt verdienen.
Eerst begeleiding bij de kleine stapjes en dan wordt telkens het tempo opgevoerd voor grotere sprongen.
Niet iedereen is vanaf dag 1 klaar voor dividendbeleggen en vastgoed kopen voor een euro.

ABSOLUTE MUSTHAVE!!!
Je kunt het je niet veroorloven NIET lid te worden, vandaag leg je de basis voor je toekomst, niet morgen!
Hoe meer mensen in financiële nood komen, hoe meer zij begrijpen dat een andere aanpak ook ander resultaat oplevert.
Daarom geloof ik dat er steeds meer mensen lid zullen worden en dat het abonnement de crisis zal overleven.
Natuurlijk zullen wij waarde moeten blijven leveren, ook als het de economie beter gaat.
Nisandeh heeft mij in de Business Elite Coaching geleerd hoe je diensten en producten kunt aanpassen aan de economie.

Het abonnement is alleen zijn geld waard als het meer oplevert!
Mijn doelgroep is daarom ook mensen die passief inkomen begrijpen en die IMPLEMENTEREN.
Mensen die alleen praten over passief inkomen kijken anders naar de prijs.
Er is trouwens ook een gratis mogelijkheid voor tips over mindset en passief inkomen.
Er zijn ook mensen die alleen al daaraan geld verdienden, ook daarom geloof ik dat er meer leden zullen komen.

Ik heb bij de trainingen van Open Circles altijd gemerkt: kijk niet naar wat het kost, kijk naar wat het oplevert!
En tot nu toe heeft elke training mij meer opgeleverd, niet voor niets heb ik de Financial Freedom al 3x gedaan.
Gelukkig met Geld is het gevolg van de training Passive Income in 28 days.
Open Circles is mijn grote voorbeeld van het aanpassen aan de economie en de uitvoering!

BIG bucks, Tony Verheij

Diederik van der Boor
9 years ago
Reply to  Tony Verheij

Hoi Tony,

Eerlijk gezegd dat ik dat je dienst momenteel nog een nice-to-have product is. Op een bepaald moment zal het een must-have zijn, ook al is het dan misschien voor sommigen te laat. Een aantal van je andere diensten zijn echter wel een must-have.

Mijn diensten als programmeur zijn momenteel een must-have, en daarin ontvang ik ook volop aanvragen (veelal via LinkedIn). Zonder programmeur immers geen website/systeem of uitwerking van een nieuwe idee. Een eigen website/dienst zal eerder een nice-to-have zijn – wel één die waarde toevoegt voor de doelgroep – alleen dat zal die doelgroep eerst nog moeten ontdekken.

Tony Verheij
9 years ago

Goede opmerking!
Passief inkomen is op dit moment voor velen geen must-have en zodra het een must-have wordt, zijn ze vaak te laat.
Gelukkig met Geld zet in op een betere toekomst, terwijl de meeste mensen druk bezig zijn met de realiteit van vandaag.
Passief inkomen is geen snel-geld-systeem, het is iets waar je aan bouwt en wat telkens blijft groeien.
Niet iedereen bereikt financiële vrijheid in 9 maand, niet iedereen heeft hetzelfde potentieel.

Wat ik jammer vind dat is dat mensen pas actie ondernemen of pas om hulp vragen als het bijna te laat is.
Ook ik vertoonde in het verleden dat gedrag.

Van wie de quote is weet ik niet maar ik hoorde het eerst van Roel van Bommel: ACTIONTAKERS ARE THE MONEYMAKERS!
Of wat korter in goed Nederlands: DOEN IS POEN!

Dank voor de input, ik zal duidelijker communiceren dat een betere toekomst vandaag begint…
Ik vind het niet zo prettig om te hameren op de pijnpunten: als je nu niet in actie komt, dan zit je over een half jaar nog in dezelfde omstandigheid als vandaag etc.
Wel ben ik bezig om de woorden van Nisandeh te herhalen: als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg.
Met andere woorden: alleen als je anders DOET, krijg je een ander resultaat!
Ik ga mijn boodschap verbeteren zodat het meer een must-have wordt!

BIG bucks, Tony Verheij

Tony Verheij
9 years ago

Het resultaat is vaak ook een kenmerk voor een must have.
Als je klanten geld aan je blijven uitgeven ongeacht de economie is dat een goed kenmerk.

Ik lees in allerlei comments dat de dienst of het product een must have is, maar vanuit wie dan?
VIND jij het een must have, of laten je klanten blijken dat het een must have IS?

Ook ik kreeg vanmorgen een tegenwerping: waaruit blijkt dat jouw product of dienst een must have is?

Als mensen geld gaan lenen om toch jouw product of dienst te krijgen, dat is een must have.
Als ze niet bereid zijn om hun wintersport op te geven om toch jouw dienst of product te krijgen, dan heb je een nice to have.

Maakt dit inzicht jouw antwoord anders?
Kijk nog eens naar je product of dienst: must have of nice to have?
Kijk niet alleen vanuit jezelf of vanuit je ideale klant..

BIG bucks, Tony

Jeremine Holt
9 years ago
Reply to  Tony Verheij

Zoals beauty in the eye of the beholder is, is een ‘must-have’-ervaring in the mind of the beholder.

Hoe bereik je een hongerige doelgroep, met die dienst of produkt die precies aansluit op hun behoefte, op een dusdanige manier waarbij je boodschap ook echt bij ze aankomt?
Dat is de kunst van nice-to-have naar must-have.

Jeremine Holt
9 years ago
Reply to  Jeremine Holt

En zoals elke kunst een kwestie van inspiratie, talent, geluk en een heleboel hard werken.

Robert Rosier
9 years ago

Dank je wel, goed om over na te denken, nice-to-have of must-have…

Voor sommigen een nice-to-have, voor sommigen een must-have.

Daarmee wordt onze volgende vraag hoe we juist die tweede categorie klanten dat duidelijk kunnen maken en we het voor de eerste categorie kunnen aanpassen dat het een must-have wordt.

Jeremine Holt
9 years ago
Reply to  Robert Rosier

Zolang potentiële klanten iets nog niet als must-have ervaren, is het eigenlijk nog steeds een nice-to-have. De communicatie erover bepaalt voor een groot deel het verschil. Los van de dienst of het produkt zelf.

Jantina van der Waal
9 years ago

Ik help kinderen met autisme, ADHD, aanverwante gedragsstoornissen beter worden. Dat lijkt me een must-have voor de kinderen zelf die niet kunnen beslissen of ze naar mij toekomen. Niet alle ouders vinden het een must-have, (je moet je kind accepteren zoals het is, nietwaar), of zijn er van overtuigd dat het werkt. En daar doe ik nog altijd te weinig aan, ik moet me beter presenteren, maar blijf dat het allermoeilijkste vinden van het zzp-erschap.

Bonnie Wielinga
Bonnie Wielinga
9 years ago

Hallo Jantine,

Je geeft aan dat je kinderen met Autisme, ADHD en aanverwante gedragsstoornissen helpt beter te worden. Hoe doe je dat, aangezien het hier gaat om stoornissen die niet te genezen zijn? Als je hiermee “adverteert” zul je door ouders wellicht al niet meer serieus genomen worden.

Volgens mij moet jouw doel zijn dat deze kinderen beter functioneren. Ik ben benieuwd hoe je dat wilt bereiken? Wanneer jij een sterk en betaalbaar product hebt om deze kinderen op een bepaald gebied beter te laten functioneren, denk ik dat dit zeker een must have kan zijn voor de ouders van deze kinderen. Een bijkomend voordeel is dat je dan een breed netwerk op kunt bouwen via je cliënten. Ouders van deze kinderen zijn vaak aangesloten bij patiëntorganisaties (denk aan de NVA, Balans, Per Saldo etc.). Wanneer jouw product als een must have bekend wordt, zal dit zeer waarschijnlijk snel bekend worden onder een grote doelgroep.

Succes!

Warme groet,
Bonnie Wielinga

Brigitte van der Loo
9 years ago

Communicatie is essentieel. Als je als bedrijf niet goed kunt overbrengen wat de specifieke dienst is of het unieke product, dan weet niemand er van. En dus geef ik communicatieadvies en voer het desgewenst ook uit voor grote en kleine organisaties en bedrijven. Een must-have. Ik zie de crisis ook als een kans, want er wordt wel bezuinigd maar goed advies en dito ideeën over hoe ze met minder middelen beter over het voetlicht kunnen komen wil iedereen! Juist in tijden van crisis.

Robert Rosier
9 years ago

Ik ben ook een communikadootje Brigitte, dus ik snap wat je zegt.

Nieuwsgierig… weten je klanten dat het een must-have is? En vooral ook je potentiële klanten?

De meesten zien het toch vaak als een luxe artikel dus als nice-to-have?

Bianca de Wit
9 years ago

Hi Brigitte,
Ik snap dat jij het als een must have ziet. Maar je klanten ook?
Zijn zij nog steeds bereid om geld aan je product uit te geven ook als ze 50% minder te besteden zouden hebben?
Ik hoor graag hoe het met je bedrijf gaat…

Groet,
Bianca

Alex van Dam
9 years ago

@Brigitte,

Kan je je must have in een slogan samenvatten?

Ilse Schuring
9 years ago

Ik help ondernemers weer blij te worden in hun bedrijf, door hen stapsgewijs weer focus en structuur te krijgen en leer hoe ze zich beter kunnen verkopen.
must have; als je altijd doet wat je hebt gedaan en x resultaat hebt gekregen en je blijft dit doen, krijg je wat je altijd hebt gekregen, terwijl de wereld om je heen veranderd.
En ik kan je helpen om mee te veranderen, stapsgewijs.

Wat moet ik veranderen? Moet zelf nog meer zichtbaar zijn; ben net begonnen; moet nog veel doen 🙂

Joyce Boerkoel
9 years ago

Ik help singles door een passende partner voor ze te vinden. Een musthave voor iedereen die nu alleen is en samen verder wil met iemand die goed bij hem of haar past.

Nathalie Koster
9 years ago

Wij helpen het recht op een pijnvrij leven in eigen hand te nemen. Voor mensen met (chronische) pijn is dit echt een must have.

Ruud Overstegen
9 years ago

Hoi Nathalie,
Ook ik help mensen van hun chronisch probleem af en dacht een must-have dienst te hebben. Maar ik heb het niet druk. En veel mensen weten dat ze geholpen kunnen worden maar ze wachten tot het hen uitkomt.
Volgens mij hebben we een nice-to-have dienst. Zo zien mijn cliënten dat volgens mij.
Of heb jij een geheim wapen om ze over de drempel te helpen?

Jeannette Bal
9 years ago

Voor sommige mensen is zelfs pijn een must-have. Ziektewinst noemen we dat.
Anderen nemen liever een pijnstiller van de dokter.
Zaak is dus om ervaringen van je klanten voor je te laten werken.
Het is niet voldoende om klanten alleen te helpen.

80 % van je business moet gaan over marketing en sales dat levert klanten en geld op. En zo kun je dus weer meer mensen van hun pijn afhelpen.

Wat maakt jouw methode uniek?
Ik heb wat tips op een rijtje gezet om klanten binnen te halen.
Je kunt ze gratis via mijn site aanvragen op magneetmassage.nl

Ruth Weidenaar
9 years ago

Nathalie,

Dat is een mooi streven. Maar je maakt me nieuwgierig hoe doe je dat dan? Wat onderscheid jouw aanbod van een reguliere pijnbestrijder?

Een vrolijke groet,

Ruth

Nisandeh Neta
9 years ago

Hi guys,

Ik heb helaas slecht nieuws voor sommige van jullie.

Waar van JIJ denkt dat het een ‘must have’ is voor je klanten, is het deze dagen, echter voor je klanten slechts een ‘nice to have’.

Dat is de reden dat je nu zo moet vechten voor je product, en dit is de reden dat je in de toekomst nog meer zal moeten strijden voor je dienst of product.

Tijdens de komende Business Bootcamp zal ik je een objective manier leren om je porduct te testen. Via deze test kom je er op een simpele manier achter of je product echt een ‘must have’ is en wat je moet doen als dit niet het geval blijkt..

Help jezelf en vraag aan je prospects hoe zij over je diensten of producten denken.

Als je eigen mening niet overeenkomt met die van je prospects en je ‘must have’ product of dienst blijkt een ‘nice to have’ voor jouw prospects – maak dan je borst maar nat – dan zal je zeker de bocht in de weg die je moet gaan missen en afsturen op de afgrond.

Ik zie je tijdens de Business Bootcamp, Nisandeh

Merlijn Smeele
9 years ago

Ik benut mijn “nice to have” BottleSkin als visitekaartje om mijn “must have” producten onder de aandacht te brengen bij een nieuwe doelgroep.
Ik help ondernemers hun visie zichtbaar te maken. Voor mij is de BottleSkin een ondersteunende tool om mijn visie zichtbaar te maken.

Bart Bouman
9 years ago

Makelaarskennis is een must-have voor een ieder die een huis wil kopen of wil verkopen. Of je nou een makelaar in de arm neemt of niet. Je weet waar je over praat. Binnenkort is makelaarskennis voor iedereen onder handbereik, begrijpbaar en betaalbaar. Besparen of begrijpen, dat is mijn product. Laat maar komen die bocht!

Ruth Weidenaar
9 years ago
Reply to  Bart Bouman

Bart,

Dat klinkt goed! Een must-have in mijn ogen.

Succes!

Een vrolijke groet,

Ruth

Reinier Bloem
Reinier Bloem
9 years ago
Reply to  Bart Bouman

Hoi Bart,
Ik schakel nu juist een makelaar in om van zijn expertise gebruik te maken zodat ik het niet zelf hoef uit te zoeken. En ik betaal hem daar graag voor.

Tony Verheij
9 years ago

Nooit de ondernemer, maar altijd is de klant degene die bepaalt of iets een musthave is.

Als een klant een keuze moet maken tussen eten of jou betalen en ze gaan dan geld lenen om jou te kunnen betalen, dan heb je een musthave in handen.

Hoe geweldig iedereen zijn eigen product ook mag vinden: als je niet beredruk bent en daardoor genoodzaakt bent om jouw prijzen sterk te verhogen om de aanwas van klanten wat af te remmen, dan heb je een nice to have.

Mijn post was de allereerste blog op deze post, lees deze eens door en begrijp dan dat ook ik mij vergiste 😉
Maar daardoor ging ik WEL anders denken waardoor ik mijn dienst / product even later heb aangepast.

Tony Verheij

Mieke Corbeau
9 years ago

Dit is precies wat mij de laatste tijd bezighoudt. Ik ben dan ook al een nieuw product aan het ontwikkelen: een speelfilm met alle leerlingen van de school met een theaterproductie als leidraad. Hierbij werk ik samen met mijn dochter die cineast is. Voor haar zit er ook een bocht in de weg zoals je kunt begrijpen.

Josephine Wierdsma
9 years ago

Hoi Elma,
Goed dat je het vraagt. Ik heb mij altijd verbaast over boekhouders, dat ik als leek mijn boekhoudprogramma dien af te stemmen op het boekhoudprogramma waar de boekhouder mee werkt. Ik wil heel bewust mijn eigen boekhouding doen en deze voer ik m.b.v. een boekhoud programma in de pc. Als ik dan alleen jaarstukken wil laten maken, heb ik ontdekt dat de boekhouder daar een groot bedrag voor vraagt, want hij of zij, gaat al mijn transacties opnieuw invoeren in zijn/haar eigen systeem om deze jaarstukken te maken. En dat dien ik dus impliciet ook te betalen, echter dat werk heb ik al zelf gedaan. Ik ken tot nu toe slechts 1 boekhouder die op basis van de boekhouding welke ik zelf heb ingevoerd, de jaarstukken wil maken. Voordat hij dat doet heb ik meestal een paar items waar ik onzeker over ben of ik dat op de juiste wijze heb aangepakt en heb ingevoerd. Deze bekijkt hij vooraf en waar nodig stelt hij dat bij in mijn boekhoudprogramma. Zo stelt de boekhouder zich af op het systeem van de klant en dat vind ik een must-have.

Monica Wardenaar
Monica Wardenaar
9 years ago

Kennis van de Menstypes is een ‘must-have’ voor mensen die met mensen werken. Door middel van een eeuwenoude typologie help ik hen om aan uiterlijk en gedrag te kunnen zien hoe iemand in grote lijnen aan de binnenkant is. Dit doe ik door het geven van trainingen en aan de hand van mijn onlangs verschenen boek ‘Kijk! Helemaal jouw type’. Door op een andere manier naar mensen te kijken kun je sneller bepalen of iemand in jouw team past, de juiste zakenpartner voor je kan zijn of zelfs je ideale levenspartner zou kunnen zijn.

Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago

Is dat een must-have, Monica?

Tja, door de reactie van Tony ben ik ook aan het denken gezet. Ik heb een boek dat heet ‘Het leven waarvoor je geboren bent’ en daarin kun je precies opzoeken wat jij omschrijft. Dus ik zou mijn boek pakken.

Hoe kun je er een must-have van maken? Voor welke doelgroep is het dat het eerste? Ik kan me zo voorstellen dat mensen die altijd met mensen te maken hebben daar het eerste voor kiezen. Mensen in de HR bijvoorbeeld.

Goed dat Diederik ons meteen bovenaan al aan het denken heeft gezet.

Wout-Jan Slob
9 years ago

Ik help jongeren tussen de 16 en de 19 jaar zo effectief mogelijk hun rijbewijs te behalen.

Voor de groep van 16 jaar is dit nog meer een nice to have.

Vanaf 18 jaar is meer een must have naar mijn idee. Hoewel als het er op aan komt veel ook een OV jaarkaart hebben.

Daarnaast heb ik een product die incasso services overbodig maakt. Je word altijd betaald voor de gemaakte kosten. Dit is zeker een must have wanneer mensen meer op hun geld gaan zitten.

Willy Triest
9 years ago

Beste Nisandeh,

mijn vrouw Rit en ik hebben dit weekend het Business Bootcamp gevolgd, en hoewel ik met behoorlijk wat scepticisme begonnen ben, heeft het mij van de ene verbazing in de andere doen vallen. Wat een eye-opener! We hebben niet alleen tientallen inzichten gekregen, maar ook honderden do’s en don’ts en vooral ongelooflijk veel energie en enthousiasme.

Om jouw woorden te gebruiken, wat waren wij couch-potatoes zeg! Vandaag hebben we al meer efficiënt werk verricht dan in de afgelopen vijf jaar.

Wat heeft dat nu te maken met een motor? Wel, ik rij ook met de motor, en ik ken het belang van ‘in de bocht kijken’ maar al te goed. Gelukkig nog niet op mijn bek gegaan, maar ik heb dit weekend heel duidelijk ervaren hoe ik in het bedrijf telkens weer met mijn focus vlak voor mijn voorwiel zat. En maar vallen … 🙂

Hartelijk dank voor je inspiratie en je passie, die is werkelijk onbetaalbaar.

Linda Riel
Linda Riel
9 years ago

Als je uit de reiswereld komt is deze vraag niet echt een leuke vraag om te beantwoorden. Want op vakantie gaan is nu eenmaal een nice-to-have. Hoe je het ook bekijkt het zal in mijn optiek ook nooit een must-have zijn.

Maar met mijn communicatie en marketing achtergrond kan ik wel reis en recreatie bedrijven bij staan om positief in het licht te komen bij de mensen die nog WEL op vakantie gaan.
Met andere woorden, hoe moet je je als reisbedrijf profileren om de kleine hoeveelheid klanten die er nu is naar je toe te trekken.

Hier moet ik nu dus wat mee gaan doen, dat heb ik tijdens de Business Bootcamp wel ingezien. Nu de plannen uitrollen.

Jacqueline Keuning
Jacqueline Keuning
7 years ago
Reply to  Linda Riel

Linda, ik denk dat jouw doelgroep niet helder genoeg gedefinieerd is. Reisbureaus in het algemeen zullen wellicht niet in de gaten hebben waar de schoen wringt. Ze blijven meer van hetzelfde doen.

Wie zijn dan degenen die een reis wel als een must-have zien?
Dat zijn mensen die het gevoel hebben dat hun reis/vakantie broodnodig is. Mensen die hard werken en moeten ontspannen om niet door het ijs te zakken. Mensen die het al ontzettend druk hebben en geen tijd hebben om internet af te struinen op zoek naar een goede deal. Mensen die ontzorgd willen worden.

Dus vooral ondernemers in de reiswereld die zich richten op deze doelgroep zouden jouw klanten kunnen worden. Daar zijn natuurlijk al meerdere partijen actief (Club Med, All inclusives) maar er is ook nog een groep vakantiegangers en reizigers die juist niet de gebaande paden wil lopen. Die groep zou je moeten zien aan te boren. Wel ontzorgen, maar niet standaard en massaal. Ik denk dat daar kansen liggen.

Bart ten Oever
9 years ago

Nice to have of must to have : het is maar hoe je het bekijkt:

TotalSeat biedt HRM manager met haar elektrische massagestoelen een praktische oplossing om medewerkers te laten ontspannen en hiermee nek- en schouderklachten te voorkomen en vitaliteit terug te laten keren bij medewerkers.

Een must to have dus als je verzuim tegen wilt gaan en medewerkers vitaal wilt laten zijn en daarmee een pratkische invulling geeft aan het vitaliteitsbeleid binnen de organisatie.

Ik kom graag in contact met HRM managers en HRM adviseurs om hiervoor verder te praten en de mogelijkheid van een proefplaatsing te bespreken om het zelf te ervaren. Download de brochure hierover op onze site. totalseat.nl/vitaal-aan-het-werk

Bianca de Wit
9 years ago
Reply to  Bart ten Oever

Hi Bart,

Klinkt als een heerlijk product.
Maar of het echt een must have is betwijfel ik. Afgelopen weekend tijdens de Business Bootcamp heb ik geleerd dat een product pas een must have is als bedrijven er nog steeds geld aan willen uitgeven als ze 50% minder te besteden zouden hebben en eerlijk gezegd betwijfel ik dat bij jou product toch een beetje.

ik hoor het graag als jij dat anders ziet.

Groet,
Bianca

Paulien Rutgers
9 years ago

Ik zet de hulp van paarden en honden in om kinderen die problemen ondervinden in hun ontwikkeling en/of gedrag hun mogelijkheden te ontdekken en hun eigen probleemoplossend vermogen naar boven te halen. Vooral voor de ouders van deze kinderen is deze dienst een must-have: ze zitten vaak met hun handen in het haar of lopen vast in de opvoeding van hun kind. Niet zelden dreigt uit huisplaatsing.
Sommige ouders zouden het zelf kunnen betalen: de meesten (uit de lagere inkomensgroepen tot aan schuldsaneringsgezinnen) echter niet. Tot nu toe hadden alle ouders een PGB, maar dat verdwijnt. Om dit deels te ondervangen ben ik kindercoach geworden en wordt een klein deel van de hulp vergoed uit een aanvullend pakket van de ziektenkostenverzekering.

Mark den Dubbelden
9 years ago

Goed idee Paulien en goed aangepast aan de situatie.
Ik weet dat er meer mensen zijn die met paarden werken om zo trauma’s e.d. te verwerken. Misschien is het een idee om eens met je vakgenoten rond de tafel te gaan zitten om te kijken hoe jullie dat nog succesvoller in de markt kunnen zetten?

Succes!!

Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago

Super initiatief Paulien!

Ouders zijn zeer gemotiveerd als het om hun kinderen gaat. Heb je ook een traject dat gericht is op de ouders? Is wellicht een mooie aanvulling voor een blijvend resultaat, aangezien de energie van de ouder een grote invloed heeft op het gedrag van het kind.

Succes!

Warme groet,
Helmy Kleinlugtenbeld

Robert Rosier
9 years ago

Fantastisch wat je doet! Maar zie je het nou als een must-have of als een nice-to-have? En kun je het zo in de markt zetten dat het een sterke(re) must-have wordt?

Paulien Rutgers
9 years ago
Reply to  Robert Rosier

Hoi Robert, dank voor je compliment. Het is voor de meeste ouders echt een must-have, ze kunnen het zo moeilijk hebben met hun kind!! Soms begeleid ik de ouders er ook bij, maar als er geen geld meer komt houdt het voor die ouders ook op!!

Ruth Weidenaar
9 years ago

Paulien,

Ik denk zeker dat je een must-have hebt! Maar je aanbod kan je altijd nog verleidelijker maken. En ik denk dat dit hetgeen is wat Robert bedoeld! Als jij ervoor kan zorgen dat het ook voor de ouders een must-have is om bij jou die begeleiding te volgen dan maak je je aanbod nog aantrekkelijker. En vergeet niet dat als mensen het echt zo belangrijk vinden dat ze dan het geld wel vinden om je diensten af te nemen.
Je hebt een dienstbaar beroep! Geniet ervan en veel succes :-).

Een vrolijke groet,

Ruth

Martine Verweij
7 years ago

Mijn product: Plantenliefde in Beeld (ja, sinds deze week een nieuwe naam voor mijn product, omdat ‘Het Mandala-systeem’ nietszeggend was).

Mijn cursisten leren de kenmerken en toepassingen van de planten door het inkleuren van mandala’s (ronde afbeeldingen). Na het inkleuren van de mandala hebben ze voor de 16 meestvoorkomende plantenfamilies en heel veel planten een visueel geheugensteuntje.

Mijn doelgroep: mandala liefhebbers met enige voorkennis van planten die alles over planten willen weten, maar het niet kunnen onthouden.

Ik denk dat mijn product een ‘must-have’ is, omdat mandala / planten liefhebbers hun twee passies kunnen combineren en ze niet meer zoveel informatie over de planten hoeven te onthouden. Ik help ze door het aanbieden van visuele geheugensteuntjes.

Jeremine Holt
9 years ago

Ohja, by the way. Mijn dienst is gelukkig wel een must-have, voor wie een concurrerende presentatie moet geven. En dat laatste wordt steeds belangrijker.

Mijn netwerk daarentegen is op dit moment nog niet voldoende gevuld met de doelgroep die daar ook het geld dat het waard is voor kan betalen. Dus terwijl m’n netwerk groeit en verandert, kan ik werken aan m’n dienst en de juiste communicatie erover.

De opmerking dat je uit de bocht vliegt als je te snel en zonder op te letten doorracet, vind ik helemaal terecht.