Communicatie voor (business) succes

6068 views | 123 reacties |
shares


Toen ik met mijn eigen business begon, jaren geleden… worstelde ik met mijn communicatie.

Ik had veel conflicten met mijn business partner, een aantal werknemers, en 2 van mijn grootste klanten.

Het werd op een gegeven moment zo erg, dat mijn business partner me meesleurde naar een communicatie workshop. Zij dreigde met opstappen als ik niet met heel mijn ziel en zaligheid zou deelnemen.

Tijdens de workshop ontdekte ik dat we niet allemaal dezelfde taal spreken, ieder van ons gebruikt 1 van de 4 verschillende stijlen om te communiceren. En elke stijl verschilt wezenlijk van de ander, zoals Italiaans verschilt van Chinees.

Terwijl de energieke trainer de 4 verschillende stijlen in detail beschreef, kreeg ik de ene Aha-Erlebnis na de ander…

Ik begreep ineens waarom mijn business partner (Promotor stijl) en ik (Controller stijl) zo veel discussies hadden als het ging om doelen stellen en op tijd komen.

Het werd me pijnlijk duidelijk waarom ik gek werd telkens wanneer ik mijn beste programmeur (Analyzer stijl) een eenvoudige, snelle vraag stelde; hij gaf me een 25 minuten lang antwoord, waarin hij elk miniem detail van de situatie beschreef.

Weet je… als je tegenwoordig succesvol wilt zijn, moet je bijna perfecte communicatievaardigheden hebben, ongeacht jouw eigen (voorkeur) communicatiestijl.

Het begrip van de communicatiestijl van je gesprekspartner kan het verschil betekenen tussen een positief of negatief antwoord op jouw verzoek, tussen wel of geen aanbeveling door jouw klant in zijn netwerk en tussen het wel of niet sluiten van een deal!

Hier volgt een korte beschrijving van de vier communicatiestijlen en hoe je effectief met elkaar kunt communiceren:

Controllers

  • Controllers zijn heel competitief, resultaatgericht, veeleisend, taak-georiënteerd en werken snel.
  • Voor controllers geldt: tijd is geld en geld is tijd.
  • Je weet direct waar je aan toe bent bij Controllers, want ze zijn bot en direct in hun communicatie.
  • Hun grootste angst is verlies van controle.

Om effectief met een Controller te communiceren:

  • Wees direct, kort en bondig.
  • Wees snel.
  • Focus op resultaten en return-on-investment.
  • Vermijd het geven van veel details.
  • Geef korte antwoorden.

Promoters

  • Promoters zijn charismatisch, enthousiast, overtuigend, levendig, luid, praatgraag, vriendelijk, mens-georiënteerd en sociaal.
  • Ze zijn visueel ingesteld, creatief en houden van brainstormen.
  • Ze zijn geweldige motivators (en vaak geweldige verkopers).
  • Ze houden de tijd niet goed bij (het zal ze worst wezen of ze vroeg of laat zijn).
  • Ze houden ervan om in het middelpunt van de belangstelling te staan.
  • Hun grootste angst is sociale afwijzing.

Om effectief met een Promotor te communiceren:

  • Geef tijd en ruimte voor sociale interactie.
  • Gebruik een snelle, positieve aanpak.
  • Gebruik afbeeldingen en grafieken in je discussies (Promotors zijn visueel ingesteld).
  • Gebruik uitdrukkingen als “Zie je dit voor je..?” en “Kijk hier eens naar…”.
  • Vermijd een harde, agressieve toon.

De Supporter

  • Supporters zijn kalm, nuchter, goede luisteraars, team-georiënteerd, introvert en loyaal.
  • Ze volgen een consensus-aanpak voor het nemen van beslissingen.
  • Ze zijn aarzelend in hun aanpak en meestal langzaam in het nemen van beslissingen en geven van antwoorden.
  • Ze hebben een hekel aan conflicten en maken het liefst iedereen het  naar de zin, ten koste van hun eigen geluk.
  • Hun grootste angst is verlies van stabiliteit.

Om effectief met een Supporter te communiceren:

  • Gebruik een stabiele, rustige aanpak.
  • Complimenteer hen persoonlijk.
  • Geef hen tijd voor het ‘wennen aan het idee’. Je krijg niet een snel antwoord.
  • Begin gesprekken met een warme en vriendelijke begroeting.
  • Gebruik een zachte en langzame toon.

De Analyzer

  • Analyzers zijn nauwgezet, gedetailleerd, introvert en taak-georiënteerd.
  • Ze worden vaak gezien als perfectionistisch.
  • Ze zijn goed in het oplossen van problemen.
  • Ze neigen naar het hebben van een tunnelvisie over projecten en zoeken naar de perfecte oplossing.
  • Hun grootste angst is het ontvangen kritiek.

Om effectief te communiceren met een Analyzer:

  • Wees georganiseerd en logisch.
  • Onderbouw je verhaal met feiten.
  • Zorg ervoor dat je bent begrepen, voordat je een volgend punt aansnijdt.
  • Gebruik woorden als ‘proces’, ‘data’ en ‘procedure’.
  • Besef dat Analyzers gemotiveerd worden door kwaliteit en exacte gegevens.

Jouw capaciteit om je communicatiestijl aan te passen aan de luisteraar is een KRITIEKE vaardigheid als je effectief wilt communiceren, ondernemen en succes wilt bereiken op welk gebied van je leven dan ook.

Echter, veel mensen geloven dat uitstekend kunnen communiceren een aangeboren talent, een gave is, of een kunst die je jaren kost om onder de knie te krijgen.

Maar… niets is minder waar!

Het succesvol hanteren van de 4 communicatiestijlen is een vaardigheid die je in relatief korte tijd kunt leren met de juiste training, oefeningen en toewijding.

Twintig jaar geleden… in die communicatie workshop… was mijn eerste doorbraak de realisatie dat we in 4 verschillende communicatie talen met elkaar spreken .

Het oefenen en toepassen van de 4 stijlen leidden tot grote doorbraken in de manier waarop ik mijn business runde en mijn relaties vormgaf, én tot de resultaten die daarop volgden.

Vandaag – 20 jaar later – gebruik ik niet alleen de 4 communicatie stijlen tijdens elk gesprek en in elke presentatie die ik geef… die communicatie trainer die ik in die bewuste workshop ontmoette – Vered Neta – is nu al 20 jaar mijn vrouw en partner!

En nu… krijg jij dezelfde kans die ik 20 jaar geleden kreeg (nee – je kunt niet met Vered gaan samenwonen) – om deze cruciale communicatievaardigheden in korte tijd te leren.

Vered geeft over een paar weken een 1-daagse Communication Skills Master Class en het zou geweldig zijn als je erbij kunt zijn.

Normaal gesproken is je investering voor deze Master Class €995…
Maar… je kunt nu een GRATIS ticket bemachtigen

Ja, je leest het goed.

Om in aanmerking te komen voor een gratis ticket:
Breng 1 of meer zelfstandige ondernemers naar de Business Bootcamp van juli.

Laat ze zich inschrijven via jouw persoonlijke vriendenlink die je vindt in de e-mail nieuwsbrief (deze ontvang je iedere dinsdag).

Zodra de persoon aan wie jij de Business Bootcamp hebt aanbevolen zich inschrijft via jouw vriendenlink, sturen wij je jouw GRATIS ticket voor de Communication Skills Master Class. En ik kan je vast beloven… het gaat je leven veranderen!

En tot dan… ben ik heel benieuwd naar jouw antwoord op de volgende vraag: Wat is jouw grootste communicatie uitdaging op dit moment, in jouw business?

Laat me je antwoord weten in het commentaarveld onder aan deze pagina. Zodra je antwoord is geplaatst, ontvang je de link naar de nieuwe 14-delige videocursus Referral Systems – gratis!

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
123 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Josine van de Nobelen
7 years ago

Aaah, nu wordt weer een boel duidelijk. Ik heb een klant en zij is een controller, ik ben een supporter. Ik doe goed werk voor haar en krijg geen persoonlijke complimenten. Dat doet zeer… en nu ik dit lees, zie ik het gewoon staan.

Mijn grootste uitdaging is nu om er zo snel mogelijk achter te komen welke communicatiestijl mijn (potentiele) klant heeft, zo dat ik zo gauw en goed mogelijk kan matchen en begrijpen.

Esther van den Enden
Esther van den Enden
7 years ago

Wat een handig en herkenbaar model. Geprint en op de kast geplakt.

Als supporter kan ik goed luisteren en kan ik over het algemeen goed aansluiting vinden bij de wensen en behoeftes van de ander. Soms ben ik daarin echter te ondersteunend, waardoor ik mezelf tekort doe (en vooral deed). Dat heeft overigens niet alleen met communicatie te maken ;-).

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
HuisartsenTeamwork

Marjolein Kamstra
7 years ago

Een ontzettende aanrader, de communictietraining van Vered! Heel veel van geleerd. Er is me veel duidelijk geworden, vooral zakelijk. Niet dat het altijd lukt, maar ik kom een aardig eind.

Met name in mijn privé leven vind ik het een andere kwestie. Heel lastig.

Marianne Kruijswijk
Marianne Kruijswijk
7 years ago

Een goede reden om kennis te gaan maken met de mensen die voor mijn stichting besluiten of ik subsidie krijg of niet.
Als ik kan achterhalen hoe zij zelf communiceren, kan ik mijn communicatie daar later ook aan aanpassen.

Binnenkort heb ik een gesprek met een nieuwe manager bij de gemeente. Ik zal eens opletten wat zijn stijl is.
Zijn er tips over vragen die ik zou kunnen stellen tijdens de kennismaking om hier sneller duidelijkheid te krijgen?

Gonny de Wit
7 years ago

Deze training heeft mij zeer veel opgeleverd, die ik vorig jaar bij Vered heb gedaan.

Toepasbaar: Niet alleen persoonlijk als je direct communiceert face to face (video/skype), maar ook de schriftelijke communicatie/blog profiteert hiervan .
Je heb nu een handvat om eens anders naar je tekst te kijken.

Daarnaast heb ik eens een inschatting van mijn klanten ./ doelgroep gemaakt – wat zou de prominente communicatiestijl zijn? en ik ben mijn communicatie hierop gaan aanpassen. Gesprekken worden er beter van inclusief de resultaten.

Soms heb ik last van erg veel enthousiasme en dan verval ik weer in mijn meest gebruikte communicatiestijl. Ook privé is het een uitdaging.

Deze ééndaagse training is al mooi en waardevol en echt een aanrader.

Elvira Noot
7 years ago

In ons, tegenwoordig familie-, bedrijf werken we met drie partners die alledrie een verschillend type zijn, van de eerste drie die hier zijn genoemd.

Het moeilijkst voor mij als ondernemer is om me niet bedreigt te voelen door de promotor in de groep, en hem de ruimte te geven die hij nodig heeft voor zijn creativiteit en ideeën.

Elsje Visser
7 years ago

Mijn grootste uitdaging wat betreft communicatie is om nog gebruik te kunnen maken van mijn communicatievaardigheden (uit de training met Vered van ca. 18 jaar geleden!) als ik me al heftig erger over de ander.

Ik ben lang niet bezig geweest met die waardevolle kennis, waardoor ik veel oefening mis. Daardoor heb ik bijv. in één specifiek geval, een zakelijk partner, niet voldoende ingetuned, waardoor (?) er een conflict heeft kunnen ontstaan.
Het lukt me niet meer vat te krijgen op de situatie en ik schipper de hele tijd tussen mijn uiterste best te doen voor zijn stijl te communiceren en boosheid omdat we ook gewoon volwassen mensen zijn en “doe eens normaal”.
En aangezien ik voor een belangrijk deel controler als stijl heb, heb ik er een hekel aan hier geen vat op te krijgen en niet tot een goed resultaat (ahum, mijn resultaat) weet te brengen.

Dus Nisandeh, ik zit al heftig te broeden op wie ik naar de Business Bootcamp wil krijgen, want ik wil heel graag weer een communicatietraining doen.!

Angela Timmerman
7 years ago

Wauw, ik heb deze geweldige communicatie stijlen ook geleerd. Ze zijn ronduit geweldig…

Na een training heb ik zo veel dingen kunnen plaatsen. Eea is zo waardevol voor mijn business geweest. Mijn communicatie is absoluut controle style, Maar met de geleerde inzichten begrijp ik nu de Promoters, Analysers en Supporters.

Die laatste waren altijd mijn grootste trigger. Oeps.. met schaamrood op de kaken heb ik mij regelmatig geërgerd aan mensen met deze communicatie style. Met deze bewustwording is mijn leven nog leuker en makkelijker geworden :-)…..

Leonie Greve
7 years ago

Mijn ervaring is ook dat niet alleen ‘partners in business’ maar tevens ‘partners in crime’ of ‘partners in love’ nagenoeg altijd tegengestelde communicatievoorkeuren hebben. Hoe lukt het je ze aan te trekken? En daarmee blijven we dan een leven lang leren. Zal het ooit wennen?

Anja Leinders
7 years ago

Fijn om te horen Esther dat jullie ook met dit communicatiemodel werken.

Als Carole CONTROL en Stella STEUN (zoals ik deze stijlen noem in mijn boek “Hulp bij lastige gesprekken”) staan jullie stijlen lijnrecht tegenover elkaar en kan ik me goed voorstellen dat jullie met behoorlijk wat uitdagingen te kampen hebben.

Maar wel goed dat jullie er veel in oefenen; dat is de enige manier om het onder de knie te krijgen.

Marischka Setz
7 years ago

Wat mooi om deze vier communicatiestijlen naast elkaar te zien. Ik herken ze wel, kan meestal schakelen, maar soms ook helemaal niet 🙂

Nadine Verhaeghe
Nadine Verhaeghe
7 years ago

Handige tool in communicatie, ik gebruik het zelf al vele jaren.

Mijn ervaring ermee is dat je het kan gaan ‘fine tunen’. Uiterlijk zijn de de verschillende stijlen, soms, ook van mekaar te onderscheiden. Boeiende materie, maar mensen in hokjes zetten is een gevaarlijk gegeven. Je kan wel eens voor verrassingen staan.

Wat mij in mijn communicatie in alle mogelijk relaties ook heeft geholpen is het boek van Marshall Rosenberg ‘Geweldloze communicatie’.

Wat ik ook al jaren in mijn job en daarbuiten gebruik is eens op de ‘planeet’ te gaan zitten van de andere. Ga eens in zijn hoofd zitten. Voor mij was het een enorme eyeopener die veel frustratie heeft weggenomen. Want wat we doen, wat we zeggen en vooral hoe we het zeggen heeft ook heel veel te maken met het nest waar we uit komen.

Mirjam van Bree
7 years ago

Ze zeggen niet voor niet de toon maakt de muziek, en dat is werkelijk waar, mijn man en ik houden van zingen en soms doe we gek op de muziek, zoals een liefdes liedje heel deprimeerend te zing nou we liggen krom van het lachen.

Maar mijn probleem is echt comunicatie, omdat ik thuis de jongste ben en ik mijn verhaal wel eens wilde vertellen, dan werd ik altijd overruld en ik zij dan maar niks meer.

Gelukkig heb ik een man die mijn na 30 jaar begrijpt wat ik bedoel, maar mijn ook wel een triggerd, zodat ik zoiets heb van Oh dat ging verkeerd en ik probeer het dan in een andere zin vorm te brengen.

Ik haal dingen uit een supporter en een promoters, ik heb een tijd gehad dat ik niet wilde falen, maar me ook graag geliefd wilde voelen, daar heb ik nu niet meer zoveel last van, maar communiceren en praten zit toch een heel groot verschil.

Eva van den Berg
Eva van den Berg
7 years ago

Mijn grootste communicatie uitdaging is om hoofden opleiding binnen de vgz te laten inzien dat mijn leefstijlscholingen voor verstandelijk beperkten en voor begeleiders van verstandelijk beperkten een noodzakelijke bijdrage levert aan de kwaliteit van leven en de professionalisering van zorg.

Dennis van Zwet
Dennis van Zwet
7 years ago

Ik herken mijzelf en andere in de vier stijlen, vaak ook combinaties van de verschillende stijlen. Lijkt mij wel lastig om bij een eerste gesprek iemand direct aan een stijl te koppelen.

Bedankt voor het Aha-Erlebnis,
Dennis

Ron Scheerder
7 years ago

Dennis,

In de Communication Skilss Master Class leer je ook hoe je snel kan vaststellen wat iemands voorkeursstijl is.

Het vaststellen van je eigen stijl is eigenlijk niet zo relevant. Zolang jij kan gaan communiceren in de stijl van de ander zal de communicatie veel effectiever zijn.

Vaak hoor je mensen zeggen. Ik ben een controller of ik ben een promoter. Dat is onjuist. Het is geen typering van een persoon. Het geeft uitsluitend aan wat iemands voorkeurstijl is.

Esther Molenaar
7 years ago

Mijn business is zich enorm aan het ontwikkelen. Het is steeds duidelijker welke kant ik op wil met mijn bedrijf.

Leuk natuurlijk, maar ik heb ook een zakenpartner en die zakenpartner is ook nog eens mijn levenspartner.

Dat wil nog wel eens botsen. Niet groots, maar in de kleine dingen en dat zit 9 van de 10 keer op het gebied van communicatie.

Zij is in communicatie een controller en wil alles kort en bondig en ik ben in comminicatie een supporter en weid graag uit en geef graag veel heel veel voorbeelden en praat graag over mijn gevoelens.

Het conflict ontstaat daar waar ik vind dat zij te kort door de bocht ga en zij vindt dat ik te veel uitweid. Hmmmm!
Gelukkig zijn wij op de hoogte van elkaar stijl en het gaat ook heel vaak heel goed.

Verder vind ik het lastig om aan te sluiten bij de communicatiestijl van een ander. Het geeft mij het gevoel (ja daar is ‘ie weer), dat ik iets vergeet en te kort door de bocht ga.
Oefenen oefenen oefenen dus…..

Krista Steenbergen
7 years ago

Ja heel herkenbaar dat aanpassen moeilijk blijft. We zijn zo geneigd om onze eigen logica op die ander te projecteren. Voor mij is het ook: Als ik niet over gevoelens deel, dan hebben we toch geen verbinding?!

Loslaten en oefenen inderdaad!

Lie Hoogenberk
7 years ago

Hi Krista,

Ik herken het willen verbinden via gevoelens. Wat ik heb geleerd in mijn leven is communiceren vanuit mijzelf, mijn eigen behoeften. En dan open te staan voor wat de ander in te brengen heeft. Meestal is dat heel herkenbaar in essentie, worden misschien andere woorden gebruikt. Open vragen stellen helpt ook.

Succes!

Elfriede Krauth
Elfriede Krauth
7 years ago

Krista, wat zeg je dat goed. Ik had net een gesprek met een controller, en eigenlijk hadden we alletwee geen tijd. Een aantal mensen om ons heen die ook nog iets van ons wilden… en ik vraag eerst hoe het met haar gaat. (niet zo handig)

Blijven oefenen.

In ieder geval weet ik nu dat het gewoon de controller-manier van vriendelijk zijn is, als je het meteen over de zaken hebt. En als ik dat besef kan ik ontspannen en makkelijker meedoen op hun manier.

Door de communicatiestijlen te kennen, zie ik zowiezo veel meer hoe de mensen om mij heen allemaal hun best doen om vriendelijk te zijn. En dat maakt mij dan weer blij …

Anouk Plantinga
7 years ago

Oh communicatie…..
Dat is misschien wel een van de interessantste (lees lastigste) thema’s van mensen. Ik loop er steeds weer tegenaan, thuis en buitenshuis. Neem alleen al mannen en vrouwen, daar zit meestal al een behoorlijk verschil in communicatie door behoeftes en verlangens en de manier van denken en voelen.
En dan ook nog deze 4 types. Ik zal eens meer letten op deze verschillen en kijken of ik bij anderen de types kan onderscheiden en er in de communicatie rekening mee houden.

Hopelijk kan ik ook nog iemand richting de Business Bootcamp sturen en zelf naar deze training gaan, lijkt me een prima idee.

Anja Leinders
7 years ago

Meest interessant én meest lastige; inderdaad Anouk. Ik geloof zelf dat bij ieder menselijk probleem communicatie op een of andere manier aan de basis ligt.

Voor mijn boek “Hulp bij lastige gesprekken” deed ik een onderzoek bij meer dan 350 mannen en vrouwen naar de belangrijkste voorwaarden binnen communicatie.
De resultaten…? 62% van de vrouwen heeft VERBINDING in hun top 3 staan, terwijl van de mannen 80% DUIDELIJKHEID wil… Opmerkelijk verschil…

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
7 years ago
Reply to  Anja Leinders

Dat is ook mijn conclusie Anja.

Een vriend van me zei eens: Vrouwen maken van ALLES een relatie en mannen maken van ALLES een project.

Daarop vulde ik hem aan:
Vrouwen maken zelfse van een project een relatie en
mannen maken zelfs van een relatie een project

We hebben er hartelijk om gelachen, het is tenslotte niet waar en tegelijkertijd is het ookniet onwaar………
Nu nog zien te herkennen wanneer ik vastzit in mijn gedoe

Anja Leinders
7 years ago

Leuke vergelijking Marjolein! 🙂

Marco C. de Bruin
7 years ago

Beste Nisandeh,

Dank voor je blog, helder.

VRAAG:
wat is de beste stap in communicatie wanneer ik met iemand samenwerk die dezelfde communicatie stijl heeft als ik, nl. promoter.
Want we zij allebei, bijvoorbeeld, bang voor sociale afwijzing.

Met plezier, Marco

Krista Steenbergen
7 years ago

Ha Marco,

Wat ik uit de communicatietraining heb geleerd is dat je de grootsheid moet hebben om je eigen communicatiestijl en behoefte om gezien te worden kunt loslaten en aan je promotor-partner kunt vragen of hij/zij misschien een goed idee heeft om een bepaald probleem op te lossen. Promotors vinden hun eigen idee het allerbeste! Voor jou een uitdaging dus.. 😉

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
7 years ago

Wat een gave vraag Marco!
Ik ben ook heel beneuwd naar het antwoord. De promotor in mij wil meteen een brainstorm opzetten.

Of ga je een paar keer per week een controller inhuren om je te helpen time-boxen zodat je kan spelen in een afgesproken context?

En waar hebben jullie zin in?

Hartelijke groet,
Marjolein

Ron Scheerder
7 years ago

Marco,

Als je allebei de promoter stijl hanteert zou communicatie geen probleem moeten zijn. Je spreekt tenslotte dezelfde taal. Uiteraard kan je wel een verschil van mening hebben en het dus oneens zijn met elkaar.

Je dient dit wel lost te zien van de communicatiestijl.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Succes

Dimitri van Leeuwen
7 years ago

Goede info, dankjewel.

Mijn grootste uitdaging zijn mensen die lang veel vertellen, Ik hou van kort en bondig, zou dus een controller kunnen zijn 🙂
Maar tegelijk vind ik dat ik wel goed kan luisteren en sociaal ben ook, dus niet bot. Anyway het is goed om te weten welke manieren van communiceren er zijn en daar vaker rekening mee te houden.

Succes allemaal !

Corinne Tibben
Corinne Tibben
7 years ago

Zo dat helpt….die inzicht in de verschillende stijlen, maar nog gemakkelijker vind ik hoe je ze het beste kan benaderen. Ga ik zeker gebruiken.

José Lenders
7 years ago

Ik herken mij in de meeste types maar de controller zal mijn basis wel zijn, schat ik in. Ik ben benieuwd naar de trainingsdag.
Ik vind het lastig om in te schatten welk thema de ander interessant vindt om te horen. Ik heb veel te vertellen en kan vanuit diverse hoeken ergens op in gaan. Maar wat wil de luisteraar, waarmee kan ik hem/haar het meest boeien??

Bert van der Meer
7 years ago

Erg nuttige post, dankjewel! Ik weet nog niet precies welke stijlen ik hanteer; ik denk dat ik, afhankelijk van mijn stijl (professional / vader / voorganger / partner) verschillende stijlen hanteer. En afstemmen op de ander; dat ga ik in de praktijk brengen!

Gonny de Wit
6 years ago

Hoi Bert,

Je eigen stijl zoals Ron hierboven al aangeeft is minder van belang, maar het herkennen van die van je gesprekpartner/ teamlid des te meer.

Vooral handig bij het netwerken en in verkoopgesprekken heb je er meteen baat bij.

Als je je eigen dominante stijl kent – leer je in de master class hoe je jouw handelswijze kunt veranderen.

Francoise Zorge
7 years ago

Ik heb hetzelfde als Bart, moeite met mensen die heel veel praten en slecht luisteren. Je begint met je verhaal en zij nemen het zo snel mogelijk over met de woorden: ja dat ken ik, en dan komt hun verhaal. Moeilijk om mee om te gaan en het zijn er best wel veel

Saskia Kuiling
7 years ago

Interessant! Ik begrijp nu ineens mijn ongeduld met sommige mensen. En nu kan ik gan kijken hoe ik beter met die mensen kan communiceren. 🙂

Lie Hoogenberk
7 years ago

Mijn uitdaging in communicatie is in simpele woorden te kunnen zeggen wat ik nodig heb. Ik ben duidelijk een combi van promotor en analyzer.

Als ik het duidelijk heb kan het ook pas duidelijk naar mij terug komen 🙂

Laura Visser
7 years ago

Verhelderend, zo’n rijtje communicatie types, dank je wel Nisandeh en Vered. Ik kan mezelf niet direct plaatsen in een van de vier, maar misschien heb ik daar die workshop voor nodig 🙂

Mijn grootste uitdaging voor mijn bedrijfs-communicatie is naar wie ik precies wil communiceren. Ik heb mijn doelgroep nog niet haarscherp, en denk dat ik nog teveel mensen te vriend wil houden, waardoor de communicatie nog te algemeen is.

Caroline Boelen
Caroline Boelen
7 years ago

Mijn grootste uitdaging is om de zaken concreet te maken en tot resultaat te komen. Hoe haal je een creatief en techneut over om zakelijk te denken en beslissingen te nemen? Niet alleen ‘te lullen’ maar ook ‘te poetsen’?
Ik heb nu wel een idee! Bedankt voor het inzicht, ik ga er gelijk mee aan de slag.

Ron Scheerder
7 years ago

Caroline,

Ik wil je meegeven dat het communicatiestijlen betreft. Of iemand creatief is of techneut zegt niets over de voorkeurs communicatiestijl van die persoon. Ik ken creatieve personen die controller stijl of analyzer stijl hanteren in hun communicatie. Ook ken ik techneuten die op en top promoter stijl hanteren.

Het is zoals Nisandeh aangaf alleen maar een taal die iemand spreekt.

Cindy Vissering
7 years ago

Een aantal jaren geleden heb ik ook een communicatietraining gedaan met deze 4 stijlen. Het helpt mij in mijn communicatie met anderen. Het mooie vond ik dat ze uit de mensen in de training de types live lieten zien. Door de juiste vragen te stellen. Fantastisch.

Ik vind het nog steeds lastig om snel types te herkennen. Ik doe er misschien ook te weinig bewust aan…

Dat doet mij ineens aan het systeem dat we in Business Bootcamp hebben geleerd voor het ontwikkelen van vaardigheden. Het identificeren van welke vaardigheden het meeste aandacht nodig hebben. Het kiezen van een focus voor een paar maanden en je concentreren op die vaardigheid. Ik ga daar weer eens mee aan de slag!

Groet, Cindy

Sabine Schalkwijk
7 years ago

Naast de vele communicatiesystemen vind ik deze heel krachtig vanwege zijn eenvoud.
Je herkent al snel één van de 4 types als je de kenmerken even snel bij jezelf doorloopt.
Het is direct toepasbaar. En daar gaat het om.
Een echte eye-opener, wat communiceren een stuk makkelijker maakt.
Dank voor deze geschreven weergave.

Ron de Joode
7 years ago

Ik heb de Communication 4 Success training van Open Circles Academy gedaan, jaren geleden. Wat ik geleerd heb in deze training helpt me om de taal van anderen te spreken.

Het maakt daarbij niet uit of dat om een samenwerkingspartner of een (toekomstige) klant gaat.

Ik heb overigens wel gemerkt dat ik een verandering heb doorgemaakt. Was ik tot voor kort een echte promotor, tegenwoordig denk, praat en handel ik meer als een controller.

Het voordeel: ik bereik meer concrete resultaten. Het nadeel: ik kom nogal eens bot over (niet handig, vooral niet naar je klanten toe)

Ook is het nog weleens lastig als ik moet communiceren met mijn vriendin, die ook in mijn bedrijf werkt. Zij is een echte supporter.

Dat daagt me steeds weer uit om met de juiste toon en het juiste gevoel en tact instructies te geven. En lang niet altijd gaat dat goed…

Dus ik ben het eens met Esther: het is en blijft een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Sigrid van der Laan
7 years ago
Reply to  Ron de Joode

De eendaagse Communication for Success heb ik ook gedaan en dit was voor mij een eye opener. Het helpt enorm om begrip voor de ander te kunnen opbrengen als je weet dat die ander een andere communicatiestijl hanteert. Ondertussen blijft het lastig om bewust een andere stijl te hanteren, hoewel ik er niet altijd last van heb. Misschien was stap 1 van het gebruik leren maken van andere stijlen wel het begrip dat ze er zijn en verder de intuïtie de vertaalslag laten maken.

Karin Wissenburg
7 years ago
Reply to  Ron de Joode

Oefening baart kunst. Dit lijken me hele fijne tools.
Eerst verder bestuderen!
Daarna ga ik het uitproberen – morgen op de werkvloer. Vandaag met mijn lieve puberdochter!

Zefanja Vermeulen
7 years ago

Wat toevallig dat dit voorbij komt.

Nu op dit moment ben ik aan het overwegen om of iets niet te doen en te laten, juist omdat dit kan helpen.
Of om iets wel te doen omdat ik er zo verschrikkelijk klaar mee ben.

Mijn zaken partner is erg perfectionistisch en controleert mij regelmatig op mijn imperfectie. Dit werkt erg op mijn zenuwen.
Nu ben ik aan het kiezen welke strategie ik hierop loslaat. Ga ik negeren of confronteren.

Anja Leinders
7 years ago

Je zou ook nog kunnen kiezen voor accepeteren Zefanja.

Michaëla Wierdsma
7 years ago

Oei, oei, wat een artikel zeg. Het geeft duidelijk aan waar het kan botsen en waar het goed loopt. Dit artikel is er een om te printen en voor in de agenda te plakken en elke dag na te lezen.

Niet alleen goed voor business maar ook voor privé. Communicatie hangt vooral ook samen met verwachtingen die je van een ander hebt en al dan niet uitspreekt.

En wat ik zelf ben; combinatie van promotor en controller. Afhankelijk van de situatie waarin ik verkeer. Ook de andere twee manier van communiceren zijn aanwezig, echter minder. Nu nog een evenwicht zien te vinden in alle situaties.

Met andere woorden; werk aan de winkel.

Josien Zegers
7 years ago

Het bewustzijn van de vier communicatiestijlen helpt mij om meer begrip en respect te ontwikkelen voor een stijl die totaal anders is dan die van mijzelf.

Ik ben een mix van promotor en supporter. Het is belangrijk voor mij om mijzelf te blijven. Dat is wie ik ten diepste ben. Gelijktijdig vind ik het belangrijk om mij open te stellen voor andere communicatiestijlen.

Het een is niet beter dan het ander. We hebben elkaar nodig om samen verder te komen…….

Robert Rosier
7 years ago

Deze workshop van Vered heb ik al eens gevolgd en het resultaat was magisch. Een aanrader voor iedereen!

(ziedaar mijn controller / promotor reactie, hahaha!)

Het was voor mij heel fijn te ontdekken hoe het wel mogelijk was om met supporters en analyzers aansluiting te vinden door aandacht te besteden aan sfeer en veiligheid, meer feiten te geven en een ander soort vragen te stellen waardoor het contact met mensen is verbeterd die op een andere wijze informatie verwerken of op een andere manier tot resultaten komen. Alle vier de communicatiestijlen hebben belangrijke voordelen die in samenwerking tot hun recht komen als we ze koesteren en waarderen.

Sascha Meyer
Sascha Meyer
7 years ago

Mijn grootste communicatie uitdaging op dit moment is actief op situaties afstappen. Luisteren naar anderen en vragen stellen.

Vorig jaar heb ik deze cursus gedaan en ik vond Vered briljant. Alleen kon ik mezelf niet precies in een van deze hokjes plaatsen. In dat geval heeft Vered het pasklare antwoord. Aan het eind van de dag weet je binnen anderhalve minuut of iemand een controller, promotor, spupporter of analyzer is. Is dat gaaf?

Brigitte van der Loo
7 years ago

Hahahaha wat ongelooflijk herkenbaar. En grappig 🙂 In onze nieuwe business zijn in elk geval 3 verschillende types te herkennen. Best lastig soms. Uitdaging is dan om niet in mijn schulp te kruipen en het wel ‘alleen te doen’, maar doorvragen en proberen te verbeteren. Voor het eindresultaat!

Hoop dat ik nog iemand vindt voor de Business Bootcamp!
Fijne dag

Anja Leinders
7 years ago

Dag Brigitte,

Ik heb zelf ondervonden dat je in een business best met zoveel mogelijk stijlen bij elkaar zit. Daar waar er iemand een tekort aan heeft, wordt dit weer opgevangen door een ander. En eens je allemaal weet hoe je met elkaar kunt “flexen” (dit is het aanpassen aan de ander zijn stijl) gaan er zóveel lichtjes branden 🙂

Dennis Deridder
7 years ago

Ik merk dat een gedegen NLP opleiding me al de vaardigheden heeft aangereikt om met de verschillende communicatiestijlen om te gaan. Dus voor het moment ervaar ik geen uitdaging op vlak van communicatie in mijn business.

Ik kan me sowieso in elk van de stijlen vinden. Ben benieuwd wat de cursus nog zou kunnen toevoegen 🙂

Charlotte Kamman
7 years ago

Hoi Dennis,

Same here: na een gedegen NLP opleiding en veel zelfstudie over communicatie ben ik toch naar Vered’s Master Class gegaan vorig jaar.
Wow.
Het was écht de moeite waard.

hartelijke groet

Charlotte

Margo Ruiter
7 years ago

Hoewel ik goed kan inschatten dat verschillende mensen een andere manier van communiceren hebben, is het heel waardevol om heel concreet je manier aan te kunnen passen, wanneer je door hebt wat voor de ander het beste werkt.
Op deze manier maak je de ander belangrijker dan jezelf en treedt je uit boven je eigen kleine ik.
Wat weer goed is voor de klant-relatie,

Leuk hoor, ik begin het te snappen 😉
Nu veel oefenen!

Aiyanna Leenheer
Aiyanna Leenheer
7 years ago

Binnen mijn werk merk ik dat ik met de ene persoon veel gemakkelijker communiceer dan met de ander. Ook dat ik de non-verbale commununicatie van de een beter inschat dan van de ander. Mijn uitdaging is om de klanten van wie ik de communicatie minder duidelijk vind, of degene die ik minder makkelijk aanvoel, toch ook echt te begrijpen. Dit is een kunst en het is erg leuk om steeds beter hiermee om te leren gaan en er meer over te leren.

Dorien van der Velden
7 years ago

Ik heb gezocht naar een manier van communiceren die altijd en voor iedereen werkt.
Deze heb ik gevonden en ze was zo simpel!
Het gaat maar om één ding: “ARC”: Affiniteit, Realiteit en Communicatie. Dan krijg je begrip!
Begrip is de basis voor een goede samenwerking. En Laten we eerlijk wezen, je hoeft en kunt niet met iedereen een goede communicatie hebben. Soms is er sprake van : “conficting characters”
Met het gebruik van ARC kun je met de grootst mogelijke botterik, Promoter, analyser, controlfreek , whatever their name is……..communiceren.

Just keep it simpel! For me there is only one way of communication and that’s ARC!

Marian Gronouwe
7 years ago

Mijn grootste communicatieuitdaging is om het eerste telefoongesprek met een potentiele klant succesvol/ en dus op maat te voeren.

Henny Zerstegen
7 years ago

Communicatie is inderdaad niet altijd even gemakkelijk. Het is momenteel al een tijdje duidelijk dat er aan mijn communicatieve vaardigheden gewerkt mag worden. Ik wil graag kennis maken met de communicatie vaardighedendag.

Het is me niet duidelijk welke de datum is, want in juli ben ik al redelijk bezet. Mocht die dag nog vrij zijn wil ik graag deelnemen.

Dit ook i.v.m. het meenemen van een collega.

Liesbeth Raepsaet
7 years ago

Ik kreeg onmiddellijk het idee dat ik eerder een mix was dan 1 type en vroeg me af of dat ook mogelijk was. Ik zie hier bij de commentaren dat verschillende mensen zichzelf ook een mix noemen. Bedankt om dit te delen, ik leer mezelf beter kennen alsook de ander! De komende weken zal ik waarschijnlijk hierop gaan letten, ben nieuwsgierig of ik de types ook zal herkennen in anderen…

Martine Verweij
7 years ago

Dat is interessant. Nooit geweten. Ik ga in mijn omgeving eens letten op welke communicatiestijlen mensen gebruiken. Ik denk dat het kunnen herkennen van deze stijlen de eerste stap is. Ook ‘kijken’ naar mezelf wat mijn communicatiestijl is. Leuk!

Greta van Buuren
Greta van Buuren
7 years ago

Als het aankomt op praktisch toepasbare mensenkennis heb ik een overstijgende natuurwetenschap ontdekt en (be)studeer deze. Eerst heb ik mezelf laten analyseren en daarna heb ik de naturellenleer geleerd. Het heeft een wereld van verschil gemaakt in mijn interacties waar en met wie dan ook. Alleen over de ander weten en leren en typeren heeft voor mij alleen een toegevoegde waarde als ik weet wie ik zelf ben in relatie tot de ander. Een allesomvattende kijk die zeer snel en praktisch toegepast kan worden zodat er zuivere communicatie kan zijn en eenieder zijn talentvolle inbreng kan geven. Het verschil tussen communicatie-stoornis en pure interactie op menselijk niveau waarin het goed zakendoen is. Heerlijk en eerlijk. Groet, Greta

Loes Davidse
7 years ago

Mijn grootste uitdaging is de juiste doelgroep aanspreken opdat minder offertes (waar veel tijd in zit!) verloren gaan, omdat ik “te duur, te veel van het maatwerk, te ambitieus in mijn voorstellen” etcetera, ben.

Johan Woelders
Johan Woelders
7 years ago

Dear Nisandeh and Vered,

Help! My communication skills are seriously devided over all four types! I am very curious what type of business partner(s) you would recommend, since I am :
– 20% analyzer (perfectionistisch, probleem oplosser, taakgericht)
– 20% supporter (kalm, luisteraar, loyaal)
– 25% controller (competitief, taak & resultaat gericht)
– 35% promotor (enthousiast, praatgraag, zeer goede verkoper)

Best regards,

Johan

Marnie van Dinther
7 years ago

Dank voor de opfriscursus. Zelfs een communicatiedeskundige past niet altijd de juiste gesprekstechnieken toe, ook al is het theoretisch bekend. Stimulans om het zo meteen vanaf vandaag beter te gaan herkennen en toepassen.

Paul van Dooren
7 years ago

Zoals zovelen van ons heb ik me suf analyseert op mijn communicatiestijl en welke type ik daarin ben.

Deze indeling is een boeiende verdeling en ik herken in de promotor en de supporter veel van mijzelf.

Waar ik veel van geleerd heb tijdens mijn zoektocht is het gevoel wat zich van mij meester maakte als ik weer eens de onstuitbare promoter bleek te zijn. Het gevoel van de missionaris in een land van vreemde gelovigen drong zich aan mij op. Pijnlijk om vast te stellen dat het niet altijd vanzelfsprekend is dat je anderen kunt winnen voor je idee of zienswijze.

Veel later ben ik me gaan verdiepen in de geweldloze communicatie van Rosenberg wat me erg gesteund heeft

Simon Droog
7 years ago

Goeie tips weer en heel herkenbaar!

Mijn grootste uitdaging is omgaan met mensen die voor mijn gevoel te kort en bondig informatie verstrekken • waarvan ik nu weet dat dit controllers zijn. Ook met mensen die een heel verhaal vertellen zonder inhoud • een hap lucht • vind ik het lastig communiceren.

Ik luister graag naar mensen en probeer me aan te passen aan hen. Heerlijk verhelderend om hier te lezen over deze communicatie-tools en ik heb nu al zin ze te gaan toepassen.

Heel benieuwd naar de Masterclass… Thanks!