Geen communicatieproblemen meer!

4322 views | 265 reacties |
shares


Ik neem je mee naar 20 jaar terug… het is de zomer van 1993.

Samen met mijn business partner heb ik twee bedrijven – een software bedrijf en een zeer veelbelovende start-up in gecomputeriseerd speelgoed.

Er werken 25 mensen voor ons in een mooi oud huis op de berg Carmel, uitkijkend over de Middellandse zee.

De zaken lopen niet zo goed… en als gevolg daarvan komen mijn partner en ik regelmatig in (over-)verhitte discussies terecht die maar al te vaak eindigen doordat één van ons al deuren slaand wegrent om zeker een dag of twee niet terug te komen…

Ik geef haar de schuld, natuurlijk. Ze is te emotioneel, ze denkt niet logisch, ze springt van het ene idee naar het andere en niets komt af, het gaat haar om de lol en de opwinding, in plaats van om wat er daadwerkelijk moet worden gedaan.

Zij geeft mij de schuld (onterecht natuurlijk), omdat ik koud ben, afstandelijk, alleen maar gefocust op resultaten en niet op de mensen, omdat ik alleen maar ‘werk, werk, werk en geen lol’ ben, etc., etc.

Deze situatie houd een aantal maanden aan, tot zij op een dag een serieus gesprek met me aanknoopt en me zegt: “Ik denk dat we een probleem hebben. Een communicatieprobleem”.

En voordat ik de kans krijg om te antwoorden, vervolgt ze: “… en ik heb ons opgegeven voor een communicatieworkshop om ons te helpen dit probleem op te lossen”.

Om een lang en saai verhaal kort te maken… ze slaagde erin om mij (onder luid en duidelijk protest) naar de workshop te slepen, en toen ik er eenmaal een paar minuten was, was ik om!

De trainer beschreef hoe verschillende mensen verschillende communicatiestijlen (of talen) gebruiken en wat de prijs is die we betalen wanneer we met elkaar praten zonder dat we dezelfde communicatiestijl hanteren.

Om je snel een idee te geven hoe je jouw eigen communicatiestijl of die van iemand anders kunt bepalen, moet je twee vragen beantwoorden.

1. Ben jij meer gericht op mensen of op taken?

In andere woorden, voel je je meer op je gemak als je bezig bent met taken, doelen, projecten en resultaten?
OF… voel je je meer op je gemak als je bezig bent met mensen en groepen?

In ons geval was mijn partner absoluut een mensenmens, terwijl ik veel meer gericht ben op taken en doelen.

2. Ben jij meer gericht op het grote geheel of op details?

Merk jij dat je altijd de leiding wilt nemen, in de spotlichten wilt staan en de neiging hebt om dingen over te nemen?
OF… ben je meer ontspannen, zorgeloos en meegaand?

20 jaar geleden waren de woorden die onze trainer gebruikte – ben jij dominant of passief?

In ons geval waren mijn partner en ik beiden extreem dominant en details konden ons niet boeien..

Vind het kwadrant dat de twee antwoorden die jij op deze vragen hebt gegeven in zich heeft… en je hebt jouw basis communicatiestijl gevonden.

Als je niet kunt besluiten in welke categorie jij je bevindt, VRAAG het aan de persoon die de meeste tijd met je doorbrengt en de kans is groot dat je in één van de 4 stijlen past.

In ons geval werd het kristalhelder dat ik een Controller was en mijn partner een klassieke Promoter.

Toen de communicatietrainer de 4 verschillende communicatiestijlen beschreef hadden mijn partner en ik een gezamenlijk ‘Eureka-moment’:
we hebben twee verschillende communicatiestijlen en dát was de oorzaak van al onze onenigheden en ruzies.

Een paar dagen later kwamen we terug op kantoor met een dieper begrip van de vier communicatiestijlen, hoe we ze konden identificeren in onszelf en in anderen EN het allerbelangrijkst, hoe we onze communicatiestijl kunnen aanpassen aan de communicatiestijl van de ander zodat hij of zij echt kan horen en begrijpen wat we bedoelen.

Onze relatie EN onze resultaten waren van de ene dag op de andere getransformeerd.

En in de afgelopen 20 jaar schrijf ik de meeste van mijn successen in mijn relaties – zowel persoonlijk als zakelijk – toe aan het dagelijkse (en ondertussen automatische) gebruik van de vier communicatiestijlen.

Om eerlijk te zijn was ik zo onder de indruk van de inzichten die ik door deze workshop en deze trainer had, dat een week later, na één afspraak, de communicatietrainer en ik gingen samenwonen… en in november van dit jaar vieren we 20 jaar samen…

Die communicatietrainer was Vered.

Meer dan 20 jaar geeft Vered de communicatiestijlen in seminars, scholen, kleine en grote organisaties en het effect is altijd hetzelfde.

Hetzelfde Eureka moment gebeurt ELKE keer bij ELKE deelnemer.

En de resultaten worden zichtbaar direct nadat je je inzichten implementeert in je persoonlijke relaties, met je partner, je kinderen, je ouders, je vrienden en in je zakelijke relaties, met je klanten,  je partners, je werknemers en alle anderen.

Normaal gesproken is de enige manier om deze methode rechtstreeks van Vered te leren is door deel te nemen aan het Life Skills University programma.

Maar… hier is groot nieuws.

Volgende maand behandelt Vered de communicatiestijlen in de eendaagse Communication Master Class, en als je snel bent kun je deelnemen aan deze eenmalige Master Class en zo jouw relaties transformeren – net zoals ik dat deed en duizenden van Vered’s studenten.

Om ervoor te zorgen dat Vered de Communication Master Class kan toespitsen op JOUW behoeften, horen we graag van jou één of meerder voorbeelden van waar jij ziet dat jouw communicatie faalt met mensen om je heen.

Plaats s.v.p. geen namen, maar beschrijf het probleem, zoals bijvoorbeeld:

“Ik heb een issue met één van mijn klanten. In zijn briefings gebruikt hij metaforen en mentale beelden (bijv. “Ik wil dat het ontwerp licht en verfrissend aanvoelt, zoals lichte regendruppels in de zomer” – voor een website over botenverhuur), terwijl ik een complete lijst nodig heb van vereisten, eigenschappen, voorkeurskleuren, etc.
Elke keer dat ik hem vraag om de informatie die ik nodig hebt, wordt hij ongeduldig en soms zelfs boos…”

Plaats jouw communicatie uitdaging in het commentaarveld hieronder! 

Op jouw succes, Nisandeh

PS. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
265 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Nettie Hardeman
8 years ago

Beste Vered,

Ik ben niet iemand die in hokjes is te plaatsen.
Ik voel mij de ene keer als een vis in het water en de andere keer erg onzeker in dezelfde situatie(s).

Hoe los je dit dan op? Kun je mij hierbij helpen Vera?

Vered Neta
8 years ago

Dear Nettie,

And many others that raised a similar issue. Communication Styles is NOT about who you are it’s about a language that you’ve adopted for many years.

We are all human beings – some days we feel confident and some days we feel insecure. Some days we are emotional and some days we are more logic and tend to think things over.

The point of communication styles is the opposite of putting labels on people and saying this is who you are.

It is about understanding the communication style (language) you have used for many years and learn a few other styles (languages) in order to create success and happier life.

I hope to see you with us in the Master Class so you could find your way using those styles.

Have a magical day! Vered

Jan de Vries
8 years ago

Mantra
Ik blijk een stille mantra te hebben die mij vertelt dat meedoen belangrijker is dan winnen.
Deze mantra is op zich geen onwaarheid. Het is inderdaad belangrijk om mee te doen. Het is alleen ten koste van wat. De prijzen in mijn branche staan verschrikkelijk onder druk door een gigantisch aanbod. Er is een enorm aanbod van nieuwe aanbieders zonder of met weinig ervaring. Ik ben een gedreven vakman en vraag mij af hoe te overleven in een wereld waar de prijs-economie steeds meer terrein wint van de kwaliteitseconomie.

Hoe vind ik de juiste klanten die een eerlijke prijs willen betalen?
Hoe behoud ik deze klanten?

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
6 years ago

YES! Inzichten geven mbt persoonlijke communicatiestijlen is onderdeel van mijn aanbod.

Werk genoeg dus. Nu nog business maken daarvan :).

Lia van Rijen
Lia van Rijen
8 years ago

Nisandeh,

Een aandachtspunt in communicatie voor mij is dat mijn gedachten verder zijn dan dat het gesprek is. Gevolg is dat ik in mijn lijn zit te denken en minder goed luister.
Wat is er leuker dan communiceren? Daarom lees ik jouw tips met veel plezier.

Lia

Sonja Edelaar
8 years ago

Ik heb vooral communicatie problemen met mijn man. Als ik hem iets vraag om iets te doen dan doet hij het juist niet.

Ik heb naar mijn gevoel alle vraagstijlen gehad. LIef vragen, uitleggen waarom het nodig is, boos worden. Huilen helpt het best, maar daar heb ik niet zo’n zin in.

Je zou zeggen, vraag dan niets, maar dan gebeuren de dingen ook niet. Wat nu te doen?

Vered Neta
8 years ago
Reply to  Sonja Edelaar

Dear Sonja,

When you come to the Communication Master Class you’ll be able to find out what is the style of your husband and find out HOW to ask for what you want in a way that he will be willing to do it.

Having said that – it doesn’t mean that once you know communication styles everyone is going to do exactly what you tell them to do when you tell them to do it.

This is called dictatorship and I don’t think this is the type of relationship you wish to have with your husband.

What you will be able to find out is what is the reason you were not able to get cooperation from him and HOW could you say it in a way that would create cooperation.

Hope to see you with us in the Master Class.

Have a magical day! Vered

Anita
Anita
8 years ago
Reply to  Sonja Edelaar

Sonja,
Ik weet nog een communicatie tip voor dit probleem: Vraag iedere ochtend aan je man of er nog iets is wat je deze dag voor hem kunt doen. En maak er ook een prioriteit van om het gevraagde te doen. En doe het met plezier. Grote kans dat zijn houding ook veranderd. groetjes, Anita.

Sandra Lijesen
8 years ago

Een van mijn klanten is nooit tevreden. Als ik iets heb uitgezocht voor hem, precies zoals hij vroeg, is hij toch weer niet tevreden. “Ja, ik vroeg wel daar naar, maar eigenlijk bedoelde ik ….”. Iedere keer als hij mij nu benadert, heb ik minder zin om voor hem aan de slag te gaan. Erg jammer.

Esther Nijdam
8 years ago

Voorbeelden, nou die zijn er genoeg… Ik zal er één uithalen die keer op keer terugkomt in mijn leven.

Ik heb een enorme hekel aan conflicten en probeer deze kostte wat kost te vermijden. Niet echt handig, want daardoor ontstaan ze vaak juíst!

Bijvoorbeeld, iemand vraagt me om samen een wirkshop te geven. Ik stel voor dat ik wel een slideshow wil maken. Omdat de ander nogal pusherig is (of misschien is dit niet zo, maar ik voel me wel opgejaagd) en ik geen irritatie op wil wekken, hoor ik mezelf zeggen dat ik het ‘dit weekend nog’ naar hem zal mailen. Terwijl ik eigenlijk al weet dat dit niet gaat lukken.

Gevolg is dat ik me helemaal uit de naad moet
werken om aan de verwachtingen te voldoen (die ik nota bene zelf heb gecreëerd) en ik hem dan vaak alsnog moet teleurstellen door te zeggen dat de slideshow later klaar is.

Tegen het typen van deze ‘slecht nieuws’ mail zie ik dan weer enorm op, omdat ik alles zo wil verwoorden dat hij precies snapt waarom ik niet klaar ben en daarmee wil ik, wederom, voorkomen dat hij geïrriteerd raakt. Het schrijven kost me om deze reden enorm veel tijd.

Het komt ook wel eens voor (gelukkig niet meer zo vaak) dat ik het sturen van deze ‘slecht nieuws’ mail uitstel en dat hij dan na een paar dagen vraagt waar de presentatie blijft. Nou ja, je snapt het… Het wordt steeds moeilijker en de kans dat hij alsnog geïrriteerd raakt wordt alsmaar groter.

Erg vermoeiend en frustrerend 🙁

Hannie Mommers
8 years ago

Een van de beste workshops van Open Circles die ik vorig jaar heb gevolgd. En inderdaad de eerste keer dat ik na zo’n training een gewoon gesprek had met hubbie toen ik thuiskwam en niet de wrevel en zelfs onmin van de keren daarvoor.
Een aanrader.

Suzanne van Tilburg
Suzanne van Tilburg
8 years ago

Ik merk vaak in gesprekken die ik voer dat ik mij erger aan mensen die op details blijven hangen en telkens (m.i.) in herhaling vallen. Ik heb dan de neiging om woorden en zinnen in- en aan te vullen. Hierdoor raakt je gesprekpartij geïrriteerd. Want natuurlijk wil je je eigen zinnen afmaken.

Else Boerema
8 years ago

Hartelijk dank Nisandeh voor dit verhaal.

Ik ben duidelijk een promotor. In het zakendoen brengt me dat makkelijk in contact met mensen. Ik kan snel aanvoelen, denken, verbanden leggen, kansen zien voor mijzelf en anderen. Ik heb echter grote moeite om naar de aarde af te dalen, concreet te worden, er een prijs aan te hangen. Hierdoor heb ik wel een mooi netwerk, maar niet veel betalende klanten. Ik wil graag leren om de verbinding te houden met mijn (potentiële) klanten.

Angelique Slatius
8 years ago
Reply to  Else Boerema

Dag Else,

dat heb je mooi gezegd! Ik ben ook overduideljk een promotor en ben net als jij heel benieuwd naar de andere kant van het verhaal.

Groet,
Angelique

Erik van Weert
8 years ago

Hoe kan ik mijn communicatiestijl (promotor) optimaal gebruiken door beter inzicht te krijgen in de andere promotiestijlen?

Marné van Veenendaal
8 years ago

Ik herken mijzelf vooral in promoter en supporter.
Voor het welzijn van mijzelf en bedrijf, mozaïeken maken, cursussen geven in boetseren en ook bedrijfsuitjes, is het heel handig dat ik ook de anderen stijlen ga beheersen. Nu verwoordt de opdrachtgever 1,2,3, de controller en analyzer taken, wat bij mij een zeer onvakkundig gevoel teweeg brengt.

Ook in de privé sfeer zou dit me veel opleveren:
The controller husband with his promotor wife.

Ik heb de workshop helaas gemist vorig jaar en kijk er nu naar uit bij te zijn.

Germa Brouwer
Germa Brouwer
8 years ago

Dat communicatie belangrijk is ben ik mij zeker van bewust.

Tijdens mijn vorige werk had ik soms te maken met geirriteerde klanten aan de telefoon. Wanneer dit niet niet redelijk was en je ze erop aansprak was dit een soms een eyeopener en zorgde dit voor een duidelijke ander koers van het gesprek.

Hierdoor was er een opening ontstaan die verder een goede communicatie opleverde.

Maureen Birney
8 years ago

Ik heb deze workshop vorig jaar gedaan en vond het echt geweldig!

Dirk van Benthem
Dirk van Benthem
8 years ago

Ik communiceer thuis net als op het werk, maar dat werkt niet.

Eelko Lommers
8 years ago

Mijn probleem is dat is vaak veel te snel ga voor mensen. In mijn enthousiasme zie ik voor me dat mijn ideeen en plannen dingen ten goede zouden kunnen veranderen (communicatie van klanten naar hun doelgroep, de manier waarop het onderwijs verbeterd kan worden door creatief denken en communicatie), maar ik wil zo graag alles met iedereen delen dat ik voorbij ga aan het feit dat niet iedereen al is waar ik ben. En als ik dat eenmaal doorheb zijn mensen meestal afgehaakt omdat ze me niet kunnen volgen. Daarnaast ben ik ongeduldig en gedreven en verwacht ik veel van anderen maar vooral van mezelf, maar ik weet dat connectie maken met mensen om samen doelen te bereiken het allerbelangrijkst is, maar soms is het moeilijk mijn enthousiasme te kanaliseren. Zeker als het gaat om dingen waar ik passie voor heb.

Daniëlle de Koeijer
Daniëlle de Koeijer
8 years ago

In Oktober heb ik van Vered de vier communicatie stylen geleerd, sinds dien weet ik dat ik in mijn communicatie een promoter ben. In mijn werk heb ik gemerkt dat ik me mateloos irriteer aan een baas die een promotor is, dan wil ik graag mijn taak horen met iets meer uitleg, dan die hoek moet in paas sfeer en die paashaas wil ik op die zuil, ow en gereedschap en decoratie materiaal vind je in de schuur.

Graag wil ik leren hoe je binnen snelle tijd kan herkennen in welke styl hoort die nieuwe klant die nu voor mijn neus staat. en niets zoals nu gebeurt wanneer je merkt dat je iets te snel gaat en dat de klant aan de rem trekt en vraagt naar cijfers of simpel weg waarom? Omdat het leuk is, daar trapt alleen een enthousiaste promotor in.

Wat ik voor me zelf belangrijk vind om nog beter te kunnen communiceren met een supporter. mijn zusje is er één en iedere keer als ik haar nodig heb of iets van haar wil is het antwoord nee. Gelukkig is ze geen puber meer, maar ik merk dat ik het verkeerd vraag. maar hoe moet het dan wel?

Het overzicht hoe we beter kunnen communiceren met iedere styl helpt wel, helaas is dat niet voldoende dus ik hoop hier meer te leren en de stylen beter onder de knie te krijgen.

Coen Tuerlings
Coen Tuerlings
8 years ago

Ik heb regelmatig een issue met het duidelijk maken van mijn ‘big picture’. Collega’s verwachten in mijn ogen te snel resultaat op ‘small picture’ niveau en worden ongeduldig als die uitblijven. De lange aanloop die nodig is voor werkelijke verandering worden niet altijd gezien. Hoe zorg ik ervoor dat mijn collega’s blijven participeren in mijn ‘big picture’?

Annelies Vroomans
8 years ago

Ik vind details belangrijk, mijn zakelijke sparringpartner gaat voor de grote lijnen.
Ik wil uitgebreid voorbereiden en overleggen, dezelfde sparringpartner is met een korte mededeling tevreden.
En tja.., dat botst weleens 😉

Zou het ook te maken hebben met vrouwen komen van Venus, en mannen komen van Mars?
Ik ben benieuwd naar de Expert Master Class van vrijdag a.s!

Vered Neta
8 years ago

Hi Annelies,

What you are describing is the text book conflict between the different styles.

In the Master Class you will learn how to get even those Big Picture people to give you the details you need, but also that you will understand what they need from you in order to create a working relationship

Have a great day! Vered

Ellen Croese
Ellen Croese
8 years ago

We bedoelen hetzelfde; waarom hebben we dan nu zo’n verhitte discussie? Je bedoelt precies wat ik begrijp! Dat weet ik zeker, denk ik. Of… maar… huh?

Marloes Hermens
8 years ago

Hallo Nisandeh,

In mijn persoonlijke relaties, wanneer ik helemaal spontaan reageer heb ik het meeste last van “mijn Type”. Vooral als ik een vraag stel, en ik krijg een volkomen, niet aansluitend antwoord, dan kan ik echt in een straatje schieten waar ik niet blij van wordt.
Ik ben heel benieuwd hoe ik beter bij een ander aan kan sluiten, vooral in de onderzoekende fase van een gesprek.
Ik ben heel benieuwd…

Wilma Franke
8 years ago

One and a half week after de Communication Master Class, I am convinced, everybody should be there once.

I finally understand after 10 years of marriage why I never understood the explanation how to use new equipment (TV, Phone Computer Microwave) when my husband explaned it.

My husband is going from 1 to 3 skips 4, 5 and 6, mentioned 7 and was ready. I need 1, 2, 3a b c and ! d, 4, 5, 6, 7 and then ask to tell again.

And the way to solve is easy (for me) ask again with a piece of paper and ask for it step by step.
My husband is a patient man!

Esther Molenaar
8 years ago
Reply to  Wilma Franke

@Wilma,

Great story!

The Communication Master Class taught me to always ask for what you need & how.

Also to ask for what the other one needs en how.

It is al in the details!

Reinier Bloem
Reinier Bloem
8 years ago

Mijn communicatie-uitdaging:

De projectmanager van een project waar ik vorig jaar aan meegewerkt heb, stuurde onlangs een projectplan op met de vraag om input. Die vraag stelde hij aan mij en aan alle andere betrokkenen.

Een aantal mensen, waaronder ikzelf, hebben input gegeven. Daar zaten zeker een aantal goede suggesties bij. Toen ik de update van het projectplan ontving, bleek dat er geen enkele suggestie in het plan was verwerkt.

Ik heb er nog niets mee gedaan, omdat ik me onzeker voel over hoe ik dit moet aanpakken.

Annet van Prooijen
8 years ago

Communiceren en communicatie stijlen zijn belangrijk. Op een goede manier communiceren en rapport krijgen en hebben met anderen biedt dat de andere je begrijpt en toont respect en inzicht.

Lidy van Oord
8 years ago

Communicatie! het blijft het moeilijkste wat er is. hoe goed je ook probeert iets te vertellen of uit te leggen, de ander zit inderdaad op een ander level.

mijn partner is een analyzer en ik ben meer een promoter. Onze tuin is toe aan een opknapbeurt nu. We hebben een tuinman ingeschakeld die onze ideeen samen moet voegen. We hebben namelijk heel verschillende ideeën over de tuin en vooral ook over tuinieren. Ik houd van natuurlijke tuinen, hij vooral van nette tuinen. en ook al heb ik bedacht dat hij niet zoveel moet werken meer in de tuin, onze meningen lopen zeer uiteen, zou je ons kunnen helpen Vered?

Geraldine Nesbitt
8 years ago

Heel vaak, en in allerlei situaties, vooral als ik enthousiast ben over iets, dan merk ik dat ik heel snel kan denken, en verbanden kan leggen tussen verschillende onderwerpen. Dan gebeurt het weleens dat ik degene waarmee ik praat aan het verliezen ben. Mijn instinct is dan om nog meer uit te leggen, nog meer woorden gebruiken wat vaak niet werkt.

Dan voel ik een irritatie opkomen in mijzelf, wat ik blijkbaar niet altijd kan verbergen.

Resultaat: de ander neemt afstand, ik voel mij afgewezen, wat er toe kan leiden dat we niet tot goede afspraken kunnen komen.

In welke sector ik precies pas, weet ik niet, maar ik zou wel wat effectiever willen worden in dit soort situaties. Dus, het gesprek tot een succes brengen.

René van Bommel
8 years ago

Ik ben bang dat je mij ook snel zult verliezen. Niet omdat ik je niet aardig zou vinden, maar ik herken dit probleem bij een kennis van mij. Via een groot aantal koppelingen kom je zo van het een in het ander en is zij nog de enige enthousiaste spreker. Een losse flodder wordt zomaar een existentiële vraag over de zin van het leven. Volg je instinct en je wordt ook niet meer afgewezen. Maar wie ben ik? Vered mag het weten.

Wouter Hanhart
Wouter Hanhart
8 years ago

Hi Geraldine, ik heb hetzelfde probleem. Soms uiterst frustrerend.

Ik heb er ook geen antwoord op, behalve dat ik steeds weer nieuwe dingen probeer. Ik ben mijzelf aan het oefenen op de volgende manier:
– goed zijn in het luisteren naar de ander, wat zegt hij of zij, wat wordt echt gecommuniceerd (bv non verbaal, houding, emotie), dan:
– overwegen of ik echt nu een bijdrage kan leveren
– als ik besluit een bijdrage te leveren dat zo kort en bondig proberen te doen. (ik heb de neiging allerlei verbanden te zien en deze ook uit te leggen)
– vooral punten zetten achter mijn zinnen. ‘Punt’ en dan kop dicht.. dat valt me nog echt moeilijk…
Veel succes met je ontdekkingstocht door communicatieland….;)

Ivenes Braam
8 years ago

I can get really frustrated with a dear friend of mine. If I ask him an important and confronting question he withdraws himself and then I know I have to give him time, because if I don’t he feels pushed and he stops communicating. But if I have given him already two months time without response and his first SMS is: he how are you? with a big smile….. I get angry and frustrated because he is not responding to a question which is important to me. All my other close friends would know that I’d expect an answer and they would take responsibility in the relationship by responding to important questions. I also realize I make excuses for him because he has such a tough life…. but I actually like an adult who can respond even though he is in difficult circumstances.

I recognize this “doen alsof je neus bloedt” also as a part of the quality taking things lightly… he always is relaxed doesn’t take things too seriously…

It would be great if I could communicate with him more easy.

Vered Neta
8 years ago
Reply to  Ivenes Braam

Hi Ivenes,

What you are describing is such a typical relationship between the two quadrants of the matrix.

What you are not aware is that what you call confronting question is for your friend an ATTACK and aggressive.

It’s not that they don’t want to answer your question, it’s just that it is for them coming too aggressively and with not enough information so they could answer it

In the Master Class you will learn how to ask even the toughest questions in a way that those people that have a communication style like your friend will be able to answer.

Hope to see you with us on this Master Class.

Have a great day! Vered

Diana Lo-A-Njoe
8 years ago

Ik kijk uit naar deze masterclass!

Mijn communicatie doel is om to the point informatie te geven op een ontspannen manier, wanneer ik praat.

De uitdagingen zitten in het hele scala aan het tegenovergestelde hiervan!

Emily Nijhuis
Emily Nijhuis
8 years ago

Mijn grootste valkuil als ‘promotor’ is, dat ik te veel aandacht geef aan de details die voor mij belangrijk / esentieel / noodzakelijk voelen, maar waardoor het ook kan gebeuren dat ik mensen ‘kwijt’ raak. Gelukkig ben ik zo getraind dat ik dat vrijwel meteen merk en ik herstel het contact weer. Fijner is natuurlijk om dat moment vóór te zijn!

Joop der Weduwen
8 years ago

Nisandeh,

Communicatie of krommunicatie? Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus. Vervolgens zijn er nog verschillende regio’s, met verschillende dialecten op Mars en Venus ook!

Mooi zou zijn, dat elk gesprek begint met het aftasten van elkaars communicatiestijl (of taal) en eerst begrip en respect daarvoor over en weer vragen. Helaas ben, ook, ik vaak geneigd te denken vanuit mijn kader en nog wel eens geneigd om de ander binnen dat kader te proberen te trekken. Hiervoor noemde iemand dit oplossingsgericht, maar meestal is dat precies waar de ander niet op zit te wachten, dus is de oplossing eerder oorzaak voor een nieuw probleem. Een eeuwigdurende bron van misverstanden, met veel ruimte voor verbeteringen.

Pauline Vos - de Tombe
Pauline Vos - de Tombe
8 years ago

Probleem: ik communiceer naar mijn (potentiële) klanten over mijn product (content / gebruik etc) i.p.v. wat mijn product betekent / oplost voor ze.

Saskia Brenninkmeijer
8 years ago

De laatste twee maanden ervaar ik het volgende probleem.

Ik doe de klant, na inventarisatie, een fantastisch voorstel, helemaal op maat en gericht op zijn wensen.

Ik geef een duidelijk omlijnd pakket aan. Toch is het mij na al twee keer gebeurd dat de klant in kwestie niet eens meer reageert. Moet ik mijn communicatie stijl aanpassen aan het type klant?

Wat vergeet ik in dit proces?

Marian Rutten
8 years ago

Ik merk dat ik problemen heb met situaties waarin anderen:
– Denken in problemen in plaats van in oplossingen
– Veel vaagtaal gebruiken en om de hete brei heen draaien
– Veel woorden nodig hebben om iets duidelijk te maken
– Niet vragen wat ze werkelijk willen vragen

Volgens mij zit ik in het Controller qwadrant en zou graag willen leren hoe ik andere qwadranten kan herkennen en er effectief mee kan communiceren.

Jolanda Dorenbos
8 years ago

Ik ben een supporter en af en toe ook een promotor. Alleen als ik met een project heb start ik al promotor en verzand ik in de rol van supporter. Ik zou graag ontdekken hoe ik in deze 2 rollen ook de andere 2 rollen kan toepassen om het doel en het resultaat ook daadwerkelijk op efficiënte wijze te bereiken.

Een deel bereik ik ook wel, alleen kan het allemaal makkelijker.

How can I as supporter en sometimes promoter use the qualities of the other two can use to reach my goals more efficient and quicker.

Cees Koot
Cees Koot
8 years ago

Volgens mij zit ik in een transitie van Controller/Analyzer naar Promotor/Analyzer. Dit gaat mij niet in mijn koude kleren zitten en levert veel misverstanden op met alle problemen van dien. Zowel met klanten als thuis. Tijd om hier echt beter inzicht in te krijgen, fijner te werken, meer plezier voor alle betrokkenen te creëren, schade te voorkomen.

Bastiaan de Koning
Bastiaan de Koning
8 years ago

36 was ik en manager van een van de toporkesten van Nederland. Ruim 60 man en vrouw onder me met een gemiddelde leeftijd die 15 hoger lag dan de mijne. Het orkest zat in zwaar weer en moest 40% bezuinigen. Mijn doel was het orkest te redden maar dat kon niet zonder offers van iedereen. Zelf werkte ik 60-90 uur per week. Het grote communicatie probleem was het broekie (ik) dat moest vertellen dat het anders moest. Daar was ik niet op voorbereid. Uiteindelijk operatie geslaagd, orkest gered en manager overleden. Maar wat mijn leven echt veranderde was mijn dochter van 4 die destijds vroeg: papa moet je dan al weer werken….. Dat betekende de echte wending in mijn leven en een relativering van welke baan/inkomen dan ook.

Leonie Bruning
8 years ago

Het trainen van mensen zit in mijn genen.
Ben beelddenker, generalist en denk in oplossingen.
Altijd gewend om recht op het gewenste resultaat af te gaan en de snelste methode en technieken toe te passen.

Maar nu ik naast trainen ook veel meer mensen coach, is het belangrijk om vaak op een andere manier te communiceren.

Veel meer: vragen stellen, luisteren en mensen helpen zelf de juiste antwoorden de vinden.
Dat was in het begin heel erg wennen.

Nu ik daar een aantal jaren mee bezig ben, zie ik hoe belangrijk deze manier van communiceren is.
Bovendien geeft het in gesprekken veel meer rust en gelijkwaardigheid.
En voor mijzelf levert het ook op dat ik me beter realiseer dat “mijn” oplossingen lang niet altijd de beste zijn voor de ander.
Daar heb ik veel van geleerd, ook over mezelf 😉

Het blijft een proces van bewust worden en bewust blijven, zodat ik mij hier constant in kan verbeteren.

Ben heel benieuwd war de visie van Vered is in dit opzicht!

Nicole Hagenbeek
Nicole Hagenbeek
8 years ago

Prive kan ik met mijn partner erg goed communiceren en komt zo nu en dan nog wel eens het grapje voorbij; “maar waar gaat t eigenlijk over?”

Zakelijk kan ik met een collega binnen ons team nog wel eens vastlopen. Hij is zeer gefocust op socializen met een ieder, ik noem m nog wel eens Malle Pietje; kent iedereen, komt overal en weet daarom veel (vaker wel oppervlakkige info). In ons team kan hij alleen wel eens te veel naar binnen gericht zijn en mis ik het teamgevoel daar hij info voor zichzelf houdt wat ons allen ten goede zou komen als we hier van op de hoogte zouden zijn.

Hij spreekt ook vaak in de ‘ik’-vorm, aslof hij alles in zijn eentje doet, regelt en voor mekaar krijgt. Ik probeer hem daarop vaak te attenderen dat hij zo doet, wat hem niet ten goede komt. Want we kennen hem eenmaal als een sociale prettige collega.
Ik krijg het kennelijk niet goed uitgelegd daar het een steeds terugkerend probleem is; in de wandelgangen met n ieder communiceren, zakelijk in ons team weinig tot geen info verstrekking/ communicatie.

Mijn vraag is dan ook hoe we dit in betere banen kunnen leiden / lijden…….voor een mooier en prettigere samenwerking onderling. Nu pakt hij het immers niet op en er is geen sprake van verschillende functies/ eindverantwoording.

Wouter Hanhart
Wouter Hanhart
8 years ago

Ik meen jet te begrijpen…maar doordenkend begrijp ik je niet. Wat voor probleem heb je met hem? Hij krijgt veel voor elkaar, heeft mogelijk een groot ego, ziet de ander niet of onvoldoende, maar wat is nou het probleem echt? Of is er niet echt een probleem, en is hij zoals hij is en moet je hem zo nu en dan een schop tegen zijn schenen geven om hem eraan te herinneren dat jullie collega’s van hem zijn en hij niet alleen op de wereld leeft. Dus wat is het probleem in concrete termen echt?

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

Ik ervaar vaak een innerlijke tweestrijd tussen voldoende ruimte aan anderen en aan mezelf geven. Ik heb graag de dingen gedaan op mijn manier en ik vertel graag mijn mening –> maar ik werk ook heel graag samen met anderen en ik heb ook graag harmonie. Regelmatig hou ik mezelf daardoor in in groep.

Ik ervoer eens dat ik niet serieus werd genomen door mijn uiterlijk. Bijvoorbeeld omdat ik relatief fijn en klein ben van gestalte én een vrouw. Hoe kan ik een sterkere communicatiestijl ontwikkelen?

Ik heb moeite met omgaan met fouten en verantwoordelijkheid.
c. Hoe ga je goed om met een fout m.b.t jouw bedrijf of klanten?
a. Hoe zet je een fout recht zonder jezelf helemaal (teveel) naar beneden te halen?
b. Hoe ga je om met mensen die heel oordelend reageren of hun eigen verantwoordelijkheid niet toegeven. Daar heb ik het heel moeilijk mee.

Ik voel me tamelijk snel aangevallen door negatieve ervaringen en communicatiemoeilijkheden uit het verleden. Ik durf daarom niet alles zeggen en heb snel de neiging om me te verdedigen. Ik voel me al veel meer relaxt dan vroeger, maar het zal toch nog wat tijd nodig hebben. Hoe kan ik meer relaxt communiceren en nog beter omgaan met moeilijke of stressvolle situaties?

Ik merk soms dat mensen elkaar niet begrijpen (en negatief beoordelen) doordat ze bijvoorbeeld een andere opvoeding hebben. Ik heb het daar moeilijk mee omdat ik denk dat mensen die op één lijn zitten veel efficiënter en succesvoller kunnen zijn. Hoe kan ik mezelf blijven in dergelijke situaties?

Kortom: Hoe kan ik sterker, diplomatieker en meer relaxt communiceren?

Frank Janssen
8 years ago

@Rozelinde,

goede vraag, lastig onderwerp.

ik lees sommige artikelen op deze blog en wat mij opvalt is zelfbeeld.

ik ken mensen die zeker niet perfect zijn in hun business maar wel een heel sterk zelfbeeld hebben.

Omdat ze een sterk zelfbeeld / zelfvertrouwen hebben zijn ze bijna nooit van slag.

Daarnaast communiceren door goed te luisteren en blijven ze inspelen op de situatie.

Ook al zijn er fouten gemaakt, ze liggen er niet wakker van en blijven verbeteren.

Ons eigen zelfbeeld speelt volgens mij een behoorlijke rol in de communicatie.

Het beste is mijn ogen is weten waar je voor staat, wat je wilt. Niet bang zijn om fouten te maken of toe te geven.

Als ik een fout maak, zeg ik tegen mezelf. Het hoeft vandaag niet 100% te kloppen, maar dat is wel mijn streven voor de toekomst

Ik haal dus de druk van mijn schouders af door niet vandaag van me te verlangen dat ik foutloos ben.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago
Reply to  Frank Janssen

Hoi Frank,
Dank je voor jouw reactie. Ik vind het heel interessant dat je beschrijft hoe sommige mensen minder van slag zijn en zich minder aantrekken van fouten.

Wat ik persoonlijk vooral uit jouw antwoord haal is het volgende:
– Durven fouten maken en meer durven m.b.t. communicatie.
– luisteren en inspelen op

Dank voor deze goede tips!

Louise Jenei
Louise Jenei
8 years ago

Hoe hanteer je de communicatiestijlen wanneer de ander er van overtuigd is dat je hem niet wil begrijpen? Die schoonvader waar Richard het over heeft is mijn vader.

Behalve een controller heeft hij ook veel promotor aspecten. Hij springt van de hak op de tak, van het ene onderwerp naar het andere thema.

Als je hem niet begrijpt dan is dat volgens hem niet een kwestie van ‘niet kunnen’, maar van ‘niet willen’. Hij praat toch geen Chinees? Nee, deed hij dat maar! Die taal lijkt me makkelijker te leren dan die van onredelijkheid.

Iemand nog tips? Laat die van ‘rustig uitleggen dat je hem echt probeert te begrijpen’ maar achterwege. Dat is als olie op het vuur gooien.

Mariska van Gennep
8 years ago
Reply to  Louise Jenei

Hallo Louise,

Misschien kun je een keer proberen helemaal niet te reageren? Gewoon stil blijven zitten, geen gebaren, geen antwoorden geven. Wellicht wordt hem dan duidelijk dat je er echt niets van begrijpt. Dat je echt wel pogingen wilt doen, maar dat ook van zijn kant enige aanpassingen mogen komen?

groetjes, Mariska

Thies Kuijlman
Thies Kuijlman
8 years ago

Het is nu al een paar keer gebeurd dat mijn collega iets van mij nodig heeft en voor zijn gevoel dat heel duidelijk aangeeft en ik het niet gehoord heb als urgent. Dat vind ik heel erg, want ik wil hem juist graag helpen. Andersom geef ik vaak dingen aan die moeten gebeuren en die gebeuren dan gewoon niet. Dat irriteert. Hoor je me nou gewoon niet?! Of wil je me niet horen?! Bovenstaand quadrant is al heel behulpzaam, waarvoor dank. Ben benieuwd wat de masterclass verder nog brengt.

Agnes Meijs
8 years ago

Ik heb een ééndaags communicatie seminar met Vered meegemaakt en de kwartjes bleven maar in het bakje rollen.
Natuurlijk leverde het seminar, zoals gewoonlijk bij mij, ook weer een hoop nieuwe vragen op.
Het ideale plaatje is om alle vier de stijlen te beheersen en in te zetten waar nodig.
Toch lijkt het of de stijlen wel gelinkt zijn aan karakterstructuren.
Zijn veel als -licht- autistisch aangemerkte kinderen/volwassenen wellicht “alleen maar “analysers?
Kan een promotor ook autistisch zijn en daardoor verzanden bij tijd en wijle in details, cijfertjes?
Zijn promotors en adhd-ers allebei zo vol energie dat ze uit hun voegen barsten van de ideeën en acties?

Richard Stegers
Richard Stegers
8 years ago

Het grootste communicatieprobleem ervaar ik met mijn schoonvader. Hij is duidelijk een controller en ik ben een analyzer.

Hij ziet het resultaat dat hij wil bereiken helder voor ogen en gaat er van uit dat iedereen hetzelfde ziet. Hij begint zijn verhaal letterlijk halverwege een zin en onderbreekt hem abrupt voor het einde. Hij kan regelmatig niet op woorden komen en zegt dan ‘die dingen’ en ‘de zus en de zo, je weet wel!’ Nee, dus en als ik vraag wat hij bedoelt dan raakt hij geïrriteerd en soms zelfs agressief.

Hij gedraagt zich niet alleen naar mij zo extreem. Hij heeft dagelijks ruzie, zelfs met doodvreemden. Mijn schoonvader’s motto: ‘It’s my way or the highway.’ Hierdoor hebben we normaal gesproken zo min mogelijk contact, maar nu we tijdelijk moeten samenwerken kan ik alle hulp gebruiken om hier mee om te leren gaan.

Loeki Zeijlemaker
Loeki Zeijlemaker
8 years ago

Ik weet al dat ik een uitgesproken promotor ben. En ik WIL me wel heel graag beter aanpassen aan de stijl van de ander, maar ik herken de communicatiestijl van de ander niet altijd op tijd.
Ik kom héél graag naar deze training toe, om de kennis weer op te frissen.

Lily Koster
8 years ago

Herken mezelf in het verhaal van Else. Ik ben duidelijk een promotor, kom makkelijk in contact met anderen, aanvoelen sterk punt, zo ook verbanden leggen en kansen zien voor mijzelf en anderen. En dan…. er ligt nog terrein braak in het concreet worden en er een prijs aan hangen 🙂

Jeroen Biegstraaten
8 years ago

TSJA, WAAR PAS IK?

Ik ontworstel me graag aan hokjes, voel me er niet zo in passen, en tegelijkertijd zie ik de meerwaarde van de vier blokken.

MAAR:

Ik lijk geen vaste stijl te hebben. Het hangt ontzettend samen met waar ik ben, in welk gezelschap, wat er moet gebeuren, welke plek ik daarin in neem. En waar ik zin in heb. Ik voel me ook thuis in deze flexibiliteit.

Ik ben daarom reuze benieuwd Vered, of je me hier bij kunt helpen: wat is je tip voor iemand die zich in alle varianten terugvindt?

Anne Woolfitt-Scholten
Anne Woolfitt-Scholten
8 years ago

Een vraag die heel veel reacties oproept! Een onderwerp dat leeft dus!

Waar loop ik tegenaan in mijn manier van communiceren? Ik ben een ’emotioneel’ mens en ik communiceer vaak vanuit emoties, bijvoorbeeld enthousiasme, blijheid maar soms ook vanuit onbegrip of frustratie. Datgene wat me van het hart moet, moet er dan op dat moment ook uit. Soms krijg ik van een gesprekspartner te horen: Ik wil het graag horen, maar niet nu. We komen er later wel op terug. Voor mij voelt dat als een afwijzing / teleurstelling. Het onderwerp dan op een later moment ter sprake brengen gebeurt niet meer of een ‘afspraak maken’ over wanneer het dan wel uitkomt voelt erg geforceerd en verplicht. Gevolg: ik hou vaker informatie / ideeen voor me dan me eigenlijk lief is.

Rob van der Burgt
Rob van der Burgt
8 years ago

Dag Nisanhed,

In deze tijd van meer communicatiemiddelen ervaar ik dat er minder echte en volledige communicatie is. Met volledige communicatie bedoel ik aangeven wat je ziet, hoe je daar over voelt, wat je wens is en daarom verzoeken. Is de ander dan bereid zich aan te passen?

Op het werk had ik een collega die tijdens vergaderingen vaak ja maar zei als stopwoord. Wij zijn hem daarop gaan attenderen met ´je doet het weer´. Dank zij ons heeft hij het afgeleerd en is ons nog steeds dankbaar.

Groet Rob

Paul van Aarle
8 years ago

Ondertussen heb ik weer een werkgever.

Hij verteld me vaak maar half wat hij wil, een beetje grofweg. Terwijl ik dan meteen heel veel vragen heb: Maar hoe wil je dit dan? En heb je daar dan wel aan gedacht? En dit klopt dan toch niet meer, of wil je dat dan zo oplossen? Of liever toch zo?

Ondertussen ga ik dan met te weinig informatie aan de slag en als het af is krijg ik te horen: Nee, zo had ik het niet bedoeld, doe het maar helemaal anders. En trouwens, we gaan toch iets anders doen…

Als ik mezelf inschat ben ik toch een Analyser.
Duidelijk meer op taken dan op mensen.
Iets meer op details, maar soms ook wel op grote lijnen.

Delphine Ghekiere
8 years ago

Communicatie is al heel lang een groot werkpunt bij mij. Daar ben ik de laatste tijd meer mee aan de slag gegaan, stapvoets, en met succes. Er komt schot in!

Vroeger klapte ik vaak dicht of dacht ik vaak dat mensen om me heen dezelfde ideeën of gedachten hadden zonder te hoeven communiceren. Niet dus.

Ik kijk er naar uit om nog meer te leren over communicatiestijlen.