NIETS klopt van wat je weet over crowdfunding

6544 views | 164 reacties |
shares

Een paar weken gelden publiceerde ik het artikel “Waarom je niet zonder crowdfunding kunt”.

Aan het einde van dat artikel vroeg ik welke vragen je hebt over crowdfunding, zodat ik ze in volgende artikelen kon beantwoorden – of tijdens de Crowdfunding Mastery cursus.

Terwijl ik de meer dan 1000 comments las, besefte ik dat er nog steeds een aantal mythes en misverstanden bestaan die de meeste ondernemers ervan weerhouden om te profiteren van de kracht van crowdfunding.

Weet je… bijna ALLES wat je weet over crowdfunding klopt totaal niet.

Bijvoorbeeld:

Mythe #1: Crowdfunding is vooral bedoeld voor non-profit, sociale doelen en kunstprojecten
Hoewel crowdfunding succesvol is ingezet voor dit type projecten, ligt hier NIET het enorme potentieel van crowdfunding.
Voor kleine bedrijven – ligt het enorme potentieel in het genereren van nieuwe hot leads, het voorverkopen van (nog) niet bestaande producten of diensten, het genereren van media aandacht en het opbouwen van een expertpositie.

Mythe #2: Crowdfunding gaat alleen maar over geld inzamelen

Van alle 12 strategische doelen die je met crowdfunding kunt bereiken voor je onderneming, startup of goede doel – is financiering het minst belangrijke.
Als je het goed doet, ontvang je door marketing ná je campagne en verkoopactiviteiten achteraf minstens 10 keer zoveel geld als wat je met de crowdfunding campagne zelf hebt binnengehaald.

Mythe #3: Crowdfunding is NIET voor business-to-business (B2B)
Het is waar dat crowdfunding niet ideaal is om oplossingen op maat te financieren of te verkopen – MAAR het genereren van nieuwe hot leads terwijl je je expert positie vergroot en het feit dat de ‘crowd’ jou betaalt om op je lijst te komen, zijn geweldige voordelen die je alleen via crowdfunding krijgt.

Hieronder een kleine selectie(3) van de strategieën die ik met je ga delen in de B2B sessie van de Crowdfunding Mastery cursus:

  • Hoe je snel en eenvoudig een crowdfunding lead generation campagne opzet.
    (prospects kwalificeren zichzelf EN betalen om leads te worden)
  • Hoe je een krachtige crowdfunding PR campagne creëert, in combinatie met donaties aan jouw favoriete goede doel.
    (de media is gek op bedrijven die sociale doelen ondersteunen)
  • Hoe je een crowdfunding campagne maakt waarmee je een conferentie voor jouw bedrijfstak financiert, organiseert en verkoopt.
    (Bedenk eens wat het organiseren van een eigen conferentie voor je kan betekenen, terwijl alle kosten betaald worden door je concurrenten, prospects en klanten)

Mythe #4: Crowdfunding past niet bij mijn bedrijf of product
Omdat crowdfunding zo’n revolutionaire, krachtige MARKETING strategie is – is de vraag die je jezelf moet stellen NIET “Is crowdfunding wel geschikt voor mijn bedrijf?” Nee, in plaats daarvan moet je vragen: “HOE kan ik mijn bedrijf aanpassen voor de inzet van crowdfunding?”

Hieronder een kleine(4) selectie van de strategieën die ik met je zal delen in de Crowdfunding Mastery cursus. Ten minste één zal perfect zijn voor jouw bedrijf:

  • Hoe je met een crowdfunding campagne een boek, CD, DVD o.i.d. financiert en (voor)verkoopt. (denk aan de publiciteit, autoriteit, expertpositie en differentiatie die je hiermee creëert)
  • Hoe je met een crowdfunding campagne een fysiek product/gadget of digitaal product (bijvoorbeeld software, een mobiele app, online cursus, online platform…) financiert en (voor)verkoopt.
  • Hoe je met een crowdfunding campagne een evenement, seminar, feest of expositie financiert en (voor)verkoopt. (Ik doe dit nu met de Crowdfunding Mastery campagne)
  • Hoe je met een crowdfunding campagne een persoonlijke dienst (voor)verkoopt (bijvoorbeeld coaching, consulting, fysieke therapie, personal trainer…)

Mythe #5: Crowdfunding is een éénmalige actie voor een nieuw product of project
De meeste crowdfunding campagnes zijn inderdaad statische, korte termijn, eenmalige acties om een project te financieren of (voor) te verkopen. Maar dit is een grote VERGISSING.

In de Crowdfunding Mastery cursus laat ik je zien hoe je de eerste campagne als hefboom kunt gebruiken en zodoende je investeerders (‘funders’) 10 extra dingen voor je campagne laat doen, 10 extra projecten laat financieren en 10 extra mensen laat werven voor jouw initiatief…

Ik geloof dat crowdfunding zo’n goede marketing strategie is dat elke kleine onderneming 2 tot 4 keer per jaar een crowdfunding campagne zou moeten starten:

  • 1 campagne om leads te genereren
  • 1 campagne om een nieuw of (nog) niet bestaand product voor te verkopen
  • 1 campagne om een bestaand product of dienst aan nieuwe klanten te verkopen
  • 1 campagne om ex-klanten te reactiveren

Dus, alsjeblieft… vergeet alles wat je dacht te weten over crowdfunding!

Er is een totaal nieuwe manier om te profiteren van crowdfunding – het maakt niet uit wat je doet, in welke bedrijfstak je zit of welke markt je bedient.

Bijna iedereen doet iets verkeerd met crowdfunding, zelfs degenen die er miljoenen mee hebben verdiend, maar vooral degenen die het niet doen:

  • Ik zie crowdfunding in een heel ander licht
  • Ik zie nieuwe toepassingen voor crowdfunding die niemand anders ziet
  • Ik zie zelfs manieren om van een mislukte campagne een geweldig business succes te maken.

En omdat niemand dit ziet, presteren de meeste projecten, zelfs de meest succesvolle – onder de maat.

Als je me niet gelooft… Bekijk de Coolest Cooler campagne die vorige week het KickStarter record brak voor het hoogst gefinancierde project met 13 miljoen dollar in 30 dagen.

Dit is hetzelfde project dat faliekant mislukte 10 maanden eerder, op hetzelfde crowdfunding platform.

Het grootste verschil… beter gebruik van de strategieën die ik je ga leren in de Crowdfunding Mastery cursus.

Dus… mis deze kans niet.

Voor €250 krijg je onbeperkt toegang tot de online, interactieve, community-supported videocursus PLUS 2 tickets voor de 2-daagse live Crowdfunding Secrets training in Ahoy in november.

Zodra de campagne voorbij is, gaat de prijs omhoog, doe dus NU je voordeel met maar liefst 80% korting

Als je je niet kunt veroorloven om nu €250 in de toekomst van je bedrijf te investeren… er zijn nog tickets voor de 2-daagse live training in Ahoy voor €100 (i.p.v. €990). Verzeker je nu van een plek voordat het is uitverkocht.

En dan wil ik nu afsluiten met iets leuks, een soort prijsvraag…

Laat me weten in het commentaarveld hieronder: Hoe hoog zal – volgens jou – het EINDBEDRAG zijn van de Crowdfunding Mastery campagne?

Wanneer de campagne eindigt op 30 september 2014 en jouw inschatting is het dichtst bij het juiste bedrag*… dan krijg je een 3-daagse training naar keuze (Master Entrepreneur, Financial Freedom, Breakthrough to Success, Write Your Book in 28 Days, Master Presenter of Passive Business Income) t.w.v. €3,960

(*als er meer dan 1 persoon wint, verloten we het ticket onder de winnaars)

… and the WINNER IS… Josefine Logemann

Van harte gefeliciteerd!

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. Het succes van jouw crowdfunding campagne is afhankelijk van de betrokkenheid van gelijkgestemde mensen. Dus deel dit artikel met je Facebook vrienden en –fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder. Zodat de mensen in jouw netwerk open, geïnformeerd en klaar zijn om straks jouw crowdfunding project te ondersteunen.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
164 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Dolores Dimic
Dolores Dimic
7 years ago

Eindbedrag: € 63.237

Joris van der Bijl
Joris van der Bijl
7 years ago

I believe €104.000,- Good Luck!!! Joris

Erik van Gulik
Erik van Gulik
7 years ago

Het eindbedrag….57.007,00 🙂

Succes!

Monique Stevens
Monique Stevens
7 years ago

Ik denk dat het € 147.317 wordt!

En Ahoy staat in mijn agenda!!!

Paul van zoers
7 years ago

€369.954

Marieke de Hoop
7 years ago

137.467,- euro
to your success!

Adrie Klop
7 years ago

Hallo,

Ik verwacht 123.695 Euro. Goed geslaagd is het nu natuurlijk al.

Succes,
Adrie

Marcel Oerlemans
7 years ago

Beste mensen, het gaat niet om het geld!

Het geld is maar 1 van de 12 doelen van de campagne 😉 Naast de financiering wordt namelijk met de campagne ook een hoop bekendheid voor Crowdfunding en voor Open Circles gegenereerd en een hoop kennis opgedaan.

Maar goed, ik wil ook graag kans maken op de Write your book in 28 days training (ik volg jaar 1 al ;), dus ik verwacht dat er met de Crowdfunding campagne € 59.500,- opgehaald gaat worden deze maand.

Succes!

Anouk Wijnbergen
7 years ago

Ik denk dat de teller op 30 september op 128.300 staat..

Thies Kuijlman
7 years ago

€85.571

Ellie Norden
7 years ago

Wat een super campagne. Ik schat een eindwaarde van €43.575

Hilary Brown
7 years ago

€108.000 is my lucky guess.

Getty van der Weij
7 years ago

€ 126,792,00

Judith Henstra
7 years ago

Ik zeg €47.315

Heidi Eijk
Heidi Eijk
7 years ago

tsja….

31 september is een pracht van een resultaat behaald van…

187. 286 euro

Margret Notté
Margret Notté
7 years ago

Dag Nisandeh, ik denk dat je op €71.357 gaat uitkomen.

Geweldig om te zien hoe je in korte tijd een crowdfunding expert geworden bent. Ik ben een fan van je werk en ben razend geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt over crowdfunding. Ik heb het webinar bekeken nadat ik de €250 heb betaald om in te schrijven voor de crowdfunding mastery.

Ongevraagde feedback m.b.t. het crowdfunding webinar:
Ondanks mijn interesse in het onderwerp ben ik tijdens het webinar tot 3x toe in slaap gevallen. Er zit heel veel herhaling in en gepraat ‘eromheen’ zodat de boodschap enigszins verloren gaat en je praat zo snel dat je er 2 uur mee zou kunnen vullen. Als je zou knippen in het webinar en het halveert tot een half uur, zou het mij boeien van begin tot eind.

Ik kan niet wachten om te beginnen met mijn eerste crowdfunding campagne. Dank je wel dat je dit zo grondig hebt uitgezocht en met ons wilt delen.

Marjo Engbers-Bardoel
7 years ago

Hi Nissandeh,

Laat ik ook een schatting maken. ☺
Het eindbedrag wordt: € 111.000,-
Veel succes!
En graag tot vrijdag bij de breakthrough to succes.
Groet, Marjo Engbers.

Thies Kuijlman
7 years ago

€54233

Zoufy E. Mienes
7 years ago

End point number will be 89.794.
All together a number 1 you seemed to be like me.

I do like to come to your Crowdfunding show in Ahoy
and put a descent photo next aside.
Li(n)ked Y on facebook do Y like me to?
Hello to Vered. With Love Zoufy

Marietje Bongers
Marietje Bongers
7 years ago

Ik vond het eerst maar niks! Door een crowdfunding project van food and yoga, ben ik meer geïnteresseerd geraakt. Ik gok op 88.888!

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
7 years ago

€127.325,- denk ik!
🙂

Olga Verweijen
7 years ago

€ 123.456,78

Michaëla Wierdsma
7 years ago

De intentie van iets nieuws opzetten is meer waard dan wat het oplevert in euro’s. De gedeelde kennis is heel veel waard, zeker als je ze toepast.

30 september 23.59 uur staat de teller op:
€ 135.300,00

Een waarlijk mooi gebeuren en in Ahoy ben ik erbij.

Marnie van Dinther
7 years ago

hi Nisandeh,

for sure it’s 200.000,-. Come on all the other guys: it has to be ALWAYS 10x what you think what’s possible, so it WILL be 200.000,-

Can’t wait to learn to start my own campaign BEFORE my Write a Book in January next year! I changed plans: in stead of my passive income source, I want to prove I can do it too.
Very, very exciting!! See you in AHOY!

Annemiek de Nijs
7 years ago

Ik denk dat dit project €186.900 zal opleveren. En dat is heel veel. Zou graag leren hoe je dat doet om zelf een bijzonder project te starten voor diverse disciplines.
Ahoy….ik wil graag aan boord!

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
7 years ago

Hi Nisandeh,

I expect and hope for you to reach 153046 €.
I’ll love to hear from you about crowdfounding

Succes!

Dingena Tromp
7 years ago

ik denk dat de campagne 72,247 zal opbrengen.
ik geloof hierin.

Joost Meurs
Joost Meurs
7 years ago

Ik denk € 55.000,-

Tot wanneer mag je trouwens gokken, anders kom ik op 29 september nog even op deze blogpost terug. 🙂

Sigrid van der Laan
7 years ago

Mijn schatting is dat er het mooie bedrag van € 55.555 wordt bereikt.

Sigrid vd Marel-Sluijter

Hoi! Ik schat €60.817 ! De opbrengst is nu al ruim gehaald en ik verwacht dat er 300% winst is omdat ik geloof in het principe en ik geloof in sharing via social media. Succes!

Brenda Serree
7 years ago

250 x 500 dlnrs = 125.000

Mohini Schrevelius
7 years ago

100.000,- euro

Isabel Anthony
Isabel Anthony
7 years ago

My guess will be 44.432€.
Hope to see you in another training!

Marleen van Schie
7 years ago

Ik denk dat deze crowdfunding €82.000,- zal gaan op leveren

Simon Droog
Simon Droog
7 years ago

Bedankt voor het ontkrachten van deze mythes! Voor mij speelden deze zeker door mijn hoofd.

Als groen grafisch ontwerper bied ik voornamelijk oplossingen op maat aan. Hoewel ik nog geen concrete ideeën heb hoe ik een crowdfunding campagne hiervoor wil gaan inzetten, zet het me wel aan het denken.

Op 30 september 2014 heeft de Crowdfunding Mastery 40,337 euro opgebracht.

Erik van Gulik
Erik van Gulik
7 years ago

It’s going well towards my predicted goal, go go go, a little bit further.

Can’t wait to start my own campaign. But not until the training…I want to do it the right way the first time 🙂
(and other things to finish first).

Good luck with the last week of the campaign

Nelleke van der Palen
7 years ago

Ik denk dat het uitkomt op € 46.200,-
Good luck !

Anouk Bleekemolen
7 years ago

ik denk €64.540,-

Heel veel succes!

Melanie Lo
7 years ago

€70.000

Martine Verweij
7 years ago

Het eindbedrag van de campagne is € 77.714.

Monique Donnars-Toonen

Ik denk dat de campagne eindigd op 48.385…

Jacqueline ter Haar
7 years ago

LOL…I love a challenge :)…

I think it’ll be € 49.872 – good luck!

Tonnis van Dam
7 years ago

Ik ga voor € 59.000

Veronika Rutten
7 years ago

Ik denk 325 000.– Euro

Nienke Beukers
7 years ago

Ik denk dat de campagne € 54.000 gaat opleveren.

Ben benieuwd!

Sabine Wolters
7 years ago

Ik ben reuze benieuwd. Ik schat €232.000

Tegelijkertijd ook leuk om er meer over te lezen. Volgende maand begint bij mij weer een NLP basistraining en nu ik veel meer kies voor specifiek onderwijs ben ik geneigd om via crowdfunding deze omtovering kracht bij te zetten.

Léon Oud
Léon Oud
7 years ago

Ik verwacht ongeveer €86.750,=

Esther Benard
Esther Benard
7 years ago

Mijn schatting is rond de € 40.000,-

Selmar Wesselink
7 years ago

Interesting! Ik wil wel een boek schrijven in 28 dagen 🙂

Heb veel vertrouwen in een goed opgezette crowdfunding campagne. Ik denk een schamele € 183.860 euro,-

Succes!

Guido Vrencken
Guido Vrencken
7 years ago

Great Nisandeh and team to read so many possibilities also for B2B. I am planning to organise a networking event for my new venture: The Healthy Hospital Academy. Hope to learn from the strategies in the webinar and online course.

Can you inform us on the dates for the two day Ahoy training ?

Best regards Guido

Dolores Dimic
Dolores Dimic
7 years ago
Reply to  Guido Vrencken

15 en 16 november 2014, misschien niet in het Ahoy.