Crowdsourcing versus Crowdfunding – wat is het verschil?

5162 views | 90 reacties |
shares

Toen ik als trainer begon – als ZZP’er – wilde ik dat mijn business me zou helpen in het creëren van de levensstijl die ik wenste (qua inkomen, vrijheid, voldoening). Dus startte ik – zoals de meeste kleine zelfstandigen – een zogenoemd owner-centered bedrijf.

Pas na een paar jaar worstelen, besefte ik dat, als een bedrijf lange termijn succes nastreeft, het bedrijfsmodel compleet moet veranderen van owner-centered naar client-centered. In het laatste geval is jouw eigen succes een bijwerking van het succes van jouw klanten.

Dit is ook het model dat ik onderwijs in de Master Entrepreneur training

Daarbij ben ik – al een aantal jaren – gefascineerd door de kracht van samenwerking tussen een bedrijf en de mensen in zijn invloedssfeer.

Jarenlang heb ik geëxperimenteerd met verschillende samenwerkingsmethoden en projecten tussen onze studenten, onze leveranciers en ons bedrijf.

Er is een woord voor deze typen samenwerking – CrowdSOURCING

En het zal je niet zijn ontgaan dat ik de afgelopen weken veel over crowdFUNDING heb verteld en tegelijkertijd over een 1-daagse introductieseminar voor crowdsourcing. Daarmee heb ik een aantal mensen in verwarring gebracht.

Als deze verwarring ook voor jou geldt… mijn welgemeende excuses.

Want – crowdSOURCING en crowdFUNDING zijn twee VERSCHILLENDE zaken.

De woorden klinken hetzelfde en er is overlap in de gebruikte technieken, maar in feite is crowdFUNDING slechts één manier van crowdSOURCING. Crowdsourcing is de paraplu waaronder crowdfunding valt.

Als ondernemer is het belangrijk dat je het verschil kent en op de hoogte bent van hoe je beide gebruikt.

Met crowdSOURCING laat je jouw achterban (jouw ‘community’) EN totale vreemden je helpen in het bereiken van jouw doelen. Iedereen in deze ‘crowd’ heeft hier voordeel van – jij, zij en de rest van de wereld.

En onder het brede begrip crowdsourcing zijn er tientallen, zelfs honderden toepassingen denkbaar. Bij één toepassing vraag je jouw crowd om hulp bij het financieren van jouw product, dienst, project – dit noemen we dus crowdFUNDING.

Laat me hieronder nog enkele toepassingen van crowdSOURCING beschrijven:

1. New product development – wanneer je de crowd vraagt om input te leveren terwijl jij een nieuw product of dienst ontwikkelt.
Bijvoorbeeld:
Mattel vroeg hun achterban welk beroep de volgende Barbie pop moest hebben.
Het nieuwste bier van Budweiser – Black Crown – is gekozen door meer dan 25.000 consumenten uit 12 alternatieve smaken.
Een paar weken geleden vroegen we jou om input voor de nieuwe Crowdfunding Mastery cursus

2. Asking for feedback – wanneer je de crowd vraagt om feedback te geven over je producten of customer service, zodat je het nog verder kunt verbeteren.
Het kan zo eenvoudig zijn als een online enquête, een focus groep of een client-advisory board. (bij Open Circles Academy gebruiken we alle drie)


3. Research – wanneer je bepaalde informatie nodig hebt, kun je het jouw eigen achterban vragen of je vraag neerleggen in de online community.

Wij gebruiken dit vaak door vragen te stellen in ons blog of een vraag (poll) te plaatsen op Facebook.
De laatste tijd heb ik meer dan 500 succesvolle crowdfunders online ondervraagd over hun succespraktijken, tips en belangrijke lessen naar aanleiding van hun crowdfunding campagne. Hun antwoorden hielpen mij bij het ontwikkelen van krachtige sessies in de Crowdfunding Mastery cursus.
En let wel – Ik kende deze ondernemers niet, en toch… wilden ze graag hun ervaring en wijsheid met mij delen.

4. Software development – Je bent misschien bekend met de term “open source”. Hiermee duiden we op gratis software die door een community van ontwikkelaars en programmeurs wereldwijd wordt gemaakt en… gedeeld.
Enkele populaire open source software producten zijn: WordPress (CMS), de Mozilla Firefox webbrowser, OpenOffice (een gratis alternatief voor de Microsoft Office suite) en het Linux operating system…

5. Customer service – Giffgaff (mobiele telefonie netwerk) is een prachtig voorbeeld van samenwerken met je klanten om andere klanten te ondersteunen. Ook Apple forums en het MVP programma van Microsoft zijn geweldige voorbeelden van klanten die de vragen van andere klanten beantwoorden met minimale tussenkomst of toezicht van het bedrijf zelf.

6. Content creation – Je hoeft niet zelf alle content voor jouw achterban te creëren. Ze zullen graag zelf willen bijdragen op een manier die goed voor jou werkt.
Trip Advisor verzamelt en toont de reviews van hun gebruikers. Wikipedia is volledig afhankelijk van hun gebruikers om encyclopedische beschrijvingen te maken, te corrigeren EN te modereren. De Huffington Post publiceert heel weinig origineel materiaal – ze zijn voor hun content afhankelijk van honderden of duizenden mensen die artikelen voor hen schrijven.

7. Fund raising – inderdaad… ik ben het niet vergeten. CrowdFUNDING is een krachtige manier om jouw product, project of operationele initiatieven gefinancierd te krijgen.
MAAR… crowdfunding is zo veel méér dan dat.
In de Crowdfunding Mastery cursus ontdek je ALLES wat je moet weten over hoe je crowdfunding gebruikt als DE ultieme marketing strategie.

Ik hoop dat ik helderheid heb kunnen scheppen over het verschil tussen crowdSOURCING en crowdFUNDING.

En dan nu… een mooie kans…

We hebben nog een paar plaatsen beschikbaar in het Mastering the New Marketing seminar.
Dit is een GRATIS 1-daagse, éénmalige introductie tot crowdSOURCING.

Ik zal je laten zien hoe je maximaal kunt samenwerken met jouw achterban en de crowd. Je krijgt diverse vormen van crowdsourcing aangereikt die je eenvoudig en snel kunt implementeren in jouw bedrijf. Ik zal je ook laten kennismaken met één van onze meest succesvolle crowdsourcing campagnes – Koplopers. En als cadeau krijg je van ons de nieuwe editie van het boek Koplopers, vers van de drukker.

Als jij een GRATIS ticket wilt voor Mastering the New Marketing… laat me het volgende weten in het commentaarveld hieronder:

Wat wil jij leren over crowdSOURCING?

Zodra je comment is geplaatst – en als er nog plek is (op=op) – ontvang je een GRATIS toegangsbewijs voor het Mastering the New Marketing seminar.


En als je nog niet hebt geïnvesteerd in de crowdFUNDING cursus (en daarmee in jouw eigen educatie en de toekomst van jouw bedrijf) – je kunt nog slechts enkele dagen profiteren van de speciale campagne aanbiedingen:

  1. €100 voor de 2-daagse live training Crowdfunding Secrets op 15 en 16 november 2014 (normale prijs: €990)
  2. €250 voor onbeperkt toegang tot de complete online Crowdfunding Mastery cursus (gereed: januari 2015 – normale prijs €1.250) INCLUSIEF 2 tickets voor de 2-daagse live training in november 2014.

Zodra de campagne eindigt, eindigen ook de speciale aanbiedingen en… je wilt deze informatie echt niet missen, ongeacht de ontwikkelingsfase van je bedrijf of de bedrijfstak waarin je actief bent.

Voor deze minimale investering krijg je – zelfs als je besluit crowdfunding niet te implementeren in jouw business – een geweldige dosis waardevolle informatie over marketing.

Dus… ga naar de Crowdfunding Mastery cursus en kies de beloning (€100 of €250) die bij jou past – voordat ze zijn verdwenen.

Tot snel ziens!

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. Vergeet niet een reactie te geven in het commentaarveld voor een gratis ticket voor het Mastering the New Marketing seminar.

PPS. Het succes van jouw crowdfunding campagne is afhankelijk van de betrokkenheid van gelijkgestemde mensen. Dus deel dit artikel met je Facebook vrienden en –fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder. Zodat de mensen in jouw netwerk open, geïnformeerd en klaar zijn om straks jouw crowdfunding project te ondersteunen.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

90 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Olivia Schreiner
Olivia Schreiner
8 years ago

Ik zou graag ideeën horen hoe ik jeugd kan motiveren om ambassadeur te zijn en te blijven voor mijn nieuw te introduceren product.

Han van Goeverden
8 years ago

Helder verhaal.
Ik adviseer mijn klanten om hun achterban op allerlei manieren te betrekken. Tegelijk realiseer ik me dat ik voor mijn eigen bedrijf te veel zelf het wiel probeer uit te vinden. Ik ben heel benieuwd hoe ik effectief gebruik kan maken van crowdsourcing om mijn bedrijf weer op poten te krijgen.

Hanny Verheijden
8 years ago

Na de Master Entrepreneur ben ik wel toe aan wat nieuwe input.
Dus ik laat me graag weer door jou inspireren.

Sylvia De Goede
8 years ago

Ik vier mijn verjaardag” kroon” jaar, door mijn vriendin in Zimbabwe(stichting Durlstone school) een cadeau te geven, geld om twee familiehuizen en een gastenhuis te kunnen bouwen.

Om haar leer krachten weer te kunnen herenigen met hun familie.Deze leerkrachten zijn het hart van de school en die hier mee te kunnen helpen is fantastisch.

Ik heb een bedrag van 50.000 euro nodig, dit wil ik doen door middel van crouwdfunding en op mijn verjaardag eind dit jaar de check te over handigen, Ik zie het al helmaal voor me. Het beste verjaardagscadeau ever.

John van der Veer
8 years ago


Je hebt na vandaag alle gereedschappen in je kistje gekregen. Nu implementeren en de kindjes in Zimbabwe gelukkig maken. Als je me hulp kunt gebruiken weet je waar je me kunt vinden.

Tatiana van Gaasbeek
8 years ago

Goh, ik merk dat ik toch weer eens wat vaker op de pagina’s van Open Circles moet kijken, want de waardevolle content is ongelooflijk. Hier heb je als (beginnend) ondernemer ontzettend veel aan. Dank jullie wel!

En tot morgen. 😉

Carine de Winter
Carine de Winter
8 years ago

Hallo Nisandeh,

Dit is precies de seminar waar ik behoefte aan heb en die volledig aansluit bij de visie van ons bedrijf: ik wil leren samenwerken met anderen om optimaal resultaat te behalen. Wij oriënteren ons op een nieuwe doelgroep en daarvoor heb ik de kennis nodig om op de juiste manier vragen te stellen aan die doelgroep: hoe kunnen wij jullie het beste van dienst zijn?

Ik ben er graag bij!
Carine de Winter

Jan Philipsen
8 years ago

De ideale manier om de kennis van je achterban te gebruiken. Van je klanten, die beter hun noden kennen dan jijzelf. En wat is er belangrijker dan te kunnen inspelen op de noden van je publiek?

Wat ik graag wil leren – hoe zet je je achterban aan om actief deel te nemen…

Martijn Kets
8 years ago

Ik wil mij meer richten op professionals en organisaties en een mooie manier vinden om erachter te komen hoe ik mijn expertise ogv relaties van nut kan zijn voor deze doelgroep en dat gelijk als manier om met haar in contact te komen te gebruiken.

Naast gewoon kletsen met iedere pro die ik tegenkom natuurlijk…..

Niek Sjaardema
8 years ago

Stichting Nationaal Steunpunt heeft vanmiddag de basis gelegd voor een nieuw Nationaal Crowdfundplatform onder de de URL NationaalCrowfundPlatform.NL. Waarin we beter en goedkoper zijn dan alle anderen, want we zijn een stichting zonder winstoogmerk.

Er moet nog heel veel werk verzet worden maar 1 december moet het live gaan. Volg ons op NationaalSteunpunt.nl.
Ik doe alle bloggers een voorstel: stuur een mailje naar Niek@NationaalSteunpunt.nl en je mag bij ons een gratis project starten en wil het samen met jou vorm geven. Dat geeft ons weer ervaring om het project te verbeteren.

Hein Verhees
8 years ago

Zoals voor velen was voor mij het inzicht van de Business Bootcamp ‘it’s not about me, but about them’ een inspirerende eye opener.

Mijn vraag is op welke manieren ik de kracht en waarde van die ander meer centraal kan zetten en benutten in het ontwikkelen en beschikbaar stellen van mijn films.

Jan Visscher
8 years ago

Het meeste wat mij aanspreekt is dat jouw eigen succes een bijwerking is van het succes van jouw klanten.

Dick Roemeling
8 years ago

Wat ik wil leren over crowdsourcing is, hoe ik zo goed mogelijk met anderen kan samenwerken om onze doelen te bereiken.

Communicatie is essentieel. Wat heeft de ander nodig en hoe kan ik de ander daarbij helpen? Of omgekeerd. Ik wil graag zoveel mogelijk manieren leren om samen te werken. Het gaat dus echt om out of the box denken.

Dick

Stefania Papaccioli
8 years ago

Dank je wel voor dit uitleg. Ik kan niet wachten om meer van te weten. Ik ben als E-team ingepland maar mijn partner zal in de zaal zijn, dus zal ik alles via hem weten over crowdsourcing 😉

Carlo de Bruin
8 years ago

Bij het opzetten van een stichting om de zorg goedkoper te maken en te houden lijkt me crowdsourcing een geweldig middel om dit door een zo breed mogelijk publiek te laten ondersteunen. Ik wil dus graag weten hoe je dat kunt opzetten.

José Pieterson
8 years ago

Hallo Nisandeh,

Als mensenfluisteraar geef ik antwoorden op situaties waarin mensen zijn vastgelopen. Dat kan werk zijn, relatie of persoonlijk. Zij weten dat ze hulp nodig hebben, maar vaak niet wat voor Hulp. Mijn doelgroep is zowel de zakelijke markt als de particuliere. Ik vind het lastig om hen de juiste vragen te stellen voor info mbt crowdsourcing.

Ik hoop as zondag weer veel antwoorden te krijgen.

Jane
8 years ago

Aan welke voorwaarde moet een product voldoen dat anderen geïnspireerd met mij in zee willen gaan

Martine Verweij
7 years ago
Reply to  Jane

Hallo Jane,

Ik denk dat een belangrijke voorwaarden is dat je product een visie heeft. Wie wil je met je product helpen? En waarmee help je ze? Het product moet iets zijn waar een specifieke doelgroep behoefte aan heeft.

Succes!

Warme groet,
Martine

Klaas van Oosterhout
7 years ago

Een geweldige vorm van Crowdsourcing, de reactie van Jane, toch?

Marieke Schoenmaker
8 years ago

Leuk om er zondag bij te zijn en inspiratie op te doen voor onze Dare to Care Challenge.

Met onze NCD vereniging zijn we aan het experimenteren met crowdsourcing. We hebben de uitdagende vraag gekregen om komend jaar met de leden een initiatief te ontwikkelen dat goed doet voor de samenleving.

Leden werden gestimuleerd om mee te doen. In 2 weken tijd leverde dat 72 ideeën op. Hierop kunnen de leden stemmen en aangeven of zij een bijdrage kunnen leveren (tijd, netwerk, etc). Het idee met de meeste stemmen en bijdragen kiezen we.

En dan begint het echte werk ….. Zorgen dat het idee gerealiseerd gaat worden, samen met de crowd. Over dat laatste hoop ik de 28ste inspiratie te krijgen.

Tot dan, Marieke

Marnie van Dinther
7 years ago

Hey Marieke,

dat ik jou hier tegen kom! Ik ben ook Open Circles student, en op weg op mijn hele business smarter op te zetten!

Heel veel succes met je uitdaging! Warme groet
Marnie

Maria Daniels
8 years ago

Hallo Nisandeh,

Komt er een verslag oid van het Mastering the New Marketing seminar? Ik ben in het buitenland en kan helaas niet naar deze dag komen en ben geïnteresseerd in wat er aan de orde zal komen.

Ik heb altijd gedacht dat crowdfunding en crowdsourcing meer iets is voor ideële instellingen. Door jouw laatste berichtgevingen dringt het tot me door dat dit niet zo hoeft te zijn.

Dank hier voor.
Hartelijke groet
Maria Daniels

Marjon Sarneel
8 years ago
Reply to  Maria Daniels

Ha Maria,

Ik ben erbij 28 september en ik maak een verslag.
Laat maar weten als je het wilt ontvangen.

Ik had heel graag de HOT SEAT Sessions op 27 september bijgewoond, maar op die dag kom ik terug van vakantie.
Misschien is er iemand die zijn/haar verslag van 27 september met mij wil delen? Ik ben je nu al dankbaar,

met groet
Marjon Sarneel

Daniëla Postma
8 years ago
Reply to  Marjon Sarneel

Ha Marjon & Maria,

Voor zondag had ik me opgegeven, maar ik moest me helaas afmelden omdat het door omstandigheden me even niet ging lukken om erbij te zijn. Graag zou ik het verslag ontvangen, zodat ik er alsnog een beetje bij ben geweest. En het zou super zijn, als ik ook het verslag van zaterdag zou kunnen krijgen. Ik zou jullie blij kunnen maken met mijn verslag van een geweldige dag met Vered Neta, als bedankje (Women do business differently, met 10 tips om daarmee je voordeel te doen). Voelen jullie daar iets voor? Ik hoor graag van jullie!

Warme groet,
Daniëla

Bea van der Mei
8 years ago
Reply to  Marjon Sarneel

Hoi Marjon,

Mijn reactie was voor jou bedoeld hoor! Sorry, ik keek niet goed naar de namen…

Daniëla Postma
8 years ago

Ha Bea,

Wat grappig: ik maak prompt dezelfde fout (en schrijf ook Maria aan i.p.v. jou. Want: ik heb belangstelling voor jouw verslag van 27 september en kan je daarvoor een ander verslag als bedankje sturen: een heel waardevolle dag van Vered Neta, die ik een tijdje terug bijwoonde. (Women Do Business Differently, met 10 tips). Dit weekend kon ik helaas beide dagen niet bijwonen door omstandigheden.

Heb je interesse en kunnen we ‘ruilen’?

Bea van der Mei
8 years ago
Reply to  Marjon Sarneel

Hoi Maria, ik ga 27 september en kan helaas 28 niet; zullen wij elkaar het verslag sturen? Beste groet, Bea van der Mei.

Leoniek Hyett
Leoniek Hyett
8 years ago

Ik zou graag meer willen weten over de timing waarop je verschillende groepen mensen benadert bij crowdfunding.

John van der Veer
8 years ago

Marketing moet verkopen overbodig maken, hebben we geleerd.
Je moet dus dat aanbieden wat je klant graag wilt kopen zodat hij (de klant) er beter van wordt.
Als ik mijn oude, en stoffige studieboeken, erop na sla, vind ik een definitie als:
Marketing is het voldoen aan de latente behoefte van de klant.
Eigenlijk hetzelfde maar anders geformuleerd.

In het verleden was het ontdekken van die latente behoefte een enorme dure en tijdverslindende bezigheid. Tegenwoordig hebben we Crowdsourcing. Dat maakt het allemaal een stuk eenvoudiger en bereikbaarder ook voor de minder grote ondernemer.

Ik ben erg nieuwsgierig hoe dat tijdens de Master Class handen en voeten krijgt.

Blijf ik nog steeds zitten met de stelling van Steve Jobs die zegt dat het helemaal geen zin heeft om een vraag over toekomstige behoeftes aan je klant te stellen. Die weet toch niet wat hij in de toekomst wil en wat er mogelijk is. Klinkt niet onlogisch, toch?

Marjolein Kalter
8 years ago

Beste John,

Is de latente behoefte die Steve Jobs zag niet de behoefte achter de behoefte?

Wanneer je teruggaat naar de invulling van het kunnen luisteren van al je muziek op 1 klein device heeft hij de behoefte: je muziek luisteren op een andere plek dan thuis, vertaald naar alle muziek die je hebt (en zou willen hebben) op 1 device.

Het woord latent is vermoedelijk cruciaal.

Hartelijke groet,
Marjolein Kalter

Erik van Gulik
8 years ago

Hi John,

Om op dat laatste te reageren. Tja, je kan natuurlijk een behoefte creëren of juist voldoen aan een behoefte die al bestaat. Ik denk dat Steve Jobs vooral een visionair is geweest in het eerste. En vanuit de visie om de wereld een beetje beter, mooier en gemakkelijker te maken.

Nancy-Els de Jonge
8 years ago

Crowdsourcing past natuurlijk helemaal bij deze tijd dus wil ik er alles over weten. Speciale vragen heb ik niet omdat ik nog helemaal ‘groen’ ben. Alle info is welkom!

Willy Valk
8 years ago

Hi Nisandeh, I would like to learn how to use crowdsourding when you have a small niche and not yet so many clients.
How do I avoid these clients get tired of questions time after time?

So how can I reach a bigger audience, which platforms do I use and how?

See you next sunday!

Janny Westenbrink
8 years ago

Heel veel zin in morgen, ben erg benieuwd!

Erik van Gulik
8 years ago

Ik ben er zondag bij. En overigens ook bij de Crowdfunding Mastery in november.

Ik ben heel benieuwd naar meer mogelijkheden om te crowdsourcen. De voorbeelden in de blog gebruik ik af en toe. Maar graag leer ik hoe ik maximaal kan profiteren van crowdsourcing en hoe ik de betrokkenheid van mijn (potentiële) klanten vergroot.

Erik

Arnoud Kas
8 years ago

Ik zou graag willen weten hoe ik meer commitment creëer bij mijn ambassadeurs (klanten en (ex) klanten). Ik krijg nuttige feedback, maar niet veel. Of verwacht ik misschien teveel?

Bea van der Mei
8 years ago

Hi Nisandeh,

Ik vraag me af hoe ik crowdsourcing kan gebruiken om mijn dienst als diëtist op optimaliseren. Het gaat in mijn vak erg om maatwerk; er is al heel veel protocollair vastgelegd qua behandeling maar dat is allemaal erg vanuit de professional bedacht en niet vanuit de cliënt. Echter kan de cliënt wel goed bedenken wat hij/zij van mij zou willen? Ik vind dat erg moeilijk te vragen en in te schatten.

Ik snap het belang van crowdsourcing wel en wil er erg graag verder mee, maar hoe? Ik ben al bezig bovenstaande vragen in te vullen/concreet te maken maar natuurlijk mis ik het kader; daar is de dag ook voor bedoeld denk ik.

Marjolein Kalter
8 years ago

Hoi Bea,

En… heeft zondag je meer input gegeven?

Bij mij roept het op dat je heel goed je klanten en ambassadeurs (evangelisten) kunt vragen om hun successen te delen.
Ten eerste als ze nog een keer roepen hoe geweldig je ze geholpen hebt, bekrachtigen ze zelf ook nog eens het (levenslange) pad waar ze op zijn gestapt en daarbij helpt het mensen die tegen deze levensveranderingen aan zitten te hikken om over de drempel te stappen.
Je hebt volgens mij een prachtvak voor crowdsourcing! 🙂

Succes en plezier!
Hartelijke groet,
Marjolein Kalter

Robert van der Wulp
8 years ago

Goeiemiddag Bea,

Je hebt volgens mij het goede idee te pakken, de juiste twijfel aan jezelf maar de drempel is nog net te hoog. Kan de cliënt echt zelf weten wat hij wil?
Natuurlijk kan de cliënt dat! Het is zijn/haar lichaam. Wellicht twijfel je meer aan de vraag wat er voor jou dan overblijft!?
Pak die twijfel op en gooi hem de deur uit. Jij bent een professional met veel kennis over lichaam en voeding.
Als je je been breekt weet je dat ook. Dat wil nog niet zeggen dat je hem zelf kan behandelen.
Ik neem aan dat je nu ook een intake gesprek hebt met cliënten. Daarin kun je vragen naar wat zij van jou verwachten. Dat schept duidelijkheid voor beide kanten. Heldere verwachtingen over een helder resultaat.

En crowdsouricing? Denk eens aan al die vragen waar je cliënten nu mee zitten…
Welke olie gebruik ik voor bakken?
Zijn superfoods nu echt gezond?
Wel of niet vegetarisch?

Heb je een blog? Ik vraag mijn lezers ieder jaar welke onderwerpen zij graag terugzien.
Of we kunnen samen een keertje brainstormen.

Veel plezier, Robert

Bea van der Mei
8 years ago

Wow, Robert, hier word ik blij van! Dank je wel!
Bea.

Jet Sebus
8 years ago

Thank you very much, Nisandeh, E-team and Koplopers, for an inspiring day! My head is buzzing like the bees on the picture of this blog and I’m already halfway of the Koplopersboek – great reading.

Big hug from
Jet.

Hildegonde Mostert
8 years ago

Dank je Nisandeh,

Dit overzicht helpt enorm en dan blijkt dat ik een heel aantal van de zaken van crowdsourcing al gebruik. Goed om te realiseren dat dit al gewoon gebruik maken is van de bronnen die ik om me heen heb.

Voor het bereiken van de crowd gebruik ik als ZZP-er de simpele en krachtige techniek om in mijn netwerk te vragen of ze mij kunnen helpen bij, bijvoorbeeld mijn onderzoek naar vitaliteit en of ze nog mensen kennen die daar ook in mee willen doen. En zo breidt het heel snel uit.

Nisandeh, je hebt me geholpen om deze techniek ook stelselmatig in te zetten en dat helpt. Dank daarvoor.

Tot zaterdag en zondag!

Marjolein Kamstra
8 years ago

Graag zou ik iets meer willen horen over hoe je de “crowd” opbouwt. Hoe verzamel je die “crowd” om je heen?

En de zzp’er vraag van Esther Molenaar vind ik ook een goede vraag.

Tot zondag! (en zaterdag 🙂

Krista Steenbergen
8 years ago

Thanks a lot for an inspiring day!

Gwen Dudok van Heel
8 years ago

Met mijn Rotary heb ik wel eens een crowdfundingtraject gedaan. Kwam (enkele jaren geleden) op mij over als ingewikkeld. Graag leer ik van je hoe ik het praktisch en succesvol in kunt zetten ten behoeve van mijn missie/bedrijf!

Laura Bouwmeester
8 years ago

Ik zou graag willen weten wat voor soort beloning ik de mensen kan bieden die aan mijn crowdsourcing bijdragen.

Jan van Kilsdonk
8 years ago

Ik ben de kluts kwijt geloof ik.
Zeer verwarrend waar het nu zondag over gaat.

HELP

Marjolein Kalter
8 years ago

En Jan, ben je geweest? Als je nog iets kunt gebruiken om de kluts terug te vinden, wil ik met alle plezier een keer met je sparren. Dat helpt ons allebei onze kennis verdiepen.

Hartelijke groet, Marjolein Kalter

Leni Minderhoud
8 years ago

Dag Jan, Zondag zal het de hele dag gaan over CrowdSOURCING. Crowdfunding is slecht een sessie, als onderdeel van deze dag.

John van der Veer
8 years ago

@Jan
Het overkoepelende begrip is Crowdsourcing. Tijdens het eendaagse seminar op 28/9 heeft Nisandeh 7 mogelijke strategieën toegelicht. Een daar van is Crowdfunding.
Wil je juist over Crowdfunding meer weten dan moet je even kijken op http://www.cfm4u.com
Daar het speciale project. In november volgt hier een 2-daagse over.

Lidy van Oord
8 years ago

Voor de stichting die ik aan het opzetten ben ben ik op zoek naar geldschieters.

Zelf heb ik hier al een idee voor, maar het kan waarschijnlijk beter en crowdfundig zou weleens een goede manier kunnen zijn. wat wel belangrijk is is geef je mensen die een goed doel schenken ook iets voor free of…..???

Bianca Kroon
8 years ago

Wat is het verschil tussen crowdsourcen en samenwerken? Is crowsourcen net zo vrijblijvend of kun je verdergaande afspraken maken met elkaar?

Marjolein Kalter
8 years ago
Reply to  Bianca Kroon

Wat een mooie vraag Bianca,

Ik heb er ff op zitten kauwen: Bij crowdsourcen toon je volgens mij in ieder geval leiderschap. Daarmee stel je je open en beschikbaar voor allerlei soorten reacties. Je faciliteert expertise waarmee je anderen helpt om ook in hun grootsheid terecht te komen.

Hoe zie jij dit (na zondag)?

Hartelijke groet, Marjolein

Alex van Dam
8 years ago

Crowdsourcing en crowdfunding zijn nieuwe praktijken.
Ik wil deze inzetten om bestaande markten die gekenmerkt zijn door hoge mate van loyaliteit open te breken zonder daarbij kanaalconflicten op te laten lopen, (klein conflictje mag 🙂 ) waardoor imago en handel schade oploopt.

Hoe kan je dit het beste doen?
Eerst de doelgroep direct benaderen en daarna crowdoplossingen aanbieden of eerst crowdsurfen en daarna de marktdoelgroep direct benaderen?

Marjolein Kalter
8 years ago
Reply to  Alex van Dam

Hoi Alex,

Wat een cryptische doelstelling.
Stel je nu voor dat de crowd meer mogelijkheden heeft zonder ´loyaliteit´ (is dat niet gewoon je klanten voor jezellef houden?)
Dan ben je niet bezig met conflictjes (of het vermijden daarvan) maar met het bundelen……

Zou dat in jouw branche ook kunnen?
Ik ben benieuwd.

Hartelijke groet, Marjolein

Paul van Oers
8 years ago

Crowdsourcing is beter dan netwerken !!
Is mijn mening, netwerken is om de hete brij heen draaien !

Erik van Gulik
8 years ago
Reply to  Paul van Oers

Hi Paul,

Ik snap wat je bedoelt.
Daarom heb ik het netwerk event wat ik maandelijks organiseer oa een moment waarin ondernemers kunnen pitchen wat ze nodig hebben om te kunnen groeien (dus niet vragen om opdrachten, dat snapt iedereen).

Hieruit ontstaat samenwerking.

De visie van mijn ‘Open Koffie’ is: versterk je netwerk en groei als ondernemer.
Het uitdelen van een visite kaartje is een gevolg, geen doel op zich.

Erik

jacqueline van zeist
8 years ago

De vraag is al eerder gesteld: het verschil tussen crowdsourcen en samenwerken (in welke vorm dan ook) wekt mijn nieuwsgierigheid.

Mijn doel is om vanuit mijn eigen business doel een gegrond netwerk op te zetten om niet alleen de klant beter te bedienen , maar minstens ook om het ondernemen een stuk leuker te maken.

hartelijke groet,

jacqueline

Paul te Lintelo
8 years ago

Ik ben reuze benieuwd naar deze marketing tool, lijkt me heel inspirerend

Diana Lo-A-Njoe
8 years ago

Hoe interesseer ik vastgoedaanbieders om betrokken te zijn bij mijn projecten (die ik nog ga ontwikkelen) die met kunst te maken hebben?

Paul te Lintelo
8 years ago

Zie reikhalzend uit naar morgen om nieuwe inspiratie op te doen voor een nieuwe manier van samenwerken

Naomi Dongelmans
8 years ago

Was weer een eyeopener en ga er zeker mee aan de slag. Tot in november!

Gerben Aardema
Gerben Aardema
8 years ago

Ik help mensen om van hun ‘onder water staand’ of moeilijk verkoopbaar huis af te komen, d.m.v. o.a. Lease options. Hiervoor heb ik ook samenwerkingsverbanden nodig.
Ben zeer benieuwd wat sourcing voor mij kan betekenen, en hoe alles samengewerkt.

Miranda Kruse
8 years ago

Hoe haal je het maximale uit crowdsourcing? En hoe gebruik je de resultaten zo efficiënt mogelijk, zodat het succesvol is voor je bedrijf?

Erik van Gulik
8 years ago

Ik ben weer even wakker geschud en weet nu nog beter hoe ik de optimale dienst aan mijn klanten kan bieden.

thanks!

Marjolein Kalter
8 years ago

Het was heel inspirerend afgelopen zondag!
Ik ben meteen een groep begonnen op Facebook: Werkzoekende durf te vragen waar werkzoekenden elkaar kunnen bevragen en elkaar kunnen helpen met hun ervaringen.

Mariska van Gennep
8 years ago

Prachtig en helder verhaal waarin je het verschil tussen Funding en Sourcing uitlegt. Dit had ik me ook al afgevraagd toen ik me opgaf voor de Mastery Crowdsourcing. Ben heel benieuwd naar a.s. zondag (en ben al aangemeld) en naar de verschillende manieren om Crowdsourcing in te gaan zetten.

Martine Teunissen
8 years ago

Ik ontmoet ontzettend veel leuke mensen (ook ZZP’ers) die een raakvlak hebben met mijn bedrijf Beleef Het Verleden. Vaak spreken we over mogelijke samenwerking maar komt het niet verder dan een brainstorm waarbij er allerlei ideeën geopperd worden maar die uiteindelijk niet geïmplementeerd worden.

Ik ben benieuwd hoe ik de ‘crowd’ echt kan betrekken zodat zij er ook voordeel aan hebben.

Marjolein Kalter
8 years ago

Hoi Martine,

Ik word heel nieuwsgierig waar Beleef het Verleden over gaat.
Bij mij komt meteen de gedachte naar boven dat mensen op leeftijd vaal verleden hebben, dat wellicht graag willen delen en daarmee de toekomst ondersteunen.

Wat is je doelgroep?
En wat wil je bereiken met Beleef het verleden?

Hartelijke groet, Marjolein

Roland Boukema
8 years ago

De markt begint sterk te lijken op een grote mierenhoop. Aanbieders en vragers lopen kris/kras door elkaar. Mijn vragen zijn dan :
> welke mogelijkheden zijn er voor mij als consultant om mij daar te profileren etc in die enorme veranderende markt
> wat dan bij die verschillende mogelijkheden dan concreet te doen?
> zijn er sites waar je concreet kunt vinden welke netwerkgroepen en bijeenkomsten er zijn om in het netwerk te komen van je target audience.
> wat zijn goede manieren om in zo’n markt te profileren en op te vallen bij je doelgroep.

Het zijn vragen die dieper gaan dan het marketing-schema uit de master enterpreneur. bijv. is het handig om juist hele uitdagende teksten te hebben (en wanneer dan wel), om je te profileren bij grote organisaties (bijv. banken) wat is dan wel handig, en wat absoluut niet

Marjolein Kalter
8 years ago
Reply to  Roland Boukema

Hoi Roland,

Ik ben heel benieuwd wat je voor antwoorden gevonden hebt afgelopen zondag.
Je zinnetje: Aanbieders en vragers lopen kris/kras door elkaar is volgens mij een mooie definitie van crowd. Je profileren is misschien wel helpen met de bewegwijzering

Wat denk jij?

Hartelijke groet, Marjolein Kalter

Elvira Noot
8 years ago

Leuk om een bevestiging te krijgen dat waar we mee bezig zijn (voortdurend onze klanten betrekken) goed is. Top!

Erik van Gulik
8 years ago
Reply to  Elvira Noot

Top Elvira!

En hoe betrekken jullie/jij je klanten? Wat werkt wel en niet?

Thx! Succes

Erik