De belangrijkste interactie is… – doelgroep serie, deel 4 van 4

6496 views | 169 reacties |
shares

 

Dit is het laatste artikel in de 4-delige reeks over “jouw doelgroep”.

Als je de eerste 3 artikelen nog niet (in de juiste volgorde) hebt gelezen, doe dit dan eerst, voordat je aan dit artikel begint en het implementeren van de inzichten:

  1. Jouw doelgroep bepalen
  2. Jouw prospects kwalificeren
  3. Ga de interactie aan

Oké… als je de artikelen hebt gelezen en bent begonnen met het implementeren van de lessen, dan heb je nu meer helderheid over jouw specifieke doelgroep, over hoe je potentiële kopers kwalificeert en over hoe belangrijk het is om ze de interactie te laten aangaan met jou en je business…

MAAR… er is een probleem.

Stel, je hebt jouw prospect of potentiële klant één keer ontmoet…
Offline – tijdens een netwerk bijeenkomst, in jouw winkel, of in de Business Bootcamp…
Of… online – ze bezochten jouw website, LinkedIn profiel of Facebook pagina…

Wat nu… ?

In 99,99% van de gevallen verlaten ze de (offline of online) plek en hoor je nooit meer van ze. Zo kun je tientallen win-win manieren hebben gevonden om de interactie aan te gaan, maar… als je publiek is vertrokken, hoe kun je daar dan nog je voordeel mee doen?

Handen in het haar… wat te doen?

Het antwoord is simpel.
Het is zo simpel, en tegelijk zo onderbenut dat ik me afvraag… waarom toch dat bord voor de kop?!

Zodra een prospect of potentiële klant in contact komt met jouw business, in welke vorm dan ook – dan MOET (en ik verhef mijn stem terwijl ik het zeg… “MOET”) je hun naam en e-mail adres in bezit krijgen, zodat je het vervolgcontact kunt initiëren.

Het kan me niet schelen of je ze 60 seconden aan de telefoon hebt gehad, of je een vorkje met ze hebt geprikt tijdens een borrel na een seminar, of dat ze jouw website hebben bezocht…

Je MOET een manier vinden dat ze jou hun naam en e-mail adres geven…(hoor weer mijn stemverheffing… “MOET”)

Een van de belangrijkste regels van business is…

Het geld zit in de lijst – “The money is in the list” 

Dit betekent… al het échte grote geld dat je gaat verdienen met jouw business… wacht op je in jouw lijst (database) met prospects en klanten.

Alleen wanneer je de lijst hebt, kun je ze (via e-mail) regelmatig en consistent WAARDE leveren (waarmee je ze meer bewust maakt van jouw merk en je expertpositie versterkt) en PROMOTIES sturen (resulterend in orders, opdrachten en… geld op je bankrekening).

En om je lijst op te bouwen, moet je een manier vinden dat ze jou vrijwillig hun naam en e-mail adres geven en ermee instemmen dat je regelmatig met ze communiceert.

Deze specifieke interactie of afspraak, deze call-to-action: “geef me jouw naam en e-mail adres” heet in marketing termen een OPT-IN.

En deze toezegging, deze opt-in, is de belangrijkste interactie van allemaal.

Er zijn 3 cruciale regels die je moet volgen als je de opt-in wilt krijgen:

  1. Iedereen die met jouw business in contact komt, moet worden ‘overgehaald’ om op de lijst te komen.
    Het is jouw verantwoordelijkheid om zo creatief en overtuigend mogelijk te zijn in het vragen naar hun contactinformatie.
  2. Vraag om de minimale informatie die je nodig hebt.
    Voor de meeste ondernemingen is voornaam en e-mail genoeg. Als telemarketing belangrijk is voor jouw business, wil je ook een telefoonnummer vragen. Wees je ervan bewust dat hoe meer informatie je in deze fase vraagt, hoe minder mensen bereid zijn deze te geven.
  3. Bied een concrete stimulans voor het geven van hun contactinformatie.
    Dit is cruciaal!
    De tijd ligt ver achter ons dat je gewoon een formulier op je website plaatste met de tekst “Schrijf je in op mijn mailing list”. Niemand wil op jouw mailinglijst.
    Hetzelfde geldt voor: “Geef me jouw e-mail adres en ik stuur je mijn nieuwsbrief.” Het kan niemand wat schelen!
    Kom erachter wat men echt, echt, echt wil hebben; iets waardevols en relevant voor jouw doelgroep. Iets waarvoor ze zouden willen betalen en geef ze dat gratis in ruil voor hun e-mail adres.

Om jouw creatieve vuur aan te wakkeren…een aantal voorbeelden: 

  • In een restaurant – bied een gratis koffie en/of dessert aan ‘van het huis’ in ruil voor hun naam en e-mail adres.
  • Tijdens een conferentie of beurs – geef een monster (sample) van je product in ruil voor hun visitekaartje.
  • Op je website – bied een PDF rapport, een videocursus, een webinar of e-book in ruil voor het invullen van een opt-in formulier…

En als ik zeg ‘formulier’ – dan bedoel ik natuurlijk heel eenvoudige invulvelden, zoals de opt-in die je vindt op Business Bootcamp home

In de Business Bootcamp ga ik verder de diepte in over het opt-in proces en nog belangrijker… wat je met je lijst moet doen, als je die eenmaal hebt.

Als je nog niet heb ingeschreven voor de Business Bootcamp… Schrijf je NU in voordat het is volgeboekt!

Als jij op het moment al opt-in informatie verzamelt – op welke manier dan ook – laat ons weten in het commentaarveld onderaan deze pagina, zodat we van elkaar kunnen leren.

En als je vragen hebt over het opbouwen van jouw opt-in lijst, laat het me ook weten in het commentaarveld. Ik doe mijn best om je vraag te beantwoorden in het nieuwe 1-uur durende live-streaming seminar “Target Audience Secrets”. Dit seminar is geheel gratis. Je kunt het op je computer, telefoon of tablet bekijken, thuis of waar je maar wilt.

Zodra we jouw comment plaatsen, krijg je de link naar jouw gratis ticket voor het Target Audience Secrets live-streaming seminar toegestuurd.

Tot onze volgende ontmoeting… online of offline!

Op jouw succes, Nisandeh

PS. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk kunnen profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
169 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Astrid Jacobs
8 years ago

Na kennismaking met Open Circles in mei dit jaar heeft mijn website een grondige transformatie ondergaan.
Ik biedt een PDF aan op de homepage (“Ken jij de kritische succesfactor van jouw onderneming?”) en heb afgelopen week mijn tweede (maandelijkse) artikel gepubliceerd.

Via de downloadable PDF verzamel ik email adressen.
Die ontvang ik nu als linkje per email.
Het probleem is dat mensen nog een tweede keer “ja” moeten zeggen om op mijn (Aweber) mailinglist te komen en geïnformeerd te worden over het verschijnen van het artikel (interactie). Dat is een extra drempel.

Is dit eenvoudig op te lossen of heeft iemand advies?

Esther Molenaar
8 years ago
Reply to  Astrid Jacobs

Tja Astrid,

Daar ontkom je bij aWeber niet aan. Er zijn wel mailinglist providers die slechts 1 opt-in nodig hebben.

Voordeel van een double opt-in is wel dat de inschrijvers die je kkrijgt ook echt interesse hebben. Zie het als een extra filter. De kwaliteit van je maiinglijst gaat daarmee aanzienlijk omhoog.

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
8 years ago
Reply to  Astrid Jacobs

What you’re describing, Astrid, is called a double opt-in.
And indeed that will lower significantly your conversion from a visitor to a subscriber.

There is a way to tell Aweber that you want to have your subscribers to only single opt-in (as opposed to double opt-in).
Just look it up, when you’re setting your list in Aweber.

If you can’t find it, I suggest checking their ‘help section’ or contacting them directly.

Esther Molenaar
8 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

There is a way to get single opt-in in aWeber. You make that decision in the settings of a new list.

I would recommend to use double opt-in to make sure the subscriber realy wants your information.

Nisandeh, why go for a single opt-in?

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
8 years ago

In most cases I prefer single opt-in – because double opt-in ‘kills’ your conversion (you lose 40%-50% of the subscribers you worked so hard to get).

However, if you’re not sure about the quality of your subscribers – then double opt-in gives you a ‘cleaner’ list and no spam complaints.

Astrid Jacobs
8 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

Thanks, both Esther and Nisandeh,

I will look into it, see if I can get to one single opt in.
I would like this to raise conversion Esther, to make it as ‘laagdrempelig’ as possible 😉

For now I prioritised ‘getting out there’ over getting it perfect.
Thanks again for your reply!

Josien Enklaar
8 years ago

Ik zie nu oveduidelijk in hoe ik in het verleden mijn klandizie gewoon heb laten lopen door niet gespitst te zijn op het krijgen van hun contact gegevens.Ik had geen visie en geen idee van hoe mijn specifieke value aan te bieden anders dan op mijn gebruikelijke veilige manier van een open les 2x per jaar. Mijn nek uitsteken en te durven vragen naar contactgegevens van de ander werkt al een tijdje maar nu lees ik ook waarom en versterkt deze actie bij mij alleen maar. Ik laat definitief mijn overtuiging varen dat dat onbescheiden zou zijn, zeg maar “not done” alsof de ander zich aan jou zou gaan aanbieden.

Dank je wel Nisandeh dit zo ruimhartig te delen.

Wout-Jan Slob
8 years ago

Voor mijn OPT in heb ik een relatief hoge drempel.
naam
email
telefoon nummer
leeftijd.

Als voor selectie voor mijn FE omdat deze arbeid intensief is.

Klaziena Waerts
8 years ago

Mijn bezoekers kunnen al vanaf de oprichting van mijn site een gratis ebook downloaden via een opt-in.

Ook heb ik een ander gratis ebook die je via ‘pay social’ kunt downloaden. Dus via een tweet of een like.

Rozemarijn van der Vinne

Ik ben druk bezig met mijn e-book om deze achter het de opt-in te hangen.

Mbt de opt-in snap ik dat je het bij de download kan vermelden dat men zich ook intekent voor de nieuwsbrief.

Soms heb ik wel mailadressen van mensen gekregen bijv. mensen die een workshop gevolgd hebben (soms via degene die de hele groep heeft aangemeld), in dat geval voel ik mij altijd wat bezwaard hen ook zomaar voor mijn nieuwsbrief in te schrijven, omdat zij daar niet specifiek om hebben gevraagd.

Is het terecht dat ik me daar bezwaard over voel, of mag je er na het volgen van workshop wel vanuit gaan dat ze ook op ‘de list’ mogen?

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
8 years ago

In principle, Rozemarijn, you can send emails to those that you have business relationships with – meaning clients.

However, if you haven’t sent any email to those people for months – they might have forgot about you and would flag your emails as spam.

Probably the best approach would be to send them a one-time mailing with the subject line “Remember me?” and then remind them of the business they did with you, tell them that you have this great newsletter for them (and if you can also a great free gift to go with it) and ask them to opt-in – either using a form on your site, or by replying to your email.

I know, I know… it’s a drag… but that’s why I tell you in the article, in the Business Bootcamp and any other business training – you MUST get everyone that get in touch with your business to opt-in – the minute they’re still in your place of business, on the phone or on your website…

Maarten Ruisch
8 years ago

Hallo Rozemarijn,

Als je met opt-in werkt, werk je altijd met een dubbele opt-in (tegenwoordig).

Dit wil zeggen dat jij wel mensen op een lijst kan zetten, maar dat deze mensen ‘van die lijst’ een email krijgt waar ze moeten bevestigen of ze wel op die lijst willen. Willen ze dat niet, dan schrijven ze zich uit en willen ze dat wel dan maakt de bevestiging dat ze op je email lijst staan.

Je kan dit alle maal in het dashboard van dit programma bekijken.
Als mensen zich zelf inschrijven op de lijst, ook dan moeten ze de link bevestigen, er komen dus nooit mensen op de lijst die dat zelf niet gewild hebben (en ze kunnen zich ook altijd weer uitschrijven.

Veel Succes, Maarten

Edwin Rosenquist
8 years ago

Ik heb nog geen professionele website. Kan ik ook in mijn email vragen om hun naam en email. En daar tegen over mijn gratis e-boek geven. Ik doe het nu met kosteloze website die hebben geen opt in. Mvg Edwin

Jaldhara Groeneveld
8 years ago

Ik bied veel gratis e-books aan. Hierdoor groeit mijn lijst ongemerkt. Ik doe hier eerlijk gezegd nog wel te weinig mee.

Maar de meest coole actie van de afgelopen tijd heb ik afgelopen weekend gedaan. Ik heb n.a.v. een workshop de volgende dag een online cursus ‘Ontdek je talent’ voor Young Professionals gemaakt.
Behalve dat het mij een boost gaf, waren de deelnemers super enthousiast dat ze zoveel extra waarde van mij krijgen. Bovendien heb ik sinds de business bootcamp wel meer ‘het gevoel’ gekregen hoe ik in interactie kan blijven.

De online cursus ‘Ontdek je talent’ voor Young Professionals gaat volgende week op mijn site. Voor iedereen die wil.

Pascal Claeys
Pascal Claeys
8 years ago

Na cursus over bloggen bij Nisandeh geexperimenteerd met aanbieden van gratis freeware in ruil voor email adres, ondanks laag pitje blijven aanmeldingen van nieuwe leden gestaag binnenstromen. Ben benieuwd naar streaming cursus.

Sigrid van der Laan
Sigrid van der Laan
8 years ago

Als opt-in heb ik een gratis e-boek ‘Netwerkend aan het Werk’ en een gratis miniworkshop ‘Elevator Pitch’, waarbij mensen kunnen aanklikken als zij niet willen dat hun naam op de mailinglist komt. Dit komt zelden voor, dus langzaam maar zeker groeit mijn lijst (met de nadruk op langzaam).

Wat ik niet heb, is dat de gegevens die via mijn WordPress site binnenkomen, automatisch aan Mailchimp worden toegevoegd. Geen idee hoe ik dat moet doen.

Heeft iemand tips hoe ik dat kan doen?

Esther Molenaar
8 years ago

Hoi Sigrid,

Binnen WordPress heb je een plugin van Mailchimp. Daarin kun je je mailchimp account koppelen aan het formulier.

Zo komen de inschrijvingen via je website terecht op je mailchimplijst.

Klaas van Oosterhout
7 years ago

Hoi Esther,

Werkt als een trein inderdaad via WordPress en Mailchimp, heb jij toevallig ervaring met een betaalde versie van Mailchimp?

Marieke Adrichem
8 years ago

Hoi Esther,
Een uur geleden bedacht ik mij nog hoe kan ik mijn te schrijven ebook over ZEN energiereisplekken nou gekoppeld krijgen . Dus WordPress aan Mailchimp. Dank voor de tip. Ik ga het proberen!!
Gr. marieke

Cindy Declerc
7 years ago

Mocht het iemand van nut zijn: ik heb nog maar recent de knop gevonden in linked-in om al je contacten in één keer te exporteren naar naar een csv-bestand. Dat is een soort ‘tussen-bestand’, dat je kan inladen in zowel excel als Mailchimp of aWeber.

Wat ik doe, is de lijst downloaden, manueel opschonen, en dan importeren. In de eerste mail ben ik zeer expliciet over waarom ze de mail krijgen, en vraag ik hen om uit te schrijven hoe dat te doen.

Het interessante van deze manier van werken is dat je zo de thuismailadressen krijgt – en niet de werkadressen. Dat maakt dat je in een andere situatie mailt…

Waar zit die knop? contacten> lijst openen en volledig naar beneden scrollen > blauwe link ergens aan de rechterzijde.

Eleonora van Grinsven
Eleonora van Grinsven
8 years ago

While reading and writing down this most important interaction I suddenly know what I can offer!! Briljant how you keep on helping me.

Delivering Tailor made clothing kept me at giving something they can touch. And now I see it can be a virtual gift as well. I think what my clients really want is to feel good about their looks. So I can write ‘feel good about yourself’ stories.

Eva Gundlach
8 years ago

Op dit moment ben ik druk bezig met het maken van een webshop, als verlengde van mijn dienstverlening. Alles gaat hierin samenkomen wat ik geleerd heb! Ook de opt-in. Schrijven mensen zich in voor mijn kosteloze ezine, dan ontvangen zij meteen het kosteloze ebook “Een mooiere huid in 10 dagen.”

Herman Wassink
8 years ago

We hebben de volgende methode om emails te verzamelen.

Naast opt-in welke nu wordt ingebouwd in onze nieuwe website, proberen we ook mailadressen te verzamelen van mensen welke we ontmoeten.

In onze fysieke showroom waarin we mensen helpen met het maken van een goede keuze voor tegels proberen we een aanvulling op ons gesprek te mailen. Dus als iemand een specifieke vraag heeft geven we aan dat we hierover informatie hebben welke we toe kunnen mailen.

We hebben hiermee nog niet veel ervaring maar het principe lijkt te werken.

Elly Oosting
8 years ago

Geweldig al die commentaren! Levert me weer heel veel inspiratie op! Ik ben volop bezig alle ideeën te implanteren. Ik geef interieuradviezen voor particulieren en bedrijven en denk er over om een webshop icm een opt-in te maken, gekoppeld aan mijn website.

Yvonne van Loon
8 years ago

Ik bied een Social Media Startpakket aan op mijn website. Ik heb ‘m ook achterop mijn visitekaartje gezet. Ik ben nog niet helemaal tevreden met het resultaat. Tijd om te evalueren dus.

Marije Zuidervaart
Marije Zuidervaart
8 years ago

Misschien heb je iets aan wat ik ervaarde toen ik je commentaar las. Als ik lees: ‘startpakket’ denk ik aan iets wat onvolledig is. Je maakt er een start mee, maar voor het vervolg heb je meer nodig. Wellicht dat een andere naamgeving je product aantrekkelijker maakt.

Een naam die aangeeft dat je er direct resultaat mee behaalt i.p.v. een naam die de suggestie wekt dat je een start kan maken met iets waarmee je misschien ooit in de toekomst als je nog meer hebt geïnvesteerd een resultaat behaalt….

veel succes!!

Yvonne van Loon
8 years ago

Jeetje Marije, zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Bedankt voor dit inzicht. Het heeft mij aan het denken gezet.

Bene Bailleul
8 years ago

Thank you Astrid for starting this interesting discussion about double opt-in. Thank you Astrid & Nisandeh for your very valuable answers.

I’m using MailChimp and they work also with a double opt-in. Is it possible to change this in a simple opt-in?
Thanks for sharing your expertise. 😉

Angelique Slatius
8 years ago

Een opt-in heb ik nog niet online, maar dat gaat deze week nog gebeuren. Als iemand zich inschrijft voor mijn nieuwsbrief krijgt hij of zij 10 gratis Feng Shui tips voor beter slapen. Onmisbaar, nu de dagen weer korter worden en slaaptekort funest is voor je plezier en productiviteit overdag.

Karoline Wagenaar
8 years ago

TNXX dat het mij makkelijk gemaakt wordt de 10,24.7 regel toe te passen. De uitnodigende oefeningen toe te passen. In alles wat ik lees en mag ontvangen komt duidelijk naar voren wat jullie ons in de Business Bootcamp duidelijk hebben gemaakt.
Je houd me bij de les…TNXX

Suzanne Trieling
8 years ago

Op mijn nieuwe website ( die nog niet live is..) heb ik een opt-in met 3 gratis workshop video’s, met stap voor stap uitleg hoe je met een hoopje materiaal tot een mooie creatie kan komen.
Het wachten is nog op de drukker en dan… geht’s lose!!!

Ben heel benieuwd.

Ingrid Langen
8 years ago

Sinds een jaar of zo ben ik aan het bouwen aan mijn lijst. Het groeit gestaag. Een opt-in op je website is stap 1. Maar hoe krijg je meer mensen daar naartoe?

Ik heb in mijn bio van Twitter een link naar een pagina op mijn website over mijn e-boek. Sinds ik heel actief nieuwe volgers ‘acquireer’ op Twitter, groeit de opt-in ook. Ik kan in mijn analytics zien dat dat inderdaad via Twitter komt.

Nog een tip: bied je nieuwe LinkedIn connecties je e-boek aan, mits ze hun e-mail adres achterlaten….

Joy Quist
8 years ago

Ik ben druk bezig met het opzetten van een database. Ik blijk al over vele adressen te beschikken, maar deed er niets mee. Maar doordat ik steeds enthousiaster word door wat ik geleerd heb tijdens o.a. de Business Bootcamp en nu ook de stap voor stap methode toepas waardoor ik wel “in beweging” blijf, is mijn mindset drastisch aan het veranderen! Kortom, ik zit nog in de beginfase van de verandering, maar de verandering is er! Nisandeh, dank!!

Ellen Faber
8 years ago

Komend weekend sta ik met mijn werk (papierkunst) op een kunstbeurs (een tafel per kunstenaar) in Amersfoort.
Wat is de beste manier om mensen te benaderen om mij hun email te geven.
Tot nu toe gaf ik bij exposities kaartjes waarop mijn email, website (www.ellenfaber.info) staan zodat ze mij kunnen bereiken. Wat niet vaak gebeurd is. Maar nu kan alles veranderen! Aangemoedigd door dit artikel wil ik een volgende stap zetten. Hebben jullie een tip voor een kunstenaar?

Alvast bedankt.
Ellen Faber

Maarten Ruisch
8 years ago
Reply to  Ellen Faber

Hallo Ellen,

Wat is eenvoudiger dan een A4 neer leggen en de mensen vragen of ze hun naam en email achter willen laten? Als dank kan je ze dan bv een PDF geven met de basis die iedere papier kunstenaar nodig heeft om te beginnen (ik zeg maar wat).

Veel plezier op de beurs,
Maarten

Ellen Faber
8 years ago
Reply to  Maarten Ruisch

Hoi Maarten,

wat bedoel je met een PDF in return? (als bedankje?)

Ik heb mensen mondeling gevraagd om hun email te geven om op de hoogte gehouden te worden.
Op dag 1 (gisteren) heb ik geen respons daarop gekregen.

Vandaag, dag 2, nieuwe dag, nieuwe kansen.
Misschien nog een tip van iemand?

Maarten Ruisch
8 years ago
Reply to  Ellen Faber

Hallo,

In deze wereld is het belangrijk veel te geven. Een PDF geef je idd als een bedankje. In feiten geven ze jou de email omdat ze zo graag jou PDF willen hebben daarom moet PDF voor de inschrijvers ook van waarde zijn.
Als jij dat email adres in je Aweber of mailchimp stopt, zorgt de opt-in er voor dat de ontvanger de vraag of je wilt inschrijven kan bevestigen. Pas dan staat het email adres in je lijst en kan je deze gebruiken voor je email campagne.

Succes gewenst
Maarten

Mariëlle Jansen
8 years ago

Ik vind het toch wel leuk te merken hoe jouw lessen zich dit jaar gestadig in mijn cellen nestelen … bij elke netwerkbijeenkomst, Linkedinbezoek, Facebookbezoeker vraag ik of ik ze kan helpen en of ik hun gegevens op de mailinglist mag plaatsen. Ik ben anders gaan denken en voelen, en ook andere woorden gaan gebruiken om mijn doelgroep te bereiken. Het gaat stap voor stap, maar vooruit! Dank je … want zo bereik ik meer40+-ers om goed in hun te komen zitten met wie ze zijn en wat ze doen in hun leven.

Leni Minderhoud
8 years ago

I do not have an opt-in via my website… Only in a few blog articles or my training articles. Sometimes I receive via the contact page a question e.g. after my talk on stage on the Business Bootcamp. Can I use these e-mail adresses as well? Or do I have to ask them specific if I can use there e-mail addresses for news etc. ?

I know, I know, I have to improve this as soon as possible….

I got now most of the contacts via LinkedIn. I make tags and I label them when they belong to my target audience. Once in a time I export the contacts to my address book (mailing list). I received from one person on LinkedIn a message that I was not allowed to send LinkedIN contacts mails on a promotion . Shortly I will send my target audience, of which I have the e-mailaddresses, a lot of news and offers. Is it necessary to ask them first if they appreciate this? As they are not on my list via an OPTIN on my website.

How I receive now the e-mailaddresses? That is via workshops for free. After the workshop I send information and also the promise to check their LinkedIn profiles. They all give me the email addresses. I label these seperately as workshop members.

A lot to do still…

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
8 years ago

Hi Leni,

If the people didn’t opt-in to receive your information, you better ask their permission.

The way I do that with LinkedIn, for example, is that I offer people to download my LinkedIn report, and then they opt-in.

You can send a one-time mailing to the whole LinkedIn list and offer them something really great that they need to opt-in for.
But keep it to a one-time thing… (and let them know it’s a one-time thing).

About people contacting you via your contact page, simply thank them for their interest in your services, and inform them that you would be happy to provide them with regular value via your newsletter (or whatever you call it), and tell them how to unsubscribe should they wish to…

Leni Minderhoud
8 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

Thanks for your prompt reply Nisandeh. I understand re LinkedIn and the contact page.

So your advise is to ask once in a brief mail to the whole address list asking for their permission to be on my mailing list for announcements on blog articles, offers, news on whatever, with a click to a subscription page? and with the possibility to unsubscribe later. Which I have to automate. And no extra free gift in that mail?

And this mailing list will be a separate list and not my current address book I presume?

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
8 years ago

Always give an incentive for opt-in. Always.
And the more valuable and relevant the gift, the higher your conversion.
As soon as they opt-in they can be in the same list as all the other opt-ins.

Coen Tuerlings
8 years ago

Met onze Soundfulness methode helpen we coaches, therapeuten, trainers en zorgverleners om hun cliënten succesvol te laten ontspannen.

• cliënten die niet goed kunnen slapen,
• cliënten met angsten en depressies,
• cliënten die rusteloos zijn en weerstand bieden tegen zorg,
• cliënten met spanningen en chronische pijn.

Online stimuleren we onze klanten om hun contactinformatie achter te laten, door het aanbieden van een gratis Soundfulness klankontspanning. Hierdoor kunnen ze het effect van de Soundfulness methode zelf ervaren en uitproberen of het bij de eigen cliënten werkt.

Deze gratis klankontspanningen zijn te vinden op onze website, onze blog, onze facebook pagina en op websites van onze Joint Venture partners.

Naderhand ontvangen ze een email met enkele vragen over de bevindingen met de Soundfulness klankontspanning. Ze ontvangen wederom een klankontspanning maar deze keer beter afgestemd op de wensen van de klant.

Offline stimuleren we onze klanten, door ze te verwijzen via onze folders, visitekaartjes etc. naar deze gratis klankontspanningen.

Ook geven we in ruil voor een visitekaartje een Audio CD met 6 verschillende klankontspanningen. Naderhand nemen we telefonisch contact op hoe ze de verschillende klankontspanningen hebben ervaren en creëren we een goed moment om vragen te stellen.

Door werkelijk interesse te hebben naar de ervaringen van de coaches, therapeuten, trainers en zorgverleners, kunnen wij onze producten en diensten beter afstemmen en bouwen we aan een goede klantrelatie.

We leren enorm veel van deze contact momenten.

Marjolein Kalter
8 years ago
Reply to  Coen Tuerlings

Mooie inspiratie Coen!

Ik ben naast de kanotochten (seizoensgebonden) ZZP-ers die nog niet zo lang bezig zijn aan het helpen om hun niche (klant, probleem, oplossing) verder te verscherpen zodat hij winstgevend wordt. Ben er nog niet lang mee bezig maar inmiddels ben ik met bijna 15 mensen bezig met een traject.

Heerlijk om met ze de diepte van hun ontwikkelende bedrijf in te duiken en gezamenlijk prachtige dingen te vinden.

Intussen bouw ik aan mijn website, verzamel ik adressen en broed ik op een e-book.

Jouw aanpak in de eerste contacten inspireert me! Dankje!

Meta Groot Antink
8 years ago

Ik heb gemerkt dat mijn gratis cadeautje aanslaan bij de bezoekers van mijn site, maar ook dat ze worden gebruikt door een aantal van die mensen om weer gratis weg te geven aan hun klanten, zodat ik die inschrijvingen misloop. Om dat voor te zijn, krijgt mijn nieuwe e-book een mooie cover en een opmaak waarin ik als afzender herkenbaar blijf… vroeg of laat komen de lezers dan toch weer bij mij terecht, hoop ik.

Het inzicht om te investeren in een mooie vormgeving was één van mijn inzichten tijdens de Business Bootcamp, en ik hoop dat het voor een versnelling van mijn groeiproces gaat zorgen.

René Borghouts
8 years ago

Ha Meta, ik zag recent je nieuw vormgegeven website. Heeel mooi EN functioneel (ultimate!). Ik ben blij dat mijn vakbroeder(s) de tip die ik je toentertijd heb gegeven om de zwarte pagina’s aan te passen naar witte pagina’s fraai hebben uitgevoerd. Een goed voorbeeld dat vormgeving een investering is die zich dubbel en dwars terug verdient.

Jessica Krul
8 years ago

From the Business Bootcamp in May til now.

New website + opt-in offer – free download – blogs – now learn to write more blogs.

And I am having fun now.

Thanks and still more to come.

Gert-Jan Brandenburg
8 years ago

Ik heb geen opt-in formulier op de site staan.
Wel ben ik alert om mensen hun gegevens te vragen (naam en mail) als ik even met ze gesproken heb.
Ik zet ze dan netjes onder elkaar in Excel.

Kopiëren die lijst en plakken in de mail > AAN
Nauwkeurig werken, anders sputtert je browser (kan niet verzenden,blabla)

Gert-Jan Brandenburg

Klaas van Oosterhout
7 years ago

Hoi Gert-Jan,

Alert zijn om mensen hun gegevens te vragen is super, dit wil ik nog wel eens vergeten. Echter een opt-in lijst werkt voor jou, kost je 1 keer wat werk en vervolgens gaat het helemaal automatisch. Als je het goed doet kan dit veel opleveren voor minimaal werk.

Annelies Vroomans
8 years ago

Net de nieuwe website van Juffrouw @ Home in de lucht. juffrouwathome.nl

Ik help werkende ouders met kinderen op de basisschool die meer balans willen in gezin – werk – schoolgaande kinderen.

Om deze ouders direct te helpen, bied ik een GRATIS IdeeënGids aan om de ochtendstress te lijf te gaan, waarmee veel gezinnen met werkende ouders en schoolgaande kinderen worstelen.

De aanbieding staat in een aparte kleur op een prominente plek en komt op elke pagina terug.
En het werkt: dagelijks nieuwe aanmeldingen! Ook mooi: ik krijg reacties terug dat ouders zich echt geholpen voelen.

Ik zie tegenwoordig steeds vaker een pop-up met een aanbieding voor incentive in ruil voor mailadres. Dat heb ik ook overwogen, maar ik krijg negatieve reacties op dat idee.

Wat vindt jij, Nisandeh? En jullie, mede-OpenCircles-bloglezers?

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
8 years ago

Hi Annelies,

Everyone hates popups.

Yet… from our experience it will double your opt-in numbers.

Like everything, when it comes to marketing, test, test, test… and see if it works for you.

Don’t fall into opinions of people, when you can count on data… 🙂

Hope that helps, Nisandeh

Annelies Vroomans
8 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

I will test and hope it works. Better sorry than safe 😉
Great help! Thanks Nisandeh.

Bene Bailleul
8 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

Thank you Nisandeh for sharing your experience about pop-ups.

And the ‘test test test’-proposal (yes, don’t assume). 😉

Jacqueline ter Haar
8 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

My problem with the pop-up I used to use is that it works really badly on tablets because it covers most of the website texts.

Does anyone out here has a good wordpress pop-up that works on tablets as well?

Thanks for any advice!

Jacqueline

Rob Marrevee
8 years ago

Hoe krijg ik mijn LinkedIn contacten zover dat ze zich werkelijk inschrijven op mijn website. Ze krijgen een e-book, maar nog schrijven ze niet allemaal in!

Esther Molenaar
8 years ago
Reply to  Rob Marrevee

Hallo Rob,

Pas het e-book geven wanneer ze zich ook daadwerkelijk hebben ingeschreven.

Met behulp van een autoresponder is dat zo geregeld. Bijvoorbeeld aWeber.

Tineke Huizenga
8 years ago

Hallo Esther,
Aweber ken ik niet, is dit eenvoudig te installeren en werkt het goed of heb ik toch een expert nodig?

Heb jij het zelf geïnstalleerd?

ZICHTBARE groet,
Tineke Huizenga

Leni Minderhoud
8 years ago

Hi Tineke, Aweber kun je zo googlen en een try-out aanschaffen voor 1$. Ik ga er binnenkort mee aan de slag voor mijn membership site. Deze week zal ik een account openen, dus mail me even voor meer informatie.

inspirerende groet!
Leni

Yvonne van Loon
8 years ago
Reply to  Rob Marrevee

Rob,

Is het wel noodzakelijk dat al jouw LinkedIn-contacten jouw e-book downloaden? Vallen ze allemaal in jouw doelgroep?

Ik heb zelf in mijn LinkedIn-contacten veel relaties die niet in mijn doelgroep vallen. Denk aan leveranciers e.d. Dus helemaal niet erg als ze zich niet inschrijven.

Groetjes,
Yvonne

Bene Bailleul
8 years ago

Yvonne, goeie vraag ivm LinkedIn – contacten. Allemaal opnemen of selecteren naar jouw doelgroep. Wel, ik heb gekozen voor het laatste, vraagt natuurlijk wat werk en tijd.

Wat zijn de ervaringen bij anderen ivm LinkedIn: alle contacten of zelf filteren?
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen (want heb hier toch wel wat tijd in gestoken).

Annemiek de Nijs
Annemiek de Nijs
8 years ago

Vandaag mijn opt-in verbeterd. Mensen krijgen daadwerkelijk een link met voordelen voor de schilder/creatieveling.

E-mailadres word opgevangen met Mailchimp. Daar is ook de link geplaatst om de beloning voor je emailadres op te halen.
Men komt dan weer op een afgeschermd deel van mijn website.

Ik denk dat het nog beter kan , maar ben blij met de mijlpaal die vandaag weer is bereikt.
Celebrate…

Finetunen, ja dat is wel de fase van nu voor mij. Het anders kijken naar mijn bedrijf is wel een feit. Ik werk er niet meer IN maar AAN.
Geeft rust in mijn hoofd en ruimte weer voor nieuwe ideeen, betere….

Dank voor mijn nieuwe Mindset… great.

Edgar Hütte
8 years ago

Ik vind het nog erg lastig om een gratis iets te verzinnen dat werkt voor mijn doelgroep. Ik zit te denken aan kortingscodes voor mijn events en trips. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Maikel Latour
8 years ago
Reply to  Edgar Hütte

Ik weet niet welk soort events jij organiseert maar kun je geen gratis inkijk geven in jouw events? Om je gerichter te helpen ontvang ik graag meer info over het soort events dat jij organiseert.

Groeten,
Maikel Latour

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
8 years ago
Reply to  Edgar Hütte

Hi Edgar,

Discounts will never get you the response that something FREE will do.

It’s time to get creative and find something valuable to THEM that is low (or no) cost to you – so you can give it for free.

Edgar Hütte
8 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

Thank you Nisandeh. I will think more about what I could offer for free to potential future, something that they really want.

Esther Molenaar
8 years ago

Op mijn eigen website heb ik een opt-in met gratis video cursus.

Daarnaast heb ik voor een ander product ook een website. Daar heb ik nog geen opt-in voor. Deze is in de maak.

Mijn mailinglijst voor site 1 groeit gestaag en daar ben ik trots op. Mensen zijn dus geïnteresseerd in wat ik te vertellen heb. Gaaf!

Ik heb wel geleerd dat je niet iets gratis zonder er zelf een waarde aan te hangen. Zorg dat het niet alleen inhoudelijk waarde heeft, maar geef er ook een waarde aan dat je in geld uitdrukt. Dat je het dan gratis weggeeft betekent dan veel meer.

Robert Rosier
8 years ago

Bedoel je met “waarde aan hangen”

~ dit product ter waarde van [x euro] krijg je gratis als je… ~

Esther Molenaar
8 years ago
Reply to  Robert Rosier

Ha Robert,

Ja dat bedoel ik.

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
7 years ago

Dit wacht dringend op mijn implementatie. Dit is zó belangrijk om te doen!!! Ik twijfel nog welk materiaal van waarde het gaat worden: een speciale video (maken), een kort e-book, een PDF-testrapport. Ik vind zelf de video het leukst.

Martin de Witte
8 years ago

Ik ga prospects vragen of ze geïnteresseerd zijn om regelmatig zinvolle informatie van mij te krijgen. Zo ja, dan vraag ik hen om het formulier in te vullen. Bovendien bied ik aan om iemand die zich via die prospect bij mij aanmeldt voor een behandeling, 50% korting te geven op de eerste behandeling van een uur.

Klaas van Oosterhout
7 years ago

Hoi Martin,

Als je zegt zinvolle informatie, wat bedoel je dan? 50% korting is nog steeds niet gratis, werkt dit voor je?

Hoor het graag,
Klaas

Bene Bailleul
8 years ago

Ik help startende leidinggevenden succesvol en gelukkig te zijn.

Via mijn opt-in krijgen ze in ruil voor het ‘voornaam, naam en emailadres’ mijn e-boek “dé 7 meest gemaakte fouten als startende leidinggevende”. Naast de 7 fouten, geef ik ook de 7 kwaliteiten een actieplan (dit staat echter niet vermeld op mijn site).

In mijn e-boek verwijs ik ook naar mijn startworkshop leiderschap “Mijn Eerste Stappen”.

Na één week krijgen de inschrijvers nog een mailtje met de verwijzing en de promo naar de workshop.

Na 3 weken krijgen ze nog een uitnodiging om deel te nemen aan een online leiderschapsonderzoek. Na deelname zullen ze de resultaten en extra tips ontvangen.

Ik ben hier vorige week mee gestart, nog maar enkele downloads. Dus nog eventjes afwachten voor de échte resultaten.

Voor het samenstellen van mijn lijst heb ik mijn adresboek/LinkedIn-contacten gefilterd naar mijn doelgroep. Da’s mijn startlijst, die ga ik aanvullen met de adressen uit de opt-in.

En door sociale media te betrekken in mijn communicatie wil ik deze ook kunnen vergroten.

Bijkomende tips of feedback is meer dan welkom, alvast bedankt 😉

Caroline Leferik
8 years ago

Ik heb allemaal leuke ideeën voor Opt-In’s, maar loop vast op de technische aspecten ervan…

Ik ben hypnotherapeut ‘t zou super zijn om bij elke inschrijving voor de nieuwsbrief een gratis ontspanningstrack / audio hypnose te kunnen weggeven….

Maar helaas – en daar ligt niet mijn sterkste punt, zal ik eerst moeten uitzoeken hoe ik dat mogelijk maak…

Om nou iedereen met WeTransfer een file’tje te sturen… niet zo sjiek, vind ik.

Wat vinden jullie?

Astrid Jacobs
8 years ago

Dag Caroline,

Zou je niet een linkje naar een goed gecodeerde (verborgen) webpagina kunnen sturen, waarvan mensen de mp3 vervolgens kunnen downloaden?

Veel succes!

Yvonne van Loon
8 years ago

Hoi Caroline,

Ik zou op een verborgen websitepagina het nummer downloadbaar maken of embedden. Dan link je vanuit jouw opt-in software naar deze pagina.

Kun je hier iets mee?

Groetjes,
Yvonne

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
8 years ago

Hi Caroline,

Simply upload the audio file to your website and in the autoresponder (the automatic email they get after opting-in) give them the link to the audio file (the URL).

You can see an example of a page on our website with a link to an audio file here:
http://businessbootcamp.nl/blog/succes-zonder-moeite

Hope that helps, Nisandeh

Sylvia de Goede
8 years ago

Sinds ik hier van bewust ben, is mijn lijst gegroeid.
En heb ik een groter bereik voor mijn blog.

An Deckers
8 years ago

Op mijn website geef ik een gratis e-mailtraject om je goed te voelen. Ik krijg veel positieve reacties op dat traject.

Voor mij blijft het de uitdaging om die mensen regelmatig een goede nieuwsbrief te zenden. Ik kan dit wel, maar hiervoor dien ik steeds uit mijn comfortzone te stappen. Tijd om daar aan te werken!

Jet Sebus
8 years ago

Wat inspirerend, al die voorbeelden en ervaringen. Bij mij zit het opt-in aanbod nog steeds in mijn hoofd. Tijd om ermee voor de dag te komen dus.

Wat ik lastig vind, is dat ik mijn hele Front-end – Back-end systeem nog niet goed voor ogen heb.

Aan de ene kant denk ik: niet zeuren: gewoon beginnen en dan ontdek ik stapsgewijs en met vallen en opstaan wel hoe ik verder kom.

Aan de andere kant wil ik zo graag het hele overzicht hebben, zodat die opt-in als eerste stap ook in de juiste richting leidt.

Ik heb al veel meer duidelijkheid over wat ik wil met mijn schrijf- en denkcursussen voor overheidsprofessionals, maar ik ben er nog niet.

Dank voor de inspiratie, allemaal!

Leni Minderhoud
8 years ago
Reply to  Jet Sebus

Hi Jet,

Als je een Opt-in in je hoofd hebt zou ik hem gaan verwoorden en maken. Daar kun je weer zoveel van leren. Begin met een eerste stap. Het staat juist professioneel als je zo’n stap zet. Uiteraard wil je eerst het hele plaatje maar dat kan veranderen als je de reacties weet op je opt-in.

Wellicht helpt het je verder als je hier de opt-in voorlegt en om reacties vraagt?

Joséphine Noyons
8 years ago

Hartelijk dank voor jullie inzet en mooie werk, om zelfstandig ondernemers te helpen.

Ik moet bekennen dat ik er zelf nog niet mee werk, omdat ik, als kunstenaar, erg moet wennen aan werken met Social Media.

Regelmatig voel ik me overspoeld door alle informatie en mail op mijn computer.
Daarom heb ik een vraag:

Is er iemand die mij persoonlijk zou kunnen ondersteunen met leren werken met Social Media, in ruil voor Zen- Zang les?

Groeten van Joséphine Noyons
06-24261719

Tjitske de Boer
8 years ago

Zo’n lijst heb ik al jaren. Vroeger was het meer een adressenlijst en stuurde ik 2 x per jaar een papieren brief rond. Ook nu nog gaat zo’n brief naar ongeveer 40 prospects. Gelukkig is het nu een stevige E-maillijst en met 1 druk op de knop stuur ik nu mijn 2 jaarlijkse nieuwsbrief rond. Ik zou niet weten hoe ik had moeten overleven zonder die lijst! En nu natuurlijk ook tussentijds met mijn blog.

Maar ondanks dat bewustzijn heb ik nog geen opt-in laten installeren. Ik ben met een nieuwe website bezig waar dat allemaal geregeld is. Maar dat proces gaat langzaam, te langzaam. Intussen glipt het goud tussen mijn vingers door. Ik heb zelfs niet gekeken of zo’n opt-in ook op mijn oude website past. Ben er zonder meer van uit gegaan dat dat niet zo is.

Tijd voor gepaste actie!!!
Is er iemand die mij kan zeggen of je een opt-in op elke website kunt zetten of moet zo’n website aan bepaalde eisen voldoen.

Esther Molenaar
8 years ago

Hoi Tjitske,

Voor zover ik weet past een opt-in op iedere website. Je site hoeft niet aan bepaalde eisen te voldoen.

Het gaat om de code waar de opt-in in is geschreven (HTML) en dat is dezelfde code die ook voor je website wordt gebruikt.

Het is natuurlijk geweldig dat je een opt-in kun zetten op twee sites. Degene die jouw site bouwt, kan je vast verder helpen.

Martine van Eijk
8 years ago

Hoi Tjitske,

Lijkt me een goede voor onze volgende mastermind. Ik blijf ook een beetje op het technische hangen.

Martin Kugel
8 years ago

Hoi Tjitske,

Kan zeker op jouw huidige site. Zou het in het bovenste blok zetten, vlak na ‘Reacties en vragen zijn altijd welkom …’ en ‘blog’.

Zoals Esther schrijft is het slechts een code/script die je plaatst in je html…

Goed om te lezen dat je bezig bent met een nieuwe site. Is eerlijk gezegd ook hard nodig 😉 Als je het fijn vindt, wil ik er best eens naar kijken als een soort testpanel. Dus de proefversie of als het net live staat. Contact me via LinkedIn.

Groet,
Martin

Elvira Noot
8 years ago

Wij zijn net begonnen een officiële nieuwsbrief rond te sturen iedere maand, en iedere halve maand een korte mail met de nieuwste blog.

In ruil voor hun email adressen zullen mensen binnekort het nieuwste E-book gratis toegestuurd krijgen ‘Doodsangst’ over het natuurlijke gedrag van het paard in spannende situaties.

Martijn Luimes
Martijn Luimes
8 years ago

Op dit moment ben ik druk bezig met het schrijven van een e-book en met het klaar maken van mijn website voor opt-in en nieuwsbrieven. Wat ik mij afvraag is dit. Mensen geven hun naam en mail voor een gratis e-book, maar niet per sé ook voor een nieuwsbrief. Mag ik dan wel nieuwsbrieven sturen naar die mensen? Of ben ik dan aan het spammen?

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
8 years ago
Reply to  Martijn Luimes

Martijn – it’s actually really simple.

Here is my proposed opt-in form text:

………………

To download this fantastic/powerful/valuable e-book and receive regular valuable information and updates, fill in your name and email address, and you’ll be able to start changing your life immediately…

First name:
Email:

Submit button

………………

That’s it!

Change the text to fit your style and content, and you’re good to go.

Hope that helps, Nisandeh

Eleonora van Grinsven
Eleonora van Grinsven
8 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

Thanks for this great way of putting it open and direct!

Martijn Luimes
Martijn Luimes
8 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

Thanks Esther and Nisandeh!

Yes, I could add the text. I don’t see you use it on your website though, Nisandeh. When I dug a little in my mail history I found a mail I got when you trapped me in your opt-in 🙂 It says:

Als je geen e-mails meer wilt ontvangen of je gegevens wilt aanpassen, klik hier.

Of course people will get a mail with the direct link to my e-book and I will add a line like this. It probably is a standard line when you use something like Mailchimp or aweber. Isn’t it?

A little more sneaky, but I don’t want them to get out easy, do I?

Thanks for your dedication!

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
8 years ago
Reply to  Martijn Luimes

Yes Martijn.

The line “Als je geen e-mails meer wilt ontvangen of je gegevens wilt aanpassen, klik hier.” comes automatically from the mailing program we use (it’s the law… we cannot remove it)

And about the extra text I suggested, I use something similar in different opt-in offers – especially when they’re being offered to complete ‘strangers’. However, many times I don’t.

I believe that if we keep over-deliver, people will WANT to get more from us (which they usually do)…
And then again… they can always unsubscribe…

Esther Molenaar
8 years ago
Reply to  Martijn Luimes

@Martijn,

Tja, das een goeie! Ik zou dan aangeven, wanneer mensen hun e-mailadres achterlaten, dat jij ze in de toekomst op de hoogte houdt van informatie die afkomt van jouw bedrijf. Dat is dus ook je nieuwsbrief. Dan heb je dat opgevangen.

9 van de 10 keer weten mensen ook dat dit gaat gebeuren. Ik zou me er niet heel erg druk over maken. Maar een toevoeging zoals ik hierboven noem, kan een optie zijn.

Succes!

Elfriede Krauth
8 years ago

Ik verzamel emails via de opt-in op mijn website, een presentatie volgende maand en verder heb ik nog visitekaarten die je laten weten wat je op mijn website kunt downloaden.

Wekelijks bloggen is inmiddels volledig inside my comfort zone, mensen ervan op de hoogte stellen kan beter. De 100% zoals Nisandeh het boven vraagt haal ik (nog) niet.

Susanne Ramselaar
8 years ago

Opt-in via nieuwsbrief. Binnenkort ook d.m.v korte filmpjes en e-bookjes. Verder van alle klanten en tijdens open dagen vraag ik om hun naam en e-mail. Voorheen had ik nog geen cadeau(tje). Binnenkort wel.

Dank jullie wel voor al jullie ideeën.

Ik ga er zeker van een paar gebruik maken!

José Lenders
8 years ago

Bedank voor al jullie reactie! Helaas weet ik nu nog beter dat ik een hoop info en vaardigheden mis. Ik ben niet actief op social media, heb adressen in een excell bestand én een bak vol visitekaartjes waar ik niets mee doe en ik heb heel veel weerstand om mij te verdiepen in de technische kant van opt-ins en databases.

Ik zoek iemand die het leuk vindt om mij te helpen een gedegen start te maken in ruil voor goede gesprekken en tips. Ik richt mij in mijn werk op leiders die meer lucht en ruimte willen om vooruit te komen.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Foeke van der Zee
8 years ago

Ik heb al een tijdje een opt-in via AWeber, maar dat loopt niet echt storm. Ruim 500 bezoekers per dag op mijn site, maar slechts een enkele inschrijving. Ik ga binnenkort maar eens een ander aanbod proberen. Eens kijken of dat beter werkt.

Tineke Huizenga
8 years ago

Hallo Foeke, is jouw aanbod aantrekkelijk genoeg?
Bied je waardevolle content?
Ben wel jaloers op je met 500 bezoekers per dag!
Waar zit de crux?
De titel die je aanbieding heeft is heel belangrijk.
Kan ik je ergens mee helpen?
Groet, Tineke Huizenga

Karen van den Brink
8 years ago

Eigenlijk zet het wekelijks blog me altijd weer aan het denken.
Al een tijdje ben ik niet zo tevreden met mijn opt-in. Mensen krijgen 10 gratis tips voor mindful eten. Ik heb wel inmiddels 150 nieuwsbrieflezers, maar dat kunnen er veel meer worden.

Via Google Analytics kon ik uitrekenen dat slechts 1 op de 25 mensen die mijn website bezoekt zijn email- adres achterlaat voor de tips.

In het blog lees ik dat iedereen die met jou (of met je website) in contact is gekomen zijn mailadres MOET achterlaten. Dan doe ik iets niet goed en is mijn opt-in niet aantrekkelijk genoeg.

Werk aan de winkel.
Maar wat is tegenwoordig nou een superaantrekkelijk “opt-in cadeau’? Er worden zoveel e-books, cursussen, tips, video’s aangeboden dat ik me soms afvraag of mensen daar nog wel op zitten te wachten.

Waar zitten mijn potentiële cliënten dan wel op te wachten? Ik begeleid mensen die een gezonde relatie met eten en hun lichaam willen krijgen zonder op dieet te hoeven o.a. m.b.v. mindful eten.
Suggesties zijn meer dan welkom!

Hartelijke groet van Karen

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
8 years ago

Hi Karen,

It’s true that 1 out of 25 visitors opting in to your list can be better… but please don’t expect EVERY single one of them to opt-in…

Your goal should be to keep improving your wordings, how you describe the benefits of your incentive, your ‘call-to-action’, the incentive itself, the placement of the opt-in form throughout your website, and any other factor…

So the conversion will go up from 1 in 25 visitors, to 1 in 20, to 1 in 15, to 1 in 10, etc…

To your success, Nisandeh

Karen van den Brink
8 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

Hi Nisandeh

Dank voor je antwoord. Goed om inderdaad een doel voor ogen te hebben en ervoor te zorgen dat de conversie groter wordt. Dat zal langzaam moeten/mogen stijgen. En hoeft niet meteen een 1 : 1 verhaal te worden. …..

Ik kreeg net per telefoon al een leuke tip van iemand om het visueel aantrekkelijker te maken, zodat mensen meer getriggerd worden voor de opt-in te kiezen.

Daar houd ik van: concrete adviezen die ik kan gaan uitvoeren.

Hartelijke groet van Kare

Martin Kugel
8 years ago

The money is in the list, het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Op mijn website had ik in eerste instantie het niet goed gedaan. Laten we vooral ook leren van de fouten. Trial and error.

Op basis van de business bootcamp heb ik mijn website aangepast met een opt-in + gratis rapport. Alleen heb ik het te moeilijk gemaakt; wel zeer waardevol maar toch. Teveel moeite voor de bezoeker kan ik beter zeggen. Op basis van 10 vragen kreeg men een persoonlijk rapport toegestuurd over verbeterpunten in de zakelijke communicatie. De lijst groeide moeizaam en de opbrengst (omzet) nihil. De verkeerde mensen vroegen het rapport aan (studenten, zzp’ers). Nu ben ik bezig om bovenstaande meest simpele opt-in toe te passen met een gratis e-book (de veranderende rol van communicatie in een organisatie). Het rapport ga ik vervolgens aanbieden als tweede gratis artikel aan een selectie van de lijst (hot prospects). Denk erover om dat rapport vervolgens langs te brengen en te bespreken als eerste gratis consult.

Wat vinden andere Open Circles Academy-ondernemers hiervan?

Wouter Siteur
8 years ago
Reply to  Martin Kugel

Dag Martin,

Ik zou het rapport als opt-in op je website zetten voor iedereen. Het gratis consult is een mooie 2e stap die je kunt aanbieden om in contact te blijven met je doelgroep. Dat kun je aan iedereen doen mbv een autoresponder, of aan een selectie als zich veel mensen aanmelden die niet tot je doelgroep behoren. Als dat trouwens zo is moet je wellicht je opt-in aanpassen om wel de goede doelgroep te krijgen. Soms is alleen het aanpassen van de titel al genoeg (… voor drukke managers).

Succes ermee!

groet, Wouter

Martin Kugel
8 years ago
Reply to  Wouter Siteur

Dank je Wouter voor je reactie. Denk dat wij op 1 lijn zitten. Het klantspecifieke rapport heb ik tot algemeen e-book omgevormd en bied ik aan voor iedereen. Zie dat jij op je website (goed verhaal!) met pop-up werkt, ook PopUp Domination?

Nu komt er een tweede stap in het klantcontact en bouw ik aan m’n expertpositie. Mijn tijd wordt effectiever ingezet.

Het feit dat ik veel wordt benaderd door zzp’ers en mkb (ook bootcampers) ga ik niet weggooien, maar inzetten voor een nieuw initiatief. Andere doelgroep, dus andere website/bedrijf.

Esther Molenaar
8 years ago
Reply to  Martin Kugel

Hallo Martin,

Wanneer je aWeber gebruikt heb je geen extra plugin nodig op je site voor een pop-up. Die kun je maken in aWeber.

Timon Vinke
8 years ago
Reply to  Martin Kugel

Hallo Martin,

Je geeft aan dat je de opt-in alleen gaat aanbieden aan de “hot prospects”. Waarom is dat?

Je wilt de opt-in toch aan iedereen in je doelgroep aanbieden? Van je hot prospects heb je het mail adres al. Je wilt juist van cold prospects hot prospects maken.

Wat beweegt jou ertoe om hiervoor te kiezen?

Martin Kugel
8 years ago
Reply to  Timon Vinke

Hoi Timon,

De opt-in is uiteraard voor iedere geinteresseerde in effectieve communicatie. Uit die lijst selecteer ik hot prospects voor het gratis consult. Zo kan ik de uren die ik in de rapportages steek veel effectiever inzetten, m.a.w. meer rendement halen.

Marjolein Kalter
8 years ago
Reply to  Martin Kugel

Beste Martin,

Dank je wel voor je waardevolle lessons.
Interpreteer ik het goed als de ´hot prospects´ deel uitmaken van de doelgroep die het meeste voldoet aan jouw ideale klant? Mooi om een vervolg aan ze aan te bieden.

Ik ben nog wel benieuwd wie je doelgroep precies is. Het wordt duidelijk dat dat niet studenten en ZZP-ers zijn.

Je oppert dat je overweegt om het rapport persoonlijk langs te brengen en toe te lichten. Suggestie: Stel dat je ´hot prospects´ aan het profiel van jouw ideale klant voldoen, heb je dan een idee waar zij op zitten te wachten?
Ik kan me voorstellen dat het rapport langs brengen en er meteen een gesprek aan wijden wel heel erg ter zake komt, maar waar zitten ZIJ op te wachten?

Ik ben heel benieuwd 🙂
Hartelijke groet,
Marjolein

Martin Kugel
8 years ago

Hoi Marjolein,

Bedankt voor je reactie. Met hot prospects bedoel ik inderdaad de ideale klant. Dit zijn organisaties die hun communicatie willen verbeteren (of opzetten). Of communicatieafdelingen van grotere organisaties die willen/moeten veranderen. Reorganisaties, bezuinigingen, verzelfstandiging etc. zijn hiervoor aanleidingen; lang leve de crisis!

Zitten ze te wachten op het rapport? Tja, nu bel ik ze na en praat vaak zo een uur met ze over de veranderende rol van de communicatieafdeling en communicatiespecialist. Ik moet meer aansturen op een echt gesprek.

Het rapport waar ik het over heb is geen algemeen e-book, maar een persoonlijk rapport op basis van het antwoord op 10 vragen en mijn analyse van hun zakelijke communicatie. Hier steek ik zo een dagdeel in qua tijdsinvestering. Het wordt gewaardeerd, alleen heb ik moeite met de vervolgstap in acquisitie. Daar ligt mijn probleem, ik zit teveel in de expertrol binnen deze gesprekken en geef al heel veel weg.