Durf persoonlijk te zijn

4401 views | 418 reacties |
shares


Een tijd geleden schreef ik een artikel dat behoorlijk controversieel werd.

Het ging over vrienden worden met je klanten…

Mijn betoog was dat des te meer bevriend je bent met je klanten, des te beter je hen van dienst kan zijn, des te loyaler zij zijn en des te meer plezier je ervaart in je zakelijke en persoonlijke leven.

Vandaag wil ik nog een stap verder zetten met dit thema en voorstellen dat wanneer je persoonlijk, authentiek, open en transparant durft te zijn in de markt:

  • Je jezelf differentieert van alle anderen
  • Je met gemak de JUISTE klanten (voor jou) aantrekt
  • Je een band smeedt met je klanten die lang en winstgevend is

Ik weet dat het eng is… en het is tegen de regels die je hebt geleerd in de zakelijke wereld. Maar dat is ook meteen je grootste voordeel.

Je hebt een persoonlijkheid.

Gebruik het in jouw voordeel, en probeer niet over te komen als een ‘corporate executive’.

Elke keer dat je communiceert (op je website, op je blog, op Facebook, waar dan ook…), deel wat je weet, waar je in gelooft, waar je gepassioneerd over bent, wat jou frustreert, etc…

Probeer niet te zijn wat je niet bent. Wees geen betweter. Probeer niet perfect te zijn.

Vind JOUW stem en neem positie in. Als je het mis hebt – dat is dan zo.
Onthoud, je bent uniek. Niemand kan jou zijn.

Durf persoonlijk te zijn, transparant en helemaal menselijk.

Des te trouwer ik aan mezelf ben in wat ik schrijf, wat ik vertel, in mijn video’s – des te beter wordt mijn boodschap ontvangen.

Mensen willen je leren kennen, dus laat zien wie je echt bent.

Ik zou het kunnen laten bij deze boodschap, maar dan zou ik je geen dienst bewijzen. Dan is het alleen maar een speech of zelfs een preek…

Daarom sluit ik af met een korte video ‘A little crazy, a little impulsive, very driven…

Deze video is met de hoogst mogelijke gevoeligheid opgenomen en ge-edit door Laerke Nissen:


.
Wat vind JIJ?

  • Is het een goed idee om persoonlijk te zijn in de sociale business wereld waarin we leven?
  • Hoe ver zou jij gaan in persoonlijk zijn?
  • Wat zou jij delen en wat zou jij niet delen met je klanten, prospects en de markt in het algemeen?

Plaats jouw gedachten en ideeën in het commentaarveld hieronder.

Ik kan niet wachten om van je te horen!

En laten we het gesprek hier op gang houden… dus lees de meningen van anderen en reageer erop – wanneer je het er mee eens bent of niet mee eens bent, of wanneer je iets hebt toe te voegen.

En…DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
418 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Rogier vd Wolk
Rogier vd Wolk
9 years ago

Een open mens zijn. Als je duidelijk open en eerlijk bent, merk je dat de wereld om je heen ook meer openstaat voor jou waardoor je meer mogelijkheden en kansen krijgt. Op puur menselijk vlak ook liefde – platonisch. Als je dit doortrekt naar je zakelijke leven, kan dat alleen maar goed uitpakken. De persoon tegenover je is immers ook gewoon een mens.

Anat ratzabi
9 years ago

Doing business is mostly about exchange – services/goods versus money.
With being personal it is more about giving and sharing which makes it all more natural and pleasant and therefore invite continuity.
Doing business is not anymore the territory of the others – it is then integrated in life in a very natural way. Best regards, Anat.

Saskia Neijland
Saskia Neijland
9 years ago

Persoonlijk zaken doen is voor mij niet eng en ook niet nieuw. Kan komen door een achtergrond in de zorg in combinatie met bepaalde genen?
Nu ik mijn zaak aan het afbouwen ben, kijk ik terug op 12 jaar online zaken doen waarbij “live” contact met de klant niet veelvuldig was, maar waarin ik middels de nieuwsbrief toch altijd een persoonlijk contact probeerde te leggen. Gewoon door bepaalde dingen te delen, soms echt persoonlijk, zoals bij het onverwachte overlijden van mijn broer. Toen heb ik een korte nieuwsbrief de deur uit gedaan om te laten weten wat er gebeurd was en dat ik om die reden een paar weken niet bereikbaar zou zijn. Klanten hebben dit zeer gewaardeerd, ik kreeg er erg veel, heel fijne, reacties op. Soms ook persoonlijk door klanten te bedanken voor hun blijvende bezoeken en aankopen en soms door te delen wat ik nu aan het doen ben, of ze tips te geven voor tentoonstellingen die relevant zijn. Niks engs aan. makkelijk eerder. Maar ik heb dan weer juist moeite met grenzen stellen…. en dus focus…;-)

Rietje Buwalda
9 years ago

Zelf heb ik ook veel liever een persoonlijk contact met iemand met wie ik zaken wil doen. Ik merk wel dat ik eerst aftast of die ander daar ook voor in is. Misschien kan ik daar iets vrijer in worden; dan ben ik nog meer ‘eigenaar’ van mezelf

Astrid Tuinder
9 years ago
Reply to  Rietje Buwalda

Ook ik werk graag met persoonlijk contact. Als ik merk dat iemand afstandelijk is, dan reageer ik zelf ook veel afstandelijker en loopt het niet zo lekker. Wellicht dat niet iedereen behoefte heeft aan het persoonlijke contact en dat ik daar zelf ook opener in kan zijn.

Bas van Buuren
9 years ago
Reply to  Astrid Tuinder

Hey Astrid… als je graag met persoonlijk contact werkt, is het juist zaak om je gedrag niet te laten afhangen van wat die ander doet. Als je graag openheid wil van de ander, is dat wat jij aan die ander moet geven. Dan is dat wat je ook terugkrijgt. Dat is de law of attraction..

Astrid Tuinder
9 years ago
Reply to  Bas van Buuren

Hoi Bas, je hebt gelijk hoor. Als je openheid wilt, dan moet je dat zelf ook geven. Ik merk dat de laatste tijd ook steeds meer en meer.
Toch blijf ik niet helemaal onbewogen als ik in contact kom met een kille koele kikker.

Bas van Buuren
9 years ago
Reply to  Astrid Tuinder

weet je Astrid, ik blijf ook niet onbewogen… verre van dat….ik ben een heel gevoelige jongen, daarom ken ik jouw dilemma ook zo goed….en ik heb daar een enorme ontwikkeling in doorgemaakt, en daarom kan ik je goed helpen….iemand kan een koele kikker zijn, snoeihard in zijn eigen conditionering en ontkenning vast zitten of zijn eigen gevoel ontkennen…. en de valkuil is om jezelf er als een koele kikker tegenover te zetten…. hard-tegen-hard…. terwijl het geheim zit in juist zacht-tegen-zacht….het cadeau wat je hem of haar kunt geven is open zijn over jouw grenzen….de duidelijkheid van jouw focus geven….dus de grens die jij legt, ongeacht wat die ander doet of daarvan vindt…. iedereen heeft z´n smeltpunt….ook de meest koele kikker….het is jouw kwetsbaarheid die die ander doet smelten…´ik weet het niet´…´ik heb die fout eerder gemaakt, en dat ben ik een tweede keer niet van plan´…. ´jij weet nogal veel, kun je me helpen met.´…. ´vrouwelijke charmes in de strijd´….. en dan kom je met je inhoudelijke expertise en inzichten en blaas je hem of haar zo weg… 🙂

Andrea Beets
Andrea Beets
9 years ago
Reply to  Astrid Tuinder

Hai Astrid,
Wanneer mensen een beschermingsschild hebben, heeft dat een reden. Neem het vooral niet persoonlijk. Observeer en waardeer en laat het lekker bij die ander. Dan kan er riumte komen waarin iets mag veranderen.

Warme groet, Andrea

Mariska van Gennep
9 years ago

Nog niet zo lang geleden ben ik mijn zaak begonnen en vond het eng om “zakelijk” te moeten worden, het past niet bij mij. Gelukkig kan en mag het ook anders, dank voor je blog!
lieve groet, Mariska

Sjonny van der Tuin
9 years ago

Goed zo Mariska,

Ga zo door en probeer je focus te zetten naar je doel.
Er zullen nog meer hobbels komen om te overwinnen.
Het enge om zakelijk te zijn moet je zien als leermomenten.

Succes met de zaak.

Groet Sjonny

Annette van der Maarel

Ook in counselling kun je je afvragen hoeveel je van jezelf kunt laten zien. Ik heb geleerd met mondjesmaat wat over jezelf te vertellen. Maar waarom zou je ook hier niet persoonlijk kunnen zijn en vertellen dat je ruzie hebt gemaakt met je man of dat je het ook wel eens lastig vindt om met geduldig te zijn met je kinderen. Ik denk dat GOED is. Je cliënten beseffen dat iedereen het wel eens moeilijk is. En we zijn maar gewoon mensen, net als onze cliënten! Hoe doen jullie dat, coaches en therapeuten?

Jan Everts
9 years ago

Dag Annette,
Ik ben zoveel mogelijk persoonlijk. Ook ik heb geleerd dat je dat als coach eigenlijk niet mag doen. Maar ach ik de praktijk merk ik gewoon dat de cliënten het op prijs stellen. Gewoon af en toe delen zodat de client ook ziet dat hij/zij daar niet alleen in staat. Zolang het niet ten koste gaat van de relatie, zie ik er echt geen probleem in, sterker nog ik denk dat het eerder een positieve uitwerking heeft dan een negatieve.

Joke Nibbelink
9 years ago

Een groot gedeelte van mijn leven heb ik mij aangepast om iemand te zijn waarvan ik dacht dat mensen wilden dat ik was. Als kind had ik al vroeg geleerd dat het niet okay was om jezelf te zijn.
Inmiddels door wat ik geleerd heb door mijn bedrijf, het werken met paarden en mensen zie ik steeds duidelijker dat de enige goede weg in succesvol zijn en iets toevoegen op aarde is door helemaal jezelf te zijn. Een andere manier is er niet.

Mooi om te zien dat steeds meer mensen durven om zichzelf te zijn. Uiteindelijk denk ik dat hierdoor de wereld beter gaat worden.

Ron Scheerder
9 years ago

Ik ben het helemaal eens met Nisandeh. Klanten willen ook het gevoel hebben dat ze de persoon kennen. Dat is ook mijn ervaring.

Zelf vind ik het belangrijk om te voelen en ervaren dat iemand authentiek is. Dat was voor mij ook een belangrijke factor om mij in te schrijven voor vervolgtrainingen van Open Circles.

Ik heb eigenlijk altijd zo gewerkt zonder het mij te realiseren. Het mooie is dat veel klanten terugkoppelen dat ze het waarderen dat ik zo persoonlijk ben en best wel veel ervaringen deel.

Ik ben werkzaam met een kwetsbare doelgroep (mensen met overgewicht) en dan is het voor mij niet meer dan normaal dat ook ik mijn kwetsbaarheid laat zien.

Hoe kan ik van mijn klanten verlangen om hun kwetsbaarheid te tonen als ik het zelf niet doe. Walk the Talk is ook hier zeer zeker op z’n plaats.

Annette van der Maarel

Over het maken van een video voor op je blog/facebooksite. Om jezelf, je missie, activiteiten enz te presenteren. Huren jullie daarvoor een prof. bedrijf in? Mooi, professioneel enz.

Of zeg je: Het heeft wel wat als je het gewoon met je webcam doet? Meer persoonlijk, laagdrempelig of zoiets.

Ine Ruijfrok
9 years ago

Schoorvoetend ben ik aan mijn ‘huiswerk’voor de Masterclass bloggen begonnen.

Merk nu dat ik blij verrast wordt door alle ervaringen en tips die ik hier en op de andere blogs aantref. Ik voel me op ontdekkingsreis en dat helpt om zelf ook stappen te zetten om te bloggen en te ontdekken op welke manier ik me ga laten zien.

Dank jullie wel voor het delen en jullie persoonlijke ervaringen.

Annemarie Paol
Annemarie Paol
9 years ago

Als de ander binnen werk persoonlijk is naar mij toe vind ik dat altijd prettig. Mits er ruimte is voor ons beiden en mits ik niet verzuip in informatie.
Mijn ervaring is dat het verbindt, warmte kan genereren.
Het maakte mijn werkdag al regelmatig leuker dan gewoon leuk.

Dus wanneer er goed wordt afgestemd op elkaar, respect voor de mate waarin, de impact, intensiteit, context etc; doen!

Jitte Huitema
9 years ago

Thnx Wilko – ik denk, nee ik weet dat je gelijk hebt. Maar soms zit er een groot gat tussen de ratio en het gevoel, en dan hapert de uitvoering.

En voor de goede orde: mijn 1e blog live zetten staat nu met een harde deadline in mijn planning. 1 februari mag je als eerste je commentaar leveren!

Wout-Jan Slob
9 years ago

Persoonlijk zijn is naar mijn inzien noodzakelijk.
Dat zorgt uiteindelijk ook voor de klant binding.

Zeker ook in mijn business ik zit veel met leerlingen in de auto en natuurlijk heb je daar ook persoonlijke gesprekken.

Uiteraard ligt het er aan wat je met klanten deelt. Afhankelijk of ze op een zelfde gedachte niveau zitten dan zal ik zo nu en dan persoonlijker zijn. In meningen of in conversaties.

Voor mij is het wel zo dat anders ben in de auto dan buiten de auto. Iets meer afstandelijk / gesloten en serieuzer.

Wat wel eens lastig kan zijn is een gesprek over geloof. Daarbij probeer ik zoveel mogelijk open minded in te gaan.

Wilko van der Ploeg
9 years ago
Reply to  Wout-Jan Slob

@Wout-Jan: Ik denk dat het ook normaal is, dat je in de auto anders bent dan er buiten. Per slot van rekening is autorijden een heel serieuze zaak: Een kleine fout heeft grote gevolgen en op het moment dat jij mensen leert autorijden, moet je niet alleen constant alert zijn, maar hen ook nog deze alertheid bijbrengen…

Astrid Tuinder
9 years ago

In het verleden vond ik het vervelend om echt voor mijn eigen mening uit te komen en dus om persoonlijk te zijn. Ik was bang iemand voor het hoofd te stoten. Dat wilde ik niet. Dat resulteerde bij mij dat ik niet duidelijk uitkwam voor mijn eigen mening en dus ook niet duidelijk kon maken waar ik voor stond. Op deze manier kreeg ik dus ook geen medestanders die het met mij eens waren. Nu ik reacties geef in groepen van LinkedIn merk ik ook dat ik antwoorden krijg en even moet nadenken hoe ik daarop wil reageren. Soms ben ik het er niet mee eens en wil ik op een nette manier duidelijk maken wat mijn mening is. Zo zoek ik nog een beetje naar mijn manier om persoonlijk te worden in mijn commentaren en teksten. Hoe ik dat ga verwerken in mijn blog’s… dat komt nog wel. Ik heb het idee dat ik daar vanzelf achter ga komen en dat ik daar komende periode ingroei.

Bas van Buuren
9 years ago
Reply to  Astrid Tuinder

hhmmm Astrid…daar kom ik ook vandaan…bang om afgewezen te worden in een discussie…dus maar voorzichtig zijn om niemand voor het hoofd te stoten…dat was een jaar geleden…ik heb goed nieuws voor je… je bent heel goed bezig…dat zijn de juiste stappen… je bent buiten je comfort zone gegaan… nu is het zaak om meer te experimenteren…

Welke positie en rol wil je hebben in de LinkedIn discussie?
Leider, volger, schrijver, lezer, expert, begeleider of rebel…
Dat hangt af van je Full Potential, waar ligt je talentpotentieel?

Als Business Coach is mijn Full Potential het brengen van de boodschap… om een doorbraak te realiseren… ik ben open, kwetsbaar en to-the-point… en ik gebruik alle rollen daarvoor…

Prachtig experiment in een LinkedIn discussie: schrijf je eerste reactie in de comment box, en druk op ´Save´. Dan heb je 15 minuten voor Edit Comment. Pak je kernwoorden, delete de rest, en breng je tekst terug naar de helft…less is more.. 😉

Jacqueline ter Haar
9 years ago

Thinking and thinking and thinking…ever since the Business Bootcamp I have done nothing else… I read for hours on end… material I wish was around for me years ago (well actually it was but I never saw it so thank you to the person who put me on this route!).

And it gave me ideas… one I’d like to put in front of you. I have a starting company… I don’t even have clients yet and my website is ‘under construction’ or rather in a continuous development mode.

I am providing services and at the moment my rather dull homepage isn’t as personal as I would like it to be. Now in addition to becoming more personal in blogs and newsletters I am tossing with the idea of becoming ultra personal and put a video introduction of myself on the homepage in which I explain in a couple of minutes who I am and why clients may want to use my services.

What do you readers of this blog on being personal think about the idea?

Eva Zwitser
9 years ago

Wow Jacqueline, I think this is a perfect idea!!!
This way your clients know exactly who they are dealing with. And if people have the change to get to know you and like you, its easier for them to contact you!

Jacqueline ter Haar
9 years ago
Reply to  Eva Zwitser

Thanks Eva for your support…since yesterday afternoon, when the idea started to develop, I now have someone who will film me, a text editor (I want to write my own script… it will be the first chapter in my book as well!), and… with a little bit of luck… a great presentation of me on my website in a couple of weeks time.

Things can go fast… we just have to grab the opportunity! and the clients will follow!

Dorien Ketel
9 years ago

Dag Jacqueline,

A personal video to introduce yourself is a great idea!
I did it, felt uncomfortable but it was actually really good. (it’s deleted though caz the subject I talked about is not relevant anymore).
Why is it scarry? Caz you could ‘scare’ people away, but on the other hand: people who’ve seen your video know you already a bit better…
Good luck!
Dorien

Monique van der Schans
Reply to  Dorien Ketel

Dorien, you just put the “vinger op de zere plek” for me, because the scaring other people part is exactly the reason why I made a video but never put it online. Thanks for giving me this insight.
I have to change my attitude towards this issue. What always helps me in these things is the next saying:

Some will (like me),
Some won’t (like me),
So what….
NEXT!!

Sembèna Jeroe
Sembèna Jeroe
9 years ago

Hi Monique,

I so agree with you. Why do we always have the idea that other people should like us? There has never been anybody who has been helped by trying to please everybody.
Personally I just think it is exhausting. Let’s all get on with our lives and interact with those who actually want to interact with us.
No more pretending, just be real.

Wow how liberating!!

Much love,

Sembèna Jeroe

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
9 years ago
Reply to  Dorien Ketel

Dorien – you write, ‘it’s scary because you could scare people away’…

This is actually GREAT!
If they don’t like you on video, they probably won’t like you in person, you probably won’t have a match…

I love ‘scaring’ people away… 🙂

This is the best way to stay with what I call, ‘Ideal Clients’

Keep up the good work, Nisandeh

Jacqueline ter Haar
9 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

Thanks a lot for this encouragement!

I am not easily scared away and I agree…if people don’t like me on my video, they will not like me in person! And since I am dealing with my future clients on a one-to-one basis they need to like me!

I just wonder whether you and other bloggers on this page do believe it might actually boost business. Because I think, especially in the relatively small market I am working in (service to expats) I would have found my remarkable, unique approach. Would you agree?

Having said all that…what did you and you wife (being expats) personally need most when you came to Holland. What would have been great to have but wasn’t available? What would you have wanted from me to make your life easier and grow into become a local in the shortest possible time.

If there are any other expats on this particular blog article…I’d like to hear your personal stories from you too!

Geraldine Nesbitt
9 years ago

Hi Jacqueline,

I am an expat, have lived here half my life and still feel foreign! I had a Dutch husband, who knew how the system works here, like housing, taxes, health care etc. For me, it was more just feeling lost in the beginning, wanting to work and feeling insecure about my language skills, initially. Does your service include those who feel they slip between the cracks because one or other partner is Dutch?

Jeroen Biegstraaten
9 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

Thanks, this is a great insight for me. Stop trying to get everybody on board, but show yourself and attract the right customers this way. Great stuff, being out in the world.

Lisette Platjouw
9 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

Wat kan wijsheid toch makkelijk klinken!

Jacqueline ter Haar
9 years ago
Reply to  Dorien Ketel

Hi Dorien,

Thanks for your answer…it’s helpful to me if others tell their experience! I have a question. Did you feel that by this presentation of yourself you generated more visitors to your website, did they stay longer and did it ultimately generated more and/or better quality business?

Thanks for answering!

Marjolein Akkermans
Marjolein Akkermans
9 years ago

Vriendschappelijk Zo zou ik het meer willen noemen. Ooit verbaasde ik me over een opmerking van een collega dat ik zo amicaal met de klanten omging. Dat leek op hoe ik met haar omging. Maar ik kan mijzelf eenvoudig niet anders voordoen dan ik ben. En evenzogoed houd ik ook een reserve. Mijn echte vrienden krijgen persoonlijker dingen te horen. Jezelf zijn in je werk en prive levert altijd ook voorjezelf energie op!

Maria Simons
9 years ago

Persoonlijk zijn, daarbij zoek ik eigenlijk ook steeds de balans. waar oplevert hetgeen ik meld nog iets op voor die ander.

Wat ik lastig vind om te vertellen zijn de dingen die ik nog niet eerder met mensen gedeeld heb.
En dat zijn meestal de zaken waar ik niet trots op ben.

Moeilijk hoor, mens zijn…..zonder schaamrood op je kaken.

Astrid Sneekes
9 years ago
Reply to  Maria Simons

…en waarom eigenlijk niet met schaamrood op de kaken, is toch niets mis mee ;-))
Succes!!

Nina Krockow
9 years ago
Reply to  Maria Simons

Waarom inderdaad niet b.v. zakelijke mislukkingen delen. Wij zijn allen hier om steeds beter te worden en we leren vooral van de momenten waarin iets niet lukt. Het maakt onderdeel uit van je huidige wijsheid en daar vind ik is niets mis mee. In tegendeel, we kunnen anderen op basis van onze slechte ervaringen wellicht met een nog beter advies van dienst zijn.

Eva Zwitser
9 years ago
Reply to  Maria Simons

Maria,

Door persoonlijk te zijn en jouw ervaringen te delen, stimuleer jij anderen om hetzelfde te doen of juist niet! Er is altijd wel iemand die leert van jouw ervaringen!

Niet bang zijn Maria, gewoon doen!
(You’ll be surprised)

Jitte Huitema
9 years ago
Reply to  Maria Simons

En misschien heeft een persoonlijke blog nou nét dat kleine voordeel dat de mensen dat schaamrood van jou niet zien 😉

Je kunt wel persoonlijk zijn en meerwaarde bieden, maar het is toch ook veilig want een soort indirecte confrontatie

Jacqueline ter Haar
9 years ago
Reply to  Maria Simons

Maar Maria…persoonlijk zijn in je privé en zakelijke gedrag hoeft toch niet te betekenen dat je alles tegen iedereen moet vertellen?

En een onderwerp wat je bij de een het schaamrood op de kaken brengt kan bij een ander heel veilig voelen om over te praten.

Eva Zwitser
9 years ago

First I thought, NO WAY I CAN DO THAT!
But after watching this video of Nisandeh, (in one word WOW)
I feel like ANYTHING is possible.
This video inspired me to do so much more in my life!

So this is the answer.
BE PERSONAL, it works. You inspire other people to do the same and respond to that in a totally different way. And Yes that changes the world. That way people get to know eachother in a personal and nicer way.
And what this can mean to your business? EVERYTHING! If people get to know you the way Nisandeh presented himself, they already love you before they do business with you.

I LOVE IT !

Gert-Jan Brandenburg
8 years ago

It would be helpful to look this video every day.
Not because of Nisandeh, but for the reason of our stay here.
To remember and encourage.
Because of the joy it generates to be present.

Eduard Bosch
Eduard Bosch
9 years ago

Ondanks dat ik nog niet bij de ZZP club behoor, ben ik intensief op zoek naar mijn ‘gift’ en hoewel ik er nog niet ben, ben ik begonnen met hulp te vragen en durf mijn zoektocht nu ook met iedereen te delen.

Maureen Mulder
9 years ago

ik vind het juist goed om eea persoonlijk te houden. Zo hou ik het leuk voor mijzelf, en ik merk dat anderen dat ook best op prijs stellen. Mijn blog is wat dat betreft ook persoonlijk. Ondernemerschap is niet altijd koek en ei, en elke ondernemer denkt wel eens “klopt het nog wel wat ik doe?” Iets waar ik de laatste weken/maanden mee zat.

Uiteindelijk is het toch op mijn blog terecht gekomen, en ik heb daar ook leuke reacties op gekregen, juist omdat ik daarover open durfde te zijn en anderen het (blijkbaar) herkennen. Wel bijzonder dat ik eigenlijk de meeste reacties buiten mijn blog om heb ontvange, bedenk ik mij nu…weer iets voor mijn to do-lijst 😉

Sylvia van Kuijk
9 years ago

Hi Klaas degenen die misbruik van je maken zijn altijd in de minderheid …. Goed dat je er weer voor gaat. Daar wordt je een stuk happier van. Succes

Ad van Buel
9 years ago

Hallo Nisandeh,

Het is geweldig om je bestaan zin te geven. Dat kan alleen met bijdragen; dat kan alleen door de dingen die je DOET.

Idee → actie → RESULTAAT, dat is geloof ik het abc ervan…

Thank you for sharing.

Much love,
Ad van Buel

Ireen Laarakker
9 years ago

Ik word als klant ook graag persoonlijk benaderd, dus het lijkt me niet meer dan logisch om dat andersom ook te doen. Er is bij mij wel een grens, ik hoef niet alles over je kinderen, je sexleven, je politieke en religieuze voorkeuren te weten. Ik ga er ook vanuit dat dat andersom geldt. Mochten klanten vrienden worden dan gelden natuurlijk andere regels.

Ireen Laarakker
9 years ago

He wat onpersoonlijk mijn vorige bericht. Als het goed is staat deze keer mijn foto erbij! 😉 Voor wie het nog niet weet: via http://www.gravatar.com

Wilko van der Ploeg
9 years ago

Door het persoonlijk te houden, houd je het ook voor jezelf leuk. Toen ik met WordXPression begon waren mijn klanten vooral op afstand… heel letterlijk: Mensen benaderden mij via Internet, onderhielden contact met email… en kregen uiteindelijk hun site opgeleverd.
Dit voelde voor mij niet echt goed. Dit was niet de reden waarom ik ondernemer was geworden… sterker nog, ik ben jaren werknemer geweest en ik heb gewoon de gezelligheid van het hebben van contact met de mensen waarmee je werkt nodig.
Na de Master Entrepreneur gooide ik het over een heel andere boeg: Met de ‘WordPress XPress’ formule bouw ik de website voor de ondernemer EN leer ik hem de beginselen van WordPress, marketing en SEO in een dag tijd. Wanneer je 8+ uur samenwerkt aan een website, maak je heel persoonlijk kennis. En omdat ik mijn klanten zo beter leer kennen, kan ik mijn product aanpassen aan de wensen van de klanten en -net zo belangrijk- ik breng mijn klanten met elkaar in contact. Want soms verbaasd het je gewoon dat klant X klant Y nog niet heeft ontmoet… uit hun samenwerking zou zoveel moois kunnen ontstaan!

Omdat je de klant ook persoonlijk kent, is zijn of haar succes ook veel belangrijker voor mij geworden. Iedereen komt met een persoonlijk verhaal en -omdat ik sinds die tijd alleen de juiste klanten lijk te krijgen, mensen die een verschil willen maken in de wereld- hun doelen gaan mij aan het hart. Ieder succes van een klant van mij zie ik tegenwoordig als mijn eigen succes… en heb daardoor dagelijks een succes te vieren!

Mijn werk is stukken leuker geworden sinds die tijd.

Klaas van Oosterhout
9 years ago

Weer heerlijk inspirerend Wilko, dank je wel voor het delen.

Dave de Lange
9 years ago

Ja, ik vond het geweldig om jou beter te leren kennen bij jou thuis, Wilko. Het is een veel leukere manier om samen zaken te doen.

Het was tof om jouw verhalen te horen over hoe je “criminele”jongeren hebt geholpen met jouw WordPress expertise en wat voor successen je ze hebt gebracht. Eén van die jongens is zelfs naar Frankrijk verhuist waar hij €10.000 euro per maand verdient nu met de basis die je hem gegeven hebt toch? Geweldig!

Voor mij ben je veel meer dan een websiteontwerper/bouwer of dé WordPress expert (want dat ben je zeker!). Voor mij ben je een vriend die me geholpen heeft aan een geweldige nieuwe website. Ik hoop je nog veel beter te leren kennen en goede zaken met je te doen. Zeker ook met de IMClub die je net gestart bent.

Wilko van der Ploeg
9 years ago
Reply to  Dave de Lange

@Dave: Ik ben norm blij dat te horen…

Ruud Smit
9 years ago

Vanochtend werd ik gebeld door een goede klant van me. Ik ken hem al jaren. We doen veel zaken, we zijn met elkaar bevriend, onze partners kennen elkaar. Zo’n vier keer per jaar zitten we samen aan een goed diner. We hadden een diner-afspraak staan voor overmorgen. Het kan door agenda-problemen aan zijn kant niet doorgaan. Of we alsjeblieft de afspraak konden verzetten. Ik hoorde iets in zijn stem waardoor ik doorvroeg. Het zat niet in de agenda – het zat in een kwestie privé die hij me daarna uit de doeken deed. Wat volgde was een goed gesprek. Een half uur, alsof we samen aan een diner zaten. Hij was opgelucht en ik kon accepteren dat de afspraak pas in maart zal plaatsvinden. Alleen omdat we een zakenrelatie hebben met als basis een mooie vriendschap.
Ruud Smit

Dave de Lange
9 years ago
Reply to  Ruud Smit

Dit is een mooi voorbeeld van menselijkheid in zaken doen en hoe goed dit is om te doen.
Ik word blij van dit soort dingen, Ruud. Top!

Krista Steenbergen
9 years ago
Reply to  Ruud Smit

Ha Ruud, wat een mooi voorbeeld van echt contact in het zakenleven!! Bedankt voor het delen!

Manuela van Prooijen
9 years ago

Het is de aard van het beest: ik kan niet anders dan een persoonlijke noot in ieder zakelijk contact te brengen. Ik ben er van overtuigd dat je zelf je ideale klanten kiest en hoe kun je een ideale klant krijgen als je niet eerst probeert door te dringen tot die persoon.

Daarbij komt dat mensen je niet alleen kiezen om wat je kán, maar om wat jij als persoon méér meebrengt.

Ard de Jong
Ard de Jong
9 years ago

Ik denk dat het noodzakelijk is om persoonlijk te zijn. Klanten binden niet aan bedrijven maar aan personen. Klanten kopen op basis van gevoel en door je persoonlijkheid leren klanten je te vertrouwen.

Ik zou met mijn markt en klanten vooral delen waarom ik iets doe. En daarvan zijn het hoe en wat (product) het bewijs.

Onze organisatie laat mensen in organisaties beter tot hun recht komen. Dit doen we door hen op een geheel nieuwe en unieke wijze structuur te bieden, zodat ze zich kunnen concentreren op datgene waar ze goed in zijn.

Ingrid Langen
9 years ago

Persoonlijk zijn, dat is mij uit het hart gegrepen! Want er zijn zoveel mensen die hetzelfde doen als jij en ik (echt unieke producten en diensten zijn er toch vrijwel niet meer), maar van jou is er maar één. Met je authentieke, unieke eigenheid geef je een dimensie aan je bedrijf die niemand anders heeft. Ik heb er mijn marketingconcept op gebouwd en er zelfs een e-boek over geschreven: ‘Marketing vanuit je hart’. Want dat is volgens mij de kern van de zaak: je doet zaken met mensen en niet met abstracte bedrijven.

Leon Romeyn
9 years ago

Lang geleden leerde ik dit al van ‘managementgoeroe’ Eckart Wintzen dat je geen zaken doet met vreemden. Hij formuleerde het destijds ongeveer zo: je doet zaken met vrienden en met de vrienden van vrienden. Dit adagio heb ik sindsdien altijd in mijn hoofd gehouden. Niet als populaire oneliner, maar gewoon omdat het werkt. Steeds opnieuw.
Bovendien is het veel leuker om zaken te doen met vrienden.

Dave de Lange
9 years ago
Reply to  Leon Romeyn

Ik ben het met je eens, Leon.
Een langdurige zakelijke relatie met iemand die je niet mag…
Pfff….vermoeiend toch?!

Wilko van der Ploeg
9 years ago

Overigens is mijn ervaring wel, dat wanneer ik iets persoonlijks vertel in blog of nieuwsbrief, dit direct merkbaar is in de reacties van mensen: Ik heb altijd een aantal hartverwarmende reacties… en een aantal uitschrijvingen. En dat is prima zo, want de mensen die zich uitschrijven, doen dit waarschijnlijk omdat zij merken, dat mijn benadering geen match met hen is.

(Ik deel dit even om al die mensen die ‘schrikken’ van de uitschrijvingen op het moment dat ze persoonlijk worden een hart onder de riem te steken: Je hebt minder lezers, maar wel lezers die meer betrokken zijn!)

Hannie Mommers
9 years ago

LOL Wilko, ik voel me persoonlijk aangesproken, omdat ik inderdaad de eerste keer dat 12 mensen zich uitschreven na een ‘update’ behoorlijk upset was. Maar dit herinnerde me er wel aan, dat doordat ik het had gedeeld met Nisandeh en hij het vervolgens vertelde tegen de zaal, ik me heel erg gesteund voelde. Zowel door Nisandeh als door de toehoorders.

Dave de Lange
9 years ago
Reply to  Hannie Mommers

@ Wilko:
Goed punt om te delen als ervaringsdeskundige, Wilko!

@Hannie: En Wilko heeft natuurlijk helemaal gelijk. Door de uitschrijvingen kom je steeds meer aan een klantenkring die bijna alleen maar bestaat uit ideale klanten en dus vrienden en ambassadeurs.

Wilko van der Ploeg
9 years ago
Reply to  Dave de Lange

@Dave, @Hannie: Maar er is best een groot aantal mensen wat denkt dat ‘uitschrijven’ iets persoonlijks is. Ik ben ooit ongevraagd door iemand op zijn lijst geplaatst, waar ik mij voor uitschreef omdat zijn onderwerp totaal niet interessant voor mij was. Toen ik enkele dagen later een LinkedIn verzoek naar hem verzond kreeg ik als reactie ‘Ik begrijp jou niet… je schrijft je uit voor mijn nieuwsbrief, maar wilt wel met mij linken… wat wil je nu eigenlijk’…

En een ander leuk gegeven: Ik maak het regelmatig mee dat ik mailtjes ontvang met ‘excuses’ voor het uitschrijven van mensen, die bijvoorbeeld 2x met verschillende adressen op mijn lijst staan. Klaarblijkelijk ervaart men het uitschrijven als iets wat ‘uitgelegd’ moet worden, op het moment dat er een goede relatie met de eigenaar van de lijst bestaat… Maar in- of uitschrijven voor een lijst is niets ‘persoonlijks’… het geeft alleen een bepaalde interesse aan… En ik kan mensen best aardig vinden zonder die ene interesse met hen te delen 😉

Liz Boers-Maynard
9 years ago

I like this video a lot. The personal touch is extremely important. How long do we already know that people do business with people.

I run an internet based business. Still most of my business is done via word of mouth and with people who I have either met or who have met people who I have met.

Baudy Wiechers
9 years ago

Iedereen te vriend willen houden, door iedereen aardig gevonden willen worden, zorgen dat iedereen het ‘goed’ heeft; dat is mijn grote valkuil.
Terwijl ik een erg sterke mening en focus heb, die vaak afwijkt van wat anderen vinden. Dan kan dus niet iedereen je aardig vinden…..
Enerzijds wil ik heel eerlijk zijn in wat ik echt vind, anderzijds wil ik niemand afvallen of beoordelen.

Hoe blijf ik in waardering voor die ander als persoon, maak ik toch duidelijk dat ik een mening over een onderwerp heb en dan best fel kan zijn, maar dat die mening meestal niets te maken heeft met die persoon?

Ben ik nog te volgen?

Marijke Willems
8 years ago

Ik ben van mening dat persoonlijk durven zijn een meerwaarde kan zijn in je business. Je wil immers dat vreemden bekenden worden en dat kan in mijn ogen beter als je het niet alleen zakelijk benaderd maar ook een stukje persoonlijk. Wat ik wel merk is dat sommige mensen hier wat in doorslaan. Mijn tip is dan ook: zorg dat de klant centraal blijft staan. Een persoonlijke aanvulling is prima als het aanvullend is en er toe doet. Maar pas op dat jouw persoonlijke stuk het stuk van je klant niet overschaduwd.

Ik deel bijvoorbeeld zelf een persoonlijk stuk door aan te geven hoe ik gekomen ben tot het oprichten van mijn bedrijf. Dat komt doordat ik tegen bepaalde problemen aanliep en in bepaalde valkuilen ben gestapt. Door deze met mensen te delen hoop ik op herkenning en hoop ik over te brengen dat ik ook een stukje ‘ervaringsdeskundige’ ben.

Ronald Dingerdis
9 years ago

Afhankelijk van de situatie, wanneer het gun-effect in business een rol speelt zal een mate van persoonlijk contact een rol spelen. Wat is persooenlijk contact? Kom je dan bij elkaar over de vloer? Vertel je elkaar je diepste geheimen? ik zie dat dit door iedreen anders wordt ingevuld en met wisselend succes.

Nisandeh, kun je om me te helpen de vraag beter te beantwoorden een definitie geven van wat jij bedoeld met persoonlijk contact, wat doe ik dan? Heo diep gaat dat of juist niet?

Groeten Ronald Dingerdis

Peter Berg
9 years ago

Als maker van bedrijfsfilms ben ik al veel ondernemers tegen gekomen die “absoluut” niet opgenomen willen worden. Het lezen van deze blog en de comments en het zien van Nisandeh’s openhartige video heeft mij gesterkt in mijn benadering. Om een onderneming ECHT te laten zien in een bedrijfsfilm is een persoonlijke noot van de ondernemer van grote toegevoegde waarde. Ik heb veel geleerd van de comments om ondernemers te overtuigen van het nut van een persoonlijke video. En zelf ben ik ook bezig om me persoonlijker te presenteren op video (ik moet toch het goede voorbeeld geven!).

Christa Heemskerk
Christa Heemskerk
9 years ago

Oh als ik dit allemaal lees dan denk ik waar haal ik de tijd vandaan?

Bas van Buuren
9 years ago

Hey Christa..wat je eens zou kunnen doen is nagaan waar je energie is steekt, terwijl je het niet leuk vindt? Dus wat kost je in je dagelijkse gang van zaken energie, in plaats van dat het je juist energie oplevert..? Met de tijd die je uitspaart ga je hier vertellen wie Christa is en waarom je doet wat je doet…op die manier leren anderen, strangers, jou kennen en zij worden jouw friends en daarna jouw clients…zou je dat niet heel veel energie opleveren..?
Mij wel..

Pim de Rooij
9 years ago

In mijn beleving is het erg belangrijk om ‘de persoon achter het succes’ te tonen.

Wanneer je een relatie met je klant op wilt bouwen, zul je ze het gevoel moeten geven dat ze met je kunnen relateren.

Dus wanneer jij problemen oplost voor je klant en laat zien dat jij die problemen zelf ook ervaren hebt op een punt in je leven, dan maak je het persoonlijk en heeft je klant het gevoel dat jij weet waar je over praat.
Je laat zien dat je niet enkel de succesvolle expert bent, maar dat je ook de andere zijde van de munt goed kent.

In die zin denk ik dat het erg belangrijk is om persoonlijk te zijn. Wat je zegt, het maakt je uniek!

Suzan Jong
9 years ago
Reply to  Pim de Rooij

Ik sluit me volledig bij je aan, Pim!

Als je mensen wilt helpen, is het belangrijk om hen te vertellen WAAROM ze naar jou zouden moeten luisteren. Wat geeft jou recht om een ander te helpen? De vragen die je daarvoor kunt beantwoorden zijn bijvoorbeeld “Waar kom je vandaan?”, “Wat zijn je eigen ervaringen? en “Wat heb je meegemaakt?” met betrekking tot het onderwerp. Door dit te delen (=persoonlijk te worden), kan je doelgroep aan je verhaal relateren en staan ze er (meer) voor open om door jou geholpen te worden.

Persoonlijk worden? Ja dus!

Boukje Canaan
9 years ago

Door jezelf te zijn, kun je iets doen vanuit je hart. Ik ben gaan doen wat ik doe door mijn eigen ervaringen, door te snappen wat ik ‘miste’. Omdat ik niet wil dat anderen dezelfde dingen ‘missen’, bied ik hun een uitkomst.
Ik vind het niet eng om te delen. Ik merk door te delen juist hoe veel rijker ikzelf kan worden. I love being myself, I love being me.

Jan Wielinga
9 years ago
Reply to  Boukje Canaan

Hi Boukje,
Iets doen vanuit je hart dat is toch het mooiste wat er is. Ook ik kwam er achter dat ik iets miste, namelijk de persoonlijke contacten met nieuwe mensen. De Business Bootcamp heeft me hierin een nieuwe stimulans gegeven. Zo leer ik ook om meer te delen. En zeg nou zelf plezier en geluk in het leven is toch het enige wat GROTER wordt naarmate je het deelt met anderen!

Groetjes,
Jan
Veghel

Cindy Vissering
9 years ago

In de rij comments kan ik het nu even niet terug vinden, maar er was iemand met de opmerking ‘persoonlijk willlen bloggen en dan een onpersoonlijke gravatar’. Nou dat is opgelost want er zijn geen onpersoonlijke plaatjes meer. (het kan ook zijn dat het toch een opmerking bij een andere blogpost was)
In ieder geval wil ik diegene bedanken want nu heb ik ook mijn gravatar aangemaakt en hoop dat deze hier werkt 🙂

Harrie Custers
Harrie Custers
9 years ago

Vijf posts per dag? Dat is me nogal wat. Na een lange enerverende dag, thuis. Moe maar voldaan.

Blij met het volgende cadeautje
Anything that has real and lasting value is always a gift from within.
– Franz Kafka

Fijne avond.
😉

Hugo JAnzen
9 years ago

In de 25 jaar dat ik in een business to business omgeving werk ben ik altijd persoonlijk gebleven.
Ik heb een hekel aan uniformen en mannen in bedrijfs polo-shirts.
Mijn performance, grapjes, verhalen over mijn hobbies e.d. maken deel uit van het goede contact met mijn opdrachtgevers en leveranciers.

Jolanda van den Arend
9 years ago
Reply to  Hugo JAnzen

Ik herken dat wel!
What you See, is what you get.

Anna Sofia van Hooijdonk

Binnen mijn werk als lifecoach en verpleegkundigconsulente pijn-, stervensbegeleiding en verliesverwerking staat voor mij het mens zijn en dus een persoonlijke band hebben en een relatie opbouwen met de ander zeer hoog op mijn aandachtslijst.
Juist deze persoonlijke relatie met betrokkenen maakt dat ze, hoe moeilijk soms ook, door dit intensieve proces heen geleid kunnen worden. De pijn, het (naderend) verlies en ermee verder leven wordt dan iets dragelijker.

Voor mij is dit een natuurlijke houding welke ik ook toepas in de trainingen die ik geef.
Naar mijn beleving telt bovenstaande niet alleen voor hetgeen ik kan en mag doen, maar zou het in alle ondernemingen als basis moeten gelden.
Eerst volledig mens zijn, daarnaast je professie.
Dus gewoon het hart op de juiste plek hebben en vervolgens de expertise op de juiste wijze inzetten.

Gerrit Schotanus
Gerrit Schotanus
9 years ago

Ook ik vind het erg belangrijk om te laten zien wie ik ben en hoe ik in het leven staan. Ben altijd wel verrast dat anderen dat erg waarderen. Je trekt ook mensen aan die bij je passen. Dit bloggen is voor mij nieuw en vind het wel onwennig omdat er op gereageerd kan worden.

Amy Bosma
Amy Bosma
9 years ago

What a lovely and sincerely video! Thank you.

Ik denk dat het goed is om persoonlijk te zijn en dicht bij jezelf te blijven, op je gevoel te vertrouwen en je hart te volgen.
Als jij dit doet straal je dat ook uit naar andere mensen.
Oprechtheid siert de mens.
Dus is het goed om persoonlijk te zijn op zakelijk gebied?
Ja natuurlijk! Door jezelf te zijn en oprecht interesse te tonen in anderen ben je persoonlijk. Hierdoor schep je een band en vertrouwen.

Jamila Ifzaren
9 years ago
Reply to  Amy Bosma

Mooi geschreven, Amy, en ik kan ook niets anders zeggen dan wat Ben ook heeft aangevuld. Helemaal mee eens. In mijn ogen kun je niks anders zijn dan jezelf, anders verloochen je jezelf en is het heel moeilijk om eerlijk en oprecht te blijven.

Ben Daenen
9 years ago
Reply to  Amy Bosma

Authenticiteit, dicht bij jezelf blijven is helemaal oké, en ik ben het daar mee eens @Amy
Anders speel je toch een toneelstukje!

Gerald de Woot
9 years ago

My best friend presents me as a person who is:
daring, open minded, caring for others, outgoing, provides good advice, trustable, generous and respectfull.

In fact I am regularly questening myself about how I do things, I am shy, turned towards me and myself and my family, and I measure the risk I take as I do not want to fail.

My dream is to be a successful entrepreneur providing people in various regions of the world with advices on how to create a future for their business and have fun.

I am working on it since November 2012.

Liesbeth Jongkind
9 years ago

Ik kwam hier met de bedoeling ook mijn steentje bij te dragen aan de comments, maar het lukt me niet! Ik voel me niet voldoende aangesproken door de comments die er al zijn om zelf ook nog eens te reageren (het zijn er al zovéél) en wat ik belangrijk vind of wil delen sluit niet helemaal aan bij de kant die de discussie op gaat.
Wat zou een blogschrijver nou moeten doen om welwillende bezoekers zoals ik over de drempel van hun ontmoediging heen te helpen?

Yvonne van Loon
9 years ago

Hoi Liesbeth,

Ik ben benieuwd naar jouw mening / jouw kant. Ook ben ik benieuwd waarom je je laat tegenhouden om de discussie een andere kant op te brengen.

Groetjes,
Yvonne

Liesbeth Jongkind
9 years ago

hi Yvonne,
mijn antwoord aan Arnoud Kas hierboven is helaas in cyberspace verdwenen. Ik houd het dus maar even kort voor het geval dat het weer misgaat.
de reden dat ik me laat tegenhouden (nou ja, niet echt he, ik heb wel iets gezegd erover) is dat ik probeer wat er gebeurt als ik met wat minder ‘moeten’ de wereld naar mijn hand probeer te zetten.
en dat ik internet niet zo’n hele veilige plaats vind.
en dat ik er nog niet uit ben hoeveel ik van mezelf op deze site wil neerzetten.

groet,

Liesbeth

Peter Nouwen
9 years ago

Jeej, wat een eye-opener! Dat is de reden waarom ik nog geen comment geplaatst heb in dit item maar alleen gereageerd heb. Maar ik wist het nog niet.

Iedereen doet nu ineens zijn best persoonlijke ik-comments te plaatsen maar iedereen verzuipt in de massa.

Liesbeth Jongkind
9 years ago
Reply to  Peter Nouwen

Hoi Peter,
even voor de zekerheid: bedoelde je dat nou ironisch? Mijn ironie-detector slaat uit, maar ja, ik ken je niet dus misschien bedoel je het wel heel serieus.
In elke geval heb je wel gelijk, toen ik eenmaal besloten had om tegen mijn laat-ik-maar-wegzappen-gevoel in hier toch een comment te plaatsen, heb ik natuurlijk wel geprobeerd er een lekker vette persoonlijke draai aan te geven ja 😉
Maar ik meen het allemaal wel.
Groet!

Liesbeth

Liesbeth Jongkind
9 years ago

Peter, excuus!
ik ken je WEL, we zaten naast elkaar bij de Business Bootcamp, jij bent de veiligheidsman, ik weet het weer.
Liesbeth

Arnoud Kas
9 years ago

Hoi Liesbeth,
Gefeliciteerd met je comment. Je hebt volgens mij de durf getoond om persoonlijk te zijn en dus met je verhaal precies de spijker op zijn klop geslagen.
En meer nog: Ik ben ook getriggerd in wat jij wel zou willen delen en/of belangrijk vindt.
Ik ben benieuwd naar je verhaal.

Liesbeth Jongkind
9 years ago
Reply to  Arnoud Kas

Beste Arnoud,
wat ik zou willen delen (maar misschien niet perse hier) is hoe belangrijk ik merk dat het uberhaupt is om te laten zien wie je echt bent. Zonder ander voorop gezet doel dan te kijken wat er dan gebeurt. Dus niet “dan vertelt de ander mij ook wat persoonlijks en dan kan ik daar in een volgende afspraak op terugkomen”, maar gewoon omdat proberen (en er soms zowaar behoorlijk in slagen) te zijn wie je bent zulke ontzettend boeiende dagen en ontmoetingen oplevert. En, is mijn ervaring, ook nogal wat geluksgevoel.
(Ja, en en passent ook klanten en klussen die bij je passen, en dus ook geld. Heel gek. Vind ik dat nog steeds).
groet!

Liesbeth

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago

Dag Liesbeth,

Ja, nou ben ik ook heel nieuwsgierig om jouw mening te horen!
Op zo’n moment als er al veel andere visies zijn vernoemd, of als mensen op een andere manier reageren dan je verwacht, dan is het net heel interessant om een ander soort antwoord te lezen.

Misschien kunnen we daar veel aan hebben.
Ik denk als iets eerlijk is, dat het dan altijd zijn waarde heeft.

Groeten,
Rozelinde

Liesbeth Jongkind
9 years ago

Hi Rozelinde,
Jemig, wat moet ik daar nu weer op zeggen 😉
mijn mening, visie of antwoord – misschien is het dat waar ik moeite mee heb, het zijn van die abstracte termen waar iedereen iets waars en wijs over kan zeggen, en iedereen die het leest kan dan denken ‘ja, dat vind ook ook, wat fijn’.
ik ben blijkbaar wat banaler, ik wil graag over concrete situaties met mensen van ervaring en gedachte wisselen. En over dingen die misgaan lezen en schrijven. maar dan niet onder mijn eigen naam natuurlijk 😉
Verder gaat voor mij dit blog echt aan zijn succes ten onder, de massaliteit en de onoverzichtelijkheid van de comments maken ook dat ik af haak.
Liesbeth

Mick Laarman
9 years ago

In mijn contacten naar klanten ben ik altijd persoonlijk geweest en zal ik dat altijd zijn en daarom kan ik ze ook persoonlijk aan-spreken op hun (leer)gedrag.
Dat is niet bewust, dat komt vanuit werkelijke interesse naar wie er voor mij zit. En op momenten dat ik geen band kon creëren met iemand, heb ik de werkrelatie of geopend (wat is er mis?) of beëindigd. Misschien dat mensen daarom graag met mij willen werken. Dus zonder persoonlijk contact zou ik niet kunnen werken.
Dit filmpje heeft mij enorm geraakt. De waardering die ik voor je heb, Nisandeh, wordt met elke Business Bootcamp/training groter. Dus dank voor alles wat je geeft en blijf vooral nog een poosje doorgaan, ik kan nog wel wat input gebruiken (no good day to die yet!) 🙂
en met mij velen, denk ik.
Veel hugs van Mick.

Krista Steenbergen
9 years ago

Mooi Nisandeh, hoeveel persoonlijkheid jij laat zien en hoeveel moeite je doet om persoonlijk contact te maken!!

Ik geloof zelf in volledige transparantie. Ik ben met cliënten heel open over mijn leven, mijn valkuilen, mijn angsten, mijn uitdagingen.. Juist dan kan ik een bron van inspiratie zijn! Je bent alleen moedig als je ook angst kent en die overwonnen hebt.

Ik ken zelf heel veel angsten, en ik ben me gaan beseffen dat dit een angst is om te leven, die mij uiteindelijk niet dient. Nu zoek ik allerlei uitdagingen op voor mijzelf, push ik mijzelf steeds buiten mijn comfort zone en leer ik om daarvan te genieten! Er is geen verstoppen, er is geen veiligheid. Alleen als we volledig open, echt en transparant zijn, stroomt de liefde en inspireren we elkaar vanzelfsprekend!

Als je geïnspireerd wilt worden door mijn sprankelende levensvisie en je wilt leren hoe jij een gepassioneerd geïnspireerd leven kunt leiden voorbij al je angsten, dan ben ik graag je Muze! Lees meer op mijn website!

muzera.nl

Lieve groet, Krista

Richard Jungschläger
9 years ago

Ik kan zeggen dat ik echt mezelf ben bij mijn klanten, zeker als ik bij mensen ben voor een gesprek over een bruiloft en op hun bruiloft zelf. Dat moet ook denk ik, we moeten een bepaalde klik hebben als je iemand die je net kent uitnodigt op één van de mooiste dagen van je leven, al is het dan om te werken. Ik ben altijd vereerd als mensen mij bij hun bruiloft willen hebben.

Nisandeh, een mooi, open en eerlijk verhaal! Verfrissend om persoonlijk te zijn in de zakenwereld.