5 manieren om de expert te worden in jouw vakgebied

7329 views | 93 reacties |
shares


Bekend zijn als de expert in je vakgebied is marketingtechnisch een uitstekende positie om je in te bevinden.

Mensen komen naar je toe als ze vragen of problemen tegenkomen die te maken hebben met jouw expertise, ze vertrouwen erop bij jou in goede handen te zijn en je maakt het je klanten gemakkelijk om nieuwe klanten naar je door te sturen.

Het onderstaande artikel werd eerder gepubliceerd in een beperkt toegankelijke sectie van dit blog. Het leek ons een goed idee om dit artikel voor iedereen te publiceren, ik denk dat het ook voor jou heel waardevol kan zijn.

Lees hieronder 5 manieren om DE expert te worden in jouw vakgebied, ongeacht welk product of dienst je verkoopt.

  1. Praat over hoe lang je al in deze branche zit.
    Als je geruime tijd actief bent in de branche, dan geeft dat direct vertrouwen.
    Als je bedrijf nieuw is in de branche, promoot dan jouw persoonlijke jaren van ervaring in het vakgebied.
    Vier speciale momenten als “10 jaar de beste sandwiches in de stad” of “Uitverkoop: we bestaan 10 jaar”.
  2. Houd je business gefocust op één of twee expertise-gebieden.
    Word niet te gevarieerd, je loopt dan het risico over te komen als een warenhuis.
    Dit soort zaken hebben wel alles wat je nodig hebt, maar je gaat er nooit heen voor advies van een expert.
    Om de expert te worden is het nodig te focussen en je vaardigheden aan te scherpen.
  3. Zorg dat je aanbevelingen krijgt van klanten, bij voorkeur op schrift.
    Als je grote projecten hebt gedaan, neem foto’s van het voltooide werk en stop ze in een lijst, samen met de aanbevelingsbrief.
    Hang dit aan de muur in je kantoor en plaats een pdf ervan op je website.
  4. Beantwoord vragen uitgebreid, voornamelijk in het openbaar.
    Ga naar plekken waar mensen op zoek zijn naar hulp en biedt het hen.
    Als zoiets niet bestaat in je vakgebied, start deze service zelf.
    Online forums zijn hiervoor zeer geschikt, denk bijvoorbeeld aan de groepen op LinkedIn. Of wellicht een forum dat zich specifiek bezighoudt met jouw expertise.
    Draag actief bij aan discussies op dergelijke forums. Wees altijd klaar om je expertise met anderen te delen, door de expert te worden komen mensen naar je toe als ze hulp nodig hebben.
  5. Spreek in het openbaar.
    Goed kunnen presenteren en met passie en kennis van zaken kunnen vertellen over je expertise, is een gegarandeerde manier om de expert te worden.
    Door in levende lijve in gesprek te gaan met je toehoorders, kun je ervoor zorgen dat je hen werkelijk geeft wat ze nodig hebben aan informatie.
    Dit versterkt je expertisepositie.
    Tegelijkertijd stelt het je in staat om heel nauwkeurig de vinger aan de pols te houden en je expertise up-to-date te houden.Denk je nu: leuk idee, maar het zweet staat me nu al in de handen… daar kun je wat aan doen!
    Klik hier voor de GRATIS video serie “Overwin je angst voor spreken in het openbaar”

Ondanks dat het een intimiderende zaak kan lijken, is het mogelijk de expert te worden in je vakgebied.
Dit is niet alleen goed voor jou en je business, maar juist ook voor je klanten.

Dit zijn mijn 5 manieren om te zorgen dat je de expert in jouw vakgebied wordt.

Ik weet zeker dat er nog veel meer goeie manieren zijn, dus nu is de beurt aan jou.

Wat zijn jouw beste manieren om de expert te worden?

Plaats een comment hieronder om jouw manieren te delen met mij en de andere lezers.
En kom nog eens terug om bij te dragen aan de conversatie.

En geef andere mensen ook een kans om de expert te worden in hun vakgebied. Stuur dit artikel naar al je

  • - Facebook-vrienden
  • - Twitter-volgers
  • - LinkedIn connecties
  • en bloglezers...

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
93 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Jeannette Bal
9 years ago

In het blad “Vrouw en Passie” kwam ik de volgende quote tegen:
“Door te werken aan je zichtbaarheid, laat je zien wat je kwaliteiten zijn”.

Ik promoot mijn magneetmassage methode op massage vakbeurzen en de laatste keer werd ik benaderd door een opleidingsinstituut of ik in hun vakblad wilde schrijven.

Verder heb ik mijn marketing professioneler gemaakt door een designer in te schakelen voor huisstijl en daarop voortbordurend zoals o.a. een webmercial.

Ik ben actief op social media (heb hiervoor ook les gevolgd) en stap voor stap kijk ik naar wat beter kan.
Om mijn zichtbaarheid en expert positie te vergroten.

Anita Brinkman
8 years ago
Reply to  Jeannette Bal

Wat leuk die quote Jeannette, ik herken me er helemaal in. Dit is wat er met mij gebeurd sinds de business bootcamp van sept 2011 in een zin. Gr Anita

Irmgard Luijcks
9 years ago

Hallo Jeremine,
Mijn markt is inderdaad specifiek. Ik zal altijd dienst-factuur blijven draaien. Enerzijds omdat het behandelen van zieke dieren niet anders kan, anderzijds omdat ik het geweldig vind om te doen.
Ja, ik heb erover nagedacht om meer inkomsten te genereren.
Daarvoor heb ik de volgende mogelijkheden onderzocht:
– lezingen geven om nog meer bekendheid te krijgen
– cursussen geven om zelf je dier bij een acute klacht kunnen helpen
– internet cursus voor het bovenstaande schrijven
– boek schrijven over het natuurlijk houden van paarden incl voer, weidebeheer, hoeven, houden enz
– aanvulling om een makkelijkere entree bij de klanten te hebben. Aanstaande juli ga ik een opleiding doen tot hoeforthopeed in Duitsland. Dat is een perfecte aanvulling omdat ik veel paarden zie die niet alleen ziek zijn maar daardoor ook hoefproblemen hebben.

Resultaat:
In de 1ste 2, de lezing en cursus, was men niet bijster geïnteresseerd. Van collega’ s in het noorden en westen hoor ik iets andere berichten. Ik heb toch de indruk dat men in het zuiden van het land behoudender is.

Met ‘n goede internet annex ebookcursus zou ik de eerste en voorlopig de enige zijn. Dat staat voor deze zomer op het programma, dan is voor mij komkommertijd.

Het idee en de inhoud van het boek ligt er al.

En dan de aanvullende opleiding.

Dus ja, ik denk er veel over na, heb ideeen erover. Maar moet de ideeën concreet gaan maken.

Jasper Kennis
Jasper Kennis
11 years ago

Om als expert te worden gezien moet je de expert zijn! Het belangrijkste is dat je collega’s in je vak weten dat jij de expert bent. Zij zullen het de rest van de wereld ook laten weten.

Walter Jongenelis
11 years ago

Ik ben volgens vele anderen al vele jaren expert op diverse gebieden. Kenmerkend voor een expert is dat hoe meer hij weet, hoe meer hij ook zelf erachterkomt dat hij zaken nog niet weet en hongerig wordt om meer kennis te verkrijgen.

Als kind was ik al een kleine professor, ik wilde alles weten en begrijpen. Met alles was ik ook bijna de beste. Ik leefde vooral in mijn eigen wereld en was meer in contact met volwassenen dan met kinderen. Op vele terreinen wist ik meer dan mijn leeftijdgenoten. Op die tereinen was ik voor hen de expert.

Later tijdens mijn puberteit kwam langzaam het inzicht dat het niet nodig is om alles te weten en begrijpen en in alles te excelleren en ook onmogelijk. Daarna begon ik mijn specialisaties te beperken en mijn kennis te verdiepen in de gebieden die overbleven.

Door veel zelfstudie heb ik mij verder gespecialiseerd in die gebieden die mijn bijzondere interesse hadden en waarin ik merkte beter te zijn dan de rest, al moet je heel voorzichtig zijn met dat te uiten. Zeker in Nederland wordt dit minder gewaardeerd. Ik besloot voortaan mijn kennis vooral gericht aan te wenden en beperkte mij daarbij tot mijn directe omgeving en de school.

Met de komst van Internet en de enorme communicatiemogelijkheden van forums, blogs etc. besloot ik diverse forums op te zetten en websites van content te voorzien en mensen uit te nodigen om over onderwerpen met elkaar te communiceren. Steeds meer ontdekte ik dat mensen het waardeerden als ik een bijdrage lever aan een discussie en al snel werd ik na een paar jaar gezien door anderen als een expert. Hierin gesterkt ging ik nog meer boeken lezen, internetsites van andere voor mij echte experts raadplegen en met de mensen in gesprek over de thema’s.

Ik heb geleerd dat het expert zijn iets is dat anderen je toedichten als je op een onderscheidende wijze weet te communiceren met verstand van zaken over een bepaald onderwerp danwel dat je ook zaken daadwerkelijk hebt gepresteerd op dat vlak.

Het is niet altijd eenvoudig om de rol van expert goed te vervullen. Een en ander heeft ook vaak te maken met je beperkingen in relatie tot het verwachtingspatroon van de ander die jouw expertise inroept.

Ik heb geleerd dat de expert juist expert is en kan blijven als hij duidelijk aangeeft waarin hij zich onderscheid en deskundig is en ook duidelijk weet af te bakenen en te communiceren waarin hij zelf minder goed is maar dan mogelijk wel verder kan verwijzen naar anderen die mogelijk de andere expertisegebieden kunnen invullen.

Een expert is dus niet alleen maar iemand met veel kennis maar juist ook iemand die in staat is die kennis op de juiste wijze in te zetten voor de mensen en al wat leeft in zijn omgeving. Het gaat bij expertschap danook om dat je bewezen hebt om jouw kennis, kunde en vaardigheden goed gedoceerd en integer weet in te zetten en aan te wenden voor de mensen in jouw omgeving.

Een echte expert is daarom ook nooit uitgeleerd en kan alleen expert zijn omdat zijn omgeving hem / haar als een expert wil beschouwen.

Voor mij persoonlijk is een expert iemand die door veel zelfstudie en zelfreflectie in staat is om op een onderscheidende wijze zijn omgeving weet te helpen en bewust te maken met zijn kennis ervaring, inzichten op een integere wijze ingezet.

Als mensen meer willen weten over mij verwijs ik graag naar mijn EN en NL LinkedIn profiel. LinkedIn is bij uitstek een medium waarin vakgenoten, experts en relaties elkaar goed kunnen leren kennen door inhoudelijke discussies op vakgebied. Nog dagelijks leer ik daar veel van anderen. Het is een eenvoudig medium om met elkaar kennis te delen en je netwerk op professioneel gebied te versterken. Daarmee ook een aanrader voor iedere entrepeneur met een HBO / WO achtergrond.

.Ik hoop dat jullie mijn bijdrage aan deze discussie weten te waarderen. Met vriendelijke groet

Walter Jongenelis QC.
Applicontrol Controllerservice

Jeannette Bal
9 years ago

Hi Walter,

Ik moet direct denken aan mijn wiskunde leraar.

Een expert in zijn vakgebied maar kon zich niet inleven in meisjes van 13 die hun hersens totaal anders gebruiken.

Een echte expert is voor mij ook iemand die zijn kennis kan delen op elke niveau van zijn “klanten”.

Josephine Wierdsma
9 years ago
Reply to  Jeannette Bal

Als je nog verder borduurt op Walter en Jeanette kun je zeggen dat je je expertise kunt tonen door de ander tips te geven waar hij of zij inderdaad echt wat mee kan. M.a.w. wat voor die specifieke persoon haalbaar is.
Ik denk dat je prima je expertise toont wanneer je bijvoorbeeld overkoepelende dingen zegt in professionele bewoording, echter wanneer je de stap maakt, om het behapbaar te maken voor de luisteraar(s) je echt sympathie opwekt en je ‘binnen’ komt bij de ander(en). Je maakt je kennis en daarmee denk ik jezelf (als expert) bereikbaar.

Yolanthe Smit
11 years ago

Hallo Nisandeh,

Goeie tips. Hartelijk dank. Ook de andere posters bedankt voor hun suggesties.
Re: punt 5, spreken in het openbaar, toevallig mijn area of expertise, wil ik graag opmerken dat het belangrijk is om je verhaal eerst op te schrijven. En daarna ga je het hardop oefenen, voor de spiegel, je neemt het op en luistert hoe je klinkt.
Daarna ga je alles veranderen waar je niet heel tevreden over bent.
En je oefen. Echt, oefenen is belangrijk zodat wanneer jij je verhaal over jouw expertise gaat vertellen je ook heel sterk en zelfverzekerd overkomt. Zo wordt je steeds beter.
Kijk hier op regioz.nl naar een video interview met meer tips: tinyurl.com/2wc9fbb

Groet, Yolanthe

Jeannette Bal
9 years ago
Reply to  Yolanthe Smit

Nou Yolanthe dat werkt dus niet voor mij 😉
Mijn hoofd wordt dan een grote chaos en mijn verhaal een opgedreunde tekst.

Het onderwerp waarover ik spreek moet een deel van mij zijn, de informatie moet ik ter plekke uit mijn rugzak kunnen halen.
Natuurlijk bereid ik me wel voor. Zet punten op papier.
Hou me aan opening, middenstuk en slot.
En zorg met steekwoorden dat ik alles wat ik wilde vertellen aan bod laat komen. Zo kan ik heel flexibel inspelen op wat er bij het publiek speelt.

Zo zie je maar, iedereen is anders.

Fijn dat jij het wel op jouw manier kan.

Bart Kappers
9 years ago

Mooie tips Nisandeh !!

Helemaal mee eens ook.

Je kunt je voordeel halen uit het verrichten van een gratis klus(je) voor iemand in ruil voor een aanbeveling. Wees er altijd duidelijk over waarom je dit op deze manier doet.

Betrek een expert bij de uitingen die je als bedrijf doet en gebruik zijn of haar naam (in overleg) Dit verhoogt het klantvertrouwen. Daarbij is het gewoon erg leuk van gedachten te wisselen met een topper, bijzonder leerzaam. Zorg er wel voor dat je niet alleen wat komt “halen” maar dat er voor die persoon ook een duidelijk voordeel is aan het zaken doen met jou.

Tim Ferris geeft in zijn boek leuke aanwijzingen voor criteria om als een expert te worden gezien. Hij zegt dat mensen iemand al gauw een expert vinden als:

– Je lid bent van een beroepsvereniging.
– Je de 3 topboeken over jouw bedrijfstak kunt dromen.
– Je een spreekbeurt (gratis) verzorgt op een universiteit of hogeschool in je buurt.
– Je artikelen hebt geschreven voor de erkende vakbladen.
– Gebruik online forums en zoek naar vragen van journalisten en beantwoord die. Zo krijg je gratis publiciteit en werk je aan je reputatie.

succes en fijne dag

Koen Snoek
7 years ago

Ik ben expert om middels mijn blog informatie te geven aan mijn doelgroep. Ik toon mijn ervaring via foto’s verhalen.

Daarnaast maak ik gratis gitaarles video’s waarin je kunt zie hoe ik mij presenteer en dat ik uiteraard gitaar kan spelen 😉

Poul van Hooijdonk
Poul van Hooijdonk
9 years ago

Er zijn er die hun expertise in een keer spuien…meestal haak ik dan snel af.
Waar ik graag naar luister zijn de specialisten die de juiste vragen stellen.
Daarmee ontstaat mogelijkheid om specifiek te omschrijven wat het probleem is en geeft dit de specialist tijd z’n antwoordt te formuleren en te matchen met z’n expertise.
Tevens raakt daarmee de hulpvrager = de client, betrokken bij de het vinden van de oplossing.

Zou het kunnen dat de client specialist is van z’n eigen vraag?

Have a G2G day;-)
Poul

Josephine Wierdsma
9 years ago

Hoi Poul,

Ik denk niet dat de client bij uitstek de specialist is van zijn eigen vraag. Was dat maar zo, maar misschien ligt het aan de type vraag. Ik denk nu aan psychologische/gedrags vragen waar ik mee te maken krijg (Hoe zorg ik dat mijn kind mij er (over seksualiteit) iets over gaat vragen). Het ligt wellicht geheel anders als het meer zakelijke vragen betreft (Hoe benader ik de markt in NL voor mijn product?).

Je haalt een interessant punt aan. Expertise tonen zit er vaak in dat je de werkelijke behoefte (vraag) van een ander weet te herkennen en verwoorden. De ‘client’ heeft die vaak denk ik, nog niet helemaal helder of helemaal nog niet helder. Daar is dan jou specialist denk ik, die de juiste vragen stelt…
Goed vind ik ook om de client te betrekken bij het oplossen. Wat voor de één tenslotte de perfecte aanpak is, werkt voor een ander averechts.

Misschien is het ook wel een tip om je expertise te tonen door te LEREN COMMUNICEREN OP EEN OPEN, STIMULERENDE WIJZE.
Pas dan kun je ‘tonen’.
Gek genoeg lijken we allemaal aan te nemen dat we dat allemaal wel kunnen. Misschien is het wel de grootste bottle-neck überhaupt tussen mensen.
Je kunt nog zo’n expert zijn, en dit via de pen en woorden willen delen. Als echter de toonzetting waarmee dat gebeurd niet goed overkomt, zal niemand je ooit als zodanig herkennen.

En dan kom je op de vraag wanneer je een expert bent? Omdat je de kennis hebt? Omdat de ander jou als expert ziet? Omdat…?

Anita Brinkman
8 years ago

Ik denk het wel Poul. Uiteindelijk ben je zelf diegene met de beste oplossing voor je eigen vraagstuk. Enkel is soms de vraag die er echt toe doet ondergesneeuwt. Superfijn om dan iemand te vinden die idd de juiste vragen stelt (of enkel observeert mss?)

Eef van der Meer
Eef van der Meer
7 years ago

Doe iets geks wat opvalt in een netwerkbijeenkomst bv.
Iets waardoor je expertise blijkt en opvalt.

Esther Molenaar
11 years ago

Samen met alle bovenstaande tips:

GA BLOGGEN!

Jeremine Holt
9 years ago

Zo zeg. Strakke plannen. Goed!
Concreet maken is altijd pittig. Het doen en ook zo doen dat het effectief wordt.
Ik ben onder de indruk van je opzet. En denk dat je er iets heel moois van kunt maken, zeker als je het reguliere en de meer alternatieve aanpak combineert. Wordt de eventueel aanwezige drempel ook lager.

Ben ook benieuwd naar je website, maar als ik op je naam klik kom ik er niet.

Irmgard Luijcks
9 years ago
Reply to  Jeremine Holt

Dank je voor het compliment. Het was veel werk om zo ver te komen en het zal nog veel werk zijn om het te realiseren. Het is zeker pittig om het zo te doen dat het effectief wordt.

PS De website zou nu moeten werken.

Marco te Kloeze
Marco te Kloeze
9 years ago

Verzamel via o.a. Google allerlei informatie over jouw vakgebied en zorg zodoende dat je een duidelijk visie over je vakgebied heb die zich onderscheid tov je concurrenten en je doelgroepen helpen.

Martine Verweij
7 years ago

Mijn beste manieren om een expert te worden:
– Heb een actief blog, publiceer regelmatig en stimuleer lezers om te reageren op jouw artikelen.
– schrijf een boek.

Anouk Plantinga
9 years ago

Ja, wat een goeie blog weer!

Zorg dat je goed bent in wat je doet. Dat je erover leest, weet wat de anderen in jouw vakgebied doen. Maar ook dat je weet waarom jij de expert bent, wat bied jij meer/anders dan een ander?
Laat het aan alle kanten kloppen. Zorg dat je overal die expert bent, op de social media, in je dagelijks leven. In alles, dat je het uitademt als het ware.
En natuurlijk: zorg voor ambassadeurs. Laat anderen over jou praten, schrijven, je aanbevelen.

Ik heb dat punt nog niet bereikt, ik ben stap voor stap op weg naar het expertise-schap. Dat vind ik ook belangrijk, dat alles een goede, stevige basis heeft. Ik wil dat elke stap klopt en dat daar dan een prachtig bedrijf uit voortkomt.

Nicky Koopmans
8 years ago

Hoi Daisy,
Wat een goeie reminder die tip van je. Ik ga ook weer vaker mijn websiteadres achterlaten in discussies op forums. Dat was ik een beetje vergeten…
groetjes,
Nicky

Wilko van der Ploeg
9 years ago

Voor mij is er een klein verschil tussen expertise, de kennis die je hebt en de expert-status, de publieke erkenning, dat je die expertise hebt… Helaas gaan die twee dingen niet altijd samen…

Voor mij was de beste manier om als expert erkend te worden op het gebied van WordPress EN dit ook steeds meer te worden er over te gaan schrijven. Schrijven zorgt niet alleen voor naamsbekendheid, maar om te blijven schrijven dwing je jezelf ook bij te blijven en onderzoek te doen… wat je expertise weer vergroot… en meer expertise vergroot weer je expert status…

Als WordPress expert is het natuurlijk voor de hand liggend, dat ik je aanraad te bloggen over je vakgebied (dat is zoiets als een tandarts die zegt dat je je tanden moet poetsen… je zou teleurgesteld zijn als hij iets anders zou zeggen), maar geloof me… het helpt!

Pieter van Gendt
8 years ago

How about Free Publicity?

Als ik een nieuw product heb, bel ik redacties van bladen waarin ik wil komen. Ik noteer email adressen en mail een persbericht.

Zo’n persbericht moet actueel en interessant zijn. Ik maak dan een hapklaar verhaal, met afbeeldingen.
Ik nodig de journalist uit contact op te nemen. Ik heb hiermee veel bekendheid verkregen.

Nanette Popken
Nanette Popken
7 years ago

Ha Pieter,
Wat jij schrijft vind ik heel byzonder. Wat zijn zoal jouw nieuwe producten? Hoe ben je zo close met de journalisten geworden?

Kevin Janssen
8 years ago

Hoewel ik het belang om gezien te worden als de ‘expert’ volledig onderschrijf, heb ik persoonlijk nog wel eens moeite met mensen die zichzelf nadrukkelijk profileren als bijvoorbeeld ‘online marketing expert’, ‘social media goeroe’ of iets dergelijks.

Mijn advies: laat door middel van conversatie en interactie aan anderen merken dat je beschikt over de nodige expertise binnen je vakgebied; geef aan waar je specialisaties liggen en hoe jij anderen kunt helpen, en laat het vervolgens aan anderen over om je als ‘expert’ te bestempelen.

Bekijk Nisandeh’s introductie maar eens op deze website (businessbootcamp.nl/over-ons). De intro is vooral gericht op hoe Nisandeh anderen kan helpen; over zijn eigen kennis of expertise spreekt hij niet. Dit doen zijn klanten voor hem in de video’s naast de tekst, waardoor het voor iedere lezer vanzelf duidelijk wordt dat Nisandeh een expert is binnen zijn vakgebied.

Kevin Janssen

oprichter / eigenaar van TopListed.nl
twitter.com/TopListedNL

Marijke Willems
8 years ago
Reply to  Kevin Janssen

Jouw post raakt precies wat er regelmatig door mijn hoofd gaat. Nisandeh laat exact zien welke stappen je moet ondernemen om succesvol te worden. Je hoeft alleen maar te doen wat hier wordt aangegeven en de goede voorbeelden vind je hier. Leerzaam! Het gevaar voor mij is wel dat er zoveel informatie te vinden is dat ik niet zo goed weet waar te beginnen. Ik wil zoveel lezen en kennis opdoen, maar als ik er niets mee doe, dan is het natuurlijk wel een beetje verspilde energie. Een soort stappenplan zou voor mij wel goed zijn 😉

Peter Berg
8 years ago

Ik ben best nog wel aan het worstelen met het idee om mezelf te beschouwen als een expert in een vakgebied waar ik pas 18 maanden professioneel actief in ben. Niet zozeer naar mijn doelgroep, maar meer naar mijn concullega’s waar velen veel meer ervaring hebben en meer technisch geschoold zijn.

In mijn zoektocht naar mijn eigen onderscheidend vermogen kwam ik er recent achter dat ik onbewust anders werk dan de anderen. Ik blijk namelijk mijn expertise in mijn oude vak automatisch toe te passen in de voorbereidingsfase van (mogelijke) projecten in mijn huidige vakgebied. Dit geeft mij weer de nodige moed om mij als expert in mijn vak neer te zetten, waarbij ik de hulp van Open Circles Academy natuurlijk goed kan gebruiken.

Frank Janssen
8 years ago

Mijn ervaring is dat hoe meer ik weet… des te meer ik weet wat ik niet weet.

Expert zijn betekent ook dat je continue je kennis bij moet houden.

De juiste balans houden tussen leren en implementeren.

Structureel je kennis op peil houden is hierbij essentieel

Nicky Koopmans
8 years ago

Ik heb me nooit gerealiseerd dat ik ook een expert ben!
Pas sinds ik aan het bloggen geslagen ben, merk ik hoeveel ik van mijn vakgebied weet en hoeveel facetten het heeft.
Bloggen leert mij om gedoseerd en gestructureerd die kennis over te brengen, zodat mensen er zelf mee aan de slag kunnen. En het komt mij weer van pas in het bij het gestructureerd ontwikkelen van leuke workshops in de toekomst!

Tony Verheij
9 years ago

1: Leren EN implementeren!
Je mag nog zoveel leren, je wordt pas de beste, je bent pas de beste als je het zelf uitvoert.
Alleen praten brengt geen resultaten!

2: December 2010 wist ik nog niet wat passief inkomen was en per 31 juli 2011 verdiende ik zoveel passief inkomen dat ik stopte met mijn baan.
Ik ben daarom uitgenodigd als spreker voor een bijeenkomst over passief inkomen en ik bereid mij extra goed voor.

3: Adviezen geven: Ik deel mijn kennis omdat ik graag wil dat anderen ook financieel vrij worden.
Via een blog kun je niet alleen vertellen wat je doet, maar ook HOE je het doet.
Belangrijk daarbij is dat je bereikbaar bent voor vragen.

4: ik noem regelmatig de leeftijd van mijn vloerenbedrijf (91 jaar) en de kwaliteit die wij leveren.
Doordat wij sinds enige tijd adviezen geven aan slachtoffers van aannemersfouten op verschillende gebieden, worden wij ook als experts of adviseurs ingehuurd door de ARBITRAGE van de bouw.
We hebben dus een expertstatus opgebouwd waarvoor nu betaald wordt, investeren in je expertstatus loont!

5: afgelopen weekend hebben wij een monsterklus geklaard.
Op Facebook en LinkedIn hebben wij dat laten weten, de opdrachtgever is ERG tevreden en dat benadrukken wij en binnenkort ook zij!
Wij krijgen een aanbeveling voor op onze website.
Zorg er dus voor dat je niet alleen expert BENT, maar dat ook UITDRAAGT!

TIP: gebruik niet de blog van een ander om alleen maar reclame te maken voor jezelf!
Het is alsof een ander zijn huis te koop heeft staan en jij gaat daar je eigen bordje bij zetten…
Je kunt beter mensen trekken door niet te pushen!
Deel waarde, reageer op het onderwerp, wees geen verkoper maar een expert…

Veel dingen die ik bereikt heb is door het domweg uitvoeren van de lessen van Nisandeh.
Passief inkomen, bloggen, expertstatus opbouwen, je kwaliteit uitdragen, aanbevelingen vragen, allemaal van de laatste anderhalf jaar!
Kortom: leren en implementeren!

Tony Verheij

Daisy Goddijn
11 years ago

Mijn manier om als expert te worden gezien is reageren op forums van bijvoorbeeld LinkedIn. Als je daar reageert op vragen van anderen kun je laten zien dat je verstand hebt van je vakgebied en je helpt er anderen mee. Je slaat hiermee twee vliegen in één klap. Ook kun je zelf berichten waarin je tips weggeeft plaatsen op forums .

TIP: sluit je commentaar op forums altijd af met je naam, url (met http:// ervoor zodat men gelijk kan doorklikken) en je twitterpagina. Dat levert meer trafic naar je website én volgers op.

Veel succes!
Daisy Goddijn
hsh-juist.nl
twitter.com/Daisy_HshJUIST

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
6 years ago

Ik was nooit een fan van Facebook. Toen heb ik het in een proef van vier maanden toch uitgeprobeerd. Ben lid geworden van groepen, waaronder twee dicht me dicht aan m’n hart liggen. In die beide groepen heb ik in korte tijd een expertstatus verworven door:
– in te gaan op vragen waar ik echt iets over kan zeggen.
– vragen beantwoorden met kennis en/of ervaring.
– de vragen op zo’n manier beantwoorden dat de onzin wordt gestopt en/of weerlegd niemand zich aangevallen voelt.

NB Soms koste het me een uur om serieuze en onderbouwende informatie te zoeken die ik nodig had om die in te kunnen brengen. De wow-reacties daarna zijn om te vieren :).

Annelies Vroomans
8 years ago

Mijn beste manier om de expert te worden?

Ik praat tijdens ‘gewone’ gesprekken met ‘gewone’ mensen over mijn expertise als dat zo uitkomt.

Ik vraag,ik help.
Ik zoek het niet op, het zoekt mij wel op heb ik gemerkt.

Sharda Bakridi
Sharda Bakridi
9 years ago

Doe datgene wat bij je past en waar je goed in bent! Vaak laten mensen zich leiden door wat anderen doen. Iets wat echt bij je past daar ben je al goed in! Draag dit vervolgens naar buiten uit met passie. Deze energie werkt aanstekelijk en mensen gaan over je praten. Treed uit je comfort-zone: dat brengt je automatisch op plekken en bij anderen waar je niet geweest bent. Succes allemaal (-:

Ronald Dingerdis
9 years ago

Volgens wikipedia is een expert (Latijn: expertus; ‘ervaren, beproefd, bewezen, deugdelijk’) een deskundig persoon in een vakgebied. Een expert wordt geacht veel kennis en ervaring te hebben op een bepaald terrein.

Hoe ben ik een expert geworden in het omgaan met elkaar? Hierbij bedoel ik de communicatie tussen leiders en medewerkers(leiderschap), collegae onderling en de communicatie met klanten (klantgerichtheid) die wanneer je het goed doet je ambassadeurs worden.

Hoe ben ik aan mijn expertise gekomen? Doordat ik op zoek was naar manieren om mijn communicatie te verbeteren, manieren te vinden om mijn omgang met leiding te verbeteren en bovenal wat maakt me succesvol in mijn functioneren. Vele opleidingen, vallen en weer opstaan, nog meer pogingen om het goed te doen die hebben geleid tot succes.
Mijn zoektocht heeft geleid tot veel verhalen en inzichten over hoe het juist niet moet en hoe we effectief met elkaar kunnen omgaan.

Vandaag de dag hoor ik reacties als inspirerend, mijn huwelijk is gered, ik heb weer contact met mijn puberkind, gesprekken tussen mij de leiding verlopen nu constructief, omgaan met agressieve mensen doe ik nu met zelfvertrouwen, onze winstgevendheid is nog nooit zo groot geweest, de motivatie en werkvreugde is weer terug, het werkt niet alleen op het werk maar ook thuis, etc, etc.
Steeds meer mensen kwamen naar me toe, ik kon er zelfs mijn werk van maken. Pas toen kreeg ik door dat ik een expertise had waar anderen nu hun voordeel mee doen.

En nu wil er meer mee doen, vandaag de dag is er te veel “hufterigheid” *), frustratie en agressiviteit in de manier waarop mensen met elkaar communiceren en omgaan. Dit kan anders. Denk hierbij aan omgaan met uw collega’s, uw baas, bezoekers, klanten, gasten en ook uw partner en kinderen.
Oorzaak hiervan is veelal het ontbreken van positiviteit en betrokkenheid als gevolg van de veranderende tijd.
*) Hufterigheid is: boers, lomp, onbehoorlijk, onbehouwen, onbeleefd, onbeschaafd, onbeschoft of ongemanierd gedrag.

Onze missie is ervoor te zorgen dat mensen weer effectief omgaan met elkaar.
Dit levert het bedrijf én medewerker positiviteit, meer geld, meer aanzien en minder frustratie op.
Door middel van trainingen, begeleiding en producten zoals dvd en online leren, zetten we mensen aan om het maximale uit zichzelf en de onderneming te halen.

Omdat werken wel leuk moet blijven ……

Ronald Dingerdis

Arnaud van der Veere
8 years ago

Mijn kracht van expert worden is TIJD. Daar ik al vanaf 1964 actief ben in de gevechtssport, daarover honderden publicaties schreef, vele boeken van mijn hand verschenen en heel consequent ben geweest in het vergroten van mijn kennis door onderzoek en studie wordt ik nu gezien als expert in binnen en buitenland. Maar een waarschuwing in deze ; in eigen land wordt de profeet zelden ge eert ! Nederlanders zijn een raar volk. Een erkend expert word je pas wanneer je slaagt in het buitenland ! Dus je hebt maar twee keuzen, of je zoekt de populariteit en wordt een ‘geacht’ expert , iemand van middelmatige kwaliteit maar hoog exposure of een echt expert die in buitenland gevierd word …….

Saskia van Velzen
9 years ago

Ik heb vanuit mijn passie, om op het laatste punt van Michiel in te haken, een klein e-boekje geschreven. Over lachen zonder reden. Dit boekje is door iedereen gratis te downloaden van mijn website en ik wijs erop bij alle e-mailcorrespondentie, facturering etc. Hoe eenvoudig ook, ik hoor dat het op prijs wordt gesteld en wordt gedeeld door de collega’s in mijn vakgebied (lachyoga) en anderen. Dit helpt bij het versterken van mijn positie en zichbaarheid als expert.

Willy Triest
9 years ago

Zoals altijd een heel overzichtelijke en gestructureerde les, waarvoor hartelijk dank Nisandeh.

Ik kan mij uit ervaring het best vinden in de punten over ‘enthousiasme’ en ‘spreek in het openbaar’.

Telkens wij les geven of voor groepen spreken in onze branche, valt het op dat mensen aan je lippen hangen als je staat voor wat je vertelt. Dan komt de passie vanzelf naar buiten, en dat zegt meer dan de woorden die je uitspreekt.

Van zodra je de toehoorders kan aanraken in hun eigen enthousiasme, zijn ze mee. Dan horen ze jouw boodschap ook ‘met andere oren’.

Leontine van Roosmalen
Leontine van Roosmalen
9 years ago

Via de bibliotheek bij dit onderwerp gekomen. Goed artikel, want ook ik ben ervan overtuigd dat je gevonden wordt met dat wat je doet, wanneer mensen weten en zien dat je de expert bent. Er is veel werk aan de winkel om van de expert die ik weet dat ik ben, de expert te worden waarvan mensen weten dat ik het ben.

Merlijn Smeele
9 years ago

Hoeveel deskundigheid heb ik nodig om me expert te mogen noemen?
Mede dankzij de Business Bootcamp en het kunnen delen van twijfels en vragen gaat het steeds beter met mijn zelfvertrouwen.

Na mijn loopbaanswitch van relatiegeschenkenverkoper naar visueel vertaler moest ik nieuwe expertise opbouwen. Ik heb eens gelezen dat je 10.000 uur moet investeren voordat je ergens deskundig in bent. Dus wachtte ik nog maar even met het posten van die blog….

Na de inzichten van Business Blogging Secrets ben ik meteen aan de slag gegaan en nu heb ik al talloze onderwerpen waarover ik wil bloggen. Vandaag post ik de eerste!

Je hoeft namelijk niet die 10.000 uur in de pocket te hebben om te kunnen bloggen over je passie. Als je er maar iets meer over weet dan je doelgroep en enthousiasme erover kunt overbrengen. Dat vind ik wel een geruststellende gedachte. Snel verder met mijn blog:-)

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

– Neem je tijd: expertise vraagt tijd en ervaring

– bied een gratis workshop of sessie aan

– werk samen met andere experten: zo hebben mensen het gevoel dat ze voor het geheel bij jou terecht kunnen

– vertrouw in jezelf en communiceer eerlijk maar met zelfvertrouwen.

– beloof geen dingen die je niet kan leveren, geef eerder voorbeelden van andere mensen die positieve ervaringen met jouw werk hadden

– inderdaad zelf een probleem opgelost hebben geeft je veel ervaring en je begrijpt er jouw klanten door

– doe datgene waar jouw hart naar uitgaat; waar je aanleg voor hebt; focus daarop; vraag desnoods aan anderen wat ze vinden dat bij jou past van specialisatie, werk of doelgroep – dat geeft soms goede aanwijzingen

Justin Junier
9 years ago

De beste manier voor mij om daadwerkelijk als expert te worden aangezien was co-auteurschap van een boek! Dit is niet alleen een directe bevestiging van je expertise, maar ook een goede manier om nieuwe leads te bewerkstelligen.

Cynthia Strijbos
9 years ago

Ik ben nog bezig om de expert status te krijgen. Ben hier al mee bezig op twitter, maar neem ook de adviezen ter harte om een gratis E-book te schrijven en deze aan te bieden op mijn site. Door het schrijven van boeken zien mensen je ook als expert!

Vanessa van Loon
8 years ago

Ik ben net begonnen dus kan nog niet zeggen dat ik lang in de branche werk. Ik ga de ovrige tips zeker toepassen. Hele waardevol, bedankt!

Ria Jekautz
11 years ago

Hallo Nisandeh,

Alweer bedankt, door de berichtjes word ik me steeds meer bewust van mijn eigen beperkingen maar vooral van de mogelijkheden wat betreft de zakelijke kant van mijn beroep (iets wat ik steeds wegschoof omdat het saai, tijdrovend en naar leek om mee bezig te zijn en op deze manier leuk en motiverend werkt) .

Hier wat succesvolle manieren die ik gebruik om mijn expertise te laten zien, die in verschillende beroepen zeker ook voor anderen toepasbaar zijn:

1) Maandelijkse groepsbijeenkomsten waarin cliënten en potentiële cliënten, tegen kleine vergoeding, leren hoe zelf te werken met mijn werkwijze.

2) Ik werk mee aan gezonde inloopdagen waar naast gratis info korte gratis kennismakingsbehandelingen krijgt (met reclame in mailing van het centrum dat de inloopdagen organiseerd).

3) Advertentie in doelgroepgerichte tijdschriften, daarbij een of twee expertises uitdiepend.

4) Vermelding op/koppeling naar websites voor doelgroep.

5) Door cliënten succesverhalen over mijn behandelingen laten plaatsen op website(s) doelgroep.

6) Met passie en expertise bezig zijn.

7) mijn cliënten bewustmaken van wat ik voor bekenden, vrienden zou kunnen betekenen, door in verhaallijnen te vertellen over bepaalde behandelingen en de resultaten die ik ermee bereikt heb.

Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago
Reply to  Ria Jekautz

Waardevolle tips Ria!

Zulke praktische informatie is altijd welkom. Heerlijk.
Zelf ga ik volgende week naar een beurs om te netwerken. Ga daar ook nog eens naar kijken hoe ik daar [in die paar minuten contact] het maximale aan mijn doelgroep bij kan dragen.

Ronald Dingerdis
9 years ago

Schrijf een boek.
Ik was van het moment dat ik een boek schreef een erkende veelgevraagde expert, voorheen was ik een veelgevraagde expert.
Mensen gaan toch net iets anders naar je kijken, een must have wanneer je een erkende expert wilt zijn.

En dan de tip die een wijs man, een expert op het gebied van marketing en business, me eens gaf ‘laat andere bekende experts een recensie schrijven in je boek ‘………… zijn naam is Nisandeh, misschien ken je hem.

Ronald Dingerdis

Annemiek de Nijs
7 years ago

het komende jaar profileer ik mij als expert via Beeldboek, schilderijen, lezingen en blogs over BDE (bijna dood ervaring). Een uiteindelijk fijne ervaring van groei, ontwikkeling, transformatie. Op langere termijn een reizende tentoonstelling, vertaling boek. Men name ervaring word gedeeld visueel, auditief en storytelling.
Welke enorme toegevoegde waarde het heeft op huidige leven en relaties.

Elvira Noot
7 years ago

Een boek schrijven…. ja daar zijn we mee bezig!
Bedankt voor de tips. Deze zijn mooi!

Ik persoonlijk vind het op beurzen altijd erg interessant om met (potentiele) klanten te praten over vragen en problemen waar ze tegenaan lopen.

Erika Lunsche
6 years ago

Vragen beantwoorden en discussies aangaan. Zo probeer ik erachter te komen waar mijn klanten behoefte aan hebben. Door antwoord te geven op de vragen die op mijn vakgebied liggen, laat ik zien dat ik weet waarover ik praat. Op die manier bouw ik aan mijn expertstatus.

Yassir van Unen
7 years ago

Waar ik soms wel bang voor ben is dat mensen elkaar gaan aftroeven qua gratis informatie delen op publieke plekken. Ik merk dat omdat ze graag als expert willen overkomen ze elkaar gaan overtroeven met gratis informatie geven… totdat er wellicht niets meer over is om nog voor te betalen.
Dat is een kwalijke zaak, maar helaas kun je niet bepalen wat anderen doen.

Het idee is interessant en ik zal het tot op zekere hoogte ook toepassen.

Dirk Huyers
8 years ago

Gratis tips en advies geven via forum of blog is best interessant om je “know”, “like” en “trust” factor op te krikken en zodus ook aan een expert status te geraken, MAAR de concurrentie leest mee !

Ik baal er enorm van dat deze “wannabee” experts zich als “de” expert uitroepen op basis van mijn gratis knowhow, zonder bronvermelding.

Zo geven zij waardevolle value aan klanten tegen betaling terwijl ze er eigenlijk niks voor moeten doen of kennen.

Hebben jullie daar ook ervaring mee en/of hoe gaan jullie daarmee om ? Thanks voor de reacties.

Peter Willekens
8 years ago
Reply to  Dirk Huyers

Dirk,

Je concurrenten gaan dan wel lopen met je kennis, maar ze blijven klonen van de echte jij. Ze kunnen wel gaan lopen met je kennis, maar niet met je persoonlijkheid.

En dat is waar je eigen klanten op af komen. De klanten die naar je concurrenten gaan, die passen waarschijnlijk niet bij jouw.

Zoals Nisandeh zegt, denken vanuit overvloed …

Nisandeh Neta
8 years ago
Reply to  Dirk Huyers

Hey Dirk – you post an honest question… I’ll post an honest answer.

You’re coming from the wrong place.
I would like you to come from abundance mindset, and not from scarcity mindset.

The flower is not afraid of spreading its scent to anyone…
And so you shouldn’t.

I believe that the more you give, the more knowledge, connections, contribution, value you spread – you will become visible, known, liked and trusted.

Take a look over the internet on the amount of ‘stuff’ I put out freely – from articles, to PDF reports, to videos, to free seminars…
I don’t worry about being ripped off.
I just want to share…

And somehow it comes back a thousand times.

Trust and give it a try. You won’t be disappointed!

Wilko van der Ploeg
8 years ago
Reply to  Dirk Huyers

@Dirk: Ik kan me wat voorstellen bij je ‘angst’ dat de concullega’s jouw kennis ‘pikken’ en er voor laten betalen. Tijdens de Master Entrepreneur heb ik ook een gesprek gehad met iemand die dezelfde angst kende die jij hier verwoord. Maar je moet de KRACHT niet onderkennen van de informatie die jij gratis ter beschikking stelt: ALS JIJ ZOVEEL AL GRATIS GEEFT, HOEVEEL MEER WAARDEVOL MOET DE BETAALDE INFORMATIE VAN JOU DAN WEL NIET ZIJN.

Ik heb ooit eens een site van een concullega gevonden die een ‘prijslijst’ had hoeveel het installeren en configureren van bepaalde plugins kostte. Allemaal 5-10 minuten werk voor iemand die WordPress kent en prijzen die normaliter voor 2-3 uur werk door een gemiddelde professional gerekend worden. Voor mij een geweldige inspiratie : Ik heb in mijn gratis WordPress Video cursus en in mijn blogposts een aantal van die plugins behandeld. Stap voor stap laten zien, hoe je dit zelf kunt doen. Wat denk je dat dit doet met het ‘expert’ level van mijn geachte concullega ? 😉

Juist het gratis geven van informatie, bevestigt je expert positie!

Nicky Koopmans
8 years ago

hoi Wilko,
Wat fijn om te lezen dat iemand uit een geheel andere branche precies dezelfde gedachte heeft als ik. Waarom mensen een klap geld vragen voor iets wat ze eigenlijk makkelijk zelf kunnen doen? Leer de mensen tandenpoetsen (op je blog), dan komen ze voor het echte werk naar jou, de ‘tandarts’!

Robert Rosier
11 years ago

Nisandeh,

You make complete sense when you advise us to keep business focused in just one or two areas.

However, I become completely unhappy if I do just one or two things! When I do, I miss doing the other things so much!

Would you have any advise on this?

Other people, especially those familiar with versatility, are ofcourse also much welcome to reply.

Help!

Robert

Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago
Reply to  Robert Rosier

Robert, wat mis je dan precies?

Het zijn vaak niet de bezigheden die je mist, maar hetgeen het je oplevert. Dus wat leveren die bezigheden jou op, waardoor je het waardevol vindt om ze te blijven doen?

Als je daar achter bent, ga je kijken naar de 1 of 2 gebieden waar je je op focust. Op welke manier kun je die waarde ook uit die 1 of 2 gebieden halen?

Als mens hebben we 6 behoeften [zekerheid, onzekerheid, liefde, speciaal zijn, groei en bijdrage aan] die hoe dan ook bevredigd moeten worden.

Soms doen we hele rare dingen om daaraan te voldoen. Ben je je bewust van de inhoud van je activiteiten en welke behoeften je daarmee bevredigt, dan kun je gemakkelijker aanpassingen maken.

Als je er nog vragen over hebt mag je me gerust mailen.
Succes met je focus!

Warme groet,
Helmy Kleinlugtenbeld

Dave de Lange
9 years ago
Reply to  Robert Rosier

Well, Robert, I guess you are an expert in versatility…

Anouk Plantinga
9 years ago
Reply to  Robert Rosier

Robert, I recognise what you say.

It’s not necessarily what you do, but what you tell about what you do. If you say ‘I do this and that and that and this and oh, I do this too and…’, that’s not being the expert. Well, it’s being the expert in diversity. When you tell people that you do one or two things, you’re clear and people can see you as an expert.
It doesn’t mean that you can’t do more things, of course you can.

I stop being the diversity-expert. I choose one thing to do for my business and to communicate. It gives me peace and it’s clear to others. And all the other things I also want to do, I just do. I only talk about them when it’s relevant for somebody specific.

Dirk Huyers
8 years ago

Hi Nisandeh, sorry for being a bit rude in my post and thank you for your honest answer. I know and understand that giving (and keep on giving) once will return in multiple, but I had already so many bad experiences that I lost believe in this statement.

I was re-energized and re-motivated after the Business Bootcamp and I’m really looking forward to 13/feb, but this bad thing keeps on knocking in my head.

I’ve spent quite some time (days, weeks, …) as a volunteer in many organisations, but was only little recognized for contribution and expertise. Others went away with it.

That’s why I’m so reluctant to share knowledge and expertise widely and free. I now try to switch that knob and move forward with happy things.

You may delete this post if it is not appropriate.

Kees van der Stel
8 years ago
Reply to  Dirk Huyers

Dag Dirk.
Je schrijft hierboven:

“I know and understand that giving (and keep on giving) once will return in multiple, but I had already so many bad experiences that I lost believe in this statement.”

Ik loop al een paar dagen rond met jouw statement en dan met name het verlies aan vertrouwen. Dat lijkt me zeer vervelend en er gaat geen positieve ernergie van uit.

Ondanks dat ook volgens mij het statement (keep on giving) op zich 100% waar is (het is een universele wet), neem ik hetgeen je opmerkt in het tweede deel (verlies van vertrouwen) uiterst serieus. Kennelijk is er ook nog zoiets als teveel weggeven, waardoor de balans (ernstig) wordt verstoord. Het Nederlandse spreekwoord: “Al te goed is buurmans gek.” is er ook niet voor niets. Mogelijk helpt het je als je eens kijkt of je een nieuwe grens kunt bepalen in hetgeen je wel en niet gratis of tegen een sterk verlaagde prijs aanbiedt als incentive of front end product, zonder dat je het gevoel krijgt dat je expertstatus wordt aangetast. Mogelijk heb je een team van ‘helpers’ waarin je dit vraagstuk eens goed doorakkert.

Be the change you want to be and implement the change you want to reach.

Anouk Plantinga
9 years ago

En oeps, ietsiepietsie vergeten: zorg ervoor dat je expert blijft.
Buig mee, beweeg mee, blijf leren, volg ontwikkelingen en ontwikkel mee. Nogal een belangrijke……

Michiel Klaarwater
Michiel Klaarwater
9 years ago

Ik zou hier punt 6 aan willen toevoegen, maar eigenlijk is hij het allerbelangrijkst:

6). Praat vanuit jouw passie over jouw werk. Wat maakt het zo mooi, waarom doe je dit werk, en wat betekenen jouw klanten voor jou. Je zult zien dat je gaat stralen en die energie is onbetaalbaar en zeer aanstekelijk. Jouw publiek smelt voor jouw passie.

Niels Künzel
Niels Künzel
9 years ago

Ik moet zelf nog geloven dat ik een expert ben, vandaar de Business Bootcamp komend weekeinde! Ik hoor het vaak anderen zeggen hoe goed ik dingen doe, dat ik mensen weet te inspireren. Nu nog het vertrouwen krijgen en ook vasthouden.

Jeremine Holt
9 years ago
Reply to  Niels Künzel

Hi Niels,
Goed dat je naar de Business Bootcamp gaat, want daar krijg je een boost aan inspiratie en energie voor de volgende grote stappen. Boostcamp is het eigenlijk 😉
Besluiten dat je een expert bent kan een van die stappen zijn, maar dat moet je uiteindelijk wel zelf doen. Als je eenmaal dat besluit genomen hebt, gaat het balletje vanzelf rollen. Wordt leuk.
Wish you luck!

Willy Triest
9 years ago

Ondertussen hebben mijn echtgenote en ik heel wat meer zaken geïmplementeerd die we van Nisandeh leerden.

We merken een heel duidelijke respons op het aanbieden van een handleiding voor onze doelgroep als gratis e-boek, in ruil voor een e-mailadres uiteraard :-).

Op basis daarvan hebben al verschillende mensen laten weten dat ze nu interesse hebben in een cursus die wij in september geven.

Marijke Willems
8 years ago

Kennis delen zorgt voor nieuwe kennis is mijn ervaring. Ik merk dat ik mezelf ontwikkel doordat ik kennis deel, maar wanneer ben je een expert? Expert ben je als degene tegenover je dit zo ziet is mijn ervaring.