5 manieren om de expert te worden in jouw vakgebied

7246 views | 93 reacties |
shares


Bekend zijn als de expert in je vakgebied is marketingtechnisch een uitstekende positie om je in te bevinden.

Mensen komen naar je toe als ze vragen of problemen tegenkomen die te maken hebben met jouw expertise, ze vertrouwen erop bij jou in goede handen te zijn en je maakt het je klanten gemakkelijk om nieuwe klanten naar je door te sturen.

Het onderstaande artikel werd eerder gepubliceerd in een beperkt toegankelijke sectie van dit blog. Het leek ons een goed idee om dit artikel voor iedereen te publiceren, ik denk dat het ook voor jou heel waardevol kan zijn.

Lees hieronder 5 manieren om DE expert te worden in jouw vakgebied, ongeacht welk product of dienst je verkoopt.

  1. Praat over hoe lang je al in deze branche zit.
    Als je geruime tijd actief bent in de branche, dan geeft dat direct vertrouwen.
    Als je bedrijf nieuw is in de branche, promoot dan jouw persoonlijke jaren van ervaring in het vakgebied.
    Vier speciale momenten als “10 jaar de beste sandwiches in de stad” of “Uitverkoop: we bestaan 10 jaar”.
  2. Houd je business gefocust op één of twee expertise-gebieden.
    Word niet te gevarieerd, je loopt dan het risico over te komen als een warenhuis.
    Dit soort zaken hebben wel alles wat je nodig hebt, maar je gaat er nooit heen voor advies van een expert.
    Om de expert te worden is het nodig te focussen en je vaardigheden aan te scherpen.
  3. Zorg dat je aanbevelingen krijgt van klanten, bij voorkeur op schrift.
    Als je grote projecten hebt gedaan, neem foto’s van het voltooide werk en stop ze in een lijst, samen met de aanbevelingsbrief.
    Hang dit aan de muur in je kantoor en plaats een pdf ervan op je website.
  4. Beantwoord vragen uitgebreid, voornamelijk in het openbaar.
    Ga naar plekken waar mensen op zoek zijn naar hulp en biedt het hen.
    Als zoiets niet bestaat in je vakgebied, start deze service zelf.
    Online forums zijn hiervoor zeer geschikt, denk bijvoorbeeld aan de groepen op LinkedIn. Of wellicht een forum dat zich specifiek bezighoudt met jouw expertise.
    Draag actief bij aan discussies op dergelijke forums. Wees altijd klaar om je expertise met anderen te delen, door de expert te worden komen mensen naar je toe als ze hulp nodig hebben.
  5. Spreek in het openbaar.
    Goed kunnen presenteren en met passie en kennis van zaken kunnen vertellen over je expertise, is een gegarandeerde manier om de expert te worden.
    Door in levende lijve in gesprek te gaan met je toehoorders, kun je ervoor zorgen dat je hen werkelijk geeft wat ze nodig hebben aan informatie.
    Dit versterkt je expertisepositie.
    Tegelijkertijd stelt het je in staat om heel nauwkeurig de vinger aan de pols te houden en je expertise up-to-date te houden.Denk je nu: leuk idee, maar het zweet staat me nu al in de handen… daar kun je wat aan doen!
    Klik hier voor de GRATIS video serie “Overwin je angst voor spreken in het openbaar”

Ondanks dat het een intimiderende zaak kan lijken, is het mogelijk de expert te worden in je vakgebied.
Dit is niet alleen goed voor jou en je business, maar juist ook voor je klanten.

Dit zijn mijn 5 manieren om te zorgen dat je de expert in jouw vakgebied wordt.

Ik weet zeker dat er nog veel meer goeie manieren zijn, dus nu is de beurt aan jou.

Wat zijn jouw beste manieren om de expert te worden?

Plaats een comment hieronder om jouw manieren te delen met mij en de andere lezers.
En kom nog eens terug om bij te dragen aan de conversatie.

En geef andere mensen ook een kans om de expert te worden in hun vakgebied. Stuur dit artikel naar al je

  • - Facebook-vrienden
  • - Twitter-volgers
  • - LinkedIn connecties
  • en bloglezers...

Op jouw succes, Nisandeh

93
Leave a Reply

avatar
65 Comment threads
28 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
65 Comment authors
Katrien LemahieuNanette PopkenIne RuijfrokDirk HuyersJeremine Holt Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Laat het mij weten wanneer er
Daisy Goddijn
Gast

Mijn manier om als expert te worden gezien is reageren op forums van bijvoorbeeld LinkedIn. Als je daar reageert op vragen van anderen kun je laten zien dat je verstand hebt van je vakgebied en je helpt er anderen mee. Je slaat hiermee twee vliegen in één klap. Ook kun je zelf berichten waarin je tips weggeeft plaatsen op forums .

TIP: sluit je commentaar op forums altijd af met je naam, url (met http:// ervoor zodat men gelijk kan doorklikken) en je twitterpagina. Dat levert meer trafic naar je website én volgers op.

Veel succes!
Daisy Goddijn
hsh-juist.nl
twitter.com/Daisy_HshJUIST

Tania Keijer
Gast

Hallo allemaal, ook dit is weer een nuttig onderwerp, bedankt Nisandeh. Hier zijn een paar tips van mij, en ik hoop dat er nog meer komen van anderen, want ik worstel nog regelmatig met dit onderwerp “hoe word ik de expert”. 1. Probeer een interview te krijgen in de tijdschriften die je doelgroep leest. Zorg er dus ook voor dat je doelgroep helder is. Plaats deze interviews of artikelen (of andere vormen van vakkundige media-aandacht) op je website. 2. Zorg ervoor dat je naaste familie/kennissen/vrienden-kring goed op de hoogte is van wat jij doet en vertel daar af en toe… Lees verder »

Alletta Schreuder
Gast

De tip om interview te geven in een vakblad vind ik erg waardevol! Toevallig dacht ik er over na om een advertentie te plaatsen in een vakblad, maar een interview geven lijkt me zinvoller.

Daarnaast ben ik lid van het bestuur geworden van de Beroepsvereniging. O.a. om me te profileren als expert.

Erika Lunsche
Gast

Het interview heb ik gegeven. Nu ga ik er een pdf van maken en op mijn site plaatsen. Dank voor de tip Tania.

Jasper Kennis
Gast
Jasper Kennis

Om als expert te worden gezien moet je de expert zijn! Het belangrijkste is dat je collega’s in je vak weten dat jij de expert bent. Zij zullen het de rest van de wereld ook laten weten.

Riet de Vlieger
Gast

Hoe word je een expert in jouw vakgebied? 1. Kies een onderwerp Bepaal binnen jouw vakgebied een onderwerp, waar mensen je voor weten te vinden. Kennelijk ben je een expert op dat gebied. Voorwaarde is natuurlijk wel, dat je zelf ook warm loopt voor dit onderwerp. 2. Erken jezelf als een expert Het is belangrijk om te beseffen dàt je wat te zeggen hebt over jouw onderwerp. Als je ergens veel van weet, ben je je er amper nog bewust van dat het bijzonder is wat je weet. Kijk en luister eens naar jezelf als je met anderen spreekt, en… Lees verder »

Jeremine Holt
Gast

Helder!

En je kunt de punten niet omdraaien.
Wat lastig is als je punt 1 maar niet ingevuld krijgt. Of niet scherp genoeg ingevuld krijgt. Of wel voor jezelf ingevuld krijgt, maar de markt werkt niet mee.
Zie hier toch wel veel mensen mee worstelen.

Maar ben je daar doorheen, dan kun je echt aan de slag.

Dominique van de Wijgaart
Gast

Hallo Jeremine,

Het goed worden in mijn niche was ook mijn struikelblok.
Door advies te vragen en (heel) veel informatie op te zoeken, is het mij uiteindelijk toch gelukt om expert te worden in mijn niche.

Bij een specialisatie op je vakgebied, is het vooral leuk en interessant om er meer over te leren.

Groet,
Dominique

Yolanthe Smit
Gast

Hallo Nisandeh, Goeie tips. Hartelijk dank. Ook de andere posters bedankt voor hun suggesties. Re: punt 5, spreken in het openbaar, toevallig mijn area of expertise, wil ik graag opmerken dat het belangrijk is om je verhaal eerst op te schrijven. En daarna ga je het hardop oefenen, voor de spiegel, je neemt het op en luistert hoe je klinkt. Daarna ga je alles veranderen waar je niet heel tevreden over bent. En je oefen. Echt, oefenen is belangrijk zodat wanneer jij je verhaal over jouw expertise gaat vertellen je ook heel sterk en zelfverzekerd overkomt. Zo wordt je steeds… Lees verder »

Jeannette Bal
Gast

Nou Yolanthe dat werkt dus niet voor mij 😉 Mijn hoofd wordt dan een grote chaos en mijn verhaal een opgedreunde tekst. Het onderwerp waarover ik spreek moet een deel van mij zijn, de informatie moet ik ter plekke uit mijn rugzak kunnen halen. Natuurlijk bereid ik me wel voor. Zet punten op papier. Hou me aan opening, middenstuk en slot. En zorg met steekwoorden dat ik alles wat ik wilde vertellen aan bod laat komen. Zo kan ik heel flexibel inspelen op wat er bij het publiek speelt. Zo zie je maar, iedereen is anders. Fijn dat jij het… Lees verder »

Ria Jekautz
Gast

Hallo Nisandeh, Alweer bedankt, door de berichtjes word ik me steeds meer bewust van mijn eigen beperkingen maar vooral van de mogelijkheden wat betreft de zakelijke kant van mijn beroep (iets wat ik steeds wegschoof omdat het saai, tijdrovend en naar leek om mee bezig te zijn en op deze manier leuk en motiverend werkt) . Hier wat succesvolle manieren die ik gebruik om mijn expertise te laten zien, die in verschillende beroepen zeker ook voor anderen toepasbaar zijn: 1) Maandelijkse groepsbijeenkomsten waarin cliënten en potentiële cliënten, tegen kleine vergoeding, leren hoe zelf te werken met mijn werkwijze. 2) Ik… Lees verder »

Helmy Kleinlugtenbeld
Gast

Waardevolle tips Ria!

Zulke praktische informatie is altijd welkom. Heerlijk.
Zelf ga ik volgende week naar een beurs om te netwerken. Ga daar ook nog eens naar kijken hoe ik daar [in die paar minuten contact] het maximale aan mijn doelgroep bij kan dragen.

Walter Jongenelis
Gast

Ik ben volgens vele anderen al vele jaren expert op diverse gebieden. Kenmerkend voor een expert is dat hoe meer hij weet, hoe meer hij ook zelf erachterkomt dat hij zaken nog niet weet en hongerig wordt om meer kennis te verkrijgen. Als kind was ik al een kleine professor, ik wilde alles weten en begrijpen. Met alles was ik ook bijna de beste. Ik leefde vooral in mijn eigen wereld en was meer in contact met volwassenen dan met kinderen. Op vele terreinen wist ik meer dan mijn leeftijdgenoten. Op die tereinen was ik voor hen de expert. Later… Lees verder »

Jeannette Bal
Gast

Hi Walter,

Ik moet direct denken aan mijn wiskunde leraar.

Een expert in zijn vakgebied maar kon zich niet inleven in meisjes van 13 die hun hersens totaal anders gebruiken.

Een echte expert is voor mij ook iemand die zijn kennis kan delen op elke niveau van zijn “klanten”.

Josephine Wierdsma
Gast

Als je nog verder borduurt op Walter en Jeanette kun je zeggen dat je je expertise kunt tonen door de ander tips te geven waar hij of zij inderdaad echt wat mee kan. M.a.w. wat voor die specifieke persoon haalbaar is.
Ik denk dat je prima je expertise toont wanneer je bijvoorbeeld overkoepelende dingen zegt in professionele bewoording, echter wanneer je de stap maakt, om het behapbaar te maken voor de luisteraar(s) je echt sympathie opwekt en je ‘binnen’ komt bij de ander(en). Je maakt je kennis en daarmee denk ik jezelf (als expert) bereikbaar.

Esther Molenaar
Gast

Samen met alle bovenstaande tips:

GA BLOGGEN!

Pim de Rooij
Gast
Pim de Rooij

De tools om expert te worden:

1. Leer van de ALLERBESTE ter wereld op jouw vakgebied.

2. DE WIL OM expert te worden moet als basis hebben dat jij gelooft op die manier met je volle potentieel BIJ TE DRAGEN aan de maatschappij.

3. STOP NOOIT met leren. Alles is dynamisch en groeit, dus ook de kennis in jouw vakgebied.

4. Kennis is geen macht. Toegepaste kennis is macht. DRAAG HET dus UIT aan anderen, zo groot mogelijk.

Hi-5 aan alle experts!!

Robert Rosier
Gast
Robert Rosier

Nisandeh,

You make complete sense when you advise us to keep business focused in just one or two areas.

However, I become completely unhappy if I do just one or two things! When I do, I miss doing the other things so much!

Would you have any advise on this?

Other people, especially those familiar with versatility, are ofcourse also much welcome to reply.

Help!

Robert

Dave de Lange
Gast

Well, Robert, I guess you are an expert in versatility…

Helmy Kleinlugtenbeld
Gast

Robert, wat mis je dan precies? Het zijn vaak niet de bezigheden die je mist, maar hetgeen het je oplevert. Dus wat leveren die bezigheden jou op, waardoor je het waardevol vindt om ze te blijven doen? Als je daar achter bent, ga je kijken naar de 1 of 2 gebieden waar je je op focust. Op welke manier kun je die waarde ook uit die 1 of 2 gebieden halen? Als mens hebben we 6 behoeften [zekerheid, onzekerheid, liefde, speciaal zijn, groei en bijdrage aan] die hoe dan ook bevredigd moeten worden. Soms doen we hele rare dingen om… Lees verder »

Anouk Plantinga
Gast
Anouk Plantinga

Robert, I recognise what you say. It’s not necessarily what you do, but what you tell about what you do. If you say ‘I do this and that and that and this and oh, I do this too and…’, that’s not being the expert. Well, it’s being the expert in diversity. When you tell people that you do one or two things, you’re clear and people can see you as an expert. It doesn’t mean that you can’t do more things, of course you can. I stop being the diversity-expert. I choose one thing to do for my business and… Lees verder »

Kevin Rijke
Gast
Kevin Rijke

Al het bovenstaande is super interessant !
En wat een mooi column !
Wat ik hier alleen aan toe kan voegen, blijf luisteren en lezen over wat er gebeurd in jou vakgebied !
Actualiteiten doet de mens luisteren …
” There are so many aspects to online business, and no one, repeat no one knows everything about everything. “

Katrien Lemahieu
Gast

Ik ben van mening dat, als je zegt dat je de grootste expertise hebt, die ook daadwerkelijk aantoonbaar moet hebben. Vanuit je krachten (je kunnen) en passie praten is hierbij voldoende. Als je de mensen in jou kan laten geloven, dan is het ook écht. Als je twijfels hebben, gaan ze zoeken. Zorg er dan voor dat je alsnog gemakkelijk te vinden bent. (sociale media!) Vraag jezelf ook regelmatig af: ben ik nou echt nog zo bijzonder? Hoe hou ik mijn expertise up-to-date? Zorg dat je uniek bent op één gebied, de beste op een tweede gebied. Alles wat daarnaast… Lees verder »

Helmy Kleinlugtenbeld
Gast

Super info… en weer zo’n goede timing! Mijn beste manier om expert te worden? Je eigen advies opvolgen. Dat is wat me tebinnen schiet als ik dit lees. Mijn advies aan jullie zou zijn… ! Deal met je angst, kijk ‘m recht in de ogen. Daar leer je het meeste van. In feite weet je wat je moet doen om de expert te zijn. Kijk welke activiteiten je altijd vermijdt en waarom. We zijn er zo goed in om in onze comfortzone te blijven werken dat we in principe meer tijd nodig hebben om succesvol te worden. Door de angst… Lees verder »

Jeremine Holt
Gast

Helmy, ik ben op hetzelfde punt beland. Heb m’n keuzes gemaakt. Onderweg een heleboel los moeten laten en nog steeds. Geleerd dat je om een expert te worden echt een heleboel achter je moet laten. Een pittig proces. Soms ook mensen met wie je jarenlang fijn samenwerkte. Of werk waar je eigenlijk ook best goed in bent, maar wat je afhoudt van je focus. En dan, de volgende stap is spannend. Met die focus in beeld jezelf zichtbaarder gaan maken. Vindbaarder. Herkenbaarder. En nog veel beter in wat je doet en biedt. Wat kan omdat je je op een ding… Lees verder »

Anouk Plantinga
Gast
Anouk Plantinga

Jeremine, jouw verhaal is helemaal het mijne. Loslaten van oude dingen, het nieuwe en spannende toelaten en zichtbaar worden. Gaan voor je expertise. Brrr en fanatastisch tegelijk!

Helmy, I wish you luck!

Jeannette Bal
Gast

In het blad “Vrouw en Passie” kwam ik de volgende quote tegen:
“Door te werken aan je zichtbaarheid, laat je zien wat je kwaliteiten zijn”.

Ik promoot mijn magneetmassage methode op massage vakbeurzen en de laatste keer werd ik benaderd door een opleidingsinstituut of ik in hun vakblad wilde schrijven.

Verder heb ik mijn marketing professioneler gemaakt door een designer in te schakelen voor huisstijl en daarop voortbordurend zoals o.a. een webmercial.

Ik ben actief op social media (heb hiervoor ook les gevolgd) en stap voor stap kijk ik naar wat beter kan.
Om mijn zichtbaarheid en expert positie te vergroten.

Anita Brinkman
Gast

Wat leuk die quote Jeannette, ik herken me er helemaal in. Dit is wat er met mij gebeurd sinds de business bootcamp van sept 2011 in een zin. Gr Anita

Anouk Plantinga
Gast
Anouk Plantinga

Ja, wat een goeie blog weer! Zorg dat je goed bent in wat je doet. Dat je erover leest, weet wat de anderen in jouw vakgebied doen. Maar ook dat je weet waarom jij de expert bent, wat bied jij meer/anders dan een ander? Laat het aan alle kanten kloppen. Zorg dat je overal die expert bent, op de social media, in je dagelijks leven. In alles, dat je het uitademt als het ware. En natuurlijk: zorg voor ambassadeurs. Laat anderen over jou praten, schrijven, je aanbevelen. Ik heb dat punt nog niet bereikt, ik ben stap voor stap op… Lees verder »

Martin Kugel
Gast

Veel is hierboven natuurlijk al gezegd. Veel valt in de categorie: laat zien wat je kan en vertel het. Publiceer! in blogs, in artikelen in vakbladen (niet alleen jouw vak, maar ook het vak van de beslissers), schrijf een (e-)boek (kan in 28 dagen, zie deze website), een whitepaper, case studies van een eerder project, reageer op fora, LinkedIn, Facebook, etc. Publiceer dit uiteraard op je website. Durf te vragen om een referentie na afloop van een project. Iemand anders die jouw toekomstige klanten vertelt hoe hij/zij de samenwerking heeft ervaren, welke voordeel hij/zij er nu van heeft en hoe… Lees verder »

Anouk Plantinga
Gast
Anouk Plantinga

En oeps, ietsiepietsie vergeten: zorg ervoor dat je expert blijft.
Buig mee, beweeg mee, blijf leren, volg ontwikkelingen en ontwikkel mee. Nogal een belangrijke……

Michiel Klaarwater
Gast
Michiel Klaarwater

Ik zou hier punt 6 aan willen toevoegen, maar eigenlijk is hij het allerbelangrijkst:

6). Praat vanuit jouw passie over jouw werk. Wat maakt het zo mooi, waarom doe je dit werk, en wat betekenen jouw klanten voor jou. Je zult zien dat je gaat stralen en die energie is onbetaalbaar en zeer aanstekelijk. Jouw publiek smelt voor jouw passie.

Saskia van Velzen
Gast

Ik heb vanuit mijn passie, om op het laatste punt van Michiel in te haken, een klein e-boekje geschreven. Over lachen zonder reden. Dit boekje is door iedereen gratis te downloaden van mijn website en ik wijs erop bij alle e-mailcorrespondentie, facturering etc. Hoe eenvoudig ook, ik hoor dat het op prijs wordt gesteld en wordt gedeeld door de collega’s in mijn vakgebied (lachyoga) en anderen. Dit helpt bij het versterken van mijn positie en zichbaarheid als expert.

Ronald Dingerdis
Gast

Volgens wikipedia is een expert (Latijn: expertus; ‘ervaren, beproefd, bewezen, deugdelijk’) een deskundig persoon in een vakgebied. Een expert wordt geacht veel kennis en ervaring te hebben op een bepaald terrein. Hoe ben ik een expert geworden in het omgaan met elkaar? Hierbij bedoel ik de communicatie tussen leiders en medewerkers(leiderschap), collegae onderling en de communicatie met klanten (klantgerichtheid) die wanneer je het goed doet je ambassadeurs worden. Hoe ben ik aan mijn expertise gekomen? Doordat ik op zoek was naar manieren om mijn communicatie te verbeteren, manieren te vinden om mijn omgang met leiding te verbeteren en bovenal wat… Lees verder »

Tony Verheij
Gast

1: Leren EN implementeren! Je mag nog zoveel leren, je wordt pas de beste, je bent pas de beste als je het zelf uitvoert. Alleen praten brengt geen resultaten! 2: December 2010 wist ik nog niet wat passief inkomen was en per 31 juli 2011 verdiende ik zoveel passief inkomen dat ik stopte met mijn baan. Ik ben daarom uitgenodigd als spreker voor een bijeenkomst over passief inkomen en ik bereid mij extra goed voor. 3: Adviezen geven: Ik deel mijn kennis omdat ik graag wil dat anderen ook financieel vrij worden. Via een blog kun je niet alleen vertellen… Lees verder »

Poul van Hooijdonk
Gast
Poul van Hooijdonk

Er zijn er die hun expertise in een keer spuien…meestal haak ik dan snel af.
Waar ik graag naar luister zijn de specialisten die de juiste vragen stellen.
Daarmee ontstaat mogelijkheid om specifiek te omschrijven wat het probleem is en geeft dit de specialist tijd z’n antwoordt te formuleren en te matchen met z’n expertise.
Tevens raakt daarmee de hulpvrager = de client, betrokken bij de het vinden van de oplossing.

Zou het kunnen dat de client specialist is van z’n eigen vraag?

Have a G2G day;-)
Poul

Josephine Wierdsma
Gast

Hoi Poul, Ik denk niet dat de client bij uitstek de specialist is van zijn eigen vraag. Was dat maar zo, maar misschien ligt het aan de type vraag. Ik denk nu aan psychologische/gedrags vragen waar ik mee te maken krijg (Hoe zorg ik dat mijn kind mij er (over seksualiteit) iets over gaat vragen). Het ligt wellicht geheel anders als het meer zakelijke vragen betreft (Hoe benader ik de markt in NL voor mijn product?). Je haalt een interessant punt aan. Expertise tonen zit er vaak in dat je de werkelijke behoefte (vraag) van een ander weet te herkennen… Lees verder »

Anita Brinkman
Gast

Ik denk het wel Poul. Uiteindelijk ben je zelf diegene met de beste oplossing voor je eigen vraagstuk. Enkel is soms de vraag die er echt toe doet ondergesneeuwt. Superfijn om dan iemand te vinden die idd de juiste vragen stelt (of enkel observeert mss?)

Kees van der Stel
Gast

Wat mij aanspreekt uit het begincomment van Nisandeh is de focus op één of twee expertisegebieden en ervoor zorgen dat je aanbevelingen krijgt van klanten, bij voorkeur op schrift. Voor mij ligt de focus op de ontsluiting van de emotionele intelligentie in 1 op 1 coachingtrajecten en op de ontsluiting van de spirituele intelligentie in het programma voor bewustzijnsontwikkeling met de werknaam ‘Innerlijk leiderschap’. Ik zou ook kunnen zeggen dat mijn focus ligt op het mensen ‘wakker’ maken, zowel in de 1 op 1- als in de groepstrajecten, waarbij wakker ‘staat’ voor bewust maken. Eén expertisegebied dus. Verder ben ik… Lees verder »

Bart Kappers
Gast

Mooie tips Nisandeh !! Helemaal mee eens ook. Je kunt je voordeel halen uit het verrichten van een gratis klus(je) voor iemand in ruil voor een aanbeveling. Wees er altijd duidelijk over waarom je dit op deze manier doet. Betrek een expert bij de uitingen die je als bedrijf doet en gebruik zijn of haar naam (in overleg) Dit verhoogt het klantvertrouwen. Daarbij is het gewoon erg leuk van gedachten te wisselen met een topper, bijzonder leerzaam. Zorg er wel voor dat je niet alleen wat komt “halen” maar dat er voor die persoon ook een duidelijk voordeel is aan… Lees verder »

Irmgard Luijcks
Gast

Begin 2011 ben ik me voor het eerst gaan verdiepen in ‘hoe krijg ik meer klanten en meer omzet’. Open Circles kende ik toen nog niet. Ik heb wel enkele cursussen gevolgd, gelezen, gegoogled. Ik ben mijn site gaan aanpassen, beweeg me sindsdien op LinkedIn, Facebook, Twitter, blog en stuur nieuwsbrieven. Ook ik ben ervan overtuigd dat een van de belangrijkste stappen (misschien wel dé belangrijkste stap) in het geheel is het krijgen van een ‘expertstatus’. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Uiteraard heeft het even geduurd voordat ik mijn weg in de sociale media heb gevonden. Als klassiek… Lees verder »

Jeremine Holt
Gast

Hoi Irmgard,
Ja, daar waar je in een specifiek stukje in een specifieke markt zit het inderdaad een hele kunst (en een lange adem) om het allemaal zo te doen dat je echt significant meer omzet krijgt.
En zelfs dan.
Want ik denk dat jij over het algemeen een op een werkt met particulieren. Dan blijf je uurtje-factuurtje draaien. Of dienst-factuurtje. En het aantal uren in een week is zowiezo beperkt.
Heb je daar al een idee over?

Irmgard Luijcks
Gast

Hallo Jeremine, Mijn markt is inderdaad specifiek. Ik zal altijd dienst-factuur blijven draaien. Enerzijds omdat het behandelen van zieke dieren niet anders kan, anderzijds omdat ik het geweldig vind om te doen. Ja, ik heb erover nagedacht om meer inkomsten te genereren. Daarvoor heb ik de volgende mogelijkheden onderzocht: – lezingen geven om nog meer bekendheid te krijgen – cursussen geven om zelf je dier bij een acute klacht kunnen helpen – internet cursus voor het bovenstaande schrijven – boek schrijven over het natuurlijk houden van paarden incl voer, weidebeheer, hoeven, houden enz – aanvulling om een makkelijkere entree bij… Lees verder »

Jeremine Holt
Gast

Zo zeg. Strakke plannen. Goed!
Concreet maken is altijd pittig. Het doen en ook zo doen dat het effectief wordt.
Ik ben onder de indruk van je opzet. En denk dat je er iets heel moois van kunt maken, zeker als je het reguliere en de meer alternatieve aanpak combineert. Wordt de eventueel aanwezige drempel ook lager.

Ben ook benieuwd naar je website, maar als ik op je naam klik kom ik er niet.

Irmgard Luijcks
Gast

Dank je voor het compliment. Het was veel werk om zo ver te komen en het zal nog veel werk zijn om het te realiseren. Het is zeker pittig om het zo te doen dat het effectief wordt.

PS De website zou nu moeten werken.

Willy Triest
Gast

Zoals altijd een heel overzichtelijke en gestructureerde les, waarvoor hartelijk dank Nisandeh.

Ik kan mij uit ervaring het best vinden in de punten over ‘enthousiasme’ en ‘spreek in het openbaar’.

Telkens wij les geven of voor groepen spreken in onze branche, valt het op dat mensen aan je lippen hangen als je staat voor wat je vertelt. Dan komt de passie vanzelf naar buiten, en dat zegt meer dan de woorden die je uitspreekt.

Van zodra je de toehoorders kan aanraken in hun eigen enthousiasme, zijn ze mee. Dan horen ze jouw boodschap ook ‘met andere oren’.

Wilko van der Ploeg
Gast

Zelf heb ik in de afgelopen anderhalf jaar gemerkt, dat schrijven over je vakgebied ook je daadwerkelijke expertise vergroot. Door eboeken en blogs over mijn vakgebied (WordPress) te schrijven, moest ik ook dingen onderzoeken en uittesten, die ik anders minder snel onderzocht of uitgetest zou hebben… en op die manier vergroot je ongemerkt je expertise EN maak je je ook bekend als expert… het mes snijdt in dit geval dus aan twee kanten.

Wilko van der Ploeg
Gast

Voor mij is er een klein verschil tussen expertise, de kennis die je hebt en de expert-status, de publieke erkenning, dat je die expertise hebt… Helaas gaan die twee dingen niet altijd samen… Voor mij was de beste manier om als expert erkend te worden op het gebied van WordPress EN dit ook steeds meer te worden er over te gaan schrijven. Schrijven zorgt niet alleen voor naamsbekendheid, maar om te blijven schrijven dwing je jezelf ook bij te blijven en onderzoek te doen… wat je expertise weer vergroot… en meer expertise vergroot weer je expert status… Als WordPress expert… Lees verder »

Justin Junier
Gast

De beste manier voor mij om daadwerkelijk als expert te worden aangezien was co-auteurschap van een boek! Dit is niet alleen een directe bevestiging van je expertise, maar ook een goede manier om nieuwe leads te bewerkstelligen.

Niels Künzel
Gast
Niels Künzel

Ik moet zelf nog geloven dat ik een expert ben, vandaar de Business Bootcamp komend weekeinde! Ik hoor het vaak anderen zeggen hoe goed ik dingen doe, dat ik mensen weet te inspireren. Nu nog het vertrouwen krijgen en ook vasthouden.

Jeremine Holt
Gast

Hi Niels,
Goed dat je naar de Business Bootcamp gaat, want daar krijg je een boost aan inspiratie en energie voor de volgende grote stappen. Boostcamp is het eigenlijk 😉
Besluiten dat je een expert bent kan een van die stappen zijn, maar dat moet je uiteindelijk wel zelf doen. Als je eenmaal dat besluit genomen hebt, gaat het balletje vanzelf rollen. Wordt leuk.
Wish you luck!

Ronald Dingerdis
Gast

Schrijf een boek.
Ik was van het moment dat ik een boek schreef een erkende veelgevraagde expert, voorheen was ik een veelgevraagde expert.
Mensen gaan toch net iets anders naar je kijken, een must have wanneer je een erkende expert wilt zijn.

En dan de tip die een wijs man, een expert op het gebied van marketing en business, me eens gaf ‘laat andere bekende experts een recensie schrijven in je boek ‘………… zijn naam is Nisandeh, misschien ken je hem.

Ronald Dingerdis

Leontine van Roosmalen
Gast
Leontine van Roosmalen

Via de bibliotheek bij dit onderwerp gekomen. Goed artikel, want ook ik ben ervan overtuigd dat je gevonden wordt met dat wat je doet, wanneer mensen weten en zien dat je de expert bent. Er is veel werk aan de winkel om van de expert die ik weet dat ik ben, de expert te worden waarvan mensen weten dat ik het ben.

Merlijn Smeele
Gast

Hoeveel deskundigheid heb ik nodig om me expert te mogen noemen? Mede dankzij de Business Bootcamp en het kunnen delen van twijfels en vragen gaat het steeds beter met mijn zelfvertrouwen. Na mijn loopbaanswitch van relatiegeschenkenverkoper naar visueel vertaler moest ik nieuwe expertise opbouwen. Ik heb eens gelezen dat je 10.000 uur moet investeren voordat je ergens deskundig in bent. Dus wachtte ik nog maar even met het posten van die blog…. Na de inzichten van Business Blogging Secrets ben ik meteen aan de slag gegaan en nu heb ik al talloze onderwerpen waarover ik wil bloggen. Vandaag post ik… Lees verder »

Willy Triest
Gast

Ondertussen hebben mijn echtgenote en ik heel wat meer zaken geïmplementeerd die we van Nisandeh leerden.

We merken een heel duidelijke respons op het aanbieden van een handleiding voor onze doelgroep als gratis e-boek, in ruil voor een e-mailadres uiteraard :-).

Op basis daarvan hebben al verschillende mensen laten weten dat ze nu interesse hebben in een cursus die wij in september geven.

Sharda Bakridi
Gast
Sharda Bakridi

Doe datgene wat bij je past en waar je goed in bent! Vaak laten mensen zich leiden door wat anderen doen. Iets wat echt bij je past daar ben je al goed in! Draag dit vervolgens naar buiten uit met passie. Deze energie werkt aanstekelijk en mensen gaan over je praten. Treed uit je comfort-zone: dat brengt je automatisch op plekken en bij anderen waar je niet geweest bent. Succes allemaal (-:

Cynthia Strijbos
Gast

Ik ben nog bezig om de expert status te krijgen. Ben hier al mee bezig op twitter, maar neem ook de adviezen ter harte om een gratis E-book te schrijven en deze aan te bieden op mijn site. Door het schrijven van boeken zien mensen je ook als expert!

Marco te Kloeze
Gast

Verzamel via o.a. Google allerlei informatie over jouw vakgebied en zorg zodoende dat je een duidelijk visie over je vakgebied heb die zich onderscheid tov je concurrenten en je doelgroepen helpen.

Hannie Mommers
Gast

Ik kom er steeds meer achter dat ik heel veel dingen die Nisandeh uitlegt of adviseert al jarenlang doe, maar zonder structuur. Dus daar ga ik de komende tijd nog meer op focussen: structuur aanbrengen in wat ik doe, plannen maken en verder implementeren.

Nicky Koopmans
Gast

Ik heb me nooit gerealiseerd dat ik ook een expert ben!
Pas sinds ik aan het bloggen geslagen ben, merk ik hoeveel ik van mijn vakgebied weet en hoeveel facetten het heeft.
Bloggen leert mij om gedoseerd en gestructureerd die kennis over te brengen, zodat mensen er zelf mee aan de slag kunnen. En het komt mij weer van pas in het bij het gestructureerd ontwikkelen van leuke workshops in de toekomst!

Arnaud van der Veere
Gast
Arnaud van der Veere

Mijn kracht van expert worden is TIJD. Daar ik al vanaf 1964 actief ben in de gevechtssport, daarover honderden publicaties schreef, vele boeken van mijn hand verschenen en heel consequent ben geweest in het vergroten van mijn kennis door onderzoek en studie wordt ik nu gezien als expert in binnen en buitenland. Maar een waarschuwing in deze ; in eigen land wordt de profeet zelden ge eert ! Nederlanders zijn een raar volk. Een erkend expert word je pas wanneer je slaagt in het buitenland ! Dus je hebt maar twee keuzen, of je zoekt de populariteit en wordt een… Lees verder »

Dirk Huyers
Gast

Gratis tips en advies geven via forum of blog is best interessant om je “know”, “like” en “trust” factor op te krikken en zodus ook aan een expert status te geraken, MAAR de concurrentie leest mee !

Ik baal er enorm van dat deze “wannabee” experts zich als “de” expert uitroepen op basis van mijn gratis knowhow, zonder bronvermelding.

Zo geven zij waardevolle value aan klanten tegen betaling terwijl ze er eigenlijk niks voor moeten doen of kennen.

Hebben jullie daar ook ervaring mee en/of hoe gaan jullie daarmee om ? Thanks voor de reacties.

Nisandeh Neta
Gast

Hey Dirk – you post an honest question… I’ll post an honest answer. You’re coming from the wrong place. I would like you to come from abundance mindset, and not from scarcity mindset. The flower is not afraid of spreading its scent to anyone… And so you shouldn’t. I believe that the more you give, the more knowledge, connections, contribution, value you spread – you will become visible, known, liked and trusted. Take a look over the internet on the amount of ‘stuff’ I put out freely – from articles, to PDF reports, to videos, to free seminars… I don’t… Lees verder »

Wilko van der Ploeg
Gast

@Dirk: Ik kan me wat voorstellen bij je ‘angst’ dat de concullega’s jouw kennis ‘pikken’ en er voor laten betalen. Tijdens de Master Entrepreneur heb ik ook een gesprek gehad met iemand die dezelfde angst kende die jij hier verwoord. Maar je moet de KRACHT niet onderkennen van de informatie die jij gratis ter beschikking stelt: ALS JIJ ZOVEEL AL GRATIS GEEFT, HOEVEEL MEER WAARDEVOL MOET DE BETAALDE INFORMATIE VAN JOU DAN WEL NIET ZIJN. Ik heb ooit eens een site van een concullega gevonden die een ‘prijslijst’ had hoeveel het installeren en configureren van bepaalde plugins kostte. Allemaal 5-10… Lees verder »

Nicky Koopmans
Gast

hoi Wilko,
Wat fijn om te lezen dat iemand uit een geheel andere branche precies dezelfde gedachte heeft als ik. Waarom mensen een klap geld vragen voor iets wat ze eigenlijk makkelijk zelf kunnen doen? Leer de mensen tandenpoetsen (op je blog), dan komen ze voor het echte werk naar jou, de ‘tandarts’!

Peter Willekens
Gast

Dirk,

Je concurrenten gaan dan wel lopen met je kennis, maar ze blijven klonen van de echte jij. Ze kunnen wel gaan lopen met je kennis, maar niet met je persoonlijkheid.

En dat is waar je eigen klanten op af komen. De klanten die naar je concurrenten gaan, die passen waarschijnlijk niet bij jouw.

Zoals Nisandeh zegt, denken vanuit overvloed …

Dirk Huyers
Gast

Hi Nisandeh, sorry for being a bit rude in my post and thank you for your honest answer. I know and understand that giving (and keep on giving) once will return in multiple, but I had already so many bad experiences that I lost believe in this statement. I was re-energized and re-motivated after the Business Bootcamp and I’m really looking forward to 13/feb, but this bad thing keeps on knocking in my head. I’ve spent quite some time (days, weeks, …) as a volunteer in many organisations, but was only little recognized for contribution and expertise. Others went away… Lees verder »

Kees van der Stel
Gast

Dag Dirk. Je schrijft hierboven: “I know and understand that giving (and keep on giving) once will return in multiple, but I had already so many bad experiences that I lost believe in this statement.” Ik loop al een paar dagen rond met jouw statement en dan met name het verlies aan vertrouwen. Dat lijkt me zeer vervelend en er gaat geen positieve ernergie van uit. Ondanks dat ook volgens mij het statement (keep on giving) op zich 100% waar is (het is een universele wet), neem ik hetgeen je opmerkt in het tweede deel (verlies van vertrouwen) uiterst serieus.… Lees verder »

Peter Berg
Gast

Ik ben best nog wel aan het worstelen met het idee om mezelf te beschouwen als een expert in een vakgebied waar ik pas 18 maanden professioneel actief in ben. Niet zozeer naar mijn doelgroep, maar meer naar mijn concullega’s waar velen veel meer ervaring hebben en meer technisch geschoold zijn. In mijn zoektocht naar mijn eigen onderscheidend vermogen kwam ik er recent achter dat ik onbewust anders werk dan de anderen. Ik blijk namelijk mijn expertise in mijn oude vak automatisch toe te passen in de voorbereidingsfase van (mogelijke) projecten in mijn huidige vakgebied. Dit geeft mij weer de… Lees verder »

Dirk Huyers
Gast

@Kees : bedankt voor de feedback. Hopelijk heb je er niet te lang hoeven over piekeren. Ik apprecieer het enorm dat je jouw visie hierop wil delen. Het is inderdaad uitkienen en balanceren wat voor jou (and for them !) beschouwd wordt als normaal/evident (en dus gratis kan) en wat mag aanzien worden als speciaal/extra (en dus betalend is). @Wilko : ook bedankt voor de feedback en het voorbeeld ! Het is een visie die kan helpen bij het uitkienen en balanceren. Toen ik mijn bijdrage schreef zat ik blijkbaar in een dipje, maar daar ben ik nu weer door… Lees verder »

Kees van der Stel
Gast

Dag Dirk. Dankjewel. Doet me goed! Ik wens je veel wijsheid en mooie zaken. Groeten, Kees

Ine Ruijfrok
Gast

Ik moet nog heel erg wennen aan het idee dat ik ergens een expert in bent, maar de Business Bootcamp en jullie ervaringen helpen wel. Er komt een moment waarop ik het kan verwoorden.
Dank je Nicky, voor je opmerking dat bloggen je heeft geholpen expert te worden. Bloggen is mijn eerste doel en ik moet echt iets overwinnen. Jouw opmerking stimuleert om het ook echt te gaan doen.

Nicky Koopmans
Gast

Hoi Ine,
Gewoon gaan beginnen, al doende leert men!
succes!
N.

Vanessa van Loon
Gast

Ik ben net begonnen dus kan nog niet zeggen dat ik lang in de branche werk. Ik ga de ovrige tips zeker toepassen. Hele waardevol, bedankt!

Pieter van Gendt
Gast

How about Free Publicity?

Als ik een nieuw product heb, bel ik redacties van bladen waarin ik wil komen. Ik noteer email adressen en mail een persbericht.

Zo’n persbericht moet actueel en interessant zijn. Ik maak dan een hapklaar verhaal, met afbeeldingen.
Ik nodig de journalist uit contact op te nemen. Ik heb hiermee veel bekendheid verkregen.

Nanette Popken
Gast
Nanette Popken

Ha Pieter,
Wat jij schrijft vind ik heel byzonder. Wat zijn zoal jouw nieuwe producten? Hoe ben je zo close met de journalisten geworden?

Nicky Koopmans
Gast

Hoi Daisy,
Wat een goeie reminder die tip van je. Ik ga ook weer vaker mijn websiteadres achterlaten in discussies op forums. Dat was ik een beetje vergeten…
groetjes,
Nicky