Interactie en betrokkenheid op Facebook – deel 2

284 views | 28 reacties |
shares

In het eerste deel van dit artikel – Interactie en betrokkenheid op Facebook – deel 1 – deelde ik 3 van de posts met de meeste interactie die wij in de laatste 4 maanden hadden op onze Open Circles Facebook page.

Ik legde ook uit hoe ik de interactie en betrokkenheid meet van een Facebook post.

In het eerste deel kwamen aan bod:

  • Facebook post nummer 5 – met betrokkenheidsscore 546
  • Facebook post nummer 4 – met betrokkenheidsscore 840
  • Facebook post nummer 3 – met betrokkenheidsscore 1.066

In dit artikel deel ik post nummer 2 met je – met een betrokkenheidsscore van 1.632, EN… post nummer 1 – met de waanzinninge betrokkenheidsscore van 130.746. WAUW!

Maar laten we beginnen met…

Facebook post nummer 2 – 45 Life Lessons in 5 Minutes

(221 comments, 132 shares, 309 likes. betrokkenheidsscore: 1.632)

Dit is de nieuwste van de 5 posts, deze is net twee weken oud.

Ik vierde toen mijn verjaardag en ik zat te denken hoe ik die gelegenheid kon gebruiken om iets te waardevols te delen met onze studenten en fans, en dan minder als een trainer en meer als een vriend.

Deze video is een verzameling van 45 lessen die ik in mijn leven heb geleerd – sommige liggen voor de hand, andere niet zo.

Het was eigenlijk heel simpel: ik zat in onze woonkamer en praatte in de camera. En om het nog een beetje interessanter te maken heb ik er nog een paar relevante foto’s uit mijn leven bijgeplakt.

Aan het einde van de video vroeg ik je om jouw levenslessen te delen in het commentaarveld, en wauw – ik kreeg veel meer dan waar ik om gevraagd had.

Ik was ontroerd en dankbaar en weer voelde ik (net als bij post nummer 5, zie het laatste artikel) dat ik persoonlijk kan zijn met mijn studenten en fans zonder te vervallen in “wat ik heb gegeten bij mijn ontbijt” of “foto’s van mij en mijn vis”.

En dan nu… tromgeroffel graag…

Facebook post nummer 1 – De professor stond voor zijn filosofie klas…

(1.655 comments, 11.131 shares, 45.301 likes. betrokkenheidsscore: 130.746)

Dit is een ongelofelijke prestatie voor onze kleine Facebook pagina.

Volgens mij hadden we slechts 6.000 fans op het moment dat we dit verhaal plaatsten.

Eigenlijk… hebben we geen idee waarom en hoe deze post zo massaal werd opgepakt.

Ik geloof dat het de combinatie was van een welbekende les uit time management in de vorm van een verhaal, samen met de foto van de ‘perfecte’ professor, die de bal heeft doen rollen…

En ik gok dat er in het begin iemand is geweest met een enorm veel volgers op Facebook, die het verhaal heeft opgepakt, heeft gedeeld op zijn/haar wall en dat dat het viraal heeft gemaakt.

Wat ik zeker weet is dat deze post alleen ons minstens 2.000 nieuwe fans heeft gebracht…

Hier volgen een paar algemene lessen die ik heb geleerd door de interactie en betrokkenheid bij onze Facebook pagina te bestuderen:

  1. Geef altijd waardevolle content aan je publiek – met waardevol bedoel ik behulpzaam EN relevant.
  2. Eindig altijd met een call-to-engage – een oproep tot interactie – stel een vraag, vraag om hun mening, vraag om te delen…
  3. Wanneer je een citaat plaatst, zorg voor een interessant plaatje EN jouw eigen tekst om het citaat relevant te maken en gericht op jouw doelgroep.
  4. Interessant, waardevolle EN relevante video’s werken – ongeacht hoe lang ze zijn.
  5. Zet jouw klanten in het zonnetje – een cadeau dat je kunt blijven geven…

Ik hoop dat je de informatie en de voorbeelden die ik met je heb gedeeld in dit tweedelige artikel waardevol hebt gevonden.

Maar ik wil meer doen dan dat…

Facebook wordt meer en meer belangrijk als een manier om jezelf neer te zetten als een expert en om je merk op te bouwen en ik wil je graag helpen om het maximale eruit te halen.

Neem een moment om met me te delen wat jouw meest brandende vragen zijn over Facebook, en ik ga mijn best doen om jouw vragen in een toekomstig artikel te beantwoorden.

Plaats jouw vragen simpelweg in het commentaarveld hieronder.

En als je een vraag ziet die jij kunt beantwoorden vanuit jouw ervaring – voel je vrij om dat te doen.

Zo kunnen we allemaal verder leren en groeien.

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
28 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Maaike Frankena
8 years ago

Hello Nisandeh,

Last week I had a nice newsflash. A reporter from Massage Magazine called me for an interview. That was a great opportunity for me, so I shared that exciting news on my Facebook Business page.

In the evening I checked my comments and apart from all the warm and happy-for-you! reactions there was this one person who used this message to promote her own business in the comment box.
I wonder what you would do with that sort of ‘comments’, I’ll tell you later what I did:-)

Thanks in advance, have a great day and receive a virtual hug.
The last two apply for all of you, btw.
Maaike

Marloes van der Kamp
8 years ago

Hi Maaike,

I had that too one day. I simply deleted the message as soon as I saw it, and Facebook automatically gives you the opportunity to give this person feedback. I asked her not to promote herself on my page anymore, because I do not like that and besides, her target group was not there. I also offered her to send an e-mail to a mailing list that I have and consist of people that are her target group.

Fenna Janssen
8 years ago

Op mijn persoonlijke pagina krijg ik redelijk veel reacties. De topics op mijn persoonlijke pagina gaan over het algemeen over gezond leven, afvallen, bewegen.

Op mijn zakelijke pagina (zelfde onderwerpen, deels zelfde posts) krijg ik geen reacties.

Hoe kan ik op mijn zakelijke pagina meer reacties krijgen?

Maaike Frankena
8 years ago
Reply to  Fenna Janssen

Hoi Fenna,

Wat ik op dit moment doe, het hele sociale media moet ik nog in de steigers zetten en daarna uitpakken. Maar, ik post zo hier en daar korte, leuke berichtjes over kleine/grote dingen die ik meemaak. Zo krijg ik al wel eens een duimpje/reactie. En afgelopen week had ik een leuk nieuwtje, een interview in massage magazine waar ik voor opgebeld werd (YES!) dat ook op mijn facebook-zakelijk. Dat bereik werd plotseling 3 keer zo groot. Dankzij dezelfde duimengevers die nu gingen delen kennelijk.
Ik heb mijn weggevers nog niet klaar maar blijf zo in beeld met leuke verhaaltjes/anekdotes.

Monique Rijnen
8 years ago

Hoi Maaike,

Wat leuk om deze reactie te lezen. Er zijn dus meer massagetherapeuten die FB gebruiken (of willen gebruiken). Persoonlijk had ik in eerste instantie veel moeite om die drempel te nemen (in mijn vakgebied massagetherapeut/danser). Is het niet teveel promotie, kan dat wel? en weet ik veel wat voor stemmen die in mijn hoofd spelen. En wat voor vorm geef ik er aan.

Mijn vraag zit dan ook meer hoe geef ik er vorm aan: ideeen zat. Volgens mij zit de oplossing daar gewoon in het ‘just do it’ hoekje.
En een bird’s eye view houden! Het overzicht wat sociale media wel dan niet voor je bedrijf kan doen, daar heb ik soms moeite mee….

En trouwens geweldig dat je voor het massagemagazine bent gevraagd, gefeliciteerd!

Hartelijke groet,

Monique

Maaike Frankena
8 years ago
Reply to  Monique Rijnen

Hoi Monique,

Dank je wel!!! Er zijn er nog meer hoor, echt wel.
Ik heb trouwens mijn focus gelegd op het lesgeven op scholen. Het coachen, en daarbij gebruik ik ook massage, van kinderen 1 op 1 is daar een uitvloeisel (een BE product) van de trainingen op scholen van.
En ja, je mag zeker jezelf promoten, please do zou ik zo zeggen.

Hartelijke groeten terug
Maaike

Melanie Lo
8 years ago

Ik heb nu ontdekt dat ik waardevolle content kan geven via mijn blogs. Die kan ik Twitteren en op mijn facebook zetten. Maar het lukt me nog niet om plaatjes te zoeken. Dat moet nog.
Ik vind de tips heel waardevol.

Paula Aalders
8 years ago

Ik heb ongeveer het zelfde probleem als Fenna Janssen. Op mijn persoonijke pagina krijg ik af en toe wel reacties en op mijn zakelijke pagina niet. Hoe komt dit? En hoe kan ik nog meer reacties krijgen?

Hannie Mommers
8 years ago

Facebook gaat het uiterlijk van de newsfeed veranderen (voor de zoveelste keer). De tips die jij in deze blogposts geeft, worden dan – denk ik – nog belangrijker.

Yvette Scheltema
8 years ago

Dank je wel voor alle tips!
Ik heb nog redelijk groen in de wereld van Facebook, maar heb nu 200 likes, en heb de volgende vragen:
– als iemand mij liked, betekent dat ook dat die persoon newsfeed krijgt van mijn pagina?
– wanneer ontvangt iemand die news feed?
– soms wil ik andere Facebook pagina’s liken (met mijn ‘zakelijke’ account), maar gaat niet, worden bedrijven afgeschermd?
Ik geloof dat het dat wel was en ik hoop dat je mij hier een beetje verder mee op weg kunt helpen.
Groetjes, Yvette

Liesbeth Drabbe
7 years ago

Alweer een tijdje geleden dat de laatste comment is geplaatst, maar facebook is voor mij op dit moment een struikelblok.

Waar ik tegen op loop is dat er op (voor mij) nieuws met waarde nauwelijks wordt gereageerd, maar dat er wel gereageerd wordt op kadootjes die ik
weggeef…
Ook vind ik het moeilijk om steeds met nieuwe informatie te komen. ik heb onlangs de dvd gezien over social media, en daar heb ik veel uit kunnen halen 🙂
Alleen facebook werd daar niet zo uitgebreid in behandeld als twitter/linkedin etc…

Ook een vraag die ik heb, hoe vaak kun je het beste posten in facebook?
Alvast bedankt

Leni Minderhoud
Leni Minderhoud
7 years ago

Hi Liesbeth, goede vraag die je stelt! Wij kennen elkaar van Facebook vooral dus het werkt wel 😉

Facebook werkt best ingewikkeld. Pas als jouw posts likes genereren komt deze meer naar voren in de nieuws stroom. Het blijft natuurlijk altijd een timeline kwestie. Wie van je vrienden is op dat moment online of wie kijkt terug in de tijdlijn.

Facebook verandert constant de werkwijze. Het is een gratis medium dus dat heb je gewoon te accepteren.

Een bedrijfspagina of fanpage werkt volgens mij nog ingewikkelder omdat het lang duurt voordat je een groot aantal likes verzamelt.

Wat betreft het aantal posts. Ik probeer minstens 1 keer per dag voor mijn bedrijfspagina aan te houden en dat is dacht ik ook wat Nisandeh aanbeveelt. Dat lukt mij nog niet overigens.

Dat jouw ‘value’ posts niet genoeg likes krijgen hangt misschien ook af van het tijdstip van posten?

ik werk sinds kort met de betaalde promotie om het uit te proberen. Af en toe een tientje en je krijgt heel veel zichtbaarheid. Dat betekent niet dat mensen in actie komen overigens. Dat heb ik nog niet gemerkt.

LinkedIn en Twitter levert mij momenteel veel meer zichtbaarheid op. Daar ben ik dan ook al een aantal jaren mee bezig. Via LinkedIn genereer ik klanten, via Twitter af en toe, via Facebook zelden. Maar het gaat om Presence overal. Dat heeft mij tot nu toe het meeste gebracht.

Hannie Mommers
8 years ago

O, en ik vergeet nog iets: jullie hebben ook wel eens ads ingezet. Heb je dat bij deze 5 Facebook posts ook gedaan?

Mariska van Gennep
8 years ago

Alhoewel ik zowel zakelijk als privé veel met Facebook bezig ben, voel ik me ook nog “nieuw” op dit gebied. Mijn vragen hierover zijn:

* is het handig om Twitter (zakelijk) aan Facebook te koppelen (of vervelelend omdat al je berichten op Facebook terecht komen)? Ik bedoel hiermee een overkil voor je klanten.
* Hoe kun je meer mensen naar je zakelijke pagina leiden? Een aantal vrienden hebben de pagina “geliked” en via mijn zakelijke pagina heb ik een aantal bedrijven “geliked” en v.v. maar hoe nu verder?

Hartelijk bedankt voor het delen van je inzicht in dit medium en de mogelijkheid tot het stellen van vragen.

groetjes, Mariska

Martine Verweij
7 years ago

Hallo Mariska,

Ik zat een tijdje geleden ook met dat dilemma. Moet ik social media wel of niet aan elkaar linken? Na een aantal seminars en video’s van Nisandeh ben ik tot de conclusie gekomen dat het alleen handig en wenselijk is om WordPress te linken met LinkedIn.

Ik denk dat het effectiever is als je voor iedere social media platform een ‘eigen’ bericht schrijft. Op Facebook heb je immers meer ruimte dan op Twitter.

Wat je wel moet doen is alle social media platforms met elkaar verbinden d.m.v. uitnodigingen. Je hebt bijvoorbeeld een nieuwe post geplaatst op facebook, dan schrijf je op Twitter een uitnodigende zin, waarmee ze nieuwsgierig worden en op de link naar de desbetreffende Facebook-post gaan. Op die manier nodig je ze uit op je Facebookpagina.

Succes!

Groene groetjes,
Martine

Marloes van der Kamp
8 years ago

My question is:
Would it be possible to unfriend people without them knowing it? I have a personal Facebook account and a business Facebook page. Usually people want to connect to me, asking me to be friend for the personal one, which has my name. After accepting I can invite them to my page, so they can profit from my business deals and tips.
Preferably I would like them to be fan of my page, and unfriend them from my personal account if they are not personal friends, but I do not want to offend them.
Any tips for this are very welcome :), thanks in advance.

Martine Verweij
7 years ago

Mijn meest brandende vragen:

1. Welke criteria pas je toe om te bepalen wie je wel of niet op je persoonlijke pagina accepteert?

Als ik de vragen opschrijf, kom ik eigenlijk zelf al tot antwoorden.

De antwoorden:

1. Mensen die me een persoonlijk vriendenverzoek hebben gestuurd, vragen om mijn bedrijfpagina te ‘liken’, anders accepteer ik het vriendenverzoek niet, want dan zijn ze niet echt ‘vriend’ van mij of mijn bedrijf.

2. Via facebook word je niet lid van groepen, omdat je daar niet de conversatie kan leiden of als een expert kan worden gezien, omdat de oprichter van de groep als meer expert wordt gezien. Lid worden van groepen doe je op LinkedIn.

3. Je hebt een persoonlijke en een bedrijfspagina, omdat je op je persoonlijke pagina je persoonlijkheid kan laten zien. Je clienten kunnen daardoor persoonlijk contact met je hebben. Hierdoor gaan ze je kennen, je leuk vinden en je vertrouwen.

Jeroen Biegstraaten
8 years ago

Onwijs, wat een joekel van een resultaat! Knap gedaan. Inspirerend.

Nieuwe inzichten:
– Cool, video is de volgende stap. Binnenkort met een vriend afgesproken elkaar te filmen: samenwerken.
– Eindigen met Call to Action (as ever), dit kan ik nog meer toepassen

Mijn vraag is:

Hoe promoot ik mijn boek via Facebook?

Mariska van Gennep
8 years ago

Hallo Jeroen,

Je kunt een zakelijke pagina aanmaken speciaal voor je boek. Je kunt ook als je al een zakelijke pagina hebt, hierop een bericht plaatsen met daarop een leuke melding over je boek en dat mensen die reageren/taggen/liken een exemplaar kunnen krijgen/winnen. Ook kun je stukjes tekst van je boek openbaar maken in een bericht. Ik hoop dat je zo op weg geholpen bent.

groetjes, Mariska

Marielle Meijer
8 years ago

Ik ben sinds een paar maanden op Facebook met mijn bedrijf Gezond Dineren. Ik heb in korte tijd meer als 700 likes gekregen. Ik ben nog steeds aan het uitproberen welke berichten veel reacties geven en welke minder reacties. Bij 500 likes ontving ik een advertentie tegoed van Facebook. Dit heb ik ingezet voor een advertentie om mijn kortingscode via Facebook te promoten. Dit leverde en likes en bestellingen op. Ik merk dat ik reacties en likes krijg op berichten waarbij een vraag wordt gesteld of waar een mooie foto op staat.

Ik zie dat jullie zelf nu dagelijks veel berichten posten. Dus ik vraag mij nu af hoeveel berichten ik het best kan posten. Levert meer berichten sowieso een betere score. Ik post nu om de dag een bericht.

En verder bedankt voor alle waardevolle info!

Robert van der Wulp
8 years ago

At the moment I use my personal page for my business. What are the benefits of a fanpage over my personal page?

Nisandeh Neta
8 years ago

One thing to be careful, Robert, is that what you do is against Facebook terms and conditions.
If they find out that you’re using a personal account to promote a business, they can (and they do) close your account.

There are more benefits, but at the moment I would advise you to seriously consider converting your personal account to a company (fan) page.
There is a way to do it that will ‘convert’ all your Facebook ‘friends’ to fans, but you will lose all the posts (texts, images, videos, etc…)

Find out more about the process here: facebook.com/help/175644189234902/

Corine van Zoelen
8 years ago

Hoi, ja die van de professor heb ik ook meerdere keren voorbij zien komen. Dat vrienden het geliked hadden. zelfs weken later nog. Echt goed. Ik heb nu iets meer dan 200 likes en daar ben ik heel blij mee. Als ik een foto van een hond in meditatiezitplaats, of een foto van Nieuwe meditatiekussens, of yoga bij volle maan naast het pand van mijn yogaruimte krijg ik veel reacties en likes op het bericht. Als ik naar mijn idee iets interessants te vertellen heb. Goede yogatips tegen slaapproblemen, rugklachten, yogadocente uit India die workshop geeft, andere interessante workshops dan krijg ik bijna geen reactie. Dit vind ik vreemd. Dus ik wissel het nu af. Soms een “onzin ” bericht naar mijn idee en dan weer een “interessant ” bericht. Terwijl mijn volgers er dus anders over denken. Ik promoot berichtjes en maak Advertenties. Soms kijk ik wel wat er nog meer mogelijk is maar vind het echt lastig. Ik onthoud het beter als iemand het uitlegt of voordoet. Dus wat kan ik nog meer doen? Dank je wel groetjes Corine

Anita Trinks
8 years ago

Bedankt, Nisandeh, voor de lessen die je ons leert over Facebook!

Ik heb sinds kort een zakelijke pagina, deze is gelinkt aan Twitter. Soms plaats ik ook wel eens een persoonlijk bericht, maar dit loopt dan door de zakelijke berichten heen. En het verschijnt ook bij mijn volgers op Twitter (wat er nu nog niet zoveel zijn). Hoe ga ik hiermee om?

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

Zo fijn om te zien dat hier verschillende mensen in de massage – wellness branche zitten! Ik werk ook in dat vakgebied. Ik hoor graag meer over jullie werk!

Vragen over facebook:

* Hoe kan je op Facebook persoonlijke of gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken – mensen moeten er officieel gezien immers hun ‘echte naam’ gebruiken.
* Hoe kom je professioneel over zonder commercieel
–> dus hoe meer vertrouwen opbouwen
* Waarom gebruik je de nota’s van facebook niet zoals blog-posts?
* Moet je de link vermelden waar een foto of quote uit komt?
* Hoe start je een professionele facebook pagina.
* hoe vind je mensen uit jouw doelgroep
* Hoe kom je te weten of mensen binnen jouw doelgroep vallen, al dit iets is wat niet zomaar te zien is.
* Hoe kan je reageren op comments van mensen waar je het helemaal niet mee eens bent. Negeren of reageren?
of
hoe reageer je op comments waarvan je vindt dat ze achterhaald zijn? Antwoord je dan gewoon niet om de persoon niet te beledigen? Maar kom je dan niet minder professioneel over op jouw andere lezers?

Maries Ligtvoet
8 years ago

Mijn vraag over Facebook is hoe ik contacten, vrienden, bekenden kan vragen om te reageren op Facebook berichten op onze Ynnergy pagin, zodat er over Ynnergy gepraat gaat worden. Mensen hebben fantastische ervaringen bij Ynnergy. Laten oude patronen los. Is er een mogelijk heid via Facebook om onderling contact te hebben.

Tips hierover zijn voor mij zeer welkom. Alvast bedankt

Groet, Maries Ligtvoet

Melanie Lo
8 years ago

Beste Marlies, ik zit met het zelfde probleem. Ik zorg er nu voor dat ik in elk geval mensen persoonlijk vraag om te liken of een positief berichtje te sturen.