Top tips over LinkedIn om je business te laten groeien

22429 views | 99 reacties |
shares

Terwijl je dit blog leest rust ik uit van mijn avontuur op de Elbrus. Ik heb de hoogste top niet bereikt: door hoogteziekte moest ik voortijdig omkeren. Zodra ik terug ben zal ik wat foto’s plaatsen om je mee te laten delen in mijn ervaring…

Twee weken geleden in het Join the Conversation blog, bleek één van de belangrijkste onderwerpen het gebruik te zijn van social media als Twitter, LinkedIn, Facebook, blogs, etc… om je business te laten groeien.

Vorige week ging het gesprek over Hoe Twitter te gebruik voor je business en vandaag wil ik de discussie openen over het gebruik van LinkedIn om je business te laten groeien.

Ik gebruik LinkedIn sinds een paar jaar met groot success. Ik vind het geweldig om te zien dat mijn connecties altijd klaar en bereid zijn om mij – en elkaar – te helpen.

Deze keer breng ik één belangrijk punt in, en nodig ik jullie uit om je in de discussie te mengen en andere punten in te brengen…

Je eerste indruk op LinkedIn is je profiel.
En heel veel profielen op LinkedIn zijn waardeloos.
Oftewel – ze doen niet wat ze zouden moeten doen. En als je profiel zijn werk niet doet, krijg je niet zomaar een tweede kans.

In de korte video hieronder beschrijf ik alle belangrijke elementen die een LinkedIn profiel goed en werkend maken. Volg deze stappen en je profiel schittert. De kans dat je werkelijk van LinkedIn kunt profiteren wordt zo een stuk groter.

Voor een goed voorbeeld van deze ‘regels’ in actie – neem een kijkje op mijn LinkedIn profiel.

En… als we nog niet gelinkt zijn … Please connect!
Als je mijn email adres nodig hebt om te linken, gebruik: linkedin@opencircles.nl

Nu is het jouw beurt!

Ik ben benieuwd wat jij ons kunt leren.
Deel je ideeën, advies en ervaring met het gebruik van LinkedIn.

Hoe gebruik jij:

  • Beheren en deelnemen in groepen
  • Initiëren en deelnemen in discussies
  • Het geven en ontvangen van recommendations
  • Het stellen en beantwoorden van vragen
  • Polls, nieuws and banen
  • Applications
  • Etc…

Dus, ga je gang en geef je comment, en vergeet niet jouw stem uit te brengen op voor jou belangrijke onderwerpen.

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. Deel dit artikel met jouw netwerk via de Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+ knoppen hieronder, zodat bevriende ondernemers in jouw netwerk ook van dit materiaal kunnen profiteren.

Download gratis: ''LinkedIn Geheimen voor Jouw Business Success''

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
99 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Martine Verweij
7 years ago

Ik heb de video gekeken, bedankt voor het toevoegen! Weer wat nieuws geleerd. Ik moet nog iets persoonlijks in mijn profiel schrijven. Waar ik van houd of wat ik graag doe, zodat mensen zich met mij kunnen verbinden.

Ik heb na de Business Bootcamp mijn LinkedIn profiel aangepast. Ik ben afgelopen juni bij de Master Entrepreneur geweest en nu wil ik mijn LinkedIn profiel weer aanpassen, omdat ik zoveel bij heb geleerd.

Het is wel grappig om te zien dat mijn profiel nu aangeeft dat ik ‘zeer deskundig’ ben. Ik heb geen idee waarom dit er staat, maar ik vind het wel leuk.

Leni Minderhoud
6 years ago

Hi Martine, ik heb je LinkedIn profiel goed bekeken en je hebt al veel geïmplementeerd. Je kopregel is onderscheidend want je richt je op de studenten, heel duidelijk!

Je samenvatting bevat heel veel tekst. Dat kan korter. En inderdaad de WHY ontbreekt, en dat is zo essentieel in jou werk!

Martien Versteegh
Martien Versteegh
9 years ago

Het is duidelijk tijd om mijn profiel weer eens goed te bekijken :-).

Maar waar ik benieuwd naar ben is of er hier ook mensen gebruik maken van de bedrijfspagina’s van LinkedIn. Daar zitten tegenwoordig ook veel goede mogelijkheden, om je portfolio te laten zien bijvoorbeeld. Maar hoe krijg je daar dan volgers? Ben benieuwd naar jullie reacties.

Donna Hagen
Donna Hagen
9 years ago

Ik heb zojuist de video gezien en jullie reacties. Wauw! Wat een handige tips. Tot vanavond heb ik me niet beseft dat LinkedIn zo’n krachtig medium is 🙂

Morgen ga ik gelijk een account aanmaken!

Joke van Andel
9 years ago

na alles gelezen te hebben over LinkedIn profiel heb ik de stoute schoenen aangetrokken en mijn profiel geheel aangepast. Ik ben benieuwd naar reacties.

Ed Sanders
Ed Sanders
12 years ago

Beste Lezers,

Leerzaam om al uw tips en andere reacties te lezen. Mocht u individuele hulp nodig hebben bij het maken of bijwerken van uw profiel, dan ben ik u graag van dienst. Onder de deskundige en inspirerende begeleiding van
Kees van der Waal van Mijn MKB Coach, bij wie ik stage loop, heb ik de nodige ervaring opgedaan in het maken en beoordelen van profielen. U kunt mij vinden op LinkedIn.

Verder wil ik graag nog ingaan op de reactie van
Karin Hogenboom. Zij stelt dat het slecht voor de ogen is om lang achter elkaar met de computer te werken. Ik zal u eens iets vertellen: U hebt uw ogen helemaal niet nodig om de computer te gebruiken. Ikzelf ben blind en werk uren achter elkaar achter de computer met een programma dat alles wat op het beeldscherm verschijnt, aan mij vertelt. Van zulke programma’s zijn er meerdere, maar het beste vind ik JAWS (Job Access With Speech). Dit programma gebruik ik dan ook zelf. Heeft u daar vragen over, neemt u dan gerust contact met mij op.

Met vriendelijke groet,

Ed Sanders

Hetty Hanekamp
11 years ago

De Gouden E-mail.

Wat veel leuke en bruikbare tips. Super zeg! Allemaal bedankt voor het delen.

Ik gebruik LinkedIn zelf ook om interessante contacten te zoeken. Dat doe ik door de lijst met contacten van mijn eigen connections te screenen. Als er mensen tussen zitten met wie ik wel eens een kop koffie wil drinken, vraag ik mijn connection me bij die persoon te introduceren. Dat doe ik niet via de button “Get introduced”. Ik merk dat het veel krachtiger is om mijn connection een mail te laten versturen (of telefoontje te plegen) met mijn verzoek. Iedereen geeft dan ook meteen een (ongevraagde!) motivatie waarom die persoon toch echt eens een afspraak met mij moet maken. Wanneer iemand bij mij een verzoek neerlegt om geïntroduceerd te worden doe ik dat via mail. Een mail gericht aan mijn (netwerk)relatie in c.c. aan degene die het verzoek heeft gedaan. Uiteraard ook weer met wat vriendelijke, gemeende woorden, mijn motivatie en de contactgegevens van beide personen. Dit werkt geweldig!
Ik heb deze tip overigens uit Hoe LinkedIn nu echt gebruiken van Jan Vermeiren. Sowieso de moeite om dit dit boekje aan te schaffen en vooral om het te gebruiken.

Met hartelijke groet,

Hetty Hanekamp
Factor H

Vanessa van Loon
9 years ago

Ik heb al jaren een LinkedIn profiel maar begrijp nu dat ik er véél meer uit kan halen. Ik heb een leuke klus te doen 🙂

Mariska van Beek
9 years ago

Tja, ook voor mij veel winst te behalen! aan het werk!

Lies ter Horst
Lies ter Horst
12 years ago

Heel interessante blog, maar van de reacties heb ik veel opgestoken, zal proberen om hier mijn voordeel uit te halen.

Ans de Jong
8 years ago

Hier heb ik veel aan! Dank je wel Nisandah en de vele, vele posts die door jullie zijn geplaatst: ik voel meteen implementatiedrift opkomen. U hoort nog van mij…………

Tania Keijer
12 years ago

Ik heb vorige week mensen benaderd uit mijn eigen netwerk, maar ook via via om een breder beeld te krijgen over twitter. Op deze manier kan je weer hele andere informatie krijgen dan wanneer je alleen de info krijgt van mensen uit dezelfde doelgroep. Ik heb gevraagd of zij hun reacties wilden delen op de blog, desnoods met mijn hulp, velen hebben dit ook wel gedaan of laten doen. Dit kunnen jullie ook doen met linkedin, zo help je elkaar.

Zo heb ik bijvoorbeeld 1 groep jongeren benaderd en 2 groepen studenten voor hun visie en ideeën. Zij vallen (nog) buiten de doelgroep van zzp-ers en kleine ondernemers, maar zij weten wel heel veel te vertellen over bijvoorbeeld twitter, facebook en linkedin. Zij zijn er ook erg handig in en ze vinden het vaak leuk om je echt te helpen. Dus treedt buiten je zone en misschien kan je er voor jezelf mbt twitter, linkedin en facebook e.d. ook op deze manier iets uithalen.

Kees van der Waal
Kees van der Waal
12 years ago

Hi All!

Dear Nisandeh, sorry to hear you’ve met some barrier. I aknowledge you for doing it and going for it! Your setting goals and thriving to reach ‘m is rubbing of on all of us! You always say, just showing up is 80% succes.. height sickness bust be 95% ! allready you have climbed a few thousand meters more than many of us ever will, I admire you for that!

Also in the context of this blog i thank you for the Master networker seminar last year. You made me realise that just a few people know what it is all about and therefor many can benefit from this knowledge. I share this tips with everyone, in the mean time promoting my good cause for research and treatment of braintumors “steppen tegen kanker”. Boards of directors and sales teams invite me for lunch sharing Linkedin tips (still promoting the good cause) and of course i have to show them a example profile which means a two hour commercial for me (and I know there is lots to improve).
Thanks again for start spreading the word. There is still a lot of difference to be made. Good luck on the 31st! cu.

voor allen nog wat extra tips die je kunt gebruiken zodat linkedin voor jou gaat werken in plaats van dat Linkin je alleen maar heel veel tijd kost. Pas deze tips pas toe als je de tips van NIsandeh allemaal al hebt opgevolgd:

& gebruik alle 2500 beschikbare woorden in de summary. vertel veel verschillende dingen over jou en wat je allemaal voor iemand kunt doen (ik kan voor jou..). Behalve dat iedere bezoeker naar iets anders op zoek is zijn ook de zoekmachines gek op al die mooie trefwoorden die passen bij jou.

niet iedereen vindt alles leuk, dat hoeft ook niet. Ga ook niets verzinnen. Zorg dat je voldoende biedt, voor elck wat wils.

& vertel bij elke functie of opleiding waarom je iets gedaan hebt, wat je uitdaging in die functie was, het belangrijkste dat je geleerd hebt, welk verschil je hebt mogen maken..
we zijn niet geinteresserd in je CV maar in jou!

& zorg dat je lid bent van verschillende soorten groepen:
klanten- collega’s-hobbies en neem deel aan discussies.plaats evenementen etc.

iedere groep heeft zijn eigen doel:

klanten:
je hoort wat jouw klanten bezig houdt, welke vragen er leven, naar welke oplossingen ze op zoek zijn. door de juiste reacties wordt jij de expert of lever jij de oplossing. Ondertussen zal je nooit een product bedenken waar niet voldoende klanten om vragen en voor willen betalen.. anders zijn het geweldige ideeen voor een blog waarmee je weer bezoekers naar jouw website kunt uitnodigen.

collega’s :
samenwerken aan oplossingen (of opdrachten), hoor het nieuws in de branche, luister naar de tips van je collega’s en de klantvragen die zij hebben gehoord. Aan elkaar bijdragen is hier het toverwoord. Ondertussen zien jouw klanten die vakgroepen op jouw profiel.. daar zal jij dan vast verstand van hebben..

interesses en hobbies:
het hebben van leuke hobbies geeft mensen aanknopingspunten en maakt jou een mens, Nisandeh zei het ook al even, daar willen we graag zaken mee doen.

&ZORG ERVOOR DAT ALLES KLOPT EN POSITIEF IS!
jouw boze reactie op een discussie, een zinnetje over jouw baas waar je met ruzie bent ontslagen of een “slechte” groep zoals bijvoorbeeld “de illegale dolfijnvissers” of “de nudisten van de Noordpool” is voldoende reden voor een bezoeker om direct voor altijd af te haken.

in het voorbeeld van de beëindigde arbeidsrelatie ga je niet mopperen, laat je deze functie niet weg (een gat op je “cv”) en je verzwijgt niets (mensen zouden om een referentie kunnen vragen die je dan vervolgens niet kunt geven zonder uitleg ).

Wat je wel kunt doen:

Bij deze club heb ik geleerd met tegenslagen om te gaan en mijn hart te volgen. Ik heb ontdekt dat mijn passie ligt bij creatief overleg en samen werken aan oplossingen die wel verschil maken in de wereld.

&Tot slot (voor nu) , blijf proberen!
LinkedIn wordt geweldig snel ontwikkeld. Apllicaties als box.net en recent het uiterlijk en functioneren van groepen bestaan nog maar net. De tips van 5 jaar geleden zijn (bijna) achterhaald door tips van verse goeroe’s als Nisandeh (al zal hij zichzelf nooit zo noemen ;-). Stilstand is achteruitgang.

&Een leuke optie die nog niet iedereen gebruikt is bijvoorbeeld:
profiel taal.
veel mensen denken (ik ook!) dat je profiel in engels moet of in het nederlands. dat klopt en ook weer niet, maar ik heb het zelf nog maar net ontdekt en een jaar geleden werkte het nog niet:

kies voor je DUTCH profiel en vertel alles in het Nederlands.
kies dan ENGLISH profile en vertaal alles in het Engels.
(herhaal dit voor alle andere talen die je spreekt met jouw contacten)
feitelijk maak je twee schermen over de zelfde inhoud.

ontdek dat sommige zaken als functies wel mee veranderen maar Naam en professional Headline bijvoorbeeld onafhankelijk van elkaar aangepast kunnen worden.

&Veel plezier!

zorg er natuurlijk wel voor dat alles in overeenstemming is

Mike Visser
11 years ago

Hi Kees,

Thanks for sharing, especially the part about the language options. I did not know about it until now.

I’ve been asking myself a lot whether I should maintain my LinkedIn and Twitter profile in Dutch or in English, as I am mainly focussing on the Dutch market with my marketing.

Mike

Francoise Zorge
9 years ago

Ik gebruik LinkedIn ook vooral om me te verbinden met verschillende groepen. Daar schrijf ik dan commentaar op discussies. Zo leer je elkaar ook goed kennen en wordt je naam steeds bekender

Marion Kriele
Marion Kriele
9 years ago

Mijn LI-profiel moet nodig aangepakt, zoveel was me al wel duidelijk en de video heeft dat bevestigd. Met deze tips, en nog een paar die ik gezien heb, moet dat prima lukken.

Verder volg ik voor mij interessante discussies en als ik meen iets zinnigs te kunnen bijdragen, doe ik dat. Met meningen geven ben ik heel voorzichtig geworden na wat vinnige discussies waarin ik onbedoeld verzeild ben geraakt.
Als mensen tips, advies etc vragen, geef ik die als ik die info heb. Prima kans om iemand blij te maken en misschien anderen ook nog.

Edwin Glaser
11 years ago

Ik gebruikde zoekpagina van google om van allerlei informatie te vinden. Wees wel zo oprecht dat je als je iemands informatie handig en mooi vindt, deze te vermelden in je blog.

Ik vond de volgende pagina met een mooie slideshow, welke ik je niet wilde onthouden:

http://www.slideshare.net/jaybaer/linkedin-22-ways-to-dominate

( Met dank aan Jason Baer http://www.convinceandconvert.com )

1. Gebruik een goed foto.
2. Mak je profiel compleet
3. Gebruik je email adres als je achternaam
4. Gebruik veel keywords in je profiel
5. Maak Hyperlinks op deze keywords naar websites.
6. Link naar blog RSS Feed
7. Update je profiel regelmatig maar niet met te veel info.
8. Maak status updates.
9. Activeer linkedIn applicaties en link deze met informatie naar jou en/of je website
10. Zorg ervoor dat iedereen welkom is.
11. Gebruik een eigengemaakt welkoms tekst, behalve als je de persoon heel goed kent.
12. Zoek connecties met behulp van LinkedIn Zoeken
13. Zoek door de connecties van jou connecties om te zien of je mensen nog vergeten bent.
14. Gebruik je contacten van je outlook of andere adressenbestanden.
15. Vraag aan mensen om een aanbeveling te maken in je LinkedIn
16. Stuur berichten aan alle connecties aagaande events, banen, etc.
17. Maak een Zoek en Antwoord sectie in de de LinkedIn Answers Section.
18. Join Groups, niet te veel. Link met mensen via blogs/ discussies of member list en connecteer.
19. Maak wellicht je eingen Group.
20. Connecteer met klanten, vroegere klanten en mogelijke klanten
21. Gebruik de zoekfuncties om zakelijke contacten en bedrijven te vinden.
22. Gebruik de zoekfunctie om achtergrond informatie te vinden over toekomstige klanten of medewerkers.

Veel plezier met het verbeteren van je LinkedIn pagina.

Edwin Glaser

Syreeta Francis
11 years ago
Reply to  Edwin Glaser

He Edwin,

Ik heb het filmpje van Nisandeh gezien welke me doorstuurde en vervolgens ook de informatie die Jason Baer had gepost bekeken.
Goed gevonden deze informatie! Zeer nuttig.
Ik vind het goed dat je aangeeft waar je jou kennis hebt opgedaan.
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden!

Mijn duimpje krijg je ( ook voor je eerlijke posting ! )

Kira Verweij
12 years ago

LinkedIn voor dummies 😉
Dertien tips in een dozijn

1) Systematisch invullen
Bij het aanmaken van een nieuw LinkedIn-profiel of het grondig aanpakken van je bestaande LinkedIn-profiel: ga eerst systematisch te werk en ga alle invulmogelijkheden na. LinkedIn geeft aan voor hoeveel procent je profiel ‘klaar’ is. Ga voor “100%”! Daarna kun je langzamerhand uitbouwen (gaandeweg meer connecties toevoegen, recommendations vragen, enzovoort).

2) Elevator Headline
Kies als ‘Headline’ een tekst waaruit ieder meteen kan opmaken wat hij aan je heeft. Een ultrakorte ‘elevator pitch’, dus ;-). Zodra iemand met mij linkt, zien al zijn connecties de update: “… is now connected to Kira Verweij. Schrijver/redacteur. Het meisje met de rode pen – verbetert al je geschreven tekst, van website tot liefdesbrief.”

3) Uitnodigende ‘Summary’
Zet in de ‘Summary’ wat jij kunt betekenen voor de bezoeker van jouw profiel en nodig hem uit jou te benaderen. Waarom zou hij contact met jou moeten/willen opnemen? Wat heb jij hem te bieden? Hoe kan hij in contact komen met jou en kennismaken met jouw diensten? Waar zou hij jou eventueel mee kunnen helpen?

4) Ook op LinkedIn sympathiek
Kijk eens rond op LinkedIn, bijvoorbeeld naar de connecties van je connecties. Wie zou je wel eens willen aanspreken, als LinkedIn een café was? Dat vrolijke blondje dat van dansen en chocola houdt en dat zelfs met haar toetsenbord gezellig kletst? Wat heeft zijn/haar profiel dat jouw profiel niet heeft?

5) Veel connecties in één klap
Laat LinkedIn in je e-mailadresboek ‘kijken’ (via Contacts > Add Connections). Ieder die in jouw adresboek staat én op LinkedIn zit, komt nu tevoorschijn op je scherm. Je hoeft alleen nog maar degenen aan te vinken met wie je zou willen linken en je hebt in één klap een boel mogelijke connecties erbij.

6) Van ontmoeting naar Link
Heb je afgelopen week iemand ontmoet met wie je leuk contact had, een leuk gesprek, een vooruitzicht op meer contact? Typ zijn naam in, in de zoekfunctie rechtsboven in het scherm, om uit te vinden of hij ook op LinkedIn zit, en nodig hem uit om met jou te linken. Ook oud-klasgenoten en oud-collega’s kun je op deze manier vinden: tik persoonsnamen in – met een oude schoolfoto in de hand 😉 – of bedrijfsnamen.

7) Wees iemands eerste
Zoek je een IRL-connectie *) op LinkedIn, maar zit hij/zij er niet ‘op’? Wees dan niet bang om hem uit te nodigen! Iemand moet de eerste zijn die hem kennis laat maken met LinkedIn en jullie zullen er beiden plezier van hebben. Je kunt hem ook wegwijs maken op LinkedIn, want inmiddels weet jij er al aardig wat van.
*) IRL = In Real Life

8) Maak het persoonlijk
Wanneer je iemand uitnodigt om te linken, vervang dan de standaard LinkedIn-tekst (“I’d like to add you to my professional network on LinkedIn.”) door een persoonlijk berichtje. Je kunt bijvoorbeeld verwijzen naar de gelegenheid waarvan jullie elkaar kennen of vragen hoe het na al die tijd met diegene gaat. Houd er wel rekening mee dat er mensen zijn die je uitnodiging accepteren zonder je berichtje te lezen 😉 dus wees vooral niet beledigd als je geen persoonlijk berichtje terug ontvangt.

9) Systematisch recommendations vragen
Vraag élke klant, op het moment dat je zijn opdracht oplevert en voordat je de factuur stuurt, wat hij vond van je werk. Was hij tevreden? Vraag om een recommendation! Zat hij nog niet op LinkedIn? Nodig hem uit :-).

10) Dankbaarheid is de goede ‘vibe’
Ga je connecties na en schrijf een recommendation voor ieder die jou goed van dienst is geweest. Zit een aantal van jouw dienstverleners niet op LinkedIn? Nodig ze uit! Dankbaarheid zet je mentale en emotionele deur open naar méér.

11) Geef!
Kijk af en toe rond (o.a. naar ‘status updates’ van je connecties) om te bepalen of je iemand kunt helpen aan iets wat hij zoekt (informatie, een contact, of wat dan ook). Ook via LinkedIn kun je plezier beleven aan het principe ‘netwerken = geven’! Nota bene vanuit je luie stoel 🙂

12) Last but not least: een second opinion over je ‘visitekaartje’
Ook je LinkedIn-profiel is een visitekaartje – of misschien wel het enige (ikzelf bijvoorbeeld heb nog geen website en moet het van mijn LinkedIn-pagina hebben). Vraag een goede vriend naar zijn eerste indruk van jouw profiel en laat het door een tweede paar ogen doorlezen om die laatste tikfoutjes eruit te halen.

… of laat je profiel redigeren door een professional, die meer verstand heeft van schrijven dan jij ;-).

Veel plezier en succes ermee!!!
Kira (Het meisje met de rode pen)

Meta Groot Antink
9 years ago
Reply to  Kira Verweij

Bedankt, meisje met de rode pen, voor het leuke artikel. Ik schrijf zelf ‘tekst met pit’ , maar LinkedIn is compleet nieuw voor me en ook nog best wel een beetje eng… met jouw vrolijke benadering durf ik er nu toch aan te beginnen.
Meta Groot Antink – Tekst met Pit

Karine van der Zon
Karine van der Zon
11 years ago
Reply to  Kira Verweij

Hoi Kira,

Dank je wel voor je nuttige tips. Na de vakantie ga ik serieus aan de slag met mijn profiel, waarbij ik jouw tips zeker ga gebruiken!

Groetjes,
Karine

Daniëla Postma
9 years ago
Reply to  Kira Verweij

Ha Kira,
Mooi verhaal: helder, overzichtelijk en met een humoristische knipoog. Je weet duidelijk de rode pen ook naar jezelf toe goed te hanteren. Complimenten! Ik werd meteen nieuwsgierig naar je website en ben gaan googelen. Dat geeft weer aan hoe belangrijk een aansprekende naam is. De jouwe is in ieder geval ‘remarkable’.

Alle goeds,
Daniëla Postma

Danielle Boitelle
11 years ago

Mijn rightousness zat toch weer in de weg, de foto op mijn profiel kan inderdaad veel beter! Goede tips, Nisandeh, dank je wel.
Mijn tip bij het uitnodigen om te connecten: zorg dat je altijd een persoonlijke uitnodiging stuurt en vervang de standaard tekst altijd. Er is een reden waarom je wilt connecten met die persoon. Maak die persoon speciaal door die reden ook te noemen. Dat kan heel kort, zorg dat je verteld wat jij wilt en waarom je zo graag met die ander wilt connecten. Werkt als een trein.

Baye
Baye
12 years ago

Leuk filmpje Nisandeh en jammer van die hoogteziekte. Succes en veel plezier met voorbereidingen voor de volgende! Ik vind het een te gek goede tip: schrijf het voor 1 persoon.
Hierop ga ik mijn teksten checken, bedankt!

TIPS
1. Wist je dat je meerdere websites in je profiel kan opnemen?
2. Wil je meten hoeveel doorkliks je krijgt naar je websites vanaf je LinkedIn profiel? Ga naar http://www.bit.ly en verkort je linkje. Plaats je bit.ly linkje op de plek “My Website”. Op http://www.bit.ly zijn klikratio’s in cijfers en grafieken beschikbaar.
3. Wist je dat je de woorden “my website” eenvoudig kan omzetten in de naam van je bedrijf of titel van de website? Denk je dat iemand sneller op je link klikt als hij alvast een indruk heeft van het onderwerp?

Peter Kalishoek
11 years ago

Kijk naar en leer van de LinkedIn profielen van de personen die als reactie op deze blog tips geven.

Carine Holties
10 years ago

Dankjewel Nisandeh en alle anderen die al zoveel meer weten, voor jullie geweldige tips! Ga er zo gauw mogelijk mee aan de slag, om te beginnen met een foto!
Succes, en tot snel in een discussiegroep!
groeten, Carine

Erik Jan
Erik Jan
11 years ago

Dit is voor dummies zeer welkom om een 100% profiel te krijgen.

Jan Peters
Jan Peters
10 years ago

LinkedIn bied zeer goede informatie bij het aannemen van personeel, onderzoek naar nieuwe klanten, delen van informatie over je bedrijf etc.

Guido Makor
Guido Makor
12 years ago

Nisandeh: jammer dat je de top van de Elbrus niet gehaald hebt. Ben erg benieuwd of je het alsnog een keer gaat proberen.

Wat je tips betreft: erg waardevol! Er kunnen er nog veel aan worden toegevoegd. Daarvan zijn er ook nog een paar die vallen in de catagorie “LinkedIn no-no’s”:

 1. Noem jezelf geen ‘owner’ als zelfstandig ondernemer. Niemand zoekt een ‘owner’ en het zegt niets over wat je doet. Vertel wat je doet, niet slechts wat je bent!
 2. In de beperking toont zich de meester. Benadruk waar je goed in bent! Laat weg waar al je concurrenten goed in zijn. Van alle markten thuis zijn is handig als doe-het-zelver, niet als specialist.
 3. Je hebt een LinkedIn profiel om gevonden te worden; verschuil je dus niet achter een slechte tekst. In de ‘Summary’ moet je imponeren, niet irriteren!
 4. Schrijf niet voor klanten, maar voor passanten. Klanten kennen je al. Passanten moet je zien te boeien door een aantrekkelijk profiel. Dat is je doelgroep; vooral daar schrijf je voor.
 

Anne Goldsmits
Anne Goldsmits
9 years ago
Reply to  Guido Makor

Bedankt Guido,

Ik gebruik pas sinds afgelopen Business Bootcamp mijn LinkedIn account wat actiever. Had hem ooit in het verleden eens aangemaakt en daarna niets meer mee gedaan.
Ik ben nu nog steeds zoekend naar hoe ik het goed kan gebruiken en kijk daarbij veel naar anderen.

Ik zag inderdaad dat veel mensen Owner bij hun eigen beschrijving zette en dacht…misschien moet ik dat ook wel doen. Door jou tip ben ik er over na gaan denken en doe het dus maar niet.

Bedankt!!

Sim Frantzen
Sim Frantzen
12 years ago

Dank je voor de tips wederom, merk dat ik hele linkedin profiel slecht gebruikte, ook omdat ik nog aan mijn oude werk vasthing, ga hem restylen om het niet als soort ouderwets cv te gebruiken maar als een pagina waarin ik mijn talenten en unieke eigenschappen laat zien, laten zien waarvoor je staat in feite

groet Sim

Ruben
Ruben
12 years ago

Ik wilde alleen maar zeggen dat ik het leuk vindt dat alles zo met elkaar gedeeld wordt. Samen weet je meer en zo help je elkaar. Ik heb er in ieder geval zeker wat aan, bedankt allemaal.

Joost Jaartsveld
11 years ago

Dank je Nisandeh. Bijzonder bruikbare informatie. Waar ik steeds vaker achter kom is dat de informatie op LinkedIn en Twitter niet de informatie moet bevatten die IK als schrijver goed vind maar degene die het leest moet het interessant vinden. Ik weet dat dit soms best moeilijk is maar sluit de ogen en “dream” wat andere graag willen zien en horen. Het helpt.

Saskia van Velzen
10 years ago

Naar aanleiding van deze blog gelijk maar LInkedIn erbij gepakt en aangepast. Met het voorbeeld van Nisandeh erbij. Het ziet er gelijk al weer een stuk frisser en actiever uit. Vind ik. Commentaar is altijd welkom.

Coen Tuerlings
9 years ago

Yes….. eindelijk een goede tip om weer menselijk contact te leggen. Laten zien wie ik werkelijk ben en waar ik passie voor voelt. En niet te vergeten…waar ik goed in bent 😉 Zo wordt LinkedIn echt leuk om mee aan de slag te gaan. Thanks Nisandeh, for sharing…

Dave Valkenburg
10 years ago

Super goede video Nisandeh, ik vroeg om tips over Linkedin bij het blog over meer bezoekers naar je website krijgen. Toen zag ik de link verschijnen en heb direct deze video bekeken.

Erg nuttig en ben er dan ook direct mee aan de slag gegaan. Heb stiekem een beetje afgekeken van jouw profiel en heb deze aangepast naar mijn eigen stijl en interesses.

Echter lukt het momenteel nog niet om mijn interesses in te vullen, iemand enig idee?

Ook het vinden van de juiste groepen is momenteel nog een lastig punt voor mij. Iemand die me daarmee kan helpen?

Louise Jenei
9 years ago

Waar ik LinkedIn nu voor gebruik:
– Netwerk vergroten
– Beheren en deelnemen in groepen
– Initiëren en deelnemen in discussies
– Het geven en ontvangen van recommendations
– Het stellen en beantwoorden van vragen

Het is mijn doel om mijn expertstatus te verhogen en zo meer potentiële klanten en partners naar mijn website en blog te krijgen.

Katja Bloem
9 years ago

Mijn tip rubriceer je contacten, label (tag) ze!

In het begin denk je dat je van iedereen wel weet wat hij doet of wat zijn expertise is, maar er komt een moment dat het er eenvoudig te veel zijn. je kent dan wel iemand zijn hoofdactiviteit, maar niet de nevenactiviteiten of interesses.

Ik label al mijn nieuwe contacten en heb daar vrij veel categorieën voor gemaakt. Iemand heeft meestal ook meerdere “tags”.

Zo kan ik zoeken bijvoorbeeld op Open Circles, Business Bootcamp of write your book, maar ook op collega’s Social Media of management.

Je kunt ook per label/tag alle mensen mailen.

Wanneer je veel connecties hebt, begin dan eerst met het aanmaken van labels- wat is voor jou relevant om op te zoeken? Als je dat hebt gedaan kies je onder contacten voor recente activiteit en dan nieuwe connecties. Begin eerst met deze contacten te labelen. Als je hiermee klaar bent, begin je gewoon met een letter van het alfabet. Doe dit 1x week of elke keer dat je op LinkedIn zit max. 5 minuten Ik ben pas begonnen met labelen toen ik meer dan 200 connecties had, maar het is zeer de moeite waard.
Wanneer je gemakkelijk invitaties accepteert, label dan 1x in de week je nieuwe connecties.

tip 2: wees zuinig op je netwerk!
Ik probeer zicht te houden op de mensen die deel willen uitmaken van mijn netwerk. Als ik een standaard invitatie krijg, bekijk ik eerst het profiel. Als ik daaruit op kan maken waarom iemand wil linken en ik vind dat een goed idee, accepteer ik, maar stuur eerst een mailtje met de tip om in vervolg persoonlijke uitnodigingen te sturen met de aanleiding/ verwijzing waarom iemand wil linken.

Als ik niet weet waarom iemand wil linken, stuur ik ook zo’n mailtje met het verzoek om toelichting en dat ik het verzoek daarna zal overwegen. Als ik na 2 maanden geen antwoord heb negeer ik het verzoek. Als mensen maar sporadisch op LinkedIn zijn en hun mail niet lezen of beantwoorden, zijn ze niet van toegevoegde waarde voor mijn netwerk en daar wil ik mijn connecties tegen beschermen.

Sijtje Princen
10 years ago

Wat een waardevolle info allemaal!
Wist wel dat ik een vrij waardeloze LinkedIn account had… maar wist niet wat eraan te veranderen. Nu dus wel, ben al halve dag bezig en kan volgens mij nog uren verder…. Dank je wel allemaal!

Alie Geerts, Reflexzonetherapeut io
Alie Geerts, Reflexzonetherapeut io
12 years ago

Geweldig, een heel apistel en zeer nuttig. Mijn dank is groot en ik zal het zeker gebruiken!
groetjes en wie weet tot gauw,
Alie

Leon Hans
Leon Hans
11 years ago

Bedankt voor de heldere introductie!

Voor velen zal deze introductie een stap zijn richting het ‘expert-vlak’. LinkedIn staat immers nog maar in de kinderschoenen en zal elk jaar van members verdubbelen.

Zelf zie ik mezelf nog steeds als leek. Deze video heb ik veel aan gehad.

LINKEDIN KAN JE HELPEN JE DOELEN TE VERWEZENLIJKEN..

Daarom moet je jezelf de vraag stellen;

Wat is mijn doel?? (zowel persoonlijk als zakelijk)
Antwoord: Formulier deze doelen in de SMART vorm. Bedenk bij elk doel enkele personen die je hierbij kunnen helpen.
Zorg dat er tussen de personen ook mensen zitten die je (nog) niet kent, maar wel zeer interessant voor je kunnen zijn.
Schrijf daarnaast wat deze mensen voor jou kunnen betekenen en hoe. Dit zijn prachtige sub-doelen die je stapje voor stapje dichterbij je LinkedIn doel brengen..

Tip; Leg de lat hoog, maar zorg dat het realistisch en haalbaar blijft.

Quote: “Mik op de maan, als je mist beland je nog altijd tussen de sterren”

(hulp vind je in het boek van Jan Vermeiren – Hoe LinkedIn nu echt gebruiken)

Dave de Lange
10 years ago

Ik ben nooit een “fan” geweest van netwerksites en “officieel” netwerken in het algemeen.

Daar komt nu verandering in.

Eén van de redenen was namelijk dat het tijd kost om de betreffende site te leren kennen.

Nisandeh maakt het wederom gemakkelijker door zijn waardevolle tips. En ik hou van “shortcuts”…

Dank je, Nisandeh !

Marcel Kroes
9 years ago

Hallo, hartelijk dank voor je video. ik merk dat ik nog enorm weinig doe met LinkedIn. het leek allemaal zo wazig en onduidelijk toen ik er de eerste keer op kwam. maar ik merk het belang van LinkedIn, en ben nu meer geïnteresseerd in hoe alles werkt. ik ga ermee aan de slag.

Klaas van Oosterhout
9 years ago

Mijn target groep is jong, tussen de 12 en 16 jaar. Ik verwacht niet dat zij uberhaupt gehoord hebben van Linkedin. Heeft iemand advies hoe ik mijn Linkedin kan updaten zodat ik mijn target groep kan bereiken? Alvast bedankt

Willy Triest
10 years ago

Heel bruikbare tips, Nisandeh, dank je. LinkedIn is idd een heel krachtige tool als je het juist weet te gebruiken, en een volledig profiel instellen duurt niet zo heel lang.

Django Blok
12 years ago

Dank je Nisandeh,

Dit zijn weer zeer waardevolle tips!
Ik vind vooral de groepen erg interessant binnen LinkedIn.
Zoek eens naar groepen of kijk eens naar groepen waar je connecties lid van zijn en meld je aan!
In sommige groepen is weinig activiteit en in andere heel veel en worden ook interesante events georganiseerd.
Het is een mooie manier om inzicht te krijgen in wat er speelt in je markt.
En bovendien erg goed om met mensen in contact te komen met gelijke interesses of met interesses die aansluiten bij je business.

Elske van de Fliert
9 years ago

Een handig (en volgens mij redelijk nieuw) ding in LinkedIn is de knop: Voorgesteld worden.
Aan de rechterzijde van profielen zie je hoe je met iemand bent verbonden en kun je klikken op Voorgesteld worden.
Je kunt zo heel makkelijk iemand vragen in contact te komen!
Vooral handig na een beehive sessie kan ik je vertellen …

Robert Tjalondo
9 years ago

Hallo Elske,
Dank voor de tip, erg handig, die knop had ik nog niet ontdekt!

Jean Arthur
Jean Arthur
11 years ago

Bedankt voor de tips Kira. Ik zal ze zeker nogmaals opzoeken wanneer ik hiermee aan de slag ga.
Groetjes, Jean

Marion Kuipéri
8 years ago

Wat een geweldige tips, dank Nisandeh voor deze info en alle mensen die waardevolle tips hebben gegeven. Ik heb meteen mijn foto veranderd en ga aan de slag.

Ik merk dat mijn eigen groei op de verschillende gebieden samen opgaan, dus meer vertrouwen in mijn expertise, daardoor beter uitzenden wat ik bied, dat geeft weer meer vertrouwen. Heel krachtig.

Wilfried Mulder
Wilfried Mulder
12 years ago

Onthoud dat wanneer je een linkedin recommendation schrijft voor iemand anders, dan zegt dat niet alleen iets over die persoon maar ook over jezelf.

Maak daar gebruik van en schrijf een kort maar leuk stukje voor iemand waar je veel van geleerd hebt, of die je ergens om kunt waarderen.

Begin er zelf mee (vandaag nog) zonder dat iemand daar om hoeft te vragen, omdat het kan. Geloof me als je dat doet, dan krijg je morgen het dubbele terug.

Daniëla Postma
9 years ago

Dag Wilfried,
Da’s een mooie aanvulling. Het vat ook precies samen wat ik het mooiste vond aan het Business Bootcamp dat ik afgelopen weekend mocht meemaken:het verhaal van Nisandeh over geven en erop vertrouwen dat dan vanzelf wel iets terugkomt, al is dat wellicht uit een andere hoek dan je had verwacht.

Werken vanuit de innerlijke houding: wat kan ik voor een ander betekenen (i.p.v. heeft die ander nut voor mij?) En juist dan: zo ontzettend veel ontvangen, zoveel om dankbaar voor te zijn!

Dankjewel!
Daniëla Postma

Hetty Kerssies
Hetty Kerssies
12 years ago

Dank je Nisandeh,
Ik zit nog niet zo lang op LinkedIn en zit vaak te twijfelen wat je deelt en wat niet (nuttige info). Wanneer nodig je anderen uit om te linken en wanneer niet?

Leni Minderhoud
6 years ago
Reply to  Hetty Kerssies

Hi Hetty, ik zie dat je inmiddels over de 500 connecties hebt! Dus je hebt je weg gevonden?

Ryan de Kom
9 years ago

Ik ben al enige tijd bezig geweest om mijn LinkedIn profiel te updaten. Ik ben benieuwd wat ik nog meer kan doen om het nog effectiever te maken. Ik ben benieuwd naar feedback van jullie. Dit is mijn profiel linkedin.com/in/ryandekom

Klaas van Oosterhout
9 years ago
Reply to  Ryan de Kom

Beste Ryan,

Ik heb een kijkje genomen op je linkedin profiel, ziet er goed uit.
Je visie ziet er goed uit, echter straal je iets uit door het woordje ¨coz¨ te gebruiken. Misschien dat je je visie nog wat persoonlijker kunt maken. Bijvoorbeeld: I want to lift up your soul by using my inspiration on beauty in your living?

Succes!

Ryan de Kom
9 years ago

Hey Klaas,

Goed dat je mij op de hoogte bracht van je comment, anders had ik het helemaal niet gezien. Inmiddels heb ik mij aangemeld om genotificeerd te worden bij een reactie. Goeie tip. Het woord coz heb ik bewust gekozen omdat het iets ongedwongens en hedendaags uitstraalt. Maar ben nog aan het zoeken hoor. Kan best zijn dat het over een tijdje er helemaal anders uit ziet. Dank voor het meedenken. Ben erg benieuwd wat de anderen vinden van mijn profiel: linkedin.com/in/ryandekom

Gr,

Ryan

Esther Molenaar
12 years ago

Bedankt voor de tips!

Ik dacht dat ik alles al wist. Toch hoor ik steeds weer nieuwe dingen. Ik ga ze zo veel mogelijk toepassen.

Om meer van mij persoonlijk te laten zien, maak ik gebruik van de boekenlijst. Hier kun je aangeven welke boeken je hebt gelezen, leest en wilt gaan lezen. Je kunt een verslagje schrijven over het gelezen boek en het boek aanbevelen. Daarin kun je ook veel van je zelf leggen en laten zien wie jij bent door de boeken die je leest of hebt gelezen en jouw mening over die boeken.

Groet,
Esther Molenaar

Karin Hogenboom
12 years ago

Goede tips, ik ga er mee aan de slag. Dank je wel.
weet je wat alleen zo jammer is, dat je door deze media, naast je andere werkzaamheden, veel achter de computer zit. En computerwerk is slecht voor je lichaamshouding en slecht voor je ogen. Vanuit mijn eigen bedrijf ben ik veel met ogen bezig. En ik merk het altijd meteen, dat mijn ogen slechter gaan zien en ook dat mijn rug in gaat zakken.
Aantal tips om problemen te beperken:
1. Ik heb zelf een kniestoel van varier aangeschaft. Als je erop gaat zitten merk je meteen dat je als vanzelf recht gaat zitten. Dit scheelt een hoop pijnlijke spieren na veel computer werk.
2. Ik draag een rasterbril tijdens het computerwerk.
3. Als het lukt ga ik het liefst buiten zitten in het daglicht. Daarnaast maak ik gebruik van goede daglichtlampen in huis.
4. I.p.v. naar het scherm kijk ik zoveel mogelijk naar mijn en om mij heen, liefst ver weg naar buiten.
5. Ik pauzeer regelmatig, even een stukje lopen, liefst buiten, of even buiten het raam hangen om licht te happen.
6. Weleda heeft een eyescreensaver die je kunt downloaden met oogoefeningen voor tijdens het computergebruik.
Succes
Karin Hogenboom
Beter leren zien zonder lenzen of bril

Daniëla Postma
9 years ago

Ha Karin,
Geweldig dat je deze praktische tips met ons wilt delen. Ik zit zelf erg vaak achter de computer, omdat ik redacteur en tekstschrijver ben. Eerlijk gezegd aarzelde ik juist daarom een beetje om óók nog eens allerlei sociale contacten via internet aan te gaan. Maar het is wel keigaaf om, zelfs als je in je eentje werkt, toch zo de verbondenheid met andere mensen te kunnen voelen.

Ik ga zeker kijken welke tips ik kan gebruiken om de vele uren achter het beelscherm zo comfortabel mogelijk te kunnen doorbrengen!

Dank je,
Daniëla Postma

Anne Goldsmits
Anne Goldsmits
9 years ago

Karin,

Wat een super tips!…Ik zocht je gelijk op op LinkedIn…maar ja omdat we geen vrienden zijn mocht ik van LinkedIn niet met je connecten.

Ik hoop dat we snel via een andere weg elkaar vinden.

Bedankt in ieder geval!

Mike Visser
11 years ago

LinkedIn advise for Photographers and Graphic Designers:
You can use the LinkedIn SlideShare Slideshow application to showcast your portfolio on your profile page.

Mike

Roland Scholten
10 years ago

En weer krijg ik nieuwe inzichten door de video van Nisandeh en de bovenstaande reacties erop. Dacht ik dat ik een vrij goed LinkedIn profiel had. Blijkt er toch nog behoorlijk wat aan verbeterd kunnen worden. Een nieuw verzoek voor recommendation is onderweg.

Ook de foto is aangepast. Binnenkort toch maar een professionele foto laten maken. Kan gebruikt worden op Linkedin. Maar ook op website, Twitter, blog, nieuwsbrief.

Jammer dat een dag maar 24 uur en een week 7 dagen heeft. Wat is er nog veel te doen. Dat wordt prioriteiten stellen. Maar wel blijven doorwerken naar de doelen. STAY IN LINE.

Klaartje loose
Klaartje loose
12 years ago

Wow, hier heb ik veel aan, ik zit al een tijdje op LinkedIn maar mijn profiel is rubbish en ik zat klem… Ik ga er mee aan de slag, dankjewel!

Leni Minderhoud
6 years ago
Reply to  Klaartje loose

hi Klaartje, ik geef je graag nog wat tips voor je LinkedIn profiel. Ik zal je een uitnodiging sturen.

met hartelijke groet,
Leni

Nicky Koopmans
9 years ago

Ook ik heb de video bekeken en mijn Linkedin profiel opgeleukt met een mooie summary. Ik was altijd een beetje aarzelend met over mezelf schrijven, omdat ik dacht dat dat borstklopperij zou zijn. Maar nu ik doorheb dat het meer met duidelijkheid voor je potentiële cliënt creëren te maken heeft, krijg ik er minder moeite mee.

Bedankt voor de tips!