Hoe gebruik je Sociale Media om je business te laten groeien

8440 views | 74 reacties |
shares

Sociale netwerken en blogs hebben veel veranderd: de manier waarop en de plaats waar mensen hun ervaringen delen, waar mensen producten en diensten vinden, en uiteindelijk, waar mensen hun tijd en geld besteden.

Als je niet op de hoogte bent van de sociale netwerken en er niet aan deelneemt, dan mis je een geweldige kans om je business te laten groeien, en als je maar lang genoeg wacht, kun je zomaar out-of-business raken.

Ondanks dat sociale media elke minuut lijken te veranderen en de vele ‘word-snel-rijk’ mogelijkheden overal waar je kijkt te vinden zijn, heb je toch wat werk te doen.

Om je te helpen, vind je hieronder een aantal bewezen manieren om je business op te bouwen en te laten groeien met gebruik van de sociale media.

1. Begin met een plan

Voordat je begint, doe onderzoek en ontwikkel een Social Media Plan.
In het nieuwe Social Media Secrets seminar laat ik je zien hoe je jouw eigen Social Media Plan maakt, maar voor nu een paar zaken ter overweging:

  • Je doelgroep – wie zijn de mensen met wie je een gesprek wilt aangaan, wat bepaalt hen, wat hebben ze gemeenschappelijk, wat maakt hen speciaal, waar houden zij van, waar hebben ze een hekel aan, waar zijn ze bang voor, wat willen ze bereiken…
  • Je doelen – specifiek en meetbaar, oftewel aantal volgers, aantal comments per blog post, aantal aanbevelingen, gegenereerde inkomsten…
  • Je strategie – de lange termijn, het grotere plaatje van wat je wilt bereiken met je doelen (bijvoorbeeld: DE expert worden in mijn niche)
  • Je tactieken – de acties die je doet om je strategie uit te voeren (bijvoorbeeld elke week een blog post publiceren, vragen beantwoorden op LinkedIn…)
  • Je middelen – alles wat je kan helpen om je doelen te bereiken of te meten (bijvoorbeeld software voor blogs, Google Analytics…)
  • Je middelen om te meten – hoe meet je je resultaten (bijvoorbeeld het aantal bezoekers via Twitter, of de gemiddelde tijd die een bezoeker doorbrengt op elke blog post…)

2. Trek er de tijd voor uit

We zijn allemaal druk en onze to-do-lijsten zijn eindeloos, en toch is social media een investering.

Heeft je investering in gesprekken met prospects, klanten en andere geïnteresseerden meer kans op succes dan andere marketing activiteiten? Mijn ervaring: ABSOLUUT JA!

Aan de andere kant zijn er veel mensen die verslaafd raken aan sociale media en dagelijks uren en uren doorbrengen op Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn en ander sociale media sites.

In het nieuwe seminar Social Media Secrets laat ik je zien hoe je effectief gebruik maakt van 1 uur per dag om je business te laten groeien met behulp van de sociale media.

3. Wees oprecht

Hoe zichtbaarder je wordt, hoe meer tegenstand je ervaart.
Het doel is nooit om door iedereen aardig te worden gevonden, dus blijf trouw aan wie je bent.
Mensen voelen zich tot je aangetrokken als ze het gevoel hebben dat je authentiek bent.

4. Geef eerst
Een succesvol social media marketing programma bestaat uit luiseren en deelnemen. Zowel bij het luisteren als het deelnemen is het essentieel waarde te geven zonder daarvoor iets terug te verwachten.

Wat kun je geven?
Van alles. Van het geven van advies tot het geven van een comment bij een blog post, van scherpe vragen stellen tot een goedgeschreven artikel plaatsen, van een informatieve video plaatsen tot het geven van een ‘duimpje’ bij een comment dat jou heeft geraakt, van het re-tweeten van iemand’s tweet… de mogelijkheden om te geven zijn eindeloos.

5. Moedig conversatie en feedback aan

Veel ondernemers en ZZP’ers zijn bang dat sociale media mensen de kans geeft om hun onderneming te bekritiseren. Dat is waar, maar door de sociale media te vermijden, vermijd je niet dat kritiek gehoord wordt.

Mensen praten over jou en je business, of je nu deel uitmaakt van de conversatie of niet.
Dus, dan kan je maar beter gesprekspartner zijn in de conversatie (join the conversation), zodat je kunt bijdragen aan de uitkomst.
Wij vragen meer en meer om open feedback over onze programmas, zodat wij deze voortdurend kunnen verbeteren. Een win-win-win situatie voor iedereen.

..

Om eerlijk te zijn…
vind ik mezelf geen social media expert.

Ik heb wat onderzoek gedaan, veel geëxperimenteerd, een paar hele stomme dingen gedaan, van mijn fouten geleerd, en een paar resultaten gecreëerd waar ik trots op ben…

Bijvoorbeeld:

  • Ik ben pas een jaar geleden begonnen met het hele Twitter fenomeen.
    Ik doe alles wat de ‘experts’ zeggen NIET te doen, en met een investering van 3 tot 5 minuten per dag heeft onze Twitter account @opencircles meer dan 8.000 volgers en rond de 11% van de Business Bootcamp deelnemers komt via Twitter.
  • Ik gebruik LinkedIn als een manier om autoriteit op te bouwen (135 recommendations tot nog toe) en blijf in contact met mijn netwerk (rond de 2.700 professionals op dit moment).
    En ondanks dat LinkedIn snel tot een einde kan komen (het wordt meer en meer asociaal) – is het nog steeds mijn favoriete sociale media website.
  • En…
    Ondanks dat ik sinds 1994 meerdere blogs in het leven heb geroepen, ben ik momenteel het actiefst op het  Business Bootcamp blog dat een half jaar geleden het licht zag (19 april 2010).
    Elke post op dit blog genereert gemiddeld 116 comments en het is de belangrijkste motor achter het enorme Business Bootcamp succes.

Laat me weten wat jouw lessen zijn.

Als jij ervaring hebt met de sociale media, neem dan even de tijd en deel een paar van jouw ‘best practices’ of misschien wel je ‘worst practices’ van zaken die je online hebt gezien – de dingen die we moeten vermijden.

Deel je kennis en ervaring in het commentaarveld hieronder.

Als dank voor jouw bijdrage aan de conversatie, stuur ik je met plezier een korte video over de “Social Media – Top 3”.

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
74 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Martine Verweij
7 years ago

Facebook is een krachtig marketing tool. Heel veel mensen zijn actief op Facebook en ‘liken’ en delen van alles. Dit maakt Facebook zo krachtig, omdat alles zichtbaar is voor Facebook. Op die manier kan je eenvoudig een bericht promoten bij die mensen die je als doelgroep wilt.

Ik weet nog niet wat ik van LinkedIn moet vinden. Naar mijn idee is dit een super marketing tool voor ‘business to business’, maar ik weet nog niet zeker of het ook voor mijn bedrijf waarde kan hebben. Ik gebruik alle tips van Nisandeh om het een kans te geven en dan eens kijken wat het me oplevert. Als ik het niet probeer, weet ik zeker dat het voor mijn bedrijf niets zal opleveren.

Nicolet
Nicolet
11 years ago

Hallo,

Ik ben nu even bezig met LinkedIn (ongeveer 3 maanden). Er zijn mensen die mij vragen toe te voegen die ik niet (her)ken. Wat doe ik hiermee, wel of niet toevoegen?

MvG Nicolet Meenderink
redlevens.nl

Karin
11 years ago
Reply to  Nicolet

Beste Nicolet,

Ik heb meer dan 500 contacten op mijn LinkedIn en ik ken deze mensen echt niet allemaal persoonlijk. Waar ik naar kijk als mensen mij uitnodigen die ik niet ken is wat zij doen en of er een mogelijkheid is dat we wat voor elkaar kunnen betekenen.

Ook als ik dat nog niet zeker weet voeg ik de mensen toe en stuur ik ze een bericht met een korte uitleg over wat ik doe en hoe ik hun hulp kan gebruiken. Uiteraard geef ik aan dat ik hen ook zal helpen als dat mogelijk is.

Wat ik heb gemerkt is dat een netwerk op LinkedIn heel krachtig is. Enige tijd geleden zocht mijn beste vriendin een nieuwe baan. Ik heb een kort verhaaltje over haar rondgestuurd naar mijn contacten met de vraag of zij een bedrijf kennen waar zij aan de slag zou kunnen. Ik heb hier ongelofelijk veel reacties op gehad én mijn vriendin heeft binnen 4 weken een baan gevonden via een contact van mij op LinkedIn!!

Mensen die ik niet persoonlijk ken dachten met mij mee, keken in hun netwerk of ze iets voor me konden betekenen, echt heel gaaf om te zien!

LinkedIn is geen Hyves of Facebook, waar je alleen mensen toevoegd als je ze kent. Het gaat er om om zo een digitaal netwerk op te bouwen en vanuit een digitale relatie een persoonlijke relatie op te bouwen. Dus ga eens met een onbekende van LinkedIn koffie drinken en kijk wat je voor elkaar kunt doen!

Mocht je nog vragen hebben, mail me gerust op karin@opencircles.nl

Op jouw LinkedInsucces!

Karin Erkens
Open Circles Academy

Yassir van Unen
7 years ago

Ik moet zeggen, nav de laatste Business Bootcamp ben ik juist afgestapt van vol op social media richten. Juist de nieuwsbrief heeft weer mijn voorkeur gekregen na wat ik daar gehoord heb, hoewel je die daar ook onder kan scharen natuurlijk.

Ik leid ze via social media wel daarnaartoe!

Linda Riel
Linda Riel
10 years ago

Ik ben toch wel redelijk van de social media generatie en toch kan ik nog ontzettend veel leren. Ik ben erg goed in afkijken.
Hoe doen andere bedrijven in mijn branche het?

Sommige sturen zo veel berichten per dag de “ether” in dat het niet meer bij te houden is, andere zie je maanden niet. Vooral wat ze delen vind ik interessant, niet zo zeer de frequentie.
In mijn branche (toerisme) moet je gebieden “verkopen” door te informeren, maar vooral ook alert blijven door in te springen op gebeurtenissen in het buitenland en dan niet alleen positief, maar ook negatief. (en daar een positieve draai aan geven)

Ik ben nog lang niet uitgeleerd.

Dick
11 years ago

Hier is de link naar mijn verhaal over de Business Bootcamp:
http://hallo.kvk.nl/hallo/ervaringen/hele_community/archief/2010/10/19/business-bootcamp-voorjaar-2010-aanrader.aspx

Ik kijk er naar uit om meer over Social Media te leren, ik was me ondertussen al bewust geworden van het belang maar weet nog niet goed waar en hoe te beginnen.

Nisandeh, dit is weer een mooi inititatief.

Hella van der Zwan
11 years ago
Reply to  Dick

Jammer Dick, ik klikte je link aan maar hij was al verdwenen.

Dick den Boer
11 years ago

Zelf heb ik altijd het hele Social Media als “gedoe”gevonden … Ben wel op LI, faceb. te vinden ,maar ik doe er (te ) weinig mee. Ik loop elke keer vast ..! hahha.. Maar ik begrijp dat de tijd nu rijp is om hiermee WEL mee te starten, voordat ik achter loop en zeker de zogezegde Trein ga missen.. > dus angst is hierin mijn drijfveer om toch hierin te WILLEN duiken … en ik weet zeker dat, Social Media, de komende 2 trainingen die ik dit jaar ga doen, Master Entrepeneur / Financial Freedom gaat ondersteunen om mijn business SLIMMER & EFFECTIEVER te maken…en deze wens spreek ik uit voor een ieder die dit leest.!! Bij deze alvast mijn dank aan Nisandeh en Open Circles Academy voor de vrijgevigheid van delen van info./adviezen …

Verder wil ik hierbij een ieder veel $ucces wensen met zijn/haar business/ontwikkeling

Kees van der Stel
9 years ago

Ik wil graag nog een ander comment op deze blog plaatsen, omdat ik een stukje tekst uit het beginverhaal van Nisandeh zorgwekkend vind.

Nisandeh schrijft: “Ik gebruik LinkedIn als een manier om autoriteit op te bouwen (135 recommendations tot nog toe) en blijf in contact met mijn netwerk (rond de 2.700 professionals op dit moment). En ondanks dat LinkedIn snel tot een einde kan komen (het wordt meer en meer asociaal) – is het nog steeds mijn favoriete sociale media website.”

Het gaat me dan om de zinsnede tussen de haakjes (het wordt meer en meer asociaal).

Is er een concrete aanleiding om deze opmerking te maken? Is er sprake van tekstverruwing, agressiviteit, discriminatie, intolerantie of (woord)porno?

Ik heb zelf, zoals gezegd, intensief meegedaan op een aantal groepsdiscussies en ik heb die verruwing of het asociaal worden niet gemerkt. Er zijn wel eens heftige discussies waar op de man wordt gespeeld, maar de balans herstelt zich meestal weer snel.

Gezien zijn opmerking neem ik aan dat Nisandeh andere ervaringen heeft. Wellicht op andere groepen dan ik.

Wat doet Linkedin als organisatie hieraan? Hoe wapenen zij zich tegen deze verruwing of asociaal worden en/of wat zeggen ze er zelf van?

Kan Open Circles, Nisandeh en de andere commentatoren hierover wat zeggen?

Be the change you want to be. Kees

Gert Jan Bos
Gert Jan Bos
9 years ago

Kees,

Wat er met de tekst tussen de haakjes wordt bedoeld is het feit dat in bepaalde groepen op LinkedIn er alleen nog maar wordt “gezonden”. Het aantal echte discussies binnen groepen is sterk aan het afnemen. Natuurlijk is dit per groep verschillend. Er zijn groepen met erg veel leden, waar vooral gepost wordt. Door de toename van het aantal leden van een groep en daarmee de toename van de berichten is het overzicht weg. Groepen gaan soms onderuit door hun eigen succes.

Voor een echte discussie op LinkedIn is een kleine groep vaak beter te gebruiken.

Het woord “asociaal” is gebruikt met het oog op zenden en het feit dat er dus geen discussie is.

Met vriendelijke groet,
Gert Jan Bos
Open Circles Academy

Kees van der Stel
9 years ago
Reply to  Gert Jan Bos

Dankjewel Gert Jan,
Interessant is dat het woord asociaal bij mij kennelijk heel wat anders triggert dan er door Nisandeh bedoeld is……;-))

En natuurlijk zijn er minder discussies op Linkedin. Ik doe nauwelijks mee mee……. Ik heb in 2010/2011 minstens 1000 pagina’s comments geschreven. Ze zullen me wel missen…..ha, ha.

Met vriendelijke groet,
Kees
Kees van der Stel Coaching

Patrick Schriel
11 years ago

Mijn blog is op dit moment de grootste bron van bezoekers (en klanten) naar mijn site: Patrick Schriel Coaching & Training.

Ik investeer hier veel tijd in, link via Twitter en LinkedIn en zie dat het werkt.

Ook de media merkt het op en ik heb er zelfs al een radio interview aan overgehouden.

Debbie de Jong
Debbie de Jong
11 years ago

Ook ik ben na Business Bootcamp actiever met sociaal media bezig. Ik zie het nut er zeker van in.

Ik ben op linkedin te vinden en ik probeer te twitteren. Ik wil ook een blog gaan bijhouden maar ben daar nog niet echt in thuis. Ik weet wel waar ik over wil schrijven. Bij twitteren voel ik soms wel weerstand en denk ik zitten mensen hierop te wachten. Als ik twitter wil ik graag dat het ergens over gaat.

Het voordeel van deze activiteiten is dat mijn website nu veel meer zichtbaar is geworden. Ik sta hoger in google.

Toch merk ik bij mezelf dat het nog niet helemaal mijn ding is. Ik heb het nog niet helemaal op de rit en nog niet helder hoe ik het beste hier mee om kan gaan.
Een seminar erover is dan ook een welkome aanvulling.

Hartelijke groet
Debbie

Tjarda Dubois
11 years ago

Sinds verleden week ben ik gestart met het schrijven van blogs en dat bevalt uitstekend. Ten eerste omdat ik het leuk vind, merk ik, om te schrijven en ten tweede omdat er ook commentaar op komt. Nog niet veel en dat is niet erg. Het begin is er.
Op linkedin ben ik ook te vinden, maak af en toe gebruik van de update. Twitteren staat nog op mijn verlanglijstje om het nut ervan te gaan ontdekken. Net als Mindz.com etc.
Ja, ik ben wel een fan van sociale media netwerken én heb ook weer ontdekt dat persoonlijk netwerken ook heel waardevol is.
dus voor mij is het én én.

Hans Peeters
11 years ago

Hallo Nisandeh,

Ik vind netwerken en sociale contacten leggen belangrijk.
Vandaag naar mijn beste klant geweest waarvoor ik speltrainingen geef. Vooral over win-win situaties gesproken.
Leverde mij ter plekke op dat ik voor mijn trainingen 25% meer aan trainingsgelden krijg dan voorheen. Mooi succes vond ik.
Via linkedin heb ik ook al mooie nieuwe en hernieuwde contacten kunnen leggen. Ik ben er helemaal weg van.
Twitteren en blogs ben ik nog niet zo handig in.
Twitteren ben ik niet zo weg van. Ik geloof wel in blogs maar moet dat beter gaan leren om te doen.
Hyves en Facebook vind ik meer voor privé en minder zakelijk.

Marianne Elken
Marianne Elken
11 years ago

Thanks for sharing, Nisandeh!

Dit had ik weer even nodig om mezelf in de focus te houden. Ik neig ertoe om de sociale media ad hoc te gebruiken, maar ben er nu van overtuigd dat het juist van groot belang is deze media structureel onderdeel van je dag/weekplanning te maken en gewoon te DOEN.

Dankbare groet, Marianne Elken

Bart Kappers
9 years ago

Zoals Nisandeh zegt is het belangrijk dat je een plan maakt.

Maak dit ook niet spannender dan dat het is.

Defnieer voor jezelf welek sociale media je zou willen gebruiken, wat je wilt bereiken, op wat voor manier je dit gaat doen en plan vervolgens je acties in de beschikbare tijd.

Wat Nisandeh schrijft, als het voertuig eenmaal staat (je plan) kost het rijden naar de gewenste bestemming je hooguit een kwartier per dag.

Veel succes !

Peter Kokkeler
11 years ago

Sinds de Business Bootcamp ben ik me gaan richten op LinkedIn en heb ik hieruit al business weten te genereren.

Erg leuk en boeiend medium met veel informatie over verschillende onderwerpen.

Nu gaan we ons op video marketing richten.

Liselotte Visser
10 years ago

Sinds vorig jaar schrijf ik een blog op singlesstad (singlesstad.nl), eerst tweemaal per maand, toen maandelijks omdat ik zo weinig respons kreeg en krijg… ik vertelde de beheerder van de website hierover omdat Nisandeh had aangegeven dat je vol moet houden. Blijkt dat ik 1500 lezers heb die echt doorklikken op het vervolg van mijn blog. Verdorrie, had ik dat niet eerder kunnen vragen aan die beheerder? Ik begrijp dat ik nog een hoop moet veranderen aan mijn schrijfstijl en vragen om reacties. Ik leer een hoop van Nisandeh, afgelopen zaterdag was ook weer genieten!

Kees van der Stel
9 years ago

Ik heb in 2010/2011 zeer intensief geëxperimenteerd met Linkedin. Het aantal eerste lijns contacten is uitgebreid van 25 begin 2010 tot bijna 1200 nu. Ik heb frequent op vele discussies op bepaalde Linkedingroepen meegedaan. Ik heb zelf ook discussies geopend. Er is er een op de groep Spiritueel Ondernemers Netwerk met de naam ‘de grote Wende’ waarop meer dan 2600 comments zijn binnengekomen. Ik heb ook een eigen Linkedin groep ‘de verstilling’. Ik ‘zit’ ook op twitter, maar dat vind ik een wel heel vluchtig medium. Op Linkedin bivakkeren is ook zeer verleidelijk. Het reageren op discussies werd bijna een verslaving. Ik ben er dan ook mee gestopt.

Ik heb op Linkedin een heleboel mij goed gezinde mensen ‘ontmoet’ en er zijn Linkedingroepen die af en toe fysiek bijeen komen. De conversie naar klanten is evenwel nog minimaal. Dat is me wel tegengevallen als ik eerlijk ben. Ik heb prachtige annonces gehad voor mijn ontwikkelingsprogramma, maar ja die mogen (terecht) niet op discussies, maar op promotions en die leest niemand……..

Wat wel scoort is mijn website, maar het is niet zo dat het klanten ‘stormt’ vanuit dit kanaal. Binnenkort eens kijken wat ik met een blog kan gaan doen.

Tijd voor een heroriëntering voor mij dus.

Be the change you want to be.

Bas den Hartog
7 years ago

Beste mensen,

Leuk om alle reacties te lezen. Heb veel aan de tips gehad die door velen van u zijn geopperd.

Daarvoor mijn dank!

Marijke Willems
8 years ago

Ik heb ontzettend veel geleerd van de social media masterclass. Zonder plan en strategie doe ik maar wat… Ik ben begonnen met implementeren en eigenlijk is het niet zo ingewikkeld als ik van tevoren had bedacht. Nu moet ik alleen nog meer mensen zien te bereiken, maar als ik alle tips implementeer zal dat vast ook goed moeten komen.

Prakash Kapoerchan
11 years ago

My Best Practise: Build your network in advance!

Ik zit nu bijna een jaar op Twitter, Facebook en LinkedIn.
Ik gebruik het om mijn netwerk/contacten op te bouwen.
Ik besteed er wekelijks 1 á 2 uren aan.

Annet Nijhof
9 years ago

Ik doe veel te weinig met Social media. Eerst wil ik m’n website goed voor elkaar hebben en dan accounts aanmaken bij Linkedin en Facebook. Het kost inderdaad veel tijd om alles goed bij te houden, dus slim combineren.

Manon Neilen
8 years ago

Waar haal ik de tijd om dit allemaal te doen??

Robert van der Wulp
9 years ago

Ik ben sinds een half jaar druk bezig met social media. Het duurt even voordat je weet hoe alles werkt. In het begin deed ik maar wat met een paar reacties als gevolg. Nu heb ik een plan dat steeds meer uit de verf gaat komen. Ik besteed dagelijks een half uur met een uitloop naar een uur. Nu ik er handiger in word merk ik dat het steeds sneller gaat. Het is inderdaad verleidelijk om vaker te reageren op berichten of reacties van anderen. Als ik denk dat de reactie niet kan wachten dan reageer ik direct anders… volgende sessie. Op de business bootcamp van mei kreeg ik nog de tip over het gebruik van hootsuite. Dat is inderdaad een erg fijn programma. Door eens in de week (of 2 weken) een stroom van berichten in te plannen heb je in de dagelijkse sessies meer tijd over om te reageren op berichten van anderen. Ik denk ook dat de winst vooral zit in geven. Geven is ook zaaien. En zaaien is uiteindelijk oogsten.

Manuela van Prooijen
9 years ago

Helemaal eens met je keuze voor Hootsuite. Het geeft mij ademruimte als ik in een contentmarketingdip zit…. Lekker vooruit inplannen en gaan met die banaan 🙂

Tamara Willems
10 years ago

Wat interessant om te zien dat zoveel bedrijven ‘worstelen’ met social media. Terwijl ik het altijd simpelweg vergelijk met een netwerkbijeenkomst …. maar dan online.

Sella van de Griend
Sella van de Griend
11 years ago

Linkedin vind ik bijzonder handig voor zakelijke contacten. Ik raad het andere ondernemers aan. Het is makkelijk om met andere mensen in contact te komen en om informatie uit te wisselen over uiteenlopende onderwerpen.

Ik heb me aangemeld bij Twitter en een paar Tweets verstuurd, verder ben ik er nog niet aan toegekomen om me er verder in te verdiepen. Het schijnt handig te zijn… ik hoor er graag meer over!

Wout-Jan Slob
8 years ago

Social media bewezen nuttig wat voor mij de grootste uitdaging is is consistent zijn. Niet van alles een beetje op een tijd dat het mij uit komt. Maar doelgericht en voorspelbaar.

Karin Hogenboom
11 years ago

Ik vind het persoonlijk lastig, die social media. Ik heb me inmiddels ingeschreven bij LinkedIn en het irriteert me dat het allemaal in het engels staat en ik vind de vragen abstract. Ook ben ik bij Facebook, maar mijn hart ligt er niet. Een seminar over dit onderwerp lijkt me inderdaad heel nuttig. Ook wetende dat als het van Bootcamp is, het ook leuk zal zijn.

Maud Bijl
Maud Bijl
9 years ago

Je kan je LinkedIn in Nederlands zetten, dat lost ws je Engels probleem wel op. Je kan het wijzigen in je settings, dat vind je als je op je naam klikt (rechtsboven in het menu)

Tamara Willems
10 years ago

Volgens mij zal het seminar je ‘engels-probleem’ niet oplossen …

Martijn Luimes
8 years ago

Social media… Op dit moment probeer ik twitter te doorgronden. Mijn volgers groeien te langzaam en bestaan niet uit mijn doelgroep, dus ik hoop heel veel te hebben aan de video. Facebook ken ik wat beter, maar ook daarvoor geldt dat er te weinig relevante volgers zijn.

Tot op heden heb ik altijd mijn website gebruikt voor klanten werving maar dat is nu niet voldoende…

Jos Koenders
Jos Koenders
11 years ago

Ik heb inmiddels zelf ervaren dat linkedin van grote waarde is en sterker nog dat die waarde voor mij nog aanzienlijk kan toenemen. Verder begin ik met een blog over total performance binnen organisaties en hoe organisaties dit kunnen aanpakken. Ik zoek en vind steeds beter mijn weg. Echter het wordt steeds lastiger om op te vallen, omdat steeds meer ondernemers de weg via sociale media vinden. Het is net zo iets als zoekoptimalisatie van Google. Er kan er maar 1 op de 1e plaats staan. Dat is echter beter dan op de laatste plaats of geen plaats.

Madelon Revermann
11 years ago

Ja, ik zie het nut ervan! Wat Linkedin betreft was dat al eerder zo, maar nu wil ik Twitter ook graag gaan inzetten.

En waarom doe ik het (nog) niet?
Ik merk dat ik nog niet goed omga met Linkedin; het kost me veel tijd, zeker wel 1,5 uur per dag. Ik doe iets dus niet goed!!

Ik behoed mezelf voor nog eens te veel tijd geven aan social media; eerst beter inzicht verwerven in hoe ik het goed kan doen ;).

Ik kom graag naar de seminar en leren hoe ik het effectiever kan aanpakken en vanuit die kennis ga ik effectief twitteren…
!!!

Annet Noordik
11 years ago

Wat ik een spannende vraag vind is de BALANS vinden. Met name als het gaat om de FREQUENTIEBv als het gaat om Open Circles – ik krijg wekelijks mails van jullie. Van sommige mensen hoor ik dat ze dit irritant vinden en dan werkt het wellicht averechts, al die mails.

Margaret Rekers
9 years ago
Reply to  Annet Noordik

Dag Annet,

je bent niet de enige die op zoek is naar balans o.a. wat frequentie betreft.

Ik kreeg een tip die ik hier graag doorgeef:
Vraag je vrienden/volgers en (potentiële) klanten wat zij prettig vinden. Je maakt tenslotte gebruik van social media om interessante zaken met hen te delen.

Succes! Margaret

Dave de Lange
9 years ago
Reply to  Annet Noordik

Ik hoor dat ook wel eens, Annet, dat mensen het irritant vinden om wekelijks mails te krijgen. Ik begrijp dat zelf niet zo goed. Je hoeft ze toch niet te lezen als je geen interesse of geen tijd hebt?

Zelf laat ik alles in één Open Circles map terecht komen, dat maakt het al gemakkelijker.

Overigens is het gelijk een hulpmiddel om onderscheid te maken tussen werkelijk geïnteresseerden en anderen. Die eerst groep is dan jouw doelgroep…

Ronald van Domburg
11 years ago

Sociale media is een fascinerend fenomeen. Het is een manier om je omgeving te laten weten waar je mee bezig bent, om je expertise beschikbaar te stellen aan anderen, om connecties en verbingingen tot stand te brengen die op andere manieren veel moeilijker tot stand zouden komen.
Tegelijk is er veel troep te vinden op bv twitter: mensen die de behoefte voelen om iedere 5 minuten te melden dat ze weer een kop koffie gedronken hebben en zo.
Ik gebruik de sociale media vooral zakelijk, met af en toe een persoonlijk bericht voor de ‘human touch’

Dave de Lange
11 years ago

Eerlijk gezegd vind ik Social Media tijdrovend en vaak vervelend om me mee bezig te houden.
Het is me duidelijk geworden dat het mijn business kan helpen, maar leuk vind ik het absoluut niet. Dus zo’n seminar om uit te vinden hoe ik mijn tijd goed besteed aan dit fenomeen, is zo’n slecht idee nog niet…

Tamara Willems
10 years ago
Reply to  Dave de Lange

Hi Dave,

Wat vind je er dan vervelend aan? En vind je bijvoorbeeld (irl) netwerkbijeenkomsten ook vervelend?

Groeten,
Tamara

Manuela van Prooijen
9 years ago

Beste Hester,

Wat jij aankaart hoor ik zo vaak: “Ja maar ik heb toch een website…” Ja en dan eentje van het bedroevend slechte niet-converterende kaliber waar je als potentiele klant snel uit de voeten maakt…. Nee een slechte site maakt meer kapot dan het hebben van geen site. Je zet dan namelijk de klant niet centraal, die wil je namelijk iets bieden. Bij alle uitingen die je doet gaat het er niet om wat jij als ondernemer vindt maar wat de klant ervan vindt… Die brandt zo’n site dan ook genadeloos af door… snel weg te rennen en nooit terug te komen.

Geld kan in deze doehetzelf webbouwcultuur geen issue meer zijn. Met WordPress gratis beschikbaar en een mooi sjabloon voor een paar tientjes kan iedereen snel een site neerzetten. Geloof me… het is het omgekeerde denken waarbij de klant niet centraal staat. Klant wil alleen maar een oplossing voor zijn probleem, that’s all. Hoe moeilijk kan het zijn?

groet

Manuela

Henry Zandbergen
11 years ago

Nisandeh,

Sinds de Business Bootcamp van september ben ik bezig met sociale media. Ik zat al op LinkedIn en Facebook maar meer als leuk. Inmiddels ben ik druk bezig een bedrijfspagina op Facebook te zetten (wat wordt geadviseerd door onder andere Mark Walsh (Mashable) en andere Amerikanen en Nederlanders die kennis hebben van sociale media) ben aan het Twitteren en in een maand heb ik inmiddels meer dan honderd tweets geproduceeerd (veel retweets), heb tot nu toe 60 volgers en volg 115 mensen). In ben wel veel tijd kwijt om bijvoorbeeld pagina’s toe te voegen en na te denken over wat ik er allemaal op ga zetten. De tips zoals jij omschrijft kan ik wel gebruiken. Dank daarvoor! Ik volg Open Circles en mensen die mij gaan volgen, die volg ik ook. Mijn Twitter account is henrydenaR voor wie mij wil volgen. Indien mensen mij van tips kunnen voorzien over sociale media. Graag!

Een vriendelijke groet,

Henry Zandbergen

Bart Kappers
10 years ago

Hoi Henry,
Mail je concrete vragen maar dan ga ik kijken wat ik voor je kan betekenen.
bart.kappers@gmail.com
Vr. Groet. Bart Kappers

Marjolein
11 years ago

Gisteren naar een workshop geweest: The power of blogs. Nooit gedacht dat blogs schrijven van zoveel betekenis kan zijn om je te profileren als bedrijf. Veel tips gekregen die direct toe te passen zijn.
Enkele tips:
* Neem de moeite om te schrijven.
* Regelmatig een blog plaatsen.
* Kijk waar de behoefte van je doelgroep
* Laat af en toe iets persoonlijks zien
* Schrijf begrijpelijk Nederlands
Voor meer tips……ik denk dat jij wel weet hoe je aan meer informatie kan komen, toch?

Louis Meijer
11 years ago

Hier wil ik zeker bij zijn de 15e ! Ik ben bij de Business Boorcamp geweest en heb er veel geleerd! Nu net de Master Entrepreneur gedaan! Ook Super. Nu met al mn social media bezig! Lees het op mn Blog. Hier staat een leuk stuk over Bootcamp! http://bit.ly/9dkxI2

Fiorella Martijnse Visser

ik probeer al een tijdje om voeling te krijgen met social media . Ben hier en daar ook wel naar presentaties geweest. Ik zie het nut. Hoor het heel erg veel van anderen. Hoe belangrijk het is.
De stijl van Nisandeh om je iets te leren is net weer anders. Aan het Business bootcamp heb ik veel gehad Straks ga ik 2 vervolgcursussen doen. Dus ik hoop dat hij het voor elkaar krijgt om het gevoel te laten landen en dat ik weet wat ik ermee moet doen.
Kortom : een geweldig idee !!

Danielle
Danielle
11 years ago

Social media is onderdeel van het nieuwe marketing voeren.
Als je je doelgroep goed in je hoofd hebt en vindt op internet is het makkelijk om heb op de hoogte te houden van interessante zaken.
Via Twitter heb ik al een aantal zakelijke nieuwe contacten (IRL) ontmoet en kom ik aan onderwerpen om over na te denken.
Wat betreft het veel tijd kosten: Ik blok er een periode voor in mijn agenda; mail & social media beantwoorden. Voor Twitter/LI/Facebook e.d. gebruik in Tweetdeck om alle 3 in een overzicht te hebben, je kan ook één post makkelijk in meerdere sites laten verschijnen.
Er zijn trouwens ook seminars over, hoe je het meest efficiënt gebruikt maakt van LI e.d.
Voor Twitter heb ik een persoonlijk account en een zakelijke. Tweets die ik tegen mijn vrienden vertel zijn niet altijd even interessant voor mijn zakelijke contacten 😉

Groeten Danielle

Margaret Rekers
9 years ago
Reply to  Danielle

In de zomer ga ik weer aan de slag met mijn succes(ondernemers)plan.

Deze keer zal ik het aanvullen met een social mediaplan om veel doelgerichter gebruik te maken van de verschillende soorten social media.

Ook zal ik mijn vrienden en klanten om tips vragen om mijn social mediagebruik op hen af te stemmen.

Ben nieuwsgierig naar wat me dit voor mijn bedrijf allemaal gaat opleveren.

Anneke Verdonschot
Anneke Verdonschot
11 years ago
Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago

Het belang van Social Media is overduidelijk.

Linkedin gaat me goed af en daar heb ik ook al veel contacten opgedaan. Een aantal blogs volg ik en dat vind ik leuk en leerzaam. Mijn eigen blog is in de maak.

Twitter en Facebook zijn een ander verhaal…

Twitter vind ik lastig omdat het ‘snel en kort’ is en in Facebook heb ik me nog niet echt verdiept. Dat medium snap ik nog niet zo goed, zal ik maar zeggen. Wel heb ik accounts en ik sta ervoor open. Mijn doelgroep… tja die zijn nog niet echt heel erg actief op social media. Dat zijn de horecaondernemers…

Sytze Wierda
11 years ago

Beste Nisandeh,
Dit kwam ik vandaag tegen :
http://techcrunch.com/2010/12/10/world-map-of-social-networks-shows-facebooks-ever-increasing-dominance/
Hoewel LinkedIn wordt genoemd als #3 lijkt Facebook de #1 in de wereld … met uitzondering van Nederland wat Hyves gekleurd is.
Succes met het volgen en vaststellen van jouw top 3!

Michal van Dantzig
11 years ago

Ik maak gebruik van social media. Echter mijn oude(rwetse) mentaliteit zit mij nog in de weg. Vaak denk ik, ach moet mijn hele netwerk dat weten? Ik ben wel van plan als ik met mijn startende bedrijf goed op weg ben (nu nog niet het geval) dat ik veel van mijn zakelijke bezigheden en successen ga vermelden. Ik geloof absoluut in de zin van. social media en anderen informeren over waar je mee bezig bent.

Leo van Veenendaal
11 years ago

Sinds juni 2010 heb ik een blog/website waar ik elke week artikelen publiceer. Mijn blog is, samen met twitter, facebook gekoppeld aan linkedin. Het is eigenlijk een sociale media brei, die ook wel web 2.0 genoemd wordt.
Het bezoekersverkeer neemt toe, naar mate je meer gaat bloggen op andere sites. Dat is leuk, maar dat wil nog niet zeggen dat je meer klanten krijgt. Het zijn duidelijk twee verschillende methoden. Echte klanten, via mijn site, heb ik nog niet gevonden, blijkbaar ontbreekt er nog kennis of ik doe iets structureels verkeerd, een cursus zal opheldering kunnen geven.

Jeannette Bal
11 years ago

2 jaar geleden heb ik de linkedin groep Gezondheid & Welzijn in Balans opgezet. Sinds kort komt er beweging in.
Heb een paar leuke contacten die ik binnenkort ga onmoeten in het kader “wat kunnen we voor elkaar betekenen”.
Als is het maar elkaars netwerk aanbieden. Ook heb ik nu op mijn site een pagina “favoriete links” daar zet ik iemand op die ik persoonlijk ontmoet heb en waarvan het product/dienst mij bevalt.
Nu krijg ik ook meer zin om regelmatig aan mijn internet netwerk te werken.

Saskia Bos
Saskia Bos
10 years ago

Wat ik vooral door schade en schande heb geleerd is om werk en prive gescheiden te houden op social media.
De komende tijd ga ik voor mijzelf een plan maken om social media zo optimaal mogelijk in te zetten en er zo projecten uit te halen.

Marjolein
11 years ago

Goedemorgen Nisandeh,

Via Twitter en mijn blogs – op de website en op vrouw&passie – laat ik mezelf zien. Regelmatig nodig ik mensen te reageren op mijn blogs, wat helaas niet gebeurt. via dit comment, zou ik dan ook heel graag geinformeerd willen worden door jou en anderen, hoe zij het ervaren en… of zij tips voor mij hebben.

Iedere lezer een super dag toegewenst!
Geniet van alle ( kleine) succesjes!

Marjolein

Danielle
Danielle
11 years ago
Reply to  Marjolein

Hallo Marjolein,

Om te reageren op je vraag;
Weet je hoeveel bezoekers van je site er daadwerkelijk op je blog komen?
Ik vind m namelijk nogal ‘verstopt’ op je site.
Misschien kan je in de sectie waar je je cursussen aanbied(op elke pagina) een stelling kwijt uit je blog waar men op kan reageren, dat springt meer in het oog dan je blog op pagina 8.

Hoop dat je er iets mee kan.

Warme groet,

Danielle

Loes van der Veen
11 years ago

Ik heb me wel op allerlei social media ingeschreven, maar ik kan nu niet echt zeggen dat het me iets oplevert. Simpelweg dat ik niet echt weet hoe ik deze tools effectief kan inzetten om de gewenste resultaten binnen mijn onderneming te behalen.
Ik hoop dan ook dat ik op dit seminar de informatie en de inspiratie te vinden die benodigd zijn om de social media goed te gaan gebruiken.

Groetjes
Loes

Agnes Meijs
11 years ago

Ik zie de discussies op LinkedIN over natuur voorbij schieten, soms erg leuke ideeën en vragen. Een keus maken van waar op te reageren is een uitdaging. Volgens mij werk het ‘t best gewoon iemand op te bellen die een voor jou interessante opmerking heeft. Bij mij is het gevaar groot dat het anders bij computerwerk blijft en ik wil juist graag gezamenlijk de natuur in!
Groeten, Agnes Meijs

Jos Verheijden
11 years ago

Ik heb wel een account op Linkedin en twitter, maar snap er eigenlijk helemaal niets van.
Ik haal er dan ook vrijwel niets uit.
Mooi dat er een seminar komt, ik ben er bij.
Jos Verheijden

Wendy Joris
10 years ago

Wat je ook doet met Social Media, verzeker je ervan dat je een strategie hebt. Zonder die strategie geraak je heel snel het Noorden kwijt en komt een verslaving snel om de hoek kijken.
Vraag mensen om reacties te plaatsen, en stel veel vragen.
Maak een plan en stick to the plan.
Loopt het uit, doe dan de rest morgen. Niemand heeft ooit beweerd dat je 24/24 en 7/7 aanwezig moet zijn online, net zoals jouw email maar 2 maal per dag lezen, kan je ook jouw sociale media maar eenmaal per dag bekijken.
De enige uitzondering hierop is wanneer je negatieve kritiek krijgt, verzeker je dan dat je zo snel mogelijk antwoord, op een kalme, constructieve en professionele manier. Nooit, ofte nooit, de confrontatie aangaan online. Want wat je schrijft online, blijft eeuwig en altijd online!
Een kleine tip, je kan ook steeds iemand inhuren die jouw online presentie opbouwt en in het oog houdt, zodat jij dat niet meer moet doen.