Gebruik Twitter voor je Business

10368 views | 170 reacties |
shares


Terwijl je dit blog leest, ploeter ik door de diepe sneeuw bij -10OC op weg naar de top van de berg de Elbrus in Rusland.
De Elbrus is de hoogste berg in Europa (5.642 meter) en het is de tweede berg in mijn doel om de 7 ‘summits’ te beklimmen (de hoogste berg op elk van de continenten)…

Het blog van vorige week leverde 180 comments op (op het moment dat ik dit schrijf) waarin jullie aangaven wat je wilt leren teneinde succesvoller te worden. Honderden lezers gaven hun stem voor hun favoriete onderwerp. Ik heb hier zoveel van geleerd. Het bewees me nogmaals dat het beter is je klanten te vragen wat ze willen, in plaats van te denken dat je weet wat ze willen…

Als je recentelijk niet meer hebt gekeken, ga dan naar Join the Conversation en stem op de onderwerpen die jij behandeld wilt zien in de komende weken (of wellicht maanden).

Een onderwerp dat keer op keer genoemd werd (zie de comments van Peter, Merel, Linda, Anneke, Marjolein en vele anderen) was – hoe gebruik je Twitter (en andere social media) om je business te laten groeien.

Het lijkt erop alsof er vele zelfbenoemde experts zijn die je met alle plezier vertellen hoe je Twitter kunt gebruiken om je business te laten groeien en miljoenen te verdienen. Jammer genoeg kunnen maar zeer weinigen van hen laten zien dat hun ideeën ook echt werken.

Ik beschouw mezelf geen Twitter expert. Verre van dat.
Aan de andere kant, @opencircles heeft 6.300 volgers, is te vinden in honderden lijsten, Twitter Grader geeft ons een waardering van 99.7 van de 100.

Belangrijker nog is dat sinds deze Business Bootcamp website werd gelanceerd op 21 januari jongstleden – er 5.314 bezoekers via Twitter zijn gekomen (meer dan 1.000 bezoekers per maand). Neem in overweging dat ongeveer 10% van de nieuwe bezoekers uiteindelijk deelnemen aan de Business Bootcamp en je begrijpt hoe belangrijk Twitter is voor ons.

Kortom, ik neem hier de vrijheid om 35 van mijn favoriete tips met je te delen – over Twitter gebruik voor je business.

Daar gaan we…

Eerste stappen

  • Als je nog geen Twitter account hebt, neem dan een moment en maak er één aan.
    Het is gratis en het proces is snel en gemakkelijk.
  • Zodra je een Twitter account hebt aangemaakt – start meteen met het gebruik van Twitter Search om te luisteren naar je naam, de naam van je business, de naam van je concurrenten en woorden die gerelateerd zijn aan je business.
    Onthoud, altijd eerst luisteren.
  • Voeg een foto toe. Van jou. Niet van je logo.
    We willen zien wie er achter je business schuilt.
  • Volg interessante mensen.
  • Stop het volgen van mensen die geen waarde bieden.

Tweeten: waarover?

  • Focus je op het gebied van jouw expertise.
    Ik tweet voornamelijk over zakelijk, financieel en persoonlijk succes.
  • Maar praat ook af en toe eens over iets niet-zakelijks.
    Zo af en toe tweet ik over marathon lopen, bergen beklimmen of een krachtig positief verhaal.
  • Regel nummer 1: Het gaat niet over JOU!
    Tweet over HEN en wat je HEN te bieden hebt.
    Je verkoopt waarschijnlijk niet meteen iets, maar het maakt je wel de expert en een vertrouwde vriend.
  • Tweet NIET over koffie drinken, de hond uitlaten of de was.
    Waarom? Het kan niemand iets schelen!
  • Voeg WEL waarde toe aan je tweets.
  • Deel links naar coole dingen in jouw vakgebied.
  • Als je jouw blog promoot, geef niet alleen de link.
    Stel een vraag, schrijf een lokkertje, of houd de zin onvolledig – nu moeten ze wel klikken.
  • Stel vragen.
    Twitter is een GEWELDIG middel om meningen te verzamelen
  • Tweet over wat anderen doen.
    Ook al heeft dit niet direct impact op je business, volgers zien je als een betrouwbare vriend.
  • Als je het over jouw eigen dingen hebt, maak het waardevol en bruikbaar.
    Geef advies, blogs, foto’s, video’s, etc.
  • Sla jezelf niet te veel op de borst.
  • Als je jezelf wel op de borst slaat, breng het in evenwicht door ook anderen te promoten.
  • Als je ze herhaaldelijk blijft spammen, dan ont-volgen ze je gewoon – dit is het goede nieuws.
    Het slechte nieuws is dat ze nooit van je zullen kopen.
    En het slechtste nieuws is dat ze het door zullen vertellen aan hun vrienden en volgers.

Tweeting Tips

  • Houd je tweets korter dan 120 posities.
    Houd 20 posities of meer over om anderen te helpen het te retweeten.
  • Retweet het niet als iemand anders iets aardigs over jou zegt.
    Geniet ervan en laat het daarbij.
  • Tweets die naar foto’s of video’s wijzen zijn een geweldige manier om een ervaring te bieden.

Houd het hoofd koel

  • Je hoeft niet ELKE tweet te lezen.
    Het is OK. Het is toegestaan.
  • Je hoeft niet te reply-en op elke tweet die aan jou is gericht.
    Probeer af een toe te reply-en, maar voel je niet schuldig als je het niet doet.
  • Verlaat Twitter voor 1 op 1 gesprekken als er geen waarde is voor anderen om het gesprek te volgen.
    Ik gebruik daar e-mail voor.
  • Gebruik diensten als Twitter Search om ervoor te zorgen dat je het ziet wanneer iemand over je praat.
    Doe je best om deel te nemen wanneer het er toe doet.
  • Gebruik Tweetdeck of Hootsuite – zij maken het een stuk gemakkelijker om Twitter te beheren.
  • Gebruik een tool als Bit.ly om je URL’s af te korten.
    Zo houd je je tweets overzichtelijk.
  • Bit.ly biedt ook doorklik-statistieken.
    Het is één van de beste manieren om te meten hoe effectief je communicatie is.
  • Als iemand zegt dat je ongelijk hebt, negeer het.
    Als het ze niet bevalt wat je zegt, kunnen ze stoppen met je te volgen.
  • Retweet goeie tweets van anderen.
    Delen is vermenigvuldigen en het is een geweldige manier om een community op te bouwen.
  • Maak lijsten om te zien wat mensen die belangrijk voor je zijn doen. Zo hoef je niet alles te lezen…
  • Zet de keukenwekker. Twitter is verslavend.

Krijg meer volgers

  • Nodig je klanten uit voor Twitter, en maakt het de moeite waard.
    Onthoud: zo gemakkelijk het is om je te volgen, het is nog gemakkelijker om je te ont-volgen.
  • Vergeet niet mensen buiten Twitter uit te nodigen om je te volgen op Twitter.
    Zorg dat je je Twitter ID (bijv. @opencircles) geeft.
  • Kun je je Twitter volgers uitnodigen op je andere sociale platforms, zoals LinkedIn of Facebook?
    Natuurlijk kan dat!

Nog een laatste tip.
Als je me niet volgt @opencircles – dan zou je dat moeten doen.
Dan zie je hoe ik doe wat ik hierboven heb geadviseerd.

Jouw situatie is wellicht anders, en dat is prima. Ik hoop dat je nog wat goeie ideeën hebt om toe te voegen. Dat is waarom we levendige gesprekken hebben via de comments van het Business Bootcamp blog.

Waag de sprong en deel je ideeën en ervaringen.
En als je het niet eens bent met mijn ideeën – voel je vrij om me tegen te spreken en ons het licht te laten zien…

Dus, ga je gang en laat ons jouw ideeën weten comment in het commentaarveld hieronder, en vergeet niet jouw stem uit te brengen op voor jou belangrijke onderwerpen.

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. Deel alsjeblieft dit artikel via de Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ knoppen, want… zo kunnen bevriende ondernemers in jouw netwerk óók van dit materiaal profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
170 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Loesje Houtkoop
Loesje Houtkoop
12 years ago

Ik gebruik altijd een Twitter Search kolom voor een steekwoord welke met mijn business te maken heeft. Ik zoek altijd op het woord cateraar. Hierdoor kan ik mensen adviseren op culinair gebied. Ook heb ik al een aantal offertes kunnen uitbrengen, heb ik materialen verhuurd en veel nieuwe interessante contacten opgedaan. Verzin dus voor jezelf steekwoorden die bij jouw business passen en zoek standaard op deze woorden.

Jeannette Bal
10 years ago

Hé Loesje, dat doe ik ook.

Ik geef workshops magneetmassage
Alleen massage is internationaal .. krijg zelfs spaanse tweets
en magneet geeft een disco en restaurant.
Ik ben nu in ieder geval op de hoogte waar de jeugd zich druk over maakt voordat ze uitgaan 🙂

Toch de moeite waard om zo te zoeken, goed dat je het hier noemt.

Peter Zandberg
Peter Zandberg
12 years ago

Wij hebben het er vrijdag over gehad, in een groepje, over netwerken, hoe het als beste te doen. Daarna zijn we naar huis gegaan, en konden we de boel even laten bezinken. Nu zijn we weer samen, besluiten wat te doen. Is twitter echt zo goed om te netwerken, en zoals het er staat, de business te laten groeien? Ik sta er eigenlijk van te kijken, had een heel ander beeld van twitter. Nooit echt bij stil gestaan om het hiervoor te gebruiken. Loop ik achter? Zo te zien wel. De groep, met name 1 collega, die is voor, en ik, ik ga mee, maar wel met een afwachtende houding eerlijk gezegd.

Marianne
Marianne
12 years ago

Hallo. Ik heb een klein bedrijfje, dus ja, wellicht is dit interessant. Ik vind het alleen ook wel z’n charmes hebben om klein te blijven. Ik denk dat ik er dan ook meer van geniet, dan ken ik nog iedere klant. Dit lijkt me zo groots allemaal. Ik weet nog niet of ik dat wel wil. Maar bedankt voor de tips allemaal.

Marjolijn
Marjolijn
12 years ago

Ik vroeg me eigenlijk alleen af of het gebruik van twitter ook op de business bootcamp wordt behandeld. Ik heb erover gehoord en mijn interesse is gewekt. En als twitter zo belangrijk is, dan wil ik er wel meer over weten, vandaar mijn vraag eigenlijk.

Tim Lammers
Tim Lammers
12 years ago

Hallo Nisandeh, ik denk dat het inderdaad erg nuttig is al die tips. Ook bedankt voor de megelijkheid allerlei comments bij elkaar te lezen, zo heb ik toch nog meer info gekregen, bijvoorbeeld over de search kolom, daar ga ik eens naar kijken.

Johan
Johan
12 years ago

Eindelijk tips waardoor ik echt aan de slag kan met Twitter.

Nisandeh en al de rest die een reply hebben geplaatst, BEDANKT.

Open Handel
10 years ago

Handige tips, ook al ben ik het niet met alle tips eens… Maar in grote lijnen klopt het verhaal wel.

Tania Keijer
12 years ago

De meeste tips zijn in mijn ogen waardevol.
Dank je wel Nisandeh.

Karin
Karin
12 years ago

Allemaal bedankt voor de tips, ook die van Django, ik had gelezen over het nut van hashtags, maar ik wist niet wat het was. Dank je wel over de toegevoegde waarde.

Dirk Huyers
9 years ago

Nuttige tips en allemaal best leuk, maar twitter is slechts een onderdeel van de hele communicatie : public speaking, website actueel houden, bloggen, emails, LikedIn, FaceBook, product offerings lanceren, enz
Er is erg veel te doen naast de vele andere dingen zoals werk inplannen, coordineren, projecten opzetten, service/product offerings uitdenken en ontwikkelen, boeken/teksten lezen, enz.

Spijtig genoeg zijn er maar 168 (=7×24) uur in een week en die moet je dan zo goed mogelijk balanceren tussen jezelf, je werk/bedrijf en je gezin. Dat op zich is al een hele opgave die aardig wat communicatie vraagt.

Ik ga momenteel gebukt onder “infobesitas”.

Marjolein Kalter
7 years ago
Reply to  Dirk Huyers

Hoi Dirk,
Wanneer je hootsuite gebruikt kan je een aantal tweets verzamelen en automatisch laten plaatsen.
Kost eenmalig de nodige tijd om in te richten, maar daarna laat je ze herhalend terugkomen.
Is dat wat voor je?
Hartelijke groet, Marjolein

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago
Reply to  Dirk Huyers

Dag Dirk,

Heel begrijpbaar jouw reactie er over en heel herkenbaar ook.
Dank je voor het posten van jouw bedenkingen, want dat helpt me om voor mezelf helder te krijgen hoe ik met dit issue omga.

Ik kan uit jouw comment niet aflezen in hoeverre dit thema stresserend is voor jou, of gewoon een statement dat het te veel is en dat je er niet voor kiest om met Twitter door te gaan?

Voor mij triggert jouw bericht, omdat te weinig tijd hebben iets is wat ik vaak tegenkom/tegenkwam. Dat komt bij mij omdat ik in veel geïnteresseerd ben en graag de dingen goed doe.

Bij jou lees ik af dat het komt doordat je een uitgebouwd bedrijf runt naast jouw familie en persoonlijke leven.

Wat ik wilde zeggen is dat het mij doet beseffen, dat naast de praktisch redenen – te weinig tijd hebben – ook voor een deel ligt aan de manier hoe we naar de dingen kijken. We doen het ons met andere woorden eigenlijk zelf een klein beetje aan. En ik schrijf dit omdat ik dat bij mezelf herken.

Daarmee wil ik zeggen dat we uiteindelijk weten dat we in 24 uur niet meer kunnen doen dan we kunnen. Ons er wel of niet druk over maken zal niet veel helpen.

Soms kan het even een moment van paniek zijn, die niet nodig is. Als stress continue aanhoudt, dan kunnen we er ook beter iets aan doen voor onze algemene gezondheid.

Het enige wat we immers kunnen doen zijn de taken zo goed mogelijk uitdenken, plannen en vervolgens uitvoeren … of even ontspannen als het nodig is.

Af en toe komt bij mij het gevoel op van té weinig tijd hebben en dan helpt het me om even afstand en rust nemen en eens goed mijn strategie te overdenken.

Dat helpt me om weer focussen op de beslissingen die ik nam of om nieuwe keuzes te maken. In dit geval misschien ook geen twitter, of 5 min./dag, dat is natuurlijk het voordeligste als dat kan.

Het tweede wat ik doe is proberen op de een of andere manier opnieuw een positief/ gerust gevoel te genereren. Dan werk ik efficiënter (en gezonder) en dat werkt dan weer positief door op andere zaken.

Ik weet niet of dit iets herkenbaar is voor jou, maar daar dacht ik aan bij het lezen van jouw bericht.

Heel véél succes met jouw zaak!

Marco
Marco
12 years ago

Tot op heden heb ik mij niet verdiept in het gebruik van social media, maar de genoemde tips hebben mij gemotiveerd hier werk van te maken. Bedankt voor de informatie!

Grietje Veninga
Grietje Veninga
12 years ago

Hoi Nisandeh,

Fantastisch dat jullie zo actief zijn! Ik ben een startende ondernemer en merk dat er heel vaak dingen op mij af komen die ik niet zo goed weet.

Het fijne van jullie is dat jullie er “altijd” zijn.

Bij de meeste bedrijven staan de cursusdagen vast en voor de rest voor en zie je niets. Petje af!

Ik hoef nooit zo nodig in de picture maar heb nu zelfs reclame op mijn auto en de grote rode plakletters voor op het raam zijn ook onderweg! Ik kijk uit naar je volgende bericht en succes met het bergbeklimmen; voor mijn gevoel ben ik ook een hele hoge berg aan het beklimmen en het lukt ook nog…

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
11 years ago

Grietje, dank voor je feedback.
Weet je, we doen alles wat in onze macht ligt om onze studenten te helpen succes te creëren. Dat is deel van onze visie (Creating a better world by empowering people to fulfill their greatest potential), en het is deel van wie wij (Vered en ik) zijn, als mensen.

En het is ook een goede business strategie. Wij groeien vooral door mond tot mond reclame, en als onze studenten succesvol zijn, praten ze daarover… 🙂

Els
Els
12 years ago

Ga ik nu ook eindelijk een twitteren. He je bent geweldig bezig, zet hem op.

Frank
Frank
12 years ago

Als ik alles zo eens bekijk, dan denk ik dat er best veel mensen zijn die twitter nog heel weinig gebruiken voor promotie van hun onderneming. Wel super dat dit onderwerp dan behandeld wordt en dat alles ook echt gedeeld kan worden met elkaar.

Corinne Brouwer
11 years ago

Wat een lekkere tips, Nisandeh. Zo lekker veel ook.

Ik denk dat ik hier werkelijk weer even wakker ben geschud. Ik ben vooral erg blij met de tip om geen aardige dingen die over jou worden gezegd te retweeten. Ik dacht al een beetje dat ik gek was: ik zag zoveel mensen aardige dingen over zichzelf retweeten. Haha.

Grappig dat je tevens als tip geeft om conversaties (op een gegeven moment) naar e-mail of een andere plek te verplaatsen. Vorige week heb ik een workshop Linkedin & Twitter van Sigrid van der Hoeven (@sigrid1980) bijgewoond en zij vertelde dat je juist zoveel mogelijk conversaties op Twitter moest houden. (“Is het geen geheim? Dan plaats je het gewoon op Twitter.”) Zij vertelde dat je je volgers op die manier de mogelijkheid gaf om in te haken of om te zien waarmee je bezig bent.

Ik begrijp dat je zelf een prettige weg moet vinden, niet alleen met conversaties maar met alles op Twitter. Wellicht dat ik een conversatie af en toe best op Twitter kan houden, wanneer ik dat interessant vind voor mijn volgers. Ik denk dat ik me voor de overige momenten aan jouw advies houd, want ik kan me er goed in vinden/

Dank en succes met de klim!

Corinne Brouwer

Maarten Smit
Maarten Smit
12 years ago

Dank voor deze nuchtere uiteenzetting.

Groeten

Linda
Linda
12 years ago

Ik vergeet eigenlijk te vragen of Twitter nu de beste manier is om mensen aan te trekken voor reklame. Het is dus gratis. Het lijkt er wel op dat het heel veel werk is om mensen te trekken. Zijn er veel verschillen met bijvoorbeeld facebook en linkedin, of is dat heel iets anders? Ik zal me er eens goed in verdiepen allemaal. Ik heb nu een mooie handreiking in ieder geval.
Bedankt.

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
11 years ago
Reply to  Linda

Linda – Twitter, Facebook en LinkedIn zijn heel verschillende gereedschappen, die alle een verschillende rol spelen in de social media marketing mix.

We behandelen LinkedIn in het blog van volgende week, en een derde tool (je eigen blog) over een paar weken.

Ik hoop dat deze blog posts helpen om meer en meer te begrijpen over hoe je deze krachtige gereedschappen kunt gebruiken en ervan kunt profiteren. Als je ze op een goede manier gebruikt, worden ze synergetisch (1+1+1 = 10 of 20 of zelfs 100).

Annet Nijhof
10 years ago

Ik heb nog nooit getwitterd, zo onzinnig om van alles per se te moeten melden. Maar door deze tips ga ik het toch weer overwegen.

Catja Schaart
9 years ago

Gebruik Twiter al jaren en heb heel veel accounts (20) Voor elke doelgroep die ik dan goed kan bedienen. Door duidelijk aan te geven waar het account voor staat krijg je snel de juiste volgers.

Twitter: volgen, creëren, boeien & vasthouden.

Met name dat laatste kan lastig zijn, dus bied waarde voor je volgers!

Edwin Glaser
11 years ago

Mensen mensen mensen !

Gebruik eens een van de tips van Nisandeh en maak een gravatar aan zodat we kunnen zien met wie van doen hebben! http://www.gravatar.com
Het is niet eng en heel eenvoudig. Wat het doet is sites welke gebruik maken van deze service voorzien van een foto van jou op basis van je geposte email adres. En je kan meerdere email adressen onderhouden.

GEWOON DOEN!

SEE you later!

Edwin Glaser

Carla
Carla
12 years ago

35 top tips, ja, inderdaad.

Saskia
Saskia
12 years ago

ik doe gewoon vrolijk met hem mee. enthousiasme is altijd goed.

Jeroen van Baardwijk
11 years ago

Twitter kun je koppelen aan tal van andere diensten, zoals Facebook, Hyves, LinkedIn enzovoorts. Dat kan handig zijn maar kijk wel heel goed naar alle instellingen die te maken hebben met het automatisch versturen van berichtjes naar Twitter. Niet alles is interessant!

Met name FourSquare is een ramp wat dat betreft. Om een of andere reden schijnen mensen het belangrijk te vinden om hun volgers voortdurend op de hoogte te houden van hun locatie. Je kent ze wel, die automatische berichtjes: “I’m at “, “I just became the mayor of “, “I just unlocked badge at “.

Zelf vind ik het een goede reden om iemand niet meer te volgen als zijn/haar belangrijkste Twitterbijdragen bestaan uit achtereenvolgens: “I’m at home at “, “I’m at the busstop”, “I’m at the train station”, “I’m at “, ‘s middags gevolgd door “I’m at “, “I’m at the train station”, “I’m at the busstop” en “I’m at home at ” — in het weekend gevolgd door updates over in welke winkel ze momenteel hun boodschappen doen. En of het nou zo verstandig is om je huisadres op Twitter te publiceren…

Echt waar, voor je dagelijkse route woon-werkverkeer en je winkelroute bij het boodschappen doen geldt hetzelfde als voor je tweets over het uitlaten van je hond en de zwemprestaties van je goudvis: NOBODY CARES!

Paul
Paul
12 years ago

Als ik het goed begrijp is het voor het netwerken van belang dat je heel veel informatie deelt over je bedrijf, en ook een beetje over jezelf, als het ertoe doet. Ik vroeg me af of het wel verstandig is om zoveel informatie over jezelf op internet te zetten. Er wordt in de comments ook gesproken over spam en eventuele virussen. Dus ik dacht, is het dan wel zo slim. Ik ben er niet zo happig op namelijk.

Django Blok
12 years ago

Een essentiële vraag is:
Hoe zorg je ervoor dat je volgers krijgt?

1. Je kan natuurlijk een heleboel mensen gaan volgen en hopen dat ze je terug gaan volgen. Maar dat is niet meer vanzelfsprekend.
Ik zelf volg alleen mensen die ik interessant vind om te volgen! Want anders heb je er inderdaad een dagtaak (of meer) aan.

2. Gebruik #hashtags. Dat zijn een soort trefwoorden aangegeven met een # ervoor. Zie het als een soort knooppunt met alle tweets over een onderwerp. De hastag verschint als link in je tweet. Als iemand erop klikt, verschijnen alle tweets met hetzelfde onderwerp.

3. Onderzoek welke hashtags veelgebruikt worden en kijk of je deze zelf kan gebruiken. bijvoorbeeld op

4. Bedenk je bij elke tweet of hij voor potentiële volgers toegevoegde waarde zou kunnen bieden.

Veron Goemans
12 years ago

Super tips Nisandeh, daar kan ik wat mee! Heb de url van jouw blog natuurlijk meteen getwitterd + link naar business bootcamp van 3 en 4 september.
Dank je wel voor je bruikbare en voor mij nieuwe mogelijkheden in twitter, zoals twitter search.

Yalla
Yalla
12 years ago

Nisandeh, you have been inspiring me and many others with your seminars, blogs and other experiences. Keep on doing that.

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
11 years ago
Reply to  Yalla

Thanks Yalla. I appreciate it! It’s too hard to find time and space to share everything during the seminars, so this blog is a chance to ‘vent’ some information, and hopefully help make a difference… 🙂

B. Does
B. Does
12 years ago

Ik ben nog niet zo’n twitteraar, maar zal me er toch eens in verdiepen. Goede informatie hier.

Suzan
Suzan
12 years ago

Vandaag sprak ik iemand die aangaf dat Twitter ook gevoelig is voor SPAM en andere ongewenste berichten en virussen, net als bij e-mail.

Ik kan me voorstellen, dat m’n netwerk zich met Twitter vele malen sneller kan uitbreiden en dat dus het gevaar op SPAM en virussen ook groter is.

Hoe voorkom ik dit – zo veel mogelijk? Hoe gaan jullie als organisatie hiermee om?

Robert van der Wulp
9 years ago

Naast Nisandeh ook alle anderen bedankt voor de tips. Ik ben dit jaar begonnen met twitter. De consistentie blijft lastig. Hootsuite helpt daar al bij maar het moet ook persoonlijk blijven.
Er staan zoveel tips in deze blog dat ik voorlopig weer even vooruit kan.

Olaf Spek
10 years ago

Dit zijn ook weer erg goede en bruikbare tips! Dankjewel!!!

Frank
Frank
12 years ago

Ik gebruik twitter nog niet zo lang, maar ik reageer wel altijd op alle tweets die ik krijg. Ik vind dat dat zo hoort, en dat voelt voor mij ook goed. Maar misschien hebben jullie echt heel veel klanten, dan kan ik me voorstellen dat er geen tijd voor is. Toch denk ik dat ik dan zou proberen iedereen een reactie te geven.

Djoea van Zanten
9 years ago

Iedereen bedankt voor de tips. Voor mij is twitter het snelste en effectiefste communicatiemiddel wat er momenteel bestaat. Programma’s als Hootsuite of Tweetdeck maken het inderdaad nog makkelijker. Ook is Sprout Social aan te raden. Kost iets meer, maar is het waard.

Annet
11 years ago

Ik gebruik Twitter al een tijdje en zou het iedereen aanraden die een business heeft. Het kost je 2-5 minuten per dag en als je het een beetje uitvogelt kun je er veel uithalen .
In je tips zie ik een opmerkelijk advies:
‘Als iemand zegt dat je ongelijk hebt, negeer het.
Als het ze niet bevalt wat je zegt, kunnen ze stoppen met je te volgen.’

Je advies is eigenlijk: als iemand het niet met je eens is stop je de communicatie.
Om te communiceren heb je minimaal 2 mensen nodig. Iemand is het niet met je eens en de communicatie stopt??
Twitter is onderdeel van de ‘sociale’ media. Ik zie in deze strategie weinig sociaals.
Ik ben benieuwd wat je reactie hierop is Nisandeh. Of hanteer je hier dezelfde handelswijze? Ik ben het namelijk niet met je eens;-)

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
11 years ago
Reply to  Annet

Hi Annet,
Ik ben blij dat je het niet eens bent met één van mijn tips.
Het geeft me de gelegenheid om te reageren en een gesprek met je aan te knopen.

Ik zei niet dat als iemand het niet met me eens is, ik dan zou moeten ophouden met communiceren. Ik zei dat als iemand het niet met me eens is – hij of zij ervoor kan kiezen om me niet meer te volgen.
Mijn tips was bedoeld voor diegenen die zich aangevallen voelen wanneer ze kritiek krijgen online (Twitter of anderzins) en vervolgens heel veel moeite doen om te bewijzen dat ze gelijk hebben. Ik vind dat verspilling van tijd en energie en raad dat af.

Dank voor je bijdrage aan de conversatie en ik hoop dat je hier tips vindt (van mij of van anderen) die waardevol voor je zijn.

Annetr
11 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

Hi Nisandeh, Ok, verduidelijkt! Deze nuance maakt een groot verschil inderdaad. Dank voor je snelle reactie terug!

Homeshoring
Homeshoring
12 years ago

Voor de super persoonlijke tweets kun je beter ook een persoonlijk twitter account aanmaken, dan kun je je zakelijke twitter beperken tot tweets die interessant zijn voor de doelgroep, met tussendoor misschien af en toe iets persoonlijks

Dave de Lange
9 years ago
Reply to  Homeshoring

Net als een zakelijke en privé bankrekening ook gewoon twee Twitter accounts.
Dat is nog eens een goede tip waar je vreemd genoeg niet snel aan denkt. Ik niet tenminste.

Super !

Mariëtte Verlaan
12 years ago

Bedankt voor de Twitter-tips en succes met de klim! Petje af voor al je energie, Nisandeh! En voor het delen van deze energie met ons allemaal.

Wat ik wil toevoegen over Twitter is: blijf vooral jezelf als je tweet en kijk de kunst af bij anderen. Spontaniteit en enthousiasme wordt door iederen gewaardeerd. Bekijk waar anderen over twitteren, wat jij leuk of interessant vindt, welke reacties vallen op en wat inspireert jou. Volg de mensen die iets toevoegen voor jou, volg elkaar en ben vooral genereus in wat je schrijft. Je wilt een korte bijdrage leveren waaarmee je een goede win-win relatie start. Voeg iets toe, klaag niet en blijf vooral positief.

Een andere tip is: schrijf een blog in combinatie met Twitter. Je kunt in een blog écht waarde creëren voor je volgers. En via Twitter kun je ze op je blog attenderen.

Verder geloof ik in een levendige mix van persoonlijk, zakelijk, inspirerend en plezier. Zo ben je in het dagelijks leven immers ook als persoon.

Tania Keijer
12 years ago

Zorg ervoor dat je geen (potentiële) fans negeert.

Ik heb een comment op twee tips van Nisandeh:

“Je hoeft niet ELKE tweet te lezen.”

“Je hoeft niet te reply-en op elke tweet die aan jou is gericht.
Probeer af een toe te reply-en, maar voel je niet schuldig als je het niet doet.”

Ik denk niet dat het erom gaat dat je je niet schuldig moet voelen. Ik denk dat je je moet afvragen wat je laat liggen. Wanneer je de mogelijkheid biedt aan mensen om een tweet te sturen, hopen velen dat ze een reactie krijgen, je schept een verwachting. Een onbeantwoorde tweet kan dan beledigend overkomen.

Als je er echt geen tijd voor kan maken, en niemand anders kan het voor je doen, meld dan bv op je twitter-pagina dat je graag iedereen wilt beantwoorden, maar dat het helaas niet lukt. In mijn ogen ‘moet’ er in ieder geval een bepaalde positieve vorm van communicatie aanwezig zijn voor degenen die geen retweet krijgen, maar er wel 1 verwachten.

Jeannette Bal
10 years ago
Reply to  Tania Keijer

Tania ik ben het met je eens.
Een onbeantwoorde tweet is net zoiets als een onbeantwoord mailtje, telefoontje etc.
Als je een aparte lijst maakt (via b.v. hootsuite) dan zie je welke tweets aan jou persoonlijk zijn gericht. Als je er daar teveel van krijgt kijk dan eens waardoor dat komt. Misschien iets veranderen aan je eigen tweets.
Zijn het steeds dezelfde vragen stuur een algemene tweet uit met bedankt voor alle tweets kijk voor FAQ op mijn site/blog etc.
Later reageren is altijd beter dan nooit.
En misschien is het tijd om je following list eens op te schonen.

Ben Daenen
9 years ago

Allen bedankt voor de tips en ga kijken wat ik kan gebruiken daarvan.
Mogelijk kan ik door een ander manier van gebruiken van twitter klanten aantrekken

Gr. Ben

Tania Keijer
12 years ago

Als ik kijk naar de comment van Linda dan vraag ik me ook af wat precies de doelgroepen zijn van deze drie. Is twitter inderdaad de beste manier voor zzp-ers? Ik heb me nog niet eerder in facebook verdiept namelijk. Waarom is twitter zo’n goede manier, wat is precies het verschil?

Laerke Nissen
12 years ago

geef, geef en geef nog een beetje meer,
je hoef niks te verwachten
je wordt vanzelf al beloond…

Joke
Joke
12 years ago

Dit is dus wat er bedoeld wordt, dat ziet er goed uit en zal ik vaker gebruiken. Bedankt Nisandeh.

karin
karin
12 years ago

Het klinkt heel goed en duidelijk. Het nadeel van al die social media vind ik wel persoonlijk dat je er zoveel voor achter de computer moet zitten. Slecht voor de ogen en slecht voor de rug.

Sander
11 years ago
Reply to  karin

Social networking doe ik tegenwoordig met een iPad. Gewoon op de bank in een wat makkelijkere houding dan een PC. Ideaal.

loesje Houtkoop
loesje Houtkoop
12 years ago

@Lisa Reply is dat je antwoordt aan degene die jou een tweet stuurde. ReTweet is dat je het bericht wat de ander stuurde “doortwittert” aan al je volgers. Dat doe je bijvoorbeeld met een leuke video die je van iemand kreeg, die je het delen waard vindt. Reply is alleen leesbaar voor jou, de ontvanger en mensen die jou en de ontvanger volgen.

Rianne
Rianne
12 years ago

Ik maak voortaan nog maar 1x per dag ruimte om te twitteren, en inderdaad moet ik dan ook oppassen dat ik niet te lang ermee bezig ben, dus hoofd erbij houden met wat ik twitter. Het is tijdrovend soms, dat is zonde.

Mehmet
11 years ago

Ik dacht altijd waarom ik iemand moet gaan volgen, maar het gaat hier om dat iemand advies geeft of wat zoekt…heb me vroeger ingeschreven bij twitter maar ik zag het nut van niet..bedankt nog voor deze adviesen..zo zie ik hoe belangrijk het social media aan het worden is.

Anneke Klein
Anneke Klein
12 years ago

Dank Nisandeh, ik vind je tips duidelijk en ik ben er al mee begonnen om ze toe te passen

Tania Keijer
12 years ago

Flatterd. Ik denk dat we met elkaar een hoop goede tips bij elkaar hebben. Samen weet je immers meer. Bedankt.

Esther Verwoord
Esther Verwoord
11 years ago
Reply to  Tania Keijer

Tania, hoe heb jij je fotootje toegevoegd aan de commentaren?
groet

Tania Keijer
11 years ago

Hoi Esther,
Dat doe je via http://www.gravatar.com .
Je kan je daar gemakkelijk aanmelden en aan meerdere email-adressen dezelfde foto linken.
Succes!

Mabel Maurick
Mabel Maurick
12 years ago

Beste Nisandeh, (mooie naam)

Via Veron Goemans ben ik op je blog terecht gekomen, het werkt dus :-))

Mooie tips, zeker voor iemand als ik die het twitteren nog niet echt heeft ontdekt (juist omdat er vaak over koffie geschreven wordt). Ik zal zeker gebruik gaan maken van je tips, thanks!

Ik weet niet of je nog op die berg zit, maar in ieder geval een “zonnige” dag toegewenst.

Hartelijke groet,
Mabel

Margaret Rekers
10 years ago

Nisandeh, fijne lijst met zinvolle tips. Dank je.

Vooral de tip van de keukenwekker is een goede tip om niet teveel energie weg te halen van mijn business.

Mushal
Mushal
12 years ago

Hallo Nisandeh, je geeft de tip: Tweet over wat anderen doen.
Ook al heeft dit niet direct impact op je business, volgers zien je als een betrouwbare vriend.
Dat doe ik eigenlijk nooit, ik heb er ook nooit bij stil gestaan dat dat een positief effect kan hebben voor jezelf. Dank je.