Ik wil geen tevreden klanten!

6541 views | 163 reacties |
shares


Heb jij ooit aan jouw klanten gevraagd hoe tevreden zij zijn met jouw product of dienst?

Ik heb daar persoonlijk nooit energie aan besteed.

Als ondernemer geef ik er de voorkeur aan om te denken dat al mijn klanten potentieel ontevreden zijn.

Zelfs als ze nu wel tevreden zijn met onze producten of diensten, dan kunnen ze onder invloed van tijd of concurrentie ontevreden worden.

Voor mij werkt het om zo naar mijn business te kijken.

Het betekent dat er altijd iets te verbeteren is. Als ik niks meer te verbeteren zou hebben, zou ik juist bezorgd worden over de toekomst van ons bedrijf.

Overigens heb ik ook een probleem met het woord “tevreden”.

Sinds wanneer is “tevreden” zijn iets goeds? Het is zo’n middelmatige prestatie.

Ik wil extatisch gelukkige klanten, ambassadeurs die mij alles vertellen: wat ze geweldig vinden en wat ze vreselijk vinden aan onze programma’s.

Als bedrijf dat 100% bouwt op mond tot mond reclame… wil ik gepassioneerde klanten, GEEN “tevreden” klanten.

Laat ik je eens een vraag stellen…

Is klanttevredenheid een drijfveer voor verandering?

Natuurlijk niet!

De enige reden om je klanten om feedback te vragen – is om iets te verbeteren, toch?
En verbeteren betekent… actie ondernemen.

Wanneer jij jouw klanten vraagt hoe tevreden zij zijn op een schaal van 1 tot 10 – welke actie onderneem je dan?

Ik bedoel:

  • Als jij tevreden bent met jouw ‘klanttevedenheidsscore’ – dan hoef je niets te doen, nietwaar?
  • Als je er niet tevreden mee bent – wat kun je doen om andere resultaten te bereiken?
    Het is slechts een getal, zonder aanvullende informatie.

(Trouwens… als je een enquête nodig hebt om je te vertellen dat je iets te verbeteren hebt, is het waarschijnlijk te laat…).

Stel de juiste vragen als je je doelen wilt bereiken.

Hier volgen een paar vragen die ik waardevoller vind dan te weten te komen ‘hoe tevreden zij zijn op een schaal van 1 tot 10.

Wij gebruiken deze vragen elke dag, niet alleen in enquêtes, maar ook tijdens telefoongesprekken, in onze e-mails en in onze blog artikelen. Deze vragen helpen ons om onze programma’s, onze diensten en onze business in het algemeen steeds te verbeteren:

  1. Hoe kunnen wij ons product/dienst verbeteren?
  2. Als je één ding kon veranderen aan ons product/dienst, wat zou dat zijn? Waarom?
  3. Wat is één ding dat jij geweldig vindt aan ons product/dienst? Waarom?
  4. Hoe verhoudt ons product/dienst zich tot de concurrentie?
  5. Welke woorden zou jij gebruiken om ons product/dienst te beschrijven?

Al deze vragen zijn open vragen.
Deze open vragen leveren feedback op waarop wij kunnenacteren en laat zien welke kansen wij mogelijk over het hoofd zien.

Vraag vaak & onderneem vaak actie.

Veel bedrijven doen eens per jaar een tevredenheidsonderzoek (en veel bedrijven doen het nooit…).

Daar snap ik niets van!

Stel dat de evolutie ervoor had gezorgd dat wij als soort maar een week per jaar onze ogen konden openen. Dan zouden we snel zijn uitgestorven, denk je niet?

Waarom zou het voor jouw business en producten anders zijn?

De bedoeling is dat je business en producten steeds groeien, dus des te vaker jij je ogen open hebt, des te meer jij, je business en je producten groeien.

Je kunt per kwartaal een enquête sturen (met vragen zoals ik hierboven heb opgesomd), of je kunt elke nieuwe klant ondervragen, of… elk ander systeem dat voor jou werkt.

Maar vragen stellen is niet genoeg.

Je moet ook nog iets doen met de feedback die je krijgt.

Leer te houden van feedback en te houden van actie ondernemen op de feedback – elke dag, elke week.

Je hoeft niet constant enorme veranderingen door te voeren – kleine, eenvoudige, opbouwende stappen brengen voortdurende verbetering (in Japan noemen ze dit Kaizen).

OK, laat ik nog een praktisch voorbeeld geven…

Er is een reden waarom de Business Bootcamp de business training in Europa (en waarschijnlijk ter wereld) is die veruit de beste waar voor je geld biedt.

En het is niet zo dat ik nou zo slim, getalenteerd of creatief ben.

Het zijn onze studenten die me feedback geven over wat zij geweldig vinden en wat zij niet goed vinden, die mij helpen om keer op keer meer waarde te leveren, m’n presentatie te verbeteren en mijn energie hoog te houden.

Ik zou dat allemaal niet kunnen zonder jou.

Dank Je Wel!

De meeste klanten geven  geen feedback omdat ze vrijwel nooit worden bedankt en omdat zij zelden dingen zien veranderen naar aanleiding van hun feedback (het is zelfs zo dat de meeste klanten denken dat hun feedback niet wordt gelezen).

Jij kunt dit veranderen met een simpele stap, waarmee je de relatie met je klanten ook direct verbetert.

Bedank jouw klanten.

Jouw klanten nemen de moeite om jou feedback te geven. Zij geven je alle informatie die je nodig hebt om succesvoller te worden met je business.

Zeg gewoon ‘dank je wel’ en je zult versteld staan hoe zoiets kleins jouw klanten verandert EN jouw business.

En dus… nu we het over feedback hebben – ik ben benieuwd wat jij vindt…

Wat kunnen wij doen om dit blog te verbeteren?

Vertel mij in het commentaarveld hieronder wat je goed vindt aan ons blog, wat je niet goed vindt en wat we beter kunnen doen!

En tot het volgende (en verbeterde) blog artikel…

Op jouw succes, Nisandeh

PS. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

 

Download hier de GRATIS videocursus, die je laat zien hoe jij jouw business laat groeien in de nieuwe economie.
In 'The 4-Step Plan to Grow Your Business Right Now!' leer je:
- waarom je nieuwe marketingstrategieën moet gebruiken
- de enige 3 dingen die je moet weten over jouw doelgroep
- hoe je jezelf optimaal positioneert in jouw markt
- de mindset en doelen die tot succes leiden!

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
163 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Peter Bosch - Jansen
9 years ago

Wat een strakke vragen! en vooral de oproep om voorbij tevredenheid te gaan! Zo onnederlands, goed is vaak al heel wat…
Ik ken de onderzoeken in de zorg. Langdurig, saai, niets zeggend en alleen goed voor KNMPG. Een jaarlijkse plichtpleging vanuit de zorgverzekeraar.

Zelf vraag ik het na ieder gesprek. Ik zal het nu tot het uiterste doorvoeren.

Goed
De tekst is helder.
De tekst is stellend en wervend. Ik hou van heldere meningen.
Fijn dat ik nu niet telkens de zelfde info hoef te typen als ik een bijdrage lever. Of is dat mijn PC?

Kan beter
Soms is het blog te lang.
Het zou fijn zijn als je naar namen kan zoeken, soms ook naar eigen naam.
Als het vinkje “laat weten” dan krijg ik ALLE updates van IEDEREEN dat is wat veel. OC heeft zijn eigen postvak, maar ja het leegmaken kost veel tijd.

Esther Molenaar
9 years ago

@Peter,

In de browser kun je ook zoeken op naam of eigen naam.

De combinatie Ctrl+F geeft een zoekfunctie. Daarmee kun je je eigen naam zoeken en van iemand anders.

Dave de Lange
9 years ago

Kijk! En dat wist ik dus ook niet. Bedankt voor de tip, Esther!

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
9 years ago

We have already an option just above the top comment to do a few things to the comments like:

Show Full Comments or only the first 2 lines of each comment (for easy/quick browsing)

Filter Comments: just put any keywords (including a name) and only these comments will show – this is MUCH MORE POWERFUL method than ctrl+F

You can also order the comments by chronological order or the other way around…

Josephine Wierdsma
8 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

Hoi Nisandeh,

GOED VIND IK:

Prettig leesbaar door lettertype, vette woorden, etc., goede layout, leuke foto’s, waardevolle en inspirerende info, prettige toonzetting, heldere call-to-actions, prettige werking van de blog

IDEE:

Uitleg geven over de werking van verschillende blog-functies ergens op je site.

Denkende aan de CTRL F, aan hoe je je website achter je naam-balk van je comments kan of kon zetten, het in kunnen stellen dat je naam en emailadres snel verschijnt na het intypen van de eerste letter, etc.

Bijvoorbeeld op een aparte pagina die makkelijk te herkennen en vinden is.
Of misschien in ballonnetjes die oplichten wanneer je bij de betreffende functionaliteit komt.

Dat zou ik wel een heel erg prettig stukje service vinden.

Warme groet

Esther Molenaar
9 years ago

Ik gebruik altijd de 1-10 vraag. Daar kreeg ik altijd goede respons op. In ieder geval heb ik nog nooit de vervolg vraag gesteld.

Uit de 5 vragen die je in dit artikel geeft, maak ik op dat je juist WEL moet vragen hoe je je dienstverlening zou kunnen verbeteren, ook al is deze een 10 bevonden.

Toch wel weer een eye-opener!

Wat jouw blog betreft, en niet alleen dit artikel, ik zou niets veranderen. Ieder artikel geeft mij waarde, soms ook heel onverwacht. Juist dat onverwachte, vind ik er zo leuk aan.

Bene Bailleul
9 years ago

: ik vraag sedert geruime tijd geen feedback meer in de vorm van scores (1-10) omdat dit voor mij geen enkele indicatie tot verbetering geeft.

Deze week gaf ik een tweedaagse communicatietraining in het kader van een langlopende leiderschapstraining: traject van 10 dagen en nog 6 dagen te gaan.
Op het einde van die 2-daagse stelde ik de vraag: “Hoe Kunnen We dit traject nog verbeteren?” …
Deelnemers eventjes laten nadenken en dan … een half uur enorme waardevolle informaties.
Echt ongelooflijk.

Wat denk je hiervan? Doe je dit ook eens? Wat levert het jou op?
Veel succes en geluk, Bene. 😉

Esther Molenaar
9 years ago
Reply to  Bene Bailleul

@Bene,

Mijn dienstverlening kent geen langlopende trainingen zoals bij jou.

Ik kan me voorstellen dat een meer uitgebreide open vraag bij jou beter werkt dan bij mij.

Mijn dienstverlening bestaat uit copywriting. Maar ik kan het altijd proberen. Uiteindelijk gaat het niet alleen om het eindproduct, maar ook om het proces en de service.

Bene Bailleul
8 years ago

@ Esther: hoe loopt de bevraging van jouw klanten?
En de toepassing van “de 3 vragen” (zie Master Entrepreneur).
Ben heel benieuwd 😉

Julia Arnscheidt
9 years ago

Hoi Nisandeh,
Ik ben het er heel erg mee eens om je continu af te vragen wat beter kan. Ik vraag het standaard na elke coachingswandeling aan mijn cliënten en ben vaak teleurgesteld als ze zeggen dat ze het niet weten. Ik streef er naar dat mijn cliënten er in hun netwerk enthousiast over vertellen en zelf ook regelmatig terugkomen. Ze zijn blij en willen er graag anderen over vertellen, dus dat zit goed. Maar misschien moet ik toch nog anders vragen? Ik vraag nu wat ze ervan vonden en wat er beter kan… Iemand een idee hoe ik aan beter feedback kan komen?

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago

Hoi Julia,
Ik heb de oplossing niet pasklaar voor je maar hier denk ik aan:

Misschien zijn ze gewoon tevreden!

* Je zou het in een oefening voor HEN kunnen gieten: een oefening om kritiek te leren geven op een opbouwende manier. Minstens 1 verbeterpunt formuleren.
* Je zou ze kunnen uitleggen waarom dat belangrijk voor je is en hoe zij jou en andere cliënten daarmee HELPEN.
* Vraag ze misschien eerst wat goed is – dan kunnen ze daarna zeggen wat minder is.
* Vraag het eens schriftelijk – geef ze tijd.
* Hoe zouden zij anderen helpen? Wat hebben anderen nog meer nodig? Hoe willen zij gecoacht worden? Wat werkt best voor hen? Welke methoden zouden zij meer wensen?
* Vraag ze wat hun doelen waren aan het begin van het traject – hebben ze die bereikt? Wat hebben ze van jou nog meer nodig om dit verder te bereiken?
* Misschien kan je de feedback aan andere mensen vragen: collega’s of potentiële klanten.

Ik heb ook een heel goede coach gehad en die had het niet nodig mij te vragen wat ik ervan vond. Zij was gewoon goed en ervaren. De resultaten spraken op zich.
Als het niet klikt met een coach dan ga ik daar niet meer naartoe (die vroegen dan niet waarom).

Ik hoor graag of je er een oplossing voor vindt.
Groeten en veel succes!

Marlita van Belkom
Marlita van Belkom
9 years ago

Dit soort informatie in blogvorm geeft inhoudelijk een boost om te blijven nadenken. Je kan spreken van een mentale continuous improvement.

Daarnaast lukt het Nisandeh iedere keer weer om je aandacht te pakken. Je wordt door de opzet en de vormgeving gemotiveerd om door te lezen.
Daar gaat het om. In ieder geval bij mij!!! Ga zo door.

Marcel Dassen
9 years ago

Toda raba Nisandeh,

Je ontvangt gelijk feedback, want deze blog ervaar ik als een van de beste tot nu toe. Waarom ervaar ik dit?

Je omschrijft concreet het gevaar van middelmatigheid en maakt me bewust van het averechts effect van klanttevredenheidsonderzoeken. De echte motivatie hiervoor in wat ik heb ervaren bij bedrijven is om zichzelf een schouderklopje te geven. Daar gaat het niet om!

Je maakt zo scherp duidelijk dat een enthousiaste klant je meer motiveert dan de klant die zegt: “Het is prima zo.”

Ik geloof ook niet in complimenten, maar in waardering. Waardering dwingt je om concrete feedback te geven en met ‘je hebt het goed gedaan’ kun je niets mee.

Dit is nog een reden waarom deze blog me zo aanspreekt. Vragen om duidelijk feedback en voor alle perfectionisten onder jullie: Het gaat niet om perfect te zijn, maar dat de klant zich perfect behandeld voelt. Hier ligt namelijk een wereld van verschil tussen 😉

Dorien Ketel
9 years ago
Reply to  Marcel Dassen

Marcel: dank u!

Hoe je complimenten en waardering verheldert en de lat voor de perfectionist omdraait.

Mooi, ben ik blij mee.

Marcel Dassen
9 years ago
Reply to  Dorien Ketel

Dank je wel Dorien,

Wat aardig van je dat je het opmerkt. Dat is geen vanzelfsprekendheid tussen deze talloze commentaren. Fijn ook om te weten dat het je aanspreekt.

Andersom werkt dit natuurlijk ook, want ik ben nieuwsgierig wat je hebt verwoord in jouw commentaar 😉

Marieke Smeding
Marieke Smeding
9 years ago

Hoi Nisandeh,

Ik zou het fijn vinden als je je hart wat meer zou laten spreken, ik zou meer die kant van je willen zien zoals in het filmpje over jou over Echtheid. Heel puur kwam je daar in over.

Ik vind dat je veel hoofdletters en vette tekst gebruikt. Voor mij leest dat onrustig. Ik lees het wel, maar voel me dan wat ongemakkelijk, net of ik word toegesproken. Waarschijnlijk bedoel je het om iets heel duidelijk te maken. Nu ik je wat beter ken, kan ik me dat voorstellen. Maar voor iemand die nieuw is op de blog, kan het hoofdlettergebruik wat heftig overkomen.

Verder heb je altijd goede artikelen en met de inhoud van de Business Bootcamp, kan ik zeker een jaar vooruit qua implementatie. Ik weet dat ik goed bezig ben, omdat ik de strategien gebruik die jij aanbied. En die zekerheid en houvast is meer waard dan de 47 euro die ik heb betaald. Ik heb het trouwens al terugverdiend, want ik heb mijn eerste klant met mijn eigen opmerkelijke product! Website volgt nog, ik houd je op de hoogte via LinkedIn.

Marielle Meijer
9 years ago

Dank je Nisandeh voor deze waardevolle inzichten. Je hebt gelijk, ik wil geen tevreden klanten, ik wil extatisch gelukkige klanten. Fijn om richting te krijgen hierin.

Wat ik van jullie blog vind? Ik vind het geweldig! Ik kan niets vinden wat ik zou veranderen. Het heeft voor mij altijd waarde en je helpt met altijd met de info die ik op het blog vind.

Jacqueline ter Haar
9 years ago

I love your blogs! The information is most of the time useful and serves as an eyopener and/or reminder of issues you have talked about in the past.

However…What I do find disappointing sometimes is that I feel that it is a translation and/or written in litlle statically…if that makes any sense? I don’t feel the high energy that oozes from the different trainings and Business Bootcamps. I wonder what the blog would feel like if you really had written it yourself…

In addition you tell us to keep the Blog short and simple…this masterpiece above is 915 words. Add to that all the comments…which are equally valuable…and you get to half a book most people won’t want to read.

Consequence is that (most) people read the blog, scroll down to the comment field and leave their own comment…possibly not adding any new informationj…just their interpretation experience. Admittedly I have done the same:).

Having said all that…I am an ecstatically happy client:)!

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
9 years ago

Dear Jacqueline,

I’m writing EVERY single word in EVERY single article you ever read on this blog.

But, of course, I’m writing them in English and they are being translated into Dutch – and in the process – some energy might get lost (it’s hard for me to judge)…

Trust me… you better have them translated than me writing them in Dutch… 🙂 And I do feel that it will be a disservice to a lot of our readers – if we publish the articles in English…

Maja van der Zijden
Maja van der Zijden
9 years ago

Tevreden ja dat is een woord alsof ik daardoor in een keurslijf wordt geduwd.

Ik kom net uit Toscane Italië, en ik heb en ben bezig geweest met een lezing die ik morgen moet gaan geven over ‘het nieuwe werken’. Het belangrijkste waar ik steeds op terug kwam “Breng ik een boodschap of wil ik erbij horen”.

Dat geldt bij de discussies die wij voeren met elkaar en natuurlijk ook bij klanten. Het gaat natuurlijk niet om of ze tevreden zijn, maar of ze willen betalen voor de waarden die je brengt. Vaak weet je als dienstverlener niet eens welke waarde de klant aan die dienstverlener toekent.

Ik zou graag willen dat ze vinden dat ik een vakvrouw ben, maar sinds ik naar Open Circles ga en ze ook directe vragen stel, kom ik er achter dat ze me eigenlijk voor mijn wijsheid om zich heen willen.

Monique Jansma
Monique Jansma
9 years ago

Bloggen is sowieso een eye-opener voor mij. Niet geweten dat het zo gemakkelijk en laagdrempelig is. Maar ja, Nisandeh, hoe logisch en gemakkelijk het ook is, jij brengt het onder onze aandacht op een manier dat je zeker mee wil doen! Jouw blog-artikelen zijn op zich al “triggers” en “teasers” Daarmee besef ik iets wat eigenlijk logisch is, maar wat ik niet besefte hoe logisch dat is…. Je blog over feedback is ook weer zeer zinvol. Je geeft veel tips en zet tot nadenken. Dat is helemaal oké. Ik ben nog op zoek naar verbeterpunten met betrekking tot deze blog 😉

Nadeel van bloggen in het algemeen (als nieuweling hierin) vind ik dat er veel commentaren zijn en als je niets wilt missen (hmm wil ik dat echt niet?) zit ik veel te lang te lezen.

Mark Coppelmans
9 years ago

Als er alleen maar positieve berichten komen, kan dat een reden zijn om op je lauweren te gaan rusten.
Klachten zijn verbeterpunten, dus daar kun je iets mee. Aan ja-knikkers heb je niet zo veel…

Cor van den Berg
9 years ago

Uiteraard moet je blijven verbeteren, immers de klant zijn omgeving en wereld veranderen iedere dag. En daarin moet je blijven meegaan en door ontwikkelen, maar elk moment van actie afsluiten en een dienst of product opleveren, is een moment waar aan vooraf twee partijen elkaar op basis van wederzijdse tevredenheid elkaar hebben gevonden, deze momenten moet je koesteren en voor jezelf ( welke partij je bent maakt niet uit.) vastleggen, want dat zijn leermomenten. Deze tevredenheid is de sleutel tot het volgende succes.

Cor.

Peter Blokland
9 years ago

Nisandeh, ik ben het helemaal met je eens. Steeds mikken op het doel dat net iets verder ligt is de enige maniet om op de juiste koers te blijven.
Wat je blog betreft, denk ik dat je basishouding er mee voor zorgt dat het een van de interessantste is voor jonge ondernemers, ZZP en de kleine KMO / MKB.
Gewoon zo verder doen!

Reinier Bloem
9 years ago

Vertel mij in het commentaarveld hieronder wat je goed vindt aan ons blog, wat je niet goed vindt en wat we beter kunnen doen!

Goed:
– de meeste onderwerpen zijn inspirerend
– ze nodigen uit om de blog post te lezen
– tijdloos
– veel comments
– goed voorbeeld voor eigen blog en eigen communicatie

Niet goed:
– veel commentaren, maar weinig discussie
– er worden zowel comments gepost of de blog zelf als op Facebook. Die laatste categorie lees ik nooit

Te verbeteren:
– na een paar weken of maanden terugkomen op een onderwerp en de lezers vragen wat zij met het onderwerp gedaan hebben en wat hun resultaten zijn; of je tips hebben gewerkt of niet

En over het onderwerp van dit blog:
Klantentevredenheid is heel moeilijk te meten. Er spelen zoveel factoren een rol waardoor de interpretatie onbegonnen werk is. Alleen al het formuleren van de juiste vragen, de manier waarop ze gesteld worden en de (on)eerlijkheid van degene die het antwoord geeft.

En de uitkomsten van dat soort onderzoeken is meestal een gemiddelde van iets. Met gemiddelden kan je weinig doen. Je moet precies weten welke klant en persoon, welk specifiek onderwerp. Dan kan je iets doen om je producten en diensten nog beter te maken

Esther Molenaar
9 years ago
Reply to  Reinier Bloem

Dat is een goeie Reinier, later terugkomen op een blog.

Daarmee zou ook al enorm veel waarde worden geboden.

Wij kunnen dat meteen vragen stellen over betreffende onderwerp.

Karin Bloem
9 years ago

Prima blog en helder waar het over gaat. Meestal nuttig voor je bedrijf en soms niet, maar dat is dan ook prima. Voor elk wat wils!

Manuela van Prooijen
9 years ago

Ten eerste wil ik laten weten dat ik dit een heerlijk, energiek en open blog vind. Afwijkende meningen worden niet afgestraft of weggemodereerd.

Toch een paar kleinigheden: Ik zou graag op een makkelijke manier alle posts van een bepaalde persoon willen kunnen zien. Soms zijn er namelijk mensen die zulke leuke posts plaatsen dat je ze wilt volgen.

Verder zou het prettig zijn als er een datum bij de posts staat. Soms heb ik namelijk de neiging op een vraag te reageren die, later blijkt, al twee jaar oud is.

Mariken van de Loo
9 years ago

Wat vind ik goed aan deze blog:
– er is direct practise what you preach . Deze blog is daar natuurlijk weer een bijzonder goed voorbeeld van.
– blogs zijn actueel

Wat ik minder vind:
– ik volg de blog nu een jaar (deed Business Bootcamp vorig jaar mei). Ik vond de blogs toen inhoudelijker en daarmee interessanter
– de laatste tijd vind ik ze iets te veel commercieel ingestoken. Veel gratis content in videoreeksen, waarbij uitgenodigd werd voor een training. Dat lag er mijns inziens te nadrukkelijk bovenop. Vooral de acties rondom passive income.

Aanbeveling
– doelgroep is ZZP-er, maar sommige van je lezers zijn nieuw en moeten nog de Business Bootcamp doen of hebben die net gedaan, anderen zitten al in vervolgtrainingen. Ik heb het idee dat niet alle blogs altijd voor beide subgroepen goed aansluiten.

Dave de Lange
9 years ago

Ik ben het met je eens wat betreft de videocursus rondom passive income, Mariken. Natuurlijk gaat het om het aanbod achteraf. Het is immers een frontend, precies zoals wordt aangeleerd. Maar ik vond ook dat er (te) weinig waarde werd geboden in de videocursus zelf.

Nadja Benschop
9 years ago

Pluspunten van de blog:
1) goed haakje, de titel pakt en intrigeert.
2) kort, to the point en bruikbare informatie. Dank! 🙂

Ik lees deze blogs heel weinig, omdat het taalgebruik schreeuwerig overkomt en je vaak in absolutismen praat. Het laat weinig ruimte voor de intelligentie van de lezer.

You have a good point, maar het voelt hier een beetje als geneuzel om woorden. Klantentevredenheid is maar wat je ervan maakt. Natuurlijk neem ik altijd vragen op over wat de verbeterpunten zijn en wat de klanten vooral apprecieerden.

Ik doe dat bij elk programma dat ik draai en dat werkt. Waarom zou ik anders om feedback vragen? 😉

Verbeterpunt voor je blog: scoresysteem voor goede comments zoals hierboven voorgesteld zou zeker een aanrader zijn. De grote hoeveelheid comments schrikt af.

Christel Terwiel
9 years ago

Dag allemaal,

Maar wat doen we met het probleem dat ik, als klant/afnemer van talloze diensten en bedrijven, overstroomd word, letterlijk dagelijks, met vragen naar mijn mening over hun producten? Ik word daar soms zelf geirriteerd van. Een voorbeeld uit mijn bedrijf: mensen willen volgens mij niet hun mening geven over de gezondheidszorg. mensen willen EXCELLENTE GEZONDHEIDSZORG. En mensen willen niet KIEZEN in de zorg. Mensen willen gewoon goede zorg.

Ik zou het liefst willen opvallen door het feit dat ik ze niet lastig val met vragen over mijn product en door de kwaliteit van mijn advieswerk. En tegelijk wil ik natuurlijk in beeld blijven bij mijn klanten.

Hoe los ik dat dilemma op?

Marijke Slieker
9 years ago

Beste Christel

Is het niet mogelijk voor jezelf keuzes te maken en alleen over die diensten een mening geven die ook omgekeerd voor jou weer van belang zijn? Selectie aan de poort en verder de delete knop gebruiken?

Groet Marijke

Christel Terwiel
9 years ago

Hee Marijke, Jij ook hier? Wat leuk!
Natuurlijk weet ik de deleteknop prima te vinden!

Maar m.i. is het èchte probleem dat we tegenwoordig veel te vaak gedwongen worden om keuzes te maken, terwijl dat vroegàh niet hoefde.

En ‘gedwongen worden om te kiezen’ en ‘keuzestress’ zijn de echte problemen. Dat creëert onvrijheid en een opgejaagd gevoel.

Vergelijking: (schilders zijn mijn huis aan het schilderen) Tijdelijk heb ik geen (brievenbus met) ja/nee sticker op mijn voordeur: ik word gedwongen echte post voor mijn bedrijf (ik heb een nieuw product, waarvoor ik aanmeldingskaarten met een antwoordnummer heb uitgezet) tussen de reclamefolders uit te vissen. Ik wil het (ook zonder sticker) gewoon niet aangeboden krijgen! En met mij heel veel anderen!

Hoe zouden we daar nou eens, als ondernemers, een oplossing voor kunnen vinden?

Marijke Slieker
9 years ago

Hoi Christel
Leuk hoor je hier zomaar te zien staan…..
ik denk dat het brievenbusprobleem niet op te lossen. Gooi het gewoon in de papierbak die ik onder de brievenbus heb staan.
Kan het daarna ook meteen naar het oud papier. Ik heb vooral besloten om me daar niet meer druk over te maken en ik moet zeggen dat het werkt. Change of mindset.

De mail is een ander verhaal.

Keuzestress kan ik onderschrijven. Wij kunnen ons vak nauwelijks meer uitoefenen zonder eerst te kijken wat het budget is dat pt heeft het zijn/haar zorgverzekeraar als het over beweegzorg gaat.
Ook dat vraagt een andere mindset, maar die is een stuk lastiger te vinden.

Esther Molenaar
9 years ago

@Christel,

Het is gewoon fysieke spam. Je vraagt er niet om, maar je krijgt het toch.

Het lijkt allemaal omgedraaid. Je moet maar aangeven als je het NIET wil, tot die tijd krijg je het gewoon.

Misschien is een data base wel handig. Net als bij het Bel me niet register een Reclame niet register. Of zo iets.

Mitchel Heitinga
9 years ago

De blog is helder informatief, eenvoudig te volgen. Vaak informatie terug gebracht naar simpele stappen die aanzetten tot actie. Een mooie referentie hoe je blogs kunt schrijven dus.

Wat ook een goed idee is, is om een resource pagina te maken waarin je interessante artikelen bundelt, zodat je snel toegang krijgt tot onderwerpen waar jouw interesse ligt of dat je snel aan de slag kunt met een punt waar je een verbetering wilt maken.

Bijvoorbeeld: 101 lessons sociale media, of 101 netwerken, of 101 product devellopment…

Dan kun je onder deze resource pagina de geschreven artikelen plaatsen die met het onderwerp te maken hebben. Bijvoorbeeld in de vorm van een stappenplan.

Ik als zoeker van informatie wordt daardoor geholpen informatie te vinden die specifiek met een onderwerp te maken heeft.

Een resource pagina is anders dan een lijst van artikelen van een bepaalde categorie. Een resource pagina zie ik meer als iemand door een stappenplan heen halen, een strategie delen hoe je dit aanpakt en met verwijzingen naar de reeds eerder geschreven blogs met handige tips en trucs.

Dit heeft een aantal voordelen:
Ik als klant kan doelgericht informatie vinden
Oude artikelen worden opnieuw onder de aandacht gebracht (content blijft leven)
In de widget bars kun je plaatjes maken met een verwijzing naar een resource pagina om dit te promoten.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Warme groet,

Mitchel

Paulien van der Geest
9 years ago

Ik vind dit een nuttig blog. De ene keer is het wat meer van toepassing op je business dan de andere keer, maar dat is ook maar net waar je mee bezig bent.
Variatie is belangrijk. Deze is weer eens wat anders.

Ik bel iedereen na afloop van de reis naar Indonesie, om te vragen hoe ze het hebben gehad. Naast de enthousiaste verhalen, krijg ik ook altijd nuttige tips. Structurele feedback.
Wat mij betreft is deze mondelinge feedback nuttiger dan een mail of evaluatie formulier. Al kost het me heel veel tijd, mensen waarderen het enorm.

Toevallig is er ook een afstudeer onderzoek gaande om structureel door een buitenstaander in beeld te brengen wat mensen geweldig vinden (zoveel mensen, zoveel wensen) en waar verbeter mogelijkheden / kansen liggen.

Mariska Jansen
9 years ago

Wat een goede tip om open vragen te stellen! En je intro “Ik wil geen tevreden klanten” maakt nieuwsgierig om te lezen. Enige verbeterpuntje wat mij betreft: je blog mag korter.
Succes, tot ziens, Mariska

Arnolda Posthuma
9 years ago

Maak van je fan een klant!
En van je klant een fan zodat hij nog een keer terug komt als klant en je aanbeveelt bij anderen.

Ik werk wel met tevredenheidsvragen. Niet alleen achteraf maar ook tussendoor. Is er dan iets dan kun je er gelijk iets mee doen. Ik houd overigens niet van lange formulieren. Gezichten, stem, sfeer ed zeggen me meer dan een stuk papier.

Suzanne Trieling
8 years ago

Dank je Nisandeh voor deze blog.

Ik heb een tijd geleden mijn klanten gevraagd of ze tevreden zijn met mijn dienst/product en het enige antwoord wat ik kreeg was “ja”. Daar kan je dus inderdaad niet veel mee en ga je maar op dezelfde voet verder.

Na het lezen van dit blogartikel heb ik het mijn klanten weer gevraagd maar dan op jouw manier en ik kreeg inderdaad hele andere antwoorden en suggesties waar ik iets mee kan doen om mijn dienst/product nog beter voor ze te maken.

Ik leer zoveel van je blogs, dank je wel.

Odilia van Doorn
9 years ago

Ik vind ‘t een goed idee in een goedkope verpakking.
Een prachtig inzicht, natuurlijk heb je niets aan tevreden klanten noch aan een perfect produkt dat is statisch en alleen waar beweging is is leven.
Maar de verpakking vind ik dus goedkoop, die zegt mijns inziens alleen maar ik doe het beter dan de rest.
Leren van wat anderen je te vertellen hebben is gezond. Een oordeel naar de wereld, de ander, men in het algemeen, om zelf erboven uit te kunnen stijgen is mijns inziens niet gezond, ik krijg er een opgejaagd gevoel bij van alsmaar watertrappelen om je hoofd boven water te houden.

Dorien Ketel
9 years ago

Bedankt voor dit ‘andersom’denk moment. Vanavond zit ik met 1 groep halverwege de cursus ‘5 talen van waardering op je werk’. In plaats van wachten tot na afloop geef ik ze nu deze vragen om de volgende sessies SUBLIEM te laten slagen!! Thanks!!

Dorien Ketel
9 years ago
Reply to  Dorien Ketel

It works!

Ik heb een SCHAT aan informatie ontvangen, halverwege in plaats van na afloop. Zodoende kan ik de volgende twee bijeenkomsten specifiek laten aansluiten op de groep haar wensen! Fantastisch!!

Esther Molenaar
9 years ago
Reply to  Dorien Ketel

Wat goed dat je direct implementeert. En wat was het resultaat?

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
9 years ago

Na deze blog heb ik feedback aan 3 klanten gevraagd.
Ik vind altijd een beetje eng. Die waren tevreden, enthousiaste klanten, dus was voor mij makkelijk om 3 bonnen x persoon voor een gratis intake geven…
Ik ben van plan om meer mensen interviewen en regelmatig enquete sturen.
Qua betreft deze blog, wat ik leuk vind:
– waardevolle informatie
– nuttige tips om toe te passen
– ik kan zijn structuur kopieren voor mijn blog schrijven en verbeteren…
verbeterpunten:
– blog in meerdere talen (mn engels)
– een deel met de beste 10 comments (of 20…) x blog

Rob Stalenhoef
9 years ago

Als perfectionist wil ik mijn product blijven verbeteren en mijn klanten constant blijven verrassen. Zelfs als mijn product perfect zou zijn, dan wil ik het nog verbeteren want anders vind ik het saai worden.

Ik vind je blogs goed, ze zijn praktisch en doen je nadenken over je eigen business. Over wat ik zelf al geïmplementeerd heb en wat ik kan verbeteren. Voor mijn zouden ze iets bondiger mogen zodat ze mij nog meer uitnodigen elke letter te lezen. Nu raas ik er doorheen en sla ik nog wel eens wat over.

Suzanne Wartenbergh
9 years ago

Fijne tips weer 🙂 Dank daarvoor!

Wat ik goed vind aan deze blog: voor mij waardevolle informatie in de blog en de reacties. Niet elke week, maar wel zeer regelmatig.

Wat beter zou kunnen: Door het succes van de blog en de vele reacties blijft het praktisch voor mij soms lastig om de voor mij waardevolle informatie uit de reacties te halen. Wat dan weer heel goed is, dat ik zie dat jullie daar druk mee bezig zijn. Met het verschijnen van bijvoorbeeld het filterveld bovenaan de blog. Top!

Esther Molenaar
9 years ago

@Suzanna,

Dat filterveld is inderdaad geweldig. Je kunt zoeken op mensen, maar ook op woorden.

Wanneer je de zoekterm tussen “zoekterm” zet, krijg je nog betere resultaten.

Jacklyn van der Vijver

Hallo,

Bedankt weer voor deze nuttige tip!

Ik vind de blogs goed door de regelmaat, de concrete acties die je noemt en door de commentaren van de lezers (behalve degene met bedankt dit ga ik snel doen 😉

wat ik niet goed vind is dat de reacties op een commentaar niet gekoppeld zijn aan het oorspronkelijke commentaar. Als ik het later teruglees snap ik soms niet waar iemand op reageert.

wat beter zou kunnen is het herhalen van de vraag in de commentaar box. Zodat mensen ook echt de vraag die je stelt gaan beantwoorden. (in plaats van “What do you have to say?”)

Have a nice day!

Elfriede Krauth
9 years ago

Jullie blog herinnert me elke week weer dat jullie doen, wat jullie prediken en dat is al inspirerend!

Wat de verbeteringen aangaat. Ik lees vooral de comments die kort zijn, maar ik weet niet of dat voor jullie nu een aanleiding moet zijn iets daaraan te veranderen.

Groetjes, Elfriede

Matt van Gerwen
9 years ago

Best geweldige blog, tot het punt waar je begint over jou product, Business Bootcamp. Daar haak ik af omdat ik geen verkapte reclame in een blog wil lezen. Het maakt mij niet meer nieuwsgierig eerder kritisch.

Ruud Overstegen
9 years ago

Waarom ik dit blog wel en veel anderen niet lees is dat dit blog heerlijk in het Nederlands is geschreven.
Zeker omdat jullie de taal niet echt spreken en de moeite nemen om mij in mijn eigen taal aan te spreken.

Henna Trustfull
Henna Trustfull
9 years ago

Ik heb nog niet veel kunnen lezen op jouw blog. Op het eerste gezicht is het helder en overzichtelijk. Ook ben ik tot nu toe niet actief geweest op blogs (dat gaat uiteraard veranderen na de Bootcamp). Wat ik prettig zou vinden is als het kadertje voor het commentaar aan de bovenkant zou staan. Zo hoef ik niet helemaal naar beneden te scrollen om mijn commentaar in te typen. Vooral als ik snel wil reageren, door tijdgebrek heb, om alle commentaren te lezen (Ik zag trouwens dat er gefilterd kan worden, ik ga nog uitzoeken hoe dat werkt) . Ik reageer daarom nu alleen op jouw gemarkeerde vraag. Er kan mij iets ontgaan zijn over blogs; dat komt door mijn onbekendheid daarmee. Ik moet er nog mee gaan oefenen. Ik hoop wel, dat mijn commentaar je bereikt.

Jacqueline ter Haar
9 years ago

Actually…now I come to think of it…and read the comments…this blog are actually two blogs in one…

The first about client satisfaction…great value, great info…and great to read how you and others test the client satisfaction and how they thank their clients.

The second is about what we think of your blog…not of your product…but of a part of YOUR product…

If the comments in these fields are really meant to learn from them and to use the result to improve part of your product…your team is going to have a hell of a job to differ sort the weed from the chaff:)!

Silvie van der Zee
9 years ago

Dankjewel voor deze waardevolle blogpost! De vragen die je stelt zijn heel waardevol, op deze manier krijg je direct informatie van klanten die implementeerbaar is.

Eerlijk gezegd zou ik niet zo goed weten wat er verbeterd kan worden aan het blog. Het is duidelijk, de belangrijke info is dikgedrukt of geel gehighlight, de lengte van de tekst is prima en de paar plaatjes zorgen voor een aantrekkelijke layout.

Edgar Hütte
9 years ago

Het continue vragen om feedback ligt zo voor de hand, maar weinigen van ons doen het. Ik ben er een van. Zoals veel tips die je aanreikt gaat het erom dat je een systeem in je dagelijkse werk bouwt om deze feedback te vergaren. Dat is geen makkelijk process en gaat stapje voor stapje. Sterker nog, ook dit proces vraagt om continue feedback!

Elske van de Fliert
9 years ago

Briljant dit weer, deze vragen kunnen zo in mijn evaluatieformulier (dat is mijn systeem), bedankt!

Qua verbeteringen voor deze blog: soms blijven de artikelen te oppervlakkig.

Wat ik ook fijn zou vinden is als mensen de commentaren van anderen zouden kunnen ‘aanbevelen’, dan hoef je niet door een hele serie van meer/minder interessante commentaren heen, maar kun je wat doelgerichter lezen. Ik zie nu heel vaak dezelfde commentaren van andere mensen. Wat natuurlijk logisch is en ik denk ook dat het zinvol is dat alle mensen zelf hun commentaar geven, maar als lezer ben ik minder geïnteresseerd om 3x te lezen: oh, fantastisch, ik ga dit gelijk implementeren. (Als schrijver wil je het wel graag schrijven, dus daar moet ook de mogelijkheid toe zijn, zie mijn eerste zin 🙂 )

Liesbeth Jongkind
9 years ago

ik vind het aantal reacties onder je blogs wel erg overweldigend. Als je die op de een of andere manier overzichtelijker kon maken, zou dat mij meer utnodigen om ze te gaan lezen.
Bijvoorbeeld: nu staat er een aantal sterren achter dat aangeeft of iemand vaak je op je blog reageert. Ik zou liever in 1 oogopslag zien welke reacties door anderen bijzonder goed gevonden worden. Zoals dat gebeurt bij Gizmodo.com, wilde ik zeggen, maar toen ik daar ging kijken zag ik dat het daar ook alweer een tijdje veranderd was. Ze hebben nu Gawker / Kinja als systeem. Dat ziet er wel goed uit. Het geeft mensen meer verantwoordelijkheid bij het modereren van reacties op hun reactie. Ik kan me voorstellen dat je daarmee de kwaliteit van de reacties bevordert, in plaats van kwantiteit.

Tjitske de Boer
9 years ago

Ik ben nog steeds aarzelend mijn weg in het bloggen aan het vinden, het onderwerp, hoe ik het opbouw, schrijfstijl, etc.

Halverwege het blog begon ik me bewust te worden van de opbouw in het blog, de ruimte tussen de zinnen, het beschrijven van iets en dan je eigen visie erop geven, etc.

Ik dacht: dit is dus een goed blog, zo wil ik het ook leren doen.
En dan vraag je mij om feedback! Ik vond dat heel grappig!

Dus kortom: ik kan niet zeggen dat ik van dit blog extatisch gelukkig wordt, maar ik ben wel laaiend enthousiast. Niet alleen de opbouw, maar ook het onderwerp en wat je me ermee zegt.

Ikzelf vraag eigenlijk niet vaak om feedback. Wat ik wel doe is het lezen van mijn klantens uitstraling. Daar haal ik mijn feedback uit en doe er ook wat mee. Als er een negativiteit is te zien, ga ik altijd even persoonlijk contact maken en vraag hoe het gaat. Wat ze vertellen verwerk ik weer in mijn volgende les.

Ik denk dat ik dat vanaf nu ergens ga inbouwen in mijn systeem.

En als je dan toch per sé ook een min puntje wilt: er ontbreekt een spatie tussen kunnen en acteren, vlak na de 5 vragen. Maar dat is zoals de missende R in opportunity zaterdag. Who cares if the value is high.

Sigrid van der Laan
Sigrid van der Laan
9 years ago

Iedere week leer ik weer iets bij en dat is de kracht van deze blog. Ik ben het eens met de commentaren dat het haast niet te doen is om alle commentaren te lezen. Ik vind het overigens geweldig dat zoveel mensen geïnspireerd raken door de commentaren (een deel van de inspiratie komt overigens ongetwijfeld door de beloning die bij iedere ster te wachten staat).

Wat betreft lettertype en ruimte zou ik niks veranderen, ik vind dit juist prettig lezen.

Het valt me op dat behalve naar de Business Bootcamp geen interne links zijn naar bijv. vorige blogs over vergelijkbare onderwerpen. Zelf doe ik dat wel omdat ik natuurlijk wil dat mensen langer op mijn site blijven en meer dan één bericht lezen. Is er een speciale reden waarom jullie dit niet doen of heb ik er vorige keren overheen gekeken?

Douwe Bethlehem
9 years ago

Ik vind de opbouw van de blog hartstikke goed. Eerst de mening van OC, vermengd met informatie. En daarna een uitnodiging om te reageren. Ook is het niet te lang, je raakt niet verveeld.
Dus niets aan veranderen.

Johannes Rodenburg
9 years ago

Ik heb bewondering voor wat je hebt gebouwd aan het systeem om via internet telkens automatisch naar een person / bedrijf een bericht te sturen. En de antwoorden ook te beantwoorden.
Het lijkt zo een persoonlijk contact, maar deze schijn blijft niet lang bestaan.
Na enkele keren meerdere mails te krijgen over het zelfde punt, voel je onmiddellijk dat het om een geheel geautomatiseerd systeem gaat. Niets is dan meer persoonlijk.(In deze tijden zijn mensen daar heel gevoelig voor).
Dit heb ik ook ondervonden 15 jaar geleden, ik leerde deze systemen kennen in de marketing.
Ik ben daar een Betje van af gestapt. Ik ervaar dat het beter gaat als je eerlijk te laten weten op de een of andere manier dat de ontvanger in je systeem zit. Des te groter is de verrassing als je je klant ook eens met een persoonlijk berichtje, op welke manier dan ook, bereikt.
Op jou succes,
Johannes.

Jolanda van der Horst
9 years ago

Ik laat cursisten na elke training een evaluatie invullen met wat ze goed vonden en wat ter verbetering vatbaar is. Zo blijf ik scherp. Ik doe echt iets met de feedback.

Eric van Es
Eric van Es
9 years ago

Het voelt raar aan om iets te vinden dat ik voor verbetering vatbaar vind.
Nisandeh levert zoveel “aha”-momenten op, dat het onwaarschijnlijk lijkt tussen al deze topinformatie, mogelijk zou zijn om iets dergelijks te vinden.

Het bewijst wel dat je goed moet leren luisteren naar jouw klanten, want die info moet je vaak toch nog zoeken.
Het gegeven dat mijn tevreden klanten, met hun tevredenheid niet bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van mijn product is wel mijn eerste inzicht.

Dus moet ik met niet op de kwaliteit richten, maar op de minimale minpuntjes hier en daar.
Dat vergt een “kromme” kijk op een product, leek het mij.

Maar mijn kracht licht nou eenmaal in de verbetering van producten en productie. Dan heb ik dus, ondanks mijn vermogen te verbeteren al weer een inzicht verworven. “Krom Kijken!”
Maar ondanks dit verhaal van mij heb ik al een puntje gevonden dat ik anders zou willen zien.

Op mijn pagina, zal ik bij elke terugkoppelvraag de icoontjes voor “I Like” Twitter of G+ recht onder de vraag zetten.

Zo lijkt het mij effectiever te worden. Meteen de actie kunnen leveren als de vraag wordt gesteld. Nu moet ik zoeken en “liken” en dan weer zoeken waar ik gebleven was bij het blog-lezen.

Een statisch meelopend vak voor “I like” Twitter en verder is misschien nog beter.

Maar ja, tussen al jouw info, die zo logisch en vaak zo simpel is, dat je er zelf niet op gekomen bent, zoeken naar verbetering, is de zoveelste inzicht die Nisandeh me levert.
Keep up this fantastic work, you do, Nisandeh! Volgende Business Bootcamp ben ik er met vrienden en familie.

Nicky Beentjes
9 years ago

Waardevolle blog weer vandaag. Wat ik fijn zou vinden:

– Als de vooringevulde gegevens bij “Leave a Comment” automatisch verdwijnen als je je eigen gegevens invult. Nu moet ik die eerst zelf verwijderen. Geen moeite op zich maar steeds een kleine ergernis voor mij.

– Dat er een zoekfunctie is waarop ik op persoonsnaam kan zoeken in plaats van de hele comment lijst doorzoeken. Of dat je zelf een sterretje of like kan plaatsen bij comments die voor jou waardevol waren en die je wilt bewaren.

Dave de Lange
9 years ago
Reply to  Nicky Beentjes

Toevallig leerde ik tijdens het lezen van dit blog dat er al een zoekfunctie is, Nicky. Kwestie van CRTL-F intoetsen en er verschijnt bovenaan een zoekbalkje.

Nicky Beentjes
9 years ago
Reply to  Dave de Lange

@Dave Dank je wel, de zoekfunctie werkt inderdaad prima met contr F, ik krijg wel je laatste comment en niet al je comments moest toch weer even scrollen.

Hanneke Haas
Hanneke Haas
9 years ago

Dankje Nisandeh,

Het kwartje is gevallen.
Ik heb een concept nieuwsbrief klaar staan met onder andere de vragen die je voorstelt…

Dolores Dimic
Dolores Dimic
9 years ago

Open Circles keeps me on my toes, amazing.

Incredible and valuable content. Rewarding your followers just for learning and studying your tips is a priceless feature. When I came back from the Passive Business Income, there was Vered’s CD in the post for me, as a thank-you gift for commenting. It doesn’t get any better, I think…

I am not aware of any other service like this.

I must admit that I do not read all the blog posts, though… They are not always relevant to the stage I am in. Sometimes it feels like information overload, so I skip them.

Thank you for helping small entrepreneurs and showing me the way!

Gerard Petersen
9 years ago

Bedankt! … Voor de vragen. Ik kan ze goed gebruiken. Het is Toyota geweest die als een van de eerste immer de ruimte voor verbetering zocht in haar productie processen.

Wel 1 kanttekening. Onderschat niet de kracht van het nederlands gezegde: “overal waar te voor staat is niet goed behalve tevreden”. Ik correleer dit woord aan de verlichte staat van buddha. Het zijn immers vaak de momenten van rust die beschouwing mogelijk maken en daarmee de nieuwe inzichten (voor verbetering) doen ontstaan.

Mvrgr,

Gerard.

Dave de Lange
9 years ago

Ik heb in mijn eigen comment hier ook al iets over gezegd, Gerard.
Het is het beste om onderscheid te maken tussen dankbaar zijn voor wat je hebt en ontevreden zijn zodat je blijft groeien.

Dirk Huyers
9 years ago

Leuk artikel en weerom een ‘eyeopener’ !

Indien je bedrijf ISO-9001 gecertificeerd is (of volgens een andere kwaliteitsmanagementstandaard werkt zoals onder andere EFQM) dan dien je sowiezo aan klantentevredenheidsonderzoek te doen.

Al gauw val je dan terug op de klassiekers : vragenlijsten, enquêtes, enz. Echter eens creatief ‘out-of-the-box’ denken en dit verplicht nummertje innovatief invullen is niet altijd even evident.

Deze blog geeft een aantal leuke inzichten hoe je dit kan aanpakken als een continu proces – en niet éénmalig per jaar – en zodoende de kwaliteitsauditer eens aangenaam verrassen bij de volgende audit.