Het belang van geven

7487 views | 317 reacties |
shares

Wist je dat ik al bijna twintig jaar actief ben in de seminar business? 

En het grootste deel van die tijd heb ik geworsteld. Het was een echte struggle om een fatsoenlijk inkomen bij elkaar te schrapen. Met heel hard werken wist ik nog net mijn hoofd boven water te houden.

Toen opeens, op 21 januari 2006, kreeg ik een ongelooflijk business inzicht, een echte aha-erlebnis! (bijzonder, want ik spreek niet één woord Duits!)

Op die koude zondag in januari gaf ik mijn eerste volledige Leef Lekker training…helemaal GRATIS!

Nee, ik was niet gek geworden.

Voor de allereerste keer in mijn leven had ik meer dan vijftig deelnemers in een workshop. En niet één of twee meer, nee, ik moest maar liefst 200 deelnemers in dat piepkleine (en peperdure) Jaarbeurs-zaaltje proppen! Terwijl ik ’s morgens bij het ontbijt nog tegen Vered had gezegd: “Ik hoop dat er überhaupt wel mensen komen opdagen.” (Oké dan, ik spreek toch meer dan één woord Duits)

Mensen kwamen die dag op mij af, omdat ik mijn beste materiaal weggaf. Aan het einde van de dag bood ik ze een vervolgtraining aan voor 475 Euro

En je raadt het misschien al…

8 uur later, verlieten 200 blije mensen de Jaarbeurs, terwijl 27 zich hadden ingeschreven voor de vervolgtraining.

Stel je eens voor hoe ik me daarna voelde.

Ik had in al die jaren nog nooit zoveel geld op één dag verdiend met een seminar (of zelfs niet in één week, of één maand)

En dit inzicht is me altijd bijgebleven:

Als ik vandaag fantastisch waardevol materiaal gratis weggeef, kan ik morgen nóg meer waarde verkopen voor een goede prijs.

Mmmm…

7 jaar later is dit het resultaat: Tienduizenden blije deelnemers en een uiterst winstgevend bedrijf – Open Circles Academy is nu een van de snelst groeiende bedrijven in onze branche.

En één van de pijlers waar ons succes nog steeds op rust, is precies mijn ontdekking op die bewuste zondag in januari 2006. Heel simpel gezegd:

Geef je materiaal gratis weg…en word rijk!

Ik geloof – nee, ik WEET – dat we het meest succesvolle bedrijf in onze branche zijn geworden, OMDAT wij de meest waardevolle content gratis weggeven. Het mooie is dat de woorden die je nu leest, hier onderdeel van uitmaken!

  • Jij hebt op onze website toegang tot honderden blogartikelenhelemaal gratis!
  • Jij krijgt via ons diverse rapporten en videocursussen in je inbox…helemaal gratis!
  • Jij kunt tientallen seminars, trainingen en workshops bij ons volgen…helemaal gratis!

En dé training waardoor alles in een stroomversnelling raakte, is de Business Bootcamp…

Ons welbekende, energieke 2-daagse business boost evenement en tevens het grootste netwerk evenement voor ZZP’ers en kleine zelfstandige ondernemers is nog steeds GRATIS. (je betaalt alleen de kosten voor koffie, thee en lunch). Als je hier nog niet van hebt geprofiteerd – zorg dat je de volgende Business Bootcamp niet mist. De Business Bootcamp in oktober 2013 is de laatste die gratis is voor iedereen.

HOE JIJ PROFITEERT VAN WEGGEVEN

Ik heb het principe van gratis weggeven niet zelf bedacht. Ik maak er gebruik van, net zoals jij er gebruik van kunt maken. Gewoon, omdat het werkt! Je hoeft het wiel niet uit te vinden om te leren fietsen.

Behalve Open Circles Academy zijn er nog veel meer goede voorbeelden van hoe gratis weggeven je business doet groeien.

Laten we Gary Vaynerchuk van Wine Library TV eens als voorbeeld nemen. Gary heeft meer dan duizend afleveringen van zijn wijnproef video’s online staan. Zonder dat je er één cent voor hoeft te betalen.
Het resultaat van zijn aanpak is dat het bedrijf van zijn ouders van een kleine wijnwinkel is uitgegroeid tot een beroemd wijnimperium. Gary is nu een populair spreker en consultant die per dag meer kan vragen dan wat de meeste mensen in een heel jaar verdienen. 

Net als Gary Vaynerchuk zijn er honderden ondernemers die succesvol werden omdat ze simpelweg dezelfde succesformule volgden.

Maar let op! Voordat je nu direct je hele hebben en houden gaat weggeven in de hoop in december een miljoen op je bankrekening te hebben staan…een belangrijke waarschuwing!

Nee, je wordt niet ineens miljonair doordat je jouw waardevolle informatie of producten gratis gaat weggeven. Het opbouwen van een ijzersterke reputatie vergt tijd. Het is geen korte sprint, eerder een marathon. Maar als jij echte goede waarde levert in jouw branche, druppelsgewijs, dan komt de beloning jouw kant op, dat kan ik je verzekeren!

Nu, mijn vraag aan jou …
Ben je het met me eens?
Heb je hier andere gedachten over of juist hele andere ervaringen?
Wat ben jij bereid gratis weg te geven, waardoor jouw doelgroep gaat denken: “Wow, dit is bijna te mooi om waar te zijn!”

Deel jouw antwoorden op deze vragen in het commentaarveld hieronder.

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
317 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Mariëlle Jansen
8 years ago

Dank je Nisandeh … mooi verhaal weer en ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Door jou aandringen heb ik recentelijk mijn doelgroep geherdefinieerd … Coaching 40+ M/V … waar jij zo’n mooie slogan voor formuleerde: geen midlifcrisis maar midlife opprtunities! en daarvoor ga ik lezingen gratis geven. Blogs gaan eerdaags volgen als mijn nieuwe website in de lucht is … wordt hard aan gewerkt. In de blogs bied ik allerlei zinvolle en boeiende informatie … en ik ga een aantal gastblogs schrijven.
Ik hoop dat jullie van een heerlijke vakantie genieten!

Wilko van der Ploeg
8 years ago

Met WordXPression geef ik eigenlijk vrij veel gratis weg : Het boekje ‘Verleid je klant – WordPress voor Beslissers en Besluitelozen’, mijn blogartikelen (die vaak heel waardevolle informatie bevatten) en sinds kort ook webinars over WordPress onderwerpen.

Voor mij is dit leuk… ik deel graag mijn kennis en heb er veel plezier in. Het is echter wel altijd belangrijk een juist evenwicht te vinden, want de schoorsteen moet ook roken!

Ronald Dingerdis
8 years ago

Hello dear friend,

Her I’m sitting behind my desk with a cup of coffee. After a long 3 days’ work and a very short night still a little torn up and thinking, how I’m a gonna market a beautiful solution that has a world potential. I will do it on a other way then I did before, otherwise I get the same results as I had before and I have grown out of that jacket.

And on my phone I see that there is a new blog from Nisandeh with a catchy title ‘the revelation that my business did grow explosively’. I click on the link and the blog opens before my eyes.
Giving my best for free Nisandeh said and people came and bought my next course more than I ever encountered ?!
And suddenly I hear a step stone fallen for my feet, I see a way to integrate 2 things to one next step …… the next level. Like in a game.

Just 10 o’clock and I feel the inspiration tingling, I feel grateful for this insight.
Thanks you Nisandeh. He right word at the right time.

Greetings Ronald Dingerdis

Geert Jamaer
8 years ago

Hi Nisandeh,

I have noticed that the model slightly changes in a B2B environment. Giving something for free changes here in ‘not billing immediately’. Customers appareciate it when you give them service, listen to their problems and think along with them.
Providing them with a paid solution is then step 2. This nearly always works to sell something to them (read: help them).

Having your market clear defined helps you with you services packages offered to yourcustomers; they often have the same problems, wich needs almost the same solution; so 80% of your result is already in your standard solution, …
Problem now is that listening to your customer, thinking along with him takes TIME, the most valuable asset an entrepreneur has, …

How could your system be adopted to deliver this result to B2B customers and being less time-demanding?

Ellen van Buiten
7 years ago

Nisandeh, jij hebt helemaal gelijk. Omdat geestelijk eigendom als het gevangen wordt gezet, zich tegen diegene keert als een boemerang.
In ons collectieve geheugen zit diep gegrift dat we liefdevol met elkaar om zullen moeten gaan. Dit proces is zich aan het voltrekken. Het delen van ervaringen op zo een blog is een van die lichtpuntjes waarbij mensen zoals wij uit enthousiasme ons geestelijk goed delen. Prima.

Hartelijke groet, Ellen

Maaike Frankena
8 years ago

Beste Nisandeh,

Het blijft een discussie; wel of niet. Misschien zit het hem inderdaad (zie Esther) meer in het “wat” en ik voeg toe; het ‘hoe’.

Mijn doelgroep op basisscholen; leerkrachten gaan niet 1,2,3 enthousiaster worden als ik een gratis workshop voor een klas aanbied.

Soms worden ze er juist negatiever/ op voorhand kritischer en niet altijd aardiger van.

Maar vorige week heb ik voor een team tijdens hun studiedag een gratis energizer gegeven. Die helemaal vol gestopt met materiaal uit mijn trainingen voor kinderen en dit er duidelijk bij verteld. Helemaal enthousiast!

Ontzettend waardevolle info voor mij en veel meer kans voor een upsell ( die er komt, we gaan het nog hebben over welke).

Heb een prachtige dag en nogmaals bedankt voor het afgelopen weekend.

Maaike

Nicky Koopmans
8 years ago

Het lijkt erop dat je hiermee een juiste manier gevonden hebt voor je gratis weggever. De leerkrachten hebben nu zelf een stuk uit je training voor kids ervaren en het lijkt alsof je ze daarmee makkelijk over de streep gaat trekken om je kids-workshops te kunnen geven.
Een goed voorbeeld van: “Geef de mensen een experience”. Gefeliciteerd!

Yvonne van Loon
8 years ago

Waarom vraag je jouw doelgroep niet waar ze wel blij van worden. Wellicht volgen ze met liefde een online serie in de avond.

Succes!

Maaike Frankena
8 years ago

Hallo Yvonne,

Ik zal het nog eens vragen, maar nu met het hernieuwde inzicht van HUN een training geven en geen gratis workshop in de klas.

Saskia van Velzen
8 years ago

Maaike, Super dat het zo werkt. Soms wekt gratis argwaan op. Maar een kort iets als kennismaking kan natuurlijk weer wel. Ben benieuwd naar je upsell.

Rob van Weert
8 years ago

Het is zo leuk om gratis met anderen je inzichten te delen. Over een paar weken start ik met de gratis nieuwsbrief waarin ik delen van mijn training met woord en beeld weggeef.

In mijn enthousiasme vergeet ik vaak een vervolgaanbod te doen tijdens de workshops. Tja, en daar hoef je later niet meer mee aan te komen natuurlijk. Ik ga eens een mooi aanbod bedenken en deze voor de pauze al aankondigen, met deadline, dan kan ik het niet meer vergeten.

Dank voor de tip

Hugo Bakker
8 years ago
Reply to  Rob van Weert

Herkenbaar Rob, ik heb vaak genoeg gratis workshops gegeven, iedereen wild enthousiast naar huis, en ik dacht dat ik er niets aan overhield.
Dat zat hem voor een deel in het feit dat ik indirect van anderen iets terugkreeg. En voor een ander deel toch ook het feit dat ik niets aanbood. Daardoor konden de deelnemers ook niets teruggeven in de vorm van geld.
Nu doe ik wel altijd een aanbieding op een manier wil doen die bij mij past en tegelijk ook balans creëert tussen geven en ontvangen.
Eergister bij Open Circles met Rich Schefren weer meer handvatten gekregen om dit te doen. Dat vond ik erg waardevol en dat ga ik morgen tijdens een gratis workshop direct toepassen.
groeten, Hugo Bakker

Michaëla Wierdsma
8 years ago

Weggeven is inderdaad een hele goede manier om jezelf in de markt te zetten. De kunst is om de werkelijke waarde pas in een vervolg traject van het gratis weggeven neer te zetten zonder dat het irritant is.

De waarde van het vervolg moet ook minstens van gelijke zo niet hogere kwaliteit zijn als de gratis waarde.

Ik hoop daar nog meer over te leren van Nisandeh.

Fijne dag, Michaëla

Nathalie Leenen
8 years ago

Jouw idee volg ik en dit najaar krijg ik volop klanten!!! Ik weet het zeker…. Samen met anderen ga ik een proeverij neerzetten, helemaal gratis. Dit zal mijn eerste succes worden.

Super bedankt Nishandeh voor het delen van dit inzicht.

Anneke Panella-Drijver

Dit was het laatste zetje dat ik nodig had. Opeens zie ik zo helder voor mij wat mijn gratis front-end gaat worden bij zakelijke trainingen.
Opfris workshop grammatica Engels! Dank, dank, dank!

Bij de cursussen voor particulieren had ik hem al bedacht. Alles is bijna beschreven en klaar om maandag definitief geïmplementeerd te gaan worden. Spannend, maar super leuk.

Harold Nijdam
8 years ago

Wij hebben Restaurant Aan Tafel in Zaandam.

Ik vind het lastig om bepaalde strategieën te vertalen naar de restaurant business. Kennis gratis weggeven is makkelijk en ik vindt het logisch dat mensen daar voor terug komen.

In het restaurant ligt het toch lastiger met de kosten van inkoop en personeel huisvesting en dergelijke.
Wij geven ook wel proeverijen weg, maar blijkbaar toch nog niet op de juiste wijze. We groeien, maar niet hard genoeg.

Tijdens verkoopgesprekken en geïnteresseerde gasten laat ik wel veel proeven en weet zo ook de verkoop ook te bevorderen, maar dit brengt geen nieuwe of meerdere gasten naar ons restaurant. Of ben ik gewoon te ongeduldig?

Iemand nog ideeën die niet meteen investering vragen?

Monique van Gevelt
8 years ago
Reply to  Harold Nijdam

Beste Harold,

Je hebt nu al veel goede ideeën van iedereen. Daarnaast zie ik dat je al goed bezig bent met je zaak!

Maar ik mis een belangrijk aspect als ik naar je website en op facebook kijk. Iets wat cruciaal is in met name de horeca.

Je gast moet weten: WIE geeft mij dit gratis. En dat is niet het restaurant, maar het gezicht van het restaurant. Wie is de eigenaar. Wie is het team? Treed meer naar voren, laat zien wat je drijft. Wat is je visie? Wat maakt jou en je zaak anders dan alle anderen op de Dam.
Plaats foto’s van jezelf, je team, de chef. Maak geen blog maar een vlog. Voor de horeca gast veel aansprekender. Laat de Chef een gerecht voor de camera maken en post dat.

Nog een aandachtspunt voor de site en dus wellicht voor de beleid. Je hebt heel veel mogelijkheden, maar ik kan niet eruit halen wat nu exact je doelgroep is. Schrijf naar je doelgroep toe. Meng je in de netwerken / verenigingen ed van je doelgroep.

Mocht je moeite hebben met de handvaten hiervoor kun je contact met mij opnemen. No worries ik help je gratis op weg.

John Verbruggen
8 years ago
Reply to  Harold Nijdam

Je kunt in ieder geval werken aan de lijst (met emailadressen). Geef iets kleins weg in ruil voor het emailadres. Dan heb je tenminste de gegevens van je klanten.

Dan kun je ze eventueel benaderen voor acties en dergelijk Dit doen volgens mij nog heel weinig restaurants.

Michaëla Wierdsma
8 years ago
Reply to  Harold Nijdam

Hoi Harald,

Is er niet een netwerk groep die een goede locatie zoekt en ze bij jouw de lunch of iets dergelijks afnemen. Neem dan ook zelf deel aan de gesprekken zodat je ook de ondernemers leert kennen.

Vraag je gasten waarom ze voor jouw restaurant hebben gekozen. Vraag wat dieper door dan alleen prijs/menu. Misschien hebben ze wel eens gehoord dat er zo vriendelijk bediend werd, er een kwinkslag was of wat dan ook maar opviel. Dat opvallende kan je dan gebruiken om het nog opvallender te maken.

Vraag je gasten ook wat een verbetering zou kunnen zijn in je restaurant. Niet alleen het menu of prijs/kwaliteit, maar ook in de schoonmaak. Niets is zo irritant al kalkaanslag bij het fonteintje of in het toilet. Dat toont een gebrek aan nauwkeurigheid.

Succes met alle commentaren implementeren. Fijne dag, Michaëla

Miriam Hekker
8 years ago
Reply to  Harold Nijdam

Hoi Harold, door jouw stukje moet ik gelijk aan Alexandra Noij denken, je vindt haar contactgegevens via aandacht4all.nl. Ik heb haar recent ontmoet bij de Master Entrepreneur en jouw vragen liggen geheel in haar straatje. Ik weet zeker dat ze jou hiermee verder kan helpen. Heel veel succes!

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago
Reply to  Harold Nijdam

Hoi Harold,

Wat brainstormen van ideeën:

* Misschien kan je samenwerken met ondernemers uit jouw beurt. Die in ruil voor een klein geschenk aan jouw klanten – reclame mogen maken in jouw zaak.

* Je kan verschillende soorten wedstrijden bedenken – Daar doen dan wel veel mensen aan mee, maar slecht 1 iemand of 2 moet je dan iets teruggeven.

* Je kan schilderijen of foto’s tentoonstellen van andere mensen. Als dit goede weken zijn, geeft dit een meerwaarde aan de sfeer. – waarschijnlijk wel bekend

* Een deel van de zaal goedkoop verhuren voor meetings – bijvoorbeeld op momenten dat het rustig is. (of gratis mits consumptie)

* Enkele heel goede recepten weggeven via internet (hebben bepaalde bakkers heel veel succes mee gehad – mensen komen uiteindelijk toch omdat ze het niet zo goed kunnen namaken)

* Nodig bekende personen uit / laat andere mensen een wedstrijd of event organiseren in jouw zaak…

* waarom mensen naar een restaurant gaan: voor de romantiek, plezier, handigheid of familiesfeer. Kan je nog andere zaken aanbieden die daarbij aansluiten: bijvoorbeeld muzikanten, gratis kindermenu op zaterdag middag? / gratis dessert op de verjaardag van iemand – dit hangt ook af welke richting jij precies met jouw zaak wilt uitgaan.

Groeten en veel succes!

Marloes van der Kamp
8 years ago
Reply to  Harold Nijdam

Hai Harold,

In je restaurant een postertje met QR-code waarin je mensen vraagt je Facebook pagina leuk te vinden. Heel veel mensen hebben een iPhone en kunnen dat dan ter plekke doen. Vanuit de Facebook pagina dan mensen naar je opt-in leiden.

Succes!

Anita Brinkman
8 years ago

Hoi Marloes

Dat is voor meer dingen een hele goeie tip, bedankt!

gr Anita

Nicky Koopmans
8 years ago
Reply to  Harold Nijdam

Dag Harold!
Zoals John al zegt, werk aan je opt-in lijst. Die heb je nog niet op je site, zag ik.
Wat dacht je van het gratis weggeven van het cocktail van de maand recept, of het recept van het best lopende voorgerecht? Tips over welke wijn bij wat voor soort gerechten? Hoe maak je een tafel op? Waar koop je de beste vis?

Allemaal leuke onderwerpen voor een blog of gratis e-book en daarmee geef je gratis insider kennis weg.
Ga een partnerschap aan met je bloemenleverancier. Doe iets geks bij je kopje koffie ipv het eeuwige koekje of chocolaatje, iets dat een merkteken wordt van jouw restaurant.

Spaarkaarten, na 5 keer een gratis hoofdgerecht/fles wijn.
Ik hoop dat ik je op een paar ideetje heb kunnen brengen. Veel succes!

groet, Nicky

Esther Molenaar
Esther Molenaar
8 years ago
Reply to  Harold Nijdam

Je kunt ook een ervaring creëren. Een dusdanige ervaring waardoor gasten bij jou terugkomen en het woord over jouw restaurant verspreiden. Een heel goed voorbeeld van een ervaring is natuurlijk de Business Bootcamp.

Dat kun je ook vertalen naar jouw restaurant.

Succes!

Liesbbeth Noorlag
Liesbbeth Noorlag
8 years ago
Reply to  Harold Nijdam

In mijn familie weten we of een restaurant goed is als de kruidenboter met verse kruiden en een drupje citroen vers is gemaakt. Of knoflookboter, datzelfde met verse knoflook.
Als je mensen een mandje brood met kruidenboter en een karaf water aanbiedt willen ze graag de rest bestellen en afrekenen

Guido Feitsma
Guido Feitsma
8 years ago

Beste Nisandeh,

Bij mij heeft gratis informatie verstrekken op een andere manier gewerkt. Wellicht is het idee hetzelfde, maar op een andere ‘schaal’.
Als bijna afgestudeerd rechtenstudent geef ik gratis juridisch advies aan mensen, via een door mijzelf opgerichte rechtswinkel. Op deze manier verhoog ik de waarde van mijn juridische kwaliteiten en daarnaast dat van mijn cv. Plus je ziet dat je met relatief weinig inspanning, het leven van je klanten behoorlijk versoepelt. Geweldig om te zien. Van de medestudenten die hetzelfde hebben gedaan, heeft een aanzienlijk deel een goede baan in de advocatuur gekregen. Op die manier doet ‘de maatschappij’ denk ik iets terug voor je.
Het is niet voor niets een gewild baantje.

Groeten

George Begemann
8 years ago
Reply to  Guido Feitsma

Hi @Guido

Wat is je specialiteit?
Wat is je droom?

Isabelle Plasmeijer
Isabelle Plasmeijer
8 years ago

Mensen die niet kunnen geven zullen nooit iets ontvangen.

Mirjam Stoffels
8 years ago

Inderdaad, geven loont!

Op dit moment doe ik dat zelf nog in de vorm van een blog, vol met waardevolle, inspirerende informatie. En niet alleen van mezelf, ook van gastblogsters [dit is eigenlijk door-geven…]! Ik word hiervoor beloont met het gestaag groeien van mijn mailinglijst en volgers in de social media.

Binnenkort het eerste gratis inspirerende eBook en moge daar dan nog vele van volgen…

Vanaf het najaar staan er vier Lifeclasses op het programma [in samenwerking met een collega-onderneemster]. Het idee is om deze vier classes ‘per stuk’ aan te bieden én als volledige serie van vier [met een mooie korting]. Vreemd dat het tot nu toe nog niet in me op is gekomen om de hele serie vooraf te laten gaan door een gratis class [terwijl jullie Open Circles zo’n mooi voorbeeld zijn van dat systeem én dat het werkt..]. Werk aan de winkel dus om een vijfde [of liever eerste] introductie-Lifeclass te gaan maken!

Dank je voor dit blog, Nisandeh, en het mij hiervan bewust maken!

Jan Pieter Wieldraaijer
Jan Pieter Wieldraaijer
8 years ago

Ik ben nu 2 jaar bezig als ondernemer en volg de Business Campus van Open Circles sinds de Business Bootcamp van januari 2013. Elke keer kom ik weer helemaal enthousiast de zaal uit. Zo ook na het Leef Lekker evenement van zaterdag jl. (wat een fantastische dag) met het heel voordelige pakket aan boeken en CD-DVD’s, Het duizelt me weleens vanwege de vele waardevolle inzichten voor je persoonlijke en zakelijke ontwikkeling. Waarmee moet je beginnen …..

Ik ben, in het kader van het blog-onderwerp “gratis weggeven”, begonnen met het houden van evaluatie-gesprekken met opdrachtgevers (dus waar ik al een opdracht voor heb uitgevoerd) en daaraan gekoppeld enige reflectie op de verwachting van de opdrachtgevers (internationaal werkende goede doelen organisaties) hoe de naaste toekomst (en daaraan gekoppelde “uitdagingen”) er uit zal zien.

Onafhankelijk van de uitkomsten van deze gesprekken doe ik achteraf het aanbod om bij een eventuele volgende opdracht enkele uren gratis in te zetten.

Ik heb daar positieve reacties op ontvangen. En het voelt voor mij zelf goed op deze wijze iets te kunnen terugdoen. Het is allemaal lange adem werk, maar ik ben er van overtuigd dat het werkt.

Succes allemaal
Jan Pieter

Martin Kugel
8 years ago

Nisandeh en team, allereerst bedankt voor dit geweldig cadeau!

Het systeem ‘gratis’ werkt! Dat op zich was al een grote insight sinds mijn eerste Business Bootcamp in 2012. Dat je sowieso moet werken met systemen (voor alles) heb ik inmiddels wel in de gaten.

Mijn doelgroep (management) bied ik een gratis communicatiesan + rapport aan (low risk front-end product) waarmee ik een geweldige lijst opbouw. De upselling naar m’n grote scan/audit is nog niet geweldig. Ben er achter dat ik m’n geloofwaardigheid nog verder moet opbouwen (onder andere blogging, netwerken, publicaties, testimonials). Daarnaast ga ik nu ook communicatie masterclasses ter waarde van 597 euro GRATIS WEGGEVEN. Velen noemen dit waanzin, maar ik geloof dat dit gaat werken om verderop in het proces wel die paar duizend euro te vragen voor de audits.

De masterclasses staan nog niet op de website, daar wordt ‘as we speak’ aan gewerkt. Binnenkort live.

With love, Martin

Ingrid La Haye
8 years ago

It is all about enthusiasm!!!!

If you share out of enthusiasm, it will spread like a virus.
Have fun with it!!

Ingrid Lahaye

Daphne Vrolijk
8 years ago

Ja, ik geloof zeker in het belang van geven. Je kunt pas ontvangen wanneer je kunt geven. Dit geldt trouwens ook andersom.

En wanneer je in overvloed geeft zal je ook in overvloed ontvangen. Dat komt doordat je zo de Wet van de Aantrekkingskracht activeert.

Dat zie ik bij Open Circles en bij mijn eigen bedrijf.

Ik geef met liefde gratis mijn kennis via mijn blog, via templates en via mijn eBook “Mind Power voor Succes”, verder geef ik gratis Business Succes Strategiesessies en een gratis training.

Daar ontvang ik zeer veel voor terug: energie, mooie contacten, tevreden (terugkerende) klanten en geld!

Liesbeth van Buuren
8 years ago

Reputatie en vertrouwen opbouwen kost inderdaad tijd. Mijn ervaring is door te geven bouw je vertrouwen en relaties. En daar draait het bij ondernemen toch om? Het beste van je bedrijf en jezelf geven om de klant te helpen.

Arjen van der Wal
8 years ago

Ja, ik denk dat het kan werken, maar is het geschikt voor iedere branche?
Ik denk van niet, maar hoor graag andere meningen.

Dolores Dimic
8 years ago

Arjen, het werkt volgens mij in elke branche. Als je fysieke producten verkoopt, kun je cursussen over de toepassing geven of kortingsbonnen. Noem eens een voorbeeld waar het volgens jou niet zou werken.

Michaëla Wierdsma
8 years ago

Hoi Arjen,

Ik denk dat je in elke branche wel wat weg kan geven. De kunst is de triviale waarde uiteindelijk niet weg te geven maar als consult of product aan te bieden zonder dat het op koppelverkoop lijkt.

Bedenk een branche waarbij je denkt dat je echt niets kunt weggeven. Ik ben heel benieuwd.

Fijne dag, Michaëla

Wilko van der Ploeg
8 years ago

@Michaela… Belastingdienst? Volgens bij is het enige wat die geven eerst van je afgenomen…

Aan de andere kant, is het natuurlijk ook het enige bedrijf in Lalaland… zonder marketing en zonder product betaalt iedereen aan hen…

Michaëla Wierdsma
8 years ago

Dat is een goeie @wilko. De belastingdienst, ja die betalen we allemaal. Gelukkig maar, daarom kon ik naar school, wordt mijn vuilnis opgehaald en worden veel dingen geregeld waar ik niet elke keer voor hoef te betalen.

Wil je minder belasting betalen dan zoek je een goede fiscalist die je helpt de mazen van de wet te vinden. Daarnaast feliciteer ik iedereen die over zijn topinkomen 50% belasting betaald. Een dergelijk inkomen wil ik ook wel (met open circles binnenkort bereikbaar!).

Fijn weekend, Michaëla

John van de Schoor
8 years ago

Ik ben het helemaal met je eens. Weet dat het op deze wijze werkt. Zo geef ik bijvoorbeeld voor een klein prijsje een basiscursus voor mensen die nog nooit gemasseerd hebben om te ervaren of dit iets voor ze is. Hier komen dan weer aanmeldingen uit voort, of niet. Sommige mensen komen tot de ontdekking dan dat ze het toch niet zo leuk vinden of er geen aanleg voor hebben, ondanks dat ze het graag willen.
Het lijkt mij een goed idee om bijvoorbeeld voor 4 uur een gedeelte van een weekendcursus (cursus stoelmassage, cursus ontspannningsmassage of cursus klassieke massage) gratis als proef weg te geven.

Ik weet alleen niet hoe ik zoveel mensen kan benaderen om hieraan deel te nemen. Heb een mooie website, maar iedereen gaat ervan uit dat er kosten aan verbonden zijn.

Hoe heb jij zoveel mensen bij elkaar gekregen als ik vragen mag?

Vriendelijke groet,
John van de Schoor

Yvonne van Loon
8 years ago

John,

Het is belangrijk dat je een groot netwerk opbouwt en dus veel mensen rechstreeks kan bereiken. Je kunt hier heel goed social media en een nieuwsbrief voor inzetten. Lever waarde via deze kanalen en jouw netwerk groeit.

Succes!

Esther Molenaar
Esther Molenaar
8 years ago

Dat klopt helemaal Yvonne.

Dicht bij jezelf beginnen via je blog en social media. Volhouden is hier het sleutelwoord.

Saskia van Velzen
8 years ago

John, heb je een weblog en een mailinglijst? Anders is het een idee hier direct mee te beginnen. Ik begon vorig jaar augustus met 9 mensen op mijn lijst, inmiddels zijn het er ruim over de 100. Iedere maand een bericht over iets wat ze zelf alvast zouden kunnen doen. En iedere keer een uitnodiging naar de gratis introductietraining. Via Mailchimp kun je, zolang je lijst nog niet megagroot is, gratis nieuwsbrieven verzenden. Je ziet dan gelijk de openingsgraad en clickrates.

Succes!

Marleen Deboeck
8 years ago

Inderdaad fantastisch hoeveel informatie jij met ons deelt Nisandeh, gratis! echt bruikbaar materiaal, zonder catch van “als je het echt wil weten moet je je maar inschrijven…”,

Nee, ik ga telkens naar huis met inzichten bruikbare tips en tools en een bom aan energie om er tegen aan te gaan!

Je toont tevens dat niet ieder op zijn eilandje hoeft te zitten en zich moet beschermen tegen “concurrentie”….je staat open voor iedereen en geeft echte waarde en kennis aan alle deelnemers! Dank je wel hiervoor. een voorbeeld van “walk your talk”. En vertrouwen dat er “ruimte is voor iedereen, en genoeg werk voor iedereen”, als je het maar vanuit de juiste ingesteldheid en passie doet!
dank je wel

Pieter van Dijk
8 years ago

Gratis weggeven = vertrouwen geven aan je prospects die je nog niet eens kent!

Stephen Covey zei al:
The job of a leader is to go first, to extend trust first.

Als dan ook nog de inhoud sterk is en je klanten kunnen zich verbinden, dan ben je al een eind op weg.

Dit geeft weer extra energie om mijn e-book en front-end verder te ontwikkelen!

Suzanne Lips
Suzanne Lips
8 years ago

Ik geef graag een paar oefenlesjes gratis, dat prikkelt en mensen zoeken de diepgang daarna en komen terug!

Sandra Smulders
8 years ago

Ik ben het helemaal met je eens.

Naast mond tot mond reclame is ‘sampling’ de beste manier om je bedrijf, product of dienst te ‘verkopen’. Mijn marketing is daar volledig op gebaseerd. Ik geef samples weg om mensen zelf te laten ervaren hoe goed mijn producten zijn. Zijn ze tevreden, verkoopt het vanzelf, hoef ik ze enkel nog maar naar de webshop te verwijzen.
En dat werkt erg goed in Nederland, wij Nederlanders zijn gek op gratis 😉

Marja Dedden
8 years ago

Ik had nooit problemen met veel van mijn kennis “weggeven” totdat een prospect tegen mij zei dat ik hem al zoveel kennis en handvatten had gegeven om mee aan de gang te gaan, dat hij mij daarom nog niet had ingehuurd. Maar toen hij mij dan uiteindelijk toch inhuurde kwam hij tot het besef dat als hij dat eerder gedaan had hij al veel verder was geweest. En dat hij dat aan anderen zou vertellen. Ik heb er nu een heel goede ambassadeur bij.
Ik heb ook geen problemen meer met veel weggeven. Ik voel mij daar ook het prettigst bij.

Annemarie Cusinello
8 years ago

Wij geven veel gratis informatie weg: 2 wekelijks een blog, maandelijks een lezing met daarin een speciale aanbieding (30% korting op de behandelingen), gratis intakes. Voor grotere klanten (instellingen, bedrijven, sportteams) behandelen we eerst 4 keer gratis.

Het werkt echt: mensen kopen pas bij ons, nadat ze vertrouwen in ons hebben. In januari gaan we toewerken naar no cure no pay. Na de Master Entrepreneur zijn de prijzen gestegen met 50% en we hebben in de afgelopen paar weken veel nieuwe klanten gekregen. Mensen willen eerst ervaren wat acupunctuur is voordat ze een behandeltraject starten.

Rob Stalenhoef
8 years ago

Ik ben het er helemaal mee eens! Ik vind het zelf ook gaaf als ik iets gratis mag ontvangen dat waardevol is.

Dus ben ik druk bezig met schrijven om zo gratis content weg te geven. Verder heb ik mijn trouwe klanten net een heel mooi boek gegeven als blijk van waardering voor hun trouw.

Daarnaast zoek ik samenwerking met diverse bedrijven om samen te kijken of we iets te kunnen geven aan onze klanten.

So, working on it.

PS. Vered, Nisandeh en Team Open Circles, bedankt voor het übergeweldige weekend!

Ingrid Langen
8 years ago

Wat mij het meest opvalt in bovenstaand artikel is niet zozeer het gratis weggeven. Al was dat voor mij ook een eye opener in 2010 en ben ik het stap voor stap gaan toepassen. Wat ik nu zie gebeuren is dat vanuit de gratis workshops geen aanmeldingen komen voor het vervolg (geen geld is dan het excuus) . Die vervolg aanmeldingen komen wel uit heel andere hoeken, waar ik ze niet had verwacht. Bijzonder wel.

Wat me opviel hierboven: het was een ‘inspired action’. Zo’n idee dat je opeens een grote sprong voorwaarts brengt. Al weet je dat van tevoren niet. Klakkeloos kopiëren wat een ander doet, werkt niet echt. Maar iets doen vanuit zo’n inspiratie, dat werkt! Die inspiratie komt vanuit rust en vertrouwen. Daar werk ik nu het hardste aan: geen stress en angst maar rust en vertrouwen. Dan komt die ‘inspired action’ en de resultaten vanzelf.

Annet van Prooijen
8 years ago

Ik geef iets weg op het gebied van gewicht en waardevolle adviezen 7 dagen tips een man 1800 kcal en vrouwen 1500 kcal per dag.

Dubravka Vajagic
8 years ago

Ik ben helemaal mee eens met jou Nisandeh. Geven is onze natuurlijke staat. Maar 2% van de mensen zijn verkopers de rest is volgens mij “Givers”. Ik vindt heerlijk om te geven en dat doen wij veel op ons site thuisinmijnlichaam.nl maar ook in onze workshop en verder in het leven.

En zeker werkt het aantrekkelijk. Wet van Aantrekking werkt perfect.

Linda Hens
8 years ago

Hello Nisandeh,

I’m very grateful for all the free blogs, videos and seminars you give away. I (or should I say we? the Smart Sales team) We have done a lot of trainings in the US and elsewhere in Europe, but we have learned the most from Open Circles because you can really implement all this information and get results. It’s more than “mindset and feeling good”. Since then we started working like you do. Give first, build trust,…and now we have people coming to us saying they want to work with us simply because we work the “Nisandeh Neta way”. And Gary Vaynerchuk is really amazing. He’s our rollmodel in our field 🙂

We help solo-entrepreneurs and trainers gain more customers with their website. We give 2 free e-books with tips, one about social media success and the other one is about building your e-mail list. We also have a free Website Boost Session, we analyse your website (via Skype session) and you get free tips and advice about what your website needs to be able to turn strangers into customers.

We continue working on improving our products and services, this is only the beginning! We wish you and your team a great holliday!

All the best,
Linda

Gertie Boleij
8 years ago

Ik geef een gratis workshop Studiekeuze als opstap naar een studiekeuzeonderzoek. Ik heb een studiekeuzeadviesbureau. En als kennismaking werkt het om over je methode te vertellen en een test aan te bieden. Dan kan ik uitleggen dat interpretatie van testen en individuele gesprekken de meerwaarde zijn.

Ik ga nu een lijst maken voor ouders van kinderen met een studiekeuze vraag zodat zij die kunnen dowmloaden op mijn website. Deze lijst met tips is voor ouders om hun kind te helpen bij hun studiekeuze. Maar.. deze komt eraan. Mijn website moet nog aangepast worden voor opt-in. Daar is de zomervakantie voor!

Esther Nijdam
8 years ago

Helemaal mee eens, Nisandeh! En dank je wel voor alle waardevolle informatie. Je hebt mijn hele bedrijfsvisie veranderd!

Nederland is natuurlijk het perfecte land voor deze strategie. Wat ik wel moeilijk blijf vinden is: hoe krijg je ze van ‘kijken kijken niet kopen’ naar ‘uitproberen én kopen’? Dat ze niet alleen gebruik maken van de gratis diensten, maar daarna ook echt overgaan op aankoop?

Weet één van jullie misschien hoe je dit kunt bereiken?

Misschien wel handig om ook iets meer te weten over mijn bedrijf: Ik help creatieven (primaire doelgroep) om hun creativiteit, energie en houding te boosten vanuit de basis: de wervelkolom. Dit doe ik door Critical Alignment yogalessen en workshops te geven, op locatie van de klant.

Je kunt dus zelf bepalen met wie, waar, wanneer en hoe vaak je yoga wilt doen, en, als je wilt, zelfs welke probleemzones je wilt aanpakken.

Tijdens de yogalessen maak ik gebruik van verschillende tools, zoals een rubberen strip en vilten matje, om daarmee spanningen in je rug, nek en schouders op te kunnen lossen.

Een paar ideeën:
– Creatieven het effect laten ervaren door gratis lessen te geven op plaatsen waar veel van hen samenkomen.
– Bovengenoemde tools verkopen, in combinatie met 2 gratis oefeningen op mp3, zodat ze er ook zelf veilig mee aan de slag kunnen.
– Blog met tips voor het boosten van je creativiteit, energie en werkhouding.
-… hebben jullie nog andere ideeën?

Succes met jullie mooie bedrijven, erg leuk om te lezen waar jullie mee bezig zijn!

Groeten,
Esther

Jenny Hoekstra
Jenny Hoekstra
8 years ago

Ineens realiseer ik mij dat ik voor mijn theatergroepen altijd begon met een gratis proefles, 10 van de 15 gaven zich vaak op. Nu ik in een andere branche zit, heb ik het gevoel dat ik niet teveel moet weggeven, anders kan een ander er mee aan de haal gaan en met mijn ideeën verdienen.

Rare overtuiging die ik maar gauw moet omdraaien.

Collin Leijenaar
8 years ago

Ik ben het er helemaal mee eens! Het gratis weg geven van iets waar de prospect wat aan heeft bouwt mee aan het vertrouwen.

Wij geven al jaren een gratis proefles voor geïnteresseerden zodat ze eerst eens kunnen kijken hoe het is, hoe de docenten zijn et cetera. En natuurlijk krijgen ze een super inspirerende eerste les op hun instrument van keuze.

Door de seminars van Nisandeh ben ik wel op nog betere ideeën gekomen hoe we nog meer value kunnen geven tijdens die proeflessen, zodat hopelijk de conversie alleen maar groter wordt.

Dus implementeren is het magische woord geworden, en daar ben ik volop mee bezig. Eind augustus begint de school weer, en dan volop knallen volgens de handvatten die Nisandeh heeft aangereikt! Zin in!

Succes iedereen!

Marloes van der Kamp
8 years ago

Ja, het werkt; mijn e-mail lijst is gestaag aan het groeien door een gratis online meditatiecursus die mensen kunnen downloaden als ze hun naam en e-mail adres achter laten.
Het heeft even geduurd, maar ik krijg nu ook comments bij de pagina’s van de meditatiecursus; heel leuk :).

Verder heb ik nu een blog, daar heb ik nog bijna geen comments, maar ik vertrouw erop dat dat ook gaat komen. Wel was ik vorige week in een LinkedIngroep het populairste artikeltje met mijn blog over hoe frustrerende personen of situaties los te laten.

Marie-Astrid Zeinstra
8 years ago

Interessant, Marloes, een online meditatiecursus! Waar kan ik me inschrijven?

Barbele Kindt
Barbele Kindt
8 years ago

Ik ben al langer overtuigd van de waarde van geven. Ik volgde intussen de Bussiness Bootcamp en Master Enterpreneur. Ik merkte dat ik al heel wat doe van wat ik Nisandeh aanbracht. Alleen deed ik dit alles veel te los, zonder structuur. Ik had geen systeem.

In de Master Enterpreneur werd dit systeem aangereikt. Ik ben nu alles aan het implementeren en merk nu al het positieve resultaat. Geef, maar weet hoe, wat, wanneer, aan wie, waarom … en vooral wat erna!

Ondernemende groet,
Barbele

Inge Hellings
Inge Hellings
8 years ago

Iets gratis schenken kan meehelpen tot een betere business, mensen kunnen dan proeven van hetgeen je te bieden hebt. Het is een naar mijn mening een geweldig marketingtool!

Peter Blokland
8 years ago

Hartelijk dank om dit essentieel inzicht met ons te delen.

Het is inderdaad de sleutel tot succes in deze business. Het is namelijk een uitstekende manier om je publiek en potentiële klanten te respecteren.

Respect is iets dat je alleen maar kunt geven en krijgen. Je krijgt het pas als je het eerst voldoende gegeven hebt en dat is dus ook zo voor jouw trainingen.

Door het grote respect dat je tijdens de Business Bootcamp geeft en de aarde die je daar in steekt, maakt het mogelijk voor je klanten om dit respect op hun beurt te geven door een fatsoenlijke prijs te betalen voor je producten en trainingen!

Hugo Bakker
8 years ago

Hi Nisandeh, hi everybody,

I totally agree with you. last year I experienced that giving away literally all my knowlegde via 101werkvormen.nl was not only fun to do but also very rewarding:
I have build an expert status. My workshops are full and many people happen to know me when I walk around at Open Circles.
A publisher even called me if I was interested in writing a book!

This year I have written a free step by step Implementation plan including ‘how-to’ video’s.

I really like to share my knowlegde!

Have a good holiday, iedereen veel succes met delen!
Hugo Bakker

Tatiana van Gaasbeek
8 years ago

Dankjewel Nisandeh, voor het delen van dit fantastische inzicht!

In de afgelopen 5 jaar heb ik ontzettend veel geleerd, zowel op persoonlijk vlak als business gerelateerd, door middel van het bezoeken van seminars, workshops, volgen van mindfulness en NLP opleidingen, lezen van boeken, luisteren van audioprogramma’s en het bekijken van educatieve films.

Echter,…ik heb er te weinig van geïmplementeerd. Dat dringt de laatste tijd steeds beter tot mij door en het inzicht wat je zojuist hebt gedeeld, komt direct bij mij binnen!

Ik wil ook graag trainingen gaan geven en zocht nog naar een manier waarop en hoe. Dit is dé manier! Ik ga ook een gratis training met waardevolle content geven en dus ook alvast een vervolgtraining voorbereiden, zodat ik daar een aanbod van kan doen op de dag van de gratis training.

Keep you posted!

Tatiana

Hugo Bakker
8 years ago

Hoi Tatiana, gaaf dat je door deze post zo’n belangrijk inzicht krijgt. Je kunt nog zoveel informatie opdoen, maar als je er niets mee doet dan gebeurt er niets.
Zelf was ik er bij met de laatste master entrepreneur toen bleek dat heel veel mensen behoefte hebben aan een implementatie programma. Ik zat er naar te luisteren terwijl ik al een half jaar zo’n programma verzorg. Ik besefte toen dat de naam van het programma niet klopte (PIMPjeBusiness) en ik heb toen die avond een nieuw domein gekocht en binnen een week was de nieuwe website klaar.
Zonder op mijn borst te kloppen; het resultaat is dat ik gelijk nieuwe klanten heb.
Mijn boodschap is: de snelheid van implementeren is zo belangrijk!
Succes met je maken van je weggever,

groeten, Hugo Bakker

Marieke Hidding
8 years ago

Ik zie in hoe waardevol het is iets van waarde te geven zonder dat je daar geld voor vraagt. Wat je deelt, vermenigvuldigt.

Het is een goede stap in de richting van een systeem gebaseerd op contributie aan het geheel waarvan jezelf deel uitmaakt.

Iets geven waar jij goed in bent, wat jouw passie heeft, dat is zo energetisch positief geladen!

Wat ben ik blij dat Open Circles het nieuwe boek Koplopers geeft.

Afgelopen zaterdag kon ik niet bij het Leef Lekker event zijn. Ik heb er toch iets van meegemaakt door de livestream via internet te kijken. En nu maak ik alsnog kans op het boek 🙂

Open Circles laat mensen zien dat ze een kans hebben om te creëeren wat je wilt. En zegt je hoe je dat kan doen.
Aan jou om te weten wat je wilt en het te DOEN!

Dank jullie wel voor alle empowerment.

Esther Groenewegen
8 years ago

Sinds gisteren trotse eigenaar van het Certificate Master Entrepreneur. Na deze training besloten om weer in het bedrijf van mijn man te stappen en mij daar op de marketing te storten. Heel spannend!
Omdat het een B2B bedrijf is in biologische groenten en fruit is het nog wel even puzzelen hoe de materie toe te passen voor ons bedrijf.
Vooral het onweerstaanbaar aanbod en het gratis dingen weg geven is nog moeilijk te bedenken. Wat wij nu wel hebben bedacht is een E-boek maken voor kinderen met daarin de 10 beste redenen om voor biologisch te kiezen.
Hopelijk is dit idee leuk genoeg voor onze bezoekers van de website om in ieder geval hun Email adres achter te laten.

Wij zijn opzoek naar mensen die ons verder kunnen helpen met het maken van dit boek.
Als je dit leest en je weet iemand die ons verder zou kunnen helpen met het maken van dit boek zou dit geweldig zijn!
De content om voor biologisch te kiezen hebben wij zelf maar we zijn nog op zoek naar iemand die
daar kindertekeningen van kan maken. Ik ga het samen met mijn kinderen maken. Ik zou het geweldig vinden als mijn
kinderen als tekenfiguren in het boek voorkomen.

Verder ben ik nu bezig met Wilco om een website op te zetten om daar ook gratis content te verzamelen en deze te plaatsen.
Wisten jullie bijvoorbeeld dat Bhutan een geheel biologisch land wil gaan worden op het gebied van telen? Zie oneworld.nl
Informatie als deze zou ik ook graag middels een blog of een nieuwsbrief willen delen.

Wat wij nog wel lastig vinden waar wij ons op moeten richten met onze website. Richten wij ons op de consument? Of richten wij ons op onze klanten en hun verkopers?…..

Wat ik een ‘biggest insight’ vond was dat het onweerstaanbaar aanbod niet perse in de prijs hoeft te zitten maar dat het voordeel ook in andere voorwaarden kan zitten.
Bijvoorbeeld leveringsvoorwaarden, transportkosten. Wij kunnen namelijk geen voordeel bieden op gebied van dagprijzen. Maar wel op betalingsvoorwaarden of leveringsvoorwaarden.
Dit is voor ons B2B bedrijf beter te realiseren dan gratis dingen weg geven.

En de tip van Vered ook meteen afgelopen week toegepast:
Vraag bij elke vlucht of je een upgrade mag hebben voor je stoelen.
Nu vond ik dit op Schiphol moeilijker om te vragen dan op de terugvlucht vanuit Tel Aviv.
We waren niet succesvol. Op de heen weg was het niet mogelijk en op de terug weg was
het mogelijk voor een bijbetaling van 200 dollar per stoel. Mmm dan toch maar even 4 uurtjes
iets krapper zitten en zijn die 400 dollar snel verdiend. Maar we gaan er wel nu een sport van maken om het steeds te vragen!

Thanx Vered!
Maybe you have tips how to ask it the right way?

Kim Grashoff
Kim Grashoff
8 years ago

Beste Esther,

Geweldig initiatief om zo’n kinderboek te maken. Veel mensen zijn zich nog steeds niet bewust hiervan of willen het niet weten. Begin bij de kinderen.

Idee misschien om met basisscholen in contact te komen om dit boek/ online boek te promoten. De school van mijn kinderen is een “gezonde” school en doen er veel aan om kinderen bewuster te laten eten. Moeilijke taak want de ouders zijn meer dwars dan de kinderen. Ongelooflijk maar waar.

Zet je er ook lekkere makkelijke recepten in voor de kinderen? Met name gezonde alternatieven voor naar school…..

Heel veel succes er mee. En klop jezelf op de schouder dat je om een upgrade heb durven vragen… Je weet het, het gaat er niet om of je het krijgt, maar om het vragen. Geweldig!

Esther Groenewegen
8 years ago
Reply to  Kim Grashoff

Hoi Kim,

Mijn antwoord voor jou is per abuis op een andere plek terecht gekomen.
Misschien de warmte… ik moet ook gewoon lekker in het zonnetje gaan
zitten nu het schijnt… En niet achter de computer….

Ik wil jou bedanken voor de comments!

De recepten voor het boek is een super idee!

Denken aan scholen weer een ander goed idee!

Dus bedankt voor deze tips!

Esther

Suzanne Koenen
8 years ago

Wow Esther, goed bezig!!

Maureen Mulder
8 years ago

Hoi Esther,

Mijn hoofd zit ook nog van van de Master Entrepreneur (en daar kwam het afgelopen weekend met Leef Lekker en Rich Schrefren) ook nog bij!

Ik denk dat jouw website op jouw klanten moet richten. Die zijn immers direct verantwoordelijk voor jouw omzet.

In navolging daarvan, zou jij met je bedrijf in de communicatie aan jouw directe klanten (jouw afnemers) natuurlijk wel hulp en tools kunnen bieden voor hún klanten (de consument).

Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Ik zou het leuk vinden als je mij te zijner tijd kunt laten weten wanneer je boek klaar is, dan kan ik daar aandacht aan besteden op mijn duurzaamheidsblog.

Hartelijke groet,

Maureen

Esther Groenewegen
8 years ago
Reply to  Maureen Mulder

Hoi Maureen,

Dank je wel voor jou comment!

Ik zit er erg mee te stuggelen.
Dus jou kijk op de zaken is fijn!

Een van onze dromen is wel dat we het bedrijf meer naamsbekendheid willen geven.
Nu liggen de tomaten, komkommers en paprika’s van ons bij de AH en niemand ziet het
want alles wordt verpakt door AH met hun stickers.

We hadden al bedacht om QR codes te maken en dit samen op de verpakking te plakken
met een verwijzing naar onze website…
Op onze website kunnen wij dan laten zien wie wij zijn en waar we voor staan.

Op de website kunnen wij dan ook het boekje weggeven.
En onder de klanten van de AH is dit natuurlijk veel leuker om te doen dan voor de verkopers van
onze producten want die zijn niet perse biologische georiënteerde mensen.

Als het boekje klaar is zal ik het zeker aan je laten weten.
Het zou geweldig zijn als je het kunt vermelden op jou blog!

Misschien zou je het ook leuk vinden om met mijn schoonzus in contact te kunnen komen.
Zij is een expert op het gebied van duurzaamheid en heeft er ook al een boek over geschreven.
Haar naam is Heidy van Beurden. heidyvanbeurden.nl
Wie weet kan zij ook een blog artikel voor je schrijven?

Warme Groet,

Esther

Ilona Maas-Buddingh
Ilona Maas-Buddingh
8 years ago

Hi Esther,

Wat een mooie ideeën! Ik vind het absoluut waardevol om een boekje met redenen voor biologische groenten en fruit te lezen. En leuk dat je het richt op kinderen.

Voor illustraties zou je Cornelie Gogelein kunnen benaderen, zij maakt leuke kinderillustraties.

Ik zou ook graag contact met je willen opnemen voor het boek wat ik aan het schrijven ben: ‘Begin met Duurzaamheid’, in 5 stappen naar duurzaam denken en handelen. Ik ben nog op zoek naar meer informatie over het waarom achter kiezen voor biologische voeding. Kan ik hiervoor contact met je opnemen?

Vriendelijke groet,
Ilona

Esther Groenewegen-Jonker

Ilona,

Ik heb Cornelie gevonden!
En haar gelijk een mail gestuurd!
Hopelijk kunnen we snel aan de slag!

Nogmaals bedankt voor de tip!

Esther

Esther Groenewegen-Jonker

Hoi Ilona,

Dank je wel voor je warme comment!
Ik zou het geweldig vinden om daar met je over te praten.

Misschien is het ook een idee om daar eens met mijn schoonzus over te praten. Haar naam is Heidy van Beurden.
Zij is een expert op het gebied van duurzaamheid. Heeft er ook een boek over geschreven.
Dit is haar website: heidyvanbeurden.nl.
Wie weet kunnen we een keer met z’n drieën praten. Ze woont wel gedeeltelijk in Spanje dus dit zouden we even moeten plannen.

Leuk!

Ik hoop dat we elkaar snel spreken!

Hopelijk tot snel!

Esther

Maureen Mulder
8 years ago

Hoi Esther,

Mijn hoofd zit ook nog van van de Master Entrepreneur (en daar kwam het afgelopen weekend met Leef Lekker en Rich Schrefren) ook nog bij!

Ik denk dat jouw website op jouw klanten moet richten. Die zijn immers direct verantwoordelijk voor jouw omzet.

In navolging daarvan, zou jij met je bedrijf in de communicatie aan jouw directe klanten (jouw afnemers) natuurlijk wel hulp en tools kunnen bieden voor hún klanten (de consument).

Suzanna van der Laan
8 years ago

Hoi Esther,

Wat een leuk idee, zo’n e-book voor kinderen. Ik wil je wel helpen het e-book te maken. Ben zelf ook voorstander van de biologische groenteteelt, dus als ik op deze manier iets kan bijdragen, dan doe ik dat graag!

Esther Groenewegen
8 years ago

Hoi Suzanne,

Wat leuk dat je reageert op mijn comment!
Wat fijn dat je ons zou willen helpen!
Ik heb er nu helemaal zin in!

Ik zou het geweldig vinden als wij er een keer over kunnen praten.

Wij wonen in Rotterdam en ons bedrijf staat in Maasdijk

Hopelijk tot snel!

Warme Groet,

Esther

Esther Molenaar
Esther Molenaar
8 years ago

Hallo Esther,

Het best is om contact op te nemen met Suzanna van der Laan via LinkedIn of Facebook.

Succes!

Esther Molenaar
Open Circles Academy

Esther Groenewegen
8 years ago

Hoi Esther,

Dank je wel voor de tip!
Ik zal het via FB en Linked-in doen….

Brigitte Klijn
8 years ago

Ik heb ervaren dat ik het heel fijn vind om gratis ‘kennis’ te geven. Zo kan ik mensen die minder geld te besteden hebben toch op weg helpen om vreugdevoller in het leven te staan. Het heeft mij zelfs geholpen om steviger mijn positie in te nemen en de stap te maken om mijzelf zichtbaar te maken.

De mensen die wel geld tot hun beschikking hebben, kunnen door een gratis mini-cursus te volgen kennis met mij maken. Ook door wekelijks te bloggen krijg ik een band met mijn doelgroep.

Mijn bedrijf is groeiend en daar ben ik blij mee. Het is een gevolg van de strategie die is ingezet en de komende tijd verder uitgebreid en verfijnd mag worden.

Ori Drory
8 years ago

Dit is nog eens leuk.

Ik heb hier zojuist een artikel over geschreven en nu lees ik het hier.

Maar inderdaad, iets weggeven is een zeer prikkelende manier om enthousiasme te wekken. Dingen geven zorgt dat je onthouden wordt en het maakt het vragen daarna des de makkelijker.

Ik zie dat Amerikaanse marketeers dit ook erg vaak doen. Wel vind ik het jammer dat zij het gratis weggeven te veel volproppen met het opwekken van emotie en associaties. Zo volgde ik het webinar van Rich Schefren en vond ik de intro toch iets te suggestief.

Misschien zijn wij Nederlanders hier te nuchter voor. Maar een ding vinden Nederlanders wel geweldig.

En dat is gratis waarde.

Krista Steenbergen
8 years ago

Wat een inzicht dat je heel veel content gratis kunt weggeven EN je daarna een training kunt verkopen. Dat is dus geven EN geld verdienen. Mooi dat die twee samen kunnen gaan en alle partijen dan tevreden zijn.

Voor mij is het nog zoeken naar wat ik precies te geven heb. Ik heb zoveel kennis en wijsheid in mijn hoofd en hart, maar zoek nog naar wegen om dat met de wereld te delen, op een manier dat anderen er ook echt iets aan hebben. Het is een grote speeltuin van ontdekken!

Kleine noot: sommige ‘studenten’ nemen het geven iets te serieus en blijven ‘pushen’ met ongevraagde tips en adviezen. Een beetje afstemmen in de communicatie is dan wel prettig 😉

Marjolein Kamstra
8 years ago

Het weggegeven van gratis kennis of gratis producten helpt mensen je te leren kennen. Juist omdat het aanbod tegenwoordig zo groot is kunnen klanten daarop gebaseerd een een schifting maken.
En wij als aanbieders moeten ervoor zorgen dat wat we aanbieden van goede kwaliteit is.
Het staat zeker bovenaan mijn to-do lijstje.

Michel van den Berg
8 years ago

Super! Dank je wel….:)

Erwin van Litsenburg
8 years ago

Helemaal met je eens, Nisandeh! Ook ik geef al jaren waardevolle informatie weg, al heeft het me (nog) niet het fortuin gebracht dat ik wil. Maar na de business bootcamp en de master entrepreneur trainingen gaat dat helemaal goed komen. Dat weet ik inmiddels zeker! Dingen die ik onder andere gratis heb weggegeven zijn:

1) gratis workshops “starten als zzp’er” met tientallen bezoekers (helaas toen nog zonder irrisestable offer omdat ik dat toen nog niet kende)

2) gratis CV check waarvan ik er honderden heb gedaan (toen wel met een vervolg aanbod. Maar ook dat kon beter, weet ik nu)

En op mijn huidige website geef ik een gratis e-book met LinkedIn tips, welke mensen nu als opt-in op mijn website kunnen downloaden. Daarop heb ik nog geen goede follow-up klaar, maar die gaat er snel komen. Wel levert deze opt-in mij dagelijks meerdere nieuwsbrief inschrijvers op en heb ik nu een mailinglijst van zo’n 2500 geïnteresseerden!

Kortom, al het één en ander uitgeprobeerd en ook goede ervaringen mee opgedaan. Dus eens met de stelling dat gratis weggeven je business kan opleveren.