Het grootste inzicht

2609 views | 91 reacties |
shares

Als je een regelmatige lezer bent van mijn blog (eerst op de Open Circles website en meer recentelijk op de Business Bootcamp website), dan is het je wellicht opgevallen dat er iets is veranderd in de afgelopen weken. Ik heb namelijk een experiment geïntroduceerd… laat ik je er wat over vertellen…

Maar eerst wat achtergrondinformatie.
Als je wel eens hebt deelgenomen aan één van onze trainingen, dan heb je keer op keer gehoord over het belang van DEELNAME.

Door 100% deelname van je te vragen in onze programma’s, zorgen we ervoor dat je optimaal kunt profiteren van het programma, EN dat je de informatie integreert – zodat het gemakkelijker wordt voor je om je inzichten te implementeren in je zakelijke en persoonlijke leven.

Echter, gedurende de jaren van bloggen ben ik dit belangrijke motto vergeten. Ik “preekte” in mijn artikelen over wat ik denk dat goed voor je is en voor je business en vond mezelf een leraar die veel deelt en meeleeft…

Terwijl ik aan het schrijven was aan mijn nieuwe boek, dat gaat over werkelijke WAARDE bieden, zag ik wat ik aan het doen was… zolang ik mijn ‘waarheid’ ‘preek’ hoef jij niet deel te nemen en als gevolg ontvang je minder waarde dan wanneer we als partners van elkaar konden leren.

Dus… een paar weken geleden besloot ik deze nieuwe theorie uit te testen… Ik begon je te vragen om bij te dragen aan mijn blogs.
Het resultaat was fenomenaal… honderden zeer waardevolle opmerkingen… inzichten waar ik nooit op zou zijn gekomen, ideeën, aanmoedigingen en heel veel geweldige lessen…
En dat allemaal dankzij een simpel gereedschap dat we allemaal kennen en te vaak vergeten: conversatie.

Neem een kijkje op de laatste 3 blogs om te zien wat ik bedoel:

En hier is er meteen weer één… zodat we allemaal leraren en leerlingen kunnen worden en als gevolg onze ondernemingen kunnen laten groeien en meer succes kunnen creëren.

Als je aan de Business Bootcamp hebt deelgenomen, maak dan de volgende zin af:
“Mijn grootste les(sen) van de Business Bootcamp: …”

En als je niet aan de Business Bootcamp hebt deelgenomen, maak dan de volgende zin af:
“Wat ik het liefst wil leren in de Business Bootcamp: … “

Het enige wat je hoeft te doen is het commentaarvak hieronder in te vullen met jouw antwoord (zo kort of zo lang als je wilt).

  • Als je iets wilt vragen over iemand anders’ opmerking, schroom niet te vragen.
  • Als het eens of oneens bent met de opmerking van iemand, laat het weten…

Laten we het open, eerlijk en geciviliseerd houden – in ieder geval actief, zodat we allemaal kunnen leren van deze conversatie.
En kom regelmatig terug, om de interactie te kunnen volgen.

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
91 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Peter van der Vlies
11 years ago

Voor mij was de belangrijkste eyeopener op de Business Bootcamp dat we, ongeacht ons product, eigenlijk allemaal in marketing and sales zitten. Je kunt dat dus maar beter leuk vinden in plaats van een vervelend bijproduct van het ondernemerschap.

Esther Verwoord
Esther Verwoord
11 years ago

Helemaal mee eens Peter! Het heeft mij ook aan het denken gezet: wat heb ik eigenlijk te verkopen? Hoe duidelijker ik dat zelf weet, hoe beter. Voor jezelf, je focus en je actie-radius. Maar bovenal voor je klanten. Hoe specifieker en gedetailleerder je je produktomschrijving maakt, hoe meer mensen het als een uniek produkt ervaren. Het bepaalt daarmee allerlei factoren die belangrijk zijn voor de marketing. Sales & Marketing.

Rudi Schilder
Rudi Schilder
10 years ago

Mijn grootste les(sen) van de Business Bootcamp: …
-Creatief zijn!
-Succes ligt ALTIJD buiten je comfortzone
-Notificaties doden je tijd en geest (ongelooflijk hoeveel dit scheelt als je het daadwerkelijk uitzet)
-Be remarkable!
-Je betaalt toch altijd de prijs!

Dankjewel!!!

Marja Smits Kriele
Marja Smits Kriele
11 years ago

Ik heb ontzettend veel geleerd tijdens de Business Bootcamp, veel kennis was sluimerend wel aanwezig en werd door de enorme passie van Nisandeh weer goed naar boven gehaald.
Het belangrijkste dat ik geleerd heb is het onderkennen van een mijn grootste valkuilen: het uit de weg gaan van acquisitie voeren. Nisandeh heeft me de tools gegeven waarmee ik marketing op een goede en voor mij prettige manier uit kan voeren. Na de Business Bootcamp is dit deel een groeiend succesvol element geworden in mijn ondernemen en verdwijnt daarmee geleidelijk als grootste valkuil.

Baye
11 years ago

Wat ik heb geleerd is dat 1 oefening op 2 of meer totaal verschillende manieren kan worden ervaren. Ik heb het over de:
+ NEE oefening (oefenen om nee te zeggen)
+ JA/Vraag-oefening (10 mensen vragen en gemiddeld zegt er eentje ja)

Als ik met deelnemers aan de Business Bootcamp over deze oefening sprak werd me extra duidelijk dat iedereen zelf zijn eigen beeld heeft van dezelfde situatie. Een interessant effect! Ik heb zelf geleerd dat niet alleen het vragen, maar ook het aantal mensen dat je benadert met je vragen veel invloed heeft op het resultaat.

Mirjam Stoffels
11 years ago

Mijn grootste les van de Business Bootcamp was het ‘cafetaria’-model. Houd je focus op je doel, want als je eens eventjes uit de rij stapt, kun je weer achteraan aansluiten…

Gert van Dorsten
11 years ago

My greatest insight was:
I made my work a business instead of a hobby!

Ine
Ine
11 years ago

Mijn belamgrijkste les was om je passie te volgen. Te focussen op een doel/doelgroep en niet te bang zijn om een keuze te maken. Wat verder voor mij ook heel belangrijk was is te accepteren dat marketing ook heel leuk kan zijn en vooral noodzakelijk is om succesvol te zijn. En niet te vergeten: Opportunity knocks only once !

Marcel
Marcel
11 years ago

Mijn grootste les en reminder van de Business Bootcamp:

Er is er maar 1 die er voor kan zorgen dat je business kan slagen: Dat ben je zelf! Als je vooruit wilt zul je zelf stappen moeten maken.
Begin de dag met een positief gevoel, dit zul je overbrengen op je klanten en omgeving.

Indra Radjkoemar
Indra Radjkoemar
11 years ago

Belangrijkste les voor mij was: Niet wachten op goedkeuring van anderen om iets te ondernemen. Ik heb heel lang gewacht totdat iemand zou zeggen: Volgens mij ben je wel op de goede weg.
Nu wéét ik dat ik op de goede weg zit.

Ten tweede weet ik nu dat je geen geld hoeft te hebben om te ondernemen. Verkoop eerst , investeer daarna.

Veel succes ,

Marloes van Nieuwenhoven
Marloes van Nieuwenhoven
11 years ago

Mijn belangrijkste les van de Business Bootcamp: focus en stay in line. De humor en tekening van Nisandeh over de cafetaria vergeet ik niet snel meer. Ik blijf gepassioneerd en blijf lachen!

Andre
Andre
11 years ago

Zelf was ik niet aanwezig, maar ben wel erg benieuwd naar alle reacties. Met plezier lees ik de colums en de colum met het filmpje van de roltrap heb ik diverse keren afgedraaid.

Jiska
Jiska
11 years ago

Mijn grootste inzicht tijdens de bootcamp was dat ik gestopt was met groot te denken. De vele ideeën die ik had waren weggestopt. Nu wil ik weer groots denken en doen. Vandaag en morgen heb ik gesprekken met coaches, boekhouder al gesproken, nieuwe handelsnaam vast gelegd, website vast gelegd en aan het mindmappen gegaan. Ik wil verder!!!! Bedankt voor de “schop” onder mijn achterste. Jiska

Lisette Doesburg
9 years ago

Wat een mooi inzicht Nisandeh: Je bent nooit te oud (of te ervaren) om iets te leren! En wie weet is het ook wel zo… iemand is nooit te jong of te onervaren om iemand iets te leren 🙂

Wat veel indruk op mij heeft gemaakt en wat écht veranderd is: BLIJVEN VRAGEN. Anderen antwoorden niet direct. Door het uitblijven van reacties kon ik snel opgeven of van slag raken…de ander heeft geen belangstelling…wat doe ik verkeerd… Nu kan ik helder zien dat ik in zo’n situatie maar één vraag aan mezelf hoef te stellen: Waar wil ik naar toe? De tweede stap is…hoe neem IK daar mijn verantwoordelijkheid in.

Astrid van den Broek
Astrid van den Broek
11 years ago

Buiten de geijkte kaders denken was mijn grootste les.
Ik wist al dát ik van vakidioot naar ondernemerschap wilde groeien maar wist niet HOE ik dat moest doen in de al volle combi van drie bedrijven, gezin en moederschap. door de 10*10*10 regel en de rasteroefening snap ik het helemaal:
vermenigvuldig wat je al hebt en doe het samen met een team! dan is ondernemen simpel.

Anja Leinders
9 years ago

En daarmee kan je putten uit een oneindig grote pool van kennis, ervaring en wijsheid!

Esther Verwoord
Esther Verwoord
11 years ago

I would really like to be able to tell myself what I have to offer that is so special. I think I know but it is hard to sell the way you connect with clients without mentioning what you sell. Can I sell my product succesfully and connect with people in a way that it makes me feel good as well. I am just starting out and old in this business (graphic design/43). People keep telling me that I will not succeed because of it. Can I turn my so called downside into an asset?

Furthermore: I would like to learn what ‘passive income’ is all about.

Joke
Joke
11 years ago

Komend weekend hoop ik voor het eerst de Business Bootcamp mee te maken. Dat is afhankelijk van een aantal werkopdrachten die ik nog moet uitvoeren (teksten schrijven voor een krant over gebeurtenissen die zondag a.s. plaatsvinden).

Wat ik graag wil leren?
1. Een betere verdeling van tijd, werk en studie. (Baan van 30 uur, studie 10 uur per week, eigen bedrijf ‘suddert’ op een laag pitje door).
2. Hoe kan ik een redelijk vaststaand basisinkomen genereren, waardoor ik me beter kan focussen op datgene waar mijn hart naar uitgaat: het schrijven en corrigeren van teksten. Meer info over het zgn. ‘passive income’ heeft mijn belangstelling.

Fokje Ritsma
11 years ago

My big lessons from Business Bootcamp
– don’t think that you know the business rules
– don’t wait for the perfect opportunity
– Believe in yourself, have a goal, focus and ACTION
Succes!
Fokje

Jan Bullens
Jan Bullens
11 years ago

De enige sleutel tot succes zit verscholen in de communicatie. Conversatie is een, communicatie is het beste omdat er dan een duidelijk boodschap is om te delen. Deel deze boodschap en de rekensom levert meer op dan de som der delen. Ik mag medewerkers trainen in hun communicatieproces en daar worden zij, de organisatie en ik beter van. Succes allemaal en blijf met elkaar in gesprek! Groet, Jan Bullens

Coen Tuerlings
Coen Tuerlings
8 years ago

Mijn grootste les van de Business Bootcamp is werkelijk uit mijn comfort zone te stappen.

Alle neigingen om zaken uit te stellen, uit de weg te gaan, helder onder ogen te zien.

En aanpakken…. “ohh what the heck… go for it anyway” 😉

Dit maakt de weg vrij naar succesvol ondernemen…

Karin
Karin
11 years ago

Er waren een heleboel inzichten, maar een belangrijke die ik steeds weer terug hoorde in mijn hoofd was a massive, passive income. En daarna kreeg ik ook een geweldig idee om dat te creeeren, Ook leuk om binnen het gezin vragen te stellen. De handen gaan gretig omhoog.

Els
Els
11 years ago

Mijn grootste les van de Business Bootcamp was het volgende inzicht: “You pay the price anyway”. Dingen die moeite kosten zijn vervelend, maar als je ze niet doet is het ook vervelend. Dus als je toch moet “betalen”, kies dan waarvoor je de prijs betaalt!
Els

Vincent van Doorn
Vincent van Doorn
11 years ago

Mijn belangrijkste les tijdens de Business Bootcamp was meer tijd besteden aan mijn eigen marketing. Meer vertrouwen opbouwen met de mensen uit mijn netwerk en potentiele klanten om zo meer opdrachten te genereren. En als laatste belangrijke les delen is vermenigvuldigen.

Driss Tarrahi
Driss Tarrahi
11 years ago

Mijn grootste les van de Business Bootcamp: Je kan veel meer dan je denkt, ‘ergens’ zit het in je het moet er alleen nog uitkomen. Verander je mindset in positieve zin en je krijgt ongekende mogelijkheden.

Delight1
Delight1
11 years ago

Focus! 3 projecten tegelijkertijd levert je heel weinig op. Focus op het belangrijkste project en maak dit eerst af. Begin dan pas aan het volgende project.

Liesbet Muijlwijk
11 years ago

Mijn grootste les was dat het enorm belangrijk is om een doelgroep te bepalen. Nu ik mij richt op mensen met reuma, stromen de cliënten als vanzelf binnen.

Anja Leinders
9 years ago

De meerwaarde van het bepalen van mijn doelgroep had ik ook al vlug in de gaten na de Business Bootcamp, Liesbet. Het heeft me alleen wel heel veel moeite gekost om deze zo specifiek mogelijk te maken. Nu hij eenmaal bepaald is, is het veel gemakkelijker om me erop te richten.

Finn Sesay
11 years ago

Even tussendoor: Hoe kan mijn foto ernaast komen ?
Finn

Nisandeh Neta
11 years ago
Reply to  Finn Sesay

Hai Finn,
Om je foto naast je opmerking te plaatsen, ga naar: http://en.gravatar.com/site/signup/ – vul je email adres in (het zelfde adres als die je hebt gebruikt om je opmerking te plaatsen), dan ontvang je een email met instructies.
Het is eigenlijk heel eenvoudig, en het maakt het blog veel persoonlijker.

Robert Kiemel
Robert Kiemel
11 years ago

Mijn grootste les en reminder van de Business Bootcamp is:
Dat als ik in mijzelf geloof en in de potentie die bij mij latent aanwezig is dat
– ik deze energie ga uitstralen
– het helpen van mensen in het vinden van hun eigen potentie makkelijker en leuker wordt
– Ik meer geniet van het nu
– ik meer en meer ontdek over mijzelf en datgene wat ik te doen heb
– ik tot actie kom en positieve resultaten waarneem
– ik merk dat ik meer contact heb en meer in contact ben
Kortom dat ik wakker werd en begrijp dat de kern van mijn ondernemen in het werkelijk uitvoeren van mijn ideeën zit!

Daisy Goddijn
11 years ago

Mijn grootste les van de Business Bootcamp: zorg dat je een grote vis in een kleine vijver bent, in plaats van een kleine vis in een hele grote zee. M.a.w.: FOCUS!! Ook het passief inkomen was voor mij een eye-opener. Ik heb echt een hoop ideeen en contacten opgedaan tijdens het weekend. Te veel om op te noemen. En nu weer lekker ermee aan de slag!

Karen van den Brink
8 years ago

Mijn belangrijkste inzicht is:
Eerst geven dan kun je pas krijgen.

Vreemden worden vrienden, vrienden kunnen klanten worden, klanten worden je ambassadeurs en die zorgen weer voor nieuwe vreemden. En zo gaat de cirkel door.

Zoals Nisandeh het in het groot doet, heb ik het in het klein toegepast en het werkt.

Door laagdrempelige kennismakingsworkshops te geven op het gebied van mindful eten/afvallen, leren mensen mij (en mijn visie) kennen. Een deel stroomt vervolgens door naar een individueel traject of een cursus. En zo gaat de bal rollen.

Precies zoals het bij Open Circles gaat. Heerlijk inzicht!

Roos Nabben
Roos Nabben
11 years ago

Wat ik al wist, maar nog meer is doorgedrongen:
* Ik ben ethisch niet alleen aan mezelf maar ook aan de wereld verplicht om te delen wat ik weet

Christine Trimpe
11 years ago

Mijn grootste les uit de Business Bootcamp was, dat het op de lange termijn meer waarde heeft om me te focussen op financial freedom. Daarvoor was mijn blikveld beperkt tot financial independence.

Anne Genders
Anne Genders
11 years ago

Mijn grootste les(sen) van de Business Bootcamp:
– hoe ik ervoor kan zorgen dat potentiele klanten mij kunnen vertrouwen
– hoe ik ervoor kan zorgen dat ik efficient omga met mijn tijd
– het geeft weer een enorme energyboost om aanwezig te zijn en ik heb zoveel dingen geleerd van Nisandeh maar ook van de aanwezigen en alle gebeurtenissen na de bootcamp dat als ik ze zou willen opsommen, ik nog wel een paar uur bezig ben 😉

Lucie
11 years ago

Wat ik hoop te leren in de Business Bootcamp is om Bureau Liefdeszaken duidelijk te profileren en hoe ik actief cliënten kan werven.

Ger van Hees
Ger van Hees
11 years ago

The most important lesson I learned was that:

25% more clients + 25% increase of transaction + 25% increase of frequency = double your income

I always thought I would have to work twice as hard 🙂

and invest 60% of the time in marketing is my new standard.

Thank you, Nisandeh.

Regards,
Ger van Hees

Ferdy Koot
11 years ago

I would like to learn in the Bootcamp how to find, attract more customers.

Jos van Baarsen
Jos van Baarsen
11 years ago

Wat ik heb geleerd van Business Bootcamp is dat de focus belangrijk is, Daarnaast goed omgaan met mijn tijd; een mindset gericht op mijn onderneming. Groot denken mag !! denk er creatief over na wat je passieve inkomen kan leveren.
Go for it whatever it takes !! Ik kan nog wel even doorgaan……….
groet Jos

Martine Verweij
7 years ago

Mijn grootste inzicht van de Business Bootcamp:
‘Give first and overdeliver’.

Inmiddels ben ik ook bij de Master Entrepreneur geweest en ben ik bezig met het implementeren van deze waardevolle informatie. Hierdoor zie ik in de praktijk de waarde van veel geven.

Doordat ik veel informatie gratis weggeef, wat ik voorheen bewaarde voor boeken en betaalde producten, merk ik dat ik meer potentiële klanten om me heen verzamel. Steeds meer mensen reageren hierdoor op deze gratis informatie.

Hierdoor is mijn blog actief geworden en krijg ik meer verkeer naar mijn website.

Door te geven gaan potentiële klanten me aardig vinden, me vertrouwen en me steeds meer zien als expert.

Als mijn ‘Ultimate Website’ online is, dan resulteert al dit geven in aanmeldingen voor mijn Front-End en uiteindelijke in betaalde klanten.

Een supersysteem!

Bedankt Nisandeh voor het delen van je kennis!

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
8 years ago

Mijn grootste inzichten:

– om geld te verdienen hoef je geen geld te hebben, maar creatief zijn

– als je iets wil dat je nog niet heb, dan betekent dat je iets niet ken

– om succes te hebben en je gezondheid handhaven, moet je een systeem hebben

Maarten Smit
Maarten Smit
11 years ago

Focus
Als ondernemer werk je in de marketing.
Bepaal je niche.
Het mag allemaal leuk zijn, hard werken met minder moeite

Anouk
Anouk
11 years ago

Hoe je on track blijft… een lichte onzekerheid (menselijk) zorgt dat je gaat waggelen (ipv doorstappen) en de verkeerde kant op gaat in vertraagd tempo…

Wim den Engelsen
11 years ago

Mijn grootste les van de Business Bootcamp was dat focus op marketing en sales belangrijk is en ook leuk kan zijn.

Diana
11 years ago

Helaas in april (werk omstandigheden reiswereld/vulkaan IJsland etc etc…) niet aanwezig kunnen zijn maar …
“Wat ik het liefst (had) wil leren in de Business Bootcamp: … “
van mij zelf uit DURVEN gaan en daarmee mijn passie voor het verzorgen en regelen van zakenreizen over brengen bij potentiële klanten. Ik ben van nature geen “op de voorgrond-type” maar wil wel graag leren mij zelf en mijn business te profileren! Ik weet wat ik kan nu deze boodschap nog overbrengen bij de rest. September is nog ver weg….

Anja Leinders
9 years ago

Mijn grootste inzichten:
De eerste keer: laat het niet bij een hobby blijven!
De tweede keer: gedetailleerde vragen stellen geeft meer resultaat
De derde keer: doelen stellen is écht natte-vinger-werk. En het werkt nog ook! 🙂

Jaco Beeuwkes
11 years ago

Wat ik zou willen leren in een bootcamp is succesvol worden.

Sylvia de Goede
8 years ago

Ook al brengt een vraag een nee, men wil je graag helpen om je bij een ander aan te voor te stellen, waardoor je een kans maakt een ja te krijgen.
Ik ga een automatische replay geven op mijn mail, dat ik twee keer mijn mail lees en einde dag een reactie geef.
En wat een super inzicht iemand anders mijn telefoontjes te beantwoorden, waardoor ik niet meer gestoord kan worden in mijn werk ritme.
Kortom een geweldige dag van prachtige en werkbare inzichten, wat ik ga omzetten in nog betere acties.
Dit zal mij dichter bij mijn doel om 60.000 euro omzet in 12 maanden te behalen.
Dank je Nisandeh voor de super leer momenten.

Bettine Quaedvlieg
Bettine Quaedvlieg
10 years ago

What I have learned from the business bootcamp: turn your good product into a remarkable product…and yesterday people told me my product…it is already remarkable I just have to leave the fear to share with strangers, accept a NO and play again and again and again untill a YES and play for the next YES….

Annemarie
Annemarie
11 years ago

Mijn belangrijkste les; voordat ik aan het bootcamp deelnam wist ik waar mijn zwakke plekken zaten (lees; netwerken) en was wel zo realistisch om te zien dat dat een bedreiging voor het slagen van mijn onderneming was. Met het bootcamp geef je jezelf een flinke schop in de behind en zie ik mezelf juist als DE factor die mijn onderneming tot een succes zal maken! Die mindset heeft de week na het bootcamp al gezorgd voor zakelijk succes.

Esther
Esther
11 years ago

De grootste les uit het Business Bootcamp was voor mij:
het is niet waanzinning, arrogant of inhalig als je groot durft te denken voor je eigen onderneming. Het getuigt van passie, lef, vertrouwen en de wens om te geven.

Anja Leinders
9 years ago
Reply to  Esther

Heerlijk om dit te lezen Esther!
Groot en groots denken is echt als grootste inzicht bij mij binnengekomen tijdens de Master Entrepreneur.
Het is de bereidheid om een bijdrage aan de wereld te leveren en heeft absoluut moed, lef en getoonde kwetsbaarheid nodig.

Esther Molenaar
11 years ago

Mijn belangrijkste les(sen) tijdens de Business Bootcamp:

FOCUS, PARTICIPATION en MINDSET.

Ik heb nu een duidelijk doel voor ogen en ik weet dat ik er 100% voor moet gaan, zonder mij te laten belemmeren door allerlei demotiverende gedachten.

De afgelopen weken heb ik al meer ideeen gekregen en de kans gegeven dan in de afgelopen jaren.

Ik heb weer passie voor mijn bedrijf en de activiteiten die ik doe en dat is in 2008 en 2009 wel eens anders geweest.

Ik denk niet meer: Dat kan ik nooit doen? Ik denk: Hoe kan ik dat doen? NIET heeft plaatsgemaakt voor HOE. Dat dwingt mij buiten mijn comfortzone te stappen en weet je……dat is nog comfortabeler dan ik dacht.

Finn Sesay
11 years ago

Vele wijze lessen. Go for it. Pay the price. Do what ever it takes. Je wordt zo groot als je jezelf toestaat. Mindset. Dat werken in de zin van uurtje-factuurtje je nog steeds afhankelijk maakt vvan je bedrijf.
Ik ben echt gaan nadenken over hoe ik mijn bedrijf ook voor mij zal kunnen laten werken uiteindelijk. Hoe kan ik de waarde van mn bedrijf laten groeien en mn bedrijf ook ‘overdraagbaar’ maken ? Welk bedrijf dan ook. En ik ben echt op zoek naar verschillende geldstromen.
Uiteraard moet ik wel prioriteiten stellen en focussen, dus sommige zaken zijn voor ‘the long run’ en nu nog in de vorm van gedachten en anderen zaken zijn dingen die ik direct al implementeer.
Finn