Ideeen voor business groei

4846 views | 67 reacties |
shares

Eén van de grootste uitdagingen voor elke kleine onderneming is hoe te groeien. En dan niet alleen in de tijden waarin de economie groeit, maar zelfs (of misschien juist) in tijden van economische crisis, zoals op dit moment.

Alles om ons heen is dynamisch, dus als je business niet groeit, dan kwijnt het waarschijnlijk weg. Als je me niet gelooft, kijk dan eens naar een plant – als het niet groeit, gaat het dood…

Het geheim van succes voor veel kleine ondernemingen is tijden van recessie is het nemen van stappen die weinig risico en weinig kosten met zich mee brengen.

In deze blog wil ik een aantal ideeën met je delen waarmee je je business kan laten groeien zonder tegelijkertijd Russische roulette te hoeven spelen.

1. Netwerken, netwerken, netwerken

Netwerken is altijd één van de beste manieren geweest om aan je business groei te werken. Sinds de recessie, echter, is netwerken de nummer 1 manier geworden. Vooral in Business to Business (B2B) sluit je waarschijnlijk de meeste deals met mensen die je kent, of mensen die je door mensen zijn aanbevolen…

Dus, hoe je het ook doet, maak tijd vrij om te netwerken.

Dat kan een KvK evenement zijn, een meeting van een beroepsvereniging, of zelfs LinkedIn. En zorg er dan voor dat je actief participeert in discussies, dat je deelt wat je weet en wie je kent en schrap dit soort gelegenheden niet te snel uit je agenda.

Uiteraard is de Business Bootcamp een fantastische gelegenheid om met honderden gelijkgestemde ondernemers en ZZP’ers te netwerken – zowel in gestructureerde vorm als op meer informele wijze – met als resultaat nieuwe contacten, nieuwe ideeën en vaak ook nieuwe deals.

2. Concentreer je op je winstgevende cliënten

Als je je cijfers eens goed bekijkt, dan zie je waarschijnlijk de volgende zaken:

  • 80% van je winst komt van slechts 5 tot 10% van je cliënten
  • Een flink aantal van je cliënten is in werkelijkheid niet winstgevend
  • Sommige cliënten maken dat je geld verliest

Er zijn vele redenen te bedenken waarom sommige cliënten niet winstgevend zijn, maar wat de reden ook is, je zult je energie en tijd moeten geven aan de meer winstgevende cliënten. Het is essentieel dat je zaken met deze cliënten blijft doen en het uitbouwt.

3. Doe iets met je niet-winstgevende cliënten

Wellicht weet je al welke cliënten je weinig winst opleveren of zelfs verlies opleveren.
Als je dat niet weet, dan heb je je accountant nodig om je te helpen deze cliënten eruit te pikken.

Als kleine ondernemer heb je eigenlijk maar twee mogelijkheden met dergelijke cliënten:

  1. Bouw je business met hen uit zodat het winst oplevert (prijsverhoging, grotere orders, etc…)
  2. Dump ze beleefd (of stuur ze door naar een ander…)

4. Zet personeel in

Oh, ik kan de ZZP’ers als horen “hoe durf je het P-woord te noemen!”.

Nu, ik heb ondertussen met duizenden ZZP’ers en kleine ondernemers gewerkt, en in de meeste gevallen worden ze bijna levend begraven onder de druk van al het werk.

Uiteindelijk moet je misschien toch accepteren dat je een team nodig hebt.

Voordat je nu in paniek raakt bij de gedachten aan de kosten die gemoeid gaan met het inhuren van mensen, stop voor een moment en denk eens aan deze mogelijkheden (met lagere kosten):

  • Tijdelijk inhuren van personeel
  • Mensen inhuren voor een beperkt aantal uren per week
  • Studenten inhuren tijdens vakantieperiodes
  • Delen van bijvoorbeeld een administratieve kracht, met een andere business bij jou in het gebouw…

5. Klim omhoog op de corporate ladder

Het maakt niet uit of je cliënt een klein of een groot bedrijf is, als er meer dan één persoon werkt, dan loont het de  moeite in contact te komen met de beslissers en/of beïnvloeders binnen het bedrijf.

Dit is niet altijd gemakkelijk, vooral in grotere bedrijven, maar het is bittere noodzaak als je je bestaande business wilt behouden en uitbouwen.

Als je bijvoorbeeld met een klein bedrijf in zee gaat en zaken doet met de office manager, dan kun je je daar tevreden mee stellen.

Jammer genoeg word je perfecte, kleine wereld goed door elkaar geschud wanneer één van de concurrenten de favoriete golfmaat van de eigenaar van het bedrijf wordt. Je bestaande relatie met de office manager levert je dan niets meer op.

Oftewel:

  • Vind uit wie de beslissingen neemt, wie de rekeningen tekent en wie deze beslissingen in belangrijke mate beïnvloedt.
  • Doe wat er voor nodig is om zichtbaar te zijn voor deze mensen (lunches, zelfde sportclubs of verenigingen etc…)
  • Zorg dat je niet alleen met administratie krachten zaken doet.

6. Doe post-mortem onderzoek

Tenzij je fenomenaal veel geluk hebt, is het onwaarschijnlijk dat elke offerte die je uitstuurt ook een deal wordt. In de gevallen waarin dit niet zo is, kun je de potentiële cliënt beoordelen als tijdverspiller of jezelf vertellen dat hij de deal waarschijnlijk aan een vriendje heeft gegeven, etc…

En misschien heb je wel gelijk!

Het is waarschijnlijker dat je met een dergelijke houding nog wel eens vaker een kans mist.

Veel potentiële cliënten zijn bereid om je te vertellen wat hun belangrijkste redenen waren waarom ze iemand anders hebben gekozen. Het kan de prijs zijn, de kwaliteit, levertijd of wat dan ook.

Deze informatie is onbetaalbaar voor je omdat het je in staat stelt het de volgende keer beter te doen.

In het kort:

  • Vraag altijd om feedback van een potentiële cliënt wanneer zij je offerte afwijzen
  • Evalueer de feedback kritisch, terwijl je je offerte er naast legt
  • Als het klopt, leer er van.

7. Zorg dat je cliënten je aanbevelen

Bijna 90% van de Business Bootcamp deelnemers worden doorgestuurd door een vriend, collega of een expert. We hebben het dan over duizenden nieuwe deelnemers elk jaar…

Maar dit is niet per ongeluk. Het is geen toeval. Het is een systeem, en jij zou ook een systeem moeten hebben.

Om een systeem van aanbevelingen (referral system) te ontwikkelen, is het nodig dat je:

  • Een opmerkelijk product/dienst hebt – één waar mensen over willen praten
  • Tevreden klanten vraag om je aan te bevelen
  • Geef hen de tools om je op eenvoudige wijze aan te bevelen

Deze aanbevelingen, vooral als ze worden vergezeld van een introductie, zijn hun gewicht in goud waard.

Om te leren hoe je een automatisch, effectief en voorspelbaar referral systeem opzet, neem deel aan de Master Entrepreneur training (na te hebben deelgenomen in de Business Bootcamp).

8. Blijf leren

Een ding wat zeker is, is dat niets zeker is, alles verandert voortdurend.

Dit betekent dat de enige manier om je business te laten groeien is door je voortdurend te voorzien van:

  • Nieuwe informatie
  • Nieuwe vaardigheden
  • Nieuwe contacten

Zelf voortdurend te groeien en te verbeteren, vereist inzet. Lezen kan je hierin helpen maar uiteindelijk kan het essentieel voor je zijn om een training te doen wanneer je voortdurend persoonlijk, professioneel en financieel succes nastreeft.

Als je nog niet hebt deelgenomen aan de Business Bootcamp – klik hier om je aan te melden.

Maar geloof me niet op mijn mooie bruine ogen…

Lees wat honderden van deelnemers zeiden, waarom je het zou moeten doen.

Als je al wel hebt deelgenomen aan de Business Bootcamp – dan is ons gehele curriculum van persoonlijke, zakelijke en financiële trainingen beschikbaar voor je. Neem eens een kijkje – en kies je volgende stap naar succes (Advanced Programs).

Als je deze blog tot hier hebt gelezen, heb je hopelijk een aantal verschillende manieren gezien om je business te laten groeien. Bovenal gaat het echter altijd om je mindset.

Het gaat over jouw bereidheid om vraagtekens te zetten bij je aanpak van zaken, die je in staat stelt om groei en welvaart te bereiken.

Het ‘doen zoals je het altijd deed’ is niet de beste formule voor succes in de 21e eeuw.

Nu is het jouw beurt.

Welke ideeën en tips voor business groei wil jij met ons allemaal delen?

Plaats ze in het commentaarveld hieronder (één idee per comment) en stem middels een duimpje op de beste ideeën die je leest. Als dank voor je bijdrage geven we je de video “Ideal Clients vs. Flops”

En ook als je geen tips hebt om te geven, geef dan wel een duimpje voor de beste ideeën.

Oh ja, voor ik het vergeet… als je dit blog goed vindt, retweet het dan!

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
67 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Yvonne Heesen-Lammers
8 years ago

Bedankt voor alle tips.

Graag wil ik een aandachtspunt toevoegen: het tijdelijk cq. kortstondig inhuren van personeel kan in veel gevallen een goede oplossing zijn. Echter, met de komst van de modernisering Ziektewet kunnen voor de ondernemer grote financiële consequenties ontstaan, wanneer een tijdelijk cq. kortstondig ingehuurde persoon ziek wordt of zelfs binnen een bepaalde tijd na de inhuurperiode alsnog ziek wordt. De ondernemer kan dan (via het UWV) financieel hiervoor ter verantwoording worden geroepen en conform de Wet Verbetering Poortwachter (WVP) re-integratie verplichtingen hebben.

Ik kan mij daarom voorstellen dat de inhuur van ZZP’ers (met een VAR-wuo verklaring) een “veiligere” manier van inhuur zal zijn. Dit ter overweging.

Martine Verweij
7 years ago

Hoi Yvonne,

Ik ben ook zzp’er, maar uiteindelijk heb ik wel de ambitie om een team om me heen te verzamelen. Ik zit dan te denken aan mensen die werk voor me doen waar ik niet goed in ben en wat ik niet leuk vind om te doen.

Ik geloof dat als ik deze mensen als klanten behandel, dat ze dan niet ziek willen worden en door mijn positieve energie kunnen ze bijna niet zo ziek worden dat ze langdurig in de ziektewet terecht komen. Tevens selecteer ik deze mensen op een positieve ‘alles-is-mogelijk’ houding.

Groene groetjes,
Martine

Monica de Vente
Monica de Vente
11 years ago

Wat ik heb geleerd bij het groeien van business is om een ander een deal of dienst te gunnen. Hem of haar succesvol te laten zijn. Zo kom je in een positieve flow. Dit kan leiden tot win-win situaties. En dan plotseling, zonder dat dat jouw bedoeling was, komt de gunfactor naar jou toe…;0)

Esther Molenaar
11 years ago

Ten eerste. Licht je business door en kijk als eerste of je één van bovenstaande geweldige tips kunt implementeren.

Een heel belangrijke vind ik nog wel, en die staat hierboven niet tussen, is een DOEL hebben. Zorg er van te voren voor dat je weet wat je wilt bereiken. Of dat nu is met netwerken, aanbevelingen binnenhalen, personeel inzetten of blijven leren. Als je een doel hebt voor jezelf, heb je duidelijkheid voor jezelf en voor de acties die je gaat ondernemen. Als je gaat netwerken om gezellig een borrel te drinken, moet je niet raar staan te kijken dat je er geen klanten of contacten uit haalt.

Zorg er daarnaast voor dat je plant op LANGE TERMIJN. Korte termijn is leuk, maar een dag, week of maand is zo voorbij en volgend jaar wil je ook nog geld verdienen met je business en over vijf jaar ook nog. Dit sluit ook aan op het doel. Je hebt korte termijn doelen en lange termijn doelen. Ze zijn allebei belangrijk, want je moet met kleine stapjes beginnen.

Heel eerlijk? Ik heb een geweldige training achter de rug: Master Entrepreneur. Nisandeh, zegt in zijn artikel dat je daar systemen leert die je kunt gebruiken in je business. DAT KLOPT!
Blijf bezig, blijf leren en blijf vooral implementeren. Inzichten zijn leuk, maar acties brengen je verder.

Mark Verschoor
10 years ago

Dag Esther,

Wat heeft dit alles voor invloed gehad op jouw bedrijf en je omzet.

Hartelijke groet,

Mark Verschoor

Lennart Hiemstra
9 years ago

Mijn tip voor groei: Geef aan je netwerk.

Probeer regelmatig, bij iedere mogelijkheid, mensen uit je netwerk te koppelen.

Stel dagelijks of wekelijks twee personen (per mail) aan elkaar voor, die echt iets aan elkaar kunnen hebben.

Blijf geven, als het waardevol is zal de ontvanger zijn uiterste best gaan doen om je iets te brengen.

— My 2 cents —

Lennart Hiemstra | Hiemie

Cindy Groeneveld
8 years ago

Helemaal mee eens; geven loont en geven aan anderen leidt tot terugkrijgen. Soms duurt het een paar jaar, maar uiteindelijk heeft men je wel onthouden!

Peter Berg
8 years ago

Helemaal mee eens, Lennart. Geven loont!

Jolanda van der Horst
8 years ago

Geweldige tips allemaal. En ik ben er hard mee bezig. Heb nog steeds niet alles uit de Master Entrepeneur geïmplementeerd (of er zijn wat dingen weggezakt, zoals mijn blogs).

Zichtbaar zijn en nog eens zichtbaar zijn en inderdaad: volhouden. Dan komt het allemaal goed.

Bert Wouters
10 years ago

Wij hebben 2 computerbedrijven. Reparaties en nieuwbouw is onze core-business.

Wat ik nu -na de Business Bootcamp- heb veranderd: we richten ons 100% op de “ideale” klant.
Goed en snel helpen om haar/zijn PC (weer) te kunnen gaan gebruiken. Business First is dan ook ons motto hierbij. Vroeger werd er teveel tijd besteed aan klanten met één vraagje….werden er altijd veel meer… Teveel loze tijd!

Onderdelen niet in het assortiment zijn niet leverbaar PUNT. Geen nodeloze tijd spenderen aan klanten die daarna, na al jouw moeite en tijd, het betreffende artikel op internet voor 3 euro minder bestellen.

We richten ons dus nu op 60% van onze klantenkring om daar 100% van onze tijd aan te kunnen geven. Daardoor loopt de omzet -nu al!!!) op tot over de 100%.

We zijn dus op de goede weg.

Marijke Willems
8 years ago
Reply to  Bert Wouters

Gaaf zeg! Energie gaat waar je het op richt en dan gaat het stromen. Mooi om te lezen hoe focus voor je gaat werken. Ik denk en hoor altijd breed inzetten voor meer kansen maar zo werkt het kennelijk niet altijd…

Ada
Ada
11 years ago

Allemaal prachtige tips!
Nog ééntje dan….. Een brandend verlangen!

Ps. Dank je Jos, mijn oproep: testpersonen gezocht.

Enigma Waalzaam
11 years ago

Blijven leren is iets wat ik altijd belangrijk heb gevonden en ook graag doe. Toepassen wat ik geleerd heb is echter nog belangrijker, maar gebeurt alleen als het geleerde en de manier waarop het gepresenteerd wordt prikkelend genoeg zijn. Tot nu toe heb ik dat ervaren bij Open Circles. Mijn doel is om met datgene wat ik leer weer een inspiratiebron voor anderen te kunnen zijn!

Peter Smith
11 years ago

Als fotograaf heb ik een keer de mazzel gehad om een presentatie te mogen bijwonen die ‘The NetworKing’ Charles D.A. Ruffolo gaf aan allemaal CEO’s van grote bedrijven. Drie zaken daarvan zijn mij erg bijgebleven:

-Als je op een gelegenheid komt waar je niemand kent, bedenk dan dat dit allemaal vrienden zijn die je nu nog niet kent.

-De beste manier om je netwerk te vergroten is door te blijven geven.

-Alles is energie (Dit is ook wat Nisandeh zegt, maar als je Charles Ruffolo ooit een presentatie hebt zien geven, dan weet je pas echt wat daarmee bedoelt wordt.)

Cindy Groeneveld
8 years ago

Momenteel werk ik aan mijn persoonlijke groei als ondernemer; een andere stap die ik zet is het afscheid nemen van bepaald personeel dat ik ook op zzp basis kan inhuren (tegen een lagere prijs!) maar dat is de kostenkant. Ik vraag tevreden clienten om ambassadeur te zijn en concreet mensen te verwijzen; daarvoor bied ik hen iets aan.
De ontwikkeling van een remarkable product is gaande, al was kennelijk mijn eerste remarkable actie al dat ik ben afgestapt van uurtje/factuurtje (advocatuur) en overgestapt ben naar pakketprijzen; verder heb ik onder andere op LinkedIn mijn profiel veranderd en mijn beschrijving veranderd en dat heeft ook al leven veroorzaakt.

Ik ben nog onderweg, dus ik verwacht nog veel meer verbeteringen door te voeren de komende maanden.

Lauren Valbert
8 years ago

I love this article! This is everything I have been doing to improve my business, and these actions really work! I am right now looking at “hiring” specialists to help me offer my clients a complete package of services. It takes some work, but I expect the payoff to be enormous!

Thanks,
Lauren

Jacqueline Lammerts
11 years ago

Wat een schat aan input, kennis, en liefdevolle “zorg” voor anderen! Is dat ook niet waar het wezenlijk om draait?
Dat jouw input ook voor anderen zeer waardevol is. En doen we dit niet allemaal vanuit ons Hart?
Dat is dan ook mijn tip: LEEF vanuit je Hart, dan GEEF je dus ook hiervanuit en dát is zeer zeker voelbaar voor je opdrachtgever. Of deze er nu wél of niet voor openstaat, voelen
doen we allemaal!

Prakash Kapoerchan
11 years ago

Mijn tip:

Weet wat je wil bereiken (GOAL)
En ga er vervolgens helemaal voor (FOCUS) !

Whatever it takes!

Hans Peeters
10 years ago

Het is al weer een jaar geleden dat ik de Business Bootcamp heb gevolgd en met succes hierop terugkijk. Ondanks de crises en het wegvallen van een paar grote belangrijke klanten is mijn omzet met ca. 75% gestregen t.o.v. vorig jaar met vooral veel nieuwe klanten. Ik wil dan ook graag de Business Bootcamp bij iedereen aanbevelen.

Marijke Willems
8 years ago
Reply to  Hans Peeters

Wauw wat een mooi resultaat! Wat zijn de meest waardevolle tips die je zijn bijgebleven?

Simone Bruinhard
11 years ago

je eerste indruk is je enige indruk die blijft hangen dus die moet goed zijn. en als je je voorsteld lach en stel je client op zijn of haar gemak alleen al bij je handdruk want ze moeten het gevoel hebben dat je het beste met hun voor hebt en niet dat je weer wat komt verkopen. geef altijd iets extra van je zelf.

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
8 years ago

Wat ik begin pas nu om te doen:
tevreden klanten met een goede netwerk te gebruiken: ik vraag hun hulp in ruil van mijne.

Bij voorbeeld ik vraag om hun mailingslist te gebruiken: ze sturen een email naar hun contacten waar mij blog met tips en advies wordt promoot en hoe kunnen zij aan mijn blog abonneren.

In ruil doe ik voor hun dezelfde: ik stuur een email naar mijn contacten waar ik ze (kort) introduceert.

Mijn mailingslist is vanaf januari van 15 tot 360 mensen gegrooit

Elly Oosting
8 years ago

Wat een top idee!

Mariëtte Verlaan
11 years ago

Voor mijn business-groei is belangrijk:
– mijn onlangs verworven inzicht ‘geld = energie’ en daarmee ervaren dat mijn enthousiasme en energie de geldstroom op gang brengen
– mijn doelgroep nader preciseren en mensen (andere ondernemers) ontmoeten die enthousiast zijn over hun eigen vak, ambitie hebben, gevoel voor sfeer uitstralen en belangstelling hebben voor duurzaamheid en ‘groen’ zodat ze hun tuin ervaren als een eigen sociale plek vol mogelijkheden
– mijn expertise en persoonlijkheid laten uitstralen via Twitter, blog en netwerken om mijn zichtbaarheid te vergroten
– mijn passie voor planten en tuinen levendig presenteren en mezelf laten zien als enthousiast entrepreneur die weet hoe ze een tuin ontwerpt naar de wensen van mensen
– veel lezen, vragen stellen en contact leggen
– integriteit, doorzettingsvermogen en humor
– geven waar behoefte aan is, energie geven en ontvangen
Mijn business dat ben ik!
Met een zonnige tuingroet, Mariëtte

Marina van der Veldt
Marina van der Veldt
10 years ago

In mijn geval zorg ik ervoor dat ik tijdens mijn informatieve gesprek altijd meerdere mensen heb zitten. In het kader van timemanagement werkt dit prima voor mij. Hierdoor ben ik minder tijd kwijt aan 1 op 1 gesprekken. Tevens is dit ook meteen voor mij een filter, als mensen niet op dit gesprek komen zal de urgentie niet hoog genoeg zijn.

Marijke Willems
8 years ago

Wat een gouden tip! Die ga ik implementeren! Ik kan natuurlijk met zo goed informatie avonden of middagen organiseren, geweldig idee!

Josefine Logemann
11 years ago

Nog meer praktische tips! Ik heb dit weekend de training Master Entrepreneur (M.E.) gevolgd. Een aanrader voor iedereen die wil weten hoe zijn of haar bedrijf te laten groeien of zelfs weer te reanimeren.

Wat ik heb geleerd:
* Maak een lange termijn plan volgens een of meerder aanvullende systemen (wat je bij de Master Entrepreneur kan leren)
* De klant is de belangrijkste persoon in je business, dus daar moet je je op focussen. Hoe krijg je die geïnteresseerd in je product of dienst? Volgens een of meerdere aanvullende systemen. (wederom die je bij de Master Entrepreneur kan leren).
* Samen met iemand die je dienst of product aanvult dit op de markt brengen maakt je product of dienst nog sterker.
* Mensen die je ondersteunen en inspireren zijn belangrijk bij de verdere groei van je business.
* Zorg dat je opvalt in het maaiveld waar ook je concurrenten zitten.
* Werk merendeels AAN je business dan IN je business.
* Volg je hart en blijf of kom in je eigen kracht. Dit is wat je uitstraalt en waarmee je aantrekt.

De Master Entrepreneur geeft je ook naast alle direct toe te passen informatie een enorme energieke boost (zoals bij de Business Bootcamp), dat je enthousiasme zodanig met energie is opgevuld dat je niet kan wachten aan de slag te gaan met je business succesvol te maken.

Livia Németh
11 years ago

Fantastische tips.
Inderdaad opleidingen, volgen verruimt je blik, je mindset en staat je toe je firma op een andere manier te bekijken.
En nieuwe technieken toe te passen en uit te proberen. Met uiteraard meer omzet als gevolg.

Nog enkele tips.
Herzie je doelgroep, als je niet de nodige resultaat krijgt.
(dit leer je zeker op business bootcamp)
Patner met een collega die diensten verleent die jij kunt combineren met de jouwe. Samen hebben jullie een groter netwerk. en het stelt je in staat te blijven groeien, en uiteraard ook meer te verdienen.

Herken en gebruik je kwaliteiten.
Het ergste is het niet gebruikte potentieel.
In een van mijn eerste banen moest ik spreken voor nederlands en frantalig publiek als marketing manager.
Het was een stap in het diepe, maar had buitengewoon opmerkelijk goede restultaten. Ik heb besloten dit potentieel
verder te ontwikkelen, een train de trainer opleiding te volgen bij open circles en vandaag ben ik een “toptrainer” zoals ze het noemen, zelfs na mijn eerste seminarie concious dating for lasting love (www. lasting-love-dating.com) hadden velen van het publiek het idee dat ik al jaren trainde !
gebruik en ontwikkel dus het potentieel dat nog slaapt binnenin je !

Leg connecties met mensen die je “bewondert” en waar je veel van kan leren.
Zij kunnen je helpen op een hoger plan. Verder te kijken dan je vandaag denkt dat mogelijk is.

Maak notities van de wijshijd die je hoort, leest en leert en gebruik en noteer daarbij wat je belangrijkste inzichten zijn die je binnen nu en enkele dagen gaat toepassen.

Zorg dat je sterke waardes hebt zoals integriteit, liefde, eerlijkheid …

Heb een duidelijk doel voor ogen hoe je wilt groeien, zie het resultaat voor je, blijf hierop focussen, zie het als levensecht, tot het werkelijkheid wordt. Dit hebben wij gedaan met het investeren in vastgoed (www.forrentinbrussels.com) binnen 5 jaar hadden we 20 huurders, een passief inkomen, en ons patrimonion was in de meeeste gevallen met meer dan 3x anderen meer dean 4x in waarde vermeerderd.

Onthoudt groeien kan op een eerlijke manier

Blijf innoveren, doe niet zoals anderen, doe precies wat anderen niet doen, maar uiteraard wel waar vraag naar is.
Volg de weg die het minst begaan is.
vergeet de uitdrukking “doe maar gewoon dan ben je al gek genoeg”. Ik heb mij jaren ingehouden, dat heeft mij jaren gekost, laat dat jou niet gebeuren !

Wat juist is om te doen is belangrijker dan wie er gelijk heeft.
Wil nooit absoluut gelijk hebben, laat je ego varen, laat je mening maar varen, het is niet belangrijk was jij vindt wat juist is het is belangrijker dat je samen tot een gewenst resultaat komt. – Een deel van mijn zakelijke activiteiten doe ik samen met mijn man, soms staat onze mening rechtlijnig tegenover elkaar, maar door er steeds weer overeen te stappen, en niet steeds mijn gelijk te willen, doordat we allebei hebben besloten te focussen op wat we willen, hebben we successen bereikt waar anderen van dromen.
stap dus over je gelijk hebben en je mening moeten zeggen,
al zit dat laatste wel in de nederlanse cultuur, zo zijn we opgegroeit, het is vaak beter bescheiden bij je mening te blijven (dat heb ik geleerd nu ik al jaren in belgie woon) en op het juiste moment na observatie een constructieve oplossing voor te stellen.

Als je wilt groeien denk dan in “lange termijn succes”.
Wees bereid te investeren in tijd en geld, op lang termijn success te kunnen garanderen.

Zorg dat je goede privé relaties hebt met je partner en kinderen
vraag hun steun om mee te denken in hoe je kunt groeien.
Als je dan minder bij hun kan zijn is het niet zo erg want ze dragen bij aan jou success.

Zorg voor een goede balans tussen familie en werk. zorg dat je niet met je gedachten over je werk thuis zit en andersom.
Zo kan je niet effektief zijn en dus niet groeien

Hou je prioriteiten in de gaten.

Blijf luisteren naar je klanten en hun noden, zij kunnen je op ideëen brengen waar je zelf nog nooit aan gedacht hebt.

Zorg voor diverse inkomensstromen. Als één product of dienst,
niet goed opbrengt zorg dat je altijd anderen “uit je jasszak kunt trekken” zodat je altijd zelf kan blijven groeien. Focus je niet op het product, soms moet je het laten varen, focus je wel op het gewenste resultaat, het willen groeien in het geven van meerwaarde en in het krijgen van meer omzet.

Soms moet je even investeren, om meerwaarde te creeren voor je clienten, maar daarna schiet je groei en omzet als een pijl omhoog.

Wees bereid opportuniteiten te pakken, ze liggen voor het oprapen. Veel mensen hebben vooroordelen over risicio’s en over wat er wel allemaal mis kan gaan. Doe het niet zoals de anderen. Risico’s kun je immers serieus verkleinen door je goed voor te bereiden.

Het is niet zozeer wat je weer, wel wie je kent, wat je ermee doet, en wat voor voetdruk je achterlaat.
Ik heb zelf jaren mijn kennis en ervaring niet “durven uitdragen”, twijfel of mijn kennis wel de moeite waard was om te delen, herken je dat ?
Heb er een harde les door geleerd dat ik er niemand een dienst mee bewijs en dat ik het moet gaan delen met anderen zodat anderen er ook mijn inzichten kunnen gebruiken en ook kunnen groeien en success ervaren in het leven, want dat heb ik er uiteindelijk wel mee bereikt.

Je kunt het meest groeien door te luisteren, niet door te praten.
Dat is ons in nederland wel niet zo geleerd. We hebben geleerd in onze cultuur dat praten heel belangrijk is. Doordat ik getrouwd ben met iemand van een bengaals-indiaase cultuur, heb ik geleerd dat obsereveren en luisteren naar je collega’s, klanten, concurenten, mentors je pas echt doet groeien in wijsheid.

Dit waren enkele tips.

Ik wens jullie veel success in jullie groei !

Livia Németh

Gerrit Schotanus
8 years ago
Reply to  Livia Németh

Vind je verhaal heel inspirerend. Heb zelf 3 jaar in Vancouver Canada gewoont en heb het cultuur verschil aan den lijve ervaren.
Wanneer je daar iets nieuws wil beginnen, dan is de reactie van je vrienden erg positief en stimulerend.In Nederland wijzen ze je op de bedreiging, risico en niet op de kansen.
Maar moet zeggen ben inmiddels weer lang in Nederland en de oude patronen, gewoonters sluipen er weer in.

Ga je goed , dit wou ik even kwijt.

Jolanda van der Horst
8 years ago

Dat herken ik zo. Dat bekrompen denken. Naast het feit dat ik hard aan het werk ben mijn eigen gedachten over ondernemen op een positieve manier te benaderen, hoor ik zo vaak in mijn omgeving dat het een ‘moeilijke’ tijd is en ‘dat het toch niet lukt’ en dat ‘een baan veiliger is’.
Dat kost energie om weer te focussen op het succes.

Fijn dat hier ook positieve verhalen staan. Bedankt!

Monique Rijnen
8 years ago
Reply to  Livia Németh

Dank je wel voor het delen van je verhaal Livia. Dit geeft mij weer moed om mijn hart te volgen en mij niet te laten afleiden door het ‘Nederlandse cultuurgoed” (doe maar gewoon dan…, kijk je uit voor…etc). Het kan mij nogal onzeker maken.
Maar ook het positieve gevoel uit je hele verhaal. Wat je van je man hebt geleerd van luisteren naar mensen, hoor ze aan…
Dit maakt mijn zaterdag goed!

En uit alles spreekt, voor mij op dit moment dan, het gaat om de juiste MindSet!!!!!
Hartelijke groet, Monique

Susanne Meeuwissen
11 years ago

Goede tips en erg leuk om te lezen. Heel kort mijn
visie: Als geld je enige doel is, kun je beter stoppen. Op lange termijn groeit je onderneming door focus en visie. Ben je in staat kwaliteit te leveren, doe je wat je beloofd en heb je de beste mensen in huis, dan kun je rekenen op susainable growth, financieel, maatschappelijk en inhoudelijk.

Manuela van Prooijen
9 years ago

Inderdaad, doe méér met je winstgenererende klanten, die kleine groep die terug blijft komen voor meer en meer. Onlangs heb ik voor mijzelf mijn klanten gerubriceerd en tot een indeling gekomen die ik naar tevredenheid gebruik. Omdat ik niet heel veel uren in mijn bedrijf kan steken (heb ook nog een baan ernaast in loondienst) moet ik mijn uren slim besteden.

Meer tijd en service voor winstopleverende klanten en eenvoudige basisdiensten voor klanten die me niet veel opleveren. En ik moet slimmer worden in het herkennen van energie- en geldopslokkende klanten, die onredelijke wensen stellen. Maar helaas lopen die niet met een bord op hun buik waardoor ze direct te herkennen zijn. Of mis is iets wat algemeen bekend is bij de doorgewinterde ondernemers?

Hiske Huiting
11 years ago

Wat Esther zegt klopt: een doel voor ogen hebben is heel belangrijk. Zeker voor creatieve mensen is focus essentieel voor succes.

Wat ik daaraan wil toevoegen is: Volg je passie!

Als je mocht dromen, zonder beperkingen over het mooiste wat je over 5 jaar zou doen, hoe zou dat er uit zien? Wat doe jij dan? In wat voor omgeving?

Schrijf dit op en deel het met anderen.
Bedenk vervolgens wat je nu moet doen, welke acties nu nodig zijn, om die droom waar te maken. En neem de 1e actie binnen 72 uren.

Laat je passie je leiden en je zakelijke doelstelling bepalen.

(n.a.v. een lezing van Geert Kimpen, Maak Goud van je leven en uit ervaring weet ik dat het werk)
Succes, Hiske

Marijke Willems
8 years ago
Reply to  Hiske Huiting

Ik vind de tip onderneem actie in de eerste 72 uren een belangrijke aanvulling. Mijn ervaring is dat het anders bij dromen blijft. Dromen komen pas uit als je anders gaat doen.

Marijke Willems
8 years ago

Implementeer! Goede ideeën zijn leuk maar als je er niets mee doet blijven het maar ideeën. Kom uit je comfort zone op zoek naar succes en groei.

Jan Weststrate
8 years ago

1tip: afspraak is afspraak!

Suzan Jong
11 years ago

What helped me during the last Master Entrepreneur is to first set my goals – where do I want to go in terms of turnover & profit?

Then I think about how I am going to reach those goals – focus on one specific target audience and ask what they want. Create the most innovative, remarkable product around it to serve them with.

First setting the financial goal helps to think more creative in new possible solutions. Focussing on one specific target group also implies a possible loss of other ‘types of clients’, but it gives room to (be)come a specialist in the smaller area (big fish in smal pond). From the expert position it will be easier to grow faster.

Lieke Hoogland
9 years ago

Business Bootcamp van mei bezocht, heel veel geleerd maar meerdere eye-openers staan voor mij op nummer 1:
– uit je comfortzone – daar ligt het succes
– maak een mailinglist; met die smiley’s is wel erg handig en leuk
– zorg voor een vervolgproduct
– doe meer dan men van je verwacht
– en last but not least: bezoek de Business Bootcamp (deze is van mij zelf)

succes allemaal!

Jos van Snippenberg
9 years ago

Geweldige tips!

Hieraan zou ik willen toevoegen:

1) Houd een rotsvast geloof in het eigen kunnen.
2) co-creeer (voeg samen nog meer waarde)

Paul Holst
11 years ago

Zoek zinvolle samenwerkingsverbanden met ander zelfstandigen. Samenwerking en uitruilen van diensten kan heel krachtig zijn zonder dat het direct kosten met zich meebrengt.
Vrijwel alle gelegenheden lenen zich tot netwerken. Ook een opleiding, cursus of training.
Ontwikkel vooral die dingen die je energie opleveren. Dat houdt je eigen motor soepel draaiend.
Je kan met een aantal mensen een intervisie groepje opzetten om elkaar te coachen. Wie wil met mij zo’n groepje starten in de regio Utrecht (om het reizen te beperken uit milieu- en tijdsoverwegingen).

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

Ik zou zeggen werk aan jouw persoonlijk ontwikkeling. Als jij als persoon groter wordt, dan wordt jouw bedrijf ook groter.

Als jouw emotionele blokkades verminderen; & als je minder zelf-tegenwerkende overtuigingen hebt, dan ga je meer succes en dus meer financiën aantrekken!

Bijvoorbeeld ik vind het persoonlijk moeilijk om hulp aan te nemen van mensen waarvan ik het gevoel hebben dat ze weinig zelfvertrouwen hebben. Dan denk ik altijd bij mezelf: deze persoon zou veel meer vertrouwen wekken als hij/zij meer zelfrespect zou uitstralen. (Dat is niet arrogant, iedereen heeft zijn manier van zelf-vertrouwen)

Dit heeft effect op zowel het innerlijke als het uiterlijke voorkomen.

Doe het beroep waar jouw hart naar uitgaat.
Denk creatief en oplossingsgericht
Leer van andere mensen maar waardeer jouw eigen kennis

en PS: iemand in dienst nemen vind ik ook geen slecht idee: je kan het ook zien als een partner waarbij je gewoon een praktisch haalbare overeenkomt sluit.

Dank je wel opnieuw voor deze waardevolle en leerrijke tips!

Martine Verweij
7 years ago

Als je zzp’er bent, ben je in mijn ogen beperkt. Het is goed in het begin, als je bezig bent met het opstarten van je bedrijf, maar als zzp’er heb je toch echt maar 24 uur per dag.

Alles wat niet groeit, gaat dood.

Groei is dus vereist in iedere business, dus ook als zzp’er.

Er komt onvermijdelijk een moment dat je als zzp’er niet kunt groeien, omdat je maar een bepaalde hoeveelheid werk alleen aan kan. Als je dan ‘angst’ blijft houden voor ‘personeel’, zal je business volgens bovenstaande stelling dood gaan.

Dus een team verzamelen is de enige mogelijkheid voor je bedrijf om te kunnen blijven groeien.

De kosten zijn dan eigenlijk niet meer zo belangrijk, want bedenk met een team maak je veel meer omzet dan wanneer je in je ‘uppie’ blijft. Die personeelskosten zijn dan een investering in je bedrijf!

Kees van der Waal
11 years ago

Mijn TIP, natuurlijk Van NIsandeh geleerd:

bepaal je ideale klant en durf nee te zeggen tegen allerlei afwijkende oppurtunities die heel veel aandacht en tijd afleiden van jouw focus.

zelf heb ik een snelle manier gevonden om te kijken wie jouw ideale klanten zijn en voor 80% van de omzet zorgen:
1. maak een contactlijst (papier/excel/outlook) met 3 extra kolommen
kolom1:auto (reistijd, inpasbaarheid)
kolom2: € (betalingen zowel omvang als termijnen)
kolom 3: hartje (algemene indruk, plezier, samenwerking)
2. zet achter elke naam in je lijst een lachebekje in de kolommen waar jij blij van wordt.
3. heb je 3 lachebekjes achter een naam staan? Dan is dat een van jouw ideale klanten!!

Meestal weet je het zelf wel na deze lijst, anders kun je de eigenschappen van de klant nu makkelijk uitschrijven.

Vraag nu aan deze klanten met 3 lachebekjes of zij nieuwe klanten voor jou weten. Vaak hebben deze mensen hetzelfde soort mensen in hun netwerk maar het is toch handig om te vermelden dat je op zoek bent naar klanten die net zo leuk zijn om mee te werken en altijd op tijd betalen. Dat is gelijk een complimentje aan jouw ideale klant!

BONUS TIP:
Alles wat je hierboven hebt bedacht… deel dat met een buddy. Een training, coach of inspirerend business adviseur kan je helpen met het ontwikkelen van je bedrijf of visie maar als je alles wilt doen wat je hebt geleerd dan ben je vooral op zoek naar iemand die jou aan je eigen afspraken houdt.

Enigma Waalzaam
11 years ago

Beste Kees,

Je presenteert een mooie visuele benadering voor klantfocus.Wellicht dat ik hem toepas voor mijn ‘visitekaartjesopschoningsactie’ van zeer binnenkort!

Thea van Dijk
10 years ago

Wat een grappig idee om lachebekjes te gebruiken. Heel overzichtelijk en visueel. In oogopslag zie je hoe het te voor staat. Vooral voor klanten die al wat langer geleden zijn. Ik heb je idee gelijk in praktijk gebracht.
Dank je.

Kees van der Stel
9 years ago

Bezoek het Business Bootcamp van Nisandeh Neta
Een highlight in je leven!!

Groet, Kees 6 februari 2012

Peter Berg
8 years ago

Mijn tip om je business te laten groeien: sluit je aan bij een lokale netwerkgroep die wekelijks met elkaar bijeenkomen om via aanbevelingen omzet voor elkaar te genereren.
BNI verschaft je mede de structuur in jouw aanbevelingen waar Nisandeh het in punt 7 van dit blog over heeft.

Anna Sofia van Hooijdonk

Heb een visie en een missie en draag deze uit met passie!
Focus op dat wat je wilt bereiken en deel, deel, deel!
Zo wordt delen vanzelf vermenigvuldigen!
Leer van elkaar, van jezelf, er zijn geen fouten, wel lessen!
Blijf trouw aan je missie.
En lees al hetgeen hierboven en onder staat, zeer waardevol en inspirerend.
Bedankt daarvoor.
Succes allemaal en fijn dat jullie er zijn.

Mark Niessen
11 years ago

Ben authentiek! Doe de dingen die je doet op jouw manier. Leer van anderen maar implementeer het geleerde in je business op jouw eigen manier. Dat maakt je uniek en schakelt de concurrentie uit (voor een deel). Durf jezelf te zijn!

Hella van der Zwan
11 years ago
Reply to  Mark Niessen

Helamaal gelijk Mark, we hebben al genoeg Schoenenreuzen en Hema’s. Geef je werk je persoonlijke kleur! Dat maakt je uniek.

Cora Bakker
11 years ago

Inderdaad je doel is heel belangrijk en ook de focus en dat wil nog weleens moeilijk zijn om daar goed mee bezig te zijn. Dus laat je niet afleiden door alles en nog wat.

Ik heb geen personeel , maar werkt met mensen die hetzelfde doen als ik doe en begeleidt hen om hun zaak te laten groeien. Zij gaan op den duur hetzelfde doen als ik ook andere begeleiden. Zo kan je het werk ook spreiden en heb je geen personeelskosten. Tevens krijg je een enthousiast team naast je staan die graag willen en het niet moeten.
Op deze manier kan je op een gegeven moment eens een tijdje vrij nemen terwijl je inkomsten niet stil komen te vallen.

En netwerk want echt er gaat een wereld voor je open als je praat met mensen en waar andere mensen toe bereidt zijn om een ander te helpen.

Succes allemaal!!!!

Koen Snoek
7 years ago

Wees persoonlijk, constant en kom je afspraken na.
Interview succesvolle leerlingen.

Een muzikale groet,
Koen

Leo van Veenendaal
11 years ago

Ga vooral veel nieuwe vaardigheden leren die je natuurlijk ook leuk lijken.
Ik ben nu bezig met een internetmarketingcursus. Het is niet heel technisch maar je met er wel bij blijven. Met deze tak van sport kan je naast je business een overlappende of zelfs hele business opbouwen.
Netwerken is nog iets wat ik moet leren, dus ik ga naar de Business Bootcamp op 27 en 28 november 2010.

Jeannette Bal
11 years ago

Voor mij was de volgende spreuk van Einstein een ‘eyeopener”.
Waanzin = steeds hetzelfde blijven doen en telkens een ander resultaat verwachten.

Ik bleef beurzen draaien en nieuwe contacten leggen. Sinds ik me richt op mijn bestaande klanten, is mijn omzet gestegen.

Miriam Bode
11 years ago

Hierboven staan al hele goed tips.
Wat ik mee wil geven is dat je zelf moet blijven groeien, blijf netwerken en wees altijd positief. Je weet nooit van welke kant je een aanbeveling krijgt en wie er nog eens aan je denkt, ook al is dat contact helemaal verwaterd.
Wees niet bang om dingen te doen, want elke stap is een goed stap.

Hans Peeters
11 years ago
Reply to  Miriam Bode

Miriam,

Goed gezegd. Ik ben het dan ook helemaal mee eens.
Klanten komen inderdaad vaak uit hoeken waarvan je het helemaal niet meer verwacht. Soms hoor je jaren niets van een klant en opeens wil men weer een dienst of product van je.
Ook van vrienden/familie van jouw vrienden/kennissen krijg je soms onverwacht verzoeken. Inderdaad is het zo dat je gewoon soms nieuwe dingen moet uitproberen.
Soms lukt het niet en kost het je geld en soms levert het wel wat op. Naast het financiële effect geeft het je wel energie en
de kick dat je weer iets is gelukt. Dat is toch ook fantastisch.
Door de dingen die wel lukken kun je wel vaak je bedrijf of producten verbeteren/vernieuwen en/of je productie/winst vergroten en je netwerk vergroten. Laat staan wat dat op de lange termijn weer oplevert. Kijk niet alleen na de korte termijn.

Walter van Wijk
9 years ago

Make time regularly to work on your business instead of just in your business. It’ll surely help you to (re)structure and grow your business

Marielle Meijer
8 years ago

Bedankt weer voor deze fijne tips en inspiratie. Geduld hebben is ook noodzakelijk. Ik neem zelf te weinig tijd om naar netwerk bijeenkomsten te gaan. Ik moer hier inderdaad tijd voor gaan creëren (ook door een aantal dingen uit te besteden). Van nature ben ik niet zo’n netwerker. Maar met de recente tips van Nisandeh over het netwerken heb ik hier ook veel meer vertrouwen in gekregen. En mijn klant is het belangrijkst. Ik moet nog beter in beeld krijgen hoe mijn klant er uit ziet, om meer geld aan de klant te kunnen verdienen. Werk aan de winkel dus.

Hans Peeters
11 years ago

Mijn tips voor Business groei.

1. Zorg dat je regelmatigcontact hebt met je bestaande klanten.
2. Zorg ervoor dat je weet waarom de klant bij jouw komt en blijf vooral dat bieden wat je klant wilt. Sterker nog verbeter dat aspect.
3. Toon interesse in je klanten ook m.b.t. persoonlijke omstandigheden.
4. Bied je klanten af en toe wat extra’s, gun elkaar iets.
5. Vraag je klant wat je nog beter voor hem kunt doen en werk daaraan om dat te kunnen leveren en vertel je klant de vorderingen.
6. Als je een specialiteit hebt waarom klanten bij jouw komen.
Bedenk dan hoe jij je specialiteit verder kunt verbeteren.

A. Behoud je klanten
B. Werf nieuwe klanten
C. Verbeter je bestaande producten
D. Kom met nieuwe producten die aansluiten bij je huidige producten.
E. Vertel de klant regelmatig de sterke kanten van jouw producten, en jouw seervice.

Jeannette Bal
11 years ago

Ik ben me gaan richten op een ander soort klant. Niet op collega’s, familie en kennissen. Zij vonden mijn product geweldig en wilden wel met mij werken.
Echter wat ik nodig heb zijn “entrepeneurs” en geen medewerkers.

Door te netwerken met ondernemers kom ik ook zzp’ers en ondernemers tegen die parttime of fulltime een eigen business willen opzetten en een team willen bouwen.

De “medewerkers” die nu op mijn pad komen zijn ook van harte welkom, maar ik kom nu ook “entrepeneurs” tegen. En die kwam ik eerst nooit tegen.

Resultaat: Omzet omhoog, provisie omhoog = WI & PI omhoog.

Jos Verheijden
11 years ago

Voor mij is nu het punt gekomen om definitief een team te gaan bouwen.

Na een periode van ‘niets doen’ (wat afstand nemen) ben ik weer vol aan de bak. Maar ik merk nu heel duidelijke dat ik alleen nog mijn ‘eigen ding’ wil doen (en dat is trainen en coachen).

Ik ben nu bezig alle organisatie en technische dingen rond de websites uit te besteden.
Ik heb een geweldige partner gevonden om samen events te houden, waarbij mijn partner de organisatie doet en ik de content.

Ik heb ook heel helder mijn ideale klant en mijn ideale dag gedefinieerd.
En wat blijkt; die zijn hetzelfde omschreven als twee jaar geleden. Typisch hoe je even het overzicht kwijtraakt als je alleen maar keihard werk.

Dus mijn tip is: Neem afstand en bouw een team.

Groetjes, Jos Verheijden

ps oproep: teamleden gezocht

Amalia Arrindell
9 years ago

Naamsbekendheid vergroten door gastbloggers, studentenonderzoek gericht op trainingsmodulen en dit alles verwerken tot producten die klanten kunnen kopen. Met tips en adviezen van de Master Entrepreneur en eigen creativiteit, kom ik een heel eind wbt het laten groeien van mijn business.

Marijke Willems
8 years ago

Ik vind de tip van gastblogger wel een hele goede, daar had ik zo nog niet over nagedacht… En bij iemand anders een gastblog schrijven is dan natuurlijk ook een goed idee.

Jacoline Steegstra
11 years ago

Ik kan volledig beamen wat Hiske hierboven zegt: volg je passie.

Toen ik me realiseerde dat ik mij niet op iedereen kon richten, maar een keuze moest maken voor een niche en mijn ideale klant – lees: diegene die het meest waarschijnlijk van je zal kopen – vond ik dat eerst heel moeilijk. Ik richtte mij op zowel particulieren als op bedrijven, maar kwam daar niet mee verder. Totdat ik op een dag in een radio-interview met een Amerikaanse marketingcoach hoorde: money follows your passion.

Mijn keus was toen gauw gemaakt. Mijn ideale klanten zijn particulieren, echte mensen van vlees en bloed. En die zijn uiteraard ook te vinden in bedrijven, maar ik weet nu welke klant ik voor ogen moet houden.

Ik kan je van harte aanraden om bij het vaststellen van je doelen en bij het kiezen van je niche je passie te volgen. Doen dus.

Tania Keijer
11 years ago

Zorg er in ieder geval voor dat je je doelen helder hebt, tot in detail. Dan ben je al op de helft.

Leni Minderhoud
9 years ago

Goede tips allemaal en inderdaad start met de Business Bootcamp van Open Circles. De juist Mindset is voor mij de basis van alle successen. Stap over je ego heen. Let bewust op wanneer je zegt ‘ Ja maar….” want in de zin erna liggen je kansen. Laat je coachen door een goede ondernemerscoach alsmje weerstand, bezwaren en tegenwerpingen blijft voelen om stappen te zetten.