Ga de INTERACTIE aan – doelgroep serie, deel 3 van 4

7462 views | 310 reacties |
shares

De afgelopen 2 weken schreef ik Jouw doelgroep bepalen en Jouw prospects kwalificeren, 2 artikelen in een reeks van 4 met als onderwerp: jouw doelgroep.

Zorg dat je deze 2 artikelen gelezen hebt, voordat je aan dit artikel begint.

Oké, nadat je je doelgroep hebt bepaald en je prospects gekwalificeerd – is het tijd om je met hen te verbinden, relaties op te bouwen. Te veel entrepreneurs geloven dat, zodra iemand interesse in hun business, product of dienst toont, ze alles op alles moeten zetten om deze prospect zo snel mogelijk ‘te bekeren’ tot een betalende klant.

MISPOES!

Deze taktiek werkt zelden en vervreemdt prospects juist van je, precies het tegenovergestelde van wat je wilt!

Zodra iemand zich kwalificeert als prospect door interesse te tonen in wat jij te bieden hebt – is aan jou de taak om een relatie op te bouwen met hem of haar. Of…zoals we dit proces tijdens de Business Bootcamp benoemen: Zorg dat je prospects VRIENDEN worden.

Een zakelijke relatie opbouwen gaat niet anders in zijn werk dan iedere andere relatie. Je moet het gesprek beginnen en in gesprek blijven. En als je eenmaal samen in gesprek bent, blijft het balletje rollen…

Hoe vaker en op hoe meer plekken jij, je bedrijf en jouw merk  de interactie aangaat met je prospects (en klanten)…hoe beter. We hebben het dan over echte ‘ENGAGEMENT’, betrokkenheid.

Enkele voorbeelden van betrokkenheid met je doelgroep
Een blogpost publiceren en vragen om comments of een Facebook update plaatsen en vragen om likes, comments en shares. Retweeten, een PDF-rapport downloaden, een foto op Facebook taggen, een enquête invullen etc. Je ziet het, er zijn legio mogelijkheden om de interactie met je doelgroep aan te gaan.

Hoe meer je met je prospects de interactie aangaat EN zij met jou – hoe beter zij jou leren kennen, jou leuk gaan vinden en vertrouwen…en hoe gemakkelijker het voor ze wordt om te besluiten van jou te kopen.

We willen allemaal interactie met elkaar, het is een menselijke behoefte. En toch…de meeste mensen gaan niet zomaar het gesprek aan met bedrijven of organisaties. Dus aan jou de taak om jouw prospects aan te moedigen tot interactie vanaf het allereerste contact, tijdens het aankoopproces en nadat ze van jou hebben gekocht.

Laten we weer een levendig voorbeeld nemen om te laten zien hoe wij dit doen. Met dit voorbeeld ben je al bekend…dit blog!

De kern van het Business Bootcamp blog is niet het wekelijkse artikel dat we publiceren. Elk artikel markeert vooral de start van een nieuw gesprek, een nieuwe interactie…Het hart en de ziel van dit blog zijn de gesprekken die plaatsvinden via de commentaren bij ons blog. (zoals de comments bij dit artikel); de vragen, antwoorden, observaties, adviezen, feedback en ondersteuning die we elkaar geven…

Ieder comment heeft zowel waarde voor het specifieke gesprek naar aanleiding van het artikel als voor het blog als geheel. Hoe meer comments een individu plaatst, hoe waardevoller deze persoon wordt voor de gehele community en voor mij in het bijzonder.

Vorige week bereikten we een indrukwekkende mijlpaal – 50,000 comments!

WOW! YIPPEE! …en weet je, dit gebeurt niet zomaar.

Week in week uit, blogartikel na blogartikel leef ik me uit om te prikkelen, te vragen, aan te moedigen en te belonen dat onze lezers het gesprek aangaan door een commentaar achter te laten. Ik vraag hier altijd heel duidelijk om en ik maak duidelijk dat het belangrijk is, met gele highlite!

Sinds de start van dit blog (april 2010) erkennen en belonen we degenen die de grootste invloed uitoefenen in onze community door hun regelmatige en waardevolle bijdragen.

Zoals je hebt gemerkt, hebben we een krachtig Sterren Systeem, waarmee we “frequent commenters” erkennen en belonen, zodra ze een nieuwe ster hebben verdiend…

Op het moment van schrijven van dit artikel (oktober 2013) is dit het resultaat:

Als dank voor degenen die met hun comments het meest bijdragen aan onze community, organiseren we een bijeenkomst voor iedereen met een 2-sterren status en hoger (75 comments+). Tijdens deze bijeenkomst, deel ik krachtige, geheime tips over hoe jij jouw prospects EN klanten met jou de interactie laat aangaan en hoe je hen laat bijdragen aan JOUW community.

Dus..als je erbij wilt zijn…zorg dat jouw comment-teller boven de 75 staat vóór 20 oktober 2013
Er is meer dan genoeg gelegenheid om bij te dragen in alle artikelen die je vindt in onze online artikelen bibliotheek. Neem de tijd om enkele artikelen te lezen, ontdek een paar nieuwe inzichten, tools en tips en ga het gesprek aan!

En nu…back to business, YOUR business!

“Your business is only a Y away from our business”

Why?

De Open Circles Community is een geweldig platform voor jou om te oefenen in het aangaan van de interactie. Ga het gewoon doen. Je hebt het me duizend keer horen zeggen: implementeer!

Ik geef je alle gelegenheid om het NU te doen!

Maak een lijst van minimaal 3 (liever nog meer) momenten of plekken waar jij met jouw prospects de interactie kunt aangaan – online, offline, per telefoon, etc.

Deel jouw lijst in het commentaarveld hieronder en laat me ook weten welke vragen je nog hebt over het aangaan van de interactie met jouw doelgroep.

Met veel plezier zal ik de vragen beantwoorden in het nieuwe 1-uur durende live-streaming seminar “Target Audience Secrets”. Dit seminar is geheel gratis. Je kunt het op je computer, telefoon of tablet bekijken, thuis of waar je maar wilt.

Zodra we jouw comment plaatsen, krijg je de link naar jouw gratis ticket voor het Target Audience Secrets live-streaming seminar toegestuurd.

Volgende week krijg je het vierde artikel in deze reeks “jouw doelgroep”. Het onderwerp: de belangrijkste interactie van allemaal.

Ik ben heel benieuwd naar je comment en zie ernaar uit je volgende week weer op ons blog te zien!

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
310 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Paul van Oers
Paul van Oers
8 years ago

Momenten / plekken interactie met prospects zijn voor mij:

Bestaande relaties bezoeken en proberen op hun “netvlies of op één grijze hersencel” te komen zodat zij in aanraking komen met mijn prospects aan mij te denken.

Elk bezoek levert altijd meerdere nieuwe prospects op.

Aan bestaande klanten gewoonweg vragen mee te kijken naar nieuwe prospects.

Gabrielle Nijhuis
8 years ago

Tot nu toe loopt mijn communicatiekanaal met mogelijke cliënten via mijn website, op beurzen, Facebook, en ook zorg ik altijd visitekaartjes bij me te hebben want het komt steeds vaker voor dat willekeurige gesprekken een goed startpunt blijken voor een vervolg in de relatie.

Een blog schrijven gaat binnenkort ook in de vorm komen.

Renée Daniëls
8 years ago

Ik heb twee activiteiten, beide voor dezelfde doelgroep.

Voor mijn oudste activiteit (De Paarse Olifant) heb ik mijn klantenkring opgebouwd via bijdragen op fora, aanwezigheid op diverse Sociale Media (met name Twitter), netwerken waar mogelijk (dus niet alleen op netwerkbijeenkomsten) en doorverwijzingen van bestaande klanten.

Die aanpak werkt, zelfs in ultiem ongestructureerde vorm, voor deze activiteit nog steeds uitstekend. Ik heb aan een relatief klein aantal klanten voldoende, omdat het om langdurige klantrelaties gaat.

Voor mijn nieuwste activiteit (De ZZP-School) met dezelfde doelgroep ligt dat helemaal anders. Daarvoor heb ik veel klanten nodig en ook nog ‘ns steeds nieuwe.

Ik ben voor De ZZP-School inmiddels een blog + nieuwsbrief gestart, heb een FB-pagina, een vruchtbare samenwerking met een collega-ZZP’er, nog geen apart Twitteraccount. Google+ moet ik nog ontdekken. Wat ik vooral zeer nodig moet doen, is een goeie strategie opzetten en uitvoeren (!): er moet vééél meer structuur en regelmaat in mijn marketingactiviteiten komen.

Zodra ik ook een mooie ‘keten’ heb staan 😉 ga ik zeker een aantal goeie tips die ik hier heb gelezen overwegen!

Dankjewel allemaal weer voor de inspiratie!

Anneke Panella-Drijver

Ik gebruik vooral Facebook en LinkedIn voor interactie met mijn doelgroep, maar ook Twitter.

Helaas heb ik nog geen manier gevonden om reacties op mijn blog te krijgen. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Maar ‘nothing is impossible’ is my intention voor vandaag. Dus… wordt vervolgd…

Willy Valk
8 years ago

Hallo Anneke,

Heb je ook iets om aan je prospects te geven als ze reageren op je blog? En wellicht helpt het als je bestaande klanten vraagt te reageren. Die tip kwam ik overigens hier net tegen en ga ik zelf ook proberen.

Succes Willy

Anneke Panella-Drijver
Reply to  Willy Valk

Dat is een goede tip, Willy! Een incentive. Ik ga iets bedenken!

Mijn bestaande klanten kan ik nog weleens proberen te porren 🙂

Barbara Wessel
8 years ago

Het contact aangaan met mijn doelgroep vind ik ongeveer de grootste uitdaging. Vooral live of aan de telefoon. Ik ben dan heel vaak bang, bang voor afwijzing. Of voor teveel kritiek.
Ik weet wel dat in kritiek ook een advies zit, maar toch…

Natuurlijk begrijp ik dat ik hier doorheen moet, telkens weer.

Als er maar eenmaal een begin is, als het gesprek eenmaal ‘op gang’ is, dan kan het zelfs leuk worden.

Marc Huiberts
8 years ago

Het komt op jezelf aan, dat blijkt steeds maar weer.

Al die Open Coffee’s en netwerkbijeenkomsten worden bezocht door ‘gelijkgestemden’ (allemaal ondernemers die klanten willen en dat dus op de verkeerde plek zoeken).

Het openen van een discussie op Linked-In is een optie maar dan moet je wel iets goeds te melden hebben (Linked-In slibt dicht van de non-discussies). En zo leert Nisandeh (samen met de weerbarstige werkelijkheid) ons dat het niet vanzelf komt.

Persoonlijk contact met de ander is nog altijd de beste methode en, zoals Nisandeh heel terecht opmerkt in dit artikel, is het de kunst van je klanten je ‘vrienden’ te maken. Dit is ook wat ik steeds weer merk bij mijn klanten. We hebben een prima relatie die ons allen makkelijk afgaat zoals in een vriendschap ook gaat.

Maar mijn credo blijft; het komt op jou aan.

Eelco van der Wal
8 years ago
Reply to  Marc Huiberts

Dag Marc,
Mooi omschreven. Ik ben benieuwd hoe je dan bij die klanten terecht komt en wat je doet om die vervolgens om te zetten in ‘vrienden’.

Jeroen Biegstraaten
8 years ago

Interesting stuff.

Laten we mensen als mensen benaderen, niet als ‘prospects’.

Ik vergeet dat dan ook zo snel mogelijk. Ik ben geïnteresseerd in de mensen, wat ze bezighoudt en waar ze hulp bij zoeken. Soms ben ik het antwoord, soms kan ik ze helpen met de naam van een ander. Elk contactmoment is hier geschikt voor.

Wat ik doe is het contact gaande houden buiten de contracttijden om, door ook tussendoor eens iets te laten horen, of terug te komen op iets.

Wat me leuk lijkt om meer te doen is om tussendoor eens iets op te sturen als ik specifiek iets vindt dat voor een prospect interessant is, zodat hij door heeft dat ik met hem meedenk.

Succes out there!

Miro Peters
Miro Peters
8 years ago

Hi Jeroen,

Dat laatste wat je zegt, spreekt me erg aan. Het doet me denken aan “friendships are made in the moment”. En vriendschap sluit je per slot van rekening met een individu( of per individu). Dank voor je bijdrage.

Hartelijke groet,

Miro Peters
Open Circles Academy

Betteke Krantz
8 years ago

Hallo Jeroen,

Ter overdenking:

Ik deel je mening dat je ‘prospects’ als mensen moet zien. Maar is het dan ook niet zo dat je het woord niet meer moet gebruiken. Het woord op zich heeft een lading van ‘doelwit’ ‘toekomstig slachtoffer’ ‘een ding’. Als je het woord als zodanig blijft gebruiken, lijkt het of je er in je hoofd nog niet los van bent. Ik vraag me wel af of er een andere korte vriendelijke omschrijving voor is.

Betteke Krantz

Wout-Jan Slob
8 years ago
Reply to  Betteke Krantz

Hallo Betteke,

Heb je voor je zelf een idee waarom je de associatie maakt met een ding of doelwit? Welke ervaring heb je opgedaan dat dit beeld vormt?

Een prospect is voor mij een potentiële klant. Het verschil met een klant is dat hij of zij wel interesse heeft in mijn oplossing. Maar mijn oplossing nog niet afneemt.

Een klant maakt al wel gebruik van mijn oplossing.

Een klant en een prospect zijn voor mij alle twee mensen. Mensen die ik wellicht kan kan helpen met mijn product en of dienst.

Anneke Panella-Drijver

Sorry, ik deel je mening niet 🙂 Wel dat je iedereen als mens moet behandelen, hoor. Maar prospects is toch maar gewoon een woord? Zonder klanten geen bedrijf!

Voor mij zijn prospects mensen die op De oplossing voor hun probleem zitten te wachten maar er gewoon nog nooit van hadden gehoord… Dat is toch niet negatief?

Angelique Slatius
Angelique Slatius
8 years ago

NB: de vertaling van ‘prospect’ in het Nederlands is: potentiële klant, uitzicht of vooruitzicht.

Als je uitgaat van een mooi vooruitzicht vind ik al een stuk fijner klinken, jij ook?

Groet en succes,
Angelique Slatius

Angelique Slatius
Angelique Slatius
8 years ago

Dag Jeroen,

ik deel je mening over het woord ‘ prospects.’
Laten we zoeken naar een mooier woord, wellicht in het Nederlands.

Groet en succes,
Angelique Slatius

Laat de energie weer stromen

Susanne Ramselaar
8 years ago

Ik ben heel nieuw hierin. Ik heb sinds ik de Open Circles ken er wel aan gewerkt, maar ik merk dat er nog een angst op zit van kan ik dit wel en doe ik het wel goed.

Op Facebook ben ik wel bezig. Nu ik steeds meer volgers krijg, vind ik het steeds leuker worden. Ben in mijn hoofd nog bezig over wat korte filmpjes en een interactieve website.

Dus het is er wel en wordt groter, maar op een voor mij prettige snelheid.

Monique Schaafsma
Monique Schaafsma
8 years ago

Ik bereik mijn doelgroep door telefonische acquisitie (dat is ook wat mijn verricht) en door netwerkbijeenkomsten en beurzen te bezoeken.

Paul Vrenken
8 years ago

Via eye contact I have the real contact with my clients…

Martin de Witte
8 years ago

Ik ben lid van een ondernemersvereniging en bied de leden, na een onderling kennismakingsgesprek van een uur, een gratis EFT-behandeling aan voor zichzelf, een familielid of een goede kennis, om op die manier te voelen/horen hoe het werkt en welke goede resultaten met die methode worden geboekt. Vervolgens hoop ik dat zij als mijn ambassadeurs hun netwerk aanspreken en mij dat dan cliënten gaat opleveren.

Tonnis van Dam
8 years ago

Ik maak gebruik van Linkedin groepen, waar ik zo nu en dan een bericht neerzet en oproep tot reactie en waar ik ook reageer op andere berichten.

Verder netwerkbijeenkomsten, betaald en onbetaald, waar mijn doelgroep ook komt. Volgende maand neem ik zelfs mijn collega mee. Het kost een hoop, maar met 1 goed contact ben ik uiteindelijk uit de kosten 😉

Mijn benchmarks zijn een geweldig middel om de interactie aan te gaan. En mijn workshops eveneens.

Tot slot plaats ik zelf zo nu en dan een blog op een van mijn websites. En dan licht ik mijn lijst in.

Annette van der Maarel
Reply to  Tonnis van Dam

Wat is een benchmark, Tonnis van Dam?

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

Offline:
bijna altijd als ik mensen ontmoet –
op allerlei beurzen: hobby, bedrijf, gezondheid…
tijdens vrijetijdsactiviteiten, workshops, events
als ik ga winkelen
Zelf laagdrempelige activiteiten organiseren

Online:
Facebook; via groepen of persoonlijke account, Twitter, Linkedln, blog creëren

Telefoon:
Als klanten bellen met de vraag voor meer informatie

Gert Heres
8 years ago

Webinars, de term kom ik regelmatig tegen maar heb er geen ervaring mee. Waar kan in goede informatie op het internet vinden over gebruik en het opzetten ervan?

Willy Valk
8 years ago
Reply to  Gert Heres

Dag Gert,

Open Circles gaat zelf ook aan de slag met webinars dus als je ze blijft volgens kan je het in de praktijk ervaren. Tot die tijd is er veel te vinden op het internet, bijvoorbeeld hier webinars.nl

Anneke Panella-Drijver
Reply to  Willy Valk

Bedankt voor deze tip, Willy. Ik ben ook op zoek naar info over webinars omdat het helmaal past bij mijn doelgroep en mijn vak. Ik ga kijken op de site die je noemde en ik ben blij dat ik de kunst binnenkort kan afkijken bij Open Circles!

Sylvia Bertrand
8 years ago

Contact maken en onderhouden met mijn doelgroep doe ik via de website, persoonlijk, mail en telefonisch. Linkedin gebruik ik nog weinig.

Anoek de Voogd
8 years ago

De interactie met mijn doelgroep doe ik o.a. via verschillende social media. Ik wil snel gaan beginnen met bloggen. Verder spreek ik mensen aan en zoek ik contact met mensen waarvoor ik iets kan betekenen en eventueel andersom. Een netwerkbijeenkomst heb ik ook al gepland.

Maar er zijn nog genoeg mogelijkheden die ik volgens mij niet gebruik om mijn doelgroep te bereiken. Daaronder valt dus het bloggen, een nieuwsbrief, nog meer netwerkbijeenkomsten, en vast nog meer dat ik op dit moment vergeet.

Merel van Hoepen
Merel van Hoepen
8 years ago

Op dit moment bereik ik mijn doelgroepen alleen nog via ‘life’ gesprekken, op bijvoorbeeld het schoolplein, de tennisclub of tijdens gesprekken met vriendinnen. Dit voelt voor mij het meest authentiek en ik krijg ook direct respons. Wellicht moet ik in de toekomst gaan uitbreiden ;-).

Sandra Resiona
8 years ago

Interactie met mijn doelgroep doe ik regelmatig via Twitter, Facebook, Telefoon, LinkedIn en natuurlijk mond tot mond reclame.

Jolanda Damsma
8 years ago

Er zijn veel momenten dat je interactie kunt aangaan.

Twitter vind ik persoonlijk heel prettig door de snelle korte contacten. Maar ook de overige social media zijn geschikt.
De open Coffees zijn zeer laagdrempelig, en de een op een gesprekken heel leuk en effectief, maar ook tijdrovend.

Maar voor mij werkt het samenwerken heel goed. Je wordt dan ambassadeurs van elkaar. Je leert van elkaar en het is nog gezellig ook. Als je doet wat je leuk vindt, hoef je immers nooit te werken.

Marjolein Kalter
8 years ago
Reply to  Jolanda Damsma

Hallo Jolanda,

Boeiend! Ik doe eigenlijk nooit iets met Twitter.
Ik post er af en toe wel eens iets op, maar als ik naar twitter.com ga vraag ik me af hoe ik daar in vredesnaam waardevolle informatie kan vinden.
En op het moment dat iets een hype is op twitter krijg ik de indruk dat het vaak gepolariseerde uitwisseling van standpunten is.

Kent iemand slimme tips om handig je weg op Twitter te vinden?

Willy Valk
8 years ago

Hoi Marjolein,

Ik ben al jaren op Twitter actief en heb juist altijd waardevolle informatie kunnen vinden. Eerst privé en nu zakelijk.

Door de zoekfuncties heb je de mogelijkheid die twitteraccounts te volgen die jou of informatie geven of je prospect zijn.

Door te retweeten kan je je prospects informatie geven waardoor je een relatie opbouwt. Maar ook even iets aardigs te zeggen als er een succes wordt gemeld of er iets wordt gevierd. En als je je blog inzet is het al helemaal makkelijk.

Als je meer wilt weten hoor ik het wel!

Renée Daniëls
8 years ago

Op Twitter is het wonderbaarlijk eenvoudig om info te vinden. 😉

De meeste bladen hebben een Twitteraccount. Zoek één of meer bladen op die regelmatig artikelen publiceren waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is. Bekijk welke mensen die bladen volgen en vervolgens wat die volgers nog meer volgen. Je krijgt zo een aardig idee van waar je doelgroep over geïnformeerd wil worden.

Wil je voor jezelf meer vakinfo/brancheinfo ‘aangeleverd’ krijgen, ga dan zelf bepaalde (vak-)bladen volgen.

Zoek je info over een bepaald onderwerp? Gebruik de zoekmogelijkheid. Je zoekopdracht(en) kun je vervolgens in een lijst bewaren.

Als je een Twitterclient als bijv. Hootsuite gebruikt, kun je al die info (zoekopdrachten e.d.) netjes naast elkaar in verschillende kolommen laten weergeven.

Er zijn nog veel meer manieren om handig gebruik te maken van Twitter – gaandeweg vind je vanzelf uit welke het beste bij jou passen.

Succes!
Renée

Angelique Slatius
Angelique Slatius
8 years ago

Dag Renée,

Dank voor het delen van je ‘ Twittertips.’ Je klinkt als een echte expert op dit gebied. Goed bezig!

Groet en succes,
Angelique Slatius

Anneke Panella-Drijver

Zo had ik Twitter nog nooit bekeken, als een medium om informatie te verkrijgen. Wat ontzettend goed en ik weet zeker dat mijn doelgroep aanwezig is op Twitter. Het gaat gelijk als actiepunt op de lijst! Heel hartelijk dank voor het delen van deze info!

Anneke Panella-Drijver
Reply to  Jolanda Damsma

Hallo Jolanda,

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde. Ik vind de Open Coffee’s ook zo tijdroverd, maar ik ga er eigenlijk vooral niet meer heen omdat ik de sfeer altijd zo negatief vond en het zzp-zijn zo heilig.

Ik ben nu op zoek naar andere real-life plekken om te netwerken in de omgeving.

Het aangaan van samenwerkingsverbanden spreekt mij heel erg aan. Ik ben nu de Joint Ventures dvd aan het kijken. Heel inspirerend! Ik heb de eerste stappen op dat gebied al gezet.

Tamara Lackin
Tamara Lackin
8 years ago

Hoi allemaal,

Ik ben dus echt een starter want ik ben nog aan het bedenken hoe en wat ik wil gaan doen. Deze artikelen zorgen ervoor dat ik in ieder geval een goede planning nodig heb, wat is mijn niche, wie is mijn doelgroep en hoe ga ik dit aanpakken. Dank jullie wel hiervoor!

Tamara

Leni Minderhoud
8 years ago

Again a very valuable article. I am looking forward to both ta seminar online and the blog meeting. My biggest insight last weekend of the Master Influencer is consistency and being all over the place online and offline. So that is what I Will implement now!

Saskia Steur
8 years ago

Mijn lijst van momenten en gelegenheden waar ik in contact kan komen met mijn prospects:

Open Coffee Bouw

Internationale bouwbeurs

LinkedIn groep architectenweb, bouwprofs, Cobouw etc. (er zijn er een flink aantal waar ik mijn doelgroep vind)

andere bouw- en architectuurgerelateerde beurzen

congressen over bouwthema’s zoals BIM, duurzaam bouwen, levensloopbestendig bouwen

branchevereniging in de bouwsector (zoals de BNA, BNI etc): hun website, hun forum, hun bijeenkomsten.

Ik ben deze lijst wekelijks aan het bijwerken.

Met plezier en vol verwachting ga ik ook alle andere comments lezen!

Anneke Panella-Drijer
8 years ago
Reply to  Saskia Steur

Hoi Saskia,

Beurzen en congressen, daar heb ik eigenlijk nooit aan gedacht, maar met mijn ‘nieuwe’ doelgroep klinkt dit zeker logisch.

Goede tip. Dank!

Saskia Steur
8 years ago
Reply to  Saskia Steur

En ja, ook ga ik de interactie aan via mijn blog, Twitter, Facebook en Google+

Heeft iemand ervaring met Xing? Wat is daar de voertaal?

Khema Y. Waasdorp
Khema Y. Waasdorp
8 years ago
Reply to  Saskia Steur

Hey Saskia,

Xing is het Duitse equivalent van LinkedIn en de voertaal is Duits. Veel Duitse ondernemers hebben hier een profiel en netwerken onderling met elkaar. Duitse mensen zijn hier eerder te vinden dan op LinkedIn.
Ze blijven graag onder elkaar. LinkedIn is naar hun zeggen ‘te internationaal’.

Julia Arnscheidt
8 years ago

Goed om te weten, Khema. Dank voor de info!
Groet, Julia

Esther Molenaar
8 years ago
Reply to  Saskia Steur

Xing is toch Duits?

Saskia Steur
8 years ago
Reply to  Saskia Steur

Esther, Nicky en Khema, bedankt voor jullie aanvullende info. Ik wist wel dat Xing heel populair is in Duitsland, maar nu weet ik meer. Thnx. Ik ga het toch maar eens onderzoeken: veel van mijn klanten doen namelijk zaken met of in Duitsland.

Nicky Koopmans
Nicky Koopmans
8 years ago
Reply to  Saskia Steur

Daar heeft Esther gelijk in. Xing is inderdaad heel groot in het Duitstalige gebied.

Angelique Slatius
Angelique Slatius
8 years ago
Reply to  Saskia Steur

Dag Saskia,

bedankt voor het delen van je van “momenten en gelegenheden.”
Sta je zelf ook op (bouw)beurzen? Ik ben nu toch wel benieuwd wat je doet…

Groet en succes,
Angelique Slatius

Anutosh van Varik
8 years ago

For us it is a permanent process to narrow down our customer target.
Talking with customers, LinkedIn, newsletters are mostly our way.

Fascinating herein was reading the book by Richard Branson that Nisandeh recommended to read: “losing my virginity” – a beautiful demonstration of adventure, exploration, attitude and fun.

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
7 years ago

In de afgelopen 2 jaar heb ik veel tijd besteed aan het vinden van de voor mij passende netwerkkringen. Eerst selectie via Google, vervolgens kennismaken en een tijdje meedraaien, en dan beslissen of blijvende deelname voor mij inspirerend en waardevol is. Afscheid nemen is ook een kunst.

In een paar kringen blijf ik nu betrokken, en lever daar actieve bijdragen of presentatie, en de netwerkkring zorgt zelf voor publiciteit.

Lody van Gulik
8 years ago

Ik heb wat problemen met het benaderen van mijn prospects. Enerzijds omdat ik geen verkoop-/marketingachtergrond e.d. heb en anderzijds, omdat mijn klanten particulieren zijn (vrouwen, 40+, hoger opgeleid, hoger inkomen, gevoelig voor mode/lifestyle etc.).

Heeft iemand ideeën voor mij?

Bij voorbaat dank,
Lody van Gulik

NB. Ik ben ook geen kapper/hairstylist.

Willy Valk
8 years ago
Reply to  Lody van Gulik

Beste Lody,

Is het een idee om beurzen/festivals bezoeken bv het Happinez festival onlangs en dan bij de koffietafel in gesprek gaan. Of op Facebook bepaalde merken volgen en reageren op de comments.

Ik ben benieuwd wat jouw product wel is.

Astrid Tuinder
8 years ago
Reply to  Lody van Gulik

Wat belemmert jou? Je prospects zijn particulieren… dus… hoe benader jij jou vrienden? Hoe laat je ze hun vrienden/kennissen benaderen?

Wat heb je al gedaan en wat ben je van plan?
Heb je al plannen of blijf je hangen in ik weet het niet?

Blijf vooral kijken naar de mogelijkheden en niet de onmogelijkheden!

Josefine Logemann
8 years ago
Reply to  Lody van Gulik

Ben jij wel overtuigd van jouw expertise? En weet je zeker dat de klanten die je nu omschrijft jouw ideale klanten zijn?

Als dat is moet er een overeenkomst zijn waardoor het contact maken makkelijker zou moeten gaan.
En over marketing valt te leren en het is nog leuk ook.

Succes en plezier.
Hartelijke groet,
Josefine Logemann

Margo Ruiter
8 years ago

In eerste instantie begon ik met interactie zoeken tijdens beurzen en presentaties. Duur betaalde dagen, maar ik ging altijd vol sprankeling en energie terug naar huis, door de reacties die ik keer op keer kreeg. De kosten waren echter te hoog, voor deze dagen.

Ik verlegde mijn activiteiten naar bellen en mailen, via facebook en twitter bleef ik nieuwe contacten zoeken en tijdens netwerk moment (zoals die van Open Circles).

Dit ging goed, maar ik vond dat het beter kon: ik ga nu een keer per week door het land naar mijn klanten toe. Ik praat met ze, geef tips en hoor wat hun vragen zijn en we kunnen brainstormen over dingen waar ze tegenaan lopen.

Uit deze bezoeken, komen elke keer theeceremonies, waarbij ik nu kan gaan werven voor mijn cursussen. Dit najaar start ik dus met workshops en dit is dankzij de cursussen die ik bij jullie heb gevolgd. Steeds een stapje dichter naar de kern. Wat eerst leek op een te grote investering in tijd, blijkt nu dus de gouden vondst te zijn. Ik snap nu ook waarom bedrijven vertegenwoordigers de baan op sturen.

Kerstin Guhl
8 years ago
Reply to  Margo Ruiter

Hi Margo,

Wat een mooi beeld: klanten bezoeken met theeceremonies. Ja ik kan me goed in leven dat dat werkt om je netwerk te bouwen en “vrienden” te maken. Inspirerend idee.

Willy Valk
8 years ago

Mijn prospect, patienten- en gehandicaptenorganisaties kan ik vinden op:

-Twitter; een redelijk aantal

-Facebook; de pagina’s beginnen te komen

-Telefoon: kortgeleden was er een beurs speciaal voor hen georganiseerd. Daar is mijn flyer uitgedeeld, ik ga naar aanleiding hiervan bellen

– Evenementen in de zorg

Wat is lastig vind is om ze naar mijn blog te krijgen maar ik ben nog maar net gestart dus moet wellicht meer geduld hebben. Ik volg alle aanwijzingen uit de Business Blogging Master Class.

En waar ik ook onzeker over ben is hoe vaak te reageren op de social media uitingen van mijn prospects, ik wil ze niet spammen. Voor alsnog word ik op Twitter steeds bedankt voor mijn reactie maar ze moeten niet gaan denken ‘heb je haar weer’. Misschien iets meer inhoudelijk reageren?

Hoe doen jullie dat?

Jacqueline van Tol
8 years ago

Ik ben bezig met de opbouw van mijn boek. Ik heb sinds kort een core – en een marketing message ontwikkeld. Deze is ontstaan uit interactie met “buddies” die ik in de Business Bootcamp heb leren kennen, en met telefonische – en blog-interactie in een online-cursus.

Hoewel ik niet direct de juiste doelgroep heb aangesproken, hebben ze me toch voldoende kunnen inspireren.
Nu ben ik bezig om een signature system te ontwikkelen, en dat ga ik ook doen door blog-interactie met mede-cursisten en mijn Business Bootcamp buddies..

Barbara Wessel
8 years ago

@Jacqueline: dat klinkt goed. Wat mooi dat je je materiaal voor je boek opbouwt uit kennis en ervaring die je opdoet, o.a. in contact met mensen uit het Business Bootcamp.

Hoewel ik de inhoud van jouw business niet ken, inspireert je commentaar mij.
Succes!

Josselien Janssens
8 years ago

De reden waarom ik tijdelijk met mijn business gestopt ben is precies deze: ik had de focus niet om mijn diensten en producten meer specifiek te targeten op een doelgroep en deze van meer toegevoegde waarde te voorzien.

Ik ben nu mijn business opnieuw aan het opstarten en daarin alles wat ik bij Open Circles geleerd heb te integreren. Het bouwen aan mijn community wordt de belangrijkste focus.

‘Live’ netwerken komt me van nature aanwaaien, ik doe het veel en ben er zo succesvol in dat ik tot nu toe weinig tijd heb gestopt in het Internet.

Ik ontwerp op dit moment een specifieke geautomatiseerde opt-in formule om al die contacten via social media en internet op te volgen; nog beter te snappen wat ze zoeken, en daarop aan te sluiten met frontend bijeenkomsten en aanbiedingen die de belangrijkste problemen van mijn doelgroep aanpakken.

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
8 years ago

Ik communiceer met mijn prospect via:
– blog
– lezingen/workshop
– autoresponder
– mail

Ik vind heel moeilijk om interactie met mijn prospect te hebben via blog/email.
Ik twijfel als mijn prospect interes hebben op mijn onderwerpen.

Alleen bij de lezingen heb ik goede interactie en vaak worden prospecten ook betalende klanten.

Mijn mailingslist groeit heel langzaam, hoe weet ik als je opt-in goed is en hoe lang zal ik die testen voor dat ik een nieuwe probeer?
Tips voor de mailingslist laten groeien zijn welkom.

Esther Molenaar
8 years ago

Hoi Andrea,

Je kunt met aWeber een pop-up scherm maken. Daar kun je een andere opt-in aanbieden. In aWeber kun je precies zien via welke weg iemand zich heeft ingeschreven.

Zo kun je ook zien waar meer interesse voor is en wat er voor zorg dat je mailinglijst sneller (beter) groeit.

Succes!

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
8 years ago

Hoi Esther,

Dank voor je reactie. Ik heb al Mailchimp, ik heb net een beetje geleerd hoe dit werkt… Is Aweber veel beter en adviseer je mij om te overstappen?

Alvast bedankt

Esther Molenaar
8 years ago

Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren, Andrea. Mijn voorkeur gaat uit naar aWeber, want het heeft een hoge deliverability. Dat houdt in dat ik zeker weet dat mijn e-mail op de juiste plek komt.

Het voordeel van Mailchimp is dat je adressen kunt importeren. Dat kan bij aWeber niet.

Daarnaast is aWeber heel streng en kent alleen een double opt-in (je moet altijd je e-mailadres bevestigen).
Dat kan een voordeel zijn, want het filtert enorm snel. Het kan een nadeel zijn, dat juist de mensen die je wilt, dit als een drempel zien.

Voor mij is de pop-up een enorme pro van aWeber. Het heeft mijn aantal inschrijvingen verhoogd en daar wordt ik weer blij van. 😉

Wanneer ik een autoresponder adviseer, dan adviseer ik altijd aWeber.

Wanneer je wilt overstappen, kun je niet zomaar de adressen overzetten. Je moet de inschrijvers zo ver zien te krijgen dat ze zich opnieuw inschrijven via aWeber. Dat kan lastig zijn, maar ook dat kan weer als filter werken.

Succes!

Thieu van Kaathoven
Thieu van Kaathoven
8 years ago

Hoi Esther,

Dank voor je tip ik doe nog steeds niets met social media. Ik heb mezelf nog niet de tijd gegund om er iets mee te doen hoe belangrijk ook. Ik hoor nog tot de mastadonten die heilig geloven in face to face om maar eens goed Nederlands te gebruiken. Mastadonten bewegen langzaam richting het doel. (misschien wel té langzaam). En al zie ik wel degelijk de zin en het nut het is ver héél ver uit mijn comfort gebied. Ik denk ook bij (a)weber het eerst aan een BBQ. Gelukkig raak ik wel steeds meer overtuigd van de noodzaak. Bedankt dat je daar aan meehelpt.

Thieu

Marion Kuipéri
8 years ago

Hoi Esther, wat fijn, zo’n helder antwoord.

Ik gebruik YMLP, ben redelijk tevreden. Ken je ook de verschillen tussen aWeber en deze? En van harte gefeliciteerd!

Anneke Verdonschot
8 years ago

Ben actief bezig om alles van Facebook te doorgronden en zoek contact met groepen voor een vertoning en presentatie.

Elfriede Krauth
8 years ago

Ik ben heel blij met deze blogreeks, want mijn focus ligt op dit moment aan het leren kennen van mijn doelgroep (om eruit te vinden hoe ik de kennis uit mijn proefschrift kan commercialiseren, dus de kant van de wetenschap ken ik wel, wat de markt ervan wil, weet ik dus nog niet voldoende).

Ik zoek plekken op waar ik mijn doelgroep (SAP logistiek consultants) ontmoet, bijvoorbeeld was ik afgelopen week bij een seminar “Succesvol warehousing met SAP”. Ik heb een echt waardevolle contact gekregen via LinkedIn, en dan nog via vragen aan mijn netwerk.

Het is vooral een kwestie van het gesprek durven aan te gaan. En dan de drie vragen te stellen, die ik tijdens de Master Entrepreneur van Nisandeh geleerd heb. Het is echt zo fascinerend waar de doelgroep op zoek naar is, en dat het helemaal niet is wat ik eigenlijk wou aanbieden … 🙂

Maakt niet uit, als ik hiermee doorga snap ik steeds beter wat ze willen, en ik heb ook al ideen hoe ik hun problemen kan oplossen.

Nisandeh vraagt wat ik op dit moment nodig heb over het aangaan van de interactie. Eigenlijk heb ik genoeg te doen met het proces zoals ik die boven heb beschreven. Als ik dat onder de knie heb, heb ik misschien behoefte aan meer concrete vragen die ik aan mijn doelgroep kan stellen. En hoe organiseer ik de follow up?

Zo benieuwd naar de live streaming!

Elfriede Krauth
8 years ago

Oh, die was ik nog vergeten. Meer dan concrete informatie zou ik op dit moment graag verhalen horen, hoe het anderen is vergaan bij het bepalen van de doelgroep. Die fouten waar zij van geleerd hebben. En de producten die zij ooit in de aanbieding hadden, waar dan niemand op zat te wachten.

Ik ervaar mijn pad op dit moment als leerzaam en spannend, en het zou het wat luchtiger maken als ik hoor dat het voor anderen ook niet altijd even soepel was. Maar wel een avontuur met een goede uitkomst.

Caroline Marike
8 years ago

Hi Elfriede,

Ik las je post en je kleine ‘follow-up’ van die post waarin je zoekt naar een weg het allemaal wat luchtiger te maken.

Ik denk dat het belangrijk is om 1 van de basisregels toe te passen namelijk de …. 80% is showing up and participating. En vanaf dan – kan het een yourney zijn, helemaal in jou eigen tempo, op jouw eigen manier. Niets bedreigd je, Er is geen ‘failure’, je bent jou unieke tocht al helemaal aan het gaan!

We hebben elkaar ontmoet – in the Breakthrough to Success, natuurlijk – maar daarvoor al, in een prachtige week in de Morvan. En ik geloof dat jij hartstikke goed bent in ‘being present’ en ‘participating’. Daar zag ik dat en na je gezien te hebben in de E-Team ben ik ervan overtuigd dat dit tot jouw kernkwaliteiten behoort. Dus je gaat al!

Zie het als 1 groot avontuur en weet dat in elk avontuur er ook twijfels zijn, en uitdagingen, en momenten van succes en celebration. Het hoort er allemaal bij!

Verder op zal ik ook mijn twijfels en ‘struggles’ delen in het interacteren met mijn doelgroep, misschien heb je daar ook nog iets aan.

Voor nu, veel hartelijks,
Caroline

Sofie Vanhoutte
8 years ago

Twitter
Facebook
Blog
Skype
Telefoon
Face to face
Workshop
Seminar

Julia Arnscheidt
8 years ago

Ik help werkende ouders om de ouder te zijn die zij willen zijn.

Binnenkort houd ik (weer) contact via mijn vernieuwde blog, mijn facebook pagina en het liefst via proefwandelingen of (later, als ik mijn expert status meer vorm heb gegeven) lezingen aan de wal.

Michaëla Wierdsma
8 years ago

Dag Julia,

Door je doelgroep nog meer te verfijnen kan je gerichter bloggen. Heb je twitter al eens overwogen?

Netwerken kan ook op het schoolplein. De ouders die je spreekt hebben jou niet nodig (soms te dichtbij) echter hun mede-ouders die wat verder van je weg staan ook.

Succes met alles. Fijne dag, Michaëla

Annemiek de Nijs
Annemiek de Nijs
8 years ago

Inmiddels een goede interactie aangegaan met mijn ambassadeurs van mijn atelier.
In december een groepsexpositie gepland voor hen ev daarbij hen hulp en begeleiding gratis aangeboden voor een middag.

Daar is veelvuldig gebruik van gemaakt en is de feedback via foto’s op Facebook goed ontvangen en gedeeld.

Mijn blog staat op het punt van introductie.

Ook mijn contacten via plaatselijke events voor businesses bezoek ik inmiddels veelvuldig.

Mariëlle Jansen
8 years ago

Annemieke, ik word steeds nieuwsgieriger naar je … moet toch eens uitvinden wat je doet! Ik zie je regelmatig op mijn Facebooktijdlijn en ook hier bij Nisandeh in de commentaarlijst en weet dat je ook op de evenementen was recentelijk … maar ik loop je elke keer mis! Je enthousiasme is aanstekelijk!

Annemiek de Nijs
8 years ago

Hoi Marielle

Ja ik zie je ook regelmatig op Facebook voorbij komen. Goed lijkt me..

Ben opnieuw aan het inzoomen op mijn target audience want hij is nog niet helemaal scherp. Ik lees dus alle commentaren en kwam je tegen weer. 😉

Intussen is mijn blog geplaatst en heb ik de drive gekregen voor de volgende posts. Goed gevoel.

Ga even beter kijken wat jij doet.

Ga ook naar de nieuwe Business Bootcamp in januari. jij ook?
Warme groet

Pieter van der Kaaij
8 years ago

Van een maandelijks nieuwsbrief ben ik vandaag overgestapt op een wekelijkse Business Value Update. Ik maak wisselende onderwerpen:
Blog
Nieuws
Tips
Mijn boek
Ik vraag om commentaar en probeer zo de discussie met mijn publiek aan te gaan.

Angelique Slatius
Angelique Slatius
8 years ago

Dag Pieter,

ik denk er ook aan om van een maandelijkse nieuwsbrief over te stappen naar een (twee)wekelijkse update. Jij hebt daar een mooi woord voor gevonden!
Hoe zijn de reacties?

Groet en succes,
Angelique Slatius

Sylvia van de Ven
8 years ago

Op feesten bij vrienden of bijeenkomsten, op seminars, netwerkbijeenkomsten, via linkedingroepen, facebook.

Edwin Glaser
8 years ago

Hoi Sylvia,

Mooi aantal social media die je opnoemt. Zelf heb ik zelfs op Twitter gezien dat je een bepaalde mate van interactie kan aangaan. Het beste is natuurlijk ze dan naar je blog te leiden en uiteindelijk in het echt te ontmoeten. Een zogenaamde ‘Meet and Greet’.

Hannie Mommers
8 years ago

Interactie:
* blog
* nieuwsbrief (die geen nieuwsbrief heet 🙂
* bellen (ik bel 1x per week een klant om te vragen hoe het met hem/haar is)
* verjaardagskaartje sturen (blijft leuk, ook al is het ouderwets)

Josselien Janssens
8 years ago

Ik ben continu op weg, netwerk waar ik kan, en ga waar mogelijk de interactie met mijn omgeving aan. Elke persoon die ik tegenkom is dus een potentiele klant en het is ongelooflijk hoe krachtig het informele gesprek werkt als opstapje naar ‘vriend’. Echt potentieel volg ik altijd persoonlijk op via Linked In en zet ik meteen op mijn lijst.

Daarbij stuur ik regelmatig mail naar mijn target audience (naar mijn lijst, naar LinkedIn en Facebook contacten) met uitnodigingen voor laagdrempelige FrontEnd bijeenkomsten.

Yvonne van Loon
8 years ago

Wauw, een hoop mooie mogelijkheden voor het in contact komen met de doelgroep.

Veel is al genoemd, maar hierbij mijn rijtje:
Facebook (via mijn pagina, maar ook in de groepen), Twitter, LinkedIn, blog, nieuwsbrief, netwerkbijeenkomsten, telefoon, skype, webinars, spreekuren, 1-op-1-gesprekken, via mijn vrijwilligerswerk bij de Tafel van een, workshops, trainingen en zelfs op het schoolplein van de school van mijn kinderen of tijdens verjaardagsfeestjes.

Marielle Meijer
8 years ago

Waar ik de interactie aanga:

LinkedIn (groepen)
Facebook (groepen)
Blog
Twitter

Verder heb ik ook individuele gesprekken via netwerkbijeenkomsten, bij klanten thuis en binnenkort dmv een workshop

Martine Verweij
7 years ago

Mijn lijst:
– Facebook
– WordPress / blog
– mailinglist
– versturen van lessen via e-mail
– kruidenwandeling
– lezing
– LinkedIn
– Twitter
– YouTube
– website
– in de herziene druk van mijn kruidenboek wil ik een interactiestimulans plaatsen door iets van ‘wil je meer?, ga naar mijn site’

Ik heb nog moeite met interactie op LinkedIn en Twitter. LinkedIn staat op mijn checklist om vóór de Master Entrepreneur te laten stralen d.m.v. pdf-file van Nisandeh.

Ingrid Langen
8 years ago

Interactie met je doelgroep: ik gebruik zo’n beetje alle online media die ik kan verzinnen. Website, blog, social media, e-mail, webinars, online workshops. Fanpage op Facebook, blog plaatsten in LinkedIn groepen, reageren in LinkedIn groepen, Twitter volgers creëren.

Ik ging bijna vergeten dat er nog zoiets is als ‘real life’. Netwerken, maar ook zelf presentaties geven, workshops bezoeken en geven, cursussen bezoeken en geven, een event voor mijn doelgroep organiseren, mastermind groepjes deelnemen.

En eigenlijk werkt dat laatste (in het echte leven) toch beter. De groep is kleiner maar het resultaat vele malen groter.

Mariëlle Jansen
8 years ago
Reply to  Ingrid Langen

Hai Ingrid, als er iemand is die respect afdwingt met haar integere maar gedisciplineerde en toegewijde aandacht voor haar prospects en ambassadeurs … dan ben jij dat wel! Moet grinniken bij de uitspraak… is er nog een ‘real life’? Ik ben zelf nog op zoek naar een mastermindgroep! En pak alle implementatiestappen stap voor stap op!

Annemiek Sterken
Annemiek Sterken
8 years ago

Ik denk aan contacten met standhouders (en bezoekers) tijdens beurzen gericht op de doelgroep.

Betteke Krantz
8 years ago

Hi Annemiek,

Ook ik denk daarover maar voel een aarzeling, je kunt toch niet als ‘indringer’ je eigen produckt aan de man gaan brengen? Je zal of je eigen stand moeten huren, of toestemming aan de organisator moeten vragen denk ik. Ik had het idee om met ouders te gaan praten in binnenspeeltuinen, maar ik denk dat de eigenaar ervan niet op mij zit te wachten dat ik zijn klanten benader. Hoe denk jij daarover?

Betteke Krantz

Wout-Jan Slob
8 years ago
Reply to  Betteke Krantz

Als je overtuigd bent dat jouw product of dienst de oplossing biedt voor een probleem waarom zou je dat niet overal vertellen?

Uiteraard moet je kijken of het ethisch verantwoord is waar je dit doet. En dat de stijl bij je past.

Maar je kan prima met anderen de conversatie aangaan en het gesprek sturen naar waar je het graag over wil hebben. Actief “proppen” op een beurs waar je niet voor betaald lijkt me geen goed idee.
Maar met andere mensen praten over hun behoeften en of problemen met een mogelijke oplossing die je daarvoor bied lijkt mij gewoon te kunnen.

Mocht iemand er niet blij mee zijn dan maken ze dat vast wel kenbaar. Als je overal toestemming voor wilt hebben ben je imo te veel afhankelijk van anderen.

Marco te Kloeze
Marco te Kloeze
8 years ago

Ik help mensen online geld verdienen en help bedrijven hoger te scoren in zoekmachines zoals Google.

Ik kom in contact met mijn doelgroepen via:
netwerk bijeenkomsten
linkedin algemeen en linkedin groepen
Facebook en facebook groepen
Twitter

Suzanne Trieling
8 years ago

Ik ben de interactie aangegaan en mijn doel bereikt!

1 van mijn andere doelen is.: Zoveel mogelijk cursussen volgen bij Open Circles.

Aangezien ik net startend ben en niet alle cursussen kan veroorloven, ben ik gaan denken hoe ik dat kan gaan doen.

Nu kwam Nisandeh afgelopen dinsdag met zijn blog “Ga de interactie aan” en kwam weer met dit geweldige aanbod :
Voor diegene die 75 comment of meer heeft geplaatst voor 20 oktober, mag aanwezig zijn bij een speciale bijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst, deelt Nisandeh krachtige, geheime tips over hoe ik mijn prospects EN klanten met mij de interactie laat aangaan en hoe ik hen laat bijdragen aan mijn community.

Dit is weer een kans om weer even van de enthousiaste sfeer te kunnen genieten, dacht ik.
Maar ik had nog maar 17 comments geplaatst en 19 en 20 oktober ben ik niet thuis, dus ik had 3 dagen de tijd om 58 comments te schrijven! Mijn eerste reactie was; Dat is onmogelijk! Maar opeens hoorde ik een stemmetje in mijn hoofd zeggen dat niets onmogelijk is en ik ben direct begonnen met comments te schrijven.

En ik heb het gehaald!!! Dit is comment nummer 75 (als ik het goed heb). En ik ga in de toekomst zeker nog meer comments plaatsen.

Het heeft me 2,5 dag gekost om alle (oudere)blogs te lezen. En automatisch ging ik ook de comments lezen want daar zitten af en toe echt goeie reacties bij.

Ik heb er ontzettend veel van geleerd want een aantal dingen waren toch nieuw voor me. En een aantal dingen waren een herhaling van de cursussen die ik al gevolgd heb bij open circles, dus mijn geheugen is weer even opgefrist.

Het heeft me dan wel veel tijd gekost maar ik weet zeker dat ik er waardevolle informatie voor terug krijg.

Dus voor iedereen die nog een aantal comments moet plaatsen voordat je bij de 75 bent: Het kan nog!!!
Het is zeker de moeite waard!

Bedankt Nisandeh.

Eelco van der Wal
8 years ago

Mooi Suzanne, en inderdaad, ongemerkt leer je heel veel door de comments èn het blog te lezen. Door voor de target 75 te gaan dwing je jezelf om op deze manier kennis op te doen.
Ik merk dat “die ga ik nog wel eens lezen” op deze manier voor mij omgezet zijn in “die heb ik gelezen”!

Angelique Slatius
Angelique Slatius
8 years ago

@ Eelco: mooi gezegd dat je “die ga ik nog wel eens lezen” hebt omgezet zijn in “die heb ik gelezen”!
En iets mee gedaan blijkbaar.
Gefeliciteerd met het behalen van de target!

Groet en succes,
Angelique Slatius

Esther Molenaar
8 years ago

Hoi Suzanne,

Weet je zeker dat het er 75 zijn? Ik zie 74 achter je naam staan.

Kom op je bent er bijna.

Esther Molenaar

Suzanne Trieling
8 years ago

Aaah, toch verkeerd geteld!!
Nou nog eentje dan…

Saskia van Velzen
8 years ago

Esther, gefeliciteerd. Je bent top :-D. Ik ga nadenken over het uitnodigen van de doelgroep van de doelgroep….

Ik houd een blog bij. Verder facebook ik onder mijn eigen naam maar wel nagenoeg alleen zakelijke teksten. Op linkedin ben ik sinds kort door de 500+ connecties heengegaan, waarbij ik kan zeggen dat ik bijna iedereen wel een keer ontmoet heb of weet wie ze zijn.

Ben nu aan het bedenken wat ik voor leuks/bijzonders/grappigs kan doen voor mijn relaties die dit jaar klant werden. Om het contact te houden. Om te waarderen.

Ik zie webinars genoemd worden, hoog tijd om daar ook eens aan te gaan denken. Nou ja, doen dus (implementeren!).

Marjolein Kamstra
8 years ago

Het blog staat natuurlijk op de eerste plaats.

De andere sociale media staan wat mij betreft tezamen op de tweede plaats. Je hoeft niet op allen aanwezig te zijn, maar kies diegene die passen bij jouw doelgroep en jouw uitstraling.

Op de derde plaats: netwerken. Ga naar buiten. Ontmoet mensen. Mensen die je al kent. Mensen die je nog niet kent.

Maaike Frankena
8 years ago

Hallo Marjolein,

Dank je wel voor je Feedly tip, ik zie in een eerste oogopslag ‘maar’ 3 websites maar als ik er verder induik zal er meer mogelijk zijn (en anders gebruik in een ander emailaccount:-)).

Waardevol, nogmaals dank!

José Lenders
7 years ago

Ik zie ondernemers 1 a 2 keer per maand tijdens een netwerkbijeenkomst. We bouwen aan persoonlijke contacten.

Naar aanleiding van een van de thema’s ( nieuw arbeidsrecht) heb ik 3 uit het ook verloren klanten opgebeld en hen uitgenodigd. Met een daarvan ga ik volgende week lunchen.

Plan voor na de zomer is een 2 maandelijkse nieuwsbrief met daarin steeds een gratis workshop. De thema’s daarvoor hoop ik uit de gesprekken met de deelnemers en clienten te halen.

Ik zet een netwerkgroep voor werkzoekenden op en breng die in verbinding met mijn collega’s ondernemers tijdens onze reguliere netwerkbijeenkomsten. Zo hoop ik te laten zien dat ik mij inzet voor mensen, initiatieven neem en betrouwbaar ben in mijn aanpak.

Timon Vinke
8 years ago

Mijn 3 manieren rekening houdend met mijn doelgroep

1. Linked-In, personal message en group discussions
2. Telefonisch
3. Face to face

Op dit moment is de bovenstaande lijst een aanname over wat het beste past bij mijn doelgroep. Een van de eerste stappen is dan ook deze aanname checken.

Michaëla Wierdsma
8 years ago
Reply to  Timon Vinke

Ha Timon,

Kom je ook naar de Master Class Social Media op 11 december? Daar zul je nog andere bronnen leren aanboren. Ik heb de dvd van Nisandeh gezien over dit event en het is zeker de moeite waard om er heen te gaan.

Naast LinkedIn is er nog een enorme mogelijkheid om je prospects te vinden. Het is alleen de vraag of het bij jou past en bij je onderneming.

Succes en fijne dag, Michaëla

Timon Vinke
8 years ago

Hoi Michaëla,

Bedankt voor je reactie.

Ik weet dat er nog andere bronnen zijn zoals twitter, facebook, Google+ en vast nog meer.

Ik denk alleen dat mijn doelgroep daar niet of nauwelijks actief op is. Zoals gezegd, dit is een aanname en moet ik zeker nog verifiëren.

Mijn doelgroep is teamleiders en middle managers in technische bureau omgeving (architecten, consultants, ingenieurs, etc.) die leiding geven aan het team waar ze eerst deel van uitmaakten. Leeftijd: 30-40

Wat is jullie inschatting van de activiteit van deze doelgroep op social media?

Yvonne van Loon
8 years ago
Reply to  Timon Vinke

Timon,

Je zit met LinkedIn zeker goed voor deze doelgroep. Het zou goed kunnen dat een deel van jouw doelgroep prive actief is op bijvoorbeeld Facebook, Twitter of een forum dat vakinhoudelijk gerelateerd is. De enige manier om daar achter te komen is onderzoek.

Benader een aantal mensen uit jouw doelgroep en doe navraag.

Vermoedelijk zit een heel groot deel op Facebook. Het grootste platform in Nederland. De vraag is of ze geneigd zijn jouw pagina te gaan volgen op dit platform en de interactie aan te gaan. Dat hangt weer helemaal af van het soort berichten dat je gaat plaatsen.

Kortom…. Doe navraag bij jouw doelgroep.

Succes!

Groetjes,
Yvonne