Vergroot je invloed met… Wederkerigheid – deel 1 van 6

7018 views | 176 reacties |
shares

 
Hoe meer “body” jouw business krijgt, hoe meer je ontdekt dat jouw business drie voordelen oplevert.

Ik noem ze de Grote Drie “I” Voordelen

  • Invloed
  • Impact
  • Inkomen

Om een effectief leider te zijn, om mensen actie te laten ondernemen op basis van jouw advies of aanbeveling, om mensen van jou te laten kopen…moet je (in hun ogen) een invloedrijk persoon zijn; iemand naar wie ze willen luisteren en van wie ze willen leren, iemand die ze respecteren en blijven volgen.

Belangrijke invloedrijke rolmodellen zijn politieke leiders als Mahatma Ghandi of John F. Kennedy, activisten als Martin Luther King of Nelson Mandela, leiders in business als Steve Jobs of Richard Branson, media sterren als Oprah of Angelina Jolie en JIJ…wanneer je de geheimen van invloed ontdekt, begrijpt en op de juiste manier toepast.

Robert Cialdini, de auteur van ‘Influence: The Psychology of Persuasion’, onderscheidt 6 basisprincipes voor invloed uitoefenen. Het zijn 6 factoren waar jij gebruik van kunt maken om jouw invloed te vergroten.

En… maak je niet ongerust. Het gaat niet ten koste van je integriteit. Ik ga je geen ‘trucjes’ leren.

Als je de basisprincipes doelgericht en met integriteit gebruikt (ik geloof dat dit ten grondslag ligt aan het werk van Cialdini) – word je invloedrijker en heb je meer impact in de wereld, terwijl je drastisch je inkomen vergroot…

Dit is het eerste in een serie van 6 artikelen met als onderwerp: jouw invloed vergroten

Elke week ga ik dieper in op één van de 6 ‘geheimen’ van invloed zoals neergelegd door Cialdini… en opgepakt en toegepast door mij!

Het artikel van vandaag gaat over het eerste geheim voor het vergroten van jouw invloed – Wederkerigheid 

Cialdini zegt dat wij mensen automatisch iets terug willen doen als we iets hebben gekregen of ons een gunst is verleend. We willen onze “schuld” terugbetalen. Anders gezegd… anderen behandelen zoals zij ons hebben behandeld. Het zit in onze natuur.

De manier waarop ik wederkerigheid begrijp en toepas is “geef als eerste EN … blijf geven

Dit is principe nummer één waardoor ik me in al mijn ondernemingen liet leiden, lang voordat ik van Caldini had gehoord of zelfs maar het woord “reciprocity” kon uitspreken. (Oh en dan het Nederlands, het uitspreken van “wederkerigheid” doet mijn tong… ‘wederkeren’).

Dit blog is een goed voorbeeld van wederkerigheid in actie.
We geven je elke week een artikel met waardevolle tips, tools en strategieën… gratis. In ruil daarvoor krijgen we honderden lezers die hun waardevolle tips, meningen en feedback geven (in de commentaren onderaan het artikel). En dit maakt elke blogartikel honderd keer waardevoller.

De Business Bootcamp is ook een goed voorbeeld van het wederkerigheid principe.
In 2 dagen geven we jou een krachtige business training boordevol waardevolle tools, strategieën, mogelijkheden tot netwerken en nog veel meer… gratis! In ruil daarvoor… krijgen we honderden enthousiaste Business Bootcamp Graduates die hun vrienden aanraden om aan de volgende Bootcamp deel te nemen.

Wij implementeren het principe van wederkerigheid – geef eerst en blijf geven – op tientallen verschillende manieren. Ik geloof dat Open Circles Academy hierdoor het snelst groeiende bedrijf in onze branche is geworden. Je kunt hier meer over lezen in de artikelen: De beste business strategie… ooit! en Het belang van geven

Het implementeren van het eerste geheim om je invloed te vergroten is simpel: GEEF iets. 

Geef informatie (blog artikelen, PDF rapporten, video cursussen), gratis samples van je product of dienst ter kennismaking (intake sessie, introductieworkshop, een light-versie van jouw software, de eerste hoofdstukken van je boek…). Geef een geweldige ervaring aan mensen en ze zullen graag iets voor je terug doen.

Het resultaat van oprecht en onvoorwaardelijk geven – let op, maak er géén trucje van – is “… het begin van een mooie vriendschap.” (het zijn de beroemde laatste woorden uit de film Casablanca, een klassieker in de filmgeschiedenis)

Dus, mijn suggestie is… geef eerst! En, als je jezelf geen poot hoeft uit te trekken om het te kunnen geven… blijf het geven.

Om trouw te blijven aan mijn eigen advies, is hier mijn “officiële” uitnodiging om deel te nemen aan de volgende Business Bootcamp – Nieuwe Formule

De Business Bootcamp is voor entrepreneurs die minimaal één jaar actief zijn met hun business en nu de volgende stap willen zetten om hun business naar een hoger plan te tillen.

Het is GRATIS (Je betaalt alleen voor lunches en koffie/thee) en je bent van harte uitgenodigd.

Klik hier om je NU in te schrijven – voordat we zijn volgeboekt

En als je net begonnen bent met je business of als je in de komende maanden wilt starten, kom dan naar de nieuwe Starter Bootcamp. Klik hier om je aan te melden (en kies de rechterknop voor de Starter Bootcamp).

Nu… ben jij aan de beurt!

• Hoe kun jij het principe van wederkerigheid implementeren in jouw business?
• Hoe kun jij eerst geven… en hoe kun je blijven geven?

Laat me jouw antwoord op de twee vragen weten in het commentaarveld onderaan de pagina.

Ik ben heel benieuwd!

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. GEEF en deel dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk kunnen profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
176 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Junny Mathilda
Junny Mathilda
8 years ago

Het is uiteraard een cliché, maar het werk echt. Ik heb di nu al een week geprobeerd en heeft hierdoor 3 nieuwe klanten gekregen door anderen. Ik heb eigenlijk meer gegeven dan wat de klant recht op had. Niet zozeer in de materiële zin maar in het emotionele zin van het woord. Dit heeft mij aan de einde van de week 3 nieuwe klanten opgeleverd met een gemiddeld omzet van 180 euro per klant. Het is vast; ik word een gever…

Gonny de Wit
8 years ago

Voor mij is geven – heel natuurlijk en daarom zo gemakkelijk. Ik zit een ‘reactieve business’ zoals Nisandeh het verwoordt. Als VA (Virtual Assistent) ben ik al veel online dus wederkerigheid is mijn tweede natuur.

Wat krijg je bij mij – zo maar gratis.

– Stel een vraag en je krijgt altijd antwoord. Dit pas ik toe in de Master Mind Groep, maar ook in de Beehive game. Mijn netwerk is groot – dus als ik het niet kan beantwoorden dan weet ik wel iemand anders of een concollega.

– Voor mijn deelnemers van Open Circles Trainingen maak ik onder andere de e-mailicoontjes en een zakelijke Facebook pagina gratis.

– Regelmatig reageer ik op de LinkedIn Groepen van Business Bootcamp; Master Entrepreneur; Breakthrough to Success als ik waarde kan toevoegen etc.

Op mijn nieuwe website zullen heel veel goodies te vinden zijn die ik nu aan het maken ben.

Door het stellen van vragen leren jullie mij wat mijn doelgroep nodig heeft en dus wat ik kan maken om ervoor te zorgen dat meer ondernemers die informatie krijgen, die de vraag niet stelden om welke reden dan ook.

Dit verwerk ik dan in blogs –> dus doe mij en anderen een plezier en stel mij een vraag. Wie stelt mij een vraag?

Krista Steenbergen
8 years ago
Reply to  Gonny de Wit

haha en het werkt Gonny want ik heb net even jouw website doorverwezen!

Muriël Versluis
Muriël Versluis
8 years ago
Reply to  Gonny de Wit

You practice what you preach. Dat kan ik bevestigen.

Klaas van Oosterhout
7 years ago

We hebben armbandjes die we gratis geven aan mensen die we ontmoeten. Vervolgens op de website geven we een van onze Ebooks gratis weg. iedere week plaatsen we een interview met een profesional en zijn advies. 1 keer in de maand ons eigen advies blog.

Bijna iedere week zijn we aanwezig op evenementen en schrijven we hier over. Plus daarnaast plaatsen we steeds meer videos van wedstrijden en interviews.

Jaco Eeuwkes
8 years ago

Ik ga een boekje met (inside-) tips over Barcelona schrijven en die geef ik kado aan alle nieuwe leden van onze fanclub en aan alle mensen die zich gaan inschrijven voor onze nieuwsbrief.

Claudia Benmesahel
8 years ago

Ik geef elke week hoogbegaafde kinderen de kans om gratis 1 uur diverse uitdagende spellen te spelen afkomstig uit mijn eigen praktijk.

Ik werk met een aantal kinderen gratis gewoon omdat ik vind dat ze verdienen om geholpen te worden en ik weet dat de ouders financieel het minder goed hebben.

Ik werk gratis op scholen gewoon omdat ik vind dat een kind geholpen moet worden!

Ritska Van der Zee
8 years ago

Hoi Claudia,

Mooi om een aantal cliënten gratis te helpen omdat ze het verdienen en de ouders het niet kunnen betalen. dat verdient Karma-punten.

Wel een vraagje van mijn kant omdat ik erdoor geïntrigeerd ben; Wat doe je gratis voor je betalende klanten Claudia? Heb je een ebook of iets anders wat je geeft?

Ik ben benieuwd 🙂

sprankelende groet,
Ritska

Anouk Beekman
8 years ago

Het ‘geef eerst’-principe vind ik echt geweldig. Want daarmee bied jij de ander de gelegenheid om kennis met jou en jouw kwaliteiten (in vorm van diensten en service) te maken.
Op basis daarvan kan men zelf een weloverwogen besluit nemen om jouw klant te worden of niet. En hiermee vindt er een ‘natuurlijke’ selectie plaats en kwalificeren zij zich als jouw klanten.

Dit in tegenstelling tot de ‘oude’ of de meer ‘traditionele’ werkwijze waarop wij van onze potentiële klanten ‘verwachtten’ dat zij ons op ons ‘woord’ vertrouwden (dus afgingen op de mooie praatjes) en onze klanten zouden worden. Het lastige van deze werkwijze vond, en vind ik nog steeds, is dat iedereen roept dat hij of zij de beste is. Voor een klant behoorlijk lastig om te beoordelen wat de kwaliteit is afgaande van de marketing en promotie, wat niet altijd iets zegt over de kwaliteit en de vorm van het product. Bovendien moet het maar net passen (wat vindt de klant belangrijk: prijs, service, bejegening, de persoon zelf, etc.)

Dus, ik ben heel blij dat steeds meer mensen eerst geven om de potentiële klanten de gelegenheid te bieden kennis te laten maken.

Uiteraard doe ik daar ook graag aan mee. Hierbij wil ik er nog wel aan toevoegen dat ik de oprechtheid heel erg belangrijk vind. Wat ik hiermee bedoel, is dat je geeft ZONDER de VERWACHTING dat zij iets terug doen. Want niet iedereen doet (direct) iets terug of wordt (direct) je klant. En als je dit wel ‘verwacht’, krijgt geven een nare bijsmaak en geef je niet van harte. Nee, ik ben een voorstander van het principe dat Nisandeh uitdraagt: geef en daarmee ontvang ‘karmapoints’ of liever gezegd ‘karmacoins’.
Want ik geloof dat een goede karma je rijkdom in de breedste zin van het woord oplevert. Dus als ik iets geef waarmee ik een ander help, verwacht ik niet van die persoon iets terug, maar ik vertrouw erop dat ik hiervoor beloond in welke vorm dan ook. En dit levert mij een bevrijdend gevoel op, naast dat het mij ook een goed en voldaan gevoel geeft, natuurlijk. 😉

Oké, maar nu hoe ik het ‘geef eerst’ principe toepas in mijn business Managing Moms waarbij ik werkende moeders tips en tools aanreik om het opvoeden leuker en makkelijker te maken, is via F.E. producten (gratis producten dus):
– Blogpost waarbij alle mensen die een reactie achterlaten een gratis PDF met waardevolle tips en richtlijnen ontvangen.
– VideoBlogs, ook hier ontvangen alle mensen een gratis PDF met tips als zij een reactie achterlaten. Het voordeel van een videoblog is dat mensen direct kennis kunnen maken met mij, mijn visie en mijn aanpak. Aangezien het een bijzonder gevoelig onderwerp is, is de klik tussen de werkende moeder en mij heel belangrijk. Door deze videoblogs kwalificeren mijn klanten zich vanzelf.
– Workshops, hier kunnen werkende moeders persoonlijk kennis maken met mij en direct hun vragen stellen of een casus inbrengen.
– Persoonlijke gesprekken, in gesprekken met moeders waarin zij een probleem voorleggen, geef ik tips en adviezen (met onderbouwing waarom ik die tip aanraad). Vaak op het gebied van hoe zij de relatie met hun kinderen kunnen verbeteren. Hier ben ik pas kort geleden mee begonnen, omdat het toch een hele gevoelige kwestie is. Maar tot nu toe is dat door de moeders heel goed ontvangen. De blik die in hun ogen verschijnt van hoop of nieuw moed, is voor mij een ware beloning! En een keer kreeg ik zelfs reactie terug over hoe het is verlopen en dat mijn advies heel goed heeft uitgepakt. En daar doe ik het voor.

Uiteraard heb ik ook een backend product en ook daar zal ik veel aandacht besteden aan het geven (overdeliver).
Omdat ik echt een verschil wil maken met mijn diensten.

I give, no strings attached!

Marischka Setz
8 years ago
Reply to  Anouk Beekman

Hi Anouk,

Wat een mooi idee om een GRATIS te hangen aan een reactie op ene blog/video!!

Een van de dingen waar ik tegen aan loop is dat ik wel blog en vele mensen op mijn verzendlijst heb staan, maar dat er nog weinig (lees geen) interactie op de site plaatsvindt. Dit zou wel eens een extra stimulans voor mensen kunnen zijn.

Kun je iets vertellen over jouw ervaring hiermee?

Groetjes,
Marischka

Anouk Beekman
8 years ago
Reply to  Marischka Setz

Hai Marischka,

Sorry, ik lees nu pas je berichtje met een vraag gericht aan mij, dat had ik eerder niet in de gaten.

Ik moet zeggen dat mijn eerste blogpost wel 38 reacties heeft opgeleverd. De eerste reactie kwam binnen een halfuur nadat ik het gepost had binnen. Daar had ik helemaal niet op gerekend, want het PDF bestand moest ik nog maken!

Dus dat was wel even stressen 😉

Ik had het volgende gedaan:
In mijn blogpost had ik een herkenbaar probleem geschetst (ruziënde kinderen) en een vergelijking getrokken met een goed te leren vaardigheid (autorijden). Hiermee gaf ik aan dat werkende moeders de rol van een rijinstructeur moesten innemen en hun ruziënde kinderen moesten ‘leren’ autorijden.
Ik sloot af met call to action: als je een reactie achterlaat, ontvang je van mij In zevenstappen Conflict oplossen als rijinstructeur in je mailbox.

Nou dat sloeg ontzettend aan. Het enige jammere in dit verhaal is, dat er geen conversatie op gang kwam.
Ik denk dat het deels te maken heeft met de tekortkomingen van mijn blogfunctie op mijn website. Want niemand ontving een notificatie als er een nieuwe reactie was geplaatst of wanneer ik had gereageerd. Daarmee verlies je de mensen.
Daarnaast heb ik zelf veel steken laten vallen, waardoor het niet actief bleef.

Maar sinds vorige maand ben ik lekker op dreef en heb ik grote aanpassingen gedaan.
Zo ben ik sinds deze maand overgegaan naar een website gemaakt met WordPress en nu doet de blogfunctie het prima. Nog niet helemaal zoals ik het graag zou zien, maar dat komt nog wel.

Dit was voor mij weer een bevestiging dat goedwerkende tools heel belangrijk zijn voor je werk.

Ook ben ik sinds vorige maand begonnen met VideoBlogs in plaats van BlogPost. Daar heb ik tot nu toe weinig respons op gekregen. Dus deze week heb ik er weer iets tegenovergesteld. En nu kijken of het nog steeds werkt 😉

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Als je het wilt zien, ben je natuurlijk altijd van harte welkom om een kijkje te nemen op mijn website managingmoms.net.

Heel veel succes!
Anouk

Michaëla Wierdsma
8 years ago

Tijd is het grootste goed dat ik weggeef in de vorm van aandacht, advies, luisterend oor en het spiegelen van problematiek. Zowel privé als werkgerelateerd.

Ik zie het niet altijd terug en het geeft niet meer het tevreden gevoel van geven. Na de business bootcamp en allerlei blogs van Nisandeh ben ik er anders naar gaan kijken. Ook kritischer naar wie wel en wie niet, wat wel en wat niet.

Bedrijfsmatig heb ik voor Verander Gedrag Nu een gratis 10 stappenplan voor beginners gemaakt welke je kan downloaden als je inschrijft op het blog. Dit werk ik momenteel verder uit.

Daarnaast kijk ik heel goed hoe het voor mij voelt om tijd te geven. Mijn tijd krijgt dus steeds meer waarde, waardoor ik keuzes moet maken. Tijd in onbekende personen, tijd in cliënten, tijd in gezin, tijd in ondernemen, tijd in mijzelf.

Bij het maken van dergelijke keuzes merk ik dat ik meer plezier in het geven krijg en ook in het ontvangen. En het niet meer als ‘moetje’ zie.

Fijne dag,
Michaëla

Yvonne van Loon
8 years ago

Hoi Michaëla,

Wat een geweldig inzicht om goed te kijken aan wie je jouw tijd en aandacht schenkt. Dat is goed om eens goed bij stil te staan.

Ik heb het afgelopen jaar te vaak mijn tijd en aandacht besteed aan mensen die eigenlijk alleen maar energie en kennis uit je zuigen en er niets voor terug doen. Dat inzicht komt dan later pas.

Het is tijd om mijn eigen tijd nog meer op waarde te schatten. Dat maakt het geven van mijn tijd en aandacht aan anderen nog waardevoller.

Groetjes,
Yvonne

Jacqueline ter Haar
8 years ago

Funny…giving is so much easier than receiving!

In my business I give free Q&A sessions at social gatherings where expats get together. If there are too many questions…people can make an appointment for a free intake (my front-end) in which I outline the sollutions to the problems they may have. Reciprocity occurs if people then decide to become my friend (or client). Aftercare is then again giving…for free without restrictions.

In my private life I give time and money to several people and causes. I am not keeping track on what I give to whom because I do not believe in reciprocity all the time. Sometimes you give to one person…and get things from another…reciprocity is in the universe and not bound to one-on-one actions…is my belief.

Pepa van Asperen
8 years ago

Yes I agree with your last comment, it is all so much more relaxed if you stop putting everything on a scale

Bene Bailleul
8 years ago

Thank you Jacqueline for sharing your ideas about Q&A sessions. This triggers me to take action.

First of all, I want to think about the goal of my Q&A sessions (the why), afterwards establish a my strategy and plan (the how and the what). And then implement. This that’s the MGSPI (thank you Nisandeh).

What’s your goal for your Q&A sessions? I’m curious, I know. 😉

Manuela van Prooijen
8 years ago

Inderdaad: geven doet teruggeven en het voelt beregoed! En ik geef me suf 🙂
– gratis webstrategiesessies
– gratis webinars
– gratis ebook
– gratis taart bij zoveel likes op Facebook

Het leuke is dat mensen kunnen wennen aan hoe je werkt en wie je bent, voordat ze een langer traject met je in gaan.

Ine Van Hofstraeten
8 years ago

Ik had enorm veel last om mensen te laten inschrijven op mijn mailinglijst.
Ik schrijf namelijk verhalen.

Toen ik 2 weken geleden het gratis ebook “Simpelweg gelukkig zijn” aanbood kreeg ik gelijk enorm veel aanmeldingen. Ik zit nu op 33 nieuwe inschrijvingen. 🙂

Ritska Van der Zee
8 years ago

Wauw Ine! Dat is een mooi resultaat!

Sprankelende groet,
Ritska

Richard Jungschlager
8 years ago

Blogartikelen inderdaad met tips en ben bezig met een checklist die mensen kunnen gebruiken.

Wel ga ik eerst hier nog eens goed voor zitten, ik blijf nu voornamelijk hangen op eenmalige dingen, blijven geven is voor mij nog een uitdaging.

Richard

Willy Triest
8 years ago

Telkens wij een opleidingscursus geven, krijgt elke student op het einde een basisprodukt cadeau ter waarde van € 30. Op deze manier verlagen we de drempel om het zelf uit te proberen. Omdat het werkt, worden ze er in de eerste plaats zelf beter van …

En bovendien gaan ze over hun ervaringen vertellen tegen anderen. Dit is nog altijd de beste referentie … en ‘die anderen’ nemen dan contact op met ons omdat hun interesse gewekt is. Dit is de facto een stukje her-investeren van het cursusgeld van de studenten.

Informatie blijft het gemakkelijke en goedkope produkt om te ‘geven’. We leerden van Nisandeh hoe je eenzelfde stukje informatie/leerstof op verschillende manieren kan verwerken en cadeau geven. Wij nemen al een hele tijd al onze lessen op met de dictafoon, en daarvan maken we transcripts.

Momenteel leer ik de audio-files bewerken zodat we deze ook kunnen geven. Video wordt de volgende stap! Nu enkel nog tijd, tijd, tijd :-).

Marihuela Belt
Marihuela Belt
8 years ago

Voornamelijk geef ik mezelf met huid en haar in al het werk dat ik doe. Van klantgesprek, tot training, tot lezing, tot gesprekje bij het handenwassen in het toilet. Ik bouw gratis mee aan het ontwerpen van de beste bijeenkomst tot leergang met de klant samen. Ik geef mijn opbouwende feedback ook als hij spannend is om te geven. Ik geef contacten en werk door als ik niet kan of niet de geschikte persoon ben.

Colijn Buis
8 years ago

Hoe kan ik wederkerigheid implementeren?
– vanaf het begin, en ook daarna, blijven overdeliveren naar mijn klanten
– gratis mijn muziek, of fragmenten daarvan, publiceren op allerlei platforms

Hoe kan ik geven en blijven geven?
– gratis events
– proeflessen weer gratis gaan geven
– in communicatie met mensen altijd zelf eerst doen wat nodig is om het ijs te breken / om een goeie connectie te maken, om een communicatie van hoge kwaliteit en diepgang en eerlijkheid te laten ontstaan

Yvonne van Loon
8 years ago

Ik help vrouwelijke ondernemers die het runnen van hun bedrijf, combineren met de zorg voor hun gezin bij het laten bloeien van hun bedrijf.

Ik geef elke week waardevolle informatie door middel van mijn blogs, videoblogs en nieuwsbrief. Daarnaast deel ik tips en adviezen via social media en kan iedereen in mijn doelgroep een gratis bloei-sessie aanvragen. In deze sessie geef ik waardevolle tips, maar laat ik ook inzien welke stappen nog gezet kunnen worden. Webinars en gratis online trainingen zijn ook in de maak.

Ook in netwerkgesprekken geef ik vaak al tips en adviezen.

Ik hou ervan om mensen te helpen en kan dus van nature makkelijk geven. Dat zie je ook terug in mijn privéleven. Ik ben altijd wel als vrijwilliger actief op gebieden die ik belangrijk vind.

Groetjes,
Yvonne van Loon

Michaëla Wierdsma
8 years ago

Ha Yvonne,

Het was zeer leuk jou via Open Circles te leren kennen. Super dat we elkaar nu ontmoet hebben en elkaar gaan versterken bij het ondernemen.

Je adviezen van vanmiddag neem ik ter harte. Graag help ik je brainstormen over je fantastische plannen voor Zakenmoeders.

Gelukkig heb ik een extra kaartje van je om uit te delen.
Hartelijke groet,
Michaëla

Robin van Hattum
8 years ago

Het allereerste wat ik geef als een nieuwe patiënt voor oriëntatie belt is aandacht. Als iemand al jaren met dezelfde klachten rond loopt en het hele medische circuit gehad heeft en is uitgedokterd, dan is het meeste waar ze behoefte aan hebben, dat iemand echt naar ze luistert en zijn/haar probleem serieus neemt. Na een gesprek hoef ik alleen maar te vragen: “Zullen we een afspraak maken?” wat vrijwel altijd instemmend wordt beantwoord.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

Hoi Robin,

Dat is een heel mooi voorbeeld dat je beschrijft.

Het is inderdaad zo belangrijk om aandacht te blijven hebben voor onze klanten / of anderen.

Bene Bailleul
8 years ago

Schitterend Robin, aandacht geven vind ik ook heel belangrijk, dan komen we als het ware samen in een flow.

Graag deel ik je nog de volgende quote:
“wat je aandacht geeft, groeit en bloeit”

Leni Minderhoud
8 years ago

Fijn om de Master Influencer zo terug te zien!
Geven zit inmiddels aardig in mijn natuur, dus ik geef tips, help mensen, verbind mensen met elkaar. Moet soms oppassen dat ik mezelf niet weggeef 😉

Zakelijk geef ik gratis workshops voor werkzoekenden zodat ze een goed profiel hebben voor de social media, CV en sollicitaties, dat ze weten wat ze kunnen bieden voor wie en vooral wat hun toegevoegde waarde is.
Deze workshop zijn in mijn regio (Leiden/Den Haag) inmiddels goed bekend en zo wordt mijn reikwijdte ook groter. Het levert zichtbaarheid en daardoor autoriteit, expert status op.

Diana Lo-A-Njoe
8 years ago

Jij bent inderdaad zeker een gever, Leni! En een voorbeeld van hoe dat je succesvol maakt.

Eleonora van Grinsven
Eleonora van Grinsven
8 years ago

Hoe kun jij het principe van wederkerigheid implementeren in jouw business? Luisteren naar wat de klant wil en dat leveren. Al dan niet betaald. Uurtje factuurtje doe ik niet aan.

Hoe kun jij eerst geven… en hoe kun je blijven geven? Geven van gratis workshops en een e-book zijn in de maak.

Leonie de Rouw
8 years ago

Waar ik op moet letten, is dat ik geef aan JUISTE DOELGROEP! Anders heeft het geven minder zin. Tot nu toe gaven we weleens werk aan een website weg of voor een vriendenprijsje, aan mensen die we aardig vinden, maar die weinig geld hebben. Mensen die net een bedrijf beginnen en eigenlijk geen geld in de website willen investeren. Mijn partner zei dan altijd dat dit goodwill opleverde. Maar niet aan onze doelgroep!

Daarom doen we nu op onze nieuwe website (nog niet in de lucht) een bijzonder aanbod voor een nieuwe website. Aan onze doelgroep, bedrijven die al een tijdje bezig zijn en hun website aan de eisen van de tijd willen aanpassen. We bieden enkele maanden gratis serviceabonnement aan. Plus het eerste jaar gratis domeinregistratie en hosting. En een korting op een specifiek pakket.

Marijke Minten
8 years ago

Het is de manier waarop mensen je kunnen leren kennen. Eerst leren kennen, waarderen en daarna vertrouwen. Volgers krijgen een gratis eBoek en elke veertien dagen tips m.b.t. organizing.
Heerlijk om te horen dat volgers de tips waarderen.

Puck van Groningen
8 years ago
Reply to  Marijke Minten

Ja, mooi gezegd Marijke, geven is mensen de gelegenheid geven je te leren kennen. En ook krijg je zelf de kans om het beste van mensen terug te krijgen.
Zo groei je samen verder.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago
Reply to  Marijke Minten

Hoi Marijke,

Dat is ook een prachtig thema waar jij rond werkt.
Jouw tips rond organiseren interesseren me ook! Ik ga eens kijken of ik jouw e-boek vind.

Veel succes.

SuSanna Oldersma
8 years ago

Met geven bereik je inderdaad veel. Ik geef via mijn websites advies en mensen kunnen dingen bij mij opvragen over voeding bijvoorbeeld zonder dat ik daar iets voor terug hoef
Ik merk dat mensen dan vaak bij mij terug komen om een consult aftespreken of ze geven mijn naam door aan anderen.

Bert van der Meer
8 years ago

Ik geloof sterk in ‘geven loont’. Ik ben lid van een netwerkclub met dat thema. We geven onze contacten, tips en tijd en in ruil daarvoor oogsten we omzet. Niet meteen, want eerst moet vertrouwen ontstaan. Ik vind het fijn om te geven.

Sommige mensen noemen het naief dat je zoveel weggeeft, alleen is mijn behoefte om te geven zo groot dat ik aan dat principe geen concessies aan wil doen.

Wat ik soms wel lastig vind is dat als je veel geeft (in mijn geval is dat een analyse (vervat in een rapport) met korting weggeven je niet de vervolgopdracht krijgt, of zelfs maar in aanmerking komt daarvoor.

Maar misschien moet ik iets meer vertrouwen hebben dat het wel effect heeft, alleen niet direct…

Bianca de Wit
8 years ago

Ik geef een e-book over het geheim van succesvolle foto’s voor je bedrijf in ruil voor een e-mail bedrijf.
Verder geef in mijn blog tips over poseren voor een portretfoto, creatief kijken, maar ook bijvoorbeeld de meest gemaakte fouten bij zakelijke fotografie, enzovoort.

Geven is leuk!

Anne Buiskool
8 years ago

1. Wederkerigheid
Grappig, vandaag heb ik mijn facebookpagina; VRAAG HET ANNE op Facebook gelanceerd. Deze staat helemaal los van mijn bedrijf.
Al jaren weten mensen mij te vinden en weet ik mensen te helpen met het netwerk wat ik inmiddels heb opgebouwd en daar heb ik nu dus een pagina voor gemaakt. Deze pagina gaat over geven en ontvangen.
De mate waarin mensen mij opzoeken of ik antwoord weet op vragen die gesteld worden is de pan uit aan het rijzen en…ik kan het niet laten:-)
Tijd voor een wederdienst voor hen die zich geholpen voelen en die daar iets tegenover willen zetten. Daarom staat op deze pagina een wensen lijst.
Voel je vrij, het is niet nodig om mij iets te geven.

Karmapunten vind ik hierbij ook een mooi gegeven.
Bij Open Circles sta ik inmiddels bekend als de bonte hond:-) met ongeveer 120 mensen die ik meenam naar de Business Bootcamps.
Vrijwilligerswerk is ook zo iets; buurtbemiddelaar in Soest, vertrouwenspersoon op school.

1. Wat mijn bedrijf Samen Wijzer.net betreft: Ik geef op mijn blogs 2x per maand en op mijn bedrijfspagina geef ik informatie, inzichten en tips rondom opvoeding en scheiden. Ik krijg er waardering en een groeiende adreslijst voor terug. (mag nog wel ietsje meer:-(

2. Geven doe ik graag, als ik iemand kan helpen dan doe ik dat. Ik zie wel dat blijven geven het beste gaat als je iets hebt waar je eenmalig tijd in stopt en wat dan voor langere tijd meegaat. Blogs, facebook posts, een boek (2014), een CD (2014) een online programma (2014).

Wat mijn bedrijf Samen Wijzer.net betreft; geef ik mijn eerste gesprek gratis en vaak daarna over de mail nog tips of andere waardevolle zaken, gevolgd door een aanbod voor een betaald vervolg. Ik geef 2x per maand een blog met waardevolle tips en wetenswaardigheden over opvoeding in het (gebroken) gezin. Ik ben bezig met de voorbereidingen voor video opnames. Een programma voor ouders die gaan scheiden of die gescheiden zijn. Een deel van die opnames zullen gratis te downloaden zijn.

Als ik de commentaren doorlees dan heb ik nog wel wat te doen om de gratis PDF die ik weggeef als ouders zich inschrijven op mijn lijst te verbeteren, van grotere waarde te maken.

Onvoorwaardelijk geven betekend voor mij dat ik er op vertrouw dat het universum er voor zorgt dat er evenwicht komt.
Daar bedoel ik mee dat wat je ontvangt niet noodzakelijkerwijs van de zelfde persoon hoeft te komen. Zelfs in tijd is onduidelijk wat je wanneer van wie gaat ontvangen.
Ik heb het losgelaten en dat heeft gemaakt dat geven een andere dimensie heeft gekregen.
Dit staat los van hard werken om plannen te realiseren, systemen te ontwikkelen en alles wat er bij een onderneming runnen komt kijken.
keep the good work going

Esther Molenaar
8 years ago
Reply to  Anne Buiskool

Hoi Anne,

Ik heb je pagina voorbij zien komen, maar er nog niet echt aandacht aan besteedt.

Zoals je het hier uitlegt, vind ik het een geweldig idee.

Nu is voor iedereen duidelijk dat jij ook vragen en wensen hebt. Wie weet komt hulp dan in eens uit onverwachte hoek.

Heel veel plezier en succes met de pagina.

Rocco Vermijs
8 years ago

Ok. Dit neem ik mee voor de week en kijken wat er gebeurt. Het spreekt mij aan als persoon en sluit naadloos aan bij het worden van en genereus persoon. (Wat ik wil worden) Ik vind het heerlijk om te geven al merk ik soms dat ik een dank je wel mis of realisatie bij de ander van wat ik heb gegeven. Ik merk dat ik dat belangrijk vind.

groetjes Rocco

Krista Steenbergen
8 years ago
Reply to  Rocco Vermijs

Ha Rocco,

herkenbaar wat je schrijft. Voor mijzelf voelt het dat ik dan toch nog geef om iets terug te ontvangen. Ik wil wel geven, maar dan wil ik wel gezien worden in hoe geweldig ik ben dat ik dat geef. Volgens mij is dat nog een kind-verlangen, dat liefde mag ontvangen van jezelf ipv de buitenwereld.

Geven vrij van iedere behoefte. En de grap is, dat je dan juist wel gezien wordt! Als jij jezelf niet ziet, kunnen anderen jou ook niet zien.

Maja van der Zijden
Maja van der Zijden
8 years ago

Ik kan heel makkelijk hoofdzaken van bijzaken scheiden, het is net of ik in mijn hoofd een sorteer machine heb. Wat ik al jaren geef van het eerste gesprek is door vragen te een helder beeld te schetsen van de situatie, dus los van cijfers of virtuele werkelijkheden.

Verder wil ik altijd nieuwe waarden aanbieden, dat betekent dat ik zelf altijd moet blijven leren, op de hoogte moet zijn de ontwikkelingen, alert op genomen beslissingen en de impact die deze hebben voor mijn klant, moet weten wat concurrenten doen en of dat schadelijk is voor mijn klant of niet, in sommige gevallen soms weten wat wereld markten doen

Anita Trinks
8 years ago

Het principe van wederkerigheid is voor mij: mensen die ik ontmoet en die vast zijn gelopen met hun bedrijf of dit verder willen uitbouwen, een aantal vragen stellen, waardoor ze worden wakker geschud en hen helpen op een andere manier naar hun bedrijf te kijken.

Maar ook: betrokken blijven bij mijn klanten. Regelmatig contact opnemen en de klant blijven helpen. Veel bedrijven verliezen de klant uit het oog als de laatste factuur is betaald. Erg jammer en een gemiste kans om een relatie met een klant verder te verdiepen.

Daarnaast “overdeliver” ik bij bestaande klanten, doe graag iets extra’s voor hen als het hen helpt.

Prospects bied ik een gratis “Business Boost Call” van een halfuur aan, wat hen een goed beeld geeft wat ze nodig hebben om te kunnen groeien.

Uiteraard blijf ik kijken naar mogelijkheden om dit verder te kunnen uitbreiden.

Marielle Meijer
8 years ago

Geven geven geven.

Ja, ik heb afgelopen maanden echt ervaren hoe belangrijk dat is. In de eerste plaats omdat het mij heel veel voldoening geeft. Mensen zijn echt blij met wat ik geef en wanneer ik hen kan helpen. Met mijn product, mijn tijd, mijn aandacht, mijn kennis, mijn liefde, mijn ervaringen. Enfin, alles wat ik te geven heb in feite.

Ik hou steeds in gedachte: als ik mijn eigen klant zou zijn, wat zou ik dan willen ontvangen en vooral ook hoe zou ik dat willen. En dat werkt, het is fijn voor mij en voor mijn klant.

Nu moet ik het nog systematiseren (dmv bijv. opt-in) en het als echt strategie implementeren in mijn bedrijf.

Dank je Nisandeh voor deze waardevolle blog! Ik kijk uit naar de volgende artikelen over dit onderwerp!

Ron den Dikken
8 years ago

Gratis informatie en tips geven via mijn website en in de vorm van e-books.
Ook mijn youtube-kanaal staat vol met handige filmpjes . Behalve dat het heerlijk is om te geven, levert het ook absoluut extra klanten op . Kortom je doet wat je leuk vindt en It Pays 🙂

Joss Umuganwa
8 years ago
Reply to  Ron den Dikken

I like that you take care of your clients and give them an advice.

Thank you so much
Joss

Marjolein Kalter
8 years ago

Het heeft een tijd geduurd om te ontdekken dat geven en ontvangen één is.

Mijn voornaamste verandering is dat ik opgehouden ben met calculeren wanneer ik geef.
En daarnaast, wanneer ik iets terug wil voor mijn gift dat ik dat ook zo specifiek mogelijk vraag. Op die manier wordt het spel van onderhandelen een spel van wat kan ik jou geven waar je heel veel aan hebt en wat zou je daarvoor terug willen geven.

Zo heeft iemand me pas een wake-up call cadeaubon gegeven voor een actieprijs toen ik op zoek was naar een bijzonder jubileum-cadeau. Doordat de jubilaris in een heel groot netwerk opereert bracht ik de maker dan dit cadeau in contact met een heel nieuw netwerk.

Wederkerigheid in geven sluit volgens mij naadloos aan op onderhandelen 3.0!

En in de praktijk:
ik ben met een tiental mensen begonnen om gratis een online serie skype-calls te voeren voor meer winst uit hun niche.
Daarin gaan we samen die diepte in op hun doelgroep, probleem en oplossing.
En ik vind het geweldig om terug te krijgen dat ze vertellen in hun netwerk dat ze waarde ervaren en dat ze doorverwijzen naar me.

Bene Bailleul
8 years ago

Waouw, wat een mooi verhaal Marjolein over onvoorwaardelijk geven.

De skype-calls die je vermeldt uit jouw praktijk, vind ik wel een leuk en interessant idee. Ik neem die graag mee. Om eerlijk te zijn weet ik nog niet direct hoe ik deze ga toepassen bij mij. Ik geloof er in dat dit komt.

Hoe bepaal je met wie je de gratis skype-sessies doet? En met wie niet? Alvast dank om dit te delen. 😉

Marjolein Kalter
8 years ago
Reply to  Bene Bailleul

Hoi Bene,
Hoe ik bepaald heb aan wie ik dat aanbied?
In de verschillende Facebookgroepen voor zelfstandig ondernemers (ook van Open Circles in een Facebook groep) heb ik het aanbod geventileerd. Daarop kwamen binnen een week meer dan 10 mensen af.

En de eerste trajecten van 10 sessies zijn inmiddels afgerond.
GENIETEN! Er ontstaan zoveel gezamenlijke ideeën over hoe iemand zijn of haar bedrijf eenvoudig beter zichtbaar, aantrekkelijker en daarmee winstgevender te maken.

Heel top!
Kan je daar wat mee?

Michaëla Wierdsma
8 years ago

Ha Marjolein,

En is het niet geweldig dat ook als men niet met je in zee gaat, je toch doorverwijzen. Dat is dan weer een cadeautje aan jezelf.

Succes met ondernemen en fijne dag.
Groet, Michaëla

Willy Valk
8 years ago

Mooi onderwerp!

Geven is iets wat bij mij vanzelf gaat als ik zie dat ik de kennis of vaardigheid heb waar een ander behoefte aan heeft. Eigenlijk heb ik altijd dienstverlenende beroepen gehad.

Nu ik mijn bedrijf ben gestart is dienstverlening hetgeen waar het om draait. Het principe van wederkerigheid heb ik geïmplementeerd door op mijn flyer aan te geven dat een adviesgesprek en quick scan social media altijd gratis is.

Daarnaast heb ik een blog waarin ik steeds tips geef en die tips verspreid ik via de social media aan mijn doelgroep. Ontzettend leuk om dan te zien dat ze die tips tot favoriet (Twitter) maken.

Ik heb een pdf rapport gereed,’Check’, voor iedereen die op mijn (nieuwe) website zijn e-mailadres achterlaat.

Mijn doelgroep: alle patiënten- en gehandicaptenorganisaties die hulp kunnen gebruiken bij events en aantrekken van vrijwilligers.

Fenna Janssen
8 years ago

Sinds ik mijn workshops (vrijwel) gratis geef, als front-end product, heb ik altijd voldoende deelnemers. Ca. 30% gaat door in een langlopend betaald programma (back-end).

Ik ervaar dat de promotie van gratis workshops of e-books mij veel gemakkelijker afgaat dan promotie voor betaalde programma’s.

Hoe ik blijf geven? Door nog een paar e-books en video’s te publiceren. Zaterdag 2 video’s laten opnemen over ‘Meer energie door je werk af te krijge’ en ‘Meer energie door suiker en zoet te laten staan’.
Gratis inhoudelijke video’s. Wel spannend want kosten (in tijd en geld) gaan hier voor de baat uit.

Thomas Kaslander
Thomas Kaslander
8 years ago

Na de Business Bootcamp begin dit jaar ben ik meer gratis workshops gaan geven en het ik mijn e-book aan vele mensen cadeau gedaan om ze vrienden te maken.

Het leuke vindt ik aan de strategieën, dat ze simpel maar effectief zijn en je dus van jou prospect ,vrienden maakt en vervolgens klanten.

Het volgende punt wat ik wil implementeren is het opstarten van een actief blog. De eerste stappen zijn gezet en nu is het een kwestie van consequent gaan doen!

Hilda Mossink
8 years ago

Het is heerlijk om na een klein jaar na Business Bootcamp deze artikelen reeks te ontvangen. Het schudt mij wakker om met deze frisse blik te blijven kijken naar mijn business.

Ik geef mijn klanten door aan mijn maandelijks blog een eenvoudig maar super lekker recept te hangen.

Verder geef ik hen door in mijn Eet-écht-eetcafé’s mensen te laten proeven van (h)eerlijk eten tegen een laagdrempelig tarief. Heerlijk om te delen van mijn ideeën en gerechten.

Bene Bailleul
8 years ago

geven geeft energie & geven heeft energie = geven gheeft energie

Wat een ongelooflijke boeiende en leerrijke blog, dankjewel Nisandeh om deze te starten en dank aan iedereen voor de waardevolle comments.

Hoe implementeer ik wederkerigheid?
– gratis e-boek (Dé 7 Meest Gemaakte Fouten Als Startende Leidinggevende) met actieplan en opvolgingsmail (na 1 en 3 weken)
– startworkshop leiderschap “Mijn Eerste Stappen” (super verlaagde prijs, enkel logistieke kosten)
– gratis startworkshop bij bedrijven
– wekelijkse leiderschapsblog
– gratis online leiderschapsonderzoek: nadien ontvangen de deelnemers de resultaten en praktische tips

Hoe eerst geven en … blijven geven? (nieuwe dingen)
– gratis e-cursus (dankjewel Annet Nijhof)
– Q&A sessies (Jacqueline ter Haar)
– skype-calls (Marjolein Kalter)

Nogmaals dank aan iedereen.

“wat je aandacht geeft, groeit en bloeit”

Marischka Setz
8 years ago
Reply to  Bene Bailleul

Hi Rene,

Mooie lijst, wat dat betreft ben je echt ene inspiratie voor wat er allemaal nog mogelijk is.

Werkt dit ‘delen’ nu ook voor jou? Hoe zet je jouw delen om in wederkeringheid… dus: hoe zorg je dat je niet alleen blijft geven maar dat mensen ook gaan betalen voor wat jij doet?

Als ik het zo lees denk ik dat jouw klanten-gebruikers andere mensen zijn dan je klanten-beslissers/betalers. De eersten zijn de nieuwe leidinggevenden, de tweede zijn de managers. Ik werk ook met een dergelijke dubbele doelgroep.

Wat geef je nu aan wie? Of richt je je met geven op een van de doelgroepen?

Ik hoop dat je me met jouw inzicht op deze vragen nog ene stap verder kunt helpen.

Groetjes,
Marischka

Bene Bailleul
8 years ago
Reply to  Marischka Setz

Dankjewel Marischka voor jouw warme feedback en jouw vragen.

Ik overloop jouw vragen en geef er graag een invulling aan:
Ik ben pas sedert enkele weken begonnen met mijn vernieuwde aanpak en website. En ben tot nu toe tevreden. Mijn e-boek “Dé 7 Meest Gemaakte Fouten Als Startende Leidinggevende” is 30 keer gedownload.
Nu ga ik bijkomend het marketen van mijn startworkshop leidinggeven “Mijn Eerste Stappen” (frontend). De bedoeling hier is uiteraard dat potentiële klanten mij beter leren kennen en dan ook inschrijven voor de vervolgtrainingen (communiceren, leidinggeven en managen) (backend).
Kijk gerust eens naar mijn site schoolvoorleiderschap.be. Wat vind je er van? Kan je hiermee verder?

Inderdaad er is een verschil tussen de klant-gebruiker/deelnemer en klant-beslisser/betaler. Ik mik vooral op de eerste de klant-deelnemer, wetende dat er ook bij de klant-betalers een aantal klant-deelnemers kunnen zitten. Het is ook een vraag waar ik mee worstel(de) en heb gekozen om te focussen op de klant-deelnemer. Wat denk jij hiervan?
En ook wat denken anderen hiervan?

Alvast dank om jou/jullie inzichten ook te delen ivm dit dilemma. 😉

Wout-Jan Slob
8 years ago

• Hoe kun jij het principe van wederkerigheid implementeren in jouw business?
Het geven van een persoonlijk gemaakt advies na aanleiding van de front end.
• Hoe kun jij eerst geven… en hoe kun je blijven geven?
white papers. Reports en video’s over how to’s

Reynold Chandansingh
8 years ago

Het principe van wederkerigheid pas ik toe door veel aandacht voor mensen, gratis e-boek, gratis workshops.
Soms vraag ik me af of ik niet te veel geef.

Koen Snoek
7 years ago

Op mijn site geef ik een 7 daagse gratis gitaar cursus weg en uiteraard mijn blogberichten.

Offline wil ik “op dit moment” mijn tijd weggeven in de vorm van een gratis gitaar concert in het bejaardenhuis en bij een revalidatiecentrum bij ons in de buurt.

Een glimlach van een “kind” …..

Klaas van Oosterhout
7 years ago
Reply to  Koen Snoek

Hoi Koen,

Dat is pas echt geven/teruggeven aan je omgeving, naar bejaardenhuizen en revalidatiecentrums gaan. Goed bezig!

Annet Nijhof
8 years ago

Om mensen een stap verder te helpen bij het verwerken van een verlies geef ik na inschrijving op mijn mailinglist gratis een mini-E cursus “Intuitieve Rouwverwerking” cadeau.

Ik heb bewust voor een E-cursus i.p.v een E-book gekozen omdat dit nog niet zoveel wordt aangeboden.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago
Reply to  Annet Nijhof

Dag Annet,

Wat een belangrijk en nuttig werk dat je doet!

Bene Bailleul
8 years ago
Reply to  Annet Nijhof

Super bedankt Annet voor jouw idee ivm e-cursus, zelf geef ik een e-boek weg.
Met jouw idee ga ik ook aan de slag, nogmaals bedankt om dit te delen. 😉

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
8 years ago

– Ik geef veel waardevolle tips en oefening om je gezondheid te verbeteren vanuit mijn blog (en video-blog)
– Ik geef gratis workshop en ik geef mijn eerste intake plus behandeling gratis
– Ik ben bezig om mijn workshop nog te verbeteren zodat mensen nog meer kunnen profiteren van mijn kennis en om te vergroten de kennis van mijzelf en mijn vak (acupunctuur en chinese geneeswijze).

Ik merk dat ik heel dankbaar ben van het feit dat ik kan geven. Het minpunt is dat ik heel moeilijk kan ontvangen en ik vind dat beide zijn belangrijk

Michel Eugstger
Michel Eugstger
8 years ago

Al jaren geef ik van alles, glimlach, aandacht, ondersteuning, vriendschap, ontwikkeling, geld, mijn drive om de ander verder te helpen etc etc.

Al jaren ben ik gelukkig, wat heb ik al veel blije en gelukkige mensen om mij heen in de wereld zien verder gaan.

Business is mijn vorm van inkomsten verkrijgen, en dat lukt ook nog steeds aardig.

Wat je geeft komt altijd ergens weer dubbel en dwars terug. Het is zo eenvoudig.

Allemaal een fijne werkdag toegewenst.

Sylvia de Goede
8 years ago

Hi Esther,

Ik herken wat je schrijft, ook ik geef mijn klanten veel waarde door mijn blog.

Op 30 november geef ik een gratis workshop. In deze workshop wordt het duidelijk hoe je de kennis over het enneagram een communicatie model goed kunt inzetten.

Zijn er personen hier die deze dag willen mee maken, laat het me weten dan stuur ik het programma toe.
Succes allemaal met het geven van je specifieke talent

Annemiek de Nijs
8 years ago

Hoi Sylvia

Mooie weggever die workshop over enneagram.
Daar heb ik idd interesse in.

Marischka Setz
8 years ago

Hi Sylvia,

Ik ben zeker geïnteresseerd in de workshop die je verzorgd. Als je me meer informatie kunt geven, hou ik me aanbevolen…

Groetjes,
Marischka
msetz@be-at-service.com

Diana Vergouwen
8 years ago

Wat je geeft is niet weg *** SQ Bewust

Marion Kuipéri
8 years ago

Ieder jaar op de dag van de wereldvrede, 21 sept, maak ik op het strand in Den Haag een groot labyrint dat voor de vrede gelopen kan worden, met mantrazang vanuit de vijf grote wereldreligies, voor iedereen toegankelijk. Dit jaar ben ik gevraagd door iemand die onder de indruk was hiervan, om op een conferentie deze mantra’s met de aanwezigen te zingen als afsluiting van de dag.

Op kerstavond organiseer ik al jaren lang een kerstritueel: het zingen van kerstliederen rond een vuur op het strand, ieder neemt wat hout en iets te drinken mee, ik zorg voor de liederen.

In geven zit altijd wederkerigheid, dat leerde ik in het hospice waar ik vijf jaar als vrijwilliger heb gewerkt. Je krijgt er zelf ook veel voor terug en het zegt zich vanzelf voort, 95 % van mijn klanten komt via via.

Geweldig dat je dit zo benadrukt Nisandeh, het haalt mij uit ‘oude’ gesprekken die soms oppiepen..

Marij Gosker
Marij Gosker
8 years ago

Wat ontzettend leuk en fijn Marion dat je die rituelen organiseert op het strand. Ik ben benieuwd waar dit is op het strand en of je mij op een mailinglijst kan zetten?

Caro Ritsma
8 years ago

Toen ik begon met mijn bedrijf wilde ik graag mensen helpen, maar er moest natuurlijk ook geld worden verdiend. Veel mensen zeiden dat je gelijk een rekening moest neerleggen, maar dat voelde helemaal niet goed.

Aan de andere kant: vragen per email beantwoorden (zoals het meestal ging) kostte veel tijd. Wanneer komt dan het moment dat je zegt dat er zo langzamerhand wel iets betaald moet worden? En hoe pak je dat aan zonder mensen af te schrikken? Ik was erg gelukkig toen ik bij het bootcamp hoorde dat het goed is om te geven, maar wel in een structuur. Daar heb ik inmiddels het volgende in opgezet.

– Gratis tips en trucs in mijn blogs (kan ik steeds blijven doen)
– Bij aanmelding op de maillijst krijg je automatisch ‘7 salarisonderhandeltips die je absoluut moet kennen’ toegestuurd. (deze kan ik van tijd tot tijd vernieuwen)
– Basisworkshop is gratis, je betaalt alleen voor koffie en thee
– Op de planning staat: webinars. In de toekomst wil ik ook klanten die al eens iets hebben afgenomen apart iets aardigs geven. En nu ik hier over mp3’s lees: dat lijkt me ook een goed plan.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

Voor mijn massagebedrijf kan ik geven:

– gratis hoofdmassages op een eigen stand op een wellness- of andere beurs
– gratis voetmassages aan de standhouders van een beurs (was een super idee van één van de Open Circles studenten! Dank je wel!)
– een maandelijkse gratis workshop (enkel kosten voor verbruik)
– een gratis E-boek met waardevolle informatie
– een blog met informatie over gezondheid & welness
– een facebookgroep rond hulpvolle thema’s
– schrijven op blogs van collega’s
– mensen doorverwijzen naar de geschikte personen als ik ze niet kan helpen
– via een wedstrijd maandelijks één gratis massage verloten

Prachtig en interessant blogartikel opnieuw!
Veel succes iedereen!

Martijn Baltes
8 years ago

Geven loont! Op mijn website kun je 10 tips voor je website downloaden en direct aan de slag met de tips in mijn blogartikelen.

Daarnaast geef ik mijn handleiding WordPress weg, inclusief een instructievideo en geef ik regelmatig gratis de workshop ‘Haal meer uit je website”.

Uiteraard zijn er veel ‘freeloaders die alleen maar halen, en dat is prima wat mij betreft. Daar begin ik zelf ook vaak mee om te kijken of de aanpak van iemand die ik misschien wil inhuren mij aanspreekt.

Uiteindelijk is er altijd nog een flink deel van de mensen dat het liever niet zelf doet en mij inhuurt of een van mijn cursussen volgt.

Tip: lees ook de boeken van Seth Godin, hij legt perfect uit hoe ‘give first’ werkt.

Coen Tuerlings
8 years ago

Ik help coaches, therapeuten, trainers en zorgverleners om dichter bij zichzelf te zijn en te communiceren zonder woorden. Hierdoor kunnen ze hun cliënten beter op hun gemak stellen en contact maken met de gevoelens en emoties.

We bieden gratis klankontspanningen aan via onze websites, onze blog en social media zodat je het effect van de Soundfulness methode zelf kunt ervaren.

Maar belangrijker, we komen ook daadwerkelijk langs op locatie en geven een demonstratie hoe het bij je eigen cliënten kan worden ingezet..

Zo ontstaat een goed moment om vragen te stellen en beter af te stemmen wat werkt en wat niet.

Door werkelijk te luisteren naar de ervaringen van mijn klanten worden onze klankontspanningen en trainingen ook steeds beter.

We bouwen aan een goede relatie waarin wederkerigheid duidelijk in actie is. Samen de resultaten beoordelen en het product op maat maken, dan is er heel veel mogelijk…

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
7 years ago

Wederkerigheid = geven ontvangen. Ik merk dat ik geef zonder opvolging, en dat gaan we dus anders doen…!

Anita Trinks
8 years ago

Het principe van wederkerigheid is voor mij ook: betrokken blijven bij je klanten. Regelmatig contact opnemen en de klant blijven helpen. Veel bedrijven verliezen de klant uit het oog als de laatste factuur is betaald. Erg jammer en een gemiste kans om een relatie met een klant verder te verdiepen.

Daarnaast “overdeliver” ik bij bestaande klanten, doe graag iets extra’s voor hen als het hen helpt. Prospects bied ik een gratis “Business Boost Call” van een halfuur aan.

Uiteraard blijf ik kijken naar mogelijkheden om dit verder te kunnen uitbreiden.

Marischka Setz
8 years ago
Reply to  Anita Trinks

Hi Anita,

Je hebt helemaal gelijk: ik doe ook niets gestructureerd richting klanten als ze eenmaal ‘klaar’ zijn en de factuur hebben betaald. Tot nu toe vertrouw ik er op dat ik genoeg waarde geef dat ze terug komen als ze me nodig hebben…

Misschien toch handig hier eens iets gerichts aan te gaan doen en het niet aan het toeval over te laten.

Dank voor je inzicht!!

Groetjes,
Marischka