Vergroot je invloed met… Sympathie – deel 4 van 6

5882 views | 135 reacties |
shares


De afgelopen 3 weken heb je alles kunnen lezen over de eerste 3 principes van invloed… Wederkerigheid, Commitment en Consistentie en Sociaal Bewijs

Het artikel van vandaag gaat over de 4e manier om je invloed te vergroten – Sympathie (of affiniteit)

Hoe belangrijk is het dat mensen je aardig vinden?

Volgens Robert Cialdini, de auteur van Influence: The Psychology of Persuasion, is het heel belangrijk, als je tenminste een “Ja” wilt krijgen. Mensen zeggen nu eenmaal veel liever “Ja” tegen iemand die ze kennen en aardig vinden.

Kortom: sympathiek zijn helpt!

Ik zie het overal om me heen gebeuren. Zodra entrepreneurs zich realiseren dat “mensen zaken doen met mensen die ze graag mogen”… dan gaan hun inkomens (drastisch) omhoog en hun stressniveau omlaag. Oh, het is zoveel prettiger en lucratiever om te werken met mensen die je graag mag. En dat geldt andersom precies zo.

Stel nu dat je een prospect voor de eerste keer gaat ontmoeten en je wilt een geweldige eerste indruk maken…

Naast het voor de hand liggende gedrag (vriendelijk, goedgemanierd en goedgekleed zijn), denk jij dat er dan nog iets anders is wat je kunt doen, zodat de ander jou direct sympathiek vindt?

Oh, en begrijp me niet verkeerd!

Ik vraag je niet om je anders voor te doen dan je bent – zodat mensen je aardig gaan vinden. Dit is wel het laatste wat jij moet willen! Als mensen mij niet sympathiek vinden zoals ik écht ben, dan wil ik ook geen zaken met ze doen.

Daarom zeg ik juist het tegenovergestelde van ‘doen alsof’…

Wees authentiek
Laat mensen zien wie je bent. En geeft anderen de ruimte om zichzelf te zijn.

Je mag dus ontspannen, je hoeft niet keihard te werken om iemand anders te zijn om sympathiek te worden gevonden. Weet je nog hoe ik in het eerste artikel over je invloed vergroten uitlegde dat de principes van invloed bedoeld zijn om met integriteit te gebruiken? Zie Sympathie dan ook niet zozeer als een strategie die je toepast, maar als een manier om dichter bij jezelf te komen.

En je komt dichter bij jezelf… als je oprecht dichter bij de ander komt. 

Ga dus bij de ander (prospect, klant, zakenpartner, etc.) op zoek naar gedeelde interesses. Misschien houden jullie allebei van hardlopen, tennis, zijn jullie in dezelfde stad opgegroeid of houden jullie allebei niet van blauwe kaas. Je kunt het zo gek niet bedenken, je hebt ALTIJD een aanknopingspunt.

En zelfs de kleinste overeenkomst tussen jou en je gesprekspartner kan leiden tot een betekenisvolle verbinding. Eigenlijk hoef ik jou dit niet uit te leggen, want als mens weet je uit ervaring dat het zo werkt.

Maar ik schrijf dit artikel omdat het heel goed is om je hier nog meer BEWUST van te zijn.

Dus, als je van tevoren weet wie je gaat ontmoeten, verdiep je dan in de achtergrond van die persoon. Ga naar LinkedIn, Facebook, hun website en bekijk andere informatie die deze persoon over zichzelf deelt. Als je een of twee dingen gemeenschappelijk vindt, dan heb je een aanknopingspunt. En nogmaals – dit is interesse tonen, geen uitgekookte tactiek.

En tijdens een onvoorbereide spontane ontmoeting (bijvoorbeeld tijdens een netwerk evenement), kun je in het gesprek op zoek naar gezamenlijke interesses. Aarzel daarbij niet om dingen over jezelf te delen(zolang het gepast is).

Ik ben erachter gekomen dat, wanneer ik dingen over mezelf vertel… (ik heb een tienerdochter, ik houd van rotsklimmen, duiken, ik heb marathons gelopen, ik ben vegetariër en introvert, ik heb een software bedrijf gehad…) mensen zich meestal ook openstellen voor mij en hun eigen verhaal met mij delen.

En als we dan op een gedeelde interesse stuiten, kunnen we het opeens goed met elkaar vinden!

Lees meer over vrienden worden met je klanten in dit artikel: Klant of vriend… of beide?

Oké, het delen en cultiveren van gedeelde interesses is één manier is om affiniteit met je prospects en klanten op te bouwen.

En dan is nog een manier…

Wees MENSELIJK, in plaats van ‘corporate’
Wees open, persoonlijk, transparant, authentiek, geef je fouten toe en deel ook je mislukkingen…
Om je te laten zien wat ik bedoel, volgt hier een korte video:


.
Ik deel deze video online en op mijn LinkedIn profiel, zodat mensen meer over MIJ ontdekken, voordat ze zich met mij verbinden als contact…

Heb je een beetje door hoe je met Cialdini’s principe nummer 4 je invloed kunt vergroten?

Dan is hier jouw implementatie opdracht…

De volgende keer dat jij de interactie aangaat met een prospect of klant tijdens een netwerk evenement of de Business Bootcamp – ga dan bewust op zoek naar gedeelde interesses en wees ‘menselijk’ (wees dus open, authentiek en deel ook je fouten). En ervaar de impact van sympathie op de groei van je business.

Tot het zover is… ben ik NU al benieuwd welk ervaring met sympathie (gedeelde interesses, je open stellen, etc.) jou onlangs (of ooit) heeft geholpen in je business. Bijvoorbeeld bij het onderhandelen, het sluiten van een deal of ‘gewoon’ bij het opbouwen van goede zakelijke relaties.

Deel jouw verhaal in het commentaarveld onderaan deze pagina. Ik ben reuze benieuwd. En kom nog eens terug om je ervaring met de implementatie opdracht te delen!

En… nadat jouw commentaar is geplaatst, krijg je gratis de opname van mijn speciale 2014 Vision Planning webinar.  

In dit webinar deel ik de krachtige methode voor het maken van een strategisch jaarplan. En als jij jouw plannen implementeert… dan wordt het komende jaar, het jaar waarin jouw stoutste dromen uitkomen!

Zie je het al voor je? Meer invloed, meer impact, bijzonder waardevolle (zakelijke) relaties en meer…

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk kunnen profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
135 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Mo Reker
8 years ago

Authentiek zijn vind ik eng. Maar laatst dacht ik er niet over na en ontmoette bij een pitch-avond een meisje die een marketing-opdracht zocht. Zij was laagdrempelig, ik ook – en beiden zijn we het erover eens dat marketing gaat over individuele mensen met hun psychologie, twijfel en verlangens. Zij heeft de opdracht inmiddels ingeleverd en ik ben erg blij verrast hoeveel ik er van mezelf terugvindt. We zitten op dezelfde lijn, ook al kennen we elkaar verder helemaal niet.

Volgens mij komt het erop neer dat je elkaar inspireert, door die gedeelde interesse. Win-Win dus!

Maria Simons
8 years ago

Een van mijn werkzaamheden is trainingen geven aan mensen die werken in gezinnen waar huislijk geweld is.

De ‘waarom’ ik dit wil doen is omdat ik een keer een moeder met twee kleine kinderen in de ogen heb moeten kijken en moest toegeven dat ik niet gezien had hoe zij ‘onder mijn ogen’ zwaar te lijden had onder een gewelddadige partner. Ik heb me toen voorgenomen dat ik er alles aan wilde doen om geweld in gezinnen te stoppen. Telkens als ik voor een groep sta en dat verhaal vertel kruipt het kippenvel me over de rug. Vaak hoor ik hoe dit verhaal mensen helpt bij het ontdekken van hun eigen beweegreden om in de hulpverlening te zitten.

Mijn DIKKE MISSER leidt uiteindelijk tot hulp aan veel meer gezinnen. Ik ben er niet trots en toch heeft het zin gehad.

Groetjes Maria

Anouk Beekman
8 years ago
Reply to  Maria Simons

Beste Maria,

Wat een mooi en moedig verhaal! Met name omdat jij daadwerkelijk hebt geleerd van je ‘fout’ en die dubbel en dwars goed maakt!

Dit is waar het om draait, in mijn ogen. Het leven zit vol lessen en uitdagingen waar wij van begin tot eind al vallend en weer opstaand mee te maken krijgen. Ieder op zijn eigen manier en het is aan onszelf hoe wij daarmee omgaan. Niet bij de pakken neerzitten, maar er iets positiefs uithalen. Zoals jij dat hebt gedaan, respect!

Ik kan mij best voorstellen dat je zegt: ‘ik ben er niet trots op’, maar het ligt er maar net aan WAAR je je FOCUS op legt.

Dat je niet trots bent dat je die ‘fout’ hebt begaan, snap ik.
Maar waar je wel dubbel en dwars trots op kunt zijn, is dat jij je fout hebt GEZIEN, ERKENT en het GOED MAAKT!!
Lang niet iedereen kan of doet dat!

Dus daar kun, nee MOET je trots op zijn, op die drie dingen!, anders doe je jezelf echt te kort!

Dankjewel voor het delen en zet het goede werk voort!

Inspirerende groet,

Anouk

Marischka Setz
8 years ago
Reply to  Anouk Beekman

Mooi gezegd Anouk. Helemaal mee eens!!!
En ook goed dat het eens gezegd wordt 🙂

Anja Leinders
8 years ago

Authenticiteit is een onderwerp waar ik me al jaren in verdiep. Voor mij heeft dit te maken met jezelf kwetsbaar durven opstellen.
In het begin was het heel spannend om deze stap te zetten, omdat het zo… “kwetsbaar” aanvoelde. Maar door consequent te blijven oefenen, ging het steeds beter. Nu weet ik dat juist in die kwetsbaarheid een grote kracht zit.

Inmiddels krijg ik vooral opmerkingen dat juist mijn authentieke en kwetsbare opstelling een koopargument is.
Daarom ook de training “de Kracht van Kwetsbaarheid” in het assortiment van trainingen.

Maria Simons
8 years ago
Reply to  Anja Leinders

Hoi Anja,
Als mensen jou kennen dan weten ze dat het authentiek is wat je schrijft. Misschien heeft Nienke Beukers iets aan jouw ervaring?!
Groetjes Maria Simons

Esther Molenaar
8 years ago

Deze kwam ik vandaag tegen en heeft alles te maken met het vinden van een overeenkomst. De setting is niet alleen geweldig, de setting zorgt er ook snel voor dat je denkt: Oh, what the heck. Go for it anyway!

Wel even de link in je browser kopiëren en dan…..ENJOY.

faithit.com/ball-pit-turns-strangers-into-friends/#.Uo2snNtkCZE.facebook

Miranda Kruse
8 years ago

12 jaar geleden toen ik mijn bedrijf begon, geloofde ik niet zo in mijn expertise. Ik kon leuk ontwerpen maken, maar dat konden mijn collega’s ook. Ik had geen benul van de waarde die ik als persoon had. Gewoon omdat ik ik ben en niet iemand anders.

Door feedback die ik kreeg kwam ik er steeds meer achter dat ik wel degelijk iets heb bij te dragen gewoon omdat ik ben wie ik ben. En omdat ik naar de wereld en naar mijn vak kijk op mijn manier.

Door het steeds weer bij mezelf in te prenten als ik naar een afspraak ga of naar een netwerk, dat ik mezelf mag zijn, blijf ik ook steeds dichter bij mezelf en krijg ik daar steeds vaker spontaan positieve reacties op.

Dit geeft mij steeds meer vertrouwen en gaat het nog makkelijker om mezelf te zijn in mijn werk. Ik leg makkelijker contact en kan dat vaker omzetten naar business. Het heeft een sneeuwbaleffect.

Manuela van Prooijen
8 years ago

Dank voor het delen van deze video: heb er met plezier naar gekeken en er weer wat dingen uit opgepikt.

Ik ben net klaar met het lezen van het boek “How to connect in business in 90 seconds or less” van Nicholas Boothman. Waar inderdaad het hebben van een sympathieke, betrouwbare en energieke persoonlijkheid als een basisvoorwaarde voor een succesvolle business wordt neergezet.

Annemarie Cusinello
8 years ago

Op een newerkbijeenkomst praatte ik met twee mannen over hun zwangere vrouwen en kinderen. Ik vertelde ook mijn eigen ervaringen. Zo kwam van het een het ander, en 1 van hen gaf aan last te hebben van een tenniselleboog en de ander van burn-out klachten. Ik vertelde daar wel een oplossing voor te weten, nl acupunctuur. Ze waren gelijk geinteresseerd, en ik denk dat dat komt doordat ze me al een beetje kenden en vertrouwden

Marion Scholten
8 years ago

Enorm geïnspireerd door de videoboodschap voel ik het leven in mijzelf stromen en de drive om mijzelf en mijn cadeau aan de wereld meer en meer te laten zien en te laten stralen. Van binnen en van buiten!

Dank je wel voor je inspirerende, liefdevolle woorden.

Marion

Maria Simons
8 years ago

Hoi Marion,
Dat klinkt spannend.
Ik ben benieuwd wat jij naar buiten wil laten stromen.
Groetjes Maria

Ranica Heinemann
Ranica Heinemann
8 years ago

Zoeken naar de overeenkomsten werkt als een tierelier. Sinds ik dat ontdekte, zag ik minder op tegen sociale verplichtingen. Alleen al het feit dat je elkaar ontmoet, op die plek, is immers een overeenkomst!

Het heeft me echter ook bewust gemaakt van het feit dat je je dan soms kwetsbaar moet opstellen (je fouten, onhandigheden, mislukkingen benoemen). Dat heeft dan weer als voordeel dat je je eigen fouten leert relativeren. Het inzicht dat je dus misschien zaken in je mindset moet veranderen om te voorkomen dat je in dezelfde valkuilen stapt, ervaar dat als ‘best lastig’. Het is -denk ik- een kwestie van ‘gewoon doen’, maar ondertussen het levert me wel klamme handpalmen op. Ik ga ermee door, want het uiteindelijk doel ‘een inkomen verkrijgen op een manier die ik leuk vind en waarbij ik mezelf kan blijven’ is het waard, IK ben het waard.

Colijn Buis
8 years ago

Een prospect van mij had scheikunde gestudeerd, net als mijn vader. Via via kenden zij ook gemeenschappelijke personen, langs wie de connectie met mij ook tot stand kwam.
Tijdens het eerste – gezellige – gesprek hebben we veel over scheikunde, universiteit etc gepraat. Tot we erachter kwamen dat we allemaal enorm van chocola hielden en toen ging het gesprek ineens dáárover 🙂
Het was een leuke sfeer en dat is nu nog steeds zo – nu hij al enkele jaren een student van mij is

Esther Molenaar
8 years ago
Reply to  Colijn Buis

Leuk is dat! Het gaat echt om de kleine dingen. Het is ook een soort erkenning van wie je bent.
Ik wil ook graag die erkenning, dus waarom mij. Potentiële klant ineens niet?

Arnoud Kas
8 years ago
Reply to  Colijn Buis

Mooi voorbeeld Colijn. zo werkt het 🙂

Willy Valk
8 years ago
Reply to  Colijn Buis

Heel herkenbaar Colijn!

Begin dit jaar kwam ik op de expositie van mijn man een vrouw tegen wiens vader met mijn schoonvader had samengewerkt.

Een geanimeerd gesprek over die oude mannen volgde en zo bleek ook dat zij een voor mij interessant werkgebied heeft. We hebben een afspraak gemaakt en dat liep door anekdotes over onze (schoon)vaders op te halen heel ontspannen.

Volgend jaar wil ze met haar organisatie een congres organiseren en het plan is dat ik de marketing daar voor ga doen.

Fioen van Balgooi
8 years ago

Sinds mijn eerste Business Bootcamp (5/6 okt 2013) doe ik mijn acties met veel meer focus. Hierdoor besloot ik met twee klanten waarvan een project niet zo lekker liep goede gesprekken aan te gaan.
Wat ik anders misschien nog wat langer had aangekeken.

Het resultaat is dat het ene project nu heel goed loopt, waarin we volkomen transparant tegen elkaar zijn geworden en we weten waar de ander staat in het project.

Tijdens het gesprek bij het andere project kwamen we er achter dat het nu nog niet de juiste tijd is om op deze manier samen te werken. We hebben het project gestopt, maar zijn door de intensieve samenwerking de afgelopen tijd wel goede vrienden geworden die contact houden met elkaar. En we besteden geen tijd meer aan een project wat voor ons nu nog niet gaat werken.

Sascha Meyer
Sascha Meyer
8 years ago

Wat ik merk is dat als ik vraag of mensen me willen helpen dat ook echt doen. Ze geven hun voor mij interessante contacten die ik dan weer kan benaderen. Ik stel de helper altijd op de hoogte wanneer ik hun contact benader. Zij contacten dan hun relatie om te melden dat ik ze ga bellen. Ik ben dan alvast geintroduceerd en kan een open gesprek hebben. Dat is leuk en ik word er blij van. Daarna laat ik de helper even weten hoe het contact geweest is en bedank ik. Het nieuwe contact mag ik gewoon weer raadplegen.

Zo kreeg ik mijn boek gefotografeerd en gelayout, Mensen investeren tijd in het project wat ik opgezet heb, Mijn uitgever van mijn eerste boek denkt mee en deelt de knowhow om dit project te realiseren. Pas als alles doorgang vindt, hebben we een party en gaan we ook bedenken hoe we het financieel gaan verdelen. Ik voel me hierin gedragen en gesteund. Alles in de wereld spant samen om dit project gerealiseerd te krijgen.

Denise Maassen
8 years ago

Iedereen wil zaken doen met iemand die zelfvertrouwen uitstraalt-want dat is het allerbelangrijkste. Ik kreeg het zelfvertrouwen om een eigen zaak te starten na de Business Bootcamp, omdat ik mensen kan helpen dit te bereiken. Vroeger gaf ik in loondienst corporate image advies op het gebied van kleding en lichaamstaal…

Nu zorg ik dat ze JOU onthouden.. en niet alleen je kleding!

Want charisma is aanwezig zijn, kracht uitstralen… maar vooral WARMTE. Dat voelt écht.

Ik krijg dat vaak als compliment, en heb na de Business Bootcamp besloten mijn kennis met de wereld te gaan delen.

Mail me gerust een foto, voor alvast een gratis tip :-).

Denise Maassen
Total Image Consultant

Natascha van der Linden

Aangezien ik voor Heartsz.nl vrouwen begeleid die vastlopen in hun leven, en die veel stress ervaren is het zaak dat ik authentiek ben zodat zij vanuit een veilige setting kunnen werken aan de grip op hun leven.
Daar waar ik vroeger dacht dat mijn spontane, open en kwetsbare houding mijn grootste valkuil was is het nu een pluspunt in het contact.

Daarnaast is het zo dat ik daardoor mijn ‘ideale klant’ automatisch aantrek.

warme groet,
Natascha

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
8 years ago

Hallo Natascha,
Heel herkenbaar: ik trek steeds meer mensen die op mij lijken, zo is de communicatie en verwachting op een lijn.
En ik heb net gevraagd voor een doorverwijzing die heel goed aanspreek:
Ik wil graag 3 andere klanten net zoals jou!

Marie-Astrid Zeinstra
8 years ago

Afgelopen week vertelde ik een nieuwe klant over de pianoleraar die met zijn lesmethodiek mijn leven veranderde nadat ik vast was gelopen op het conservatorium. De leerling, gepensioneerde succesvolle zakenman, bleek ook zo’n inspirator te hebben gehad en herkende zich in mijn verhaal. Een echte uitdaging, hij komt met een concreet doel bij mij, wil er de tijd voor nemen maar begint met tien lessen om te kijken of hij kan voldoen aan zijn eigen verwachting. Morgen de tweede les…

Ad van Buel
8 years ago

Als je jezelf bent, kun je toch niet gewoon automatisch reageren. Want “automatisch” is hoe je geconditioneerd bent, hoe je bent “opgevoed”. Dat is dus de beste manier om niet jezelf te zijn.

Het klinkt allemaal zo eenvoudig: “Wees jezelf”, “Wees authentiek”…

Maar hoe is dat dan? En wie ben ik dan? En hoe ben ik als ik mezelf ben?

Misschien door deze dingen te zeggen, ben ik wel mezelf…

Connie Ettema
8 years ago

Een goede connectie maken, warme ontmoetingen, geïnteresseerd zijn in de ander, overeenkomsten vinden en “vrienden” worden is niet zo moeilijk voor mij. De combinatie richting het zakelijke en het zakelijk blijven houden, daar zitten links en rechts nog wel wat uitdagingen….

Erika Lunsche
6 years ago

Eén zin in de video raakte me; je hebt niet eeuwig de tijd, dus leef alsof elke dag je laatste dag kan zijn.
Als vandaag mijn laatste dag is, dan heb ik veel tijd verspild. Ik moet nog veel doen om mijn bijdrage te leveren.
Daarom ga ik nu elke ochtend eerst bepalen; wat moet ik vandaag doen om mijn bijdrage te realiseren.

Anouk Beekman
8 years ago

Wat een goede blog zeg! Want deze brengt je echt bij jezelf en houdt de spiegel voor. Mooie gelegenheid (opportunity) om eens goed naar jezelf te kijken en zowel de positieve als de negatieve puntjes durven zien.

Terwijl ik langzaam al lezend naar onderen scroll om een reactie achter te laten, zie ik mezelf en mijn eigen handelen steeds scherper.

Ik ben zolang ik mij kan herinneren een grote voorstander geweest van authenticiteit. Vroeger noemde ik dat een ‘masker’ op hebben als ik mensen zag die zich anders voordeden. En daar was ik allergisch voor. En nog kan ik dat niet goed verdragen, met name als mensen overdreven jolig, amicaal of autoritaire doen. Ik zie dat ze dan bezig zijn met de ander (de focus verplaatsen van zichzelf naar de ander) in plaats van zichzelf te laten zien.

In mijn jeugd was ik dan ook vrij authentiek, ik durfde mijn mening te geven, ik durfde mijn emoties te tonen en ik wist ook wanneer ik mij moest aanpassen. Maar nu was ik heel beschermd opgevoed in een dorp waar iedereen iedereen kent, dus het was een vrij veilige omgeving.
Terugkijkend zie ik dat ik van nature op zoek ging naar overeenkomsten of herkenbare situaties in gesprekken. En als ik een vriendin wilde helpen, gaf ik eerst mezelf ‘bloot’ waarna zij ook haar problemen vertelde.

Maar toen ik een jongvolwassene was, werd het anders. Ik ging de wijde wereld in en daar was het niet zo ‘veilig’. Regelmatig werd ik afgerekend op hoe ik was en maakten mensen misbruik van mijn ‘kwetsbare’ opstelling. Nu terugkijkend zie ik dat ik mij steeds meer ging aanpassen (het masker kwam ook bij mij op) en steeds minder vaak stelde ik mij kwetsbaar op.

Dat veranderde na de geboorte van mijn kinderen. Pas toen (halverwege de 30) durfde ik mezelf weer een beetje te laten zien. Op werk (destijds nog als HR adviseur) was dat als eerst merkbaar en ging mij makkelijk af. Doordat mensen ervoeren dat ik oprecht was en streefde naar win-win situaties (bij ontslagzaken of onenigheid tussen werknemer en leidinggevende), lukte het vrijwel altijd om tot goede oplossingen te komen.
Vervolgens heb ik wel geprobeerd om ook in mijn privé contacten zo te zijn, maar dat lukte mij niet goed. Bang voor confrontaties, ruzies, niet aardig of leuk gevonden te worden of om anderen te kwetsen, hield ik vaak mijn mond of bracht de boodschap heel mild. Maar dat werkte echt uitputtend bij me. Alle soort contacten en sociale aangelegenheden kostten mij zoveel energie, ik zag er altijd tegenop.

Maar na het Breakthrough to Success Weekend (ja, daar kom ik weer ;-)) is het anders! Echt, ik voel mij als herboren. Veel dingen waar ik tegenop zag en daardoor niet authentiek kon of durfde te zijn, lukken mij nu wel. Ik ben verbaast over hoe ‘makkelijk’ ik nu dingen kan zeggen zonder die enorme beladenheid! Ik voel mij letterlijk kilo’s lichter! En ik kan weer ‘vrij uit’ ademhalen.

En ook in mijn huidige business komt dit goed van pas. Want ik maak nu VideoBlogs waarin ik mijzelf als moeder kwetsbaar opstel.

Nadat ik de filmpjes online had gezet, besefte ik dat het best moedig is om mezelf zo ‘authentiek’ neer te zetten. Want naast mijn eigen ervaringen die ik deel, zijn de beelden van mij ook niet bepaald flatteus!
Want regelmatig trek ik gekke gezichten, heb ik een rare mimiek, is mijn stem vervormd, etc. Absoluut niet zoals velen mij kennen op professioneel vlak.

Maar het opvallende was dat ik mij er niet voor schaamde, toen ik dat besefte. Nee, want zo doe ik naar mijn kinderen en dat is wat ik wilde laten zien. En ik voelde me eigenlijk wel trots en dapper, dat ik het doe en durf!

Dit heeft te maken met mijn focus. Die is namelijk gericht op mijn goal wat ik wil bereiken met mijn business, namelijk:
Door mijn ‘fouten’ en ‘missers’ in mijn eigen opvoeding te delen, hoop ik een ‘taboe’ te doorbreken op opvoedingsgebied, zodat wij – werkende moeders – kunnen leren van elkaar! In plaats van kritiek te uiten en te oordelen over elkaar.
Het gevoel van ‘de enige zijn’ kan dan plaatsmaken voor sympathie, saamhorigheid en bemoediging.
Die ons helpt om de beste moeders te zijn die wij kunnen zijn voor onze kinderen die daar recht op hebben. Want dan zijn wijzelf ook gelukkiger, vrolijker en liefdevoller. Ik ben het levende bewijs 😉

Oh ja, mijn laatste ‘overwinning’ is dat ik mij op dit platforms kwetsbaar durf op te stellen. De gedachten van ‘wat zullen anderen van mij of mijn laaaaaange verhaal vinden’ halen mij niet uit mijn balans. Mijn masker gaat steeds verder af.
Daar ben ik heel dankbaar voor.

Dank jullie wel voor deze opportunity en voor je aandacht.

Inspirerende groet,
Anouk

Francien Kramer
Francien Kramer
8 years ago
Reply to  Anouk Beekman

Tjonge Anouk, wat een openheid, bijzonder dat je je zo kwetsbaar opstelt. Dank je wel voor je verhaal!

Marischka Setz
8 years ago
Reply to  Anouk Beekman

Hi Anouk,

Wat een mooi en herkenbaar verhaal. Ja, het is een lang verhaal, maar niet te lang. Je neemt de tijd om ons de drie fasen te laten zien die je doorlopen hebt:
1. van volledig open en authentiek;
2. naar gesloten en voldoen aan het beeld van de ander (of wat je denkt dat de ander wil);
3. terug naar jezelf.
Dat kan een voorbeeld en herkenningspunt zijn voor iedereen die het leest. Dapper! Mooi! Sterk!!

Wat voor deze fase kan helpen is dat je niet in alle gevallen alles van jezelf hoeft te laten zien. Er is namelijk een verschil tussen jezelf zijn en jezelf kwetsbaar maken.

Jezelf zijn heeft te maken met wie jij bent, waar je goed in bent, waar je voor staat. En ja, als het helpt om contact met een ander te maken kun je je ook kwetsbaar opstellen. Dit is een hele sterke houding die mensen aantrekt, gewoon omdat ze het fijn vinden bij jou te zijn.

Jezelf kwetsbaar maken heeft iets in zich van een andere vorm van jezelf weer door de ander te laten leiden. Het is misschien zelfs wel een soort masker. Een masker waarmee je de ander aangeeft dat ze een mening over jou mogen hebben en dat die mening voor jou belangrijk is. Daar kun je voor kiezen. Maar het is zeker lang niet altijd nodig.

Jezelf zijn, krachtig zijn en staan voor wat je doet geeft je de ruimte gekke bekken te trekken, zonder dat het afbreuk doet aan wie je bent of hoe mensen naar je kijken. Het past namelijk allemaal in het veelzijdige plaatje dat jij bent.

Mooi verhaal! Dank je!!

Groetjes,
Marischka

Anouk Beekman
8 years ago
Reply to  Marischka Setz

Dankjewel Marischka voor je bemoedigende reactie.
Je hebt het mooi samengevat en verwoord 😉

Jouw beschrijving van de fase waarin ik nu zit, zo zie ik het zelf ook. En weet je wat zo geweldig is? Dat mijn business me nu mooi in de gelegenheid stelt om mezelf kwetsbaar op te stellen: fase in mijn leven – de fase en aard van mijn onderneming (relatie bouwen met prospect gebaseerd op vertrouwen).
Dingen lopen, zoals ze moeten lopen.

Nu ervaar ik wat Nisandeh bedoelt met: live your purpose. Want dan blijft de energie stromen, alles voelt goed. Zelfs de misser en fouten along the way, voelen zoals ze hadden moeten zijn.
Grappig 😉

Inspirerende groetjes terug,
Anouk

Mariëlle Jansen
8 years ago

Afgelopen week was ik met een cliënt in gesprek en besprak een stukje van mijn persoonlijke situatie … hoe ik 2 weken geleden op het onderwerp kwam van mijn boek dat nu onder handen is. Daarop reageert mijn klant met de opmerking: kun jij dan iets doen voor de leeftijdsgroep … want wij mogen een workshopdag invullen?! Daar heb ik gelijk op gereageerd en een lezing op samengesteld … wat als informatie bij de organiserende club te laat aankwam (ze waren al in de aanmeldfase) … maar welke afmelding zelfs nu geleid heeft tot me met een heel ander onderwerp in de nieuwsbrief van de klant te mogen plaatsen welke naar alle directeuren van lagere scholen in de regio gestuurd wordt! Terwijl mogelijk de lezing toch nog doorgang kan vinden als er ingevallen moet worden!

Door een stukje van mezelf te laten zien, en de sympathie en het vertrouwen in de loop der tijd opgebouwd te hebben met elkaar … komen hier zomaar hele mooie andere ontwikkelingen uit voort! Dankbaar mens ben ik! Ook naar jou Nisandeh (en jouw hele organisatie en eteamleden), want je hebt met al je inspanning bij mij in ieder geval mijn cellen doen switchen … de mindset is langzaamaan ingebeiteld… en daar ben ik blij om en mee! so … thank you!

Renate Janssen
8 years ago

Door Nisandeh’s aanmoediging ben ik begonnen met volop uit mijn comfortzone te gaan. Ik heb al 3 afspraken (koffie/lunch) gehad in de afgelopen 2 weken met collega entrepreneurs. Als introvert, met genoeg andere dingen te doen, zou ik daar eerder veel terughoudender in geweest zijn.

Ik ben niet direct gefocust op een specifieke uitkomst. Ik maak gewoon contact en wil die ander graag leren kennen. En zien of ik hem/haar ergens mee kan helpen. Dan zien we wel wat er gebeurd. Is leuk om te doen!

Esther Molenaar
8 years ago
Reply to  Renate Janssen

Hoi Renate,

Wat goed van je. Daar kan ik nog een voorbeeld aannemen.

Ik heb ook hetzelfde als jij. Ik wil graag helpen en ben niet gericht op het resultaat, maar des te meer op het contact en het bieden van hulp.

Anna Sofia van Hooijdonk

Hoe kan ik nu NIET mijzelf zijn?

Wel bemerk ik dat (vooral wanneer ik mijn comfortzone verlaat) mijn energielevel varieert en dat is mede bepalend voor mijn uitstraling, openheid en dus voor de kwaliteit van de contacten en resultaten die er zijn.
Voor mij is het gevoel van “Ik ben mijzelf niet” meer een uitnodiging naar een nieuw leerpunt: ” Ik KEN mijzelf op dit punt nog niet!”

Inmiddels is het uit mijn comfortzone stappen leuk spannend geworden in plaats van eng, wat het eerst was. En ik leer ervan iedere keer weer.

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
8 years ago

haha Anna Sofia,
Je haalt me de woorden uit de mond! Hoe kan ik niet mezelf zijn?

Wie zou ik dan zijn? Ik word nooit mijn moeder, mijn buurvrouw, mijn broer of de glazenwasser. Wie ik ook ben, ook wanneer ik mezelf gedraag op een manier die ik niet de meest geweldige vind, ook dan ben ik mezelf.

Door mezelf ook in mijn onhebbelijkheden te aanvaarden is het ook makkelijker om naar mensen te gaan waar ik niet zo likeable naar geweest ben als ik wel had kunnen zijn. En dan sorry te zeggen, sorry zonder mezelf fout of slecht te maken, maar om te delen dat ik daar op een manier mezelf was die niet mijn hoogste optie is.

Julia Arnscheidt
8 years ago

Dat herken ik ook, Marjolein!

Hoe meer ik mezelf accepteer, des te beter kan ik sorry zeggen voor dingen die ik eigenlijk anders had willen doen.

Het gaat dan ook niet meer om je ego maar om het leren.

Het gaat niet meer om jezelf verdedigen of om je schamen maar om bepalen wat je zelf wilt en hoe je het wilt.

Suzanna van der Laan
8 years ago

Deze zomer werd ik op een vrijdagavond gebeld door een schrijfster die nogal omhoog zat in haar keuze voor welke uitgever te gaan. Ze had een contract aangeboden gekregen en moest voor maandag beslissen. Ook waren daarnaast nog twee grote uitgeverijen die interesse hadden, maar beide wilden ze dat ze haar manuscript zou aanpassen op een manier waar zij niet achter stond.

Ze had mijn naam via een blog opgepikt en hoopte dat ik er iets zinnigs op kon zeggen. Niet wetende dat ik nota bene zelf een uitgever ben. Ik heb haar puur vanuit het haar willen helpen geadviseerd. Gezegd dat ze zich in ieder geval niet onder druk moest laten zetten, als een uitgever haar wilde kon die ook wel een week langer wachten op haar antwoord. En dat ze zichzelf trouw moest blijven als dat zo belangrijk voor haar was.

Om een lang verhaal kort te maken: ze kreeg door dat ik ook uitgever was, met een type uitgeverij waar ze al die tijd al naar zocht. We bleken dezelfde visie en doelen te hebben, we streefden dezelfde hoge kwaliteit na en waren beide bereid tot het uiterste te gaan. Haar boek is recent verschenen, en ik heb er een hele trouwe, waardevolle klant aan overgehouden. Door mezelf te blijven, door als mens te willen helpen en geen moment de intentie te hebben haar iets te moeten verkopen. En het is niet de eerste keer dat ik op die manier klanten krijg 🙂

Julia Arnscheidt
8 years ago

Wat een mooi verhaal, Suzanna!

Ik betrap me er soms op dat ik wel precies zo begin maar op een gegeven moment hoor ik een stemmetje in mij dat ik zakelijker moet denken.
En dat is dan wel iets waar ik tegen aan loop. Ik wil heel graag mensen helpen én ik wil er ook nog geld mee verdienen.

Nu ik dit zo opschrijf besef ik dat ik hier ook wel al iets mee gedaan heb. Ik heb gemerkt dat ik ook dit dilemma kan delen met mogelijke klanten. Net zoals het letten op tijd als ik bezig ben met coachen. Het zijn gewoon dingen die ik wil oefenen, net zoals mijn klanten dingen hebben die zij willen oefenen.

Ik merk dat mijn openheid hierover verbindt.

Marjolein Kalter
Marjolein Kalter
8 years ago

Wow, Suzanna,
Wat een prachtige manier om open te blijven luisteren om te helpen.
De eerste gedachte zou zo makkelijk kunnen zijn: wow dit is een opportunity en dan moet je toch het lef hebben om op het podium te springen en te pakken wat je wilt hebben?

Door je open te stellen, te blijven luisteren en mee te denken wat deze persoon zei werd de verbinding denk ik nog dieper.

Dank! Het helpt mij om stil te staan wanneer ik min of meer gejaagd vind dat ik iemand snel zo goed mogelijk moet helpen en daarmee de rust kan verliezen.

Mariëlle Jansen
8 years ago

Mooi he Marjolein … hoe we elkaar inspireren om te voelen waar we zelf staan bij ons handelen en denken en voelen! Mooi deze blogs zo met de reacties … we weten elkaar te bereiken en te helpen en te verbazen… en dat vind ik mooi!

Mariëlle Jansen
8 years ago

Wauw Suzanna … top! Wat goed van je … zie je … zo spreek je nog de hele OCA-club aan met je integerheid en zorgvuldigheid … ik weet nu in ieder geval dat ik zeker jou ga benaderen over de publicatie van mijn boek, dat als idee net geboren is en waar ik eerdaags fullforce mee aan de gang ga! Dan neem ik graag contact met je op over een poosje! Dank je wel!

Esther Molenaar
8 years ago

Op dit moment ben ik bezig om met een joint venture partner een training neer te zetten in 2014 waar je U tegen zegt. Echt heel gaaf.

Hoewel wij al enige tijd contact hebben is het toch leuk om te merken hoe heel kleine overeenkomsten de band tussen ons versterkt.
Mijn zoontje heet Thom en haar zoon (paar jaartjes ouder 😉 ) heet ook Thom. Ik ben 28 november jarig en haar zoon ook. Het lijken heel kleine verwaarloosbare dingen, maar dat zij ze niet.

Psychisch gezien kunnen die heel kleine ogenschijnlijk verwaarloosbare overeenkomsten er voor zorgen dat iemand jou sympathiek vind. Je hebt allebei voor dezelfde naam gekozen en een verjaardag is toch een bijzondere dag. Het gaat niet om de overeenkomst, maar om het gevoel dat het oproept.

Emotie doet wat dat betreft heel veel. Wij mensen denken altijd dat we rationeel en goed beargumenteerd ergens voor kiezen. Wist je dat dat helemaal niet zo is? Wij kiezen en gaan er dan argumenten bij ‘verzinnen’. Vind je dat niet bijzonder?

Maria Simons
8 years ago

Hoi Esther,

wat een toevalligheden in naam en geboortedata….!

om maar even open te reageren op je vraag.
Willen we het zo graag goed doen ‘in het oog van het kerkvolk”?

Groetjes Maria Simons

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
8 years ago

Leuk verhaal Esther,

Ik denk dat de beste deal krijg je juist door empathie en emotionele verbondenheid.
Het gaat dieper dan geld en transactie, meer om waardevolle relatie.
Fijn dat je deze ervaring wil delen

Julia Arnscheidt
8 years ago

Zeker bijzonder, Esther.

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Het gaat erom welk gevoel iets oproept en ik wil eraan toevoegen: welke betekenis je aan iets geeft. En dat kan voor iedereen weer anders zijn.

Astrid Jacobs
8 years ago

Heel mooi! Dank je Nisandeh.
Mensen willen met mensen te maken hebben, niet met robots.
Ik herken redelijk opgevoed te zijn om aan verwachtingspatronen te voldoen. Dus liet ik wel eens een meer ‘gepoetste versie’ van mezelf zien. Mezelf eigenlijk een beetje verstoppend.

Tegenwoordig neem ik daarin meer risico, ga veel meer op mijn gevoel af en ook meer uit mijn comfortzone (come out come out where ever you are).
Doodeng soms. Maar veel dichter bij mij. En doorgaans met positieve respons. Heel soms niet en dat is ook prima!

Monique Schaafsma
Monique Schaafsma
8 years ago

Juist bij mijn werkzaamheden is het heel fijn en belangrijk om een klik te krijgen met degene die aan de andere kant van de telefoon zit.

Bij telefonische acquisitie is het heel belangrijk om authentiek te zijn en je eigen identiteit te bewaren. Hierdoor creëer je ook een prettige sfeer en dat is voor beide partijen fijn werken.

Sascha Meyer
Sascha Meyer
8 years ago

Ik dacht altijd dat je persoonlijkheid en professionaliteit moest scheiden. Dat heb ik kennelijk opgepakt op school honderd jaar geleden. Nu weet ik dat je je persoonlijkheid, je menszijn juist mag inzetten in je werk. Ik deed dat opzettelijk niet omdat ik dacht dat dat zo hoorde. Daarom vonden mensen mij bot en zakelijk. Daarmee heb ik mezelf echt schade berokkent.

Nisandeh zegt ‘als het niet gaat zoals het zou moeten gaan, dan is er iets wat je niet weet’. Ik was op zoek naar wat ik niet wist, en dit is er zo eentje.

En nu ik dat wel weet, kan ik mezelf veel meer laten zien. Daardoor sta ik in veel beter contact met de wereld en in mezelf. Das mooi!

Twan van Asseldonk
8 years ago

Op een zonnige dag, het is bijna herfst en het waait behoorlijk, rijdt ik met een klant voor filmopnames naar een trotse spruitjesteler in Zeeland. Het verkeer is rustig en de weg meanderd parallel aan de waterkant. Het heeft een ontspannen invloed op mijn rijgedrag. Het valt mijn klant op dat ik met volle teugen van de rit geniet., waarop hij zegt: “Zullen we hier anders even pauzeren langs de kant om ons brood te nuttigen?”

Ik parkeer de bus aan de voet van een windmolen die met dit mooie weer – als een jonge trotse kerel die net zijn propedeuse heeft gehaald – extra ijverig de energie opslurpt die de wind hem biedt. We zitten daar een half uur lang. We voelen dat we allebei genieten van het uitzicht, het weer, de natuur en nog iets onbeschrijfelijks. Zonder iets te zeggen vervolgen we de reis. De rest van de dag is anders…

Esther Molenaar
8 years ago

Wat was er nu ineens anders dan? En waar kwam dat nu prcies door? Wat hebben jullie gedeeld in dat moment?

Hannie Mommers
8 years ago

Mijn moeder heeft vasculaire dementie. Dat vind ik zo pijnlijk dat ik probeer te voorkomen om dat te melden tijdens zakelijke gesprekken. Er blijken echter zoveel mensen met dementie te maken te hebben, dat het gesprek er heel vaak op komt.
Het verbindt – dat is prettig.
Het is pijnlijk – dat is het moeilijke eraan.
Een van mijn opdrachtgevers zit in dezelfde situatie als ik, en het is fijn om dat te kunnen delen met elkaar.

Thea Moen
8 years ago

Oeps, hierin moet ik nog een slag maken!

Ik begeleid mensen die wat ouder worden (werkend en niet meer werkend) met het leren omgaan met ingrijpende veranderingen in hun leven die vaak te maken hebben met ouder worden, zoals verlies, afscheid en afstand nemen. Ik help hen o.a. een nieuw doel voor zichzelf te en met een nieuwe blik naar het leven te kijken, waardoor plezier weer kan toenemen.

Maar ik ben vooraf nooit zo open over mijn eigen ervaringen daarmee, terwijl dat in gesprekken soms juist wel de ‘klik’ met iemand oplevert.
Tijd om wat opener te worden dus. Ook op mijn site.

Hannie Mommers
8 years ago
Reply to  Thea Moen

Goed voornemen, Thea. Ik kan me voorstellen dat juist jouw doelgroep daar heel gevoelig voor zal zijn.
En als je het niet meteen voor elkaar krijgt om zelf opener te zijn op je website, zou je ook kunnen denken aan gastbloggers, die dat pad voor jou en jouw doelgroep kunnen effenen.
Succes.

François van Iersel
8 years ago

Doen zoals je bent. Als je je anders voor wilt doen dan zien andere mensen dat. Als je jezelf bent dan ben je van nature veel meer ontspannen en relaxed. Als je jezelf anders voor wilt doen dan dat je bent ben je er niet bij met je gedachte en ben je niet gefocust op waar je voor komt.

Henriette Vooijs
Henriette Vooijs
8 years ago

Dat kwetsbaar durven zijn je écht helpt om verbinding te maken met de ander, heb ik zelf aan den lijve ondervonden.

In een proeftraject voor mijn coachingsopleiding, stuitte ik op een coachée tot wie ik maar niet kon doordringen. Alle gereedschap dat ik in de opleiding had aangereikt gekregen, had ik al uit de kast getrokken. Ik wist het niet meer…..en opgeven was voor mij geen optie. Tjee, wat kost dit veel energie zeg!

Uiteindelijk zag ik nog maar één oplossing en dat was ‘bespreekbaar maken’ wat mij dwars zat….
Wat er toen gebeurde laat zich makkelijk raden, het ijs brak en we hebben samen een succesvol traject afgesloten.

Een hele waardevolle les die ik niet snel zal vergeten.
Inmiddels is mijzelf kwetsbaar durven opstellen een tweede natuur geworden. Ik kan het je van harte aanbevelen, het werkt en het vergemakkelijkt je relaties met mensen en met jezelf enorm.

Daniel Jansen
8 years ago

Dit is ook mijn ervaring: hoe meer ik simpelweg open vertel over mij(n onderneming) en oprecht luister naar de ander hoe soepeler de gesprekken gaan.

Ik ga mijn gesprekspartners ook veel meer waarderen als hij/zij zich niet houdt aan de zogenoemde “10 tips wat je niet moet doen in een gesprek” én ik het idee heb dat dit gedrag voor hem/haar echt is.

Julia Arnscheidt
8 years ago
Reply to  Daniel Jansen

Precies, Daniel,

Ik merk ook dat ik een ongelooflijke antenne heb voor echt en onecht gedrag.

Geef mij maar de echte mensen!

Daphne Vrolijk
8 years ago

Prachtig blog over een onderwerp dat als een rode draad door mijn leven is verweeft.

Toen ik nog een loondienst werkte had ik het gevoel dat er weinig ruimte was voor “de echte authentieke Daphne”. Sinds ik mijn eigen bedrijf heb is die ruimte er gelukkig wel en neem ik die ook graag in.

Juist doordat ik vertel door welke diep dalen ik ben gegaan én hoe ik er ben uitgekomen ontstaan er prachtige open gesprekken. Er ontstaat direct een gevoel van wederzijdse verbondenheid mede doordat mijn klanten, vrouwelijke ondernemers, zelf ook die diepe dalen kennen. Het creëert ook voor hen de vrijheid om hun authentieke ik te laten zien en hun verhaal vertellen. En juist daar zit de kracht van veel vrouwelijke ondernemers.

Yvonne van Loon
8 years ago

Een aantal maanden geleden heb ik iemand op een netwerkbijeenkomst ontmoet. Via social media hebben we contact gehouden. Onlangs las ik op Facebook dat ze door een vervelende periode gaat. Naast dat ik op Facebook heb gereageerd, heb ik haar vorige week opgebeld om eens te kijken hoe het met haar gaat. Gewoon oprechte interesse, zonder bijbedoelingen. Gisteren werd ik totaal verrast dat ze zich heeft ingeschreven voor een van mijn diensten.

Manuela van Prooijen
8 years ago

Mooi gebaar, Yvonne. Uiteindelijk zie je dat oprecht aardig zijn in business mensen naar je toe trekt, dat laat jij nu maar zien. Top hoor!

Julia Arnscheidt
8 years ago

Mooi, Yvonne. En inspirerend. Gefeliciteerd!

Joeri Cox
8 years ago

Oprechte interesse tonen begint met het oprecht waarderen van de ander. Ieder mens is anders met eigen kwaliteiten. Probeer ook eens de mensen te waarderen met wie je géén business voor ogen hebt. Als je dat kunt, zegt dat veel over jezelf.

Dat noemen ze ook wel de ‘waitress rule’. Ben jij een persoon die ook een kamermeisje waardeert voor het fijne werk dat ze doet? Zo ja, dan gaat het waarderen – en dus gezamenlijke interesses vinden – je waarschijnlijk goed af.

Zo nee, lees dan het stuk over consistentie nog eens in het boek van Cialdini. Je kunt ervoor kiezen om vanaf nu wél die persoon te zijn.

Martine Verweij
7 years ago

I love the demonstration with the glass and the overflow of water. An image I kept in my mind from the first moment I saw it. It keeps me going and motivated.

I think that authencity is an important part of fullfilling your potential. Authencity brings you to what you want and need.

Only by being uniquely you you can inspire others.

In my business I’m authentic, because I do what I love the most. Because of my authencity I’m happy and enthousiastic. Clients get ‘infected’ with my happiness and enthousiasm.

In big crowds it takes a bit longer to show myself. I’m on my best in small groups and one-on-one situations.

Kevin Janssen
8 years ago

De reden waarom het boek van Robert Cialdini (Influence: The Psychology of Persuasion) zo’n succes werd, is het feit dat de materie van alle tijden is. Zoals Esther al aangaf zijn het de kleine verwaarloosbare overeenkomsten die er voor zorgen dat mensen elkaar sympathiek vinden. Het inhaken op deze ogenschijnlijk onbenullige overeenkomsten of gedeelde interesses kan een enorm onderscheidende positioneringsfactor zijn.

Kevin Janssen
Eigenaar van TopListed

Veronika Rutten
8 years ago

Toeval of niet? ik ging vanmorgen naar de sportschool, waar ik lekker tijd heb voor mezelf…., Ik dacht, hoe fijn is het om zo dicht bij jezelf te zijn, iedereen in zijn waarde te laten en vanuit compassie met elkaar om te gaan – en hoe belangrijk dat is.

Nu thuis, maak ik mijn mailbox open en lees dit artikel.

Afgelopen zondag was ik op de Business Boots day, ik heb daar met heel enthousiaste mensen gesproken, met veel passie. En ik ben heel dankbaar voor hun mening en eerlijk advies, uiteindelijk is ons gezamenlijk doel een succesvol business op te bouwen.

Zoals Nisandeh, al in zijn blog schreef, blijf bij jezelf en ben authentiek dan is alles een stuk makkelijker!

Geert Jan Rijpstra
8 years ago

Er is altijd wel een link met je klanten te vinden.

Seminars en workshops zijn voor mij de uitgelezen momenten om in contact met mensen te komen.

Je komt dan altijd gemakkelijk in gesprek over één van de onderwerpen die behandeld zijn.

De leukste gesprekken gaan echter altijd over heel andere dingen, de drukte, files, de maaltijd, het weer.
Wat dat betreft ben ik, als recreatief schilder ook steeds bezig met licht en beelden. Ik merk dat als ik over die beelden en dat gevoel dat het bij me oproept praat, een goed gesprek zich als vanzelf ontwikkeld.

Rino Groenenberg
8 years ago

Mooie blog. Ga er zeker wat mee doen.

Marcel Dassen
8 years ago

Het zou wel erg vreemd zijn als mijn commentaar hier zou ontbreken. Mijn missie is juist om mensen met elkaar te verbinden waarbij zichzelf mogen zijn.

Authentiek durven zijn, brengt je in contact met jezelf en van daaruit maak je contact met anderen. Dat is inderdaad uitdagingen aangaan om je angsten te leren kennen zodat je er van kunt leren.

Volgens mij gaat het hier om drie A’s:

1. Authenticiteit
2. Angst
3. Assertiviteit

Authentiek zijn en midden in het leven staan door jezelf te ontwikkelen en te werken aan jezelf. De schaamte voorbij omdat je trots op jezelf bent, er alles uit wilt halen en een assertiviteit hebt ontwikkeld die je verbindt met anderen.

Esther Nijdam
8 years ago

Eén van de belangrijkste dingen die ik van mijn moeder heb geleerd is dat leugens altijd uitkomen. Dit geld ook voor ‘jezelf zijn’. Als je niet jezelf bent tegenover je klanten en de mensen met wie je werkt, komen ze er op een gegeven moment achter. Als je vanaf het eerste contact jezelf bent, weten ze ook meteen wat ze aan je (kunnen) hebben.

En inderdaad, er zijn altijd gedeelde interesses. Erg leuk om naar te zoeken! Zelf vertel ik regelmatig dat ik lang als designer heb gewerkt en dus uit eigen ervaring weet wat dit allemaal met zich meebrengt en waar je als creatief tegenaanloopt. Dit wekt merkbaar sympathie op bij mijn (bewust gekozen) doelgroep van creatieve professionals 🙂 ik ben dan ook vastberaden om hun leven als creatief een stuk makkelijker te laten verlopen dan de mijne destijds.

Margaret Lampers
8 years ago

Halverwege dit jaar kwam ik vast te zitten in mijn ideeën. Ik had behoefte aan focus, omdat ik alle kanten op schoot in mijn coaching. Zelf zie ik overal koppelingen (tenslotte bestaat het leven uit een aaneenschakeling van gebeurtenissen), maar eventuele klanten raakten me juist kwijt daarin.

Mijn zus, die beschikt over heel veel levenservaring en kennis, vroeg ik om hulp bij mijn ‘worsteling’. Zij heeft me de afgelopen tijd het licht doen zien door mijn focus te leggen op Challenge Coaching, want zelf ga ik voortdurend uitdagingen aan en daar ligt mijn kracht om mensen te helpen bij hun uitdagingen in het leven.

Vandaar uit is een prachtige samenwerking ontstaan, waarbij we nu samen toewerken aan een gezamenlijke uitdaging in een plan voor een vitale levensstijl. We vullen elkaar goed aan en ik kan bij haar volledig mezelf zijn, met alle hoogte- en dieptepunten. Dat heeft me doen inzien dat ik mezelf niet altijd heb laten zien aan anderen.

Grootse plannen voor 2014 … en Nisandeh … bedankt dat je zo’n mooi platform biedt voor mensen (zoals mezelf 😉 ).

Wie kan ik helpen bij haar of zijn uitdaging?

Rob Bakker
Rob Bakker
8 years ago

Mooi gesproken, Ik geef me bij een aanvraag volledig aan de klant, tot dat hij of zij alles weet, vraag altijd of er nog vragen zijn als ik klaar ben.
Prbeer altijd connecties te vinden auto huis schilderen geloog, dat zie ik in hun woning, dus probeer hun vriend te worden/
De offertes wordt gemaakt zo volledig mogelijk.
Daarna hoor ik niks meer, of wordt uitgesteld tot afstel.
Bel ik ze dan krijg je ontwijkende antwoorden.
ook zij een con-collega laatst dat ze mijn offerte gewoon doorgemaild aan hem hadden, met verzoek of 10 of meer procent korting konden geven.
Dit zijn mijn klanten niet, maar waar zijn dan de klanten die een goed stuk werk willen en er normaal voor willen betalen.
Nee sinds internet hegonnen is heb je alleen maar betweters die het goedkoper willen hebben,
Einde van de rit hebben ze kwalitatief minder werk gehad en goedkoper materialen en zijn ze niet teverden,

Elvira Noot
8 years ago

Dit is nooit mijn probleem geweest. Ik ben eerder té open dan niet open genoeg.
Dit heeft me weleens in de problemen gebracht maar ik krijg ook regelmatig complimenten van prospects en klanten over mijn openheid o.a over mijn fouten.

Robert Zeggelaar
8 years ago

Toevallig zijn in de afgelopen netwerk bijeenkomsten, die ik onlangs heb bijgewoond, waarin mensen dit mij deden. En inderdaad het werkt echt. Er is meteen een onderwerp om over te praten, erg prettig in het eerst contact.

Klaas van Oosterhout
7 years ago

Probeer altijd mezelf te blijven. Grote voordeel wat ik heb is dat de mensen met wie ik in contact ben, juist spreek, omdat hun interesse ligt op hetzelfde vlak als dat van mij. Doordat ze nu zien dat ik hun help met het verder groeien, helpen ze mij ook. Dit is echt super.

Mieke Thijssen
8 years ago

Ik merk dat als ik mezelf ben en echt durf te delen, dat het dan vanzelf gaat.
Als er mensen zijn waarbij ik me niet op mijn gemak voel en ik heel hard mijn best probeer te doen, dan zie ik ook geen common ground. Dan zie ik alleen nog de verschillen tussen ons.
Dus ja het is echt veel handiger om mezelf te zijn en dan loopt het als een trein.

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
8 years ago

Ik had altijd een hekel aan netwerkbiijeenkomsten… omdat ik moest uit mijn Comfort zone gaan.
Ik ben deze jaar sponsor geworden van de Business Lounge Top Sport Team in Zwolle, en ik heb voor mij zelf gezegd: dat is goed voor je business, zorg dat je ook leuk vindt!

En ik heb gedaan, gisteren was een internationale avond waar 12 verschillende landen werden presenteert.

Ik kom uit Italie en ik hou van etnische eten, dus was voor mij makkelijk om contact tegen iedereen te maken.
Ik spreek met iemand die gek op Italie was, veel over dit en wat gesproken. Na een tijdje die persoon vertelde mij om de coach van de basket team goed te kennen en wellicht ik kan hun helpen bij de behandeling van hun blessure!
Heel gaf: 1 min. werk en een goede mogelijkheid binnen!