Jij bepaalt wat jij betaalt

6035 views | 56 reacties |
shares


Het is zes weken na de laatste Business Bootcamp en bijna 3 maanden vóór de volgende (19 en 20 mei) en we zijn al HELEMAAL UITVERKOCHT!

Gefeliciteerd aan de 1.440 mensen die zich hebben aangemeld voor de Business Bootcamp in mei – de laatste training van de eerste fase van het…

Business Bootcamp experiment.

Het begon in januari 2010.

Ik kwam terug van één van mijn nadenk-vakanties met een nieuw idee…

Ik wilde kijken of het 7-stappen Ultimate Marketing Systeem dat ik had ontwikkeld onze impact, invloed en inkomen zou verveelvoudigen. En dat wilde ik doen met 12 weekenden werken in plaats van 40…

Het plan was eenvoudig… laten we een REMARKABLE training ontwikkelen, het GRATIS aanbieden en laten we het écht GROOT aanpakken (mijn doel was 1.000 deelnemers in de zaal).

We hadden geen idee hoe we dit voor elkaar konden krijgen, maar zes weken later, op 13 en 14 februari 2010, deden we de eerste Business Bootcamp met 850 deelnemers in de zaal.

En vanaf toen… werkte het Ultimate Marketing Systeem als een trein.

Nu zijn we 8 Business Bootcamps verder, meer dan 8.000 deelnemers, duizenden enthousiaste testimonials, honderden succesverhalen en naamsbekendheid bij 75% van onze doelgroep.

En dus is het officieel!

Het experiment is succesvol en het Ultimate Marketing Systeem werkt!

Het systeem heeft ons van een klein bedrijf met een paar honderd deelnemers per jaar, gemaakt tot het snelst groeiende bedrijf in business educatie in Nederland en mogelijk in Europa – binnen 2 korte jaren.

En toch, het Ultimate Marketing Systeem heeft één nadeel als het wordt geïmplementeerd in een volwassen business met een sterke marktpenetratie en naamsbekendheid.

Een groot deel van het Ultimate Marketing Systeem is namelijk dat je je prospects geeft wat ze nodig hebben – gratis. Op deze manier kan je prospect je ‘uitproberen’ met zo min mogelijk risico, voordat hij zich volledig hoeft te committeren aan je product of dienst.

Wij hebben echter ontdekt dat er twee kanten zijn aan ‘gratis = laag commitment’.

In de afgelopen 2 jaar zijn we er achter gekomen dat de mensen die de Business Bootcamp deden omdat het gratis was, ook een laag commitment hadden en als gevolg daarvan weinig implementeerden en dus weinig resultaten boekten.

Wij geloven dat zo’n 30 tot 40 procent van de Business Bootcamp deelnemers serieus en gecommiteerd is aan het succes van hun business, en bereid om te doen wat nodig is om dit succes te creëren.

Jammer genoeg heeft de rest een veel lager commitment.

Zij “willen misschien soort van succesvol” zijn, maar zijn niet bereid om het werk en de investeringen te doen die daarvoor nodig zijn.

Ze genieten wel van de Business Bootcamp en de andere gratis dingen die we aanbieden, maar ze gaan nooit voor de volle 100% en worden zelden succesvol.

In de ideale situatie, zouden we alleen moeten werken met de mensen die gecommitteerd zijn, en de mensen die niet gecommitteerd zijn loslaten en hun weg elders laten vervolgen.

Dit is een win-win situatie:

  • Een WIN voor onze business (we investeren alleen in diegenen die lange termijn betalende klanten worden)
  • Een WIN voor onze studenten omdat ze nu alleen met gelijkgestemde ondernemers netwerken en leren.

Onze uitdaging is nu om deze 2 groepen te identificeren en te onderscheiden – zodat we de eerste groep aantrekken en de tweede groep (de gratis-gangers) vriendelijk maar duidelijk kunnen laten gaan.

Om dit op te lossen, verwelkomen wij de…

Tweede fase van het Business Bootcamp experiment.

In deze fase blijven we doorgaan met REMARKABLE en GROOT, maar GRATIS is voorbij.

Vanaf vandaag is de prijs van de Bootcamp 1.500 euro (+ 47 euro koffie/thee en lunches).

Wij geloven dat dit uitstekende waarde voor je geld is.

Als jij nog twijfelt, bekijk dan eens de video succesverhalen en zie hoe mensen net als jij (IT-ers, consultants, coaches, artiesten, schrijvers, trainers…) hun inkomen verdubbelden, verdrievoudigden, verviervoudigden binnen 6 tot 12 maanden na de Business Bootcamp. En diegenen die net zijn gestart met hun business en die van 0 naar 3.000 euro gingen (of zelfs 10.000 euro) per maand binnen een paar maanden.

Ik weet zeker dat een investering van 1.500 euro vergelijkbare resultaten geeft, wanneer je de lessen en je inzichten uit de training implementeert.

Maar ik ben me ook bewust dat als je nog maar net van de Business Bootcamp hebt gehoord, het bedrag van 1.500 euro een flinke drempel voor je kan zijn om het uit te proberen.

En dus doen we het volgende…

Voor een bepaalde periode bieden we een revolutionair systeem…

Jij bepaalt wat jij betaalt!

Ja, dat heb je goed gelezen.

Je kunt zo veel of zo weinig betalen als je wilt. Je kunt er zelfs voor kiezen om niets te betalen (+ 47 euro voor koffie/thee en lunches). Aan jou de keuze!

Dus, grijp je kans zolang het duurt en voordat de volgende Business Bootcamp is uitverkocht

Stel jezelf de vragen:

  • Hoeveel is jouw business succes waard voor jou?
  • Hoeveel ben je bereid te investeren om dit succes te creëren?

En onthoud deze universele regel: “Hoe meer je erin stopt, hoe meer je eruit haalt”.

De volgende Business Bootcamp stond pas weer gepland voor het einde van het jaar, maar vanwege de enorme vraag hebben we nog een extra training in de agenda gezet – aan het begin van de zomer.

Reserveer vandaag jouw plaats in de Business Bootcamp in juli en profiteer van de mogelijkheid om je eigen investering te kiezen!

Dit is een grote verandering en we hebben je hulp nodig om de boodschap uit te dragen.

Ik zou het geweldig vinden als jij over dit ‘Jij bepaalt wat jij betaalt’ experiment wilt delen met:

  • - Facebook-vrienden
  • - Twitter-volgers
  • - LinkedIn connecties
  • en bloglezers...

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
56 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Kristel Starke
9 years ago

Deze blog kwam langs op twitter, maar ik vraag me af hoe recent het is? Ik ben in juli naar de Bootcamp geweest maar heb hier niets over gehoord.
Ik ben wel nieuwsgierig naar het concept van waardebepaling achteraf door de klant en de ervaringen hiermee?

Bart Kappers
9 years ago

Beste Nisandeh,

Bedankt voor het delen van je plannen.

Het unieke aan het concept dat jullie nu hanteren is dat je door bijna gratis een tweedaags seminar aan te bieden iets aanbiedt dat uniek is in Nederland en ik vraag me af of je die uniekheid niet weggeeft als je ervoor kiest voor de tweedaagse 1500,- te vragen.

Verder creëer je een hoge gunfactor door bijna gratis mooie content aan te bieden die je denk ik kwijt raakt als je gaat doen wat de andere aanbieders in Nederland ook al doen. Je kunt nu (terecht) vragen of het publiek meetwittert etc. wat denk ik niet gaan gebeuren als het een seminar als alle andere gaat worden….

Tenslotte denk ik echt dat het antal bezoekers zal teruglopen omdat 1500,- voor de meeste mensen momenteel een flink bedrag is. Als je je publiek eerst bij een tweedaagse voor een laag bedrag voor je hebt ingenomen is de bereidheid voor een vervolgopleiding veel hoger denk ik.

Veel succes

Bart Kappers

Sonja van Beveren
9 years ago

Goed idee om niet ineens van gratis naar 1500 euro te gaan. Hoewel de Business Bootcamp heel veel waarde biedt, weet ik uit eigen ervaring. Dus de betaling gaat vast en zeker komen. Ben heel benieuwd hoe dit experiment , wat natuurlijk niet nieuw is, gaat werken.

Veel succes ermee!

Karla Mooy
9 years ago

Wat in mij opkomt is: als je de klant zelf wil laten bepalen wat het waard is, doe dat dan achteraf. Pas dan kun je de waarde goed bepalen, toch?

Koen Snoek
7 years ago

Zelf de waarde bepalen klinkt in mijn ogen ook te vrijblijvend.
Ik ben in 2014 naar de Business Bootcamp geweest en het was top! Erg veel geleerd, maar de bovenstaande optie was er niet meer.

Om nu toch een bedrag te noemen voor mensen die nog nooit hiervan gehoord hebben zou ik € 500,- een zeer scherpe prijs vinden.

Anouk Plantinga
9 years ago

Oeps, het zelf bepalen van de prijs ben ik vergeten.

Ik vraag me echt af of dit gaat werken, zeker in dit land. En helemaal vooraf. Ik verwacht dat mensen maar weinig gaan betalen. Achteraf lijkt me beter, hoewel ze het dan al gehad hebben en het dan makkelijker kunnen laten zitten. Toch kun je achteraf beter weten wat je het waard vindt. Eerlijk gezegd vind ik het een rare en moedige bokkensprong. Je hebt de uiteindelijke prijs al bepaald en om het leed tijdelijk iets te verzachten, is er deze optie.

Laat je ons achteraf ook weten hoe dit allemaal verlopen is? Dat zou ik op prijs stellen. ik ben nieuwsgierig hoe deze nieuwe en spannende stap voor jullie gaat uitpakken.

Sjoerd Goodijk
9 years ago

‘JIj bepaalt wat jij betaalt’ is wellicht enigszins gedurfd maar zeker niet revolutionair. Het doet me sterk denken aan LIFEHACKING waar Martijn Aslander 1 van de aanjagers is; je komt als 1 van de auteurs bv. ook Niels Gouman tegen op hun website die op de commentaren van Open Circles ook actief is.
Nu ben ik niet geheel op de hoogte van alle ontwikkelingen van Lifehacking maar je laten betalen wat de klant het waard vind, heb ik het eerst aangetroffen via Martijn Aslander. Een erg interesante denkwijze. Het prikkelt mij wel maar ik durf het eerlijk gezegd (nog) niet toe te passen in mijn dagelijkse praktijk. Daarvoor is mijn dienstverlening nog niet remarkable genoeg. Werk aan de winkel dus!

Voor het model van Open Circles is het wellicht toepasbaar maar als ik goed luister naar de geboden lesstof op BizKaizen dan verbaas ik me er wel over. Er wordt nl. toch gesuggereert dat het gratis aanbieden van de Business Bootcamp juist erg sterk werkt bij de werving van betalende klanten. Ik ben er zelf ook 1 van want ik heb me bij de Business Bootcamp van januari ingeschreven bij 3 betalende vervolgcursussen. Het komt dus vanzelf, zou ik zeggen. Of niet maar dat is all in the game.
Jullie spreken over vervolgens ook over een universele regel: “Hoe meer je erin stopt, hoe meer je eruit haalt”. Betaal je bv. € 3.000,00; haal je er dan meer uit dan iemand die gratis deelneemt? Dat heeft uitleg nodig.

Achteraf vind ik € 1.500,00 voor de Business Bootcamp wel wat aan de hoge kant omdat het resultaat pas veel later goed meetbaar zal zijn.
Het lastigste voor mij is om de tips & tricks goed en snel in te passen in mijn dagelijkse praktijk waarbij naast je werk je ook probeert om het geleerde in praktijk te brengen. Mijn ervaring is dat het vooral veel denkwerk kost, alvorens je goed toe komt aan de implementatie. Dat ligt uiteindelijk ook aan mijzelf. De een is sneller in staat om resultaten te boeken dan de ander.
Maar ik ben er wel druk mee en het heeft me wakker geschud om tal van zaken bij de wortel aan te pakken.

In ieder geval wens ik Open Circles de komende tijd veel succes met de volgende Business Bootcamp en andere trainingen. Het is echt de moeite waard. Je kunt eruit halen wat je wilt.

Walter Jongenelis QC.
9 years ago

Beste Nisandeh,

Je weet dat ik ook een professional ben en dat ik eigenlijk qua kennis niet verwacht had nog wat bij te kunnen leren omdat ik het dacht allemaal al te weten.

Toch heb jij mij positief weten te verrassen met bepaalde onderdelen in jouw totaalaanpak en mij weten te enthousiasmeren om bepaalde zaken anders aan te pakken.

Vooral het feit dat ik feitelijk te weinig deed aan mijn expertstatus richting derden en mijn marketing in tijd relatief beperkt was is door jou volledig veranderd.

Ik ben thans in vrij grote groepen redelijk bekend geworden en wordt ook vaak gewaardeerd voor mijn inbreng in discussies die ik zelf heb opgestart of die zijn opgestart door anderen.

Voor dit alles blijf ik je dankbaar en ik denk velen met mij.

Je cursus heeft absoluut een grote waarde voor velen, maar vooral voor hen die het wat minder hebben, hun baan zijn kwijtgeraakt en in uitkeringssituaties zitten, als ZZP vol zitten met ideeën maar die geen voldoende betalende klanten kunnen krijgen.

Voor velen van hen ben jij als een soort reddende engel geweest die hen een sprankje meer hoop heeft kunnen bieden. Sommigen zijn met jouw visie succesvol geworden, anderen zijn nauwelijks zakelijk succesvoller geworden maar hebben toch iets geleerd waar zij de rest van hun leven nog profijt van kunnen hebben. Mogelijk leidt dit in de toekomst tot succes, laten we dat hopen.

Door jouw inbreng is het aantal coaches en boekenschrijvers mogelijk verdubbeld in Nederland. De grote vraag is echter of er niet een verzadiging is opgetreden in de markt voor coaches.

Ook denk ik dat het enorme succes in Nederland vooral ook is door de lage instapprijs die vrijwel iedereen kan betalen. Bovendien kan een Bootcamp leiden tot vele leuke contacten en zeker als je er regelmatig naar toe gaat.

Het netwerkeffect is dan ook groot en ook het Bloggen etc. heeft zeker bijgedragen aan de versterking van jullie organisatie.

Ik denk dat het vragen van een bedrag van €1500 het succes dramatisch zal doen kelderen. Mogelijk bereik je wel met een dergelijk bedrag andere doelgroepen van mensen. Dat kan ook een marketingtechnisch goede methode zijn. Ik denk echter dat jouw vorm van presentatie bij die andere groepen minder succesvol zou kunnen zijn. Jonge mensen en je huidige doelgroep is bijvoorbeeld anders dan topmanagers uit het bedrijfsleven , accountants, organisatieadviseurs etc. om vanuit mijn doelgroep te spreken.

Ik denk dat het beter is om je trouwe klanten die je inmiddels hebt weten te enthousiasmeren en die ook regelmatig op de Bootcamps, in trainingen of op deze Blog actief zijn geweest ook trouw te blijven en niet in de steek te laten.

Laten we de prijzen met 10% verhogen per jaar. Uitgaande van de huidige 50 en dan afronden op 5 Euro. Dan zal je omzet enorm stijgen verlies je je huidige klanten niet en zullen je huidige klanten via mond op mondreclame ook steeds meer nieuwe mensen bereiken en kan jij hard verder groeien.

Ook al ga ik nu vrij serieus op alles in. Eigenlijk denk ik dat het weer een andere marketingtruuk van je is en wil je met een schokreactie communicatie forceren. Elke communicatie is goed voor je business en vooral indien je straks dan besluit het bedrag weer te verlagen van 1500 naar een lager bedrag. Velen zullen daar dan intrappen en akkoord gaan met een lagere verhoging naar bijvoorbeeld 150 Euro. Dat is dan 200% extra tenopzichte van de 50. En je weet dat 150 ook voor velen betaalbaar is en zeker ook voor je harde kern. Maar je moet je afvragen of deze mentaliteit bij jou past. Zelf verwacht ik het niet.

Dus 10% per jaar. Ik denk dat als je dan stopt met werken je weer multimiljonair bent en wat heeft het voor zin om meer te verdienen dan je kunt uitgeven.

Je zou ook een soort van lidmaatschap van Open Circles kunnen introduceren zodat je jaarlijks een inkomen genereert dat voldoende is om te leven. Stel 1000 volgers betalen je 100 Euro per jaar, dat is dan een mooi passief inkomen. Als je daarna nog wat verdient met het geven van workshops dan zit je zo op 200.000, de rest zou je kunnen investeren in de kosten van de bemensing van je organisatie.

Ik ben het met je eens dat goede kwaliteit iets mag kosten, maar hou het redelijk en vooral voor je trouwe aanhang. Met vriendelijke groet

Walter

Wilko van der Ploeg
9 years ago

Nisandeh en team : Gefeliciteerd met het success van een volkomen uitverkocht bootcamp in mei. Ik weet zelf hoeveel energie er in gestoken wordt om iedere keer een Business Bootcamp vol te krijgen en het is prachtig in de praktijk te zien, dat ook voor het organiseren van de Business Bootcamps geldt : Hoe meer je er instopt, hoe meer je er uithaalt!

Martine Verweij
7 years ago

Het lijkt er op dat de plannen toch iets zijn gewijzigd. De Business Bootcamp die vandaag (juli 2014) is, bedraagt € 99 en is daarmee niet meer gratis. Deelnemers krijgen wel meer waarde, dat lijkt me een goede deal.

Deelnemers de prijs laten bepalen lijkt me geen goed idee. Het is te vrijblijvend en zo zal tijdens de training ook hun mindset zijn: ‘vrijblijvend’. Volgens mij bijna het tegenovergestelde van ‘commitment’.

Het bedrag van € 1.500 vind ik te veel. Ik zou me nooit hebben aangemeld. Ik kende Nisandeh en Open Circles niet. Het bedrag van € 57 deed me geen moment twijfelen, omdat een kennis van mij de Business Bootcamp had aanbevolen. Na 2 maanden heb ik de eerste training gekocht.

Merlijn Smeele
9 years ago

Ik kan me niet herinneren dat dit onderwerp op 2 juni besproken is maar ik ben ook benieuwd naar de conclusies.

Ik heb ervaring met waardebepaling achteraf en voel me er niet prettig bij. De bezoekers van 1 van de workshops die op die basis gegeven werden gingen elkaar vragen stellen (wat geef jij?, wat vind jij redelijk?) wat de situatie nog ongemakkelijker maakte.

Een basisbedrag en de mogelijkheid bieden om naar tevredenheid bij te betalen is wellicht een optie en iedereen die een 2e Business Bootcamp wil bijwonen kun je mijns inziens redelijkerwijs wel vragen om een hogere prijs. Zo blijft het voor iedereen toegankelijk en bereik je een breder publiek. De schifting vindt toch na het gratis weekend plaats. Dat iemand zich na het weekend niet direct inschrijft voor een vervolgcursus kan tal van redenen hebben (bv al gemaakte afspraken, reis, ziekte familie etc) en dus kan iemand op basis van de 1e ervaring later alsnog besluiten tot een vervolgcursus.

Volgens mij hebben zich ontzettend veel mensen na de gratis Business Bootcamp in mei ingeschreven voor een vervolgtraining. Lijkt mij dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen.

Jeremine Holt
9 years ago

Ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Commitment verbinden aan betaling.
Deels klopt dit, deels kijk ik er persoonlijk anders tegenaan.

Na 3 gratis Business Bootcamps heb ik nog steeds eindeloze commitment en werk ik keihard. Met succes!
Wat ik echter niet wil is geld lenen om de seminars te financieren, ik wil het eerst hebben en dan uitgeven.
En gezien de huidige tijd waarin kosten in een rap tempo stijgen en ik ook, juist door het succes, aan investeringen moet denken, duurt dat een poos.
Ik vind het niet erg om m’n tijd te nemen. En ben blij dat ik er steeds aan herinnerd wordt wat jullie bieden.

Mo Reker
9 years ago

Geen goed idee. Wat onderscheidt Open Circles dan nog van alle andere netwerken en academies? Ik speel even de advocaat van de duivel.
Dat je wilt differentieren is prima en zeer begrijpelijk is ook het moment. Na zo vele succesvolle Business Bootcamp’s, GEFELICITEERD! Maar: er zijn meer wegen naar Rome.
Dus maak een verdeling in je aanbod en gooi geen baby met badwater weg.
Bijvoorbeeld:
– per dagdeel 47,-
– gedurende de dag kun je dagdelen bijkopen, als je enthousiast bent. De prijs loopt echter wel op hoe langer je wacht.
– je hebt een prachtteam: zet hen in als ambassadeurs die dagen. M.a.w. laat hen ook workshops geven: voor 47,- per stuk.
– geef tegelijk dan zelf hieraan parallelsessies voor de ‘upperclass’ die er .€..,- voor over heeft. Laat hen ook invloed hebben op het de behandelen onderwerp, maak het interactief.
– laat de sessie op zondagochtend weg maar geef dan 1 of 2 masterclasses van 2 – 4 uur en vraag daar een x-bedrag voor, aan een beperkte groep die zich hiervoor moet inschrijven.

Dus: differentieer, maar zorg dat je drempel ook laag blijft: houdt Open Circles OPEN, bijzonder en bruisend!

Als je dit doet krijg je enkel de ZZP-er die al succesvol is, die zichzelf veel waard vindt om te investeren en op jouw vleugels meelift. Waar blijft het zo waardevolle concept om ‘eerst te geven’ en wat-je-zaait-zul-je-oogsten vanuit jullie? En let wel: juist ook de nieuwe ZZP-er die vol enthousiasme zit maar nog niet de kennis en vaardigheden om een business te voeren, die moet je juist in je bestand hebben. Zij zijn dankbaar en loyaal, hebben een lange weg te gaan en zullen deze graag met jullie bewandelen (net als ik), dus ware commitment vind je juist bij hen. En zij helpen elkaar, zien (nog) geen broodroof en daar ontstaan juist de mooie, nieuwe en bijzondere samenwerkingen, inclusief beginnersfouten (waar jij dan weer een duurdere cursus voor kunt aanbieden…!;). Maar zij hebben geen 1500,- als ze je nog niet kennen, want dat is voor hen bijna een maandsalaris! Ik kan mensen niet enthousiasmeren te komen als het vroeger zonder drempel was en nu enkel met een volle portemonnee. En.. wat als die ZZP-er die zo’n bedrag over heeft voor 1 weekend vooral komt om zelf te netwerken, en niet meer naar jouw verhaal luistert..?

Bianca van der Zwet
9 years ago
Reply to  Mo Reker

Er staan hier hele goede reacties tussen.
Ook tussen jouw ideeën staan er die ik wel zie zitten 😉

De optie om bijv. tegen een x-bedrag een seminar/workshop te doen op zondag ochtend vind ik niet eens zo een slecht idee. Daarmee krijg je toch meer terugkomers (dat weekend en daarna) en wordt de stap naar het vervolg makkelijker.
Ik heb zelf niet gekozen om een opleiding te doen omdat ik net een 2-jarige opleiding zou gaan beginnen en een extra opleiding niet in de planning stond. Wel wil ook ik mij nog steeds verder ontwikkelen, maar heb een aantal dingen op het langere termijn gezet om zo ook tijd om te ondernemen over te houden.

Voor mijzelf bevatte mijn 1e bootcamp (2011) veel items waar ik al mee bezig was of zelfs al afgerond had. Maar er zaten ook zeker meerdere eye-openers bij.

Natuurlijk heeft een hoop te maken met de inzet van de deelnemer zelf, maar geld is niet altijd een motivator. Zoals hier al gelezen, kan het ook een extra drempel zijn, vooral in deze tijden waarin iedereen, dus ook de ondernemer die wil groeien, zijn geld bedacht uitgeeft. Zelfs wanneer hij weet wat het hem zou kunnen opleveren.

En waardebepaling achteraf (of zelfs vooraf) is lastig, want wat is het jou waard als jij voor de eerste keer bij Business Bootcamp komt? Wat is een reële prijs, zowel voor de organisator als voor jezelf? Wie weet is het je wel de wereld waard als deelnemer, maar heb je geen mogelijkheid om dat te betalen. Ik denk dat je dan als persoon jezelf erg vervelend kunt vinden want je wilt wel, maar je kan het gewoonweg niet. Een vaste niet te hoge prijs lijkt mij prettiger voor iedereen plus je kan er dan rekening mee houden in je bijv. je financiële planning.

Ron Scheerder
9 years ago

Het concept is wat mij betreft zeker de moeite waard. Ik heb er zelf ook aan zitten denken om geen vaste prijzen voor mijn diensten te vragen maar mij te laten bepalen door waardebepaling achteraf. Dat is volgens mij het enige verschil. Bij de Business Bootcamp wordt je nu gevraagd de waarde vooraf te bepalen. Dat maakt het iets moeilijker denk ik. Aan de ander kant, ben ik van mening dat de Business Bootcamp zijn geld meer dan waard is, zelfs al betaal je de volle mep.

Saskia Post
9 years ago

Achteraf betalen naar waarde past mijns inziens heel goed bij de Business Bootcamp. Iedereen kan het immers nog steeds gratis doen én er wordt een win-win gecreëerd. Nishandeh en z’n team zullen namelijk hun uiterste best gaan doen om zoveel mogelijk waarde te leveren in de Business Bootcamp.

Wat niet duidelijk is, is waar de waarde uit bestaat. Dat kan van alles zijn.
Idee misschien om aan het eind van de Business Bootcamp de deelnemers een factuur te geven die ze zelf in kunnen vullen en dan ook te vragen wat maakt dat ze x bedrag betalen. Eventueel ook gelegenheid bieden anders dan in geld te betalen.

Ja, sommigen zullen later denken dat ze er toch niet zo veel aan gehad hebben of het licht pas na enige tijd zien. De eerste groep blijven interesseren in op één of andere manier deel te blijven nemen zoals nu ook gebeurt en de tweede groep de gelegenheid geven hun dankbaarheid, verbondenheid en dergelijke te uiten door gelegenheid te bieden financieel of anderszins bij te dragen.

Ik heb overigens ooit een onderzoek gelezen waaruit bleek dat het waarde bepalen achteraf meer opleverde dan de normale prijs laten betalen vooraf.

Veel succes.

Willy Triest
9 years ago

Eerst en vooral proficiat dat jullie met het team erin geslaagd zijn de doelstelling te halen van de inschrijvingen voor de volgende Business Bootcamp.

Mijn ervaring hier in België met het systeem van waardebepaling is dat mensen dit systeem vaak misbruiken om zo goedkoop mogelijk geholpen te worden. Nu, misschien zijn Nederlanders hier correcter in.

Anderzijds is het -zoals hierboven al door anderen aangegeven-moeilijk om vooraf een waarde-oordeel te vormen. Misschien zijn er andere mogelijkheden om dit in te calculeren?

Eerlijkheidshalve moet ik hier toch aan toevoegen dat € 47 voor een Business Bootcamp inderdaad een enorm lage prijs is voor de waarde die je ervoor krijgt.

Merlijn Smeele
9 years ago

Ik ga trouwens graag naar Standup Inspiration waar je tevoren gevraagd wordt bij weggaan een bijdrage naar eigen inzicht te geven.

Dat vind ik weer beter voelen. Ik zoek dan naar een referentie (wat zou ik voor een ander avondje uit betalen / ervoor over hebben) en bepaal op basis daarvan wat ik het waard vind.

Het is een heel interessante wijze van waarde bepalen en betalen, net als ruil.
Ik heb in het verleden veel gebarterd met wisselende ervaringen.

Zolang het helder is wat je aanbiedt en de ontvanger een helder beeld heeft van de waarde van het gebodene is het ok, mits je het eens bent over de waardering of accepteert dat er verschil in kan zijn. Het kan voor de aanbieder zowel positief als negatief uitpakken. Lijkt me lastig om hierop een begroting te baseren. Maar als je een prijs aan je product/dienst hangt is ook niet altijd te bepalen wat je inkomsten zullen zijn…

Ronald Wopereis
Ronald Wopereis
9 years ago

Hi Nisandeh,

Ik vat even samen voor mezelf, kijk je mee?
– Ultimate Marekting System 8000+ deelnemers, groot succes
– uitproberen was gratis
resultaat:
– 30-40% gecommit dwz ze gaan doen
– rest laag commitment dwz ze zeggen wel maar doen niet
fase 2:
– waardebepaling vooraf

Nu wil je ident en onderscheid in jouw klanten aanbrengen?
Een soort van prequalifying the customer zoals Sandler(.com) dat kent?

Ga je net als Tony Robbins de duurstbetaalde plaatsen vooraan in de zaal zetten? Zodat de peers bij elkaar zijn?

Het lijkt mij een uitstekend plan !

Hartelijke groeten,
Ronald

Esther Nijdam
9 years ago

Als je €1500,- voor een Business Bootcamp zou vragen, sluit je een grote groep mensen uit en bereik je alleen een elite publiek. Terwijl juist de groep die dit hoge bedrag niet kan missen de informatie heel hard nodig heeft, om het straks wél te kunnen betalen.

Commitment staat hier los van. Of je nou al veel ervaring hebt opgedaan en flink in de slappe was zit, of je bent starter, iedereen geeft zijn eigen waarde aan geld. Iemand die rijk is en zomaar ‘even’ €1500,- neertelt, kan net zo goed niet commited zijn.

Mijn mening is dat ‘Jij bepaalt wat jij betaalt’ een goede manier is om een groot publiek te bereiken, en niemand vanwege een te hoge prijs uit te sluiten. Ik ben op dit moment zelf, naast een vaste baan, bezig met het opstarten van een bedrijf. Voor mij is €1500,- bijna een netto maandsalaris, wat zou betekenen dat ik dus nooit toegang zou hebben tot de juiste tools om uit mijn situatie te kunnen ontsnappen, terwijl ik wel ontzettend commited ben. Ik ben er dan ook zeer dankbaar voor dat je op deze manier ook aan mensen zoals ik toegang geeft tot informatie die normaal voorbehouden is aan ondernemers die al in meer of mindere mate succesvol zijn!

Leon Romeyn
9 years ago

Volledig uitverkocht is een prestatie die een felicitatie waard is. Bij deze!
Ik ben wel heel benieuwd hoe de markt zal gaan reageren op de nieuwe aanpak ‘Jij bepaalt, jij betaalt’. Ik ben met name erg nieuwsgierig naar het psychologisch effect van de aanpak. Stappen mensen in hun eigen verantwoordelijkheid en betalen ze werkelijk wat zij het waard vinden? Of worden het toch koopjesjagers? De tijd zal het leren. In ieder geval hulde voor het lef om het op deze manier aan te durven pakken.

Paul van Aarle
9 years ago

Wow, nu al uitverkocht. Gefeliciteerd !
Dat is in ieder geval het bewijs dat het werkt.

En ik vind het een mooi expiriment.

Ben benieuwd naar hoe het uitpakt, maar dat gaan we vast wel horen, in 1 van deze blog’s over een tijdje…

Anneke Verdonschot
Anneke Verdonschot
9 years ago

Hierbij geen commentaar over je artikel…..ik wil Open Circles er graag op wijzen, dat van de deelnemers direct resultaat te verwachten….wel erg kort door de bocht is. Ik heb gemerkt dat ik niet de enige ben, die wel braaf een LinkedIn en Facebook account hebben aangemaakt, en dat we braaf proberen het Social networking te doen……maar ik heb de keren dat ik aan iemand er over vroeg vaak genoeg te horen gekregen …tja ik heb wel een account gemaakt, maar ik begrijp nog steeds niet hoe ik er mee om moet gaan. Als iemand vraagt om te linken dan accepteer ik…maar dan WAT DOE JE ER DAN MEE. Meedoen aan een discussie, meepraten over zaken waar je niets mee hebt is ook geen oplossing. Bovendien wanneer je zoals ik alleen gaat voor de mogelijkheid van een Passive income, dan duurt het wel een aantal maanden voordat je de hele website en de webcursus en alles wat er bij komt kijken voor elkaar hebt. Ik dacht dat Over-delivering vertrouwen schonk en nu weet ik het niet meer.
Ik ben Open Circles eeuwig dankbaar voor die start van €47 voor de Business Bootcamp. Ik heb veel geld geleend om daarna de benodigde trainingen te volgen…..en ik heb vertrouwen in mijn toekomst en daarvoor dank!

Louise Lindeman
9 years ago

Super dat de Business Bootcamp al uitverkocht is. Over zelf weten wat je betaald voor de volgende Business Bootcamp gaat denk ik niet werken. Er wordt dan te veel nadruk gelegd op wat je betaald en ik denk dat veel mensen zich daar onprettig bij gaan voelen, ik in ieder geval wel. Ik zou eerder een lage prijs doen, bijv. €99 per dag + 47 voor lunch e.d.

Kees van der Stel
9 years ago

Hi Nisandeh. I will join two days with you in June (Blogging 2/6 and Elements of Success 16/6). I’m looking forward hearing and seeing you! I’m sure it will be great performance again.

Can you give us some information about the conclusions you drew from the comments on the subject of this blog?

I’m curious hearing from you. Kinds regards, Kees

PS. My new website is under construction. Completely different from the current site. You are the cause of this renewal…..;-)
It will be on line at the end of May or the beginning of June.

Nisandeh Neta
9 years ago

Hi Kees,

You’ll hear all my conclusions in the Business Blogging Secrets in June.

See you then… Nisandeh

Kees van der Stel
9 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

Hi Nisandeh,
On Saterday the 16th we will ‘meet’ again in the Elements of Success seminar. Indeed Merlijn is right. You said nothing about this topic in the business blogging seminar. So, I’m still curious….;-).

Have a nice day. Kees

Margaret Rekers
9 years ago

Wow, wat een geweldig resultaat hebben Nisandeh en zijn mensen in twee jaar bereikt.
Een echt vernieuwend concept: een geweldige, grootse, gratis start met veel andere geïnteresseerden. Zoveel dat het onhollands is. Gefeliciteerd!

Natuurlijk snapt iedereen dat de Business Bootcamp de opmars is voor opleidingen, trainingen enz. Zaken waar je dan een fikse prijs voor gaat betalen. Niet erg. Ik bepaal op basis van mijn ervaringen en de meerwaarde die ik ná de Business Bootcamp ervaar zelf of ik meer wil en wat ik daarvoor wil én kan betalen.

Ik heb nog geen Business Bootcamp meegemaakt. Bij mij strijden nog wisselende gevoelens en gedachten over zoiets groots, massaals. Ik ben nieuwsgierig en het lijkt me bijzonder om met zoveel geïnteresseerden bij elkaar te zijn. Maar ook voel ook scepcis en toch enige argwaan. Tenslotte gaat voor niets gaat de zon op.

Nisandeh, het artikel over commitment in relatie tot de waarde én betaling schept verwarring.
Tot dit artikel kwam jij op mij over als een leider van een tribe, een vernieuwende en succesvolle beweging zoals Seth Godin dat beschrijft. De inhoud van het artikel doet denken aan terug naar het al gangbare, naar de status-quo.

Advies: Ga nog eens met enkele inspirerende mensen op vakantie. Neem wat je nu hebt bereikt, hoe het nu loopt en de positieve en niet gewenste effecten als start. Ga na wat de werkelijke pijn is.
Bepaal met je vernieuwende visie en missie de nieuwe doelen en de wegen om die doelen te bereiken. En communiceer dat met je tribe.

Wie veel geeft, krijgt nog meer terug. Dat geldt zeker voor een leider van een tribe, maar overdenk goed hoe, wat, wanneer en waarom.

Succes met alle verdere stappen op weg naar het bereieken van je missie en (nieuwe?) doelen.

Plezierige dag verder en warme groet,

Margaret Rekers van Uniek in verbinden

Jos Zwart
9 years ago

Deze wending past op zich in jouw lijn Nisandeh, hoewel ik me afvraag of je ermee gaat bereiken wat je wilt bereiken: meer commitment.
Persoonlijk denk ik niet dat er zo’n sterk verband is tussen het bedrag dat je voor de Business Bootcamp betaalt en wat je er daarna mee doet.
En wat verwacht je van vervolgtrainingen? Gesteld dat er deelnemers zijn voor €1500,-, zouden die vervolgens ook nog eens zo’n of nog hoger bedrag neer gaan tellen voor een Master Entreperneur of Financial Freedom?
Mensen zelf hun waarde vóóraf laten bepalen lijkt me voor potentiële deelnemers ondoenlijk. De mensen die de Business Bootcamp niet kennen hebben toch geen idee wat hen te wachten staat?
Als vervent E-teamlid ga ik volgen wat het effect zal zijn en ik ben benieuwd of je gelijk gaat krijgen …….
In mei ben ik in ieder geval (weer) van de partij …. !
Een hartegroet,
Jos

Marco C. de Bruin
9 years ago

Dit riekt naar waardebepaling achteraf, maar dan vooraf betaald.
Ik ben heel benieuwd hoe dit avontuur voor Open Circles gaat uitpakken of de Nederlanders echt inzien hoeveel waarde je krijgt op de Business Bootcamp.

Wilko van der Ploeg
9 years ago

@Marco:
Ik denk -Nederlands als we zijn- dat de meeste mensen gewoon 47 euro zullen betalen… vooral degenen die het Business Bootcamp nog niet kennen. We betalen immers graag weinig… en tot die groep reken ik mezelf ook hoor… Als ik vooraf moet bepalen, wat ik ergens voor betaal, ga ik voor het laagste bedrag natuurlijk… tenzij er voor een hoger bedrag duidelijke voordelen verbonden worden. En waardebepaling achteraf… ook lastig. Ik denk dat 60-70% (als 30-40% wel iets mee doet, wil dat dus zeggen dat de rest er niets of weinig mee doet) direct NA de Business Bootcamp de waarde heel hoog acht… maar twee weken weer in de sleur van het dagelijks leven er toch weinig mee doet… en daardoor is de werkelijke waarde niet zo hoog. Omgekeerd… de mensen die er wel wat mee doen, merken die waarde ook pas na een langere tijd…

En terwijl ik dit schrijf ontstaat bij met een beetje het idee dat een heel duidelijke en heel ‘Dutch-proof’ methode zou zijn het bedrag gewoon 47 euro te houden, maar voor de ‘Business Bootcamp recividisten’ (de mensen die terug blijven komen en er dus BLIJKBAAR iets aan denken te hebben) een bedrag van bijvoorbeeld 47 plus 100*het aantal keren dat ze al geweest zijn naar de Business Bootcamp…

Kees van der Stel
9 years ago

Als iemand, zoals ik, die in februari 2012 al vele uren tijd en aandacht heeft gestopt in het geven van comments (> 60) op deze blog, alsmede dagelijks bezig is, in mijn eigen tempo, aan het uitwerken en imlementeren van het geleerde in de Business Bootcamp van januari 2012 heb ik wat moeite met bovenstaande teksten van Nisandeh over het ontbreken van commitment. Voor mezelf sprekend heb me namelijk wel degelijk gecommiteerd aan de lessen in De Business Bootcamp, maar ik ben wel gratis…….. geweest.

Gezien mijn achtergrond, mijn studies en langjarige ervaring in het bedrijfsleven heb ik na goed nadenken en na overleg met mijn ‘adviseurs’ me niet ingeschreven voor vervolgcursussen. Ik zeg niet dat ik nooit betalende klant van Open Circles wordt, maar op dit moment heeft het geen prioriteit voor me ergens betaald aan deel te nemen. Ik heb overigens de laatste acht jaar hele hoge investeringen gedaan in coach- en counselingsopleidingen. Het gaat me dus niet om het geld!
De redenen dat ik niet deelneem aan de vervolgcurussen van Open Circles heb ik al eens uitgelegd elders op de blog of op een enquêteformulier van Open Circles Academy.

Eerder schreef ik dat mij een conversie van 30 tot 40% geweldig lijkt. Ik zou mijn zegeningen tellen als ik jullie was. Ik zeg ook wel eens ‘bless your countings’, als je voelt wat ik bedoel.

Be the change you want to be. Kees

Kees van der Stel
9 years ago

In de comments hierboven wordt gesproken over het (te?) grote aantal deelnemers aan het Business Bootcamp. In januari jl. waren er ca 1300 deelnemers en voor mei staan er 1440 gepland. Allereerst wil ik kwijt dat ik dat fantastische prestatie vind, met name omdat dat Open Circles dat in zo’n zes weken voor elkaar krijgt. Dus nogmaals van harte gefeliciteerd. Ik heb er in januari van genoten en het bootcamp had voor mij beslist toegevoegde waarde.

Toch heb ik een kritische noot. Ik vind 1440 deelnemers heel erg veel en ik vraag me af 1000 niet het maximum zou moeten zijn. Ik heb een groot gedeelte van de dagen voorin gezeten en geconstateerd dat de aandacht daar goed wordt vastgehouden. Een deel van de zondag heb ik evenwel door omstandigheden achterin gezeten. Ik vond dat opvallend anders. Ten eerste moet je naar een scherm kijken in plaats van direct naar Nisandeh en ten tweede wordt er achterin onderling gemakkelijker tussendoor gepraat en daardoor mis je soms een stukje van hetgeen door Nisandeh wordt gezegd en hij spreekt toch al in een Mathijs van Nieuwkerk tempo. Nu er nog eens 140 stoelen bijkomen wordt dat er niet beter op denk ik. Ik heb ook het gevoel dat daardoor de conversie naar een back end product toch enigszins negatief wordt beïnvloed en ook dat er daardoor op de tweede dag zo’n 100 deelnemers minder aanwezig zijn dan op de eerste dag. Nisandeh houdt achterin de aandacht gewoon niet 100% vast.

Dan over het betalingsexperiment. Ik zou overwegen om aan de mensen die voor een tweede en/of derde keer komen een bedrag te rekenen van € 250,– + € 47,– voor de lunches en ik zou het bedrag voor de mensen die er voor het eerst zijn houden op € 47,—voor de lunches. Ik vind € 1.500,– voor een front end product een erg hoog bedrag. En die waardebepaling vooraf of achteraf. Ik loop er niet warm voor.

Be the change you want to be. Kees

Martin Kugel
9 years ago

Gefeliciteerd uiteraard met het succes. Het feit dat de PR door de deelnemers zelf z’n werk doet, en dat je in no-time uitverkocht bent, is zeker een succes en dus een felicitatie waard.

Alhoewel, is 1440 bezoekers succesvoller dan 1200? Zoals Kees e.a. hierboven stellen is meer niet per se beter. Een zaal met 1000 man is al groot genoeg. Inderdaad is de dynamiek, energie voorin de zaal anders, hoger. Het committment zal daar ook hoger liggen. Je ziet dat ervaren Business Bootcamp gangers voorin gaan zitten. In januari ook veel mensen gezien die onder starters aan het werven waren en het programma op de koop toe leken te nemen. Niet helemaal de bedoeling lijkt me.

Commitment is niet gelijk aan betaald bedrag. Voor een ondernemer die vanuit uitkering en mogelijk schuldsanering wil starten is 1500 euro gelijk aan een miljoen voor een miljonair. Daar een modus in te vinden is de uitdaging. Bij waardering achteraf blijf je de klaplopers houden, die 1 euro geven. Niet omdat ze de training 1 euro waard vonden, maar omdat het kan. Het zegt dus niets over commitment.

Denk trouwens wel dat waardering achteraf meer geld zal opleveren voor Open Circles, maar dat is niet de reden van dit experiment. Je wilt beter selecteren aan de deur en simpelweg meer conversie naar je vervolgtrainingen. Voor een kennismaking met Open Circles is het principe van de Business Bootcamp met z’n lage prijs ideaal. De prijs moet daarom laag blijven, maar wel enige investering vertegenwoordigen. Ik denk dat je bij 99 euro incl. al een meer betrokken groep krijgt. Wellicht ‘slechts’ 1000 man, maar met evenveel of hogere conversie. Of 200 euro, waarvan je 100 (of 200 !) na inschrijving op een vervolgtraining gewoon weer terug krijgt.

Mogelijk ligt een oplossing in het principe van invitations; worden uitgenodigd voor de Business Bootcamp. Dit kan door ex-deelnemers, zij kennen in hun omgeving de gemotiveerde starters/ondernemers. Of door het Open Circles team, ook zij komen natuurlijk veel starters/ondernemers tegen, bijv. op social media.

Succes en tot ziens op 17 maart!
Martin

Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago

Nisandeh, gefeliciteerd met dit resultaat! Super dat je klaar bent voor de volgende stap.

Volgens mij is dat de juiste strategie. Kijken hoe de resultaten nu zijn, waar je naar toe wilt en actie ondernemen. Het rijtje begint dan weer met de mindset, doelen stellen, strategie bepalen, plan maken en implementeren. Dat hebben we geleerd als hoofdregel, super om dat hierin terug te zien.

Lieve mensen het is gewoon zo dat wanneer je andere resultaten wilt, je toch echt dingen anders moet DOEN.

Ik bewonder het lef om het op deze manier neer te zetten!!

Catootje de Bie
Catootje de Bie
9 years ago

Interessant experiment!

Zelf ik heb in oktober 2011 aan een gratis Business Bootcamp deelgenomen. Ik heb geen eigen business, maar ben me wel aan het oriënteren om voor mijzelf te beginnen. De basis en de kennis is gelegd, maar de uitvoering blijkt toch een enorme drempel voor me te zijn. De Business Bootcamp is mij een ‘trap onder mn kont’ geweest om in actie te komen. Ik ben erg blij dat ik deze ervaring gratis mee heb kunnen maken, voor het echte bedrag van 1500 euro had ik dit niet gedaan aangezien ik nog geen eigen business heb en het daardoor een groot bedrag vond om te kijken. Nu achteraf weet ik dat het veel waarde heeft, maar wil pas weer gaan deelnemen aan de Business Bootcamp als ik mijn eigen business heb, aangezien ik dan alles concreter kan implementeren.

Dat het nu duurder wordt vind ik een prima idee, vooral nu 75% al bekend is met Open Circles dus weet wat voor waarde ze je bieden. Je eigen waarde bepalen vind ik voor mij erg prettig aangezien ik als student vaak diep in de broekzak moet tasten om de vervolg trainingen te kunnen betalen. Ik weet dat dit het waard is, maar toch ben ik beperkt in de middelen (ik wil geen geld uitgeven voordat ik het heb). Door je eigen waarde te bepalen is het ook een minder grote drempel om anderen mee te nemen, aangezien mijn vrienden vaak schrikken van bedragen boven de 1000 euro voor educatie. Hierbij vraag ik me ook af of hun de juiste personen zijn om mee te nemen, maar door zelf de waarde te bepalen laat je dit aan hun over.

Kortom een goed idee voor de oriënterende/startende ondernemer en goed experiment hoe mensen hun waarde bepalen.

Lieve Leysen
9 years ago

Hey Catootje.

Het is goed dat er af en toe iemand nieuw is die een nieuwe, frisse kijk op de zaak geeft.

Op deze manier had ik het nog niet bekeken en er valt zeker wat voor te zeggen.

Ben benieuwd of de meeste mensen dit ervaren zoals jij of zoals de oudere generaties. Ik kijk uit naar het resultaat.

Harry Vlaar
9 years ago

Een spannend experiment! Ik vraag me wel af of het gaat werken. Ik heb zelf liever duidelijkheid over de prijs, dan dat ik zelf daar over na moet denken. Ik denk dat dit een Hollandse eigenschap is. Ik denk dat het als filter beter zou werken als je een relatief lage prijs voor de Business Bootcamp zou vragen. (Bijvoorbeeld 150 euro)

Zosja Spee
9 years ago
Reply to  Harry Vlaar

Grappig dat je dat zo formuleert Harry. Dit is namelijk juist het hele eieren eten. €150,- Is voor mij ook een heel groot bedrag en wordt de drempel om te gaan niet lager. Wat de een zo uit de portemonnee trekt, moet de ander lang op zwoegen om te kunnen betalen.

Het doel is juist om de drempel zodanig te verlagen dat iedereen kan komen, hun inkomen kunnen verdubbelen en vervolgens meer producten af kunnen nemen. Hiervoor zul je meer gaan betalen, omdat je a) het beter kunt missen en b) de waarde en potentie van Open Circles ziet…

Jeremine Holt
9 years ago

Overigens hebben een aantal van de meest succesvolle businessmodellen hedentendage een grote groep niet-betalende klanten.
Kijk naar Skype of Facebook bijv.
Daar hoort vaak wel een online techniek bij om massa te creëren en verbinden en een slim plan om inkomsten en waarde te genereren.

Anyway, good luck to Nisandeh and team.

Jacqueline Lammerts
9 years ago

Heerlijk voor jullie dit resultaat. Gefeliciteerd!
Uiteraard wil ik dit delen met anderen. Al doe ik dat ook al lang 😉
Ik werk zelf al jaren vanuit dit principe: Ik trek díe mensen aan die bij mij en mijn werkwijze passen én betalen dan ook de waarde die daar aan gekoppeld is. Individueel alswel incompany.
Zo heb ik een goed filter gekregen van wie wél bereid is naar zichzelf te kijken én wil investeren en wie niet.
In het verleden heb ik veel mensen mogen ondersteunen via het UWV (WW en WIA).
Het bleek dat een deel van de deze groep mensen (die dus niks zelf betaalden/investeerden) figuurlijk ook minder investeerden in hun eigen proces. Ik ben hier dan ook vanaf gestapt.

Ik verwacht een commitment “from the heart” en dan maakt de prijs, om het te behalen resultaat te bereiken, écht niet meer uit. Mensen die werkelijk bereid zijn, gaan kijken vanuit mogelijkheden om het wél aan te kunnen gaan i.p.v. zich door financiën tegen te laten houden.
En niet onbelangrijk, je krijgt zoveel méér gemotiveerde mensen “om mee te werken”.
Een echte win-win situatie. Ik stem vanuit mijn eigen ervaring helemaal voor!
PS voor die mensen die denken dat dit een experiment is…
Weet dat dit een universele wet is: “wat je uitzend, trek je aan”.
Hecht jij WAARDE aan je product/dienst, dan zullen je klanten/cliënten dit ook zo ervaren.

Diederik van der Boor
9 years ago

Helemaal mee eens Jacqueline! “Zet een aanbod neer, en dat maakt een filter.” waardebepaling heb ik ook altijd moeite mee.

Ik heb ook het idee (corrigeer me al ik het mis heb), dat de mensen die verder komen met het materiaal, de mensen zijn die al wat langer bezig zijn. Mensen die al wat opgebouwd hebben, en dat met het materiaal van Nisandeh ineens goed kunnen structureren om echt meters te gaan maken.

ZZP’ers die net starten hebben veel aan het materiaal, alleen hebben ze nog minder middelen (en mindset?) om het plan tot uitvoering te brengen. Over het algemeen ben ik altijd wat geschrokken van de reacties die ik uit de BeeHive game heb gekregen bijvoorbeeld, er zit veel variatie van hoe ver iemand al is met zijn bedrijf (of hobby!).

Een hogere prijs voor de Business Bootcamp zou best goed kunnen werken!

Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago

Gaaf comment Jacqueline! Helemaal mee eens!

Uit eigen ervaring weet ik dat wanneer je iets echt graag wilt, je ook gecommiteerd bent, implementeert en ‘de waarde’ waardeert.

In mijn ogen zijn mensen die geen commitment aangaan de passie kwijt [misschien tijdelijk]… en nemen geen echte beslissing. Als je echt kiest is er geen weg terug, dan doe je er alles voor. Je verbrandt alle schepen achter je en gaat ervoor. Ik kan me voorstellen dat Nisandeh die mensen wil aantrekken.

En wat je zegt… zie/voel je zelf de waarde, dan straal je dat ook uit en trek je die mensen aan. Daar ben ik ook van overtuigd.

Marien van Raan
9 years ago

De methode van waardebepaling werkt goed. Het houd jezelf ook scherp als presentator. Ik werk zelf ook met dit systeem.
De frustratie van het niet hebben van commitment begrijp ik. Het grotendeel van mensen die investeren zijn serieuzer en willen zorgen dat de investering weer wordt terugverdiend, dus logisch.

De mensen die ervoor gaan zonder investering zegt ook genoeg over hun drive. Zo iemand was ik zelf ook
Maar je moet nooit vergeten dat je begeleiding nodig hebt om je business te laten groeien.

Merk dat er wel aardig wat klanten uitkomen uit de gratis presentaties. Want je geeft waarde vooraf en dat waardeert een groot deel van het Nederlandse publiek. Natuurlijk zitten er ook graaiers bij, but that is part of the deal. Het is een mooi kwalificatiesysteem waarbij het kaf van het koren wordt gescheiden.

Groet, Mariën van Raan
Schrijver van het boek “nooit meer koud acquireren”

Wilko van der Ploeg
9 years ago

Komisch dat de eerste reacties gaan over de bedragen en de ‘problemen’ bij het bepalen van de werkelijke waarde van iets… Persoonlijk heb ik daar minder moeite mee: 47 euro: Meer dan waard… 1547 euro: Met de dingen die ik nu voor 47 euro al geleerd heb, is het me niet MEER waard (als ik de eerste keer zou weten wat ik allemaal zou leren, zou het me echter ook meer dan waard zijn), maar omdat ik weet, dat er steeds nieuwe elementen naar voren komen, zou de waarde er momenteel voor mij ergens tussen liggen. In ieder geval zou 247 voor de unieke netwerkmogelijkheden me niet afschrikken, zelfs al zou ik niets nieuws leren…

Toch voel ik een beetje dat er wat ‘spanning’ is tussen twee dingen die ik van Nisandeh heb geleerd : Onderhandelen voor de laagste prijs tevenover betalen voor wat iets waard is… Wellicht een leuk topic voor het Business Bootcamp van juli ????

Jeremine Holt
9 years ago

Hi Wilko,
Dat ‘onderhandelen voor de laagste prijs’ heb ik niet meegekregen. Wel het bepalen wie de meeste waarde biedt voor het geld ;-). En als jij diegene bent, valt de keuze op jou, want dan ben jij die superstar en worden de kosten ondergeschikt.

Wilko van der Ploeg
9 years ago
Reply to  Jeremine Holt

@Jeremine
Nogmaals over het onderhandelen: Het valt me nu pas op, dat het woord ‘onderhandelen’ onderstreept wordt als link en als je er op klikt, je naar een blogpost over onderhandelen gaat… Als je de link volgt, kun je nog even nalezen wat je op de Business Bootcamp’s mogelijk hebt gemist 😉

Jeremine Holt
9 years ago

Hoi Wilco,
Een vierde Business Bootcamp gaat er niet komen. Hooguit in het e-team.

Het is maar wat jij eruit haalt hè. Ik heb het duidelijk anders geïnterpreteerd. Jezelf aanprijzen middels een ‘reasonable price’ werkt niet omdat je je waarde niet communiceert.
Onderhandelen doe je niet alleen voor de laagste prijs, maar zeker ook voor een win-win situatie voor beide partijen.

Iedereen combineert en deduceert informatie middels een eigen logica. Zo hebben 1000 mensen 1000 verschillende Business Bootcamps. Leuk toch.

Wilko van der Ploeg
9 years ago
Reply to  Jeremine Holt

@Jeremine: Toch nog een reden om naar een vierde Business Bootcamp te gaan? 😉
In de salespitch van Nisandeh voor de Master Entrepreneur wordt altijd aangegeven, dat je in de Master Entrepreneur leert te onderhandelen voor de laagste prijs… en tijdens de Business Bootcamp geeft Nisandeh diverse malen aan, dat hij daar ook heel goed in is (in het onderhandelen voor de laagste prijs). En de laatste Business Bootcamp (was je er bij) was nog een heel mooi voorbeeld van hoe je GEEN zakelijk voorstel in moet dienen… ik geloof dat het voorbeeld een PR bureau was, wat aangaf dat ze ‘reasonable rates’ hadden… en waar Nisandeh op reageerde ‘I do not want reasonable, I want to have the lowest rates, or better for free’ (natuurlijk niet de letterlijke bewoording… maar hoe ik het me ongeveer herinner).

Maar serieus, ik denk dat je als ondernemer altijd met twee zaken te maken hebt: De waarde van iets en het bedrag wat je ervoor moet betalen… en iedereen wil zo veel mogelijk waarde voor zo min mogelijk geld… En daar zit een zeker spanningsveld.

Maar een leuk verhaal hoe waardebepaling achteraf ook kan werken: Een klant van mij was het niet eens met een factuur… volgens hem zou er nooit zoveel uur gewerkt kunnen zijn… toen ik hem echter vertelde, dat hij de keuze had: Als mijn diensten het gefactureerde bedrag waard waren, betalen, of als hij het niet waard vond, hoefde hij helemaal niets te betalen, was de volgende dag de factuur betaald.

Anouk Plantinga
9 years ago

Wow, een mega aantal deelnemers in mei! Wat een prestatie in zo’n korte tijd!

Voor mij is nu de Business Bootcamp verleden tijd (behalve als e-teamlid). Ik had hem graag nog eens gedaan en zelfs vaker, voor het bijenkorfspel, alleen is het nu nog te vroeg.
Nu betaal je voor de Business Bootcamp niets, maar de enorme stap naar 1500 kan ik niet volgen. Ik vind het zonde. 250 of zelfs 500 zou ik wel begrijpen, ook dan wordt de spoeling wat dunner en ik begrijp dat het jullie daarom gaat.

Ik zou er nu geen 1500 euro voor over hebben, na alle andere seminars die ik heb gedaan (terwijl ik het geld er niet voor had, maar als ik iets echt wil, zorg ik ervoor dat het lukt) die veel uitgebreider zijn.
Ik raak er ook van in verwarring, denk aan alle info die we gehad hebben. Ik kan me niet herinneren dat ons is verteld dat we onze prijs in een keer 1500 x moeten verhogen.
Nu mis je de mensen die eerst deze goedkope stap nodig hebben om alsnog de volgende, duurdere stap(pen) te zetten.
Nu houd je als front-end dus de video’s over.
Ik ben benieuwd hoe dat er straks voor jullie uit gaat zien.

Jantina van der Waal
9 years ago

Tja, ik zou dus voor €1500 nooit gegaan zijn. Na de Business Bootcamp in september 2010 heb ik nog twee cursussen gedaan waar ik wel voor betaald heb, en inmiddels heb ik me weer ingeschreven voor een andere cursus. Als de Business Bootcamp toen zo duur was geweest had je mij dus als klant gemist. En zo zullen er nog wel veel meer mensen zijn.
En ik had uiteraard ook een hoop gemist, maar dat niet geweten.

Nu ga je een prijs vragen voor de Business Bootcamp die gelijk staat aan een driedaagse vervolgcursus. Terwijl je nog niet het vertrouwen van de mensen hebt. Volgens je eigen strategie wordt dat dus niks.

Ik vond zelf het laatste Business Bootcamp veel te druk en te vol, ik denk dat 1000 mensen veel prettiger werkt dan 1440. Op de achterste rijen is de betrokkenheid toch minder, in alle volte is de bewegingsmogelijkheid (te) beperkt, en dan wordt de komende Business Bootcamp nog groter. Daardoor gaat de waarde van wat je ervan meeneemt omlaag. Als ik me had ingeschreven zou dat nu een reden zijn om weer uit te schrijven.
Maar dit probleem gaat zichzelf oplossen op het moment dat je €1500 vraagt.

En wie gaat daar nou zijn vrije weekend zitten verdoen als hij/zij er later niks mee doet? Alleen de tijdsinvestering al zorgt ervoor dat je er wat mee wilt doen, dat je goeie plannen hebt, en die misschien gaat omzetten en vervolgcursussen gaat doen en misschien ook niet.
Ik kan me wel voorstellen dat je de mensen die eerder zijn geweest een bijdrage vraagt, aan de andere kant zijn dat wel je reclamemakers tijdens de Business Bootcamp zelf, vooral in het begin als een heleboel mensen nog sceptisch zijn.

Ik ben heel benieuwd hoe deze stap gaat uitpakken.

Poul van Hooijdonk
Poul van Hooijdonk
9 years ago

Al die mensen die zich nu opgegeven hebben, voor Mei 2012 omdat het gratis is… zorg er dus voor het MAXIMALE uit te halen alsof je €1500 betaald hebt…

Geneer je dus niet, ga ervoor!! Toon je zelf een ware Huishoudbeurs bezoeker !! en zorg ervoor dat je met tassen vol, wat zeg ik busladingen, waardevolle informatie en ideeën naar huis gaat, om te gebruiken, te testen, toe te passen.. etc Hoe meer je daar uithaalt hoe beter.
Dan is het gratis maar niet voor niets..
Met vriendelijke groet
Poul

Bart Bouman
9 years ago

Persoonlijk voel ik me bij deze manier erg ongemakkelijk.
Ik heb liever het gevoel dat ik een goede deal krijg aangeboden dat het gevoel dat ik iemand schoffeer door een te laag bedrag te betalen.

Uitgaande van de marketingstrategie zoals geleerd in de Master Entrepeneur en de Business Bootcamp is dit de “front-end”, hier haal je de klanten binnen.
Dat dit concept nu op de schop gaat kan ik begrijpen voor een bedrijf als Open Circles, want daar heeft het concept al voor gewerkt. Financieel een wijs besluit want je kunt zo snel extra omzet genereren op een naamsbekendheid die je al hebt verworven. Echter, het past niet binnen “do what you preach”.

Er is een kans dat deze actie meer kapot maakt dan goed doet, maar dat past bij een ander iets wat geleerd wordt; maak zo veel mogelijk fouten want daar leer je van. Gevoelsmatig is dit een van die fouten. We zullen zien of het aanslaat.

Vraag 100 euro voor de 2 dagen en 47 voor de koffie en lunch, dan is het kaf al redelijk van het koren gescheiden. Maar vergis je ook niet in de onbetaalbare PR die je met 1200 man in een zaal heb.

Anyway, succes met de overweging! Ik ga gewoon rustig door met het implementeren van het geleerde in mijn business.

Groeten, B.

Lieve Leysen
9 years ago
Reply to  Bart Bouman

Heel zinnige reactie Bart.

Alhoewel de pijn wordt verzacht door de “persoonlijke waardebepaling” kan het ook te veel mensen afremmen in verhouding tot de bijdrage.

Het gaat erom een goede balans te vinden tussen volume en prijs. Bij dit systeem heb ik het gevoel dat dit weleens zou kunnen tegenvallen.

Anderzijds, er is maar één mogelijkheid om het echt te weten: TESTEN en dat is wat Nisandeh nu doet. Gezien de extra editie en de volumes die hij tot nu toe heeft behaalt, kan hij dit risico nemen en wordt het ongetwijfeld een leerschool. Ik ben benieuwd.

Bianca de Wit
9 years ago

Wat zo sterk is aan de gratis Business Bootcamps, is dat je tijdens de twee dagen de waarde van het seminar voor jou kan bepalen, en die waarde drukt zicht uit in het wel of niet volgens van een of meerdere vervolg trainingen.
Vooraf 1500 euro betalen voor iets waarvan je nog niet zeker weet wat het je gaat opleveren is wel heel veel. Vooral voor startende ondernemers.
Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken, maar aan de andere kant heb ik ook zelf gezien hoe de marketing machine van Open Circels werkt en denk ik dat juist zij ook dit tot een succes kunnen maken.

Graag wil ik bij deze het team van Open Circels feliciteren met het behaalde succes en heel veel succes wensen met de vervolg stappen!

Evelien Bos
6 years ago

Ik vind dit een lastige… en om zelf te bepalen wat ik er voor over hebt, maar ook om achteraf mensen te laten betalen voor wat zijn het waard gevonden hebben. Ik hoop hier ooit nog eens duidelijke richtlijnen voor te krijgen/vinden/ontdekken.