Jouw doelgroep bepalen – doelgroep serie, deel 1 van 4

20565 views | 695 reacties |
shares


In het artikel van vorige week ‘7 tips om meer klanten te krijgen’ heb ik gevraagd naar jouw specifieke uitdaging of moeilijkheid met het werven van klanten.

En omdat veel van de vragen, uitdagingen en moeilijkheden te maken hebben met het onderwerp ‘doelgroep’ heb ik besloten een serie van 4 artikelen te wijden aan dit onderwerp vanuit verschillende invalshoeken.

In onze gevorderde Master Entrepreneur training besteden we verscheidene sessies aan het bepalen en kiezen van jouw doelgroep, het ontwikkelen van systemen om te kwalificeren wie jouw ideale prospects zijn, hoe je jouw klanten bij jouw zaak betrekt en ze steeds weer terug laat komen voor meer…

Ik kan deze onderwerpen niet zo uitvoering behandelen als in de live training, maar ik doe zeker mijn best om je goed op weg te helpen met de eerste stappen.

Laten we bij het begin beginnen…

Waarom moet ik een doelgroep bepalen EN heel duidelijk hiervoor KIEZEN?

Ja, waarom…iedereen is toch gebaat bij jouw oplossing? En als niet iedereen het wil, dan toch zeker wel iedere vrouw, iedere kleine zelfstandige of iedere hondeigenaar, etc.

‘IEDERE…’ is het woord dat jouw business de das omdoet!

Kijk eens naar onderstaande billboard campagne (dit zijn 4 verschillende advertenties) voor een bekende fitness keten in Nederland.

Ze benadrukken dat hun sportschool voor IEDEREEN is. Ze gebruiken zelfs foto’s van de verschillende doelgroepen – mannen, vrouwen, oud, jong, atletisch of coach potato (sorry voor mijn typering meneer linksonder…)

Maar, als je alles voor iedereen wilt zijn, eindig je als niets voor niemand.

Als een sportman is het mijn doel om mijn persoonlijke records te breken. Ik wil mij niet omringen met te dikke mensen die na 1 januari hun overtollige kilo’s willen kwijtraken. En andersom geldt ook…als ik overgewicht heb, dan is de confrontatie met al die Griekse godenlichamen behoorlijk ontmoedigend.
En wat als je een hardwerkende moeder bent…zit je er werkelijk op te wachten dat zwetende kerels zich voor je uitsloven, terwijl ze naar jouw ‘contouren’ loeren…?

Zie hieronder een advertentie van een heel succesvolle internationale keten van sportscholen die zich richt op een hele heldere, specifieke doelgroep…

Zie je hoe deze advertentie het beeld, de naam “Curves” en de voordelen (in oranje) gebruikt voor het aanspreken van een heel specifieke doelgroep?  ‘Normale’ vrouwen (geen supermodellen, geen tieners…) die weinig tijd hebben en willen afvallen.

En nu…hoe bepaal jij JOUW doelgroep?

Het is een combinatie van 3 factoren:

1. Demografie

Een selectie uit de volgende (en vergelijkbare) statistische factoren: geslacht, leeftijd, opleiding, inkomen, burgerlijke staat, woonregio, etc. En voor bedrijven: omvang, locatie, omzet, branche, etc.

Bijvoorbeeld: Voor de Business Bootcamp hebben we ons de laatste jaren gericht op ZZP’ers en kleine ondernemers(tot maximaal 10 werknemers), voornamelijk dienstverleners. In een van de volgende artikelen laten we zien hoe we onze focus verder ontwikkelen en scherper maken, te beginnen in januari 2014.

2. Belangrijkste probleem / uitdaging die jij oplost of het grootste voordeel dat jij levert

Bijvoorbeeld: In de bovenstaande “Curves” advertentie zie je dat ze werkende, drukbezette vrouwen helpen met afvallen(probleem 1 – overgewicht) met een korte workout (weinig tijd – probleem 2).
Ja, ik weet het, over gewicht valt te discussiëren.

Nog een voorbeeld: Met de Business Bootcamp helpen we kleine zelfstandigen en ZZP’ers om meer te verdienen (te weinig geld – probleem 1) en meer vrije tijd te krijgen (te weinig vrije tijd – probleem 2) terwijl ze hun passie(hobby) transformeren naar hun professie (een echt bedrijf).

3. Psychografie

Psychografie gaat om lifestyle keuzes, interesses en voorkeuren, koopgedrag, etc.

Voorbeeld: De bedenkers van het Curves concept hierboven weten het volgende van hun doelgroep: de vrouwen willen snel de sportschool in, er snel weer uit en in de tussentijd effectief en efficiënt trainen om wat af te vallen. BOVENDIEN willen ze geen bijzondere aandacht aan hun kleding besteden of zich bekommeren om ongewenste mannelijke aandacht. Dus…Curve heeft kleine fitness ruimtes alleen voor vrouwen. De hele sfeer en setting is zodanig dat de vrouwen in een informele, vriendelijke en stressvrije omgeving kunnen sporten.

Wanneer jij de sweet spot vindt tussen demografie, oplossing voor het probleem en psychografie…dan zet je jouw business op de rails naar succes.

Wil je meer weten over het vinden én kiezen van je doelgroep en hoe je effectief met ze communiceert zodat jij de belangrijkste (of zelfs enige) leverancier wordt van de échte oplossing voor hun probleem?

Is je antwoord “JA”, dan ga je smullen van mijn nieuwe 1-uur durende live-streaming seminar “Target Audience Secrets”. Het is geheel gratis. Je kunt het op je computer, telefoon of tablet bekijken, thuis of waar je maar wilt.

Je kunt een gratis ticket voor dit seminar bemachtigen door mij te laten weten in het commentaarveld onderaan de pagina: Wie vormt jouw huidige doelgroep? Wil je deze veranderen of verscherpen? En zo ja, wat weerhoudt je ervan om dit te doen?

Zodra we jouw comment plaatsen, krijg je de link naar jouw gratis ticket toegestuurd.

Volgende week kun je het tweede artikel in deze reeks “jouw doelgroep” verwachten. Het onderwerp: het kwalificeren van jouw prospects.

Ik ben benieuwd naar je comment en hoop je volgende week weer op ons blog te zien!

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
695 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Elske van de Fliert
8 years ago

Ik wil mijn doelgroep overigens wel verscherpen. Ik weet alleen niet waar ik het in moet zoeken.

Qua ‘niveau’: ofwel de directeur, ofwel de afdelingsmanager.

Hans van Tol
8 years ago

Ik wil mn doelgroep helderder aanscherpen. Momenteel richt ik me nog niet op één specifieke groep… Iedereen die er zelf even niet uitkomt met de computer help ik om rust te krijgen en samen te sparren of gewoon hun computerprobleem mijn uitdaging te maken en ze daar n oplossing in te bieden…

Elly Oosting
8 years ago
Reply to  Hans van Tol

Hallo Hans, ik hoef alleen maar naar mezelf te kijken en mijn partner, om te weten dat wij vast in jouw doelgroep zitten. Wij zijn 50ers, hoogopgeleid, woonachtig in het noorden en weten soms de simpelste dingen niet op de PC…………..behoeft aan iemand die de simpele dingen even rustig uitlegt. En als helpdesk kan fungeren, goed bereikbaar is. Maar ik lees niet in jouw verhaal òf wij inderdaad tot jouw doelgroep behoren? Want waar zit je geografisch?

Petra Ferwerda
Petra Ferwerda
8 years ago

Ik richt mij op (startende) ondernemers die op zoek zijn naar meer klanten. Tips om dit verder te specialiseren zijn welkom.

Kerstin Guhl
Kerstin Guhl
8 years ago
Reply to  Petra Ferwerda

Hi Petra
hier heb je half nederland mee te pakken. De vraag is met wie wil jij het liefste werken?

Jeroen Biegstraaten
Jeroen Biegstraaten
8 years ago
Reply to  Petra Ferwerda

Hallo Petra,

Ik ben het eens met Kerstin: met wie wil jij werken? En dan bovenstaande drie vragen beantwoorden. Waar zitten ze? Wat is hun probleem waar jij een antwoord op hebt? Wat willen zíj voor klanten?

Succes!
Jeroen

Marcel Heijnes
Marcel Heijnes
8 years ago

Mijn doelgroep is MKB ondernemers die in een virtuele Credit Manager willen investeren zodat ze zorgeloos over hun Cashflow kunnen beschikken waardoor ze de ontstane liquiditeitsruimte kunnen inzetten om hun onderneming te laten groeien. Ik stel mezelf de vragen, welke grootte kunnen de ondernemingen zijn, welke branches zijn handig, welke samenwerkingspartners zijn ondersteunend.

Michaëla Wierdsma
8 years ago
Reply to  Marcel Heijnes

Dag Marcel,

Misschien kun je ook uitleggen wat je dan doet en hoe je dat gaat doen. Je tekst klinkt fantastisch maar wat je doet, geen idee. Wat kan ik als (kleine) ondernemer voor voordeel halen door jou in te huren.
Succes met je product ontwikkelen.
Fijne avond, Michaëla

Ranica Heinemann
8 years ago

Mijn hart ligt bij het helpen van kinderen tot ca. 15 jaar om tot leren te komen. Deze kinderen kunnen echter meestal niet onder schooltijd komen juist vanwege hun leerproblemen en leerachterstanden. De meeste scholen staan geen begeleiding toe op school door een externe kracht. Daardoor moet ik wel voor twee doelgroepen kiezen. Een voor ná schooltijd en één voor onder schooltijd. Of is dit vreemd gedacht ?

Anouk Plantinga
8 years ago

Hallo Ranica,

Jouw doelgroep is dan toch kinderen tot 15 jaar die hulp nodig hebben bij het leren? Dat lijkt mij een doelgroep, of ze nou op school zitten of niet. Schoolgaande kinderen tot 15 jaar, kan ook, want ik neem aan dat ze allemaal naar school gaan.

Wat voor soort kinderen zou je nog kunnen finetunen. Kinderen die moeite hebben met concentreren, of dyslectisch zijn, ….etc. Maar misschien is moeite hebben met leren of niet vanzelf mee kunnen komen op school, al voldoende.

Marco Coninx
8 years ago

Doelgroep van ons is nu nog te breed. Richten ons op particulier en zakelijk. Gaan ons meer richten op zakelijk in verband met herhalingsaankopen die daar veel vaker voorkomen.

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
6 years ago

Ik vind het nog steeds moeilijk om de doelgroep mbt demografie te bepalen. Problem/result: ik help leidingnemenden door ervaringgerichte coaching en training hun natuurlijk gezag te versterken waardoor ze meer bereiken, terwijl ze minder doen.

Psychografie: ik zoek als klanten mensen die
– bewust leiding (willen) nemen = over hun eigen leven, in hun onbetaalde leven, in hun betaalde leven
– verantwoordelijkheid (willen) zien, dragen, doorgeven
– durven groeien in authenticiteit

Leni Minderhoud
6 years ago

Dit is inderdaad te algemeen Marjan.
Als je de video’s volgt kom je vast op een oplossing.
Kijk met welke mensen je het liefst werkt. Mannen, vrouwen? hoogopgeleiden, laagopgeleiden? Bepaalde sectoren?

Er is altijd een niche te vinden. Wees slim en onderscheid je. De valkuil voor velen is dat ze niemand als klant willen uitsluiten, iedereen willen helpen… Als je niet kiest wordt je ook niet gevonden. Zo werkt het. Tenzij je op basis van je dienst al je sporen hebt verdiend en de klanten vanzelf komen…

Je psychografie vind ik sterk omschreven. Ik kan me daarin herkennen.

Mirjam van Kan
Mirjam van Kan
8 years ago

Ritmische massage en healing voor mensen die een omslagpunt in hun leven ervaren.
Depressief, uitgeput door ziekte of tegenslag… , mijn doelgroep is breed. Te breed ? zet me wel aan het denken.

Adina Blokdijk
8 years ago

Mijn bedrijf richt zich op mensen die gezondheidsklachten ervaren waarvoor geen goede medische verklaring wordt gevonden binnen de reguliere onderzoeksprotocollen.

Dit is natuurlijk een hele brede doelgroep en ik wil deze dan ook gaan specificeren. Maar ja, nu nog die ‘sweet spot’ vinden…..en daar kan ik wel een beetje hulp bij gebruiken.

Angelique Slatius
8 years ago
Reply to  Adina Blokdijk

Dag Adina,

Wat bied je precies aan? Wat is jouw toegevoegde waarde? Voor welke klacht, welk probleem kunnen mensen bij je terecht?

Vrouwen? Mannen? Een specifieke klacht? Leeftijd? Welke regio of woonplaats?

Kun je hier iets mee?

Groet en succes,
Angelique Slatius
laat de Qi weer stromen.

Maria Wijnands
8 years ago

Oh, help! Ik weet niet waar ik op moet focussen! Ik sta op het punt helemaal opnieuw te beginnen in een nieuwe omgeving, na een break van een half jaar. Ik ben schoonheid- en wellness specialist, maar ik vind yogalessen en mindfulnesstherapie geven ook heel erg fijn.

Cindy Declerc
7 years ago

Mijn doelgroep zijn retailers actief op de Belgische met een duidelijk groeiscenario voor ogen en met meer dan 50 klanten per uur. Want in die gevallen speelt verkeer een rol.

Tanya Tienpont
8 years ago

Mijn doelgroep is nogal breed maar volgens mij kan ik die niet kleiner maken.
“Mensen die piano willen leren spelen zowel beginnend als gevorderd”. Voor een beetje hulp hoe ik dit kan aanscherpen sta ik uiteraard altijd open. Het live seminar zou mij denk ik weer een goede stap verder kunnen helpen.

Karin van Toor
Karin van Toor
8 years ago
Reply to  Tanya Tienpont

Hoi Tanya,

Zeker kan je deze doelgroep nog beter bepalen, want hoe ga al die mensen die piano willen leren spelen bereiken.
Welke leerlingen wil jij zelf graag, waar wordt jij enthousiast van? Leerlingen die van alles wat willen, leerlingen waarvoor het belangrijkste is dat het leuk is, leerlingen die echt verder willen komen, leerlingen met ambitie. Ligt je hart bij basisschoolleerlingen, kleuters, pubers of volwassenen. Geef je alleen pianoles of wil je breder opleiden muziekgeschiedenis, solfège, analyse van de pianomuziek?
Of misschien heb je wel extra deskundigheid op het gebied van syndroom van down, ADHD, dyslexie, of (hoog) begaafdheid.
Natuurlijk ben ik zeer benieuwd welke kenmerken jouw doelgroep gaat bepalen.
Heel veel succes gewenst.

Met een hartelijke, muzikale groet,
Karin

Esther Molenaar
Esther Molenaar
8 years ago
Reply to  Tanya Tienpont

Ik denk dat je je doelgroep wel degelijk kleiner kunt maken.

Je hebt het over mensen.
Zijn dat mannen, vrouwen, volwassenen, kinderen, senioren?
In welke regio wonen ze? Hoeveel geld hebben ze te besteden? Wat zijn andere interesses die ze hebben (bv opera, musical o.i.d.)?

Er zijn genoeg vragen om je doelgroep heeeeel specifiek te maken.

Succes!

Geraldine Nesbitt
8 years ago

For my workshops at Your Act Two, my target group is:

Women
40+
expatriate

Why? Basically because it’s who I am too. And the whole set up of the Your Act Two workshops is to give women the tools to (re)discover their purpose) in this second act of their lives.

These are the women whose role within their families has been to facilitate the needs of the other family members (more so the case in expatriate families).

Because I’ve been there, done that, and embarked on that journey, I have a lot to give back to that particular target group.

Wouter Groen
8 years ago

Ik denk mijn doelgroep duidelijk te hebben, maar ik kan me voorstellen dat het seminar me zal helpen om deze doelgroep scherper te definieren zodat ik gerichter en efficienter kan gaan werken.

Saida Augueto
8 years ago

Onze doelgroep is zwangere vrouwen en jonge ouders. Altijd goed om weer meer te leren.

Liesbet Muijlwijk
Liesbet Muijlwijk
8 years ago

Mijn doelgroep: ondernemende vrouwen van rond de 50 jaar die er genoeg van hebben om iedere avond uitgeblust op de bank te eindigen en ‘s ochtends vermoeid uit bed te stappen.

Pascal de Theije
8 years ago

Onze doelgroep: mensen die zich niet fit / energiek voelen. Leeftijd: 30 – 50 jaar. We helpen mensen naar een energieker leven, vanuit 2 invalshoeken: meer bewegen en gezonder eten. En vooral de combinatie van die 2, dat maakt ons uniek.

Ik vraag me af of bovenstaande definitie nog te vaag is en neem dus graag deel aan de webinar.

Aiyanna Leenheer
Aiyanna Leenheer
8 years ago

Mijn huidige doelgroep is ‘iedereen die geinteresseerd is’, maar ik begrijp nu dat het beter is een specifieke doelgroep te definieren. Ik denk erover om me te richten op vrouwen tijdens hun zwangerschap die hulp willen bij de voorbereiding van een natuurlijke geboorte.

Merel van Hoepen
Merel van Hoepen
8 years ago

Mijn doelgroep omvat ruim 80% van alle volwassen Nederlanders. Dat voelt fijn maar dat is het niet. Ik merk dat ik bij het schrijven van mijn nieuwe workshop baat zou hebben bij het bepalen van een eerste doelgroep. Dat schrijft een stuk gerichter. Waarom ik dat nog niet heb gedaan? Omdat ik het moeilijk vind om te kiezen…

Nicky Beentjes
8 years ago

Hallo Merel,

Kiezen blijft voor vrijwel iedereen moeilijk, dat blijkt wel uit de vele commentaren : ).
Waar gaat je workshop over?

Nicky

Josephine Wierdsma
8 years ago

Ha Merel,

Misschien kun je iets met het volgende.

Vrees niet te erg voor een kleine doelgroep.
DOELGROEP BEPALING IS NIET HET ZELFDE ALS UITSLUITING.
(Of ik ben het spoor bijster…)
Het is wel een middel om je aandacht en activiteiten gericht af te kunnen stemmen op de, voor jou bedrijf meest passende prospects.

Ik stel het me voor als cirkels om elkaar heen:
– In het midden een puntje: dat is je ideale klant.
– Daar omheen een kleine cirkel: je hoofd-doelgroep
– Daar omheen eventueel nog een cirkel: je sub-doelgroep – doelgroepen.
– Tot slot alles daar omheen: alle anderen.

Zo sluit je niemand uit, denk ik, maar scherp je het wel aan.

Het geeft je eigenlijk richtlijnen voor je bedrijf.
Informatie en diensten voor 70-plussers breng je tenslotte anders dan voor twintigers, voor HBO-vrouwen anders dan voor verstandelijk beperkte mannen, etc.

Zo schrijven dat 80% van de mensheid zich aangesproken voelt, is wel een hele grote opgave m.i.

Dus richt je met het ontwikkelen van je informatie, je diensten-producten, et cetera eerst op je hoofddoelgroep met in je achterhoofd je ideale klant.
Dat geeft je concrete handvaten hoe je je teksten, diensten et cetera op kunt stellen. U of je, zwaar of luchtig, veel tekst of veel plaatjes, moeilijke woorden of Jip en Janneke taal…

Besef wel, ik ben er ook nog niet. Ik worstel nog lekker met de psychographics…

Collin Leijenaar
8 years ago

Ik run een redelijk succesvolle popschool sinds februari 2006. Toen we startten hadden we 35 leerlingen. Onze doelgroep was altijd ‘muziekliefhebbers van alle leeftijden uit de regio Ede die een muziekinstrument wil leren bespelen op basis van POPulaire muziek’.

Daarmee, en vooral via mond-tot-mond reclame van tevreden klanten zijn we in een paar jaar gegroeid tot een organisatie met 400 leerlingen en 15 docenten. Onze leerlingen zijn verdeeld in ongeveer 40% kinderen, 35% jongeren en 25% volwassenen.

Maar we willen verder groeien, nog meer mensen bereiken met ons product. Op dit moment zijn we bezig met uitbreiden naar 3 andere plaatsen in NL. En in die plaatsen hebben we natuurlijk veel leerlingen nodig.

Ik denk dat een verdere toespitsing van de doelgroep goed zou zijn voor snellere groei. Toch vind het lastig om een diepere differentiatie aan te brengen in de doelgroep, omdat ik voor mijn gevoel ‘niemand wil missen’, helemaal in het begin. Immers, elke leerling is er één natuurlijk. Spits je je vooral toe op kinderen, mis je de studenten en volwassenen etc.

Kijkend naar ‘who is most likely to buy and has the ability to do that now’ dan zou ik aan mijn doelgroepomschrijving dit kunnen toevoegen: 2-verdieners/gezinnen met een ruim inkomen die snappen dat culturele educatie van levensbelang is.

Ik ben benieuwd hoe ik dit nog beter, of misschien zelfs wel geheel anders kan gaan doen!

Caro Ritsma
8 years ago

‘who is most likely to buy and has the ability to do that now’

Collin, wat een ontzettend handige zin, die ga ik gebruiken. Thanks!

Collin Leijenaar
8 years ago
Reply to  Caro Ritsma

Mooi hé? Dat is voor mij DE quote die mij iedere keer weer helpt om hier over na te denken. Komt rechtstreeks uit de presentatie van Dustin Mathews tijdens de Business Bootcamp, mei ’13.

Renny Wiegerink
8 years ago

Auryn Acupunctuur Delft is mijn bedrijf .

Mijn doelgroep is in de afgelopen jaren geworden vrouwen met een hulpvraag over kinderwens, zwangerschap, hormonale klachten en in het hersteltraject na borstkanker.

Mijn site is er nog niet op ingericht, dat gaat in oktober gebeuren. Met een achterdeur voor ieder ander die zijn of haar hulpvraag bij mij wil neerleggen.

Wat mij weerhoud van verdere versmalling van mijn doelgroep? Werken vanuit de Chinese filosofie betekent helemaal niet perse denken in doelgroepen zoals wij dat Westers doen. Dat wringt.
En, de inhoudelijke uitdaging en dagelijkse verrassing zit ook in een diversiteit van hulpvragen. Dus enige specialisatie is okee.

Tips om aan te scherpen zijn welkom!

Arineke Elsenaar
8 years ago

Het heeft lang geduurd voordat ik eindelijk ben gaan kiezen. Van de zomer ben ik begonnen mijn boek te schrijven, en toen moest ik wel kiezen. Ik heb gekozen voor teamleiders. Alles in mijn manier van presenteren, aanspreek toon en voorbeelden moest is nu op deze groep gericht. Het maakt mijn marketing een stuk gemakkelijker.

Corine van Zoelen
8 years ago

Mijn doelgroep is; mensen die verlangen naar innerlijke rust. Een moment voor zichzelf. De tieneryoga en de volwassenyoga lopen super goed op dit moment. Met de kinderyoga is het nu wat rustiger. Mijn doelgroep waar ik me nu op richt zijn dus mensen met kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar. Ik ben al bij allerlei scholen langs geweest om posters op te hangen en te flyeren. Bedankt voor de tips! Fijne dag

Meta Groot Antink
8 years ago

Corine, je vergeet één punt: de demografische factor. Zolang jouw yogalessen zich afspelen op een fysieke locatie is dat zeker een punt wat je moet noemen in je communicatie: de vestigingsplaats is als SEO-zoekwoord enorm belangrijk, maar je bent lang niet de enige ondernemer die er zelf niet meer bij stilstaat!

Tineke van den Tillaart

Mijn doelgroep zijn vrouwelijke ZZP’ers. Ik help hen inzicht te krijgen in het inkomsten- en uitgavenpatroon met als doel meer geld over te houden om hun dromen te verwezenlijken.

Inzicht in de financiën geeft meer rust en met het geld dat bespaard kan worden, kunnen doelen gerealiseerd worden, zoals bijvoorbeeld de opbouw van een financiële buffer voor slechtere tijden, het doen van investeringen in het bedrijf of een vakantie.

Arjen Kiers
7 years ago

Heel leerzaam. De demografie heb ik redelijk helder (kan altijd nog iets beter). Het probleem dat ik oplos moet ik beter verwoorden.

Ik ontwerp en maak meubelen, maar waarom mijn meubelen zo speciaal zijn moet ik meer naar voren laten komen.

De psychografie is nieuw voor mij, dat hoorde een beetje bij demografie. Ik ga dit uitwerken om meer focus op de doelgroep te krijgen.

Robert Rosier
8 years ago

Hard op zoek naar de sweetspot ben ik nu heel breed voor “iedereen” en doe ik “alles”, dus inderdaad “niets” voor “niemand”.

Activiteiten die ik aan het uitrollen ben zijn
1. zelf acteren
2. acteerles geven
3. films maken

Deze lijst was veel langer, dus ik vind het al heel wat dat het me gelukt is om met deze top drie te komen.

Robert Rosier
8 years ago
Reply to  Robert Rosier

Vergeet ik de vraag te beantwoorden. Doelgroep hm?

1. zelf acteren: amateur, dus lekker als hobby houden of toch weer meer werk maken van betaalde opdrachten dus professioneel? theater, tv, film? Nederland? Buitenland? Commercieel? Kunst? Comedy? Actie? Thrillers? Specialiseren als boef? Als “held”? Hier kom ik al niet uit, want ook hierin ben ik veelzijdig, net als bij bijna alles wat mijn hart uitschreeuwt om te doen.

2. lesgeven: aan professionals? aan amateurs? aan jongeren? uberhaupt: welke leeftijdsgroep? welk niveau? beginners? gevorderden? Ik ben een ervaren acteur op meerdere gebieden én een enorm ervaren NLP master en trainer, dus ik heb heel wat te bieden.

3. filmen: een bepaald genre? Nederlandstalig? Of moet ik mikken op de internationale (Europese) filmverhalen die ik in gedachten heb? Ik begin nu in elk geval met lokale opdrachten (of regionaal eigenlijk: Zuid Holland). Zo af en toe komt er iets nationaals langs (promotiefilms, voorlichtingsfilms). Of moet ik het combineren met mijn andere passies, te weten muziek en kunst en me specialiseren in artistieke videoclips?

Pfff…

Bonnie Allart
8 years ago

Mijn huidige doelgroep:
Makelaars

Wil ik deze veranderen of verscherpen? Ja, de markt kiest eigenlijk voor mij. Ik krijg voor mijn opleidingen aanvragen van voornamelijk verkoopstylisten en woningfotografen. Vrijwel geen makelaars meer.

En zo ja, wat weerhoudt je ervan om dit te doen? Door de recessie is mijn doelgroep makelaars weggevallen, vervolgens kwam door de recessie een nieuwe doelgroep omhoog. Maar wat als de recessie voorbij is? Komt mijn oude doelgroep dan weer terug en valt de nieuwe weer weg? Op zich kan ik de nieuwe doelgroep prima bedienen, alleen de website dient aangepast te worden.Omdat het zo een ontzettend kleine (wellicht tijdelijke) doelgroep is, durf ik daar niet goed volledig voor te kiezen.

Ilse de Graaf
8 years ago

Wederom een interessant artikel, het blijft maar komen! 🙂

Mijn onderneming moet nog officieel van start gaan maar ondertussen druk bezig met allerlei voorbereidingen.. wat betreft mijn doelgroep: die ben ik momenteel aan het bepalen/verscherpen. Dit artikel helpt daarbij! Thanks Nisandeh!

Angelique van Grootel
Angelique van Grootel
8 years ago

Een website voor zzp’ers, die een klein initiatief op de digitale kaart willen zetten, ondersteund door een cms, met nieuwsbrief opties, formulieren, agenda, implementatie van tweets in het design, het laatste nieuws wat geautomatiseerd verschijnt en verdwijnt.

Jaja, WordPress of Joomla zeker.. hoor ik je denken.

Nee, want ik weet dat je daar nog flink het hoofd over kan breken.
Nee, het is een veel simpelere opzet, waar je je basis informatie op kwijt kunt, simpel beveiligde pagina’s kunt aanmaken, waar bezoekers kunnen inloggen..

Simpel en to the point.. en MET instructiefilmpjes en materiaal.

Maar is dat specifiek genoeg?

Goh.. je zet me wel aan het denken, Nisandeh.. kan ik me beter richten op ondernemende dames tussen de 30 en 65 die wel kennis hebben van de digitale wereld, maar voor wie WordPress, Joomla, en web 3.0 net te hoog gegrepen is..

Ik laat mijn hoofd nog wat pruttelen

Margrit Elmendorp
8 years ago

Doelgroep: kinderen

Met kwaliteit kinderen liefdevol & inspirerend terug zetten in hun kracht.
Doel: optimaliseren van lichaam en brein door middel van hersentraining, coaching en gezonde voeding (elimineren van belastende voedingstoffen, met eventueel tijdelijk een aanvulling van voedingssupplementen).

In januari mijn eerste Business Bootcamp bijgewoond, jammer genoeg niet geïmplementeerd, in de zomer het 15 jarig bestaan meegevierd, sindsdien een focus. Het kind met name adhd. Website wordt veranderd met de tips van Open Circles, helaas nog niet actief. Ik ga het vasthouden, maar een extra steun is welkom.

Angelique van Cleef
8 years ago

Mijn doelgroep: Ik help kleine ondernemers in de welzijns- en gezondheidsbranche om een succesvol bedrijf op te zetten met meer klanten en meer inkomen.

Sonja van Beveren
8 years ago

Mijn doelgroep is op dit moment beginnend leidinggevenden en het is nog niet specifiek genoeg merk ik. Dit artikel komt als geroepen dus. Zit net middenin de zoektocht naar mijn doelgroep en mijn ideale klant.

Leon van de Werve
8 years ago

Wij verkopen een hele bijzondere aantrekhulp voor Steunkousen. Het bijzondere zit hem daar in dat vrijwel iedereen zonder kracht een steunkous aan kan trekken. Ongeacht kracht, leeftijd of beperking.

Dat betekent dat hierdoor zo’n 35000 mensen niet meer afhankelijk hoeven te zijn van de thuiszorg.

We richten ons op die groep die momenteel niet met conventionele aantrekhulpen zijn of haar steunkous kan aantrekken.

Tweede groep is de groep van thuiszorg medewerkers omdat voor hun het werk veel sneller en makkelijker gaat.

Deze voorziening verkopen we internationaal

Anna Sofia
8 years ago

Heb je ook een website met meer informatie over dit product? Misschien kan ik je helpen aan contacten.
Groet,
Anna Sofia van Hooijdonk

Marné van Veenendaal
8 years ago

Mijn doelgroep wil de wereld kleurrijker maken door mozaïek.

Mijn doelgroep schommelt nog, al naar gelang de vraag.
Scholen, moet ik opnieuw aanboren, is de klad weer ingekomen.
Laatste opdracht was op een buurtfeest, die een oppepper in hun wijk wilden. Enorm leuk.

Mijn huidige klanten zijn verder mensen die plezier beleven aan het maken van een mozaïek. Zij behoren tot mijn doelgroep als ze langer dan één middag(lees cursus) willen krijgen.

En een paar cursisten die toch nog een cursus portretboetseren willen, vanwege het inkomen dat dat weer oplevert. (Vorige doelgroep)

De focus ligt al helemaal op mozaïek en ook mijn nieuwe website.
Om die verder een gezicht te geven moet ik mijn doelgroep inderdaad helder voor ogen houden.
Dat zijn de scholen en buurten die meer kleur in hun omgeving willen hebben.

Dat ik daarvoor de huidige cursisten niet kan laten gaan en ook via uitzendburo’s in de BSO werk komt ook omdat er wel een inkomen moet zijn om i.i.g. mijn atelier te betalen.

Het opvolgen van een koude acquisitie dat is waar bij mij de schoen wringt.

Arny van der Plas
Arny van der Plas
8 years ago

Als fitness ondernemer ken ik beide ketens erg goed..

Ik moet dan ook opboksen tegen grote ketens.. Ik heb mijn doelgroep dan ook heel goed getarged.

De mature vrouw die te kampen heeft met overgewicht en zich niet thuis voelt in de grote sportscholen.

Coen Tuerlings
8 years ago

Onze huidige doelgroep is nog te divers. We willen dit aanpassen maar het blijkt niet eenvoudig te zijn om een schip op volle kracht van richting te laten veranderen.

Hoe verander je van koers terwijl lopende opdrachten een andere richting aangeven?

Arnoud Kas
8 years ago
Reply to  Coen Tuerlings

Splitsen, of afstoten Coen,
Bij (potentiële) winstgevendheid splitsen. Bijv. outsourcen of business unit maken die een deel van de doelgroep bedient en een andere unit die het andere deel doet.
Als het niet (potentieel) winstgevend is: stoppen.
Ik hoor graag of je hier iets aan hebt.

Coen Tuerlings
8 years ago
Reply to  Arnoud Kas

Hoi Arnoud,

Klinkt interessant…
Hoe maak jij er een business unit van?

Groet coen

Arnoud Kas
8 years ago
Reply to  Coen Tuerlings

Een business unit in mijn definitie is een bedrijfseenheid die zelf verantwoordelijk is voor de winst. Deze kan dan gewoon onder de paraplu van het moederbedrijf vallen. “Het schip op volle kracht” waar je over schrijft lijkt mij dan het moederbedrijf. Je maakt één of meerdere mensen verantwoordelijk voor dat deel waar je succesvol in wilt worden in de vorm van een business unit. Deze legt financiële verantwoording af aan het moederbedrijf en concentreert zich (uitsluitend) op de nieuwe taken.
Is dit een antwoord op je vraag?

Marischka Setz
8 years ago
Reply to  Coen Tuerlings

Hi Coen,

Je business opsplitsen kun je op meerdere manieren doen, o.a. in Businessunits. Ga je daar voor dan lijkt het logisch de verschillende activiteiten administratief en juridisch te scheiden (eigen BV van maken met een holding erboven).

Minder ingrijpend is opsplitsen in RVE’s (resultaat verantwoordelijke eenheden) die wel administratief, maar niet juridisch gescheiden zijn. Ze richten zich op een eigen doelgroep, met een eigen aanbod en houden financieel gezien hun eigen broek op.

Om hier ‘zacht’ mee te beginnen kun je beginnen met het uit elkaar trekken van de verschillende activiteiten:
– eigen websites
– eigen (huis)stijl en tone of voice
– eigen klantenbestanden en prospectslijsten
– eigen administratie en bankrekening
– etc

Je kunt dan altijd nog beslissen in hoeverre je de scheiding wilt formaliseren.

Mick Bröcker
8 years ago

Ik help vrouwen in de leeftijd van 30-50 jaar, die op zoek zijn naar voldoening in het leven, om zich te herinneren wie ze in essentie zijn. En hoe ze kunnen gaan leven volgens hun diepste verlangen(s).

Bianca Meeuwissen
8 years ago

Wij zijn een reisagentschap of destination management company dat zich vooral toelegt op inkomend toerisme naar Andorra.

Onze doelgroep zijn intermediairs, reisagenten, reisorganisatoren en andere collectieven, bedrijven, die groepsreizen organiseren.

Onze doelgroep zoekt:
– Meer klanten (willen hun bussen en vliegtuigen vullen)
– Nieuwe ideeen (nieuwe bestemmingen of goedlopende bestemmingen met een nieuwe look)
– Professionaliteit en know how
– Serieuze partners
– Snelle antwoorden
– Hogere margins (betere verdiensten per persoon)
– Minder inspanning (indien we werk uit handen nemen, voelen zij minder stress en zijn zij eerder geneigd ervoor te gaan)
– Feeling met het reisprodukt (het moet hen allereerst aanstaan, ook al kan het produkt perfekt zijn voor hun klanten zullen zij hier niet voor kiezen als ze niet eerst zelf “in love” raken met “het voorgestelde reisprograma en de ingredienten”.

Wij creeren het produkt echter voor de eindklant, dwz diegene die uiteindelijk moet kopen is de klant van onze klant! Deze doelgroep is in ons geval: 50-70 jaar, komt uit noord europa (benelux, scandinavie, duitsland, frankrijk), heeft een inkomen van middel tot hoog en reist in groep (klein of groot), wil veel zien in korte tijd en vooral genieten.

Wij bieden onze klant: Een mooi en kant-en-klaar reisproduct voor een zeer goede prijs, aangepast aan de specifieke wensen vd klant, gereed voor publikatie met zicht op een leuke winstmarge per persoon, zonder dat dit de reis minder aantrekkelijk maakt voor de eindklant.

Wij zijn een serieuze, professionele partner met meer dan 20 jaar ervaring op onze bestemming, bieden know-how ten aanzien van publikatie-voorbereiding en uitvoering.
En bieden intermediairs op groepreizengebied dus een fantastische kans, om zonder veel moeite goed te scoren met onze bestemming.

Karin Bussemaker
8 years ago

Onze doelgroep zijn technisch MKB in de regio Eindhoven met 30 tot 50 medewerkers.

Emily Nijhuis
8 years ago

Dank je wel voor je korte, maar duidelijke artikel over het formuleren van een doelgroep, Nisandeh.
Haha, ik herkende meteen mijzelf daarin!: Ik ben therapeut / trainer / coach. Ik wil werken met iedereen die het beste uit zichzelf wil halen en die – om dat te bereiken- bereid is om naar zichzelf te kijken.
MAAR… daar zit het woord iedereen in.
Ik realiseer me meer en meer, dat dat woord geen grote aantrekkingskracht heeft. Ik moet dus van “iedereen'” naar …?…
Ik ga nu met behulp van jouw drie tips aan de gang en kijk uit naar je volgende artikel!

Suzanne Koenen
8 years ago

Als osteopaat help ik kinderen met een ontwikkelingsstoornis(adhd, ass), maar ook met hsp of hb beter in hun vel zitten door het behandelen van fysieke dysfuncties.

Anja van Rijen
8 years ago

Mijn doelgroep is iedereen die op zoek is naar een persoonlijk kunstwerk.

Niets gaat me weerhouden om uit te zoeken of ik dat nog nader kan specificeren 🙂

Vivienne McAlister
8 years ago

My target market are women who wish to be healthy on the outside as well as the inside and are conscious of the products they put on their skin – Are they safe? Are they as natural as possible and not filled with cheap chemicals? They are willing to spend that bit more on quality instead of going to the nearest chain store and buying the cheapest product available.

I predominantly meet my target audience through networking and word of mouth. The way I find I can hook onto customers the best is when they have the opportunity to actually try my products in person. I recently, therefore, introduced Pamper Parties into my profile which are free to host and to join.

I understand the importance of targeting a specific audience but it is incredibly difficult to commit to that and put it in practice every day when you are still small and struggling to pull in the revenue.

Monique Stevens
Monique Stevens
8 years ago

Demografisch: Mannen in de nederlandse bouw en industrie waarbij VCA een eis is, maar die of minimaal 3 keer gezakt zijn voor het examen of die uberhaupt leerproblemen hebben.

Belangrijkste probleem: Het niet behalen van het VCA diploma. Dit zorgt voor dreigende werkloosheid, pesterijen door collega’s, verlaging van het zelfvertrouwen.

Psychografisch: Type couch potato, op jonge leeftijd gestopt met school. Leren door te ervaren, hekel aan boeken lezen.

Wat ik lastig vind is de vraag of dit werkelijk mijn doelgroep is. Het zijn nl de werkgevers waar deze mannen werken die de factuur doorgaans betalen.

Marischka Setz
8 years ago

Hi Monique,

Wat je schetst is een typisch B2B probleem: de beslisser en betaler is iemand anders dan degene die het ‘consumeert’. Je ontkomt er niet aan je op beide doelgroepen te richten. Maar daarvoor heb je wel een profiel van beide doelgroepen nodig. Alleen dan kun je ze ook beiden actief en effectief benaderen.

Het is zo gemakkelijk het voor een ander te zien… Waarom vind ik dit voor mezelf dan zo moeilijk??! 🙂

Mia Brouwer
8 years ago

Totaal nieuwe ideeen voor een totaal nieuwe doelgroep en totaal andere business.

Ik ga opnieuw en zo precies mogelijk mijn doelgroep specificeren.

Wat is hun inkomen, waar wonen ze, welke leeftijd, wat willen ze om hun leven meer diepgang te geven etc. etc. etc. Ik heb al hulp ingeroepen om met mij in eerste instantie te brainstormen en dan moeten we onderzoek doen of er idd behoefte is aan wat ik wil gaan bieden.

Joyce Beckker
8 years ago

Met Mother Earth Gifts hebben we als doelgroep hardwerkende 35-plussers met affiniteit voor edelstenen die op zoek zijn naar meer passie en rust in hun leven.

Hiernaast ben ik mijn bedrijfsactiviteit ‘Miskraam Verwerken’ aan het opzetten. In eerste instantie richt ik mij op vrouwen die recentelijk of in hun verleden een miskraam hebben gehad en daar (nog) last van ondervinden.

Nisandeh’s vraag komt als geroepen omdat ik voor beide activiteiten bezig ben de exacte doelgroep nauw te definiëren.

Geranna Steenbeek
8 years ago

In mijn webshop is wat ik noem clubwear verkrijgbaar. Sexy jurkjes, pikante lingerie, kousen en meer. Ik wil mij richten op de dames en meiden die er hun werk van gemaakt hebben mannen (en soms ook vrouwen) te pleasen en te teasen. Deze dames werken in een privéclub, een privéhuis, als escortdame of op een andere wijze. Een subdoelgroep is de dame en/of meid die samen met haar vriend / man parenclubs bezoekt en er ook verleidelijk en sexy uit wil zien.

Ik ben nog een manier aan het zoeken om de doelgroep op een efficiënte manier te bereiken en er een klantenbestand mee op te bouwen.

Martijn Luimes
Martijn Luimes
8 years ago

Ik heb eigenlijk nooit nagedacht over mijn doelgroep. Iemand gaf aan interesse te hebben en ik deed mijn ding als ze besloten bij me te komen voor gitaarles.

Na de Business Bootcamp zie ik meer het belang van een doelgroep en daarmee ook een betere focus van mijn product of mijn expertise.

Het enig dat me weerhoudt om me toe te spitsen, is het idee dat er niemand overblijft als klant. Mijn mindset hierin mag nog wel flink veranderen en ik weet dat dat door dit seminar gaat gebeuren. Het ontbreekt mij ook aan kennis hierin, dus ik heb er nu al heel veel zin in.

Carla Wilhelm
8 years ago

Ik ontwerp tuinen voor …. iedereen. Ik weet nog steeds niet goed hoe ik mijn doelgroep moet inperken. Juist omdat het zo leuk is om een tuin te ontwerpen die past bij de eigenaars. Of dit nou een Japanse tuin is, een moderne of een weelderige.

Collin Leijenaar
8 years ago
Reply to  Carla Wilhelm

Hoi Carla, Met welke soort klanten haal je de meeste omzet en kun jij je meeste creativiteit kwijt (geeft meeste voldoening)? Kijk eens naar hun inkomen, locatie, soort mens, hun interesses. Het kan echt helpen je bedrijf een boost te geven hier naar te kijken. Heel veel succes ermee!!

Willy Hellmann
Willy Hellmann
8 years ago

Bezig met het schrijven van een ondernemersplan. Mijn doelgroep zal worden:

“alle bedrijven die werken op afspraak of met reservering”

Dit zal nog ik zeker nog verfijnen omdat het om verschillende branches en soorten bedrijven gaat.

Ik zie uit naar de volgende lessen!