Wat doe jij beter dan wie dan ook?

5355 views | 151 reacties |
shares

Tijdens een pauze in het afgelopen Business Bootcamp kwam een jongeman naar me toe met een idee voor een miljoenenbedrijf. Hij was slim, getalenteerd en gepassioneerd – precies de eigenschappen die ik graag zie in een ondernemer. Ik luisterde naar zijn plan want ik vond het inderdaad een goed idee.

Twee minuten later in het gesprek, begon hij over nog een ander idee. En nog een minuut later, wéér een ander idee. Misschien denk je: ‘Nou, maar liefst drie goede ideeën in één plan, dat komt wel goed…’

Mispoes!

Ik zal je vertellen hoe ik op deze enthousiaste ondernemer reageerde. Ik zei: “Beste jongeman, van goede ideeën gaan er dertien in een dozijn”. Natuurlijk drukte ik niet gelijk zijn enthousiasme de kop in, integendeel. Ik wilde hem duidelijk maken dat hij zijn energie moet focussen op één idee.

Want wat gebeurt er als je drie producten of diensten tegelijk wilt lanceren? Juist…helemaal niets!

Zelfs om dat éne miljoenenidee te implementeren moet je bergen verzetten. Denk aan strategisch planning, productontwikkeling, marketingcampagnes opzetten, financiering regelen, administratie, de juiste mensen voor je laten werken, om maar wat te noemen.

Een idee tot een succes maken, betekent hard werken, of liever, GERICHT WERKEN.

Trap niet in de valkuil dat je teveel tegelijk wilt doen.

In plaats van jezelf gek maken met teveel ballen in de lucht… 

…word DE BESTE IN het leveren van DAT ENE DING waar jouw klanten naar snakken. Of het nu gaat om een product of een dienst, focus op datgene waar jij goed in bent en waar geen concurrent aan kan tippen!

De beroemdste opera sopraan in de Verenigde Staten, Beverly Sills, zei ooit: “Mijn theorie is dat mensen een superster worden omdat ze één ding beter kunnen dan wie dan ook in de wereld.”

Dit idee spreekt mij ongelooflijk aan, omdat het zo ontzettend van toepassing is op zakendoen.

Het goede voorbeeld

Een klein bedrijf uit Atlanta, VS, maakt patio’s (decks). Lees hieronder hoe zij zich onderscheiden als de beste in een zeer competitieve markt:

“Onze patio’s zijn niet voor iedereen. Wij geloven in een basisprincipe voor ondernemen: Als je alles probeert te doen, doe je niets goed. Daarom hebben wij ervoor gekozen om ons te focussen op een bepaald type klant en het bouwen van een bepaald type patio. Elk ander type werk wijzen we af.”

Wij bouwen geen hekwerken, wij renoveren geen kelders – alleen patio’s. Als Atlanta Deck een missie heeft is het: ons aandeel leveren in het bijeenbrengen van families; een speciale ruimte creëren die familieleden uitnodigt elkaar juist op die plek op te zoeken.” Nee, we kunnen de wereld niet veranderen door patio’s te bouwen, maar we kunnen een verschil maken.” (uit: Atlanta deck home page)

Vele bekende grote bedrijven zijn begonnen met slechts één ding beter doen dan wie dan ook:

  • Amazon verkocht alleen boeken en het werd de beste boekenverkoper op aarde
  • Google begon als de beste zoekmachine op het internet
  • Facebook kende een start als het beste sociale netwerk voor studenten

Deze bedrijven gingen zich pas met andere dingen bezighouden, nadat ze hadden bewezen de beste te zijn in hun categorie.

Wat is jouw categorie?

Vind het probleem dat jij gaat oplossen en bepaal welke type klant voor jouw oplossing wil betalen. Haal vervolgens alles uit de kast en word de beste die jij kunt zijn op jouw gebied. En belangrijk: zet alle andere ideeën voorlopig in de ijskast – hoe briljant ze ook mogen zijn en hoe moeilijk je dit ook vindt. En maak gebruik van de hulp die voorhanden is: de Business Bootcamp zit boordevol tools, tips én deelnemers die je kunnen helpen met deze belangrijke keuze.

Focus, focus, focus en de rest volgt…  

Ik ben zo benieuwd, wat is dat ene ding voor jou?

Laat me weten in het commentaarveld hieronderWat kun jij beter dan wie dan ook? Of, wat houdt je tegen om te kiezen voor één idee? En als je hebt gekozen: welke tip(s) heb jij voor degenen die nog moeten kiezen?

Op jouw succes, Nisandeh

PS. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
151 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Coen Tuerlings
Coen Tuerlings
8 years ago

Ik weet alles van klankontspanning, klankmassage en het trainen van professionals in onze Soundfulness methode. Met deze Methode help ik ze om hun cliënten succesvol te laten ontspannen en te ondersteunen bij acceptatie.

Voordat ik bij Open Circles trainingen heb gedaan was ik vooral gericht om alle mensen onze ‘fantastische’ methode te laten ervaren. Door mijn enthousiasme, passie en doorzettingsvermogen heb ik in de jaren een groot klantenbestand opgebouwd.

Helaas door de enorme diversiteit aan wensen en behoeftes van de klanten werd een deel van deze lijst een ‘ex-client’ lijst. We kunnen niet iedereen optimaal tevreden houden.

Nu richt ik me speciaal op professionals die zelfstandig Soundfulness klankontspanning willen toepassen in hun eigen werkveld. We ondersteunen nu vanuit de behoefte van de klant. ‘Wat heb jij nodig om professioneel en zelfstandig Soundfulness klankontspanning te geven?’

Het mooie is dat ik nu optimaal mijn passie en kwaliteiten kan doorgeven. Ik werk met mensen die net zo enthousiast zijn als ik en graag mijn kennis en ervaring willen ontvangen.

De tip die ik graag geef is deze:
– Onderzoek waar jij goed in bent, waar jij passie voor voelt en waar je graag meer van wilt weten.
– Zoek dan die klanten op die hier goed in willen zijn, passie voor hebben en graag in willen leren.

Dan heb je een ‘perfect match’

Django Blok
8 years ago

Hoi Nisandeh,

Je hebt helemaal gelijk. Ook ik heb meerdere ideeën in mijn hoofd, maar ik heb een groot probleem. Ik kan niet kiezen!
En daardoor kom ik inderdaad maar niet verder dan waar ik nu sta.
Kun je ook advies geven? Hoe zet ik die stap op weg (en laat ik al die andere leuke waardevolle ideeën achter me?)

– Webshop fotograaf
– Speelgoed reparateur
– App designer
– Klantbeleving optimalisatie
– Improvisatie muzikant
– Rondvaarten met een sloep
– Fotograaf voor kinderfeestjes
– Bemiddelaar vrijetijdsbesteding

Help!

Anita Brinkman
8 years ago
Reply to  Django Blok

Hoi Django,

Ik vind ‘bemiddelaar vrijetijdsbesteding’ wel heel leuk klinken. Ik ontwikkel een programma voor vrouwen met jonge kinderen om hun ‘zin in eigen dingen’ weer terug te krijgen, maar soms moeten ze dan eerst nog uitzoeken wat dat is. Kun je daar iets mee?

Gr Anita

Helmy Kleinlugtenbeld
8 years ago
Reply to  Django Blok

Kan inderdaad lastig zijn Django.

Waar haal je het meeste plezier uit? Wat kost je geen energie als je het doet? Wat is jouw droom… welke van deze ideeën zou daarin voorkomen als zijnde jouw bron van inkomsten? Wat zou je zeker doen, ook als je er niet voor betaald zou krijgen?

Vraag een aantal verschillende mensen in je omgeving wat ze het beste bij je vinden passen. Het gaat om wat je het beste kunt… beter dan wie dan ook ter wereld. Laat je dus niet afleiden door je creatieve knobbel!

Succes met kiezen 🙂

John Verbruggen
8 years ago
Reply to  Django Blok

Ik denk als je het simpele principe van Follow the money volgt denk ik dat je een aantal ideeën snel kunt schrappen.

Fotograaf van kinderfeestjes? Dat fotograferen de moeders zelf wel.
Webshopfotograaf? Het wemelt van de witte flitsboxjes en setjes. Dat doen de meeste webshop eigenaren ook zelf.

Daar zit geen of nauwelijks geld.

Als ik naar de potentie van je ideeën kijk zou ik voor App designer gaan. Booming markt (B-to-B) en waarschijnlijk het makkelijkst om profitable te maken.

Hopelijk heb je er wat aan.

Dieneke Klarenberg
8 years ago

Ook ik had zoveel ideeën, ouders met relatieproblemen, kinderen, rouwverwerking, leerkrachten…..
Het kwam steeds meer samen.

Ik help moeders om in balans te komen. Hierdoor is er ook meer ruimte voor de opvoeding. Kinderen zijn zo puur, meestal heeft de opvoeder een steuntje in de rug nodig.

Sylvia de Goede
8 years ago

Mijn bedrijf Energy-Coaching is absoluut de specialist in Nederland om ondernemers echtparen bewust te maken van de verschillen tussen mannen en vrouwen energie.

Uit eigen ervaring, ook als onderneemster een ondernemer als partner te hebben gehad, weet ik maar al te goed hoe verschillend we als man en vrouw communiceren.

En als je een ondernemers echtpaar bent, heb je een extra uitdaging hier in.

Bewust te zijn van deze verschillen maakt dat je prive en zakelijk succesvoller bent.

Met alle plezier deel ik mijn kennis, dus laat me weten als ik je kan helpen.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

Hoi Sylvia,
Dat vind ik een heel boeiend thema.

Heb je hier geen boeken of teksten over geschreven?

Dat zou me namelijk wel interesseren!

Iedereen is ook welkom om me te contacteren op facebook.

Groeten!

Ad van Buel
8 years ago

Waar ik het allerbeste in ben, is het maken van organisatieschema’s voor bedrijven — groot of klein, dat maakt niet uit.

Het Organiseerbord, daar ligt mijn grootste deskundigheid.

Eerst maak ik duidelijk WAT het waardevolle eindproduct van de organisatie als geheel is. Dat is namelijk wat we met zijn allen aan het produceren zijn. Daar mag geen verwarring over bestaan!

Daarna verdelen we dat in producten per hoofdfunctie (levering, verkoop, financiën, enzovoort).

Vervolgens kijken we hoe elke functie van elke medewerker bijdraagt aan dit geheel.

Zo wordt alles duidelijk:
– wat we met zijn allen aan het doen zijn;
– wat de resultaten zijn van de verschillende delen van de organisatie;
– wie waarvoor verantwoordelijk is;
– wat de verschillende meetpunten zijn;

Een goed organiseerbord is een levend iets. Het geeft:
– focus;
– meer resultaat;
– duidelijkheid;
– rust;
– een optimale samenwerking.

Je moet dit eens gezien hebben om te begrijpen wat het effect is van een goed organiseerbord — zelfs bij een bedrijf met slechts één of twee medewerkers!

Joke Nibbelink
8 years ago

Mijn kracht is dat ik goed ben in het combineren van gevoel en logisch denken. Daardoor zie ik snel verbanden, kan inspiratie geven en kan goed (bege)leiden. Zodra ik mijn oude valkuil “niet goed genoeg” kan los laten en me vol kan ontplooien zal ik De specialist worden op gebied van de connectie paard-natuur-mens.

Wat me wel even in de war brengt is dat ik na het Leef Lekker evenement met de 7 doelen aan de slag ben gegaan. Voelde voor mij erg goed om meerdere doelen te hebben. Het ene idee van dit artikel gaat dan over het grootste doel?

Groetjes

Gonny de Wit
8 years ago
Reply to  Joke Nibbelink

De 7 doelen die in het Leef Lekker boek staan, krijgen meer diepgang in de Breakthrough to Success en staan voor de doelen op verschillende gebieden.

Namelijk: zoals ik ze voor mij heb ingevuld.
1. Professional / business
2. Family
3. Relation / husband
4. Relation / friends
5. Learning / education
6. Health / body
7. Environmental / Contribution to

Dit blog gaat over doel 1.

Esther Molenaar
8 years ago
Reply to  Joke Nibbelink

Hallo Joke,

Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat Nisandeh dat bedoelt. Wel 7 doelen stellen, maar je focus houdenop 1 doel tegelijk.

En juist wat jij zegt focus op het grooste doel van die 7, want het kan maar zo zijn dat je andere doelen daarmee verband houden.

Succes!

Jacoline Steegstra
8 years ago
Reply to  Joke Nibbelink

Hallo Joke,

Inderdaad wordt in Lekker Leven gesproken over 7 doelen, maar naar mijn idee is het overstijgende doel dat doel waarmee je bijdraagt aan de wereld. Jouw hogere doel. En is dat een lange termijn doel. De doelen daaronder (herinner je de kerstboom) zijn de doelen van middellange en korte termijn, met helemaal onderaan de doelen, zo je wilt actiepunten, die je morgen al kunt uitvoeren.

De korte en middellange termijn doelen staan in lijn met je hogere doel, zodat je stap voor stap dit doel verwezenlijkt.

Bonnie Allart
8 years ago
Reply to  Joke Nibbelink

Hoi Joke,

Wat ik van de 7 doelen heb begrepen is dat het niet per se allemaal zakelijke doelen hoeven te zijn. Het gaat erom dat je bedreven raakt in het behalen van je gestelde doelen op zakelijk persoonlijk vlak. Het kleinste doel kan al een chocoladebol eten met je beste vriendin zijn.

Groetjes Bonnie

Leni Minderhoud
8 years ago
Reply to  Joke Nibbelink

Hi Joke,

De 7 doelen die je je moet stellen zijn andere doelen dan waar dit artikel over gaat. De 7 doelen zijn bijvoorbeeld je beoogde omzet, of zoveel klanten erbij of je helemaal verdiepen in de social media, voor een bepaald tijdstip et cetera.

Het doel wat Nisandeh hier beschrijft is je doelgroep en product/dienst. De kern van je bedrijf. Wat is je remarkable product en wat is je doelgroep, beide zo specifiek mogelijk. Ik kan bijvoorbeeld vrouwen, jongeren, pubers, kinderen, zieke mensen coachen maar ik heb gekozen voor 45plus hoger opgeleide mannen die werk zoeken of een carriereswitch willen.

Om succesvol te zijn stel ik 7 doelen die ik eind 2013 bereikt wil hebben, als
een nieuwe website
mijn contnuity program
mijn boek
verdubbeling van mijn omzet

Rob Stalenhoef
8 years ago

Mijn grote valkuil: te veel willen doen, te veel ideeën.
Ik kan moeilijk kiezen, zelfs bij de ijswinkel met die 40 smaken.
En soms dus ook zakelijk vind ik het moeilijk keuzes te maken.

Toch zal ik een aantal ideeën moeten laten varen om dé specialist te worden op mijn gebied.
Het komt goed!

Anne Buiskool
8 years ago
Reply to  Rob Stalenhoef

Ja en eh…Rob…wat doe je? en eh…wat is je eerste stap, gedachte? wat ga je laten vallen en wat ga je oppakken? Nieuwsgierig.

Cynthia Morlog
Cynthia Morlog
8 years ago

Ik ben op het moment nog aan het onderzoeken, wat wil ik en wat kan ik goed. Ik vind dat een grote uitdaging. Ik ben immers al 10 jaar aan het zoeken wat ik wil en wat ik goed kan. Mijn probleem is ook een zegen. Ik vind heel veel dingen leuk en interessant en ben ook ongeveer in alles even goed. En het is echt geen geintje, ik had zelfs op school voor alle vakken precies hetzelfde cijfer. Hoe handig of leuk ook zoals veel mensen denken. Vind ik het soms frustrerend. Ik merk dat ik behoefte heb aan focus en duidelijk doel voor ogen, maar er is zoveel…
Iemand nog tips…? 🙂

Sigrid van der Laan
8 years ago
Reply to  Cynthia Morlog

Hi Cynthia, misschien is het wat voor jou om je kerntalenten te onderzoeken. Zelf ga ik dat binnenkort doen bij Janny van Zuijlen (vanzuijlen-delijster.nl). Ik heb hier al goede dingen over gehoord, het gaat verder dan de meeste andere methodes om je talenten of kwaliteiten te ontdekken.

Net als jij had ik voor ieder vak precies hetzelfde cijfer en ben ik altijd maar aan het zoeken. Waar ik achter ben gekomen, is dat mijn linker en rechterhersenhelft precies evenveel ontwikkeld zijn. Leuk, zou je denken, maar daardoor kan je enorm aan het twijfelen raken. Heb jij dit wel eens getest? Als je geïnteresseerd bent, kan ik op zoek gaan naar de link van de test die ik heb gedaan. Laat maar weten.

Succes!

Ingrid van Houwelingen
Ingrid van Houwelingen
8 years ago
Reply to  Cynthia Morlog

Heel herkenbaar Cynthia ! Ik weet het ook nog niet echt en ik heb al 5 jaar een bedrijf (zonder focus). Ik heb nooit kunnen kiezen sinds ik klein was. Ook schoolcijfers vormden geen uitgangspunt voor mij, net als jij beschrijft. Ik wil nog zoveel uitproberen en leren en groeien en dan lees je dit …

Ik snap het belang van focus, zodat je je tijd en energie kan steken in 1 ding, dat kan ‘afronden’ zodat er daadwerkelijk iets geïmplementeerd wordt. Teveel ideeën dan is de kans dat er iets daadwerkelijk af komt, minder zo niet nihil.

Wat ik doe is: veel dingen uitproberen één voor één (focus in het klein) en kijken waar mijn energie hoog van wordt. Ik vind al vaak iets ‘leuk’ en het heeft mijn interesse maar het gaat er bij mij om waar ik ‘enthousiast’ van wordt. En omdat ik intravert ben maak ik dat concreet via: waar ga ik sneller van spreken als ik erover vertel, van wat ga ik glimlachen als ik het doe, heb ik de focus als ik ermee bezig ben, waar ben ik echt trots op als ik het af heb. Ik luister veel naar mijn gevoel en lichaam. Maar het meest let ik op mijn energie: gaat die omhoog, blijft ie vlak of daalt ie na een tijdje. Zo probeer ik veel dingen uit om te kijken welke interesses sterk zijn waarop ik reageer.

En dan als ik van al die interesses een paar sterke heb, ben ik ervan overtuigd dat ik de rode lijn ga zien want blijkbaar passen die dingen dan echt bij mij. En daar ga ik dan mijn bedrijf op uitbouwen.

Deze aanpak werkt bij mij, al neemt het wel veel tijd in beslag om uit te proberen omdat alles om mij heen leuk en interessant is en ik continu wil groeien en leren 🙂

Wellicht kan zoiets ook voor jou werken 🙂

Yvonne van der Laan
8 years ago
Reply to  Cynthia Morlog

Dag Cynthia,

Misschien kun je denken “in projecten”. Dat pas ik zelf ook regelmatig toe. Ik heb best een druk en veelzijdig bestaan (alleenstaande moeder van twee tieners, een baan van 3 dagen p/wk in de gezondheidszorg en daarnaast geef ik muziekles aan huis, schrijf ik poëzie en maak ik beeldende kunst, deels ter illustratie van mijn eigen schrijfwerken en deels vanuit opdrachten) maar juist die veelzijdigheid houdt me in balans, doordat ik heel veel dingen doe die me inspireren, ontspanning en voldoening geven en waarvan ik weet dat andere mensen er blij van worden.

De kracht zit hem in het focussen op één ding tegelijk, vandaar mijn term “denken in projecten”. In mijn jaren als leerkracht in het basisonderwijs heb ik behoorlijk leren “schakelen”, van het ene vak naar het andere vak, van de ene klas naar de andere klas, van het ene kind naar het andere kind, van de ene vraag naar de andere vraag. Dat helpt me nu ook om te schakelen van het ene project naar het andere: op de dagen dat ik thuis ben, heb ik op vaste tijden muziekleerlingen. Intussen draait de was. Tijdens les ben ik alleen met die les bezig.

Heb ik daarna inspiratie om te schrijven, dan gaat alles aan de kant voor het schrijven. Heb ik wat afgerond, dan hang ik rustig de was op. Krijg ik inspiratie voor een lopende kunstopdracht? Dan gaat alles opzij om dáar aan te werken. Het klinkt misschien chaotisch, maar het geeft juist heel veel vrijheid om zelf te kunnen bepalen wat je wanneer doet, wat per momentum het beste voelt en zo ben ik ook optimaal productief. Én ik pak mijn momenten rust ook wanneer ik daar behoefte aan heb: even rustig koffie drinken. of een half uurtje mijn ogen dicht als dat nodig is. Dan kan ik daarna weer volop aan de slag. Een groot voordeel is natuurlijk dat ik thuis bezig ben.

En, niet te vergeten: “vang” je ideeën! Schrijf het op, dan staat het op papier en dat geeft weer ruimte in je hoofd, én je kunt het altijd naderhand, wanneer jouw moment dáár is, weer oppakken. Of niet, want je hoeft ook niet met alles iets te doen. Maar het maakt allemaal deel uit van jouw creatieve proces, van jouw bewustwording, van jouw groei.
Zo ervaar ik het, en voor mij werkt het.

Hopelijk inspireert het anderen ook.

Warme groet,

Yvonne

Han van Goeverden
8 years ago

Focus. Het klinkt zo simpel en ik weet dat het klopt.
Intussen verzuip ik in de onderwerpen die me bezig houden.

Om te beginnen verdeel ik mijn aandacht tot ”brood op de plank” op de korte termijn en investering in de lange termijn.

Mijn missie heb ik scherp: mensen helpen hun woonsituatie te verbeteren, maar de invulling is nog divers:
– individueel advies bij bouwen en verbouwen (hobby?)
– corporaties helpen duurzame klantcontacten op te bouwen als antwoord op de legitimiteitscrisis (ben dit aan het toetsen in de markt)
– kopers die hun hypotheek niet rond krijgen op weg helpen via Huis en Lease (concrete kans)
– het collectief organiseren van duurzaamheidsmaatregelen aan woningen in een buurt of complex (kwam toevallig langs en past mijn mijn kwaliteiten en passie)
– Het adviseren van zelfbouwgroepen (heb ik met veel plezier gedaan, maar de markt ligt nu even stil.

Ik moet dus kiezen. En zolang ik het niet weet sparren met mijn mastermind groep en zoveel mogelijk mensen. Pas als ik een duidelijke focus heb kan ik beginnen aan mijn nieuwe website, mijn blogs en het gericht penetreren van de markt.

Marijke Willems
7 years ago

Oei… Zo herkenbaar! Ik heb zoveel ideeën en ben bang iets te missen. Maar…. Doordat ik zoveel ideeën heb bestaat de kans dat ik van alles een beetje doe en niets van alles. Van implementeren komt het niet! Ik heb nu een aantal doelen op een poster gemaakt en daar ga ik me de komende tijd op focussen. Daarna zie ik weer verder 🙂

o richt ik me nu op het mentaal sterker maken van wedstrijdruiters en hondengeleiders zodat zij beter kunnen presteren op wedstrijden/examens. Het mooie van mijn programma is dat de tools ook in het dagelijks leven kunnen worden toegepast en zeer waardevol zijn. Spannend, focussen, door de angst om op het verkeerde paard te wedden. Maar beter 1 focus en iets geïmplementeerd dan heel veel ideeën die ideeën blijven.

Josephine Wierdsma
8 years ago

Poging 1:

Enthousiast wilde ik mijn reactie geven dus begon ik te typen.
Al binnen 2 zinnen liep ik vast.
Ik kon nog steeds niet verwoorden waar ik nou zo goed in ben.

Vandaag poging 2:

Waar ik in uitblink!
– Invoelen en begrijpen van emoties en gevoelens.
– Kunnen kijken naar de verschillende lagen binnen mensen waarom ze doen en laten wat ze doen en laten.
– Analyseren van gedrag en psychische processen en snel de zere plekken weten.

– Ouders en kinderen bij elkaar brengen, middels gesprek.
– Hen respecteren en stimuleren in hun kwaliteiten en behoeften.

Mijn kwaliteiten zet ik in voor het welzijn van kinderen en hun ouders.
Ik help hen specifiek bij het geven en het genieten van de seksuele opvoeding.
Anders dan gewoon richt ik mij daarbij op de basisschool-tieners en hun ouders.
In het gesprek tussen hen ligt de sleutel tot succes.
Daar kan geen voorlichtingsboekje tegenop.

Liefs voor iedereen,
Josephine

Martine Verweij
7 years ago

Ik ervaar op dit moment aan den lijve dat ik bergen moet verzetten om 1 idee goed neer te zetten. Het blijkt ontzettend veel werk te zijn om alles in de puntjes te regelen, zoals een strategische planning, productontwikkeling, marketingcampagnes opzetten etc.

Het ene ding voor mij is het Mandala-systeem. Een unieke leermethode om alles over het gebruik van planten te leren. Speciaal voor mandalaliefhebbers die moeite hebben met het onthouden van veel informatie.

Lucia Sandaal
Lucia Sandaal
8 years ago

Ik ben vastbesloten de beste weddingdesigner te worden. Eerst dacht ik dat ik dan ook weddingplanner en weddingdesigner moest zijn, maar ik heb nu besloten die diensten uit te besteden en me te focussen op het ontwerpen van mooie bruiloften die het verhaal van het bruidspaar vertellen.

Anne Buiskool
8 years ago

Oke, 1 ding he?
Daar komtie:

Ik help ouders die gescheiden zijn en gaan scheiden met een scheidings-ceremonie.

Een drieluik
3 gesprekken vooraf. twee apart, één samen.
De ceremonie met of zonder kinderen
3 gesprekken over de emotionele kanten van het samenwerken met een ouderschapsplan

In Japan is de ceremonie ingeburgerd: youtube.com/watch?v=K6wUl32HkDs
Ik vertaal het samen met de ouders naar de eigen situatie, met eigen rituelen en gebeurtenissen.

Wie meer wil weten: samenwijzer.net

Karin van Toor
Karin van Toor
8 years ago

Geweldige timing. Ook ik worstel met een veelheid aan activiteiten. Sinds kort ben ik er uit.

Ik heb 2 ondernemingen, een eigen Pianoschool en Musica EduArta dat kunst en muziek integreert in educatie en dit toepast in workshops en projecten op basisscholen.
Enerzijds betaald mijn Pianoschool goed en loopt ook goed, maar aan de andere kant is er grote behoefte aan workshops van Musica EduArta, leerkrachten en leerlingen zijn bijzonder enthousiast, maar er is geen budget voor (over).

Drijfveer voor Musica EduArta is het vervullen van een behoefte aan ander onderwijs en inspirerend onderwijs voor (hoog) begaafde kinderen.

Op dit moment heb ik besloten voorlopig niet naar de basisscholen te gaan, maar dit concept uit te werken binnen mijn Pianoschool. Al jaren is mijn slogan ‘meer dan pianoles alleen’. Naast pianoles ontdekken waar jouw kracht ligt binnen de meervoudige intelligentie en hoe dit toe te passen op school , uitdagend materiaal aanbieden aan (hoog) begaafde kinderen en begeleiding aan de ouders om de kinderen optimaal te begeleiden.

Anne Buiskool
8 years ago
Reply to  Karin van Toor

Mooi, je ontwikkeling Karin.

Zou het een idee zijn om vanuit de scholen een passief inkomenstroom te genereren zodat ze dit wel kunnen betalen.

Bijvoorbeeld met de muzikanten van school (docenten, leerlingen) diverse opnames van uitvoeringen maken, cd er van maken en die op diverse dagen of via de website verkopen. Als je dat ook nog eens koppelt aan de muzieklesstof dan is de kans dat het verkocht wordt ook nog eens groter.

Succes

Gonny de Wit
8 years ago
Reply to  Karin van Toor

@ Karin. Wat als jij je Pianoschool als bedrijf op de kaart gaat zetten?

In plaats van 10% te reserveren voor contribution – jij 10% geeft in de vorm tijd van Musica EduArta ?

Patries Post
8 years ago

Jaaaa helemaal mee eens focus focus focus… momenteel ben ik mijn boek aan het schrijven..”.leer je gezicht lezen” en ik doe nu even helemaal niets anders.. ben totaal gefocust op het schrijven van mijn boek en dit is af na de zomer… het geeft me zo’n spirit… Ik zeg NEE tegen andere dingen… maar de focus geeft me een flow!!!

Walther Walraven
8 years ago
Reply to  Patries Post

Ik ben benieuwd naar de kunst van gezicht lezen. Wij zijn fotografen van het gezicht en willen graag focussen op dat gezicht.

Heb je al een manuscript?

Lisette Schoenmaker
8 years ago

Als de Verbouwingsarchitect help ik hoogopgeleide, ondernemende vrouwen bij het verbouwen van hun (klus)huis tot een ruim en gezellig thuis.

Sinds februari dit jaar ben ik me echt gaan richten op dit type projecten, gaan bloggen voor mijn doelgroep. En echt, het werkt!

Doodeng vond ik het in het begin. Maar neem van mij aan, het voelt als een bevrijding. Je kan je compleet focussen. En veel makkelijker en helder keuzes maken. Bovendien is het zoveel makkelijker om met je doelgroep in gesprek te gaan.

DOEN!!!!!!

Ron Scheerder
8 years ago

Ik heb een tijdlang een vrij diverse arsenaal aan diensten gehad. Een aantal diensten waren: Tai Chi lessen. Tai Chi workshops voor bedrijven, massage, stress coaching.

Door Open Circles werd ik erop gewezen dat het beter is een grote vis in een kleine vijver te zijn dan een kleine vis in een grote oceaan. De doelgroep dus beperken en focus houden op de diensten die daar het beste bij aansluiten en waar ik ook in excelleer. Dat was een zeer belangrijk inzicht.

Dit heeft ertoe geleid dat ik vrijwel alle diensten heb gestopt en mij, samen met een partner ben gaan richten op vrouwen die voor eens en voor altijd uit de dieetgevangenis weg willen.

We hebben onze hele marketing machine daar op ingericht, met als gevolg dat onze mailinglist dagelijks groeit.

We zijn nu 1 jaar onderweg, waarbij we het best moeilijk hebben gehad, omdat we weer van voor af aan begonnen. Doordat we bleven geloven in de dienst zijn we door blijven gaan.
Zoals tijdens de trainingen ook wel wordt aangegeven: Get in line and stay in line, No matter what!

Dat hebben we gedaan en we zien nu dat het aantal aanmeldingen voor onze workshops in een stroomversnelling komt. Het zou ons niets verbazen als we binnenkort op diverse locaties wachtlijsten hebben.

Ik ben ervan overtuigd dat we dit alleen hebben kunnen realiseren door ons te richten op de specifieke doelgroep en daar ook continue de focus op te houden.

Daarnaast blijven we bezig om onze dienst nog beter en sterker te maken om de Wow factor te vergroten. We zijn nu zover dat we met recht kunnen zeggen dat ons programma uniek is in Nederland en waarschijnlijk ook daarbuiten.

Francine van Rosmalen
8 years ago

Deze reminder komt op een goed moment, want ik wilde juist bedenken wat ik uit kan breiden om klanten te werven. Daarmee zou ik verder van mijn passie en visie drijven (zorgen dat vrouwen zich krachtig voelen, zodat ze als actieve spil in de samenleving een betere bijdrage kunnen leven aan hun eigen leven en dat van anderen) en dat wil ik juist voorkomen. Ik wil mijn hart volgen, omdat ik dan doe waar ik goed in ben. Dus, gelukkig, daar is de focus weer.

Marga Sijm
8 years ago

Hallo Francine,

Ik lees dat je ook met vrouwen werkt en ze krachtiger en sterker wil maken.
Ik doe hetzelfde met gebruikmaking van een therapie-vorm, het Transformatiewerk.

Is het een idee om in contact te komen via LinkedIn en te kijken of we elkaar kunnen versterken??

Anne Buiskool
8 years ago
Reply to  Marga Sijm

Hallo Marga
Beetje kritisch misschien, maar dat mag hier he?,
We helpen er elkaar mee.

Als ik lees dat je vrouwen krachtiger en sterker wil maken, dan trek ik een beetje terug.
Wanneer er zou staan: dat je vrouwen helpt om krachtiger en sterker te worden, dan veer ik weer voorover
Dat kleine verschil zou voor mij precies maken waarom ik wel of niet verder zou lezen.

Succes
Anne

Paulien van der Geest
8 years ago

Wij zijn een reisorganisatie met als credo Go Fair. Go Local. Onze persoonlijke interesse ligt in gebieden waar Nederlands erfgoed is, zoals Indonesie, Suriname, Antillen en Zuid-Afrika.

Onze focus ligt nu op Indonesië.
We zijn gaan uitbreiden naar Zuid-Afrika. Inmiddels hebben we ontdekt dat hier een nieuw expert team op moet komen, met een eigen website en complete focus hierop.

Maaike Frankena
8 years ago

Hoi Paulien,

Ik ken zelf een paar lokale plaatsen waar je mooi naartoe kan reizen en ken daardoor weer netwerken die je verder kunnen helpen met je mooie idee. In Zuid afrika is zeker een markt voor jou idee! Succes!
Zo, nu weer even focussen op mijn eigen ding, ahum 🙂

Jessica Krul
8 years ago

Ik bied nog steeds een aantal verschillende diensten ongeveer de helft van wat het was aan voor mensen met eigen paarden die de ideale vakantie stalling zoeken voor vakantie

Ik heb nu eindelijk meer focus gelegd op de doel groep die hier het meeste op ons vakantie bedrijf tegen kom…. ouders met kinderen het is gewoon een paradijs hier voor de hele familie en dat heb ik nooit ingezien???????

Tot de afgelopen Business Bootcamp ik keek altijd zoals een paard over de heg naar de buren daar leek het gras echt veel groener ….terwijl het gras aan mijn eigen kant tot knie hoogte was gegroeid alle mogelijkheden stonden letterlijk voor mijn voeten rijp om te maaien.

Thanks for reading have a fine day.

Karen van den Brink
8 years ago

Focus: Leeflust.

Begeleiden van vrouwen die van hun eetproblemen af willen komen. Die voorgoed een streep willen zetten onder hun eeuwige strijd met eten en hun gewicht, zodat ze weer een leuk jurkje aan kunnen trekken.

Zonder nieuw dieet, maar door antwoord te krijgen op de vraag: “Waar honger je werkelijk naar?”

Lichter leven en weer lust in leven. Kortom Leeflust is mijn focus.

Rozemarijn van der Vinne - van Renssen

Waar ik erg goed in ben is dat wat mensen beleven in hun hoofd om te zetten in beeld. Letterlijk: je krijgt dan dus een soort ‘theater van de geest’. Ik kan hen ook helpen het onbewuste neer te zetten, dat wat hen tegen houdt of juist dat wat ze verlangen. Dit geeft heel veel inzicht en mooier: mensen komen in aanraking met hun potentie. Door de vervulling van je verlangen te spelen, ervaar je in de ‘symbolische werkelijkheid’ hoe het zou zijn; vervolgens kan je deze ervaring meenemen en integreren in je dagelijkse praktijk.

In mijn therapiepraktijk ben ik al veel meer aan het specialiseren in deze vorm van ‘MindTheater’. Hierdoor kan ik mij al veel beter op de markt zetten.

Maar mijn doelgroep weet ik echt nog niet. Het staat al sinds de Business Bootcamp op mijn lijst om te bepalen. Maar wat ik bedenk wijzigt nog met de dag. De klanten die ik nu heb zijn ook nog ‘van alles’. Ik kan wat klanten betreft nog niet mijn ‘ideale klant’ voor me zien.

Heeft iemand tips (eventueel in de vorm van boeken) over ‘hoe kies je je ideale doelgroep?’
(de vraag: waar gaat je hart naar uit, en waar krijg je vooral energie van stel ik mijzelf wel, maar ik kan ‘m nog niet beantwoorden. Na iedere therapiesessie ben ik weer enthousiast over een ander ‘type’ klant. Nou ja, ik kan er een paar uitsluiten – gelukkig 😉 – )

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

Hoi Rozemarijn,

De vraag die mij hierbij hielp was:

“Wat zijn de eigenschappen van de mensen met wie ik het liefste zou samenwerken?”

Door het opschrijven van die eigenschappen werd me veel duidelijk: bijvoorbeeld dat ik niet per sé met de moeilijkste mensen moet samenwerken, maar ook met gemotiveerde mensen kan werken. Althans aanvankelijk.

Het antwoord dat ik de eerste keer hierop gaf op een rustig moment, dat houd ik als het meest waardevol. De volgende keren begon ik er teveel over na te denken en werd mijn antwoord inderdaad ook troebel.

Misschien ben je hier ook iets mee.
Daarnaast gaat het hem er volgens mij ook gewoon om soms een keuze te maken. Het is menselijk, maar niet nodig om hier teveel over te piekeren.

Een andere techniek is om het anderen te vragen: dat kan ook heel veel waardevolle inzichten geven: “Welke doelgroep vind jij het beste passen bij me?”

Lieve groeten en veel succes!

Rozemarijn van der Vinne

Hoi Rozelinde,

Dank voor je reactie. Ik herken mij daar inderdaad in.

Ik denk dat mij ook helpt zoals Sigrid hier boven schrijft, blijven doen in de lijn van mijn passie, en dan komt er wellicht meer een antwoord op de vraag ‘voor wie’.

Ik vond het wel een eye-opener dat toen ik ‘mijn ideale klant’ voor mijzelf beschreef, ik ook heel wat klanten blijk te hebben die niet ‘mijn ‘ideale klant’ zijn. Zet mij ook wat aan het denken wat die klanten dan op mijn pad brengt of ‘hoe ik die dan wel aantrek’.

Mireille Mettes
8 years ago

What I discovered, is that I listen really well to the experts. Those who have gone the path before me, have taken many steps and crossed quite a few hurdles that I now don’t need to stumble upon. Thank you, experts, for doing all that work! Thank you Nisandeh, for inspiring me and so many others!

My business is taking a huge step, very fast, because I listen to the experts AND I do what they suggest me. I implement like crazy. The best part: I have so much more energy and need less sleep. My business grows, my relationship grows, it spreads out to all the areas of my life. WONDERFUL!

Because I can keep my energy high, I attract many successful people that help me move forward. Thank you for showing us the Joint Venture-idea! I don’t know yet exactly what it means, but I feel it is already happening!
I only did Business Bootcamp, Elements of Success and Leef Lekker and am looking forward to the Business Bootcamp in October to register for all the trainings.

Thank you for all the wisdom and manifestation!
With deep gratitude, Mireille Mettes

Anne Buiskool
8 years ago

WoW wat een dankbaarheid…zal ik dan maar vertellen wat je niche is? Ik ben er voor naar je website gegaan en kwam er achter dat ik al jaren geleden van de MIR methode heb gehoord en het ook heb toegepast. Grappig dus om je nu hier te ontmoeten.
Maak gebruik van dit prachtige platform, niet alleen om dankbaar te zijn maar ook om elkaar te vertellen wat we doen, zodat we elkaar kunnen helpen.

Annemiek de Nijs
8 years ago

SCHILDEREN is mijn passie.

Net als Esther Molenaar heb ik ook die ‘ongoing energy’. Bij mij is dat voor alles wat met verf heeft te maken.

Het verwerken van allerlei soorten verf kan op veel manieren en er komen dagelijks weer nieuwe ideeën voorbij. Die schrijf ik overigens op om later nog eens naar te kijken.

Op dit moment heb ik idd meer dan genoeg om 1 nieuw product in de markt te zetten, daar ligt mijn focus dit jaar

Voor de rest van al mijn nieuwe ideeën is geen plaats meer op dit moment. (wel heeeel verleidelijk hoor… om toch te voldoen aan die vragen van mensen die merken dat je een expert bent op schildergebied!)

Je maakt ongewone mixen van schilder en tekenmaterialen met verbluffende resultaten.

Materiaal wat al jaren in de kast ligt (!) wordt eindelijk gebruikt omdat ik ze vertel hoe ze dat kunnen doen.

Mijn werkgebied is dus nauwer geworden omdat ik mijn product scherper ben gaan omschrijven.
Mijn target audience (iedereen die wil schilderen…) is nog niet scherp genoeg, in ontwikkeling zeg maar. Zoveel mogelijkheden….

Leni Minderhoud
Leni Minderhoud
8 years ago

Inderdaad een nieuw idee per week ….werkt niet…. je komt tot niks…Goed punt dat je wanneer je succesvol bent, daarna andere ideeen kan gaan uitwerken.

Ik heb ervoor gekozen om 45plus manneljke professionals die werk zoeken of een carriereswitch willen, te inspireren en te begeleiden naar een eigen bedrijf. Waarom? Omdat ik mannen begrijp die in de situatie zitten na een lang arbeidsverleden waarbij ze veel verantwoordelijkheid hadden, verantwoordelijkheid namen, ook voor hun gezin. En nu vast zitten, soms in een gouden kooi, soms in overtuigingen dat ze zekerheid willen of geen ruimte hebben om opnieuw keuzes te maken. En omdat ik een vrouw ben, een vrouw die ook een carriere als financial in het bedrijfsleven met een dijk van een salaris opgaf, om een carriereswitch naar een eigen bedrijf te maken.

Mijn methodiek van begeleiden leg ik nu vast in een boek, er komt een continuity programma en een nieuwe website. Nog meer plannen die allemaal met dit doel te maken hebben. Focus werkt, merk ik dit jaar en steeds meer mannen vinden me met deze vraag.

Dave de Lange
8 years ago

Het is een zegen en een vloek om constant nieuwe ideeën te krijgen. Ik heb er ook last (en plezier) van.

Mijn oplossing is om mijn ideeën lekker te laten komen, op te schrijven wat eventueel interessant zou kunnen zijn en me te blijven focussen op de ideeën die het bereiken van mijn doelen dichter bij brengt.

Josephine Wierdsma
8 years ago
Reply to  Dave de Lange

Hoi Dave,

Meer dan eens heb ik met plezier een comment van jou gelezen.
Je lijkt me een warm en wijs mens.

Ik verbaas me dan ook steeds sterker bij de foto van jou,
welke zo streng en zakelijk op mij overkomt.
Deze doet jou mijns inziens ernstig tekort.

Wilde ik allemaal even delen.

Warme groet.

Dave de Lange
8 years ago

Hi Josephine,

Dat heb ik al eens eerder gehoord. Haha!
Ooit heb ik eens snel een “tijdelijke” foto gemaakt om te gebruiken.
Met de bedoeling om later een betere foto te (laten) maken.
En vervolgens schiet dat er bij in…

Maar je hebt gelijk en dus zet ik het NU op mijn to-do lijstje.

Je gaat mijn nieuwe foto dus snel zien. Laat me weten wat je er van vindt.

Groetjes,
Dave

Krista Steenbergen
8 years ago

Ik heb Het Grote Magische Ideeenboek gemaakt waar ik alle inspiratieflows een uitlaatklep geef, met de intentie te leren ontspannen in mijn ambities.

Na tienduizend keer in mijn visioenen te geloven alsof ze al werkelijkheid zijn, leer ik nu ze los te laten voor nu en te focussen op de plek waar ik nu ben.

Karin van Toor
Karin van Toor
8 years ago

Wat een geweldig idee Krista. Visualiseren en dan loslaten.
Dat ga ik zeker eens toepassen, want het blijft toch kriebelen bij mij.

Met een hartelijke, muzikale groet,
Karin

Didier Dohmen
8 years ago

Beste Nisandeh,

Ik help professionals in de zorg met het professionaliseren van hun bedrijfsvoering.
Mijn kerncompetentie is strategieontwikkeling en managementinformatie.

Op dat vlak kan ik zorgbedrijven helpen focus aan te brengen in datgene waarin ze echt excelleren en daarop hun bedrijfsvoering te professionaliseren.

Op die manier komt er duidelijke focus op de missie, visie en doelen van de zorgonderneming en kunnen zorgorganisaties zich beter onderscheiden van de concurrentie.
Is deze focus duidelijk en geeft deze voldoende richting an de activiteiten van InControl Management Services?

Koen Snoek
7 years ago

Ik ben erg goed in enthousiasme over te brengen op mijn cursisten. Datgene zorgt er ook weer voor dat ze met veel plezier mijn lessen volgen.

Baudy Wiechers
8 years ago

Mijn focus ligt op sociocratie als middel om doelen te bereiken, dromen en idealen te realiseren.

Vanuit deze focus heb ik mijn doelgroep vastgesteld en diverse producten ontwikkeld, zodat mensen op diverse manieren kunnen kennismaken en verdiepen zodat ze het moeiteloos kunnen gaan toepassen.
Inspiratie opdoen en een eerste ervaring is mij front-end product en daarna volgt verdieping, een volgende stap en verdere integratie.

Ik werk nu nog vanuit mijn ‘algemene’ website, maar deze zomer gaat mijn nieuwe website, specifiek vanwege deze focus, de lucht in.

Als je op dit moment al meer wilt weten over sociocratie, kun je dit lezen op mijn website.

Nancy Sijstermans
8 years ago

Ik heb al een keuze gemaakt, door in mijn winkel alleen nog brocante te verkopen en geen nieuwe artikelen meer. Dat ligt het dichtst bij me en kan ik het beste verkopen, omdat ik het ook het leukste vind.

Wat ik daar moeilijk aan vind, is dat het een kleinere doelgroep aanspreekt, en het dus langer duurt tot ik meer klanten krijg. Terwijl het wel een bewuste keuze is, dreig ik soms toch weer overstag te gaan en nieuwe dingen in te kopen, omdat het me beangstigt als er minder klanten per dag de winkel binnenlopen…

Ik maak gebruik van Facebook en Twitter, Marktplaats en mijn eigen website met nieuwsbrief, iemand nog tips om meer mensen te bereiken?

Anne Buiskool
8 years ago

Hallo Nancy
Heb je website even bekeken.
Ben zelf gek op brocante. Er zit een hele leuke winkel in Soest.
Wat ik zou veranderen op je website is inderdaad alle nieuwe spullen er af. Alleen foto’s van oude spullen en éénduidig op één plek alle producten die je in de winkel hebt ook op de site.
Zo kun je met een blog, marktplaats, twitter, facebool, linked in direct doorverwijzen naar zichtbare producten.
Het vraagt dat je je site bijna iedere dag up grade, maar ik denk dat dat de moeite waard is.

Gonny de Wit
8 years ago

Nancy,

Om duidelijk te maken wat jij te bieden hebt is Pinterest een leuke / goedkope manier. Op Facebook kun je gemakkelijk een Pinterest knop erop zetten.

Samenwerking met een interieur designer kan ook je business een boost geven. Ik heb je comment reeds doorgestuurd.

Esther Molenaar
8 years ago

Ik denk dat het vooral duidelijk moet zijn wat brocante is. Niet iedereen weet dat.

Bij mij heeft een brocante winkel de uistraling van afgedankt tweede hands en kringloop. Terwijl ik ook weet dat het dt niet echt is. Wat het wel is zou ik niet kunnen vertellen. Dat kan ook een punt zijn om je potentiële klanten mee te helpen.

Waarschijnlijk kunnen andere brocanterien niet kiezen en krijgt je doelgroep daardoor een verkeerd beeld of een verkeerde indruk.

Succes!

Annette van der Maarel

Beste Nancy,

Misschien zou je jouw producten in cafeetjes, wachtkamers enz kunnen plaatsen met je kaartje erbij? Internetwinkel is natuurlijk een andere optie, elke dag een koopje op facebook zetten, workshops brocante opknappen of over de geschiedenis van Frans, Scandinavisch enz brocante?

Succes ermee! Groet Annette van der Maarel

Cindy Groeneveld
8 years ago

Deze blog beschrijft perfect wat er nodig is om succesvol te worden. Focus je doelgroep…ik merk dat dit een proces is. En iedere keer verscherp ik mijn doelgroep. Iedere keer voelt het werr beter!

Bedankt Nisandeh…ik ontwikkel voort.

Monique Blok-Wildschut

Ik heb eigenlijk 3 ideeën. Ik heb geprobeerd het tegelijk te bestieren, maar het gaat echt niet. Alle drie een beetje….
Dus nu toch focussen op 1. behalve dat het resultaat beter is is het ook veel rustiger, overzichtelijker in mijn hoofd en op mijn to do lijstje per dag.

Ik leg mijn focus nu op het helpen van kinderen en jong volwassenen met een blokkade in de communicatie. Hiermee ook moeilijkheden hebbend op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. Door middel van auditieve stimulatie, luistertherapie, kan er weer een connectie ontstaan tussen mens en omgeving/andere mensen. LISTEN AND INTERACT

Nu heb ik een nieuwe locatie toegevoegd in Amsterdam! Dat is een avontuur, ik durfde het nooit, maar het lukt!!

Frank Maessen
Frank Maessen
8 years ago

Een nieuw idee, geen probleem.
Als je er maar voor zorgt dat het niet ten koste gaat van je core business
Het heeft geen zin nieuwe klanten te krijgen en bestaande te verliezen!

Ron de Joode
8 years ago

Dag Nisandeh,

Wat een ontzettend leuk en inspirerend, maar vooral leerzaam blogartikel!

Ik weet dat jij niet op mij doelt in je blogartikel, maar ik had het – een paar jaar geleden – zeker ook kunnen zijn, de persoon die jij beschrijft. Ook ik was zo’n ongeleid projectiel dat van alles en nog wat voor elkaar wilde boksen. Het eind van het liedje: niks, nakkes, nada…

Inmiddels weet ik wat de kracht van focus is. Ik focus mij op het begeleiden van experts met een online business. Ik help ze bij het schrijven van hun boeken, e-books en artikelen, zodat zij erin slagen om hun boodschap naar buiten te brengen en op hun beurt anderen kunnen inspireren.

Net als Wilko van der Ploeg heb ook ik zo’n ontwikkeling meegemaakt. Eerst was ik schrijfcoach in de ruimste zin van het woord, toen non-fictieboeken coach zonder duidelijke doelgroep en nu dus schrijfcoach voor experts met een online business. Het resultaat: de marketing en het werven van klanten gaat een stuk eenvoudiger (en is leuker!)

Ik vind schrijven al jaren het mooiste dat er is en ik help dan ook graag experts die hiermee worstelen. Los daarvan vind ik het zelf leuk om te schrijven. Daarom verschijnt over een paar weken mijn eerste Engelstalige boek.

Overigens focus ik in het moment; dat wil zeggen… ik pak een project en werk net zolang door totdat het klaar is… en als ik een “stil moment” heb – bijvoorbeeld omdat ik op een telefoontje of mail van iemand moet wachten, voordat ik verder kan – werk ik ook aan een tweede project.

Zo zorg ik dat alles in beweging blijft (momentum/flow) zonder dat ik als een jongleur allerlei capriolen moet uithalen om ballen in de lucht te houden.

Yvonne van der Laan
8 years ago
Reply to  Ron de Joode

Dag Ron,

ik zou graag met je in contact willen komen om bijvoorbeeld de mogelijkheden te verkennen voor het uitbrengen van een E-book.

Hartelijke groet,

Yvonne

Ine van Hofstraeten
8 years ago
Reply to  Ron de Joode

Goh, Ron,

Ik lees jouw reactie en denk bij mezelf.. Dat ben ik precies! 🙂

Net als jou is mijn grote passie: “Schrijven”.
Ik heb net een uitgever gevonden voor mijn eerste non-fictie boek om startende verkopers en ondernemers te leiden naar topverkoop.

Maar daarnaast hou ik ervan om fictie te schrijven en mensen iets bij te leren.

Alleen die focus op een ‘ideale doelgroep’ geraak ik maar niet uit.

groetjes,
Ine

Esther Reijns
8 years ago

Bij het lezen van deze blog viel het kwartje!! Eindelijk weet ik waar ik me met Stylachterover op ga focussen:

Budgetstyling!
Met weinig financiële middelen een ruimte tot de gewenste sfeer omtoveren, gebruikmakend van (door mij) zelf opgeknapte meubelen.

Ik ga meteen aan de slag met het ombouwen van m’n website! 🙂

Een stylvolle groet,
Esther Reijns

Anne Buiskool
8 years ago
Reply to  Esther Reijns

Wat een leuk idee Esther.

Laatst zag ik een winkel met allemaal van dat soort opgeknapte meubelen. Geweldig. Je zou kunnen overwegen om blogs te gaan schrijven voor mensen hoe ze dat ook zelf kunnen doen, Dan geef je iets weg en tegelijkertijd laat je zien dat je expert bent zodat mensen die geen tijd hebben om het zelf te doen weten waar ze naar toe kunnen.
Succes

Naomi Dongelmans
8 years ago

Dit is ook precies waar ik altijd last van heb, als kind al. Ik vind zoveel dingen leuk, wil zoveel leren, wil ook zoveel doen, beginnen. Heb ook honderdduizend ideeen, maar slechts enkele matige heb ik uitgewerkt (omdat die het snelst te realiseren waren).

Na een maand vakantie focus ik mij volledig weer op dansen voor dementerenden en hun mantelzorgers. Ik ben dit idee gestart tijdends de business make over en zal er niet vanaf wijken tot ik het goed op poten heb. Andere nieuwe dingen start ik niet voordat ik dit af heb. Ik heb mijzelf dit grondig beloofd.

Yvonne van der Laan
8 years ago

Hallo Naomi,

Een tip: schrijf wel je ideeën op, soms zijn ideeën “vluchtig” en weet je het naderhand niet meer, maar wie weet komen ze later van pas.

Warme groet,

Yvonne

Laurence Steenbergen
8 years ago

Ik ben kunstenaar, fotograaf en ik schrijf ook nog. Teveel ideeën en te weinig acties. Ik moet duidelijk iets aan mijn focus doen.

Ik heb echter wel 1 duidelijke rode draad wat tevens mijn kracht is:
ik kan heel goed een gevoel omzetten in… een schilderij of een tekst

Maar hoe breng ik dat? Welk probleem lost dat op? Welke specifieke doelgroep past daarbij?

De afwisseling is dan weer heerlijk: een schilderworkshop geven, afspraken over een boek, een opdracht voor een schilderij, een expositie.

Yvonne van der Laan
8 years ago

Dag Laurence,

Herkenbaar, ik ben ook op veel verschillende vlakken bezig (naast mijn baan in de gezondheidszorg): ik schrijf poëzie en positieve gedachtespreuken, maak beeldende kunst (steeds meer ter illustratie van mijn eigen schrijfwerken) en geef muziekles aan huis. De kracht zit hem in de focus: je richten op één ding tegelijk, leven in het nu, én het genieten van de afwisseling, want juist jouw unieke veelzijdigheid kan ook je kracht zijn. Mits je balans houdt, doelen stelt en met een goede planning werkt, want dan kun je dan heel veel bereiken.

Gedicht “Bereiken door te doen”

Je kunt heel veel bereiken
als je rustig alles doet
wat je hart en hoofd je ingeeft,
gecombineerd met dat wat moet.

YML 2650, 28-07-2013

Voor mijzelf geldt: nu nog meer bekendheid krijgen (ik ga regelmatig op promo-tour met mijn boekje en sta regelmatig op kunstmarkten en evenementen) en zorgen dat mijn webshop gaat lopen (daar ligt nog wel een uitdaging…)

Heel veel succes Laurens!

Warme groet,

Yvonne

Fenneke van der Deijl
Fenneke van der Deijl
8 years ago

Zoveel ideeen, zoveel verschillende doelgroepen. Ik probeer nu te zien wat de overlap tussen al die ideeen en doelgroepen is: dat is mijn focus. Zolang ik één verhaal kan vertellen en daar specifieke diensten bij aan kan bieden, geeft het me vrijheid van denken en focus in handelen.

Toch moet ik vaak denken aan het onderhandelingsspel van Vered tijdens de Master Entrepreneur. Ik had wel winst gemaakt, maar had niet m’n 18 items verkocht. Ik had dus een leuke oplossing gevonden voor een ander (sub)doel. Ik vond het nogal slim. Vered dacht er anders over: ik had een doel gesteld (18 items verkopen), maar dat doel niet bereikt omdat ik het veranderd had.

De wijze les: het doel goed doordenken en de weg er naartoe plannen. Mijn groene ‘thinking hat’ (mijn creativiteit) leidt me namelijk te gemakkelijk af waardoor ik al snel andere wegen ga zoeken die naar een ander doel leiden.

Nicky Koopmans
8 years ago

Fenneke,

Dank je wel voor dit inzicht!
Bepaal je doel en houdt koers. Logisch, maar soms toch best lastig.

Anne-Tjerk Mante
Anne-Tjerk Mante
8 years ago

Wat is de ‘Fokoes-club’?
Dat lijkt me wel wat

Ideeën stuiteren als ballen door de flipperkast
Nu nog de houvast…

Barbara Rolsma
8 years ago

De flipperkast zelf is houvast voor de ballen.

En je lijf voor je ideeen…… Ik coach al jaren met veel plezier mensen die de sensaties in hun lijf gebruiken als een wegwijzer naar diepere motivaties en overtuigingen. Die daarmee een volgende stap werkelijk ervaren en deze zich daarna volledig manifesteert. Een werk-elijke vooruitgang zonder latere terugval.

Anne-Tjerk Mante
Anne-Tjerk Mante
8 years ago
Reply to  Barbara Rolsma

Mooi Barbara!

Heb je een blog of een website waar ik meer over je werk te weten kan komen?

Groet!

Ruud Overstegen
8 years ago

Wat doe je beter dan wie ook? Dat is eigenlijk een vraag die ik mijzelf nooit dorst te stellen. Onder het maaiveld blijven was het devies. Zelfs na diverse bootcamps nog steeds een hot item.

Mijn kracht zit in mijn ‘gave’ dat ik op een andere manier naar de problemen van anderen kijk. Noemt het paragnost, of eigenlijk healer. Want zodra ik iets vastpak, gaat er bij de ander iets plaatsvinden. Of dit nu een nieuwe baan, een nieuwe liefde of meer geld is.

Zodra ik de vingers van de ander aanpak en daar de wenst van de klant bij denk vol ik een energie stromen waardoor het in de meeste gevallen ook direct merkbaar is bij de ander.

Zelfs bij gebroken benen of een hernia.

Dat ik dat weet van mijzelf wil nog niet zeggen dat ik dat op grote schaal wil uitdragen.

Dave de Lange
8 years ago

Bij deze heb je dat dan toch voor het eerst gedaan, Ruud!

Ik vind overigens dat je de mensheid niet te kort mag doen door zo’n gave niet op grote(re) schaal te gebruiken.

Help zoveel mensen als je maar kan. En dat kan alleen als je het uitschreeuwt over de daken. Doen dus!

Ruud Overstegen
8 years ago
Reply to  Dave de Lange

Dank je Dave. Ik besef ook dat we allemaal iets bij te dragen hebben aan de rest van onze gemeenschap. Maar ik vond het eng en kon het met niemand delen.

Nu dat er meer mensen zijn die het willen leren merk ik pas hoe krachtig deze methodiek is.

Je, heel Nederland, gaat zeker meer van mij horen.
Want iedereen heeft het in de vingers.

Dave de Lange
8 years ago

Dat is goed om te horen, Ruud. En graag gedaan.

Douwe Bethlehem
8 years ago

Ik help bedrijven hun bouwplannen te realiseren die buiten het bestemmingsplan vallen.

Als een bedrijf iets wil bouwen dat niet in het bestemmingsplan past kan ik voor hen een bestemmingsplan maken. Groot misverstand is dat velen denken dat de gemeente zelf alle bestemmingsplannen maakt. Dit is niet het geval, het maken van bestemmingsplannen wordt ook overgelaten aan de particuliere markt.

Annemiek Steur
8 years ago

Ik ben zeer goed in het schrijven van fantasy verhalen. Alleen ben ik daar niet de beste in… Misschien de beste van mijn leeftijd, maar ik kan nog niet op tegen mensen als Markus Heitz en Christopher Paolini. Ik hoop dat wel te worden, want ik werk er hard voor en ik ben nog jong, wat niet betekent dat ik afzwak (want ik heb toch wel de tijd), nee, daardoor doe ik juist beter mijn best!

Maar ja, ik durf mezelf niet de beste in mijn categorie te noemen…

Esther Molenaar
8 years ago
Reply to  Annemiek Steur

In jouw categorie ben je juist wel de beste. Jouw categorie is er eentje van 1. Annemiek Steur, tiener en fantasy schrijver.

Duidelijke categorie zou ik zeggen. Duidelijker kan niet.

Gonny de Wit
8 years ago

In 2006 had ik 3 bedrijven;
In 2011 had ik 1 bedrijf en koos ik het concept van Online Secretaresse Brabant.

In 2012 sinds mijn allereerste Business Bootcamp nu 1 jaar geleden was ik zoekend: Hoe maak ik een remarkable product? Hoe maak ik mijn bedrijf remarkable?

Het remarkable product / bedrijf wat ik nu ga uitwerken is: om Online Secretaresse Nederland / België (alle provincies en grote steden) op te zetten;
– Iedere (ZZP) virtual assistant moet zijn eigen specifieke doelgroep/niche of specialisme hebben en minimaal de Business Bootcamp hebben gedaan of deze mindset omarmen.
– de manier waarop de samenwerking tot stand moet komen, moet nog uitgewerkt worden: franchise; joint-venture etc.
– Het € 10000 product wordt hierdoor ook steeds duidelijker en tevens zijn wij ook onderdeel van een ander bedrijf’s € 10000 product.

De samenwerking tussen een ZZP’er en een Virtual Assistent is een lange termijn samenwerking, waarbij de ZZP’er in zijn ontwikkeling ook steeds andere expertise nodig heeft en dus beschikbaar is.

Door horizontale & verticale samenwerkingsverbanden kunnen wij ook de ZZP’er helpen naar zijn MKB status.

Aangezien ik ook erkend leerbedrijf ben van bijna alle administratieve MBO functies – kan ik een en ander behappen.

Veel ZZP’ers vertellen mij dat ze een Virtual Assistant nodig hebben, maar niet kunnen betalen.
Ook hier zoeken wij naar mogelijkheden in een barter samenwerking.

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Sigrid van der Laan
8 years ago

Mijn loopbaancliënten zeg ik ook altijd dat ze moeten focussen. Ik ben ervan overtuigd dat je daarmee je kansen vergroot. Je wordt zichtbaarder, wordt eerder erkend als expert, het zoekt ook makkelijker omdat je zoekgebied kleiner wordt. En toch: zelf vind ik het verschrikkelijk moeilijk om te focussen omdat ik zoveel leuk vind.

Nu ik met de 6-weekse methode van de Elements of Success bezig ben, valt mij wel iets op. Mijn 7 doelen leiden eigenlijk allemaal naar één hoofddoel: alleen nog maar dat werk doen dat bijdraagt aan wat ik leuk en belangrijk vind. En hoe vaag dit ook misschien ook klinkt, dit is precies de focus waar ik naar op zoek was.

Ik noem dit Loopbaan zonder Grenzen. Je grenzen bepaal je immers zelf, dus die kan je zelf ook verleggen zolang je maar dat werk doet dat bijdraagt aan je eigen levensmissie. Hier gaan mijn workshops over, hier richt ik mij op in de individuele begeleiding, dit wil ik meenemen in het samenwerkingsverband waarmee ik in gesprek ben en hier ga ik een boek over schrijven.

Als er mensen zien die hierover willen sparren met mij, graag!

Rozemarijn van der Vinne

Mooie focus Sigrid! Ik zit ook die richting op.
Mijn ondertitel is nu: Design your life, en ga een e-book schrijven ‘Design your life in 30 dagen’.
Het gaat er om je leven vorm te geven binnen jouw droom, jouw verlangen en daar voor durven gaan.
Mooi dat ook specifiek binnen het werk te zoeken (ook voor mijzelf).
Ben benieuwd naar je boek!

Suzanne Wartenbergh
8 years ago

In de wereld van alle social media platforms kan ik mijn eigen enthousiasme en de kracht van Pinterest overbrengen op mijn klanten. Graag laat ik ze zien wat dit platform toevoegt en waarom dit niet alweer het zoveelste nieuwe social media kanaal is. Ik help ze bij het effectief inzetten van dit platform op een manier die werkt.

Het kiezen voor Pinterest en me niet richten op alle social media kanalen heeft me enorm geholpen om echt alle ins and outs van dit platform te weten. Me te kunnen profileren als expert en met het social media kanaal bezig te zijn waar ik zelf het meest blij van wordt! Heel fijn!

Ook merk ik dat ik nu gevonden wordt door mensen met Pinterest vragen. De mensen die ik als klant wil 🙂

Eric Oving
8 years ago

Wij helpen MKB-bedrijven uit de agri & food sector met internationale ervaring aan meer export.

Remco Wesdorp
7 years ago

Ik ontwerp logo’s en huisstijlen voor
mensen en hun bedrijven.
Blijf dus niet hangen in de logo fase van je bedrijf.
Breng jouw bedrijf meteen goed in vorm!
Maak van je bedrijf of product een merk waaraan je meteen wordt herkend. Ik los dat “probleem” voor je op zodat jij verder kunt met waar jij goed in bent.

Suzanna van der Laan
8 years ago

Oh, wat wordt de vinger weer pijnlijk duidelijk op de zere plek gelegd! Thanks, Nisandeh 😉 En natuurlijk weet ik het ook wel, maar kiezen was nooit mijn sterkste punt en nog steeds wil ik alles doen en vind ik alles leuk…

Intussen weet ik gelukkig wel steeds beter waar ik goed in ben. Namelijk schrijvers begeleiden. Als uitgever binnen mijn uitgeverij en als coach voor zakelijke schrijvers. Inderdaad, twee bedrijven, maar kiezen kan ik niet, dus blijf ik voorlopig toch beide doen…