Jouw ideale klanten

3941 views | 138 reacties |
shares


Ik ben van mening dat één van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle business is het werken met ideale klanten.

Ideale klanten zijn die klanten die je inspireren, waar je energie van krijgt en die ervoor zorgen dat je elke dag zin hebt om aan het werk te gaan.

Er zijn twee redenen waarom je je voornamelijk
(of helemaal) op ideale klanten wilt richten:

  1. Wanneer je je geïnspireerd en energiek voelt en gelukkig bent dat je met hen kan werken, dan heb je elk moment plezier in je werk en is het gemakkelijk het beste van jezelf te geven. En als jij altijd het beste geeft, dan word je super succesvol.
  2. Ideale klanten verwijzen andere ideale klanten naar je door.

En hoewel ideale klanten gemakkelijk over het hoofd worden gezien (ze kopen, verwijzen door en zijn toch wel tevreden klanten), wij weten inmiddels hoe belangrijk het is om onze ideale klanten te identificeren en ze als VIP’s te behandelen.

Vorige week besteedden we onze wekelijkse strategiemeeting binnen Open Circles aan het ontwikkelen van betere criteria ten aanzien van onze ideale klanten en hoe we hen het beste kunnen behandelen.

In dit blog wil ik graag de beslissingen delen die we in deze meeting hebben genomen, in de hoop je te inspireren tot het doen van een  vergelijkbaar proces in jouw business.

Wie is onze ideale klant?

  • Actief en gretig – we zijn op zoek naar studenten die meer en vaker trainingen volgen.
  • Commitment – we zijn op zoek naar studenten die zich aan de afspraken houden (aanwezig zijn in de trainingen, op tijd betalen, etc…)
  • Doorverwijzen – we zoeken studenten die de wereld vertellen over onze programma’s.
  • Bijdrage – we zoeken mensen die regelmatig van zich laten horen op ons blog, op Facebook, Twitter, etc…
  • Dankbaar – we filteren alle “professionele” klagers uit…
  • Implementatie – niet gemakkelijk te meten, en toch… we zoeken mensen die iets doen met wat ze bij ons leren EN die resultaten creëren in hun business en persoonlijke leven.

Er waren meer zaken die de revue passeerden, maar we besloten het te houden op de punten die het belangrijkst voor ons zijn en die we daadwerkelijk kunnen meten.

Vervolgens gingen we aan de slag met de vraag “hoe ‘belonen’ we onze ideale klanten?” en kwamen we met een lange lijst van ideeën waarvan hieronder de belangrijkste volgen.

  • Speciale evenementen – sommige gewoon voor de lol (zoals het boottochtje in de onderstaande video) en andere voor feedback en brainstorming.
  • VIP behandeling tijdens de trainingen – we zijn nog steeds bezig dit vorm te geven (suggesties zijn altijd welkom!), maar we hebben al een paar coole ideeën…
  • Dedicated customer care – onze ideale klanten beter leren kennen en hen als gevolg daarvan betere service bieden.

Hieronder volgt een korte video van het boottochtje dat we een paar maanden geleden deden met een aantal van onze ideale klanten:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pjeIQ60yKpw[/youtube]

Er zijn heel veel manieren waarop je je ideale klanten kunt belonen en een speciale behandeling kunt geven.

Hier volgen een paar ideeën om je op gang te brengen:

  1. Bied opmerkelijke, niet gewoon goede, service.
  2. Houd regelmatig contact.
  3. Vraag om feedback over hoe je het doet, en handel naar de feedback die je ontvangt.
  4. Houd een speciaal evenement voor je ideale klanten.
  5. Nodig ze uit voor een lunch om ze te bedanken voor hun opdrachten.
  6. Laat hun baas of klanten weten hoe positief je over hen bent.
  7. Luister, luister echt, naar wat ze te zeggen hebben.
  8. Geef advies zonder er een rekening achteraan te sturen.
  9. Verdiep je in hun business, producten en uitdagingen.
  10. Ondersteun hun favoriete goede doelen met jouw tijd of geld.

Door je marketinginspanningen te richten op je ideale klanten, wordt marketing veel leuker en bevredigender EN je trekt meer ideale klanten aan en minder… flops.

Je ideale klanten zijn de belangrijkste mensen in je business. Plan deze week nog tijd om ze te identificeren en geef ze een speciale behandeling.

Wie zijn jouw ideale klanten? En hoe behandel je je ideale klanten (of hoe zou je ze behandelen)?

Neem even de tijd om deze vragen in het commentaarveld te beantwoorden.

Als bedankje voor het bijdragen van jouw comment(s), sturen we je de korte video ‘Wil je ideale klanten of lastige klanten?

En vergeet niet: hoe meer je bijdraagt, hoe meer het je oplevert!

Stuur dit artikel door naar al je:

  • - Facebook-vrienden
  • - Twitter-volgers
  • - LinkedIn connecties
  • en bloglezers...

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
138 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
7 years ago

Bij de vraag naar mijn ideale klant denk ik aan een gezin, waarvan de moeder een paar jaar geleden de stap zette om haar persoonlijke vragen onder ogen te zien en het aandurfde om hieraan te gaan werken in een serie coachsessies. Later hebben ze ingetekend op een teambuildingsmiddag met het gezin (vader, moeder, 2 volwassen kinderen). Het was een middag met impact, en vader betaalde me ruimhartig (“wat het je waard is”).

Tussendoor word ik regelmatig om advies gevraagd door vader of moeder, en dan geef ik wat ik op dat moment kan geven of bieden. Let wel, mijn coaching gaat ergens over, je komt jezelf tegen. Dat wil niet iedereen…

Het ideale zit in een paar dingen: 1. eager to learn, 2. bereid om echt naar zichzelf te kijken, 3. verantwoordelijkheid nemen en waarde erkennen, 4. willing to pay.

Anneke van der Schaaf
7 years ago

Ideale klanten zijn voor mij ook gecommitteerd en geven opbouwende kritiek, denken mee en verwijzen inderdaad door. Ze staan open voor nieuwe dingen en beantwoorden mail en telefoon.

Lotte van Kessel
10 years ago

Wat kan ik nog veel leren als ik bovenstaande allemaal lees en werkelijk door laat dringen! Dank je wel!
Mijn ideale klanten zijn vrouwen die bereid zijn. Die de bereidheid hebben om naar zichzelf te kijken en bereid zijn om daar stappen voor te maken en dat betekent vaak: overtuigingen en controle los (durven) laten. Ik besteed aan het begin van mijn trainingen over emotie-eten aandacht over het thema bereid zijn. Door bereidheid heb je al zoveel gewonnen!
Zelf is mijn streven om bij iedere klant volledig aanwezig te zijn. Door afgestemd te zijn op diegene(n) die bij mij is/zijn kan ik geven wat ze nodig hebben en dat geeft mij weer voldoening en dankbaarheid. Voor het eerst in mijn leven doe ik mijn werk, en het voelt niet als werken…..
Het is mijn manier om verschil te maken en om zelf te groeien. En daar verdien ik er mijn geld mee!

Dubravka Vajagic
Dubravka Vajagic
10 years ago

Wat heb je dat mooi verwoord Lotte. Werken vanuit je hart en het zelfde weer ontvangen is geweldig. Het heeft mij veel energie en het voelt inderdaad helemaal niet als werken.

Wendy Koopman
10 years ago

Hoi Lotte, Ja die bereidheid herken ik wel tijdens de cursus die ik geef aan zwangeren. Als een vrouw niet bereid is haar overtuigingen over yoga en ‘zweverig’ los te laten wordt het niets met de cursus en haakt zij af. Heel jammer voor haar maar beter voor de groep en voor mij.

Marcel Notermans
10 years ago

Hoi Lotte,
Heel belangrijk de “echte” verbinding met de klant. Is dat niet het PRESENT zijn, zoals in de Breakthrough aan de orde geweest met het present zijn voor je kinderen? Hetzelfde geldt ook voor je klanten.

Petra Notermans
10 years ago

Hoi Lotte,
Het echt aanwezig zijn is inderdaad een hele waardevolle. Je merkt meteen het effect bij de klant. Bovendien kun je door het echt aanwezig zijn goed luisteren naar de klant en hierdoor een beter product afleveren. Bovendien maakt het het werken een stuk makkelijker :-).

Robert Rosier
10 years ago

Laatst was er weer eens zo iemand die beloofde terug te bellen maar dat niet deed en ook niet reageerde op een email. De ideale klant doet dat natuurlijk wel. Bovendien is het zo iemand die “alles” wil zonder daar zelf “iets” voor over te hebben. De ideale klant wil graag wat die nodig heeft en heeft daar iets voor over. Het plezier zit hem in samen er op vooruitgaan door de samenwerking, nietwaar? Dus zo iemand laat ik verder. Als je zelf dankbare klanten wil, laat dan ook zeker zélf je dankbaarheid merken voor het feit dat de leuke (ideale) klanten, je klanten zijn.

Anita Meijer
10 years ago

De ideale klant (lees: ideale cursist) is oprecht geïnteresseerd in de cursus, draagt verantwoordelijkheid en helpt mee, met eigen inbreng, nieuwe of bestaand aanbod te verbeteren.

Wij noemen het ‘verbinding’ – ‘connection’:

Translating is all about connection.
It’s connection people from all over the world.
Countries that are poor and countries that are very wealthy, people with all kinds of talent come together in one big celebration.
The best thing for uniting and inspiring people.

Cees Koot
Cees Koot
9 years ago
Reply to  Anita Meijer

Anita, een ideale klant is inderdaad iemand waar je verbinding mee hebt. Voor mij betekent dat het klikt en dat je daadwerkelijk iets voor elkaar kan betekenen.

Annet Nijhof
10 years ago

Mijn ideale klanten vinden mij ook een ideale hulpverlener. Die wederkerigheid maakt het gelijkwaardig en dan is er een optimale uitwisseling waardoor mijn therapie ook optimaal werkt. Omdat mijn klanten vervolgens enthousiast zijn worden zij ook weer aan levend reclame bord voor mij. Als dank geef ik altijd iets extra’s zoals een horoscoop of een tarot legging.

Willy Triest
10 years ago

Blijkbaar ligt het concept ‘lastige klant’ soms moeilijk. Niet klantvriendelijk genoeg? Not done?
Leidt dit dan bij sommige collega ondernemers tot de indruk of het gevoel dat zij falen in hun relatie tot de klant?

Misschien ligt onze visie gemakkelijker in de coaching, maar ik bekijk het alvast graag als volgt:

je doet extra inspanningen voor een ‘lastige klant’, maar niets is goed genoeg. Uiteindelijk kom je er dan achter dat deze klant niet bereid is zelf de verantwoordelijkheid te nemen, maar die liever bij iemand anders legt. Op zich niet zo erg.

Je doet -soms jaren- je uiterste best en je meeste klanten hebben het daar best mee, maar die ene niet. Wel, in het slechtste geval haalt die jouw reputatie door het slijk In het beste geval blijft hij neutraal, maar hoe komt jouw onderneming naar buiten als blijkt dat die klant na jaren dienstverlening nog geen stap verder gekomen is?

In aanmerking genomen dat recommendations een grote invloed hebben op prospects, ja …

Hoe moeilijk en not done het ook is, toch liever eerlijk blijven en niet verder gaan met klanten die jij toch niet kan helpen. Zo verspil je zowel jouw als hun tijd en energie niet. Bovendien pleit doorverwijzing voor jouw integriteit.

Josephine Wierdsma
10 years ago
Reply to  Willy Triest

Hoi Willy,
Ik merk aan jou bijdrage dat de kreet ‘lastige klant’ door velen van ons wellicht niet duidelijk gedefinieerd is. In de blog is enkel een definitie gegeven van de ‘ideale klant’.

Wat versta je onder een ‘lastige klant’?
Een sleurklager bied ik een of tweemaal een nieuw gezichtspunt aan en daarna laat ik het liggen (en hem/haar als klant ook). Iemand die graag wil, maar door inwendige strijd veel weerstand biedt, daar loop ik graag een stap harder voor. Beide benoem ik als ‘lastige klanten’. Zomaar 2 versies.
Hoogstwaarschijnlijk is het gebruik van verschillende invullingen van de kreet (mede) de oorzaak van verschillende reacties.

Wat opmerkelijk ook, dat velen van ons (ik ook!) , zo makkelijk in de valkuil stappen om ons meer te richten op de negatieve versie van de medaille (de ‘lastige’ klant) i.p.v. op de positieve zijde, namelijk de ideale klant. Eye-opener voor mij.

Groeten Willy en een Groningse moi!

Manuela van Prooijen
9 years ago

Hoi Josephine,

Ik heb hier hard zitten lachen om jouw omschrijving van lastige klant type 1: de SLEURKLAGER…

Nooit van gehoord, maar die term omvat alles in een lastige klant waar je hard van weg moet lopen. Toch lopen ze helaas niet met een bord op hun buik rond en moet je er vaak gaandeweg het proces achter komen waar het niet werkt….

Ik heb laatst een klantenrubricering gemaakt, waar ik mijn niveau van service ook op afstem:

1) Goede klanten (deze groep levert een behoorlijk aandeel in mijn omzet en winst, komt meestal terug voor meer): Ik sluit met hen vaak ook een servicecontract af voor een aantal uren per maand. Soort VIP-behandeling krijgen zij dus.

2) Klant met mogelijkheden (genereert nog niet veel omzet, maar heeft wel potentie): die lever ik goede service en soms iets extra.Kan immers een goede en vaste klant worden.

3) Kleine klant (niet echt winstgevend, vraagt veel service, contact vaak eenmalig): daar lever ik de basisservice, geen extra’s.

Bij het intakegesprek kun je eigenlijk al inschatten hoe winstgevend de klant voor jou kan zijn en daar je serviceniveau op afstemmen.

Ook zou je tijdens een intakegesprek al je voelsprieten moeten hebben uitstaan om de klant die we allemaal graag weren (“de Energiezuigende klant”) te herkennen. Die zou na een intakegesprek eigenlijk gelijk afgeschreven moeten worden.

Ik investeer dus niet veel tijd in het werven van nieuwe klanten, maar op het behouden en uitbreiden van de groep Goede klanten. Die kleine groep genereert nog steeds de meeste winst voor mij.

Groetjes,
Manuela

Joeri Cox
10 years ago

Zorg altijd voor een grote, gemeende glimlach op je gezicht. Ook als je ze telefonisch spreekt!

Als het een ideale klant is, is dat niet moeilijk.

Jeannette Bal
10 years ago
Reply to  Joeri Cox

Hi Joeri,

dat werkt zeker en het gaat vanzelf als je een relaties hebt opgebouwd met je klanten.
Een nadeel is dat ik me steeds meer ga ergeren als ik in een winkel ben en het verkopend personeel vooral met zichzelf bezig is.
…. maar ook dan > altijd blijven lachen 🙂

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
10 years ago
Reply to  Joeri Cox

Da’s een mooie, Joeri. Die houden we er in! Alsof je je klant voor je neus hebt staan, eigenlijk wel zo respectvol.

Saskia Frankena
10 years ago
Reply to  Joeri Cox

Hé Joeri, wist je dat als jij iemand ziet glimlachen, jouw hersenen onwillekeurig mee glimlachen? Kun je lekker niets aan doen :). Misschien kunne jouw klanten het door de telefoon ook wel horen dat je lacht. Ya never know. In ieder geval zal het ook invloed op jouw gemoed hebben en dat horen ze zeker.

Ingrid Verbeek
Ingrid Verbeek
10 years ago

Hey Saskia,

Klopt als een bus. Ik ben ervan overtuigd dat mensen kunnen aanvoelen dat jij tijdens je telefoongesprek echt een lach op je gezicht hebt .Ik doe het eigenlijk altijd en het helpt.
Je klinkt dan niet alleen vriendelijker, maar je eigen stemming wordt hiermee ook beinvloed. Het maakt het gesprek in ieder geval een stuk aangenamer. En je mede collega’s/mensen in dezelfde ruimte worden er ook mee “besmet”. Het is echt een aanrader! Try it!

Lighten up your life!

Anita Brinkman
10 years ago
Reply to  Ingrid Verbeek

‘met een lach op je gezicht klink je niet alleen vriendelijker maar je eigen stemming wordt hiermee ook beinvloed’?!

Betekent dit dan dat je eigenlijk niet blij bent met de klant of in je werk?

is het niet zo als je een glimlach moet ‘toveren’ dat je niet met deze klant zou moeten werken?

gr anita

Ingrid Verbeek
Ingrid Verbeek
10 years ago
Reply to  Anita Brinkman

Hey Anita,
Nee hoor, ik ben Altijd het zonnetje in huis. Ik lach de hele dag. Maar ik merk gewoon dat het alle kanten op werk. Ook naar je gesprekspartner aan de andere kant van de lijn.Het werkt aanstekelijk.
Het is een krachtig en heel mooi middel.

Marcel Notermans
10 years ago
Reply to  Joeri Cox

Dat gevoel is inderdaad heel belangrijk Joeri! Vaak voel je zelf al aan hoe je tegenover de klant staat, en is dat positief dan komt die glimlach vanzelf.
De kunst is wel om een klant waar het niet mee klikt te laten schieten. Hebben mensen hier ervaring mee?

Wout-Jan Slob
10 years ago

Marcel, ook dat is een behendigheid die je je zelf kan aanleren.

Gewoon een kwestie van proberen en gaande weg word je er beter in. Je zal merken dat wanneer je de negatieve invloeden afstoot dat dit je meer energie geeft om in het positieve te steken.

Gewoon vertellen dat het niet werkt. Zonde is van de klant zn tijd dat er andere zijn die veel beter aan zijn wensen voldoen. Help waar nodig met een door verwijzing. Dit helpt je klant verder waar hij je enorm om kan waarderen.

Saskia van Velzen
10 years ago
Reply to  Joeri Cox

Joeri,

Een welgemeende glimlach, en oprechte uitgebreide lach, is de kortste weg tussen twee mensen. Als je lacht, lacht de ander automatisch terug en creëer je een gevoel van nabijheid en contact. De glimlach is ook door de telefoon te horen. Gebruik hiervan maken is optimaal contact realiseren.

Uiteindelijk zijn er voor de typ-taal niet voor niets de smileys ontwikkeld, mensen delen en ontvangen graag een lach, ook al is deze virtueel 🙂

Romeo Haas
Romeo Haas
10 years ago

Mijn ideale klanten zijn de klanten die door hebben dat je er alles voor over hebt om ze te helpen en die attitude belonen door je te referen zonder te willen referen.
Ze zijn tevreden en enthousiast en dat is wat ze graag delen.
Hoe ik ze zal behandelen?
Met heel veel respect liefde en dankbaarheid.

Leon Romeyn
Leon Romeyn
10 years ago

Ideale klanten en de behoefte aan omzet/inkomen. Dat wil elkaar nog wel eens bijten, merk ik. Toch is het werken met ideale klanten zoveel inspirerender, zoveel leuker, zoveel makkelijker. Mijn ideale klant heeft een positieve en nieuwsgierige houding naar de toekomst. Hij weet zich uitgedaagd door de economische en financiële hobbels die er op zijn (en mijn) pad liggen en laat zich daardoor niet uit het veld slaan. Hij heeft gemekrt dat meer van hetzelfde niet meer (zo goed) werkt en is bereid te kijken hoe hij anders kan omgaan met de situatie. Hoe hij door zich anders te gedragen tot andere, betere resultaten kan komen.Mijn ideale klant is een realist met dromen.
N.B. Overal waar hierboven ‘hij’ staat mag je natuurlijk ook ‘zij’ lezen 🙂

Jeremine Holt
10 years ago

Een ideale klant is niet hetzelfde als een perfecte klant.

Marcel Notermans
10 years ago
Reply to  Jeremine Holt

Hoi Jeremine,
Wat is dat dan?
Is de ideale klant de klant die veel positieve energie brengt en de prefecte klant de klant die energie en veel geld brengt?
Ben benieuwd!

Jeremine Holt
10 years ago

Kan, hoeft niet. Geld is belangrijk, positieve energie is belangrijk, inspiratie is belangrijk, erkenning krijgen is belangrijk, maar soms kan een beetje tegenwind of zelfs kritiek ook belangrijk zijn. Of iemand die niets afneemt, maar wel anderen over je bedrijf vertelt.
Dé zogenaamd perfecte klant die dat alles in zich heeft bestaat niet, het is toch een mix van klanten samen die je bedrijf al dan niet succesvol maakt.

Wendy Koopman
10 years ago

Ik verkeer in de gelukkige positie dat ik enkele heel ideale clienten / klanten heb. Zij blijven al jaren heel trouw bij mij. Komen op de afspraak of bellen deze op tijd af om te verplaatsen. Maken ook reclame en hier stagneert er nog iets want ondanks hun ambassadeurs functie zie ik nog niet veel nieuwe ideale clienten toestromen naar de voetreflexpraktijk. Daar ligt dus aan mijn kant een punt van aandacht!
De ideale zwangeren klant is open en bereid iets te leren dan wel op te pakken. Deze klant is tevreden en blij en vertelt deze goede ervaringen door aan andere zwangeren. Dat doe ik namelijk zelf ook als ik goede ervaringen heb met iemand.

Patricia van Oosten
Patricia van Oosten
10 years ago

Mijn ideale klant gaat ervoor om gedurende een compacte periode de Mantra Zang Methode eigen te maken, waardoor hij/zij deze direct integreren kan in zijn eigen ervaring en er authentiek en prachtig door gaat zingen.
Deze klant benut en ervaart alles dat ik hem/haar aanbied volledig en weet dus precies hoe enorm waardevol mijn methode is. Hierdoor zal deze klant promotie maken, alleen al door de enorme verbeteringen in zijn/haar zang. Ook zal de klant geregeld terugkomen om nieuwe ontwikkelingen te ondersteunen en te stimuleren. De methode, die voor de westerse mind nogal ongewoon is maar direct contact maakt met de ziel, zal hierdoor nationale en internationale bekendheid krijgen en vele zangers aantrekken die deze methode eigen maken en doorgeven aan anderen. Ook geeft de methode een boost aan de ingeslapen zang op lagere scholen, omdat ook amateurs heel veel profijt van hebben in hun zang.
Voor de concerten die ik geef (Songs of Silence en Lounging Prayers with Bach) is mijn ideale luisteraar hij/zij die verliefd raakt op de transparantie en de verstillende kracht van de life-concerten. De concerten worden gelardeerd door korte momenten van inzicht in de wetten van creatie. Deze concertbezoeker komt steeds opnieuw luisteren, ook als de concerten elders plaatsvinden. Er ontstaat een publiek dat elkaar ontmoet en inspireert; dat onze CD’s koopt en die van mede muzikanten die binnen dit idioom musiceren.
Muzische verstilling en bezieling wordt een van de nieuwe tools voor het ‘creëeren van nieuwe uitkomsten’ en krijgt een internationale identiteit; De waarheid dat heelheid, schoonheid, kracht, wijsheid en succes jou besluit is, nu hier, wordt mondiaal overgebracht met de concerten en workshops die wij geven. De eenvoudige wetten die voor musiceren gelden, worden geïmplementeerd in de kunst om ‘aan te trekken wat je wilt ervaren’.
Zang en muziekonderwijs wordt een vast onderdeel van het schoolaanbod, in samenwerking met het nieuwe vak: Creëer het leven dat je wenst’.
Baye, thanks for sharing!
Patricia

Paul van Aarle
10 years ago

Deze blog maakt vooral dat ik me realiseer dat ik niet altijd de ideale klant BEN. 🙂

Dave de Lange
10 years ago
Reply to  Paul van Aarle

Jee, Paul. Wat ben jij toch een zeurkous ! (knipoog)

Esther van den Enden
10 years ago

Hallo allemaal

Wat is er al veel geschreven over ideale klanten. Heel herkenbare dingen en ook onverwachte en nieuwe dingen.

Ik zit nog (steeds) midden in het opnieuw uitvinden van mijn onderneming, deze keer wel gericht op een specifieke doelgroep. Mijn ideale klant
* is huisarts,
* heeft hart voor patiënt en vak,
* heeft hart voor zichzelf en kan naar zichzelf kijken,
* is leergierig – stelt zich open voor nieuwe dingen,
* is bereid en in staat knopen door te hakken,
* is dankbaar en verwijst door.

Naarmate ik verder kom, wordt mijn beeld scherper en duidelijker.

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
Cirkel van Vertrouwen

Marcel Notermans
10 years ago

Hoi Esther,

Mooi dat je op deze manier steeds meer focus krijgt op de ideale klant. Hopelijk maken alle commentaren op deze blog je plaatje compleet.
Succes!

Sunny Benna
Sunny Benna
9 years ago

They retweet, share info of your product, give credits of their success on the products you sell or give, showing examples of that success. In other words, they are enthousiastic about YOU. ‘ Mond tot mond reclame’ (don’t know the translation), now by also using Social Media!

Mariska de Wild-Scholten

Wie zijn mijn ideale klanten?
– Ze zitten niet op de rand van faillissement en hebben voldoende geld uit te geven,
– Ze zijn gemotiveerd om snel de benodigde data van hoge kwaliteit te verzamelen over hun bedrijf zodat ik snel de analyse met hoge kwaliteit kan uitvoeren.
– Ze zijn gedreven om op basis van mijn analyse maatregelen te nemen om hun milieu-profiel te verbeteren. Bij de volgende analyse zie ik vooruitgang!
– Ze noemen mijn bedrijf in hun reclame.
Hoe behandel ik mijn ideale klanten?
– Ik vraag ze wat hun problemen zijn zodat ik snel aan een oplossing kan werken (die ik ook aan anderen kan verkopen…!).
– Ik help mythes over hun product de wereld uit te krijgen door er over te publiceren. Bijvoorbeeld de mythe dat zonnepanelen nooit de energie produceren die nodig was om ze te maken.
– Ik geef ze nieuwtjes die voor hen van belang zijn.
– In een conferentie week neem ik ze mee uit eten naar een speciale locatie.

Dave de Lange
10 years ago

“Ze hebben voldoende geld uit te geven”.

Dat is een hele goede, Mariska !

Die vergeten we nog wel eens te benoemen.
En dit is toch best van belang…

Indra Radjkoemar
10 years ago

Wat een toeval.

Ik heb afgelopen week cliënten zitten schrappen uit mijn bestand die hun tijd en mijn tijd verdoen, omdat de verzekeraar het betaald.

Mijn ideale cliënt houdt verdomd veel van zichzelf en wil weer gezond en gelukkig zijn, met of zonder hulp van verzekeraars.

Annette van der Maarel

Beste Indra,

Dat is nog een goede om er aan toe te voegen – nu in deze tijden al helemaal nu de meeste verzekeraars afhaken. Als je voor iets betaald, ben je misschien ook wel meer geneigd om meer aan de slag te aan en betere resultaten te halen?

Groet!

Boukjebarbara Rolsma
10 years ago

Momenteel is het meer de vraag: ‘Hoe vind ik mijn ideale klant?
Ik heb deze week drie workshops georganiseerd met als thema ‘hoe verhouden we ons tot onze omgeving in deze donkerste tijd van het jaar naar Kerst toe”, met aandachtsoefingen en verschillende creatieve uitdrukkingsmogelijkheden. Komende zaterdagochtend, dan twee zaterdagochtenden erna. Ik krijg veel enthousiaste reacties op facebook, binnen mijn netwerken maar geen aanmeldingen.
Langer van te voren aankondigen is al één idee. Mijn netwerk uitbreiden, maar hoe? is een tweede.
Heeft iemand meer ideeën?

Saskia Frankena
10 years ago

Hai Barbara,

Heb jij jouw bezoekers wel gevraagd wat zij zouden willen in deze donkere dagen naar kerst toe? Misschien is dat wel precies wat je biedt, of kun je dat nog snel gaan doen. En dan kun je ze dat ook vertellen, dus.

Je kunt er ook een klein aardigheidje tegenover stellen, een handgebreide kerstbal uit een Fairtrade project of zo (Hema, geloof ik). Ik noem maar een dwarsstraat.

Iedereen die 2, 3, 4, 5, deelnemers meebrengt krijgt een attentie of korting.

Misschien kun je er wat mee, dit is het eerste dat in mij opkomt. Succes!

Petra Fisher
10 years ago

Interessante materie om over na te denken. Het beeld van mijn ideale klant heb ik nog niet helder. In ieder geval mensen die na het lezen van mijn blog meer willen! Verder moet ik nog eens rustig gaan zitten en analyseren wie mijn ideale klant is.

Saskia Frankena
10 years ago
Reply to  Petra Fisher

Hai Petra,

Dat maakt mij dan weer heel nieuwsgierig naar jouw blog en naar wat jij doet. Er zit geen link onder jouw naam….

Diederik van der Boor
10 years ago

Helemaal mee eens, en ik merk dat ik ook steeds kritischer wordt naar de mogelijke opdrachten.

Het heeft een zichzelf versterkend effect; mensen waar ik graag voor werk, doe ik ook makkelijk wat extra’s voor, ook als dat ‘s avonds laat nog een uurtje extra kost. Het eindresultaat zie je ook terug in het werk, en de tevredenheid van de klant.

Mijn advies: zorg ervoor dat je zo snel mogelijk kunt kiezen tussen opdrachtgevers (expert positie creëren), zodat je de keuze voor een ideale klant ook makkelijker kunt maken.

Laatst nog een leuk gesprek met mijn financieel adviseur erover gehad: hij heeft alleen maar ideale klanten. De rollenspellen/scenario’s die hij jaarlijks met trainingen moet volgen herkent hij gewoonweg niet uit de praktijk. Scheelt een hoop onderhandelingen, en gedoe door alleen met de mensen te werken waar je een goed gevoel bij hebt.

Ideale klanten geven je meer ideale klanten, minder leuke klanten geven je meer van hetzelfde. We kunnen deze keus zelf maken!

Jeremine Holt
10 years ago

Het zijn meestal de flopklanten die de meeste aandacht vragen. Net zoals de lastigste leerlingen in een klas de meeste aandacht krijgen.
Om je juist te richten op diegenen waar je geen last van hebt en die positief zijn en je verder helpen, is iets waar je jezelf regelmatig aan moet herinneren.
Zoals het negeren van lastige leerlingen ook de nodige training vraagt.
Ze zeggen het hè, waar je je aandacht op richt groeit.

Dave de Lange
10 years ago
Reply to  Jeremine Holt

Ik herken dit zeker, Jeremine.
Vaak is het heel moeilijk om de “vervelende” klanten te negeren.

Ik moet dan oppassen dat mijn humeur niet wordt verpest, waardoor mijn werk er onder gaat lijden. Want dan dan leiden de ideale klanten eronder !

En gelukkig zijn dit toch de meeste klanten…

Marcel Notermans
10 years ago
Reply to  Jeremine Holt

Klopt helemaal Jeremine! Dat is ook het grote probleem in het onderwijs; te veel aandacht voor het negatieve, voor alles wat niet lukt en waar we niet goed in zijn. Niet zo vreemd dat zoveel leerlingen ongemotiveerd raken en geen energie opdoen in school.

Jeannette Bal
10 years ago
Reply to  Jeremine Holt

Hi Jeremine,

Ik zie dat ook in gezinnen waar het liefste kind niet opvalt en soms in de pubertijd “ineens” een lastige puber wordt.

Fijn dat je ons er aan herinnert. Even mijn contact lijst doorlopen en juist de rustigste onopvallendste klanten iets leuks sturen met de sint.

SUCCES
Jeannette

Jeremine Holt
10 years ago
Reply to  Jeannette Bal

Hi Jeannette,

Nu je het zo zegt 🙂 Ik was zelf zo’n ideale leerling. En een verschrikkelijke puber.
Zoek nu naar de middenweg 😉

Een ideale klant ben ik niet.
Ik breng loyaliteit en reclame als ik ergens echt achter sta, maar ben ondanks een significante verbetering van cashflow nog steeds niet zo boven jan dat ik veel te besteden heb. En puntje bij paaltje bepaalt dat toch de vip-behandeling.

Klaartje Loose
10 years ago

Ik bevind me in de gelukkige situatie dat het merendeel van mijn klanten al ideaal is; bereid om zichzelf te onderzoeken, verantwoordelijkheid te nemen en te veranderen, bezig met het bereiken van een gezonde balans in hun leven, onderweg om voor zichzelf en hun eigen leven te gaan staan, op zoek naar ondersteuning en expertise die hen kan helpen bij het bereiken van hun evenwicht. En, ook al zo geweldig, de meeste van mijn ideale klanten worden aan mij doorverwezen door andere ideale klanten.

Ik ben nog geen ideale service-provider, daar zit het probleem…
Ik heb nog steeds niet gemakkelijk toegankelijk ergens online staan waar je precies voor bij me terecht kunt, en wat ik allemaal nog voor mijn klanten kan doen ná de kraamperiode waar ik vaak binnenkom in een gezin, contact krijg met de moeders.
Dat wil zeggen, dat mijn leverage nog zo ongeveer nihil is; iedere kraamvrouw die mij leert kennen en daarna besluit op basis van ons persoonlijke contact een traject met mij in te gaan is natuurlijk geweldig, maar ik kan maar een kleine kring bereiken. Wordt aan gewerkt…
Ben al wel begonnen met mijn blogs te laten eindigen met een vraag of een call to action, en op mijn laatste blog Ingeslikt Verdriet kreeg ik 4 mails van helemaal nieuwe contacten die vroegen om informatie en ondersteuning, waarvan 2 klant zijn geworden; WOW, het werkt dus!! Dat stimuleert om door te gaan… 😀

Pim de Rooij
10 years ago

Erg leuk om het boottochtje in Amsterdam weer terug te zien! Was een geweldige dag!

Mijn ideale klant is actief en betrokken, stelt veel goede vragen en doet er alles aan om te implementeren wat hij geadviseerd krijgt.

Mijn ideale klanten krijgen geweldige service en worden met regelmaat benaderd met geweldige tips/content.

Erik van Gulik
7 years ago

Deze blog had ik nog niet gelezen 🙂

Mijn ideale klanten:
– motivatie: voelen van binnen het verlangen om meer vanuit hun essentie te leven.
– bewust: weten dat ze zelf actie moeten ondernemen, anders verander er niks.
– actief: werken ook buiten sessies om aan de inhoud die we besproken hebben, aan hun groei.
– open: hebben een open blik en staan positief tegenover verandering en hulp daarbij, van oa een coach.

Wat ik nog kan doen is nog specifieker op zoek gaan naar deze ideale klanten en vervolgens ‘belonen’.

Dank voor deze blog!

Peter Opsomer
Peter Opsomer
9 years ago

Mijn ideale klanten , zijn klanten die wantrouwig en afvragend wat we voor hen kunnen betekenen , binnenkomen en buiten gaan vol vertrouwen en met een goed gevoel . Dan heb ik mijn werk goed gedaan . Humor is ook een goede geleider om het ijs te breken en de sfeer goed te laten komen .

Jacqueline Moleman
10 years ago

Dank je Nisandeh en team,

wat jullie delen met ons is van onschatbare waarde voor een nieuwe blik naar de klant en daarmee een betere wereld. Tenslotte zijn we allemaal in veel situaties een klant die zich niet altijd bijster goed bediend voelt. Denk bijvoorbeeld aan je kind en jij als ouder als klant van een school.

Mijn bedrijf draait om het verkrijgen en loyaal houden van de ideale klanten door het overtreffen van verwachtingen. En daarmee het bedrijfsresultaat verbeteren. Soms heeft de klant enige educatie of toelichting nodig. Een oude wijsheid die ik graag deel en die je ook kunt vinden op mijn website in wording gaat over prijzen.

PRICES
It’s unwise to pay too much.
But it’s worse to pay too little.

When you pay too much you lose a little money.
That is all.

When you pay too little you sometimes lose everything, because the thing you bought was incapable of doing what it was bought to do.

The common law of business balance prohibits paying a little and getting a lot. It can’t be done.

If you deal with the lowest bidder, it is well to add something for the risk you run. And if you do that, you will have enough to pay for something better.

There is hardly anything in the world that someone can’t make a little worse and sell a little cheaper – and people who consider price alone are this man’s lawful prey.

John Ruskin
(1819-1900)

Marné van Veenendaal
10 years ago

Mooie worden Jacqueline, ik werd nieuwsgierig naar de herkomst en mooi te ontdekken dat sommige dingen/waarden dus tijdloos zijn.

Klaartje Loose
10 years ago

Terwijl ik aan het brainstormen was hoe ik mijn ideale klanten (mijn fans en ambassadeurs) in het zonnetje kon zetten, ging de bel, de laatste dag van 2011.
Een bloemist, met een gigantisch, prachtig stralend, kleurrijk boeket. Ik dacht dat hij verkeerd was (niet jarig, geen nieuwe baan, geen conflict met iemand en mijn vriend had die dag al Amaryllissen voor me meegebracht 😉 ) maar nee, mijn naam en adres stonden op de verzendbon…
Een boeket van één van mijn trouwste doorverwijzers (zelf heeft ze mijn ondersteuning al tijden niet meer nodig gehad), met een nieuwjaarswens waar ik de tranen van in mijn ogen kreeg!

Dit is toch echt de omgekeerde wereld… Ik plande om haar zich speciaal te laten voelen… en nu dit….
Ik ben er heel blij mee, tegelijkertijd geeft het me een flinke trap onder mijn gat; zelf ook in actie komen met speciale aandacht Klaartje!

Jantina van der Waal
10 years ago

Mijn ideale client is iemand die haar/zijn eigen gezondheid en welzijn belangrijk vindt en daar iets voor over heeft, zowel doen als laten.

Iemand die niet te beroerd is om ook wat geld aan zijn/haar gezondheid uit te geven (en aan die van de kinderen, waarom vragen mensen toch of ik hun kinderen goedkoper kan behandelen, zijn die minder waard?)

Iemand die liever bij mij komt om zich weer topfit te voelen dan dat hij/zij een nieuwe tv koopt.

Iemand die (h)erkent dat het geholpen heeft (ik heb er niks van gemerkt, ik voel me wel veel beter maar dat is vanzelf gegaan)

En ja, dan ook nog doorvertellen dat het werkt.

Saskia Frankena
10 years ago

Hai Boukje,

Ik had ooit een gesprek met een dirigent van een koor waar ik in zat. Hij had diverse koren van verschillend niveau en vertelde dat je bij iedere prijs verschillend publiek binnenkreeg. Niet noodzakelijk gekoppeld aan de kwaliteit van het gebodene.

Dat geldt misschien ook wel voor jou dan, dat jouw prijs niet past bij jouw ideale klant. Dat kan dus ook te laag zijn.

Christine Roos
9 years ago

I am not there yet, but I know what it feels like!!!

Part of my passion is classical music. And therefore I started organising small cello concerts some time ago. So far we have had two, and the next one will be in April 2013.

They always take place in an office/work environment, so that we can bring music into business.

Now that I am beginning to organise the next concert (talk to the musician, find a location, envision the event, do brainstorming …) I am so full of energy, I almost burst.

And I said to a friend the other day “I would love to be so passionate about working with my clients as I am about organising on this concert”

And I love the musician who will play this time. He is a person who inspires me, I love talking to him, we have great respect and appreciation for each other and he, too, totally enjoys working with me.

This experience is a great indicator about where I want to go. I still have some way to go: build my own client base, not only through networks, define my own products etc….

But it’s great to know what it will FEEL like. Like a guiding star.

Marion Stoekenbroek
10 years ago

Mijn ideale klant blijkt volgens Koos niet makkelijk te vinden. Ik houd alleen nr. 1 en 6 over. Gelukkig blijkt de praktijk beter. Mijn klant is geïnteresseerd en wil iets veranderen. Aan mij de taak hem / haar zo te motiveren dat ze inderdaad blijvend iets veranderen.
Kwaliteit i.p.v. kwantiteit.

Saskia van Velzen
10 years ago

Mijn ideale klanten zijn die klanten die bereid zijn om een (klein) stapje buiten hun comfortzone te doen. Zij zijn bereid om grenzen te verkennen en nieuwe dingen uit te proberen. Zij hebben daar geld voor over en willen meer.

Suzan Jong
10 years ago

Mijn ideale client is de client die:

– lijdt aan migraine en daar zonder medicatie vanaf wil;
– die opdrachten uitvoert en adviezen opvolgt;
– die vragen stelt;
– die tijd en energie wil stoppen in het eigen proces;
– die daar geld aan wil en kan besteden;
– die positieve resultaten graag deelt met anderen.

Koos Overbeeke
10 years ago

De ideale klant is:
1. een klant die jouw product of dienst nodig heeft
2. iemand die zich daar bewust van is
3. iemand die bereid is daarvoor te betalen
4. iemand die in staat is daarvoor te betalen
5. iemand die gemotiveerd is om het te gebruiken
6. iemand die vaardigheden bezit om motivatie om te zetten in DOEN.

Garagehouders zijn gelukkige mensen. Iedere klant die met een auto de deur uit rijdt voldoet aan deze criteria.

Adviseurs hebben een lastiger beroep gekozen. Criteria 2 is er vaak niet en als het er wel is ontbreekt criteria drie, vier of vijf.

Weet ik zeker of dit waar is? Nou nee, misschien zijn er ook wel mensen die een auto nodig hebben of graag willen hebben en die er toch geen kopen of die een BMW kopen maar daar rondjes rond de kerk mee rijden en er nooit mee de (Duitse) autobaan op gaan en die dus niet alle mogelijkheden waar die auto voor gemaakt is benutten.

Wat leer ik hiervan? Richt je communicatie uitingen op je ideale klant en niet op de gemiddelde klant.

Dank je Nisandeh,

Jeannette Bal
10 years ago
Reply to  Koos Overbeeke

Ik rij regelmatig op de Duitse Autobahn, heb geen BMW.
Wat niet is kan nog komen ..

Zou in ieder geval een perfecte klant voor de BMW dealer zijn 🙂

Petra Notermans
10 years ago
Reply to  Jeannette Bal

Hoi Jeannette,
De eerste stap naar de BMW is visualiseren, stel je de BMW tot in detail voor. Ruik ‘m, voel ‘m. Focus dan op dit doel en “do whatever it takes” en dan… wie weet! 😉

Saskia Frankena
10 years ago

Veel klanten die bij mij binnenkomen zijn in eerste instantie niet zo ideaal,, omdat ze totaal verkeerde verwachtingen hebben van een website. Maar ook vaak geen idee wat zij doen en willen met hun bedrijf.

Ik had het er laatst nog met een conculega over, wij herkenden dit heel erg dat wij vaker meer bezig zijn met het businessplan helder te krijgen dan met de website zelf. Wat dat betreft heb ik ook heel veel aan de trainingen van Open Circles. Dat is mij van toepassing, maar ook op mijn klanten!

Als mijn klanten uit de Open Circles kring komen praat het makkelijker en kom je sneller tot de kern, maar in het andere geval maak ik ze dus maar ideaal.

Dus: heel duidelijk zijn in wat er bij komt kijken, wat ik van ze verwacht, wat zij van mij kunnen verwachten en me vooral ook aan mijn afspraken houden 😉

Hans Boekel
9 years ago

Mijn ideale klant durft in de verbeelding te stappen en daar nieuwe dingen te ontdekken die voor hem of haar relevant zijn.

Evelien Bos
10 years ago

Ideale klanten zijn voor mij inderdaad klanten die blij met me zijn, blij met mij als persoon en blij met de werkzaamheden die ik voor hen verricht! Daar krijg ik energie van en dan geef ik echt alles wat ik heb.

Ik neem afstand van klanten die twijfelen aan mijn loyaliteit. Klanten die een mentaliteit hebben van ‘ik betaal je er toch voor…’ en van klanten die je behandelen alsof je geen eigen ondernemer bent, maar denken dat je hun ‘loonslaaf’ bent. Nee, dat soort klanten bedank ik voor.

Dank jullie wel weer voor de eye-opener en vraag jezelf af of jij de ideale klant bent… 🙂

Jos Zwart
10 years ago

Met opwaaiende herfstbladeren en regenvlagen tegen de ruiten is het heerlijk om zo’n filmpje te bekijken en al die tevreden, genietende mensen te zien! Leuk dat je dit als ideale klant mag meemaken.

Mijn ideale klanten beginnen langzaam te komen. Hun belangrijkste eigenschap is dat ze zich kwetsbaar op durven stellen en aan zichzelf willen werken. Hen begeleiden naar de kracht in zichzelf vraagt lef en doorzettingsvermogen van hen en een professionele aanpak van mij. De basis daarvoor is wederzijds vertrouwen, wat aan het eind leidt tot ambassadeurschap. Dat is wat ik aan het eind m’n klant vraag te zijn. Als IK m’n werk goed heb gedaan is dat m’n belangrijkste beloning.

Boukjebarbara Rolsma
10 years ago

Mijn ideale klant is degenen die in zichzelf wil investeren, en nieuwe mogelijkheden, nieuwe kansen, inzichten en ideeën, wil laten opkomen die betekenisvol zijn en bijdragen aan positieve ontwikkeling.

Janneke Thierens
Janneke Thierens
10 years ago

Laat ik nu net vannacht geïrriteerd wakker zijn geworden om dit item…..hoe kan ik mijn business laten groeien en waarom stuurt niemand door en is iedereen wel een loyale klant??….dus: beloon de loyale klanten, Janneke!!!! ik ga een feesiie organiseren en wie weet…gaan ze doorverwijzen…. maar dat mag niet het doel zijn..let us have fun!!!!!!!!!!!!!!!!!

Marcel Notermans
10 years ago

Ik denk inderdaad dat wij ons te veel richten op “alle” mogelijke klanten. We zijn veel te veel met de kwantiteit bezig, terwijl we meer de focus moeten leggen op de kwaliteit, de ideale klant. En dat is inderdaad de klant waar veel energie van terug komt.

Marion Stoekenbroek
10 years ago

Ja, inderdaad heb ik weleens een klant geweigerd, Marcel. Ze gaf me zo’n rotgevoel, dat ik gezegd heb dat ze beter iemand anders kon zoeken. Ik kon ze niet helpen. Ik adviseer mensen, dus ja… dat is soms net iets lastiger. Afgelopen weekend heb ik geleerd….als je van een klant geen energie krijgt, kun je het eigenlijk beter “vergeten” .. Mijn ideale klant is /wordt zo enthousiast dat hij of zij zijn mond niet meer kan houden.

Bastiaan de Beer
Bastiaan de Beer
10 years ago

Even in het kort:

> Wie zijn jouw ideale klanten?

Mijn ideale klanten zijn mensen die service en kwaliteit willen krijgen, en bereid zijn om er voor te betalen.

Geen “ik heb recht op gratis alles”, of “dit is te duur” mensen.

> En hoe behandel je je ideale klanten (of hoe zou je ze behandelen)?

Veel persoonlijke aandacht, service buiten normale werktijden als dat een keer nodig is. Waarmaken wat ik beloof. Lunch aanbieden heb ik geprobeerd maar mijn ‘ideale klanten’ zijn druk bezette mensen. Ik ben nog op zoek naar goede ideeën voor een alternatief; bijvoorbeeld zo’n boottochtje is een leuk idee.

Ik denk ook dat je bij kennismakingsgesprekken je klanten een beetje moet laten solliciteren, onder de loup moet nemen. Wat zegt je gevoel over ‘deze’ klant? Wordt dit een positieve samenwerking op de langere termijn, of niet? Dat klinkt misschien arrogant in tijden van crisis, maar is dat echt zo?

Jeannette Bal
10 years ago

Hi Bastiaan,

Eigenlijk behandel je ze op precies dezelfde manier waardoor ze klant geworden zijn. Met aandacht, goed luisteren en aanbieden wat ze nodig hebben.

Helaas gebeurt het nog te vaak dat er door bedrijven veel wordt uitgegeven om je als klant binnen te halen, maar klanten die al jarenlang b.v. een abonnement afnemen, worden als vanzelfsprekend beschouwd.

Ook mijn klanten zijn druk bezet en willen/kunnen geen extra tijd vrijmaken om te lunchen of voor een boottochtje.

Een onverwachte bos bloemen als dankjewel zou ik zelf ook leuk vinden.

In ieder geval iets om over na te denken.

succes
Jeannette

Dave de Lange
10 years ago

Ik vind die “arrogante” houding wel verfrissend, Bastiaan.

Waarom zou je niet je klanten “screenen”, met name als je voor langere tijd een relatie met ze gaat opbouwen.

In feite is dit bij iedere relatie een goed idee…

Ferdinand Aukes
10 years ago

@Dave de Lange met ruim 17 jaar in de verkoop ben ik in het verleden zeker wel lastige klanten tegen gekomen. Maar zoal ik nu vaak zeg; als ik hen aanwijs met mijn vinger wijzen er altijd 3 vingers naar mij terug vanuit dezelfde hand. Ik heb al die keren mijzelf afgevraagd wat heb “IK” verkeerd gedaan. En uiteindelijk lag er ook altijd wel iets bij mij. Dit pas ik nu structureel toe op het moment dat ik denk dat ik een vervelende klant heb. Daardoor ben ik bij machte het gesprek om te draaien en er een win win van te maken. Dus wellicht heb ik in die 17 jaar maar weinig vervelende klanten gehad omdat ik er mee kan spelen door te luisteren.

@Marcel Notermans, Helemaal eens. Mijn grote voorbeeld daarin is Eric Schneider een NLP trainer die het EGO op een gezonde manier heeft los gelaten en daardoor altijd ins respect voor de ander is. Ik noem het maar de kracht van oordeelloos communiceren.

Robert Rosier
10 years ago

“Er zijn geen moeilijke klanten, het kan hooguit zijn dat je zelf niet flexibel genoeg bent in je manier van denken en communiceren” vertaal ik even één van de vooronderstellingen van NLP.

Marcel Notermans
10 years ago

Oordeelloos communiceren ….. dat vind ik een mooie! Ik weet hoe lastig dat is, je communiceert nu eenmaal altijd vanuit een zekere subjectiviteit, je eigen perceptie. Dit kun je natuurlijk nooit helemaal uitschakelen, maar je er bewust van zijn niet te willen oordelen is een prima voornemen.

Josephine Wierdsma
10 years ago

Helemaal mee eens, heren, en helder beschreven.

Sonja van Beveren
10 years ago

Opnieuw zo’n leuke vraag van Open Circles om je aan het denken te zetten over je eigen business.

Mijn ideale klanten zijn:

– In verwarring, omdat ze kort geleden begonnen zijn in een leidinggevende baan en hebben ontdekt dat het communiceren en omgaan met mensen in je team en de baas (nog) niet zo eenvoudig is.
– Leergierig, omdat ze graag alle tips, technieken, methodes, ervaringen en verhalen willen leren om beter te worden in hun vak.
– Ontwikkelingsgericht, omdat ze weten dat je blijvend ontwikkelen belangrijk is voor persoonlijke groei en het verbeteren van resultaten.
– Pro-actief, omdat ze weten dat het belangrijk is zelf de regie te nemen als je in beweging wilt komen en andere resultaten wilt halen.
– Zelfbewust, omdat ze weten dat ze toegevoegde waarde kunnen leveren en op zoek zijn naar meer ruimte om dit vorm te geven.

Ingrid Verbeek
Ingrid Verbeek
10 years ago

Heerlijk om zo het boottochtje nog een keer te beleven. Ik zat weer heel even met al die kanjers in amsterdam. Wat was het een fantastische dag!

Dank je voor weer een mooie blog. Al die inzichten zetten je wel weer aan het denken.
Ik ben nog startende. Mijn ideale klant is dankbaar, actief en betrokken. Hij/zij is bereid zijn/haar ervaring te delen en feedback te geven op de verstrekte informatie om zo een remarkable product te creëren. Ik ga ze geweldige service geven en ze veelvuldig geweldige content en tips&tricks.

Sandra Dolk
10 years ago

Mijn ideale klant, is een ‘partner in business’. Hij of zij:

– heeft een open mind
– is bereid om een blik in de spiegel te werpen
– gelooft in delen=vermenigvuldigen
– beschikt over daadkracht en humor
– is in eerste instantie MENS en pas daarna ondernemer, leider, baas of wat dan ook

En het leuke is, dat ik steeds meer Partners in Business ontmoet!

Saskia Frankena
10 years ago

Ik bedenk me er nog één. Ik probeer zo veel mogelijk mensen naar Open Circles te krijgen. Dan krijgen ze vanzelf meer inzicht in hun bedrijf. Dat maakt het voor mij een heel stuk makkelijker 😉
Ik hoop er 14 en 15 januari met een flinke Nijmeegse delegatie te staan!

Anke Fokkens
10 years ago

Goed om te lezen. Ik zat er al over na te denken om iets te organiseren voor mijn ideale klanten. Deze blog bevestigd dat dat inderdaad een goed idee is. Dank daarvoor.

Tony Verheij
10 years ago

Omringd door fantastische mensen kon het niet anders ZIJN dan een fantastische dag!

Mijn ideale klanten zijn mensen die informatie over passief inkomen IMPLEMENTEREN.
En ondernemers in nood die ACTIE ONDERNEMEN!

DOEN IS POEN!

Mijn beloning zou kunnen zijn dat je in het voetlicht komt te staan om te vertellen over je eigen prestatie.
Zodat ik jouw ambassadeur word…

Tony Verheij