Jouw prospects kwalificeren – doelgroep serie, deel 2 van 4

5749 views | 265 reacties |
shares

 

Vorige week schreef ik het artikel “Jouw doelgroep bepalen”, het eerste in een 4-delige serie met het onderwerp ‘jouw doelgroep.’

Het NIET duidelijk definiëren van je doelgroep is een belangrijke oorzaak van het mislukken van menig business, maar je prospects niet KWALIFICEREN is nog schadelijker. Wat bedoel ik hiermee? Graag leg ik het je uit met een recent voorbeeld van de familie Neta.

Vorige week belde mijn vader me met de vraag of ik mijn zus kan helpen. Zij is net een klein fortuin kwijtgeraakt nadat ze had geïnvesteerd in een serie online producten gebaseerd op haar expertise als jeugdsycholoog.

Ze had een aanzienlijke som geld betaald aan een ‘online marketing goeroe’ die haar beloofde dat als ze haar “leer gemakkelijk lezen” cursus in een online video-serie zou gieten en het aan ouders zou aanbieden – dat wel duizenden ouders van kinderen met leermoeilijkheden haar aanbieding zouden aanschaffen voor € 400 per stuk!

Nadat ze een serie professionele video’s had laten maken en een aantal gratis introductie webinars voor haar systeem had gegeven en enthousiaste reacties had ontvangen, wachtte ze vol spanning op de resultaten in haar webshop – om te ontdekken dat ze…om precies te zijn…NUL cursussen had verkocht!

Ouders vonden haar materiaal echt geweldig, alleen waren ze niet bereid ervoor te betalen. Dit soort verhalen hoor ik tijdens elke training die ik geef. Het is mijn ervaring (en van vele anderen), dat het bijna nooit zo werkt…

Als mijn zus mij van tevoren had verteld over haar plan, dan had ik haar duizenden euro’s, pijn en frustratie kunnen besparen. En mogelijk had ik haar kunnen helpen om een manier te vinden die wél werkt. Ik zou haar de Master Entrepreneur training aanbevelen, zodat ze ontdekt wie haar doelgroep is en wat ze écht willen (niet wat ze nodig hebben) en hoe zodanig aan te bieden dat ze er ook voor willen betalen…

Of tenminste, haar dit artikel laten lezen.
(Hi sister! In case you are wondering…this piece is about you!)

Hoe zit het eigenlijk met jou?
Geloof je dat jij dé oplossing hebt voor jouw doelgroep (vooropgesteld dat je weet wie het zijn)…en dat je banksaldo DUS automatisch gaat groeien zodra de mensen van jouw oplossing horen? Als jouw product niet verkoopt als de iPad (of de Business Bootcamp), dan ontbreekt er waarschijnlijk een belangrijke schakel…

Kwalificeer je prospects

Stel je eens voor: je hebt het beste Argentijnse steakhouse van Amsterdam, Nederland of zelfs van de hele wereld. Vooruit, doe er nog 3 Michelin sterren bij. En toch…de kans dat jij een biefstuk weet te slijten aan een vegetariër is zo goed als nihil. Hetzelfde geldt voor degenen die zich geen biefstuk van 250 euro kunnen permitteren…

Mijn zus en de meeste zelfstandige ondernemers zijn als de eigenaar van een 3-sterrenrestaurant die al zijn energie, tijd en geld steekt in het overtuigen van vegetariërs en/of prijsbewuste eters om van hun superieure biefstuk te genieten.

Maak jij dezelfde fout? 

In het artikel Jouw doelgroep bepalen adviseerde ik je met klem om een klein, duidelijk gedefinieerde niche als doelgroep te kiezen, een publiek dat jouw product of dienst écht wil.

Vandaag vraag ik je om die niche nóg verder te versmallen om die mensen te kwalificeren die jouw product of dienst gaan kopen.

Nogmaals een levendig voorbeeld, ditmaal van Open Circles Academy…

De laatste 4 jaar hebben we de doelgroep voor de Business Bootcamp gedefinieerd als: ZZP’ers en kleine zelfstandige ondernemers (het is iets genuanceerder, maar ik houd het even eenvoudig)

Echter, de laatste jaren zien we steeds meer deelnemers die net zijn begonnen met hun business of nog aan het nadenken zijn over het starten van hun eigen onderneming.

Om zowel aan de behoeften van de gevestigde entrepreneurs als de starters (of ‘wannabe entrepreneurs’) te voldoen, hebben we enkele compromissen in onze communicatie moeten inbouwen én in ons materiaal dat we in de Business Bootcamp aanbieden.

Tot nu toe…

Het heeft even geduurd totdat het goed was doorgedrongen dat beide doelgroepen én Open Circles Academy niet gediend zijn met deze compromissen. Dus hebben we besloten om de deelnemers aan de Business Bootcamp te kwalificeren – zodat we het programma nóg beter op hun behoeften kunnen richten. En…om degenen die zich niet kwalificeren voor de Business Bootcamp een ander programma te bieden dat aansluit op hún behoeften.

Om te zien wat ik bedoel: ga naar de Business Bootcamp Home Page
Je wordt gevraagd of je langer dan een jaar actief bent als ondernemer (daarom vragen we en verifiëren we jouw KVK gegevens). Als je je kwalificeert, bieden we jou de Business Bootcamp (NIEUWE FORMULE).

Kwalificeer je je niet, dan bieden we een nieuw programma, genaamd Starter Bootcamp.

Op deze manier kunnen we ‘biefstuk serveren aan de carnivoren en salades aan de vegetariërs…’ Ook de follow-up trainingen zijn beter afgestemd op de daadwerkelijke behoeften van de doelgroep. Win-Win voor iedereen dus.

Dus… als jij meer dan een jaar actief bent als ondernemer en nog meer inkomen (en vrije tijd) wilt PLUS meer positieve impact op de wereld…schrijf je dan vandaag nog in voor de Business Bootcamp (Nieuwe Formule)

Nu is de beurt aan jou…

Om je prospects te kwalificeren, stel jezelf deze vragen:
1. Wie gaat – naar alle waarschijnlijkheid – kopen wat jij hebt te bieden?
2. Wie is het gemakkelijkst te bereiken en kan zich jouw product of dienst permitteren?

Met jouw antwoord op deze vragen richt jij je op een kleinere groep (dat kan best eng zijn in het begin) – maar wel op de juiste groep…voor jou!

Laat me weten in het commentaarveld onderaan welke filters jij kunt plaatsen om jouw prospecten te kwalificeren. En als je vragen hebt over het kwalificatieproces, stel dan ook je vragen in je comment.

Ik zal jouw vragen met plezier beantwoorden in het nieuwe 1-uur durende live-streaming seminar “Target Audience Secrets”. Dit online seminar is geheel gratis. Je kunt het op je computer, telefoon of tablet bekijken, thuis of waar je maar wilt.

Zodra we jouw comment plaatsen, krijg je de link naar jouw gratis ticket voor het Target Audience Secrets live-streaming seminar toegestuurd.

Volgende week kun je het derde artikel in deze reeks ‘jouw doelgroep’ verwachten. Het onderwerp: Ga de interactie aan met je doelgroep.

Ik ben benieuwd naar je comment en hoop je volgende week weer op ons blog te zien!

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
265 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Fenna Janssen
8 years ago

Doelgroep: vrouwen van 25-55 jaar die blijvend gewicht willen verliezen en het emotie-eten onder controle willen krijgen.

Met deze doelgroep heb ik in 3 jaar tijd een goed lopende praktijk opgebouwd.

Het is wel spannend of deze doelgroep (particulieren) ook gemakkelijk gaat betalen voor mijn online-programma.

Wellicht is dan een verdere specificatie nodig.

Peter Nouwen
8 years ago

Hm. Helder verhaal. Ik kan er wel iets mee.

“Veilig ondernemen = succesvol ondernemen” is gericht op twee typen ondernemers:
– 1. Zij die nog geen ongeluk hebben meegemaakt, en daarmee een drastische terugslag in het succes van hun onderneming.
– 2. Zij die wel een keer een ongeluk hebben meegemaakt en daarmee weten dat als je thuis op de bank aan het revalideren bent, je dus nul inkomen hebt (als je passieve inkomen nog niet voldoende is)

– Voor groep 1 is het vooral belangrijk om te kunnen beredeneren dat ze beter af zijn als ze er álles aan doen om hun zwakke plekken, op een systematische manier te vinden en elimineren.
– Voor groep 2 is het willen voorkomen van productie uitval al aanwezig en is de manier waarop en de methodiek vooral belangrijk.

Voor beide groepen geldt:
Get in line, and make sure your surroundings will never kick or trick you out of it. 🙂
Dat ga ik door middel van mijn boek “Veiligheidsmanagement als Succesmanagement” vertellen. Maar rechtstreeks vragen mag natuurlijk altijd.

Peter

Eric van Hall
8 years ago

Bij Mediaweb richten we ons op bedrijven die serieus met internet willen werken. Ze behoren tot pioniers, early adopters of early majority waar het online marketing betreft.

Wij richten ons specifiek op online marketeers in dienst van een organisatie (dus niet bij een bureau). Dit geeft ons aan dat het bedrijf serieus genoeg is om tenminste 1 online professional in dienst te nemen. En het betekent dat wij aan klantzijde te maken krijgen met iemand die ‘het snapt’.

Onze ervaring leert dat acquisitie op deze doelgroep veel beter converteert dan een bredere aanpak. En bovendien hebben we geleerd dat de projecten veel succesvoller zijn op deze manier.

Filter:

– Geeft er blijk van internet serieus te nemen.
– Bedrijfsgrootte 20 – 5.000 medewerkers
– Online professional(s) in dienst
– Beschikbaar budget > 10k

Heleen Kuiper
8 years ago

Ik ben net begonnen als ZZP’er en zit nog in het define-stadium. Ik heb grosso modo al wel 3 doelgroepen maar ga ze nog verder verfijnen. Dankjewel Nisandeh voor de inspiratie!

Reynold Chandansingh
8 years ago

Waardevolle toevoeging: wie gaat je betalen voor je diensten? Maar die vraag is niet altijd zo eenvoudig te beantwoorden. Ik ben benieuwd hoe je dat goed bepaald.

Wouter Siteur
8 years ago

Hallo Reynold,

Soms moet je net als ik eerst inzien dat de doelgroep waarop je je nu richt je niet genoeg kan of wil betalen.

Daarna helpt het om je af te vragen welke doelgroep een probleem heeft dat pijn doet. Die doelgroep is waarschijnlijk wel bereid om jou te betalen als je een oplossing voor hun probleem hebt.

Helpt dat?

groet, Wouter

Thies Kuijlman
8 years ago

Wij helpen de zelfbewuste professional om top-performer te worden in een ‘moordende’ corporate omgeving.

De filters die we daarvoor plaatsen heb ik ook zojuist genoemd. We richten ons op professionals uit corporate organisaties, waar de persoonlijke opleidingsbudgetten hoog genoeg zijn om de werkgever te laten betalen, want veel werknemers willen wel ontwikkelen, maar niet zelf betalen.

Marieke Smeding
Marieke Smeding
8 years ago

Ik ben korter dan een jaar bezig met mijn bedrijf The Wake Up Call.

Ik help ondernemers, vooral trainers, coaches en therapeuten die het moeilijk vinden om tijdens hun werkdag te focussen. Ik help ze om elke werkdag met een duidelijke intentie te beginnen zodat ze gefocust en vanuit de juiste mindset aan het werk gaan.

Ik kan wel wat hulp gebruiken in mijn productontwikkeling en niche bepaling. Welke factoren laat je daarbij meewegen?

Iemand handig met prijs en productontwikkeling voor coaches zoals ik? Dan hoor ik graag van je!

Hartelijke groet,
Marieke Smeding

Marischka Setz
8 years ago

Hi Marieke,

Ik wil best een keer met je sparren over hoe je een en ander kunt opzetten en vormgeven…

Groetjes,
Marischka
marischka.setz@dnhs.nl

Robin van Hattum
8 years ago

Succesvolle filters:

1. Prijs. Wij zijn niet de goedkoopste.

2. Commitment. Niet komen opdagen of te laat afspraak wijzigen = consult betalen. Mensen die hierbij gaan ‘piepen’, kwalificeren niet.

Onze praktijk (en dus onze agenda) zit vrijwel altijd vol.

Minder succesvolle filters (ahum…):

1. 50plusvitaal.nl. Onze ideale klant / patiënt is vrouw 50(plus). Vrouwen van 49 voelen zich door onze nieuwe website ‘gediscrimineerd’. “Daar ben ik nog niet aan toe.”

2. We hebben een nieuwe, nog betere cursus in ontwikkeling. Mensen zijn erg enthousiast. Maar we hebben veel minder referrals.

We moeten weer terug naar de tekentafel om ook onze cursussen en toekomstige producten te voorzien van betere filters.

Dieuke Feenstsra
Dieuke Feenstsra
8 years ago

Ik zoek kleine bedrijven die betrekkelijk korte, mooi geschreven, voor iedereen leesbare algemene voorwaarden en productvoorwaarden wil laten maken.
Ik ga meteen verder om dit nog specifieker te maken.

Natascha van der Linden

KKOON.nl richt zich op de uitvaart branche en familie van overledenen.
Zij biedt schoonheid en troost middels symbolische kunstwerken in brons en keramiek die als Herinnering Monumenten dienen, met als thema transformatie, cyclus van het leven.

warme groet,
Natascha van der Linden

Michaëla Wierdsma
8 years ago

Oei, oei, een lastige vraag: wie is mijn doelgroep.

Mijn doelgroep voor Verander Gedrag Nu is:
* 40+
* hoger opgeleid
* ogenschijnlijk aan hun zakelijk of privé plafond zitten met frustratie, verslaving, blokkades om te groeine
* zij zijn bereid zijn om te investeren in zichzelf met:
– energie
– tijd
– geld
Met als doel werkelijk gedrag te veranderen.

Is dit specifiek genoeg?

Sigrid van der Laan
Sigrid van der Laan
8 years ago

Hi Michaëla,

Volgens mij zit je op de goede weg met je doelgroepbepaling, maar waar je nog een stap in zou kunnen zetten, is in punt 3. Hier zou je de pijn beter kunnen beschrijven zodat jouw dienst een must have wordt. Nu is het nog wat vaag. Je zou ook voor mannen of vrouwen kunnen kiezen. Wie hebben het meeste last van frustraties en verslavingen die hun groei blokkeren? Hoe ziet dat plafond eruit?

Succes!

Michaëla Wierdsma
8 years ago

Hoi Sigrid,

Bedankt voor je reactie. Het is al weer even geleden dat ik deze niche opschreef. Inmiddels verfijnd.
Doelgroep zijn mensen bij bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen en op zich niet volledig ontplooien op werk en/of privé gebied.
Ik kom er vast nog op terug, daar ik het nu aan het verfijnen in een bedrijfsplan ben.

We hebben vast nog eens contact.
Hartelijke groet, Michaëla

Paula Aalders
8 years ago

Ik filter op:
Mensen met voldoende geld die willen gaan verbouwen, nieuwbouwen of/ en hun interieur willen herstijlen.

Adeline Gogelein
Adeline Gogelein
8 years ago

Ik filter op visuele spatiële denkende tieners met leerproblemen. De term ‘visueel spatiële’ is niet algemeen bekend en is misschien nog wat te breed. Dus zeg ik dat ik me richt op dyslectici, AD(H)D’ers en beelddenkers. Graag zou ik willen uitbreiden naar hoogbegaafden en autisten, omdat veel leerlingen dubbele diagnoses hebben.

Ik biedt inzicht in eigen leerstrategieën en biedt leesmethodes om succesvol op school te zijn. Dit in samenwerking met ouders, zodat zij zelf hun kind kunnen begeleiden.

Ik ben net begonnen ( september) en heb twee leerlingen gratis gedaan om mijn systeem te verfijnen en de behoefte helder te hebben. Beide ouders zijn enthousiast en geven aan dat mijn product goed is. Ook andere ouders hebben enthousiast gereageerd, maar concreet heb ik nog geen betalende klanten.

Waar ik tegenaan loop is het kwalificeren van mijn prospects, m.a.w. waar vindt ik ouders/leerlingen die hiervoor willen betalen. Die naast enthousiasme ook mijn product willen afnemen. Ik ben niet de enige op deze markt, maar wel nieuw…

Martine Teunissen
8 years ago

1. Wie gaat – naar alle waarschijnlijkheid – kopen wat jij hebt te bieden?
2. Wie is het gemakkelijkst te bereiken en kan zich jouw product of dienst permitteren?

Kwalificeren van de prospects.
1. Scholen die budget hebben uit potjes van de ouders of een subsidie-aanvraag doen kunnen het scholenprogramma Beleef Het Verleden in de klas inhuren. Scholen die alleen een (cultuur)budget per kind hebben (dit is omlaag gegaan van E 4,50- naar E 2,50 per kind) kunnen vaak het programma niet betalen.

2. Levende geschiedenis projecten met historische personages in rol worden vaak als hoogtepunt bij een tentoonstelling of event ingezet door musea, kastelen, gemeenten en archieven. Als één van deze klanten het product een keer gezien heeft (in uitvoering) dan is de kans groot dat ze het ook willen. De vraag of ze het product kunnen betalen hangt af van het specifieke museum, archief of kasteel. Hier kan ik verder specificeren met cijfers: hoeveel bezoekers, hoeveel omzet per jaar, hoeveel budget voor evenementen etc.

Gemakkelijk te bereiken en kan mijn dienst permitteren: m.b.t. de historische diners en bals: een hele grote groep geschiedenisfanaten op facebook die regelmatig in kostuum op een event te vinden zijn.

Marieke Adrichem
8 years ago

Ik dacht dat ik eruit was voor mijn ZEN reizen doelgroep :
Mensen vanaf 25 jaar
Bezig met zelfontplooiing, bewustvorming en gezondheid
Onvoldoende kennis enof beperkte tijd om hun bijzondere reis zelf samen te stellen.

De lifestyle groep sluit volgens mij heel erg veel uit. Deze mensen gaan niet voor een all inclusief op een drukstrandvakantie, maar kiezen voor andere soorten vakantie. En mij alleen richten op 100 procent retraitevakanties vind ik eng, zijn zij wel willing to pay? Als Travel Counsellor, hedendaagse variant op het verouderde reisbureau kan ik eigenlijk alle reguliere reizen organiseren, of is nog meer versmallen verstandig? Graag jullie reactie!

Leni Minderhoud
8 years ago

Hi Marieke,
Mooi dat je er zo mee bezig bent en probeert je niche te vinden. Dat is inderdaad eng, maar ik weet uit ervaring dat het werkt.

Je omschreef je doelgroep als mensen van 25 jaar en ouder. Dat is heel breed. De groep 25-35 of 40, zal een ander soort Zen-reis willen dan de oudere groep. Ik zou wat leeftijd daar een keuze maken. Met welke groep heb je het meeste affiniteit? De oudere groep heeft door de levenservaring waarschijnlijk meer behoefte aan zo’n reis en weet ook beter wat je bedoelt.

Je beperkt wel door te beschrijven wat voor soort lifestyle ze hebben, maar dat is veel tekst. Het mooiste is om te weten te komen welke groep er geld voor over heeft. Ik heb je website bekeken en de reizen zijn luxe en in het hogere segment. Daar zal niet zo snel een 25-jarige gebruik van maken. Wat ook bijzonder is aan je aanbod is dat je de reis voor de klant samenstelt. Daar is volgens mij vraag naar, maar er zijn meer van dit soort bureau’s

Je kunt je ook beperken door het aanbod heel specifiek te houden, dus retraites in het Verre Oosten, of in Europa, of in de buurt, binnen 300 km etc. Bijzondere natuurgebieden etc. En niet zoals je schrijft ‘ik kan eigenlijk alle reguliere reizen wel organiseren’. natuurlijk kun je dat, maar je wilt juist iets bijzonders aanbieden, toch?

En wat is die lifestylegroep? Wat voor werk doen ze? Zijn het stellen zonder kinderen of juist met ? Zijn ze nog volop in het arbeidsproces? Of net gepensioneerd en nog heel erg vitaal en eindelijk de tijd voor die super reis? Wat bieden jouw concurrenten? Wat is er nog niet? Allerlei vragen die je je kunt stellen.

Ik heb mijn doelgroep (ik ben business coach) steeds meer beperkt. Eerst waren het werkzoekende hoogopgeleide 45plussers, toen werden het 45plus mannelijke professionals die werk zoeken of een carrière switch willen. Nu heb ik:
45plus mannelijke professionals die geen werknemer meer willen zijn maar ondernemer. Ik help hen naar een ondernemers mindset.

Hoe beperkend is dit…. Sinds dit meer bekend is, heb ik meer mannelijke klanten en vaak precies voor dit onderwerp. Of ze zijn al een tijdje aan het freelancen en willen meer opdrachtgevers. En ik coach nog steeds vrouwen, die komen via via. Ik weet dat ik door dit publiek te maken vrouwen afschrik. Ze denken, ok, dit is niet voor mij. Maar zij die zich herkennen in de situatie van die 45plus man, komen toch ook..

En nog een tip: Zet in je kopregel op LinkedIn een heel krachtige zin met je focus. Dat werkt enorm in zichtbaarheid.

Succes!

Marieke Adrichem
8 years ago

Hi Leni, dank je wel voor je waardevolle comment! Ik was alleen al verrast dat je zo uitgebreid een reactie hebt gegeven. Dank je wel! En ja, je hebt gelijk, vanaf 25 jaar, Ik heb van de week in mijn woonbuurt wat folders rondgebracht: en alleen bij twee kappers en vrijstaande woningen, dus bij de 40 plussers die hoger opgeleid zijn. En nadenken over een gebied is ook verstandig. NL kan eigenlijk al afvallen. Tijdens de Starters Bootcamp heb ik veel inzichten gekeregen en ben sindsdien heel actief. Ik kijk uit naar de Master Entrepreneur in juni. Ik wens jou ook heel veel succes met je bedrijf, ik ga je website nog bekijken. Mijn hartelijke dank, Marieke

Francis Kransen
Francis Kransen
8 years ago

Mijn werkgebied is Business to Business: De filters die ik toepas:
1) Financieel: is er een passende budget beschikbaar
2) Organisatorisch: bedrijf tussen de 20 en 200 personen
3) Technisch: is mijn product of dienst een oplossing voor de (echte) vraag.

Maar dan de hamvraag: wat is het meest effectieve om te doen als de prospect de echte vraag helemaal niet wilt weten maar zuiver opgediend wilt worden wat nodig is op dat moment?

Bianca Meeuwissen
8 years ago

1. Wie gaat – naar alle waarschijnlijkheid – kopen wat jij hebt te bieden?

Die intermediairs, uit de reiswereld, die zich richten op reisgroepen, en continu op zoek zijn naar nieuwe ideeen en bestemmingen voor hun aanbod.

2. Wie is het gemakkelijkst te bereiken en kan zich jouw product of dienst permitteren?

De reisagent, de autocaronderneming, de club en de vereniging.

Voorheen richtten we ons vooral op de grote tour operators, maar die zoeken, helaas, niet meer naar een win-win situatie.
Dus hier valt voor ons vrijwel geen marge te verdienen. Vandaar dat we ons un vooral richten op de reisagent en autocaronderneming met eigen reisaanbod. En dit willen we nu verder uitbouwen richting clubs en verenigingen, omdat onze concurrent zich op dit moment nog niet tot dit segment richt. Voor wat betreft transport verwijzen we deze clubs en verenigingen dan weer naar bevriende reisagenten en/of autocarondernemingen. Zodat we hier een niche aanbreken, terwijl we de relatie met onze reisagenten en autocarondernemingen verder verdiepen. Een andere mogelijkheid is om een bevriende reisagent en/of autocaronderneming te helpen bij het aanboren van contacten in de club- en verenigingswereld, ook daar staan we voor open.
Er is op dat moment dan meer kontakt met de eindklant, dat maakt het voor ons dan ook makkelijker exact op de behoeftes van de eindklant in te spelen, door de gewenste “EXPERIENCES” te bieden.

Heeft iemand nog TIPS of SUGGESTIES voor ons, over wie we aan zouden kunnen spreken voor groepsreizen naar Andorra, eventueel in combinatie met Spanje en Frankrijk.

Motorreizen, Wellbeingweken en weekeinden, Natuur genieten, Kultuur genieten (romanik & preromanik), Belastingvriendelijke shopping, Thermaalwater, Wintersportreizen, Gourmetski, Wijnreizen, Aktief……etc.etc.

Kees van der Stel
8 years ago

Ik richt me als personal and executive coach op ”financials die zich buiten het bekende willen ontwikkelen”.

Ik heb zelf een financiële achtergrond en een langjarige ervaring in het bedrijfsleven als executive.

Be the change you want to be and implement the change you want to reach.

Anna Tjumina
Anna Tjumina
8 years ago

Hi Kees,

Wat zijn dan je antwoorden op die 2 vragen precies?

Zijn alle financials meteen prospects?
Een finance medewerker zou andere behoeften hebben dan een investment banker.

En kunnen ze allemaal je diensten permitteren en van profiteren? En met wie kan je sneller contact leggen?
Een CFO is moeilijker te bereiken dan een finance manager.

Warme groet,
Anna

Open Circles Academy

Judith Kamerman
8 years ago

Al in de Business Bootcamp in Mei, werd het me duidelijk dat ik met mijn doelgroep en met mijn product op de goede weg zat. Alleen, hoe maakte ik dat duidelijk aan die doelgroep? Ging ik niet teveel uit van aannames?
Ik heb verschillende instanties van die doelgroep benaderd om te vragen of ik eens kon komen praten of mijn idee klopte. In de gesprekken kwam het al vaak tot een vervolgafspraak. En vervolgens moest ik dan een prijs bepalen. Oeps, ik ging er zomaar vanuit dat er niet veel geld was!
Nu bepaal ik een prijs, één waar nog beweging in zit, en wie denkt dat het product waardevol genoeg is, koopt het.
Het is aan mij om over het voetlicht te krijgen hoe waardevol het is.

Robert Zeggelaar
8 years ago

Hey Judith,

Wat een leuk om te horen. Zulke comments geven altijd weer energie.

Yolanda Vermeulen
8 years ago

Ik ben eigenaar van een therapeutisch centrum.

Mijn doelgroep is:

therapeuten die minimaal 40 uur per jaar workshops willen geven, of minimaal 10 uur per maand behandelingen/therapie willen geven.

Met name vrouwelijke ondernemers.

Jacqueline Crijns
8 years ago

Hoi Jolanda,

Ik ben geïnteresseerd in je concept! Kunnen we in contact komen met elkaar?

Ik ben psychodynamisch therapeut en zit in Beuningen, regio Nijmegen. Mocht dit niet bij je in de buurt zijn wil ik weten hoe je zo’n groepspraktijk aan het opstarten bent. Als ik iets geleerd heb dit weekend is dat als je samenwerkt je facilitaire diensten kunt delen: ruimte, secretarieel ondersteuning, boekhouding, maar ook kennis en ervaring.

In plaats van thuis op mijn praktijkkamer wat alleen aan te modderen kan ik collega’s hebben en kunnen we elkaar stimuleren en ondersteunen. Als het loopt kun je waarschijnlijk ook hier passief inkomen uit genereren: iemand die je praktijkplek wil kopen als je met pensioen gaat. Ik hoor graag van je!

Hartelijke groeten,

Jacqueline

Yolanda Vermeulen
8 years ago

Hoi Jacqueline,

Ik heb je via LinkedIn een uitnodiging gestuurd.

Je mag me even bellen/mailen, zodat we kunnen zien of we elkaar kunnen ontmoeten ergens?
Geen idee of ik tel nr mag noemen op deze blog, in elk geval mailadres dan maar: info@cyprea.nl.

Leuk!!

Sylvia de Goede
8 years ago

Succesvolle ondernemers te helpen ook een succesvolle prive relatie te hebben.

Ik ontmoete een vrouw tijdens onze oefening “waar mee kan ik je helpen” en ze vertelde me dat ze best een aantal voor me wist. Maar dat de personen waar ze aan dacht, dit niet voor zich zelf willen toe geven dat ze hulp nodig hebben” want alles gaat goed”

Dit is wat er vaak gebeurd, ik zou graag van jullie een advies krijgen……WAT ZIE OF WEET IK NOG NIET?

Marischka Setz
8 years ago

Hi Sylvia,

Misschien helpt het je denken om niet uit te gaan dat jouw klant een probleem heeft, maar dat hij iets anders, iets beters wil… Niemand vindt het moeilijk toe te geven dat hij streeft naar iets beters… 🙂

Helpt dat?

Groetjes,
Marischka

Sergio Veldbloem
8 years ago

Dus het hebben van filters zorgt ervoor dat je beter aan aansluiten bij de wens van je klanten. Bestaat er ook zoiets als te veel filteren?

Esther Molenaar
8 years ago

Eén heel belangrijk filter dat ik al toepas is kijken of mijn prospect een blog heeft.

Best belangrijk voor een blogservice.

Zo niet, dan probeer ik ook vlees te verkopen aan een vegetarier. 😉

Francoise Zorge
8 years ago

Ik ben nog steeds erg aan het brainstormen over de grootte mijn niche. Ik wil me richten op ouderen en deze ouderen helpen om hun droomdoel in het leven te bereiken. Het filter wat ik over de ouderen heb gelegd is dat ik me ga richten op mensen met pre-pensioen en gepensioeneerden. Ik ben bezig om daar een traject voor te maken.

Over mijn tweede bedrijf Mens en Dier: gedragstraining voor hond en kat, ben ik nog aan het denken. Nu zijn het nog alle eigenaren en al het probleemgedrag

Bene Bailleul
8 years ago

Ik help startende leidinggevenden succesvol en gelukkig te zijn.

Extra filters:
– privé-bedrijven > 50 medewerkers,
– die willen investeren in ontwikkeling/opleiding,
– die willen werken aan duurzame oplossing/verandering,

Wie gaat – naar alle waarschijnlijkheid – kopen wat jij hebt te bieden? “het bedrijf betaalt de opleiding, dit gaat meestal via de HR manager”
Wie is het gemakkelijkst te bereiken en kan zich jouw product of dienst permitteren? “startende leidinggevenden die kennis / opleiding belangrijk vinden”

Op beide vragen heb ik een ander antwoord omdat de opleiding betaald wordt door het bedrijf en de opleiding gevolgd wordt door de startende leidinggevende. Dit klinkt voor mij wat raar.

Is dit ook ok? Of verfijn ik best ergens nog iets? Dank om mee te denken en voor jouw input. 😉

Marco te Kloeze
8 years ago

Ik kwalificeer prospects waarom zij willen leren online geld te verdienen en of zij bereid zijn in zich zelf te investeren. Niet alleen in technieken maar vooral persoonlijke ontwikkeling.

Wat is hun compelling Why? Als mensen niet bereid zijn aan zich zelf te werken gaan ze het niet redden. Ze kunnen wel truckjes leren maar niet echt doorpakken.

Bij ondernemers / zzp-ers kwalificeer ik mensen met de vraag waarom zij hoger willen scoren in zoekmachines en of zij eventuele ook op andere manieren willen investeren om meer gekwalificeerde bezoekers te trekken naar hun website.

Eline van de Veen
Eline van de Veen
8 years ago

Ik help vernieuwers en nieuwkomers op het platteland om, samen met anderen, hun eigen plek te creëren. Met lokale economie en duurzaam beheer van de groene omgeving.

Filters:
– de 3 P’s: mensen brengen drie ingrediënten in: people, planet & profit
– mensen willen samenwerken met anderen
– mensen willen resultaat delen: gecreëerde plek
– mensen hebben een eigen bewuste visie met hun plan

Eline van de Veen
Eline van de Veen
8 years ago

Aanvulling, nog even goed de vragen beantwoorden
1. Wie gaat – naar alle waarschijnlijkheid – kopen wat jij hebt te bieden? De nieuwkomers op het platteland.

2. Wie is het gemakkelijkst te bereiken en kan zich jouw product of dienst permitteren? Voor mij zijn de mensen uit het zgn älternatieve” circuit gemakkelijkst te bereiken met mijn doelstelling. De beste betalers zijn met name de 50-plussers die zich voorbereiden op levensloop bestendig wonen in het groen!

Rietje Grit
Rietje Grit
8 years ago

Degenen die mijn coachproduct gaan kopen zijn personeelsmanagers in de non-profit sector die mijn ervaring als een pre zien. Ik kan ze bereiken via de mensen in mijn netwerk.

Gertie Boleij
8 years ago

Wie mijn product kopen?
Ouders van jongeren met een studiekeuze probleem. Deze ouders hebben geld over om een professional in te huren voor het geluk en succes van hun kind.
Een echt gemotiveerde en onderzochte keuze geeft focus aan de toekomst van de jongeren. De jongeren kan zijn talent inzetten.

Els Liesenborgs
8 years ago

Wie koopt er vandaag ?
– professionele mensen die nog actief zijn en een invloed uitoefenen op andere mensen, hetzij klanten, hetzij medewerkers
– zij staan op een kruispunt in hun leven en voelen dat er iets moet veranderen aan hun aanpak, hetzij professioneel, hetzij persoonlijk
– ze beseffen dat ze een belangrijke keuze moeten maken, die een zeker impact zal hebben op hun leven

Via netwerking, via LinkedIn, via gratis webinars/lezingen/trainings…

Hoe kan ik beter filteren ? Mijn aanpak gaat tergend traag vooruit, maar is wel efficiënt. Misschien is het voldoende om het tempo wat op te drijven… Ik weet het niet.

Wederom, tips zijn welkom!

Alice Scheerder
8 years ago

Mijn filters: bedrijven
Bedrijven die voor mijn diensten willen betalen en niet alleen een kosteloos advies willen.
Daarna wordt het heel lastig. Ik ben ook aan het nadenken om mijn dienstenpakket uit te breiden voor een speciale doelgroep, maar ben er nog niet uit.

Marion van Dam
8 years ago

Mijn probleem is dat ik als fotograaf en heks al twee totaal verschillende ‘winkels’ heb.

Wat ik graag wil is dat mijn foto’s een grote bron van ‘passive income’ worden, zodat ik mijn energie vooral kan steken in het opzetten van mijn nieuwe heksenbusiness.

Ik ben nog hard aan het nadenken aan welke specifieke doelgroep ik mijn foto’s (portretten en antieke architectuur) het beste zou kunnen verkopen en op welke manier.

Als bloggende heks ga ik me specifiek richten op vrouwen tussen de 40-48 jaar met relatieproblemen, die overwegen een waarzegger te raadplegen.

Na deze super leerzame Business Bootcamp ga ik gelukkig ook nog de Master Entrepreneur met het hele crazy bonuspakket doen + de Social Media cursus. Ik loop over van de meest geweldige ideeën, maar ik moet nu duidelijk even heel goed filteren alvorens ik mijn energie verspil…

Ingrid van Houwelingen
Reply to  Marion van Dam

hey Marion,

Ik heb PRECIES hetzelfde probleem: ik heb een administratiekantoor én ben prof. zangeres. Ook ik probeer het financiële deel als passive business income neer te zetten zodat ik meer tijd kan besteden aan zingen

Ik heb het snijvlak tussen deze 2 beroepen nog niet gevonden, en heb moeite om 1 van de 2 op te geven. Dat wil ik eigenlijk ook niet, het is mijn balans in energie.

Ik filter zelf dus 2x, probeer in beide markten de niche te vinden.

Heeft iemand tips voor ons duale mensen ?

Arnoud Kas
8 years ago

Hoi Ingrid,

Leuk om weer eens van je te lezen. Om in business maximaal succesvol te zijn hebben we geleerd dat het belangrijk is om te focussen. Als je een “top kok” wilt zijn en een “prof voetballer” is het onwaarschijnlijk dat je in allebei kan uitblinken.

Je schrijft dat je een duaal mens bent, maar zijn wij dit niet allemaal? Het is geen excuus om niet te hoeven kiezen. We raken niet per definitie uit balans als we kiezen, maar misschien juist wel als we keuzes uitstellen…

Zoals ik je comment lees: Wil je je administratiekantoor gebruiken om je activiteiten als zangeres te kunnen bekostigen. Ik vraag mij af in hoeverre dit recht doet aan jouw administratie business. Wie wil je daar helpen met je activiteiten? De klant, of jezelf als zangeres? En als je als zangeres een andere bron van inkomsten nodig hebt om als zangeres te kunnen opereren, in hoeverre commit je jezelf dan aan dit beroep?

Ik ben zelf, zoals je weet, professioneel zanger (troubadour). Samen met collega’s hebben we een netwerk en we kunnen er goed van leven. Dit kan jij ook.

Als laatste: Vind je allebei de activiteiten geweldig om te doen, is er wellicht een synergie mogelijk.
Dat is de voetballer die thuis voor het 5 gangen menu zorgt met Kerstmis, of de kok die in zijn vrije tijd coach is van een voetbalteam.

Hoe dan ook: mijn advies, KIES!!

Ik hoor graag of je hier iets aan hebt.

Lineke Schoemaker
8 years ago

Hoi Ingrid,
Ook ik herken het op 2 sporen zitten ik ben beeldend kunstenaar en natuurgeneeskundig therapeut en wil me in beide richtingen ontwikkelen en wil ook via beide wegen inkomen genereren en merk dat ik blijf worstelen met het ondernemerschap wat in beide richtingen ook nodig is.

Ik weet wat ik zou kiezen als ik MOEST kiezen maar ik doe het niet.

Focus is wel een kernwoord hierin en planning en visie zijn nodig.

Marie-Astrid Zeinstra
8 years ago

Hoi Ingrid,

Wat denk je hiervan: richt je als administratieconsulent op musici. Uit eigen ervaring weet ik, dat de meeste muzikanten zich niet echt geweldige boekhouders vinden, wij willen veel liever lekker muziek maken, toch?

Ranjana Hubach
7 years ago

Hoi Ingrid,

Waar ik als eerste aan denk- maar misschien niet haalbaar ;)- is om beide expertises te combineren. Bijvoorbeeld:

1) Misschien kun je zangeressen (in jouw genre) begeleiden naar “rondkomen als zangeres” terwijl je hen ook leert hoe ze als ZZP-er de administratie moeten oppakken voor hun eigen zaak?

2) Of je begint een uitzendbureau voor professioneel zangeressen? Waarbij je ook workshops geeft als Presentatie, Zangtechniek, Zanglessen, Administratie voor de freelancer? Daarnaast geef je hen jouw voorbeeld hoe jij het hebt opgepakt.

Ideetje?
Succes! Warme groet, Ranjana

Harold Meerveld
8 years ago

Ik ben met m’n onderneming net met dit thema bezig! De nieuwe filters die ik wil toepassen zijn :

Honden ondernemers of fokkers met eigen klantenbestand van minimaal 5 mensen.

Voldoende budget.

Thanks voor deze info!

Jeroen Biegstraaten
8 years ago

Hallo Harold,

Wat bedoel je met ‘voldoende budget’?

Als je dat nog meer bepaald, krijg je je doelgroep nog beter in het oog. Wat moeten ze over hebben voor welk probleem?

Succes!
Jeroen

Hannie Mommers
8 years ago

Vroeger kreeg ik weleens aanvragen via de Gouden Gids, tegenwoordig overgenomen door Twitter.Dat werkt voor mij niet. De meeste van mijn klanten komen toch via via of na een persoonlijke ontmoeting.

Yvonne Casander
8 years ago

Eindelijk, na ruim anderhalf jaar, heb ik voor mijn Passive Business Income programma mijn doelgroep bepaald!
Schilderen met olieverf voor de Absolute Beginner.
En wat ben ik blij met deze keuze!
Het geeft weer een extra boost om verder te gaan.

Annemiek de Nijs
Annemiek de Nijs
8 years ago

Hoi Yvonne.

In het verleden elkaar al eens allebei als docent schilderen tegengekomen Fun en de Rijp, Almere.
Ik doorloop hetzelfde traject als jij en ook in ben bezig met Passive Income te genereren. Lastig soms want we vinden veel leuk!
Je hebt een mooie smalle basis bepaald…duidelijk.
Ben nieuwsgierig geworden want misschien kunnen we elkaar versterken?

Julia Arnscheidt
8 years ago

Hoi Yvonne,
Klinkt goeoeoed! Ik denk wel dat er markt voor is. Een veilige omgeving om te leren creatief te zijn en je niet hoeven schamen voor je beginnersgestuntel…
Veel succes ermee!

Groet, Julia

Betteke Krantz
8 years ago

Ik help ouders van jonge kinderen met het maken van een opvoedplan

Mijn filters:
– ouders die financieel willen en kunnen investeren
– ouders die hun visie t.a.v. de opvoeding helder willen krijgen
– ouders die beseffen dat het resultaat van de opvoeding niet alleen afhankelijk is van hun opvoedkwaliteiten, maar o.a. ook van persoonlijkheids- en omgevingsfactoren (bewuste ouders)

Betteke, beteropvoeden.nl

Lennart Hiemstra
8 years ago

De uitdaging zit er soms in die kwalificaties niet altijd letterlijk te noemen. “Verstop” ze in je aanbod, zodat je doelgroep niet eens door heeft dat ze gekwalificeerd worden.

Ik filter op hoogopgeleide, dienstverlenende zzp-ers, met voldoende inkomsten, die handig genoeg zijn met een eigen WordPress website én de wil om tijd te investeren in hun eigen vindbaar op Google.

Dit filter ik door een training aan te bieden waar je leert je website voor je eigen doelgroep hoog in Google te krijgen.

De woorden “training” en ”zelf” zijn hier filters. Een training kost geld, je leert nieuwe vaardigheden, je moet ze daarna zelf toepassen.

Dienstverlenende zzpers filter ik door relevante beroepen te noemen in mijn marketing en de teksten eromheen; loopbaancoach, relatie-therapeut, bedrijfsadviseur, etc. Hoogopgeleid volgt hier vaak ook direct uit

en handig met WordPress…

Als “…zelf je eigen website…” je niet meteen afschrikt, dan zit dat ook wel goed.

Hoe zijn jullie ervaringen met het verwoorden van je ”filters”?

Succes!
Lennart

Martin de Witte
8 years ago

Ouders en hun gepeste kinderen. Beiden kan ik van hun negatieve emoties bevrijden met de interventiemethode EFT (Emotional Freedom Techniques). €75 per uur mag ik toch echt wel hebben, als je er vanuit gaat dat ik gemiddeld zo’n 1,5 uur nodig heb om goede resultaten te boeken. Als ik als ouder ervan overtuigd zou zijn dat mijn kind hiermee geholpen zou zijn, zou het me wel veel meer geld waard zijn. Misschien moet ik wel €150 per uur vragen, zodat het serieus overkomt en ouders het gevoel gegeven wordt gegeven dat hun kind het echt wel waard is om dat bedrag hiervoor uit te geven.

Armando Ello
8 years ago

Een filter die ik wil toepassen op Artdirectors die zich Artdirectors noemen:

Bekleed je de functie in een reclamebureau tussen 5 en 15 medewerkers?

Om die manier probeer ik de functie van Artdirector te onderscheiden van wannabe Artdirectors.

Echter weet ik nog niet of dat voldoende kwalificatie is en of dat mijn juiste doelgroep is. Ik vermoed dat ik reclamebureau’s help om hun prospects te helpen aan fotografie. Hoe vind ik de persoon die fotografie wilt inzetten voor zijn of haar merk.Bij grotere merken wordt dat vaak bepaald door marketing en communicatie. Soms help ik marketing waarvan ik ook goedkeuring krijg, maar dan blijken zij weer afhankelijk van Communicatie die uiteindelijk eindbeslisser is.

Moet ik me dan misschien op communicatie richten of juist MarCom. En welke klant wil ik dan pleasen? Artdirectors willen hun klanten pleasen, maar kunnen mij niet inhuren omdat communicatie een ander contact heeft (mij dus niet kent) Marketing is tevreden, maar die is niet tevreden als communicatie niet tevreden is.

Door dit politiek gedrag weet ik nooit voor wie ik nou fotografereer en kan ik mijn product niet verbeteren.

Wie herkent dit en heeft tips voor de 1ste stap kiezen van doelgroep en de beste kwalificatie?

Wil Vis
8 years ago

Mijn doelgroep bestaat uit mensen van 55+ met levensproblemen zoals ontslag, het wegvallen van de partner, kinderen die de deur uitgaan en gezondheidsproblemen, zoals overgewicht.
Door er anders naar te kijken kunnen de latere fasen van je leven juist heel waardevol zijn.

Eveline Bosselaar
8 years ago

Keuzes maken voor je doelgroep geeft meer focus en een duidelijke richting voor jezelf en je klanten. En je omgeving!
Jouw plek is helder en mensen weten je daardoor te vinden.
Het is soms moeilijk om te kiezen maar als je eenmaal weet wie je doelgroep is, gaat de rest ook rollen.

Anita Kooij
8 years ago

Met mijn bedrijf beingmoved bied ik lichaamsgerichte trainingen aan op het gebied van Tango, Spel en Meditatie aan, gericht op
a. fysieke en mentale ontspanning
b. ervaren van flow
c. improvisatie en spel met dans en theater

Aan:
– mensen die op zoek zijn naar meer vrijheid van regels, structuur, verwachtingen
&
– mensen die hun bron van creativiteit op het gebied van dans/theater of binnen hun werk willen aanboren of (her)ontdekken

Mijn motto:
– uit je hoofd in je lijf
– wees aanwezig in het hier en nu
– doe minder moeite en laat meer (gebeuren)
– leer spelen met wat IS
– vind balans tussen yin en yang, volgen en leiden, rust en actie, binnen en buiten

1.Wie gaat – naar alle waarschijnlijkheid – kopen wat jij hebt te bieden?
Vrouwen,vanaf 35, die al enige ervaring hebben met yoga en lichaamswerk en behoefte hebben aan
– Verdieping in lichaamstraining en bewustwording
– Langere tijd en ruimte aan zichzelf besteden
– Ontspanning

Vrouwen en Mannen met stressgerelateerde klachten (in hun werk) of energieproblemen die
– Meer hoofd –hart – buik in balans brengen
– Ontspannen

Theaterimprovisatoren die
– Op een andere manier willen leren spelen
– Meer fysiek willen improviseren

Tangodansers & vrije dansers die
– buiten gebaande kaders willen stappen en willen experimenteren met techniek

2. Wie is het gemakkelijkst te bereiken en kan zich jouw product of dienst permitteren?
– tangodanseres en vrije dansers
– amateurtheatergroepen
– vrouwen die dieper met lichaamswerk bezig willen zijn

Iemand nog tips om mijn doelgroep te verkleinen??

Julia Arnscheidt
8 years ago

Ik richt mij op werkende ouders die een vervuld leven willen leven en daarmee een voorbeeld willen zijn voor hun kinderen. Het zijn mensen die er onvoldoende bij stil staan wat zij daarmee eigenlijk bedoelen. Het zijn mensen met een visie, idealen, een droom die soms zichzelf kwijtraken omdat ze teveel willen.

Ik vind het moeilijk te bepalen wie hiervoor graag wil betalen, welke ouders wel en welke niet. Ik denk zelf dat het misschien wel mensen zijn die sowieso ‘bewust’ proberen te leven, dus met een lifestyle van biologisch eten, duurzaam consumeren, etc. Het zijn ook mensen die positief in het leven willen staan, zeg maar de lezers van ‘the Optimist’ (voormalig Ode).

Heeft iemand nog meer tips, aanvullingen, ideeën voor een filter?

Wat zijn mijn vegetariërs aan wie ik vlees probeer te slijten? Ja, mensen die er niet bij stil willen staan wat voor ouder zij (willen) zijn en wat hun dagelijkse gedragingen voor impact heeft op hun kinderen…dus mensen die het niet belangrijk vinden wat voor voorbeeld zij geven voor hun kinderen.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

Hoi Julia,

Wat jij wilt doen is heel mooi! Daar is echt nood aan in de wereld.

Ik denk dat je een mogelijk probleem van jouw niche al zelf aanhaalt:
– je zoekt mensen die er niet bij stilstaan … maar wilt eigenlijk mensen die er WEL bij stilstaan…

Ik denk persoonlijk dat je beter rond een probleem zou werken: mensen die een probleem hebben zoeken naar hulp en een oplossing.

Bijvoorbeeld mensen met lastige tieners of peuters…
of – Mensen met kinderen die gepest worden…
– mensen uit samengestelde gezinnen…
– mensen met verlegen kinderen…

Ik weet niet of mensen die het echt te druk hebben, geld over hebben om een begeleiding te betalen. Maar als kinderen een probleem hebben, kan dat anders zijn en een betere motivatie om een begeleiding te financieren.

Voor de rest kan je wel boeken schrijven rond jouw onderwerp. Dat is kleiner van kostprijs en is een eenmalige taak voor jou.
Je kan ook alweer met groepen werken – bijvoorbeeld een soort zelfhulpgroep oprichten die niet heel duur is; – waarbij jij als expert erbij aanwezig bent – zo leren de ouders je kennen en kunnen ze individuele begeleiding aan jou vragen als ze jou vertrouwen.

Veel Succes!
Het is een heel mooi doel!

Wilma Franke
8 years ago

Mijn doelgroep is veeeeel te groot. Namelijk iedereen vanaf 18 jaar.

Mijn vakgebied: sport en massagetherapeut, gewichtsconsulent en verpleegkundige vrouwenzorg.

De zorg voor vrouwen wil ik uitbreiden, verdiepen. Dan ga ik al van iedereen naar vrouwen van 8 tot 88 met een vraag of een probleem ten aanzien van haar vrouw zijn (lees: hormonen)

Ik vermoed (en hoe zoek ik dat uit) dat vrouwen die vragen hebben of problemen met PMS of de overgang een volgende goede versmalling zou zijn.

En ik vind het een griezelig idee dat ik smaller zou gaan werken. Verstandelijk gezien heb ik geen andere keus.

Tonnis van Dam
8 years ago
Reply to  Wilma Franke

Hi Wilma, volgens mij doe jij daar goed aan. Het is idd eng om een keuze te maken, maar juist door die keuze te maken kun jij je boodschap helder maken en je doelgroep aanspreken.

Met jouw vakgebieden kun jij zoveel bereiken. Neem bijvoorbeeld vrouwen boven de 40 of 50, of zoals je zegt in de overgang. Die hebben allen een soortgelijk probleem.

Juist door die focus, door dezelfde problematiek, kun je een goede oplossing aanbieden en hen echt helpen.

Later kun je altijd nog een andere doelgroep erbij nemen, bijv pubers die last hebben van hormonen, dik zijn oid.

Danielle eheux
8 years ago

De doelgroep bepaling heeft me in haar greep:)

Ik kom van: ouders, leerkrachten en andere opvoeders met kinderen tussen 7-18 jaar leren coachend opvoeden.

Ik verfijn na:

Wij helpen ouders duidelijk en helder te leren communiceren met hun kinderen over gedrag en emoties. Hierdoor ontstaat er meer begrip, rust en harmonie in het gezin .

Maikel Latour
8 years ago
Reply to  Danielle eheux

Dag Danielle,

Het is een sterkere pitch geworden als het zo lees. Maar ik ben benieuwd of jouw doelgroep/niche hiermee ook kleiner is geworden. Persoonlijk lijkt hij mij hiermee slechts breder worden. Of begrijp ik hem verkeerd?

Groeten,
Maikel Latour

Ine Bolssens
8 years ago

Ik filter op:
echtscheiding
mét kinderen
samen willen oplossen

Peter Waalkens
Peter Waalkens
8 years ago

Ik help organisaties/teams om in 3 maanden meetbaar beter en prettiger te functioneren.

1. Wie gaat – naar alle waarschijnlijkheid – kopen wat jij hebt te bieden?
2. Wie is het gemakkelijkst te bereiken en kan zich jouw product of dienst permitteren?

ad 1: Degene die van mij gaat kopen is pragmatisch, open minded, bereid zich open te stellen en zich kwetsbaar op te stellen. Resultaat gaat voor eigen (korte termijn) belang. De cultuur van het bedrijf/de organisatie is nuchter en doelgericht, maar ook met een menselijke factor. Ideaal is het een organisatie met een hoger bewustzijn, dat ook is gericht op het leveren van een bijdrage aan de samenleving.

ad 2: Gemakkelijkst te bereiken: HR managers omdat die enige afstand hebben tot mijn directe doelgroep (managers) en omdat ze faciliterend zijn naar managers en directies. Bovendien zijn het vakmensen op personeelsgebied waardoor ze een autoriteit hebben.

Martine Verweij
8 years ago

Wie gaat naar alle waarschijnlijkheid kopen wat ik te bieden heb?
– mensen met tijd
– mensen met geld / een eigen inkomen
– creatieve mensen
– mensen die leesniveau B2 hebben
– mensen die meer willen weten over planten, struiken en bomen met een toepassing.

Filters kunnen misschien zijn:
– inkomensniveau, nog geen idee welk niveau dan.
– karaktereigenschappen
– talenten / vaardigheden
– geen carrière vrouwen die ‘druk, druk, druk’ zijn.

Ik vind het moeilijk om de andere 2 vragen te beantwoorden: Wie is het gemakkelijkst te bereiken? Vraag ik mezelf af, wie is er dan moeilijk te bereiken? En wie kan zich mijn product / dienst permitteren? Kom ik nog niet echt uit.

Andrea Cusinello
Andrea Cusinello
8 years ago

– Ondernemers, tussen 30 en 55 jaar, ambitieus, bewust en met stress klachten zoals burn-out, hoofdpijn, vermoeidheid enzovoort.
– Deze mensen zitten vast op het behalen van hun doelen, hun inkomen is hoog, maar zij zijn niet happy.
– Mijn prijs-categorie is de hoogste in de omgeving.

Margot Dekker
8 years ago

Ik heb mijn doelgroep voor single activiteiten gefilterd in
* 35+

De doelgroep is al gericht “Singles” dus dat is duidelijk, maar waar vind ik de “Singles” die erop uit willen, die willen ondernemen met andere singles en die bereid zijn daarvoor te betalen!!

Overal, dus via Social Media mijn activiteiten promoten en een Facebook community gemaakt voor singles 35+ Alkmaar/ Heerhugowaard. Maar het kan nog beter, daar moet ik nog aan werken!!

Jeroen Biegstraaten
8 years ago
Reply to  Margot Dekker

Hallo Margot,

Met welk probleem ben je ze aan het helpen? Heb je dat al scherp? Of ga je te veel er van uit dat je doelgroep wilt wat jij ze aanbiedt? Ik ben benieuwd.

Je idee om het op geografie te bundelen vind ik slim. Misschien voor meer plekken opzetten.

Succes,
Jeroen