Wat leren wij onze kinderen over geld

3921 views | 94 reacties |
shares


Als kind kreeg ik een aantal zeer duidelijke boodschappen over geld:

  • “Het geld groeit me niet op de rug”
  • “Geld nodig? Zoek een baan!”
  • En de favoriet van mijn ouders… “dat kunnen we ons niet veroorloven!”

Dit waren hele directe, verbale boodschappen die ik kreeg, voortkomend uit het lage financiële IQ van mijn ouders.

Door deze boodschappen herhaaldelijk te horen, nestelden deze overtuigingen zich op jonge leeftijd in mij.

En ondanks dat mijn ambitie, creativiteit en doorzettingsvermogen ervoor zorgden dat ik op jonge leeftijd een self-made miljonair werd, waren het deze saboterende overtuigingen die ervoor zorgden dat ik alles een paar jaar later weer verloor en dat ik zwaar in de schulden terecht kwam.

Maar hoe werkt dat dan bij mijn dochter?

Hier een aantal dingen die wij onze dochter hebben geleerd, zodat ze niet zo hoeft te worstelen als ik:

  1. Geld is het gevolg van het bieden van waarde aan anderen
    Geld groeit niet op iemands rug of aan bomen, en komt niet zomaar uit het pinapparaat.
    Vanaf jonge leeftijd krijgt zij betaald voor het doen van klusjes in huis (waarde bieden).
  2. Wat we willen kan anders zijn dan wat we nodig hebben                     
    En daarom stellen we prioriteiten – eerst betalen we voor de noodzakelijkheden (huur, boodschappen, onderwijs… ) en pas later voor wat we willen (een nieuwe auto, snoepjes, vakantie…)
  3. Spaar geld voor een specifiek doel
    Ze ziet ons sparen voor grote uitgaven en ze spaart zelf ook 10-20% van het geld dat ze krijgt, om dat ene grote ding dat zij wil te kunnen kopen.
  4. Passief inkomen is belangrijk
    We laten haar zien hoe onze websites passief inkomen voor ons genereren, en ook hoe de parkeermeters voor de gemeente en hoe de snoep- en drankautomaten voor hun eigenaars passief inkomen genereren.
    Wanneer ze wat ouder is zullen we haar ook over investeren leren…
  5. Geef eerst
    Al sinds ze heel klein was, lieten we haar zien dat we 10% van ons geld gaven aan ‘goede doelen’ en moedigen we haar aan om 10% van het geld dat ze verdient te geven aan een iets wat belangrijk is voor haar…

Overigens…
Haar financiële educatie gaat niet altijd zo gemakkelijk als we het zouden willen.
Er zijn vaak genoeg momenten van conflict en geworstel.

Maar al met al geloof ik dat ze een betere start in haar leven heeft als gevolg van haar financiële IQ…

Bijvoorbeeld: een jaar geleden besloot ze mee te doen met een project voor tieners om een arme school in het zuiden van India te steunen – door fondsen te werven en fysiek te werken in de school.

De vrijwilligers moesten aan 3 criteria voldoen:

  1. Ze moesten hun eigen vluchten, accommodatie en eten gedurende de reis van 2 weken zelf financieren
  2. Ze moesten fondsen werven om het bouwproject in de school te financieren
  3. Ze moesten naar India vliegen en daadwerkelijk werken aan het bouwproject in de school.

Gedurende het afgelopen jaar heeft ze gewerkt om de kosten voor haar vluchten en verblijf te verdienen en heeft ze goed gebruik gemaakt van de omstandigheden om een grote groep potentiële gevers om hun bijdrage te vragen.

Zie de video hieronder.

Vorige maand vloog ze met een groep vrienden naar Zuid-India, met het geld dat ze bij elkaar hadden gebracht. Gedurende 2 weken hebben zij hulp geboden aan de school en aan een lokaal weeshuis én deden een uitdagende survivaltocht in de bergen.

Zie de video hieronder voor een indruk.

Nieuwsgierig ben ik nu:

  • Wat leer jij jouw kinderen over geld?
  • Wat zouden we onze kinderen moeten leren op school?
  • Hoe belangrijk is het om hun financiële IQ op jonge leeftijd te verhogen?

Plaats jouw antwoorden op deze vragen of andere opmerkingen, suggesties en tips met betrekking tot financiële educatie voor kinderen, in het commentaarveld hieronder.
Ik kijk ernaar uit van je te horen.

Vind je dit artikel waardevol?

Deel het dan binnen jouw netwerk door te klikken op de Tweet, Like, Share or Google+ knoppen links op deze pagina, zodat ook zij ervan kunnen profiteren.

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
94 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Tonnis van Dam
9 years ago

Ik leer mijn kinderen dat geld een middel is en dat het naar ze toekomt als ze dit middel belangrijk vinden.
Dat zakgeld passief inkomen is (ze hoeven er niets voor te doen, in principe). En dat ze op andere manieren extra geld kunnen verdienen.
Laatst gingen ze beide met de kar, een bezem en nog wat attributen de buurt door om klusjes te doen. Jonge ondernemers in spe 😉

Maar ook dat helpen en geven vooropstaan. Laats met Koninginnedag wilden ze hun oude speelgoed verkopen voor veel geld. Ik heb hen overtuigd om zoveel mogelijk weg te geven. Zij hadden hun plezier gehad en hebben nu met veel plezier diverse spullen weggegeven.

Op school is het belangrijk om de waarde van geld mee te geven en vooral ook wat geld heeft betekent in de wereld. Wat geld veroorzaakt en hoe je het beste met geld om kunt gaan.

Financiële IQ op jonge leeftijd verhogen is mooi, maar op zich niet direct noodzakelijk. Kinderen onder de 12 hoeven zich vooral nog niet druk te maken om financiën. Maar zodra ze daarboven komen, hun eigen budget krijgen etc, is financiële IQ zeer belangrijk.

Aines Hooten
Aines Hooten
8 years ago

Als ik naar mijn dochter (11 jaar) kijk dan weet zij reeds te onderhandelen voordat zij met geld weet om te gaan. Ik leg haar uit dat het prettiger is om iets te doen (actie ondernemen) en daar geld voor te ontvangen.

Als zij jarig werd en men vroeg haar wat zij voor cadeau wilde hebben dan zij ze meestal: “Ik spaar voor …….………….. .”

Tevens doet zij mee aan een Zakgeldproject. Dit houdt in dat zij met andere kinderen uit de omgeving elke zaterdag op een vast tijdstip haar woonstraat en straten aangrenzend met een prikker van zwervend vuil schoonhoudt. Hiervoor ontvangt zij per keer
€ 5,00. Dit geld wordt per maand naar gelang zij geweest is uitbetaald. In een Excel programma houdt zij netjes bij op welke dagen zij geweest is en hoeveel zij die maand heeft verdiend. Op deze wijze ziet zij ook hoeveel zij binnen een jaar kan verdienen. Van dit geld spaart zij € 10,00 op haar bankrekening en de rest doet zij in een spaarpot voor eventueel kleinere leuke dingen. Is er voldoende geld over in haar spaarpot dan wordt een deel daarvan overgeheveld op haar bankrekening.

Op deze wijze leert zij alvast haar administratie in kaart brengen, keuzes maken hoe haar geld te besteden is, prijzen vergelijken, sparen en plannen met geld, de waarde van geld kennen.

Met de hoop dat zij dit ook volhoudt en blijft doen.

Petra van Dijk
9 years ago

Onze zoon van 8 jaar is al heel bewust met geld bezig en hoe hij meer kan verdienen en dat doet hij al ruim 2 jaar.
Als het mooi weer is en we gaan naar strand gaat hij bij de strandtent een vuilniszak vragen en is hij al het losliggende vuil wat mensen neergooien aan het verzamelen,en dat is ongelofelijk hoeveel dat is.de lege flesjes statiegeld moeten mee naar huis (hilarisch hoe ik soms omringd ben door lege bierflesjes,mensen kijken dan alsof ik ze allemaal heb leeggedronken )
De volle vuilniszak wordt ingeleverd bij de strandtent en mag hij een ijsje uitzoeken als dank.
Milieu / strandeigenaar en zoon blij.
Op de jaarmarkt heeft hij limonade met een snoepje verkocht,resultaat €45,-
Als de blaadjes weer gaan vallen gaat hij de oude mensen langs en veegt hun tuintje schoon,hij vraagt daar niets voor maar krijgt bijna altijd wel een euro of een snoepje.
Hij heeft goed in de gaten dat wie goed doet > goed ontmoet.
Dat is iets wat wij als ouders erg belangrijk vinden en wordt zo ook enorm gestimuleerd .
Zijn verdiende geld gaat voor 80% op zijn spaarrekening ,de rest mag hij opmaken aan wat hij wil.
Hij heeft 2 ondernemende ouders met beide een eigen bedrijf en ziet dat er gewerkt moet worden om geld te verdienen.

Martine Verweij
7 years ago

Wat ik kinderen zou willen meegeven over geld:

– Geld is een ruilmiddel en heeft zijn waarde, omdat wij geloven in die waarde.

– Geld is er in overvloed, het verplaatst zich van de ene persoon naar de andere.

– Het geld dat je uitgeeft, komt op een gegeven moment weer bij je terug.

– Geef en ontvang geld vanuit dankbaarheid.

Jeannette Bal
9 years ago

Wat fijn dat Thom op zo’n jonge leeftijd deze kans gepakt heeft, wat een ervaring voor haar leven.

Sinds ik over financiële vrijheid gehoord heb is mijn financiële IQ enorm verbeterd. O.a. door de lessen van Open Circles en het boek en spel van Robert Kyosaki.

Éen zin heeft mij en mijn gezin enorm geholpen:
In plaats van .. dat kan ik me niet veroorloven, gebruiken we nu
HOE kan ik me dat veroorloven.

Geweldig hoe je hersenen ineens gaan werken en het universum met je meehelpt.

Péron van Stralen
9 years ago

In ons gezin zijn we met onze kinderen behoorlijk open over geld. Wat het is om te lenen, wat het is om geld te verdienen met een baantje.

Ik help ze ook na te denken over systemen om geld te genereren met een vorm van passief inkomen. Zodat ze niet altijd persoonlijke aanwezigheid hoeven te combineren met directe inkomsten.

De eerste baantjes met folders bezorgen zijn na een paar maanden al weer achter de rug. Dingen aanpakken, doen en ervaring opdoen en weten hoe dat voelt vind ik wel een mooie leerweg. Het doet me erg goed dat we als gezin samen sparen voor de leuke uitgaven in onze vakanties. Er wordt inmiddels ook steeds meer gewerkt met visualiseren.

Moeilijk vind ik het nog om dit visualiseren te ‘temperen’ wat je geneigd bent om te doen. Ik doe dat dan ook niet. Wat ik ze wel wil meegeven is dat ze moeten leren omgaan met de factor tijd wanneer iets dan wel gerealiseerd kan worden. Of wat er dan wel gebeurd is. Of wat je wel hebt gerealiseerd. Ze bewust maken wat datgeen wat ze graag willen laten beseffen bijvoorbeeld zelf rekenen hoeveel geld iets kost om dat gerealiseerd te krijgen.

We leren ze ook bewust omgaan te genieten van wat er nu is. En niet alleen te genieten wat je wil bereiken. Ons idee is dat je dan leeft in de toekomst en niet nu. Is ook perceptie.

Op school zouden kinderen moeten leren:
– Waarom hypotheken op primaire levensbehoefte zoals wonen een niet zaligmakend systeem is. Omdat je daarmee een veel te grote afhankelijkheid creëert van financiële instellingen. Lenen van geld alleen om geld te generen een gezond middel kan zijn, mits je rendement voldoende hoog is.
– Wat het betekent als je geld verliest. Dat de wereld niet vergaat als dat gebeurd.
– Leren dat het weggeven van geld een goed gevoel kan geven. Maar dan wel voor jezelf en niet omdat de omgeving ziet hoe goed je wel bent voor de samenleving. (= Vandaag de dag een te groot issue voor de wereld!)
– Leren vrijheid te hebben in de goede doelen van eigen keuze in plaats van opgelegde goede doelen. Geen geld weggeven waardoor delen van de samenleving er helemaal van afhankelijk worden en daardoor handen ophouden. Waardoor bevolkingsgroepen het gewoon vinden dat anderen hen gewoon geld geven en er dan ook op rekenen dat dit blijft gebeuren.
– Leren dat als iemand een hoge commissie krijgt voor iets dat hij verkoopt eerder een gekleurd advies zal geven dan wanneer het voor de ‘verkoper’ geen directe invloed heeft op zijn financiële verdiensten. Dat als je een langdurig contract aangaat met een partij je moet weten waar je je advies vandaan haalt. Waarbij het beter is dat je voor een onafhankelijk advies gewoon rechtstreeks moet betalen. Dit is vanuit mijn professie mijn levensfilosofie voor langdurige financiële verbintenissen.
– Leren dat financiële pensioenpotjes opbouwen een risicovolle zaak is waarvan je op termijn geen enkel idee hebt of het dan nog enige waarde zal hebben. Daarmee dus ook leren dat het hebben van een baan ok kan zijn. Maar dat je dan wel de touwtjes in handen moet houden voor als je oud wordt en/of minder kan en/of wil werken.

Financieel IQ: Op jonge leeftijd bewust worden van geld is essentieel om gezond met geld om te gaan in een mensenleven. Te voorkomen dat ze in de ratraces terecht komen. Als ervaringsdeskundige is het makkelijker te weten wat je wel of niet goed vindt aan financiële systemen. Daarom op jonge leeftijd geld leren verdienen op verschillende manieren is wat mij betreft essentieel.

Zo, nu ik dit zo heb verwoord heb ik het voor mezelf ook weer mooi in beeld. Dat we al heel wat leuks hebben bereikt en dat onze kinderen een goede basis naar zelfstandigheid krijgen.

Nisandeh, Bedankt voor de inspirerende vragen. Succes bij het maken van nieuwe opleidingssystemen.

Frank Janssen
8 years ago

Ik zit in een overgangsfase.

Ben zelf ook opgegroeid in een omgeving met een laag financieel IQ.

Ben inmiddels ook al jaren vertrouwd met de hoge financieel IQ mindset.

Maar in moeilijke tijden merk ik dat het verleidelijk is om terug te vallen op de lage Fin IQ mindset.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
8 years ago

Ik ben opgegroeid in een klassieke familie waar een ‘vertrouwde normale manier van geld maken’ plots door de economische crisis niet meer bleek te werken. Gelukkig heb ik later van anderen geleerd dat het ook anders kan.

Waarom is het belangrijk om het op school te leren:
1. Veel moeilijkheden op de wereld zijn gebaseerd op financiële problemen: vb oorlogen, corruptie, armoede, onveiligheid… Een beter opvoeding over geld is daarom cruciaal!

2. Geld is deel van het leven. Geld toelaten is eigenlijk -een vorm van- jezelf liefhebben. Het gaat samen met weten dat je het waard bent om plezier te hebben in het leven. Het is belangrijk dat kinderen dit van jongs af aan weten.

3. Jong geleerd is oud gedaan. Dit blijkt effectief vaak zo te zijn in het leven.

4. Het gaat jongeren motiveren om te studeren. Leren hoe je jouw droomleven kan bereiken, kan jongeren veel meer motiveren om met plezier naar school te gaan.

Wat leren we jongeren best:

– Een gezonde mindset over geld: Geld op zich is heel goed. Het kreeg alleen een slechte naam omdat mensen anderen schaadden voor geld. Maar geld op zich is zuiver en positief.

– De wet van aantrekking – leren vertrouwen hebben in het leven; Leren positieve verwachtingen ontwikkelen; en Leren dat we plezier mogen maken.

– Leren zakendoen, bemiddelen en onderhandelen.
(dat het een spel is)

– * zowel leren risico’s nemen en investeren
* als leren verantwoordelijk met geld omgaan en sparen.
1/3de om te gebruiken, 1/3de om te investeren, 1/3de om te sparen

– omgaan met emoties – om goed met geld om te kunnen gaan is het ook belangrijk dat andere emotionele behoeften vervuld zijn.

– een specifiek voorbeeld om kinderen te leren: het is niet omdat de ouders geen zelfstandigen zijn dat de kinderen ook geen zaak kunnen starten, enz.

Ik vind het belangrijk dat jongeren (en volwassen) datgene leren waar ze op dat moment in geïnteresseerd zijn. Intrinsiek weet iemand eigenlijk wat ze nodig hebben en zo leert men het beste. Het is bijvoorbeeld niet altijd nodig dat we aan 12 jaar leren rekenen, als we bijvoorbeeld eerst moeten leren omgaan met het verlies door een ouderlijke scheiding.
Opvoeders kunnen zich afstemmen door de leerlingen te trainen hoe ze hun doelen kunnen bereiken. En soms is het nodig iemand de waarde van iets nieuw nog te leren ontdekken: bijvoorbeeld van zakendoen.

De opvoeders geven ook een groot voorbeeld. Het is daarom belangrijk dat de opvoeder zelf bijleert hoe hij met geld kan omgaan en zijn eigen angsten aangaat, zodat hij de leerling bewust én “onbewust” echt STEUNT in zijn succes.

Tja ik kan hier een boek over schrijven, en ik denk veel anderen ook.

Klaartje Loose
9 years ago

Ik heb zelf in mijn jeugd een weinig positieve mindset over geld meegekregen;
Mijn vader is een Spender en mijn moeder een Saver, en na hun scheiding werd mij door mijn moeder stevig duidelijk gemaakt dat het slecht en egoïstisch was om geld uit te geven. (Ik snap nu wel waar die houding bij haar vandaan kwam, ze heeft het -na een jeugd waarin ze kort gehouden werd- jarenlang heel krap gehad met twee kinderen, maar die logica werd niet samen met de overtuiging opgeslagen, ik heb gewoon heel letterlijk opgeslagen ‘geld uitgeven voor jezelf is slecht, er zijn anderen die het harder nodig hebben, rijk word je alleen over de rug van anderen, het geld groeit me niet op de rug, geld corrumpeert’)
Na de Financial Freedom Intensive ben ik over geld en de overtuigingen rondom geld met mijn beide ouders in gesprek gegaan en dat heeft heel veel moois opgeleverd 😀
Niet alleen een beter wederzijds begrip en contact, we zijn ook samen gaan plannen om mijn financiële situatie te verbeteren. Het is echt fijn om me daarin door hen gesteund te weten. (en het allerleukste is… hun houding ten opzichte van geld verandert ook 😉 )

Zowel mijn lief als ik hadden een armzalig laag financieel IQ, een erg lage geldthermostaat en een enorme berg beperkende overtuigingen ten opzichte van geld. Ik vind het heel waardevol om die mindset samen te onderzoeken en veranderen, het is een mooie reis.
Met zijn zoon praten we veel over geld en de mindset rondom geld; we vertellen ook waar wij in onze jeugd tegenaan gelopen zijn, en dat we voor hem iets anders willen.
Hij is dolenthousiast over het moneymanagement systeem en droomt zichzelf rijk. En ik leer om mijn mond te houden, om geen kinderdromen stuk te schieten met cynisch ‘realisme’… hij denkt dat hij over een paar jaar een prachtig huis kan kopen waar we met zijn állen in kunnen wonen (papa, mama, hij en ik 😉 ) en wie ben ik om hem te zeggen dat 500 euro niet genoeg is… hij heeft nog een paar jaar, voor hetzelfde geld leer ik van hem hoe je je geld doeltreffend vermeerdert 😀

We willen hem leren dat geld een middel is, en hoe meer middelen, hoe beter je je dromen waar kunt maken, je doelen kunt bereiken.
En vooralsnog zien we zijn zakgeld als leergeld; soms geeft hij geld uit aan dingen die in onze ogen waardeloos of ronduit stom zijn, maar dat mag hij wel. Regelmatig is hij teleurgesteld, maar hij verbaast ons ook vaak door heel blij te zijn met ‘rommel’, haha. Zijn PLAYgeld is van hem, als hij er blij mee is, dan is het goed…
We lenen hem geen geld. Geld lenen voor consumptieve doeleinden brengt je in de problemen, punt. Dat vond hij eerst moeilijk, maar nu accepteert hij het. (Ben benieuwd hoe dat gaat als hij 14 is…)
Hij weet dat je voor geld moet werken, we proberen hem nu te leren dat je beter slim kunt werken dan keihard, én dat je mag onderhandelen over de hoeveelheid geld die je ontvangt voor de waarde die je levert…

Op school leerde ik niks over geld. Er was in de vastenweek een spaarpotje voor de arme kindertjes in Afrika, dat wel…
Op scholen wordt volgens mij nog steeds niets over geld geleerd.
Niet over het managen van je zakgeld, niet over de kracht van doelen stellen (voor je geld en voor andere zaken),, niet over eigen verantwoordelijkheid.

Ik zou graag zien dat de verschillende geldtypes én wat ze van elkaar kunnen leren op school behandeld werden,
dat kinderen leerden hun mindset te onderzoeken en zo constructief mogelijk te maken,
leren doelen stellen,
effectieve communicatie,
weerbaarheidstraining,
etc. etc.
Eigenlijk een Open Circles Life Skills Primary School Course
😀
Het is hoog tijd dat mijn stiefzoon Engels leert, dan kan hij mee op Open Circles Safari!

Anne Buiskool
9 years ago
Reply to  Klaartje Loose

Wat een ontroerend verhaal. Vooral dat over je ouders. Ik ben over veel in gesprek gegaan….maar niet op die manier over geld. Ik weet wel dat ik op jonge leeftijd besloten heb om Nooit, maar dan ook nooit mijn moeder na te doen die iets van 20 verschillende potjes met geld had….voor de vakantie, voor de melkboer, voor de school, voor de…enz. Ik heb discalculie….dus het is ook niet voor me weggelegd 🙂 Dank voor je voorbeeld…..ook dit item ga ik bespreken.

Saskia Steur
9 years ago

En wat kinderen op school zouden moeten leren?

– Een gezonde financiele mindset
– Uitgaan van wat je kunt, en niet van wat je niet goed doet
– Communicatiestijlen
– De verschillen tussen werkinkomen, passief inkomen en waarde
– Internetmarketing
– Samenwerken
– Pesten kan niet

En laten ze alsjeblieft in het onderwijs ophouden te markeren wat er fout is, en complimenten geven voor wat er goed is!

Er gaat zoveel energie zitten in wat een kind niet goed doet en wat daaraan moet gebeuren.
Maak het leuk, interessant, uitdagend en zorg dat kinderen eigenwaarde krijgen, zich positief kunnen ontwikkelen en mogen doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden!

Sanny Stet
8 years ago

Prima artikel !
Opgegroeid met het sparen en opzijleggen van mijn moeder, heeft zij toch jarenlang mijn pianolessen kunnen betalen. Ik heb mezelf vanaf de jaren 80,toen ik 20 was, om veel te genieten, reizen, ervoor werken, maar ook te sparen. In deze crisistijd valt het moeilijk maar heb ik de zaken toch goed voor elkaar. Ook mijn zoon van 19 heeft het helemaal door:genieten, sparen, ervoor werken. Hij heeft binnen een jaar een ontwikkeling doorgemaakt waar ik trots op kan zijn. Gelukkig heb ik hem niet volgestopt met overtuigingen als het geld groeit mij niet op de rug (vreselijk zeurderig vind ik dit) maar wel met plannen smeden, keuzes maken en bewuste,slimme communicatie. Zo wordt hij nu bij banen/stages op waarde ingeschat. Het enige wat ik hem bijbreng is hoe blijf ik bij mezelf en authentiek. Dat is het allerbelangrijkste. Wij hebben korte gesprekken over hoe en wat (praktisch, helder en to-the-point) en dat werkt voor hem uitstekend. Meer woorden heeft hij niet nodig : een goede verstaander heeft een half woord nodig.

Thies Kuijlman
9 years ago

Wow Thom, gefeliciteerd met deze prestatie!

Gonny de Wit
9 years ago

Prachtig dit artikel wat zoveel positieve energie uitstraalt incl. de filmpjes.

Mijn ouders gaven mij al het kindergeld en daar moest ik alles van kopen: kleren , boeken , uitgaan alles en helaas mocht ik niet werken. Dus dan leer je wel omgaan met geld.

Cynthia Strijbos
9 years ago

Ik leer mijn dochter vooral om dankbaar te zijn met wat je al hebt en geen nadruk te leggen op wat je nog niet hebt!
Ook weet ze op haar 11e jaar dat er geen geldplantjes bestaan en dat je daarvoor echt moet werken of op een creatievere manier moet weten.

Voor kinderen vind ik passief inkomen nog niet zo belangrijk, maar meer dat ze de juiste studie gaan doen.
Als ze echt werk vinden wat ze met hun hart kunnen doen, dan zullen ze zich altijd rijk voelen toch?

Met de rest help ik ze wel als ze ouder zijn.
En de juiste mindset: Denk groot, denk in Overvloed en niet aan tekort.

Anne Buiskool
9 years ago

Mijn dochter, net 16 geworden krijgt altijd geld op het juiste moment, ze zit nooit zonder, ze werkt er voor door schoon te maken op school of speelt viool op de noordermarkt of ze krijgt het en het vliegt binnen. Haar ouders…ha…ha… We zijn niet echt een lichtend voorbeeld geweest. De erfenis van; het geld groeit ons niet op de rug en zuinig zijn want het geld is bijna op, zijn helaas de grootouders nagereisd. Door deze blog te lezen besefte ik dat ik een stukje financiële opvoeding niet gedaan heb. Daar zijn we vorige maand mee begonnen. Onze dochter neemt nu 1 keer per maand zakgeld op, zodat ze zicht blijft houden op haar uitgaven. Ik ben me het afgelopen jaar bij stukjes en beetjes bewust geworden van het belang van het verhogen van haar en ons financiële IQ.
Ook ben ik zelf opnieuw gaan leren en heb nu voor het eerst gekeken wat ik precies aan tijd en geld te investeren heb om de komende maanden een bepaald bedrag binnen te krijgen. Het gaat me niet gemakkelijk af, maar het plezier groeit, evenals het resultaat. Vanaf vorig jaar december na de financial freedom is mijn mind weliswaar geroeid, maar hardnekkig hoor die gewoontes! Op school is er een bank van lening die gerund wordt door de studenten zelf en dat is een goed ding. Ze hebben er ook een winkel en ik zie dat de kinderen door ervaring leren en zelf verantwoordelijkheid nemen. Ook over budgetten op school besluiten de studenten. Wauw, petje af voor De Ruimte in soest dat zou iedere school zo moeten doen.
Vergelijkbaar met Nisandeh en Vereds dochter is mijn dochter afgelopen zomer naar Duitsland gereisd om daar het Jeugdkamp van amma-europe.org/youth-exch-12.html te doen, met als thema”The Joy of giving”Ik raad iedere ouder aan om zijn/haar kind aan zoiets mee te laten doen. je geeft ze goud in handen.
Dank voor dit item! Het was wederom waardevol.

Anna Sofia van Hooijdonk

Tja, graag had ik gewild dat wat ik zelf inmiddels heb geleerd en weet over geld, hoe het werkt, hoe het te benutten, dat ik dit jaren geleden zou hebben ontdekt.
Dat zou zoveel makkelijker en leuker geweest zijn.
Inmiddels geef ik zelf Pro Deo trainingen hierover met veel succes voor de deelnemers.
Mijn kinderen zijn allang volwassen, maar toch geef ik hen nu alsnog hetgeen ik geleerd heb door. Eerlijk gezegd hebben ook mijn kinderen mij e.e.a. geleerd over geld. Gelukkig staan wij altijd open voor elkaar om aan elkaar dingen te leren, geven en delen. Ik heb fantastische kinderen! Op zich al een rijkdom!

Jeannette Bal
9 years ago

Anna Sofia ik herken het. Als ouder denk je toch vaak als ik toen dat of dat had geweten had ik het heel anders gedaan .. en ondanks alles zijn het toch leuke volwassene geworden (20 en 22 jaar).
Gelukkig staan ze open voor zelfontwikkeling ook op financieel gebied en zijn ze beiden al een keer naar de Business Bootcamp geweest wat veel indruk op hen heeft gemaakt.
Nu heb ik het boek Rich dad Poor dad aan mijn dochter meegeven met de opdracht elke dag een blz. te lezen.
Het is nu aan haar om het te doen …
Ieder kind zal zijn eigen weg moeten gaan,dat proces heet: “loslaten”! Hoe moeilijk dat soms ook is.

Helmy Kleinlugtenbeld
Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago
Reply to  Jeannette Bal

Helemaal mee eens, Jeannette!

Het is goed om er van uit te gaan dat we allemaal onze kinderen opvoeden en informeren naar beste weten en kunnen. Ook onze ouders hebben dat zo gedaan.

Zelf ga ik er ook vanuit dat de dingen die ik dan misschien ‘gemist’ heb, ik niet voor niets zelf mag ontdekken. Omdat ik er dan bewust mee bezig ben maakt het echt indruk. Automatisch aangeleerd gedrag heeft lang niet altijd evenveel impact.

Hoe zegt Cruijf dat ook alweer… Elk nadeel heb z’n voordeel!

Fenna Janssen
9 years ago

Lees het boek Arme Pa Rijke Pa (R. Kiyosaki)! Hierin staat precies verwoord hoe je zinvoller met geld om kunt gaan. Inspirerend.

Marco te Kloeze
9 years ago
Reply to  Fenna Janssen

Inderdaad een heel goed boek Fenna. A must read voor iedereen die financieel onafhankelijk wil worden. Mijn dochter is pas 6 maar ik wil haar leren onafhankelijk te worden van een man, een werkgever en dat zij leert hoe goed voor haar kan werken middels beleggingen en investeringen. Ik wil haar tzt ook de mindset meegeven van een concious millionaire.

Merlijn Smeele
9 years ago

Erg leuk om te zien en horen over het project waar Thom aan bijgedragen heeft en hoe ze dat heeft aangepakt. Gefeliciteerd! Lijkt me een hele goede leerschool!

Marne van Veenendaal
9 years ago

Sinds de Financial Freedom training heb ik onze zoon en binnenkort óók onze dochter kunnen laten inzien 10% apart te zetten voor hun financiële vrijheid. Daarnaast zij krijgen (volgens Nibudnormen) zak- en kleedgeld. En een beltegoed per maand. Hoe doen andere ouders dat? Alles in ruil voor je klusjes? Misschien voorkom je zo wel een uitkeringsmentaliteit. Verplicht …. Vrijwillig;) zijn kleine schoonmaaktaken in het weekend. Roulerend binnen gezin. Die grote uitgave dingen kunnen ze zelf bepalen of dat van zak-en kleedgeld afgaat. Daarnaast hebben ze een baantje. Ben doende in te laten zien dat een passief inkomen (Annemiek en Thom jullie hebben een voorbeeldrol :-)) bijv. door schrijven misschien wel leuker kan zijn dan je krantenwijk , oppassen of AH.

Ramon de Vries
8 years ago

Dit is een echt inspirerende blog post.

Met 5 simpele regels je kinderen en de wereld te beteren.

De eerste 3 regels doen wij al.

Aan de laatste twee (passief inkomen en geven) gaan we heel hard werken.

Arnaud Van Der Veere
Arnaud Van Der Veere
8 years ago

Elk kind heeft een ander financieel geweten. De meeste ouders kunnen niet omgaan met de individualiteit van dit geweten. Het leren omgaan met geld is ermee leren werken. Een kind krijgt pas echt kennis van waarde als ze kunnen vergelijken. Kinderen leren via de vergelijkende schaal. Wanneer je kinderen niet een duidelijke vergelijkingsmogelijkheid geeft haal je voor hen een essentieel leerdeel weg. Verder heb ik mijn kinderen onderricht in de relativiteit van het geld. In het ene land is het meer waard dan in het andere en waarom dit zo is. Dit levert weer een vergelijkings mogelijkheid waarbij de sociale ontwikkeling groeit. Mijn kinderen zijn allen op een verantwoordelijke leeftijd gekomen. Vraag aan u is of de methode is gelukt ?

Marijke Willems
8 years ago

Ik zou willen dat ik in mijn vroege ontwikkeling meer had geleerd over geld. Ik heb een ‘angst voor het openen van bankrekeningen’ geërfd van mijn moeder. Het is heel lastig om vastgeroeste, negatieve overtuigingen over geld te veranderen merk ik. Ik heb nu een aantal boeken aangeschaft om mijn mindset over geld te veranderen. In die zin is het maar goed dat ik geen kinderen heb: dan kan ik ze mijn financiële IQ niet meegeven 😉

Martine Verweij
7 years ago

Hoi Marijke,

Ik heb hetzelfde gevoel. Iedere keer vind ik het weer spannend om mijn privérekening te bekijken en denk ik ‘Wat zal de schade zijn?’ Ook niet zo’n goede mindset.

Ik heb van Open Circles een herconditioneringstechniek ontvangen. Het is een audiobestand. Ik luister er nu ca. 2 weken naar en ik merk dat er al iets in me verandert.

Hier de link naar het bestand:
http://opencircles.nl/blog/geld-zonder-moeite

Succes!

Groetjes,
Martine

Henk-Jan de Meer
9 years ago

De waarde van geld valt in het niet bij de waarde van tijd die je doorbrengt met familie en vrienden.

Een leuk dagje uit kost geld, een cadeautje voor een ander kost ook geld, maar wat je in beide gevallen ervoor terug krijgt is zoveel meer.

Wat ik mijn kinderen zou leren, wanneer ze geboren worden, is dat wanneer je met geld omgaat niet alleen naar de waarde van dat ene muntje moet kijken.

Geld is een middel, geen doel.

Manon Neilen
8 years ago

Mijn zoontje van 7 heeft een doel. Hij zou graag een modelvleigtuigje hebben om echt op zo;n veld te laten vliegen. Maar hij beseft ook dat hij niet zomaar het geld kan vragen aan ons. Hij heeft inmiddels een spaarpot die hij speciaal daarvoor gebruikt. Telkens als hij centjes krijgt, voor bijvoorbeeld zijn rapport, dan vraagt hij of het geld de bank op moet of dat hij het in zijn speciale spaarpot mag stoppen…
Hij weet dus heel goed dat hij niet altijd kan krijgen wat hij wil, maar dat je soms een overweging moet maken, wat je het beste kunt doen met je geld…

Josephine Wierdsma
9 years ago

Is het een monster(tje) onder je bed of een vriend(je) bij je aan tafel?
Dat lijkt me een leuke insteek bij de mindset van geld.
Beheers jij geld of beheerst geld jou?

Vanuit die benadering is er speels over geld te praten.
En wil tenslotte niet iedereen daarmee bevriend zijn?
Dus een prima motivatie om er meer over te willen horen.

In persé ook die gameboy, smart phone en t-shirt te willen kopen huist een vijandig monstertje.
In er bewust van kunnen genieten (gaatjes in je oren laten prikken) huist een vriendje aan tafel.
In lenen van je vriend huist een vijandig monstertje, in bloemen voor je oma een vriendje aan tafel.

Juist kinderen hebben doorgaans nog niet de zorg voor de dagelijkse levensbehoeften, welke het nodige aan geld vereist.
Juist zij zouden in die ideale situatie kunnen leren vriendschap te sluiten met geld. Er plezier in hebben geld te vergaren en het bewust en met plezier te gebruiken. Flexibel en creatief en in praktische en mentale onafhankelijk.
Conscious millionairs in het klein.

Vast niet altijd even makkelijk te bereiken, maar wel leuk!

Paulien van der Geest
9 years ago

Grappig om te zien dat mijn ouders het er nog helemaal niet zo slecht vanaf hebben gebracht. Ze waren zelfstandig ondernemers.

De eerste 3 punten en punt 5 heb ik duidelijk meegekregen. Ik herinner me ook nog onderhandelingen met mijn vader over het bedrag dat stond voor grasmaaien!

Op punt 4 -Passief inkomen- ging het mis, mijn ouders hebben zich echt bijna kapot gewerkt. Dat was voor mij in eerste instantie de reden dat ik nooit zelfstandig ondernemer wilde worden! Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Inmiddels zijn mijn zussen en ik allemaal zelfstandig ondernemer.
Maar het hard werken wat we van onze ouders hebben meegekregen zit er nog steeds in!

Al ben ik me de laatste jaren meer en meer bewust van Passief Inkomen en kijk ik uit naar mogelijkheden hoe dit toe te passen.

Helmy Kleinlugtenbeld
Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago

@Paulien
Bijzonder hè, dat dat je het ondernemerschap toch meegekregen hebt.

Bij ons is dat ook zo. Mijn moeder was thuis met 11 kinderen en daarvan zijn er 9 zelfstandig ondernemer. Ook ik heb het met de paplepel ingegeven gekregen. En hard werken…

Onderhandelen is inderdaad ook een mooi thema. Daarover heb ik op de Financial Freedom veel geleerd. Vooral ook dat het leuk is om te doen. Het geleerde heb ik al vaak toegepast en het werkt echt. Vooral op witgoed en elektronica krijg je al snel fikse kortingen of extra’s. Zeker de moeite waard om mee aan de slag te gaan.

Monique Batenburg-Heijmans

Ik heb zelf geen kinderen, maar het is zeker heel belangrijk om ze de juiste mindset over geld te leren. Ik heb thuis ook altijd gehoord, nee er is geen geld, schulden hier, schulden daar.

Ik heb daar nog steeds last van, je gaat toch spastischer om met geld. Je houdt het vast, bang om los te laten en ook in de ellende te komen.
Geld wordt dan een issue in plaats van iets wat ook fijn kan zijn.

Helmy Kleinlugtenbeld
Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago

Mooi artikel Nisandeh!
Sinds de Financial Freedom in december ben ik me steeds bewuster van geld en ben me er nog verder in gaan verdiepen. Het boek Miljonairsmind ontrafeld van Harv Eker heeft me ook al veel inzichten opgeleverd.

Onze kinderen krijgen gewoon nog [ouderwets] zakgeld in de hand. Wij vinden het heel belangrijk dat ze beseffen wat geld is en dat ze dat op de bank kunnen zetten. Om ons heen zien we steeds vaker problemen ontstaan omdat kinderen zich niet bewust zijn van het feit dat er eerst geld op de rekening gezet moet worden voordat ze het er überhaupt vanaf kunnen halen.

Ook het sparen voor iets wat ze graag willen en dat bepaalde uitgaven voorgaan geven wij mee. We praten nu vaker over geld en de mogelijkheden om inkomen te genereren dan eerst.

Op school zou meer aandacht besteed moeten worden aan financiën, want dat is echt een ‘ondergeschoven kindje’. Alleen al praten over geld, wat het met je doet en hoe je ermee omgaat.

Als kinderen eerder leren over het omgaan met geld, hun financiële IQ verhogen, voorkom je heel veel problemen, zeker omdat er steeds minder contanten gebruikt worden. Het maken van de verschillende ‘potjes’ kan heel gemakkelijk opgenomen worden lijkt mij. Het geldspel uit de Financial Freedom zou in het voortgezet onderwijs gebruikt kunnen worden, uiteraard met een uitgebreide evaluatie zodat er het maximale van geleerd kan worden.

Bart Kappers
9 years ago

Wauw, wat een mooi start van de dag om dit artikel te lezen over de vorming van de mindset van onze kinderen.

Ik werk full-time en ben daarnaast ondernemer van een groeiend bedrijf; mijn vrouw heeft ook haar eigen bedrijf.

Wat wij onze kinderen leren over geld is o.a. dat geld niet aan komt waaien maar dat je hier hard voor moet werken. Verder dat geld niet is om alleen maar te hebben maar om zaken mee te realiseren.

We hebben er bewust voor gekozen kinderen in het buitenland te sponsoren en maken er een sport van om van wat wij verdienen steeds meer weg te kunnen geven. We vinden het belangrijk dat onze kinderen leren dat de meeste mensen op de wereld het materieel minder hebben dan wij en dat wij hier verandering in mogen brengen.

Fijne dag allen.

Helmy Kleinlugtenbeld
Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago
Reply to  Bart Kappers

Dat heb ik ook geleerd, Bart.
Geld komt niet aanwaaien en je moet er hard voor werken. Wat ik dus mijn hele leven heb gedaan… hard werken. Bij ons was de combinatie lastig, want ik heb ook geleerd dat er altijd genoeg geld was om van te leven…. en dat was letterlijk zo. Omdat wij een restaurant hadden, waar altijd eten en drinken in huis is, was dat een lastig gegeven. Verder zag ik altijd de zorgen die mijn moeder had.

Dus mijn financiële thermostaat stond heel laag. Ik bleef hard werken en er was nooit meer dan ‘genoeg om van te leven’. Was er wel meer, dan gebeurde er wel iets waardoor dat geld op ging, bv. kapotte apparatuur of een rechtszaak waar veel geld in verdween.

Wat ik hiervan leerde is dat de houding die je aanneemt minstens zo belangrijk is. Hoe je iets zegt, je non-verbale gedrag en je overdenkingen breng je ook over op je kinderen. Je zorgen, hoe je denkt over en reageert op rijke mensen. Dat heeft grote invloed.

Eline van de Veen
9 years ago

Ik zeg altijd dat er altijd een weg is om je echte wensen te realiseren. En dat je daarvoor stappen kunt nemen. Bv sparen voor een groot iets ipv of naast inkopen op de waan van de dag. Mogelijkheden van geld verdienen: Oud speelgoed verkopen op koninginnemarkt en lekker veel 2e hands inkopen.
Mijn dochter van 9 maakt zelf sieraden en sleutelhangers voor de verkoop. Tja, het eigen beheer is de ervaring die ik haar vanaf 6 met zakgeld heb gegeven.

Maaike Helder
Maaike Helder
9 years ago

Voordat ik zak- en kleedgeld kreeg. Heb ik samen met m’n vader een overzicht gemaakt wat je ongeveer koopt verspreid over drie jaar (want volgens mijn vader koop je maximaal één keer in de drie jaar een nieuwe winterjas en schoenen), dat gedeeld door 36. Dat werd mijn zak- en kleedgeld.

Indien ik het nodig vond, mocht van mijn vader net zoveel zak- en kleedgeld als ik maar wilde. Mits ik kon aantonen dat ik het nodig had, door middel van een kasboekje en kassabonnetjes.

Vooral tijdens mijn studententijd en nu nog steeds, heb ik daar veel profijt van.

Mick Laarman
8 years ago

Gonny, wat frustrerend dat jouw ideeën nog niet aanslaan. Gelukkig laat je je niet uit het veld slaan en hou je vol! De financiële opvoeding van mijn puber (meisje 16 jaar) is ook vrij laat begonnen, namelijk de dag na onze eigen Financial Freedom training. En ook al loopt het soms niet van een leien dakje, ze is al veel bewuster van waar het met geld over gaat, dan daarvoor. Zij is zelf met een website gestart om op te passen en nadat ik meerdere rekeningen, spaar en betaal, voor haar opende (wat trouwens volkomen onmogelijk was bij sommige banken) krijgt zij steeds meer zicht en invloed op haar financiën. Waar ze voorheen misschien één keer in de 3 maanden zelf om haar zakgeld kwam vragen en het vervolgens vlot uitgaf aan “wat dan ook”, spaart ze nu en denkt ze na over haar kledinggeld. Dus er is altijd hoop. Jammer genoeg vaak niet in ‘t tempo dat je als ouder voor ogen hebt. Succes, ‘t gaat komen zolang jij consequent blijft. Groet van Mick.

Suzan Jong
9 years ago

Wat mooi dat je je kinderen dit al van jongs af aan kunt meegeven. Een rijke mindset is de basis voor alles.

Zelf heb ik geen kinderen, maar sinds de Financial Freedom training heb ik snel in de gaten wanneer ouders hun kinderen een rijke of een arme mindset meegeven. Helaas is het laatste vaak het geval. Scholing op dit vlak is geen overbodige luxe. Ook het schoolsysteem zou hierin moeten voorzien; daar ligt een mooie weg voor ontwikkeling open :).

Maaike Gulden
9 years ago

Kinderen leren met geld omgaan hoort ook bij de opvoeding. Het is dus goed om hen zakgeld of kleedgeld te geven zodat ze beseffen wat dingen eigenlijk kosten. Ze leren te sparen voor grotere uitgave.

Kinderen leren dan ook dat ze hun eigen keuzes mogen maken. En dat betekent ook dat ze fouten mogen maken of kleding mogen kopen die jij niet mooi vindt. Dat is soms best even slikken als moeder 😉

Groet, Maaike

Walter Huis in 't Veld

Ik kom net terug van vakantie. Mijn zoons, Stan (16) en Jochem (14) heb ik een bepaald bedrag gegeven om te kunnen besteden op de vakantie. Hiervoor hebben ze als tegenprestatie de afwas moeten doen. Doordat ze wisten wat ze te besteden hadden zijn ze gaan nadenken over hoe ze dit zouden gaan besteden. In plaats van drank, ijsjes etc. zijn ze duurzame artikelen gaan kopen, zoals een trainingspak, t-shirt etc. Punt 2 heb ik hiermee bereikt.

Maria Simons
9 years ago

Enthousiast over hetgeen Thom had gedaan heb ik de school van mijn dochter op de hoogte gebracht va het project.
Tot mijn verbazing bleek op haar school al een soortgelijk programma te lopen.
In 24 uur van noord naar zuid Nederland fietsen en de opbrengst is voor de Ronald Mac Donald huizen.
Door de aandacht op een soort gelijk project zag ik wat er in de nabije omgeving gebeurt.
Wat ik hiermee wil zeggen is, dat we zien wat we kennen.
Dat is wat ik mijn kinderen mee wil geven `dat ze dit soort dingen gezien hebben zodat ze ervoor kunnen kiezen, want ze kennen het`

Else van der Sloot
9 years ago

Allereerst, ik was diep geroerd door de oprechtheid van de jongelingen , Thom en Jeremy, zoals ze hun boodschap overbrachten. Fijn dat zij al zo bewust bezig (kunnen) zijn!

Zelf heb ik mijn 2 kinderen geprobeerd ‘wegwijs” te maken met het slijk der aarde: geld.
Vanaf hun 4e jaar kregen ze een beetje zakgeld, waar ze dingen van konden sparen en kopen die ze niet zo gauw van ons, hun ouders, zouden krijgen maar wel graag wilden hebben. Dit tot op zeker hoogte uiteraard. Bepaalde dingen werd al vroeg over gepraat (aangepast op het niveau van hun leeftijd) waarom het zonde zou zijn om daar al je geld in te stopppen. Op latere leeftijd is het best wel eens gebeurd dat ze inderdaad voor iets gespaard hadden wat ze persé wilden hebben, maar dat na aanschaf erg tegenviel. Een prima leerschool.
Toen ze in hun tienertijd waren er meer voorwaarden aan het krijgen van het zakgeld verbonden. Er moest wel iets concreets tegenover staan, en niet alleen de afwas doen of hun kamer opruimen of zo, maar zoiets als het gras maaien, auto wassen of zo. Vanaf hun 14e hadden ze een vakantiebaantje, en leerden ze wat het was om “rijk” te zijn, maar daar goed mee om te gaan. Mijn zoon was daar heel goed in. Hij heeft van nature de neiging voor waardevaste produkten en zo te gaan, en werkt daarbij ook nog eens indirect voor het goede doel.
De karakters van broer en zus lopen op dit punt nogal uiteen. Maar uiteindelijk zijn ze nu 25 en 28, en ik ben best trots op mijn kinderen zoals hoe verantwoord zij met hun geld omgaan! Zelf moest IK het op die leeftijd nog helemaal gaan leren, omdat ik mijn moeder’s 2 gaten in de handen geërfd had.
Misschien heeft dit mij wel gemotiveerd om het zo anders met mijn eigen kinderen aan te pakken? Ik ben dankbaar dat het zo goed gelukt is! Nu moeders zèlf nog!

Robert van der Wulp
Robert van der Wulp
9 years ago

Mijn zoon is net oud genoeg om aan te geven dat hij in zijn luier heeft gepoept dus hij is nog niet bezig met geld.
Geld is echter ook voor mij een beperkende overtuiging. In mijn geval associeer ik geld met macht, graaien en staat het vooral symbool voor uitbuiting. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik moeite heb om mijn inkomen te verhogen terwijl de potentie zekere daar is.
Ik ben hard aan het werk om deze overtuiging om te buigen zodat wat ik krijg en verdien meer bij elkaar komen.
Ik ben ook van mening dat dit vooral ligt in ons onderwijssysteem. Dat leert echt zwaar verouderde ideeën over geld en economie.
De tips die je geeft over je opvoeding ga ik zeker meenemen om mijn zoon op te voeden.
Vernieuwing en creativiteit zijn ook aspecten die je kunt toepassen om je kinderen bij te brengen geld te verdienen. Welke problemen hebben mensen en hoe kun je die oplossen!?

Helmy Kleinlugtenbeld
Helmy Kleinlugtenbeld
9 years ago

@Robert
Geld associëren met macht, graaien en uitbuiting lijkt me inderdaad niet zo handig. Daarover heb ik in de Financial Freedom veel geleerd.

Daar kwamen heel verrassende dingen naar voren uit het geldspel. Ik zag veel overtuigingen voorbij komen, bij mezelf en anderen… over rijke mensen, over arme mensen en over geld geven.

Mijn belangrijkste les daar was dat je alleen mag geven uit de schotel. Als je een kop en schotel in gedachten neemt en ervan uitgaat dat je zelf het kopje bent. Je moet eerst aan jezelf denken [het kopje vullen] voordat je aan anderen kunt geven. Pas als je zelf genoeg hebt [het kopje over stroomt] mag je weggeven [van de schotel dus].

Dat inzicht leerde me dat ik altijd te veel van mezelf heb weggegeven, mijn energie en ook mijn geld. Dus dat pak ik nu anders aan.

Gonny de Wit
9 years ago

Helmy binnenkort ga ik naar de Financial Freedom en de inzichten die je hier deelt (dank) zijn ook heel belangrijk voor mij.

Ook ik heb altijd veel te veel gegeven privé en zakelijk – ben benieuwd of er tips zijn hoe je grenzen kunt bepalen aan het geven.

Jeannette Bal
9 years ago

@Helmy zo herkenbaar.

Ik kom uit een sociaal nest waarin je eerst moest geven, zelfs je laatste dubbeltje. Bij delen kreeg de ander altijd het grootste stuk.
En rijke zijn alleen rijk over de rug van anderen.

Heb ook veel geleerd bij Financial Freedom. En sinds ik eerst mijn kopje (met geld en energie) aan het vullen bent begint het over te lopen en kan ik meer weggeven dan als je het andersom doet.

Met alleen maar weggeven bouw je niets op en blijft het veel van niets.

Klaartje Loose
9 years ago
Reply to  Jeannette Bal

Heel herkenbaar Jeanette!

Mijn financiële mindset vóór de Financial Freedom Intensive was opgebouwd rondom het concept dat het niet OK is om zelf geld te hebben als anderen in mijn omgeving dat niet hadden, dat geld corrumpeert, dat bezig zijn met geld niet spiritueel was, dat een duurzame en opbouwende bijdrage aan deze wereld leveren niet verenigbaar was met rijk zijn… (financieel vrij, daar had ik toen nog nooit van gehoord; ergens wel een geluk, want daar heb ik dus geen beperkende overtuigingen over opgebouwd 😉 )

Gevolg was, dat ik heel goed in staat was om geld te verdienen om van te leven, regelmatig een bedrag spaarde van mijn working income, en dan last kreeg van schuldgevoel en bang werd dat ik een filthy rich person die anderen uitbuitte zou worden, dus gaf ik dan alles weer weg….

Tegenwoordig sta ik hier gevoelsmatig heel anders in, but old habits die hard… Nu mijn lief het moeilijk heeft met zijn cashflow en het aflossen van zijn schulden, draag ik daar vanzelfsprekend mijn steentje aan bij, we zijn een team tenslotte. Maar als ik niet uitkijk, dan voel ik me weer schuldig omdat ik mijzelf toch wat PLAY en FFA en LTSS-geld gun!

(Met de GIVE pot heb ik nooit een probleem, en Educatie, daar besteed ik de laartste 2 jaar bergen geld aan, dat behoeft wat minder focus om op het rechte geldpad te blijven 😀 )

Maria Simons
9 years ago
Reply to  Jeannette Bal

@Jeanette dank je wel voor die laatste zin.
Ik geloof dat dat een hele wezenlijke is voor mij.
Mijn worsteling zit vaak tussen tekort komen en weggeven. (als deze zin te begrijpen is) Maar evenmin, door jouw zin valt er een kwartje bij mij.
DANK!
Maria Simons

Anne Buiskool
9 years ago

Hallo Robert
Of het nu in onze cultuur zit, het onderwijs, dagobert duck die nou ook niet zo’n goed voorbeeld is of onze eigen (voor)ouders.
Wij hebben die mindset zelf te veranderen, ook nog eens in dienst voor onze kinderen en de kinderen van onze kinderen. Mij heeft het in ieder geval erg geholpen om financial free programma te doen. Nog steeds ben ik (na bijna een jaar) bezig met het implementeren van het aldaar geleerde. Voor mij staat en valt alles bij wat ik er mee doe. Ik heb gezien dat elke klacht eigenlijk uiteindelijk neerkomt op iets waar ik zelf geen verantwoordelijkheid voor neem. Ik wens je een mindset toe waarmee je succesvol zult zijn. Harte groet
Anne

Cline van Wijk
9 years ago

Mijn zoon weet precies wat hij aan wil – en wat niet. De afkeuring van mijn moeder van al wat ik droeg, zit mij nog vers in mijn herinnering, evenals de kriebelige en erg stomme overgooiers, om maar niet te spreken van mijn lakschoenen.
Dus na een fikse ruzie over een joggingbroek (ik vond hem te klein, dus elke euro die ik erin spendeerde zou snel weggegooid geld zijn), gaf ik hem kleedgeld. Hij was elf. Nu koopt hij zijn eigen kleding – niet mijn smaak, maar hij loopt niet voor aap. Inclusief ondergoed (!), sportkleding (ook wintersport), jassen en schoenen krijgt hij 50 euro per maand. Hij krijgt soms schoenen voor Sinterklaas, waar hij blij mee is! Nu heeft hij 250 euro gespaard. Hij geeft dus veel minder uit dan ik en we zijn allebei tevreden.

Gonny de Wit
9 years ago
Reply to  Cline van Wijk

Cline – Ik ben jaloers. Helaas werkt dat niet bij mijn kinderen, en de financiële training van onze kinderen hebben wij al gestart met 4 jaar. Hij is 18 en zij is 15 – ook hetgeen wat Nisandeh zegt en leert maakt geen indruk.

Wij ouders geven ook het goede voorbeeld en toch beklijft het niet. Wij blijven volhouden! Al het verdiende geld gaat op aan games en kleren. Sparen lukt ook niet.

Maria Simons
9 years ago
Reply to  Gonny de Wit

@Gonny,
als ik je goed begrijp staan je kinderen niet open voor tips.
en jij bent het niet eens met hun geld management.
Lastig hoor om het dan elke keer weer op te zien gaan.

Mijn ervaring is (drie pubers) dat ze alle drie op een andere manier tot leren kwamen.
Een nam zijn budget heel serieus en zorgde dat hij daarvan rond kwam, de volgende vond het te weinig en ging werken voor meer (we hebben daarbij wel aandacht besteed aan het doel waarvoor hij het deed) en de derde is steeds opnieuw door al het geld heen.
Bij haar merk ik dat zij veel meer begeleiding nodig heeft om met geld om te leren gaan.
Vooruit kijken of plannen is heel lastig voor haar. Zij leeft in het nu.
Ik laat haar tegen de grens van geld tekort aanlopen, bespreek de dingen die ze wel goed doet met haar geld en steun haar in het denken in oplossingen.

Zo tussen neus en lippen door vertel ik ook over de manieren waarop ik met mijn geld om ga. Soms krijg ik reactie soms niet maar ze hoort het wel.
Bij een puber is dat voor ouders wel op eieren lopen.
Succes.
Groet Maria Simons

Tonnis van Dam
9 years ago
Reply to  Cline van Wijk

Hi Cline,
Zo zie je dat als kinderen zelf keuzes kunnen maken en zelf kunnen beschikken over geld en hoe dit te verdelen over uitgeven, sparen, helpen, etc, dat ze daar veel van leren en het echt zelf wel kunnen.
Minder bemoeienis van ouders geeft meer rust en zo leren de kinderen veel meer.
Ik vind 50 euro een mooi bedrag. En ik zou je kinderen leren dat ze dit bedrag kunnen verdubbelen door middel van passief inkomen. Er is met internet veel te verdienen, zeker 50 euro per maand.
groet,
Tonnis

Marne van Veenendaal
9 years ago
Reply to  Tonnis van Dam

Hoi Tonnis,
Ik ben ook benieuwd naar je tips voor kids om passief inkomen te verdienen. mijn kinders zijn 14 en bijna 17 jaar. Veel verer dan het schrijven van een boek kom ik niet.
Groet, Marne

Saskia Steur
9 years ago

Hoi Marné,
Wat voor jongens ook leuk is, is het maken van animatiefilmpjes en die op youtube zetten. Als je veel kijkers krijgt, kan je partner worden van youtube en dan kun je cpc banners plaatsen en zo passief inkomen verdienen. Ik ken jongeren die daar behoorlijk wat mee verdienen.

Ook kunnen ze, net zoals Wilko aangaf, een wordpress site maken met banners. Als ze iets kiezen wat ze heel leuk vinden (voetbal, gamen, auto’s) en wat ook populair is, kunnen ze via banners ook verdienen. Wel een lijst opbouwen, natuurlijk, maar het is volgens mij een snelle manier om te gaan ervaren hoe e.e.a. werkt.

Misschien is het voor iemand als Wilko leuk om een jongerengroepje te begeleiden hierin?

Wilko van der Ploeg
9 years ago
Reply to  Saskia Steur

: ‘Iemand als Wilko’ vindt dit eigenlijk een leuk idee en wil best eenmaal per maand een groepje van 4-6 jongeren (laat zeggen 10-14 ongeveer) een paar uurtjes op een zaterdag of zondag begeleiden als de ouders geen moeite hebben hun kind naar de plaats waar ‘Iemand als Wilko’ (een plaats als Apeldoorn) woont…

Dus als mensen serieus interesse hebben… (voor kun kind dan, niet zelf ;))…

Saskia Steur
9 years ago
Reply to  Saskia Steur

Bedankt voor je reactie, ‘Iemand als Wilko’ 😉

Ik ben er wel serieus in. Ik heb 2 kids die hiervoor in aanmerking komen (dochter van 15 en zoon van 13, die ‘t liefst geld verdient met minecraft). Apeldoorn is voor ons goed te doen.

Misschien dat we dit kunnen combineren door met de begeleidende taxi-ouders een potje Cashflow te spelen (om de kids maar niet in de weg te zitten)

Wie wil nog meer?

Big hug,
Saskia

Anja Leinders
Anja Leinders
9 years ago
Reply to  Tonnis van Dam

Hey Tonnis,
Heb je een concrete tip waar kinderen van 11 hun passief inkomen mee kunnen verdienen via internet?
Ik geef mijn twee jongens ook maandgeld en ik merk dat ze meer en meer nieuwsgierig zijn naar de dingen die ik bij Open Circles leer.

Wilko van der Ploeg
9 years ago
Reply to  Anja Leinders

@Anja en alle andere ouders van 11 jarige kinderen: Niet passief, wel leuk om ‘bij te verdienen’ (voor kinderen dan… laat me niet merken, dat volwassenen dit doen!!!!)
Dus vertel je zoon of dochter:
– Maak een internet account aan bij een goedkope provider (natuurlijk op de kosten van je vader of moeder), of zorg gewoon, dat je een vader hebt, die zelf hosting-diensten aanbied.
– Installeer WordPress
– Installeer een Gaming thema
– Installeer MyArcadePlugin Lite
– Installeer een plugin voor banneradvertising
Zet met behulp van die plugin een aantal leuke spellen online.

Je vader of moeder kan dit bovenstaande allemaal niet doen… niet omdat ze te dom zijn, maar omdat ze de tijd niet nemen op op youtube te zoeken hoe je al het bovenstaande kunt doen!

Stuur dan je vader of moeder naar Flippa, laat hem of haar de site aanbieden (je moet minimaal 18 zijn) en met wat geluk vang je 50 tot 100 dollar voor 20 minuten werk… Koop voor je moeder een doos bonbons of voor je vader een flesje spa (en vertel hem, dat je bier voor hem had willen kopen, maar de cassiere niet geloofde dat je 25 was en je ID thuis had laten liggen) voor de hulp…

En niet vergeten: Van het geld wat je verdient 10% naar een goed doel… kun je zelf niets bedenken, wil ik je wel tip geven : Warchild.

Klaartje Loose
9 years ago

Super Wilko, dankjewel, wij gaan er hier in huis komend weekend mee aan de slag!
En ja, ik bedoel ook echt wij… Door mee te kijken en het samen uit te zoeken leert deze volwassene met een nog steeds wat laag financieel IQ ook direct iets over internet, wordpress, plug ins, marketing en wat dies meer zij.
Maar wees niet bezorgd, de verdiensten zijn voor de 10-jarige hier in huis 😀
Dit lijkt me heel motiverend voor hem en het brengt een nieuw Lego-pakket weer wat dichterbij.

Saskia Steur
9 years ago

Ha, Wilko, wat een leuke tip. Daar heb ik hier in huis wel een gegadigde voor! Ik ga het hem laten lezen en uitproberen, en zal hier terugrapporteren als het is uitgevoerd!

Het is leuk om te zien hoe creatief kinderen zijn; als ze eenmaal zo’n idee hebben uitgevoerd, bedenken ze allerlei nieuwe varianten, is mijn ervaring 😉

Jeannette Bal
9 years ago

Bedankt Wilko,
Ik heb het mijn kinderen doorgegeven.
Hopelijk pakken ze het op.

Gonny de Wit
9 years ago

Super Wilko,
Een gamesite dat zal mijn zoon misschien erg leuk vinden – ga het vanavond bespreken.
Heb je ook nog een leuke tip voor een meisjes website?
Dank
Gonny

Saskia Steur
9 years ago

Wij leren onze kinderen alles wat wij zelf leren, bij Open Circles en elders. Onze financiele mindset is enorm veranderd, en het is heerlijk te zien hoe snel onze kinderen (11, 13, 15 jaar) dit oppakken.

Zakgeld krijgen ze niet meer, ze doen klusjes en verdienen daarmee geld. Al het geld wat ze binnen krijgen wordt volgens een vaste verdeelsleutel verdeeld in potjes voor sparen, donaties, reserve voor financiele vrijheid en plezier. Dit werkt uitstekend. Soms heeft er eentje niet veel klusjes willen doen en komt er dan op de afrekendag (zondags bij ons) achter dat hij/zij veel meer had kunnen hebben. Zo houden ze elkaar gemotiveerd!

Passief inkomen snappen ze heel goed, al lukt dat nog niet bij alle drie. Onze dochter van 15 schrijft boeken, heeft haar eigen eenmanszaak, leert heel veel over marketing, databasemailing en schrijft gericht voor haar lijst, op gepaste tijden. Ze gaat een continuiteitsprogramma schrijven voor haar passieve inkomen. En de verkopen van haar boek zijn natuurlijk ook passief inkomen.

Onze zoon van 13 is gek van minecraft, heeft net zijn eigen server aangemaakt en gaat binnenkort passief inkomen hieruit genereren.

Onze jongste dochter is 11, snapt alles en geeft nog redelijk veel van haar geld uit aan doodads 🙂

We spelen regelmatig De Cashflow Game met de kinderen.
We werken aan de mindset
We maken alles bespreekbaar
We laten ze boeken lezen op dit vlak (Rijke Pa, Arme Pa was de eerste).
Er worden ook investeringen in goud gedaan.
We stimuleren creatieve ideeen en eigen initiatieven.

Wat ik zelf heel bijzonder vind, is hoe elk van onze kinderen omgaat met deze nieuwe financiele mindset als het gaat om contact met hun schoolgenoten. Niemand (bijna niemand) snapt hier iets van, onze kinderen hebben hiermee een uitzonderingspositie die niet altijd gemakkelijk is. Toch weten ze dit goed te scheiden. Ze vertellen er wel over, en nodigen schoolgenoten soms uit voor een spelletje cashflow. Daar gaat af en toe iemand op in, en dat vinden we dan geweldig.

Wel hebben ze eigenlijk behoefte aan meer contact met gelijkgestemde leeftijdsgenoten, en voor de 13+ leeftijd heb ik daarom een facebook groep opgezet, zodat ze daar onderling dingen kunnen uitwisselen. Deze kun je hier facebook.com/groups/198848270238107/ vinden.

Ik lees graag over jullie ervaringen, tips en ideeen!

Bedankt, Nisandeh, voor weer een prikkelend onderwerp!!!

Jeannette Bal
9 years ago
Reply to  Saskia Steur

Hi Saskia,

Wat een goed initiatief.
13+ tot en met welke leeftijd???

Klaartje Loose
9 years ago
Reply to  Saskia Steur

Hi Saskia,
wij geven mijn stiefzoon nog wel zakgeld, maar het is gekoppeld aan een klusjeslijst met dingen die van hem verwacht worden als hij bij ons is (tafel dekken en afruimen is één terugkerende taak voor hem 😉 ). Als hij extra geld wil verdienen, dan kan hij inschrijven voor extra klussen én onderhandelen over de betaling. Dat laatste gaat hem nog niet zo goed af, trouwens, hij zou heel veel doen voor 10 cent als we een beetje zouden pushen (wat we niet doen, want we willen juist graag dat hij leert nadenken over wat hij de waarde die hij levert in geld waard vindt!).

Zijn zakgeld wordt verdeeld over 5 potten, volgens het money-management-systeem dat we tijdens onze eerste Financial Freedom Intensive leerden en dat werkt heel goed.
Overigens heeft hij er zelf voor gekozen om meer geld naar zijn LTSS te doen en minder naar zijn PLAY, want hij is gek op Lego en spaart liever voor grote pakketten 🙂

Het is echt leuk om hem enthousiast plannen te horen maken over wat hij allemaal gaat doen met zijn ‘golden eggs’, hij ziet zijn FFA groeien en is daar zo happy mee…

Waar ik me wel zorgen over maak: sinds de Financial Freedom training is onze mindset over geld enorm veranderd, maar de actuele situatie is nog wel zo dat er regelmatig geld tekort is in huis. Wij zeggen steeds dat wij de volwassenen zijn en er dus voor zorgen dat het in orde komt en we blijven hem zakgeld geven, low budget vakantie en weekendjes houden en samen genieten van het leven, maar ik ben toch regelmatig bezorgd dat hij een schaarste-mentaliteit oppikt van onze huidige strijd… hij voelt de stress rondom geld regelmatig. Ik ghoop dat dat anders wordt volgend jaar, de vooruitzichten zijn goed…

Saskia Steur
9 years ago
Reply to  Klaartje Loose

Hoi Klaartje,

Leuk om te lezen hoe jullie ook het potjessysteem van de ‘oude’ Financial Freedom gebruiken. Dat doen wij ook, met ons alle vijf!

Wij hebben de klusjeslijst in de keuken hangen, en de kinderen bepalen dus zelf hoeveel ze per week verdienen. Ze stimuleren daar vooral elkaar in. Soms heeft de oudste het meeste verdiend in een week, en dan wil de jongste prompt de volgende week meer klusjes doen!? Dat zijn weken waarin ik relatief weinig huishoudelijk werk doe 🙂

Wij kunnen ook niet alles betalen hoor, maar zeggen dan dat we keuzes maken waar we ons geld aan uitgeven. Weinig doodads (simplify your life, is een goede gewoonte). Maat houden en bewust keuzes maken zijn goede vaardigheden voor kinderen.

Ik hoop dat jij ook snel van je stress over geld afkomt, da’s niet leuk. Hier gaat het steeds beter, zowel financieel als qua mindset. Dat is een fijne ontwikkeling voor ons, althans dat vinden wij 🙂

Dorien Ketel
9 years ago
Reply to  Saskia Steur

Dag Saskia,
wat leuk dat jullie met kinderen het spel cashflow spelen. Ik zit zelf te denken om het aan te schaffen een vraag me af of het Engels voor kinderen te begrijpen is?
Alvast dank voor je antwoord!
Groet, Dorien

Saskia Steur
9 years ago
Reply to  Dorien Ketel

Hoi Dorien, ik kan het spel van harte aanbevelen, ook voor kinderen. Ja, het is in het Engels, en sommige dingen zijn expliciet toepasbaar op de Amerikaanse markt, maar je hoeft het ze meestal maar 1 keer uit te leggen en dan onthouden ze het. Ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn, maar vanaf 9 jaar lijkt het me heel haalbaar! Onze kinderen groeien op met Engels als tweede taal, maar dat is volgens mij echt niet noodzakelijk. Het gaat om de inzichten, en ze hebben heel snel door wat een doodad is, hoe je aan passief inkomen komt, en dat een dure hypotheek geen handige schuld is.

Veel speelplezier!

Dorien Ketel
9 years ago
Reply to  Saskia Steur

Dag Saskia,
Kom ik nogmaals bij je terug. Ik kan geen zaak vinden (via internet) die het mogelijk maakt naar NL te versturen. Waar heb jij het spel gekocht?
Groet, Dorien

Saskia Steur
9 years ago
Reply to  Dorien Ketel

Hoi Dorien, ik heb ons spel via-via gekocht. Dat spel kwam bij Bert Wiersma vandaan. Ik wil je zijn contactgegevens wel via de mail toesturen!

Asha Vasconcellos-Badal

Gelukkig is onze dochter nog geen 4 jaar en gaan we dus eigenlijk gelijk op met het leren van de juiste overtuigingen over geld.
Nu merk ik vaak nog dat ‘Daar heb ik geen geld voor’ eerder op t puntje van mijn tong ligt, dan ‘FF kijken hoe we dat gaan betalen.’

Maar goed, ff doorzetten. Dat gaat op een dag ook vanzelf. Live and learn.

Wilko van der Ploeg
9 years ago

Mijn zoon is altijd met geld bezig.
Twee jaar geleden zou ik mij over deze zin geschaamd hebben. Wat voor vader ben je, wanneer een twaalfjarig (toen tienjarig) kind alleen maar aan geld denkt?
Het mooie is alleen, dat Angelo niet aan geld denkt… maar wat je er mee kunt doen. En dat heb ik vooral te danken aan zijn nieuwsgierigheid met betrekking tot ‘wat ik geleerd heb’ op trainingen van Open Circles.

En een paar lessen, die Angelo duidelijk opgepikt heeft :
– 10 % van het geld wat hij krijgt geeft hij aan WarChild… tenminste, dat is het ‘grote doel’, af en toe wijkt hij af en schenkt het aan een ander goed doel
– Ieder vriendje wat hier komt spelen moet een demonstratie krijgen van ‘het glas is vol’… Dit beeld heeft duidelijke een diepe indruk op hem gemaakt.
– Geld verdienen is een spel. Als je een keer iets maakt wat je kunt verkopen (zoals een gaming site), is dit enorm leuk, maar het is beslist geen doel voor hem…

Maar het belangrijkste is denk ik wel dat hij begrijpt dat geld een instrument is om datgene in het leven te verwerkelijken wat je belangrijk vindt. Het is geen doel op zich, maar het is ook niet iets ‘verkeerds’…

Marne van Veenendaal
9 years ago

Hoi Wilko,
Dat is een goede tip een gaming site maken. Ga ‘m voorleggen aan mijn kids.
Dank en groet, Marne

Anouk Plantinga
9 years ago

Dit vind ik een heel goed artikel, verfrissend.

Mijn kind is nogal met geld bezig en met alles wat hij ervan kan kopen. Hij zit nog in de fase waarin hij denkt dat hij, als hij 18 is, een pasje heeft met een pincode waarmee hij geld kan halen om dan eindelijk zijn Ferrari te kopen.

Hij krijgt zakgeld en komend jaar krijgt hij het dubbele van nu waarvan de geld op een spaarrekening gaat. Ik wil hem niet leren dat hij keihard voor zijn geld moet werken, want dan krijg je dat oude patroon weer. Ik leer hem liever hoe je slim met geld om kunt gaan, maar ik ben het zelf ook nog aan het leren.
We zijn dus allebei lerende….
Mijn partner en ik proberen een middenweg te vinden. We gaan er allebei heel verschillend mee om, dat is soms lastig, ook wat betreft de opvoeding van ons mannetje.

Kinderen zou geleerd moeten worden over bijv. de 4 types uitgevers en manieren om te sparen en toch niet vrekkig te zijn. Om te beseffen wat je met geld kunt doen, ook in een groter verband (zoals het India-project). Slim met geld omgaan, maar de leraren hebben dat dan eerst zelf te leren.

Verhogen van het IQ is belangrijk, zodat ze mogelijkheden leren zien en zich daarvoor willen inzetten i.p.v. in krapte te leven.

Gaaf dat het project van Thom gelukt is. Pluim!

Danielle Klinkenberg
9 years ago

Allereerst wat een geweldige filmpjes. Meestal word ik verdrietig van dit soort filmpjes maar hier spat het plezier vanaf!

Ook ik heb niet de financiele opvoeding gehad die ik zou willen. Ik ben zeker van plan dit anders aan de pakken bij onze kinderen in de toekomst. Nu ben ik eerst bezig mezelf te her-opvoeden zodat ik straks het juiste voorbeeld kan geven vanuit een stevige financiele basis.

Aines Hooten
Aines Hooten
8 years ago

Deze filmpjes zouden een inspiratie kunnen zijn voor andere VO scholen.

Lex Linsen
9 years ago

Zelf lazen mijn vrouw en ik Rich Dad, Poor Dad. Dat krijgen mijn dochters Noa (15) en Kisha (12) sowieso. Daarnaast praten we met elkaar aan tafel over geld. De boodschap is steeds: eerst je passief inkomen (“de geldmachine’) samenstellen, dan pas de luxe aanschaffen. Dat snappen ze wel, maar is toch een opgave voor hen, want er is zoveel begeerlijks en moois te krijgen. En anderen in hun omgeving gaan gewoon lekker los. Hoempa holladiee. We leren hen hun inkomsten in drieen te splitsen. Een deel is saving money voor de lange termijn (bijvoorbeeld om te beleggen, investeren of voor de studietijd), dan een spaarpot voor grotere dingen die ze nu willen, bijvoorbeeld iets op hun kamer of een vakantie oid, en tenslotte spending money voor een ijsje of t-shirtje dat ze willen hebben. Vanaf de middelbare school krijgen ze kleedgeld €50/maand, maar daar betalen ze ook telefoon, jassen en dergelijke mee. Verder hebben ze zelf veel bijbaantjes die flink wat opleveren voor hun doen. Ze ervaren ons als krenterige ouders. Zeker in contrast tot wat ze zien in de relatief uitgesproken rijke omgeving die Bilthoven is. Dus dat is wel eens lastig. Maar ze zijn gelukkig en lachen nog steeds volop. Samen met hen denken we na over mogelijkheden om geld te verdienen, handeltjes op te zetten, mogelijkheden te cre om passief inkomen te krijgen. En last but not least, ons eigen gedrag is uiteraard voorbeeldgedrag. Daarin speelt het genereren van een business system (funnel) en passive income een hoofdrol. Mij lijkt dat ze daar een aardige basis door moeten krijgen.

Jeannette Bal
9 years ago
Reply to  Lex Linsen

Goed bezig Lex,

Volgens mij is het heel moeilijk in zo’n omgeving je eigen koers te blijven volgen.
Enne … als ik voor elke keer dat mijn kinderen zeiden:
“al die andere kinderen mogen het wel ….” een euro had gekregen was ik nu waarschijnlijk al financieel vrij 😉

Anneke Panella-Drijver

Wat een mooie verhalen en goede tips. Mijn kinderen zijn nu 4 en 9 en ik merk dat ik nog niet echt consequent ben op dat gebied. Ik ben al wel zo ver dat als mijn dochter de hele Toystore wil dat ik dit alleen maar stimuleer en niet meteen roep ‘dat kunnen wij niet betalen.’

Ik kijk uit naar de Financial Freedom in december want het wordt tijd om al deze belemmerende gedachten voor goed te vervangen.

Wat ik ze wel al meegeef is dat doelen stellen heel belangrijk is. Hier op school zijn zeggen ze nogal snel: ‘dan doe je toch gewoon wat minder.’ Jakkes!

Fleur Klinkers
9 years ago

Wauw, zo ging het niet bij ons thuis, wij hoefde ons geen zorgen te maken dat zou later komen…
Als ik kinderen heb zal dit onderwerp duidelijk beschreven staan in mijn familieboek…

Kristel Starke
9 years ago

Ik vind het belangrijk dat kinderen leren dat dingen waarde hebben en dat ze zuinig zijn op hun spullen. Sparen is uiteraard heel belangrijk, maar daarnaast vind ik dat je jezelf niet alles moet ontzeggen. Het heeft geen zin om al je geld te sparen, je kan het niet meenemen en het kan zich ook niet vermeerderen als het op de bank staat.
Met kleine bedragen kan je ook goede, leuke, fijne dingen doen!

Maria Simons
9 years ago

Impressed!!!!!
What can I say, pictures say more then words.

Wat leer ik mijn kinderen over geld?
Sinds ik het boekje van Vered las geef ik die kennis door aan mijn kinderen. Financiële onafhankelijkheid voor vrouwen.
Grappig te zien dat zij het makkelijker oppakken als ik.

Wat zouden onze kinderen moeten leren op school?
Dit filmpje laat mij denken aan een uitspraak die ik lang bezigde: Pubers zou je eigenlijk op voettocht naar Rome moeten sturen. Daarin zouden ze veel kunnen leren over hetgeen ze nodig hebben in hun leven.
Zelfbewustzijn en kennis.

Hoe belangrijk is het om hun financiële IQ op jonge leeftijd te verhogen?
Wat kinderen meekrijgen in de puber/adolescentie jaren vergeten ze nooit meer(wordt een keurslijf).
Dus…heel belangrijk!
Worden het gevers of nemers?

Groet, Maria

Jeannette Bal
9 years ago
Reply to  Maria Simons

Grappig dat jij ervaart dat ze in de puberteit zo vatbaar zijn.
Ik had het idee dat alles wat ik ze daarvoor leerde bleef hangen en alles wat ik ze in hun puberteit wilde leren daar werd tegen aangeschopt. Voor mijn gevoel was het toen een periode van bijsturen, loslaten, fouten laten maken en opvangen.
Daarna stonden ze gelukkig weer open voor “wijze” lessen die ik dan ook weer terug kreeg.
Vooral in de puberteit heb ik veel van hen geleerd.
Onze manier (als ouders) was niet altijd de enige juiste.
Financial Freedom is een term die ik zelf pas een paar jaar ken dus ook nu pas aan ze kan overdragen. Heerlijk om met ze hierover van gedachte te wisselen en te zien hoe ze de dingen oppakken.

Marne van Veenendaal
9 years ago
Reply to  Maria Simons

Ha Maria,

Mooi verwoord.

Naast het financiële IQ is ook het sociale IQ belangrijk.

Toch als ze ook meekrijgen 10% te geven, zullen het toch niet alleen nemers worden.
En ook spelen er meerdere factoren mee naast huis zoals school, vrienden en natuurlijk hun eigen karakter en interesse.

Groet Marne

Karin van Toor
Karin van Toor
9 years ago

Tsja, eerlijk gezegd heb ik zelf bijzonder weinig mee gekregen van huis uit. Mijn ouders vonden dat ik moest gaan werken, maar ik begreep niet waarom, want aan de andere kant klaagde mijn moeder dat ik zo weinig uitgaf. Ik had dus genoeg aan mijn zak- en kledinggeld.

Lange tijd was ik ‘financieel bewusteloos’ maar nu door Open Circles, dat volle glas dat overstroomt sprak mij bijzonder aan, het boek Arme Pa, rijke Pa en niet te vergeten het boek van Vered ‘Financial Independence for Women’ Nu ik wat bewuster ben geworden wat betreft mijn financiën kan ik dit ook beter doorgeven aan mijn zonen. Mijn oudste heeft de Financial Freedom al gevolgd, is daardoor veel met geld bezig, maar ook veel met uitgeven. Sparen doet hij wel voor grote uitgaven, maar leent hiervoor ook vaak van anderen.

Zelf vind ik het heel moeilijk te bepalen wat nu te geven aan kleding- en zakgeld, hoe om te gaan met prepaid card voor de telefoon en buskosten. Nu betaal ik dit ‘gewoon’.
Wat ik belangrijk vind is dat mijn kinderen leren dat geld er is, maar dat er prioriteiten gekozen moeten worden, dat er kosten zijn waar je niet direct bij stil staat zoals gas, water, hypotheek, verzekering en zeker ook dat je een deel van je geld weggeeft aan goede doelen.

Maar hoe dit structureel vorm te geven is mij nog niet duidelijk.