Klant of vriend… of beide?

5590 views | 213 reacties |
shares

In één van de Business Bootcamps had ik het over het belang van bevriend raken met je klanten.

Dit leverde direct een heleboel vragen op over klanten en vriendschap en wat juist is en wat niet…

Het kostte wat tijd voor me om door te krijgen dat je in het Nederlandse bedrijfsleven leert dat je geen vrienden moet worden met je klanten.

Ik ben niet zo gemakkelijk te shockeren, maar in dit geval kwam het aan.

Ik zeg niet dat elke individuele klant je beste vriend moet worden.

Maar wat ik ervaar, is dat één van de plezierigste kanten van het hebben van mijn eigen bedrijf is dat ik kan kiezen met wie ik werk.
En dus besteed ik veel energie aan het kiezen (of filteren) van mijn studenten.

Ik kies altijd die mensen met wie ik graag zaken doe, diegenen die me inspireren, diegenen die me aan het lachen maken, diegenen die om mij geven zoals ik om hen geef, diegenen die ik een hug kan geven als ik ze ontmoet of wanneer ik afscheid van ze neem.

Ik snap dat dat niet de doorsnee manier is…
maar waarom eigenlijk niet?

Een paar resultaten waar ik van geniet in mijn leven, zijn:

  • De meeste van mijn beste vrienden heb ik ontmoet toen ze nog mijn studenten waren
  • Iedereen binnen het team van Open Circles Academy was of is student bij mij
  • Ik heb ontzettend veel lol in mijn werk vanwege de relaties die ik bouw gedurende de trainingen
  • Ik kan volledig authentiek zijn in mijn werk omdat ik mijn klanten als mijn vrienden zie
  • Vrijwel alles wat ik tegenwoordig nodig heb, kan ik krijgen van mijn studenten/vrienden – en dus word ik dan kun klant.

Er zijn ongetwijfeld goede redenen waarom je niet te close zou moeten worden met je klanten, ik kan er alleen geen één bedenken…

Nu, wat denk jij ervan?

Moet je vrienden worden met je klanten?
En zo ja, hoe maak je deze relaties persoonlijker?
Of misschien geloof je dat er risico’s zijn wanneer je te vriendschappelijk wordt met je klanten?

Ik ben nieuwsgierig om te horen wat je denkt en hoe jij omgaat met de relaties met je klanten.
Plaats jouw mening hieronder in het commentaarveld en reageer op anderen als je het met ze eens bent of juist niet…

Als dank voor je bijdrage aan de discussie, sturen we je graag de video Ideale klanten of lastige klanten?

Breng anderen op de hoogte van dit artikel middels Twitter, Facebook, LinkedIn, etc…

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
213 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Arjen van der Wal
8 years ago

Ik heb als ondernemer in de bouwsector vaak te maken met meerdere partijen en merk vaak dat je met “openheid” en “echtheid” niet iedereen te vriend kan houden, hoe graag je dat ook wil.

Ik ben een aardige jongen, wordt ook aardig gevonden, maar vrienden worden met het grootste deel van mijn “klanten” lijkt mij om de vaak verschillende (financiële) belangen tussen betrokken partijen een utopie

Lieve Leysen
11 years ago

Ik vind dat je in zaken net zoals in de rest van het leven open en eerlijk moet kunnen zijn. (In de klassieke zakenvorm is dit heel dikwijls niet het geval.)

Als je elke dag in de spiegel kan kijken en weet dat je altijd het beste geeft voor je klanten; dat je ervoor zorgt dat het een win/win situatie is waar iedereen zich goed bij voelt; is het perfect mogelijk dat je klanten ook je vrienden worden.
Je bestaande goede vrienden die klant worden blijven ook goede vrienden, als je hen op dezelfde goede, open en eerlijke manier behandelt.

Bij al deze vrienden kan je normaal terecht met zowel vreugde als verdriet. Waarom? Je toont hen dat je mens bent, net zoals zij en zij zijn goede vrienden door je eigen goede houding en door het vertrouwen dat je door die houding hebt geschept.

Je trekt aan wat je zelf verspreidt. Nisandeh weet dit.
Ik ben het helemaal met hem eens.

astrid
astrid
11 years ago

Ik ben zo blij met deze boodschap !!!! Ik heb me altijd anders gevoeld omdat ik juist mijn klanten als mijn vrienden zie. Waarom ? Omdat ik geloof in de menselijke maat !! Alle vormen, structuren, blauwdrukken, nieuwe methoden enz enz zijn belangrijk maar slechts een hulpmiddel. Wil je werkelijk in contact komen met je clienten dan kun je niet anders dan jezelf zijn en het contact zoeken vanuit mens tot mens. Meer zijn we niet en minder ook niet. We hebben allemaal onze eigen talenten en op het moment dat we deze van elkaar durven en willen erkennen dan ben je bezig als vrienden onder elkaar, want daar doe je het toch ook ? Echte vrienden laten mij een spiegel zien in wat wel en wat niet te doen. Zo wil ik ook met mijn clienten omgaan. We zijn elkaars spiegel en kunnen van elkaar leren en ervaren !! Dit is ook het beste team (zoals we ook geleerd hebben in de master entrepeneur) welke ik om me heen kan creeren, Een team dat mij spiegelt geeft mij de kans te leren en te groeien !!!

Lieve Leysen
11 years ago
Reply to  astrid

Prima gezegd Astrid!

Lidwien
Lidwien
11 years ago

beste Nidandeh,
ik heb een aantal jaren les gegeven in het MBO. Mijn studenten waren volwassenen die opgeleid werden om te gaan werken in de kinderopvang. Omdat ik ze een heel jaar les gaf, ontstond er met veel van hen een hechte band. Nu ik niet meer werkzaam ben op die school, heb ik nog regelmatig contact met veel van hen. Ze houden me op de hoogte van hun wel en wee en ik hen van het mijne. En ze zijn waardeviolle adviseurs, meedenkers en ondersteuners van mijn plannen voor een eigen bedrijf. Ik ga hen zeker ook vragen om samen met mij te zorgen voor klanten. Ik schakel hen dus in als ambassadeurs en zal daar een cadeau (korting op een training of cursus) als dank daarvoor aan hen teruggeven. Ik merk ook dat ze het fijn vinden als ik hun hulp vraag en ze enthousiast zijn om mee te denken met mij en mijn bedrijf.
En ja, als ik hen ‘live’ontmoet is er een ‘big hug’ !

Bas
Bas
11 years ago

ik zie persoonlijk niet een groot nadeel van het bevriend zijn met je klant. je krijgt meer plezier in je werk en je gunt elkaar sneller iets als je bevriend bent.

het gaat er niet om wat je kent maar om wie je kent.

Agnes Meijs
11 years ago

Maakt het uit in welke branche je werkzaam bent of klanten je vrienden kunnen /mogen worden? Het lijkt alsof het o.a bij coaches wat kritieker ligt…….

Ook je startsituaties leidt tot een andere vraagstelling; ik onderscheid:
1. Kan ik of hoe kan ik vanuit mijn vriendenkring een integere klantenkring opbouwen?
2. Hoe creëer ik vriendschappelijke relaties met klanten die mij onbekend zijn als persoon?

Ook speelt culturele achtergrond een grote rol: ik heb jaren in Egypte gewoond en heb een bepaalde achterdocht overgehouden aan “you are my friend” en “this is a good offer” ( of opportunity…..). Ook zie ik o.a. beelden voor mij van grijpgrage handen van kinderen die pennen uit een hand gritsen, een gift waarmee toeristen denken iets goed te doen…
Vlak na het Business Bootcamp van november keerde ik na 12 jaar terug en ben mij toen pas bewust geworden hoeveel blokkerende gedachten over ondernemerschap ik daar heb opgelopen. Ik wens ze achter mij te laten.
Ik vertrouw erop dat Nisandeh met Open Circles een vernieuwend business model kan maken met betrekking tot dit thema . Ik hoop van ganse harte dat ze dit tevens op integere wijze kunnen demonstreren tijdens het volgende Bootcamp!

Ellen Mertens
Ellen Mertens
11 years ago

Of je zaken wil doen met je vrienden, zegt iets over de kwaliteit van de dienstverlening. Ik denk dat sommige ondernemers geen zaken willen doen met hun vrienden omdat ze hun vrienden – in alle eerlijkheid – betere kwaliteit zouden leveren.

Marianne Bijster
11 years ago

Een vriend wordt een vriend, dat is gevoelsmatig! Ik houd dat echt niet tegen omdat het een klant is, ik begrijp ook nog helemaal niet waarom ik dat wel zou doen! Iets mooiers dan echte vrienden bestaat er voor mij niet! Het enige nadeel (of voordeel, het is maar hoe je het bekijkt) is dat je zakelijk en sterk genoeg moet zijn om aan je vrienden geld te durven vragen wanneer zij vergeten te betalen.
Zou DAT misschien de reden zijn waarom mensen hun klanten niet als vrienden willen??? Vind ik geen goede reden, gewoon DOEN wat je VOELT en als ze niet betalen help je ze herinneren en als ze dan nog niet betalen……….zijn het ook niet je vrienden!

Marianne Bijster

Debby
Debby
11 years ago

Ik geloof dat er een kern van waarheid in zit. Je hoeft niet met iedereen dikke maatjes te zijn, maar er zijn mensen waar je een dusdanige band mee krijgt dat je altijd op diegene terug kan vallen en ook persoonlijke dingen mee kan bespreken. Sommige klanten (dus niet alle) worden een soort van familie en ik denk dat dat wordt bedoeld met vrienden worden van klanten.

Remko Zuidema
10 years ago

Langdurige relaties zijn als bouwmanager noodzaak door de lange duur van het bouwen. Het kunnen werken met klanten waar ik als mens graag mee omga was mijn belangrijkste reden om acht jaar terug voor mijzelf te beginnen.
Ruim een maand terug de uiterste consequentie daarvan gezien en getrokken. Eind december overleed plotseling door een lawine ongeval op vakantie de opdrachtgever uit Italie. Dus ben ik een dag heen en weer gereisd om samen met haar bedrijfscollega’s en familie de begrafenis mee te maken.
Heftig zowel persoonlijk als in je bedrijf en gezien de reacties daar en hier (nog) geen standaard omgang. Het blijft voor mij een zoektocht naar evenwicht hierin.

Joshua Schepers
Joshua Schepers
11 years ago

Tessa en Karen Voshol dankjewel voor het delen van jullie inzichten. Hoe waardevol de commentaren van alle andere posters hier ook zijn, naar mijn beste gevoel, mijn ervaringen en de realiteit zoals ik die zie is het onmogelijk om met al mijn klanten, of veel klanten “vrienden” te zijn.

Het is natuurlijk de vraag wat er met “vrienden” hier bedoelt wordt.

Als vriendschap is dat ik aandacht heb voor de ander, zijn behoeften hoor en erken en hierbij kijk voor win-win situaties in deze relatie dan is “vrienden” zijn wat mij betreft een goede basis.

De zakelijke wereld, mijn klanten spelen zich echter af in de realiteit. En die is weerbarstig, klanten kunnen en mogen kiezen voor iemand anders bijvoorbeeld.

Ik vind vriendschap een te vaag begrip hier.

Nisandeh, jou tekst over je vriendschap met bepaalde klanten, klinkt enorm mooi en ergens ben ik jaloers als het echt zo werkt voor jou als jij omschrijft. Ik zou graag meer willen weten van wat jij onder “vriendschap” verstaat.

Annemarie Barbier
9 years ago

Misschien gewoon beginnen met je klanten zo vriendelijk behandelen alsof het je vrienden zijn? Dan kan een vriendschappelijke relatie langzaam ontstaan. Uiteindelijk zijn er ook gradaties in vrienden.

Een plezierig contact met klanten vind ik wel een vereiste. Dan kan ik ook meer voor hen betekenen.

Marianne van den Haak
7 years ago

Ik geloof er helemaal in! Veel vrienden heb ik gekregen doordat ze eerst cursist bij mij waren en ook volg ik trainingen bij vriendinnen en heb zelfs een coaching gehad van mikn beste vriendin.Ik ga straks naar een vriend die me helpt met mijn website! Ik ben het ermee eens dat dat prettig werken is en ik zo steeds authentieker kan zijn en me verbonden kan voelen.

Je geeft elkaar het beste van jezelf en je kunt elkaar echt steunen en tot dienst zijn. We zijn allemaal mensen met een hart. Door vaniit het hart te werken open je het hart van anderen. Wat is er mooier dan dat!

Carla Warnaar
Carla Warnaar
11 years ago

klant-of-vriend ?

Als je een nieuwe klant ontmoet en die ontmoet je open een eerlijk omdat je wat te bieden hebt en dat straal je uit dan is dat een basis om een zakelijke oprechte vriendschap te ontwikkelen. Gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen, je kan van elkaar op aan en weet waar je beide voor staat en er openheid is om zaken te bespreken.

Deze manier van bevriend raken is de basis voor mond op mond reclame – netwerk, vertrouwen en je afspraken nakomen. Zo’n zakelijke vriend raad je vrienden, kennissen en klanten aan.

Dus van klant naar vriend en van vriend naar een vriendschap daar kan ik me echt in vinden, en zo doe ik ook zaken en zo ontstaat er een prachtig netwerk en weet je wat je aan je vrienden hebt en waar je op kan steunen.

Groet Carla

Arnaud Van Der Veere
Arnaud Van Der Veere
9 years ago

It all depends on what you define as a friend. In Dutch we consider a friend a person to share the good and bad times with. In your life we have a maximum of 5 friends, no more most of the time less, that is a proven fact. If we have only 5 customers we will have a poor business. Dutch people also hardly ever work with family. Other nations do this frequently. The reason is that Dutch are very experienced business men and often without borders or limitations. The VOC stands still very strongly for the Dutch entrepreneurship. In the mind of a VOC merchant all he works with are temporary persons. Becoming a friend with someone who will only be temporary around you is a danger to your emotional stability. So a good VOC merchant will treat you nicely when needed and kill you when useless……………..

Bas van Buuren
9 years ago

Dear Arnaud,

Are you saying that we should kill the old Dutch VOC mentality, and to start work with our family just like in other countries? I agree.

5 years ago I started dreaming about working with my family, because I wanted trustworthy relationships and to do the work from my home. After a long battle, in which I lost (the relationship with) most of my family, I am now preparing to work with my sister and my brother in law. We have a Foundation that pays no taxes. The goal is ´to fulfill the full potential of men and organisations´. We have two business concepts, ´de Datingdokter´ and ´de Bedrijvendokter´.

I am a doctor on the soul level, with the potential to help you to develop your Shadow side, out-of-your-comfort-zone, to be able to live your full potential.
I developed my own shadow side rationally and intuitively, which enables me to recognize where you are in the process, and to give you the next step. This potential is my contribution to a better world.

100% of the money we earn in the Foundation goes directly to fundamental research to prevent and to cure cancer. It´s necessary because until now we don´t understand the process of regeneration of our DNA on the cell level (so called ´junk DNA´). This regeneration of DNA is a direct result of developing our full potential. It´s not acceptable that we don´t know. Cancer can be seen as the result of us not being able to integrate the shadow side of our soul in our emotional and physical body, which is a ´hard condition´ to fulfill your full potential.

I lost one younger brother to cancer 3 months ago due to emotional trauma within our family and one other sister is under heavy treatment for the same reason…they were unaware of their feelings of rejection as a child, a feeling that was past on from generation to generation in our family…The moment I became aware of this, I had to stop it. For the sake of my own 2 children. To save them from this emotional trauma and to prevent passing it on to their children. It was a 5 year struggle as a ´ peaceful warrior´.

You know that 50% of us, as we speak, are going through this same process in their family? This is the shadow side of our VOC-soul. We can no longer ignore this part. We have to put our shadow side on top of our priority-list. There is no choice. We need to integrate this lost part in our soul, if we want to stay alive …

Egon Schneider
Egon Schneider
11 years ago

Ik denk dat Nisandeh gelijk heeft. Vriendschap betekent een hart hebben voor anderen en voor jezelf. Uiteindelijk bestaat alles uit relaties, we staan allemaal in relatie tot elkaar. En wat is er dan mooier dan een relatie die aangegaan wordt vanuit ons hart. Wanneer ons hart in het spel is is er meer vreugde en plezier, zullen we de beste kwaliteit leveren en is er een win-win voor alle betrokkenen en het grotere geheel.
Ik denk dat vriendschap in onze zakenrelaties onontbeerlijk is om de problemen van onze tijd aan te pakken.

Ayfer Koc
11 years ago

Beste Nisandeh,

Ik ben het helemaal eens met je. Ik mis vaak de passie bij veel ondernemers voor hun bedrijf maar ook voor hun klanten. Wil je een goede business opzetten wat ook duurzaam is dan moet je met je klant wel een bepaalde relatie opbouwen die vergelijkbaar is met je vriend: helpen, om hem/haar geven, meedenken, etc. Enige kanttekening die ik hier wel bij heb is dat je bij echte vrienden je hart kan uitstorten en kan uithuilen. Dit zou ik niet bij mijn klanten doen.

Robert van Raadshooven

Tijdens mijn werk heb ik graag een vriendschappelijke band met de klant, ik vind het prettig om me zelf te zijn. Ik laat de mensen mijn eerlijke intenties zien, horen en voelen. Het opent de mogelijkheid om “vriendelijke kennissen” te zijn, de ruimte voor een open communicatie, elkaar te vertrouwen, elkaar iets gunnen. Vriendschap is gaat dieper, dan is er ruimte voor genegenheid, affectie.

Arnaud Van Der Veere
Arnaud Van Der Veere
9 years ago

Interesting life stories. My life story is much more simple. When I was young I decided to make money with my sport ; Muay Thai. So I became a professional fighter at age 15. Until 1991 I battled all over Asia and became famous. TV, magazines , news papers name it and I was in there. In 1976 I start writing for magazines. First book in 1984. Every few years new events, new shops, new companies, ups and downs and the only tragedy ; the TAX. But even that I / we survived. Being successful, happy and rich is a mindset.. Question to you all ; WHAT IS RICH ? Having the money or having a rich life ?

Bas van Buuren
9 years ago

Well Arnoud.. is there a difference between being rich or feeling rich? My highest value is freedom… I feel free so I am rich, right..?

Tiny de Bruin
11 years ago

Hoi Nisandeh,
Ik doe het zo, of ik probeer het zo te doen. Erg leuk en inspirerend stukje. En ja, zoals jij met klanten omgaat is mij goed bevallen.

groeten Tiny

Karin van Toor
Karin van Toor
10 years ago

Volgens mij kan je als docente geen vrienden worden met je leerlingen. Misschien komt dat door onze cultuur waarin je een zakelijke afstand dient te bewaren.

Eerlijk gezegd heb ik wel goede gesprekken met leerlingen, maar aan de andere kant zegt dat stemmetje in mijn hoofd dan dat dat niet kan omdat we dan niet effectief aan het werk zijn.

Lastige stelling Nisandeh aan de ene kant wil ik graag met sommige leerlingen een goede relatie opbouwen, maar aan de andere zegt dat ‘stemmetje’ dat dat echt niet kan met leerlingen, omdat je dan niet effectief kan werken.

Hoe hier goed mee om te gaan ga ik vast bij jou nog leren.

Met een muzikale groet,
Karin

Jeannette Bal
11 years ago

Hangt het niet van de definitie van “vriend” af?
Vroeger op school waren al mijn klasgenootjes “vriendinnen”.

Ik ga vriendschappelijk met mijn klanten om en soms komt daar een diepere vriendschap uit voort, soms tijdelijk, soms blijvend.

Geen vrienden mogen/willen worden met je klanten, komt mijns inziens voort uit angst. Wat als …

Als je oprecht interesse hebt in mensen (klanten of niet) en vooral geen andere verwachtingen hebt van die relatie, kan je wel eens aangenaam verrast worden.

Stel je toch eens voor dat die ene klant nu net je vriend voor het leven wordt 🙂

anita Trinks
9 years ago

Voor mij blijft dit een lastige kwestie. Ik heb geen enkel probleem om van vreemden vrienden te maken, van vrienden naar klanten is lastiger. Maar ja, van een vriendendienst kunt je niet leven, dus zul je toch moeten factureren. Als vriend ben je dan soms ook op de hoogte van hun financiële middelen en is het weer lastig om je volle tarief te berekenen. Ik ben benieuwd of dit spanningsveld blijft.

Lies Goemans
9 years ago

In de ideale wereld, voelt iedereen dat we uiteindelijk allemaal één zijn, en dat het fijn is om mensen zo te behandelen zoals je zelf ook graag behandelt wordt. Of dat nu een vriend is, een kennis een dier of een client.
groetjes Lies

Jolanda van der Horst
9 years ago

Ik vind een goede verstandhouding met mijn klanten belangrijk. Ze moeten me kunnen vertrouwen. En als ze geen klanten meer zijn zou het best mogelijk zijn dat er vriendschap ontstaat.

Jan van Poll
Jan van Poll
9 years ago

Beste Bas, bedankt voor je reactie. Je opmerkingen sluiten soms aan bij wat ik ook belangrijk en stimulerend vind, zoals je omringen met gelijkgestemden. Soms echter maak je opmerkingen die ik niet herken, zoals bijvoorbeeld: je omgeving wil iedereen je in de oude gevangenis houden, waar jij juist uit wil breken. Ik bemerk juist enthousiasme en stimulans bij vrienden en familie in hun reactie op de weg die ik ingeslagen ben.

Je schrijft ook met stelligheid: “Dan, wanneer je contribution to a better world een centraal uitgangspunt is van je business model, waar de rest van je business omheen is gebouwd, zul je geen enkel probleem ondervinden om met klanten vrienden te worden en ook vrienden als klant te hebben. In de wereld waar we naar toe gaan is dat namelijk zo”. Hoe weet je dat zo zeker?

Ik ga door op de weg die ik ingeslagen ben, met behoud van mijn oude vrienden en op zoek naar gelijkgestemden.

Bas van Buuren
9 years ago
Reply to  Jan van Poll

Ja Jan, om de weg naar succes te pakken, is het essentieel om gelijkgestemden te kiezen die leven vanuit het hart en graag met je willen delen wat er nodig om succesvol te worden. Het probleem met de oude vrienden is dat in Nederland een cultuur is, dat je kop er af gaat, als je hem boven het maaiveld uitsteekt. Dus de jaloezie steekt de kop op, en het ongeloof van oude vrienden in wat jij tot stand kunt brengen, wanneer je je ´Full Potential´ benut. Voor een betere wereld en voor jezelf. Wanneer je dagelijks staat voor je ´Contribution to a better world`, raak je andere mensen in je omgeving en verspreid zich dat als een olievlek. Omdat je focus is op ´overdeliveren´ geef je uit de grootsheid van je hart. Die passie maakt dat iedereen je vertrouwt en je de business gunt…

Ronald Dingerdis
10 years ago

Ik geniet van het omgaan met klanten, speciaal wanneer ik een relatie /vriendschap er mee kan ontwikkelen.

Echter, ik merk dat ik daarbij ook regelmatig teleurgesteld raak en vriendschap niet altijd volwassen wordt.

Ik waardeer het zeer wanneer ik bij Open Circles een totale andere insteek ervaar en je zelf je vriendschap naar elkaar kunt laten zien. Ik mis dat op veel te veel andere plekken.

Ik voel me er goed bij, ik ben ook begaan met mensen waar ik wat mee heb. Ik heb wat met mensen, ook een stukje les in het omgaan met elkaar?

Ronald Dingerdis

Natascha van Der linden

Vrienden zijn er in vele soorten en maten. Echte betrokkenheid vind ik belangrijk, dat Je er toe doet Als mens en niet gewoon een nummer bent. Of Je zelf Nu klant bent of dienstverlener. Of Je in Je prive Leven met Je klanten omgaat is misschien een gevolg wat uit die betrokkenheid kan groeien maar zal echt niet altijd gebeuren.

Sabine Schalkwijk
7 years ago

Interessante discussie!

De vraag is ook: Wanneer wordt iemand klant? Iemand wordt klant als er vertrouwen en een klik is. Zo geldt dat ook voor vrienden. Er moet vertrouwen en een klik zijn. Nu is de vraag welke definitie hang je aan het woord “vriend”?
Er zijn vele “vrienden” niveau’s. Welke past bij jou en bij je vriend/klant?
En natuurlijk draait alles om “liefde” als basis.

Het zet wel weer tot nadenken! Hoe ga ik hier mee om en hoe wil ik hier mee omgaan?

Peter Blokland
11 years ago

Ik ben het helemaal met je eens. Als dienstverlener is het belangrijk dat je je klanten helpt. En wat is er leuker dan je vrienden te kunnen helpen!
Het is ook voor de klant leuker om door een vriend geholpen te worden. Hij zal dan met meer plezier zijn duit in het zakje doen.
Het lijkt mij dus een win-win situatie als je van je klant een vriend kunt maken!

Anja Verheijen
Anja Verheijen
9 years ago

In het werk dat ik doe (zie mijn LinkedIn-profiel Anja Verheijen – Geestelijk Raadsvrouw) is er tijdens een sessie met een cliënt meestal sprake van een diepgaande vriendschap – er ontstaat iets dat normale contacten overstijgt: een surplus van de ontmoeting.

Echter: we hebben een professionele relatie en als begeleider leg ik niet mijn hele hebben en houwen op tafel. Die plek is helemaal bestemd voor de cliënt. Ik ben er met hart en ziel voor de ander en die ander geeft mij daar als tegen-energie geld voor. Vaak nemen we met een hug afscheid van elkaar – tot de volgende sessie.

In een vriendschappelijke relatie gaat het meer over en weer en is er wederkerigheid – we zijn er voor elkaar.

Ik denk dat het goed is dat als je een vriend hebt die tandarts is, dat je hem voor een consult betaalt of een tegendienst verricht zoals een vloer leggen of zo. Daarnaast kun je een zeer vriendschappelijke en wederkerige relatie hebben. Elkaar een hug geven kan in alle gevallen… Behalve als hij net met de boor in je mond zit natuurlijk.

Kort gezegd: in mijn ogen is er verschil tussen een professionele relatie en een vriendschappelijke relatie – EN –
hoe de relatie ook is; er kan altijd liefde stromen! Abundance…

Monique Jansma
Monique Jansma
9 years ago

Openheid, eerlijkheid, echtheid en respect. Dat vind ik belangrijk in iedere relatie, in ieder contact. Prospect, klant, netwerkcontact, collega, werknemer, werkgever, kennis, buren, familielid, vriend……
Je mag zijn wie je bent, je presteert wat je kan, je komt na wat je belooft, je bent wat je gelooft. Dat straal je uit.

Daardoor wil de klant jou als gever. Gever van je dienst of je product. Het rood fluwelen koord moet hij voor jou weghalen. Dan ben je bijzonder. Dan ben jij degene met wie hij zaken wil doen. Dan ben jij de “must have”. Dan bij jij geen doorsnee leverancier of dienstverlener. Hiermee maak je jezelf “uniek” .

En jij wil geen klant die niet open en eerlijk is. Je wil geen klant die zich anders voordoet dan hij is. Je wil geen klant die geen respect voor je toont.

Openheid, eerlijkheid, echtheid en respect. Welke hoort er niet bij vriendschap?

Maarten de Bruin
11 years ago

Hoi Nisandeh,

Ik maak ook veel vrienden door te netwerken en ook ik merk dat sommige klanten het vreemd vinden als je ook een vriendschappelijke relatie met ze opbouwt ze houden namelijk prive en werk liever gescheiden.
Een aantal zal je daarom ook teleur stellen om dat ze menen in het zakelijke hart te moeten zijn en dus geen vriendschappelijke relatie met je te kunnen hebben.

Ik denk juist dat als je een vriendschappelijke relatie met je klant hebt elkaar juist beter kan vertrouwen en ook beter een dialoog kan aangaan over het product wat je bij elkaar koopt of gebruikt.

Ook als de klant/vriend dan naar een ander gaat is het niet zo erg want je weet zijn of haar beweeg redenen en de relatie is daarbij niet over.

De wereld zou een stuk beter af zijn als we allemaal elkaars vrienden waren.

Succes, Maarten
Beroeps Bourgondiër.

Christien Papez
Christien Papez
11 years ago

Of klanten je vrienden kunnen worden :
Dat ligt helemaal aan de zorgvuldigheid en het respect waarin beide partijen met elkaar omgaan.
Ik heb zowel slechte als goede ervaringen hierin.
Meestal lukt het niet. Althans niet op termijn. Beide parrtijen moeten heel goed in staat zijn de grens te bewaken. In de praktijk is de een daar meestal niet zo sterk in als de ander en vroeger of later ontstaat er dan een gevoel van beklemming.
In de hulpverlening is dat zelfs sterk af te raden.
Al is het alleen al om de ander vroeger af later een teleurstelling te besparen, bovendien: waar blijft je neutraliteit wanneer zo’n situatie ontstaat?
Mijn ervaringen in het verleden zeggen mij: houd een gezonde afstand. Een goede klant die vertrouwen heeft in jou zaak, daar kun je heel goed open, eerlijk en op een fijne manier onderhandelen.

Naar Nisandeh:
Tot drie maal toe zat ik in de situatie dat een projekt gestart en opgebouwd werd. De sfeer was hecht, open en zeer vriendschappelijk. We deelden lief en leed met elkaar. het enthousiastme van de klanten was eveneens zeer groot en ook zij bouwden mee om het geheel tot een succes te maken.
In alle situaties veranderde de sfeer op het moment dat de iemand van het team afscheid nam, want dat gebeurd vroeger of later, en de plaats ingenomen werd door de eerste persoon die zijn intrede doet omdat hij of zij een job aanneemt om geld te verdienen. Dan verandert er opeens van alles.
Niet enkel de sfeer binnen het team veranderd, ook de klanten veranderen.

Mijn dank voor alle steun en raad die ik ondervind
en mijn dank voor dat geweldige boek

Christien

Quiriene
11 years ago

afgelopen weekend had ik hierover nog een felle discussie met een goede vriend die vindt dat je zaken en privé gescheiden moet houden. maar hoe werkt het als je juist op het grensvlak van zakelijk en privé werkt, als tuinontwerper?

zaken doen met een vriendschappelijke relatie maakt je kwetsbaarder. in die kwetsbaarheid valt er veel over onszelf te leren, bv hoe ga je om met je grenzen, tijd, machtsverhoudingen, onderhandelingen, geld, kritiek. je leert snel wie je echte vrienden zijn.

als tuinontwerper werk ik vaak voor particuliere opdrachtgevers. dat is vaak heel erg privé. de leefsituatie, het beschikbare budget, de leefstijl en de onderlinge verhouding tussen de partners zijn belangrijke elementen die meespelen bij het ontwikkelen van een vakkundig en creatief tuin of beplantingsontwerp. het komt zelden voor dat ik met klanten samenwerk waarmee het niet klikt. de opdracht wordt gegeven als er wederzijds vertrouwen en begrip is.

Klaartje
11 years ago

Ik ben het volledig met Nisandeh eens; ik werk het liefst en het best vanuit betrokkenheid en persoonlijk contact. Meestal vind ik het heerlijk om ex-kraamvrouwen of ex-coachees tegen te komen, met een groot deel houd ik ook contact.
En mijn nieuwe klanten krijg ik volledig door aanbevelingen van bevriende, tevreden ex-klanten, wat een luxe…

Soms heb ik overigens moeite om de balans te vinden tussen betrokkenheid en loslaten; ik begeleid vaak hele heftige situaties, mensen die op een keerpunt in hun leven staan en juist als ik veel voor ze voel heb ik de neiging hun zorgen mee naar huis te nemen.
Waarop mij heel vaak geadviseerd wordt om veel zakelijker met mijn klanten om te gaan! Maar dat wil ik niet, ik wil de verbinding en vriendschap niet opgeven, liever leer ik loslaten wat mijn verantwoordelijkheid niet is; daarmee ben ik al een heel eind op de goede weg ;0)

Anja Leinders
9 years ago
Reply to  Klaartje

Hey Klaartje, de echte verbinding met klanten opgeven is volgens mij ook echt niet nodig. Ik denk dat daarin juist de meerwaarde van je zaak zit.
Verantwoordelijkheden die je niet hoeft te dragen, mogen wel afgelegd worden, zodat juist de verbinding nog zuiverder worden. Maar dit is ook wel een herkenbaar thema voor mij…

Wilma Meuwissen
11 years ago

Hallo Nisandeh
De ontmoeting via internet na inschrijving, tijdens seminars je gezien te hebben, je stem te hebben gehoord en ter afscheid een knuffel aan elkaar te hebbben gegeven.

Voelde voor mij he die Vriend is te vertrouwen. Gelijktijdig ook de herkenning he dat doe ik ook, of ik nu voor iemand nieuw sta of al jaren ken.
Hoe ongedwongender ik iemand benader, mijn energie laat stromen hoe meer er terug komt voor beide partijen.

Zoals je zelf ook zegt ik ga niet met iedereen op vacantie,
Wanneer ik de mens die voor me staat werkelijk ontmoet, luister en kleine of grote dingen deel die plaatsvinden in mijn leven ( zoals jij even deed tijdens het seminar met jullie trouwdag!)
Ontstaat er chemie tussen mensen en als daar op langere termijn ook nog een hechte vriendschap ontstaat SUPER toch?
Ik mag me gelukkig prijzen dat ik een aantal zeer bijzondere vriendschappen heb over gehouden door mijn open benadering tijdens mijn “werk”

> >> > > > > FOOTPRINTS
> >> > > > >
> >> > > > > Oooo
> >> > > > > ( ) some people
> >> > > > > ) / come into our lives
> >> > > > > (_ / and quickly go
> >> > > > >
> >> > > > > oooO
> >> > > > > ( ) some people
> >> > > > > ( stay awhile
> >> > > > > _) and leave
> >> > > > >
> >> > > > > Oooo
> >> > > > > ( ) footprints on our
> >> > > > > ) / hearts…..
> >> > > > > (_ /
> >> > > > >
> >> > > > > oooO
> >> > > > > ( ) and we are
> >> > > > > ( never
> >> > > > > _) the same
> >> > > > >
> >> > > > > Thank you for stepping into my
>> > > > > > life………. WILMA Meuwissen

Manuela van Prooijen
9 years ago

Onaardige mensen worden eigenlijk nooit mijn klanten, die ervaring heb ik inmiddels 🙂 Hou er soms wel warme contacten aan over, maar om het nu gelijk vrienden te noemen gaat te ver.

Vind dat je goede klanten wel in de watten mag leggen en extra interesse mag tonen, bijvoorbeeld als je weet dat iemand zwanger is ernaar informeren, of een emailtje als je weet wanneer iemand jarig is…

Willy Triest
9 years ago

Wel, dit kan dubbel uitdraaien. Je klant als vriend heeft bepaald voordelen, maar het is hoe dan ook een fragiele relatie. Het vraagt van de entrepreneur om telkens scherp te blijven en de behoeften van de klanten als uitgangspunt te blijven zien.

Indra Radjkoemar
11 years ago

Zolang mijn verwachtingen van vrienden en klanten niet verschillen kan ik prima samenwerken. Van vrienden vraag ik juist negatief commentaar op mijn product, zodat ik mijn diensten kan verbeteren. Klanten laat ik weten dat ik opensta voor commentaar en dank zij de punten van vrienden kan ik weten op welk vlak een klant meer info zou kunnen gebruiken.
Bovendien is het voor mij erg belangrijk om op een vriendschappelijk ‘nivo’ mijn diensten aan te bieden, aangezien ik ze op dat nivo beter begrijp. Hoe meer ik begrijp van hun, hoe beter mijn diensten.
Ze hoeven niet perse op de koffie bij mij, maar in de praktijk zijn we vriendschappelijk gelijk.

Tom Eijkelenberg
Tom Eijkelenberg
11 years ago

Ik ben van mening dat je klantVRIENDelijk moet zijn, maar bevriend zijn met je klanten is niet handig. Ik merk bij mezelf dat wanneer je op een gepaste afstand van je klanten staat, je meer kunt realiseren. Je kunt zakelijker met hen omgaan, want anders kan het je veel geld kosten. Door betrokkenheid en gepaste afstand komen veel bedrijven eerder terug dan dat je ze als je vriend behandeld. Je moet niet te amicaal zijn met je klanten.
Vriendschap is belangrijk, maar dat is voor je vrije tijd.

Wil Hendriks
Wil Hendriks
11 years ago

Dit is een heel waardevol thema. Wanneer je in de Business Bootcamp vol overgave meedoet aan de werkwijze en sfeer zie je zoveel mooie mensen om je heen, vele vriendschappen zouden kunnen ontstaan, sommige ontstaan. Met de deelnemers in mijn trainingsgroepen ‘vriendschap’ voel ik me op vleugels als ik mezelf ben en gewoon met hen omga zoals met ieder ander. Ik ben de trainer maar we doen het samen. Een goede sfeer, een goede inhoud, humor en oprechte aandacht.

Mijn hart uitstorten hoef ik niet bij mijn deelnemers, daar heb ik anderen voor. We gaan zeker vriendschappelijk met elkaar om en ik zie dat de groepsleden, die zo timide binnen kwamen, openbloeien en daar geniet ik enorm van. Ja, ze zijn mijn vrienden, gaan me na aan het hart, andere vrienden, zoals iedere vriend weer anders is. Het verrast me hoeveel ik van mijn deelnemers houd.

Nisandeh is een inspirerend voorbeeld voor me.

Mirjam Dierckxsens
Mirjam Dierckxsens
11 years ago

Als je klanten je vrienden worden is dat een natuurlijk proces. Heerlijk! Je kunt gewoon jezelf blijven en dat is prima vol te houden! Ik heb de ervaring dat je werk er alleen maar beter van wordt. Soms heeft het een risico en wordt je uitgespeeld of gebruikt, maar dat zegt meer over de klant dan over jou.

Tessa
Tessa
11 years ago

Je hoeft elkaar toch geen vrienden te noemen omdat je elkaar (financieel) voordeel gunt, aardig vindt en goed contact hebt?
Niet in de Nederlandse definitie althans, daar is vriendschap iets dat dieper gaat, meer impliciet, met meer emotionele componenten en verwachtingen zoals trouw en dergelijke.

In een zakelijke relatie, hoe vriendschappelijk ook, zit je er beide primair in voor het zakelijke voordeel, zolang dat duidelijk is is er niks aan de hand. Als de relatie zich uitbreidt tot daadwerkelijke vriendschap, waarin ook niet-zakelijk gerelateerde dingen een plaats krijgen, moet dat bij voorkeur expliciet zijn waar de zaken ophouden en het privé begint.

Zakelijk gezien moet je het ook snappen wanneer een klant, hoe de relatie ook is, om zakelijke redenen overstapt naar een andere leverancier. De persoonlijke vriendschap moet dan echter wel diep gaan wil het contact daarna dan nog blijven.

Verder denk ik dat het persoonlijk is in hoeverre het je lukt om je (emoties in) verschillende soorten relaties zuiver te houden. Sommige mensen lukt het om een business samen met hun liefdespartner te hebben, voor veel anderen is dat uitgesloten. Ik denk dat dát niet cultuurgebonden is, en dat gaat over hetzelfde principe als waar we het hier over hebben.

Baukje Westerlaken
11 years ago

Ik ben het helemaal eens met Nisandeh. Ik heb een aantal zaken die ik belangrijk vind in vriendschappen. Ik vind het fijn als mensen open durven zijn, hun “zwakke” kanten durven laten zien. Bovendien voel ik me goed met mensen die net als ik bezig zijn met hun ontwikkeling. Ik wil ook graag serieus genomen worden en ik heb behoefte aan diepgang. Daarnaast heb ik graag lol.
Mensen die in dit vriendenprofiel passen heb ik graag om me heen en dat betekent dat ik ze ook graag als cliënt heb.
Ik heb gemerkt dat hoe meer ik me opstel als mezelf, tijdens contact met cliënten, maar ook op mijn site, hoe meer ik de cliënten krijg waar ik goed mee kan werken, waar ik mee kan lezen en schrijven zogezegd. Win-win zou ik zeggen!
Ook ken ik uit mijn begintijd met het coachen, dat ik nieuwe cliënten kreeg die niet echt bij me pasten. Ik probeerde me dan aan te passen aan hun behoeftes, maar dat werkte nooit goed. Zij waren nooit helemaal tevreden en ik voelde me er niet goed bij. Dus de les voor mij is: wees vooral jezelf en zo trek je je ideale klant aan.

Vrolijke groet,
Baukje Westerlaken
mental-coach-amsterdam.nu

Jan
Jan
11 years ago

Klant en/of vriend

Ergens in mijn hoofd speelt het motto :
Maak van je klant je vriend, maar maak nooit je vriend tot klant.

Dat heeft natuurlijk veel te maken met de relatie tussen wat je te bieden hebt en de behoefte en voldoening van de ‘klant’ daarop en of dit op termijn ook zo blijft of kan blijven.
Als je niet 100% achter je product of dienst kan staan wil je dat ook niet tussen je vriendschap laten komen en je geloofwaardigheid laten aantasten.

Petra Lanphen
Petra Lanphen
11 years ago

Hi Nisandeh,

Leuk artikel! Ik had er eigenlijk nog niet zo bewust over nagedacht, dat je klanten ook je vrienden kunnen worden. En dat je daarvoor kunt kiezen!

Ik ben in mijn trainingen al een hoop leuke mensen tegengekomen. Meestal houd ik een beetje afstand, omdat ik het idee heb dat het niet helemaal ‘hoort’ om bijvoorbeeld af te spreken contact te houden. Maar…waarom eigenlijk niet??!

Ik denk dat het zeker de moeite waard is met een aantal mensen contact te blijven onderhouden; ik zal in de toekomst mijn visitekaartjes meer paraat houden! Bedankt voor je tip!

Marcel Luntungan
11 years ago

Sinds kort betrek ik de mensen om mij heen bij dingen waar ik tegen aan loop met mijn onderneming en waar ik een oplossing voor zoek. Dit doe ik bij mijn partner, mijn kinderen, vrienden en familie en ook mijn partners in het zakelijke netwerk, potentiële opdrachtgevers. Het heeft mij zoveel geleerd en vooral opgeleverd aan een gevoel van vertrouwen, openheid, meedenken en oplossingen aandragen, dat ik zie dat het voor mijn onderneming van levensbelang is.
Daarvoor was ik bang niet als professioneel te worden gezien. Dat werkte niet voor mij! Al het goede, Mars

Dik
Dik
11 years ago

Zoals al eerder opgemerkt, hangt het van de situatie af. Welke relatie heb je met je klant (Zie de reactie van Jacoline), en wat je onder “vriend” verstaat. Ik lever IT training. Als klant-leverancier is er een zakelijke relatie, maar de klant is ook een mens.

Als de klant jou vertrouwt ontstaat er menselijke interactie. En menselijke interactie lijdt soms tot een diepere relatie waar zelfs vriendschap uit voort kan komen.

Vertrouwen win je door te leveren wat je beloofd en niet te beloven wat je niet waar kunt maken. Eerlijkheid is key en dat wordt altijd beloond.

Als trainer/coach begeleid ik cursisten. Coaching gesprekken zijn niet alleen maar uitwisselingen van praktische informatie. Er worden dan ook privé zaken besproken en niet alleen de zaken die invloed op het studieverloop hebben. Ook die interactie zorgt voor meer diepgang die tot vriendschap kan leiden. En vriendschap kent veel verdiepingen, met de een heb ik een intensiever contact (sommige zelfs dagelijks) dan met de ander.

De vraag “Klant of vriend… of beide?” blijft eigenlijk onbeantwoord. Ja, de klant is in beginsel alleen een klant, maar op termijn kan dat best een vriend worden.

Marij van der Ham
11 years ago
Reply to  Dik

Aangezien een cursus Droomwerelden meerdere weken achter elkaar duurt (7 weken, 2 uur per week of 2 hele dagen van 7 uur), bouw ik een bijzondere band op met mijn cursisten. Zeker anders dan klanten die eenmalig en kortstondig bij je komen. Ik beschouw mijn cursisten dan ook eerder als vrienden dan als klanten.

Annemieke
Annemieke
11 years ago

Inderdaad zijn de meeste clienten ook vrienden. een groot aantal zijn al jaren client bij mij en ik heb een hele, warme, vertrouwelijke band met ze opgebouwd. Dit waarderen ze zeer.
Ik kies zelf wie ik als client wil. Zo kies ik ook zelf wie ik in mijn team wil hebben en waarmee ik wil samenwerken. dat vind ik het mooie van netwerk marketing. Ik verdiep mij in de clienten, anders zou ik hen niet zo goed kunnen helpen.

Wel goed zo’n vraag van jou. Sta ik er bij stil hoe dat eigenlijk is vandaag de dag. Dank hiervoor!
Groetjes Annemieke