Maak een sterk merk van je kleine business

10311 views | 149 reacties |
shares


De meeste zelfstandige professionals denken dat branding (het bouwen van je merk) bestaat uit het plaatsen van een goed ontworpen logo op hun website en dan wachten totdat de verkopen binnen stromen.

Fout!

Je merk bestaat NIET uit je logo of de kleurkeuze op je website of zelfs je missie statement.

Je merk maakt deel uit van het imago (goed of slecht) dat je business heeft bij je klanten.

En dit imago kan jouw business maken of breken.

Dus, als je niet weet waar je moet beginnen met het ‘branden’ van je business, zijn hier een paar tips om je op gang te brengen:

1. Kies een eenvoudige branding boodschap

Wat onderscheidt jouw business van de andere in jouw vakgebied? Wat maakt jou anders en beter? Welk aspect van jouw onderneming zorgt ervoor dat potentiële klanten voor jou kiezen?

Dat zijn de vragen die jouw branding boodschap moet beantwoorden.

Vind een eenvoudige, korte en heldere manier om deze antwoorden te communiceren in je branding boodschap.

2. Wat is jouw persoonlijkheid?

Als kleine ondernemer is het in de meeste gevallen het beste dat je zakelijk merk past bij je persoonlijkheid.

Als jij een creatief type bent, laat dit in je branding tot zijn recht komen. Als jij grappig bent, gebruik humor in je branding.

3. Wees consistent

Gebruik dezelfde taal, kleuren, thema’s en stemgeluid overal waar je verschijnt: online, in de gedrukte media, in live presentaties, door middel van visitekaartjes, etc…

4. Laat je LinkedIn profiel voor je werken

Zorg ervoor dat je een actief LinkedIn account hebt, die je niet alleen up-to-date houdt, maar die compleet en doelgericht is en waarvan je de status regelmatig bijwerkt.

5. Netwerken, netwerken, netwerken

Ik weet zeker dat je de waarde van één op één netwerken kent, om relaties op te bouwen en aanbevelingen te krijgen. Het bouwen van diepere relaties met mensen in jouw omgeving en vakgebied geeft op de lange termijn resultaat.

Zorg dat je ontmoetingen opvolgt, zodat mensen onthouden wie jij bent en wat de waarde is die jij hen en hun business kunt bieden.

6. Geef geweldig materiaal weg

Mensen vertellen me vaak dat we teveel informatie weggeven. Maar ik ben het daar niet mee eens!

Veel van onze studenten vertellen me dat ze de keuze om naar de Business Bootcamp te komen pas maakten, nadat ze al heel veel hadden geleerd van onze blogartikelen of de gratis rapporten of de gratis video-cursussen die we online plaatsen.

Dus wees niet bang om waardevol materiaal weg te geven in de vorm van blog posts, pdf-rapporten, video’s, webinars, gratis seminars of social media updates.

7. Ga de interactie aan

Hoe meer je doelgroep van je ziet, hoe krachtiger je merk wordt.

Mensen moeten je merk 3 tot 10 keer van je zien of horen voordat ze je onthouden.

Dit maakt de sociale media zo’n krachtig middel om gemakkelijk, snel en goedkoop te communiceren met je prospects en klanten om ervoor te zorgen dat ze je kennen EN onthouden.

Een merk opbouwen dat blijft hangen kost tijd, aandacht en vasthoudendheid, en met deze tips kun je van start.

In de Master Entrepreneur neem je een beslissing over wat jouw boodschap en jouw merk gaat worden. Je zorgt ervoor dat het past bij je persoonlijkheid en je doelgroep en je leert hoe je jouw merk promoot in alles wat je doet.

Je leert online activiteiten te ontplooien, deel te nemen in netwerken en sociale media, je merk en je boodschap te communiceren en je leert de focus te houden op het geven aan jouw publiek wat zij nodig hebben en willen.

Welke tips heb jij nog meer voor de branding van je business?

Neem even een kort moment om jouw ideeën over branding te delen, de ideeën die goed voor jou en je business werken, en plaats ze in het commentaarveld hieronder…

En onthoud: hoe meer je deelt, hoe meer je krijgt.

Breng de mensen in jouw netwerk ook op de hoogte van dit artikel… stuur het naar al je

  • - Facebook-vrienden
  • - Twitter-volgers
  • - LinkedIn connecties
  • en bloglezers...

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
149 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Koen Snoek
7 years ago

Allen ingrediënten draaien om jou als persoon:

-toon wie je bent, wees eerlijk, laat je mening horen (ook al is die anders dan anderen)
-wees oprecht, reageer, heb een positieve energie
-praat alsof je maar 1 klant hebt.. die persoon is het belangrijkst en met die wil jij al je kennis delen

Katrin Van de Water
10 years ago

Personal Branding zorgde ervoor dat het me lukt om mijn droom om carrièrecoach in de wereld te zetten!
Ik verfijnde mijn doelgroep, (hoogopgeleide 30- en 40-ers) maakte een gratis eBook Personal Branding, schrijf maandelijks een artikel met carrièretips voor het eZine, stuur dit door naar de pers, zet alle social media in, verpakte mijn dienstverlening in producten en… het werkt! Dank zij de tips die ik leer bij Open Circles! Dank je!

Interesse in eBook Personal Branding? Meld je aan op passionforwork.net. Veel leesplezier en succes met jouw personal brand!

Marja Dedden
10 years ago

Hallo Katrin,

Naast de geweldige tips van Nisandeh ben ik altijd in voor meer. Zo te lezen heb jij het al helemaal begrepen, dat personal branding. Ik meld me aan voor je e-book.

Dave de Lange
10 years ago

Goeie tip, Katrin ! Ik heb me aamgemeld op je e-zine en kijk uit naar jouw e-boek.

Ilona Visker
10 years ago

Jeremine.

Ik merk inderdaad wel dat een sterk (visueel) logo mij onderscheid van de rest.

Als ik iemand mijn visitekaartje overhandig zeggen ze ook vaak mij te “herkennen” doordat ze het logo elders gezien hebben.

Ruth Weidenaar
10 years ago

Zijn wie je bent en dat overal in laten terugkomen. Denk aan je mondelinge communicatie met iedereen in je omgeving (collega’s, vrienden, familie en andere dierbaren), schriftelijke communicatie met (potentiele) klanten via alle communicatiekanalen (website, brief, social media) maar ook digitale communicatie zoals een videoboodschap. Als je authentiek en eerlijk bent zullen mensen jou onthouden, want dan pas communiceer je dat je ‘echt’ bent.

Manon Neilen
8 years ago

Mooie teksten die je aanzetten tot nadenken …

Cynthia Strijbos
9 years ago

Het belangrijkste van je branding ben jezelf. Als jij gelooft in wat je zelf doet, dan draag je dat uit en komt dit ook aan bij je klanten en prospects!
Zelfvertrouwen en Geloof in jezelf zijn voor mij de belangrijkste aspecten van een Merk neerzetten!

Karin van Toor
Karin van Toor
9 years ago

Hoi Cynthia,

Echt prachtig verwoord. Maar het blijft toch lastig om voor potentiële klanten precies te verwoorden wat jij doet en waar je voor staat. Hoe zou jouw ‘boodschap’ er uit zien?

Met een hartelijke, muzikale groet,
Karin

Cynthia Strijbos
9 years ago
Reply to  Karin van Toor

Dankje Karin!
Allereerst wil ik een boodschap met woorden in kracht bijzetten door te zijn wat ik zeg.
Dan zou mijn boodschap zijn; Wie zou jou beter kunnen ondersteunen om in je Kracht te gaan staan dan de natuur zelf? Alles is energie, ervaar, ontdek het in de vorm van Edelstenen en draag ze bij je!
Heb ik het zo goed verwoord?

Paul Baarn
10 years ago

Branding is voor mij: op de hoogte zijn van mijn kernkwaliteiten, bepalen hoe die van waarde kunnen zijn voor anderen en vervolgens mijn kwaliteiten en hun waarde communiceren naar de juiste mensen. Belangrijk is daarbij om bewijs op te bouwen. Je kunt wel roepen dat je iets goed kunt of een bepaalde mindset hebt, maar mensen gaan dat pas geloven als ze meerdere malen het bewijs daarvan zien. Dat kan in de vorm van blogberichten, video’s, referenties, etc. Als daar een consistent beeld uit volgt, zal dat beeld pas echt aan je gaan kleven.

My 2 cents.

Anouk Plantinga
10 years ago
Reply to  Paul Baarn

Dat zeg je goed, Paul.
En ik realiseer me daardoor dat het voor veel mensen niet zo moeilijk is om kwaliteit te bieden die ze in huis hebben, maar dat het vooral een kunst is om over te brengen dat dat zo is op een manier die werkt.
Zeker in deze maatschappij waar het niet zo gebruikelijk is om het over je pluspunten te hebben. We zijn vooral gewend om onszelf en anderen (en het weer!) af te kraken.

Geert Wemmenhove
10 years ago

Hoi Anouk,

Dan breek ik met die gewoonte en ga gewoon vandaag een rondedans doen buiten. Ondanks dat het regent.

Zoals Nisandeh zo treffend zei verleden weekend….
Het zit allemaal in de perceptie. In Israël zijn ze hartstikke blij als het eindelijk een keer regent….

High Five!!

BHG 😉

(tot over vijf minuten doorweekt en vrolijk!!)

Mariken de Kok
10 years ago
Reply to  Paul Baarn

Hi Paul,

Goed dat je benadrukt dat je bewijs moet verzamelen van je kwaliteiten. Dit zegt zoveel meer dan een eigen reclame tekst.

En zoals Nisandeh zegt geeft het waardevolle bewijs dan ook gratis weg! Dan wordt er pas echt over je gesproken.

Soes Sagoenie
9 years ago
Reply to  Mariken de Kok

Hai Mariken,
Ik heb bewijs van mensen die mijn product hebben gebruikt en genezen zijn.
Verder praat niemand erover.
Dit is wat ik niet snap.
Weet jij wat ik verder zou kunnen doen.
Soes

Giovanca Hooi
9 years ago
Reply to  Soes Sagoenie

Hallo Soes,

Ik kan niet beoordelen wat duur of niet duur voor je is. Naar mijn weten is de Business Bootcamp 47 euro. Ik heb op de kalender geteld dat het 84 dagen zijn voor de Business Bootcamp van 7 en 8 juli.
Als je de commitment met jezelf aangaat dat je elke dag 60 eurocent opzij legt dan zou je jezelf een heel mooi cadeau kunnen doen.

Ik hoop dat ik je op deze manier kan laten ervaren dat er altijd beren op de weg zijn en als we onszelf alleen maar de vraag stellen: Hoe kan ik hiervoor een oplossing krijgen….dan zul je hersenen alleen maar met antwoorden komen…..nu is de vraag of je open staat om te luisteren naar de oplossingen of je blijf je, je focussen op de GROTE BEREN?

Veel liefs, en hoop je bij de Business Bootcamp te zien stralen……want ik ben er ook!

Giovanca

Soes Sagoenie
9 years ago
Reply to  Giovanca Hooi

Hoi Giovanca,
De training is Euro 1.500,00 voor 2 dagen + Euro 47,00. Staat op hun website voor de dd 7 en 8 juli a.s. vandaar dat ik nog een beetje wacht.
Soes

Giovanca Hooi
9 years ago
Reply to  Soes Sagoenie

Hallo Soes,

Het kan inderdaad vervelend zijn als je een goed product hebt en er wordt niet over gepraat.
Ik heb dit tot 2 jaar geleden ongeveer ook gehad.
Wat mij goed geholpen had was om tijdens de Business Bootcamp erachter te zijn gekomen hoe mijn mindset was op zakelijk gebied en mijn eigen product.
Misschien handig om daar een keertje serieus naar te kijken!!
Als je dit hebt gedaan, zul je merken dat men over je product zal gaan praten en dat het op een andere manier gepresenteerd wordt naar buiten door anderen.
Veel succes verder.

Giovanca

Soes Sagoenie
9 years ago
Reply to  Giovanca Hooi

Hoi Giovanca,
Dank voor je reactie.
Ik wil sowieso naar de training gaan, het is voorlopig voor mij erg duur.
Ik weet dat het leerrijk is.
Soes

Ingrid van Lith
Ingrid van Lith
9 years ago
Reply to  Soes Sagoenie

Beste Soes,

Ik raad je aan om je aan te melden voor onze videocursus “10 Best Ways to Get the Deal“. Of bijvoorbeeld voor de videocursus “4-Step Plan to Grow Your Business – RIGHT NOW!“.

Je krijgt dan misschien al wat tips en adviezen die je direct kunt gebruiken.
En tijdens de Business Bootcamp krijg je nog veel meer praktische tips en tools om te implementeren in jouw business. Er is nog plek voor de Business Bootcamp op 7 en 8 juli! En voor deze Business Bootcamp bepaal je zelf wat je betaalt.

Hartelijke groet,

Ingrid van Lith
Open Circles Academy

Soes Sagoenie
9 years ago

Hoi Ingrid,
Dank voor je tip.
Zal ik zeker doen.
Groetjes,
Soes

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Paul Baarn

Hallo Paul,

De kernkwaliteiten zijn belangrijk. Gebruiken we die niet ook om onze sweet spot te bepalen?

Wat is lastig vind om te bepalen is welke kant je het beste op kunt redeneren.

1. Ik bepaal mijn kernkwaliteiten en kijk hoe die van waarde kunnen zijn voor anderen, óf…

2. Ik bepaal mijn kernkwaliteiten en kijk waar anderen behoefte aan hebben om zo in te schatten hoe mijn kwaliteiten daar van waarde kunnen zijn….

Wat werkt voor jou het best?
Wat je hierboven beschreef, of zet ik je aan het denken?

Hoe je dat vervolgens in de markt zet moet consistent en in zoveel mogelijk sociale media gebeuren. Social proof opbouwen vanuit het niets is lastig en je moet gewoon doorzetten, doorzetten, doorzetten.

Je zal het toch eerst zelf moeten vertellen, voordat de wereld over jou kan gaan praten.

Warme groet,

Geert

Marja Dedden
10 years ago

Hallo Geert,

Goed punt. Wat je vraagt over wat werkt. Met weten wat je kwaliteiten zijn en bepalen wat daarvan de waarde is voor anderen ben je er niet. Alleen wanneer anderen een behoefte hebben die jij kan invullen bereik je potentiele klanten.

Dave de Lange
10 years ago

Door dit artikel ben ik me er van bewust geworden dat ik meer moet doen aan het uitdragen van mijn merk. En vooral ook nadenken over wat mijn merk dan precies is en volgens mij (en mijn ideale klanten) zou moeten zijn.

Jos Peeters
Jos Peeters
8 years ago

In mijn vakgebied is de service van groot belang. Is er een probleem dat los het zo snel mogelijk op.

Ik krijg nogal wat service opdrachten variërend van inbraak tot gewone lekkages op daken. Los deze snel en vakkundig op, blijf dit doen en je klanten weten je te vinden.

Marja Dedden
10 years ago

Ik kom nog regelmatig mensen tegen die denken dat netwerken alleen werkt wanneer je met potentiele klanten in contact komt. Bij netwerken gaat het juist om de mensen die de persoon kent waarmee jij praat. Dus zorg dat ze je goed leren kennen.

Annet Nijhof
9 years ago

Ik sta regelmatig op therapie beurzen waar mijn doelgroep komt. Ik geef kennismakingsconsulten aan bezoekers, maar ga tijdens mijn pauzes vooral ook netwerken bij collega standhouders.

Kees van der Stel
9 years ago

Een tijdje geleden schreef ik op deze blog:

“Branding draait mijn inziens om de juiste boodschap, de aanwezigheid, de zichtbaarheid, de uitstraling en de consistentie van dat alles. Enz. enz. en ik stelde een vraag.

Persoonlijk vind ik branding best een heavy verantwoordelijkheid. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Tot nu toe is niemand ingegaan op mijn vraag. Misschien kan ik alsnog wat response krijgen…..;-)).

Bianca van der Zwet
9 years ago

Hoi Kees,

Zal ik dan eens reageren?
Natuurlijk heeft branding een verantwoordelijkheid, maar volgens mij brengt elk onderdeel van een bedrijf dat met zich mee. Alleen de meeste dingen doe je binnen je bedrijf of bijv. een-op-een met een klant. Branding is veel groter en voornamelijk naar buiten gericht. Hierdoor krijgen sommige misschien wel het idee dat ze zichzelf te kijk zetten en zichzelf blootstellen aan opmerkingen of zelfs kritiek.

Ik ben vorig jaar best druk geweest met mezelf en vooral mijn bedrijf bekend te maken (te ‘branden’) via o.a. sociale media en netwerken. En dat heeft voor mij goede resultaten gehad, zelfs zo goed dat ik momenteel heel stil ben in de sociale media omdat ik eerst personeel wil aannemen voordat ik verder wil gaan omdat ik een zeer belangrijk deel van mijn brand/merk (correcte service en persoonlijk contact) wil blijven waarborgen.

Wedervraag: roept het engelse woord ‘branden’ wellicht ook reacties op die je ‘heavy’ vindt? Soms zien mensen namelijk een engels woord als indrukwekkender.

Ik maak morgen (2/6) trouwens graag kennis met je.

Groetjes,

Bianca van der Zwet

Annemiek de Nijs
Annemiek de Nijs
8 years ago

Hallo,
Mijn kracht is lesgeven in kunst en creatief atelier, lessen schrijven, workshops bedenken, voorbeelden etc. is groot. Geen gebrek aan. Publiceer, schrijf boeken Ben n niche in mijn vak
Het uitdragen zodat mijn kracht verder reikt dan nu, dat is n lastige!

Eigenlijk wil ik mijn kracht iedereen laten voelen en beleven zoals in mijn atelier gebeurt.
Maar dan heb ik het over fysieke aanwezigheid. Hoe doe ik dat nu via social media enz.
Wie adviseert me? hoe denken jullie over zo’n ‘voel en beleef het ‘beroep?
😉
Hartelijke groet
Annemiek

Marloes van der Kamp
8 years ago

Hai Annemiek,
Wellicht ook met video of beeldmateriaal, zodat de algehele sfeer en zo je boodschap ook beter over kan komen? Dat het toch het dichtstbij ‘fysieke aanwezigheid’ komt.

Mugen Convalesco
Mugen Convalesco
10 years ago

Als je de dingen helemaal, zonder schaamte of taboes zou aanpakken op Jouw manier…dan kan het niet anders dan dat je opvalt. Naar mijn mening ben je dan automatisch je Eigen Merk

Het probleem dat men niet voldoende opvalt, lugt in de kern denk ik dat men zich op de één of andere manier toch probeert te conformeren.

Ik weet het: het is veel te simpel om te roepen: wees gewoon jezelf. It takes guts. Dat is waar. En soms is de tijd daar gewoon rijp voor.

Saskia Steur
10 years ago

Weer zo’n goed artikel. En dit keer zit ik helemaal klaar voor de implementatie. Met een mooie intentie voor mijn neus, een kaart uit de intentiekaarten van Open Circles: “Procrastination is a dragon you need to slay yourself”. Die intentie is voor mij heel goed en belangrijk!

Ik heb in de afgelopen dagen mijn LinkedIn-profiel aangepast en volledig gemaakt. Het is nu compleet in het Engels én het Nederlands. Ik heb nu focus over wat ik kan en wil doen met mijn bedrijf, dankzij de trainingen van Open Circles en de inspiratie die Nisandeh en Vered mij steeds geven. Mijn draakje wordt stukje bij beetje verslagen.

Nu ben ik dus klaar voor de rest van wat hier boven staat, dit wordt mijn intentie voor 2012: Niet alleen zijn mijn producten opMERKelijk, mijn bedrijf wordt een MERK.

Dat geven loont, daar geloof ik zeker in. En voor wie twijfelt: kijk maar eens hoe Open Circles dit doet: het werkt echt!

Wie doet er mee? En hoe kan ik jou hierbij helpen?

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Saskia Steur

Doorweekt en helemaal vrolijk weer terug bij de de blog .

Ik kan het iedereen aanraden om even uit de band te springen en iets geks te doen waar je vrolijk van wordt.

Dan wordt de Draak verslaan ook een veel leukere opgave dan alleen maar te werken, werken, werken…

Het moet natuurlijk allemaal gebeuren, maar vergeet niet om te spelen.
Gisteren heb ik mijn dochter ‘s ochtends beloofd dat ik haar tussen de middag VIJF dikke knuffels zou geven.
Heb ik woord gehouden? Maar NATUURLIJK!!

Mijn dochter vond ‘t heerlijk dat papa even zijn aandacht helemaal bij haar had en niet bij werk….
Ik heb ‘r naast die vijf knuffels gewoon even wat tijd met ons tweeën gegeven. Het is heerlijk om dat te doen naast de werkzaamheden om je Merk te bouwen. Branding etc….

BHG 😉

Jeanet Locht
10 years ago

Ik geloof er zeker in hoe meer je deelt en geeft hoe meer je ontvangt, het is ook handig om jezelf open te stellen om te ontvangen. Ik heb deze week al 3 aanbiedingen gekregen om workshops te verzorgen en 2 klanten. Door samen te werken met andere mensen maar ook te geven een ander ook laten delen in het voordeel, komt het inderdaad bij me terug! Soms moet je veel zaaien voordat je kunt oogsten.

Veel geleerd op de Business Bootcamp en ben het gaan doen, super!

Marco C. de Bruin
10 years ago

Branding is het goeie woord voor vandaag. Precies wat ik nodig heb, synergie zal ik maar zeggen.
Na het maken van een front-end en back-ends wordt het nu tijd voor branding.
Wat kan ik doen om goed te branden? Ik maak kleine stappen zodat het overzichtelijk blijft en te doen.
Is het dan eigenlijk handig om precies te weten hoe facebook werkt? Wie weet dit of heeft hier ervaring mee?

Met plezier, Marco

Paul van Aarle
Paul van Aarle
10 years ago

Branding heeft ook alles te maken met consistent zijn.

Dus heel goed weten wat je wil en dat lang, jaren lang, volhouden. Branding ontwikkelen kost tijd.

Als je iedere paar maanden in een ander avontuur springt (en daar hou ik wel van) dan is branding een echte uitdaging. 🙂

Karin van Toor
Karin van Toor
10 years ago
Reply to  Paul van Aarle

Hoi Paul,

Zoals ik het begrijp is branding datgene wat bijzonder dicht bij jou staat en dus ook blijft staan. Zelfs als je van het ene in het andere project duikt. Ook ik vind het bijzonder lastig en wilde maar eens starten om kleur te bekennen n.a.v. het filmpje wat Nisandeh stuurde. Branding, daar moet jij jouw persoon helemaal in terug vinden/voelen. Whatever happens.

Met een muzikale groet,
Karin

Robert Rosier
10 years ago
Reply to  Paul van Aarle

Is “avontuur” of “om de zoveel maanden een nieuw avontuur” dan misschien niet deel van jouw branding…?

Paul van Aarle
Paul van Aarle
9 years ago
Reply to  Robert Rosier

Hee Robert, dat is wel een hele mooie die je daar zegt ! Ik stoei nogal met mezelf, dat ik me MOET focussen op 1 ding, anders wordt het nooit wat. Maar dat vind ik helemaal niet leuk.

Dat accepteren en vol gaan voor ‘wie ik nou eenmaal ben’ zou wel eens de tip van de week kunnen zijn! Of van het jaar! 🙂

Jeannette Bal
10 years ago

Antwoord op de vraag: Hoe maak jij je merk bekend?

Hoe sta ik bekend? Die mevrouw van de magneet massages 🙂
Mijn kracht? Ik raak mensen, fysiek en emotioneel door mijn persoonlijke aandacht.
Wat geef ik? Als je wilt, een gratis nek, schouder massage met een massage magneet, waar ik je ook tegen kom.
Nu het merk stap voor stap uitbouwen !

Martine Verweij
7 years ago

Mijn aanvullende tips:

1. Wees in alles wat je doet energiek, vriendelijk, positief, vrolijk, eerlijk en authentiek. Laat zien wie je bent en waar je voor staat. Ik merk dat mensen altijd met een glimlach en energiek naar huis gaan na een kruidenwandeling met mij. Op deze manier maken ze een connectie tussen mij en een positief gevoel.

2. Gebruik een gravatar voor al je online activiteiten en gebruik overal dezelfde foto van jezelf. Zo gaan mensen je herkennen. Hoe vaker ze je gezicht zien, hoe beter. En zorg ook voor een vrolijke duidelijke foto, die een positief gevoel bij mensen oproept.

Karin van Toor
Karin van Toor
9 years ago

Hoi Cynthia,

Hartelijk dank en ook nu weer geweldig verwoord, maar…ik neem aan dat je ook wilt dat ik ze bij jou kom kopen?
Uiteraard kan alleen jij zelf zeggen wanneer het uiteindelijk goed is verwoord, want jij bent de enige die precies weet wat je wilt zeggen en welke lading je het mee wilt geven.

Met een hartelijke, muzikale groet,
Karin

Cynthia Strijbos
9 years ago
Reply to  Karin van Toor

Hoi Karin,

Je hebt helemaal gelijk! Dank om me uit te dagen meer uit mezelf te halen.
Dan nu op de volgende manier:

Wie zou jou beter kunnen ondersteunen om in je kracht te gaan staan dan de natuur zelf? Alles is energie, ervaar, ontdek het in de vorm van Edelstenen en draag ze bij je! Met een sieraad van Chi-design benadruk je hoe bijzonder jij bent!

Is dit uitnodigend? 😉 dank!

Kees Opdam
7 years ago

Wij hebben laatst gebruik gemaakt van promotionele artikelen (waterflesjes met een bedrukt etiket). Deze hebben wij uitgedeeld op een beurs.

Ik moet zeggen dat ik daar al best wat leads uit heb gehaald. Ik besloot deze actie te ondernemen, nadat ik las dat 70% van de ontvangers deze producten (jaren) lang thuis gebruikt. Daarnaast is de brand recall 15 tot 20% beter dan van bijvoorbeeld een televisie of print advertentie.

Ik ben er tot nu toe heel tevreden over.

Irmgard Luijcks
9 years ago

Dank je voor je reactie Cynthia.
Nee, we hebben elkaar nog niet ontmoet. Maar misschien wel in de toekomst. In oktober volg ik de Business Bootcamp 🙂
Ja, mijn gevoel volgen zou het makkelijkst zijn. Helaas zit mijn verstand vaak in de weg :-/
Je hebt volkomen gelijk … paardeneig hebben vaak honden.
Komende week heb ik vakantie … tijd om eens na te denken.

Irmgard Luijcks
9 years ago

Mag ik jullie mening vragen over een beslissing waar ik al een hele tijd tegenaan hik.

Ik help paarden, pony’s en honden met klassieke homeopathie. Daarnaast verkoop ik sinds een aantal jaren natuurlijke gezonde producten voor voornamelijk paarden en pony’s. Ik geef voedingsadvies voor paarden en honden, waarvoor ik regelmatig (online) cursussen volg, heb me behoorlijk verdiept in het natuurlijk paardenhouden en weidebeheer.

Ik merk dat mijn interesse zich steeds meer richting paardachtigen duwt. Ik ben recent ook begonnen aan een nieuwe opleiding ‘hoeforthopedie’ die mooi aansluit bij datgene wat ik al aanbiedt. Eigenlijk wil ik mij alleen nog op paarden en pony’s richten, maar op de een of andere manier heb ik moeite om afscheid te nemen van de honden. Waarom? Geen idee. Zoveel honden heb ik niet in behandeling.

Mijn huidige site, incl kleine shop, heet natuurlijkvoormijndier. Enige tijd geleden heb ik ook de domeinnaam natuurlijkvoormijnpaard geclaimd. Hierop schrijf ik ook.
Maar het vele werk, omdat ik zo breed bezig ben, is zich aan het wreken.

Is het verstandig om zo rigoreus te veranderen (naar een andere site)?

Hester Hool
8 years ago

Dag Irmgard,

Ik las je oproep. Je hoeft geen afscheid te nemen van honden als je je wilt specialiseren en succesvoller met je bedrijf wilt worden. Het smaller maken van je niche is belangrijk omdat je dan je doelgroep beter kan aanspreken. Het maakt je marketing eenvoudiger waardoor je sterker overkomt. Je communicatie naar buiten toe maak je eenvoudiger en je kan je klant dus ook beter bereiken.

Je geeft zelf al aan dat veel paard eigenaren ook honden hebben. Wat let je dan om ook honden van paard eigenaren te behandelen als deze op je pad komen EN als dit voor je gevoel goed voelt? Ik help ook gedragstherapeuten paard als zij op mijn pad komen en ook mensen uit mijn oude branche die in het juweliers vak zitten maar ik communiceer dit niet op mijn website. Werf ook niet actief.

Dus mijn advies: naar buiten richt je je volledig op paarden. Dat is je core business. Honden kunnen natuurlijk ook bij je binnen wandelen. 🙂

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Cynthia Strijbos
9 years ago

Hai Irmgard,

Volgens mij hebben wij elkaar hier al heel even over gesproken tijden de Business Bootcamp, kan dat?
In ieder geval, volg je gevoel hiermee!
Maar over de website: doen, maar link je oude website wel door naar de nieuwe, anders kunnen mensen je minder snel vinden en met je nieuwe website begin je que SEO weer onderaan en heeft het tijd nodig voordat google je vindt…….
Ik denk dat het goed is dat je je alleen op paarden richt. Op die manier heb je je doelgroep ook helder en kun je je meer focussen!
En paardeigenaren hebben ook vaak een hond, dus die zul je toch nog wel tegen gaan komen denk ik zo!

Heel veel succes!

Marja Dedden
10 years ago

Vergeet bij 1 op 1 netwerken niet je eigen familie en vrienden. Zij gunnen jou het allerbeste. Hoe beter zij weten wat jij doet, des te betere ambassadeurs zij voor je zijn.

Mariken de Kok
10 years ago
Reply to  Marja Dedden

Hoi Marja,

Bedankt voor de goede tip! Ik merk dat mijn vrienden en familie nog niet goed genoeg mijn boodschap kunnen overdragen. Hier ga ik aan werken 🙂

Kees van der Stel
9 years ago

Hallo Bianca,
Dank je voor je reactie! Ik vind het woord ‘branden’ niet heavy. Ik vindt het hele scala aan activiteiten die ik doe om mijn merk in de markt te zetten wel eens inspannend. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan mijn nieuwe website met blog. Ik zet mezelf en mijn werk er helemaal mee in de etalage. Ik heb gemerkt dat ik er bovenop moet zitten om te krijgen wat ik wil en dat vind ik best een verantwoordelijkheid die ik graag neem overigens, maar ik vind het weleens inspannend (voor de zoveelste keer bezig met nieuwe webteksten…. bijv.).

We hebben elkaar gemist afgelopen zaterdag…;-). Ben je er de 16e bij in de Jaarbeurs/utrecht? Dan hebben we een herkansing. groeten, Kees

Be the change you want to be and implement the change you want to reach. Kees

Louis Meijer
10 years ago

Ahh heerlijk weer zo’n bruikbare BLOG van Open Circles! Precies op tijd, omdat ik juist met branding bezig ben :). Leuk om ieders idee hierin te lezen.

Jan Peters
Jan Peters
10 years ago

Schrijf artikelen in (vak)bladen over je product en bedrijf.

Robert Rosier
10 years ago
Reply to  Jan Peters

Hoe kom je daar tussen?

Mariken de Kok
10 years ago
Reply to  Jan Peters

Hoi Jan,

Het is zeker belangrijk om zelf content te schrijven. Maar het is ook belangrijk dat andere mensen over je schrijven. Mond-tot-mond reclame is vaak geloofwaardiger dan eigen-reclame.

Denk daarbij aan een cabaretier die vertelt dat hij zelf grappig is, Pas wanneer hij andere mensen laat lachen, vertellen zij hij grappig is, en wordt het geloofd.

Leo van Veenendaal
Leo van Veenendaal
10 years ago

Zelf ben ik een website aan het bouwen waar ik 100% achter sta.
Qua SEO is het niet een goede naam, maar voor mijn gevoel gaat deze site me meer opleveren in alle facetten van het leven.
Personal branding is iets wat van binnen uit moet komen.
Ik ben het eens, dat een merknaam wel moet dekken wat het doet, maar dat hoeft niet echt heel specifiek te zijn.
Ik vind dat je jaren vooruit moet komen met een domeinnaam, anders kun je er beter niet aan beginnen.

Arnaud van der Veere
8 years ago

Branding is werken vanaf een start naar een doel. Hierbij is het van belang dat je een brand eerst lokaal bekend moet maken. Testen en reacties uitlokken. Je leert vooral van commentaar op je merk door er mee de markt op te gaan. Een merk moet een combinatie zijn van beeldmerk / object c.q. product of service / doel en inhoud. Alvorens te beginnen moet je ook realiseren of je het merk levenslang wil dragen of dat je het eens wil verkopen. Een persoonlijk merk kan nooit verkocht worden tenzij je zo beroemd wordt dat het merk een icoon word. Bind een merk aan een markt en wijk er nooit meer vanaf. Een zwerfmerk is branche vrij en verliest steeds meer aan kracht, kijk maar naar Adidas, Everlast en zo. Deze merken hebben niet meer de kracht uit her verleden. Het is dus van belang voor de beginnende merk bouwer om keuzes te maken die voor jaren vastliggen.

Roland Scholten
10 years ago

Branden begint voor mij eenduidig en helder zijn in alles wat je doet en zegt. Of het nu een website is of een logo. Of het nu de inhoud van je product is of de kwaliteit. Alles moet een eenheid vormen met elkaar.

Voor mij is de basis voor deze eenheid: FOCUS. Van daaruit stem ik al mijn acties op elkaar af en breng ze met elkaar in lijn. En het mooie is, het wordt door mijn klanten herkend en erkend. Focus is de kapstok voor de branding. Ik kan dan ook niet wachten tot ik mij focus aan je kan laten zien. Over een paar weken wordt de nieuwe productlijn gepresenteerd. Een direct gevolg van focus.

Hoor je tot de doelgroep van deze lijn (bouwadviesbureau of architect die ondersteuning kan gebruiken bij vergunningen)? Wil je weten hoe ik focus om jou tot dienst te kunnen zijn? Neem dan contact op.

Hoor je niet tot de doelgroep, maar ken je wel iemand die tot de doelgroep hoort: laat het me dan weten. Ik wil graag via jou met mensen in contact komen die ik kan helpen.

Ina Fischer
Ina Fischer
10 years ago

Weten waar je voor staat en dat kort en krachtig aan de wereld laten zien is goed, nog beter is om dit consistent en OPRECHT in je doen en laten te demonsteren. Als geld alleen maar een drijfveer is voelen mensen dat haarfijn aan en haken ze (eerder) af. Geven is inderdaad ook krijgen. Maar wel vanuit vertrouwen en vanuit een gevoel van je eigenwaarde. Dat is de mindset die overvloed genereert (en misschien is concurrentie dan minder belangrijk dan je dacht…)

Jacqueline Lammerts
10 years ago
Reply to  Ina Fischer

Helemaal mee eens.
Integriteit en zuiver-Zijn is wat men voelt. En daarmee kun je jezelf dus buiten sluiten of juist zichtbaar worden.

Tonnis van Dam
10 years ago
Reply to  Ina Fischer

Hi Ina,

Ik ben het helemaal met je eens. Bij elk contact gaat het erom te focussen op hoe je de ander kunt helpen, om wat je kunt geven. Het gaat om persoonlijk contact, niet om het behalen van direct verkoopresultaat.

De kracht van het leggen van contact boven het verkrijgen van het verkoopcontract, is dat de uiteindelijke deal veel sterker is.

Mariken de Kok
10 years ago
Reply to  Tonnis van Dam

Hoi Ina,

Geld is natuurlijk ook een doel van ondernemen. Maar moet zoals je zegt nooit het hoofddoel zijn. Je werkt fijner, met meer plezier en beter als je je passie volgt. Pas dan kan je echt meeleven met de klant en inschatten wat het beste voor degene is.

Goed dat je het noemt!

Marja Dedden
10 years ago

Bij branding is het volgens mij belangrijk om vanuit je authentieke zelf te werken. Alleen dan stemmen alle onderdelen van jouw merk met elkaar overeen.

Jeannette Bal
10 years ago
Reply to  Marja Dedden

Hi Marja,

Leuk dat je dit zegt. Heb van de week een training gevolgd over mijn eigen authentieke merk.
Verrassend wat daar uit kwam: “intimiteit”.

Vanuit de initimiteit mijn werk neerzetten, zodat mijn klanten weer dicht bij zichzelf komen en vanuit hun passie gaan leven.

Niet zo heel verrassend dat ik masseur geworden ben 🙂

succes
Jeannette Bal

Marja Dedden
10 years ago
Reply to  Jeannette Bal

Hoi Jeannette,

Wat mooi dat dat eruit kwam. Waar heb je die training gevolgd?

Mariken de Kok
10 years ago
Reply to  Marja Dedden

Hoi Marja,

Helemaal waar, dat je vanuit je authentieke zelf moet werken. Al persoon ben je uniek, dus laat dit ook zien!

Kees van der Stel
9 years ago

Sinds vanmorgen verschijnt er bij mij op deze blog een pop up (rechts op mijn scherm, groen met de tekst Live Help ONLINE). Erg irritant. Ik krijg het ook niet weg. Weten jullie (team Open Circles) dit al? Als je erop klikt krijg ik ene ‘Sylvia’ die met me aan de praat wil.

Branding draait mijn inziens om de juiste boodschap, de aanwezigheid, de zichtbaarheid, de uitstraling en de consistentie van dat alles. Op LinkedIn, op mijn website, hier op het blog, straks op mijn eigen blog, mijn visitekaartjes, mijn persoonlijke uitstraling op netwerkbijeenkomsten, mijn houding naar klanten en wat ik zeg over mijn werk en mezelf in gesprekken. Daarbij dient alle negativiteit uitgebannen te worden. Zelfs al gaat het even flink wat minder met de business is het beter te zeggen dat het goed gaat en dat het altijd beter kan (hoewel een enorm cliché……) dan te klagen over dat het zo slecht loopt, zodat je teleurstelling uitstraalt. Prospects pakken dat laatste onmiddellijk op en vertalen dat als negatief en ongemerkt werp je zelf een drempel op in de kans dat het prospect een klant wordt.

Persoonlijk vind ik branding best een heavy verantwoordelijkheid. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Be the change you want to be. Kees

Rani Goederee
Rani Goederee
9 years ago

Hallo Kees,

De pop-up die je noemt is met opzet in het leven geroepen!

Sylvia Holtkamp is onze Customer Care medewerker en door middel van de pop-up knop kun je met haar chatten – als je een vraag hebt, of iets niet kunt vinden op de website, of wat dan ook.

Het is een extra dienst die we in het leven hebben geroepen om onze klanten en prospects beter en sneller van dienst te kunnen zijn.

We proberen het vooralsnog een paar weken uit en gaan dan bekijken of het werkt.

Hartelijke groeten,

Rani Goederee
Open Circles Academy

Kees van der Stel
9 years ago
Reply to  Rani Goederee

Dag Rani,
Dank voor je toelichting. Van mij hoeft het dus niet……….ha, ha.
Dat komt vooral omdat het scherm met Sylvia nogal snel verschijnt. Dat komt omdat de pop up heel dicht bij de scroll-lijn staat. Je hebt erop geklikt zonder dat je het zelf door hebt.

Groeten,
Kees
Kees van der Stel Coaching

Janine Dumont
Janine Dumont
10 years ago

Net als met je product / dienst, is het bij een merk zo dat je datgene ontwikkeld waar ook daadwerkelijk behoefte aan is.
Creëer rondom je merk die uitstraling die je doelgroep aanspreekt. En nee dan heb ik het niet over dat je als merk domweg bepaalt hoe de doelgroep moet reageren. Het is juist andersom. Door onderzoek weet je waar je doelgroep gevoelig voor is. Je beantwoord dat met het juist product/dienst en met de juiste manier van het in de markt te zetten. Dat is je merk. En dat voer je door tot in de puntjes. It’s all about marketing en sales.
Een goed product is niet eens de issue, dat is vanzelfsprekend.
Ben remarkable met de manier waarop je dat goede product/dienst in de markt zet!

Greetz
Janine

Mariken de Kok
10 years ago
Reply to  Janine Dumont

Hoi Janine,

Wat je zegt is helemaal waar. Ben remarkable!

Wat je niet moet vergeten is om dit ook te communiceren. Dat kun je dus makkelijk met branding, omdat een merk mensen een duidelijke en bevestigende boodschap geeft.

Tamara Willems
10 years ago

Brand je bedrijf niet alleen vanuit het oogpunt ‘wat we doen’, maar vooral ook ‘waarom we het doen’. Wat is onze droom? Waarom doen we wat we doen? Waar geloven we in en waarom komen we ‘s ochtends uit bed om juist dit te doen. Mensen vinden dit interessant om te horen. Vaak zelfs interessanter dan ‘wat je doet’. Als je goed kunt uitleggen waarom je iets doet, dan onthouden je prospects ook beter wát je doet.

Marja Dedden
10 years ago
Reply to  Tamara Willems

Hoi Tamara,

Helemaal mee eens. Wat je hiermee vaak ook bereikt is dat de prospect zelf ook opener wordt over zijn drijfveren en dat geeft weer kansen om erachter te komen waar je hem of haar mee kan helpen.

Ilona Visker
10 years ago
Reply to  Tamara Willems

Klopt helemaal, als je je “drive” goed weet te verkopen blijft het vaak bij je (potentiele) klanten hangen en ik merk ook wel dat het je Gun factor positief beinvloed.

Zo lang je maar eerlijk en oprecht overkomt, anders knappen ze denk ik snel op je af (ik persoonlijk wel in ieder geval)

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Tamara Willems

Hoi Tamara,

Helemaal mee eens!

Zeg wie je bent en en Doe wie je bent

BHG 😉

Fiorella Martijnse
8 years ago

Kwaliteit, natuurlijk lever je dat. Dat mag je verwachten, als klant.

Branding :Ik rijd rond in een auto in ‘corporate colors’ met aan alle kanten : Leer een taal. Daar heb je wat aan ! en daar onder de website : leereentaal.nl. en het logo. In champagne tijd ( september) hangt ons logo met de data van de Open dagen aan alle lantarenpalen.
Ik doe wel meer, natuurlijk , maar dit vind ik zelf het leukst. En ze werken wel, merk ik.

Elsje Visser
8 years ago

Het goede nieuws is dat ik er eindelijk achter ben dat ik gewoon mezelf kan blijven in de branding van mijn bedrijf. En het het top nieuw is dat ik dan het krachtigst ben.

Anita Trinks
8 years ago

Word zelf het gezicht van je eigen bedrijf. Dit is onlosmakelijk verbonden met maak een sterk merk van je business. Veel (startende) ondernemers zijn bang voor concurrentie. Vooral als er weer een nieuw bedrijf in hun vakgebied bij komt. Ik leer deze (startende) ondernemers dat je niet bang hoeft te zijn voor concurrentie, maar dat je uit moet gaan van jouw eigen kracht en toegevoegde waarde. Soms weet je niet waar die ligt en dan gaan we samen kijken hoe deze er voor jou uitziet.

Reinier Bloem
10 years ago

Zoals Nisandeh schrijft, zal je je branding moeten afstemmen op je doelgroep. Afhankelijk van hoe je dat doet zal je andere (doel)groepen bij je vandaan houden of juist ook aantrekken.

Grote merken voeren campagnes die gericht zijn op specifieke doelgroepen, maar zorgen ervoor dat ze andere doelgroepen daarmee niet van hun brand verwijderen. Wellicht zal door een dergelijke insteek de identiteit van een brand minder krachtig zijn.

Als je in een nichemarkt zit moet je specifiek zijn in je branding, zodat je de klanten aanspreekt die je graag wilt hebben.

Mariken de Kok
10 years ago
Reply to  Reinier Bloem

Hoi Reinier,

Goed dat je een nichemarkt benoemd. Het is heel belangrijk om je doelgroep duidelijk te hebben, om je branding daar zo goed mogelijk op af te stemmen.

Ik merk dat het eng is om te focussen en daarmee mensen af te stoten. Maar eigenlijk is het product in eerste instantie ook helemaal niet geschikt voor mensen waarop je niet richt.

Marja Dedden
10 years ago
Reply to  Mariken de Kok

Hoi Mariken en Reinier,

Het kiezen van een niche kan ook de andere kant op werken. Juist omdat je een niche gekozen hebt en anderen daardoor goed duidelijk kan maken wat je voor deze groep kan betekenen. Zo kan iemand die niet tot jouw doelgroep behoort, maar zich wel in het probleem herkent jou benaderen of jij hem ook kan helpen. Dus met niche kiezen sluit je geen anderen uit maar kan je ze ook juist aantrekken. De kracht zit in de boodschap en door een niche te kiezen wordt deze boodschap heel specifiek en dat leidt weer tot…..

Karin Hogenboom
10 years ago

Ik ben me nu aan het richten op filmpjes om bekendheid te krijgen en wil echt leuke filmpjes neerzetten. Met mijn laatste filmpje: ‘doorbreek de spanning, bekijk de wereld eens op zijn kop’ heb ik het gevoel dat ik hiermee een goede start heb gemaakt. Ben je nieuwsgierig, dan kun je kijken op volzicht.nl.

Dave de Lange
10 years ago

Ik vind het een leuk initiatief dit filmpje, Karin.
Maar ik begreep alleen niet zo goed waarom ik naar dit filmpje zat te kijken. Waar is het nu voor bedoeld ?

Robert Rosier
10 years ago

Prima filmpje hoor. Maar nou ken ik het fenomeen van ogentraining, dus dat scheelt.

Dat is wel van ongeveer twintig jaar terug. Ik heb het niet bijgehouden en draag nu weer bril en lenzen, die wissel ik af.

Wat ik niet meer weet: werkt het ook bij de zogenaamde cylindrische afwijkingen?

Daan Schilllemans
8 years ago

Filmpjes maken met een leuke boodschap zodat mensen die sharen. Op deze manier kun je een leuke BUZ veroorzaken, gratis reclame…

Weer een zeer waardevolle blog. Bedankt Nisandeh

Linda Hens
Linda Hens
8 years ago

Hallo,

Ideeën die voor mij goed werken: Zorg voor uniformiteit in je sociale profielen, logo, profielfoto, coverfoto….je wordt veel sneller herkent als dit op elk profiel hetzelfde is. Geef waarde, ga de interactie aan, ook op LinkedIn en in groepen. Schrijf blogteksten voor jouw doelgroep, wat willen zij weten? en crosspromote dit. LinkedIn en blog zijn onmisbaar volgens mij. Hiermee heb ik mijn business uitgebouwd en succes verkregen. groeten, Linda

Yvonne Killian
Yvonne Killian
10 years ago

Er staat geen datum en tijd bij de comments. Ik kan (dus) zelfs niet zien of de bovenste de eerste of juist de laatst opgestuurde comment is. Verder prima allemaal.

Steve Ghoerbien
10 years ago
Reply to  Yvonne Killian

Beste Yvonne,

Het comment die als eerste geplaatst wordt,
vind je op al onze blogs helemaal bovenaan.

Vriendelijke groet,
Steve Ghoerbien
Open Circles Academy

Jeremine Holt
10 years ago

Goed uitgangspunt.
Maar cijfer logo en de visuele communicatie van je website, huisstijl en andere uitingsvormen niet weg. Dat is je basis, je herkenbaarheid en uitstraling. Als mensen je leuk vinden via social media gaan ze verder kijken. Dan is het zonde als ze op iets uitkomen dat niet de professionaliteit waarmaakt die je verkondigt.

Coen Tuerlings
8 years ago

Mijn enorme passie en energie in het werken met lichaam en therapeutische resonantie is duidelijk mijn ‘visitekaartje’. Ik merk dat de mensen om mij heen geïnspireerd raken en zin krijgen om mee te doen. Daar gaat het mij ook om, samen beleven, vol levenslust, full potential.

Ik probeer dit te vertalen naar tekst, kleur, thema’s en natuurlijk geluid. Toch is dit niet zo eenvoudig. Het is goed dat ik meer de interactie aan ga via bv bloggen en comments geven. Zo leer ik mezelf de vaardigheid aan om mijn passie juist te vertolken. Fijn om gestimuleerd te worden door Nisandeh dit ook daadwerkelijk te doen… one step closser to the Business Blogging Master Class 😉

Marijke Willems
8 years ago

Leef naar je eigen boodschap. Een personal planner die zijn eigen leven niet op orde heeft is vreemd, evenals een diëtist met fors overgewicht of een schoonmaker met een heel smerige auto. Een paar flauwe voorbeelden maar wees je bewust van wat je uitstraalt. Zorg dat mensen je zien zoals je gezien wil worden, straal dat uit. Natuurlijk heb je niet echt in de hand hoe anderen je zien maar wees je bewust van hoe je over wil komen en doe je best om dit ook over te dragen.

Bianca Wijngaards
Bianca Wijngaards
8 years ago

Mij is altijd het principe Use- Wear-Talk geleerd. Ik merk dat dit op mijn gebied prima werkt. Laat in het dagelijks leven zien wat je doet, wat je product is door het ook daadwerkelijk te gebruiken.

Amalia Arrindell
10 years ago

Ik de tips in de blog al heel concreet en waardevol. Bedankt!

Bianca van der Zwet
9 years ago

Branding is inderdaad zeer belangrijk voor ondernemingen, maar in mijn ogen vooral voor ZZP-ers. Waar je als ZZP-er namelijk bij stil moet staan is dat jij vaak het merk of “the brand” bent van jouw bedrijf en niet iedereen kan daarmee omgaan heb ik gemerkt.
Daarnaast is zeker consistentie van belang zodat je duidelijker herkenbaar bent.

Ik ben zelf bijna 3 jaar geleden voor mezelf begonnen en merk nu dat ik na een sterke groeifase op een heel ander punt (leuker) sta dan waar ik dacht te staan. Daardoor voelt mijn eigen merk niet meer als geheel passend, vooral omdat ik een aantal punten die hier genoemd worden graag wil toepassen, maar niet kan omdat ik sommige dingen op 1 plek wil samenvoegen. Ik merk daardoor wel dat ik nu heel goed moet en wil nadenken over mijn merk zodat deze voorlopig ook nog zal passen. Al ben ik me wel bewust dat groei er altijd zal zijn, dus ook in het merk dat je naar buiten brengt.