7 tips om loyaliteit bij je klanten te ontwikkelen

16090 views | 184 reacties |
shares

.
Eén van de sleutels voor een succesvolle business is het hebben van een solide basis van klanten die keer op keer bij je terugkomen.

Een succesvolle business ziet gewoonlijk 80 procent van zijn business komen uit 20 procent van zijn klanten.

Als je daarbij optelt dat het veel meer kost (in geld, tijd en inzet) om nieuwe klanten aan te trekken, vergeleken met het onderhouden van de relatie met bestaande klanten, en je hebt een zeer goede reden om je bestaande klanten gelukkig te houden.

En toch zie je veel businesses die hun loyale klanten verwaarlozen en die al hun middelen inzetten om nieuwe klanten te werven.

Onze trouwe klanten zijn onze belangrijkste bron van businessgroei en een krachtig promotieteam.

Hier vind je 7 tips om de loyaliteit van je klanten te bevorderen en te behouden:

1. Zorg dat je klanten je product/dienst geweldig vinden

Klanten vinden je product geweldig als ze er veel waarde, plezier en steun van ondervinden.

Als jouw product (of dienst) dit allemaal biedt, dan noemen wij het een “opmerkelijk product” – wat een belangrijke les is in de Business Bootcamp en de Master Entrepreneur.

2. Praat met ze

Creëer een systeem waarmee je regelmatig communiceert met je klanten. Het kan een e-mailnieuwsbrief zijn (mijn favoriet), een maandelijkse aanbieding of een kerstkaart…

Wij zorgen ervoor dat we grote hoeveelheden waarde bieden in onze blog artikelen en faciliteren interactie tussen de lezers, waarbij we niet vergeten om je aan ons volgende evenement te herinneren…

3. Bied geweldige klantenservice

Goede klantenservice betekent dat je die extra stap zet om aan de behoeften van je klanten tegemoet te komen en hun zorgen en klachten naar tevredenheid afhandelt.

4. Bied je klanten extraatjes

Geef mensen een reden om bij jouw business terug te komen.

Dat kan zijn ‘twee voor de prijs van één’, spaarpunten, een gratis dienst bij je product, cadeaus en andere redenen waarom mensen in de toekomst weer voor jouw business kiezen.

5. Verschuil je niet achter technologie

Zorg dat je duidelijk communiceert aan je klanten hoe zij met een echt mens in contact kunnen komen voor hulp. Des te moeilijker het is voor een klant om met een mens van vlees en bloed te spreken, des te kleiner de kans dat je de klant weer terugziet.

6. Begrijp waarvoor je klanten betalen

De meeste ondernemers geloven dat hun klanten hun product, dienst of expertise kopen.
De waarheid is dat klanten op zoek zijn naar oplossingen.

Pas nog was een software ontwikkelaar helemaal gefocust op het verkopen van alle geavanceerde functionaliteit en opties, terwijl mijn enige reden om te kopen was ‘om mijn leven te vereenvoudigen”…

7. Leer van je exen

Wanneer klanten zich afmelden of niet meer bij je kopen, zoek dan uit ‘waarom’.
Hoe? Door het te vragen.

Door de mensen die hun training annuleren te bellen, leren wij hoe we onze aanbiedingen en service kunnen verbeteren. In vele gevallen kunnen we ze helpen met hun uitdagingen en ze weer terughalen als betalende klanten.

Conclusie…

Een succesvolle marketing campagne maakt dat mensen je willen uitproberen, maar alleen goede resultaten, geweldige service en een oprechte relatie maken dat ze keer op keer terugkomen.

Onthoud – het gaat niet alleen over jouw product of dienst.

In de meeste gevallen kunnen je klanten met gemak een andere ondernemer kiezen of zelfs een ander product, als ze niet tevreden zijn met wat ze ervaren.

Loyaliteit is niet vanzelfsprekend.

Onderschat nooit de kracht en de waarde van de relatie die klanten met jou hebben.

Klanten komen daar terug waar ze zich betrokken, geïnspireerd en gesteund voelen, waar wederzijdse waardering is en waar ze worden behandeld met respect, én waar ze de resultaten krijgen die ze verwachten.

Dus, wat doe jij?

Plaats in het commentaarveld hieronder welke van de tips hierboven je al gebruikt, en welke ervan je nog kunt verbeteren in jouw business.
En als je nog een andere tip hebt om de loyaliteit van je klanten te bevorderen en te behouden… we zijn benieuwd om van je te horen.

En vind je dit artikel waardevol? DEEL het dan met je netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk hun loyale klanten kunnen behouden.

  • - Facebook-vrienden
  • - Twitter-volgers
  • - LinkedIn connecties
  • en bloglezers...

Op jouw succes, 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
184 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Elvira Noot
8 years ago

Over 1 ben ik vaak nog wat onzeker, maar veel van de andere tips pas ik al toe.

Wat ik nog moeilijk vind is het begrijpen waarom mijn klanten betalen; veel van mijn klanten zijn het tegenovergestelde van wat ik ben als klant.
En klanten hulp bieden wanneer ze op het punt staan weg te lopen, zonder enorm ‘out of my way’ te gaan om ze te helpen.

Marijke Slieker
9 years ago

Als het goed is heb ik met mijn werk de klant zo goed geholpen dat ze niet meer terugkomen………
en toch merk ik een positief effect van iemand die weer klachtenvrij. Zij zijn degenen die de boodschap doorsturen naar anderen.

Kortom, Nisandeh, alles klopt, maar we merken vaak dat men via via komt. Veel meer op eigen initiatief en niet alleen via verwijzingen van artsen.
Het is het stapje dat we harder lopen, net wat meer service bieden, extra informatie, een app. Alles om ze meer te ondersteunen in het volhouden van een oefenprogramma dat nodig is om ze van de klachten af te helpen.

Met vriendelijke groet
Marijke Slieker

Hartelijke groet

Coen Tuerlings
9 years ago

Tijdens onze trainingen merken we vaak dat klanten een passie hebben voor ons werk. Maar deze passie gaat veel verder dan ik had kunnen bedenken.

Bij onze laatste promotie hebben we gevraagd of onze klanten een poster willen op hangen en de foto ervan op te sturen.

De foto’s en reactie de we terugkregen waren hartverwarmend.
Vooral het doorzettingsvermogen en en de creatieve inbreng om de poster een mooie plek te geven was verbazend.

Een wijze les voor mij om echt meer te vragen en persoonlijk contact te maken met deze loyale groep van klanten.

Ze investeren veel meer in onze business dan ik had verwacht…

De foto’s zijn te zien op onze facebook pagina soundfulness
Vooral die met de poedel vond ik heel creatief.

Welke onverwachte passie en investering bij jij in je business tegengekomen?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen…

Maureen Mulder
9 years ago
Reply to  Coen Tuerlings

Hallo Coen,

Wat leuk om te horen! Was jouw posteractie opgezet als een winactie? Of heb je je klanten gevraagd om gewoon op een leuke manier de poster te delen ter promotie?
Sommige klanten zijn zulke goede ambassadeurs dat ze daarvoor helemaal niks voor hoeven te hebben 😉

Ben wel benieuwd, zeker omdat je noemt dat je klanten een passie hebben.

Alvast bedankt voor je reactie!

Maureen Mulder

Elske van de Fliert
9 years ago

Informatief als altijd, bedankt!

Wat ik echt heel lastig vind, is nr 4: Bied je klanten extraatjes
Geef mensen een reden om bij jouw business terug te komen.
Dat kan zijn ‘twee voor de prijs van één’, spaarpunten, een gratis dienst bij je product, cadeaus en andere redenen waarom mensen in de toekomst weer voor jouw business kiezen.

Mijn klanten zijn MKB bedrijven die hun wagenpark of woon-werkverkeer vergroenen om zo mee te kunnen doen in een aanbesteding of bep. certificering halen. Als ik met het bedrijf aan de slag ga, dan wordt er concreet resultaat geboekt op dat onderwerp. En ik vind het dus echt lastig daar een cadeau bij te bedenken. Als iemand goede voorbeelden kent, houd ik me van harte aanbevolen.

Kevin Janssen
8 years ago

Misschien is het een goed idee als bepaalde grote Nederlandse energieleveranciers eens met Nisandeh gaan praten? 😉

Ik denk dat iedereen minimaal drie bedrijven kan bedenken die hun bloed, zweet en tranen vergieten om nieuwe zielen te werven, en ondertussen bestaande klanten harteloos verwaarlozen, en voortdurend van het kastje naar de muur sturen.

Hoe vervelend deze ervaringen ook kunnen zijn, het geeft je als (startend) ondernemer in ieder geval een idee van de gevolgen van zo’n beleid voor je klantenbinding.

Kevin Janssen
Oprichter / eigenaar TopListed.nl
twitter.com/TopListedNL

Mitchel Heitinga
9 years ago

Ik realiseer me dat ik veel bezig ben naar zoeken naar nieuwe klanten en niet veel aandacht heb voor de klanten die ik al heb gehad. Dit opent nieuwe duren om te werken aan bestaande relaties en het creëren en zien van nieuwe opportunities!

Twan van Asseldonk
9 years ago

Mooi bijbels getal, 7. Ik beken dat ik (nog) niet alle tips toepas. Maar de belangrijkste probeer ik telkens opnieuw te verwezenlijken namelijk je klant blij maken met een bijzonder kwaliteitsproduct. Na enkele maanden vraag ik altijd aan mijn klant of het geleverde product ook oplevert wat ze ervan hadden verwacht. De meest waardevolle tip die ik dit jaar ga proberen is het geven van een presentje aan bestaande klanten. Om te bepalen wat daarvoor geschikt is kan ik jullie hulp wel gebruiken.

Iemand tips?

Ik help in de food- en agrisector, (toeleverende en afnemende) bedrijven die met of over boeren communiceren, met de productie van bedrijfs- en instructiefilms.

Liesbeth Oudshoorn
9 years ago

Hallo Twan,

Als je op zoek bent naar een mooi, bijzonder en persoonlijk geschenk voor je allerbeste relaties zou je eens bij Lbetho Art moeten kijken. Zij maken speciaal voor de klant een klein schilderijtje wat ook op een bureau neergezet kan worden.
Je kan je eigen thema verzinnen (bijvoorbeeld verbondenheid, groei, samengaan), maar ook of er een logo (van de klant of van jou) en of er met specifieke kleuren gewerkt moet worden. Ieder schilderijtje is uniek en speciaal voor jouw klant gemaakt. Eventueel als je veel van dezelfde schilderijtjes wilt kan er ook een zeefdruk gemaakt worden (dan zijn alle schilderijtjes natuurlijk precies hetzelfde). Kijk op onze website.

Gabrielle Nijhuis
9 years ago

Mooie tips!
En er valt daarin nog veel te verbeteren t.a.v. mijn toepassen daarvan.
Deze week nog…..heb ik een client de deur uit laten gaan zonder expliciet om een feedback te hebben gevraagd over hoe ze haar traject bij mij heeft ervaren….
Het is wel benoemd, zo tijdens de voor-en na-gesprekken, maar dat is wat anders dan om een gericht ervaringen-verslag te vragen, met behulp van bijv. een aantal specifieke vragen..
Maarrrrr…..dat staat nu dan wel op mijn TO DO lijstje voor morgen, want het is niet te laat om dat alsnog te vragen.
En een volgende keer zal het me niet meer gebeuren.

Anita Trinks
9 years ago

Beste Gabrielle,

Je zou kunnen overwegen om de feedback niet tijdens de laatste afspraak te vragen. Als je aangeeft dat je hem/haar bijvoorbeeld na een week belt om te vragen hoe hij/zij het hele traject heeft ervaren, kom je nog een keer bij hem/haar in beeld. Daar gaat het uiteindelijk om: de klant heeft het gevoel dat er nog steeds aan hem/haar gedacht wordt. Er wordt tijd aan hem/haar besteed zonder dat er voor hoeft te worden betaald.

Annette van der Maarel

Hoi Gabrielle,
Dat is idd belangrijk; en heel menselijk hoor om te vergeten:) Ook voor het proces van de cliënt zelf is het natuurlijk goed om haar/hem hardop te laten zeggen wat voor nieuwe inzichten ze hebben gekregen. Ten minste, dat doe ik!
Ik vraag: Hoe was dit gesprek voor jou? Waar heb je wat aan gehad? Welke onderwerpen ga je speciaal nog verder over na denken?

Welke vragen stel jij?

Je kunt natuurlijk ook vragen naar wat ze níet goed vonden, waarom niet en hoe ze het wel willen. Dat was een goeie tip.
Hartelijke groet, Annette

Ine Van Hofstraeten
9 years ago

Wat ik extra doe om de loyaliteit van mijn klanten te ontwikkelen is ALTIJD een oplossing bieden, zelfs als ik geen oplossing heb. Desnoods stuur ik hen door naar de concurrent… als ze maar geholpen worden.

Mocht iemand meer willen lezen hoe je dat doet.. heb daar een tip van gemaakt via de website. topverkopertips.be/twee-oplossingen-als-je-zelf-geen-oplossing-hebt-voor-zijn-probleem/

Marielle Meijer
9 years ago

Dit is echt zo waar, ik kan niet anders dan dit beamen. En het is zo ongelofelijk belangrijk merk ik. Ik ben een paar maanden geleden gestart met Gezond Dineren en heb nu een paar vaste klanten. Ik help deze klanten iedere week met de maaltijden die ik hen lever. Deze klanten leveren mij nu wekelijks een continue omzet. Ik ben hier zelf heel gelukkig mee en mijn klanten ook. Ik heb wekelijks contact met hen, ze houden me goed op de hoogte, ik krijg hele waardevolle feedback van hen, ze zijn heel blij met mijn hulp en helemaal gelukkig als ze wat extra’s krijgen. En… ze zijn echt mijn belangrijkste ambassadeurs. Voor mij zijn dit echt de klanten waar ik het meest in wil investeren, in tijd en geld.

Karen van den Brink
9 years ago

Altijd goed om de dinsdagochtendblog te lezen.
Bij mij gaat 80/20% echter niet op. Klanten volgen een coachingstraject en op een gegeven moment ronden we dat af. Ik zou af en toe nog een inspiratiemail met mooie tekst kunnen sturen, maar ik hoop/verwacht niet dat ze opnieuw een traject gaan volgen. Dan doe ik iets niet goed.
Vraag wel om feedback, plaats dat ook op de site, stuur klanten ook de nieuwsbrief.
Ik moet echter wel veel energie stoppen in het steeds krijgen van nieuwe klanten. Hoe lang na afloop van een coachingstraject kun je klanten nog vragen “een goed woordje” voor je te doen?
Ook zit ik te worstelen met hoe vaak blog/nieuwsbrief te versturen. Kun je trouwens ook vrijblijvend (eenmalig)de nieuwsbrief sturen naar niet-abonnees. hiermee bedoel ik vrienden/bekenden uit mijn adressenbestand? Iemand hier ervaringen mee?

Tamara Maerschalck
9 years ago

Dag Karen,

Zelf heb ik onlangs een mail gestuurd naar iedereen in mijn persoonlijke mailaccount met als subject : “verzoek tot het bekend maken van …” En in de mail legde ik dan uit wat mijn nieuwe activiteiten zijn en dat ik hun hulp vraag om die bekend te maken. Uiteraard gaat niet iedereen daarop reageren en krijg je van een aantal mensen mogelijks ook de vraag om geschrapt te worden uit je gegevens, maar dat is niet erg. Dat zijn zowiezo toch mensen die nooit klant zullen worden. Ik heb wel een aantal positieve reacties gekregen van mensen die lieten weten dat ze het ook zullen doorsturen aan hun netwerk.

Succes

Renny Wiegerink
9 years ago

Hallo Karen,
Mijn eerste nieuwsbrief heb ik naar vrienden/bekenden gestuurd. In Mailchimp is een vak met een aan te passen tekst over ‘waarom krijgt u deze nieuwsbrief’. Daar kun je een mededeling plaatsen zoals ‘U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u in het recente verleden contact heeft gehad met [naam bedrijf]”.
Ik heb ook het verzoek gedaan de nieuwsbrief verder te verspreiden. Alleen positieve reacties op gehad.
Succes!

Cees Koot
Cees Koot
9 years ago

Als ik deze 7 tips lees, ben ik nu, mede dankzij Open Circles, op de goede weg. Met name door persoonlijk contact, service en het zoeken naar oplossingen voor klanten. Vanuit nature lever ik mijn klanten zo veel mogelijk toegevoegde waarde en help ik ze. Daar staat tegenover dat evalueren zeker nog beter en bewuster kan. Het concept voor een nieuwe eigentijdse website en nieuwsbrief, waarin ik o.a. iets weggeef, is inmiddels klaar. De creatie is in gang en medio volgende maand verwacht ik ‘life’ te kunnen gaan. Stap voor stap verbeteren, loyaliteit vergroten, ambassadeurs creeeren, een gezond bedrijf houden … Alles hangt met alles samen en dat is waarom ik me heb ingeschreven bij de Open Circles trainingssessies gedurende dit jaar.

Louise Lindeman
9 years ago

Weer eens goed om de commentaren te lezen en zelf weer even de puntjes op de i te zetten.
Wanneer er via een klant een nieuwe klant komt, krijgt de klant zijn eerstvolgende behandeling voor de helft van de prijs of een supplement ter waarde van een bepaald bedrag en de nieuwe klant krijgt 10% korting op de eerste behandeling.
Dit werkt wel goed en het geeft mijzelf ook een goed gevoel om dit te doen.
Verder wil ik nog iets bedenken voor een gratis introductie behandeling maar weet nog niet helemaal hoe ik dat ga doen. Heeft iemand een idee?

Tamara Maerschalck
9 years ago

Dag Louise,

Ik vind dat jij al leuke geschenken aanbied. Misschien kan ik ook beter op die manier gaan werken. Mijn coachees hun sessie aan halve prijs geven als ze een nieuwe klant aanbrengen. Ik ga dat eens proberen. bedankt.

Mariska van Gennep
9 years ago

Hoi Louise,

Je hebt het over een beloningssysteem dat trouwe klanten krijgen als ze een nieuwe klant aanbrengen, dan 10% korting voor de nieuwe klant. Tot zover kan ik je volgen. Maar je wilt ook een gratis introductie behandeling doen. Wat voor soort behandeling biedt je aan? Stel dat je gezichtsbehandelingen doet: kun je dan als introductie gratis wenkbrauwen epileren aanbieden? Of als je behandeling uit praatsessies bestaat, kun je dan het eerste half uur gratis aanbieden? Kortom: soms kun je met iets meer gegevens, meer uit je vraag halen.
lieve groet, Mariska

Ine Van Hofstraeten
9 years ago

Hoi Louise,

Ik las dat je behandelingen deed… Wat je misschien zou kunnen doen is bijvoorbeeld het volgende:
als een volledige behandeling een uur duurt, kan je misschien een verkorte versie aanbieden van bv: 15-20 minuten (gratis)?

Ik heb dit op deze manier twee keer zelf meegemaakt/aangeboden gekregen…

1x massage voor 15 minuten in welness en gelijk een langere geboekt (bij het boeken van de gratis sessie, boden ze gelijk de mogelijkheid om voor een kleine meerprijs de volledige te krijgen)

1x coachingsessie rond voeding, kennismakingssessie voor een (bijna gratis) bedrag -> ook de Business Bootcamp is een heel klein bedrag (47€ dacht ik)…

Heel veel succes!
Ine

Monique Rijnen
9 years ago

Mooie tips. Het gros daarvan kan ik nog allemaal verbeteren en daarbij denk ik vooral aan communiceer regelmatig (ergens zit een hick-up tegen “nieuwsbrieven”, voelt dan alsof ik mijzelf opdring). En feedback vragen ben ik schoorvoetend mee begonnen. Dat vind ik spannend maar ik merk dat de communicatie meer transparant wordt en meer vervullend.
Mijn dienst vinden de meeste allemaal mooi en prachtig. En wat ik vooral geleerd heb de afgelopen jaren is dat mijzelf blijven het best werkt.

Hartelijke groet, Monique

Martine Verweij
7 years ago
Reply to  Monique Rijnen

Hoi Monique,

Vergeet het woord ‘nieuwsbrief’ en vervang het door ‘e-mail met gratis informatie’.

Ga op onderzoek uit en ontdek wat je doelgroep wilt weten. Als je ze dan deze informatie gratis geeft, dan geeft het voor jezelf ook voldoening. Geven is leuk!

Deze gratis informatie geef je in de vorm van een artikel op je blog. Verwijs ze vanuit de e-mail door naar dit artikel.

Succes!

Groetjes,
Martine

Lidy van Oord
9 years ago

Bedankt voor de tips! Zelf geef ik al jaren aan onze klanten een cadeaubox weg, een verhuisdoos vol met waardebonnen, praktische producten, bon voor boodschappen enz. allemaal bruikbaar wanneer je een andere woning hebt gekocht. De directe waarde is € 250,00. Verder ontvangen mijn klanten sinds anderhalf jaar een nieuwsbrief met informatie over wonen, maar ook de nieuwtjes over hypotheken, tuinen en beantwoord ik een vraag van de maand die veelal met juridische zaken te maken heeft. en nu ben ik bezig om blogs te schrijven. dit doe ik vanuit de Why gedachte. Waarom zou een klant bij ons komen? Wat is mijn toegevoegde waarde. Ik merk dat deze manier van schrijven leuk om te doen is. Maar ik ontvang graag tips. Nadat een woning verkocht of aangekocht is vraag is om een testimonial die dan op wieis de bestemakelaar.nl geplaatst wordt. Niet iedere klant wil dit doen helaas. Hoe kan ik mijn klanten hier toch toe bewegen.
alvast dank voor alle tips

Tamara Maerschalck
9 years ago
Reply to  Lidy van Oord

Wauw Lidy,

Een doos vol met waardebonnen, dat is geweldig. Zeker in jouw branche want daar lijkt klantenbinding me niet erg evident. Een huis koop je niet elke dag. Natuurlijk is het wel leuk om door te vertellen wat een fijne service ze gekregen hebben. Zulke makelaars ben ik in België nog niet tegengekomen! Misschien kan je in plaats van je geschenk zo maar weg te geven, het weggeven in ruil voor de testimonial. Ben jij tevreden over onze service? Wil jij voor ons een testimonial schrijven ? Als dank krijgt u van ons …. Ter waarde van …. Is dat een optie?

Annette van der Maarel
Reply to  Lidy van Oord

Beste Lidy,

Dat is zeer vrijgevig! Hoe kom je aan de producten? Ik ben counsellor/coach en bedenk me dat het ook best heel leuk zou zijn om iets fysieks weg te geven. Maar wat? Ik ben bezig met een online module (uit een onlinetraining waar ik ook mee bezig ben) als weggever als mensen zich gaan inschrijven op mijn nieuwe website (ik heb het druk, daar ben ik ook nog mee bezig!).

Hartelijke groet,
Annette

Esther Molenaar
9 years ago
Reply to  Lidy van Oord

Direct vragen om een testimonial vind ik ook enorm lastig.
Bij mijn laatste training heb ik het absoluut gedaan en daar kwamen waardevolle opmerkingen uit.

Eigenlijk hoef je je klanten maar twee vragen te stellen:
1. Welk cijfer, tussen de 1 en de 10, geeft u mijn dienstverlening?
2. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het cijfer een 10 wordt?

Niet meer en niet minder. Mijn ervaring is, dat tevreden klanten 10-en geven.

Het is nu eenmaal zo, misschien is dat wel typisch Nederlands, dat mensen graag kijken naar wat niet goed is gegaan. Daar kun jij je voordeel ook mee doen.
Het mooie van dit systeem is dat je de feedback kunt toepassen in je dienstverlening. Je kiest zelf hoe ver je daarin gaat, want er zijn grenzen. Toch?

Xavier Van den Camp
9 years ago

Ik moet nog leren om regelmatiger met mijn cliënten te communiceren. Na een therapeutisch traject zijn cliënten eerst een tijd bezig met het geleerde vorm te geven in hun leven. Ik heb dan mogelijk te snel de neiging hen met rust te willen laten en mezelf niet op te dringen. Ik kan hun echter vragen hun positieve ervaringen uit te dragen.
ik heb ondertussen wel geleerd extraatjes (in de vorm van kortingen voor cursussen) aan te bieden. Moet nog zien hoe dat uitpakt.
Mijn cliënten vinden mijn product al uitzonderlijk en geweldig, maar ik merk dat de meesten voor hun omgeving niet willen weten dat ze in therapie gegaan zijn. Daarom focus i me momenteel meer op het geven van cursussen. Daar praten mensen makkelijker over, terwijl ze ook hier wel therapeutische ervaringen opdoen.

Maaike Frankena
9 years ago

Hallo Xavier,
Ik bel sommige van mijn cliënten na, ook niet zo superdepuper om iedereen te vertellen dat ze in therapie zijn. Ik leer er erg veel van, ook hoe de behandelingen nawerken, kan de vervolgafspraken daar beter op afstemmen, en kan ze vaak even het inzicht meehelpen vorm te geven in de dingen van alledag.
Als feedback kreeg ik dat ze het enorm bijzonder, zorgzaam en fijn vonden. Ik doe het niet bij iedereen op een of andere manier, ik hou er wel van dat mensen op eigen benen blijven staan.
Misschien het proberen waard?

Tamara Maerschalck
9 years ago

Dag Xavier,

Cursussen gaan uitwerken is ook een idee waar ik al een tijdje mee speel. Want het is inderdaad een feit dat als een coachtraject afloopt, het ongeveer afgelopen is. En inderdaad, niet iedereen wil graag aan de buitenwereld vertellen dat hij een coach of therapeut heeft. Daarom was ik onlangs ook heel blij met mijn coachee die aan haar vriendinnen bijna trots had verkondigd : “ik heb een persoonlijke coach”. Waarop haar dan werd gevraagd of er iets mis was met haar. En daar heeft ze vrolijk op geantwoord “neen, er is niets mis met me. Er zijn gewoon een aantal punten waar ik verbetering wens en aangezien ik er zelf niet zo goed raad mee weet, heb ik een coach ingeschakeld”. Ik vond het wel een fijn compliment.

Stein van Broekhoven
9 years ago

waardevolle tips, dank jullie wel, maar wat als je klanten éénmalig iets van je kopen? Een App laat je meestal maar 1 keer maken. Wat kan ik doen aan upsell, klanten binding? Dank je wel vast voor je tips!!! Stein

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
9 years ago

Dear Stein (and Iris),

Having a one-product business is one of the wordt business models I know…

In the Master Entrepreneur training you learn that you need to have AT LEAST 3 products offerings for the same client.

If you deliver only one product, one time, per client – you always have to run after new clients – which are the hardest and the most ‘expensive’ to acquire.

Existing (happy) clients are easier and ‘cheaper’ to get to buy your other products.

My recommendation: brainstorm ideas for more products your existing app clients might be interested in (maybe before using your app, after using your app, complementing or enhancing your app, etc…)

Renny Wiegerink
9 years ago

Stel: ik heb een tas bij je gekocht. Zou ik het leuk vinden op de hoogte te blijven van nieuwe ontwerpen, aanbiedingen, accessoires in hetzelfde ontwerp (klein portemonneetje of zo). Niet voor mezelf, maar om cadeau te geven bijvoorbeeld. Of te delen met yogavriendinnen op mijn Facebookpagina.

Marjan Harmsma
Marjan Harmsma
9 years ago

Beste Iris,

Voor 1 blijvend product hoef je inderdaad niet nogmaals terug te komen, maar als het bevalt kan het misschien wel interesse opwekken voor andere gerelateerde producten. Zou je misschien wat uitbreidingen kunnen toevoegen, zoals bijvoorbeeld yoga cd’s/instructievideo’s, hulpmiddelen (banden) voor yoga, ontspannende (ayurvedische?) massage-olie (je hebt ze ook voor de diverse chakra’s), natuurlijke geurkaarsjes, bijzondere kruidenthee etc.?
Ik noem maar wat, maar ik denk dat je hier wat passende producten om heen kunt zetten waar mensen wel voor terug komen.

Hartelijke groeten en veel succes,
Marjan

George Begemann
9 years ago

Hi @Stein

Waarvoor heb je de App laten maken?
Is het jouw doel om deze App heel veel te verkopen?
Of is het een middel om aandacht te vestigen op wat je doet?

Elk van deze keuzes biedt je een mogelijk vervolg… geef een antwoord en ik ga door met reageren.

Groet, George Begemann

Maak werk van je dromen, het begint bij jezelf.

Marieke Smeding
9 years ago

Ik vind dit leuk om over na te denken. Veel punten pas ik al toe toe in mijn bedrijf. Het komt voor mij neer op vrienden maken en vrienden inspireren. Mijn klanten vinden het echt leuk als ik ze bel om even een praatje te maken, dat biedt echt meerwaarde.
Dus Mijn tip : Een gezellig contact kan iemands dag echt oppoetsen, onderschat niet wat jij die persoon als mens biedt. Maak contact vanuit je hart.

Ik pas alle tips toe, en ik focus nu vooral op het maken van een systeem waardoor ik regelmatig met ze kan praten.

mooi om te zien dat je echt bent, terwijl je voor een volle zaal staat.

Ingrid Langen
9 years ago

In contact blijven met mijn bestaande klanten: dat deed ik eigenlijk niet goed. Los van de ‘gewone’ email aan mijn lijst, stuur ik nu mijn ex-cursisten regelmatig een mail met tips. En langzaamaan krijg ik vragen voor een vervolg. En daar ben ik nu mee bezig. Maar ja, ook ik was altijd bezig met het werven van nieuwe klanten in plaats van het koesteren van de bestaande. Het is nooit te laat om dat aan te passen!

Merijn Kegel
9 years ago

Mooie tips.
Wat voor ons goed werkt: geef of vertel iets extra’s als je de klant belt of mailt. In ons geval bekijken we vaak voor- of tijdens een gesprek of e-mail even naar de (WordPress) website en zien dan altijd wel een kleine mogelijkheid voor verbetering.
Als ik handige tooltjes of tips tegenkom deel ik die ook altijd even binnen het bedrijf zodat iedere medewerker de tips weer met onze klanten kan delen. We krijgen vaak nog lang opmerkingen over hoe handig die tip dan was en het is zo weinig moeite. Elke keer dat ze de tool of tip gebruiken is er een kans dat ze even aan je denken, bijvoorbeeld als ze toevallig jouw dienst nodig hebben. Iedereen blij!

Josephine Wierdsma
9 years ago

Ik werk vooral met groepen van 5 tot 15 mensen. Zij waarderen
het sterk als ik hen met hun naam aanspreek, ook al zie ik ze maar 1 keer.
Bij de trainingen van Nisandeh ervaar ik zelf hoe plezierig dat overkomt. Ook hij besteedt daar aandacht aan.
Van hem heb ik geleerd, hoe belangrijk het is om terug kerende (optionele) klanten te laten merken dat je hen al een beetje kent en hoe je dat kunt doen, wanneer je met groepen werkt.

Daarnaast toon ik ook mijn kwetsbaarheid, wat volgens mij erg veel verbondenheid creeert, ook al doe ik het niet om die reden. Heb ik even een black-out benoem ik dat, maak ik een fout, herstel ik deze en biedt waar nodig mijn excuses, etc.

Ook vraag ik klanten altijd om hun mening over hetgeen ik hen geboden heb.

Ik denk dat in de open menselijkheid mijn kracht van verbondenheid zit.

Dave de Lange
9 years ago

Ik ervaar dat ook zo, Josephine.
Mensen hebben er waardering voor als je laat zien dat je een mens bent en ook fouten kunt maken. Zolang je hier maar voor uit komt en inderdaad bereid bent je fouten te herstellen.

Die kwestbaarheid waarderen mensen en het is zo veel gemakkelijker om jezelf te blijven.

Tamara Maerschalck
9 years ago
Reply to  Dave de Lange

Dag Dave,

Ja, authenticiteit vind ik ook cruciaal. We zijn tenslotte ook maar mensen en hoeven dus geen superwezens te zijn die perfect alles kunnen zonder fouten te maken. Soms weet ik het ook niet en dan durf ik dat ook aan te geven. Als er in een les een vraag komt waar ik geen antwoord op weet, dan lijkt het me beter te zeggen dat ik het wel zal opzoeken tegen volgende keer dan iets te moeten gaan uitvinden wat niet klopt. Gewoon mezelf mogen zijn en dat betekent dus inderdaad ook kwetsbaar zijn. Soms vind ik het wel een beetje eng maar ik kan niet anders. Het zou teveel inspanning vragen om te moeten gaan doen alsof.

Annette van der Maarel

Beste Josephine,

Knap vind ik dat met namen onthouden – ik heb die gave niet van nature, maar vind ook dat het heel fijn is als iemand mijn naam nog weet! Dus heb ik de volgende tip voor mensen zoals ik: Je kunt heel simpel namen opschrijven met ezelsbruggetjes erbij (of je zoekt ze nog eens op op facebook of zo) om te onthouden welk gezicht bij welke naam hoorde!

Hartelijke groet, Annette

Bene Bailleul
8 years ago

Dankjewel Annette voor de tip rond de ezelsbruggetjes ivm namen onthouden.

Wat ik ook nog doe, is zo snel mogelijk de naam van de ander zelf uitspreken in het gesprek. Zo integreer ik jouw naam Annette in mijn gesprek en wordt er ook een geestelijke verbinding gemaakt tussen het gesprek en jou, Annette. Bijkomend maak je in het gesprek ook een nog grotere verbinding met de andere persoon en krijgt hij/zij ook nog meer waardering en (h)erkenning.

Hoe werk dit ook voor jou, Annette ? 😉

Josephine Wierdsma
8 years ago

Hoi Annette,

Ik heb ook geen gave om namen goed te onthouden.
Wat ik wel heb, is de beslissing genomen om er tijd en energie in te stoppen.
Het voelt alsof je echter met die zin een compliment wil geven. Dank je wel daarvoor.

Jou tips werken voor mij ook.
Wat ik ook doe: Gebruik de kleine momenten dat je even 10 sec. niet hoeft te luisteren, te vertellen enz, om de nieuwe namen langs te gaan in je brein.
Ook achteraf kun je daar de tijd voor nemen of vooraf aan een vervolg-ontmoeting:
NEEM EEN NAAM EN ZOEK IN JE BREIN HET GEZICHT ER BIJ, en omgekeerd.
Ook goed te doen als je aan het reizen bent.

Gewoon trainen dus.

Yvette Scheltema
9 years ago

Wij opereren internationaal en exporteren onze innovatieve papierproducten naar 10 landen. Ik merk dat contact via e-mail handig is, maar dat daar weinig respons op komt; mensen zijn druk en lezen niet goed. Ookal zijn onze e-mails kort en bondig en maken we regelmatig een visuele nieuwsbrief.

Dus: we gaan daarom meer telefoneren / skypen. Hoop dat dat beter werkt.

Marloes van der Kamp
9 years ago

Mooie lijst :). Ik heb veel mensen die terugkomen bij mijn trainingen, en ik pas ook veel van de tips al toe.

Een nieuwe tip: vraag bestaande klanten wat ze van je product vinden, cijfer 1 – 10;’dan kun je in de loop van de tijd vergelijken of je beter wordt. En ik vraag ze ook of ze tips hebben voor verbetering, zodat ik weet wat ik kan verbeteren.

Wat ik nog kan verbeteren is het regelmatig met (potentiele) klanten praten: ik heb net mijn eerste blog gemaakt met de vraag wat mensen willen leren of weten over voluit kunnen leven vanuit innerlijke rust. Als je een aanvulling hebt, dan hoor ik het graag natuurlijk :).

En opbellen wanneer klanten annuleren of na eerste aanvraag toch niet komen vind ik nog moeilijk, maar ik neem me voor om dat gelijk bij de eerstvolgende te doen.

Caroline Hoogerwerf
9 years ago

He Marloes,

Dat doe ik ook. Ik krijg hoge cijfers voor mijn massages (8 en 9). en als ik dan naar verbeterpunten vraag, dan geven ze eigenlijk aan dat ze geen tien willen geven omdat ze vinden dat er altijd nog wel iets verbetert zou kunnen worden. Maar het benoemen kunnen ze helaas niet meer. Wie weet komt dat wel weer.
Ze beginnen er langzaam aan gewend te raken dat ze die vraag krijgen.

Ik bel mensen ook op als ze annuleren of als ze niet zijn komen opdagen (gelukkig heel zelden). Vind ik ook eigenlijk heel normaal. En meestal is er iets aan de hand. Dus dan vinden ze het ook lief dat ik bel.

Toen ik alleen nog sensi-therapie deed belde ik elke week een klant. Gewoon uit interesse (hoe is het nu met u etc). Dan deed ik met opzet geen nieuwe aanbieding, maar je bent toch weer bij hen in gedachten. Op dit moment merk ik dat ik er geen tijd meer voor heb, maar dat wil ik toch graag weer oppakken.

groeten van Caroline

Frank Janssen
9 years ago

@Marloes,

Wat een goed voornemen om de klanten op te bellen als ze annuleren.

Het is misschien een beetje eng, maar je bereikt er een hoop mee.

Rob Stalenhoef
9 years ago

Een aantal zaken pas ik al toe binnen mijn bedrijf. Ik vind het leuk mijn mensen te kunnen verrassen met kleine presentjes. Wordt enorm gewaardeerd.

De afgelopen weken naar de Business Bootcamp ben ik meer info gaan vragen aan mijn klanten, ook aan de mensen die niet gestart zijn.

Ik ben nu voorbereidingen aan het treffen voor de nieuwsbrief en de Blog. Ik ben overtuigt van de kracht van deze instrumenten en kan dan ook niet wachten op de Blogging Master Class

Ron Scheerder
9 years ago
Reply to  Rob Stalenhoef

Rob,

Ik zou niet wachten tot de blogging master class. Zo snel mogelijk starten met de blog is mijn advies. . Op de Open Circles blog staan voldoende blogging tips om te starten.

Dus GO for it!

John Welzen
9 years ago

Wij vinden klanten service van het allergrootste belang en gebruiken ons eigen video conference product om met onze klanten te communiceren. Veel vragen en nog eens vragen vind ik belangrijk. Maar ook VRIENDELIJKHEID is van het grootste belang.

Een klant is nooit lastig en bij belt niet voor niets. Gééf klanten ook extra”s en betrek ze bij nieuwe producten om deze gratis te testen en commentaar te geven. Nodig ze uit om kritisch te zijn!

John Welzen
CEO
4Webcom

Paula Aalders
9 years ago

Ik ben nu door middel van blogs te laten zien aan mensen op het web onder andere wat ik te bieden heb en zo mensen naar me toe aan het trekken want ik heb nog geen klant gehad. Dus ik kan het bovenstaande nog niet toepassen, maar ik heb er wel wat van geleerd.

Winny te Kloese
9 years ago

Mooie tips weer. En leuk om alle commentaren te lezen.

Ook ik ben begonnen met een blog. Om de dinsdag geef ik tips en deel ik mijn kennis op gebied van ontwikkelen van educatieve projecten in het onderwijs en (culturele) organisaties. Wat bleek: mensen reageren, mensen wisten niet eens goed wat ik allemaal deed (ook al beschouwde ik ze als klanten!), mensen willen deze info!

Voor mij is gaandeweg dus helder geworden dat het hebben van contact met (potentiële) klanten op regelmatige basis van belang is. Essentieel daarvoor is dat je een optimaal werkend adressenbestand hebt. Ik kwam er tot mijn grote schande achter dat ik dat jaren niet echt had bijgehouden. Nu kost het me al weken om alles op orde te krijgen.

Met het aanleggen en verbeteren van dit systeem is het ook fijn om te kunnen zien wanneer je met wie hebt gesproken. Op die manier is de drempel om iemand te bellen, ergens langs te gaan of een presentje te sturen wat lager. Het is niet echt ‘mn ding’ om zo maar te gaan bellen met klanten, ex-klanten of mogelijke klanten. Zo’n systeem helpt wel. Je bouwt zo wat makkelijker een relatie op.

Want ja, daar gaat het wel echt om: het opbouwen van een relatie met je klanten die het jou gunnen te groeien.

Annet Scholte Albers
9 years ago

Zeer waardevolle tips.

Ik onderhoud de contacten door gestructureerd een keer in de zoveel tijd telefonisch contact te hebben of af en toe eens langs te gaan.

Wij mij aanspreekt en wat mijn triggert zijn twee dingen….

1. Waardevolle informatie sturen via blog. Dus daar ben ik nu heel hard mee bezig om dit in gang te zetten. Het staat in de steigers..

2. Af en toe eens wat extra’s geven. Ik heb hier al veel over nagedacht en denk dan aan ‘gratis’ workshops of thema avonden. Dit punt blijf ik lastig vinden….

Misschien heeft iemand een idee voor een bedrijfspsycholoog.
Gr. Annet

Marianne Valk
Marianne Valk
9 years ago

Wat ik al wel doe sinds kort is een nieuwsbrief sturen. Wat mij opvalt is dat er toch veel nieuwsbrieven in de spam terechtkomen (ik stuur ze via mailchimp). Nu hoor ik dat het beter is, ze in pakketjes van maximaal 10 te versturen, om te voorkomen dat ze als spam gezien worden. Iemand ervaring daarmee? Want in vind jammer dat een groot deel niet aankomt. Graag tips hierover.

Annette van der Maarel

Waardevolle tips! Mijn aandacht valt speciaal op het aanbieden van oplossingen. Ik ben een workshop Relaxte ouders aan het ontwikkelen als familycounsellor. Nu voel ik me aangemoedigd en geïnspireerd om het verhaal wat ik wil gaan presenteren in blog en nieuwsbrief beter te formuleren. En dus te focussen op OPLOSSINGEN. Wat bied ik mijn cliënten?
Hoe doe jij dat als je teksten schrijft en die oplossing wil aanreiken? Tips? Ik hoor het graag! Hartelijke groet, Annette

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago

Hoi Annette,

Ik denk dat je het al doet, nl.: “een workshop ‘relaxte ouders’ voor familiebemiddeling.”

Het kunnen ontspannen van de ouders is volgens mij al een van de overkoepelende kerndoelen in jouw vakgebied. De ouders zoeken een oplossing voor stress, onzekerheid, te weinig tijd, spanningen & ruzies, financiële moeilijkheden, teveel invloeden van buitenaf, enz. Of omgekeerd gezien zijn mensen op zoek naar vertrouwen in zichzelf en hun manier van opvoeding, tijd voor zichzelf, oog blijven hebben voor een goede relatie bij spanningen, omgaan met angst voor verlating, enz. Het kan ook van de kinderen komen, die willen dat hun ouders/familie gelukkig is, die fier willen kunnen zijn op hun ouders, enz.

Je kan het ook rechtuit vragen aan jouw doelgroep waar ze naar op zoek zijn. Dan kan je daar gericht diensten voor ontwikkelen.

Als je praktische ideeën zoekt, dan komen deze ideeën in me op:
* tips voor meer ontspannen opvoeden in een e-boek of video; (of andere tips die bijdragen tot een beter functionerend en meer gelukkig gezin)
* een blogartikel over jouw thema;
* je zou een relevant gezelschapsspel kunnen ontwikkelen,
* of een soort mooi kaartenspel met bruikbare tips;
* of een artikel over goede ervaringen van andere gezinnen die een probleem overwonnen,
* een online of real-life steungroep voor ouders of voor kinderen op poten zetten.
* met kinderen zou ik creatieve dingen proberen
* je kan naar forums gaan waar mensen schrijven over gezinsproblemen of opvoedingsproblemen

Waar het hem volgens mij vooral om draait is dat je gericht bent op wat jouw doelgroep naar op zoek is en daar dan jouw diensten naar ontwikkeld, en het lijkt mij dat je met jouw training voor relaxte ouders, al goed in die richting gaat. Of misschien heb ik jouw vraag niet zo goed begrepen.

Warme groet,

Jan Wielinga
9 years ago

De relatie met de klant, dat is waar het om draait, hoe kan ik haar/hem helpen. De verkoop van het product komt daarna wel. Met het leggen van nieuwe contacten focus ik me ook nog te veel op het verkopen van het product. Ik ga nu minder nadruk leggen op het “verkopen” en me meer toeleggen op het “helpen”. Doet me toch weer denken aan de veelzeggende uitspraak van Nisandeh: “It is not about you, it is all about them”.

Martine Verweij
7 years ago

De meeste van deze tips ben ik aan het implementeren. Het idee voor het versturen van een kerstkaart is leuk. Dat ga ik dit jaar doen. En natuurlijk een handgeschreven kerstkaart met misschien zaadjes van een plant, die je met kerst kan zaaien.

Mijn klanten extraatjes geven vind ik ook leuk. Deelnemers van de kruidenwandelingen krijgen regelmatig aan het einde van de wandeling een presentje. Spaarpunten vind ik ook een leuk idee. Nederlanders zijn wel van de spaarpunten ;).

Saskia Frankena
9 years ago

Ik merk dat ik dit als techneut nog wel eens lastig vind om te communiceren wat de oplossing is. Maar vorige week werden wij er door een verkoper nog eens duidelijk op gewezen. Na ons (in onze ogen zeer terughoudende verhaal) over onze fantastische WordPress oplossingen zei hij: daar zijn mijn klanten helemaal niet in geïnteresseerd.

Wij bieden ook oplossingen, daar ben ik zeker van. Onze hosting bijvoorbeeld is ontstaan juist vanuit het zoeken naar een oplossing voor het updaten. En het over een hobbel heen komen als je aan een website wilt beginnen, zelf.

Toch doen we ook wel iets goed. Wij hebben wat we, zeer vereerd, raving fans noemen. En steeds nieuwe klanten ook.

Maar goed, dat verhaal van het “waar betalen klanten voor”…Ik ga het nu maar gewoon vragen. Waar zou jij voor betalen als je bij ons kwam voor een website? Of hosting? Of hulp bij het zelf doen? Wat triggert jou dan? Hier kan ik nog best wat hulp bij gebruiken…

Maureen Mulder
9 years ago

Hoi Saskia,

Misschien een goed idee om die vragen aan jouw klanten te stellen via een survey / mini-enquete?

Ik merk dat ik er nu heel anders insta als een paar jaar terug. Toen wilde ik zoveel mogelijk zelf (kunnen) doen. In het kader van..ik start net, dus uitgaven zo klein mogelijk houden. Nadeel is dat dat ten koste van je tijd gaat.
Nu waardeer ik “tijd” veel meer, en kan en wil ik eerder zaken uitbesteden die ik zelf niet leuk vind of te weinig tijd voor heb.

Wellicht dat dit ook voor je klanten geldt. Andere ondernemersfase, is andere vraag dienstverlening.

Hartelijke groet,

Maureen

Leonie Bruning
9 years ago

Een van de belangrijkste dingen in de contacten naar je bestaande en potentiële klanten toe is:
doen wat je belooft.

Zelf merk ik als klant van anderen nog te vaak dat je niet teruggebeld wordt, je mail niet beantwoord wordt, er niet goed geluisterd wordt, documentatie niet gestuurd wordt enz.
Daardoor voel je je als klant niet serieus genomen en zul je niet lang klant blijven.

Dit zal ik dus ook altijd proberen te vermijden bij mijn eigen klanten.
Het wordt ook heel erg gewaardeerd als je nog precies weet wat je de vorige keer met hen besproken hebt.
Daarvoor heb ik een simpel systeem opgezet, zodat ik ook na jaren nog direct kan zien wat deze klant belangrijk vindt.

Mariska van Gennep
9 years ago
Reply to  Leonie Bruning

Hoi Leonie,

Je geeft aan dat je een simpel systeem opgezet hebt, om ook na jaren te zien wat je met klanten besproken hebt. Wil je dit delen, zodat meer ondernemers er baat bij kunnen hebben?

lieve groet, Mariska

Josephine Wierdsma
9 years ago
Reply to  Leonie Bruning

Ha Leonie,

Ik deel je mening hoe belangrijk dat is.
Nu heb je mij nieuwsgierig gemaakt met je systeem.

Ik maak notities van persoonlijke wensen/verhalen en heb een periode planning om de zaken, welke ik direct in een actie van mijn kant kan vertalen, in te noteren.
Echter dat kan vast nog beter/effectiever.

Wil je jou systeem misschien (een stukje) delen?

Met een hoge-noorden-zon-groet (wij vandaag waarschijnlijk als enige in heel NL!)

Tamara Maerschalck
9 years ago
Reply to  Leonie Bruning

Dag Leonie,

Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Ik erger me soms vreselijk aan de “onbestaande” dienst na verkoop. Als je vragen hebt om iets te bestellen, dan zijn ze er als de kippen bij om je van alle mogelijke uitleg te dienen maar als je na aankoop van iets ontevreden bent, dan mag je uren naar muziek luisteren op de wachtlijn, waar je ook nog eens voor betaalt.

En ik merk dat op veel plaatsen. En toch blijf ik daar verbaasd dat ook zij toch klanten blijven hebben.

Emily NIjhuis
Emily NIjhuis
9 years ago

Ik denk ook dat investeren in de relatie heel belangrijk is. Ik vraag mijn cliënten altijd om nog eens te mailen na een sessie, of wanneer ze ziek zijn of om een andere (bijv. financiële) reden even niet kunnen komen. Daar reageer ik altijd op én voor die reactie neem ik de tijd: die is persoonlijk, nooit standaard en altijd inhoudelijk. Ik merk dat mijn cliënten dat enorm waarderen.
Waar ik nog kan leren in deze is: relateren via de social media. Bloggen, FB-en, twitteren…. ik moet mijzelf er met de haren bijslepen en YES! dat doe ik dan ook 🙂

Leni Minderhoud
9 years ago

Ex klanten komen niet vaak terug omdat ze een coachtraject hebben gehad met resultaat. Ze zijn wel mijn beste ambassadeurs dus ik vraag ze om feedback, een aanbeveling op LinkedIn of website en geef kaartjes mee. Tijdens de laatste sessie geef k de laatste tijd een heel klein, mooi leren opschrijfboekje mee, met 1 blaadje. Dat is een presentje die ik van een andere Open circles student heb afgenomen. Op dat blaadje schrijven ze in een paar woorden wat het coach traject heeft betekent, wat het opleverde. Vinden ze heel verrassend en als ze het weer ergens thuis tegenkomen, kunnen ze het nog eens opfrissen en aan mij denken.

Verder lever ik optimale waarde en kwaliteit tijdens de trajecten. Dat is mijn allerbelangrijkste tool. En ik ga uitstekend voorbereid een intake sessie in. Hierdoor gaan bijna alle klanten door waardoor mijn doorverwijzers ook blij zijn, en weer opnieuw doorverwijzen.

Aan regelmatig blogging en nieuws uitsturen moet ik nog het nodige doen. Staat op de lijst…..

Ik contact zo nu en dan een ex klant, hoe het gaat, of naar aanleiding van een update die ik zie op bijv LI. Zo blijf ik in de picture en dat levert ook doorverwijzing op.

Verder bied ik resultaat en als dat er nog niet is na een aantal afgesproken coachsessies of periode, ga ik door met de klant totdat die tevreden het afsluit.

Mariska van Gennep
9 years ago

Hoi Leni,

Je presentje vind ik een enig idee! Wat ik me afvroeg bij je laatste regel is: je gaat door totdat je cliënt het traject tevreden afsluit, ook al is het na het aantal afgesproken sessies. Hoe lang doe je dat? Ga je dan zelf niet aan jezelf voorbij? In mijn ogen is er ergens een grens, heb je die ook?

lieve groet, Mariska

Linda Hens
Linda Hens
9 years ago

Leuk dat je deze punten zo duidelijk in een post zet. Ze zijn stuk voor stuk enorm belangrijk. Vooral nummer 5 valt me extra op. Vreselijk als er teveel technologie is en weinig zichtbaar is van een authentieke persoon die er achter zit. Zeker in mijn vakgebied zie ik dat vaak gebeuren, wat het voor sommige mensen ook moeilijker maakt om hulp te vragen. Zorg dat je heel duidelijk in “gewone mensentaal” uitlegt wat je exact voor hen kan betekenen. Ik vind het ook heel belangrijk om af te stappen van het traditionele. Doe meer dan enkel datgene van wat van je verwacht wordt. Als iedereen hetzelfde doet, is er iets mis. Stand out!
Groeten, Linda

Jeanne van Rijs
9 years ago

Het goede contact en servicegerichtheid staat al jaren hoog in mijn vaandel en ik geloof absoluut in het persoonlijk contact met je klant, de manier waarop je je gedraagt naar hem of haar toe en het vertrouuen en de integriteit die je uitstraalt. Dit is de beste reclame!
Wel merk ik dat ik het nog meer gebruiken kan om de tevredenheid van de klant goed in te zetten om mijn aantal opdrachtgevers te vergroten. B.v. door ze als ‘ambassadeurs’ voor mijn bedrijf te laten optreden via o.a. facebook.

Nicky Koopmans
9 years ago

Van de week had ik een discussie met vrienden over klanten waarin al deze loyaliteits-punten naar voren kwamen. De conclusie die wij moesten trekken is: “Je haalt je cliënten te voet binnen, maar als je niet oppast rijden ze te paard weer weg.”

Het is dus zaak , om in ieder geval een aantal van bovengenoemde punten toe te passen.

Maaike Frankena
9 years ago
Reply to  Nicky Koopmans

Hoi Nicky,

Zo waar, kwamen jullie ook op een paar goede loyaliteitsbinders naar je huidige klanten uit? Ben benieuwd

Gabriëlle Nijhuis
9 years ago

Hallo Annette en Anita,
Dankjewel voor jullie reactie.
Annette, ik vraag ook altijd wel wat de sessies mijn client hebben gebracht, om de waarde te verankeren.
Ook altijd wel een vraag over hoe ze in de nabije toekomst dat stukje zelfzorg specifiek vorm gaan geven.
Anita, ja, dat is inderdaad een goed idee: om een week na de laatste sessie nog even te bellen en dan wat gerichte vragen t.a.v. de ervaringen.
Misschien ook een idee om bij laatste sessie direct een bonus toe te zeggen wanneer ze na verloop van tijd weer voor tenminste 3 a 5 sessies afspreken….?? `bijv de eerste sessie met 50 % korting?
Of bij boeken en betalen van 5 sessies van 75 min., dan 5 sessies van 90 min. geven…?
(in de praktijk komt het toch a vaak voor dat die 75 min. eerder 90 min. worden…)
Blogblogblog….hangt nog als een blog aan m’n been…merk ik….
heb nog eerst werk te doen om doelgroep te definiëren.
En dat ervaar ik pas echt als struikelblog….

Ron Scheerder
9 years ago

Het is inderdaad zo dat goede resultaten, goede klantenservice en een oprechte relatie essentieel is voor de groei van je business. Alle klanten (ook de ‘exen’) krijgen wekelijks een mail met een link naar de blog en evt andere aanbiedingen.
De informatie vind men erg waardevol. Veel klanten hebben een aparte folder waar ze de mails in bewaren. Sommigen printen elke blog uit en stoppen het in een map. Ook de feedback die we krijgen geeft duidelijk aan dat de blog waardevol is voor iedereen.

Ook de kracht van goede service is uitermate belangrijk. Ik heb wel eens een vervolgsessie bij een klant thuis gegeven omdat ze op dat moment niet goed kon lopen. Dit werd zeer gewaardeerd.

Klanten die alsnog een training annuleren worden altijd gebeld om te vragen wat de reden is. Op die manier kunnen we onze diensten verbeteren.

We vragen ook altijd of men mensen in de omgeving kent voor wie onze diensten ook interessant kunnen zijn. En als laatste vragen we of de klanten bereid zijn een aanbeveling te geven op de website.

Bart Jansen
9 years ago

Momenteel ben ik bezig met ontwikkelen van een tool(kit) waarmee ondernemers (zzp en mkb) eenvoudig de functionaliteit van hun logo of huisstijl kunnen toetsen. Deze kit wil ik t.z.t. gratis beschikbaar stellen. Ik hoop hiermee op een laagdrempelige en niet geforceerde manier een stukje van mijn vakkennis en professionaliteit over te brengen aan (potentiële) klanten.

Dave de Lange
9 years ago
Reply to  Bart Jansen

Dat gaat zeker lukken, Bart!
Mensen zijn nog steeds verbaasd als je iets gratis aanbiedt en dit aanbod hun verwachtingen overtreft. Zorg daar dus voor.
En pas op met t.z.t.: voordat je het weet, duurt dit wel héél erg lang.
Dus zet een datum voor jezelf WANNEER je dit af hebt!

Succes!

Tamara Maerschalck
9 years ago
Reply to  Bart Jansen

Dag Bart,

Ik ken helemaal niets af van jouw business en het lijkt mij alleszins niet evident om voor zoiets een gratis product te bedenken. Maar jij bent er blijkbaar wel in geslaagd. Zelf zit ik nog te zoeken naar wat ik mijn cliënten die yogales volgen, gratis zou kunnen aanbieden. Momenteel is er een gratis proefles, maar ik zou liever via de website al iets gratis aanbieden, waardoor ze wel rechtstreeks naar de gewone lessen komen. Alleen heb ik daar niet onmiddellijk een goed idee. Als er suggesties zijn, hoor ik het graag. Bedankt.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago

Hoi Tamara,
Nog een idee waar ik aan denk:

Waarom bied je de mensen geen online yoga lessen aan? Daar zijn tegenwoordig veel tools voor. Niet als geschenk bedoel ik deze keer, maar als een normaal deel van je aanbod.

Ik weet niet of dit jou iets zegt, maar ik denk dat het wel handig kan zijn dat mensen dan niet door het verkeer moeten, bijvoorbeeld mensen met een druk agenda.

Groet,

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago

Hoi Tamara,

Je zocht wat tips voor een gratis geschenk bij yoga lessen:

Hier zijn wat ideeën:

– een e-book met tips of een stappenplan hoe mensen minder stress in hun leven kunnen krijgen – je kan dit onderwerp bestuderen via uitgebreide informatie op internet : is wat werk, maar kan je daarna nog lang gebruiken
– een audio tape of video, waarbij je mensen begeleid gedurende een 10-minuten durende yoga oefening of visualisatie oefening
– een ontspannende audio tape
– een gratis CD opsturen met rustgevende muziek – een online steungroep voor mensen die thuis willen mediteren en daar de discipline niet voor kunnen opbrengen / ook om te leren ontstressen – je kan er regelmatig spreuken op posten die gaan over ontstressen – mindfulness
– via post een kalender met spirituele spreuken die passen bij yoga
– via post een klein kaartenspel met opwekkende of rustgevende spreuken
– een e-boek over de theorie van yoga als dat relevant is
– indien jouw yoga aansluit bij een bepaalde filosofie, vb: buddhisme: een buddhistische gezegende sjaal opsturen of een geluksbrenger die aansluit bij jouw filosofie…

Zie maar wat je kan gebruiken en ik hoor het graag als er iets behulpzaam voor je was!

Heb jij ideeën voor geschenken voor mijn praktijk? Ik ga starten als massagetherapeute.

Groeten,

Suzanne Wartenbergh
9 years ago

De meeste van deze punten pas ik toe waar ik kan. Maar goed om ze weer even op een rijtje te hebben 🙂 Dank daarvoor!

Ik kan wel nog meer aandacht besteden aan mijn exen en ik ben druk bezig met ontdekken wat mijn product remarkable maakt. Daar ga ik vast tijdens de Master Entrepreneur meer over leren!

Sin Declerc
9 years ago

Door te vragen kom je te weten waar je klanten of prospecten op zitten te wachten. En dat is niet noodzakelijk wat jij aanbiedt. Door feedback te vragen zorg je er bovendien voor dat een prospect ee prospect blijft, ook al hebben ze nu nog geen nood aan je dienst. Ik vraag daarom ook feedback aan prospecten die afhaken in de laatste rechte lijn. Doorgaans zijn ze een jaar later wel zo ver om op een aanbod in te gaan dat bij hun noden aansluit.

Francois van Lersel
9 years ago

Klant contact is belangrijker dan ooit. In het verleden en nu besteed ik daar erg veel aandacht aan. Ik besteed daar aandacht aan door hen te bezoeken en er ook de tijd voor te nemen. Producten die via de webshop verkocht worden, daarvan wordt bijgehouden naar wie de spullen gaan en na 6 weken bellen we hoe de producten bevallen. Dit wordt erg op prijs gesteld . Tevens kun je dan vragen of zij ook nog iemand weten voor je product.

Hanneke Janzen
9 years ago

Vorige week ging ik weer eens langs bij een trouwe relatie. Te laat bedacht ik me dat ik een bos tulpen had moeten regelen. Ik heb er nog steeds een rottig gevoel over. Ik ben creatief en attent genoeg om het alsnog op te lossen gelukkig. Dit was wel een belangrijke leerervaring.

Josephine Wierdsma
9 years ago
Reply to  Hanneke Janzen

Hoi Hanneke,

Geweldige suggestie, die bos tulpen meenemen!
Een gouden idee en zo heerlijk simpel.
Ik wordt er zelf nu al blij van.

Ik heb voor het kunnen leveren van 1 project, steeds te maken met 3 groepen klanten en dat vind ik soms knap lastig.
Juist voor de 2 klant-groepen die feitelijk niet de ontvangers van de dienst zijn, merkte ik dat ik weinig inspiratie had. Opgelost… dank je wel…

Tamara Maerschalck
9 years ago
Reply to  Hanneke Janzen

Dag Hanneke,

Bloemen zijn inderdaad ook altijd een leuke attentie. Mijn passieve inkomen bestaat uit huurinkomsten en ik vind het fijn om huurders die correct betalen mijn appreciatie te tonen. Dit doe ik dan door een boeket bloemen of lekkere Belgische pralines. En dat wordt gewaardeerd.

Bene Bailleul
9 years ago

Waouw Nisandeh, schitterende tips: praktische en direct toepasbaar.
Dank ook aan iedereen voor jullie waardevolle informaties, heel leerrijk.

Wat doe ik al? en hoe doe ik dit?
– dienst leveren met waarde, plezier en steun: leiderschapstrainingen zo dicht mogelijk bij de realiteit van de deelnemers, zodat ze zo snel mogelijk betere resultaten kunnen boeken
– klantenservice zonder zorgen of klachten: door duidelijk te communiceren wat we wel doen en wat we niet doen, en wie wat gaat doen (bv uitvoering voor ons, administratie en logistiek door de klant)
– gemakkelijk persoonlijk contact: persoonlijke email en persoonlijk telefoonnummer (ook voor de deelnemers, voor vragen maar ook indien ze te laat zullen zijn)
– oplossingen bieden aan de problemen, vragen en uitdagingen van de klant: waar lopen jullie als bedrijf tegen aan? wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor dit jaar, voor de komende jaren?

wat ga ik doen om loyalere klanten te krijgen?
– regelmatiger praten met mijn klanten
– aanbieden van extraatjes
– leer van je ex-en

hoe zou ik dit kunnen doen?
alvast bedankt om jouw inzichten, ideeën, voorstellen te delen 😉

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago

Ik ben startende:

1: iets geweldig aanbieden – daar werk ik aan via studeren

2: blijven praten met mijn klanten: In de branche van gezondheid – ontspanning zou ik met een systeem van een vaste check up kunnen werken. Inderdaad wil ik nog iets zoeken voor een langer contact (gesprek), gepast voor mijn branche, misschien een blog, het zal zich nog ontwikkelen.

3: goede klantenservice: Ik doe dit van nature en ik krijg ook heel goede opmerkingen van klanten hierover.
Ik merk wel dat het veel gemakkelijker gaat wanneer het van twee kanten komt. – denk dat dit onder andere te maken heeft met het werken met de geschikte klanten

4: Bied iets extra: het kan bijv. een gezonde thee, e-book, mooie omgeving zijn, maar ik moet er nog iets heel passend en specifiek voor bedenken.

5: mezelf verschuilen achter whatever: Ik vind dit heel goed advies om mezelf eraan te herinneren dat ik niet verlegen moet zijn en zeker wel gewoon mezelf mag zijn & contact blijven maken met anderen.

6: Begrijp waar jouw klanten voor betalen: ik denk dat het inderdaad heel eenvoudig kan zijn. –

7: raad vragen aan jouw exen: dat vind ik zo’n goed advies! – ook voor het gewone dagelijkse leven 🙂 (zou het eens aan mijn echte exen ook moeten vragen 😉 – Ik zie feedback nu – ook als iets niet goed was – als iets positief en opbouwend, – aangezien ik wel weet dat de basis goed is – en durf het daardoor veel meer vragen. Ik word er sterker door.

Annette van der Maarel

Wie heeft een leuke tip?

Als je klaar bent met de sessies die ik geef als counsellor/coach aan stiefouders zodat zij een gelukkig, succesvol samengesteld gezin kunnen creëren – zou het heel leuk zijn om een fysiek ‘bewijs”, cadeautje of zoiets te krijgen, iets wat ze thuis kunnen zien en dan weer nadenken, oh ja, dit waren de inzichten die ik wel toepassen thuis. Iemand een idee?
Hartelijke groet, Annette van der Maarel

Renny Wiegerink
9 years ago

Bedankt voor dit blog; ik ga vanuit de blog per dag mijn bedrijf en werkwijze ‘doorlichten’ op één tip – zeven werkdagen lang. Ik help mensen een gezondheidsvraag, en zoek naar hoe ik de tips kan vertalen.

Meer een overdenking; zinnig om dat met meer mensen te delen en te doen.

1 “Zorg dat je klant je dienst geweldig vind”:

Dienst is mensen van hun (lichamelijke) klacht afhelpen? Kan, niet noodzakelijk alhoewel dat vaak wel de eerste vraag is van de client. In het eerste gesprek wordt de vraag opnieuw geformuleerd, meer naar de realiteit, wat is mogelijk haalbaar. Bijstellen dus, maar wel bij de originele vraag blijven.

Wat ik denk dat in de kern van de dienst heel belangrijk is.
De communicatie open houden over:
– de mogelijkheden en grenzen van de dienst (therapie),
– het belang van de eigen inspanning van de client (eigen bijdrage)
– bijstellen van de verwachtingen en wensen.

Verder zijn er natuurlijk allerlei praktische punten, dat zijn (of lijken?) meer vanzelfsprekendheden. Of niet?

Hoe doe jij dat, met een dienstverlenend bedrijf? Of, hoe kijk je daar tegenaan als je zelf een hulpvraag hebt?

Tamara Maerschalck
9 years ago

Dag Renny,

Dat vind ik wel een interessante tip, om de 7 tips van Nisandeh elk afzonderlijk eens goed door te lichten. Bedankt, daar ga ik ook gebruik van maken. Want sommige zijn bijna evident waar anderen toch wel de nodige aandacht vragen. Ik ga het iets meer tijd geven dan 7 dagen, maar ik vind het een goed idee om er bij stil te staan en hier af en toe mijn bevindingen te komen delen.