7 tips voor marketing met Facebook

38191 views | 186 reacties |
shares


Waarschuwing!

Dit artikel is NIET de Complete Gids voor alles over Social Media. Het is ook NIET de Complete Gids voor Alles wat Mogelijk is met Facebook.

In plaats van op te scheppen over alles wat ik weet over social media, zoals vele social media experts doen, wil ik je simpelweg een paar snelle Facebook strategieën geven die ons DAADWERKELIJK resultaten hebben gebracht.

Maar voordat we het gaan hebben over het versterken van jouw Facebook pagina marketingkracht, moeten we er eerst voor zorgen dat je een Facebook pagina hebt.

Als je al een Facebook pagina hebt, ga dan meteen door naar Facebook marketing tip #3, zo niet… lees dan gewoon verder…

Tip 1: Maak een Facebook pagina aan

Waarom een Facebook pagina aanmaken?
Omdat Facebook pagina’s speciaal zijn ontwikkeld voor ondernemers die hun prospects en klanten willen bereiken via Facebook.

Een Facebook pagina aanmaken is gratis en gemakkelijk.
Het is zichtbaar voor iedereen, biedt bezoekersstatistieken en bevordert betrokkenheid.

Ga naar https://www.facebook.com/pages/create.php om een Facebook pagina aan te maken: volg de simpele stappen op het scherm.

Tip 2: Verzamel je eerste ‘Vind ik leuk’s

Stap 1: Klik op de ‘Vind ik leuk’ knop op je pagina.

Klik op “Bekijk pagina” en klik dan op de ‘Vind ik leuk’ knop.
Je vrienden zien dan dat jij op jouw pagina op  ‘Vind ik leuk’ hebt geklikt en hopelijk doen zij dat dan ook.

Stap 2: Nodig je e-mailcontacten en Facebook vrienden uit

Klik vervolgens op E-mailcontactpersonen uitnodigen in het administratiepanel van je pagina, om je vrienden en e-mailcontacten uit te nodigen op  ‘Vind ik leuk’ te klikken voor jouw pagina.

Mocht je dat nog niet hebben gedaan, neem dat even een moment en ‘like’ de Open Circles Facebook Pagina

Nu heb je dan je Facebook pagina voor je business en je hebt je eerste ‘Vind ik leuk’ – dan is het nu tijd om te leren hoe je effectief hun aandacht kunt trekken en met ze kan communiceren.

Hieronder volgen een paar simpele Facebook marketing tips die ervoor zorgen dat jouw Facebook pagina status updates worden opgemerkt.

Maar misschien vraag je je wel af waarom zulke tips nodig zijn.
Worden alle status updates niet gezien door diegenen die op ‘Vind ik leuk’ voor jouw pagina hebben geklikt?

NEE! Zo werkt het niet.

Facebook gebruikt een algoritme om te bepalen welke updates en verhalen te zien zijn in de newsfeeds van de verschillende individuen. Hoewel Mark Zuckerberg waarschijnlijk de enige is die dit algoritme precies kent… lijkt het grotendeels af te hangen van hoeveel interactie en betrokkenheid een bepaald verhaal krijgt.

Dus als je een update plaatst en je krijgt veel ‘Vind ik leuk’, ‘Reageren’ of ‘Delen’, dan wordt je update aan veel meer mensen getoond dan wanneer je maar een paar ‘Vind ik leuk’, ‘Reageren’ of ‘Delen’ had gekregen.

Het is dus uiterst belangrijk voor het succes van je Facebook marketingstrategie om updates te plaatsen die veel reacties genereren.

Tip 3: Vraag mensen om op jouw update te klikken op ‘Vind ik leuk’, ‘Reageren’ of ‘Delen’

Zie bijvoorbeeld de grote hoeveelheid reacties op deze update.
In de update vroeg ik ‘Please read and share!’.
Op het moment dat ik dit artikel aan het schrijven ben, hebben 55 mensen het gedeeld en 125 ‘vinden het leuk’!

Dit mag triviaal klinken, maar het is uiterst krachtig.

Bijvoorbeeld, als je een update stuurt over een nieuw product of een nieuwe dienst, in plaats van gewoon te zeggen “We zijn opgetogen om het nieuwe Master Presenter seminar aan te kondigen”, zeg iets als “We zijn opgetogen om het nieuwe Master Presenter seminar aan te kondigen. Klik op de ‘Vind ik leuk’ knop als jij denkt dat het een goed idee is als ZZP’ers hun presentatievaardigheden verbeteren”.

Tip 4: Bevorder het geven van reacties door vragen te stellen

De beste manier om fans reacties te laten plaatsen bij jouw posts, is door vragen te stellen en dan vooral vragen die gemakkelijk te beantwoorden zijn.

Neem een kijkje op de Open Circles Facebook Pagina en je zult zien dat bijna alle updates aan het einde een vraag bevatten.

Als je een nog hogere responsratio wilt bereiken, vraag dan om korte antwoorden – zoals ja of nee.

Bijvoorbeeld: “We zijn van een plan een diepgaand Facebook Marketing report uit te brengen. Zou jij dat willen lezen – ja/nee?”

Tip 5: Maak het de moeite waard om jouw updates in de gaten te houden

Als je wilt dat mensen je updates in de gaten houden en er naar uitkijken, beloon ze dan zo af en toe met iets speciaals zoals cadeautjes, kortingsbonnen, een competitie en meer.

Tip 6. Zorg dat er een plaatje in je update zit

Sommige Facebook experts zullen het niet met me eens zijn, maar we hebben het herhaaldelijk getest en de interactie, ‘Vind ik leuk’, reacties en het aantal keren dat wordt doorgeklikt is vrijwel altijd hoger bij updates met een plaatje.

Tip 7: Begin NU!

OK, nu is het aan jou.

Wat is jouw ervaring met het gebruik van Facebook voor de marketing van je business?

Heb je tips, suggesties, ideeën of ervaringen (goed en slecht)…?

Plaats ze in het commentaarveld hieronder, zodat we allemaal van je kunnen leren.

Én, als jij een Facebook Pagina hebt (voor jouw business!), vertel dan waar we die kunnen bekijken en waar het over gaat.
Een mooie gelegenheid om feedback te ontvangen en te geven.

En vergeet niet op ‘Vind ik leuk’ te klikken op onze Open Circles Facebook Pagina

Neem ook even een moment om deze 7 eenvoudige tips te delen met je

  • - Facebook-vrienden
  • - Twitter-volgers
  • - LinkedIn connecties
  • en bloglezers...

Op jouw succes, Nisandeh

.

Download nu gratis video cursus: Social Media for Business

.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
186 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Femke
7 years ago

Bedankt voor de goede tips! hier kunnen wij zeker nog veel mee doen.

Onze facebookpagina is facebook.com/flavourywebshop

Wij zijn een webshop met een uitgebreid assortiment koffie, thee, chocolademelk, accessoires, likeuren, siropen en high tea bakmixen voor thuis.

Neem een kijkje en like!

Dank je wel

Mark den Dubbelden
10 years ago

Goede tips, bedankt.
Toch ben ik er nog niet helemaal uit wat Facebook betreft. Ik gebruik het, met een mix van privé en zakelijk, maar ik vraag me af of mijn klanten daar ook komen (ik werk o.a. veel voor de overheid).
Ik heb het idee dat als je een locatie hebt, zoals een restaurant, er veel meer uit te halen is (mensen die inchecken bijvoorbeeld)

Hoe denken jullie daar over?

Marloes van der Kamp
9 years ago

Hai Mark,

Ik denk ook dat het goed is om prive en zakelijk gebruik van Facebook te scheiden. Ik heb zelf een prive facebook adres met mijn naam, en daarnaast een pagina voor mijn bedrijf, met de bedrijfsnaam. Alle berichtjes van ons bedrijf zet ik op die pagina met als afzender de bedrijfsnaam, en prive berichtjes in mijn prive-pagina, met als afzender mijn eigen naam.
Als je aparte pagina’s hebt, kun je in Facebook gemakkelijk kiezen namens wie je het erop zet, met jouw naam of met de bedrijfsnaam.
facebook.com/andereboeg

Irmgard Luijcks
10 years ago

@Geeske: kan je pagina niet vinden. Wellicht ligt daar de oorzaak?
@Anita: ook jouw pagina is niet vindbaar. Er komt wel een groep met deze naam bovendrijven.
@Gerhard: leuk bedrijf en ik heb je ‘geliked’
@Harm: super de beurs op facebook.
Wat ik alleen mis … persoonlijkheid. Ik vind nergens een naam wie er achter de pagina zit.

Facebook is inderdaad een keuze. De een is er voor, de ander tegen. Facebook heeft een imago van linken met familie en vrienden en slap ouwehoeren. Natuurlijk kun je daarvoor facebook inzetten. Maar je kunt er nog zoveel meer mee doen. Je kunt Facebook absoluut zakelijk gebruiken. Neem deel aan groepen en discussies met mensen die interesses op jouw vakgebied delen. Deel en geef.

En wat je niet aan je buurman wilt vertellen, dat zet je natuurlijk ook niet op Facebook.

Jeremine Holt
10 years ago

En dan is er nog altijd de geniale mogelijkheid van geheime groepen in Facebook. Voor alles wat je niet aan de buurman of de rest van de wereld wilt vertellen.

Irmgard Luijcks
10 years ago
Reply to  Jeremine Holt

Jeremine, wat bedoel je met geheime groepen?
Is het niet verstandig om in het algemeen geen info op internet te zetten die je ook niet aan je buren en de rest van de wereld zou vertellen?

Jeremine Holt
10 years ago

Oh deze is toch in het blog gekomen. Ik heb het er later nog eens over, omdat ik dacht dat deze verdwenen was en ik het interessant genoeg vind om te delen.

In zo’n geheime groep kunnen alleen maar genodigden lezen en niemand anders. Niemand kan verder zelfs ook maar zien dat je geheime groepen hebt.
Met sommige mensen werkt het perfect en met anderen om de een of andere reden niet. Want je moet het wel actief gebruiken natuurlijk, anders heeft het niet zoveel zin en heb je het gevoel dat je tegen jezelf zit te praten.

Tjitske de Boer
9 years ago

Hallo Irmgard,
Met een nieuwe tak van mijn bedrijf, namelijk Child’Space wil ik graag bewegingscoach worden voor baby’s en hun ouders en me op dat terein profileren als expert. Tot nog toe alle internetkanalen nog niet gebruikt. Voel me daar ook een beetje achterlopen. Hoe vind ik op facebook voor mijn doelgroep interessante groepen? En hoe kan ik daar dan in worden uitgenodigd om groepslid te worden?

Geeske Spaander
10 years ago

Dat is vreemd!

Als ik zelf zoek op iemand anders zijn naam wel.

Als dit als url wordt gebruikt als het goed is wel:
facebook.com/DECnederland

Irmgard Luijcks
10 years ago

Ja, klopt. Als url gevonden. Behalve mijn consulten buiten de deur, doe ik alles vanuit huis.
Leuk!

Véronique De Prycker
9 years ago

Er gaat iets niet goed blijkbaar. Ik heb deze link geshared op LinkedIn, maar ik kom niet bij het artikel. Wat doe ik fout ?

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
9 years ago

Hi Veronique,

Please try again – it should work now!

Véronique De Prycker
9 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

Hello Nisandeh,
I managed to get in, many thx for your response

Richard Jungschläger
9 years ago

Hugo,

Die stelling mag inderdaad nog wel onderbouwd worden… Ben er wel benieuwd naar.

Ik zie dat ik als eerste nog wat plugins nodig heb voor mijn website.

Richard

Klaartje Loose
10 years ago

Ik heb een persoonlijk profiel, voor danscontacten, familie en vrienden, waar ik veel op post wat zakelijk niet interessant is, maar ik vind het een prettige manier van met mensen in contact blijven.
Daarnaast heb ik een Facebookpagina (als je op mijn Gravatar klikt dan kom je er dit keer 😉 ) waar ik nog niet genoeg mee doe en ook te weinig frequent op post.
Dank voor de tips over het genereren van meer interactie, ik ga eerst maar eens plaatjes en vragen toevoegen.
En streven naar vaker interessante posts. Bloggen en Facebook-updates moeten echt in mijn agenda gepland worden, nu stel ik het te vaak weer uit doordat ik andere zaken tussendoor laat komen.
Ook heb ik een pagina voor onze Cuban Salsa groep, die loopt veel beter, daar plaats ik namelijk agenda-items, flyers van feesten en workshops en vind er veel interactie plaats.
Waar ik heel enthousiast over ben is het gebruik van geheime groepen; zo kun je via Facebook heel gemakkelijk video’s of updates met een kleine groep delen, de inhoud kan ook niet zomaar uit de groep gecopieerd worden, ideaal.

Jeremine Holt
10 years ago
Reply to  Klaartje Loose

De geheime groepen in Facebook zijn inderdaad super.
Updates, vragen en support m.b.t. implementatie van de opgedane kennis van Open Circles bijvoorbeeld gaan hier regelmatig over en weer via geheime Facebook groepjes. Je kunt schrijven, lezen en reageren wanneer het je zelf uitkomt.

Klaartje Loose
9 years ago
Reply to  Klaartje Loose

Update:
Ik plaats veel regelmatiger content op mijn Springtij bedrijfspagina, en krijg ook reacties van lezers. Het aantal likes van mijn pagina is gegroeid van 35 tot 71. Misschien nog steeds niet veel, maar wel een verdubbeling:-D

Vragen stellen helpt inderdaad, mooie foto’s geven ook hogere weergave-statistieken en het delen van interessante artikelen van anderen, met een korte inleiding door mij geschreven levert ook veel verkeer op.

Omdat ik nog steeds veel meer vrienden op mijn persoonlijke profiel heb dan likes op mijn pagina – 299 tegenover 71-(voornamelijk doordat alle danscontacten ook op mijn persoonlijke profiel zitten) deel ik vaak een update van mijn pagina ook op mijn profiel (maar nooit andersom natuurlijk), waarbij ik dan een wat persoonlijker commentaar op een artikel schrijf. Op deze manier zien meer mensen dan de fans van mijn pagina mijn updates én het levert me iedere week wel een like uit mijn facebookvriendengroep op.
Zo bouw ik langzaam mijn fanbestand uit.

ik vind overigens wel dat het tijdrovend is om heel regelmatig te posten. Maar eigenlijk is dit gewoon een mindset-probleem; ik heb er namelijk geen enkele moeite mee om dagelijks tijd op Facebook te ‘verdoen’, gewoon een beetje online socializen. Zodra ik updates moet gaan doen, wil ik goed overkomen en dan vind ik het ineens weer tijdrovend en bij tijd en wijle hard werken…

Peron van Stralen
10 years ago

Ik ben er niet uit hoe ik met Facebook echt meer kan voor mijn doelgroep. Berichten via LinkedIn komen automatisch bij m’n Facebook pagina en Twitter. Als je dit zo instelt. Dan hoef je het maar op één plaats in te voeren. Wel zie ik nog één verschil in het hogere fungehalte op Facebook. Ook met Hootsuite ga ik nog meer doen.

Doenan Mager
Doenan Mager
10 years ago

Hey everybody,

Just a short remarks about the facebook item: I think it is less effective to start liking each other in order to help each others facebook pages.

As Nisandeh once told me, when he started with his LinkedIn he got a recommendation from his mother which was counterproductive since she was obviously biased.

The tip of providing real value information (a fun picture is also value) and getting response to that is in my opinion the best strategy. There is no shortcut to people liking you, you HAVE to deliver. Then again, when you realize this, delivering real value tends to become easier. Just think about what you wouldn’t mind ‘liking on facebook’ and/or eventually paying real money for.

Succes!
Doenan

Djoea van Zanten
9 years ago

Dank voor de tips. Zelf heb ik al een tijd een Facebook page en daar doe ik veel te weinig mee. Dit maakt ook dat anderen er ook weinig mee doen en dat helpt natuurlijk niet. Op andere platformen ben ik zeer actief, en zal dat nu ook op mijn page moeten zijn. Leuk. Indien er mensen zijn die nog tips hebben, dan verneem ik het graag.

Harm van Wijk
10 years ago

Bezoek mijn Facebook pagina: facebook.com/BeursBulletin

Ik ben ook zeer benieuwd naar jullie reacties!

Alvast bedankt!!

Willy Valk
9 years ago

Dank voor de tips die afwijken van de standaard, maar bij jullie bewezen effectief zijn. Ik ga mij richten op posts met een vraag.

En om direct te beginnen; wat vinden jullie van mijn pagina?

facebook.com/WillyValkHandsOnEvents

Rene van Esch
10 years ago

Ben afgelopen week begonnen om mijn bedrijf latexspuiten.com te promoten via Twitter en Facebook. Het is voor mij nog relatief nieuw gebruik te maken van deze media. Ik bemerk wel hoe meer je er mee bezig bent, hoe makkelijker het wordt. Heb tot nu toe via Twitter en Facebook 3 opdrachten binnen gehaald. Indien je mijn tweets wilt volgen via Facebook.? Meld je dan aan als vriend op mijn pagina. (René van Esch uit Breda)

Ida Strating
10 years ago

Sinds een aantal maanden ben ik actief op Facebook. Ik heb een webshop voor opa’s en oma’s die hun kleinkind(eren) een plezier willen doen met een cadeautje.
Dank voor de handige tips! Ga beslist nu ook een keer adverteren.

Zelf vind ik Facebook een goed medium om te communiceren met geïnteresseerden. Ik post previews van nieuwe producten, gratis dagje uit, stel een vraag over een bepaald onderwerp etc.
Meer likers van harte welkom! Hoeven niet perse opa of oma te zijn…. facebook.com/cadeauvanopaenoma

Irmgard Luijcks
10 years ago

@Helena:
Wil je enkel met jouw bedrijf naar buiten treden, dan begin je met een bedrijfspagina. Maar heb je daarnaast nog een hoop andere interesses, dan begin ook een privepagina. De zakelijke berichten worden ook getoond aan jouw ‘likers’ en tevens op jouw privepagina. Is het onderwerp interessant dan is er een kans dat een privevriend jouw zakelijke post deelt.

Plaatjes mag je niet zomaar van internet halen. Zonder toestemming van de fotograaf is dat niet toegestaan. Let ook op portretfoto’s van anderen.

Plaatjes die je mag gebruiken vind je bijv door in Google in te toetsen ‘gratis stock foto’s’ of ‘free stock pictures’. Soms gratis en soms betaal je een klein bedrag. Maar het zijn altijd een goede kwaliteit foto’s.

Helena van Arkel
10 years ago

Dank je wel voor je antwoord. Mag ik nog iets vragen? Wanneer ik een bedrijfspagina maak en mensen liken het krijgen ze dan automatisch mijn updates? Of moeten ze vrienden zijn?
Wanneer je vrienden heb dan neem ik aan dat niet hun persoonlijke boodschappen allemaal op de bedrijfspagina te zien zijn?
Iemand eerder zei om drie keer per dag iets erop te zetten, dat is totaal tegen mijn natuur. Ik zou ook iemand die dat doet meteen eraf halen. Wanneer ik één of twee keer per week er iets opzet, zou dat ook genoeg zijn?
Nogmaal hartelijk dank
Helena

Tjitske de Boer
9 years ago

Dank je, Irmgard, voor het delen van deze tips. Ik vroeg me juist ook af hoe ik aan beeldmateriaal voor mijn blog kom. Gelden daar dezelfde regels voor?

Irmgard Luijcks
9 years ago

Graag gedaan Tjitske.
Voor je blog gelden dezelfde regels. Maar mettertijd wordt je creatiever en heb je zelf een grote verzameling foto’s die je kunt bewerken. Wat ik de laatste jaren doe is fot’s maken, van alles en nog wat, wat ik leuk en interessant vind.

Mariska van Gennep
9 years ago

Sinds een paar jaar ben ik privé actief op facebook. Sinds 28 januari heb ik er een bedrijfspagina bij. Ik merk aan bovenstaande comments en tips, dat ik er heel snel iets (leuks) op zou moeten plaatsen, anders is de interesse weer weg. Daarom noem ik mijn pagina hieronder en zal snel een blog plaatsen. Beloofd!

facebook.com/Mona.VieNederland

lieve groet, Mariska

Irmgard Luijcks
9 years ago

Hallo Mariska,

Jouw bedrijfspagina is nog heel pril dan. Leuk, veel succes hoor.
Ik ben even gaan kijken … nieuwsgierig 🙂 Mooie foto’s.
Mooi hoor dat je mensen wilt helpen fitter, gezonder en vitaler te worden. Ik ben zelf fit, gezond en vitaal. Maar het kan altijd fitter, gezonder en vitaler. Ik heb gezocht hoe jij erbij kunt helpen, maar zag dat niet staan. Dat lijkt me wel belangrijk om te vermelden. Tenminste, ik zou dat vooraf willen weten voordat ik je ‘leuk’ vind.

En misschien een foto van jezelf? Ik ga helemaal van mezelf uit hoor. Ik vind het zelf heel onprettig informatie te delen met en te lezen over/van bedrijven waar ik geen foto zie van de persoon die ik ‘like’.

Heel veel plezier met de ontwikkeling en veel groeten,
Irmgard

Karin Hulsman
10 years ago

Een andere mogelijkheid die ik ook gebruik is een Event aanmaken, je kunt dan mensen gericht uitnodigen! En vragen om het weer verder te delen…. en kom langs ……virtueel of live: facebook.com/pages/Camping-bungalows-Ponte-das-Tr%C3%AAs-Entradas-Portugal/127100907347449

Leni Minderhoud
10 years ago

Dank voor de tips Nisandeh en allen hierboven. Ik had FaceBook voor mijn bedrijf steeds voor me uit geschoven. Maar in voorbereiding naar de Master Entrepreneur as weekend vond ik dat ik er NU iets mee moet. Het gaat allemaal snel en binnen een paar seconden heb je een paar likes. Wat me niet zo duidelijk is of de updates op mijn fanpage ook zichtbaar zijn op mijn persoonlijk profiel. Of zijn ze dat alleen voor degene die me hebben geliked?

Ik heb minstens 30 vrienden uitgenodigd te liken, maar hoe zie ik achteraf wie dat zijn? Want ik krijg suggestie om vrienden uit te nodigen maar daar zitten volgens mij ook al mensen bij die ik al had uitgenodigd. Hoe manage ik dit goed zonder spam uit te sturen?

Ik ben benieuwd wat het gaat opleveren!

En neem een kijkje op mijn fanpage! Ik zou ook willen weten of er dan een duidelijke link is naar mijn website.

facebook.com/pages/Leni-Minderhoud-Counselling-Coaching/103700769711797

Leni Minderhoud
10 years ago

Nog even een evaluatie. In een dag heb ik de 30 likes nodig voor Facebook , bijna verzameld. Het valt me op dat dit vooral gestes van de vrienden zijn. Ze hoeven mijn page niet te bezoeken. Ik zie nu wel wie heeft ‘geliked. ‘ Het gaat nu op content en dat ook laten zien op je eigen profiel via share/delen.

Wat ik me nu nog afvraag is of een Fanpage alleen maar ‘likes’ kan genereren of ook vrienden?

Maar al doende heb ik al veel geleerd!

En Wing, ik heb even je profiel bekeken, maar begin met meer vrienden te genereren en die te vragen je Fanpage te liken. Dan krijg je vanzelf traffic.

Suzanne Trieling
8 years ago

Die met een vraag stellen ga ik zeker uit proberen.
Bedankt voor deze tips.

Anita Vroonland
10 years ago

Ik werk internationaal, leuk als jullie onze pagina ‘liken’, bedankt alvast! facebook.com/Profit.Passion.Purpose

Manon Toma
8 years ago

Ik lees altijd jullie artikelen en heb er al veel van geleerd.
Leuk dat je eigen Facebook pagina genoemd mag worden! Ik ben zelf grafisch vormgever en ontwerp vanalles van logo tot flyers maar ook website, Facebook uitingen en infographics. Kom kennis maken op facebook.com/graphicgenetic en laat weten wat je van mijn pagina vind! Groetjes, Manon

Klaas van Oosterhout
8 years ago
Reply to  Manon Toma

Hoi Manon, kun je zo´n Facebook pagina ook bekijken wanneer je zelf geen Facebook hebt?

Leni Minderhoud
7 years ago

Hi Klaas,
Je moet wel kunnen inloggen op Facebook en dan ligt het aan de privacy instellingen van degene die je wilt bekijken. Ik heb bijv nu voor iedereen mijn FB pagina opengesteld. Maar ik kan ook instellen dat ik alleen mijn vrienden of vrienden van mijn vrienden toegang geef.

Leni

Eelco Verbrugge
10 years ago

Ik heb wel een Facebook pagina, maar heb er nog niet over nagedacht wat ik er precies mee wil. Dit staat nog op mijn todo lijst!

Bedankt voor de tips en ervaringen van anderen, ik ga er snel aan beginnen.

Anno Pieterse
10 years ago

Facebook kan een krachtig instrument zijn.
Bedenk wel dat jij het product ben, het vehikel waar Zuckerberg geld mee verdient, met jouw data.
Ik weet niet of ze de voorwaarden inmiddels hebben aangepast, voor kort was het zo dat foto’s die op Facebook geplaatst werden, het vrij stond aan Facebook om er daarna mee te doen wat ze wilden. Dus geen rechten meer over je eigen beelden.
Als je het spel meespeelt, en er van bewust bent, prima.
Niets is voor niets in deze wereld, en jouw data is door Facebook verkocht, en is 120 dollar waard!
Dus, “be aware” het is gebruiken, en gebruikt worden.
Handle with care, zou ik zeggen.

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
10 years ago
Reply to  Anno Pieterse

Goed punt, Anno. Echter het is relevanter voor Facebook gebruikers dan voor jou als business op Facebook.

Facebook is waar je klanten en prospects de meeste tijd online doorbrengen.
Dus, ik denk dat er geen twijfel over bestaat dat jij er ook moet zijn… om ze een virtuele pleisterplaats te bieden.

Over het copyright van je afbeeldingen… ik zou me er geen zorgen over maken.
In tegendeel, ik zou het gebruiken.
Plaats simpelweg een watermerk met je logo en je URL op je foto’s en laat Facebook en de Facebook gebruikers het maar verspreiden over het internet.
Volgens mij kan dat alleen maar goeie dingen opleveren.

Zomaar wat gedachten…

Nisandeh

Yvon
Yvon
10 years ago
Reply to  Anno Pieterse

Ik heb nog geen zakelijk Facebook account, maar zou het wel willen.
Maar als bovenstaand verhaal klopt in verband met de foto’s, dan vind ik het niets.
Ik wil gewoon dde rechten op mijn foto’s behouden.
Kun je ergens iets uitklikken dat ze je werk niet mogen gebruiken ?

Vivienne McAlister
9 years ago

So. I skipped to Tip #3. I need to follow this tip more often.

Tip #4 – I do this occasionally (will do it more often) but feel disheartened when nobody responds…… I guess you need persistence.

Tip #5 I do run one-day offers/sales once in a while (not too regularly) and have run a few competitions where someone could win a free gift….. not always successful

Tip #6 I do this religiously. Every post I make has a picture. But I find I get more likes to pictures/photos that require absolutely no commitment. For example, if I mention one of my products (not even on offer or asking people to buy it) I get few likes but if I put up a random photo of my husband buying me flowers for our anniversary, I get loads of likes. I have spoken to friends about this and they, sadly, agree. There seems to be a fear of ‘liking’ a post in case you are committed to buy or act.

Klaas van Oosterhout
9 years ago

I spend a lot of time on facebook, too much even. So besides the good tips, I´m also trying to implement the only twice a day 30 minutes on Facebook (not going very well so far…)
I have lot´s of likes on my page, but could definately get more responses.

Thanks for the tips, I´m going to implement these.
The tip for finding 200 tips and putting them on your page I´m also working on.
facebook.com/pages/Centro-Loto-Blanco/192409807470728?ref=ts&fref=ts

Martine Verweij
8 years ago

Hoi,

Vandaag heb ik me gebogen over Facebook. Ik heb een bedrijfspagina aangemaakt.

Ik heb een hele handige handleiding gevonden op internet. Dus even googlen en je vindt ‘Facebook handleiding 5-2012’. Heel handig pdf-file, staan alle mogelijkheden in om met facebook aan de slag te gaan. Ik heb er in ieder geval vandaag veel aan gehad.

Succes!

Anja Kruska
Anja Kruska
9 years ago

Ik vind Facebook nog steeds niet doorzichtig genoeg om ermee makkleijk te werken. Ik heb er een persoonelijke en bedrijfspagina en elke paar weken verandert het layout of andere toetes en bellen. LinkedIn heeft niet dezelfde mogelijkheden, maar is duidelijker in het groupswerk etc.

Mijn conclusie: ik ben er nog steeds niet in thuis en ik moet evalueren of het een goed tool voor mijn bedrijf is!!

Evelien Bos
10 years ago

Ik vind Facebook een heerlijk medium. Ik gebruik het in combinatie met bloggen. Zodra ik een blog heb geplaatst, meld ik dit ook op Facebook.

Ook heb ik gemerkt dat het heel effectief is om met een klein bedrag te adverteren op Facebook. Op die manier wordt echt je naamsbekendheid vergroot. Ik heb dit gedaan in combinatie met een fotowedstrijd. Mensen moesten zich inschrijven op mijn nieuwsbrief om mee te mogen doen met een fotowedstrijd. Het aantal inschrijvers op mijn nieuwsbrief is hierdoor explosief gestegen.

Voorheen kon je met een speciale pagina mensen laten ‘liken’ op je Facebookpagina, maar dat mag helaas niet meer…

Ik zou het natuurlijk heel erg leuk vinden als je mijn pagina wilt liken: facebook.com/kattenloket
Alvast bedankt!

Irmgard Luijcks
10 years ago
Reply to  Evelien Bos

Leuke tip Evelien.
Ik heb 2 katten en je hebt nu +1 Like 🙂

Irmgard Luijcks
10 years ago
Reply to  Evelien Bos

Sorry Evelien, ik wilde nog even iets toevoegen.

Misschien vind jij het leuk als kattenvriend deel te nemen aan mijn facebook groep ‘Homeopathy and natural solution for animals’, een internationale groep, voertaal engels, die leuk begint te groeien en waar interessante discussies op gevoerd worden.

Ik zou het leuk vinden als je ook mijn facebook pagina ‘liked’ facebook.com/pages/Natuurlijk-voor-mijn-dier/246412195371226

Alvast dank,
Irmgard

Klaartje Loose
10 years ago
Reply to  Evelien Bos

Ha Evelien,
wat een goede tip, een fotowedstrijd gebruiken om je mailinglist te vergroten! door mijn blogs ook op Facebook te plaatsen krijg ik wel steeds meer lezers op mijn blog en ook de inschrijvingen voor mijn nieuwsbief druppelen binnen, maar dat gaat nog erg langzaam. aangezien ik nog geen goede opt-in-verleider heb geschreven dacht ik dat dit nog wel even zo zou blijven… Maar een fotowedstrijd kan natuurlijk ook een opt-in zijn!
dank voor de geweldige tip 🙂

Annelies Vroomans
9 years ago

Ik gebruik Facebook sinds december, vind er langzaam maar zeker m’n weg in.
En wat mooi is: ik ga het steeds leuker vinden.

Ik bied nu voor de 2e keer een gratis kinderworkshop aan. Vorige keer binnen een paar dagen vol.

Af en toe geef ik een tip en vraag om reactie en aanvulling waar anderen ook iets aan hebben. Dat laatste werkt nog niet echt. Stug volhouden maar. Kijkje nemen?
facebook.com/JuffrouwatHome

David Vertegaal
10 years ago

Dank je, vandaag is een perfecte dag om te starten met Facebook !

Karin van Toor
Karin van Toor
10 years ago

Mijn facebookadres is: facebook.com/Pianoschoolandmore.
Uiteraard probeer ik deze dagelijks interessante content mee te geven, maar echt veel reacties krijg ik tot op heden nog niet.

Met een hartelijke, muzikale groet,
Karin

Irmgard Luijcks
10 years ago
Reply to  Karin van Toor

Hallo Karin,
‘n Kennis van mij heeft een muziekschool. Zij heeft onder haar eigen naam een Facebookpagina waarmee zij contact heeft (en heeft gezocht) met huidige- en oudleerlingen.
Daarnaast heeft zij een bedrijfspagina voor haar muziekschool. Ondanks dat ze daar maar af en toe wat op publiceert heeft ze daar 150 likes op.
Misschien heb je iets aan deze informatie.

Kerstin Guhl
Kerstin Guhl
9 years ago

Ik heb me aangemeld bij Facebook om een pagina voor mijn bedrijf te maken. Ik heb me echter omdat ik niet beter wist prive aangemeld. Nu heb ik ook nog een bedrijfpagina aangemaakt. Kan ik prive naar bedrijf overzetten want het prive was vooral ook al zakelijk?

Jaap de Bruijn
9 years ago
Reply to  Kerstin Guhl

Dag Kerstin,

Je kunt je op Facebook (officieel) alleen als privégebruiker (dus als persoon) registreren. Als je zakelijk actief wilt zijn, is het aanmaken van een of meer pagina’s over je bedrijf, product, merk of dienst dus de beste keuze.

Er is (voor iPhone en Android) ook een aparte App om je pagina’s via je mobiel of tablet te beheren.

Let wel goed op of je berichten op je pagina plaatst ‘namens de pagina’ of namens jezelf.

Succes!

Tamara Miesen
10 years ago

facebook.com/TamaraHealth – dit is mijn busines Facebook, en zoals je ziet pas 20 like’s…dat mag van mij ook wel veel meer zijn!!

Petra Janssen
Petra Janssen
7 years ago

Moet je een prive-pagina hebben voordat je een bedrijfspagina kan openen?

Evelien Bos
6 years ago
Reply to  Petra Janssen

Ja, zonder een persoonlijk profiel kun je geen zakelijke pagina(‘s) aanmaken.

Marja Coolen
7 years ago

Even een vraagje voor een vriendin.

Die heeft een bedrijfspagina gemaakt.
Hoe kan zij er voor zorgen dat al haar likers automatisch een bericht krijgen als ze een nieuwe update plaatst.
Ik weet dat het kan, maar krijg van iemand anders die ook een bp heeft gemaakt wel een melding.

Hoop dat jullie het weten?
Thanks alvast

Leni Minderhoud
7 years ago
Reply to  Marja Coolen

Dag Marja,
Automatisch kan dat niet volgens mij, of je stuurt zelf via een persoonlijke bericht (chat) aan al je volgers een bericht. Je kunt dat voor max 250 doen. Je moet ze dan zelf selecteren. Of een groep aanmaken. FB bepaalt zelf bij wie op de timeline je update wordt getoond. Dit heeft met de interactie met die persoon te maken. Als je je vraag googlet krijg je veel artikelen met info. ook biedt het helpcentrum van FB best veel nuttige informatie.
succes!
Leni

Manon Neilen
9 years ago

Ik gebruik mijn facebook pagina voornamelijk om workshops aan te kondigen en uitte leggen wat ik te bieden heb.
De workshops lopen goed, maar ik heb het gevoel dta ik er nog meer uit kan halen.

ik ga eht eens proberen met de vraagstelling op het einde. Dat is een geode tip, het proberen zeker waard en ik ben benieuwd!

Groetjes Manon

Ikzoek
7 years ago

Ik zoek ook nog mensen voor

facebook.com/Ikzoekcommunity

Deze community is er om spulletjes te vinden die je altijd all zocht!

Elvira Noot
9 years ago

Ja super, weer een bevestiging van een aantal ideeën waar ik mee aan het spelen was.

Onze facebookpagina richt zich op een natuurlijke en vriendelijke manier van omgaan met paarden, ookwel ‘natural-horsemanship’.
Lees regelmatig updates over het starten van jonge paarden, tips over verzorging, en praktische ideeën om de training met jouw paard te verbeteren!

facebook.com/prnatuurlijk
Wat voor tips heb je voor ons?

Jordana Magermans
Jordana Magermans
9 years ago

Hoi Leni,
Misschien kun jij me uitleggen hoe ik de ‘delen’ knop onder een link of foto krijg? Bij bij mij staat er altijd alleen maar ‘Vind ik leuk’ en ‘reageren’.
Alvast bedankt voor je reactie!
Groetjes Jordana

Leni Minderhoud
9 years ago

Hi Jordana,

Als je een een status update maakt, zie je na plaatsen altijd onderaan vind ik leuk, reageren en delen. Althans bij mij. Dus je plaatst eerst een post en daarna ‘deel ‘ je.

Dat kan zowel op je gewone pagina als je fanpage.
Misschien moet je iets wijzigen in je instellingen? Hoewel ik dat niet 123 kan vinden. Anders een mailtje sturen naar een helpdesk?

Ik hoor graag of het is gelukt,

groet
Leni

Tjitske de Boer
9 years ago

Hallo Leni, Ik ben een absolute beginner op facebook. Mijn dochter moest me van de week via sms uitleggen dat ze een chatcontact met me was begonnen. Nu hoor ik je praten over een fanpage. Wat is dat dan? Ik heb1 pagina. Wanneer en hoe maak je dan een 2e? Alvast bedankt voor je uitleg.

Jordana Magermans
Jordana Magermans
9 years ago

Nee helaas staat ‘delen’ er bij mij niet bij, heb het net nog eens geprobeerd. Misschien heeft het ermee te maken of je een particuliere of zakelijke pagina hebt?

Ingrid van Lith
Ingrid van Lith
9 years ago

Hallo Jordana,

Als je iets openbaar plaatst, dan krijg je de mogelijkheid om te ‘delen’. Plaats je een bericht of een foto alleen voor ‘vrienden’, dan is er geen mogelijkheid om het te delen.

Ik hoop dat dit je verder helpt.

Succes!

Hartelijke groeten,

Ingrid van Lith
Open Circles Academy

Gabriëlla Colinda Modderman

Best lastig om veel vind-ik-leuks te ontvangen als je inhoud te beperkt is. Hoe zorg je ervoor dat je bezoekers ook artikelen te lezen hebben die ze daadwerkelijk interesseren?

Remco Bontenbal
Remco Bontenbal
10 years ago

Dank Nisandeh voor de bruikbare tips. Ik loop al een tijdje te puzzelen over de vraag of Facebook voor business to business te gebruiken is. Heeft iemand daar een idee over?

Vanmorgen was er een mediawatcher op de radio die voorspelt dat Facebook over 3 jaar helemaal passé is. Echt zo’n voorspelling om op te schrijven en over 3 jaar nog eens na te lezen.

Tot die tijd ga ik aan de slag met je tips. Bedankt!

Remco

Angelique van Cleef
8 years ago

Goede tips, die ik ook al zoveel mogelijk probeer toe te passen. Als uitbreiding op de tip over de plaatjes, kan ik nog toevoegen dat als je quotes wil neerzetten op je site en je daarmee gelijk meer zichtbaarheid wil creeren voor je bedrijf, dan kan je deze quotes het beste in een plaatje met jouw logo erin zetten. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze quotes meer worden geliked en geshared dan als je ze gewoon als platte tekst neer zet, zoals Nisandeh al zei. Maar als je je eigen logo toevoegt aan het plaatje, helpt dat in de leads naar je pagina. Ik merk zelf dat deze posts inderdaad een groter bereik hebben dan andere posts.

Je kan eens een kijkje nemen op mijn FB: BlossomsBusinessCoaching

En likes van geinteresseerden zijn natuurlijk ook altijd welkom! 🙂

Ik help coaches, therapeuten en andere dienstverleners in deze sector met de marketing van hun bedrijf zodat ze meer klanten, meer omzet en meer impact krijgen.

Ik zit in de start-up fase, dus mijn Facebook en website zijn nog niet gevuld, zoals ik zou willen. Maar daar komt elke dag verbetering in! 🙂

Chandra Manohar
9 years ago

Ik heb sinds een tijdje een facebookpagina. Sinds een tijdje begon het mij ook op te vallen dat afbeeldingen en teksten vaker gelezen werden. Dat heb ik geïmplementeerd in mijn werkwijze.
Dank voor de waardevolle tips!!

Hartegroet,

Sattva Healing – Inzicht in je Zelf

Cecil Westerhof
10 years ago

Ik heb al een tijdje twee pagina’s. Een persoonlijke en een Engelstalige over Time Management. Ben de laatste tijd bezig om vooral die over Time Management te verbeteren. Ik wil daar in ieder geval twee keer per week een video met handige tips plaatsen.

Ben vandaag ook druk bezig geweest om een manier te vinden om van citaten mooie plaatjes te maken. Gewone platte tekst werkt tegenwoordig niet meer. De eerste resultaten daarvan staan er reeds.

Tot nu toe heb ik helaas nog nauwelijks reacties op de pagina, maar misschien is het even volhouden. 😉

De pagina over Time Management:
 facebook.com/TimeManagementTipsAndSkills

Als je de pagina waardevol vindt, dan stel ik het op prijs indien je hem liked. Als je mensen weet voor wie deze pagina interessant is: stuur ze door.

Indien je tips hebt: ik sta er open voor.

En als je een bepaald onderwerp behandeld wilt zien: laat het me weten.

Yassir van Unen
8 years ago

De call2action. Zo belangrijk. Scheelt bij mij echt.

Marloes Kruiper
8 years ago

Ik ben enkele maanden terug een Natuurgeneeskundige praktijk voor (huis)dieren begonnen: Dierpraktijk Beest.

website: dierpraktijk-beest.nl
Facebookpagina: facebook.com/homeopatische.dierpraktijkbeest

Super leuk! Het begin is gemaakt, zeer tevreden klanten en gezonde dieren 🙂
Wat vinden jullie van beide sites? Hebben jullie tips?

Dan rest mij nog een vraag:

De website is gemaakt via WordPress, instellingen voor delen via SEO (yoast) EN codes zijn gedaan. Lijkt dubbelop, maar als ik nu via facebook intyp: dierpraktijk-beest.nl komt er niet wat ik wil dat er komt. Verkeerde afbeelding (die van de homepage, maar zelfs niet de uitgelichte afbeelding). En er komt uberhaupt geen tekst bij de link. Dit vind ik uiteraard zonde. Iemand een tip?

Bij voorbaat dank!
p.s. Druk even op LIKE bij het bezoeken van de sites! DANK!! 🙂

Groet Marloes

Martine Verweij
8 years ago

Hallo Marloes,

Als ik in een facebookbericht een link wil zetten, dan ga ik eerst zelf naar de betreffende pagina. Dan kopieer ik de volledige adresregel met CTRL+C. Dan ga ik naar mijn facebookbericht en plak ik de link erin met CTRL+V. Dan komt er bij mij altijd tekst en een afbeelding.

Succes!

Groene groetjes,
Martine

Sanne Liefrink
10 years ago

Sinds twee weken weer actief op facebook, ooit een pagina aangemaakt, maar er nooit wat mee gedaan. Nu aan de slag ermee, omdat ik een sociale media toer aan het maken ben, via Twitter, Facebook en ondertussen ook Pinterest. Deze kanalen werken verslavend, dat ten eerste. Toch zie ik niet alleen een verslavingszorg… in die korte twee weken, heb ik veel tips gekregen, veel mensen ontmoet via het web en word ik vanzelf enigszins een expert op het gebied van sociale media. Want het is dus vooral doen!

Bianca Arts
10 years ago

Bedankt allemaal voor de tips!

Zelf biedt ik een online en offline reclamecampagne met rijdende bill-boards en maak ik reclame voor deze bedrijven en Autoreclame Werkt door middel van onder andere Facebook.

Ik zoek daar ook naar automobilisten die wat bij willen verdienen door met reclame op hun auto te rijden. Heeft er iemand tips om juist die mensen te triggeren??

Aernoud Florijn
10 years ago

Ik heb Facebook het afgelopen half jaar ingezet in plaats van posters in de straat voor onze voorstelling de Meezing Sound of Music. En het is echt onvoorstelbaar hoe we met een stuk minder kosten een ontzettend goed bereik hebben en een enorme groep fans hebben gekregen.

Wat helemaal super werkt is adverteren binnen een bepaalde regio. Als één voorstelling niet echt goed loopt, dan zetten we extra advertenties in op die regio en zie je echt in no-time de kaartverkoop toenemen.

facebook.com/meezingbioscoop

Wilko van der Ploeg
8 years ago

@Aernoud: Wat een enorm leuk idee… een meezingbioscoop… ik heb niets met de Sound of Music, maar als er ooit een meezing Hair in de buurt van Apeldoorn komt, ben ik zeker geinteresseerd :D.

Ellen Ter Beek
10 years ago

Social media dwingt je eigenlijk gewoon weer in de eerste plaats als mens te denken en te handelen in plaats van als marketeer of communicateer. Dat lijken we niet meer gewend en raken ervan in de war. Sommigen vragen zich af hoe ze met een Facebookpagina nu klanten kunnen winnen? Nog voordat ze zich afvragen wat ze te bieden hebben en wie ze zijn verlangen ze al iets terug. Dat werkt niet.