7 tips voor marketing met Facebook

37409 views | 186 reacties |
shares


Waarschuwing!

Dit artikel is NIET de Complete Gids voor alles over Social Media. Het is ook NIET de Complete Gids voor Alles wat Mogelijk is met Facebook.

In plaats van op te scheppen over alles wat ik weet over social media, zoals vele social media experts doen, wil ik je simpelweg een paar snelle Facebook strategieën geven die ons DAADWERKELIJK resultaten hebben gebracht.

Maar voordat we het gaan hebben over het versterken van jouw Facebook pagina marketingkracht, moeten we er eerst voor zorgen dat je een Facebook pagina hebt.

Als je al een Facebook pagina hebt, ga dan meteen door naar Facebook marketing tip #3, zo niet… lees dan gewoon verder…

Tip 1: Maak een Facebook pagina aan

Waarom een Facebook pagina aanmaken?
Omdat Facebook pagina’s speciaal zijn ontwikkeld voor ondernemers die hun prospects en klanten willen bereiken via Facebook.

Een Facebook pagina aanmaken is gratis en gemakkelijk.
Het is zichtbaar voor iedereen, biedt bezoekersstatistieken en bevordert betrokkenheid.

Ga naar https://www.facebook.com/pages/create.php om een Facebook pagina aan te maken: volg de simpele stappen op het scherm.

Tip 2: Verzamel je eerste ‘Vind ik leuk’s

Stap 1: Klik op de ‘Vind ik leuk’ knop op je pagina.

Klik op “Bekijk pagina” en klik dan op de ‘Vind ik leuk’ knop.
Je vrienden zien dan dat jij op jouw pagina op  ‘Vind ik leuk’ hebt geklikt en hopelijk doen zij dat dan ook.

Stap 2: Nodig je e-mailcontacten en Facebook vrienden uit

Klik vervolgens op E-mailcontactpersonen uitnodigen in het administratiepanel van je pagina, om je vrienden en e-mailcontacten uit te nodigen op  ‘Vind ik leuk’ te klikken voor jouw pagina.

Mocht je dat nog niet hebben gedaan, neem dat even een moment en ‘like’ de Open Circles Facebook Pagina

Nu heb je dan je Facebook pagina voor je business en je hebt je eerste ‘Vind ik leuk’ – dan is het nu tijd om te leren hoe je effectief hun aandacht kunt trekken en met ze kan communiceren.

Hieronder volgen een paar simpele Facebook marketing tips die ervoor zorgen dat jouw Facebook pagina status updates worden opgemerkt.

Maar misschien vraag je je wel af waarom zulke tips nodig zijn.
Worden alle status updates niet gezien door diegenen die op ‘Vind ik leuk’ voor jouw pagina hebben geklikt?

NEE! Zo werkt het niet.

Facebook gebruikt een algoritme om te bepalen welke updates en verhalen te zien zijn in de newsfeeds van de verschillende individuen. Hoewel Mark Zuckerberg waarschijnlijk de enige is die dit algoritme precies kent… lijkt het grotendeels af te hangen van hoeveel interactie en betrokkenheid een bepaald verhaal krijgt.

Dus als je een update plaatst en je krijgt veel ‘Vind ik leuk’, ‘Reageren’ of ‘Delen’, dan wordt je update aan veel meer mensen getoond dan wanneer je maar een paar ‘Vind ik leuk’, ‘Reageren’ of ‘Delen’ had gekregen.

Het is dus uiterst belangrijk voor het succes van je Facebook marketingstrategie om updates te plaatsen die veel reacties genereren.

Tip 3: Vraag mensen om op jouw update te klikken op ‘Vind ik leuk’, ‘Reageren’ of ‘Delen’

Zie bijvoorbeeld de grote hoeveelheid reacties op deze update.
In de update vroeg ik ‘Please read and share!’.
Op het moment dat ik dit artikel aan het schrijven ben, hebben 55 mensen het gedeeld en 125 ‘vinden het leuk’!

Dit mag triviaal klinken, maar het is uiterst krachtig.

Bijvoorbeeld, als je een update stuurt over een nieuw product of een nieuwe dienst, in plaats van gewoon te zeggen “We zijn opgetogen om het nieuwe Master Presenter seminar aan te kondigen”, zeg iets als “We zijn opgetogen om het nieuwe Master Presenter seminar aan te kondigen. Klik op de ‘Vind ik leuk’ knop als jij denkt dat het een goed idee is als ZZP’ers hun presentatievaardigheden verbeteren”.

Tip 4: Bevorder het geven van reacties door vragen te stellen

De beste manier om fans reacties te laten plaatsen bij jouw posts, is door vragen te stellen en dan vooral vragen die gemakkelijk te beantwoorden zijn.

Neem een kijkje op de Open Circles Facebook Pagina en je zult zien dat bijna alle updates aan het einde een vraag bevatten.

Als je een nog hogere responsratio wilt bereiken, vraag dan om korte antwoorden – zoals ja of nee.

Bijvoorbeeld: “We zijn van een plan een diepgaand Facebook Marketing report uit te brengen. Zou jij dat willen lezen – ja/nee?”

Tip 5: Maak het de moeite waard om jouw updates in de gaten te houden

Als je wilt dat mensen je updates in de gaten houden en er naar uitkijken, beloon ze dan zo af en toe met iets speciaals zoals cadeautjes, kortingsbonnen, een competitie en meer.

Tip 6. Zorg dat er een plaatje in je update zit

Sommige Facebook experts zullen het niet met me eens zijn, maar we hebben het herhaaldelijk getest en de interactie, ‘Vind ik leuk’, reacties en het aantal keren dat wordt doorgeklikt is vrijwel altijd hoger bij updates met een plaatje.

Tip 7: Begin NU!

OK, nu is het aan jou.

Wat is jouw ervaring met het gebruik van Facebook voor de marketing van je business?

Heb je tips, suggesties, ideeën of ervaringen (goed en slecht)…?

Plaats ze in het commentaarveld hieronder, zodat we allemaal van je kunnen leren.

Én, als jij een Facebook Pagina hebt (voor jouw business!), vertel dan waar we die kunnen bekijken en waar het over gaat.
Een mooie gelegenheid om feedback te ontvangen en te geven.

En vergeet niet op ‘Vind ik leuk’ te klikken op onze Open Circles Facebook Pagina

Neem ook even een moment om deze 7 eenvoudige tips te delen met je

  • - Facebook-vrienden
  • - Twitter-volgers
  • - LinkedIn connecties
  • en bloglezers...

Op jouw succes, Nisandeh

.

Download nu gratis video cursus: Social Media for Business

.

186
Leave a Reply

avatar
120 Comment threads
66 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
111 Comment authors
Rob WienenSaskia FaesLeni MinderhoudLiesbeth VervoortDonna Hoogstraaten Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Laat het mij weten wanneer er
Aernoud Florijn
Gast

Ik heb Facebook het afgelopen half jaar ingezet in plaats van posters in de straat voor onze voorstelling de Meezing Sound of Music. En het is echt onvoorstelbaar hoe we met een stuk minder kosten een ontzettend goed bereik hebben en een enorme groep fans hebben gekregen.

Wat helemaal super werkt is adverteren binnen een bepaalde regio. Als één voorstelling niet echt goed loopt, dan zetten we extra advertenties in op die regio en zie je echt in no-time de kaartverkoop toenemen.

facebook.com/meezingbioscoop

Wilko van der Ploeg
Gast

@Aernoud: Wat een enorm leuk idee… een meezingbioscoop… ik heb niets met de Sound of Music, maar als er ooit een meezing Hair in de buurt van Apeldoorn komt, ben ik zeker geinteresseerd :D.

Wing Ung
Gast

Business is de laatste jaren erg veranderd, vooral op het gebied van marketing. Ik heb altijd social media vermeden, omdat ik het een “vluchtige” media vond. Echter in DEZE tijd is het onvermijdelijk om het niet te gebruiken. Ik ben pas begonnen met social media maanden na Business Bootcamp van januari ’12. Voor heel veel mensen is het een tweede natuur, vooral voor de jeugd van tegenwoordig. Voor mij en voor vele ondernemers is social media nog hagel nieuw. Business van tegenwoordig is erg uitgebreid, door social media en internetmarketing is het pakket van “ondernemen” uitgebreider. Dat betekent dat de… Lees verder »

Nisandeh Neta
Gast
Nisandeh Neta

Hi Wing,

Als je het artikel hierboven leest, dan zie je dat ik je een paar manieren geef om je eerste ‘likes’ op je pagina te krijgen.
Om te beginnen, kun je jezelf de eerste geven…
Ook moet je er voor zorgen dat jouw pagina ‘likes’ uitlokt…

Dus… lees het artikel nog eens en aan de slag!

Succes, Nisandeh

Mark den Dubbelden
Gast

Je hebt er op elke pagina eentje bij 😉

Als tegenprestatie: facebook.com/DutchWaterTech , ik kan er ook nog wel wat gebruiken namelijk….

Bedankt alvast!

Irmgard Luijcks
Gast

Spellenwereld is niet vindbaar.
Heb gekeken onder ‘herenwereld’ maar twijfel of het goed is. Lever jij ‘alles voor de (jonge)mannen’???

David Vertegaal
Gast

Dank je, vandaag is een perfecte dag om te starten met Facebook !

Irmgard Luijcks
Gast

Facebook … ik vind het een heerlijk medium. Sinds 1 jaar zet ik het in om meer vertrouwen en bekendheid te krijgen. Natuurlijk heeft het maanden gekost om mijn weg erin te vinden en om enkele tips om te zetten. Maar ik moet zeggen, ik ben aardig op weg. Eén pagina is op mijn naam en de andere is de bedrijfspagina. Soms komt er eens een like bij, maar ik had er graag meer dan de 18 likes. Ik wil niet zomaar ‘likes’ verzamelen. @Wing Ung: daarvoor hoef je je niet te schamen. Er zijn heel veel mensen die nog… Lees verder »

Mark den Dubbelden
Gast

Goede tips, bedankt.
Toch ben ik er nog niet helemaal uit wat Facebook betreft. Ik gebruik het, met een mix van privé en zakelijk, maar ik vraag me af of mijn klanten daar ook komen (ik werk o.a. veel voor de overheid).
Ik heb het idee dat als je een locatie hebt, zoals een restaurant, er veel meer uit te halen is (mensen die inchecken bijvoorbeeld)

Hoe denken jullie daar over?

Marloes van der Kamp
Gast

Hai Mark,

Ik denk ook dat het goed is om prive en zakelijk gebruik van Facebook te scheiden. Ik heb zelf een prive facebook adres met mijn naam, en daarnaast een pagina voor mijn bedrijf, met de bedrijfsnaam. Alle berichtjes van ons bedrijf zet ik op die pagina met als afzender de bedrijfsnaam, en prive berichtjes in mijn prive-pagina, met als afzender mijn eigen naam.
Als je aparte pagina’s hebt, kun je in Facebook gemakkelijk kiezen namens wie je het erop zet, met jouw naam of met de bedrijfsnaam.
facebook.com/andereboeg

Dali Lutz
Gast

Dit is het geworden:
facebook.com/pages/DD-BeautyWellness-Almelo/200531933297599

Like ons als je het leuk vindt 😉

Mark den Dubbelden
Gast

Wat ik zelf trouwens een goede vind; Foursquare ; ik log in op mijn kantoor via Foursquare (je kunt deze plaats zelf aanmaken binnen Foursquare) en post er een update bij. Dit wordt dan weer automatisch doorgestuurd naar Twitter, Facebook en Linkedin.

Ik krijg er vaak reacties op!

Robert Tjalondo
Gast

Dank voor de tip Mark!
Ik ga er morgen naar kijken.

Anno Pieterse
Gast

Facebook kan een krachtig instrument zijn. Bedenk wel dat jij het product ben, het vehikel waar Zuckerberg geld mee verdient, met jouw data. Ik weet niet of ze de voorwaarden inmiddels hebben aangepast, voor kort was het zo dat foto’s die op Facebook geplaatst werden, het vrij stond aan Facebook om er daarna mee te doen wat ze wilden. Dus geen rechten meer over je eigen beelden. Als je het spel meespeelt, en er van bewust bent, prima. Niets is voor niets in deze wereld, en jouw data is door Facebook verkocht, en is 120 dollar waard! Dus, “be aware”… Lees verder »

Yvon
Gast
Yvon

Ik heb nog geen zakelijk Facebook account, maar zou het wel willen.
Maar als bovenstaand verhaal klopt in verband met de foto’s, dan vind ik het niets.
Ik wil gewoon dde rechten op mijn foto’s behouden.
Kun je ergens iets uitklikken dat ze je werk niet mogen gebruiken ?

Nisandeh Neta
Gast
Nisandeh Neta

Goed punt, Anno. Echter het is relevanter voor Facebook gebruikers dan voor jou als business op Facebook. Facebook is waar je klanten en prospects de meeste tijd online doorbrengen. Dus, ik denk dat er geen twijfel over bestaat dat jij er ook moet zijn… om ze een virtuele pleisterplaats te bieden. Over het copyright van je afbeeldingen… ik zou me er geen zorgen over maken. In tegendeel, ik zou het gebruiken. Plaats simpelweg een watermerk met je logo en je URL op je foto’s en laat Facebook en de Facebook gebruikers het maar verspreiden over het internet. Volgens mij kan… Lees verder »

Jeremine Holt
Gast

Tsja… Facebook… Weinig tot geen zakelijke contacten, maar wel een manier om bij vrienden van vrienden onder de aandacht te komen. In ieder geval zet ik er geen persoonlijk gedoe op, ook niet op m’n persoonlijke pagina. Ik kijk er soms van op wat mensen posten, de (iets 😉 )jongere generatie met name, best expliciet zeg maar. Maar ook kijk ik soms op van de weerstand die Facebook oproept, bij wat oudere mensen die alles eraan eng vinden. Dus het is zoeken. Krijg m’n twitter niet aan m’n Facebookpagina gelinkt, wel de persoonlijke, niet de zakelijke. Zou het bijvoorbeeld handig… Lees verder »

Irmgard Luijcks
Gast

Net heb ik even voor jou gekeken of het wel mogelijk is om met Hootsuite meerdere pagina’s aan je Twitteraccount te linken. Ik heb zelf 6 pagina’s bij Facebook en 1 groep. Met Hootsuite kan ik alle pagina’s linken. Geen probleem.
Misschien dat het met Twitter zelf niet lukt?

Wist zelf niet dat dit bestond: Publishing from Facebook to Twitter http://blog.facebook.com/blog.php?post=123006872130

Anita Vroonland
Gast

Ik werk internationaal, leuk als jullie onze pagina ‘liken’, bedankt alvast! facebook.com/Profit.Passion.Purpose

Geeske Spaander
Gast

Goede tips! Ben er wel van overtuigd dat Facebook een handige tool is om meer naamsbekendheid te verkrijgen. Ben er overigens nog niet helemaal achter hoe dit voor elkaar te krijgen! Wij hebben sinds kort een Facebookpagina, maar vooralsnog nog weinig response. Het blijft lastig om die felbegeerde likes te ontvangen.

Zoals Mark den Dubbelden ook zegt: het lijkt gemakkelijker als er ook daadwerkelijk een locatie aan verbonden zit.

Bekijk onze facebook pagina eens en laat weten wat je er van vindt!

facebook.com/DECnederland

Bart Kappers
Gast

Om eerlijk te zijn ben ik er nog niet uit qua Facebook…. LinkedIn en Twitter helemaal en voor 200%, maar Facebook is voor op dit moment echt nog voor familie en vrienden die ik ook zeer regelmatig IRL (in real life) zie. Ik vind het echt leuk als ze weten wat ik doen, wil ze ook best als klant, maar ga daar zeker niet te actief in promoten. Misschien is mijn standpunt achterhaald of haalt de werkelijkheid mij in zodat ik mijn standpunt aanpas, maar momenteel sta ik er zo in. Mijn vrienden en familie hebben een relatie met mij… Lees verder »

Rene van Esch
Gast

SUPER informatie van de Open Circles Academy, ga vanavond gelijk aan de slag met Facebook.

Gerhard Radstake
Gast
Gerhard Radstake

Facebook heeft nog wel wat geheimen voor mij. Een mooie bedrijfspagina maken is de volgende uitdaging.

facebook.com/TijdwinstmetMobielDicteren is mijn bedrijfspagina en ja ik heb graag nog veel meer fans.

Alexander Biesheuvel
Gast

Erg handig deze marketing tips, zeker de manier van Share voor het promoten van een artikel is absoluut een aanrader, aangezien de post direct wordt overgenomen bij de persoon die de post shared en in zijn/haar timeline verschijnt. Persoonlijk eindig is de post graag met, Indien dit niet voor jou is maar je wel iemand kent die dit kan waarderen, klik dan op delen / share en maak een vriend/vriendin blij. is het wel voor jou? maak er gebruik en deel / share het! thnx nisandeh for the tips & trick on Facebook and twitter 🙂 they are very helpfull!… Lees verder »

Irmgard Luijcks
Gast

Super Alexander, I like it. Ik loop met wat ideeen rond waarvoor ik tzt een stand(je) nodig heb. Dan zal ik me melden 🙂

Alexander Biesheuvel
Gast

Hoi Irmgard,

Dat is prima, tegen die tijd zullen er zeker nog wat meer aanbiedingen op stand gebied zijn.
Ik zou zeggen houd het in de gaten, en als het zover is hoor ik je graag!

tot die tijd, spread the word!

Harm van Wijk
Gast

Bezoek mijn Facebook pagina: facebook.com/BeursBulletin

Ik ben ook zeer benieuwd naar jullie reacties!

Alvast bedankt!!

Irmgard Luijcks
Gast

@Geeske: kan je pagina niet vinden. Wellicht ligt daar de oorzaak? @Anita: ook jouw pagina is niet vindbaar. Er komt wel een groep met deze naam bovendrijven. @Gerhard: leuk bedrijf en ik heb je ‘geliked’ @Harm: super de beurs op facebook. Wat ik alleen mis … persoonlijkheid. Ik vind nergens een naam wie er achter de pagina zit. Facebook is inderdaad een keuze. De een is er voor, de ander tegen. Facebook heeft een imago van linken met familie en vrienden en slap ouwehoeren. Natuurlijk kun je daarvoor facebook inzetten. Maar je kunt er nog zoveel meer mee doen. Je… Lees verder »

Geeske Spaander
Gast

Dat is vreemd!

Als ik zelf zoek op iemand anders zijn naam wel.

Als dit als url wordt gebruikt als het goed is wel:
facebook.com/DECnederland

Irmgard Luijcks
Gast

Ja, klopt. Als url gevonden. Behalve mijn consulten buiten de deur, doe ik alles vanuit huis.
Leuk!

Jeremine Holt
Gast

En dan is er nog altijd de geniale mogelijkheid van geheime groepen in Facebook. Voor alles wat je niet aan de buurman of de rest van de wereld wilt vertellen.

Irmgard Luijcks
Gast

Jeremine, wat bedoel je met geheime groepen?
Is het niet verstandig om in het algemeen geen info op internet te zetten die je ook niet aan je buren en de rest van de wereld zou vertellen?

Jeremine Holt
Gast

Oh deze is toch in het blog gekomen. Ik heb het er later nog eens over, omdat ik dacht dat deze verdwenen was en ik het interessant genoeg vind om te delen.

In zo’n geheime groep kunnen alleen maar genodigden lezen en niemand anders. Niemand kan verder zelfs ook maar zien dat je geheime groepen hebt.
Met sommige mensen werkt het perfect en met anderen om de een of andere reden niet. Want je moet het wel actief gebruiken natuurlijk, anders heeft het niet zoveel zin en heb je het gevoel dat je tegen jezelf zit te praten.

Tjitske de Boer
Gast

Hallo Irmgard,
Met een nieuwe tak van mijn bedrijf, namelijk Child’Space wil ik graag bewegingscoach worden voor baby’s en hun ouders en me op dat terein profileren als expert. Tot nog toe alle internetkanalen nog niet gebruikt. Voel me daar ook een beetje achterlopen. Hoe vind ik op facebook voor mijn doelgroep interessante groepen? En hoe kan ik daar dan in worden uitgenodigd om groepslid te worden?

Irmgard Luijcks
Gast

Nog even een aanvulling hoe krachtig Facebook kan zijn. Ik ben steeds actiever in het paardenwelzijn. Het verwaarlozen en mishandelen van deze dieren loopt momenteel de spuigaten uit. Ik heb me toen verplaatst in een paard dat altijd in een stal staat en van uur tot uur beschreven hoe zijn leven verloopt. “Het leven van een zware crimineel … eenzame opsluiting” heb ik enkele weken geleden op Facebook geplaatst. Als je geinteresseerd bent facebook.com/note.php?note_id=362778940421308 Deze notitie is vanaf mijn pagina 52 keer gedeeld. Ik weet van meerdere mensen dat vanuit hun pagina ook gedeeld is. Kun je je voorstellen wat… Lees verder »

Irmgard Luijcks
Gast

Ik help honden, paarden en pony’s met klassieke homeopathie, natuurlijke producten en duurzame oplossingen. Bij interesse nodig ik je graag uit op mijn zakelijke pagina te kijken facebook.com/pages/Natuurlijk-voor-mijn-dier/246412195371226 en kun je je in mijn filosofie vinden, graag een ‘like’.

Sinds enkele dagen heb ik daar ook timeline. Ik ben niet tevreden omdat de foto’s te onduidelijk zijn. Dat wil ik veranderen.

Bianca de Wit
Gast

Bedankt voor de tips!
Ik heb een persoonlijke en een zakelijk Facebook pagina en die houd ik ook triks gescheiden.
Hoewel ik soms op mijn zakelijke pagina ook iets persoonlijks plaats omdat er natuurlijk wel een persoon achter mijn bedrijf zit.

Ik gebruik Hootsuite om updates te plaatsen. Je kan dan updates plaatsen tegelijkertijd op Facebook, Twitter en LinkedIn. Helaas nog niet op Google+.
Hoewel natuurlijk elke Twitter of Facebook update niet geschikt is voor LinkedIn. Maar dat spreekt voor zich denk ik.

Groet,
Bianca

Irmgard Luijcks
Gast

Bianca, mag ik jou vragen waar en hoe je hebt ingesteld dat je de berichten strikt gescheiden kunt houden? Ik heb er naar gezocht, maar nog niet ontdekt.

Als ik namelijk een bericht post op een van mijn pagina’s, dan wordt het automatisch getoond op mijn hoofdpagina (dat is mijn privepagina). Mensen krijgen dan 2 dezelfde berichtjes. Heel vervelend.

Anouk Plantinga
Gast
Anouk Plantinga

Ik zit al jaren op Facebook, maar sinds LinkedIn kijk ik er nauwelijks meer op.
De laatste tijd is het erg veranderd en wordt het ook zakelijk gebruikt en daarom wordt het weer interessant voor me.
Binnenkort ga ik al mijn profielen updaten en dan komt ook Facebook aan bod.
Bedankt alvast dus voor de info!

Peron van Stralen
Gast

Ik ben er niet uit hoe ik met Facebook echt meer kan voor mijn doelgroep. Berichten via LinkedIn komen automatisch bij m’n Facebook pagina en Twitter. Als je dit zo instelt. Dan hoef je het maar op één plaats in te voeren. Wel zie ik nog één verschil in het hogere fungehalte op Facebook. Ook met Hootsuite ga ik nog meer doen.

Irmgard Luijcks
Gast

Peron, wie is jouw doelgroep?
By-the-way … het fungehalte van Facebook valt tegen. Zó leuk zijn de spelletjes nou ook weer niet.

Hootsuite is een mooie tool, maar ik maak de laatste tijd minder gebruik van het zenden van berichtjes naar Facebook en LinkedIn. Berichten op Facebook probeer ik zoveel mogelijk met foto te plaatsen (is veel leuker voor de lezer) en op LinkedIn neem ik eigenlijk alleen maar deel aan discussies. Ben er zelf nog niet uit wat ik kan met tweets voor LinkedIn.

Ida Strating
Gast

Sinds een aantal maanden ben ik actief op Facebook. Ik heb een webshop voor opa’s en oma’s die hun kleinkind(eren) een plezier willen doen met een cadeautje.
Dank voor de handige tips! Ga beslist nu ook een keer adverteren.

Zelf vind ik Facebook een goed medium om te communiceren met geïnteresseerden. Ik post previews van nieuwe producten, gratis dagje uit, stel een vraag over een bepaald onderwerp etc.
Meer likers van harte welkom! Hoeven niet perse opa of oma te zijn…. facebook.com/cadeauvanopaenoma

Julian Paulina
Gast
Julian Paulina

Hi there everyone, When this getting Yello Blue Green stars for comments came to life it is like a open invitation for everybody to comments as many characters as possible even if it does not make sense. Because who knows maybe you may mis a party if you don’t have enough. This makes it hard for other to filter out the real good content. Not discourage by this I still want to add my two cents to this comment. I started with my fanpage sometimes ago and this is what I have notice. Before that i want to say that… Lees verder »

Karin Hulsman
Gast

Via mijn persoonlijke Facebook-site heb ik ook een zakelijke site aangemaakt voor onze camping in Portugal. Bijna 170-likes in ruim een jaar. Portugezen doen veel op Facebook, dus daar maak ik gebruik van. Ik let goed op de statistieken en plaats de berichten voo/van/over de camping meestal in 3 talen. M’n persoonlijke Facebook pagina gebruik ik alleen voor de persoonlijke contacten. En m’n Twitter-berichtjes komen ook op Facebook, zo gebruik je beide kanalen in 1 keer……doel………..grotere bekendheid en meer gasten!! Help ons en deel/vind ons leuk of kom eens langs 🙂

Karin Hulsman
Gast

Een andere mogelijkheid die ik ook gebruik is een Event aanmaken, je kunt dan mensen gericht uitnodigen! En vragen om het weer verder te delen…. en kom langs ……virtueel of live: facebook.com/pages/Camping-bungalows-Ponte-das-Tr%C3%AAs-Entradas-Portugal/127100907347449

Gabriëlla Colinda Modderman
Gast

Best lastig om veel vind-ik-leuks te ontvangen als je inhoud te beperkt is. Hoe zorg je ervoor dat je bezoekers ook artikelen te lezen hebben die ze daadwerkelijk interesseren?

Karin van Toor
Gast

Mijn facebookadres is: facebook.com/Pianoschoolandmore.
Uiteraard probeer ik deze dagelijks interessante content mee te geven, maar echt veel reacties krijg ik tot op heden nog niet.

Met een hartelijke, muzikale groet,
Karin

Irmgard Luijcks
Gast

Hallo Karin,
’n Kennis van mij heeft een muziekschool. Zij heeft onder haar eigen naam een Facebookpagina waarmee zij contact heeft (en heeft gezocht) met huidige- en oudleerlingen.
Daarnaast heeft zij een bedrijfspagina voor haar muziekschool. Ondanks dat ze daar maar af en toe wat op publiceert heeft ze daar 150 likes op.
Misschien heb je iets aan deze informatie.

Tamara Miesen
Gast

facebook.com/TamaraHealth – dit is mijn busines Facebook, en zoals je ziet pas 20 like’s…dat mag van mij ook wel veel meer zijn!!

Klaartje Loose
Gast

Ik heb een persoonlijk profiel, voor danscontacten, familie en vrienden, waar ik veel op post wat zakelijk niet interessant is, maar ik vind het een prettige manier van met mensen in contact blijven. Daarnaast heb ik een Facebookpagina (als je op mijn Gravatar klikt dan kom je er dit keer 😉 ) waar ik nog niet genoeg mee doe en ook te weinig frequent op post. Dank voor de tips over het genereren van meer interactie, ik ga eerst maar eens plaatjes en vragen toevoegen. En streven naar vaker interessante posts. Bloggen en Facebook-updates moeten echt in mijn agenda gepland… Lees verder »

Jeremine Holt
Gast

De geheime groepen in Facebook zijn inderdaad super.
Updates, vragen en support m.b.t. implementatie van de opgedane kennis van Open Circles bijvoorbeeld gaan hier regelmatig over en weer via geheime Facebook groepjes. Je kunt schrijven, lezen en reageren wanneer het je zelf uitkomt.

Klaartje Loose
Gast

Update: Ik plaats veel regelmatiger content op mijn Springtij bedrijfspagina, en krijg ook reacties van lezers. Het aantal likes van mijn pagina is gegroeid van 35 tot 71. Misschien nog steeds niet veel, maar wel een verdubbeling:-D Vragen stellen helpt inderdaad, mooie foto’s geven ook hogere weergave-statistieken en het delen van interessante artikelen van anderen, met een korte inleiding door mij geschreven levert ook veel verkeer op. Omdat ik nog steeds veel meer vrienden op mijn persoonlijke profiel heb dan likes op mijn pagina – 299 tegenover 71-(voornamelijk doordat alle danscontacten ook op mijn persoonlijke profiel zitten) deel ik vaak… Lees verder »

Doenan Mager
Gast
Doenan Mager

Hey everybody, Just a short remarks about the facebook item: I think it is less effective to start liking each other in order to help each others facebook pages. As Nisandeh once told me, when he started with his LinkedIn he got a recommendation from his mother which was counterproductive since she was obviously biased. The tip of providing real value information (a fun picture is also value) and getting response to that is in my opinion the best strategy. There is no shortcut to people liking you, you HAVE to deliver. Then again, when you realize this, delivering real… Lees verder »

Max van der Zee
Gast

Het is ook handig om Twitter aan Facebook en LinkedIn te koppelen!

Irmgard Luijcks
Gast

@Max, handig is het inderdaad. Je spaart een hoop tijd. Maar niet iedere tweet is geschikt voor Facebook of LinkedIn. Maar Hootsuite (wellicht zijn er meer) kun bij iedere tweet instellen welke social media de ontvanger is.

Rene van Esch
Gast

Ben afgelopen week begonnen om mijn bedrijf latexspuiten.com te promoten via Twitter en Facebook. Het is voor mij nog relatief nieuw gebruik te maken van deze media. Ik bemerk wel hoe meer je er mee bezig bent, hoe makkelijker het wordt. Heb tot nu toe via Twitter en Facebook 3 opdrachten binnen gehaald. Indien je mijn tweets wilt volgen via Facebook.? Meld je dan aan als vriend op mijn pagina. (René van Esch uit Breda)

Evelien Bos
Gast

Ik vind Facebook een heerlijk medium. Ik gebruik het in combinatie met bloggen. Zodra ik een blog heb geplaatst, meld ik dit ook op Facebook. Ook heb ik gemerkt dat het heel effectief is om met een klein bedrag te adverteren op Facebook. Op die manier wordt echt je naamsbekendheid vergroot. Ik heb dit gedaan in combinatie met een fotowedstrijd. Mensen moesten zich inschrijven op mijn nieuwsbrief om mee te mogen doen met een fotowedstrijd. Het aantal inschrijvers op mijn nieuwsbrief is hierdoor explosief gestegen. Voorheen kon je met een speciale pagina mensen laten ‘liken’ op je Facebookpagina, maar dat… Lees verder »

Irmgard Luijcks
Gast

Leuke tip Evelien.
Ik heb 2 katten en je hebt nu +1 Like 🙂

Irmgard Luijcks
Gast

Sorry Evelien, ik wilde nog even iets toevoegen.

Misschien vind jij het leuk als kattenvriend deel te nemen aan mijn facebook groep ‘Homeopathy and natural solution for animals’, een internationale groep, voertaal engels, die leuk begint te groeien en waar interessante discussies op gevoerd worden.

Ik zou het leuk vinden als je ook mijn facebook pagina ‘liked’ facebook.com/pages/Natuurlijk-voor-mijn-dier/246412195371226

Alvast dank,
Irmgard

Klaartje Loose
Gast

Ha Evelien,
wat een goede tip, een fotowedstrijd gebruiken om je mailinglist te vergroten! door mijn blogs ook op Facebook te plaatsen krijg ik wel steeds meer lezers op mijn blog en ook de inschrijvingen voor mijn nieuwsbief druppelen binnen, maar dat gaat nog erg langzaam. aangezien ik nog geen goede opt-in-verleider heb geschreven dacht ik dat dit nog wel even zo zou blijven… Maar een fotowedstrijd kan natuurlijk ook een opt-in zijn!
dank voor de geweldige tip 🙂

Sanne Liefrink
Gast

Sinds twee weken weer actief op facebook, ooit een pagina aangemaakt, maar er nooit wat mee gedaan. Nu aan de slag ermee, omdat ik een sociale media toer aan het maken ben, via Twitter, Facebook en ondertussen ook Pinterest. Deze kanalen werken verslavend, dat ten eerste. Toch zie ik niet alleen een verslavingszorg… in die korte twee weken, heb ik veel tips gekregen, veel mensen ontmoet via het web en word ik vanzelf enigszins een expert op het gebied van sociale media. Want het is dus vooral doen!

Kitty Wemmers
Gast

Ik heb ook een Facebook pagina facebook.com/dethemakamer waar mensen zelfmaak ideeën gratis kunnen aanvragen. Hartstikke leuk, dacht ik, maar met 16 Likes schiet het niet echt op.

Geeske Spaander
Gast

Leuk idee inderdaad! Ik heb geliked 😉
Heb je misschien ook een website waar de werkbeschrijvingen opstaan? Dan kunnen de foto’s doorgelinkt worden daarmee. Daardoor zullen mensen misschien eerder liken omdat de drempel om te mailen voor een werkbeschrijving misschien te hoog is.

Kitty Wemmers
Gast

@ Geeske,

Ik denk ook wel dat er dan meer mensen de werkbeschrijvingen zullen bekijken. Alleen ben ik (internetkneus) niet handig genoeg om de werkbeschrijvingen in PDF ergens op internet te plaatsen. Bovendien zie ik dan niet wie de werkbeschrijvingen aanvragen en kan ik dan ook niet iets gaan verloten het einde van de maand omdat ik dan geen gegevens heb.
Ik heb jouw pagina facebook.com/DECnederland ook geliked, ik kan daar nog wel interessante informatie vandaan halen. Dankjewel voor je reactie.

Khema Y. Waasdorp
Gast
Khema Y. Waasdorp

Hallo allemaal, Mag ik de euforie over het krijgen van “likes” wat indammen? Facebook is een krachtig sociaal platform waar ‘to know – to like AND to engage’ de spil is. Het is een platform om je met mensen – je fans – te verbinden. Veel ondernemers denken dat ze met een pagina op Facebook en met honderden (of duizenden) ‘likes’ wel goed zitten. Maar dat is niet zo. Om SUPER FANS te krijgen moet je 2-3 keer per dag waardevolle content posten. Dan kan je op Facebook met je bedrijf een ‘winnaar’ worden. Facebook is het nieuwe platform om… Lees verder »

Evelien Bos
Gast

Wat een waardevolle tips, Khema! Ik denk dat je prima verwoord wat iedereen ‘moet’ weten op Facebook. Ik vind het persoonlijk veel leuker en socialer dan Twitter, juist ook omdat je op een leuke manier mensen uit je doelgroep ook met elkaar in contact brengt.

Verder heb ik ook ontdekt dat bepaalde groepen heel waardevol zijn, maar waar ik me een beetje aan erger is dat mensen je ook ongevraagd toe kunnen voegen aan groepen. Weet jij – als facebookexpert – hoe je dat kunt uitzetten?

Irmgard Luijcks
Gast

Waardevolle tips Khema, dank je.
Jouw tips zorgen ervoor dat ik inventariseer hoeveel berichten en welke inhoud ik stuur. Wat ik heel moeilijk vind is het scheiden van de berichten.

Enerzijds heb ik een prive pagina, waar ik me meer te buiten ga aan dingen die mij raken en mij interesseren.
Daarnaast heb ik mijn bedrijfspagina’s. Is het handig om die te scheiden van mijn privepagina voor wat betreft geposte content? Als ik zakelijk post, krijgen al mijn privevrienden automatisch ook deze berichten. Is het handig om een scheiding aan te brengen? Kan het posten überhaupt gescheiden worden?

Khema Y. Waasdorp
Gast
Khema Y. Waasdorp

Hallo Irmgard, Ja, over dat thema heb ik ook lang nagedacht en onderzoek naar gedaan. Bij mijn Facebook top-leraren in de USA en ook binnen facebook zelf. Mark Zuckerberg (CEO Facebook) zegt over de reden dat ze gekozen hebben voor een profiel en een pagina: ‘Het hebben van twee identiteiten is een gebrek aan integriteit’. En dat vond ik eigenlijk wel een hele mooie uitspraak. Op je pagina post je waardevolle content over je branche. Geven is het devies en daarover ga je in gesprek met je fans. Je antwoord bijvoorbeeld op vragen en je geeft oplossingen. Maar je persoonlijke-… Lees verder »

Nicoline Caljé
Gast
Nicoline Caljé

Ik heb lang gewacht met Facebook ook voor mijn trainingsbusiness in te zetten. Met de tips op deze pagina en vooral met de aanwijzingen voor het combineren en scheiden van werk en privé eindelijk een stap verder gezet: weer een ‘ei ‘ gelegd. Dank je voor tip over de mogelijkheid om je contatcten in te delen: dat was net wat ik nodig had.

Khema Y. Waasdorp
Gast
Khema Y. Waasdorp

Hoi Evelien, Goede vraag zeg! Helaas…Er is momenteel geen functie beschikbaar om een groepslidmaatschap goed te keuren. Net zoals wanneer je wordt getagd in een foto, kun je alleen door een van je vrienden aan een groep worden toegevoegd. Opmerking: – Alleen je vrienden kunnen je toevoegen aan groepen. – Als een vriend je aan een groep toevoegt, ontvang je onmiddellijk een melding. – Je kunt de groep op elk gewenst moment verlaten. Als je dat wilt, ga je naar de pagina van de groep en klik je in de rechterkolom op ‘Groep verlaten’. Als je een groep eenmaal hebt… Lees verder »

Bianca Arts
Gast

Bedankt allemaal voor de tips!

Zelf biedt ik een online en offline reclamecampagne met rijdende bill-boards en maak ik reclame voor deze bedrijven en Autoreclame Werkt door middel van onder andere Facebook.

Ik zoek daar ook naar automobilisten die wat bij willen verdienen door met reclame op hun auto te rijden. Heeft er iemand tips om juist die mensen te triggeren??

Willy Triest
Gast

Wij gebruiken Facebook idd al een hele tijd. Nog niet zo lang geleden hebben we oav Nisandeh een fanpage gemaakt en die werkt veel effectiever en leuker dan een ‘group’.

Enige nadeel IMHO: Facebook verandert regelmatig de lay out. Telkens het wat went … veranderen ze het weer.

Verder is het een snel en schitterend medium, maar je moet wel van bij het begin leren er consequent familiezaken van weg te houden, of deze enkel via je privépagina af te handelen.

Cecil Westerhof
Gast
Cecil Westerhof

Ik heb al een tijdje twee pagina’s. Een persoonlijke en een Engelstalige over Time Management. Ben de laatste tijd bezig om vooral die over Time Management te verbeteren. Ik wil daar in ieder geval twee keer per week een video met handige tips plaatsen. Ben vandaag ook druk bezig geweest om een manier te vinden om van citaten mooie plaatjes te maken. Gewone platte tekst werkt tegenwoordig niet meer. De eerste resultaten daarvan staan er reeds. Tot nu toe heb ik helaas nog nauwelijks reacties op de pagina, maar misschien is het even volhouden. 😉 De pagina over Time Management:… Lees verder »

Ellen Ter Beek
Gast

Social media dwingt je eigenlijk gewoon weer in de eerste plaats als mens te denken en te handelen in plaats van als marketeer of communicateer. Dat lijken we niet meer gewend en raken ervan in de war. Sommigen vragen zich af hoe ze met een Facebookpagina nu klanten kunnen winnen? Nog voordat ze zich afvragen wat ze te bieden hebben en wie ze zijn verlangen ze al iets terug. Dat werkt niet.

Eelco Verbrugge
Gast

Ik heb wel een Facebook pagina, maar heb er nog niet over nagedacht wat ik er precies mee wil. Dit staat nog op mijn todo lijst!

Bedankt voor de tips en ervaringen van anderen, ik ga er snel aan beginnen.

Helena van Arkel
Gast

Ik zou graag een paar dingen uitgelegd krijgen. Wat is verstandiger een bedrijfspagina aan je privé pagina of een aparte bedrijfspagina. Wanneer hij aan je privepagina zit, krijgt iedereen die dan makkelijke te zien?
Mag je plaatjes zo van internet halen en op je pagina zetten?
Waar vind je plaatjes?

Als iemand het wil beantwoorden heel graag!

Irmgard Luijcks
Gast

@Helena: Wil je enkel met jouw bedrijf naar buiten treden, dan begin je met een bedrijfspagina. Maar heb je daarnaast nog een hoop andere interesses, dan begin ook een privepagina. De zakelijke berichten worden ook getoond aan jouw ‘likers’ en tevens op jouw privepagina. Is het onderwerp interessant dan is er een kans dat een privevriend jouw zakelijke post deelt. Plaatjes mag je niet zomaar van internet halen. Zonder toestemming van de fotograaf is dat niet toegestaan. Let ook op portretfoto’s van anderen. Plaatjes die je mag gebruiken vind je bijv door in Google in te toetsen ‘gratis stock foto’s’… Lees verder »

Helena van Arkel
Gast

Dank je wel voor je antwoord. Mag ik nog iets vragen? Wanneer ik een bedrijfspagina maak en mensen liken het krijgen ze dan automatisch mijn updates? Of moeten ze vrienden zijn?
Wanneer je vrienden heb dan neem ik aan dat niet hun persoonlijke boodschappen allemaal op de bedrijfspagina te zien zijn?
Iemand eerder zei om drie keer per dag iets erop te zetten, dat is totaal tegen mijn natuur. Ik zou ook iemand die dat doet meteen eraf halen. Wanneer ik één of twee keer per week er iets opzet, zou dat ook genoeg zijn?
Nogmaal hartelijk dank
Helena

Tjitske de Boer
Gast

Dank je, Irmgard, voor het delen van deze tips. Ik vroeg me juist ook af hoe ik aan beeldmateriaal voor mijn blog kom. Gelden daar dezelfde regels voor?

Irmgard Luijcks
Gast

Graag gedaan Tjitske.
Voor je blog gelden dezelfde regels. Maar mettertijd wordt je creatiever en heb je zelf een grote verzameling foto’s die je kunt bewerken. Wat ik de laatste jaren doe is fot’s maken, van alles en nog wat, wat ik leuk en interessant vind.

Mirjam Stoffels
Gast

Het is tegenwoordig bijna een ‘no brainer’ om Facebook in te zetten in je marketing. Van alle tijd die op internet wordt doorgebracht, wordt de meeste tijd op Facebook doorgebracht. Met zo’n 900.000.000 actieve gebruikers is dat heel wat… Bovendien zie je tegenwoordig dat ‘story telling’ steeds belangrijker wordt. Mensen willen weer ouderwets verhalen horen en lezen. De achtergronden, het ontstaan, het waarom weten. Facebook, en zeker met de nieuwe timeline, is hier ideaal voor. Je ziet ook dat het gebruik van infographics [informatie ‘vertelt’ in een grafisch plaatje] steeds populairder wordt om informatie te delen en de nieuwe timeline… Lees verder »

Remco Bontenbal
Gast
Remco Bontenbal

Dank Nisandeh voor de bruikbare tips. Ik loop al een tijdje te puzzelen over de vraag of Facebook voor business to business te gebruiken is. Heeft iemand daar een idee over?

Vanmorgen was er een mediawatcher op de radio die voorspelt dat Facebook over 3 jaar helemaal passé is. Echt zo’n voorspelling om op te schrijven en over 3 jaar nog eens na te lezen.

Tot die tijd ga ik aan de slag met je tips. Bedankt!

Remco

Leni Minderhoud
Gast

Dank voor de tips Nisandeh en allen hierboven. Ik had FaceBook voor mijn bedrijf steeds voor me uit geschoven. Maar in voorbereiding naar de Master Entrepreneur as weekend vond ik dat ik er NU iets mee moet. Het gaat allemaal snel en binnen een paar seconden heb je een paar likes. Wat me niet zo duidelijk is of de updates op mijn fanpage ook zichtbaar zijn op mijn persoonlijk profiel. Of zijn ze dat alleen voor degene die me hebben geliked? Ik heb minstens 30 vrienden uitgenodigd te liken, maar hoe zie ik achteraf wie dat zijn? Want ik krijg… Lees verder »

Leni Minderhoud
Gast

Nog even een evaluatie. In een dag heb ik de 30 likes nodig voor Facebook , bijna verzameld. Het valt me op dat dit vooral gestes van de vrienden zijn. Ze hoeven mijn page niet te bezoeken. Ik zie nu wel wie heeft ‘geliked. ‘ Het gaat nu op content en dat ook laten zien op je eigen profiel via share/delen. Wat ik me nu nog afvraag is of een Fanpage alleen maar ‘likes’ kan genereren of ook vrienden? Maar al doende heb ik al veel geleerd! En Wing, ik heb even je profiel bekeken, maar begin met meer vrienden… Lees verder »

Willy Triest
Gast

We merken ondertussen idd dat je via Facebook heel snel heel veel mensen kan bereiken, maar ook het omgekeerde is waar. Als je even geen nieuwe content geeft, haken ze ook even snel weer af.

In februari werd ik in het ziekenhuis opgenomen, en die periode vertaalt zich duidelijk in de grafieken.

Regelmatig blijven werken dus.