Marketing in 999 woorden

7876 views | 200 reacties |
shares

Dit is de meest beknopte en kernachtige tekst over marketing en business-groei die je ooit zult lezen.

Wat is marketing?

Marketing is de kunst van het transformeren van vreemden in vrienden, vrienden in klanten en klanten in ambassadeurs voor jouw product of dienst.

Jouw product

Vind/creëer een opmerkelijk product dat mensen willen hebben.

Hoe?

Vind en bepaal een doelgroep met een probleem en bied hen een oplossing die anders en beter is dan die van anderen.

Wat is jouw rol?

Ondernemen is winst maken met problemen oplossen. Hoe groter het probleem dat je oplost, hoe gemakkelijker je winst maakt met jouw oplossing.

Wát verkoop je in feite?

Je verkoopt NIET zomaar een product of dienst. In feite geef je mensen via marketing een ERVARING.

De complete ervaring van…

  • het ontdekken van en leren over jouw product
  • het verlangen ernaar
  • het bestellen
  • het ontvangen
  • de bevrediging van het gebruik

Lever een ervaring die prospects en klanten betrokken maakt EN waarmee je waarde levert gedurende het hele proces waarin ze met jou in contact zijn.

Jouw doelgroep

Bepaal wie de geïnteresseerde kopers zijn.
Communiceer alleen met degenen die zeer waarschijnlijk jouw product zullen kopen (ze zijn er klaar voor, welwillend en bereikbaar).

Richt al jouw marketing hulpmiddelen op het converteren van deze mensen zodat je maximale opbrengsten hebt van jouw investeringen (in tijd, geld en inspanning).

Verspil geen tijd en geld aan mensen die jouw product of dienst niet gaan/kunnen kopen – zelfs als je denkt dat ze gebaat zijn bij jouw product.

Schets een helder beeld (profiel) van jouw ideale klant. Deze persoon wil je bereiken. Je moet al jouw communicatie op hem of haar richten.

Om jouw ideale klanten te overtuigen jouw product of dienst te kopen, moet je heel expliciet zijn over de voordelen voor hen.

Maak het gemakkelijk voor jouw doelgroep

Het is jouw taak om het jouw klant zo gemakkelijk mogelijk te maken om te kiezen voor het kopen van jouw product of dienst. Hoe effectief je hierin bent, is de ultieme marketingtest.

Focus (80/20 regel)

Jouw marketingactiviteiten moeten zich richten op de problemen van jouw klanten; hun angsten, frustraties, verlangens en ambities… en op hoe jouw product of dienst DE oplossing is.

Bepaal de marketingkanalen die het meest geschikt zijn voor het transformeren van vreemden in vrienden en vrienden in klanten.

En wanneer je het meest effectieve marketingkanaal hebt gevonden, moet je jouw inspanningen (en budget) gebruiken om het tot een nóg groter succes te maken.

Bied échte waarde

De waarde die jij biedt… zijn de voordelen die jouw klant ervaart.
Het is niet jouw verkoopprijs of jouw tarief.

Iets goedkoops kan van enorme waarde zijn voor jouw klant, terwijl iets duurs helemaal niets hoeft te betekenen.

De waarde die jij geeft, bepaalt de prijs die jij kan vragen.

Committeer jezelf tot het geven van meer waarde aan jouw klanten, gedurende het gehele koopproces.

Het is jouw verantwoordelijkheid om het bewijs te leveren van de echte waarde die jij jouw klanten biedt.

Jouw resources

Jouw grootste resources (hulpmiddelen) zijn tijd en geld.
Het is de kunst om beide wijs, effectief en efficiënt in te zetten.
Uitbesteden doe je dienovereenkomstig.

Verdiep je in de cijfers

Zorg ervoor dat je bij het bepalen van jouw prijsbeleid ALLE kosten meeneemt, inclusief de kosten voor marketing. Je runt een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling.

VAL op!

Er zijn meer producten of diensten zoals de jouwe.
Dus, creëer een positionering die helder communiceert waarom jij anders en beter bent dan de rest.

Als je een bestaand bedrijf hebt – vraag jouw klanten wat zij het meest in jou en jouw product of dienst waarderen - het zijn belangrijke aanwijzingen voor jouw onderscheidend vermogen.

PAS op!

Prospects kunnen jou alleen beoordelen op het beeld dat jij hen voorschotelt.
Als jij een minderwaardige website hebt, een slechte koopervaring biedt, teleurstellende klantenservice geeft of slechte marketing doet – zullen ze dezelfde kwaliteiten toedichten aan jouw product.

Marketing gaat over de totale ervaring die jij een klant meegeeft.

Investeer voor jouw succes

Je moet zaaien voordat je kunt oogsten. Investeer daarom minimaal 10% van jouw omzet in het verbeteren van jouw marketing.

Jouw bedrijf heeft nieuwe klanten nodig om te overleven

Jouw voornaamste marketingdoel moet zijn ‘heel goed worden in klanten werven’, of snel iemand vinden die jou nieuwe klanten bezorgt, of… jouw bedrijf sluiten.

Jouw bedrijf heeft terugkerende klanten nodig

Jouw tweede marketingdoel is jouw klanten keer op keer laten terugkomen om van jou te kopen.

Test. Meet. Pas aan. Herhaal.

Sommige marketing strategieën werken beter dan andere.
Om te weten welke het beste werkt voor jou, moet je testen welke strategie de hoogste opbrengst per investeringseenheid (tijd, geld) oplevert.

Bepaal wat werkt en wat niet werkt.

Wees expliciet

Jij bent er verantwoordelijk voor dat mensen begrijpen waarom ze jouw product of dienst moeten kopen en waarom ze het van jou moeten kopen.

Dat weten ze niet, tenzij… JIJ het heel duidelijk vertelt.

Doe een onweerstaanbaar aanbod

Geef jouw prospects zo’n geweldige aanbod dat ze geen redelijke bezwaren kunnen opbrengen tegen de aankoop. Dit noemen we ‘The Irresistible Offer’.

Verkoop niet

De meeste mensen hebben een hekel aan ‘verkopen’.
Doe het dus niet. Stop ermee.

Je wordt alleen ‘gedwongen om verkoper te spelen’, wanneer je er zelf niet volledig van overtuigd bent dat jouw product het leven van jouw prospect zal verbeteren.

Wanneer jij in jouw product of dienst gelooft, hoef je mensen alleen maar te helpen en te onderwijzen. Dus, begin met geloven in jouw product of dienst, of vind een nieuwe waarin je wel echt gelooft.

Wanneer het mislukt...

Elke marketing mislukking is een leermoment (zoals elke mislukking in het leven).
Zorg ervoor dat jij jouw lessen leert.

Business essentials

De geschiedenis van het zakendoen gaat over het vinden of ontwikkelen van wat mensen echt willen en dit vervolgens aanbieden.

Dit is de basis van elk ondernemerssucces.

Het is dus jouw taak om échte problemen op te lossen en échte wereldse behoeften te vervullen – bewijs dat jouw product een verschil maakt voor jouw prospects en klanten.

Dat was het. Marketing in 999 woorden.

En wanneer jij zelfstandig professional of freelancer bent EN je wilt méér (ideale) goedbetalende klanten en de inkomensgroei die daar onlosmakelijk mee is verbonden…

Dan heb ik HEEL GOED nieuws voor je.

Om jou te helpen jouw onderneming zo snel mogelijk naar een hoger niveau te tillen, heb ik een krachtige 4-delige videocursus ontwikkeld:

Double Your Income in 4 Simple Steps

Ik vertel je in deze GLOEDNIEUWE cursus welke specifieke marketingstrategieën leiden naar maximale resultaten (in aantal klanten, inkomen en toegenomen productiviteit).

En dan heb ik NOG BETER nieuws voor je…

Deze videocursus is GRATIS voor jou.

Let op! Het is niet voor mensen die (nog) geen bedrijf hebben of er alleen maar over denken om te starten als zelfstandig professional.

Het is voor jou alleen zinvol om je voor deze videocursus aan te melden wanneer je al klanten hebt en omzet van enige omvang (variërend van een enkele duizenden euro tot honderdduizend euro of meer).

Ben jij er klaar voor om de juiste stappen te zetten om jouw business spectaculair te laten groeien?

Vul dan onderstaand formulier in en je krijgt de eerste les van Double Your Income in 4 Simple Steps direct per e-mail toegestuurd.

Tot slot

Ik heb nog een vraag aan jou:

Welke van de 999 woorden over Marketing spreekt jou het meeste aan en waarom?

​Laat me alsjeblieft jouw antwoord weten in het commentaarveld hieronder.

Ik ben heel benieuwd naar jouw inzicht.

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. Deel dit artikel met jouw Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten,Twittervolgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
200 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Marijke Willems
7 years ago

‘Stop met verkopen’, inderdaad, een ander overhalen ontstaat vooral uit het gevoel de ander te moeten overtuigen, je te moeten bewijzen. Als je een ander moet overhalen bestaat de kans op weerstand.

Een overzichtelijk artikel waar ik weer veel uit kan halen!

Esther Molenaar
7 years ago

Geloof in je eigen product.

Ondanks de lovende reacties die ik al heb gekregen denk ik nog vaak dat mijn product inferieur is.

Diep in mijn hart weet ik dat het goed is, maar dat is zo diep dat ik het vergeet.
Belangrijk dus om die wetenschap uit de krochten van mijn hart te halen en naar de oppervlakte, zodat ik er van kan genieten en dat ik er trots op mag zijn wat ik heb ontwikkeld en dat het ondernemers absoluut helpt zichzelf en hun bedrijf op de kaart te zetten met hun blog.

Eline van de Veen
Eline van de Veen
7 years ago

Communiceer alleen met degenen die zeer waarschijnlijk jouw product zullen kopen (ze zijn er klaar voor, welwillend en bereikbaar).

Helder, ik heb nog onvoldoende contact met de mensen die er klaar voor zijn en echt aan de slag willen.

Omdat ik mensen help met het realiseren van hun droom (buiten ondernemen / buitenleven), is de urgentie vaak niet groot genoeg om nu te starten.

Het is niet een probleem wat per direct opgelost moet worden. Mensen die al een groene locatie hebben zijn actiever.

Robert Rosier
7 years ago

Ik vind de blog in zijn geheel een voortreffelijk voorbeeld!

Marjo van Bussel
7 years ago

Marketing in 999 woorden.
Duidelijk krachtig dat wil ik, dat doe ik, doorzetten, Succesvol /delen.

Pieter Claus
Pieter Claus
7 years ago

Meest belangrijk voor mij; val op,onderscheid je en zorg voor een irresistible offer waardoor onbekenden vrienden en klanten en later ambassadeurs worden.

Coen Tuerlings
7 years ago

Vraag jouw klanten wat zij het meest in jou en jouw product of dienst waarderen.

Een onderneming tot een succes maken is niet eenvoudig en het hart van iedere onderneming zijn de mensen die het doen. Jij als ondernemer, je teamleden, je joint-venture partners, maar vooral je klanten.

Zonder klanten geen onderneming, al is je product nog zo goed.

Door de persoonlijke reacties van mijn klanten werd het mij heel duidelijk dat ik echt een positieve bijdrage lever met mijn onderneming en dat het wordt gewaardeerd.

Dat geeft me een enorme boost om nog meer waarde te gaan leveren. Ik heb een enorme drive om het maximale uit mijn leven te halen en ik help graag doelgerichte, intuïtieve ondernemers om ook het maximale uit uit hun leven te halen.

Bij Open Circles ontmoet ik gepassioneerde ondernemers en komen we tot fantastische inzichten en praktische stappen. En daar kun je me midden in de nacht voor wakker maken…

Liesbeth van Leijen
7 years ago

Wederkerigheid: het ‘schaamteloos’ terugvragen van een dienst of zoiets, is voor mij een uitdaging geweest. Dat heb ik geleerd (ik leer natuurlijk nog elke dag bij), maar was echt geweldig om te doen.

Dat blijkt dus eigenlijk niet zo moeilijk, de grootste hobbel zit in je eigen overtuigingen en gebrek aan techniek.

Tine Krijnen
7 years ago

“Jouw marketingactiviteiten moeten zich richten op de problemen van jouw klanten; hun angsten, frustraties, verlangens en ambities… en op hoe jouw product of dienst DE oplossing is.”

Zijn de woorden die het het verschil maken. En als je dat dan goed weet te verwoorden, zodat ze tijdens je uitleg opeens hun de frustratie of het verlangen bij zichzelf herkennen, en de oplossing voor hun probleem in jouw product zien, is de koop gesloten, zelfs zonder naar de prijs te vragen.

Ron Scheerder
7 years ago

Wat voor mij het belangrijkste aspect is : Het is mijn taak om échte problemen op te lossen en échte wereldse behoeften te vervullen.

Op die manier kan ik het leven van vele mensen op een positieve manier beïnvloeden.

Elsje Visser
7 years ago

Van “Lever een ervaring die prospects en klanten betrokken maakt EN waarmee je waarde levert gedurende het hele proces waarin ze met jou in contact zijn.” word ik echt warm.

Daar zit mijn kracht en maakt het ondernemen voor mij tot een feest.

Ik zie uit naar de video’s!

Barbara Rijskamp
7 years ago
Reply to  Elsje Visser

Herkenbaar! Dit geldt ook voor mij. Belastingadvies verkoop ik als een ervaring. Ik vind het heerlijk om betrokken te zijn bij de klant en hen inzicht te geven in de financiën. Ik hoop dan ook een ervaring mee te geven en niet alleen belastingadvies.

Pieter van der Kaaij
7 years ago

Biedt waarde aan jouw ideale klant. Los haar problemen op en maak haar SUCCESVOL!

Tjeerd Rijpma
Tjeerd Rijpma
7 years ago

Communiceer alleen met degenen die zeer waarschijnlijk jouw product zullen kopen (ze zijn er klaar voor, welwillend en bereikbaar).
Schets een helder beeld (profiel) van jouw ideale klant. Deze persoon wil je bereiken. Je moet al jouw communicatie op hem of haar richten.

Het lijken van die open deuren, maar blijken toch nog (te) vaak valkuilen. En met liefdewerk-oud-papier is als vrijwilligerswerk heel sociaal, nuttig en levert een hoge maatschappelijke bijdrage (wat ik heel belangrijk vind!), maar kan ik niet voor naar de supermarkt.

Josine van de Nobelen
7 years ago

Focus! 80/20 regel.
Me bezig houden met die 20% die ertoe doet!

Foeke van de Zee
7 years ago

Communiceer over het oplossen van problemen en verkoop geen producten.

Dit vind ik een lastige stap. Productkenmerken zijn gemakkelijk op te sommen, maar (de oorzaken van) problemen zijn vaak erg divers.

Henk van der Wijk
Henk van der Wijk
7 years ago

Ik vond dat ook lastig, het is een ingeslepen denkpatroon om te redeneren vanuit de productkenmerken (features).
Maar de prospect wil liever oplossingen horen voor zijn probleem (benefits). Het kwartje viel bij mij toen een vriendin me vertelde: “verkoop geen boren maar gaten”.

Natascha Masius
Natascha Masius
7 years ago

Foeke, Je mag altijd vragen naar de problemen Of wat hun grootste probleem is, welke ze dit jaar nog willen oplossen? Dan kan je praten over oplossingen. Nog liever, dan blijf je stil. De ander zal dan meestal vragen wat jij denkt wat de oplossing is. Dan praat je over oplossingen en nog steeds niet over productkenmerken.

Onne Kierkels
7 years ago

Jouw bedrijf heeft nieuwe klanten nodig om te overleven
Jouw voornaamste marketingdoel moet zijn ‘heel goed worden in klanten werven’, of snel iemand vinden die jou nieuwe klanten bezorgt.

Dit vind ik een hele uitdaging mijn kracht en focus ligt in mijn creativiteit, meedenken, de ander verder helpen zodat deze stappen kan zetten. Ik vergeet daarbij mijn eigen boterhammen nog wel eens. Door veel bezig te zijn met de andere kom ik dus maar half toe aan het werven van klanten.

Ciska Oudeman
Ciska Oudeman
7 years ago

Marketing is de kunst en probleem oplossen.

Ik denk dat het de kunst is om problemen op lossen op de meest praktische manier. Dit in een vorm die ook nog origineel en uitnodigend is. De kunst als een soort kunstwerk.

Johan Dekker
7 years ago

Zeer sterke essentie van de “WHY” van marketing !

Rick Leusenkamp
7 years ago

Heel goed stuk. Vooral de balans in terugkerende (bestaande) klanten en nieuwe klanten vind ik top.

Marian Oort
7 years ago

Lastig want er staan veel dingen in die goed en interessant zijn maar ik kies toch voor: Biedt waarde, kwaliteit en val op

Rob d'Haen
7 years ago

Luister goed naar je prospect en probeer niet te “verkopen”.
Mijn ervaring is dat prospect dan snel afhaken.

Marjolein Kamstra
7 years ago

Lekker leesbaar blog!
Val op! is degene die het meest aanspreekt. Mijn werk en diensten zorgen ervoor dat ANDEREN opvallen. Ik hou ervan op de achtergrond ondernemers met hun marketing te ondersteunen en zie geweldige resultaten. Maar als ik mijn bedrijf verder wil laten groeien wordt het tijd om zelf ook eens wat meer op te gaan vallen 🙂

Lisette Poell
7 years ago

De business essentials. De focus op echte wereldse behoeften. Eigenlijk zo simpel maar ik merk dat ik af en toe strand in het ‘denken’ omdat ik denk dat ik van alles op moet lossen.

Maar zoals met ieder probleem, zodra het opgelost is dient er zich een volgend probleem aan. Dus stop met denken in problemen maar zie ze als een uitdaging.

Marold Demmelkp
7 years ago

De waarde die jij biedt… zijn de voordelen die jouw klant ervaart.

Dieta Mietus
7 years ago

Mij triggert het woord ervaring die je aan je klant aanbiedt.

Hans Stuurman
Hans Stuurman
7 years ago

JIJ het heel duidelijk vertelt.

Alleen jij weet wat je product kan betekenen voor je klant. Vaak zie dat men te vaag is over het product en dat de klant zelf gaat invullen wat hij mogelijk kan verwachten van het product. Dit is bijna altijd niet wat jij eigenlijk bedoelde.
Juist het krachtige is als jij helder en duidelijk bent over je product en wat de voordelen zijn voor de klant van de klant.

Bo de la Haye
7 years ago
Reply to  Hans Stuurman

Hi Hans,

wat je zegt is absoluut waar.
heel helder en duidelijk.

Bo de la Haye
7 years ago

Business Essentials – een product of dienst aanbieden waar een behoefte aan is . Het verschil maken met jouw product.
Essentieel voor succes .
Klinkt hardstikke logisch, maar is vaak moeilijker dan bovenstaande doet vermoeden.

In mijn situatie biedt ik een dienst aan die gericht is op het verbeteren van de fysieke positie [het voorover naar het scherm gerichte houding ] van elke professional die in een dominant zittende werkhouding verkeert en een z.g.n. Crossed Posture Syndrome creëert [ een naar het scherm gerichte werkhouding, ook wel de ‘textneck’ of ‘Upper Crossed Posture Syndrome ‘ genoemd] .

Kijk maar eens om je heen op je werkplek hoeveel collega’s er in deze houding zitten of lopen.
Het zou te ver gaan de aanpak / inhoud hiervan nu te beschrijven.
[ microgym.nl / energiek functioneren ]

Toch kiezen we vaak eerder voor een onmiddellijke beloning; klaarblijkelijk motiveren onze emoties ons meer dan onze logica,
kijk naar onze keuze voor de z.g.n. ergonomische aanpassingen.

Ik merk dat ik alleen met super gerichte info mijn doelgroep interesseer voor mijn product. Er is wél heel veel aandacht voor de oplossing, doch de koop bereidheid verloopt nog niet zoals ik me dit heb voorgesteld.
Anyone…..?

Willy van den Brand
7 years ago

“De meeste mensen hebben een hekel aan verkopen”. Inderdaad. Ik merk dat ik zelf het makkelijkste producten of diensten afneem bij mensen die er helemaal niet op uit zijn om iets met veel gebaar aan de man te brengen.

De krachtigste verkopers zijn mensen die de indruk wekken blij te zijn met zichzelf en met wat ze te bieden hebben.

Daar begint het mee, dat merk ik ook zelf in mijn eigen contact met klanten.

Caroline Haenen
Caroline Haenen
7 years ago

“Wat willen mensen echt”

Dat is mijn passie: mensen te begeleiden in wat ze werkelijk willen in hun leven.

Anita Trinks - de Gooijer

“Wat verkoop je in feite”
Een mooie beschrijving van de stappen die je laten zien hoe marketing werkt. Voor mij bewustwording hoe ik hier een systeem van moet gaan maken.

Renée Daniëls
7 years ago

Bedankt voor dit mooie blog: alle essentials op een rijtje. 🙂

“Vraag jouw klanten wat zij het meest in jou en jouw product of dienst waarderen – het zijn belangrijke aanwijzingen voor jouw onderscheidend vermogen.”

Ik heb er momenteel nog te weinig voor m’n jongste activiteit om dit te kunnen doen, dus ik begin maar ‘ns bij m’n nieuwsbriefabonnees en Facebookfans. Je kunt tenslotte niet vroeg genoeg beginnen met “test – meet – pas aan – herhaal”. 😉

Alain Vandenbroeck
Alain Vandenbroeck
7 years ago

“Wát verkoop je in feite?” De 5 punten die aangehaald zijn beantwoorden aan mijn verlangen om dit te kunnen aanbieden. Yes !!!

En daarbij aansluitend “Verkoop niet” :i inderdaad niet verkopen om te verkopen , maar bijdragen . De financiële transacties vloeien daaruit ( uit de 5 punten hierboven) voort (wat niet zeggen wil dat er daarna geen financieel systeem moet uitgedokterd worden) !!

Nisandeh, welbedankt voor deze aanreiking ! Dit verzekert me dat ik meer goede inzichten krijg. Daarnaast maken sommige punten me ook alert om fouten te voorkomen.

Ton Jung
7 years ago

De meeste mensen hebben een hekel aan ‘verkopen’.
Doe het dus niet. Stop ermee.

Het gaat meestal om het verdienmodel.

Ton Jung
7 years ago
Reply to  Ton Jung

De doelstelling in het zaken doen is niet om zomaar zaken te doen met mensen die willen hebben wat jij verkoopt. Het aandachtspunt zou moeten liggen op wat jij gelooft, waarom je DAT of iets verkoopt.

Als je dat weet en toepast zul je meer mensen bereiken, meer begrip krijgen en dus ook meer gaan verkopen.

People don’t buy What you do, they buy Why you do it!

Arnoud Kas
7 years ago

Ik verkoop een ervaring.
Verkopen in de goede zins des woords is een belangrijke skill en een systeem.
Pushen en overtuigen is voor mij geen verkopen. Daar moet je inderdaad mee stoppen.

Annemiek Steur
Annemiek Steur
7 years ago

Mijn inzicht is dat mijn bedrijf geen liefdadigheidsinstelling is en dat ik daarom best ALLE kosten mag meerekenen in mijn prijs. Dat is een eye opener! Ik mag best lief zijn, maar niet ten koste van mezelf en misschien ook in andere vormen dan ik nu voor me heb.

Ron de Joode
6 years ago
Reply to  Annemiek Steur

Dag Annemiek,

Gefeliciteerd met je inzicht. Ik weet het niet zeker, maar ik meen dat jij mensen helpt bij het schrijven van fictie. Toch?

Aanvankelijk lag de focus van mijn business op begeleiding bieden bij het schrijven van boeken en e-books. Dat heb ik inmiddels veranderd; ik help nu ondernemers om een boek te schrijven over hun expertise/vakgebied.

Nu krijg ik echter nog steeds mensen die algemenere (niet-business gerelateerd) boeken en/of fictie willen schrijven.

Die zou ik best naar jou willen doorsturen. Zullen we hierover eens Skypen of chatten via Facebook? Ik hoor graag van je of je interesse hebt.

Vrolijke schrijfgroeten,

Ron

Roel Baardman
Roel Baardman
7 years ago

Heldere uiteenzetting en zo treffend. Dank u. Het woord dat mij het meest aanspreekt is “irresistible”.

Onweerstaanbaar. De aanbieding die je niet kan laten lopen. Maar voordat je zover bent moet je weten wat je doelgroep wenst te ervaren.

Ana Maria da Cruz
Ana Maria da Cruz
7 years ago

Jouw bedrijf heeft nieuwe klanten nodig om te overleven

Dit is voor mij het probleem.

Hoe kan ik dit oplossen?
Mijn onderneming is zeer afhankelijk van toerisme, de locale mensen op het eiland waar ik onderneem verdienen ongeveer
€ 250 per maand, het is dus net genoeg om rond te komen. Deze mensen kunnen mijn diensten niet betalen.

Elke week komen er weer nieuwe toeristen aan op Sal, deze moeten opnieuw geïnformeerd worden over het bestaan van mijn Beauty en massage salon. Ik ben afhankelijk van de Tui Gids om de informatie verder te verspreiden. Als dit niet goed werkt zit ik hier zonder klanten, en wel met een uitstekend team.

Is er iets wat ik kan doen om mij en de mensen die ik in dienst heb toch van werk te kunnen voorzien?

Elske van de Fliert
7 years ago

Dag Ana Maria, misschien moet jij wel de reden worden dat de mensen überhaupt naar Sal afreizen. Dat ze zo graag bij jouw Beauty en massage salon willen komen dat ze er een reisje naar Sal aan vastknopen. Dan profiteert zowel het eiland als jijzelf. En daarmee kunnen er meer mensen op het eiland ook jouw dienstverlening afnemen.

En misschien kun je met andere ondernemers een packagedeal aanbieden: met het hotel dat kamers verhuurt, maar dan incl. ontzorging door jouw salon.
Of: boek een week behandeling in de salon (en zie er daarna 7 jaar jonger uit), incl. verblijf in een vijf sterren hotel (dan draai je het om).

Kun je misschien tips geven over wat mensen zelf kunnen doen en willen ze dan een keer helemaal verwend worden: dan moeten ze naar Sal komen om naar jouw salon te komen. Want ik weet zeker dat als ik in het druilerige Nederland naar een salon ga, dat dit een heel andere ervaring is dan op jouw prachtige eiland.

Misschien zijn er wel rondreizen langs de eilanden bij jullie in de buurt en kun je mensen laten uitstappen (of even aan boord stappen) voor een behandeling.

(Vraag ik me wel af: waarom vind ik dit soort dingen makkelijker voor een ander te verzinnen dan voor mijzelf haha =D )

Marysia Swilczewska
7 years ago

Misschien ligt daar je kracht Elske van de Vliert.

Als jij zo helder en met zoveel ideeën voor een ander kunt komen (geweldig, want een hoop mensen kunnen dat niet zo uit de mouw schudden), dan zou ik gaan kijken hoe je dit professioneel kunt inzetten (bijv. dmv een brainstormsessie op de hei met die klant en met misschien nog een paar (ideeënrijke) mensen en samen nav bruikbare ideeën een aantal concrete acties uitwerken die snel ingezet kunnen worden en een paar die wat meer tijd kosten maar die wel de moeite waard zijn en het e.e.a. opleveren?).

Een nieuwe doelgroep voor je?
Succes 🙂

Leni Minderhoud
7 years ago

Goede ideeën van Elske. Waarom ben je afhankelijk van TUI gids? Kun je ook in andere gidsen komen?
Probeer in een magazine te komen met een verhaal over jouw bedrijf en het eiland. Maak er een retraite reis van voor mensen die er echt uit moeten en wel geld hebben. En waar bevinden die mensen zich die er echt eens uit moeten en waarin het past in de levensstijl. etc. Leuk om over te brainstormen!

Sin Declerc
7 years ago

Wat je nodig hebt, is een degelijk partnership. Wees nog scherper in wie je ideale klant is, en ga na wie er nog baat bij heeft om naar jou door te verwijzen.

bv:
Ik ga maandag op cursus. Ver weg. Twee dagen. Elke maand komen daar cursisten, die een overnachting nodig hebben. Dus hebben ze een deal met het hotel er recht over: goedkoper voor hun cursist (drempel om te komen verlagen) en zekere inkomsten voor het hotel (vaste kost dekken).

bv:
Ik ben gespecialiseerd in vergunningen. Vaak zijn het niet de vergunningsaanvragers die me bellen, maar wel milieustudiebureaus of architecten. Want zij weten dat ik er ben om ook hun succes (= vergunning vlot krijgen) makkelijker maak. Ik overtuig niet die klanten, dat doen anderen in mijn plaats. Ik heb het verkopen wat uitbesteed omdat ik er zo slecht in ben 😀

En jij? Wie zou er kunnen bij gebaad zijn naar jou door te verwijzen? Is het de ferrymaatschappij, de arts aan wal die niet weet wat te doen met de stressziekten bij zijn patiënten, zijn het de verveelde dames van te rijke mannen die zin hebben in een vrouwenvakantie met wellness maar ook met een tikje avontuur? Zijn er andere ondernemers op het eiland die al promo voeren? hoe doen zij dat? Kan je in een toeristisch blad een kortingsbon publiceren (en je prijzen evenveel omhoog halen zodat het een nuloperatie blijft)? etc.

Eric Simons
7 years ago

Besteed 10% van je inkomsten aan marketing…dat lijkt mij heel haalbaar en wanneer ik het ga doen, dan gaat er volgens mij een wereld open die tot nu toe min of meer gesloten was. Dit geeft mij richting in wie, wat en waar (en waarom).

Patty Hoefnagel
Patty Hoefnagel
7 years ago

De meeste mensen hebben een hekel aan ‘verkopen’.

Ik heb zelf ook een hekel aan agressieve verkopers waarvan je merkt dat ze een standaard praatje afdraaien.
Geloven en het vertrouwen hebben in je eigen product en dit op een natuurlijke manier verwoorden naar de juiste en passende doelgroep heeft meer effect dan alleen ‘verkopen’.

Bedankt voor deze spiegel!

Nanette Popken
Nanette Popken
7 years ago

Val op.
Dat is het zinnetje dat er bij mij uitspringt!
Bedankt voor dat mooie overzichtsartikel! Nanette

Daniëla Postma
7 years ago

Wat me aanspreekt, is wat ik ook zelf ervaar:
Geloof in je product/dienst en je hoeft mensen alleen maar te helpen & onderwijzen.
Dat is echt iets magisch!

Elske van de Fliert
7 years ago

Dat wat mij het meest aanspreekt is hetgeen dat ik in mijn huidige aanbod lastig vind:
Jouw bedrijf heeft terugkerende klanten nodig

Maar ik ben bezig met zoveel moois te ontwikkelen: trainingsprogramma, incl. boek voor mijn CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit, dat dit zeker goedkomt.

Leni Minderhoud
7 years ago

En dan ga je meer Elskes invliegen! 😉

Agnes janssen
7 years ago

Wat mij altijd heeft geboeid is de vraag?
“Wil ik wel iets verkopen?
Is het niet zo dat als je een toegevoegde waarde levert je helemaal niet hoeft te verkopen?

Na een lange zoektocht geef ik mensen een ERVARING door hen kennis te laten maken met hun eigen unieke biologie door medische thermografie.
Hierdoor krijgen vrouwen inzicht in hun borstgezondheid en kunnen preventief worden geholpen of direct worden doorgestuurd voor vervolgonderzoek.

Ik lever een ervaring door een samenwerking aan te gaan met voorstaande artsen, onderzoek centra en samenwerkende artsen op locatie die hun expertise inzetten ten behoeve van de borstgezondheid waardoor kennis in kaart wordt gebracht.
Mijn doel is kennis en kunde medisch thermografie in kaart te brengen.

Leni Minderhoud
7 years ago
Reply to  Agnes janssen

Goede opmerking Agnes. Veel verkopers ‘oude stijl’ kunnen hier ook van leren. Niet verkopen, geen acquisitie maar een ervaring delen. Ook een goede om meer bij stil te staan.

Patty Bardoul
7 years ago

Wees expliciet is een heel goede, en na al veel van jullie tips etc gelezen te hebben kom ik aardig in de richting 🙂

Anita Kornman
7 years ago

Val op is voor mij het meest aansprekend omdat ik daar het meeste mee tob en omdat het stuit op een oude overtuiging dat ik niet mag opvallen.

Ik weet het rationeel gezien wel, maar nu staat het er zwart/wit beschreven. VAL op. Met andere woorden, daar ga ik nu eens over nadenken hoe ik beter op kan vallen en hoe ik mijn overtuiging kan ombuigen naar ondersteunend gedrag.

Een leuke opdracht voor de komende dagen. En een leuk onderzoek onder mijn huidige klanten. Met in ieder geval 3 vragen. Wat heeft hen ertoe gebracht om mijn diensten af te nemen en wat is er nog meer opvallend in mijn diensten en wat zouden zij voor opvallends doen als zij in mijn schoenen zouden staan. Ik ben erg benieuwd!

Gert-Jan Brandenburg
7 years ago

“Committeer jezelf tot het geven van meer waarde aan jouw klanten, gedurende het gehele koopproces.”
Het is zo vervullend om dit te doen!
Hiermee werk je aan intentie, niet aan profit.
Profit volgt intentie, niet andersom.

Gert-Jan

Leni Minderhoud
7 years ago

Lever een ervaring die prospects en klanten betrokken maakt EN waarmee je waarde levert gedurende het hele proces waarin ze met jou in contact zijn.

Hieraan kan ik meer aandacht besteden. Tijdens de levering van mijn diensten geef ik zoveel mogelijk waarde. Daarna ook, maar minder gestructureerd. Ook dat is een systeem!

Steengoed blog trouwens, marketingstrategie in een snelkookpan. Tx!

lydia Sillem
7 years ago

wees specifiek
Wees expliciet
ik ben er verantwoordelijk voor dat mensen begrijpen waarom ze mijn product of dienst moeten kopen en waarom ze het van mij willen kopen.

Dat weten ze niet, tenzij… ik het hen heel duidelijk vertel. Ik kan wel weten wat ik verkoop en wat de waarde ervan is en ik kan er wel veel over schrijven, maar als ik me niet in hen verplaats en hun taal kan spreken, dan verstaan ze me niet. Dat betekent daarom dat ik me blijf inspannen kort, helder en kernachtig te spreken of te schrijven.
dank voor opnieuw deze reminder.

Roy Somer
7 years ago

Hallo Nisandeh ,
Vanaf ik je ontmoet heb, word ik steeds beter.

Jean Vercruysse
7 years ago

Belangrijkste van de 999 woorden voor mij zijn FOCUS en ECHTE WAARDE