Mea Culpa!

2640 views | 92 reacties |
shares

Sinds een paar dagen zijn er allemaal geruchten te vinden op het internet over dat de Business Bootcamp van GRATIS naar BETAALD gaat.

Laat ik het hier officieel ophelderen  – dat is (nog) niet aan de hand.

Voor nu (in ieder geval voor de komende Business Bootcamp in november ) is de training nog steeds GRATIS.

Ik denk dat ik deze geruchten zelf heb veroorzaakt door een korte poll te plaatsen op LinkedIn, met de vraag aan de Business Bootcamp deelnemers “How much should the Business Bootcamp cost?

De poll leverde enorme hoeveelheden antwoorden op, en nog meer reacties in mijn persoonlijke inbox.

Mensen vroegen me om NIET te veranderen van gratis naar betaald, omdat zij er met iedereen over communiceren als over de GRATIS Business Bootcamp.

Toen realiseerde ik me dat ik niet erg duidelijk ben geweest over mijn bedoeling.

LinkedIn geeft me slechts 2 zinnen om de poll te beschrijven, en dus gebruikte ik deze paar woorden om te communiceren waar de poll over ging.

Zonder duidelijk te maken welke doel ik ermee wilde bereiken.

Mea culpa… het spijt me… en laat me het rechtzetten.

We staan momenteel voor een tweetal uitdagingen:

  1. Ondanks dat de Business Bootcamp elke keer helemaal volgeboekt is, ‘verliezen’ we toch steeds bijna 20% van de mensen die zich hebben ingeschreven en bevestigd (en die de 47 euro hebben betaald), doordat ze niet op komen dagen in het weekend.Als gevolg hiervan moeten we overboeken (ongeveer 1.400 aanmeldingen) om de zaal vol te krijgen.We zijn op zoek naar de redenen voor dit fenomeen en met name naar oplossingen.Eén van de oplossingen is om een flink bedrag te vragen voor de training.
    Ja, dan zullen zich minder mensen aanmelden, en ja, dat verandert ons business model,  maar we denken dat het percentage serieuze, gecommitteerde mensen dat we in de zaal zullen hebben hoger is –wat uiteindelijk weer beter is voor de deelnemers (waardevollere netwerkmogelijkheden en -kansen), en voor ons (betere conversie naar de vervolgtrainingen..

    Dus, mijn eerste doel met de poll is om van diegenen met ervaring met de Business Bootcamp, te horen wat een prijs is waarbij ze zich nog goed zouden voelen om erover te communiceren met hun contacten

    .

  2. De tweede uitdaging waar we voor staan, is dat we in onderhandeling zijn over 2 grote deals in 2 nieuwe markten (Engeland en het Verre Oosten). In beide markten praten we met ervaren partners die verantwoordelijk zullen zijn voor de marketing van de Business Bootcamp – wij hoeven alleen maar op te komen dagen en plezier te maken….
    Beide partijen willen een bedrag rekenen voor de Business Bootcamp – het zijn 2 verschillende business modellen, en zij denken vanuit hun ervaring dat we het op ‘hun’ manier moeten doen..En dus was mijn tweede doel met de poll om een inschatting te maken van welke prijs klopt voor ondernemers die al hebben gehoord van de waarde van de Business Bootcamp – en die gewend zijn te betalen voor zakelijke opleidingen.

In ieder geval… de “rechters” zijn nog volop in discussie.

Voor nu is de situatie als volgt.

De November Business Bootcamp is nog steeds GRATIS!

Vertel je vrienden en collega’s erover en raad hen aan zich aan te melden zolang het nog gratis is.

Als we besluiten de Business Bootcamp betaald te maken, dan zal dit pas vanaf 2011 zijn.

En… zo lang als we nog geen getekende deals hebben in Engeland of het Verre Oosten, hebben we voor 2011 – vier Business Bootcamps gepland.

Deze situatie kan veranderen als we in zee gaan met deze buitenlandse partners in 2011, aangezien ik de enige trainer ben die deze training kan geven. Het kan zijn dat we een paar Business Bootcamps in Nederland doen en een paar in Engeland – de afstand is niet zo groot. Een uur vliegen naar Londen, en niet zo prijzig.

In ieder geval, zoals ik zei, de komende Business Bootcamp op 27 en 28 november vindt plaats in Nieuwegein en is nog GRATIS – dus laat je vrienden ervan horen. En als je je referral link gebruikt maak je kans op geweldige prijzen – inclusief een Business Makeover weekend met mij, over jouw business.  Bekijk hier de prijzen…

En… misschien kun je ons helpen.

Enig idee hoe we het aantal “no show” kunnen verlagen – die mensen die zich aanmelden, hun komst bevestigen, betalen en op het laatste moment beslissen niet te komen?

Ik hoor graag jouw ideeën en suggesties.  Plaats ze alsjeblieft in het commentaarveld hieronder.

Dank voor het luisteren en op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

92 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Lotte
Lotte
12 years ago

Vraag 147 euro als nieuwe prijs en geef iedereen die komt opdagen een voucher van 100 euro!

Kees
12 years ago

Open Circles can consider calling afterwards in case of no show. It sure is a great way to give customer value and gives insight in reasons of no show as well.
But the team calls all the participants in advance and invite people to contact whenever situations or questions occur. So forgetting is not an argument here, i guess.
Therefor there must be an other reason to skip this event as some people skip all kind of events like weddings as mentioned. Not the ideal customer anyway ?

The price of this weekend is very low considered the great value people get out of this weekend. Just read the other blog and mind-blowing life-changing reactions!! The value is certainly 1500 euro and it is a great offer to just charge catering so that people can get to know Nisandeh and Open Circles.

To get people in their seat and still reward participants for filling in enquete AND showing up the WHOLE weekend I suggest a higher entrance fee AND a refund for the difference at the end of the weekend. (or a no show charge but i don’t like that). Think about an extra €100,- for example.

The result is that people really do consider their participation, and join to be in the weekend. If any eligible reason there is a way to alter dates.

I am not quite sure which will work best.. the refund being cash/bank return or a credit ticket (personal or exchangeable)

what do you think??

Prakash Kapoerchan
12 years ago

Nisandeh,

Strange, heh?
Paying and still not attending.
Not dutch at all !

how to increase your conversion?
Two things to consider:
1. sizzle and pre-sell the Business Bootcamp AGAIN from 2 to 3 weeks in advanced. People (me myself included) tend to forget what it was again they registered for. So a pre promo/launch should remind then to NOT missed it. (hint: video of previous Business Bootcamp)

2. And also communicate how many entrepreneurs are attending and how big it will be, etc. As an e-team member people (50%+) asked me how many were attending, etc.

I don’t think charging more would do any good.
It would attract a different crowd.

Pim de Rooij
Pim de Rooij
12 years ago

Hi Prakash Kapoerchan,

Didn’t you get lots of emails about the Business Bootcamp?
I singed in five months before the kickoff and got 35 emails with blog posts, movies and other great advice!!
So that’s taken care off..
Maybe you didn’t register with the right email adress? Just a tip..

Cheers!
Pim de Rooij

Truus van der Kaaij
Truus van der Kaaij
12 years ago

Hoe aantal “no show” verlagen?
Zie voorbeeld van Amerikaans taxi vervoersbedrijf A1 Limousine Service in Chicago: alle persoonsgegevens laten noteren in een online reservation formulier, inclusief mastercard pasjesnr. Als ze komen is de cursus gratis of alleen 5 euro dat wordt afgeschreven voor deze administratiekosten, als ze niet komen wordt het cursusbedrag (vantevoren noemen! ) achteraf van hun rekening geboekt…
Goede administratie bijhouden! Succes!

Wat heb je aan dit advies? Als je het gaat gebruiken zou ik het leuk vinden iets van je te horen en of terug te krijgen: win/win.

Truus van der Kaaij

Helga Kos
12 years ago

Beste Nisandeh,

Het is een prachtig streven, maar het is niet mogelijk om alle sappelende kleine ondernemers te ‘redden’. Ook de mensen die helemaal niet inschrijven heb je niet kunnen bereiken. Dat zijn er meer dan de mensen die wel ingeschreven hebben maar toch niet komen opdagen. Om die laatste groep van 20% een extra stimulans te geven om toch te komen, is het een heel goed idee om een deel van de inschrijfkosten te retourneren als een soort statiegeld. Je verhoogt daarvoor de prijs met b.v. €100. Dit krijgen de deelnemers terug als ze de Bootcamp hebben bezocht.
Het lijkt me dat je dit ‘statiegeld’ ook zou moeten retourneren als mensen eerder weggaan. Want dan is de beslissing om niet verder mee te doen gebaseerd op wat jij aanbiedt. Het is dan een bewuste keuze om niet te blijven.
(Dit moet je wel heel goed communiceren bij de inschrijving.)

Hierdoor raak je de mensen kwijt die van het begin af aan hun twijfel hebben behouden en niet echt kunnen kiezen: €147 over de balk smijten i.p.v. €47 is net teveel.
100 % opkomst is niet realiseerbaar. En zoals ik hierboven lees is 20% geen extreem percentage voor afvallers. Ik zou er niet teveel energie in stoppen.
De Bootcamp is toch sowieso bedoeld als een filter om echt geïnteresseerde mensen te vinden?

Wat de kosten betreft: voor mij geldt dat als de Bootcamp meer dan €100 gekost zou hebben dat ik dan niet gekomen was. Terwijl ik het fantastisch vond, er heel erg veel van geleerd heb en er achteraf meer voor over zou hebben gehad.
Ik ben kunstenaar en heb, net als veel van mijn collega’s, nooit eerder trainingen gevolgd. Heel veel ZZPers zitten in dezelfde situatie. De prijs die de Bootcamp nu heeft (€47) is de uitgelezen manier om juist die mensen te bereiken. En het zijn ook precies die mensen die er heel erg veel aan kunnen hebben en daardoor hun bedrijf stevig op de rails kunnen zetten.

Beste Nisandeh, heel erg bedankt. Na het week-end leek het of ik een versleten jas had uitgetrokken. Bovendien ben ik zwaar onder de indruk van hoe efficient en zuiver jij je eigen product presenteert en de wereld in brengt.

hartelijke groet,
helga

Evelyn Kreunen
12 years ago

Dear Nisandeh. I would suggest you start to work with my web-tool loyalty program Salesboosting. Every person who shows up at the Busienss Bootcamp gets points (1 point is € 5,-). You can give them also points if they buy your seminars, products, etc. For these points they can get gifts (or your products) or trips. The Dutch people love these kind of systems and from my point of view this might be the perfect way to solve your problem with the no-shows. I am looking forward to hear your reaction!
By the way I am attending both Master Entrepreneur and Financial Freedom Intensive this year plus I bought your book, etc.
Kind regards,
Evelyn Kreunen

Mieke
12 years ago
Reply to  Evelyn Kreunen

Beste Evelyn, svp niet namens mij spreken als je aangeeft dat het Nederlandse volk houdt van dit soort acties!!
En ik vrees dat velen met mij deze aanname/veronderstelling niet delen.

hartelijke groet, Mieke

Nisandeh Neta
12 years ago
Reply to  Evelyn Kreunen

Hoi Evelyn,
We geven punten weg in ons referral programma.
En elke 5 punten is € 200,- waard.
EN…. we geven veel prijzen weg (die duizenden euro’s waard zijn)….

Alles staat op http://www.businessbootcamp.nl/prijzen

Dus, we belonen onze ambassadeurs ruimschoots.
En de meeste nieuwe bezoekers van de Business Bootcamp komen binnen via een van onze ambassadeurs.

De uitdaging die wij hebben is om ervoor te zorgen dat degene die zich hebben ingeschreven ook daadwerkelijk op komen dagen….

Tanja Different
12 years ago

Hello Nisandeh,

I am one of the people who doubt for already a long time. I get emails from Open Circles maybe already for more then a year! I kept reading them, and asking myself questions, who is this guy, what does he want, what is it that he can offer me? I kept on reading and also kept on doubting about it.

I am already an entrepreneur for more than 20 years, but a lot of things kept repeating itself. And then in august I was sitting down for a moment and thought how can I chance that. This is the moment, it’s now or never! almost the complete radio-programme of songs titles entered my head.

Then I opened the mailbox and so again one of your mails and I decided to read them different.

I decided to take the chance for 47.50 euros. That dessication could change my life.
AND IT DID.
I went to the last Business Bootcamp and my ears, eyes and the circle I closed around me re-opened because of the things you said there.
I needed at that moment somebody who woke me up.

If it would have cost more, I probably would not have booked, because at that time I was not in that position to do that.
Now I “infected”positively other people in my circle and we are going to the next Business Bootcamp!
WHY? because I was so full of energy when I came home and couldn’t stop talking about the Business Bootcamp and the creative ways of learning.
WHY? because that same week I changed a lot of thing considering my work habits
WHY? because people looked at me, trust me and could see that it worked. What you learned me at the Business Bootcamp

So my meaning is, there are always people who are positive and people who are not that enthusiastic.
Let the people with the positive energy do the work for you by telling others and more people will come.
When the people do not show up. They are probably just not ready for it yet.

To me it was really life changing. Thank you for that.

Tanja

Nisandeh Neta
12 years ago

That’s a great story Tanja.
Thank you for sharing this.
Any tips how to help people that are in your situation to make the jump and give the Business Bootcamp a try?

Tania Keijer
12 years ago

Mensen die op het laatste moment niet komen, hebben hun prioriteiten verschoven, om wat voor reden dan ook, dat kan voor noodzaak zijn of voor plezier.

Voor degenen die uit noodzaak handelen is geen oplossing, en dat is voor deze mensen uiteraard het meest vervelend.

Bij de anderen zou je het belang van het stappen uit de comfortzone kunnen benadrukken, want dat is wat zij moeten doen. De prioriteit die zij op het laatste moment kiezen is iets wat zij kennen, ze weten wat ze krijgen. En een nederlands gezegde is: “wat de boer niet kent, eet ie niet” (als het niet nodig is). Wat je zelf al zegt: ze weten niet wat ze missen.

Hoe ziet de doelgroep eruit: Wellicht is dit de groep die denkt dat ze alles al weten, en die dus juist overtuigd moeten worden van het belang van de Business Bootcamp, zodat hun prioriteit daar blijft. Hoe zou je dat het beste kunnen doen? Een manier: Laat de blogs met de comments over Business Bootcamp aan ze zien, die zijn enorm inspirerend.
Als ze nog meer inspiratie nodig hebben dan weet ik het zo ook even niet, maar als ik iets bedenk dan laat ik het je weten.

Peter Bruun
12 years ago

Ik ben Sociaal Psycholoog en heb dit fenomeen behandeld gekregen tijdens een college.

Er is een restaurant in New York wat met een soortgelijk probleem zat en een lang verhaal kort….

De beste manier om de No – Show rate te verlagen is mensen te spreken en letterlijk te vragen: “Als je toch niet komt, wil je me dan bellen op het moment dat je dat besluit?” Mensen moeten dan wel werkelijk “ja” antwoorden (en natuurlijk weten waar naartoe te bellen).

Omdat mensen graag zichzelf zien als consequent en betrouwbaar, zullen ze niet graag hun eigen woord breken.

Jacqueline
Jacqueline
12 years ago

Beste Nisandeh,

Als je na wilt denken over je vertrouwde business-model:
zit in kleermakerszit, rug van je handen op de knieen, middelvinger en duim tegen elkaar gedrukt en zeggen/zingen:

oooooooooh, what the heck…..
I’ll gonna do it anywaaaaayyyyyyyyy!!!

Be true to yourself. It works, right?

Jacqueline

Carolien Geurtsen
12 years ago

Nisandeh, I think the remark already made somewhere above is valid (as are several others) that if you mark the price at 1500 and ‘give it away’ for F&B costs, it makes people – Dutch people anyway – suspicious. Skip the 1500 part – you could mention in a little different way that the content is worth a 1500,- MBA turbo training and leave the option to book for 1500,- behind. Less allergy with the Dutch.

Nevertheless there is the huge amount of people signing up anyway, in spite of this, so probably indeed a different angle on pricing and validating when people actually show up/don’t show up is needed.

A very big network I am a member of, organizes workshops (without F&B combi – coffee, tea are free)

It is free for the members but a fare amount of approx 30,- is charged if you do not show up or do not find someone in your place.

You should find a system / app to make this like it used to work with hotel bookings~> credit card where No-Show is being charged on the credit card. or with a pay-forward to be sure of your booking and refund if they show up. Little hassle and very effective.

So what I think you could further use is more or less the same concept with the inclination that *the F&B costs is € x *The training itself is 25,- per day! AND if you don’t show up (and join until lets say after lunch (as talks with peers can still want them to stay around for more even if they are doubting and the food you have to pay for anyway – an extra 25, per day is added if they don’t show up at all. Give the above reasons – You know yourself how to motivate this; Open Circles misses out on the chance to serve/reach others and make a huge investment to do so. i would give a little more away upfront off the huge network opportunities which actually generate straight business or major improving business for quite a percentage (find out how much)

B2B abroad or even in Holland:
When there actually is a contractor, I would go for negotiating a package price for the company, or approx € 500,- per pax. – maybe apply a sliding scale depending on small or big company. And if a follow up company training is obtained you deduct a percentage from the actual pricing.

Back to Business Bootcamp Holland:
Two days is necessary to digest this amount of content although you might want to break it up in two days with a two weeks interval. Don’t charge the first day except for F&B) and a decent amount on top of F&B (like 50,-) for the second day. With same no show charge also on the first day as mentioned in the above.

Good luck with fine-tuning and selling the package!
I would love to bring you to Turkey!
Eager young business owners.
See you the 27th / Business Elite Coaching

and, as they say somewhere else in empowering essence
Huge Hug
Carolien Geurtsen

Suzan Jong
12 years ago

Ik denk dat een hoger entreebedrag voor de business bootcamp zeker bijdraagt aan meer commitment van de deelnemers.

Waar ik zelf tegenaan liep toen ik me voor de Business Bootcamp van april dit jaar aanmeldde, was dat ik het nogal vreemd vond dat je je kon aanmelden voor € 47,- of voor € 1.500,-. Dit wekte een gevoel van wantrouwen op: waarom word hetzelfde aangeboden met zo’n groot prijsverschil?

Even vanuit Open Circles gedacht, denk ik dat dit ook een gemiste kans is. Je communiceert namelijk twee verschillende boodschappen door deze twee prijzen te noemen. Enerzijds geef je een bericht met de strekking: “Dit is een exclusieve training, het kost veel geld, maar het is de investering waard.” Anderszijds doe je afbreuk aan deze boodschap door de Business Bootcamp in de ‘uitverkoop’ te zetten voor slechts € 47,-.

Nisandeh Neta
12 years ago

Het is geweldig om al jullie comments te lezen. Zo veel nog te leren en te verbeteren…..

Laat me nog één gedachte delen in deze actieve discussie…

Soms bellen we mensen na die niet zijn komen opdagen en we krijgen verschillende antwoorden….

Maar als je nog even doorvraagt na de “mijn kat was ziek”, “ik had autopech”, “ik was een verjaardag vergeten” en “Ik was het vergeten, maar ik kom de volgende keer”…… komt de belangrijkste boodschap naar boven:

Veel van deze mensen (niet allemaal, maar veel) realiseren zich niet dat de Business Bootcamp hun leven positief kan transformeren, en dat niet op komen dagen een grote invloed heeft op hun succes op de lange termijn.

Dat betekent, dat wij nog niet de juiste manier hebben gevonden om te communiceren en te laten zien hoe belangrijk deze ervaring voor hen kan zijn. Het is onze schuld – niet die van hun.

Als we dit duidelijker kunnen communiceren zullen we minder mensen hebben die niet op komen dagen.

Wat denk jij?

Guido
12 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

How about using your ambassadors actively? At the moment, you are using them passively, by using their recommendations, and showing their videos on the site. I think it’s a great way, but it may be ‘too American’ for us Dutch people (or maybe even for us Europeans).

You could actually ask people to call, or get called by, others (your ambassadors) that have actively recommended you on LinkedIn. That way they can check themselves that these ambassadors are not linked to Open Circles, other than being satisfied customers. And if they hear a positive story from these ambassadors, in their own wording, they might be convinced to go anyway…

I’m volunteering to be an active ambassador!

Nisandeh Neta
12 years ago
Reply to  Guido

Hey Guido. That’s a great idea.
How do you suggest to operate as an ‘active ambassador’?
What would you do? What would you need from me?
Would love to develop this idea…

Monique van de Ven
Monique van de Ven
12 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

You cannot make people realize something; they decide themselves whether or not it’s time for them to step up. Apparently it’s not their time now; that’s their concern and only theirs, or so it seems to me.
Your communication is fine as it is, turning clients into ambassadors.
And whats the bother with the no-shows anyway (except from interfering with other peoples concerns)? There’s still room for everybody (a friend of mine signed in just a few days in advance), you make appr. € 13.000 out of them (with their approval)… why spend your energy on 20% of your customers instead of heading to the other 80%?…………

Robert Rosier
Robert Rosier
12 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

I’m trying to think along with you here from another angle…

What made me come?

* Although I was skeptical (not cynical)
* Although I didn’t know why you only charged me 47 euro’s for something you claim to be worth 1500 euro’s.
* Although I had no idea what exactly it is that you offered.
* Although I hate getting up early.
* Although on Saturday morning I was sleepy.
* Although I didn’t feel much like going.

* I went anyway.

So what made me go?

Apart from being someone who loves keeping his word, I went with someone who’s important to me. So maybe there’s one thing to check with the no-show people; were they to go by themselves or with someone else? Who knows considering this question and / or finding out the answers might bring some new insights?

The other part of your question might have to do (I’m right now just checking this with myself) with the double message behind your pricing of Business Bootcamp: 47 or 1500 euro’s. The way you communicated that had not the same quality as the rest of your transparency and openness during the weekend. So that may be something else to consider? Might it be a stronger message to be open about your vision, drive, passion, mission and / or business model from the beginning so the whole message is congruent?

Just pondering out loud here.

With love and much appreciation,

Robert Rosier

Josefine Logemann
Josefine Logemann
12 years ago

Hi Nisandeh,

I agree that people are afraid that change can be so huge that their whole life will not be as it was, in the comfort zone.

That might be a reason that people stay away, the major one. Nobody realizes this until they are at the Business Bootcamp. So yes, if you mention that it has an impact of big change that is good to the people who are really looking for that change, but they will come anyway, whether you ask little money of a bigger fee.

When I told people about you at an network evening there was one person who really asked if he would have to change after the Business Bootcamp, because he had no such intention. Insights yes, changing no. I think when I learn something it will always bring a change small or big.

As is mentioned in the conversation there will always be people who will stay away without mentioning a reason and only if you have mentioned about the consequences in the conditions they will think twice if they will come or not.

Calling after people is good or why do they not have the manners to call you and tell their reason. I mean we are entrepreneurs and this is what we at least can do for each other. It’s polite and good for you to know.

I would say raise the fee just below 100 euros and make it clear in your conditions about a no show.

The goodiebag idea is also a very good one.

And about your expansion that is why you are an entrepreneur. Taking chances and taking risks. Broaden the horizon.

Good luck and lots of success.
Josefine

Heleen
12 years ago

Maybe it might be worth to explore the reasons for a non-show up. We are all guessing for reasons…. but do not know for sure why people are staying away… it might be wise to investigate! And then…. maybe change your business model.

Heleen

Marie-liz
12 years ago

Beste Nisandeh,

Ik denk dat je de prijs niet te veel moet veranderen hooguit naar € 100,00. Voor kleine ondernemers is het precies goed en we moeten de prijs om er te komen, eten en eventueel overnachten niet vergeten.

Ik was er meen ik in April met een vriendin en collega en we vonden het geweldig! Het neemt niet weg dat het ook slopend was. We zagen de tweede dag ook minder mensen. Ik denk dat je het beter iets kan verkorten omdat er zoveel informatie naar je toekomt ( waar we uiteraard veel aan hebben) maar toch niet helemaal doorkomt omdat je hersenen enigzins overbelast raken. 😉

Keep up the good work!

Liefs,

Marie-liz

Esther Verwoord
Esther Verwoord
12 years ago

Hi Nisandeh,
It is really good to see that your focus is towards people that miss the opportunity to have a possible life-changing experience.
It shows your motives: you are truly convinced that people do not need so much suffering. That they can take control of their lives by following what you have to offer.
I was one of those that negotiated with myself whether to come or not up until the last minute. My husband not well, 3 young children. I just stopped talking to myself and acted with the thought: this has to be done! And I went. And stayed for 2 days.

I’m not even sure why I felt it was important to go. What, in hindsight, had fascinated me? What triggered it? I know the price made me curious, that’s step no.1 The people that talked about it on the site did not really interest me. I think that receiving and watching “the 10 best ways to loose a deal” has been the catch for me. I did not think you were the nicest guy, not the funniest either. But I liked the direct way of presenting the message. I could really understand this. The message sells itself. It wasn’t particularly the package that grabbed me, on the contrary (and by that I don’t mean you personally but the design of the website etc.)

By the way: You don’t always get what you want…: You get what you need!

Nisandeh Neta
12 years ago

Esther, heel erg bedankt.
Jouw comment brengt een belangrijk inzicht.

Misschien moeten wij focussen op de reden waarom mensen die twijfelden (zoals jij) toch komen, in plaats van energie te steken in het uitzoeken van de reden waarom mensen niet komen.

Ik moet een manier vinden om diegene die twijfelden en toch zijn gekomen te identificeren….. hhhmmmm……. een nieuwe uitdaging. Ik hou er van! 🙂

Petra Jekel
12 years ago

Nu ik dit zo lees, voel ik mij aangesproken aangezien ik bij de groep mensen hoor die niet is gekomen en zich niet heeft afgemeld. Ik moet zeggen, het is niet mijn gewoonte me niet af te melden. Ik denk dat het er mee te maken heeft dat het zo massaal en daardoor weinig persoonlijk lijkt. Tot het moment van het Business Bootcamp was nog weinig persoonlijk contact geweest; als dat wel zo was geweest, was het misschien anders gelopen.

Mijn reden is dat ik vlak voor het Business Bootcamp het inzicht kreeg dat ik ‘al okee’ ben. Ik begon deze site, het blog en de tweets te volgen en lezen omdat ik zes maanden geleden vond dat mijn ondernemerschap aan feedback toe was. Door het volgen van deze berichten en discussies heb ik hier en daar nieuwe terminologie geleerd. Vooral zorgde het voor veel herkenning. Ik wilde mijn ondernemerschap toetsen.

Die toets viel echter zo uit dat ik, mezelf langs de ondernemersladder van Open Circles gelegd hebbend, moest concluderen dat ik vrijwel alles al ‘goed deed’. Enkele voorbeelden: ik geef al vijftien jaar lezingen; mijn boeken worden landelijke uitgegeven; ik geef les en workshops in onderwerpen die alleen tot mijn expertise behoren; ik heb al tien jaar websites en schrijf nu een eigen blog; ik zit al op diverse social media inclusief LinkedIn; mijn werk krijgt media-aandacht; ik word voortdurend gevraagd voor opdrachten ook als ik niet zoek; ik heb een uitgebreid professioneel netwerk. Et cetera.

Het ‘probleem’ leek er dus meer uit te bestaan dat ik zelf niet zag hoe succesvol ik al ben. Dat inzicht is me zeker veel waard (i.e.g. meer dan 47 euro!) en ik wil Nisandeh daarvoor dan ook bedanken. Hartelijk dank!

Net als een andere deelnemer aan dit blog hierboven, was het voor mij ook zo, dat op het moment dat ik naar het Business Bootcamp zou gaan, iets werkgerelateerds speelde waardoor ik ook dacht er beter aan te doen weg te blijven. Ik had een belangrijk werkgesprek waarin ik de stap kon zetten in mijn zelfvertrouwen die ik kennelijk zocht en waardoor ik aanvankelijk dacht bij het Business Bootcamp te moeten zijn.

Iets anders dat mij helder is geworden wil ik ook hier delen. Een deel van mijn werk bestaat uit creatief werk, zoals gedichten; een overlappend gedeelte gaat ook over heel gevoelsmatige dingen. Ik ben iemand uit wie de dingen omhoog komen en niet iemand die bestaande producten adopteert om met winst te verkopen. Ik heb vaak genoeg gewenst dat ik verkoper van een product kon zijn dat veel meer buiten mij staat, omdat het daardoor makkelijker zou zijn de rol van verkoper te hanteren. Een ondernemer die handelt in de mooiste parelmoer geverfde bloempotten van Europa, heeft waarschijnlijk minder schroom om zijn product aan te prijzen en ‘weg te zetten’ en hoeft zichzelf in elk geval minder bloot te geven of emotioneel kwetsbaar op te stellen, dan laten we zeggen een kunstenaar voor wie het product te maken heeft met zielsaanrakingen. Het zou kunnen dat dus niet perse ondernemerschapskwaliteiten of zelfs -ervaring mij ontbreken, maar dat daar mijn moeite zich bevindt. Ik kan mij voorstellen dat dit voor meer ondernemers geldt.

Nisandeh, je mag dit wat mij betreft tot blogonderwerp maken om mensen daarop te laten reageren. Mijzelf lijkt dat i.e.g. de zeer moeite waard. Misschien kan ik dan zo toch nog een bijdrage leveren op de gedorven ‘stoelomzet’ van het laatste Business Bootcamp dat ik onlangs miste. Mocht je hier anders over denken, ben ik zeer benieuwd hoe jij dit ziet.

Met vriendelijke groeten van Petra.

Cecil Westerhof
Cecil Westerhof
12 years ago

Wat KvK in het verleden deed (en misschien nog steeds, maar ik heb reeds een poos niets bij ze gedaan) was kosten in rekening brengen (of dit in ieder geval zeggen, of ze het daadwerkelijk deden weet ik niet). Vanaf het moment dat ze dat deden, nam het aantal no-showers significant af.

Anii
Anii
12 years ago

I don’t really see the problem here. Overbookings are normal in many industries and are being calculated in. Like you’re already doing now. So if you let 1,400 people register but book the room only for 1,120 people (-20%), that’s around 13,000 Euros in your pocket from the 20% who paid the 47Euros but decided not to show up.

You can also calculate in that another 10-15% don’t come back on the Sunday and save even more money. That’s around 20,000 Euros saved, which you can send to Uganda or to keep giving free courses away as a reward to the people who do show up and want more of your courses.

So in conclusion – no need to change anything, in my opinion 🙂 Except maybe join up with the KvK and have them make it obligatory for every new business starter to join the Business Bootcamp 🙂 The KvK offers courses for 30Euros that last 2 hours. Quite a difference to 47Euros and a whole weekend… I believe every new business starter needs to hear what is being conveyed at the Business Bootcamp – just for awareness reasons. Plus if it’s obligatory, obviously the no shows will go down 🙂

Isabelle Willemse-Weeda
Isabelle Willemse-Weeda
12 years ago
Reply to  Anii

Dear Anii,

I’m not so sure that you have to make it obligatory through the Chamber of Commerce / Kvk. Everything that is obligatory is something that you have to. Whether if you like it and/or believe in it. Of course the Chamber of Commerce/KvK can advise, and work as a referree (great!).

To my opinion the main factor for Open Circles is to have people that are willing to fulfill their greatest potential. True, most of the entrepreneurs/ZZP’ers are. But are they really able to make a change that will costs without a doubt effort (are they able to step out their comfort zone?).

Kind regards,

Isabelle Willemse-Weeda

Nisandeh Neta
12 years ago

Het zou geweldig zijn als mensen een bewijs nodig hebben om een bedrijf te starten, dat ze eerst de theorie en praktijk van business hebben geleerd. (Zoals een rijbewijs)
Het zal veel pijn, worstelingen en tegenslagen besparen voor degene die onvoorbereid een business starten.

Alhoewel, om het maximale uit de Business Bootcamp te halen is persoonlijke toewijding en bereidheid om te doen ‘whatever it takes’ essentieel, dit creëer je niet door het te verplichten.

Dus, waar ik niet naar op zoek ben is om meer mensen in de zaal te krijgen die er tegen hun wil zitten 🙂 , maar een manier om mensen vooraf te screenen, zodat we alleen diegene krijgen die graag willen.

Jantien van Bergen
12 years ago

1. The power of giving/sharing/inspiring is incredible. What you gave was tremendous, in money, time, energy and more. And undoubtedly increases your invisible credit account of life accordingly. There is no price for an event like this. The only way I can pay back is to put all what I got into actions to full fill my own personal potential and really make this world into a better world

2. If the goal of the Business Bootcamp is to bring people into your circle of trust I would absolutely not change the price. The combination of the price (47 euro’s) and the recommendation of a friend made me attend the Business Bootcamp, although very skeptic. I learned a lot of what you told, but much more by what you didn’t put in words, which I saw put into actions, mechanisms at work. It is the latter that made me trust you and subscribe for two other seminars and willing to recommend your work to others.

3. The price of the Business Bootcamp as a seminar on its own is a different question and serves a different reason.

4. The Business Bootcamp was remarkable and excellent. Everything had a function, the music, the 2 days, the big big group attending, the exercises, the breaks at their time, the questions, the marketing etc. I learned from every part of it and by the days continuing was enjoying it more and more……….

5. To get insight in the different reasons for “no showers” you have to ask them, which you already do. Strategies might follow from these insights, if you think these group of people is worth the investment

6. A different country is a different niche

Erik Janssen
12 years ago

Alle mensen die niet zijn komen opdagen hebben hun e-mailadres en telefoonnummer achtergelaten.

Ik zou ze persoonlijk vragen ( zelfs telefonisch via een team ) wat de reden is dat zij niet konden deelnemen en wat je voor ze kan doen omdat positief om te buigen.

Misschien zitten ze met de kinderen of zijn ze op het laatste moment de BIRDS tegengekomen. Mensen die zeggen dat het te Amerikaans is en heel negatief zijn over de Training vanuit hun onwetendheid waardoor zij gaan twijfelen. Als zij dan toch komen en ze voor zichzelf het tegendeel bewijzen dan worden dat je beste Ambassadeurs!

Succes op naar de 2000.

Hartelijke groet,

Erik Janssen

Isabelle Willemse-Weeda
Isabelle Willemse-Weeda
12 years ago

Beste Nisandeh,

Wat heb je al veel nuttige en betrokken reacties gekregen… Geweldig!

Ik ervaar de laagdrempeligheid, in prijs en wijze waarop de Bootcamp is vormgegeven als juist een kritische succesfactor. Het werkt al voor 95% uitstekend naar mijn inziens.

Want ook ik ben een ambassadeur voor je geworden na de Bootcamp van september. En ik ga met zekerheid het vervolg traject in. Niet in de komende master entrepreneur, (te vroeg na mijn start per eind oktober 2010), maar de eerst volgende waar ik me voor op kan geven. Voor de bootcamp van november heb ik een hoop mensen gevraagd ook te komen. Ik kom zelf opnieuw naar de Bootcamp van november, omdat ik dan echt gestart ben.

Voor wat betreft de 20% NOKD-tjes (“Niet Op Komen Dagen”, term uit de uitzendbranche waarin ik mijn achtergrond heb).
Bijna net als met kinderen opvoeden: beloon het goede gedrag.

Het NOKD gedrag betekent het in mijn optiek dat die mensen niet de entrepreneurs zijn die het maximale uit hun potentieel willen halen. Want wil je dat laatste wel, dan gá je wanneer je je hebt opgegeven. En heb je echt een overmacht situatie, dan bel je af (dat is een kwestie van fatsoen, niet eens zo zeer een kwestie van ballen hebben).

Zelfs als je van te voren (enigszins) sceptisch bent, dan onderzoek je ten minimale wat je ermee kunt. De meeste mensen die het maximale uit hun potentieel willen halen, en die zich opgeven voor de vervolgtrainingen zijn mensen die wanneer ze geweest zijn, overtuigd zijn dat de bootcamp pas het begin is. Zij zoeken en vinden verdieping. Daarvan ben ik overtuigd (ik namelijk wel).

Als ik in jouw schoenen stond, zou ik € 100,- berekenen voor de Bootcamp, waarvan mensen er € 25,- per dag kunnen terug verdienen. Dan blijft de prijs ongeveer gelijk aan wat je nu berekent, en blijft het concept hetzelfde. Het geld wat retour moet aan de mensen die wel komen reserveert Open Circles en stort zij terug binnen bijvoorbeeld 2 weken. Het rentevoordeel is een tegemoetkoming en een bijkomstig voordeel voor Open Circles. Dit ook omdat jullie hoge kosten maken voor het organiseren van het seminar (en niet kostendekkend zijn daarin en komt wat tegemoet aan de investering).

Wat een andere optie zou kunnen zijn in deze constructie, is een variabele prijs. Je zou de deelnemers die geweest zijn, vragen wat zij ervan vonden door te bepalen wat de definitieve prijs mag zijn. Wat is de waarde die zij er aan geven. Is het zo dat ze heel tevreden zijn, zouden zij er ook voor kunnen kiezen om op het eindformulier in te vullen dat ze de € 100,- ervoor over hebben, bijvoorbeeld middels een verklaring dat zij geen geld terug gestort willen krijgen. Het kost in ieder geval € 50,-, maar de verkregen added value vanuit de deelnemer bepaalt de definitieve eindprijs van het weekend Bootcamp.

Bij afmelding in geval van calamiteit (lees: een gerechtvaardigde reden) stort je € 50,- van de € 100,- terug wanneer deze bijvoorbeeld uiterlijk 1 dag voor het event wordt gedaan. Die plekken kun je als last minutes op de site aanbieden (tegen mogelijk een reductieprijs), voor mensen die graag wilden, maar niet meer konden, omdat de bootcamp vol was. Dit betekent wel dat er een reservelijst moet komen, mensen moeten wel het weekend vrij (kunnen) houden. Organisatorisch zouden de mensen op de reservelijst een groeps sms kunnen krijgen, waarna ze zich versneld op kunnen geven, wederom onder het principe ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’.

Voor het bewerken en prijsbepaling in het buitenland ben ik het erg met Guido eens. Een Nederlander is anders dan een Brit. Gedifferentieerde pricing/marketing is naar mijn idee noodzakelijk.

Voor wat betreft het feit dat jij de enige bent die het seminar kan geven (wat een feit is), ik kan me niet voorstellen dat je daar nog niet over hebt nagedacht. Dit was namelijk een van de pijlers, die ik nu even vrij vertaal in ‘hoe zorg ik ervoor dat mijn business minder kwetsbaar wordt, doordat het (alleen) aan mij hangt/hoe zorg ik ervoor dat mijn business autonoom wordt”. Gezien de ambities en doelstellingen die jij en Vered hebben ten aanzien van de wereld ben ik erg benieuwd.

Hartelijke groet,

Isabelle Willemse-Weeda

Roel
Roel
12 years ago

Wellicht is het wat om er een annulering verzekering aan te hangen?

Mariëtte Verlaan
12 years ago

Commitment is an issue that always needs attention. Heel moeilijk om dat begrip (of beter gezegd gedrag) vast te leggen en te zekeren. Commitment is de persoon die je bent en zegt te zijn.

De kernvragen voor elke deelnemer mogen dus, volgens mij, zijn:
Wat is het waard om jezelf en je bedrijf tot een succes te maken? Ga je ervoor of laat je het afweten als het erop aan komt? Kun je je eigen verlegenheid, grenzen, twijfels en onzekerheid overwinnen en iets aangaan dat nieuw, spannend, onzeker en uitdagend is? Waag je een sprong of wil je tussentijds terug?

Het volgen van een Business Bootcamp weekend vraagt commitment aan jezelf, je bedrijf, je nieuwsgierigheid en je moed. Registreren betekent een commitment aan de organisatie van het evenement: de leider, begeleiders en alle personen die ingeschakeld zijn om het evenement goed laten verlopen.

De laagdrempeligheid, de prijs en de waarde zijn een doorslaggevend argument om Business Bootcamp te volgen. Elke kleine of grote ondernemer doet zichzelf een enorm plezier doordat hij/zij een next level kan bereiken in zijn/haar business, no matter waar hij/zij of zijn/haar onderneming zich op dat moment bevindt. Commitment mag dus verwacht worden en wellicht kan daar toch nóg meer de nadruk op gelegd worden.

Heel jammer dat nu wellicht de ‘no show’ gaat bepalen hoe het voor de potentiële deelnemers zal zijn of gaat worden. Zo blijven we dus altijd in een maatschappij die door controle, regels en sancties op gang gehouden wordt. Mijn voorkeur gaat uit naar commitment, afspraken, samenwerking, plezier, creativiteit en vertrouwen. Business Bootcamp straalt dat uit en brengt daardoor ook weer commitment en een positieve visie voort. Ga zo door!

Ik ben al vanaf april geïnspireerd, vol energie en het houdt voorlopig vast nog niet op. Ik blijf jullie volgen en ik groei mee. Bedankt voor jullie kans aan mij/mijn bedrijf!

Callista
Callista
12 years ago

Mogelijke oplossing:

Geef mensen de mogelijkheid in te schrijven op een e-zine, waarin je op voorhand al de filmpjes laat zien van Business Bootcamp die je nu krijgt na inschrijving. Dan hebben mensen een concreet beeld bij wat je biedt (vertrouwen winnen), en maken ze een meer gefundeerde keuze. Pear-to-pear group is leuk, maar je wil ook wat van de ‘meester’ zelf horen.

Dan zou ik bv €200,- vragen. Niet veel, maar wel te veel om maar ff niet heen te gaan. En wel genoeg om bewust na te denken over of je echt wilt.

Martine Verweij
8 years ago

Hoi Nisandeh,

Je zou voor de Business Bootcamp ook om een herbevestiging kunnen vragen, zoals bij de vervolgtrainingen. Misschien een week van te voren of zo lang van te voren als nodig is om die vrijgekomen stoelen weer te vullen.

Als mensen dan niet herbevestigen, zijn ze hun investering van € 57 kwijt.

Tijdens het herbevestigen zou je kunnen communiceren dat als ze na herbevestigen niet komen opdagen, dat ze dan een no-show fee betalen van € 150.

Lijkt me ook goed om dan, zoals bovenstaande punt 1, te communiceren over waarom je voor deze strategie hebt gekozen.

Een fijne dag!

Groetjes,
Martine

Ton de Jongh
12 years ago

Een simpele budgetneutrale oplossing:

Vraag voor de businessbootcamp € 147,-
Geef alle deelnemers die komen opdagen bij binnenkomst een cheque ter waarde van € 100,- (of 2 cheques van € 50,-)
Deze cheque is te gebruiken voor een van de vele fantastische aanbiedingen of vervolgcursussen.
Indien deelnemers niet gebruik willen maken van een van de aanbiedingen kan de cheque zondagmiddag worden ingewisseld voor een refund van € 100,-

Drempel verhoogd voor het niet opdagen.
Drempel verlaagd om iets voordelig aan te schaffen…
(geld is al betaald)
Totale kosten zijn niet gestegen voor de deelnemers.

LogiTon

Leontine
12 years ago

It’s a dutch saying about splitting the cost equally.

I can see the signs already

Business Bootcamp goes Dutch

😉

Leendert
12 years ago

Ik ben een van de “No Showers” door een voor mij zwaarwegende omstandigheid. Ik vond het erg jammer en hoop me te kunnen aanmelden voor de volgende Business Bootcamp, zeker na het zien van de 10 tips om opdrachten mis te lopen.
Veel in herkend en van geleerd!
Ik heb me wel telefonisch met een ingesproken boodschap afgemeld, maar heb daar geen reactie op gekregen. Dat had ik ook niet verwacht (waarom ook). Maar ik zou het wel erg gewaardeerd hebben!
Als Open Circels geinteresseerd is in de motieven van de 20% niet-komers: Er ligt een schat aan marketinginformatie voor het oprapen bij deze groep.

Met vriendelijke groet,
Leendert van der Waal

Guido
12 years ago

dear Nisandeh

people are lazy out of nature!

The trigger is to make it worth while for people to come.

I’m a firm believer as a Dutch Man, that Dutch people will do close to anything for MONEY/Presents. The cost of such an event is therefore an important trigger. Raising the cost and connecting it to free-bees, gives better value-for-money. The amount of no-shows will not be 0% – you can forget that. But it will lower the amount of no-shows.

What’s also important to know is that it is too obvious that the courses next to the Business Bootcamp is the reason why people have to come. The Business Bootcamp should be a product on it’s own! and not connected to your extra modules – however, these courses should be made available through this seminar, but not in this way. You should make more advertisement about your separate modules, so that they are known and make an offer through the seminar.
Reverse the windmill, use the Business Bootcamp as a tool to convince people, but don’t connect it to the separate modules.

for instance, i did not really see any advertisement about your courses, except for your Business Bootcamp.

best regards

Guido

Carel Weijand
12 years ago

Hi Nisandeh,

I would like to remind you of a thing you said to us a couple of days ago:
20% no show a problem: Get over it, you Perfectionist! :-).

Spoken with kind regards,
Carel

Leontine
12 years ago

Why not go Dutch? We like that in Holland.

Nisandeh Neta
12 years ago
Reply to  Leontine

Leontien, wat bedoel je met “going Dutch”?

Leontine
12 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

It’s a dutch saying about splitting the cost equally.

I can see the signs already

Business Bootcamp goes Dutch

😉

Alix Adams
Alix Adams
12 years ago

is het jullie duidelijk waarom mensen niet komen?
Zo niet: Persoonlijk nabellen en de vraag stellen.
Of mensen die op het laatste moment toch niet komen stimuleren om telefonisch te annuleren. Wellicht is er bij een percentage afbellers een makkelijk op te lossen reden.
Een wachtlijst van mensen aanleggen die tot op het laatste moment direkt op de hoogte kunnen en willen worden gesteld.
Bij tijdig annuleren toch ( een gedeelte van ) het bedrag terug storten.
Vlak voor het evenement een kort en simpel herbevestigings verzoek versturen.

Edwin Glaser
12 years ago

Dear Nisandeh,

I do agree with some of the blogs above. 20% no show is normal but ofcourse trying to find out giving full refund up untill the last day with explained reasons might give you answers to your question.

I myself, with possibly many others have the issue of finding baby-sitters for the WHOLE weekend. This is difficult.

Could you have a official daycare facility at the bootcamp or courses? Weekend daycare is NOT possible, only family / friends you might ask.. So attending Is not always possible !

Regards,

Edwin

Tania Keijer
12 years ago
Reply to  Edwin Glaser

Inderdaad is oppas vinden soms lastig, maar dat valt denk ik niet onder de groep mensen die op het laatste moment niet op komen dagen (tenzij de oppas op het laatste moment ziek is of niet kan). Zelf vind ik het weekend ideaal, want dan heb ik juist vaak de meeste kans op een oppas als m’n vriend ook weg is. Zo is het voor iedereen natuurlijk anders.

Het is misschien wel een idee om de ene Business Bootcamp in het weekend te doen, en de volgende Business Bootcamp doordeweeks te doen. Niet persé vanwege oppas-perikelen, maar ook vanwege mogelijke andere redenen. Een keuze bieden is wellicht handig. Of een vrijdag/zaterdag-combinatie (zodat er slechts 1 werkdag en 1 vrije dag wegvalt).

Astrid Maria
12 years ago

You might want to consider using some simple principles of Influence (Cialdini).

* One: request active confirmation for the first registration.
* A couple of weeks – or whatever term needed for you – before attendance, give pre-attendants the insight that the only way to keep Business Bootcamp free/affordable is to have people really show up and ask flat-out: can we have your promise you will attend?

* Perhaps some other tools of influence might work, like the me-too tool. Short and sweet example to communicate:
‘did you know that already xxx people have registered/the Business Bootcamp is full’ and/or’ did you know that a stunning xxx percentage of people attending Business Bootcamp found it life changing’ (perhaps you already do that, but I am including it just in case.)

Personal note. I only attended one event and I/we showed up. But I don’t believe I was acutely aware in advance that it was important for me to show up, in more than one way, not just for me but for you too. Let us know that it is more important than one thinks, not just for possible attendants, I’d suggest.

* Might I suggest the ‘suck up’ method too. In an honest way of course. The fact that one registers, shows one is a probable winner.. now be a total winner and attend!

* There is a great golden rule too that is about our almost genetic tendency to reciprocate. Why not offer those who registered a little something extra just before the seminar starts, as a thank-you for attending. Something you do not give/have not given to just everybody. Research shows us humans often simply can’t help but feel indebted and do not just wish, but need to reciprocate.

* There is that great little consistency rule. We want to know ourselves to be consistent. If not just one but two confirmations of attendance have come before the event, your chances of success increase. I don’t know if it is manageable, but could people create a personal-goals list before the event and hand it in – perhaps also for survey reasons – to make them want to follow up on that?

* Perhaps it might be an idea to ask some no-shows if they regretted it in retrospect,and you might use those quotes in your pre-Business Bootcamp communications. Like:
“I must say next time I will be there, I felt it gnawing for days afterward..”

All the above fascinated me when I wrote a recent article about Influence. Yet, as I am aware, what works for who is always open to discussion. Some might call it a bit manipulative here and there. But a sweet little bit of manipulation that benefits all those involved.. why not?
Maybe some of the above doubles with what you already do and/or know, I know Open Circles as a very capable organization.. yet better one time too many than one time too few.

I wish both you and Vered mountains of joy and inspiration, just like the ones you share with us!

Jantina van der Waal
12 years ago

Als je het bedrag behoorlijk verhoogt dan breng je wel twee van je eigen principes om zeep en het goede voorbeeld wat je daarin geeft: haal mensen binnen je “circle of trust” en give first. Dat had je natuurlijk ook al bedacht. Ik zou hier nooit naar toe gegaan zijn als ik er behoorlijk voor had moeten betalen. Nu ben ik twee dagen gebleven en heb me ook ingeschreven voor een vervolgcursus. Van twee mensen die niet zijn komen opdagen weet ik dat daar op het laatste moment een hele goede reden voor was, waardoor ze ook niet hadden kunnen komen als ze er €1000 voor hadden betaald.
Mensen die het niks vinden verdwijnen vanzelf, gaan eerder weg, komen de volgende dag niet, ik heb er geen remmende invloed van gemerkt.
En buitenlandse bedrijven die iets anders willen, je hebt toch je eigen bedrijf en werkt daarin op je eigen manier? Welk principe was dat ook alweer? Remarkable of zo? Laten zij op jouw manier gaan werken, of ga niet met ze in zee.
Veranderen de principes van het zakendoen zo snel? Dan weet ik niet of het wel zin heeft om uberhaupt nog cursussen te volgen.
Ik denk dus niet dat het een goed idee is om een hoog bedrag te vragen.
Groeten, Jantina

Jon
Jon
12 years ago

Jantina, Dit is een tip ‘met ballen’
Als ondernemer heb je een bedrijfsfilosofie en daar houdt je je aan. No matter what!
Dit wordt dus de zogenaamde ”lakmoestest” voor Nisandeh,

Ik ben zelf in het Midden-Oosten geweest en dat bestaat op het principe, om de massa dom, en arm te houden en kennis en privileges zijn voor de mensen, die het kunnen betalen ( het aloude “verdeel & heers”) Gaat Nisandeh daar in mee?

Wilde hij niet de wereld in beweging krijgen?

Harold
Harold
12 years ago

Deelname aan Business Bootcamp is gratis maar niet vrijblijvend.

Als je je vakanie annuleerd kost dat ook geld. Dus bij een no-show kosten voor de organisatie in rekening brengen wegens bezettingsverlies.

Roelie
Roelie
12 years ago

Met een bruiloft heb je dat ook, 20% zegt af, dat is normaal.

Suzan Jong
12 years ago
Reply to  Roelie

Afbellen is iets anders dan niet op komen dagen. Het eerste is netjes, het tweede niet…

Johanna Leentvaar
12 years ago
Reply to  Roelie

Voor een bruiloft word iemand uitgenodigd. Van een uitnodiging hoef je geen gebruik te maken.
Voor het Business Bootcamp meld je jezelf uit eigen beweging aan. Dan mag er ook op je gerekend worden.
Johanna Leentvaar

Monique van de Ven
Monique van de Ven
12 years ago

Hello Nisandeh,
Understandable, this dilemma that you’re sharing with us.
I would like to share 3 thoughts about it with you.

First, as Timothy Ferriss states, asking people what they would be willing to pay for a product is not reliable. As soon as real money is at stake, there is your proof. This could be especially true in the Netherlands:).

Second, I’m delighted for you to hear that you found major opportunities with partners abroad. But why should you leave your own unique business model? It’s yours, it works and it’s one of your USP’s, it might be your best. I’m impressed by the way you build your business, and do you really need other people to convince you that they know better? If you’d loose this USP – and you would if you’d charge for the course – you might loose your best marketing-tool. And could end up being one of many.

About the no-shows: what about if you charge € 150,- for the Business Bootcamp. Too little to be a big hurdle, too much for the really uninterested and the ones who restrict themselves by thinking they are really too poor to afford this, and too much to not show up because of aunties’ birthday (especially….).
And then you offer to the people who do show up a refund of € 100,-.
Now THAT’s creating buzz!
Wouldn’t it be fun, rewarding people for being reliable and attentive? Turning things upside down?
If you can find a way to automate the refunding (preferably a batch on Saturday, so people can check their account on Saturday evening, and conclude during the course that you are reliable too), it might work?

Better conversion to your other courses of course is a serious issue.
For me, honestly, if the price of the Business Bootcamp would have been any higher than €100,- I would not have signed in. And now I’m a serious candidate for attending (and paying for!) more of your courses. First I’m going to digest what I’ve already learned.

I wish you wise decisions, please keep up the good work,
Kind regards,
Monique

Nisandeh Neta
12 years ago

Great points Monique!
And yet, I want to respond to your second point about our business model.
If there is one thing I would like you as well as all my students to remember is that you MUST keep testing, changing, tweaking and transforming your business model ALL THE TIME.

Even if a business model succeeds in one country, it can fail miserably in another.

Even if a business model was hugely successful yesterday, it can lead to bankruptcy today (see what happened in the market in the last 18 months).

So, I’m always looking for different and better business models.

Marie-Thérèse
12 years ago

I don’t see the problem. It’s not polite to just not show up, but those people choose to miss the opportunities to learn and meet people. It’s their decision, and I don’t think it influences the Business Bootcamp. So why should you worry?

Dutch people have a strange attitude when it concerns education. I’ve seen too many employees and entrepreneurs who don’t want to invest in their own personal growth. Employees want employers to pay their education and in the case of Business Bootcamp, people want it to be free. I think in general Dutch people don’t value education as they should and are spoiled and stingy with regard to that subject.

So, if you want motivated people in your Business Bootcamp, ask a fee. On the longer term, when educated entrepreneurs appear to be more successful, the non-learners can’t stay behind and will be more willing to pay.

On the other hand, I read about people who weren’t willing to pay for the Business Bootcamp, but later registered and paid for your courses. So, if your goal is to sell, you seem to do well.

Basically, nobody can give you an answer, until you make clear what are the goals and spin-off of the Business Bootcamp. And some of the goals might not be compatible …..

Kind Regards,

Marie-Thérèse Woltering
Rotterdam

Nisandeh Neta
12 years ago

Het is een goed punt wat je hier aanhaalt Marie-Thérèse, en ik weet niet zeker of het alleen Nederlanders zijn die goede educatie niet waarderen.

Ik kom uit een arm gezin, bijna alles wat we wilden konden we niet betalen. Behalve educatie. Boeken, cursussen, Universiteit, op de een of andere manier werd er hiervoor altijd geld vrijgemaakt (meestal door het nemen van een tweede baan) Hierdoor heb ik geleerd hoe belangrijk educatie is.

Helaas, voor de meeste mensen, is educatie een kostenpost en geen investering in hun toekomst.
Misschien moeten we een hele andere marketingcampagne gebruiken – laten we ondernemers leren dat educatie een investering is….

Janny
12 years ago

Ik zou vooraf communiceren dat er, als je niet op komt dagen, 25,– extra annuleringskosten in rekenng worden gebracht.

Merijn Kegel
12 years ago

Hi Nisandeh, maybe you can do an extra sms-alert (with free response) a week and/or a day before the Business Bootcamp. In that way you (maybe) can assure that people don’t forget.
The mail reminder is perfect for me, but I don’t know if everybody is checking mail every day/week (I subscribed almost 3 months before the date I think).
Maybe it’s an option to let people confirm a few days before.
Also you can facilitate an unsubscribe with ‘mail/give a friend’ so people have an extra motivation to (at least) let someone else go.
The idea’s are far from perfect, but I hope it contributes as part of (creating) the optimal solution.
Rgds, Merijn

Mark Verschoor
Mark Verschoor
12 years ago

Ik begrijp dat als je in zee gaat met een derde partij, je eigen verdien model veranderd. Doe dat op de wijze die past bij je eigen waarde en rekening houdt met de cultuur van de derde partij.

Wat betreft NL zou je de prijs kunnen verhogen met 100 euro; dit zou voor mij geen belemmering zijn geweest om te komen. De belemmering zit eerder in mijn hoofd en bij zoveel zaken die je wilt aanschaffen gaat het niet direct om de prijs. Waarom verhoog je het bedrag in 2011 niet naar 147 euro en “geef” je daarvoor iedereen die twee dagen deelneemt aan het eind van de Business Bootcamp een “goodie bag” met een DVD, boek of iets dergelijks ter waarde van 100 euro terug. Dit kost Open Circles geen 100 euro maar verspreid wel het gedachte goed en beloont de trouwe aanhang. Degene die niet komen zorgen voor een beetje reserve…

Enjoy! Mark

Michiel
12 years ago

Vanwege het feit dat het Bootcamp twee dagen in beslag neemt (en dan ook nog in het weekend) kan het eenvoudig dat mensen die zich opgegeven hebben bijvoorbeeld ziek zijn, of in hun directe omgeving gezinsleden e.d. hebben die onverwachts zorg of hulp behoeven. Gezien het gemiddelde ziekteverzuim in NL heb je dan al de eerste 5 tot 8% te pakken. En dan heb je altijd nog het aantal dat op het laatste moment of geen zin, of andere plannen hebben.cq maken. En dan val je over die € 47,– ook niet dood! Kortom vind ik een percentage van 20% ‘no shows’ niet erg verbazing- en zorgwekkend. Kijk ook maar eens naar luchtvaartmaatschappijen. Daar wordt op basis van ervaringscijfers van ‘no shows’, zomaar 5 tot 10% overboekt en dan gaat het over hele andere prijzen.

Jeroen van Baardwijk
12 years ago

Mijn vader zei altijd: “als je iets niet weet moet je het vragen” — dus als je wilt weten waarom mensen zich wel aanmelden voor het Business Bootcamp maar niet op komen dagen zul je het ze moeten vragen. Maak er een poll van met als mogelijke redenen bijvoorbeeld (1) Vergeten (2) Geen tijd (3) Geen zin (4) Ziek (5) Te laat wakker geworden.

Ik kan me voorstellen dat ze het gewoon vergeten omdat de kaartjes ruim vantevoren gekocht worden, dus zou ik iedereen twee keer een mailtje sturen om ze er aan te herinneren: de eerste een week vantevoren en de tweede twee dagen vantevoren.

Een fors hogere prijs zal de doelgroep alleen maar afschrikken dus dat lijkt me geen optie. Wat me wel een optie lijkt is de prijs verhogen naar bijvoorbeeld € 95 (maar blijf onder de psychologische grens van € 100) en daar dan wat extra voor te leveren, bijvoorbeeld een documentatiemap met alles wat in de training verteld is, of de “Lekker Leven”-combo van boek, DVD en CD.

Bedenk goed dat je hier te maken hebt met Nederlanders, een volk dat voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Dat betekent onder andere dat als ze ergens meer voor moeten gaan betalen ze er ook meer voor terug willen hebben.

Succes ermee, en laat vooral weten wat de resultaten zijn van het onderzoek onder niet-verschijnende deelnemers en wat je gaat doen om het in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen. Open Circles is niet de enige organisatie die met dit probleem geconfronteerd wordt…

Marieke Dekens
12 years ago

About your answer on:

Why am I bothered with those that don’t show up?
I get this question a lot…

What you are writing is head-stuff. Thoughts. Logic. I would like to take it a bit further. How does it make you feel when they are not showing up?

What feeling is it in you, that gets touched with the no-shows?

Marieke.

Esther Verwoord
Esther Verwoord
12 years ago

I really like a lot of the comments above.
I would not change anything with these new ‘partners’ outside Holland.
I would not have thought about it if this would have cost me more than €100. Now I registered for the Master Entrepreneur and bought the book/CD/DVD package…
You first have to meet and feel if this is the thing for you/the real deal before you start digging (not only wallet-wise;). Before you allow yourself to trust the person in front of you and feel really good about it. And if you earn that trust then it becomes a privilege, both ways, to know each other.

Furthermore: I think that in the future you need someone that can do the Business Bootcamp as well as you can.

Lars
Lars
12 years ago

Je kan een refundable fee invoeren, een bezoeker betaalt 450 euro en bij het volledig volgen van het Boot Camp krijg je het bedrag na afloop terug. Op deze manier blijft het gratis, tenzij iemand niet komt natuurlijk.

Suzan Jong
12 years ago
Reply to  Lars

Lars,

Het nadeel van dat systeem is dat mensen om de ‘verkeerde’ reden bij de Business Bootcamp erbij blijven. Ik heb het idee dat dat de de energie in de zaal dan niet ten goede komt…

Groet,
Suzan

bernadette
bernadette
12 years ago

‘I’m the only one who can give this training’…..

a basic mistake…

and why are you so bothered by no show
what is really the frustrating factor…

how much control do you need to feel succesfull?

Nisandeh Neta
12 years ago
Reply to  bernadette

Being the only trainer for this training is maybe a basic mistake – but also a fact.

Based on our principle of only “teaching what we live” – to find an entrepreneur that have a solid experience with all the material + the ability to stand on stage in front of a thousand people using accelerated learning + would be able to promote the work from the heart – is a hard stretch.

I’m not saying this person doesn’t exist. I’m sure he/she does.
I just never met them yet…