10 regels voor een betere website (deel 2)

1097 views | 60 reacties |
shares


Dit is het tweede deel van het artikel: 10 regels voor een betere website

Regel #6 – Houd het simpel

Je wilt niet dat je website er rommelig uitziet of dat je bezoekers overweldigd worden door informatie, en dus is het cruciaal dat je je website schoon en opgeruimd houdt.

Neem eens een kijkje op je website en stel jezelf de vraag: “Wat kan ik weghalen om mijn website gemakkelijker in het gebruik te maken?”.

Het kan een heel blok tekst zijn, een irrelevant plaatje of misschien een achtergrondkleur.

Zodra je begint met opruimen wordt het zichtbaar of delen naar een andere plek op de pagina moeten worden verplaatst, of naar een hele andere pagina, of dat ze helemaal verwijderd kunnen worden.

In de nieuwe Master Entrepreneur training leer ik je de principes van The Ultimate Website – die bestaat uit SLECHTS 8 PAGINA’S. Dat is alles. Maar elke pagina heeft een specifieke taak. De pagina’s tezamen zorgen ervoor dat de drie doelen die we in het eerste deel van dit artikel noemden, worden bereikt.

Regel #7 – Maak het gemakkelijk om dingen te vinden

Als je je aan regel #4 houdt, dan doe je het al veel beter dan de meeste websites.

Hier zijn de 3 belangrijkste navigatieregels:

  • Plaats het navigatiemenu links op het scherm of bovenaan het scherm. Nergens anders.
  • Plaats niet meer dan 7 of 8 items in het hoofd-navigatiemenu
  • Geef de navigatie items titels die je bezoekers verwachten.
    Bijvoorbeeld, toen wij de Business Bootcamp website lanceerden, hadden we een menu item met de titel “praktische zaken”. En toch kregen we steeds e-mails en telefoontjes met vragen over de locatie, data, tijden, etc.
    Nadat we de titel hadden veranderd in “Data, Tijden, Locatie” kregen we geen vragen meer binnen en het aantal aanmeldingen nam toe.

Regel #8 – Maak het overzichtelijk en leesbaar

Je website zou ontworpen moeten zijn om drie doelen te bereiken (positionering, opt-ins verzamelen en converten van bezoekers naar klanten) en niet voor het ego van jou of je web ontwerper…

Voordat je een kleur toevoegt, een hip lettertype of een plaatje of ander grafisch element, ga eens naar Google.com voor een indruk van een design dat gemaakt is om resultaten te bereiken.

Hier volgen een paar ontwerpregels om te onthouden:

  • Kleuren – gebruik weinig, simpele kleuren en kies een kleurenpalet dat bij je doelgroep past (in plaats van bij jouw eigen smaak)
  • Lettertype – gebruik alleen Arial of Verdana – en maak ze niet te klein om te lezen
  • Tekstkleur – moet altijd zwart op een witte (of heel, heel lichte) achtergrond zijn.
  • Links – moeten altijd blauw zijn (bij voorkeur onderstreept)
  • Grafische elementen en video’s – gebruik met mate – ALLEEN als het de boodschap van de pagina ondersteunt
  • Paragrafen – houd je paragrafen kort en houd genoeg ruimte leeg tussen de paragrafen
  • Consistentie – zorg dat de site consistent is in hoe het eruit ziet, hoe het aanvoelt en qua ontwerp.

Regel #9 – Geloofwaardigheid is alles

Je kan nog zo’n professioneel ontworpen website hebben, als je bezoekers je niet vertrouwen… gaat het niet werken.
Het onpersoonlijke karakter van het internet maakt dat er altijd een bepaalde mate van wantrouwen bestaat.

Hier volgen een paar dingen die je moet doen om hier mee af te rekenen:

  • Geef kloppende contact informatie (email adres, postadres, telefoonnummer …)
  • Plaats een ‘over ons’ (of ‘over mij’) pagina en plaats jouw foto daar.
    Laat zien dat er een mens van vlees en bloed bestaat achter de website.
  • Plaats testimonials van tevreden klanten. Video testimonials zijn het beste (je vindt er tientallen van op onze website).
    Gebruik alleen tekst testimonials als je de volledige naam en overige gegevens van de persoon erbij kunt zetten (bijvoorbeeld leeftijd, beroep, plaats, website… )

Regel #10 – Doe een laatste check

Je hebt een hoop tijd en middelen geïnvesteerd in het ontwikkelen van een geweldige website. Je site is online en er komen bezoekers. Klaar, toch? Nou, nee…

Hier is een korte checklist om er zeker van te zijn dat je website klaar is:

  • Zorg dat je vooral over je prospect praat, niet over jezelf
  • Trekt je home pagina de aandacht?
  • Is de navigatie simpel en intuïtief?
  • Is het ontwerp professioneel?
  • Wordt je tekst afgewisseld met lege regels?
  • Is de belangrijkste informatie zichtbaar (zonder scrollen)?
  • Heeft je home pagina een opt-in formulier?
  • Biedt je website een reden om terug te komen voor nieuwe informatie – bijvoorbeeld een blog?
  • Heb je je website grondig gecontroleerd op grammatica- en typefouten?
  • Heb je gecontroleerd dat je website geen gebroken links bevat?

Volg deze simpele regels en je website kan jouw meest waardevolle marketinginstrument worden.
Negeer deze regels en je website is niets meer dan een online brochure…

En dan is het nu aan jou!

Plaats jouw tips, suggesties en ‘regels’ voor een betere website in het commentaarveld hieronder.

Volgende week kom ik met de beste manieren om grote hoeveelheden bezoekers naar je verbeterde en converterende website te brengen, dus tot dan…

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
60 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Dave Valkenburg
10 years ago

Ook mijn website heeft uiteraard nog ruimte voor verbetering. Op veel dingen kan ik echter wel al zeggen “dat doe ik” dus dat is uiteraard wel een prettige bijkomstigheid.

Het geeft een super goed gevoel, als je ziet dat je belangrijke zaken al op de juiste manier toepast. Mijn website kan inmiddels ook wel verbeterd worden, maar waarschijnlijk heb ik tijdens de Business Bootcamp al iemand gevonden die mij hierbij kan/wil helpen.

Don’t do, what others can do better. Dus ga outsourcen voor de zaken die je zelf niet op de juiste manier kan!

Vergeet inderdaad SEO maar, want om de juiste klanten/personen/prospects aan te trekken, zijn er verschillende andere methodes beschikbaar.

Ik hoop dat anderen iets aan deze post gehad hebben.

Julia Arnscheidt
10 years ago

Op onze site proberen wij om helder en simpel over te brengen wat wij doen. Wij proberen ook om verschillende types mensen aan te spreken en om hen zich te laten voorstellen dat zij hier op Schiermonnikoog op het strand lopen (mensen die voornamelijk zien en kijken, mensen die vooral horen, mensen die voelen, mensen die ruiken).
Aangezien ik steeds meer doorkrijg hoe belangrijk een blog is, wil ik die op de vernieuwde website (daarmee wacht ik nog even tot na de Master Entrepreneur) centraal stellen. En natuurlijk een opt-in installeren.

Dominique van de Wijgaart

Hallo Julia,

Geweldig hoe je je richt op de bezoeker.
Je richten op het onderbewuste (NLP) is een krachtig gereedschap in je teksten!

Groet,
Dominique

Corry Bos
10 years ago

Wat ik ook een heel belangrijke tip vind, die ik tijdens Business Bootcamp geleerd heb en die ik regelmatig toepas:

Don’t do yourself, what someone else can do better.

Gedoseerd toepassen natuurlijk!

Ik zoek voor een aantal zaken op mijn website een expert, die sneller en beter kan, waar ik mee worstel.

Maikel Latour
9 years ago
Reply to  Corry Bos

Dag Corry,

Ik wil graag een keer geheel vrijblijvend samen met jou kijken naar de mogelijkheden. Je zou contact met mij op kunnen nemen via Twitter. (@ MaikelLatour)

Met vriendelijke groet,
Maikel Latour

Nieuwe Doelen BV

Dave Valkenburg
10 years ago
Reply to  Corry Bos

Beste Corry,

Voor welke onderwerpen op jouw website loop je vast, misschien kan ik je wel helpen indien ik wat meer informatie heb?

Ik hoor graag iets van je, je kunt mij bereiken op;

info@davevalkenburg.com

Niels Künzel
10 years ago

Geweldig die tips, ik ben net met mijn website bezig en deze heeft nog wat aanpassingen nodig.
Nu met deze 10 tips kom ik weer een stuk verder.
Ik heb wel van mijn andere site geleerd dat het allemaal een stuk simpeler en minder druk moet zijn.
Bedankt

Caroline van Wijk
10 years ago

@Elfriede: ik zou je graag helpen met de grammatica op je site, want ik geloof er heilig in dat je teksten net zo briljant moeten zijn als jijzelf

Jack Bastiaansen
10 years ago

Dank je wel voor de nuttige tips, ga ik mee aan de slag

Vanessa van Loon
9 years ago

Ik haak af als er teveel informatie op een website staat en zeker als het er onoverzichtelijk uitziet. Het moet to the point zijn en je moet niet te lang nodig hebben om informatie te vinden die je zoekt.

Thomas Kaslander
Thomas Kaslander
9 years ago

Mee eens Vanessa. Dit is voor mij ook het uitgangspunt geweest bij mijn ontwerp van de website.

Echter had ik toen nog geen idee van de zin van een opt-in formulier, blog en nieuwsbrief. Voor mij gaan deze onderdelen zeer binnenkort toegevoegd worden aan mijn website.

Anouk Plantinga
Anouk Plantinga
10 years ago

Zorg voor een goede, heldere tekst. Maak ‘m pakkend en nieuwsgierig makend. Laat ‘m aan anderen lezen, om te checken of hij begrepen wordt.
Maar ook om de tekst te checken op taal- en stijlfouten, zodat je die kunt verwijderen.
Zet pas daarna je tekst online.

Erika van Dijk
10 years ago

Heel erg bedankt voor alle tips!

Ik heb zelf nog een kleine tip toe te voegen; De kleuren die je gebruikt voor je bedrijf of je website dienen je branche of vak te ondersteunen. Het moet daarbij passen, het roept een bepaald gevoel op bij je doelgroep. Om wat voorbeelden te noemen; Een financieel bedrijf gebruikt vaak de kleur blauw, een budget-onderneming gebruikt schreeuwerige kleuren zoals geel en rood.

Verder ben ik erg blij met de checklist omdat het makkelijk toepasbaar is.

Maikel Latour
9 years ago
Reply to  Erika van Dijk

Dag Erika,

Op zich is het juist wat je zegt. Iedere kleur heeft zijn associaties en functie in de marketing. Rood word overigens ook veel gebruikt bij impuls aankopen.

Vriendelijke groet,
Maikel Latour

Nieuwe Doelen BV

Angelique Slatius
8 years ago
Reply to  Erika van Dijk

Dag Erika,

Ik ben het eigenlijk niet met je eens dat je kleuren moet je gebruiken voor je bedrijf of je website die je branche of vak ondersteunen. Als je niet op wilt vallen lijkt me het prima, maar waarom zou je doen wat iedereen doet?

Ik heb zelf expres voor felle kleuren gekozen, terwijl al mijn collega’s met zachte kleuren werken. En dus ben ik hier onderscheidend is. En trek ik een andere doelgroep aan dan mijn collega’s.

Groet en succes,
Angelique Slatius

Anja Leinders
10 years ago

Aangezien ik startende ben en mijn website nog “in de maak” is, kan ik deze tips heel goed gebruiken om dadelijk meteen met een dijk van een website te lanceren.
Bedankt daarvoor!

Maikel Latour
9 years ago
Reply to  Anja Leinders

Wat leuk Anja!

Deel jij je website hier zodra je hem klaar hebt?

Vriendelijke groeten,
Maikel Latour

Nieuwe Doelen BV

Elfriede Krauth
10 years ago

Mijn favoriete tip voor een betere website (het gedeelte waar je je producten omschrijft in ieder geval dan) is de 1234 formule:
copyblogger.com/smart-people-1-2-3-4/

Bedankt voor jullie tips! Langzamerhand lees ik de Business Bootcamp blogs of tips en denk steeds vaker “doe ik al” 🙂 voelt toch heel lekker …

Op jullie succes, Elfriede

PS: een tip die ik nog niet toepas gaat over grammaticafouten. Waarschijnlijk niet echt een houdbare situatie – zeker niet aangezien mijn publiek wetenschappers zijn… room for improvement dus.

Leni Minderhoud
10 years ago

De grote tip vind ik hier uitspringen en die is:
Spreek in de taal van je doelgroep. Kun je je bedrijf aanprijzen zonder het woordje ‘IK’ te gebruiken? Probeer dat eens. Een hele goede oefening. Schrijf tien zinnen zonder ‘ik’. En dan niet marchanderen door ‘men’ of ‘je’ te gebruiken 😉

Caroline, absoluut is uit je comfortzone treden belangrijk. En wat anderen te veel hebben(vaak je irritatie), heb jij te weinig. Dus leer ervan!

ik moest even je laatste tip een paar keer lezen. Ik ben 55+ en behoor misschien tot de ‘hogere’ leeftijden? Ik heb geen moeite met bewegende beelden. Integendeel, ben visueel ingesteld.

Ik denk dat sommige leeftijdsgenoten moeite hebben met de website maar die hebben dat ook met andere ‘schreeuwerige sites. En ook jongeren hebben moeite met bepaalde sites.
Het gaat om de visie en filosofie, waar je wel of niet achter kunt staan.

Kees van der Stel
10 years ago

Dank voor de informatie en de checklist.
Het komt als geroepen, want op dit moment wordt mijn nieuwe website geconcipieerd en gebouwd. E.e.a. is eind mei gereed.

Op de nieuwe site zal een professionele blog centraal staan.
Ik ga de tien punten en de checklist vanzelfsprekend gebruiken bij de beoordeling van het ontwerp.

Nu dit jaar nog tien nieuwe coachingtrajecten en ik ben helemaal happy…….;-)

Be the change you want to be. Kees

Riechelle van der Valk
10 years ago

Mijn favoriete tip voor een betere website:
Boek: Verleiden op Internet van AartJan van Erkel
schrijvenvoorinternet.nl/2011/07/11/waar-is-de-banaan/

Succes!
Riechelle

Corry Bos
10 years ago

@Miranda.
Voor mij geldt eigenlijk hetzelfde. Heb mijn website voor b2c zelf gemaakt. Is zeker niet slecht denk ik, maar vond net als jij, dat de b2b website een andere uitstraling moest hebben.
Ik schrijf 1x per 4 weken voor mijn blog. Dan kan ik interessante onderwerpen blijven aanvoeren en ik kan het zelf goed indelen.
Maar natuurlijk is een en ander wel afhankelijk van je onderwerp.
Succes met je blog… het levert je ook leuke contacten op.

Melvin Jansen
9 years ago

Zorg er voor dat het de bezoeker in 2-4 seconden duidelijk is waar de website over gaat.

Anutosh van Varik
Anutosh van Varik
10 years ago

Jouw regel 6: Hou het simpel:
Mijn vraag:
Hoe doe je dat als je in meerdere markten actief bent, in mijn geval * verhuur van groepsaccommodaties en
* geven van workshops en retraites.
Meerdere websites lijkt de logische keus te zijn

Maud Paulussen
Maud Paulussen
9 years ago

Nisandeh, bedankt.
Omdat ik erg geneigd ben om vanuit mijn expertise te denken, is het vaak voor de klant niet duidelijk wat ik aanbiedt. Ik heb hiervoor een brainstorm sessie met vrienden en bekenden gehouden om zo mijn doelgroep te kunnen definiëren.
Door jouw tips, kan ik mijn doelgroep ook gaan bereiken.
Gezonde groet,
Maud

Erwin van Amersfoort
9 years ago

De meeste bezoekers op je website komen bij je, omdat ze hulp nodig hebben. Deze hulp hebben ze meestal nodig, omdat ze zelf te weinig kennis hebben op jouw vakgebied. Geef daarom in je tekst antwoorden op de mogelijke vragen die de bezoeker heeft en gebruik geen jargon. Houd de tekst eenvoudig en makkelijk leesbaar, dan sluit je beter aan bij de belevingswereld van de bezoeker en deze zal waarschijnlijk concluderen dat er eindelijk iemand is die hem/haar lijkt te begrijpen.

Jeanet Locht
10 years ago

Bedankt voor de tips, ik ga ze toepassen.

Marjan vd Brink
Marjan vd Brink
7 years ago

Eenvoudige info, doelgericht. Geen vage aanwijzingen als ‘kies een goed leesbaar lettertype’, maar ‘Lettertype – alleen Arial of Verdana’. Heerlijk!

Deze vorm van info geven, geeft me vertrouwen: “Hij weet waar hij het over heeft, en ik probeer uit hoe het bij mijn website uitpakt. Daarna is er nog meer te leren in de trainingen.”

Manuela van Prooijen
9 years ago

Ik heb onlangs een opfriscursus Usability bij de SChool voor Journalistiek gedaan en de punten die hier genoemd werden kwamen inderdaad aan de orde. Goed artikel dus!

Ben zelf gelijk met Regel #6 “Houd het simpel” aan de slag gegaan. Alle overbodige teksten op mijn homepage overboord gegooid en er eigenlijk alleen drie elementen laten staan (opsommingslijstje, video, menu en slideshow,

Tenslotte een opt-in formulier na 10 seconden op iedere pagina laten inschuiven om meer emailabonnees te krijgen….

Wellicht een idee voor andere ondernemers: laat regelmatig andere mensen die niet bekend zijn met jouw bedrijf/website eens naar je website kijken en stel een paar vragen aan hen (“is je snel duidelijk wat je hier kunt doen?”, “hoe kun je hier lid worden?”, etcetera). De output die je krijgt geeft je weer iets om mee aan de slag te gaan. we worden als website eigenaren vaak blind voor dingen die ‘niet werken’ of ronduit onduidelijk zijn….

Elvira Noot
8 years ago

Superduper. Hier hebben we wat aan! Ik ga dit meteen doorsturen naar mijn website designer en het met haar bespreken.

Niels Kaan
10 years ago

Ben zelf groot voorstander van checklists, zo ook deze heb hem dan ook uitgeprint zodat ik er gebruik van kan maken.

Niels

Astrid Hurkmans
10 years ago

Mooi! Ik ga direct mijn website checken op deze punten. Hier kan ik wel wat mee.

Rene van Esch
10 years ago

Het belangrijkste wat ik ooit heb geleerd in zakendoen is: ik weet dat je veel zelf kunt, toch laat ik alles over aan experts bv. We kunnen allemaal wel een leuk visite kaartje maken met bv. MS Word of een een tekstverwerkingsprogramma. Als je er geld mee wilt gaan verdienen laat het ontwerpen, drukken e.d. aan een expert over.

Marischka Setz
8 years ago
Reply to  Rene van Esch

Hi Rene,

Helemaal mee eens. En bekijk het ook eens van de andere kant: mensen huren/schakelen ons in omdat we een bepaald specialisme of een bepaalde expertise hebben. Daar zit onze meerwaarde in.

Waarom zouden we de meerwaarde van een ander specialisme dan niet erkennen?

Bianca de Wit
10 years ago

Zoals ik bij het vorige blog heb vermeld, vind ik ook vooral de vindbaarheid van een website heel belangrijk. Zorg dat je weet op welke woorden men zoekt als ze jou dienst nodig hebben en zorg dan ook dat je op die woorden gevonden wordt. Sinds ik dat goed heb geregeld, word ik wekelijks gebeld door nieuwe klanten.

Maar als je dat hebt geregeld, is natuurlijk de website zelf heel belangrijk om aan te tonen dat je echt professioneel bent en mensen je dus ook echt gaan bellen.

Bedankt dus voor alle tips!

Mariska van Gennep
9 years ago

Zorg ervoor dat je website altijd bereikbaar is. Ik heb zelf zo’n hekel aan: “this site is under construction” of aanverwante teksten. Zorg dan dat er tenminste de voorpagina bereikbaar is terwijl er achter de schermen aan de rest gewerkt wordt.
Lieve groet, Mariska

Peter Koerselman
9 years ago

Mee eens.

Er is ook geen excuus voor ‘under construction’, vertel even wie je bent en wat je doet, en wat er komt. Drie regeltjes dus.. nog een belofte over wanneer meer informatie ter beschikking komt, foto erbij en klaar.

Angelique Slatius
8 years ago

8 pagina’s??
Oei, ik heb er veel meer. Dat komt omdat ik graag voorbeelden/ resultaten wil laten zien. Mag dat dan wel?

Esther Molenaar
10 years ago

Aanmelden voor Google Analytics. Daarmee kun je de traffic monitoren, op welke zoekwoorden ze op je website zijn gekomen.
Allerlei gegevens die je veel kunnen leren over jouw website en de traffic die het genereert.

Daarnaast zijn Social Media buttons tegenwoordig ONMISBAAR.
Kijk maar naar de Share buttons van Business Bootcamp. Je ontkomt er niet aan, want alsje scrollt, scrollt het gezellig met je mee.

Goede teksten zijn ook een must. Het moet snel helder zijn wat je doet. SEO is nog steeds belangrijk (al is Nisandeh het daar niet helemaal mee eens. Toch, Nisandeh?) Het kan echt helpen je vindbaarheid in Google te vergroten. Daarbij gaat het niet alleen om zoekwoorden, maar ook om hoe Google jouw website ziet.

Nisandeh Neta
Nisandeh Neta
10 years ago

Mijn mening, Esther, is dat SEO iedere dag steeds minder en minder relevant wordt.

Omdat Zoekmachines steeds meer en meer geavanceerd worden – zijn ze in staat om de content van een pagina te “begrijpen”, zoals wij mensen dat zouden doen.

Ze nemen ook steeds meer in acht wat bezoekers van de pagina op de pagina doen (hoe lang ze op de pagina blijven, hoe ver ze scrollen, hoe interactief ze met de pagina zijn, etc…)

Dus, doordat de Zoekmachines steeds intelligenter worden – wordt SEO steeds minder belangrijk – en de enige factor wat telt is – hoeveel waarde jouw pagina geeft aan de menselijke bezoekers.

In het artikel van volgende week (houd het in de gaten!), zal ik uitleggen wat een totaal andere reden is om SEO te “vergeten” – en dat is vanwege het type bezoeker dat Zoekmachines brengt. Voor sommige websites – is dit verkeer belangrijk – toch, voor onze doelgroep – de expert dienstverleners – is dit verkeer vaak nutteloos…omdat het vaak “vreemde surfers” zijn in plaats van meer gekwalificeerde, vooraf-voorgestelde bezoekers die op je pagina landen via andere verkeersbronnen, die ik in het artikel van volgende week zal noemen.

En toch… dit is alleen mijn mening… 🙂

Maikel Latour
9 years ago
Reply to  Nisandeh Neta

Bedankt voor je reactie Nisandeh. Sinds de komst van Google Panda is de standaard seo deels achterhaald.

Het gaat nu vooral om je bezoekers en activiteiten op de website. En volgens mij zit dat op de website van Business Bootcamp wel snor. 😉

Met vriendelijke groet,
Maikel Latour

Nieuwe Doelen BV

Maria Simons
10 years ago

De website die ik heb is al wat ouder.
Dit is voornamelijk te zien aan de kleuren.
Op dit moment zie ik veel ‘frisse sites’ qua kleur en …dat ziet er aantrekkelijk uit. Het is een beetje zoals met mode.

Manuela van Prooijen
9 years ago
Reply to  Maria Simons

Hoi Maria

Ik heb je website bekeken en het ontwerp en kleurgebruik vind ik heel erg leuk en speels… Als je op het poppetje klikt, dat daar dan een spraakballon uit komt: leuk bedacht! Je teksten zijn niet te lang en van duidelijke tussenkoppen voorzien. Leest prettig.

Toch een paar tips. want ik liep op de homepage vast, omdat ik niet door had dat het navigatie bevat. Ik dacht dat het een plaatje was.

En als je op iedere pagina een menu + logo maakt, weet je als bezoeker waar je je in de site begeeft, dat miste ik nu…. Er stond wel een knop terug, maar als jij vanuit Google op die pagina belandt wil je weten waar je bent.

Succes verder ermee !

Groet,
Manuela

Kevin Janssen
8 years ago

Uiteraard zijn er vele tips te geven voor een betere website. Ik denk dat dit de hoofdlijnen zijn:

Do

1. Zorg voor een kraakheldere navigatie. Denk hierbij naast aan duidelijke menubalk, maar ook aan het intern linken van gerelateerde posts en het plaatsen van ‘related’ of ‘random’ post widgets.

2. Zorg voor rust, harmonie en overzicht, zowel wat betreft de tekst als de layout van de site. Gebruik dus geen schreeuwerige kleuren en/of onduidelijke lettertypes. Gebruik (tussen)koppen.

3. Zorg voor gerichte, intrigerende en informatieve content. Gebruik naast tekst waar mogelijk ook (direct gerelateerde) afbeeldingen en video’s

4. Maak het voor bezoekers mogelijk om op een artikel onderwerp te reageren, en stimuleer dit. Niet alleen op social media, maar ook op je website zelf. Vergeet ook zelf niet actief de interactie aan te gaan.

Don’t

1. Oneindig lange lappen tekst, een ‘overkill’ aan informatie. Vooral als hierbij geen gebruik wordt gemaakt van (tussen)koppen.

2. Te weinig informatie, (vaak icm te VEEL reclame en verkoopteksten).

3. Grammaticale fouten, niet werkende links, en andere zaken die onprofessioneel overkomen.

4. Te veel over jezelf praten, en/of te veel afwijken van waar de betreffende tekst eigenlijk over zou moeten gaan.

Met bovenstaande zaken enigszins rekening houdend, zit je bij mij meestal wel goed.

Kevin Janssen
Eigenaar van TopListed

Peter Koerselman
9 years ago

Ik vraag altijd mensen om feedback. Je zal merken dat iedereen er een andere mening over heeft, maar een grote lijn is er altijd wel..
Een goede ‘look and feel’ vind ik erg belangrijk, naast duidelijkheid en bondigheid. Niet te veel text en een duidelijke navigatie.

Martine Verweij
7 years ago

Hoi,

Zoveel goede tips waar ik direct mee aan de slag kan. Volgende week ben ik eindelijk zover met de implementatie van de ME dat ik mijn Ultimate Website kan gaan bouwen.

Samen met de info van de Master Entrepreneur heb ik goede praktische handleidingen om de beste website te lanceren voor mijn onderneming!

Nisandeh, ontzettend bedankt hiervoor!

Een extra tip van mij:
Controleer het taalniveau van de teksten op je website, zodat het ook begrijpelijk is voor je doelgroep. Dat kan je gratis doen op accessibility.nl/kennisbank/tools/leesniveau-tool

Een fijne en succesvolle dag!

Warme groet,
Martine

Ratna Dewi
Ratna Dewi
9 years ago

Hallo Nisandeh,

Zeer waardevolle info maar ik merk dat het naar meer proeft. Ik ben bezig met mijn website te verbeteren en zou eigenlijk meer informatie willen over content marketing.

Dominique van de Wijgaart

Plaats bovenaan Heldere informatie over je bedrijf, dienst of product, zodat de bezoeker DIRECT ziet waarover de site gaat.
Geef in het middenstuk relevante informatie.
Schrijf in het onderste deel naar je Call to Action toe. Op die manier zet je Kijkers om in Kopers.

Extra tip: Pas VerkoopBevorderende NLP technieken toe voor OPTIMAAL RESULTAAT.
Ieder z´n vak….

Marischka Setz
8 years ago

Hi Dominique,

Verkoopbevorderende NLP technieken… Nu heb je mijn interesse.

Ik ben zelf ook aan het werk met NLP. Welke technieken gebruik jij of stel je mij voor om te gebruiken?

Miranda Sidler
10 years ago

Na het lezen van veel commentaren en adviezen heb ik al wat ideeën over het veranderen van mijn website.

Ik heb hem door een professional laten maken ziet er toch iets beter uit dan als ik het zelf zou doen.

Wil nu een optie maken om e-mailadres achter te laten en een blog te maken.

Hoe vaak schrijven jullie in je blog?

Fleur Klinkers
9 years ago

Allemaal interessante tips en begrijp ze ook. Ik vind het alleen moeilijk om iemand te vinden die me kan helpen me hier in te begeleiden om mijn website tip top te maken. Kan iemand mij een webmaster aanbevelen die mijn website kan verbeteren?

Caroline van Wijk
10 years ago

Soms klinken tips een beetje als ‘regels’.

Als ik mensen begeleid of workshops geef, zeg ik altijd: ken de regels en overtreed ze bewust.

Want soms is het beter om dingen anders aan te pakken, om eruit te springen, omdat je doelgroep anders is, omdat je persoonlijke aanpak dat vraagt.

Vooruit, een concrete tip:
Wat Open Circles goed doet, hoewel ik de site verder toch wat schreeuwerig vind met alle vette woorden en de ‘hoera’-vormgeving, is dat er geen bewegende beelden zijn, tenzij je ze aanklikt. Een site met bewegende beelden maakt mij gek. Het kan mijn leeftijd zijn, maar hey, Nederland vergrijst, dus bij de hogere leeftijden zit veel geld en dus doelgroep…

groet,
Caroline

Klaartje Loose
10 years ago

Hmmm, room for improvement on my site…
Mijn website is vooralsnog nog steeds een aangeklede blog, met een nieuwsbrief-optie waarop ik al wel inschrijvingen heb, dus ik kan maar beter als de wiedeweerga een nieuwsbrief gaan schrijven ook! En ik moet een reden voor inschrijving gaan maken…
Positief aspect; ik krijg steeds meer inhoudelijke reacties op mijn blogposts, er gaat een dialoog plaatsvinden. Ook worden mijn blogposts regelmatig geretweet en op Facebook gedeeld.
Sinds ik meestal een vraag stel aan het einde van mijn blog (van Nisandeh afgekeken en het werkt echt super) stromen de reacties binnen.
Tip voor anderen die het nog vooral van bloggen moeten hebben en graag wat meer lezers willen: zoek in Google op #realeren en geef je blog op voor de volgende editie. Mijn blogpost is al twee maal geplaatst en heeft me meer vaste lezers en een paar inschrijvingen voor mijn nog niet bestaande nieuwsbrief opgeleverd….

Frank Janssen
9 years ago

Los van het feit dat de website overzichtelijk moet zijn, gaat het nog steeds om de content.

Als je een technisch product verkoopt en in de eerste paragraaf heb je het over het voldoen aan kwaliteitsnormen……snap je er nog steeds niets van.

marketing technisch gezien dan…..

Annet Manche
9 years ago

Mijn tips zijn: plaats een foto van jezelf, een filmpje van een tevreden klant en een aanbieding direct op je homepage.
En vraag meerdere website namen aan, per onderwerp van je website. Zo ben je met google beter vindbaar en verwijst de website naam direct, naar wat je doet, per onderwerp.

Angelique Slatius
8 years ago
Reply to  Annet Manche

Dag Annet,

Dank voor de reminder om een foto van mezelf op de homepage te plaasten, dat wekt inderdaad vertrouwen.

Groet en succes,

Angelique Slatius
laat de energie weer stromen

Bart Kappers
10 years ago

De lijst met tips is mooi, zoals gewoonlijk, je went er bijna aan.. 🙂

Een eye-opener die ik eruit haal voor mijn eigen proces.

Er wordt tegenwoordig (nog steeds) geschermd met de belangrijkheid van SEO en dat is natuurlijk ook belangrijk.

Het is ook vaak bijzonder kostbaar qua tijd en geld om je site bovenin Google te krijgen.

Nisandeh zegt hier feitelijk dat je deze wedstrijd helemaal niet aan moet gaan, maar moet kiezen voor andere manieren om te zorgen dat men niet om je heen kan.

Scheelt me een boel tijd (en geld)

Bedankt

Margriet Twisterling
10 years ago

Mijn tip voor goed advies op het gebied van online marketing en communicatie is blog.hubspot.com

Jonathan Joosten
10 years ago

Mijn tip voor een betere (WordPress)website: ga voor een theme dat de uitstraling heeft die je bij je site wilt. Betaal daar eventueel een paar euro voor, maar ga niet zelf zitten prutsen. Anderen, die daar beter in zijn, hebben dat al gedaan. Aan jou enkel de keuze om tussen alle verschillende lay-outs die ene te vinden die voor jou het beste werkt.