Meer bezoekers naar je website

7649 views | 301 reacties |
shares


Vorige week stuurde ik je mijn 10 regels voor een betere website.

Ervan uitgaande dat je de meeste (of alle) van deze regels hebt toegepast op je website, ben je nu klaar om online bezoekers te ontvangen op je website en om jouw website zijn werk te laten doen, namelijk:

  • Jou te positioneren als een vaardig professional en een expert in jouw vakgebied
  • Bezoekers (‘vreemden’) te converteren naar leads (‘vrienden’)
  • Leads converteren naar klanten.

Onze Business Bootcamp website doet zijn werk zeer goed in het bereiken van deze drie doelstellingen, dus het leek mij een goed idee om eens te analyseren hoe wij onze bezoekers aantrekken.

De website is online sinds mei 2010, maar om er voor te zorgen dat de resultaten relevant en actueel zijn heb ik alleen de gegevens van de laatste vier maanden bekeken (1 januari tot en met 30 april 2012).

Ik deed de volgende bevindingen:

In de afgelopen vier maanden hadden we ongeveer 120.000 bezoekers op onze website (ongeveer 30.000 per maand).

80% van deze bezoekers kwamen door middel van slechts vijf kanalen bij ons terecht:

  • 37% rechtstreeks vanuit onze wekelijkse e-mails
  • 22% via Google
  • 10% vanuit Twitter
  • 6% vanuit Facebook
  • 5% vanuit LinkedIn

Aangezien elk van deze kanalen uniek is en een unieke aanpak vergt, beschrijf ik in dit artikel een vijftal strategieën – één strategie per kanaal:

Strategie #1 – Database mailing

Database mailing is het regelmatig en consistent versturen van een korte e-mail naar je mailinglijst (je prospects en klanten) met daarin een link naar waardevolle content op je website (meestal je blog).

Met regelmatig en consistent bedoel ik eens per week, eens per twee weken, of op zijn minst eens per maand. Ik raad je aan een dag en een tijd te kiezen en je daaraan te houden.

Oplossingen voor algemene problemen, tips, bronnen en how-to informatie, en fouten die ze moeten vermijden en gewoonten die ze moeten ontwikkelen… zijn allemaal waardevolle onderwerpen voor je doelgroep.

Je kunt deze informatie geven in de vorm van tekst (zoals dit blogartikel), in audioformaat of als videofilm (zoals deze video).

De e-mail zou niet langer moeten zijn dan een paar paragrafen. Het moet voornamelijk de lezers prikkelen om op de link te klikken naar het volledige artikel (of de video) op… jouw blog.

Database mailing is mijn favoriete methode om gericht bezoekers te trekken en, zoals je kunt zien aan onze resultaten, is het de methode die ons de hoogste bezoekersaantallen geeft.

Maar database mailing doet veel meer dan dat.

Wanneer je regelmatig en consistent waardevolle informatie geeft aan je prospects en klanten, blijf je in hun gedachten en neem je de lucratieve positie van… expert in.

Om database mailing te implementeren in je business, is het nodig dat je:

  • Een mailinglijst aanlegt, opbouwt en onderhoudt
    Voeg al je oude klanten en prospects toe aan je lijst.
    Vraag je webmaster om een opt-in formulier op je website te plaatsen (je kunt hiervoor een e-mailprogramma als AWeber gebruiken).
    Met deze software kun je niet alleen opt-in formulieren op je website plaatsen, je kunt ook mailinglijsten aanleggen en onderhouden, en je kunt er mailings mee uit laten sturen – dit alles voor een laag maandelijks bedrag.
  • Maak een schema van te behandelen onderwerpen
    Dit is een eenvoudig overzicht met daarin hoe vaak je een e-mail gaat sturen naar je lijst en welke onderwerpen je gaat behandelen in de aankomende 3 tot 6 maanden.
  • Creëer de content en plaats het op je blog
    Dit is het stadium waarin je je blogartikelen schrijft of je audios of videos opneemt.
    Het is een goed idee om 3-4 artikelen of audios/videos vooruit te werken en alvast klaar te hebben.
    In de Master Entrepreneur training deel ik tientallen ideeën om in korte tijd content te creëren, en de ultieme templates voor je e-mails en blogartikelen.

Strategie #2 – Zoekresultaten (vooral Google)

Zoek in Google op “bezoekers krijgen op je website” en je vindt duizenden goeroes en pseudo-experts die hoog opgeven van SEO – Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie).

Het idee is dan dat je website op de eerste pagina van Google terechtkomt, door sleutelwoorden die gerelateerd zijn aan je business, zodat je grote hoeveelheden bezoekers krijgt, waaruit heel veel business voortkomt, zodat je – jong, rijk en gelukkig – kunt stoppen met werken.

Helaas zijn er een paar kleine details achter de SEO hype, die de goeroes vergeten te vertellen:

  • SEO is tegenwoordig een geavanceerde wetenschap die jaren duurt om te beheersen
  • Zoekmachines veranderen hun algoritmes ongeveer zo vaak als jij je sokken, dus wat vorige week werkte, kan vandaag waardeloos zijn.
  • En het belangrijkste – bezoekers die door middel van zoekmachines op je site komen zijn vreemden.
    Ze hebben honderden opties om uit te kiezen – dus ze komen wel op jouw website, maar als je hun aandacht niet binnen de eerste 8 seconden hebt getrokken, verdwijnen ze weer en komen nooit meer terug.

In de afgelopen vier maanden hebben ongeveer 25.000 bezoekers onze website via Google gevonden.

Klinkt indrukwekkend, nietwaar?

Maar als we dan kijken naar de sleutelwoorden waarop mensen zoeken, dan blijkt dat meer dan de helft op sleutelwoorden zoekt die gerelateerd zijn aan ons merk (Business Bootcamp, Open Circles, Nisandeh, en de namen van onze trainingen).

Oftewel, meer dan de helft van de zoekopdrachten waren van mensen die al van ons hadden gehoord, en dus op zoek naar ONS waren.

Ook bleek dat zoekopdrachten naar ons merk bezoeken van gemiddeld 4:20 minuten tot gevolg hadden, terwijl zoekopdrachten naar andere zoektermen leidden tot een gemiddeld bezoek van 1:30 minuten.

Dus, iemand die specifiek naar ons zocht besteedde drie keer meer tijd op onze website dan de ‘vreemden’ die op meer algemene en concurrerende sleutelwoorden zochten (bijvoorbeeld “doelgroep bepalen” of “netwerken tips”)

Als het gaat om bezoekers aantrekken door middel van zoekmachines, raad ik je aan te focussen op twee dingen:

  • Plaats steeds weer nieuwe content (je blog) over jouw expertise en vergeet niet de woorden die met jouw merk te maken hebben in je teksten te noemen (je bedrijfsnaam, jouw naam, je producten).
  • Zorg dat er links naar jouw website op andere websites staan – door artikelen te publiceren op andere websites, door persberichten te sturen naar online media, door comments te plaatsen bij relevante blogs, etc…

Dit artikel is veel langer geworden dan ik had gedacht, dus de volgende 3 strategieën (hoe je doelgericht traffic genereert vanuit Twitter, Facebook en LinkedIn) zal ik met je delen in deel 2…

Maar voordat ik je deel 2 stuur, ben ik benieuwd om van jou te horen…

Wat doe jij om bezoekers op je website te krijgen?

Deel jouw tips en suggesties in het commentaarveld hieronder.
Zodra wij jouw comment ontvangen, sturen we je de 3 resterende strategieën om meer bezoekers op je website te krijgen (vanuit Twitter, Facebook en LinkedIn).

Tot zo.

Op jouw succes, Nisandeh

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
301 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Miltenburg
8 years ago

Het heeft er alle schijn van dat “de kracht van de eenvoud” ook hier van toepassing is. Via Social Media heb je een mechanisme waardoor je “gevonden” kan worden. Feit blijft dat je naast “gevonden” ook “gehoord” wilt worden. Dit vergt m.i. nog een andere attitude. Het GEVEN van waarde (boodschap, advies, etc.) maakt dat je volgers krijgt en er beweging in informatie en communicatie gaat ontstaan. Dus ja, erg belangrijk om goed na te denken over wat je wanneer en waarom (met welk doel) gaat of laat plaatsen. Hier maak je volgens mij het ECHTE verschil, of mis ik iets…..?!

Marischka Setz
8 years ago
Reply to  Jan Miltenburg

Hi Jan,

Ik enk dat je gelijk hebt: je krijgt interactie en trouwe volgers als je iets levert dat waarde heeft. Maar je krijgt ook alleen maar trouwe volgers als mensen weten wat je doet en waar ze je kunnen vinden…

Ronald Dingerdis
9 years ago

Plaats een virsuscan als askimet op de wordpress website.

En een ervaring die ik wil delen, plaats een antivirustool op je website. Denk niet het kost een paar dollar of euro en dat bespaar ik mooi uit…………… gehacked worden is duurder en jaagt klanten weg.

Twee van onze sites waren net voor het lanceren van onze internet wervingscampagne gehacked. Een virus was geplaatst en het leed niet te overzien.
Backups waren besmet geraakt en het gevolg was geen lancering, geen campagne en klanten die een melding kregen van een virus.

Wij hebben nieuwe sites moeten bouwen, anderhalve week eruit gelegen en nu WEL akismet in wordpress geplaatst, nu kan ons dat niet meer overkomen.

Een harde les, wij hebben ons leergeld betaald…………

Ronald Dingerdis

Wilko van der Ploeg
9 years ago

@Ronald: Met alle respect, jouw advies om Akismet te gebruiken om het hacken van een site te voorkomen, is ongetwijfeld goed bedoeld, maar compleet niet van toepassing. Het is als het advies je brievenbus dicht te kitten om inbrekers buiten de deur te houden… Akismet voegt niets toe aan de beveiliging van WordPress, het is alleen een SPAM filter om te voorkomen, dat mensen ongewenste commentaren plaatsen. Het hacken van websites en Akismet hebben niets met elkaar te maken…

Wat ik persoonlijk gebruik is sitewat.ch, een aardige (en gratis) security monitor voor je website.

Gonny de Wit
8 years ago

@Wilko wat ben ik steeds blij met je eerlijke reacties en goede tips. Beveiliging van de website die natuurlijk ook heel belangrijk en staat op mijn website aktielijst. Dank is wederom heel groot.

Sjon Oosterbaan
9 years ago

Wat doe jij om bezoekers op je website te krijgen?

Sinds maart ben ik onafhankelijke Herbalife distributeur. Na een aantal studies succesvol afgerond te hebben, heb ik een gepersonaliseerde website van Herbalife gekregen. Hierdoor lift ik mee op de door hen ingeregelde zaken om gevonden te worden. Mijn persoonlijke inspanning richt zich op mondelinge wijze andere op o.m. mijn website te wijzen. Van de social media zoals facebook maak ik (nog) geen gebruik.

Georgette van Aart
8 years ago

Voor Bizzyweb geldt een combinatie van bloggen, E-zine en Social Media.
Inmiddels heb ik de 10 duizend views overschreden op mijn Youtube kanaal.

Ik merk dat deze combi ook met mijn Facebook fanpage en Linkedin en Twitter elkaar flink versterken.

Dit betekent meer exposure in Social Media, wat weer een trigger is voor mijn website.

En inderdaad @wimAnnerel steeds je content verversen is ook heel belangrijk. De zelfdiscipline kun je wellicht tijdens de vakantie uitwerken. Als je dan een lekker voorraadje maakt met blogs en deze uitzet in WordPress, hoef je in principe een aantal maanden niet per se een blog te schrijven.

Als moet ik zeggen, dat ik er van houd om ook het actuele nieuws bij te houden en hierop blogs te baseren.

Ingrid de Bock
8 years ago

Ik ga denk ik maar een map aan maken met alle waardevolle artikelen die hier staan … ben wel even bezig om het door te lezen, maar dat is de moeite waard!

Wilko van der Ploeg
9 years ago

@Anouk: Zelf merk ik, dat ik Twitterverkeer met een enorme korrel zout neem: Veel mensen gebruiken allerlei ‘bot’ programma’s om automatisch te volgen, ontvolgen, pagina’s te bezoeken etc. Via Twitter krijg ik verkeer uit China, Pakistan, Argentinie en andere exotische landen, waar ik toch niet denk mijn doelgroep te vinden. Bovendien merk ik dat de gemiddelde twitteraar ook slechts 1 pagina bezoekt (ik ben een statistiekfreak)… hoewel ik wel twitter, doe ik het eigenlijk heel sporadisch, omdat ik uit andere bronnen -vooral LinkedIn- meer conversie verwacht en krijg.

Anouk Plantinga
9 years ago

Wilko, we hebben verschillende ervaringen. Het kan liggen aan de branche, aan de manier waarop we het aanpakken, kan van alles zijn. Ik ben er helemaal ingedoken een paar maanden en ik merkte dat er een soort gemeenschap ontstond op Twitter en dat onze naam begon rond te zingen. Er was heel veel verkeer naar onze site. Alleen daar ging het mis. Wat we aanboden was niet helder.

Jij duikt echt in de resultaten. Hoe dat precies zit met eenpaginabezoekers etc., dat weet ik dan weer niet. Dat zou ik misschien beter moeten bekijken, zodat ik nog beter weet wat werkt en wat niet.

Jolanda van der Horst
9 years ago

Ik ben aktief op LinkedIn, waar ik ook mijn wekelijkse blog deel in de groepen waar mijn doelgroep te vinden is. Daarnaast schrijf ik een tweewekelijkse column in en online krant. Ik ben bezig met een nieuwe huisstijl en wil dan ook mijn website interactief maken. Dat duurt nog even.
Mooie tip dat je in je blogs ook steeds je kernwoorden geeft. Ga ik gelijk toevoegen.

Sonja Zonneveld
9 years ago

Sinds vijf dagen ben ik met mijn kinderen The Big Food Challenge gestart. Ik doe hiervan dagelijks verslag op mijn website. Via LinkedIn, twitter en facebook meld ik dit en hoop zo meer mensen naar mijn website te trekken en mezelf als expert maar ook als mens met (op)voedingsproblemen net als mijn doelgroep te positioneren. De manier waarop ik dat op mijn website doe, met ik nog wel z.s.m. stroomlijnen maar hé je moet ergens beginnen!

Robert van Raadshooven

Ik heb mijn huidige business “hoefsmederij en gebitsverzorging bij paarden” d.m.v. mond-op-mond reclame opgebouwd. Voor mijn nieuwe tak “bewust en sensitief omgaan met paarden” ga ik de mogelijkheden van de sociale media benutten, deze doelgroep is moeilijker te bereiken.

Bertil Schaart
9 years ago

Mijn tip om meer bezoekers te krijgen op mijn website is om te reageren op blogartikelen, zoals deze! 🙂

Walter Huis in 't Veld

Verhalend vertellen werkt beter dan allerlei verkooppraatjes op je website te publiceren. Biedt mensen inhoud. Combineer dit met het schrijven van blogs om mensen aan jouw te binden die jouw inspiratievol vinden. Tenslotte ben ik ook bezig om testimonals te ontvangen van mijn klanten. Wanneer ik er tien heb ontvangen, dan plaats ik deze op mijn website. Enkel op deze wijze creeer je volgens mij nieuwe klanten.

Pieter van Dijk
9 years ago

Waardevolle tips, dank je Nisandeh.

Merk dat ik eerst vooral een ‘mooie site’ wilde, met de juiste uitstraling, en alhoewel dat belangrijk blijft, helpen deze tips me om meer vanuit functionaliteit te gaan denken: wat wil ik dat mijn website doet?

Ander punt is video. Ik merk dat als ik een site van iemand anders bezoek, mijn luie/drukke ik het erg waardeert als er een korte, leuke intro video staat. Krijg je gelijk ook meer gevoel bij iemand/het bedrijf.

Karin Schut
8 years ago

Ok meer mensen naar mijn website ( nieuw op te starten bedrijf ) te krijgen straks heb ik behoorlijk wat ideeen die ik aan het uitwerken ben, ik deel ze straks graag met jullie.

Ik ga ALLES toepassen wat ik bij Open Circles heb geleerd, daarbij wil ik enorm gebruik gaan maken van mijn huidige netwerk die groot is en de kracht van mijn nieuwe idee en een nieuwe onderneming. Ik wil gebruik gaan maken van de commitment van mijn netwerk als ‘startende’ ondernemer

Wim Annerel
9 years ago

Wat ik doe om mensen op mijn website te krijgen, is het adres van die website overal opzetten: business card, e-mail signature, linkedin en facebookprofiel.

Daarnaast is het kwestie om regelmatig nieuwe content op de site te zetten. Dat vraagt wel wat zelfdiscipline: je moet er echt tijd voor maken. In hectische tijden schiet het er makkelijk bij in.

Rico van Leeuwen
9 years ago

Had een kostbare marketing en internet training gedaan, leverde echter NIET het resultaat op conform mijn verwachtingspatroon…
Ik heb bovensstaande gelezen en werd weer enthousiast !!!
Het is wel belangrijk te weten waar je je doelgroep wil vinden, eerstens:
Bij LinkedIn vind je volgens mij GEEN klanten die een schoonheidsbehandeling of afslank programma willen volgen… dacht ik…. Die vind je veel sneller op Facebook of Hyves (is nu over…) dacht ik…

Het principe en de kracht is: gevonden worden, goede (en prettig leesbare) site waarbij mensen binnen die 8 sec. inderdaad besluiten om verder te lezen. ergo goede indeling en dito (wissellende) content is Essential!!!

Hah, Deze site heeft een stuwende werking

Ik gebruik zoals je merkt ook 4 social media: FaceBook, Hyves, LinkedIn en Twitter en de klassieke promoties: zoals Banners en Standaards met tekst en vermelding van mijn/ onze website;
magneetplaten op onze auto: Gebruik zo weinig mogelijk tekst = de Kracht van het Weglaten

Greetz Rico van Leeuwen

Gonny de Wit
8 years ago

@Riko Je doelgroep zit echt wel op LinkedIn – Nisandeh heeft zelfs aangeraden om een groep te maken voor jouw doelgroep.

Wat te denken van de te openenen groep ZZP’s met een maatje meer en binnenkort een maatje minder. Denk aan mij als je de groep opent – zal ik zeker lid van worden.

Carlo de Bruin
8 years ago

Voor mij is het geen keuze, natuurlijk zijn deze zaken van belang om betere interactie te krijgen tussen mijn bedrijf en de klanten.
Ik wist alleen nooit hoe? Nisandeh geeft daar antwoord op. Daardoor kan ik het nu implementeren. Geweldig dus.

Marijke Willems
8 years ago

Als mensen eenmaal je site hebben gevonden wil je natuurlijk wel dat ze ook rondkijken en hun mailadres achterlaten. Ik haak direct af als een site onoverzichtelijk is of ingewikkeld. Mijn tip is: zorg dat je site gebruiksvriendelijk is (aantrekkelijk, eenvoudig, duidelijk en overzichtelijk).

Paul Vrenken
8 years ago

Ik doe nog helemaal niks, dus vandaar dat ik dit lees…;-)

Nee, ik ben de beste en meest complete massagetherapeut van de regio Eindhoven en ik hoop jullie gauw te zien voor een helende massage!
En dat op alle sites die ik bezoek en newsletters, etc.

Wilko van der Ploeg
8 years ago
Reply to  Paul Vrenken

@Paul: Jij schreef Nee, ik ben de beste en meest complete massagetherapeut van de regio Eindhoven

That’s the spirit… you’ve got a genious businessmind 😉

Adel Nagib
Adel Nagib
9 years ago

Ik gebruik op dit moment Adwords om aantal bezoekers aan mijn website te verhogen. Dit lukt wel alleen kost erg veel en rendement is erg mager

Anja van Rijen
8 years ago

Hallo, mijn nieuwe website is net in de lucht.
Het frame staat nu wil ik het uitbouwen. Mijn eerste gratis kennismaking zal een checklist worden. Als beeldend kunstenaar wil ik mensen helpen in het formuleren van hun gedroomde kunstwerk. Het zijn 10 punten die je voor jezelf na kunt gaan. Zou jij belangstelling hebben voor zo’n checklist?
Groeten Anja van Rijen

Franklin Leers
9 years ago

Trigger de lezer om een reactie te geven zoals Nisandeh nu doet met dit artikel (door bijv te ‘belonen’). Reacties van bezoekers worden erg hoog gewaardeerd door Google!

Wilko van der Ploeg
9 years ago
Reply to  Franklin Leers

@Franklin: Het is iets genuanceerder… het zal Google een zorg zijn of er reacties van bezoekers op een site geplaatst worden, sterker nog, Google herkent ze niet eens… het enige wat Google belangrijk vindt is dat een site regelmatig nieuwe content heeft (nog een belangrijke reden om te bloggen mensen!) en is geneigd sites met versere content hoger te plaatsen, dan sites met oude content… (het omgekeerde supermarkt idee dus). En mensen die op een blog reageren zorgen voor steeds nieuwe en verse content, waar de blog-eigenaar in principe weinig voor hoeft te doen!

Anja Leinders
Anja Leinders
9 years ago
Reply to  Franklin Leers

Dat had ik inderdaad ook gezien, Franklin.
Heel slim om mensen nieuwsgierig te maken naar meer en zo een reactie te laten geven.

Sebastiaan Herkemij
Sebastiaan Herkemij
9 years ago

Facebook fanpage laten liken door vrienden/kenissen, op de Fanpage verwijzen naar mijn website. Dit is een idee, mijn website is nu niet actief. Maar daar gaat verandering in komen!

Ruud Hanou
9 years ago

Betreffende SEO: inderdaad is vooral pagina 1 relevant en dat is op enkelvoudige termen vrijwel onhaalbaar. Maar op combinatietermen (long tail) is nog veel mogelijk en je sluit beter aan bij het zoekgedrag (want zoekers typen meer dan 1 woord in). Tip, als je al veel via andere kanalen communiceert: bedenk je eigen woord, dan is nr 1 worden niet zo moeilijk. Leg het bijbehorende domein vast en maak het woord via andere kanalen bekend.

Lucia Sandaal
Lucia Sandaal
8 years ago

My website is being designed at the moment and ever since I attended the Master entrepreneur I’m dedicated to making it ultimate. So I’ve rewritten all the pages, reviewed my navigation bar and I’m building in an opt-in and an Aweber mailinglist. So excited to get it online…

Marielle Meijer
8 years ago

Bedankt voor de waardevolle info. Nuttig om weer even te lezen!

Mijn bezoekers komen grotendeels of via mijn wekelijkse nieuwsbrief binnen of via mijn wekelijkse blog. De rest komt via Facebook, Twitter en een enkeling via Google.

Ik plaats iedere week een blog op mijn site en ik merk dat ik hierdoor steeds meer bezoekers krijg.

Linkedin krijg ik nog te weinig uit en ik reageer ook nog te weinig op andermans blog met achterlating van mijn link, dus dat is nog iets om aan te werken voor de komende tijd.

Remco Bontenbal
Remco Bontenbal
9 years ago

Dag Nisandeh,

Ik ben mijn website helemaal opnieuw aan het maken. Net als anderen ben ik inmiddels actief op twitter en linkedin.

Sinds allerlei deelnemers aan de Business Elite Coaching mij vertelden dat jouw tips bij hen echt tot veel resultaat hebben geleid, ben ik met volle kracht aan de slag gegaan.

Verder ga ik mijn website in mijn standaardtekst onder e-mails opnemen.

Een tweewekelijkse blog is in voorbereiding.

Ik ga bij de start van mijn website na de zomer een advertentiecampagne via Google inzetten (met een vast budget): Adwords.

Dit alles moet – samen met jouw tips, een pop-up en Aweber mijn mailinglist helpen uitbouwen.

Met groet,
Remco

Corine Brundel
9 years ago

Ik loop al een tijd rond met de volgende vraag:

Mijn doelgroep is middelgrote bedrijven met een omzet vanaf € 1 mln. Ik richt mij dan vooral op de directeur of marketingmanager. Deze mensen zijn volgens mij niet regelmatig op blogs te vinden en ik denk niet dat deze strategie voor deze groep werkt.

Wel als je doelgroep bijvoorbeeld zzp-ers of consumenten is!

Wat vinden jullie? Is deze strategie ook geschikt voor mijn doelgroep.

Ik weet ook niet goed wat een alternatief zou kunnen zijn, behalve het ‘ouderwetse’ netwerken. Hebben jullie ideeen?

Jeremine Holt
9 years ago
Reply to  Corine Brundel

@Corine Kort geleden zat ik over hetzelfde na te denken. Bedacht me daarbij dat die directeur wellicht niet zelf op internet, Facebook, Twitter zit om leuk te converseren en op bloggen te reageren. Maar zijn/haar bredere netwerk wel. Een directeur is ook maar een mens. Natuurlijk moet je aanbod passend zijn en ontmoet je betreffende persoon eerder via traditionele netwerkgelegenheden (danwel op de golfbaan ofzo). Maar het uitbouwen van jouw netwerk en specialiteit gaat ondertussen gewoon door, en dat gaat wel via de sociale media.

Corine Brundel
9 years ago
Reply to  Jeremine Holt

Hoi Jeremine,

Wat leuk dat je meedenkt! Ik vind het erg lastig en worstel al een hele tijd met deze vraag……. Wie heb jij in gedachten als je het over het bredere netwerk hebt? Ik denk dan aan vrouw/man, kinderen, personeel etc. Bedoelde jij dat ook?

Het jezelf zichtbaar maken en reageren op blogs waar je doelgroep komt, vind ik ook een goed idee. Ik denk dan vooral aan marketingblogs en kom niet veel verder. Heb jij nog ideeën?

Hoop dat je nog wat inspiratie wilt delen 😉

Jeremine Holt
9 years ago
Reply to  Corine Brundel

Hoi Corine,

Ja, over dat bredere netwerk en het stuk profileren van je expertise hebben we denk ik hetzelfde beeld. Dus in die zin blijven de social media belangrijk.
De directe opdrachtgevers bevinden zich wat betreft zakelijke contacten toch veel in een old boys netwerk van ons kent ons. Hoe kom je met dat netwerk in contact en hoe kom je vervolgens in de (buurt van de) boardroom met je verhaal.

Sowieso natuurlijk meer LinkedIn dan Facebook.
En het online gebeuren gebruiken voor je onderzoek over wie is wie en waar komen ze zoal. En als vrouw (tsja sorry maar zo is het nu eenmaal) wat persoonlijke styling in de strijd gooien voor het offline netwerken. Kennis is mooi, maar het oog wil ook wat. Die tip heb ik gekregen van een typische oldboys netwerker. En die zou ik zelf wel eens wat meer mogen toepassen want in de drukte schiet dat er wel eens bij in en dat is niet zo handig.

Ruben Slagter
9 years ago

Bedankt om dit helder en overzichtelijk met ons te delen.
Een opmerking bij Stap 1 Databasemailing.
Je kan beginnen bij AWeber. Maar zodra je aan schaalvergroting doet en wilt gaan professionaliseren, dan
is het handig om te kijken naar een eventuele partner om je databasemailing uit te besteden.

Manon Neilen
8 years ago

Facebook en LinkedIn gebruik ik al, maar behaal nog niet het gewenste resultaat hiermee. Twitteren, bloggen, daar moet ik me nog verder in verdiepen. Ik kijk al uit naar woensdag!

Klaartje Loose
9 years ago

Bezoekers naar mijn website krijgen? Vrijwel uitsluitend door eens per maand (te weinig, dat moet echt frequenter, ik weet het…) een blog te schrijven en dat via Facebook, Twitter en LinkedIn onder de aandacht te brengen. Ik krijg steeds meer inhoudelijke reacties en heb intussen een aantal vaste lezers en ‘meepraters’ 🙂 . Daarnaast krijg ik via Twitter (retweets van mensen in mijn netwerk) ook elke keer wat nieuwe lezers en levert een nieuw blog me tegenwoordig ook wat nieuwe inschrijvingen op mijn mailinglijst op. Die lijst groeit, en de noodzaak om er ook iets mee te gaan doen dus ook!
O ja, ik krijg ook mensen op mijn website door te reageren op de blogs van anderen en (zo simpel dat ik het haast vergeet te melden) door mails tegenwoordig standaard te ondertekenen met een link naar mijn Facebookpagina en website.
Het werkt als een steentje in de vijver, langzaam worden de cirkels groter….

Wilko van der Ploeg
9 years ago
Reply to  Klaartje Loose

@Klaartje :
En waarom is 1x per maand te weinig? Het belangrijkst is dat er regelmaat in zit, welke regelmaat is minder belangrijk. Als jij tijd en inspiratie hebt om het vaker te doen, is vaker natuurlijk altijd beter, maar een maandelijkse blog is niets mis mee, mits de content waardevol is voor de lezer…

Ilse Schuring
9 years ago

Wat ik nu doe (zeer in startende fase) is bloggen, wat twitteren (vanaf volgende week meer en structureel inladen) facebook; nog maar net, hier moet ook meer en hier moet ik meer mensen voor uitnodigen. Hierna malinglist opbouwen en bij bijeenkomsten mensen erop attenderen.
Maar er kan altijd meer…..

Matthijs Brandsma
9 years ago

Mijn site ben ik momenteel aan het maken.
Ik probeer de teksten persoonlijk te schrijven, meer in spreektaal dan schrijftaal.
Verder inspelen op wat de potentiële klant voor voordeel heeft van mijn diensten.

Wilma Notermans
9 years ago

Ik ben heel actief op Facebook. Ik onderhoud contacten met mijn Nia collega’s op facebook. Ik doe mijn best om met klanten te converseren op Facebook. Ik heb voor mijn bedrijf een Facebook pagina aangemaakt. Op Twitter en LinkedIn houd ik mijn profiel up-to-date. De eerste gebruik ik regelmatig, de tweede wat minder frequent. Af en toe deel ik mijn kennis in discussies op LinkedIn. Ik maak aantrekkelijke online flyers voor mijn workshops en plaats deze op de diverse social media en mijn website.

Astrid Davidzon
9 years ago

Voornaamste wat ik doe om meer bezoekers te trekken is mijn E-zine Zonnestraal inzetten. Door Open Circles realiseer ik me dat ik nu teveel gewicht stop in het uiterlijk van mijn Zonnestraal en dat ik mogelijk beter het bericht beter kort kan houden, zodat mensen doorklikken naar mijn website.

Dus ja, de mooie uitstraling en opmaak van het E-zine is wel leuk maar misschien niet het meest effectieve!?

Ik ga hier vanaf de volgende keer mee splittesten. Benieuwd wat het verschil in reactie en klikken is…

Geef gerust je mening of je liever de Zonnestraal ziet (bit.ly/JbJ2FO) of via een korte mail rechtstreeks op mijn blog komt (zoninjeleven.nl/blog).

Zonnige groet, Astrid

Wilko van der Ploeg
9 years ago

@Astrid: Zelf probeer ik het door elkaar: Soms heb ik mijn volledige blogpost (vergelijkbaar met jouw eZine dus denk ik) in mijn nieuwsbrief staan, soms (zoals morgen) heb ik in mijn nieuwsbrief een totaal andere ‘call to action’ en stuur ik een nieuwsbrief met als ‘terloopse’ opmerking, dat het artikel in de blog vandaag gaat over…

En ik merk dat het qua bezoekersaantallen wat doorklikt helemaal niets uitmaakt… het is en blijft 10%. Waar ik overigens wel voor zorg, is dat in mijn meeste blogposts wel links naar andere relevante eerdere posts staan… zodat ook wanneer het hele artikel wordt verzonden, de lezer getriggerd blijft worden toch door te klikken…

Vanessa van Loon
8 years ago

Wekelijks waardevolle informatie op Facebook plaatsen.
Al bestaande “klanten” vragen anderen te attenderen op mijn website.

Asha Vasconcellos-Badal

Om meer bezoekers naar mijn website te krijgen, post ik links op Twitter, Facebook en Linkedin.

Ik heb daar een heel systeem voor dat goed voor mij werkt.
Als ik een blog schrijf dan post ik ‘m en plan ‘m direct minimaal 7 keer in in Hootsuite. Op die manier hoop ik toch minstens 1 keer gelezen te worden in deze snelle media.

Shari van Shaar
9 years ago

Leerzaam artikel. Ik doe nog niet veel om mensen naar mijn website te krijgen. Ik vind het nogal lastig om iets over mijzelf of dienst te vertellen. En ik wil ook vaak eerst nog eea aanpassen op mijn site voordat ik mensen trek naar mijn website (ik vind het niet professioneel overkomen). Ik post wel eens iets op twitter en een link naar mijn site. De tips die ik hier mee krijg wil ik toepassen op mijn bedrijf.

Dave de Lange
9 years ago

De dingen die ik doe, zijn allemaal implementaties van wat ik bij de seminars van Open Circles heb geleerd.
Dus databasemailing en bloggen.
En ik ben nog steeds aan het uitzoeken hoe ik Twitter, Facebook en LinkedIn goed kan gebruiken.

Dus ik ben benieuwd naar de rest van de tips…

Rob Stalenhoef
8 years ago

Een aantal tips staat in de steigers maar een aantal tips was ook weer nieuw. Super!!

Belangrijk voor mij is om regelmatig nieuwe content te plaatsen. Dat schiet er nu wel eens bij in. Focus dus!

Gonny de Wit
8 years ago

Nisandeh, super bedankt voor dit blog en de tips erin. Alle mensen ook bedankt voor de tips de jullie hebben gegevens.
Deze komen op mijn actie/implementatielijst te staan.

Een tip als Virtual Assistant / Online Secretaresse: Wij hebben in 2013 een aktie en dat is dat je ook je icoontjes van je e-mail handtekening (gratis) kunt laten maken door mij.

Dan hebben we alle sociale media aan elkaar gelinkt en is de cirkel rond.
Zoals jullie misschien weten kun je Twitter en Pinterest ook toevoegen aan Facebook via woobox.nl. Zelfs een webshop is mogelijk. Op dit moment gebruik ik de notities voor mijn blogs, maar dat is een tussenoplossing.

Els van Leeuwen
8 years ago

Ik heb gehoord dat het slim is om steeds nieuwe content op je website te plaatsen, beweging geeft beweging!
Alleen kom ik er niet zo vaak aan toe.
Gaan doen dus!

Gerhard Radstake
Gerhard Radstake
9 years ago

Om bezoekers op mijn website te krijgen schrijf ik (on)regelmatig een blogartikel. Door de integratie van de sociale media wordt er gelijk een tweet uitgedaan en in facebook een statusupdate gedaan. Verder plaats ik regelmatig een status update op linkedin.

Kees van der Stel
9 years ago

Wat doe ik om bezoekers op mijn website te krijgen?
De voornaamste kanalen die ik inzet zijn linkedin en twitter.
Als het even past zet ik mijn URL in een berichtje.
Deze maand komt daar het belangrijkste naar mijn verwachting bij, te weten een blog. Momenteel wordt mijn website totaal vernieuwd. Er wordt niet alleen een blog ingebouwd, maar ook de content van mijn hele website wordt vernieuwd en ik ga ervoor zorgen dat de doelgroep heel specifiek wordt gemaakt.
Ik maak me overigens wel enige zorgen. Er wordt zoveel geschreven en geblogd dat ik me wel afvraag hoeveel tijd en aandacht het van me gaat vergen om me te onderscheiden.

Wilko van der Ploeg
9 years ago

@Kees: Wat het bloggen betreft: Mijn ervaring is dat de meeste bloggende ondernemers weinig lange adem hebben. Om je te onderscheiden zijn er maar twee dingen belangrijk: Ken je doelgroep en leer heeeeeeeel diep in te ademen, omdat je een lange adem nodig hebt, voor je de eerste resultaten ziet.

In WordPress kun je artikelen ‘vooruit plannen’, schrijf als je inspiratie hebt 3,4 of meer artikelen en plan ze op een vast tijdstip (iedere donderdag nacht om 3:17 bijvoorbeeld… of een tijd dat mensen niet slapen ;))… het werkt, want we weten nu allemaal, dat op dinsdagochtend om 9:00 uur de Business Bootcamp blog uitkomt… toch? Toen vorige week de blog een dag later was, voelde ik me alsof de krantenjongen mijn wijk had overgeslagen 😉

Leni Minderhoud
9 years ago

Wilko, je getuigt van veel expertise, ook hier. Ik hoop er nog eens gebruik van te gaan maken. Ik moet volop gaan bloggen en dat weer bekend maken in de social media. Inmiddels zoveel volgers en connecties dat dit zeker veel gaat opleveren. Alleen, nu door alle te nemen acties wordt het blog maar steeds vooruitgeschoven…. En ik heb ook klanten. Maar laten we hopen dat ik de komende weken met wat meer (vakantie)tijd een paar artikelen ga schrijven die ik per week kan plaatsen . Het leverde me bij de vorige blogs zeker 3 keer zoveel bezoekers op. Waar ik nu de bezoekers vandaan haal is de activiteit die ik IRL doe en op LinkedIn. Bij acceptatie van nieuwe connecties vermeld ik altijd mijn website URL. Nu bedenk ik dat ik er bij moet zetten wat ze daar dan gaan vinden. Lees meer over….. En dan een prikkelende tekst.

Eyeopener vind ik de links op andere sites. Dat ga ik meer doen.

Wilko van der Ploeg
9 years ago

: Waarom begin ik toch altijd te blozen als vrouwen me een compliment geven 😉

Maar nu zonder gekheid. De tijd die ik investeer in bloggen levert mij zeer veel op. Mensen kennen mij en accepteren mij -zoals ook jij, getuige je commentaar- als expert. De tijd die ik besteed aan bloggen bepaar ik IN VEELVOUD op de tijd die ik anders nodig zou hebben voor acquisitie en reizen. Ik denk dat ik toch eens met Nisandeh moet gaan praten of hij me geen kleine lening wil geven om die Oost-Europeanen in te huren om al die mensen die BETER verdienen te DWINGEN om te gaan bloggen (als je als lezer niet snapt, waar het hier over gaat… dan heb je de laatste Master Entrepreneur gemist… shame on you).

Zonder bloggen had WordXPression nooit bestaan. Zonder Mailinglist evenmin. Ik weet dat ik soms met een bijna religieus fanatisme probeer mensen over te halen om te gaan bloggen, maar dat is omdat ik weet dat het werkt!

En als je niet kunt schrijven, kun je Vod- of Podcasten…

Een interessant gegeven: De best verdienende blogger ter wereld – Jon Morrow- is vanaf zijn nek verlamd… hij blogt met behulp van spraakherkennings software en een ‘mond-muis’… Als je een beter excuus hebt dan Jon om niet te bloggen, hoor ik het graag… heb je geen beter excuus : MOVE YOUR LAZY ASS!

Dominique van de Wijgaart

Hallo Wilco,

Ik ben het helemaal met jou eens: Bloggen is een machtig tool en essentieel voor je business. Mits relevant en prettig geschreven.
In je blogs laat je zien dat je een specialist bent in je vakgebied. Bezoekers leren je kennen en vertrouwen via je blog. Door reacties op je blog kom je in contact met je bezoekers en bouw je een band op.
Daarbij is het een onuitputtelijke voorraad met social media links.

Groet,
Dominique
Duidelijk in tekst

Jack Weber
9 years ago

We zijn op dit moment inderdaad aan het werken om meer te bloggen, actief te zijn op twitter, en de bedrijfsnaam, producten en eigen naam daarin veel terug te laten komen, maar meer tips om aan leads en dan van leads naar klanten te komen zijn reuze interessant.

Thanks for the tips so far

Arjen Oeben Holla
8 years ago

Ik tracht meer bezoek op mijn website te krijgen door te bloggen over relevante zaken voor mijn doelgroep. Het voordeel daarbij is dat ik al mijn blogs dadelijk kan gaan bundelen in een E-book.

Ingrid de Bock
8 years ago

Goeie tip Arjen!! Die ga ik onthouden … thanks voor het delen van je idee.

Colijn Buis
7 years ago

Bij mijn optredens, netwerkevents, andere gelegenheden, of toevallig op een feest of onderweg, geef ik mensen met wie ik gesproken heb altijd mijn visitekaartje en zeg dat ze mijn muziek kunnen luisteren op mijn website.

Op die manier komen er nieuwe mensen op mijn site, en een deel daarvan op mijn mailinglijst

Martijn Baltes
9 years ago

Thanks, Nisandeh! Heel leerzaam dit inkijkje. Tweeten, bloggen, Facebooken etc. is leuk en makkelijk. Waardevolle artikelen schrijven is een stuk lastiger. En wil je als ondernemer succesvol zijn op internet, dan zul je ook daar steeds waardevol voor de dag moeten komen. En dan ben je weer terug bij de vraag: wie is je doelgroep en wat hebben ze nodig? Mijn tip: zoek dat eerst uit voordat je iets op je site schrijft of via de social media roept. En kijk ook steeds of dit bijdraagt aan het versterken van je online expertpositie.

René Borghouts
9 years ago

Wat doe ik om bezoekers op mijn website te krijgen?
-Open Circles seminars/trainingen volgen
-Rondkijken/rondvragen hoe anderen het doen
-Implementeren
-Volhouden
-Ervaringen delen

Martijn Kooi
8 years ago

De manier waarop wij de belangrijkste bezoekers op onze website mogen verwelkomen is door de visitekaartjes die wij bij drive-in shows hebben liggen. Dit zijn overigens niet de meeste bezoekers, maar wel degenen die de intentie hebben iets bij ons af te nemen. De tweede, grootste bezoekerstrekker is het gebruik van Google Adwords. Door goede keuze van de zoekwoorden loop je er niet op leeg, maar zijn de bezoekers die klikken wel bewust op zoek naar een van onze diensten!