Mond-tot-mondreclame, de beste strategie voor business-groei

17364 views | 899 reacties |
shares


Zou het niet geweldig zijn als er veel mensen waren die jou nieuwe leads bezorgden en zelfs voor je gingen verkopen?

Mensen die je voortdurend in contact brengen met jouw ideale klanten, die op hun beurt weer ambassadeurs voor jouw business worden – waardoor je klandizie nóg meer groeit.

Hier is geweldig nieuws: je hebt al zo’n verborgen, krachtig salesteam dat staat te popelen om voor jou te werken.

Het zijn jouw klanten, collega’s, zakelijke contacten, vrienden en familie. Ieder van hen zou een geweldige ambassadeur kunnen zijn – als je een proactief, gestructureerd, meetbaar systeem hebt voor mond-tot-mondreclame dat consistent resultaten oplevert.

Ja, nu denk je misschien:

“Wat bedoel je met een SYSTEEM voor mond-tot-mondreclame? Dat gebeurt toch vanzelf?”

Weet je… het is grappig hoe vaak kleine zelfstandigen me vertellen dat 50-100% van hun nieuwe klandizie komt via mond-tot-mond reclame.

Maar, als ik vraag wat ze opzettelijk, proactief doen om deze krachtige marketing strategie te gebruiken, kijken ze me meestal aan alsof ik Chinees spreek.

En voor de duidelijkheid… dit bedoel ik NIET grappig. Ik vind het echt zonde.

Want de realiteit is, dat wanneer je iets goed doet met je business, er af en toe iemand is die reclame voor je maakt.

Maar… met een systematische aanpak waarmee je mensen jou consistent laat aanbevelen, wordt jouw marketing en verkoop een vrij eenvoudige zaak.

Voor Open Circles Academy geldt dat meer dan 75% van de Business Bootcamp deelnemers zich inschrijven als direct resultaat van ons referral systeem (meer daarover verderop in dit artikel).

Referrals (aanbevelingen) is de Engelse term die ik gebruik voor mond-tot-mond reclame.

Maar welke term we ook gebruiken – referral, aanbeveling of mond-tot-mond, het is heel belangrijk dat je loslaat dat mond-tot-mondreclame alleen ‘vanzelf’ of  ‘op natuurlijke wijze’ moet gebeuren.

Ben je serieus over je business, dan wil je serieus zijn over een systeem voor mond-tot-mondreclame.

Waarom verzuimen dan zoveel ondernemers gebruik te maken deze geweldige mogelijkheid?

Het zit zo… om te excelleren in het genereren van business door referrals, moet je 2 dingen doen:

  1. Wees referable: bied een geweldig product (of dienst)
    Lever grote waarde en maak de verwachtingen van je klanten waar (of beter nog: overtref ze – overdeliver) – dit is de basis van succesvolle referral marketing.
    Zelfs het beste systeem voor mond-tot-mond reclame levert geen resultaten als het product of de dienst die wordt aanbevolen, niet geweldig is.
  2. Ontwikkel en implementeer een effectief referral SYSTEEM
    Dit klinkt misschien als een groot, complex en duur proces… maar dat is het NIET.
    Zometeen krijg jij van mij toegang tot 14 top ideeën voor een referral systeem – deze kosten je geen geld, geen moeite en slechts een klein beetje tijd voor het bepalen hoe je deze systemen inzet voor jouw business.
    Zodra je een referral systeem hebt opgezet, werkt het automatisch en levert het je keer op keer, consistente, voorspelbare resultaten, gedurende lange tijd…

Ben je hierin geïnteresseerd?

Mooi!

Want ik heb een echte traktatie voor je.

Maar voordat ik ga uitdelen, wil ik je laten zien wat ik bedoel met een referral systeem. Ik neem daarbij ons NEW and IMPROVED Business Bootcamp referral systeem als voorbeeld:

<

ol>

  • We geven iedere abonnee van onze mailinglist een unieke, traceerbare vriendenlink. Je vindt deze persoonlijke URL in de wekelijkse nieuwsbrief die we iedere dinsdag naar je sturen.
  • We vragen je om mensen te wijzen op de Business Bootcamp en hen daarbij jouw vriendenlink te geven (je kunt dit doen via e-mail, Facebook, LinkedIn of op een andere manier binnen je netwerk).
  • Zodra iemand op jouw vriendenlink klikt, herkent en onthoudt ons systeem zijn of haar computer.
  • Als deze persoon zich daarna inschrijft en deelneemt aan de Business Bootcamp krijgt hij of zij – dankzij jou – het materiaal en de ervaringen waarmee ze hun business succesvol kunnen laten groeien. En daarvoor geven we jou geweldige ‘dankjewel’ cadeaus
  • Laat de mensen in jouw netwerk weten over de mogelijkheid om deel te nemen aan de Business Bootcamp en geef ze daarbij jouw persoonlijke vriendenlink.

    Wanneer zij zich aanmelden, gaan zij naar het beste business trainings- en netwerk evenement in Nederland, krijg jij de genoemde waardevolle cadeaus en krijgen wij een nieuwe deelnemer. Het is een WIN-WIN-WIN voorstel.

    En nu… de beloofde mond-tot-mond traktatie…

    Ik ben net klaar met het selecteren, structureren en opnemen van mijn ervaringen met het creëren en onderhouden van een geweldig referral systeem in een 14-delige Referral Systems videocursus.

    Elke video van 3-5 minuten bevat uitleg over 1 simpel, effectief EN gemakkelijk te implementeren referral systeem voor je business. Na het zien van de korte video, kun je elk systeem binnen een kwartier (of minder) implementeren.

    Stel je eens voor… als iedere klant jou aan slechts één extra persoon zou aanbevelen – dan zou je jouw klantenbestand in één klap verdubbelen!

    En mijn nieuwe Referral Systems videocursus laat je precies zien hoe je dit doet…

    We dachten erover om €99 in rekening te brengen voor deze videocursus, maar ik heb toch besloten om je deze gratis te geven – als dankjewel voor het regelmatig lezen van ons blog en omdat ik je veel nieuwe klanten-ambassadeurs gun.

    Om te profiteren van de 14 referral systemen in de videocursus, laat me weten in het commentaarveld hieronder:

    Hoeveel van jouw klandizie krijg je via referrals en wat doe je ervoor (of zou je moeten doen) om mensen mond-tot-mond reclame voor jou te laten maken?

    Zodra je comment is geplaatst, ontvang je van ons de link naar de GRATIS Referral Systems videocursus.

    Op jouw succes,

    Nisandeh

    PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

    0 0 votes
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    guest
    899 Comments
    Oldest
    Newest Most Voted
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Greetje Bunnens
    7 years ago

    Ik heb een vrij grote gunfactor lijkt het. Ik vemoed dat dit komt omdat ik een vrij groot netwerk heb en het niet nalaat om mensen met elkaar in contact te brengen. Voorts is mijn motto: Give Give Give… Get

    Peter Berg
    8 years ago

    Ik ben al 2 jaar lid van BNI, een netwerkorganisatie gebaseerd op aanbevelingen-marketing. Iedere week ben ik zodoende bezig om gestructureerd mijn bedrijfs- en promotiefilms aan te laten bevelen door mijn medeleden bij hun connecties. Uit BNI krijg ik inmiddels zo’n 75% van mijn opdrachten. Maar ik ben ook reuze benieuwd naar de 14 onderdelen van het referral systeem van Open Circles.

    Angelique Lijffijt
    7 years ago

    Ik zou graag met andere coaches willen brainstormen over de mogelijkheden van refferals.
    Wie zou dat willen?

    Lotte Kaptijn
    7 years ago

    Dat mensen echt via via bij me komen is helaas nog maar 30% denk ik. Ik vraag het mijn klanten wel en ze maken ook mond op mond reclame, maar vervolgens komen de mensen niet in actie.

    Ik heb een aantrekkelijke aanbieding voor mensen die via via komen, maar dan nog. Wel komen veel mensen via indirecte referrals. Op mijn website heb ik een pagina met referrals en die worden veel gelezen. Dit trekt veel mensen over de streep om een afspraak te maken.

    Van de video’s kan ik zeker veel leren…..En dankjewel nog Nisandeh voor de super waardevolle Master Entrepreneur training!

    John Verbruggen
    8 years ago

    Nog een te klein deel. Ik werk voor grote bedrijven en de mensen daar zijn geen ondernemer en begrijpen niet altijd de waarde van een aanbeveling van jou als ondernemer of willen hem vanwege bedrijfspolitieke redenen niet geven.

    Want ze zeggen wel keer op keer blij te zijn met mijn werk. En anders zou ik ook niet opnieuw opdrachten krijgen. Ik geef vaak een foto op dibond aluminium weg aan de klant. Als ze die aan de muur hangen maak ik hopelijk een langdurige impressie. Ik merk wel dat ik nu vaker een nieuwe klant krijg die door verwezen is, dus misschien dat de golf met nieuwe klanten onderweg is…

    Elske van de Fliert
    7 years ago

    John, heel herkenbaar:
    “… Ik werk voor grote bedrijven en de mensen daar zijn geen ondernemer en begrijpen niet altijd de waarde van een aanbeveling van jou als ondernemer of willen hem vanwege bedrijfspolitieke redenen niet geven…”
    En soms met een zuinig/zuur mondje: “oja, voor jou is dat natuurlijk heel belangrijk aanbevelingen.”
    Nou inderdaad – en je zegt me net dat je heel tevreden bent, dus wat is het probleem? Of een aanbeveling op LinkedIn toezeggen, maar niet geven – ook niet als je er nog eens/meerdere keren naar vraagt…

    Maakt allemaal niet uit – we blijven gewoon lekker bezig 🙂 En hoe meer systeem daarin is te brengen, hoe beter.

    Ervin Molnár
    8 years ago

    Ik wil zichtbaar worden ook op deze manier dus ik ben benieuwd naar de stappen.

    Judith van Lohuizen
    8 years ago

    Ik ben heel benieuwd naar deze videocursus. Ik heb in het verleden mensen op verschillende manieren beloond voor een referral maar ik kreeg er niet meer referrals door dan normaal.

    Dus misschien doe ik toch ergens wat verkeerd 🙁 Ik leer dus graag meer want ik ben wel overtuigd van de kracht van referrals!

    Fenke Esselink
    7 years ago

    Mond tot mond reclame is heel fijn ‘gratis reclame’. Eigenlijk hoef je er niets voor te doen, behalve ‘gewoon’je werk goed doen.

    Besef dat ik hier veel meer uit zou kunnen halen. Nu nog de tips ‘hoe’

    Arnyz Wennekus
    Arnyz Wennekus
    8 years ago

    Ja… Idd welk deel van mijn klanten komen via referrals. Dat is de vraag.
    Alleen, alleen als ze via internet komen kun je ze meten .
    Je kan het de klant wel zelf vragen natuurlijk!

    Sebastiaan Holt
    Sebastiaan Holt
    8 years ago
    Reply to  Arnyz Wennekus

    Tja, moet je wel kunnen meten. Dat kan online heel makkelijk. Ofline zul je elk telefoontje en elke gesprek elke “lead” dienen te kwalificeren?

    Georgette van Aart
    7 years ago

    Mijn klanten komen voor 80% voort uit klanten die mij aanbevelen. Ik werk (nog) niet met een systeem, maar ik sta daar zeker voor open.
    Zodat ik meer grip krijg, nu “loopt” het goed maar zonder dat ik daar invloed op heb. En dat zou beter zijn, meer controle en grip.

    Meike van de Linde
    8 years ago

    Al mijn klanten komen via mond-tot-mond reclame en/of doordat ze me bezig hebben gezien. Ik werk als dagvoorzitter, als zangeres en als zangcoach. Met name voor de laatste ‘lijn’ werkt mond-tot-mond reclame het allerbeste. Tevreden studenten bevelen mij aan.

    Ik merk nu, na 2 jaar bouwen aan mijn lespraktijk, dat de studenten beginnen toe te stromen. Ik ben nu aan het kijken wie ik als 2e docent kan aanstellen zodat ik geen nee hoef te verkopen – of ik ga mijn prijzen verhogen en juist wel NEE verkopen zodat ik exclusiever word – kan ook!

    Ik ben benieuwd, Nisandeh, naar je tips. Kom maar op! Het kan altijd effectiever en ik vind het leuk om daar mee te spelen.

    Michael
    7 years ago

    Dag,

    Wij krijgen de meeste opdrachten via referrals. Wij hebben het alleen niet gestructureerd. Nu ik de ME gedaan heb ga ik aan slag om onze website en business model meer resultaat gericht te maken. Door de kwetsbaarheid en gevoeligheid rond ons product hebben wij een houding van afwachten en respect gehad.

    Nu zie ik dat wij proactiever en respectvol tegelijk kunnen zijn. Wij moeten alleen een passend manier vinden om dit te doen.

    Dank

    Marjon Sarneel
    8 years ago

    Schrijvers zijn nogal op zichzelf. Mensen komen naar mij meestal op eigen initiatief. Dus ik ben heel benieuwd welk verschil het referralsysteem van Nisandeh gaat maken.

    Dus kom maar op met die video’s. Ik ben er klaar voor. En zeer dankbaar.
    En enorm bedankt voor de prachtige 30/30 masterclass van afgelopen zaterdag. Zeer waardevol.

    Peter Verboom
    Peter Verboom
    8 years ago

    Sinds de Business Bootcamp ben ik actiever met mijn vaste retail klanten aan het werk gegaan om deze tot ambassadeur van mijn bedrijf om te turnen. Dit heeft bij enkele overkoepelende organisaties tot een redelijk goed resultaat geleid. Nu ben ik op zoek naar wat extra tools om het volgende level te bereiken.

    Hester Hospes
    7 years ago

    Ongeveer de helft van mijn klanten komt via de website, de andere helft door aanbevelingen. Ik wil dat aantal veel groter maken. Ik ben blij dat ik op deze site terecht gekomen ben!

    Daisy Goddijn
    8 years ago

    Veel van mijn klanten vinden eBookPoint via internet. Dat is mooi meegenomen natuurlijk. Gelukkig komen ook veel klanten die een boek of eBook uit willen geven via referrals. Maar daar zou ik er meer van willen want dat zijn vaak de beste klanten! Ben dus erg benieuwd naar de videolessen hierover.

    Evguenia Kouznetsova
    Evguenia Kouznetsova
    8 years ago
    Reply to  Daisy Goddijn

    Hoi Daisy,
    ik ben nav jouw reactie nieuwsgierig geworden en heb jouw website bekeken. Ik vind het een heel interessant concept en ik denk dat de diensten die jij biedt interessant voor mijn doelgroep zouden kunnen zijn, namelijk energieke 60-plussers. Er zijn veel mensen die graag een boek willen schrijven over eigen leven of over hun hobby/passie.

    Lijkt het je wat om een keertje hierover van gedachten te wisselen? Ik ben mijn happy60.nl nu aan het uitbouwen, maar je kunt op de website al veel zien.
    Ik weet niet of je dit bericht nog zal lezen, daarom als ik geen reactie van je krijg, neem ik nog contact met je op via jouw website. Groetjes

    Marcel Lahaije
    Marcel Lahaije
    8 years ago

    Nieuwe klanten krijg ik nagenoeg allemaal via mond tot mond reclame. Verbetering en uitbreiding hiervan is zeker welkom.

    Meta Groot Antink
    8 years ago

    Niets is zo sterk als sociale bewijskracht! Ik vraag mijn tevreden klanten om testimonials, maar omdat ze me ondertussen al naar me hebben verwezen, blijven die testimonials nog wel eens op mijn bureau liggen, in plaats van mooi zichtbaar op mijn site. Een luxeprobleem, maar toch. Het kan beter, kom maar op met dat systeem!

    Helma Rossen
    Helma Rossen
    8 years ago

    Ook ik heb er nog geen systeem van gemaakt, ik ben erg benieuwd naar de video

    Charlotte Harkamman
    8 years ago

    Hoi Nisandeh,

    Je hebt me afgelopen week ook weer stevig aan het denken gezet – en ik ben alweer bezig met het implementeren van de nieuwe strategieën. Top! Mijn referrals: Ik ben een jaar lid geweest van BNI, dat was alleen maar gebaseerd op referrals, dus ik weet dat het geweldig goed werkt.

    Maar… sinds ik daar weg ben heb ik het er enorm bij laten zitten. Goede reminder om deze cliëntenstroom weer op gang te brengen! Liefs en nogmaals bedankt voor weer een geweldige training!

    Dorien van der Velden
    8 years ago

    In mijn vorige bedrijf had ik eigenlijk alleen maar werk (makelaardij) via referrals. Zelden kwam er iemand spontaan binnenwandelen, altijd “van horen zeggen”. Ik kan me echter niet herinneren dat ik ooit gevraagd heb aan mijn klanten om mij aan te bevelen bij anderen.

    Ik begrijp inmiddels dat ik wel anderen aanbeveel in mijn netwerk. Maar om nu mezelf te promoten en er om te vragen, dat was tot dusver een stap te ver.

    Het roer gaat echter om, ik ga iets verzinnen om hier actief gebruik van te maken. Bovendien ga ik het ook vragen aan mijn klanten om mij aan te bevelen in hun netwerk. Niemand die hier nee op zegt, ik lever immers een zeer goed en uniek produkt!

    Thanks!

    Jelly Bijlsma
    7 years ago

    100% van mijn klanten loopt via aanbevelingen. En ik moet eerlijk toegeven: ik heb geen systeem….Dus dat ga ik vanaf vandaag anders doen. En ik weet dat als iemand mij om hulp vraagt, ik dat graag doe. Ik heb het gewoon niet eerder bedacht om het vanuit een systeem te doen.

    Sascha Meyer
    Sascha Meyer
    7 years ago

    Ik weet wat ik moet doen voor de mond-tot-mondreclame van mijn nieuwe boek: SHOW UP and BE PRESENT. Daar ontbrak het mij aan. Ik ga naar businessevents die gaan over de nieuwe manier van ondernemen, lezingen en festivals die connectie hebben met mijn business.

    Het is een ontspannen manier van contact maken met mensen en levert geweldige inspirerende gesprekken en contacten op. Ik word er zo blij van! Everything is energy.

    Ruud Wildschut
    Ruud Wildschut
    7 years ago

    Wat is dit leuk zeg. Ik lees nu net deze blog en vanmorgen heb ik mijn eerste video referral opgenomen bij een klant van mij. Echt super.

    Ruud

    Krista Steenbergen
    7 years ago
    Reply to  Ruud Wildschut

    He Ruud, goed bezig!!!

    Ramon de Vries
    8 years ago

    In aantal klanten krijg ik 25% via referrals.
    Maar qua omzet is het 50%.
    De kwaliteit van de opdrachten is ook nog eens beter omdat de klant beter bij mij aansluit en ik beter bij de klant.

    Joleen Jansen Becu
    7 years ago

    Door dit artikel te lezen ben ik me er van bewust van dat je van mond-tot-mond reclame dus een systeem kan maken. Ik moet er alleen nog wel even goed over nadenken hoe dit te implementeren.

    Istvan Kruts
    7 years ago

    Voor mijn zonnestudio, beloon ik 2 partijen voor het meenemen van een nieuwe klant. De bestaande klant en de nieuwe meegebrachte klant. Ik zou graag meer tips willen horen, zodat er nog meer nieuwe klanten mijn kant op kunnen komen.

    Tamara Beekmans
    7 years ago

    Ik vraag mijn klanten die tevreden zijn, als ik ze om referenties vraag, of zij vandaag 5 mensen zouden willen bellen om mijn cursus of training aan te bevelen. Vaak, hoor ik dat ze dat al gedaan hebben.

    Wim Huyzer
    8 years ago

    Toen ik nog actief was met mijn marketing-communicatie bureau kwam zeker 80% van de opdrachtgevers naar mij toe door aanbevelingen van klanten of voormalige collega’s. Dat gebeurde gewoon. Er was geen systeem en ik vroeg er niet om. Verder werd er niets aan marketing gedaan.

    Dat deden we voor onze klanten. En dat deden we zo goed dat we ‘dachten’ dat dat altijd zo door zou gaan. Niet dus. Je moet er gewoon werk van maken.

    Hetzelfde patroon zag ik bij de coachingspraktijk van mijn partner. Een gestage autonome groei door aanbevelingen van klanten. En ook hier zien we dat er een moment komt dat je er werk van moet gaan maken omdat de groei afvlakt.

    Klassieke betaalde marketing-communicatie is door de kosten en per definitie lagere geloofwaardigheid eigenlijk geen serieuze optie. De videocursus komt dus als geroepen. Ook omdat ik binnenkort een nieuw bedrijf / product lanceer waarbij ik van meet af aan een referral system wil gaan gebruiken.

    Bedankt Nisandeh, we zijn weer bij de les!

    Corine Jager
    8 years ago

    Met veel enthousiastme en toepasbare concrete tips heb ik afgelopen zaterdag genoten van 30% meer inkomen in 30 dagen. Nu implementeren, en ben benieuwd naar de extra tips via de videos!

    Kim Milosevic
    7 years ago

    Ik doe nog veel te weinig met mond tot mond reclame. Zonde, goed voornemen van 2015 om hiermee aan de slag te gaan!

    Hildegonde Mostert
    8 years ago

    Ik werk al ruim 12 jaar zelfstandig en heb op één opdracht na mijn opdrachten altijd via mijn netwerk gekregen.

    Wat ik veel meer moet doen is actief contact houden met mijn netwerk, ze waarderen, blijven bevragen en op blijven zoeken ook als ik het heel druk heb.

    Steven de Nie
    7 years ago

    Referral marketing vind ik de mooiste van allemaal. Ik ben benieuwd naar de cursus. Ik geef EFT cursussen en werk samen met instituten die de deelnemers werven. Ik ben op zoek naar meer samenwerking met persoonlijke ontwikkeling bedrijven die een grote mailinglijst hebben en een waardevolle extra service voor hun klanten willen bieden. Win win win!

    Debby Jaenicke
    7 years ago

    Eigenlijk krijg ik de meeste klanten via mond-tot-mond reclame,heb een tassen en sieradenlijn,genaamd Bagladyss.

    Maar de verkoop verloopt veel te traag, zodat ik mijn huidige baan moet aanhouden om een inkomen te genereren.

    Daarom zouden de referral tips erg van pas komen!

    Paul Kemper
    8 years ago

    Bijna geen van mijn klanten komt via referrals. Ik ontdek ze zelf op netwerkbijeenkomsten.

    Janet van de Veen
    8 years ago

    Mijn ervaring is zeker dat mensen makkelijker naar mij toe komen wanneer iemand anders ze opmerkzaam heeft gemaakt op mijn diensten.
    Ik ben dus heel benieuwd naar de tips.

    Natascha Betjes-Stegeman

    Ongeveer 80% van mijn nieuwe klanten komen via referals. Iets waar ik uiteraard heel blij mee ben. Ik probeer mijn huidige klanten te vragen of zij nog mensen weten.. Verder netwerk ik veel en daar komen ook klanten uit en ik ben heel actief op social media.

    Ben benieuwd naar de video. Ik ben er van overtuigd dat ik er nog veel meer uit zou kunnen halen.

    Minjon van Zoest
    8 years ago

    Tot nu toe heb ik alle klanten via mond-tot-mond reclame naar me toe gekregen. In mijn vakgebied, waar ik mensen help die het moeilijk hebben na een verlies, is dit de belangrijkste vorm van “reclame”.

    Mensen horen het liefst van een ander hoe ik werk en hoe het voelt in plaats van dit via een website te lezen.

    Marie-José Wesselink
    8 years ago

    Referrals geef en ontvang ik graag omdat ik geloof in de kracht van gunnen en samen nieuwe dingen creëren.
    Ik geef graag referrals omdat geven zingeving is!
    Dus kom op collega’s: laten we iets terug doen voor alle mooie lessen bij Open Circles.

    Breng een ander eens in zijn element!

    Suzanne Mijnheer
    Suzanne Mijnheer
    8 years ago

    Mijn barrière zit nog in het vragen om een aanbeveling. Dat voelt een beetje als bedelen. Ik heb het gevoel dat het niet helemaal echt is als ik erom vraag.

    Anne Buiskool
    8 years ago

    Hallo Suzanne
    Sinds ik het omdraai, en dat is al een tijdje, ervaar ik het niet meer als bedelen. Immers je vraagt mensen om mee te helpen zodat andere mensen ook zo goed mogelijk geholpen kunnen worden.

    Om een voorbeeld te noemen; Ik heb op dit moment een enquête lopen waarin ik gescheiden ouders vraag om hun ervaringen op te schrijven. Daarmee helpen zij mij en andere ouders die nog gaan scheiden of er midden in zitten. Het mes snijdt aan twee kanten!
    Je kunt het dus zien als een bijdrage en mensen willen niets liever dan een bijdrage leveren, helpen:-)

    Patty Kars
    Patty Kars
    7 years ago

    Ik ben nog niet zo lang voor mezelf bezig; mijn een na laatste opdracht heb ik verkregen doordat mijn referral zo positief was.

    Ik merk dat ik het lastig vind om mensen te vragen een referral af te geven. Ik verwacht dat het helpt als ik mijn website af heb, zodat mensen daar hun referral kunnen plaatsen in plaats van bijvoorbeeld op LinkedIn. Ik heb ervaren dat veel mensen in mijn omgeving nl. moeite mee hebben om iets op LinkedIn te plaatsen, maar ze willen wel iemand telefonisch te woord staan bijvoorbeeld.

    Ik ben benieuwd hoe ik dit systematisch zou kunnen inzetten.

    Daphne Smit
    Daphne Smit
    7 years ago

    Ik krijg 90% van klanten via mijn referrals.

    Wat ik ervoor doe is iedere vraag serieus nemen, te luisteren en door te vragen om zoveel mogelijk informatie los te krijgen wat het probleem tot een probleem maakt, feedback geven.

    Iedere klant is uniek wat betekent dat mijn werkwijze maatwerk is.
    Mijn business is bewustzijn creeeren bij zakenvrouwen boven 35 jaar het patroon doorzien waardoor zij vastlopen in werk en leven, het contact verliezen met hun creativiteit en intuitie en het ‘opgeven’ zogezegd. Met alle gevolgen van dien.

    Wat ik nog meer zou kunnen doen: Bloggen, Bloggen en Bloggen en mijn Sociale Media aan elkaar linken. Mijn huidige klantenbestand en Target Audience bereiken met interessante en nuttige informatie. En last but nog least, veel vragen stellen.

    Oja, een boek schrijven staat op mijn verlanglijst voor dit jaar.

    Op je schitterende bewustzijn!
    Daphne

    Bart van Veghel
    7 years ago

    Thank you Nisandeh (and your team off course),

    I visited the Business Bootcamp in januari this year. It already improved a lot in my business. I still have a little trouble implementing some stuff, but my business is already growing.

    In july I will visit the Business Bootcamp again. Hoping that it will blow my mind again and I think I’m going for all 3 courses so I can build up my business more. I can afford it now luckily!

    Thank you for everything.
    Bart

    Michiel Knibbe
    Michiel Knibbe
    7 years ago

    Hoi,

    Wat ik doe om klanten te houden is ze netjes en goed te behandelen. Wat ik vergeet is om ze actief te maken in het doorsturen/maken van nieuwe klanten door bonussen of simpel, door ze er op te wijzen dat we ook nog andere producten hebben.

    Misschien niet voor deze klant, maar dan wel voor anderen.

    Tjitske Jansen
    Tjitske Jansen
    8 years ago

    Ik ben een zeer succesvolle dichteres/ schrijfster/ performer. De meeste klanten heb ik (denk ik) gekregen omdat, wanneer er nieuw werk van me uitkomt, alle grote kranten, veel tijdschriften en radio en tv programma’s er aandacht aan besteden. Maar ik krijg ook veel opdrachten via mond tot mond reclame.

    Ik heb ruim 10 jaar niets anders gedaan dan ‘gewoon’ heel goed doen waar ik heel goed in ben. Ik vond het eerlijk gezegd ook wel stoer dat dit me genoeg werk opleverde.

    Maar inmiddels (door de Business Bootcamp) zie ik wel in dat het jammer is dat ik niet meer ben ingesprongen op het enthousiasme van mijn publiek. Na elk optreden komen er veel mensen naar me toe om te laten weten hoe mooi ze het vonden. Ja, ik zou wel weten wat ik zou kunnen zeggen/ doen/ vragen zodat nog meer mensen ambassadeur voor mij en mijn werk gaan zijn.

    Tjitske Jansen

    Corinne Tibben
    Corinne Tibben
    7 years ago

    Jarenlang ben ik lid geweest van BNI, dat werkt ook op basis van aanbevelingen. Het is inderdaad geweldig om een referral systeem te hebben. Dat werkt ongeloofelijk goed voor je business!

    Bonnie Allart
    8 years ago

    Hoeveel van jouw klandizie krijg je via referrals en wat doe je ervoor (of zou je moeten doen) om mensen mond-tot-mond reclame voor jou te laten maken?e to say?

    Ik weet niet of je van referral mag spreken. Ik presenteer mijn bedrijf bij een makelaar en die geeft vervolgens aan woningkopers door dat al ze een bouwkundige keuring willen laten uitvoeren dat ze bij mij aan het juiste adres zijn. Bonstaete woningkeuringen wordt wel ook via mond-tot-mond reclame doorgegeven en tussen makelaars/hypotheekverstrekkers onderling.

    Ook stuur ik per post visitekaartjes met een persoonlijke notitie naar de klanten op. Met de opmerking als ze niet tevreden zijn dat ze me kunnen bellen en als ze wel tevreden zijn of ze de visitekaartjes aan vrienden/familie willen doorgeven.

    Refferalscore zou bij de keuringen op 95% zitten.

    Bij de opleidingentak, geen refferals. Wel indirect doordat klanten de testimonials lezen.

    Andries Corbijn
    Andries Corbijn
    7 years ago

    Tot nu toe vraag ik niet actief om referrals van klanten, ik wil ze daar liever niet mee lastig vallen. Maar ik denk dat dat geen goede gedachte is en ben van plan ze nu wel te gaan vragen, ben benieuwd wat voor tips daarover in de videocursus worden gegeven.

    Diederick van Merkestijn

    Ik ben erg benieuwd hoe het referal systeem kan toegepast worden in B2B. Mijn klanten verkopen het liever zelf dan dat zij de tip doorgeven aan hun klanten.

    Suzanne Trieling
    8 years ago

    Ongeveer 75% van mijn klanten komt van mond tot mond reclame.

    Ik geef flyers aan mijn klanten met een korting erop die ze kunnen geven aan iemand in hun netwerk. Krijg ik op deze manier een nieuwe klant binnen, dan geef ik mijn “oude” klant een gratis boeket.