De nieuwe economie – doe mee of je ligt eruit

11244 views | 241 reacties |
shares


Als je denkt dat de economie weer als vanouds gaat draaien…

Think again!

Je moet zeker niet gaan zitten wachten en hopen dat dingen verbeteren. En ‘als vanouds’… is niet van toepassing. Ook niet als je in het nieuws hoort dat de economie weer lijkt aan te trekken…

Het is een kwestie van aanpassen aan de economie van vandaag en morgen of je hebt binnenkort geen business meer.

Hier volgen 7 tips die je op weg helpen in de nieuwe economie:

1. Herzie je business model
In een moeilijke economie is stilstand dodelijk. Kijk dus eens goed naar je business en zorg dat je alles wat niet meer werkt kwijtraakt. Focus je op de beste strategie om nieuwe zaken te doen. Stel dan duidelijke doelen en meet jouw resultaten vaak.

2. Doe meer van wat goed werkt
Alles wat succesvol was in de afgelopen zes tot negen maanden is de investering van meer tijd, geld en bronnen waard in de komende maanden. Stel jezelf de vraag:

  • Wat was jouw topverkopende product of dienst, en hoe kun je ervoor zorgen dat jouw klanten meer kopen?
  • Welke geldbesparende strategieën hebben je netto resultaat verbeterd?
  • Welke promoties of incentives hebben de aandacht van jouw klanten getrokken?

3. Experimenteer
Wanneer is het beste moment om iets nieuws te proberen?
Wanneer het oude niet meer werkt.

Het voelt wellicht veiliger in jouw comfort zone, maar blijven hangen aan jouw oude product, dienst of marketingstrategie kan juist zeer risicovol zijn.

De beste nieuwe ideeën komen vaak voort uit gesprekken met klanten, leveranciers, en als je ze hebt, jouw werknemers.

Dus… praat minder, luister meer en ga serieus in op ideeën die kunnen leiden tot opmerkelijke producten en diensten.

Inspiratie nodig? Doe mee aan de Business Bootcamp
en ontdek hoe je jouw bedrijf en producten opmerkelijk maakt.

4. Ontsla je ‘flopklanten’
Neem afscheid van klanten die veel van je vragen en te weinig opleveren. Zij nemen de energie, tijd en focus weg die je aan je meer winstgevende klanten zou moeten besteden.

Zodra je de winnaars van de verliezers hebt gescheiden, ondervraag jouw ideale klanten om alles over hen te weten te komen. En bedenk dan een plan om meer van dat soort klanten aan te trekken.

5. Onderhandel een betere deal
Wanneer prijzen laag zijn, is het een goed moment om over lange-termijn contracten met je vaste leveranciers, verkopers en freelancers te onderhandelen (of zelfs heronderhandelen).

6. Bouw jouw netwerk uit
Facebook en LinkedIn hebben zeker nut, maar het zijn nooit volwaardige vervangers voor face-to-face ontmoetingen, vooral wanneer je nieuwe deals wilt binnenhalen of aanbevelingen wilt krijgen.

Veel zelfstandige professionals houden er niet van om erop uit te gaan en contacten op te doen, maar in de huidige economie blijft het essentieel.

Een kop koffie, meeting of lunch met een notaris, financieel planner of leverancier kan je tientallen nieuwe klanten opleveren in de komende maanden.

Kom naar de komende Business Bootcamp en ontmoet honderden potentiële klanten, partners en leveranciers in een ontspannen en positieve omgeving.

7. Maak jouw naam zichtbaar
In deze economie is het belangrijker dan ooit om te voorkomen dat je er één bent van de “dertien in een dozijn.” Lage prijzen en kwaliteitsservice zijn niet langer voldoende.

Of het nu een YouTube video is, een iPhone app of een gratis seminar… zorg dat je iets biedt dat jou doet opvallen bij jouw prospects en klanten.

Wat denk JIJ hiervan?

Wat kan een zelfstandige professional nog meer doen in de huidige economie om te overleven en zelfs door te groeien met hun business?

Deel jouw tips, ideeën, suggesties en vragen in het commentaarveld hieronder.

Met jouw bijdrage kun je gratis CD’s, DVD’s en trainingen verdienen

Tot slot

DE plek waar je de meest effectieve tools, strategieën, systemen en netwerkcontacten krijgt aangereikt die jou helpen klaarstomen voor succes in de nieuwe economie is… de aanstaande Business Bootcamp.

Als je nog nooit hebt deelgenomen – je weet niet wat je mist!

Klik hier voor meer informatie en aanmelden
Wees er snel bij, voordat we zijn volgeboekt.

Op jouw succes,

Nisandeh

PS. Deel dit artikel met jouw Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
241 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Marischka Setz
7 years ago

Vraag je bestaande en tevreden klanten om jou te introduceren bij andere mogelijke klanten. Klinkt eng (is het ook), maar als je zo bij een nieuwe klant binnenkomt (en je komt dan eigenlijk altijd binnen) is het veel gemakkelijker business te scoren. En… prijs is veel minder belangrijk.

Saskia Frankena
10 years ago

Breid je netwerk uit, dat is niet alleen een goede tip om nieuwe klanten te werven. Maar een netwerk is meer dan dat. Een netwerk is ook mensen met wie je kunt delen, waarvan je kunt leren, mensen met wie samen kunt innoveren en ontwikkelen.

Ik denk dat de grootste valkuil van de zzp-er is op zijn eigen eilandje te blijven zitten. Zelfstandig is wat mij betreft niet synoniem aan alleen.

Een netwerk is ook een manier om van 1 + 1 3, 4 of 5 te maken.

Myriam Paardenkooper
10 years ago

Zeker waar Saskia,
je moet niets alleen willen doen. Je hebt mensen nodig.
Ik zal ook moeten gaan leren om dingen uit te besteden.
Ik trek alles naar mezelf toe, omdat ik denk zo geld te kunnen besparen, maar in werkelijkheid krijg ik het zo druk, dat mijn privé leven er onder lijdt! Dus netwerken om de juiste mensen te leren kennen. Goede tip.

Mariken de Kok
10 years ago

Hoi Saskia,

Ik ben het er mee eens dat je niet op een eilandje moet werken. Maar volgens mij is het ook belangrijk om een eigen koers te varen en je niet altijd te laten “afleiden” door de omgeving. Soms trekken klanten of zakelijke relaties je niet altijd in de meest winstgevende richting.

Heb je hier ook ervaring mee?

Saskia Frankena
10 years ago
Reply to  Mariken de Kok

Ik heb heel lang geworsteld met het “ik wil zo graag aardig gevonden worden”-syndroom. Totdat ik merkte hoe ver ik daarmee van mijzelf af raakte. Dat leidde er inderdaad vaak toe dat ik dingen deed omdat het gevraagd werd en ik geen nee kon zeggen. In de jaren dat ik voor de klas stond heb ik echter geleerd dat ik daarmee heel onduidelijke signalen afgaf en voor kinderen heel onveilig was. Later merkte ik dat dit ook voor volwassenen geldt. Bijna nooit neemt iemand het mij kwalijk als ik rustig, maar beslist uitleg waarom ik iets niet wil. Ik ga daarbij ook op mijn gevoel af, maar probeer ook wel veel uit.

En bij alles merk ik dat dingen beter gaan als ik ze samen doe, al is het maar omdat altijd alleen werken gewoon niet inspireert. Dan wordt ik zo’n one-trick-pony.

Mark den Dubbelden
10 years ago

Helemaal mee eens Saskia!

Ik heb wel het idee dat mensen op een gegeven moment “stoppen” met netwerken omdat het ze niets oplevert. Zelf merk ik dat het ook een lange adem vergt (en veel mensen helpen!!) voodat je wat terugkrijgt uit je netwerk.

Gonny
7 years ago

Hi Mark,

Je moet inderdaad geduld hebben en de netwerktips van Nisandeh versnellen dit proces wel.
Dat heb ik ook gemerkt in diverse netwerkgroepen waar ik jarenlang lid van was. Totdat het tot mij doordrong dat sommige ondernemers er alleen maar komen om omzet te halen en vooral veel te leunen op de gevers.

Nu herken ik sinds de trainingen bij Open Circles deze personen eerder en steek daar geen energie meer in.

Opmerkelijk was dat in sommige groepen die gevers als niet zakelijk werden beschouwd en de graaiers als echte business mensen. Nu heb ik een veel beter idee wat ik een echte zakenman of zakenvrouw is.

Leon Romeyn
Leon Romeyn
10 years ago

New business is waar ik op dit moment ontwikkelingen zie. Het oude werkt nog wel, maar neemt langzaam maar zeker af. Het nieuwe ontwikkelt zich en het leuke daarvan is dat ik met het nieuwe ook wel erg in mijn sas ben. Dus is het nu de veranderende economie die het oude minder doet worden? Of is het mijn enthousiasme voor het nieuwe dat het nieuwe doet groeien? Of is het van allebei een beetje?
Wat het ook is, ik geniet ervan met volle teugen!

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Leon Romeyn

Hoi Leon,

Leuk die coment van jou.
Idd… Wat is er eerst.. De kip of het ei?

En dan je gedachte… Who cares… I’m having fun!!!!

Ik zit zelf nog te vaak gevangen in mijn eigen gedachten. Dit is daarom een heerlijk commentaar.

Dankjewel!!

Cees Koot
Cees Koot
9 years ago

Elkaar bellen, ontmoeten is en blijft prima Geert. We zijn en blijven mensen van vlees en bloed die van warme contacten houden. Hoe de communicatietechniek ook innoveert en wat het allemaal al niet mogelijk maakt, de mens blijft in dat opzicht een constante factor.

Social media is daarbij een goed en tijdsbesparend middel om contacten makkelijker te leggen en onderhouden. In eerste instantie met meer en daarna de juiste mensen. Klikt het en kan je iets voor elkaar betekenen kom je vanzelf tot succes. Met geduld en goede inhoud selecteer je vanzelf de juiste hoeveelheid mensen.

Cees

Ruud Overstegen
10 years ago

Geen moeilijke keus. Meedoen of eruit liggen. Heb lang genoeg het onderspit gedolven. Ben nu de expert en heel Nederland gaat van mij horen. Of zij er nu klaar voor zijn of niet.

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Je bedoelt: ze zijn er klaar voor, of ze het nou weten of niet 😉

Ruud Overstegen
10 years ago

Dat zeker. Voor mij dan althans. Voor hen nog niet.

Mark den Dubbelden
10 years ago

Klinkt goed Ruud, ik wens je heel veel succes!!

Bonnie Allart
10 years ago

Hallo Ruud,

Dan heb ik een mooie bijpassende uitspraak van Terence Trent D’Arby voor je:

Do not wait for the crowd, the crowd is waiting for you.

Ruud Overstegen
10 years ago
Reply to  Bonnie Allart

Bonnie, Dank voor je mooie en rake woorden. Ik ga ervoor.

Anna Sofia van Hooijdonk

De uitdaging in de huidige economie ligt hem nu ook juist in hoe mensen met mensen en situaties omgaan. Er zullen altijd mensen zijn en blijven zorgen voor en met elkaar. In de veelheid die er is gaan we soms voorbij aan de waarde van eenvoud en werkelijke rijkdom en overvloed is er als je het maar wilt zien!
Ik heb het laatste jaar in verhouding meer “post” verzonden door sociaal media en daarmee mensen bereikt door enkele handelingen dan ooit per brief met een postzegel erop. En het was nog goedkoper ook!

Melvin Jansen
9 years ago

Zorg dat je bedrijf flexibel is/ blijft. In plaats van personeel in dienst kun je ook samenwerkingsverbanden aangaan. Een felxibel bedrijf kan zijn koers makkelijk veranderen.

Marloes van der Kamp
8 years ago
Reply to  Melvin Jansen

Hai Melvin,
Ja, flexibel blijven is belangrijk. En ook zoveel mogelijk bereikbaar zijn; klanten willen altijd graag direct (telefoon) of snel (mail) antwoord.

Bram de Lange
Bram de Lange
10 years ago

Het mooie van de nieuwe, electronische economie is dat je onnoemelijk veel virtuele tegels kunt omdraaien.

Prikkelende, korte berichten porren mijn interesse. Daarom tracht ikzelf ook informatieve, vermakelijke en summiere berichten de wereld in te sturen.

Als de lezer binnen een luttele seconde glimlacht, heb je ´m binnengesleept en verwelkomt hij de volgende boodschap met open armen.

Anita van Overmeeren
10 years ago

Wat was je doel toen je begon? En wat is nu je doel?

Maja van der Zijden
Maja van der Zijden
10 years ago

Als we het blijven doen zoals we het tot nu toe gedaan hebben dan verdwijnen in een zwart gat. Ik bedoel met wij de ZZp’er maar ook grote organisaties. De crisis is volgens mij niet zo zeer de recessie, maar we zitten muurvast in een vertrouwenscrisis en hebben nog steeds de focus op geld. Het is volgens mij niet te doen in het leven als je blijft denken in de gevolgen van de daden. De creatie komt altijd als je vrij kan denken, of dat out of the blue komt of van een ander maakt niet.
Dus herdiffenieren van business modellen en van diensten is de enige mogelijkheid. Voor mensen in de publieke sector her definieren van taken die bij wetten horen.

Jeremine Holt
10 years ago

Maja, je noemt zowel de kleine (zzp/zp) als de grote organisaties. En daarin heb je gelijk. Maar in tegenstelling tot vroeger, hebben nu de kleintjes een voorsprong. Snel manoeuvreren kunnen de grote organisaties niet. En dat is wel essentieel in dit verhaal.

Je ziet het ze wel proberen. Ik zag een poster van de Rabobank met de hele riedel twitter, facebook, qr-code, Ohja en ook nog korting op een hypotheek. Maar het voelt zo onecht. Ik zie mezelf toch echt niet gaan facebooken met de Rabobank. En een korting van 4 maanden op iets waar je 25 jaar aan vast zit trekt me ook niet over de streep. Die vertrouwenscrisis waar jij het over hebt, los je niet op met een truukje. Het moet echt zijn.

Yassir van Unen
7 years ago
Reply to  Jeremine Holt

Er zijn teveel social media gevallen die knullig overkomen. Mensen omkopen voor zogenaamde likes om op facebook maar interessant te lijken. Het is sowieso niet voor elk bedrijf weggelegd. In elk geval niet op de manier die nu vaak wordt toegepast.

Mark den Dubbelden
10 years ago
Reply to  Jeremine Holt

Deels mee eens, de “hippe” merken zijn wel degelijk hot op Facebook. Coca cola heeft 34 miljoen likes, dat zijn er net iets meer als mijn pagina 😉 Grootte van een bedrijf is niet echt een issue denk ik.
Maar inderdaad, ik ga geen fan worden van een bank o.i.d.

Elly Oosting
8 years ago

Ik zit nog met een vraag en heb jullie hulp nodig.

Ik ontwerp interieurs voor bedrijven en verzorg evt. ook de bouwbegeleiding. Nu heb ik begrepen dat het belangrijk is dat je meer diensten te bieden hebt in dezelfde lijn, zodat je een traject hebt. Ik zit me rot te piekeren hoe ik mijn klantenbinding kan onderhouden als het interieur af is. En of mijn doelgroep wel blogs lezen…….Ik ga mijn ‘oude’ klanten nog benaderen met mijn lijst met 10 vragen die Nisandeh gaf, om zo meer inzicht te krijgen waar mijn doelgroep behoefte aan heeft.

Hebben jullie nog ideeën?
Groeten Elly

Erik van Buuren
8 years ago
Reply to  Elly Oosting

Hoi Elly,
Is een interieur ooit volledig af? Denk je niet dat veel van je klanten toch nog later wat advies nodig hebben? Kun je hen niet nog af en toe follow up mails sturen met interieur tips (bijv via MailChimp)? En hen stimuleren in die mails (net als in deze blogs) jou ook bij vrienden te promoten. Het lijkt me inderdaad slim om soieso een aantal vragen te stellen bij afronding om te begrijpen waar je klant behoefte aan heeft. Blogs? En zo ja wat voor onderwerpen, of er nog toekomstige open eindjes/toekomstige projecten zijn waar je mogelijk bij kunt adviseren en of ze je zouden aanbevelen bij vrienden (liken van je Facebook pagina!) of zelfs concrete leads hebben in familie/vriendenkring.

Succes!
Erik

Elly Oosting
8 years ago

Dank Erik. Ben blij met je commentaar, daar kan ik wel wat mee!

Erik van Buuren
8 years ago
Reply to  Elly Oosting

Fijn om te horen, heel veel succes ermee!

Helena Spits
7 years ago
Reply to  Elly Oosting

Beste Elly,

Wat mij geholpen heeft om van piekeren naar structureel denken te gaan is ‘Think big’. Door het doel 100.000 mensen helpen met succesvol verbouwen heb ik een totaal andere kijk op mijn business gekregen. Gevolg meer , andere klanten, meer omzet en een stap dichter bij mijn doel.

Succes!
Helena

Tine Krijnen-Bruin
7 years ago
Reply to  Elly Oosting

Binnen je ontwerp zijn er vast onderdelen die tijd gevoelig zijn, bijvoorbeeld aspecten van de aankleding, die na een jaar gedateerd kunnen raken.

Bied bij het ontwerp ook een jaarlijks follow-up aan, waarbij je advies kunt geven wat betreft de aankleding. Hierdoor krijgt het bedrijf jaarlijks een opfrisser.

Coen Tuerlings
7 years ago
Reply to  Elly Oosting

Hoi Elly,

Wat dacht je van een lente-interieur, zomer-interieur, herfst-interieur en winter-interieur? In ieder seizoen heeft het bedrijf een andere uitstraling nodig zodat de medewerkers optimaal kunnen presteren…

Plus een extra boost-interieur tijdens de vakantie weken, kerstdagen etc. Zorg dat ze een abonnement nemen op je vitaliteit interieur concept 😉

Succes

Groetjes
Coen

Thea van Zevenbergen
7 years ago
Reply to  Elly Oosting

Dag Elly,

Wat denk je van:

Pas je interieur aan aan de seizoen.
Wat doen accessoires in je interieur?
Hoe met een geurtje de sfeer te beïnvloeden.
jaarlijkse face-lift om je interieur blijvend te laten stralen.

Groeten,
Thea van Zevenbergen

Marjolein Kalter
7 years ago
Reply to  Elly Oosting

Hoi Elly,

Een abonnement of een strippenkaart waarbij je een paar paar per jaar langskomt met frisse tips.

Zeker wanneer je in overleg met je klant gaat uitproberen wat in hun interieur direct bijdraagt aan de kwaliteit die zij aan hun klanten leveren kunnen ze meer verdienen doordat ze bij jou een abonnement hebben.

Henny van der Most zei in 1996 dat hij soms maar 1 of 2x per jaar bij zijn bedrijven binnen liep. Dat maakte dat hij heel fris keek en de storinkjes die nieuwkomers opvallen (kauwgom op de deurmat) zag.

Misschien is het zomaar binnenlopen op een doordeweekse dag en kijken hoe er in en met ´jouw´ interieur gewerkt wordt ook wel een mooie

Grootse groet,
Marjolein Kalter

Gonny
7 years ago
Reply to  Elly Oosting

Hallo Elly,
In mijn jaren als werknemer bij multinationals was het heel normaal om de x jaar dat een verhuizing plaatsvond binnen met name grote bedrijven. Al dan niet veroorzaakt in personeelsbewegingen of marktveranderingen. Dit was dan vooral de corporate branding. Als ik zie hoe vaak het logo van Phillips in de loop der jaren veranderd is is er ook werk voor jou op de “hoofd”kantoren.

Zeker de kamer van de directeur kreeg dan weer aandacht van een styliste – dan was dan meer de personal branding soms gebaseerds op BANKS of de communicatie training van Vered.

Bij de kleinere bedrijven zie je, dat als ze groeien ze ineens interesse krijgen in kunst, wat in de eerste kantoor branding nog niet werd meegenomen. Ook in die periode is er meer mogelijk voor accessoires.

Planten kunnen ook zo maar eens uit hun jas groeien – grotere pot – andere uitstraling.

Kijk ook eens terug in je eerste ontwerpen, want bedrijven/mensen (beslisser) kunnen veranderen – misschien waren ze niet in voor kleur, maar misschien is er nu een hoog ziekteverzuim en willen ze er wel mee testen. Dus onderzoek welke problemen bedrijven hebben.

Dus ik zie veel mogelijkheden voor Joint Ventures en momenten, dat je bij je klanten een vervolgproducten kunt aanbieden. Ken je klant en weet wat er leeft.

Doe ook eens de secretaresseaanpak: als een afspraak met de directie niet lukt ga eens praten met de secretaresse – bij haar komt men klagen.

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago

GEWOON DOEN! Velen uit België en Nederland hebben een relatief goed leven en we hebben wel wat reserve. Het is ook enorm bevredigend en verrijkend om via de nieuwe economie te werken. Ik denk dat we er enorm veel kanten mee op kunnen.

– leren luisteren naar jouw intuïtie (als je het zelf niet kan vraag dan raad aan intuïtieve coachen)
– steeds zoeken naar win-win oplossingen: Ze bestaan!
– creatief oplossingsgericht denken: bij een probleem niet jammeren maar je steeds afvragen: hoe kan ik het oplossen / wat is mijn doel / hoe kan ik dit bereiken ?
– samenwerken, durven
– werken aan positief denken en aan jouw emoties van angst
– mensen als partners zien en niet als onder- of bovengeschikten + veel communiceren

De tip over flopklanten vind ik trouwens ook enorm nuttig!

Rozelinde Warmoes
Rozelinde Warmoes
9 years ago

Nog iets:

Anderen waarmee je samenwerkt ook onderwijzen over het nut van de nieuwe economie:
– over assertief communiceren (daar is nog veel bijscholing over nodig)
– en creatief oplossingsgericht denken.
– motiveringstechnieken en teambuildingsactiviteiten

Bonnie Allart
10 years ago

Vanaf mijn 16e ben ik me bewust van het feit, dat op iedere hoek van de straat het geld voor het oprapen ligt. Het enige wat je moet doen is het oppakken.

En daarnaast hanteer ik nu al een paar jaar het volgende motto:

Recessie, daar doe ik niet aan mee.

Ruud Overstegen
10 years ago
Reply to  Bonnie Allart

Hoi Bonnie,
Met het oprapen heb ik niet zo’n probleem. Ik zag niet dat er iets op te rapen was. Dat heb ik nooit geleerd. Nu ben ik bewust aan het opletten dat er best iets op te rapen zou kunnen zijn.
Maar nog ben ik daar te krampachtig mee bezig.
Hoe leer ik dat dat het vanzelf gaat?

Mark Jordens
9 years ago

Hoi Ruud,

Het gaat om je mentale filter. Die zijn lastig te wijzigen, maar de belangrijkste is: de wil om hem te wijzigen (en dat heb je al).

En om dat te bespoedigen kan ik je een geweldig boek aanraden: ‘De kunst van het mogelijke’

Voordat je dat gaat lezen wil je misschien een idee krijgen van wat het is. Kijk daarvoor op TED.com naar ted.com/talks/benjamin_zander_on_music_and_passion.html.

Klinkt misschien raar, maar de (co)auteur is dirigent en het boek en zijn presentatie gaan echt over jou.

(Zijn manier van presenteren is overigens een prachtig voorbeeld van hoe je in een presentatie contact met je zaal kunt opbouwen.)

Succes!
Groet Mark

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Nou het oprapen zal een handeling blijven neem ik aan. Misschien gaat het zien van het geld uiteindelijk vanzelf? Ik zit hier ook nogal mee momenteel… Dus ik hou deze discussie nauwlettend in de gaten!

reisgeleider.nl

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Bonnie Allart

Hoi Bonnie,

Je noemt zo duidelijk een moment waarop je tot dit inzicht kwam. Is er op dat moment iets gebeurt waardoor je dit inzicht kreeg?

Hoop dat ik niet overvraag.

BHG 🙂

Geert

Suzanne Wartenbergh
9 years ago

Goede tips van iedereen! Dank daarvoor 🙂

Interessant om te lezen dat iedereen zijn draai aan het vinden is m.b.t. het inzetten van social media. Je kan er als ondernemer niet meer omheen, maar dat betekent niet dat je direct de weg weet. Heel herkenbaar.

Zelf begon ik met luisteren en weinig zenden en interactie op de social media kanalen. De kat uit de boom kijken. Daarna ben ik actiever aan de slag gegaan, en heb me daarbij steeds afgevraagd, past de manier waarop ik social media inzet bij mij. Ben ik authentiek.

Uiteindelijk heb ik van social media mijn werk gemaakt en ik vind het heerlijk om mensen te helpen hun weg te vinden. Wat voor de een werkt, werkt niet voor de ander.

Het belangrijkste wat ik in mijn achterhoofd houd als het over social media gaat, is dat het een pracht aanvulling is in de hele set van tools om je netwerk en je zichtbaarheid te vergroten en contacten te onderhouden. Het maakt mijn leven wat dat betreft een stuk gemakkelijker. Maar dat dat ook precies is wat het is, een aanvulling en geen vervanging.

Mariken de kok
Mariken de kok
10 years ago

Ik ben het helemaal eens met de eerste tip: herzie je business model. Probeer van diensten te maken of van producten abonnementen. Er zijn zoveel mogelijkheden.

Kijk eens naar een andere branche.. Daar kun je ook nieuwe ideeen uit opdoen!

Mark Jordens
9 years ago

Wat voor ons nu ook begint te werken is het samenwerken met wat anderen als concurrent zouden beschouwen.

Gegarandeerd dat er bedrijven zijn die je bij oppervlakkig bekijken als concurrent zou zien, maar dat je bij nauwkeurig bekijken ziet dat ze jouw dienstverlening aanvullen en andersom. Bijvoorbeeld omdat ze net iets andere competenties, aanpak, klantgroep, methode of zo hebben.

Nu we steeds meer op die manier samenwerken doen we steeds meer opdrachten die we ieder in ons eentje niet hadden kunnen doen.

Ook leuk: je breidt je ” semi warme relaties” ineens uit met de hele omvang van het klantbestand van je “ex-concurrent” (veel relevante adressen voor je blog mailinglist).

Met groet.
Mark

Elly Oosting
8 years ago
Reply to  Mark Jordens

Dat is een goede tip, Mark! Ik kijk inderdaad naar de concurrenten, maar zo had ik het nog niet bekeken. Thanks!

Ruud Overstegen
10 years ago

Hoi Monica,
Kreeg je hier geen actie gevoel bij. Met van: ‘He, wat maak je me nou?’.
Ik werd er wel strijdvaardiger door, door dat moment.

Sylvain Brokling
10 years ago

Ieder inzicht van de Business Bootcamp en de daaruitgekomen actie resulteert in een beter focus van mijn diensten en producten. De inzichten versterken elkaar naar 1 focus, sterker dan de losse inzichten afzonderlijk.

De Business Bootcamp heeft geholpen mij in een sneltreinvaart te komen tot creatieve nieuwe ideeen voor mijn business. Zonder de Business Bootcamp had dat waarshijnlijk nog heel lang geduurd.

Social Media heeft sinds vorige week 2 nieuwe clienten opgeleverd en meer dan 10 nieuwe klantcontactmomenten, face-2-face.

Hoezo het werkt niet?

Het werkt dus wel.

Jurre Haagsma
10 years ago

Ik wil even melden dat voor mij als hovenier, persoonlijk contact en vertrouwen erg belangrijk zijn.
Nadat ik een Youtube filmpje heb laten maken en op mijn website heb gezet, ik 50% meer klanten binnen haal die mij direct aan het werk willen hebben.
Dit werkt voor mij.
Ook heb ik liever 3 goede klanten dan 6 moeilijke klanten.

Ruud Overstegen
10 years ago
Reply to  Jurre Haagsma

Hoi Jurre,
Das een goed idee zo’n filmpje op de site. Spreekt mensen meer aan dan 1000 woorden.
Ga ik na het weekend meteen regelen.

Tony Verheij
10 years ago
Reply to  Jurre Haagsma

Hoi Jurre,

In de ene zin zeg je persoonlijk contact en vertrouwen en in het volgende filmpje heb je het over een YouTube filmpje 😉

Wat voor mij de trigger was om jou een duimpje te geven is je laatste zin: “Ook heb ik liever 3 goede klanten dan 6 moeilijke klanten.”
En dat je deze visie hebt, vind ik geniaal.
Ondanks alle moelijkheden, ondanks het vechten om de laagste prijs dat je dat gewoon durft te zeggen!

En nadat je jouw 3 goede klanten hebt geholpen, bljift er dus tijd over, waarin je normaal gesproken 3 moeilijke klanten zou hebben geholpen.
Gebruik deze tijd om opnieuw 3 goede klanten, of veel meer goede klanten, of beter betalende klanten binnen te halen..

Succes!

Tony Verheij

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Tony Verheij

Hmmm….

Idd…. Het is gedurft….

Misschien wel de weg die je zou moeten bewandelen…..
Ben IK al zo ver?

Dankjewel voor de eyeopener

BHG… 🙂

Mark Jordens
9 years ago
Reply to  Jurre Haagsma

Hoi Jurre,

Heb je een linkje naar je website? (Beter goed gejat…..) 😉

Groet Mark

Henrice Kupper
10 years ago

Mijn ondernomen acties van de afgelopen paar weken zijn: Verhuisd met de praktijk naar een andere stad (uitbreiding), website laten professionaliseren (is bijna klaar), nieuwe producten ontwikkeld, autobelettering, herhaalde kleine advertenties in regionaal weekblad. aangesloten bij een nieuwe netwerkclub.

Mark den Dubbelden
10 years ago

Onsla je flopklanten: Interessant statement. Ik geloof ook dat dat werkt, echter heb ik wel het idee dat je daarvoor wat langer bezig moet zijn. In het begin pak je toch ook sneller dingen aan merk ik!

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Ben al 12 jaar bezig en het blijft moeilijk. Ik heb er ook iets karmisch mee in de trant van ‘wie het kleine niet eert…’. Ik ben er nog niet uit, maar snap die andere kant ook: eerst wieden, dan zaaien.

Wout-Jan Slob
8 years ago

Ik ben nu 5,5 jaar bezig en inderdaad het blijft soms lastig.
Al vind ik wel dat het makkelijker gaat naar mate je het meer doet.
Ik ben er wel van overtuigd dat het werkt. Waar je goed in bent moet je in investeren. Dat wat minder gaat moet je schrappen of uitbesteden. Zo ook de “flop” klanten. Als er een klant is die ik niet meer zie zitten omdat de samenwerking niet optimaal is. Dan verzoek ik deze vriendelijk om naar een andere oplossing uit te kijken. Vaak heb ik bij de wensen van de betreffende klant al een andere oplossing gevonden, en geef ik dit mee als tip. Zo word het een Win Win situatie voor iedereen.

Arnoud Kas
7 years ago

Eens Robbert,

Wie het kleine niet eert….
Deze klanten zitten bij mij in mijn contributie deel. Echter, om waardevol bij te dragen zal ik wel eerst goed voor mezelf moeten zorgen.

Als ik goed voor mezelf kan zorgen pas dan kan ik goed voor anderen zorgen. Dus eerst de winstgevende klanten, zodat ik goed voor mezelf kan zorgen en daarna de “contributie” klanten waar ik veel waarde kan leveren, maar waarbij geld niet de doorslag heeft.

Zo zorg ik dat ik niet mij eigen karma van weggeven voordat ik iets heb creëer.
Succes!!

Koen Snoek
7 years ago

Hoi Mark,
In het begin pak je zeker alles direct aan, maar naarmate je verder bent moet je echt kritisch zijn.

Ikzelf heb ook een offline gitaarleerling gehad en zei begon nog maar net met gitaar. Ik wilde haar eerst de basis geven van gitaar leren spelen, maar al snel kwam zei met liedjes aan die ze op gitaar wilde leren spelen.

Het was en niet mijn muziekstijl, dus het vrat alleen maar energie bij mij.. en toe ik eens een dergelijk liedje had uitgezocht (waren redelijk technische nummers)… toen vond ze het te moeilijk…

Ik heb toen toch besloten, hoe moeilijk het ook was, haar te ontslaan… Er viel echt een grote rugzak van mij af.

Een muzikale groet,
Koen

Mark den Dubbelden
10 years ago

Ben je niet al te laat als je pas gaat experimenteren met nieuwe producten of strategieën als je wacht tot het oude niet meer werkt?
Ik denk dat je hier toch wel iets van een back-up plan moet hebben?!

Tony Verheij
10 years ago

Hoi Mark,

een nieuw product of nieuwe strategie is ontworpen en uitgevoerd in een uur, compleet met marketingplan.
Het hoeft niet altijd zo ingewikkeld of moeilijk te zijn.

Jurre schreef dat hij met 1 YouTube filmpje al 50% extra klanten kreeg!

Als jij je focust op de drempels, zul je drempels tegenkomen.
Zorg ervoor dat jij niet de grootste drempel bent op jouw pad!

Als je ziet dat het verkeerd loopt, wordt het tijd voor drastische of zelfs draconische maatregelen!
Zelfs een YouTube filmpje behoort dan tot de mogelijkheden 😉

Je kunt beter tijdig bijsturen dan te lang doorgaan op dezelfde voet.
Het kost dan extra veel tijd om terug te komen op de lijn naar je doel…

Succes!

Tony Verheij

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Tony Verheij

Hey Tony,

Het is gewoon eng zoals jij de dingen brengt. Ik zit wat gedachten betreft zo op een lijn met jou….

Ik wil je gvd helpen….. Maar weet ff niet hoe…

Wat kan ik voor je doen?

Big Hug Geert
BHG 🙂

Ruud Overstegen
10 years ago

Hoi Mark,

Een plan achter de hand hebben werkt volgens mij niet omdat je dan op twee paarden wed. Ga voor het een. Probeer zoveel mogelijk strategieën en stop op de juiste tijd om iets nieuws te doen. Veel mensen stoppen te snel. Maar net zoveel mensen gaan te lang door. Zoek daar jouw proces in wat goed voor je werkt. Je intuïtie helpt je daarbij. Niet je denken. Dat werkt vanuit je verleden.

Mariken de Kok
10 years ago

Hoi Ruud,

Je zegt dat sommige mensen te snel stoppen en andere te lang door gaan.. En dat je niet moet denken maar op je intuitie moet vertrouwen. Bedoel je daarmee dat mensen die te snel of te langzaam stoppen teveel denken?

Volgens mij speelt ervaring ook een grote rol. Je kan successen soms beter inschatten als je ze al eerder hebt gehad. Dan weet je of iets nog succesvol kan worden of niet. Vaak is de bepaling van de incubatie tijd het moeilijkst.

Mark den Dubbelden
10 years ago

Hoi Ruud,

Goed punt inderdaad, voor de focus is dat inderdaad goed. Voor mij werkt het ook om mijn plan dan wel regelmatig even kritisch bekijken.

Groet Mark

Margreet de Graaf
10 years ago

Zuinig blijven met goedbedoeld advies geven en gul zijn in luisteren en vragen blijven stellen. Je blijven interesseren in de ander, zonder dat geld op de eerste plek staat. Dat laatste vind ik tegelijkertijd het paradoxale van het hele verhaal, want uiteindelijk leg ik contact om mijn inkomsten te verbeteren…

In de strekking van het comment van Bonnie Allart kan ik me zeker vinden dat je meestal een keus hebt om ergens aan mee te doen (recessie) of niet!

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Ik zou nog wel – uit eigen ervaring – een stapje verder willen gaan. Het LEUKE van deze recessie is nou juist dat je GEEN KEUZE meer hebt. Je MOET wel meedoen – om vervolgens te merken dat je juist daardoor groeit.

Ruud Overstegen
10 years ago

Inderdaad Robbert. Ik zou zelfs willen zeggen als je controle wilt hebben op je groei, je daardoor niet groeit. Groei komt door los te laten en mee te liften op de mogelijkheden.

Nathalie Koster
10 years ago

Eerst geven en dan ontvangen komt steeds meer op de voorgrond. Ik denk dat dit ook een van de redenen is waarom de economie nooit meer hetzelfde wordt. Wat ik overigens best een goede zaak vind!

Ruud Overstegen
10 years ago

Gelukkig blijft er niets over van het oude verleden. Hoeven we ons daar ook niet meer mee bezig te houden. Focus op de toekomst en creëer daardoor een geweldige nu.

Saskia Steur
10 years ago

Daar sluit ik me volledig bij aan, Nathalie! Ik doe dit al jaren, en verbeter het doorlopend: eerst zaaien, dan oogsten. Belangeloos geven wordt opgemerkt. Mensen onthouden dat. Bovendien levert het een goed gevoel op, als je iemand kunt helpen, terwijl het eigenlijk nauwelijks moeite kost. Het is voor mij een leefstijl. Een leefstijl die werkt.

Leonie Linssen
10 years ago

Ik denk dat het heel belangrijk is om dat wat je doet en deelt, doet vanuit liefde en vertrouwen. De wereld verandert en zit in een overgangsfase: vanuit angst denken naar ‘liefde zijn’ en leven vanuit overvloed waarbij je deelt met de wereld. dat vraagt andere dingen van iedereen juist ook van ondernemers. Wat je deelt vanuit liefde, komt uiteindelijk in veelvoud naar je terug.

Nelly Boer
10 years ago

Duidelijke punten, zeker het bekijken waard! Heb deze tips ook meteen getwitterd via @nellyboer.

Het loslaten van (flop)klanten is niet altijd even makkelijk, maar soms wel effectief. Is gewoon even slikken en dan verdergaan met iets dat wél wat oplevert.

Ruud Overstegen
10 years ago
Reply to  Nelly Boer

Toch kunnen flopklanten iets vertellen over onze eigen blokkades. Waarom wil je iets niet? Of wat is de reden waarom ik juist die klant op mijn pad vind?

Janine Dumont
Janine Dumont
10 years ago

Hi allemaal,

Het simpelweg je afspraken correct nakomen, goede service leveren is tegenwoordig al heel speciaal. En persoonlijk blijven helemaal. Verteld je klant je iets wat voor hem/haar belangrijk is dan onthoud je dat. Noteer in je CRM en kom je iets tegen dat ermee te maken heeft, attendeer je klant erop. Is zo persoonlijk dat blijft ze bij.Het CRM systeem werkt dus voor jou en het resultaat is echt puur en oprecht. Veel plezier in luisteren en daarop reageren. En nee ik heb het hier niet over meer business voor jezelf eruit halen, ik heb het over persoonlijke privé zaken die voor de klant belangrijk zijn. Als jij een echte oprechte band met je klant hebt, geloof me dan is meer business het gevolg.

Vriendelijke groeten
Janine

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Janine Dumont

Hoi Janine,

Lijkt me volledig terecht wat je schrijft.
Kleine toevoeging:
Ik heb geen CRM-systeem, maar je agenda werkt ook prima om dat soort dingen in op te schrijven. Of gewoon in een gespreksverslag die je maakt na een bezoekje of een kop koffie. Daarmee geef je het nog een keer aandacht en zal je sneller een klik voelen als je idd iets tegenkomt wat je klant/relatie interessant vindt.

Mark den Dubbelden
10 years ago
Reply to  Janine Dumont

Helemaal mee eens! Laatst leverde ik een product wat na een week kapot ging. Vervelend voor de klant. Wat in mijn ogen een normale reactie was (gelijk een nieuwe opsturen, geen gezeur) was voor de klant totaal niet verwacht. Hij heeft me bedankt voor de service en me beloofd dat hij me bij zijn kenniskring aan zou raden.

Ik wist niet dat dat zó leuk was om te horen 🙂

Marielle Meijer
7 years ago

LOVE you CLIENTS. Een belangrijke les die ik leerde bij Open Circles. Stel je klant centraal in je business. Zorg dat je weet wie je klant is dat je precies datgene doet waar je klant behoefte aan heeft. Geef je klant al jouw aandacht en liefde, zodat hij dankbaar is en aanbeveelt en er een langdurige relatie ontstaat.

Peter Clausman
7 years ago

Helemaal gelijk! We kunnen veel van je leren hoe jij dat doet, Marielle. Een echte persoonlijke benadering, met persoonlijke skype in de aanbieding. heel waardevol voor zowel jouw doelgroep als voor jou om hen weer beter te helpen!

Anna Sofia van Hooijdonk

Oh, te snel op submit comment gedrukt:
De veranderende economie vraagt duidelijke keuzes te maken: Zelf-standing zijn dus gaan staan voor jezelf! en niet mee te gaan in angst en onrust is een keuze die ik maak.
En natuurlijk ook de persoonlijke contacten die er steeds meer worden door het netwerken te gebruiken als medium en dan warm houden.
Elkaar helpen groot te worden en blijven!

Giovanca Hooi
10 years ago

Hiiii

Weer een goed blog post.

Ik ben ervan overtuigd zoals Jaqueline zegt dat het goed is om alles wat je doet met je hart te doen.

Ik ervaar zelf …hoe bewuster je met alles om je heen gaat hoe mooier de resultaten zullen zijn…er zullen aspecten op je pad komen waar je dacht alleen van te kunnen dromen.

Het motiveren van jezelf en gefocust blijven is ook belangrijk!!
Jij moet je pad kennen…de rest volgt vanzelf en tijdens je wandeling op je pad kom je vanzelf degenen tegen die je op dat moment nodig hebt om het pad mee samen te bewandelen.

Dus ik doe mee

Liefs Giovanca

Gerrit Schotanus
Gerrit Schotanus
9 years ago

Wat ik interessant vind aan de nieuwe economie en social media is dat alle ondernemers er grip op proberen te krijgen. Maar eigenlijk draait het er om deze ondoorzichtige ontwikkeling weer in onze comfortzone te krijgen. Weer doorzichtig , begrijpbaar, meetbaar te krijgen.

Voor mij persoonlijk is dat bij lange niet gelukt. Bij wie wel?

Jeremine Holt
9 years ago

Gerrit,
Kan me helemaal vinden in wat je schrijft.
Grip erop krijgen is vooralsnog niet gelukt.
De ene keer werkt iets fantastisch en de andere keer van geen meter. En wat dan het verschil is, dat weet ik meestal echt niet. Kan er wel over theoretiseren, maar daar schiet je vaak weinig mee op.
Het kost ook veel tijd en energie. Toch is het een kwestie van doorgaan met uitproberen en zoeken. Als je dat niet doet kun je wel ophouden. We krijgen het in de vingers. Heus.
Succes!

Arnoud Kas
7 years ago

Volgens mij is het een continu proces.
Je neemt een stap en verliest de grip – je probeert, leert en krijgt grip – dan neem je de volgende stap en verliest de grip etc… Je comfort zone wordt zo steeds groter terwijl je zelf steeds over de rand hiervan stapt.

Als ik terug kijk dan zie ik, dat ik wel degelijk meer begrijp en doorheb dan vroeger, maar voor mij ligt nog een onbegrijpbaar en ondoorzichtelijk gebied.

We krijgen dus steeds meer door terwijl er tegelijkertijd steeds meer vragen rijzen. Misschien is dit wel de paradox van de ondernemer 🙂

Justin Junier
10 years ago

Ik denk dat je je uberhaubt bewust moet zijn van je business model. Ik merk dat veel zelfstandige professionals niet inzien of helemaal snappen wat hun eigen business model is.

Dit kan je erg tegenwerken omdat je niet weet wat er verkeerd is en misschien wel helemaal mist! Inzicht in waar je nu mee bezig bent en hoe je dat kan optimaliseren is goud waard!

Ik zat hier zelf ook mee, ben dit gaan onderzoeken en een methode tegengekomen die super simpel en krachtig werkt. Wellicht behandeld Nisandeh het dit weekend op de Business Bootcamp. Spreek me gerust aan, ik leg het je graag uit.

Esther van den Enden
10 years ago
Reply to  Justin Junier

Hallo Justin

Jouw opmerking geldt in ieder geval voor mij. Toen Nisandeh dit weekende tijdens de Business Bootcamp begon over het herzien van je business model was mijn eerste gedachte – mijn wat?

Anderhalve dag verder begint het iets te dagen. Het vergt flink wat oprekken en kantelen van mijn mindset – ik ben opgeleid als coach, therapeut, facilitator en projectleider en niet als ondernemer. En ik heb me vooral omringd met andere coaches en therapeuten. Op hun vakgebied zeker inspirerend, maar de meeste niet succesvolle ondernemers. Daar lijkt ook een taboe op te rusten.

Als ik een succesvol bedrijf wil runnen, is het tijd als ondernemer te gaan denken en me ook te omringen met succesvolle ondernemers.

Ik ben dus (om in mijn jargon te spreken) van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam gegaan. Tijd om van andere meesters te leren. Ik ben dan ook erg benieuwd naar jouw methode en naar wat het je heeft opgeleverd. Kun je me er wat meer over vertellen?

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
Cirkel van Vertrouwen

Jeremine Holt
10 years ago

Hartgrondige herkenning. Te veel collega’s en contacten blijven ronddraaien in hun eigen kring. Het lijkt soms alsof ze er alles aan doen om vooral niet succesvol te worden en ook te voorkomen dat een ander dat wel doet.

Breek eruit en kies ervoor om (top!)ondernemer te worden. Op die manier doe je echt iets met je vak en bereik je veel meer mensen.

Ik heb er nu voor gekozen om verder te gaan op eigen benen. Dan maar even geen bevestiging vanuit eigen kring. Er ontstaat vanzelf een nieuwe kring.
Succes.

Justin Junier
10 years ago

Hi Esther,

Goed dat je jezelf meer ziet als ondernemer dan alleen maar als coach. Voor mij doet die keuze alleen al wonderen in mijn gedachten gang.

De methode waar ik ben tegen aangelopen heb ik niet zelf verzonnen. Het komt uit het boek ‘Business Model Generation’. Dit boek biedt een simpele en krachtige manier om elk mogelijk business model te vinden, te beschrijven, te toetsen en te veranderen. Het boek zelf verhaalt voornamelijk over grotere organisaties maar kan ook op 1-mans/vrouw ondernemende activiteiten worden toegepast. Binnenkort komt er een nieuwe boek van dezelfde schrijvers community uit getiteld ‘Business Model You’.

Ik kan je in ongeveer een uurtje uitleggen hoe je je eigen business model simpel en makkelijk kan beschrijven. Sterker nog, de bouwstenen waar het uit het bestaat zijn 9 Blokken die in een ‘Canvas’ samenvallen, en zo in ongeveer 30 woorden je superveel inzicht geven. Daarnaast zie je ook gelijk wat je nog mist, niet duidelijk is en het allebelangrijkste: beter kan!

De 9 bouwstenen zijn: activiteiten, resources, inkomsten, uitgaven, waardepropositie, klanten, partners, klantkanalen en klantinteractie. Voornamelijk het visuele aspect maakt het zo sterk om de verbanden te snappen, maar dat kan ik niet in woorden uitleggen. En ik merk dat ik het niet tot zijn recht kan laten komen zonder dit element.

Ik zit er al een paar weken mee te spelen om hier een kleine gratis workshop van te maken. Wellicht heb jij (en anderen?) hier wel interesse in? Ik denk dat veel zelfstandig ondernemers hiervan kunnen profiteren. Lijkt me leuk als we iets kleinschaligs kunnen organiseren.

Mij heeft het iedergeval veel inzicht gegeven! Ook valt veel stof van de business bootcamp makkelijk in het model toe te passen.

Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt!

Mvg, Justin

Esther van den Enden
10 years ago
Reply to  Justin Junier

Hoi Justin

Graag! Ik ben nog niet eerder bewust bezig geweest met een business model. Ik begin net als ondernemer, heb door de verhuizing op dit moment geen klanten (en dus ook geen inkomen) (wel aantal prospects trouwens) dus extra gemotiveerd om het nu meteen goed te doen. En mijn handen jeuken om aan de slag te gaan. Ik heb me overigens ook ingeschreven voor de Master Entrepeneur. Misschien kun je nog voor die tijd iets plannen… 😉

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
Cirkel van Vertrouwen

Justin Junier
10 years ago

Beste Esther, Robbert en Jeremine.

Misschien praktisch om gelijk een datum en locatie te prikken, voor de Master Entrepreneur.
Ik zat te denken aan 6, 12 of 13 oktober, dat is toch nog ervoor?
Ik weet niet waar iedereen vandaan komt, maar we kunnen bijvoorbeeld afspreken bij Seats2Meet Utrecht?
Of eventueel Amsterdam?

Als iedereen nog 1 iemand vraagt zijn we met ze 8en, dat lijkt me een mooi aantal.
Dan kunnen we elkaar optimaal helpen. Ik zal jullie ook even op linkedin toevoegen.
Ik hoor wel wat jullie ervan vinden!

Groet, Justin

Jeremine Holt
10 years ago

Hoi Justin,
Die donderdag kan ik. Ik kom uit Rotterdam.
Heb m’n huidige business model wel in kaart gebracht via het Canvas. Maar wil er een nieuw business model van maken.

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Justin Junier

Hoi Justin,

http://www.businessbootcamp.nl/blog/nieuwe-economie?replytocom=14985#comment-14985

Ik de de link erbij, zodat je ook kan zien waar ik op heb gereageerd. (Nisandeh…. Kun jij dat niet zo regelen dat dit automatisch gaat?)

Maar iig… Justin,

Ik ben zeer geïnteresseerd in wat je hebt te vertellen over verdienmodellen. De bootcamp is al geweest, maar mijn interesse is er nog steeds.

Kunnen we deze energie nieuw leven inblazen?

High Five!!!!

Geert

Esther van den Enden
10 years ago
Reply to  Justin Junier

Hoi Justin, Jeremine en Robbert

Op 6 en 12 oktober kan ik, 13 oktober wordt lastiger. Ik woon in Castricum – Utrecht is prima. Amsterdam ook.

Tot binnenkort!

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
Cirkel van Vertrouwen

Justin Junier
10 years ago

Hey Esther, Robbert en Jeremine,
Zullen we volgende week donderdag 6 Oktober vastzetten? om 13:00 @ S2M Utrecht? Zal ik een zaaltje reserveren (voordeel: aparte ruimte om rustig aan de slag te gaan, “nadeel”: kost geld) of gaan we op de werkplekken aan de slag? Misschien kunnen jullie allemaal even mailen naar: justin@hersenstehuur.nl. Dat communiceert wat makkelijker.
Groet, Justin!

Robbert Bloemendaal
10 years ago
Reply to  Justin Junier

Hallo Justin,

dat mooie boek ligt al een paar maanden op mijn bureau maar ik kom er niet aan toe tot nu toe. Dus ik zou zeker belangstelling hebben voor zo’n workshop / interactieve denk tank. Dus laat het vooral weten als je die stap inderdaad zet!

reisgeleider.nl

Jeremine Holt
10 years ago

Hoi Justin,

I’m in!
Ik ken het Business Model Canvas en kan ermee werken.
Wat ik graag doe is niet alleen het model als visueel houvast gebruiken, maar ook zoveel mogelijk de inhoud visualiseren.
Voor anderen dus.

Maar nu m’n eigen business model… zo gauw het voor jezelf is, is het een stuk lastiger, dus interessant om er met anderen over van gedachten te wisselen.

Justin Junier
10 years ago

Hi Robbert,

Leuk dat je ook interesse hebt! Al twee mensen, gaat goed! Misschien kunnen we nog meer mensen, totaal iets van 10 ongeveer, van de bootcamp ronselen en er een nuttige middag van maken? Ik zie dat één van de action plan – check list punten is: Change your business model, so your cash-flow is always high. Dus als iedereen dat goed opvolgt moet dat te doen zijn! Ik zal eens polsen, doe je mee? En Eshter wat vindt jij ervan?

Groetjes, Justin

Monique Koolmees
7 years ago
Reply to  Justin Junier

Hoi Justin,

Ik zou me graag aansluiten bij de brainstorm sessie Business Model als dat kan?

Groeten,
Monique

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Justin Junier

Justin,

Zo ontzettend waar!!

Ik ben eigenlijk wel bekend met het verxdien model en wat het behelst, maar zelf ben ik er nog niet bewust mee bezig om dat in mijn bedrijf te implementeren.

Kijk naar Nisandeh

Hij geeft heel veel waarde.
Maar hij investeert eerst in ons.

Daarna is het duidelijk wat zijn meerwaarde is
Daarmee is de weg vrij voor hem om te verdienen aan de waarde die hij biedt.

Voor mijzelf… DAT toepassen…..

Ik geef kookworkshops
Mijn doel is om tijdens die kookworkshops duidelijk aan te geven waar de beperkende gedachten van mijn coachees zitten. En ze er op een liefdevoille maar confronterende manier mee confronteren.

Mijn doelgroep:
– Directeur / eigenaren van bedrijven met ca. 50-250 mdw.
– Creativiteit is een doorslaggevend element van hoe winstgevend de onderneming is.
– Er bestaat binnen het bedrijf het besef dat er een verandering nodig is om uit de huidige situatie te komen.
– Er is een hoge weerstand tegen verandering

Hoe kan ik in dit licht een verdien model vormgeven?

1. een “gratis” workshop geven aan de afdeliong waar de pijn wordt gevoeld door de directeur eigenaar?
2. Na deze gratis workshop jhet echte geld gaan verdienen?

Ik hoor graag jullie reacties.

Big Hug Geert
BHG 😉

Mark Swart
Mark Swart
10 years ago

Het is zeker in deze tijd goed om goed te kijken wat de goede klanten zijn.
Voor mij heb ik 3 manieren om klanten vinden ;
1 offline bij een openkoffie of iets anders
2 online sociale media.
3 Uniek zijn en speciale dingen aan bieden.
Hierbij zijn de 7 punten van Nisandeh een goede aanvulling dus maar weer lekker aan de bak. 😉

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Monica,

voor je het weet, ben je weer HOT!

Eb en vloed, Own the Flow 😉

reisgeleider.nl

Reinier Bloem
10 years ago

Alle veranderingen bieden nieuwe kansen. Succesvolle ondernemers zien nieuwe problemen en dus nieuwe behoeften ontstaan waar zij snel en flexibel op inspelen met marketing en vervolgends met hun aanbod van diensten en producten.

Bijvoorbeeld:
De Griekse crisis nadert een hoogtepunt. Voor ondernemers in het tourisme gaat Griekenland een interessant land worden. Het zal er goedkoop worden om onroerend goed te kopen en om in bedrijven te investeren.

Net als in Argentinië het geval was in 2000. In Argentinië heeft de vleesproductie door het faillisement plaats gemaakt voor de moderne landbouw. Daarmee heeft Argentinië nu een koppositie in de wereld veroverd.

Mark den Dubbelden
10 years ago
Reply to  Reinier Bloem

Hoi Reinier,

Blijft toch een beetje het “de een zijn dood, de ander zijn brood” principe.
Ik heb wel het idee dat er soms even zo’n bezem doorheen moet om weer groei te realiseren. In principe komt het artikel daar wel op neer is mijn mening!

Jeremine Holt
10 years ago
Reply to  Reinier Bloem

Reinier, jij schrijft ‘marketing eerst’, dan product of dienst.

Traditiegetrouw dacht ik dat eerst het product/dienst er was en daarna pas de marketing, maar dit is een interessante omgekeerde optie.

Ruud Overstegen
10 years ago
Reply to  Reinier Bloem

Precies Reinier, Veranderingen in ons leven maakt dat we groeien. Er tegen vechten zorgt voor een tegenwerking in onze groei. De wereld verandert, laten we mee veranderen om in lijn te blijven.

Jeremine Holt
10 years ago

Punt 4, ontsla je flopklanten. Ik heb er een op het oog, maar ik durf de stap net niet te zetten. Heel eng. Waarom is dat eigenlijk?

Mark den Dubbelden
10 years ago
Reply to  Jeremine Holt

Hoi Jeremine,

Zou dat niet een beetje zijn omdat je hoopt dat het uiteindelijk een topklant kan worden? Ik merk dat zelf ook wel namelijk.
Misschien helpt het om jezelf voor te spiegelen dat je in de tijd dat je met je flopklant bezig bent misschien ook wel een TOPklant kunt vinden?

Succes!!

Jeremine Holt
10 years ago

En dus vandaag een echte flopperd de keuze gegeven: my way or the highway. Nog 1 stap over de grens en you’re out.

Een zo’n klant kost meer energie dan 10 normale, leuke klanten. En het levert minder op.

Inderdaad, ik hoopte op iets onmogelijks met deze klant. Gaat niet gebeuren.

Jeremine Holt
10 years ago
Reply to  Jeremine Holt

M’n toon was kennelijk duidelijk genoeg. En m’n grenzen voor de verandering hard i.p.v. makkelijk te overschrijden. Want de flopperd is een stopperd geworden. Overigens was de betaling reeds binnen.
Weer energie voor nieuwe dingen. Herzien van business model bijvoorbeeld.

Koen Snoek
7 years ago

Het meeste is al genoemd.
Ik sluit mij er helemaal bij aan om zeker de Business Bootcamp te volgen! It’s mind blowing.

Het integreren van een enquete kan ook erg handig zijn.

Een muzikale groet,
Koen

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Zojuist een gesprekspartner (en ‘oude klant’) gevraagd om mij door te vertellen aan anderen – als ze vond ze daarmee een plezier te doen. Vond ze helemaal goed! Mooi begin, snel verder 😉

Louis Meijer
Louis Meijer
10 years ago

Blijf jezelf en je eventuele personeel motiveren. Zet media innovatief in, blijf face to face contact houden met je klanten (vooral nu). Herzie je doelstellingen en strategie. Blijf ontwikkelen, maar blijf wel op je pad en dwaal niet af..

Mark den Dubbelden
10 years ago

Laat ik nou net vandaag mijn business model onder de loep hebben genomen, stap 1 is klaar 🙂

Mitchel Heitinga
9 years ago

Onderhandelen was nooit mijn beste eigenschap. Nu ik bewust ben dat ik waarde bied is het onderhandelen een leuk spel geworden. Iedereen zoekt de beste deal, toch?

Paul van Aarle
10 years ago

Hoe meer je deelt, hoe meer je krijgt.
Ik denk dat dat de echte grote verandering is in deze tijd van Groter Wordend Bewustzijn.
En daarom geef al bij voorbaat 10% van de opbrengsten van mijn boek Wat Klopt Er Niet? af aan het goede doel: De Plastic Soup Foundation. Deze Stichting zet zich in tegen plastic zwerfafval in de oceaan.

Veel zin in Business Bootcamp komend weekend !!!

Veron Goemans
10 years ago
Reply to  Paul van Aarle

Goed zo Paul! Hoop dat je inmiddels al heel veel boeken verkocht hebt!

Klaartje Loose
10 years ago

Ik werk nu al bijna een jaar alleen nog maar voor TOPklanten; het was wel slikken om de niet werkende relaties er in één klap uit te vegen, maar het bevrijdde me van een enorme energiezuiger :-).

Het was een paar maanden knijpen qua cashflow, nu zit die ook weer in de lift, samen met mijn energieniveau en de voldoening en het enthousiasme dat ik uit mijn werk krijg!

Het kan alleen maar beter worden… Gister nog via een topklant een nieuwe klant gekregen, zomaar in mijn schoot geworpen, wat een cadeau…
(Nou ja, ik heb daarvoor wel overdelivered bij de ‘oude’ klant natuurlijk ;-))

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Klaartje Loose

Hoi Klaartje,

Luistert verder …..

De adviezen komen vroeg genoeg als je eerst luistert idd…
Bovendien weet je pas waar een evt klant pijn voelt NAdat ie jou dat heeft verteld.

Heel herkenbaar. dankje

Willy Triest
8 years ago

Drie punten uit het lijstje ervaar ik als bijzonder belangrijk:

1- volg de consequenties van alle zakelijke acties zeer goed op. Ik heb vaak dingen geprobeerd die niet werken. Nisandeh leerde me dat ik daar geen tijd moet aan verspillen, maar het achterwege laten en iets anders proberen.

Ik merk wel dat sommige acties een hele tijd later en met enkele kleine aanpassingen wèl werken. Alleen, in die tussentijd heb ik heel wat andere dingen geïmplementeerd die al resultaten brengen.

2- ontsla flopklanten … Enkele heel nare ervaringen mee gehad, en toch is het absoluut freaken als je klanten ‘loslaat’. Dit druist even in tegen alle gangbare regels van zaken doen.

En toch, even Breakthrou to Success erbij, de tijd nemen om dit stukje mindset actief te veranderen, en say the word.

Het effe doorheen de zure appel bijten, maar ik kan alleen maar zeggen dat het loslaten van flopklanten enorm bevrijdend werkt. Er komt zo veel tijd, energie, rust … en de business vaart er veel beter bij. Dergelijke klanten berokkenen schade, en hoe sneller die cascade stopt, hoe beter, ook al lijk je op korte termijn financieel verlies te lijden.

3- actief zichtbaar zijn werkt feilloos. Onlangs een week geveld door ziekte, dus minder zichtbaar en ik zag de contacten en de cijfers zo dalen. Van zodra ik opnieuw ‘aanwezig’ was, leken nieuwe klanten vanzelf naar me toe te komen. Best grappig.

Yassir van Unen
7 years ago
Reply to  Willy Triest

Meteen ook wel een eng idee lijkt me dat bij ziekte de inkomsten dalen. Interessant om hier bescherming tegen in te bouwen!

Marjolein Kalter
7 years ago

Beste Yassir,
Misschien dat samenwerken in een Joint Venture wel de krachtigste manier kan zijn om opvang te borgen bij ziekte.
En je hebt er meteen een partner en een netwerk bij.

Grootse groet,
Marjolein Kalter

Mark Jordens
9 years ago

Hoi,

Ik zie dat veel mensen social media als een manier zijn om business te vergroten. Misschien helpt het je nog meer als je ” social” en ” media” loskoppelt.

Dan wordt het:

1) creeer een social community (zeg maar fanclub van je bedrijf)
2) faciliteer met slimme media interactie tussen de leden van de fanclub onderling en met je bedrijf.
Maar dat is dus ook de volgorde!

Daarnaast kun je media natuurlijk inzetten om te proberen die community te creeren. Maar vaak wordt alleen aan dit laatste gerefereerd en in de mindset wordt dit dan ook meteen het enige middel om een community te krijgen als je niet oppast.

Wie heeft hier ervaring mee of ideen over? (Uhm, en welke dan natuurlijk….. 😉 )

Groet Mark

Jacqueline Lammerts
10 years ago

Mooi item Nisandeh!

Persoonlijk ervaar ik dat, naast de al genoemde tips en ideeën, de economie niet alleen verandert, maar dat álles waar geen HART in zit niet meer werkt.
Wat deze sterk veranderende tijd van ons allen vraagt is: participeer door vanuit je hart te leven én te geven.
Daar zit je échte overvloed. En hoe meer je vanuit je hart geeft, des te meer zul je ontvangen.

Dit is nu eenmaal een universele wet. En of je hier nu wel of niet in “gelooft”, dat wil niet zeggen dat het niet zo werkt.
Het oude (egogestuurde drives en tricks and tools) werkt niet meer en wordt niet meer ondersteunt.

Wil je als ondernemer van overleven naar Leven: investeert in jezelf en leef je volledige potentieel.

Geert Wemmenhove
10 years ago

Hoi Jacqueline,

Wat heerlijk om die woorden te horen als een soort hartekreet. Tegelijkertijd realiseer ik mezelf dat mijn pad van groei hierlangs gaat en dat mijn ervaring dat ik iets heel unieks breng wat minder wordt…..

Dus nieuwe media…. Doe ik mee of lig ik eruit?

Het ligt er helemaal aan welk pad ik bewandel.
Nieuwe media zijn een hulpmiddel. Een vervoermiddel om je boodschap in de wereld te zetten.
Maar blijf ik eigen aan mezelf als ik er aan meedoe?
Doe ik mee aan de ratrace?
Of zet ik iets zo unieks neer dat men over mij gaat praten?

Just some thoughts…..

Suzanne Wartenbergh
9 years ago

Mooi gezegd Jacqueline, en ik denk dat je hier helemaal gelijk in hebt. Niets aan toe te voegen 🙂

Ruud Overstegen
10 years ago

Hoi Jacqueline,
Helemaal waar. Maar veel mensen, zeker die ik in mijn trainingen heb, hebben hun eigen potentieel niet meer in beeld. Ze leven het leven wat anderen voor hen bedacht hebben en hebben daar vaak niet eens erg in.

Esther van den Enden
10 years ago

Hoi Jacqueline

HARTgrondig eens met je opmerking over HART. Wat ik daarbij nog wel lastig vind, is dat veel mensen dit wel VOELEN maar het (nog) niet onder woorden brengen. Wanneer ik dat dan wel doe, is het zaak een brug te slaan, anders verlies ik de aansluiting. En de ene keer gaat dat beter, makkelijker dan de andere. Herken je dit? En hoe ga je daar mee om?

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
Cirkel van Vertrouwen

Saskia Steur
10 years ago

Dat heb je mooi verwoord, Jacqueline, en tijdens jouw podiumpresentatie gisteren bij het Business Bootcamp kwam het heel duidelijk bij mij binnen. Je hebt ook helemaal gelijk, denk ik. Wat niet uit het hart komt, raakt het hart van anderen ook niet. You go, girl!

Monica Dans
Monica Dans
10 years ago

Lieve mensen,

Met alle respect voor de goede tips die hier gegeven worden, wil ik toch graag een tegengeluid geven als het gaat om alle berichten over de nieuwe economie. Één van mijn favoriete bedrijven is de Zweedse Handelsbank. In het volgende filmpje kun je zien waarom. Ouderwets zaken doen , waarbij de belangen van de klant voorop staan. En ze zijn ongekend succesvol, ook tijdens de recessie.
Wees goed in wat je doet, zet je klant op de eerste plaats en kies een strategie die bij jou en je bedrijf past. Of dat nu nieuw of oud is; bedrijven zoals de Handelsbank bewijzen dat oud wel degelijk succesvol kan zijn. Dingen zijn m.i. niet zo zwart wit. En angst is nog altijd een hele slechte raadgever.

joop.nl/economie/detail/artikel/zweedse_succesbank_aan_de_top_zonder_machtsgeile_tactieken/

Robbert Bloemendaal
10 years ago
Reply to  Monica Dans

Maar zonder het filmpje op het internet en zonder deze blog zouden wij nooit weten dat ze het zo traditioneel aanpakken… Dus ze buiten hun ouderwetsigheid blijkbaar ‘nieuwe mediaal’ uit! Volgens mij gaat het om moderne techniek en ‘oude waarden’, het één kan tegenwoordig niet meer zonder het ander.

Ruud Overstegen
10 years ago

Voor mij weer een aanleiding om een filmpje te maken. Alleen zie ik mezelf niet graag terug op een film of foto. Wat moet ik daar nu weer mee?

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Gelukkig ben jij nou net de enige mens op aarde die NIET je doelgroep is…
Dus hoe denk jij dat je gezien wordt door je doelgroep en hoe erg is jouw kop voor die mensen? Ik denk dat er dan geen probleem meer is, want jouw kop lijkt mij heel gewoon hoor 😉

Geert Wemmenhove
10 years ago

Hoi Robbert,

Filmpje op internet + oude waarden……

Mooi gevonden.

MOETEN ze er aan meedoen?

Ik weet ‘t niet. Om effect te sorteren moet je uit je comfortzone stappen….

Maar is al die nieuwe media voor velen onder ons niet juiste DE comfortzone????

Moeten we niet juist domweg op de ouderwetese manier een nieuwe manier van zakendoen gaan leveren?

Vragen die we ons dan moeten stellen zijn:

1. Voor wie is wat ik nu te bieden hb zoveel ward dat ik er aan kan verdienen?
2. Hoe en waar geef ik aan welke oplossingen ik heb voor de problemen uit mijn doelgroep?
3. Welke (nieuwe) media gebruikt mijn doelgroep?
4. Hoe kan ik mijn doelgroep zo snel mogelijk bereiken en tegelijkertijd zo min mogelijk impact hebben op de bedrijfsvoering in mijn vooronderzoek?
Gebruik ik dan een filmpje?
It all comes down to my target audience…..

Jeremine Holt
10 years ago

Geert, met interesse heb ik jouw posts gelezen. Je zegt veel goede dingen. Met name het punt dat je niet mee moet gaan lopen met de meute omdat iedereen het doet, maar dat je echt in de wereld van je doelgroep moet duiken om te zien hoe je ze kunt bereiken en raken.

Toch een kanttekening: niet alles kun je vantevoren bedenken. De doeners hebben als ondernemers een voorsprong op de denkers. Spring erin en kijk waar het je brengt. Probeer van alles uit, misschien ontstaan er zo hele andere diensten of manieren om je doelgroep te bereiken. Die doelgroep verandert ook, beweegt ook mee met de tijd en de mogelijkheden en dat gaat snel. Als je mee beweegt, heb je de grootste kans om dat contact tot stand te brengen.

Dan maar filmpjes en twitters. De CEO’s van gisteren vonden dat misschien niks, maar die van morgen hebben het ineens te pakken.

En ook in filmpjes en social media kun je authentiek zijn. Juist.

Jeremine Holt
10 years ago
Reply to  Jeremine Holt

Hoi Geert,
Het genoegen is wederzijds. Ik heb ook liever kritische denkers dan meelopers. En ook ik heb me in het verleden door al dat gedenk, geanalyseer, en geperfectioneer vaak lam laten leggen.

Nu doe ik het anders. En neem de reacties van de critici op de koop toe. Inclusief m’n eigen inwendige criticus. En dat is de ergste van allemaal. Die kan ik het zwijgen nog niet opgelegd krijgen. Dat komt nog wel, want de resultaten van m’n andere aanpak leveren zoveel meer op en geven me zoveel meer energie, inspiratie en enthousiasme.

Go for it. Gewoon doen en zie maar wat eruit komt.
Jeremine

Geert Wemmenhove
10 years ago
Reply to  Jeremine Holt

Hoi Jeremine,

Leuk dat er een gesprek op gang komt. Ik vind het leuk om kritisch te kijken naar wat ons wordt voorgehouden. Als iemand mijn blik dan een ander perspectief biedt ben ik daar heel blij mee.

Ik heb best veel nieuwsbrieven die ik dagelijks in mijn email binnenkrijg.
Ook van mensen die voldoen aan ETR… Earn the right….
Ze geven veel adviezen en hebben allemaal hun eigen waarde.

Ik voor mezelf scan veel van die nieuwsbrieven en bedenk dan altijd bij mezelf..
“Werkt dit voor mij en hoe pas ik het dan toe?”

Dat de doeners een voorsprong hebben ben ik met je eens. De dingen laten ontstaan en dan opeens iets doen wat volledig uniek is. Ik onderschrijf dat.

hmmm….. Ik zit mijn eigen woorden even terug te lezen…..

De verleiding om ze weg te halen en opnieuw te beginnen is groot.
Ik herken opeens een patroon bij mezelf.

Dit is voor mij zelf een leermoment, want opeens zie ik dat ik in de val van het denken trap en de actie vervolgens niet onderneem……

Hmmmm….

OK.. Neemt niet weg dat de woorden voor wat betreft in je doelgroep duiken overeind blijven wat mij betreft. De telefoon vindt ik nog altijd de beste manier om direct contact te maken en een afspraak voor een kop koffie te regelen. Natuurlijk zijn nieuwe media niet weg te denken in de mogelijkheden van marketing, maar let op…. Het persoonlijk kontakt is en blijft het allersterkste medium…..

NB: Ik ga de nieuwsbrieven die ik allemaal ontvang kritisch bekijken en me er van uitschrijven waar ik toch niks mee doe.

Van de dingen die me wel aanspreken maak ik een actielijst en vraag er hulp voor om dat voor elkaar te krijgen.

Wereld… Here I come!!!

Dankjewel Jeremine

BHG 🙂

Monica Dans
Monica Dans
10 years ago

Hai Robbert. Het filmpje was een nieuwsuitzending op televisie.
Ouderwetse media dus. Ik heb hen nog geen nieuwe media zien gebruiken.
Maar ik geef je groot gelijk wat betreft de nieuwe media en het onder de aandacht brengen van zaken. Meerdere mensen hebben deze uitzending vermeld op hun blog. Waardoor het bij veel meer mensen onder de aandacht is gekomen.

Robbert Bloemendaal
10 years ago
Reply to  Monica Dans

Ja, hihi. Zo zie je maar, de nieuwe media zijn een feit. En ze kunnen voor je werken, maar je ook slopen. Of ze kunnen niets voor je doen, waarna je merkt dat je er uit ligt… of juist niet. En binnen al die mogelijkheden moeten we steeds weer onze keuzes maken. En ook dat is al zo oud als de mensheid.

reisgeleider.nl

Mariken de Kok
10 years ago

Dit zijn hele goede tips over het vergroten van je omzet (in crisistijd). Maar hoe kan ik er voor zorgen dat mijn debiteuren sneller betalen?

De crisis raakt ook mijn klanten, waardoor ze de betalingstermijn zolang mogelijk willen rekken.

Heeft iemand hier een handige oplossing voor gevonden?

Wout-Jan Slob
8 years ago
Reply to  Mariken de Kok

Dat was bij mij ook een veel voorkomende issue.
Tevens last minute afmeldingen en of ziekmeldingen van altijd de zelfde leerlingen.

Nu heb ik een systeem wat prima werkt. Mijn klanten kunnen nu alleen nog maar Prepaid betalen. Daarna krijgen ze pas toegang tot de agenda’s en of diensten/producten.

Volledig geautomatiseerd.
Daarmee sluit ik wellicht een groep uit. Maar die behoort niet tot mijn doelgroep. Het scheelt enorm veel negatieve energie.

En heb ik tijd over om te besteden aan de dingen die ik wil.

Ans Peters
Ans Peters
7 years ago
Reply to  Wout-Jan Slob

Wat een briljant idee, Wout-Jan, hiermee heb je meteen de angel weggehaald. Complimenten, je stoot niemand tegen het hoofd en krijgt waar je recht op hebt: een eerlijke beloning voor je werk en inzet.

Coen Tuerlings
7 years ago
Reply to  Wout-Jan Slob

Prima idee Wout-Jan,

Ik gebruik deze strategie ook bij de filtering voor mijn klanten. Pas als ze de vragenlijst volledig hebben ingevuld kunnen ze door naar de volgende ronde. Wie niet gemotiveerd is, komt ook niet aan de beurt.

Scheelt me enorm veel in tijd en diegene die door gaan hebben commitment. Dat werkt inspirerend voor beide kanten… een win win situatie dus.

Marloes van der Kamp
9 years ago
Reply to  Mariken de Kok

Hai Mariken,

Wellicht is het mogelijk is om ze van tevoren te laten betalen, of contant bij afname van de dienst?

Als je ze van tevoren kan laten betalen: Het kan handig zijn om een ideal mogelijkheid te bieden op je site (ga ik komende maand eens achteraan), want ik krijg mailtjes van mensen met de vraag of hun betaling wel is binnengekomen, en zo kunnen ideal-betalingen tijdbesparend werken.

Als je ze zelf de factuur geeft, kun je ze ook vragen gelijk te betalen, of als je e-mailt, in je e-mail erbij zetten dat het fijn zou zijn als er snel betaald kan worden.
Zet je betalingstermijn op 8 of 14 dagen, en daarna gelijk een herinnering sturen, of neem een 2% krediet-toeslag op in je factuur, voor wanneer er na 14 dagen betaald wordt (of maak je product 2% duurder, en geef korting wanneer er binnen 14 dagen betaald wordt).

Hopelijk heb je hier wat aan,

Groeten, Marloes

Jeremine Holt
10 years ago
Reply to  Mariken de Kok

Geen tips, wel dezelfde ervaring.
Ik moet mezelf ertoe zetten om er meer achteraan te zitten. Gaat niet samen met mijn neiging om aardig gevonden te willen worden.

Ook merk ik dat het juist de mensen zijn die al voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten, dat die het langst wachten met betalen.

Marjolein Kalter
7 years ago
Reply to  Mariken de Kok

Hoi Mariken,

Een lagere prijs bij vooraf betalen.

Sowieso geeft vooraf betalen mij alle vrijheid om te blijven over-deliveren.
In de overdelivery doe ik dan ook aanbiedingen als extra van producten of diensten die ik nog aan het ontwikkelen ben. Daar vraag ik dan weer feedback op van mijn klanten.

Grootse groet, Marjolein

Alida Postema-Buis
10 years ago

Ik lig er straks uit? Waaruit? I’m always in! En laat me niet leid(ij)en door angst.
Nice and easy.
Succes, Alida P.B. van Wezenlijk Contact, praktijk voor Communicatie en Healing te Sauwerd

Jeremine Holt
10 years ago

De schok van een moment van angst kan enorm motiveren. Zolang je het maar meteen weer loslaat en jezelf aanzet tot positieve actie.

Tuurlijk ben je altijd ‘In’ en nooit ‘out’. Je bent een mens, je leeft, je hebt er alle recht op om ‘in’ te zijn, zelfs als je even ‘out’ bent.

Tamara Willems
10 years ago

Goede tips! Heel concreet allemaal.

Nog een aanvulling: pak je (heel) oude (ex-)klanten lijst er weer eens bij. Bel hen op. Vraag hoe het met ze gaat. Ga er desnoods weer eens langs voor een kopje koffie. En bekijk zo of je nog iets voor hun (of hun netwerk) kunt betekenen.