12 dingen waarvan ik wou dat ik ze op school had geleerd

11417 views | 185 reacties |
shares


Ik ben 43 jaar en ik heb flink wat fouten gemaakt in mijn leven.

Ik geloof niet in spijt… en ik heb enorm veel geleerd van elke gemaakte fout.

En ik ben erg blij met mijn leven.

Maar soms wou ik wel eens dat ik de dingen die ik in de afgelopen 25 jaar heb geleerd, wat eerder had geweten.

Dus, hieronder 12 dingen waarvan ik wou dat ik ze op school had geleerd:

  1. De 80/20 regel
    80 procent van je resultaten komen van 20 procent van je activiteiten.
    Kies wijs, dus.
  2. Geef eerst
    Hoe meer je geeft, hoe meer je krijgt.
    Oftewel, als je de waarde van wat je ontvangt wilt verhogen (geld, liefde, vertrouwen, kansen etc.), dan moet je de waarde van wat je geeft eerst verhogen.
  3. Wees pro-actief
    De meeste mensen wachten en hopen – het grootste deel van hun leven.
    Om succesvol te zijn hoef je alleen maar degene te zijn die de eerste praktische stap zet, waardoor de bal gaat rollen.
  4. Fouten en mislukkingen zijn goed
    Als je niet keer op keer was gevallen, dan had je nu niet kunnen fietsen.
    Als Edison niet 1.000 keer mislukt was in het maken van electrisch licht, dan gebruikten we nog steeds kaarslicht.
  5. Geef jezelf niet op je kop
    Dat is een waardeloze gewoonte.
    STOP ermee!
  6. Om je werkelijkheid te veranderen, verander je gedachten
    Wanneer je je gedachten verandert, verander je je focus.
    En waar je op focust, groeit.
  7. Dankbaarheid is de snelste weg naar geluk
    Je focust je op de goeie dingen in het leven.
    En waar je op focust, groeit (zei ik dat al ergens?)
  8. Vergelijk jezelf niet met anderen
    Er is maar één jij in dit hele universum.
    Jezelf vergelijken met anderen is als sinaasappels vergelijken met zwanen.
  9. Je zorgen maken is tijdverspilling
    Dus, stop ermee!
    Herinner jezelf eraan dat 90% van je zorgen nooit werkelijkheid zijn geworden.
  10. Neem jezelf niet te serieus
    De wereld gaat ook door zonder jou.
    Wees niet bang om te dansen in de regen, te zingen onder de douche of touwtje te springen met je kinderen.
  11. Omring je met mensen die je uitdagen
    Als je je op je gemak voelt waar je bent, dan geef je jezelf waarschijnlijk niet genoeg uitdaging.
    Praat met anderen die meer ervaring hebben, brainstorm, vind een mentor…
  12. Doe de dingen waar je gepassioneerd over bent
    Droom groot. Werk hard. Speel om te winnen.
    Het leven is te kort voor compromissen.

Wat zou jij willen dat iemand je had geleerd op school of dat je gewoon eerder had geleerd in het leven?

Plaats jouw comment in het commentaarveld hieronder.
En deel dit blogartikel met je netwerken, met al je

  • - Facebook-vrienden
  • - Twitter-volgers
  • - LinkedIn connecties
  • en bloglezers...

Op jouw succes, Nisandeh Neta

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
185 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Leo van Veenendaal
10 years ago

Wat zou ik eerder geleerd willen hebben op school?

Ik had veel eerder een coach/mentor willen hebben die mijn rode draad door het leven eerder snapte dan ik zelf en mijn ouders. Deze mentor ziet je talenten eerder en kan er voor zorgen voor heel veel “onzin” te behoeden.

Op school heb ik veel geleerd maar veel van de stof heb ik nog nooit in mijn leven gebruikt.

Kreeg altijd het vage excuus dat ik in ieder geval mijn hersenen zijn getraind. Getraind met wat??? Veel geleerd, maar ook heel lang vanuit mijn hoofd geleefd. Ik had veel meer les willen hebben in: beweging, voeding, doelen stellen, en doen wat je echt leuk vind. Gelukkig doe ik dat allemaal nu. Dit jaar ook een goede mentor gevonden, overigens!

Renée Daniëls
10 years ago

Mmmm, ik gebruik heel veel van wat ik op school heb geleerd nog (bijna) elke dag.

Lagere school: die stomme tafels – maken het rekenen in de dagelijkse praktijk (in m’n werk, in winkels) een stuk makkelijker!

Middelbare school: het overgrote deel van mijn geschiedenislessen – hoe je zeker weet dat je je informatie NIET overgebracht krijgt. 😉 Gelukkig had ik de laatste 2 jaar een leraar die het wél snapte.

Vervolgopleiding: pedagogiek/sociologie/psychologie – uitermate nuttig in alle aspecten van het leven. Iedereen is eigenlijk een kind, alleen weten de meeste volwassenen dat (meestal) goed te verbergen. 😉

En zo kan ik nog vééél meer voorbeelden opnoemen.

Alles wat ik op school heb geleerd is nuttig gebleken, alleen niet altijd op de manier die de lera(a)r(en) op dat moment voor ogen had(den). 😉

Ceesjan Huiden
Ceesjan Huiden
10 years ago

Ik zou willen dat iemand mij op school had geleerd.

dat je nooit moet leven in angst,

maar durven dromen doen.

Margreet de Graaf
10 years ago

Ik had graag meer speels willen leren.
Het was vaak zoo saaaaaai..!
Misschien al een beetje cliche op deze site, maar ook het beheren & investeren van inkomsten en uitgaven had ik eerder willen leren.

Pim de Rooij
10 years ago

Saaaaaai inderdaad!

Waarom is leren op reguliere scholen in Nederland niet FUN?

Freek Monsuur
Freek Monsuur
7 years ago

* Life starts at the end of you comfort zone
* Let the other one do a great deal of the talking (stel vragen in plaats zelf teveel aan het woord te zijn)
* Focus: wat je aandacht geeft groeit, dus maak duidelijke keuzes waar je aandacht aan heeft (taken, vrienden, etc) Less is more!
* Begin with the end in mind (Covey)
* First things first (Covey), werk naar duidelijke doelen.
* Geef lange termijn doelen voorrang en meer tijd en aandacht.
* Master your thoughts. Je gedachten bepalen je gevoelens en je gevoelens bepalen je geluk.
* Wees positief en optimistisch. Ben je down? Kijk omhoog in plaats van omlaag. Stop met negatieve gedachten.
* Ergens niet blij mee? Actie of accepteren!
* Het verlangen naar meer kent geen genoeg. Leer tevreden te zijn met wat je hebt andere zul je nooit tevreden zijn.
* Hou het simpel
* Zakendoen: lever iets waar de klant blij van wordt, dan komen omzet en winst vanzelf

Marco C. de Bruin
10 years ago

Als ze mij op het conservatorium hadden geleerd dat je met samenwerken veel meer bereikt dan alleen, dan had ik een stuk verder kunnen zijn.
En ik had ook heel graag de mindset voor business willen leren. Gelukkig ben ik nog lang niet uitgeleerd.

Marco

Robert Rosier
10 years ago

Ooit bracht ik een bezoek aan een school die alles boodt wat een mens nodig heeft. Alle leeftijden vanaf ongeveer 6 jaar tot en met ongeveer 18 jaar door elkaar in één klas. Wie verder was hielp de anderen. Leren van een bepaald onderwerp deden kinderen daar pas als ze er aan toe waren. De één begon daardoor eerder met leren lezen of schrijven dan de ander. Of rekenen. Spelenderwijs, met computerspelletjes bijvoorbeeld, leerden de kinderen met groot gemak andere talen erbij. Ze leerden slimme leertechnieken en slimme rekentechnieken. Elke ochtend werd er een stuk tekst gelezen uit een religieus boek; de bijbel, de koran, de soetra’s, de tora of talmoed, noem het maar op. En de kinderen mochten zichzelf een oordeel vormen, ieder naar eigen leeftijd en ontwikkeling van dat moment. Ze kregen muziekles en tekenles, jongleerles, acrobatiek, gym en nog veel meer. Het waren hele blije kinderen die graag leerden, allemaal op hun eigen niveau en in hun eigen tempo en op hun eigen tijd. Een enkeling leerde daardoor bijvoorbeeld pas schrijven na het twaalfde jaar. Nou en? Op allerlei andere punten liep dat kind al weer ver voor. En de garantie die de school gaf? Rond het zestiende jaar kan elke leerling minstens HAVO Staatsexamen doen en slaagt daar dan met gemak voor. Die school was de Daniël Jordan school, “School for Whole Brain Learning” en was gevestigd in Hilversum. Ik geloof niet dat die school nog bestaat. Waarom zou je dit soort onderwijs stimuleren als je mensen ook kunt drillen tot maximale middelmatigheid?

Heleen Klop
10 years ago

Ik had het geweldig gevonden en was beter tot mijn recht gekomen als er meer aan creativiteit was gedaan op school. Meer cultuur, meer muziek, theater, allerlei vormen van expressie, ook tijdens de “gewone” lessen. Graag had ik willen leren door zelf te onderzoeken, uit te vogelen ipv leren uit boekjes.

Ingrid Verbeek
Ingrid Verbeek
10 years ago
Reply to  Heleen Klop

Ja, creativiteit wordt op school niet altijd gewaardeerd en gestimuleerd. Jammer, zeker een gemiste kans.

Jacqueline Lammerts
10 years ago
Reply to  Heleen Klop

Hai Heleen,

Gelukkig dat er in de loop der jaren onderwijsvormen zijn gekomen, én bewust-Zijn van mensen, die inzien dat leren zoveel makkelijker gaat door zélf te ervaren i.p.v. alles in “hapklare brokken naar binnen geschoven” te krijgen.

En dat leren via beelden, daar weet jij weer alles van 😉 zoveel dieper binnenkomt. En ook nog zoveel leuker is.

Nicole van Dijk
10 years ago
Reply to  Heleen Klop

Heleen, helemaal mee eens! Meer stimulans van de rechter hersenhelft (inspiratie, creatie, intuïtie, verbeeldingskracht) ipv vooral de focus op het denken (linker hersenhelft = oordelen, analyseren, logica, regels,etc.)

Ik had graag al vroeg geleerd hoe je meer kunt ervaren en van piekeren/tobben/twijfels verlost kunt raken (teveel denken). Hoe ik meer in verbinding met mezelf had kunnen komen en van daaruit met anderen. Dan had onze maatschappij er vast een stuk minder individualistisch uitgezien. En was er minder eigen belang (en geen crisis..;-), meer liefde en minder angst.

Jeremine Holt
10 years ago

De activiteit van de (minder rechtlijnige, gevoeliger) rechterhersenhelft is pas dan merkbaar als de linkerhersenhelft met die rationele gedachtenstorm tot rust komt.
Het zijn andere frequenties waarbij de frequentie van de linkerhersenhelft per definitie overheerst.
Dat heeft zo z’n functie.

Maar pas als beide hersenhelften afwisselend en in samenwerking actief zijn, is groei en ontwikkeling mogelijk.
Ook de ontwikkeling van de linkerhersenhelft wordt aanzienlijk beter en effectiever als de rechterhersenhelft met regelmaat voor nieuwe (!) informatie zorgt.

Dat laatste wordt in het onderwijs vaak over het hoofd gezien. Creativiteit is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen en volwassenen. Het is geen bijprodukt voor hobbyisten.

Ik erger me eraan dat mijn dochter, notabene op een kunstzinnige basisschool, in groep 3 ineens met kleurplaten thuiskomt. De meeste niet eens ingekleurd. Alsof je vanaf groep 3 niet meer creatief hoeft te zijn. En zo ontstaat het beeld dat creativiteit letterlijk voor kleuters is.

Astrid van den Broek
10 years ago

Naast m’n facebook reactie bovenaan schiet me nog een belangrijke te binnen:

Ik had graag leren vertrouwen en handelen op basis van
OVERVLOED ipv SCHAARSTE.

ofwel op basis van VERTROUWEN dat er genoeg is voor iedereen, dat iedereen zijn/haar eigen DROOM, WERK, STUDIE, stuk taart 🙂 kan hebben. zonder dat je daar een ander tekort mee doet, of zonder dat daar een tekort van is…

Dat vind ik nog steeds wel een uitdaging. Om die mindset te hebben. Al ervaar ik steeds meer dat het zo is, er is overvloed, als je je voor open stelt. En dan lijkt het wel een wonder, wat er allemaal gebeurd. ‘zomaar’ .

Francis Gastmans
10 years ago

Ja een wijs lijstje.
Wat ik inmiddels ook geleerd heb en dat ik aan mijn kinderen doorgeef: wil je effectiever leren verander regelmatig van context, pas de zaken die je kent toe in verschillende omgevingen, zoek uitdagende omgevingen op.

Jeremine Holt
10 years ago

Ik leerde vroeger op school vooral hoe belangrijk het is om intellectueel te presteren en dat via toetsresultaten neer te zetten. Deed ik dus braaf. En later wat minder braaf, maar toch.

Gelukkig heb ik op de universiteit van het leven geleerd dat hele andere dingen veel belangrijker zijn. Sociaal, emotioneel, praktisch, kennis, intuïtie, instelling. En ik leer elke dag weer bij. De leercurve gaat steeds strakker omhoog.

Mariken de Kok
10 years ago

Ik zou willen dat iemand mij op school had geleerd:

Dat niets onmogelijk is; Gewoon doorgaan met oplossingen bedenken tot je bij je doel bent!

Justin Junier
10 years ago

Zo zonde van het huidige onderwijs systeem dat we allemaal een keurslijf krijgen aangemeten. Dat scherp en anders denken wel zogenaamd wordt onderwezen maar tegelijkertijd wordt elke afwijking van het pad direct bestraft. Een jaar geleden had ik een discussie met de opleidingsdirecteur van mijn oude universitaire opleiding. Diegene is o.a. verantwoordelijk voor opleiden van jonge geesten tot scherp, kritisch en wetenschappelijk denken. Maar wilde zelf onder geen beding what so ever afwijken van zijn overtuiging en mijn stelling ook maar enigzins overdenken. Gelukkig snapte die andere 19 mensen in de ruimte mij wel.

Jos Reulen
Jos Reulen
8 years ago

dit zijn de dingen die ik had willen leren op school:

– dat er een leerrecht moet zijn ipv een leerplicht
– dat de docenten mij lieten leren ipv zij doceren

Koen Snoek
7 years ago
Reply to  Jos Reulen

Hoi Jos,

Het woord “leerrecht” vind ik een mooie!
Dit voelt direct anders aan.
Natuurlijk moet elk kind leren, maar deze kleine nuance maakt het in mijn ogen een stuk aantrekkelijker!

Hoe zie jij een leerrecht voor je?
Een muzikale groet,
Koen

Mariska de Wild-Scholten

Ik had willen leren hoe samen iets te realiseren i.p.v. leren wat anderen hebben gerealiseerd.

Ik had de samenhang der dingen willen leren i.p.v. losse feiten.

Ik had willen leren mijn gezond verstand beter te gebruiken.

Elise van Hijfte
Elise van Hijfte
10 years ago

Ik zou graag op school hebben geleerd, dat dagdromen en je gedachten je leven bepalen. Dat je ten alle tijden de creator van je eigen werkelijkheid bent. Dat je eeuwig, oneindig en onsterfelijk bent. Niet via een boek, maar via ademhalingen die ik eerst veel later heb geleerd.

Anna Sofia van Hooijdonk

Ik had graag geleerd hoe leuk het kan zijn om met overvloed te leven, ik had graag geleerd dat er geen fouten en falen is, dat er alleen maar lessen zijn en dat al deze lessen kansen zijn tot succes en daarom altijd met goed beoordeeld worden.
Ik had graag gezien dat het eigen innerlijk leersysteem gestimuleerd werd en gewaardeerd werd.
Ik had graag geleerd dat fantaseren en dromen werkelijk leiden tot ontwikkeling en uitdagen tot nog meer creativiteit.
Wat zou het fijn zijn geweest als er echte aandacht aan zelfvertrouwen en eigenwaarde was gegeven en dat mijn inspiratie er toe doet.
Wat zou het fijn zijn als “leerplicht” verandert in het recht om op eigenwijze te leren, want dan ontplooit zich iets briljantst!
Wat ben ik blij dat het leven zelf (mijn wezenlijke leerschool) mij gerijpt heeft tot wie ik nu ben!

Anouk Plantinga
10 years ago

Nog even een toevoeging…
Ik had graag gezien dat er op school minder geleerd werd over theorie en meer over de praktijk. Hoe is het om mens te zijn, om kinderen te krijgen, om je passie te gebruiken voor je werk, dat soort dingen. Dat heb ik erg gemist op school.

Ik ben ontzettend blij dat ik Open Circles heb ontdekt. Daar voel ik me bij de hand genomen bij dingen waarin ik me onthand voel(de). Het is nu zaak dat ik alles wat ik heb gekregen in mijn leven weef, maar de informatie heb ik! Daar ben ik ontzettend blij mee.

Esther Molenaar
Esther Molenaar
10 years ago

Hoi Anouk,

Hier kan ik mij helemaal bij aansluiten.

Tijdens mijn stages kwam ik er al achter dat de theorie die ik op school leerde niet aansloot bij de praktijk. Juist de praktische tips en trucs moest ik zelf achterhalen en door schade en schande leren. Op school kreeg ik geen respons op mijn vraag om meer praktische kennis. Wat we leerden stond nu eenmaal in het lesprogramma en was verplicht vanuit het ministerie. Hoezo bureaucratie?

Het onderwijs moet daarin, mijns inziens, een systeem zijn van vraag een aanbod. Niet een systeem dat iedere regeringsperiode op de schop gaat, omdat de nieuwe minister het beter denkt te weten.

Anouk Plantinga
10 years ago

Juist, Esther, je slaat de spijker op zijn kop!

Een vriend van mij ging in de jaren 50 naar school en in de eerste rekenles tekende de juf kersen op het bord: 1 kers+1 kers=2 kersen.
´Ja´, dacht hij, ´dat snap ik ook wel, maar waar komt die eerste kers vandaan?´
Need I say more?

Esther Molenaar
Esther Molenaar
10 years ago

Ook voor mij geldt dat Open Circles mij de ogen heeft geopend en met praktische stappen heeft geholpen te komen waar ik nu ben.

Saskia Steur
10 years ago

Anouk, net als jij ben ik ook heel dankbaar dat ik in aanraking ben gekomen met Open Circles. Ik laat me dagelijks door hen inspireren, aanmoedigen en ontwikkelen. Veel van de processen die Open Circles ons laat ervaren zijn ook in aangepaste vorm toe te passen op het onderwijs. Daar zouden leerlingen denk ik veel blijer van worden en veel meer van leren! Ik ben al 49 en ik leer nog steeds en blijf dat ook nog heel lang doen! School heeft me veel gekost en veel gebracht, maar er is nog zoveel meer om te leren!

Robbert Bloemendaal
10 years ago
Reply to  Saskia Steur

Kan ik hieruit concluderen dat jullie al langer bij Open Circles zijn? Jullie enthousiasme is aanstekelijk, het lijkt of jullie hier voor het eerst ronddartelen! Mooi.

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Helemaal mee eens, tenminste ik vind dat hier al zoveel mooie commentaren staan dat ik een heel goed gevoel heb bij de ‘mensen er achter’. Ik ben benieuwd!

Henk van der Wijk
Henk van der Wijk
8 years ago

Het aantal bijdragen hier is inmiddels goed genoeg om voor representatieve steekproef door te gaan waar het gaat om de mening over het onderwijssysteem van bovengemiddeld opgeleid, zelfbewust en ambitieus Nederland.
Mijn voorstel aan de directie van Open Circles Academy: dit waardevolle document aanbieden aan de minister van onderwijs, de eerst verantwoordelijke voor al het geklungel.

Gerald de Woot
8 years ago

Scholen zou leren dat creativity belangkrijker is dan mooie reusltaten halen.

Vandaag ben ik getuig in scholen voor kinderen in hun laatste humaniora leerjaar (voor Universiteit) en ik vertel hen dat om successvol te worden in hun beroepsleven zij hebben drie troeven nodig:
– persoonlijkheid – dwz goed in hun leven staan
– talen kennissen
– creativiteit – think out of the box mindset

Uitteraard een diploma in handen hebben is ook een grote plus punt.

Leon Romeyn
Leon Romeyn
9 years ago

Ik had als kind op de lagere school graag geleerd hoe ik mijzelf had kunnen en mogen ontplooien. Maar nee, in plaats daarvan moest ik leren hoe ik moest passen in het rigide schoolsysteem van die tijd.
Gelukkig heb ik in de jaren daarna volop de gelegenheid gekregen en genomen om hier alsnog mee aan de gang te gaan. Soms leek dat op een rit in een botsautootje, maar uiteindelijk kwam ik terecht op een mooie grote vrije vijfbaanssnelweg. Je bent gelukkig nooit te oud om het (alsnog) te leren, je hoeft het alleen maar te doen.

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Een heel belangrijk lijstje. Wel op het niveau waar het hoort, namelijk van het succesvolle IK. Succesvol ZIJN betekent vooral bewustzijn (van het feit dat je er bent) en dankbaarheid (het is nogal wat, als je ziet wie er allemaal niet (meer) zijn in het universum). De vraag ‘mag ik er zijn’ is een heel diepe voor veel mensen. Het feit dát je er bent, maakt in feite die vraag overbodig. De reden dat het toch zo’n topic is voor velen, komt voort uit een verwonding. Die aanpakken geeft meer ruimte voor het ‘doen op basis van het zijn’ en dan zijn we weer bij de lijst van Nisandeh terug.

REISGELEIDER.nl

Nathalie Koster
10 years ago

Naast dat ik me volledig aan bij de bovengenoemde twaalf punten, wil ik het volgende met je delen.

School is nooit een prettige tijd voor mij geweest. Ik werd op school bestempeld als “dom”. Ik kon niet goed meekomen met lezen, schrijven en rekenen. Achteraf gezien bleek ik dus dyslectisch te zijn en heb dyscalculie . Ik ben altijd achteraan in de klas gezet. Er zijn leraren geweest die mij letterlijk vertelde dat ik dom was omdat ik niet goed kan (hoofd)rekenen. Met name mijn wiskunde lerares had daar een houtje van.
Dit heeft mijn zelfvertrouwen echt geen goed gedaan. En daardoor ben ik perfectionistisch gedrag gaan ontwikkelen. Alles wat ik wel kon doen op school moest perfect. Het was voor mij een drama als dat niet zo was.

Als er toen iemand was geweest die mij had geleerd dat ik kon vertrouwen op mezelf. Dat leraren ook niet alle wijsheid in pacht hebben. Dat ik niet dom was maar gewoon anders leerde en dat het goed is om fouten te maken. Dat het oké om jezelf te laten zien, ook al ben je anders dan de andere kinderen in je klas. En dat ik trouw mag zijn aan wie ik ben. Dat ik niet alleen aan andermans verwachtingen hoef te voldoen.
Dan was mijn schooltijd een stuk plezieriger geweest. Uiteindelijk is het met mij helemaal goed gekomen. En heb ik een groot deel van mij creativiteit aan deze periode te danken. Maar de weg ernaar toe had een stuk minder pijnlijk gemogen.

Daarnaast had ik graag geleed dat er zoiets is als een werk inkomen en een passief inkomen. En had ik ook graag mindset lessen gehad waarin ik had kunnen leren hoe je je eigen wereld kunt scheppen. Dat je zelf de verantwoording voor je leven draagt. En ik had graag geleerd hoe ik kan loslaten zodat ik s’nachts beter kan slapen en niet door mijn gedachtes en zorgen wordt wakker gehouden.

Saskia Steur
10 years ago

Er zijn veel dingen die ik had willen leren op school.

De belangrijkste daarvan zijn:
– hoe slim om te gaan met geld (de goede manier)
– dat succes buiten mijn “comfort zone” ligt
– dat ik kan vertrouwen op mezelf
– dat het oké is om anders te zijn: we zijn immers allemaal uniek
– dat ik veel fouten mag maken: hier leer ik veel van!

Overigens kan ik me ook helemaal vinden in Nisandeh’s lijstje.

En vast en zeker worden er hier na mij nog heel veel belangrijke dingen genoemd die ik ook had willen leren op school!

Ik wens iedereen een betekenisvolle dag toe!
Groeten,
Saskia

Esther Molenaar
Esther Molenaar
10 years ago
Reply to  Saskia Steur

Hoi Saskia,

Mooi dat je dingen opschrijft die je juist de afgelopen tijd hebt geleerd.

Het zijn juist die dingen die ik de afgelopen twee jaar heb geleerd, die ik graag vroeger op school had geleerd. Echt een gemis in het huidige onderwijs systeem. Zeker het geld aspect. Wij leven in een maatschappij waar geld nodig is om te wonen, te eten, om te leven. Maar o wee als je wensen hebt die met geld en rijkdom te maken hebben, want dan ben je niet dankbaar genoeg.
Dat is volgens mij ook een les die iedereen wel mag leren: geld is niet vies, geld maakt niet gelukkig, maar wat je er mee kunt doen wel (anderen helpen) en dankbaar zijn voor wat je hebt, zodat geld geen issue meer is….

Anna Sofia van Hooijdonk
Reply to  Saskia Steur

Ja, geld en rijkdom zou een eigen vakgebied mogen zijn die al op de peuterschool begint, naast de lessen voor succes en geluk.
Ik heb dit alles nu ondergebracht in mijn workshop G.E.L.D. Gezond Energie Leren Delen, Wordt iedere maand georganiseerd en …. is gratis!

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Zo, dat is intrigerend Anna Sofia, die workshop G.E.L.D.!
Wat is het energetische verdienmodel als ik vragen mag, dus wat krijg jij terug voor het gratis geven (en ontwikkelen) van deze workshop dat het voor jou méér dan de moeite waard maakt om het te geven?

Marianne van Lierop
Marianne van Lierop
8 years ago

@Anna, Robbert haalt de woorden uit mijn mond. Wat intigrerend. En waar ik ook nieuwsgierig naar ben trouwens … waar geef je 1 keer per maand die gratis cursussen? 🙂

Ingrid Verbeek
Ingrid Verbeek
10 years ago

Ik had graag gehad dat ze me op school hadden bijgebracht meer risico te nemen en het onbekende op te zoeken. De lol van het ondernemen dus . En dat ze me bewust hadden gemaakt dat succes buiten je comfortzone ligt. Dat je door veel fouten te maken juist groeit. Dat dit dus goed is en het niet als persoonlijk falen te beschouwen, maar als leer moment.
Daarnaast zou ik graag willen dat ze je op school meer stimuleren om je passie/droom na te jagen. Dus zijn wie je bent en uitgaan van je eigen kracht.
Graag had ik, tot slot, graag anders naar geld leren kijken.
Nisandeh, bedankt dat jij dit wel hebt gedaan!

Leo van Veenendaal
10 years ago
Reply to  Ingrid Verbeek

Hoi Ingrid,

IK had net mijn comment geplaatst en zag gelijk daarna jouw verhaal. Lijkt wel op de mijne, dus wou je alleen maar zeggen, wat herkenbaar toch!
Hoe kijk je nu naar geld? Ik heb zelf veel gehad aan het boek: “geld is mijn vriend”. Weet zo gauw niet de schrijver, maar ja….bol.com, en je weet het.
Succes verder.

Ingrid Verbeek
Ingrid Verbeek
10 years ago

Hallo Leo,
Bedankt voor de tip.
Ik heb ‘m opgezocht. Het origineel is in het Engels.
Money is my friend van Philip Laut. Ik heb ‘m op mijn verlanglijstje staan, omdat ik ‘m eigenlijk zoek als luisterboek.
Is er iemand die weet waar ik deze krijgen kan??

Gatha Schwering
8 years ago
Reply to  Ingrid Verbeek

Ingrid,
Je hebt het mooi verwoord. Ik ben het helemaal met je eens.
De les die me het diepst heeft geraakt en die ik nog elke dag toe pas, gaf mijn vader me destijds aan de keukentafel: Onderzoek alles en behoud het goede.

Django Blok
10 years ago
Reply to  Ingrid Verbeek

Helemaal mee eens!
Risico’s zijn niet per definitie slecht.

Daan Webstra
Daan Webstra
10 years ago

Ik had graag op school geleerd, dat Edison helemaal niet de uitvinder van het electrisch licht is. Hij heeft de gloeidraad en de peer verbeterd. Ons huidige electrisch licht, radio en electrisch netwerk hebben we grotendeels te danken aan Nicola Tesla.

Renier Bloem
10 years ago

Beperkende overtuigingen.

Vooral in mijn jeugd werden ze van alle kanten opgelegd, terwijl ik me dat nooit gerealiseerd heb. Al is het maar het voorbeeld van Dagobert Duck dat Nisandeh wel eens naar voren haalt.

Bijvoorbeeld:
– ik ben niet goed in talen -> zoveel mogelijk talen laten vallen op de middelbare school
– dingen doen zoals “het hoort” -> je vooral niet te veel uitsloven, oppassen dat je niet te passioneel bent over een onderwerp

Nu ik me bewust ben van het bestaan ervan en van de invloed die het op me heeft / kan hebben, kan ik veel meer groeien.

Suzan Jong
10 years ago
Reply to  Renier Bloem

Helemaal mee eens Renier. Als we die beperkende overtuigingen toch eens niet hadden meegekregen, hoever zouden we dan al zijn gekomen in het leven…?

Aan de andere kant zie ik het zelf ook positief: de beperkende overtuigingen die ik heb ontmaskerd, zijn nu ook de drive om me niet verder te laten beperken :).

Jacqueline Lammerts
10 years ago
Reply to  Renier Bloem

Mooi verwoord Reinier.
Beperkende gedachten hebben maar één functie: je klein houden. Alles opdat je niet je volledige potientie gaat leven.
En was dát nu net niet wat je hier mag doen?!

En wist je dat deze beperkende gedachten geheel niet eens van jou afkomstig zijn? Grappig eigenlijk dat we er ons vaak dan toch zo mee identificeren.

Anouk Plantinga
10 years ago
Reply to  Renier Bloem

Renier, door het lezen van jouw stukje realiseer ik me dat er veel meer gekeken zou kunnen naar het feit dat IEDEREEN talenten heeft, al is het bij de een meer algemeen geaccepteerd dan bij de ander.

Als iedereen gestimuleerd zou worden om daarmee iets te doen, wat zou de wereld er dan anders uitzien; als een prachtig bloemenveld waar juist de verschillende kleuren ervoor zorgen dat het zo mooi is. Waar de ene bloem de andere extra mooi laat uitkomen in plaats van weg te drukken, zodat iedereen tot zijn recht komt. Ik verlang naar zo´n wereld.

Line Raaijen
Line Raaijen
10 years ago

Wat ik graag eerder had willen leren op school of thuis:
– dat mijn GEVOEL net zo belangrijk is als mijn VERSTAND
– dat OVERGAVE moediger is dan VECHTEN
– dat mijn SCHADUWZIJDE er mag zijn

Anna Sofia van Hooijdonk
Reply to  Line Raaijen

Helemaal waar!

Suzan Jong
10 years ago
Reply to  Line Raaijen

Ja, en zonder schaduwzijde is er ook geen lichte zijde :).

En zodra je je eigen schaduwzijden benoemt, staan ze ook weer in het licht.

Pim de Rooij
10 years ago

Les 1:

“Energy flows where attention goes and results show!”

Evelien Bos
8 years ago

Ik had graag geleerd hoe ik een goede relatie met geld kon opbouwen. Ook en dat vind ik misschien nog wel belangrijker is dat mij daar was ingeprent om te houden van mezelf zoals ik ben, een unieke inspirerende persoonlijkheid. En als laatste ook dat het helemaal niet erg is als niet iedereen je aardig vindt.

Ik denk dat dit voor mij hele waardevolle bagage geweest zou zijn.

Simone Roodselaar
10 years ago

Don’t work hard, work smart
En ben niet te druk zodat je geen tijd hebt om geld te verdienen.

Er is mij altijd geleerd heel hard te moeten werken anders zou je lui zijn. Maar ik weet nu dat het veel belangrijker is om slim te werken, waardoor je veel meer bereikt met minder inspanning. Het is natuurlijk wel noodzakelijk de juiste mindset te hebben. Dat maakt het leven een stuk aangenamer. Bedenk bij jezelf: Wat kan ik voor een ander betekenen en de rest volgt.

Suzan Jong
10 years ago

Mooi Simone. Not harder, but smarter. Dat is voor mij ook een les om nog beter toe te passen. Dank je voor de reminder.

Thea van Dijk
10 years ago

De zin “er is mij altijd geleerd heel hard te moeten werken anders zou je lui zijn”. Is ook de zin waar ik mee ben opgegroeid.
Ondertussen weet ik dat ik liever plezier maak, ook met werk, dan dat ik hard bezig ben.

Goed van jou dat je veel bereikt met minder inspanning. Vooral dat je kijkt wat je voor de ander kan doen, is een zin naar mijn hart.

Nancy Boot
10 years ago

Ha Simone,
Ik herken ook jouw verhaal, hard werken brengt je ver heb ik inmiddels ervaren. In een ondernemersgezin waar ik ben opgegegroeid was hard werken het motto. Maar “smarter”werken nog veel verder.
Wens je veel high5!

Jannie Maasdam
9 years ago

Wat ik graag geleerd had op school?

*Dat een levendige fantasie hebben, iets anders is dan liegen.
(Ik heb mezelf er daardoor van overtuigd slecht te kunnen visualiseren notabene…).
*Dat fouten maken mag en dat het je juist helpt om te groeien.
*Dat iedereen verschillend is en dat dát juist leuk is!
*Gehoorzaamheid niet betekent dat je altijd maar klakkeloos moet doen wat “de meester” zegt.
*En tja….dat buiten de lijntjes kleuren had ik ook heeeeel fijn gevonden om te leren:)

Marianne van Lierop
Marianne van Lierop
8 years ago
Reply to  Jannie Maasdam

Hoi Jannie, ik herken me heel erg goed in jouw woorden.
Ik had bovendien ook heel graag willen leren dat leren iets leuks is. En niet van uren per dag op je bank luisteren naar mensen die het beter weten. Dat je aangemoedigd wordt om onderzoekend te zijn en vragen te stellen. Dat dat juist goed is. Ik zou ook graag op school willen hebben leren hoe belangrijk het is om met geld om te gaan en veel meer het waarom van de dingen. De school had voor mij veel meer een levensschool mogen zijn. Met ruimte voor meningen van andere kinderen ….

Robert Rosier
10 years ago

Veel van wat Open Circles aanreikt zou ik van jongs af aan hebben willen leren.
Geven, delen, samenwerken. Goed communiceren met elkaar, dat wil zeggen niet alleen praten maar ook luisteren. Goed met gevoel omgaan, zowel dat van jezelf als van anderen. Planmatig te werk gaan. Je intuïtie leren vertrouwen (en ontwikkelen, zoals met de Silva Methode). Speed reading, of eigenlijk: hoe leren heel makkelijk kan – er zijn heel veel slimme manieren om snel en makkelijk te leren. Ach, d’r is zo veel wat een belangrijke aanvulling had kunnen en eigenlijk had moeten zijn op school. Met geld omgaan is genoemd, je talent ontdekken en ontwikkelen is genoemd. Onderwijs schiet enorm tekort. Dat ligt niet persé aan leerkrachten, maar wel aan politiek en de beperkingen die van daar uit worden opgelegd aan het onderwijs. Of eigenlijk een gebrekkige visie.

Wilem Koopman
Wilem Koopman
10 years ago

Ik heb op school geen zelfreflectie en awareness geleerd. Dat heb ik echt gemist. Deze zomer ben ik een paar keer op retraite geweest in een bijzonder warm en inspirerend klooster. Daar ben ik mezelf een paar keer tegengekomen. Ook ben ik er zelfbewuster, rustiger en liefdevoller van geworden. Daarna ben ik weer goede mensen direct op mijn pad tegengekomen. Nu heb ik een niche herontdekt. En wil ik er weer vol voor gaan. Als ik kan, dan ben ik er over twee weken weer bij, bij de Business Bootcamp natuurlijk!

Dorien Ketel
9 years ago

Wat ik had willen leren…was hoe ik dit allemaal kon leren aan de huidige jeugd.

Veel van wat jullie noemden heb ik geprobeerd aan te bieden in mijn lessen levensbeschouwing. Ik heb gemerkt dat kids (12-18jr) al zo onderdeel van het systeem zijn dat het voor hen ontzettend lastig is om daar uit te stappen en anders naar jezelf te kijken.

Ik ben na 8 jaar docent zijn uit het systeem gestapt en ben nu mijn levensbeschouwelijk aanbod commercieel op de markt aan het zetten. Commerciele, zakelijke vaardigheden had ik daarom zelf wel willen leren (de rede uiteraard om bij Open Circles te gaan neuzen). Bovenal had ik willen leren om te genieten van de wind in je kop boven dat maaiveld 🙂

Danny van Deelen
10 years ago

Het zou leuk zijn om nuttige zaken die ik op school niet geleerd heb alsnog zou kunnen ervaren.

Robert Rosier
10 years ago

Nooit te laat om daar nu mee te beginnen toch?

Suzan Jong
10 years ago

Wat ik graag had willen, is:

– slimmer omgaan met geld; niet alleen maar sparen, maar het geld zelf ook laten werken.

– buiten de kaders leren denken, i.p.v. braaf het stramien op school te volgen.

– dat anders denken dan anderen niet verkeerd is, maar juist een kracht. Dat dit mogelijkheden schept om je eigen potentieel te vervullen.

Robert Rosier
10 years ago
Reply to  Suzan Jong

Ja, in plaats van alleen maar bezig te zijn brave mensjes van iedereen te maken die doen wat er van ze wordt verwacht, juist helpen hun potentieel te vervullen tot het maximum, toch?

Griet van Dingenen
10 years ago

– Ik had willen leren hoe ik fouten kon interpreteren zodat ze me meer eigenwaarde gaven ipv er gesanctioneerd voor te worden.

– Ik had mijn eigen kwaliteiten willen leren ontdekken ipv te moeten vaststellen hoe anderen beter zijn.

– Ik had willen leren hoe ik ook door minder hard werken, goede resultaten had kunnen halen.

– Ik had willen leren dat alle antwoorden in mezelf zitten en dat het belangrijk is daarop te vertrouwen.

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Erg mooi gezegd, dit is de taal van het hart voor mij. Wat het precies is, weet ik niet, maar het raakt en klinkt als WAARHEID. Dank je wel.

Karin van Toor
Karin van Toor
10 years ago

Daar sluit ik mij helemaal bij aan. Geweldig gezegd.

Gatha Schwering
8 years ago

Robert,
Dr. Wayne W. Dyer heeft een boek geschreven over “De taal van het hart”. Het gaat over passie en dingen die je tot in het diepst van je ziel raken.

Francis Gastmans
10 years ago

Allemaal zeer goede ideeën!
Bedankt voor de input. Ik zal er mijn profijt mee doen.
Mijn punt: wil je effectiever leren verander dan regelmatig van context, pas de dingen die je kunt toe in andere situaties en zoek daarbij uitdagende situaties.

Mijn ervaring: Bij iedere training dien ik steeds opnieuw mensen aan te leren om effectiever te leren. De hier aangehaalde principes en aandachtspunten zijn niet vanzelfsprekend en dienen steeds onder de aandacht te worden gebracht. ‘Leren’ is niet ‘aanleren’ (lesgeven, trainen, studeren). Als trainer ben ik verantwoordelijk voor de manier waarop ik aanleer maar niet voor de manier waarop ieder leert. Verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leren is best moeilijk, zo blijkt telkens.

Jan van Poll
Jan van Poll
8 years ago

Ik doe nu de waar ik gepassioneerd over ben, maar daaraan vooraf ging de ontdekking wat mijn passie was. Vraag me af of dat te leren is; volgens mij meer een kwestie van open staan voor wat het leven te bieden heeft voor me.

Kemal Wesenhagen
10 years ago

Wat ik graag had willen leren:
– dat je van fouten maken leert
– Dat je er niet alleen voor staat en dat het goed is om af en toe hulp te vragen
– Hoe ik een plan kan maken en de bijbehorende acties kan bedenken
– Hoe ik effectief om kan gaan met mijn tijd
– wat de gevolgen zijn van niet je eigen plan volgen

Nu ik dit zo lees realiseer ik mij dat ik heel trots ben op wat ik tot nu toe geleerd heb en het pad dat ik hiervoor moest bewandelen. Hoe lang of hoe kort, hoe zwaar of hoe makkelijk als je iets heel graag wil leren, er is altijd een weg.

Koen Snoek
7 years ago

Hoi Kemal,
Ook een mooie reactie!
Mij werd vroeger gezegd dat ik niet hoger dan Mavo kon…

Waar een wil is is een weg…. ik ging tegen het advies van de basisschool in en heb mijn Havo gehaald.

Volgens mij kunnen de punten die jij noemt zelfs tot kids van de basisschool doordringen!

Een muzikale groet,
Koen

Bram de Lange
Bram de Lange
10 years ago

1. Blind tikken
Op latere leeftijd (25 jaar) heb ik cursus blind tikken gehad. Tjonge, wat kostte me dat veel moeite maar leverde zoveel tijdwinst op. Had ik dit maar op de lagere school geleerd.

2. Nieuwe technologie warm onthalen
Tot mijn dertigste levensjaar stond ik altijd huiverig tegenover de ultra hippe internettechnologie. Ik vond het irritant om meteen in zo’n hype te springen. “Rustig aan, het komt allemaal wel.”
Nu probeer ik veel nieuwe technologieën uit en ben ik van de koudwatervrees af. Het resultaat is dat ik me moderner voel dan voorheen en de indruk heb effectief gebruik te maken van uitvindingen van anderen. Had ik die mentaliteit van op school ingepeperd gekregen.

Gerhard Radstake
10 years ago

Op school had ik graag geleerd hoe je tevreden en trots kunt zijn op jezelf en de dingen die je doet ipv hard werken voor cijfers waarmee de leraren konden laten zien hoe goed zij waren.
Ook had ik graag geleerd hoe je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt en excelleert en zo je bijdrage levert aan de wereld door een gelukkig kind/mens te zijn.
Als kind heb ik geleerd groot te dromen en grenzeloze fantasie te hebben, ik had op school graag geleerd hoe je dit kunt ontwikkelen en anderen kunt inspireren hetzelfde te doen.

Gelukkig ben ik vroeg van school gegaan en heb mijn ontwikkeling in eigen hand genomen, zonder beperkingen.

Anna Sofia van Hooijdonk

En…. je staat er nu wel!

Leon Romeyn
Leon Romeyn
10 years ago

Destijds op school had ik graag geleerd dat alles mogelijk was. Dat ik kon doen, hebben en zijn wat en wie ik maar wilde. En vooral ook dat succes niet uitsluitend afhankelijk is/was van goed je best doen op school en diploma’s halen.

Nancy Boot
10 years ago
Reply to  Leon Romeyn

Leon, helemaal mee eens! Valt mij op dat het vooral de ouders zijn die de nadruk leggen op het halen van hoge cijfers waardoor kids de indruk krijgen dat je succes vooral daarvan afhankelijk is. Dat alles mogelijk is als je ECHT wilt, zou veel meer “gepromoot” moeten worden.

Jeremine Holt
10 years ago
Reply to  Nancy Boot

Inderdaad ‘ECHT” willen. Want als je iets gewoon maar een beetje echt wilt, gaat het nooit lukken. Pas als je er alles in legt wat je hebt, inclusief mislukking, lukt iets wat je wilt ook ‘ECHT’.

Robbert Bloemendaal
10 years ago
Reply to  Nancy Boot

Op de Vrijeschool krijgen de kinderen geen cijfers. Dat heeft in het verleden wel tot ‘kennisanalfabetisme’ geleid, maar in ieder geval op onze school in Rotterdam is de cito in ieder geval op het gebied van taal en rekenen een mooi huwelijk aangegaan met de Vrijeschool-methodes. Via de cito wordt op taal en rekenen het niveau gemonitord, maar vervolgens is er géén eindtoets! Alleen het advies van de leerkracht, die het kind kent… ik hoop dat dat zo mag blijven van onze beknellende overheid.

Jacqueline Lammerts
10 years ago
Reply to  Leon Romeyn

Hai Leon,

Heel herkenbaar en MOOI wat je verwoord!

Wat zou het prachtig zijn als “onze” kinderen dit zó aangereikt zouden krijgen 😉

Nicolet Groen
10 years ago

Ik had graag geleerd hoe ik moet leren. Dat ik de uitdaging had gekregen die ik zo nodig had. In plaats daarvan heb ik geleerd minder te presteren dan ik kon zodat ik in het keurslijf paste. Allemaal weggegooide jaren waarin in in ieder geval had moeten leren dat iedereen zichzelf mag zijn!

Anouk Plantinga
10 years ago

-Ik had graag willen leren hoe je op een goede manier met geld omgaat.
-Ook had ik het fijn gevonden om begeleid te worden in het onderzoeken van je kwaliteiten en wat je daarmee kunt of wilt doen, daar ben ik nu nog mee bezig (en ik ben ook 43!).
-Dat het belangrijk is om je eigen, unieke weg te vinden en te gaan.
-Ik had graag meer willen weten over hoe je op een prettige manier met jezelf en anderen omgaat als dat niet vanzelf gaat, juist in mijn jeugd.
-Ik had willen weten dat iedereen zijn eigen plek inneemt op de wereld en dat het belangrijk is om die plek in te vullen en je potentieel te benutten, kansen te grijpen en te zorgen dat je je vervuld voelt.
-Op school had ik niet zo nodig hoeven leren wat de hoofdplaats van Gelderland is, maar hoe het leven in elkaar zit en hoe je daar mee omgaat. Ik ben het nog steeds aan het ontdekken.

Suzan Jong
10 years ago

Mooi verwoord, Anouk. Heel herkenbaar ook. Zaken moeten leren (van ouders, leraren, het schoolsysteem) om mooie rapportcijfers te behalen, maar er in het verdere leven niet echts iets aan hebben…

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Dat er-zijn van kinderen verandert constant. Ze dat laten ontdekken en ook bevestigen dat het goed is, zou in alle hectiek een mooie constante kunnen zijn voor ze. Probleem is: kun je je als volwassene nog in die maalstroom inleven? Dus niet vanuit je – fossiele – geheugen van ‘ik ben ook jong geweest, maar echt in het nu? Ik ben er nog niet uit.

Eduard Bosch
Eduard Bosch
8 years ago

Duidelijk mijn passie kunnen ‘pinpointen’ en ervoor gaan!

Jacqueline Lammerts
10 years ago

Wat ik toen heel graag had willen leren/begrijpen is dat grote mensen niet perse de waarheid/wijsheid in pacht hebben.
Dat ik volledig trouw mag blijven aan mijn innerlijk Weten en dat mijn waarheid, dé waarheid voor mij is.

Echter, het niet aangereikt hebben gekregen van deze les, heeft er weer voor gezorgd dat ik in de loop der (levens) jaren zoveel meer innerlijke Kracht hebt mogen ontwikkelen, waardoor ik nu ben waar ik ben.

En ik nu mijn Weten en Wijsheid mag/kan delen met zoveel anderen.
Kortom: voor mij was uiteindelijk het “onthouden” van deze les een hele goede “leerschool” en heeft het me veel verdieping gegeven.

Renée Daniëls
10 years ago

“… waardoor ik nu ben waar ik ben.”

Goeie, Jacqueline, want dat vergeten veel mensen nog wel ‘ns!

In het verlengde daarvan heb ik ook nooit spijt van dingen of vind ik het jammer hoe dingen zijn gegaan, ook niet als het erge of zelfs traumatische ervaringen zijn geweest. Ik had hooguit liever gewild dat ik de geleerde lessen op een wat minder problematische manier aangeboden had kunnen krijgen. 😉

Maar ja, dan ontwikkel je weer geen sterke Innerlijk Kracht.

Kortom: je leert de dingen die je moet leren in het tempo waarin je ze moet/kunt leren en op het moment dat je ze moet leren.

Leo van Veenendaal
10 years ago

20/80 regel had ik veel eerder willen leren. Nog steeds heb ik moeite om die regel goed te hanteren. Ik heb de neiging om plan a naar b af te maken, terwijl ik vaak rationeel al weet dat het een heilloze zaak is. Dat ik eigenlijk gelijk naar d o e kan gaan om meer resultaat te boeken.

Voorbeeld:

Ik ben met een website bezig, net trouwens een gratis e-book gemaakt, maar vergeet gewoon dat ik er een campagne/lancering van had moeten maken. zo’n lancering levert veel meer op dan wachten op wat inschrijvingen van bezoekers die toevallig langs komen op mijn website.

Dus een lancering zorgt ervoor dat ik veel makkelijk, met relatief weinig inspanning, toch mijn doelstellingen bereik.

Rina van Mierlo
10 years ago

Op school had ik meer willen leren over voeding, over de energetische en helende eigenschappen van groenten en kruiden.

Ik had meer willen leren over het feit dat er naast mijn fysieke lichaam ook een spirit/ziel is, die even belangrijk is.

Ik had willen leren dat ik een jong mens ben met een ziel die al zoveel ervaring kennis heeft en ik had willen voelen dat de volwassenen mijn weten/kennis erkennen en me niet beschouwden als dom en onwetend, maar als puur en zuiver en helder en verbonden.

Ik had graag willen leren dat ik goed ben zoals ik ben en dat een ieder iets bij te dragen heeft op zijn eigen unieke manier

Ik had graag willen leren dat de wereld kapot gaat aan vergelijken, dat ik en de ander uniek zijn.

Ik had meer willen leren over samenwerken en samenleven, en wat het betekend als je erkent dat je een ander nodig hebt.

Ik had willen voelen dat ik welkom en gewenst ben.

Mugen Convalesco
Mugen Convalesco
10 years ago

Rina, de oprechtheid in wat je geschreven hebt raakt mij. Dank voor je stuk.

Het is opmerkelijk te zien dat vele levenslessen die genoemd zijn hier, in essentie hetzelfde zijn.Ik heb er zelfs wel eens over nagedacht wat ik in bepaalde situaties had willen doen, als ik de kennis die ik nu heb ter beschikking had. Herkent iemand dit? Ik weet dat deze situaties juist de bakermat zijn van het ontstaan van dezelfde kennis. Wat ik in ieder geval gemist heb vroeger is dit:

1. Je hoeft niet te kiezen tussen twee zaken die je lief zijn, het kan allebei
2. Volwassenen zijn gewoon grote kinderen
3. Iedereen bekijkt zaken vanuit zijn /haar eigen perspectief, daarom bestaat ‘goed’ en ‘slecht’ niet en kun je nooit veroordelen
4. Ik bepaal zelf wie ik ben, dat hoeft een ander me niet te vertellen

saskia steur
10 years ago

Rina, wat zeg je dat mooi. Daar kan ik ook helemaal achter staan!

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Erg mooi om te lezen Rina en het stemt mij dankbaar. Zelf heb ik dit helemaal gemist als kind, maar mijn kinderen zitten momenteel op de Vrije (basis)school en ‘krijgen’ dit ALLEMAAL. Het is dan ook ongelofelijk warm, hecht en voor ECHT op die school. Dank kosmos!

Anouk Plantinga
10 years ago

Rina, ik vind dat je dit heel mooi verwoord hebt! Een dikke duim voor jou.

Esther Molenaar
Esther Molenaar
10 years ago

Op school had ik willen leren:

Meer zelfvetrouwen krijgen
Hoe je positief in het leven kunt staan
Dat geld niet vies is en ook geen negatief iets
Dat een opleiding ook niet alles is, maar dat een positieve insteling je heel ver kan brengen in het leven

Robbert Bloemendaal
10 years ago

Basic stuff dit, zo basis dat de vraag zich opdringt: in hoeverre kan je dat op school wel geleerd worden? Is zelfvertrouwen niet iets wat je vooral al dan niet van huis uit mee krijgt? En een positieve levenshouding? En dan hebben we het nog niet gehad over wat ‘aangevinkt’ is bij een mens, de één heeft nou eenmaal deze inclinatie en de ander een andere. Dat zie je ook bij dieren en is volgens mij een manier waarop de natuur sociale diersoorten zich laat ordenen…

Anna Sofia van Hooijdonk

Stel je voor een diploma met daarop een 10 voor zelfvertrouwen, een 10 voor levensmoed, een 10 voor wie je bent, een 10 voor je omgang met anderen en een 10 voor het vermenigvuldigen van je financiën en dat je dan als je van school afkomt al financieel vrij bent!

Esther van den Enden
10 years ago

Jouw reactie doet met denken aan de tienbrief. Ooit bedacht door Benjamin Zander, dirigent van het Boston Filharmonisch Orkest en docent aan het conservatorium. Hij besloot alle studenten op voorhand een 10 te geven. Enige voorwaarde was dat ze hem een brief schreven, gedateerd een jaar later. In die brief beschreven ze zo gedetailleerd mogelijk wat ze in het jaar allemaal gedaan hebben, wat er gebeurd is, dat het hun 10 rechtvaardigt.

Hartelijke groet,

Esther van den Enden
Cirkel van Vertrouwen

cirkelvanvertrouwen.nl
haal het beste uit jezelf en je organisatie